Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۱۶ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲  برابر با ۱۶ ژانويه ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۵۲)

ایران در آئینه آمار(۱۵۲)

سه-شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ برابر با ۱۴ ژانويه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۷۲ میلیون نفرجمعیت؛ ۸۰ میلیون یارانه گیر

گزارش تازه بانک مرکزی از ارزانی و گرانی

۲۰ میلیون ایرانی نه بیمه دارند نه پول درمان

رواج مصرف ماده مخدر “گُل” در ایران

هر سال چند هزار جراحی زیبایی در ایران انجام می شود؟

۲ میلیون زن سرپرست خانوار در جست وجوی کار

درآمد نفتی ایران ۳۴ میلیارد دلار در ۹ ماه

رتبه ۱۱۷ سلامت ایران در دنیا

۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند

وزیر علوم : سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از کشور خارج می شوند

واردات ۵۱.۵ میلیون دلار چای از هند در ۹ ماه

موسسه تحقیقاتی لگاتوم: ایران در رتبه ۱۰۴ «سلامت اجتماعی» جهان

از هر ۵ بیمار مبتلا به ایدز تنها یک نفر در ایران شناسایی می شود

رتبه ۱۰۱ ایران در شادترین‌های جهان

آمار تکان‌دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت

 

۲۴ دی : ۷۲ میلیون نفرجمعیت؛ ۸۰ میلیون یارانه گیر

 اردبیل – ایرنا – نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود جمعیت ۷۲ میلیون نفری ایران هم اکنون به ۸۰ میلیون نفر یارانه پرداخت می شود.

وی بر ساماندهی و کددارکردن اطلاعات و درآمدهای فردی در کشور را از جمله ضرورت های حاضر عنوان کرد و گفت: در نظام اداری نیازمند تعریف ساختاری هستیم که اطلاعات تمام جمعیت کشور را بر اساس واقعیت ها تنظیم کنیم.

او فقدان وجود ساختار مناسب در شناسایی افراد و میزان درآمد آن ها را یکی از دلایل بروز مفاسد اقتصادی در کشور ذکر کرد و بر پرهیز از رفتار سلیقه ای در این زمینه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به بدهی دولت قبلی افزود: میزان بدهی و تعهدات دولت قبل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که باید اقدامات اساسی برای حل آن انجام شود.

حقیت پور افزود: ۳۰ هزار میلیارد تومان در اجرای طرح مسکن مهر در سطح کشور هزینه شده که اگر در بخش اشتغال هزینه می شد، می توانست برای یک میلیون نفر اشتغالزایی کند.

وی ادامه داد: در صورت هزینه کرد این اعتبارات در بخش اشتغال، جوانان می توانستند مشکل مسکن خود را حل کنند.

حقیقت پور همچنین با اشاره به ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه نیمه کاره در سطح کشور گفت: دولت از بین این پروژه ها آن دسته از پروژه هایی را که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد انتخاب و ردیف اعتبار ملی برای آن ها تعیین کرده است.

 

۲۴ دی : گزارش تازه بانک مرکزی از ارزانی و گرانی

 مهر

اقتصادی > اقتصاد خرد

گزارش تازه بانک مرکزی از ارزانی و گرانی/ روغن در یک‌ماه ۴ درصد گران شد

بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۰ دی ماه جاری را اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت ۵ گروه کالایی کاهش و ۶ گروه کالایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۰ دی ماه سال جاری اعلام کرد.

لبنیات و تخم مرغ

براساس این گزارش در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل ۰٫۷ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل ۰٫۳ درصد کاهش یافت و شانه‌ای ۷۹۵۰۰ الی ۱۰۶۰۰۰ ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۰٫۱ درصد و ۰٫۵ درصد کاهش داشت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا قرمز معادل ۰٫۵ درصد افزایش ولی قیمت سایر ا قلام این گروه بین ۰٫۱ درصد تا ۲٫۲ درصد کاهش یافت.

میوه‌ها وسبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی،‌در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه، بادنجان، کدوسبز و لوبیا سبز عرضه نمی‌شد ولی سایر ا قلام میوه وسبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازما نمیادین میوه و تر‌ه‌بار عرضه می‌گردید. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تزاه بهای پرتغال درجه دو معادل ۵٫۹ درصد،‌نارنگی ۱٫۵ درصد،‌لیموشیرین ۰٫۴ درصد و هندوانه ۰٫۷ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۴ درصد تا ۲٫۳ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام بین ۰٫۲ درصد تا ۲۳٫۶ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل۰٫۴ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰٫۷ درصد و گوشت مرغ ۰٫۵ درصد کاهش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای قند معادل ۰٫۸ درصد و شکر ۱٫۵ درصد افزایش یافت و قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

بر اساس این گزارش قیمت لبنیات طی یک ماه گذشته ۰٫۴ درصد، تخم مرغ ۰٫۲ درصد، برنج منفی ۰٫۳ درصد، حبوب منفی ۳٫۴ درصد، میوه‌های تازه ۰٫۲ درصد، سبزی های تازه ۶٫۹ درصد، گوشت قرمز منفی ۰٫۵ درصد، گوشت مرغ منفی ۴٫۳ درصد، قند و شکر ۱٫۵ درصد، چای منفی ۰٫۱ درصد و روغن نباتی ۴٫۱ درصد تغییر کرده است.

همچنین قیمت لبنیات طی یک سال گذشته ۲۲٫۸ درصد، تخم مرغ ۲۷٫۷ درصد، برنج ۴۰٫۷ درصد، حبوب ۵۲٫۳ درصد، میوه‌های تازه ۴۵٫۴ درصد، سبزی های تازه ۸۷٫۵ درصد، گوشت قرمز ۳۷٫۸ درصد، گوشت مرغ ۳۶٫۸ درصد، قند و شکر ۲۶٫۸ درصد، چای ۶٫۳ درصد و روغن نباتی ۳۰٫۲ درصد افزایش یافته است.

 

۲۴ دی :/ ۲۰ میلیون ایرانی نه بیمه دارند نه پول درمان

 مهر

هزینه های سلامت هر روز سنگین تر می شود/ ۲۰ میلیون ایرانی نه بیمه دارند نه پول درمان

هزینه های درمان بیماریهای سخت و صعب العلاج در کشور، روز به روز سنگین تر می شود و این در حالی است که قرار بود تا پایان برنامه پنجم که یک سال از عمر آن باقی مانده است، سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت به زیر ۳۰ درصد برسد، در حالی که این سهم هم اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور دچار چالشها و مشکلات زیادی است که شاید پاشنه آشیل آن را بتوان در بالا بودن سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان عنوان کرد. به طوریکه برخی کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت، سهم پرداختی مردم را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد عنوان می کنند و برخی دیگر نیز، فراتر از این اعداد و ارقام رفته و سهم واقعی مردم از پرداخت هزینه های سلامت را بیش از ۸۰ درصد می دانند. اما آنچه مسلم است، اینکه سهم مردم در سالهای اخیر به شدت بالا رفته و این بر خلاف برنامه پنجم بوده که می بایست این سهم به زیر ۳۰ درصد برسد. لذا، این جابجایی و بی عدالتی در پرداخت هزینه های سلامت را می توان ناشی از کم کاری دولت در پرداخت هزینه های بهداشت و درمان عنوان کرد.

به گفته دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در ۸ سال گذشته سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت نه تنها کاهش نیافته که برعکس افزایش هم یافته است. بطوریکه در ابتدای برنامه پنجم، سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت در حدود ۵۳ درصد بود که در حال حاضر این سهم به بالای ۶۰ درصد رسیده است. همچنین، هزینه های کمرشکن سلامت که قرار بود بر اساس برنامه پنجم از ۳ درصد به زیر یک درصد برسد، در حال حاضر فقط در تهران بین ۷ تا ۱۳ درصد است.

در همین حال دکتر انوشیروان محسنی بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، عنوان داشته که در حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفر از جمعیت کشورمان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند. در حالی که افرادی نیز در جامعه، از ۲ یا ۳ نوع بیمه برخوردارند.

وی معتقد است که با وجود گذشت ۲ سال و ۱۰ ماه از قانون برنامه پنجم امروز شاهدیم که هیچ یک از اجزای این ماده جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۶٫۶ درصد از جمعیت کل کشور از خدمات بیمه ای محرومند، عنوان داشته که بیشتر آنها، افراد زاغه نشین و حاشیه نشین هستند که از دریافت خدمات درمانی در سطوح ۱ و ۲ محرومند.

فرید کرمی رئیس انجمن پاتولوژی با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۸۰ درصد هزینه آزمایشگاهها را مردم پرداخت می کنند، از نقش کم رنگ بیمه ها برای تحت پوشش قرار دادن خدمات آزمایشگاهی انتقاد کرد و گفت: در سال آینده سهم پرداختی مردم به بالای ۸۵ درصد می‌رسد.

دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: طبق مطالعات انجام شده و اعلام سازمان بهداشت جهانی هم اکنون هزینه های پرداختی درمان از جیب مردم به ۶۵ تا ۷۰ درصد رسیده است که با اقداماتی نظیر پشتیبانی بیمه ها و سایر اقدامات مدیریتی باید روند افزایشی آن را متوقف و سپس به سمت شیب دادن دان آن به ارقام کمتر حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای آماری و اعلام سازمان بهداشت جهانی ۶ درصد از تولید ناخالص ملی در ایران به بخش سلامت تعلق دارد، رقم مطلوب اختصاص درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت را ۷٫۵ تا ۸ درصد اعلام کرد و گفت: طبق استانداردهای جهانی مردم باید حداکثر ۳۰ درصد هزینه های درمان را از جیب بپردازند و اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم دولت و بیمه ها باید سهم پرداختی شان به حوزه سلامت را افزایش دهند.

بررسیها و گزارشهای آماری نشان می دهد که در حال حاضر اکثریت افراد جامعه با یک بیماری سخت و صعب العلاج، دچار هزینه های فاجعه بار سلامت می شوند. بطوریکه مجبور می شوند تمام سرمایه و زندگی خود را بفروشند تا شاید بتوانند گوشه ای از هزینه های سنگین درمان را تامین کنند. آنچه مسلم است، جمعیتی در حدود ۷ تا ۱۰ میلیون نفر در کشورمان دچار چنین وضعیت اسفباری هستند و اگر بخواهیم آن ۱۶٫۶ درصد افراد فاقد بیمه را در نظر بگیریم، به جرات می توان گفت که حداقل ۲۰ میلیون ایرانی، نه بیمه هستند و نه پولی برای درمان دارند.

این در حالی است که وضعیت برای بازگشت به مسیر عدالت در سلامت، بسیار دشوار و سخت است. بطوریکه وزارت بهداشت تا پایان امسال نیز دچار کسری بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی است و قطعا برای سال آینده نیز، همین کسری بودجه را با خود خواهد داشت.

 

۲۳ دی : رواج مصرف ماده مخدر “گُل” در ایران

 فرارو

یک روانپزشک گفت: ماده مخدر “گل” به دلیل صنعتی شدن و اضافه‌سازی محرک‌ها و گروه‌های مختلف بسیارخطرناک‌تر از ماری جوانا است.

سفید چیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: مخدری به نام گل که همان ماری جوانا تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاه دانه ساخته می‌شود.

این روانپزشک اظهار داشت: این ماده به شکل صنعتی از محرک‌ها و گرده‌های متفاوت درست می‌شود که قدرت آن را چند برابر کرده و بسیار خطرناک‌تر از ماری جوانا یا حشیش است.

وی در ادامه تصریح کرد: این ماده را تحت عنوان گل در آورده ‌اند به معنی زیبا، همچنین نام‌‌گذاری این ماده احتمالا به این دلیل است که خانواده و جامعه به مصرف آن حساس نشوند و نام این ماده وحشت و بدبینی را به همراه نداشته باشد.

سفید چیان افزود: مصرف این ماده به صورت پودر و کشیدنی است و در سال جاری رواج بیشتری پیدا کرده است.

سفید چیان اظهار داشت: مصرف این ماده خطرناک به دلیل صنعتی شدن آن باعث عوارضی مانند به هم خوردن تعادل حرکتی- اختلال حافظه- جنون و رفتار‌های غیر عادی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر عوارض این ماده اختلال روانپزشکی که شامل اضطراب و افسردگی، پرخاشگری و مصرف دراز مدت آن باعث نازایی می‌شود.

۲۲ دی : هر سال چند هزار جراحی زیبایی در ایران انجام می شود؟

 خبرآنلاین

شفاآنلاین نوشت: رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران گفت: سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار جراحی زیبایی در کشور انجام می شود که بسیاری از آنها تحت تاثیر تبلیغات رسانه های زرد صورت می گیرد و ضرورتی برای انجام آنها وجود ندارد.

 

۲۲ دی : / ۲ میلیون زن سرپرست خانوار در جست وجوی کار

 

سلامت نیوز : عادل آذر، رئیس سازمان آمار ایران با پیشبینی افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار تا سه سال آینده گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۰، سرپرست ۱۲ درصد خانوارهای ایرانی زن است.وی در همایش کارآفرینی و ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار در دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب افزود: در سرشماری سال ۹۰، ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۸۱ خانوار شناسایی شد که ۸۸ درصد سرپرست آنها مرد و ۱۲ درصد آنها زن بودند. این در حالی است که در سرشماریهای ابتدایی تعداد زنان سرپرست خانوار ۵/۶ درصد بود اما در سال ۹۰ با رشد دو برابری مواجه شدیم. بر این اساس پیشبینی میکنیم تا سه سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار به ۱۵ درصد برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به گفته وی و بر اساس سرشماریهای انجام شده دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که در حال حاضر تنها ۱۸ درصد از آنها شاغل و ۸۲ درصد از آنها بیکارند.بنا بر آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان آمار ایران بیشتر زنان سرپرست خانوار از گروه میانسالان هستند. همچنین سیستان و بلوچستان پرجمعیتترین استان دارای زنان سرپرست خانوار است و خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب در رده استانهای دوم و سوم قرار دارند. کردستان با داشتن ۵/۹ درصد، بویراحمد ۱۰ درصد و قزوین ۲/۱۰ درصد کمترین استانها در تعداد جمعیت زنان سرپرست خانوار هستند. دکتر محمد نفریه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره راهکارهای سازمان بهزیستی در این زمینه به روزنامه ایران گفت: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان، زنان واجد شرایط را ابتدا مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس شرایط، انواع خدمات حمایتی به آنها ارائه میدهد.

وی افزود: زنان اگر سرپرست خانوار باشند و درآمد نداشته و مستمری بگیر باشند، تحت پوشش قرار میگیرند. به گفته نفریه ابتدا وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوار بررسی شده و کمکهایی مثل ایجاد سرپناه و بیمه درمانی و نیز آموزش مهارتهای زندگی و حرفه آموزی ارائه میشود. اگر زنان سرپرست خانوار بتوانند فرزند خود را نگهداری کنند حمایت میشوند و در زمانهایی که مشغول آموزشهای حرفهای باشند از کودکانشان در مهد کودک نگهداری میشود. به گفته نفریه در حال حاضر در کل کشور ۱۷۶ هزار خانوار زنان سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۹۸ هزار دانشآموز و ۱۸ هزار دانشجو نیز متعلق به این خانوادههاست که هزینه تحصیل آنها به صورت ۱۰۰ درصدی از سوی سازمان بهزیستی پرداخت میشود. همچنین هزینه مهد کودک کودکان این خانوادهها نیز رایگان است.

نفریه در ادامه با اشاره به اشتغال زنان سرپرست خانوار خاطرنشان کرد این زنان در آموزشهای حرفه آموزی برای اشتغال در گروههای ۷ نفری با عنوان «همیار زنان سرپرست خانوار» وارد بازار فعالیت اقتصادی میشوند. همچنین ۵۵ هزار زن سرپرست خانوار شهری و ۴۰ هزار زن روستایی ۱۸ تا ۵۰ سال تحت پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه تأمین اجتماعی هستند که هزینه کامل آنها از سوی سازمان بهزیستی پرداخت میشود.وی از رشد ۳۶ درصدی بودجه دفتر توانمندسازی خانواده و زنان در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر بودجه در نظر گرفته شده برای دفتر زنان ۱۵ میلیارد تومان نیز به این حوزه اختصاص داده شده است. همچنین طی برنامه پنجم توسعه تاکنون ۱۵ درصد زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایتهای مستقیم ما خارج شدهاند که پیشبینی میشود تا پایان سال این رقم افزایش یابد.

پدیده زنان سرپرست خانوار که به گفته عادل آذر رئیس سازمان آمار ایران، آمار بالای تصادفات یکی از علل آن است با پدیدههای متفاوتی از جمله کم سوادی و بیسوادی و کاستی در آموزش حرفهای پیوند پیدا میکند چنانچه به گفته وی زنان سرپرست خانوار استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیسواد و یا کم سواد هستند که این خود میتواند برای تربیت فرزندان شان تبعاتی در پی داشته باشد. در این میان وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان تهران به مراتب بهتر است. آمارهای سازمان آمار نشان میدهد در میان جمعیت زنان سرپرست خانوار ۱۱ درصد بیسواد در سنین کمتر از ۳۵ سال، ۴۴ درصد بیسواد در سنین ۳۵ تا ۶۴ دیده میشود، اما در مجموع ۵۵ درصد زنان سرپرست خانوار بیسواد و ۱۹ درصد تنها سواد ابتدایی دارند. همچنین ۱۳ درصد زنان سرپرست خانوار در سن زیر ۳۵ سال در جستوجوی کار هستند که به دلیل نبود شغل برای زنان سرپرست خانوار اکثریت آنها مهاجرت میکنند.

آذر با بیان اینکه بهطور متوسط درآمد زنان سرپرست خانوار در سال، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، گفت: بیش از ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار در دهکهای یک، ۲ و ۳ قرار دارند که این آمار بسیار نگرانکننده است؛ چرا که ۸۱ درصد زنان سرپرست خانوار دهک اول بیسواد بوده و جمعیت خانوادهشان بالا و میزان درآمد پایین است.همچنین ۸ درصد زنان سرپرست خانوار معلول، ۷ درصد دارای بیماری جسمی، ۵/۱۴درصد دارای بیماری روانی و ۳۰ درصد از آنها از کار افتاده هستند، ضمن آنکه ۴۶ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، شهرداری و… هستند.

سلامت نیوز: ۲ میلیون زن سرپرست خانوار در جست وجوی کار

 

۱۹ دی : درآمد نفتی ایران ۳۴ میلیارد دلار در ۹ ماه

 مهر

اقتصادی > انرژی

درآمد نفتی ایران ۳۴ میلیارد دلار شد/ توقف ساخت بزرگترین پالایشگاه ایران

وزیر نفت درآمدهای نفتی ایران در ۹ ماهه نخست سالجاری را ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرد و با بیان اینکه به زودی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سرگرفته می‌شود، گفت: باید ساختار سهامداران و مدیریت این پالایشگاه میعانات گازی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت فروش نفت و درآمدهای نفتی ایران در سالجاری، گفت: در ۹ ماهه نخست سالجاری حدود ۳۴ میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی صادر شده که حدود ۳۲ میلیارد دلار آن وصول و به خزانه واریز شده است.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون بدهی بیش از دو میلیارد یورویی بابک زنجانی به حساب خزانه واریز نشده است، در خصوص رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت، اظهار داشت: از کل درآمدهای نفتی حدود ۱۴٫۵ درصد سهم شرکت نفت و ۲۶ درصد به حساب ذخیره ارزی و مابقی به خزانه واریز می‌شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه پیش بینی شده است.

وی همچنین درباره توسعه فازهای جدید پارس جنوبی هم، تبیین کرد: هم اکنون ساخت و راه اندازی ۵ فاز پارس جنوبی شامل طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی در اولویت قرار دارد.

 

۱۸ دی : رتبه ۱۱۷ سلامت ایران در دنیا

 عصر ایران

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سهم سلامت ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۱۷ است که مطلوب نیست.

به گزارش فارس، محمدحسین قربانی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: امروز وزارت بهداشت و درمان از سیستم مدیریتی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه ابتدا سلامتی بعد امنیت مهم است، افزود: اگر سلامت نباشد نمی‌توان برایی امنیت تعریف داشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی از کشورهای منطقه عقب‌تر هستیم، تصریح کرد: سهم سلامت ایران از بین ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۱۷ است که رتبه خوبی نیست.

وی گفت: از نظر فشار حوزه سلامت در منطقه جزو خط قرمزها هستیم به طوری که ۴۰ درصد مردم کشور هزینه درمان می‌شود که می‌تواند عامل فقر در جامعه باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تحقق ۳ هزار میلیارد تومان مالیات ویژه بر دخانیات اشاره کرد و متذکر شد: امروز یکی از جاهایی که دولت تدبیر کرده اخذ مالیات خودروسازی، سوخت و مالیات ویژه دخانیات است که در صورت تحقق می‌تواند در مسیر بهداشت و درمان هزینه شود.

وی یادآور شد: سالانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان افراد مصرف‌کننده دخانیات می‌شود و ۷۰ میلیون نفر در سال بر اثر مصرف دخانیات از بین می‌روند.

وی ظرفیت نیروی پزشکی گیلان را قابل تحسین خواند و یادآور شد: گیلان با داشتن نیروی بسیار خوب اما در برخی امور از مشکلات رنج می‌برد.

 

۱۸ دی : ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند

 مهر

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد:

زنان سرپرست ۱۲ درصد خانوارهای ایرانی/ ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند

به گزارش خبرنگار مهر، عادل آذر صبح چهارشنبه در همایش کارآفرینی و ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار در دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب افزود: در سرشماری سال ۹۰، ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۸۱ خانوار شناسایی شد که ۸۸ درصد سرپرست های آنها مرد و ۱۲ درصد آنها زن هستند. این در حالی است که در سرشماری های ابتدایی تعداد زنان سرپرست خانوار ۶٫۵ درصد بود اما در سال ۹۰ با رشد دو برابری مواجه شدیم. بر این اساس پیش‌بینی می کنیم تا سه سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار به ۱۵ درصد برسد.

۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند

وی ادامه داد:  بر اساس سرشماری های انجام شده دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که در حال حاضر تنها ۱۸ درصد از آنها شاغل و ۸۲ درصد از آنها بیکار هستند.

وی با بیان اینکه آمارهای گرفته شده از تعداد زنان سرپرست خانوار بر اساس سه گروه سنی کمتر از ۳۵ تا ۶۴ سال و بالای ۶۵ سال است، تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که بیشتر زنان میانسال سرپرست خانوار هستند.

سیستان و بلوچستان پرجمعیت ترین استان دارای زنان سرپرست خانوار

آذر اعلام کرد که سیستان و بلوچستان پرجمعیت ترین استان دارای زنان سرپرست خانوار است و خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب در رده استان های دوم و سوم قرار دارند. کردستان با داشتن ۹٫۵ درصد از زنان سرپرست خانوار، بویراحمد ۱۰ درصد و قزوین ۱۰٫۲ درصد کمترین استان‌ها در تعداد جمعیت زنان سرپرست خانوار است.

به گفته رئیس سازمان آمار ایران اکثریت زنان سرپرست خانوار استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بی سواد و یا کم سواد هستند که این خود می تواند برای تربیت فرزندان شان تبعاتی در پی داشته باشد. در این میان وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان تهران به مراتب بهتر است.

وی ادامه داد: در میان جمعیت زنان سرپرست خانوار ۱۱ درصد بی سواد در سنین کمتر از ۳۵ سال، ۴۴ درصد بی سواد در سنین ۳۵ تا ۶۴ دیده می شود، اما در مجموع باید گفت که ۵۵ درصد زنان سرپرست خانوار بی سواد و ۱۹ درصد تنها سواد ابتدایی را دارند.

آذر با بیان اینکه ۱۳ درصد زنان سرپرست خانوار در سن زیر ۳۵ سال در جستجوی کار هستند، تصریح کرد: به دلیل نبود شغل برای زنان سرپرست خانوار اکثریت آنها مهاجرپذیرند.

تصادفات جاده ای عاملی برای تبدیل شدن زنان به سرپرست خانوار

رئیس سازمان آمار ایران درباره دلایل سرپرست شدن زنان در خانواده توضیح داد: ۳۵ درصد از زنان سرپرست خانوار به رغم داشتن همسر سرپرست هستند. از ۶۵ درصد باقیمانده، ۲۰ درصدشان به دلیل فوت همسر که دلیل عمده اش تصادفات جاده ای است، زنان را مجبور کرده تا به عنوان سرپرست خانوار معرفی شوند. همچنین ۲۶ درصد زنان سرپرست خانوار مطلقه هستند.

کمترین درآمد سالانه زنان سرپرست خانوار

به گفته وی، کمترین درآمد زنان سرپرست خانوار مربوط به استان سیستان و بلوجستان است که در آمار بدست آمده درآمد یک زنان سرپرست خانوار در سال سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این میزان درآمد برای گرداندن یک خانواده با چندین فرزرند در طول سال فاجعه است. همچنین بالاترین درآمد زنان سرپرست خانوار در طول یکسال مربوط به استان تهران است که درآمد اعلام شده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

آذر با بیان اینکه به طور متوسط درآمد زنان سرپرست خانوار در سال، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، گفت: بیش از ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار در دهک های یک، دو و سه قرار دارند که این آمار بسیار نگران کننده است؛ چراکه ۸۱ زنان سرپرست خانوار دهک اول بی سواد بوده و جمعیت خانواده‌یشان بالا و میزان درآمد پایین است.

۳۰ درصد زنان سرپرست خانوار از کار افتاده اند

رئیس سازمان آمار ایران تصریح کرد: همچنین ۸ درصد زنان سرپرست خانوار معلول، ۷ درصد بیماری جسمی، ۱۴٫۵ درصد بیماری روانی و ۳۰ درصد از آنها از کار افتاده هستند. ضمن آنکه ۴۶ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، شهرداری و… هستند.

آذر در پایان با بیان اینکه در دهه ۷۰ توجه و حمایت بیشتری از قشر زنان سرپرست خانوار شده، اما متاسفانه در دهه ۸۰ فعالیتها بیشتر جنبه شعاری داشته است، گفت: مرکز آمار ایران پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از افزایش زنان سرپرست خانوار سیاستگذاری های ویژه انجام شود، همچنین به بیمه زنان سرپرست خانوار، ترویج بیمه عمر، تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار، برنامه ریزی برای حمایت مادی و معنوی از فرزندان آنان و کنترل تصادفات جاده ای بیشتر توجه شود. ضمن آنکه ضروری است تا نهادی مستقل برای شناسایی و حمایت از این زنان تشکیل شود تا بتوان آمار دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانوار بدست آورد و اقدامات فرهنگی و آموزشی بیشتری روی آنها انجام شود.

 

۱۷ دی  : وزیر علوم : سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از کشور خارج می شوند

 بی بی سی 

یک مقام بلندپایه دولتی ایران آمار خروج نخبگان از کشور را ۱۵۰ هزار نفر در سال عنوان کرده است.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم ایران گفته است میزان ضرر از بابت مهاجرت مغزها سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار است.

او گفته با محاسبات دهه ۷۰ خورشیدی تربیت یک نفر نخبه برای ایران یک میلیون دلار هزینه دارد.

به گفته وزیر علوم ایران در شرایطی که کل بودجه دولتی این کشور ۱۹۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۷۰ میلیارد دلار) است “با مهاجرت مغزها ۱۵۰ میلیارد دلار به دنیا کمک می کنیم.”

آقای فرجی دانا گفته است “باید دید نخبگانی که برای کسب دانش روز دنیا به خارج رفته اند اگر شرایط برای برگشت آنها فراهم نبود کشور چه خسارتی را تحمل خواهد کرد.”

وزیر علوم ایران گفته “ما با تحصیل فرزندان ایران در خارج کشور برای کسب علم مخالف نیستیم و همه ما مرحله ای از زندگیمان را در غربت به سر بردیم تا بتوانیم به آب و خاک میهن خدمت کنیم.”

یکی از مقام های وزارت علوم در دولت پیشین ایران اعلام کرده بود که در این کشور چیزی به عنوان فرار مغزها وجود ندارد اما بنیاد ملی نخبگان ایران اوایل تابستان امسال و در آخرین روزهای فعالیت دولت پیشین، گزارشی بر خلاف این ادعا منتشر کرد.

این بنیاد اعلام کرده بود که ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کرده اند.

بر اساس گزارش ها آمار متخصصان ایرانی در رشته های مهندسی و پزشکی در آمریکاى شمالى حدود ۲۵۰ هزار نفر است.

 

۱۷ دی  : واردات ۵۱.۵ میلیون دلار چای از هند در ۹ ماه

 نسیم

گمرک هند گزارش داد؛ ایران با واردات ۵۱.۵ میلیون دلار چای از هند در ۹ ماهه نخست سال ۹۲ به عنوان بزرگترین واردکننده چای از هند در این مدت شناخته شد

 

۱۶ دی : موسسه تحقیقاتی لگاتوم: ایران در رتبه ۱۰۴ «سلامت اجتماعی» جهان

 ایسنا

 

رییس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با اشاره به تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی لگاتوم در زمینه سلامت اجتماعی میان ۱۵۰ کشور دنیا، گفت: کشور ایران در این تحقیق در رتبه ۱۰۴ جای گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجید صفاری‌نیا، امروز دوشنبه طی سخنانی در مراسم جایزه علمی استاد علی‌محمد کاردان و همچنین مراسم بزرگداشت استاد رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم که در محل دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار شد، افزود: براساس تحقیق به عمل آمده توسط این موسسه، کشورهای نروژ، فلاند و دانمارک در رتبه اول این تحقیق جای گرفته‌اند. همچنین کشور افغانستان در رتبه ۱۴۹ و کشور آفریقای مرکزی در رتبه ۱۵۰ و درواقع پایین‌ترین جایگاه قرار دارند.

به گفته وی، کشورعربستان از نظر سلامت اجتماعی در میان ۱۵۰ کشور در رتبه ۵۰ قرار دارد.

 

۱۶ دی : از هر ۵ بیمار مبتلا به ایدز تنها یک نفر در ایران شناسایی می شود

 قطره

 شفقنا زندگی- رییس انجمن ایدز ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از آمارهای اعلام شده در مورد مبتلایان به ایدز در ایران، تخمینی و با وقعیت فاصله زیادی دارد گفت: متاسفانه به دلیل اینکه ایدز در کشور ما یک رویکرد دولتی دارد و مردم هم غالبا از دولت و قانون گریزان هستند، بنابراین حاضر نیستند به راحتی اطلاعاتی از بیماری خود، در اختیار این نهادها قرار دهند بنابراین باید در ایران نیز ، نهادهای مردمی تشکیل شود که بیماران با اطمینان بیشتری به این مراکز مراجعه کنند.

دکتر حمیدرضا شاعری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی؛ با تاکید بر اینکه هنوز آمار مشخص و واقعی از میزان مبتلایان به ویروس HIV در کشور وجود ندارد گفت: بعضا می بینیم آمارهایی از سوی مراکز دولتی نظیر وزارت بهداشت در زمینه مبتلایان به ایدز در کشور ارائه می شود که اخیر این میزان حدود ۹۰ هزار نفر مبتلا اعلام شد که این آمار و ارقام، تنها در حد تخمین و با واقعیت فاصله بسیاری دارد و نمی توان آمار قطعی از این بیماران در سطح جامعه ارائه داد.

۲۷ هزار مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شدند

وی در ادامه با بیان اینکه از هر ۵  بیمار مبتلا به ایدز در ایران، تنها یک نفر آنها شناسایی می شوند تصریح کرد: مبتلایان به ویروس ایدز در ایران همانند کوه یخی شناور هستند که نصفی از آن در زیر آب و نیم دیگر بالای آب است و بنابراین برای شناسایی این بیماران تنها قسمت بیرونی کوه دیده می شود و بر اساس همین است که در حال حاضر تنها ۲۷ هزار نفر از این بیماران شناسایی شده اند. این در حالی است که بسیاری از این بیماران هنوز ناشناخته و از هر ۵ بیمار مبتلا در جامعه ما، تنها یک نفر آنها شناسایی می شوند.

در حال گذار از شیوه انتقال ایدز از راه اعتیاد به جنسی در کشور هستیم

دکتر شاعری در ادامه با تاکید بر اینکه در حال گذار از شیوه انتقال ایدز از راه اعتیاد به جنسی در کشور هستیم افزود: اگر چه هنوز مهم ترین و اصلی ترین راه انتقال ایدز در ایران از طریق تزریق از راه سرنگ های آلوده توسط معتادان است اما این روش به دلایلی از جمله افزایش آگاهی معتادان در خصوص خطرات تزریق،  اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش معتادان و در نهایت افزایش روابط آزاد جنسی باعث انتقال روش ابتلا به ایدز از راه سرنگ های آلوده و تزریق به روابط جنسی هستیم.

وی در پایان در خصوص گسترش ایدز در بین دختران و زنان جامعه نیز خاطر نشان کرد: در روابط جنسی آزاد دختران و زنان به دلیل فیزیولوژی خاصی که دارند بسیار زودتر و مستعدتر از مردان به ویروس ایدز مبتلا می شوند و لازم است در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش های اساسی در سطح جامعه صورت بگیرد تا افراد در مورد خطر روابط جنسی آزاد اطلاعات کافی داشته باشند.

 

۱۶ دی : رتبه ۱۰۱ ایران در شادترین‌های جهان

 فرارو

«شاد باش و دیر زی.» همین نیم‌مصراع دعایی رودکی برای بخارا، دنیایی از حرف و عمل در خود دارد. شاید به ظاهرش نیاید، اما این مصراع یکی از سیاست‌های اصلی کشورهای پیشرفته است. «شادبودن» مردم، یکی از نیروهای محرکه اصلی کشورها در رسیدن به اهدافشان اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و… است وقتی که آسایش خاطر، احساس امنیت، شادی‌های جمعی و… باعث می‌شوند تا چرخ مملکت بدون نقص بچرخد و انسان را به سر منزل مقصود برساند.

نشریه فوربس، چندی پیش فهرست شادترین کشورهای جهان را در‌سال ۲۰۱۳ منتشر کرد؛ فهرستی که مطالعه جزییات آن نشان می‌دهد شادبودن، فقط در گرو تفریحات و سرگرمی نیست؛ بلکه ارتباط بسیار تنگاتنگ و محکمی با اقتصاد، صنعت، فرهنگ، دولت و… دارد؛ تاثیر می‌گیرد و تاثیر می‌گذارد.

 

در این گزارش ۱۴۲ کشور جهان در هشت زمینه اصلی اقتصاد، کارآفرینی و فرصت‌ها، دولت، آموزش، سلامت، اطمینان و امنیت، آزادی‌های فردی و سرمایه اجتماعی و بر اساس ۸۹ متغیر مورد مطالعه قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شده‌اند. این موسسه برای جمع‌آوری اطلاعات خود در هر کشور،‌ سالانه به‌طور متوسط با هزارو۵۸۸نفر مصاحبه کرده و از ۱۳ مرکز جهانی اطلاعاتی که سازمان سلامت جهانی، موسسه نظرسنجی گالوپ، بانک جهانی و… از جمله آنها هستند، کمک گرفته است. همچنین این گزارش ۹۶‌درصد جمعیت جهان را تحت پوشش می‌گیرد.

 

شمال اروپا؛ شادترین جای جهان

از میان هفت‌میلیاردو ۱۹۳‌میلیون‌نفر جمعیت فعلی جهان، تنها پنج‌میلیون‌نفر شامل لقب«شادترین» یا«دارنده بیشترین میزان شادی» می‌شوند. پنج‌میلیونی که در کشور نروژ زندگی می‌کنند. کشوری که در پنج‌سال گذشته، به طور مداوم جایگاه شادترین کشور جهان را به خود اختصاص داده. اما به طور کلی شاید بتوان شبه‌جزیره اسکاندیناوی و شمال اروپا را شادترین جای جهان برای زیستن دانست وقتی که هفت کشور از این منطقه، در میان ۲۰ کشور شاد جهان حضور دارند.

از طرف دیگر به طور کلی کشورهای نیمکره شمالی شادتر از کشورهای نیمکره جنوبی هستند. در بین ۲۰ کشور بالای جدول، تنها سه کشور استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور از نیمکره جنوبی و بقیه تماما از نیمکره شمالی هستند.

ریزشدن در آمار خروجی موسسه لگاتوم، نتایج جالبی به همراه دارد. کشورها در رده‌بندی نهایی این موسسه به چهار دسته «رده بالا»، «بالاتر از میانگین»، «پایین‌تر از میانگین» و «رده پایین» تقسیم‌بندی می‌شوند. ایالات متحده که در این رده‌بندی رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده، در بخش«اطمینان و امنیت» رتبه ۳۱ جهان را دارد که برخلاف انتظار رتبه خوبی نیست و بین کشورهای «بالاتر از میانگین» دسته‌بندی می‌شود. فرانسه نیز که در رتبه بیستم این فهرست قرار دارد، رتبه ۴۲ «سرمایه‌های اجتماعی» را به دست آورده و در این زمینه در ردیف کشورهای «رده بالا» نیست.

ژاپن به‌عنوان یک کشور صنعتی و یک غول اقتصادی شرایط پیچیده‌ای در این فهرست دارد. این کشور در حالی‌که در زمینه «دولت» و «سلامت» در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد، در«آزادی‌های فردی» رتبه پایین ۴۸ را دارد و در دیگر زمینه‌ها نیز رتبه‌هایی بین ۲۰ تا ۳۰ را به خود اختصاص داده. ژاپن که تا ‌سال‌ها، بالاترین آمار خودکشی را در جهان داشت، حالا در رتبه ۲۱ کشورهای شاد جهان قرار دارد. در این فهرست همچنین امارات‌متحده‌عربی در رتبه ۲۸، ایتالیا ۳۲، آرژانتین ۴۵، برزیل ۴۶، عربستان‌سعودی ۵۰، چین ۵۱، روسیه ۶۱، آفریقای‌جنوبی ۷۷ و لبنان ۹۸ هستند.

کشوری با مردمانی طناز که شاد نیستند!

غالبا وقتی بحث «شادی» پیش می‌آید، فکرها به سمت جشن‌های چنین و چنان، سرگرمی، خندیدن و… در یک کلام تفریح می‌رود. اما این عامل تنها یکی از عوامل برای شادی است. شادی را قبل از هر چیز دیگر، آسایش و امنیت خاطر تامین می‌کند که در این تحقیق، در هشت‌عامل در نظر گرفته شده لحاظ شده است. ایران، کشوری که طنازی مردمان آن زبانزد است، در این فهرست جایگاه ۱۰۱ را دارد. مردمی که از هر اتفاق روزمره یا سیاسی یا… لطیفه می‌سازند و آن را دستمایه شادی و خنده خود قرار می‌دهند، مردمی که در فرهنگ و سنت خود بیشترین میزان جشن‌های عمومی و مناسبتی را دارند، کسانی که تعداد بسیار زیادی مکان‌های دیدنی، آثار باستانی و مناطق توریستی در یک کشور چهارفصل دارند، مردم چندان شادی نیستند.

رتبه ۱۰۱ ایران را در دسته کشورهای «پایین‌تر از میانگین» و در رده کشورهایی چون مصر، بنگلادش، گواتمالا، آلبانی، جمهوری‌آذربایجان، السالوادور و… قرار می‌دهد. در این فهرست ایران در دو زمینه «اقتصاد» و «کارآفرینی و فرصت‌ها» به ترتیب رتبه ۹۱ و ۹۳ را دارد که ایران را در دسته «پایین‌تر از میانگین» قرار می‌دهد. در چهار زمینه «دولت»، «اطمینان و امنیت»، «آزادی‌های فردی» و «سرمایه‌های اجتماعی» ایران به ترتیب با رتبه‌های ۱۲۰، ۱۲۳، ۱۲۶ و ۱۲۰ در ردیف کشور‌های«رده پایین» قرار می‌گیرد. اما ایران در دو زمینه نیز از کشورهای جهان سوم فاصله گرفته و خود را به کشورهای در حال توسعه می‌رساند.

ایران با کسب رتبه ۵۷ در «آموزش» و همچنین ۶۷ در «سلامت» جایگاه خود را بهبود بخشیده و اندکی خود را به چهره کشوری که در ‌سال ۲۰۱۰ با آمار هزاردرصدی افزایش تولید علم و تکنولوژی در جهان، عنوان سریع‌ترین رشد‌سالانه در علم و تکنولوژی دنیا را به خود اختصاص داده بود، نزدیک کرده است. ایران همچنین در میان ۱۶ کشور خاورمیانه و شمال‌آفریقا، رتبه یازدهم را دارد.

 

۱۶ دی : «آمار تکان‌دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت »

 تابناک

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور از انجام آزمایش ایدز و هپاتیت بر روی ۱۰۰۰ کودک کار در تهران خبر داد و گفت: نتایج این آزمایش بسیار تکان‌دهنده بود و بسیاری از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

مینو محرز در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت کودکان کار و ابتلای آنان به بیماری‌های عفونی شدید مانند ایدز و هپاتیت، گفت: متأسفانه وضعیت کودکان کار در این مورد بسیار تکان‌دهنده است، مرکز تحقیقات ایدز برای شناسایی وضعیت این کودکان،بر روی هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ ساله آزمایش انجام داد که آمار به دست آمده بسیار وحشتناک بود.

وی ادامه داد: پس از انجام آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی این هزار کودک کار که در شهر تهران ساکن هستند، مشخص شد که ۵ درصد آنها به ایدز مبتلا بوده و اغلب آنها نیز بیماری هپاتیت داشته‌اند.

محرز با اشاره به اینکه حداکثر سن این کودکان ۱۸ سال بوده، گفت: متأسفانه مشخص شد که برخی از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که آزمایش انجام شده مربوط به ۵ سال پیش است و دوباره باید تحقیق جدیدی انجام شود و مسلماً آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.

وی در مورد وضعیت زندان‌ها نیز گفت: برای مبارزه با ابتلای زندانیان به ایدز بودجه زیادی لازم است. تمام کشورها در سال ۲۰۰۱ این تعهد را داده‌‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به ایدز هزینه کنند.

محرز گفت: اما زمانی که باید در کشور کاری کنیم، فقط صورت مسئله را پاک می‌کنیم و این شرایط امروز ما می‌شود. می‌توانستیم به راحتی پیشگیری را انجام دهیم و این آمار رو به افزایش را شاهد نباشیم.

محرز افزود: این در حالی است که آمار اعلام شده از مبتلایان به ایدز در کشور واقعی نیست، آمارهای واقعی بسیار بیشتر است و آن چیزی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند با آن چیزی که ما می‌بینیم بسیار متفاوت است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©