Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ برابر با  ۲۶ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲  برابر با ۲۶ ژانويه ۲۰۱۴
وضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۵۳)

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۲۴ ژانويه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

وضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ روزانه ۹ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور

شرکت‌های اروپایی در صف ورود به بازار کسب و کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :۱۰ میلیون بیکار در راه است

کاهش۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای تهران

بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه ۵ کارگر بر اثر حوادث جان می بازند

وزارت بهداشت: ۳۴ درصد ساکنان تهران روانی هستند

ایران رتبه دوم بروز ضربه نخاعی در بین ۲۸ کشور درحال توسعه جهان

فاصله ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه کارگران

مرگ سالانه ۲۷۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران

یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی چشم انتظار بیمه

۲۶ دی : ۸۰ هزار هیات مذهبی و ۸۲ هزار مداح در کشور وجود دارد

وقوع روزی ۲۰۰۰ سرقت در کشور داغ و درفش و اعدام

آب دریاچه ارومیه امسال ۳۲ سانتی متر دیگر پایین رفت

 

۴ بهمن : مرگ روزانه ۹ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور

 انتخاب

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب بعد خانوار حدود ۶ میلیون نفر به طور مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند و روزانه نیز ۸ تا ۹ نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.

وی افزود: اعتیاد و مواد مخدر باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها همچون سرقت، طلاق، قتل، تجاوز به عنف؛ همسر آزاری و کودک آزاری می‌شود و روزانه نیز ۸ تا ۹ نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.

دبیرکل ستاد ادامه داد: یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب بعد خانوار حدود ۶ میلیون نفر به طور مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته ۶۳ درصد از جامعه معتادان متاهل، ۵۲ درصد شاغل و بیش از ۷۵ درصد دارای مدرک دیپلم به بالا هستند، که این نشان می‌دهد مواد مخدر، مسئله‌ای پیچیده است و دیگر نمی‌توان گفت که فقر، بیکاری و تجرد عامل اعتیاد هستند.

 

۳ بهمن : شرکت‌های اروپایی در صف ورود به بازار کسب و کار ایران

 صدای آلمان

کارآفرینان اروپایی با تعلیق تحریم‌های ایران در تکاپوی بازاریابی و قرارداد‌های جدید با این کشور هستند. شرکت‌های فرانسوی، آلمانی و هلندی و به ویژه صنایع خودروسازی به سرمایه‌گذاری‌ در ایران فکر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی مجمع جهانی اقتصاد را فرصت مغتنمی برای همه شرکت‌کنندگان دانسته تا با ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران آشنا شوند.

در حال حاضر، حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران با تحریم‌های بین‌المللی بسیار کاهش یافته است. واردات ایران به ۲۸ کشور عضو اتحادیه که درسال ۲۰۱۱ معادل ۲۲ هزار میلیارد دلار بود در سال ۲۰۱۲ به ۷،۶ هزار میلیارد دلار رسید. این میزان با سقوطی چشمگیر در نیمه اول سال ۲۰۱۳ برابر با ۵۳۴ میلیون دلار شد.

صادرات این کشورها به ایران نیز دستخوش تحریم‌ها بود و در سال ۲۰۱۲ از ۱۱ هزار میلیارد یورو به ۷ هزار میلیارد و چهارصد میلیون یورو رسید.

 

۳ بهمن : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :۱۰ میلیون بیکار در راه است

 کلمه.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت در برنامه‌های آینده خبر داد.

علی ربیعی در نشست شورای اشتغال هرمزگان با بیان اینکه دستکاری قانون کار در این شرایط که وضعیت اشتغال به اینگونه است، نادرست است، اظهار داشت: تاکنون یک گزارش مسنجم که نقش قانون کار را در ترمز تولید نشان دهد ندیده‌ام.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد قوانین کار به نفع کارفرما تنظیم شده است، اضافه کرد: این امر به بحران‌های اجتماعی دامن زده است.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ها و آمار آینده ۱۰ میلیون بیکار در راه است، افزود: چه اتفاقی افتاده که طرف با مدرک لیسانس می‌آید و می‌گوید دیپلم دارد تا به یک شغلی برسد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش درمان و بیمه سلامت اختصاص داده می‌شود، تاکید کرد: آسیب شنایی سرمایه‌گذاری در هرمزگان ضروری‌ است.

ربیعی بر رفع موانع سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: نگاه به فرهنگ کار باید عوض شود تا نگاه ایرانی به کار نیز اصلاح شود.

 

۳ بهمن : کاهش۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای تهران

 فارس

وزیر نیرو با اعلام اینکه ذخیره آب ۵ سد اطراف تهران نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کمتر شده و تهرانی ها باید به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند عیسی کلانتری را به عنوان مجری طرح احیای دریاچه ارومیه منصوب کرد

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بایگاه اطلاع رسانی دولت،حمید چیت چیان درباره میزان ذخایر آب کشور و تدابیر وزارت نیرو برای جبران کمبودها، اظهار داشت: بر اساس آمار بارندگی ها که تا یک هفته گذشته تنظیم شده است به طور میانگین در سال آبی جاری (از مهر تاکنون) ۹۶ میلی متر در کشور بارندگی داریم که ۱۶ درصد از میزان بارندگی زمان مشابه در سال گذشته کمتر بوده و ۸ درصد از متوسط سالهای گذشته بیشتر است.

وی یادآور شد: البته خوشبختانه امسال بارش برف بیشتر از باران بوده است.

*عیسی کلانتری مجری طرح احیای دریاچه ارومیه شد

وزیر نیرو همچنین در ادامه به مصوبه امروز دولت درباره احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: از دو ماه گذشته با «عیسی کلانتری» مذاکره شد که به عنوان مجری احیای دریاچه ارومیه فعالیت کند و امروز مصوب شد که وی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و مجری این طرح شود.

 

۲ بهمن : بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه ۵ کارگر بر اثر حوادث جان می بازند

 ایلنا گزارش می‌دهد؛

کارگرانی که هر روز در سکوت رسانه‌ها جان می‌بازند

 چکیده: دو کارگر ۲۵ و ۲۹ ساله به نام‌های «بهمن آزادی مقدم» و «محمد مهدی مهدی‌پور» در پتروشیمی خرم‌آباد، هنگام جوشکاری مخزن گازوییل جان باختند زیرا مخزن گازوییل قبل از شروع عملیات جوشکاری، خالی نشده بود و کارگران بر اثر وقوع انفجار و سپس آتش‌سوزی از ارتفاع به پایین پرتاب شدند. در این حادثه هم کسی دوربین موبایلش را برای ثبت واقعه از جیب بیرون نیاورد.

 «دو کارگر زن بر اثر آتش‌سوزی در یک کارگاه تولیدی کشته شدند»؛ «انفجار مخزن سوخت در پتروشیمی خرم‌آباد جان دو کارگر را گرفت»؛ «مرگ کارگر ۲۱ ساله در تونل قطار شهری اهواز»؛ «سقوط سه کارگر ساختمانی از ارتفاع ۳۵ متری در مشهد»؛ «کارگر اداره برق روستایی در گیلان هنگام انجام کار کشته شد»؛ «ریزش آوار یک کارگر را کشت و سه همکارش را مصدوم کرد»؛ «هفت کارگر بر اثر فوران مواد مذاب سوختند» و

آنچه که در بالا آمد، تنها چند نمونه از حوادث شغلی است که طی یک ماهه اخیر اتفاق افتاده‌اند و خبر آن‌ها از میان خیل عظیم حوادث کارگری به رسانه‌ها «درز» پیدا کرده؛ حساب آن دسته از حوادث کارگری که هیچگاه رسانه‌ای نشده دیگر از دست در رفته است.

 اما از میان همهٔ حوادث کارگری دلخراش که روزانه جان چندین کارگر ایرانی را می‌گیرند، خبر «کشته شدن دو کارگر زن بر اثر آتش‌سوزی در یک کارگاه تولیدی» در تاریخ ۲۹ دی ماه (سالروز ولادت پیامبر اسلام) جنجال بسیاری به پا کرد چرا که این حادثه در قلب شهر تهران (خیابان جمهوری) و در دید مستقیم مردمی رخ داد که حالا از هر حادثه‌ای با دوربین موبایل شان فیلم می‌گیرند تا در اجتماعات دوستانه، دیگران را از آنچه دیده‌اند مطلع کنند. پرسش اینجاست که اگر این حادثه در ده‌کوره‌ها… یا نه، در حاشیه همین پایتخت رخ می‌داد تا چه حد افکار عمومی و مسئولان کشور را درگیر می‌کرد؟

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، روزانه ۵ کارگر در ایران بر اثر حوادث شغلی جان می‌بازند. بنابراین اگر کشته شدن دو کارگر زن در خیابان جمهوری را کنار بگذاریم، ۳ کارگر دیگر نیز در‌‌ همان روز جان باخته‌اند که خبرش اعلام نشده است.

اما سکوت مدیران شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی و جا خالی دادن از قبول مسئولیت با معرفی «خواست و مشیت الهی» ‌ به عنوان مقصر کشته شدن دو کارگر، به تشدید خشم افکار عمومی ناراحت دامن زد تا به جایی که تب تعیین مقصر در این حادثه همه گیر شده است. حتی «حسن روحانی» رییس جمهور نیز به درستی وارد عمل شده و در نامه ای خطاب به وزیر کشور، وی را موظف کرده است تا در اسرع وقت،  گزارشی از این حادثه تاسف بار به وی ارائه دهد. اما موضوع تعیین و مجازات مقصران هرچند اهمیت دارد، اما تمام ماجرا نیست. تمام ماجرا موضوع گم‌شده ایمنی و بهداشت کار است که هر روز جان پنج کارگر را در ایران می‌گیرد

 

۲بهمن : وزارت بهداشت: ۳۴ درصد ساکنان تهران روانی هستند

 پارسینه-گروه اجتماعی: صدای بوق ، ترافیک، شلوغی و آلودگی هوا از تهرانی ها انسان هایی بی تحمل ساخته است.انسان هایی که با یک بوق ، یک ترمز ناگهانی و یا یک تنه ساده بر اثر شلوغی به هم می پرند و پرخاش می کنند و گاهی فاجعه می افرینند.

عصبانیت و خشم، خودخوری و کلافگی بر اثر مشکلات اقتصادی، بیکاری و … نیز بر عمق فاجعه می افزاید تا از تهرانی ها انسان هایی عصبی و انتقام جو بسازد.

 

جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای ۲۱درصدی مردم کشور به اختلالات روانی خبر می‌دهد که در پایتخت به ۳۴درصد می‌رسد. بیمارانی که در جمعیت ۱۲ میلیونی تهران، ۴میلیون نفر می‌شوند.

علی اکبر سیاری گفته بود: طبق آمار ۱/۲۱درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که ۲/۳۴درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید در این زمینه کاری کرد.

پیش از آن هم وزارت بهداشت آمارهایی منتشر کرده بود که نشان می‌داد ۵/۲۶ درصد زنان و ۸/۲۰ درصد مردان ایرانی در طول یکسال حداقل به یک نوع اختلال روانی مبتلا می‌شوند.

این بررسی همچنین نشان داده بود که بیماریهای روانی در زنان کشور رتبه اول بار بیماری‌ها را دارد و در مردان بعد از حوادث عمدی و غیر عمدی که عمدتاً حوادث ترافیکی است دومین بار بیماری‌ها را از نظر مرگ و ناتوانی باعث می‌شود.  با این حال، کمبود تخت های روانی هنوز هم مشکل اصلی بیمارانی است که مجبورند به جای درمان در بیمارستان، به زندگی روزمره شان بپردازند.

 

۱ بهمن : ایران رتبه دوم بروز ضربه نخاعی در بین ۲۸ کشور درحال توسعه جهان

 ایسنا

 یافته‌های پژوهشگر ایرانی، حاکی از رتبه دوم ایران در بروز بالای ضربه نخاعی در بین ۲۸ کشور در حال توسعه جهان است که شایع‌ترین علت آن تصادفات جاده‌یی است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران، آسیب‌های نخاعی به علل مختلفی رخ می‌دهند که از آن جمله تروما (تصادفات جاده‌یی، صدمات ورزشی، شغلی، خشونت و افتادن از ارتفاع)، بیماری‌های عروقی، تومورها (اولیه و متاستاتیک)، عفونت‌ها و نقایص تکاملی ستون فقرات است.

دکتر وفا رحیمی موقر، جراح مغز و اعصاب و همکارانش که در تحقیق خود یافته‌های ۶۴ مقاله مربوط به ۲۸ کشور در حال توسعه جهان طی سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۲ را با هدف بررسی اپیدمیولوژی ضربه نخاع، متاآنالیز کرده‌اند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا، به زیرساختهای مورد استفاده در این تحقیق اشاره کرد و گفت: در این مطالعه که از نوع مروری سیستماتیک بوده است، کشورهای در حال توسعه بر اساس تعریف ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول انتخاب شدند و جست‌وجوها نیز در سال ۲۰۱۲ در Medline و EMBASE انجام شده است. همچنین مقالات از طریق فهرست مرجع مقالات شناسایی شده، وب‌سایت‌ها، بعلاوه تماس مستقیم با ۱۱۲ محقق به دست آمد.

وی اضافه کرد: از بین ۱۱۲ محققی که با آنها درباره این مقالات ارتباط گرفتیم، ۱۵ نفر برای تدوین کتاب «اپیدمیولوژی ضربه به نخاع» که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و به عنوان یکی از زیرساختهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، همکاری کردند. تالیف این کتاب بین‌المللی با همکاری دکتر سید بهزاد جزایری و دکتر الکساندر واکارو انجام شد.

دکتر رحیمی موقر ۲۸ کشور در حال توسعه مورد بررسی در این مطالعه را شامل بلغارستان، ایران، برزیل، چین، آفریقای جنوبی، روسیه، رومانی، گرین لند، تایلند، ترکیه، اردن، ویتنام، قطر، زیمباوه، جزایر فیجی، کویت، سیرالئون، افغانستان، بنگلادش، شیلی، هند، میانمار، نپال، نیجریه، پاکستان، گینه نو، لهستان و عربستان سعودی دانست و اضافه کرد که درباره سایر کشورهای در حال توسعه پژوهشی یافت نشد.

وی گفت: بر اساس یافته‌های به دست‌آمده در این تحقیق، میزان بروز صدمه نخاعی در کشورهای در حال توسعه، ۲۵٫۵ در هر یک میلیون نفر در سال است که در این بین مردان با ۸۲٫۸ درصد بیشترین آسیب‌دیدگان صدمات نخاعی را با میانگین سنی ۳۲٫۴ سال تشکیل می‌دهند. به عبارتی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، مردان چهار برابر زنان دچار ضربه نخاعی می‌شوند.

این محقق با بیان این که «تصادفات رانندگی» با ۴۱٫۴ درصد و «سقوط از بلندی» با ۳۴٫۹ درصد بیشترین علل ضربه نخاعی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد گفت: طبق یافته‌های به دست آمده، صدمه نخاع کامل با میزان ۵۶٫۵ درصد در بین آسیب‌دیدگان،‌ شایع‌تر از آسیب ناکامل نخاع با ۴۳ درصد در کشورهای درحال توسعه مورد مطالعه است.

وی همچنین به آمار دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، صدمات نخاعی در تصادفات جاده‌یی عمدتا گردنی است که باعث فلجی چهار دست و پا شده ، اما در کشورهای در حال توسعه صدمات نخاعی عمدتا پشتی کمری است که منجر به فلج دو پای فرد آسیب‌دیده می‌شود. به عبارت دیگر، موارد پاراپلژی بیشتر از تتراپلژی در نمونه‌های مورد بررسی بوده است ؛ بطوریکه پاراپلژی ۵۸٫۷ و تتراپلژی ۴۰٫۶ درصد موارد را تشکیل داده‌اند.

دکتر رحیمی موقر همچنین به نتایج تحقیقی که توسط وی و همکارانش دکتر سهیل سعادت، دکتر محمدرضا رسولی، خانم قهرمانی، دکتر محمدرضا زارعی، دکتر سارا گنجی و دکتر الکساندر واکارو در شهر تهران به منظور بررسی اپیدمیولوژی صدمه نخاعی بر روی ۱۰۰سرخوشه ۲۵ تایی شامل ۲۵۰۰ خانوار یعنی شامل ۱۰ هزار نفر در مجموع انجام شده است، اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر اساس یافته‌های این تحقیق، میزان شیوع ضربه نخاعی در تهران، ۴٫۴ در ۱۰ هزار نفر است.

وی همچنین به مقایسه آمار ایران و سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه میزان صدمات نخاعی اشاره کرد و با اعلام این که ایران در مرگ و میر ناشی از تصادفات‌ جاده‌یی جهان، جزء چهار کشور اول است، به ایسنا گفت: در بین کشورهای در حال توسعه، میزان بروز سالانه ضربه نخاعی ۲۵ در یک میلیون نفر است اما بر اساس مطالعه منتشر شده من و همکارانم در شهر تهران، این رقم در مردان ۹۸ در یک میلیون نفر بوده و در زنان به ۴۷ در یک میلیون نفر می‌رسد.

 

۲۸ دی : فاصله ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه کارگران

 قطره

به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشورگفت: افزایش دستمزد کارگران نقشی در بیکاری و تورم ندارد و امروز نیروی کار فاصله ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه دارد

به اعتقاد این پیشکسوت جامعه کارگری ،امروز شمار کارگرانی که دستمزد ماهانه آنها به یک میلیون تومان برسد ، بسیار کم است و حتی با این رقم هم در شرایط کنونی نمی توان از عهده هزینه های زندگی برآمد .

وی گفت: دولت برای سال آینده افزایش دستمزد کارگران به میزان ۱۸ درصد را در نظر گرفته ، درحالی که ۳۷ درصد تورم داریم..

وی تصریح کرد: آمارهای مطرح در حوزه تامین اجتماعی حاکی است، ۶۷ درصد نیروی کار حداقل دستمزد را دارند و باید این قشر مورد پشتیبانی دولت قرار گیرند .

درادامه حسین فروتن مهر عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کل کشور در گفتگو با ایرنا گفت : میزان تورم سال ۹۲- ۱۳۹۱ در وزارت کار برابر با ۲۵ درصد مورد موافقت قرار گرفت ،درحالی که کارفرمایان میزان دستمزد را ۴۶٫۹۲ درصد افزایش دادند

به گفته وی ، طی دوره ۸۵- ۱۳۷۵ میزان تورم ۳۰۰ درصد بود ، درحالی که میزان افزایش دستمزد برابر با ۶۰۰ درصد بود ، اما این رشد هم مشکلی را حل نکرد

فروتن مهر یادآور شد : قرار بود نرخ تورم یک رقمی شود ، اما به ۳۰ درصد رسید و با هرنرخی که تصور شود دستمزدها افزایش یابد ، بدون مدیریت لازم مشکل برطرف نخواهد شد

وی تصریح کرد:امروز رشد هزینه ها برای تداوم فعالیت تولیدی هم مشکل ساز شده و باید تدابیری اتخاذ شود که همه ارکان جامعه از آن برخوردار شوند

براساس این گزارش ، سوال نظرسنجی تلویزیونی این برنامه ، آیا موافقید دستمزد کارگران ، به اندازه تورم افزایش یابد ، حتی اگر باعث افزایش بیکاری یا گرانی شود ، با استقبال حدود ۸۰ درصدی پاسخگویان مواجه شد

 

۲۸دی : مرگ سالانه ۲۷۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران

  

جرس: مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۲۷۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند که باید علما ورود کرده و مطرح کنند که مرگ بر این‌اساس یک قتل بوده تا آلوده کنندگان جدی‌تر به موضوع هوا توجه کنند.

* ۱۷ هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران

وی ادامه داد: تهران به عنوان مهمترین استان محسوب می‌شود که یک درصد از مساحت سرزمین ایران در تهران بوده و باید بگویم ۱۳ درصد شهروندان در این استان زندگی می‌کنند که تناسبی بین ظرفیت و جمعیت وجود ندارد. همچنین ۱۷ هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران وجود دارد و ۴۰ درصد مناطق و مساحت حفاظت شده در استان تهران وجود دارد که این امر نشان از تنوع ژنتیکی است ولی به دلیل نبود تناسب میزان بارگذاری و میزان مساحت دچار مشکل هستیم. همچنین باید بگویم حجم تخریب در استان تهران بسیار بالا است.

* تهران ۳٫۵ تا ۴ میلیون ظرفیت دارد

حیدرزاده با بیان اینکه اولویت در بحران زیست محیطی، موضوع جمعیت است، گفت: تناسب بین ظرفیت و جمعیت وجود ندارد و تهران ۳٫۵ الی ۴ میلیون نفر ظرفیت برای زندگی با کیفیت برای افراد دارد. ولی اکنون براساس آمار این عدد به ۱۱ میلیون نفر خواهد رسید که این امر باعث مشکلات بسیار خواهد شد؛ در این میان موضوع آب و خاک دچار مشکل خواهد شد و ساکنان زندگی با کیفیت نخواهند داشت.

 

۲۶ دی : یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی چشم انتظار بیمه

 سلامت نیوز : عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: در صورتی که قانون بیمه کارگران ساختمانی بدون تغییر اجرا شود تمامی کارگران ساختمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.اکبر شوکت با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۲ برای بیمه کارگران ساختمانی ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده بودند افزود: متأسفانه از این میزان اعتبار تاکنون فقط ۳۰۰ میلیارد تومان آن به تأمین اجتماعی پرداخت شده و هنوز دولت ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر را باید بپردازد، البته این بدهی مربوط به دولت تدبیر و امید نیست بلکه مربوط به شش‌ماهه اول سال جاری است که در ازای بیمه کارگران ساختمانی باید به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی افزود: براساس آمار مسئولان سازمان تأمین اجتماعی امسال ۷۵۰ هزارنفر از کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند و ۵۰ هزار نفر دیگر هم پس از تأمین اعتبار زیر چتر بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی اظهار داشت: در حالی که هنوز بخشی از اعتبارات سال ۹۲ مربوط به بیمه کارگران ساختمانی به تأمین اجتماعی باقیمانده قرار است در سال ۹۳ برای بیمه کردن یک میلیون کارگر ساختمانی هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص دهند که این مبلغ را باید دولت تأمین کند.

شوکت با انتقاد از برخی افراد که در تلاشند به جای اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی تعهدات بیمه‌ای همراه با بار مالی را برای دولت ایجاد کنند گفت: متأسفانه برخی افراد به جای حمایت از کارگران ضعیف و زحمتکش بخش ساختمان از انبوه‌سازان و بساز و بفروش‌ها حمایت می‌کنند. این مقام مسئول ادامه داد: آن‌ها معتقدند به جای آن که از منابع حاصل از فروش پروانه‌های ساختمانی برای بیمه کارگران ساختمانی هزینه شود باید ۲۰ درصدحق بیمه این قشر را دولت از محل اعتبارات خود پرداخت کند این در حالی است که اگر قانون را به صورت کامل اجرا کنند هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ایجاد نخواهدشد.

شوکت اظهار داشت: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی در نوبت بیمه شدن هستند که اگر اصل قانون بیمه کارگران ساختمانی به اجرا در آید به طور قطع هیچ کارگری در حوزه ساختمان بدون بیمه نخواهد ماند.شوکت گفت: متأسفانه به دلیل عدم اجرای قانون مذکور این مسأله باعث شده تا بیمه کارگران ساختمانی با مشکلاتی روبه‌رو شود و به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی مجبور است طرح سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی در استان‌ها را به اجرا درآورد.

 

۲۶ دی : ۸۰ هزار هیات مذهبی و ۸۲ هزار مداح در کشور وجود دارد

 مهر

استانها > شمال > گلستان

معممی مقدم:

۸۰ هزار هیات مذهبی در کشور وجود دارد

گرگان – خبرگزاری مهر: مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار هیئت مذهبی در کشور وجود دارد که از این بین، ۱۰ هزار هیت مختص به خواهران و ۳۰ درصد نیز به روستاها اختصاص دارد.

رضا معممی  مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: از آنجایی که هیئات مذهبی بسیار با اهمیت هستند برای مجوز فعالیت باید دارای مسئول هیات، مداح، واعظ ، مربی قرآن و مسئول فرهنگی باشند.

وی افزود: سیاست اصلی ما در سال ۹۳ برای هیئات تقویت ارکان هیئات و برگزاری اردو های آموزشی و تخصصی و میان تخصصی برای اعضا و مسئولین آنها است.

معممی مقدم ادامه داد: از دیگر برنامه ها در این حوزه در سال ۹۳ راه اندازی بانک اطلاعات تشکل های کل کشور در حوزه هیئت های مذهبی است.

وی عنوان داشت: در حال حاضر در کشور ۸۲ هزار مداح و چهار هزار انجمن اسلامی وجود دارد و همچنین حدود چهار هزار کانون فرهنگی، مردمی  و تبلیغی وجود دارد که رویکرد اصلی ما در سال ۹۳ تخصصی کردن کانون های فرهنگی بر اساس شاخص های مختلف است .

۲۵ دی : وقوع روزی ۲۰۰۰ سرقت در کشور داغ و درفش و اعدام

 ایسنا

 فرمانده نیروی انتظامی از وقوع روزانه ۲۰۰۰ فقره سرقت در کشور خبر داد و گفت: ماموران نیروی انتظامی دقت لازم را در ثبت و شگردشناسی مجرمان دارند.

احمدی‌مقدم همچنین در مورد برخی انتقادات مردمی در زمینه سرقت خرد، گفت: روزانه ۲۰۰۰ فقره سرقت در کشور اتفاق می‌افتد و سه روز سرقت، معادل کل جرایم دیگر در سال است. اما مردم احساس می‌کنند که به دلیل این تعدد وقوع جرایم سرقت، ماموران توجهی نمی‌کنند. اما این گونه نیست که ماموران پس از ثبت وقوع، به شگردشناسی دست می‌زنند.

 فرمانده ناجا با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال میزان وقوع سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشته است، گفت: با این حال از اوایل خرداد نرخ وقوع سرقت، کند و در ماه‌های آتی نیز کاهش یافته است، اما لازم به ذکر است که عنصر اصلی در سرقت، مسائل اقتصادی است.

 

۲۵ دی : آب دریاچه ارومیه امسال ۳۲ سانتی متر دیگر پایین رفت

 ارومیه – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ سانتیمتر کاهش یافته است.

حسن عباس نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس گزارش دبیرخانه دائمی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه سیر نزولی روند تغییرات سطح تراز این دریاچه از سطح آبهای آزاد امسال نسبت به پارسال افزایش یافت.

وی اظهار کرد: براساس همین گزارش سطح تراز دریاچه ارومیه از ۱۲۷۰٫۸۷ متر از سطح آبهای آزاد در سال ۱۳۹۱به ۱۲۷۰٫۵۵ متر در سال جاری کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالیست که در سال ۱۳۷۴ که از سالهای پرآبی دریاچه ارومیه بوده سطح تراز دریاچه ارومیه از سطح آبهای آزاد ۱۲۷۷٫۷۲ متر بود.

وی افزود: ادامه روند کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه موجب تبعاتی منفی در زندگی مردم منطقه خواهد بود که قبلا بارها نسبت به این موضوع هشدار داده شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©