Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ برابر با  ۰۲ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲  برابر با ۰۲ فوريه ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۵۴)

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۰۱ فوريه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ ۶۰۵ نفر براثر برق گرفتگی در۹ماه

افزایش ۹۳ درصدی واردات برنج در ده ماهه گذشته/ واردات یک میلیون تن بیش از نیاز/ برنج هندی بجای برنج ایرانی در سبد کالایی

حذف ناگهانی ۱۳ میلیون کارگر از دریافت سبد کالا

بیش از شش هزار روستای کشور باتانکر آبرسانی می شود

مرگ ۴۱ هزار ایرانی در سال گذشته به دلیل سرطان

دو هزارو ۱۱۸ دانش آموز زیر سقف مدارس تخریبی

یک میلیون کارگر ساختمانی از سبد حمایتی دولت محروم‌اند

مرگ سالانه ۳۰۰۰ نفر در تهران بدلیل آلودگی هوا

تحریم و تلفات پرشمار بیماران دیالیزی:حدود ۱۰میلیون ایرانی مبتلا به دیابت

تست‌ مواد مخدر رانندگان ۵۰ درصد مثبت است

عوامل پشت پرده واردات پسته امریکایی به ایران علی رغم رتبه دوم در تولید

۱۵۰ هزار نفر در تهران بی سواد مطلق هستند

روزانه ۱۰میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور قاچاق می شود

بیش از ۴۰ میلیون ایرانی جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند

تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی پرطرفدارترین مواد مخدر در میان زنان معتاد

 

۱۲ بهمن : مرگ ۶۰۵ نفر براثر برق گرفتگی در۹ماه

 

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در۹ ماه امسال در کشور ۶۰۵ نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴٫۸ درصد افزایش نشان می دهد.به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از این تعداد ۵۵۵ نفر مرد و ۵۰ نفر دیگر زن بودند.

بر اساس این گزارش : در ۹ ماهه امسال استان های تهران با ۱۲۱ مورد، خوزستان ۵۳ مورد و فارس با ۵۲ مورد بیشترین و استان های چهارمحال و بختیاری با یک مورد، ایلام با دو مورد و مرکزی با سه مورد به ترتیب کمترین آمار تلفات ناشی از برق گرفتگی را داشته اند.

بر اساس آمارهای موجود در نه ماه امسال، هر ماه با افزایش آمار مرگ ناشی از برق گرفتگی مواجه بودیم و تنها در مهر ماه امسال این آمار ۴٫۷ درصد کاهش داشت. همچنین در آذر ماه امسال آمار مرگ براثر برق گرفتگی ۳٫۷ درصد افزایش یافت و از ۵۴ نفر در سال گذشته به ۵۶ نفر در سال جاری رسید.

در این مدت بیشترین آمار تلفات برق گرفتگی با ۸۱ مورد در مرداد ماه و کمترین آن با ۵۳ مورد در فروردین ماه ثبت شده است.

تهران-ایرنا – سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در۹ ماه امسال در کشور ۶۰۵ نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴٫۸ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از این تعداد ۵۵۵ نفر مرد و ۵۰ نفر دیگر زن بودند.

بر اساس این گزارش : در ۹ ماهه امسال استان های تهران با ۱۲۱ مورد، خوزستان ۵۳ مورد و فارس با ۵۲ مورد بیشترین و استان های چهارمحال و بختیاری با یک مورد، ایلام با دو مورد و مرکزی با سه مورد به ترتیب کمترین آمار تلفات ناشی از برق گرفتگی را داشته اند.

بر اساس آمارهای موجود در نه ماه امسال، هر ماه با افزایش آمار مرگ ناشی از برق گرفتگی مواجه بودیم و تنها در مهر ماه امسال این آمار ۴٫۷ درصد کاهش داشت. همچنین در آذر ماه امسال آمار مرگ براثر برق گرفتگی ۳٫۷ درصد افزایش یافت و از ۵۴ نفر در سال گذشته به ۵۶ نفر در سال جاری رسید.

در این مدت بیشترین آمار تلفات برق گرفتگی با ۸۱ مورد در مرداد ماه و کمترین آن با ۵۳ مورد در فروردین ماه ثبت شده است.

 

۱۲ بهمن :  افزایش ۹۳ درصدی واردات برنج در ده ماهه گذشته/ واردات یک میلیون تن بیش از نیاز/ برنج هندی بجای برنج ایرانی در سبد کالایی

 ایلنا

رئیس اتحادیه برنج از افزایش ۹۳ درصدی واردات برنج در ده ماهه گذشته خبر داد.

جمیل علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج در گفت گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اگر فرض کنیم هیچ برنج هندی آلوده نیست اما با توجه به اینکه طی دو ماه گدشته همه بحث‌ها در مورد آلوده بودن برنج‌های هندی بوده است و گروهی از مجلس و وزارت بهداشت نیز برای بررسی این برنج ها به هند سفر کردند؛ همین موضوعات باعث شده که ذهن مردم مشغول شود و صحیح نبود که از این نوع برنج‌ها در سبد کالایی استفاده شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که از برنج های ایرانی در سبد کالایی استفاده شود چرا که برنج شیرودی، کشوری و خزر که قیمتی حدود ۴ تا ۴۲۰۰ تومان دارد به لحاظ قیمتی به برنجهای هندی نزدیک است و کیفیت خوب برنج ایرانی را هم دارد.

شایق ادامه داد:در حالی در ده ماهه امسال یک ملییون و پانصد هزار تن برنج وارد کشور شده که نیاز ما فقط ۵۰۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: در ده ماهه امسال ۹۳ درصد واردات برنج افزایش یافته در حالی که بر میزان تولید برنج حدود ۵۰ هزار تن افزوده شده است.

 

۱۲ بهمن : حذف ناگهانی ۱۳ میلیون کارگر از دریافت سبد کالا

 مهر گزارش می‌دهد؛

حذف ناگهانی ۱۳ میلیون کارگر از دریافت سبد کالا/ تعیین «خط حقوقی» ۵۰۰ هزار تومانی فقط ۳٫۵میلیون نفر را مشمول کرد

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: در حالی که پیش از این مقامات دولتی با حرارت فراوان از واگذاری سبدهای کالایی در بهمن و اسفند امسال به برخی گروه های اجتماعی از جمله کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده بودند، اما حال با تعیین “خط حقوقی” ۵۰۰ هزارتومانی به عنوان شرط مشمول شدن افراد برای دریافت این سبدهای رایگان، دستکم ۸ میلیون کارگر بیمه شده و ۵ میلیون کارگر فاقد شناسه از لیست دولت حذف خواهند شد.

در یکی دو ماه اخیر، مشخصا برخی گروه ها از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران، دانشجویان متاهل و طلاب به عنوان گروه هایی که باید از سبدهای حمایتی دولتی برخوردار شوند نام برده شده اند. همچنین در مقاطع بعدی عنوان شد بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت مرحله اول سبدهای رایگان دولت محروم شده اند.

۳٫۵ میلیون نفر حداقل بگیر هستند

پس از آن از طریق پیگیری ها و درخواست جامعه کارگری کشور، قرار شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماموریتی مشخص نسبت به شناسایی کارگران فاقد شناسه کاری و بیمه که به گفته نمایندگان کارگری کشور بالغ بر ۵ میلیون نفر خواهند بود را شناسایی و برای دریافت سبد کالا معرفی شوند.

در حال حاضر طبق آمارها ۱۱٫۵ میلیون کارگر بیمه شده و مشمول قانون کار در کشور داریم که دولت می تواند از طریق سازمان تامین اجتماعی به آمارهای آنان دسترسی داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که بتوان میزان درآمدهای آنها را نیز تخمین زد.

پیشتر قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرنگار مهر اعلام کرده بود که در کشور ۳٫۵ میلیون نفر مشمول قانون کار داریم که از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخودار می شوند و سایر گروه های تحت پوشش این قانون به مراتب دریافتی های بالاتری از حداقل دستمزد ۴۸۷ هزارتومانی سال جاری دارند.

وی عنوان کرده بود واگذاری سبد کالا به این تعداد کارگر قطعی است ولی کار تفکیک سایر مشمولان از جمعیت بیمه شده ها که ۸ میلیون نفر هستند نیز ادامه خواهد داشت و در نهایت لیست هایی به دولت برای واگذاری سبدهای کالایی ارائه می شود.

با وجود اینکه سخنگوی دولت در دو هفته قبل خبر از واگذاری سبد کالا به کارگران بیمه شده و نشده داده بود، به تازگی عنوان شده است تنها گروه هایی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی می توانند از این سبدها برخوردار شوند که حقوق دریافتی آنها، در ماه کمتر از ۵۰۰ هزارتومان باشد.

حذف میلیون‌ها کارگر از لیست دولت

تعیین خط حقوقی ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان برای اینکه کارگران و همچنین مستمری بگیران تامین اجتماعی بتوانند از سبدهای کالایی دولت بهره مند شوند، به این معنا خواهد بود که علاوه بر حذف صدها هزارنفر از بازنشتگان تامین اجتماعی، دستکم ۸ میلیون کارگر بیمه شده قابل شناسایی و ۵ میلیون کارگر فاقد بیمه نیز از لیست‌ها حذف خواهند شد و از جامعه حدودا ۱۷ میلیون نفری کارگری کشور تنها ۳٫۵ میلیون نفر شاید بتوانند به این نوع حمایت‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

۹ بهمن : بیش از شش هزار روستای کشور باتانکر آبرسانی می شود

 یاسوج – ایرنا- مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:به سبب مهیا نبودن زیرساخت ها هم اکنون بیش از شش هزار روستای کشور از طریق تانکر آبرسانی می شود.

 جانباز، افزایش روزافزون انشعاب های غیرمجاز و هدرروی بالای آب ونیز کمبود منابع اعتباری را از سایر مشکلات فرا روی این صنعت برشمرد و گفت:رویکرد اساسی در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوراستفاده از ظرفیت بخش خصوصی و روش های نوین مالی برای اجرای طرح های نیمه تمام است.

 

۹ بهمن : مرگ ۴۱ هزار ایرانی در سال گذشته به دلیل سرطان

 رئیس مرکز تحقیقات سرطان از مرگ ۴۱ هزار ایرانی در سال گذشته به دلیل این بیماری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «سلامت»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد اسماعیل اکبری در نشست خبری هفته پیشگیری از سرطان، این بیماری را تلخ‌ترین بیماری و همچنین بدترین مرگ خواند و گفت: سالانه ۸۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند.

وی افزود: بروز سرطان در بین زنان و مردان تقریبا مساوی است، اما میزان بروز این بیماری در مردان کمی بیشتر از زنان است؛ به طوری که میزان بروز سرطان در زنان ۴۴ درصد و در مردان ۵۵ درصد است. در مجموع بروز این بیماری در مردان ۱۳۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در زنان ۱۲۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر.

 شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: بیشترین استان از نظر ابتلای زنان به سرطان، یزد و همچنین بیشترین استان از نظر ابتلای مردان، استان مرکزی است. همچنین سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان و پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است. همچنین سرطان معده کشنده‌ترین سرطان است که البته میزان ابتلا به آن به دلیل مداخلات بهداشتی انجام شده در حال کاهش است. به دنبال اقدامات انجام شده، انتظار داریم طی ۱۰ سال آینده میزان بروز سرطان بالاتر از روند فعلی نباشد و تقریبا آمار مشابهی را شاهد باشیم.

اکبری افزود: پیش‌بینی می‌شود که در ۱۰ سال آینده ابتلا به سرطان روده و کلورکتال جایگزین سرطان پروستات در مردان و همچنین سرطان دهانه رحم و تخمدان، جایگزین سرطان سینه در زنان شود.

 

 روند رو به رشد سرطان در ایران بیشتر از دنیا

اکبری در این باره افزود: می‌توان گفت که بیشترین رشد سرطان در جهان مربوط به ایران است. البته تاکید می‌کنم که میزان سرطان‌ در حال حاضر در ایران کمتر از دنیا (یک پنجم) است. اما روند رو به رشد آن از تمام دنیا بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان، سن را مهم‌ترین علت بروز و افزایش سرطان خواند و گفت: سن به تنهایی ۷۰ درصد علت سرطان در کشور است چرا که سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. بنابراین پیری خود عامل خطری برای سرطان است. همچنین از دیگر ریسک فاکتورها به عنوان عوامل خطر سرطان نام برده می‌شود.

وی در ادامه گفت: عامل خطر ۶۰ درصد بیماری‌های سنین بلوغ به بالاتر، در سنین نوجوانی و پایین‌تر شکل می‌گیرد. در مجموع تقریبا میزان بروز سرطان کودکان در ایران مانند دنیاست. اما میزان مرگ و میر آن در ایران بیشتر از دنیاست.

۱۸ درصد سرطان‌ها در کشور مربوط به کودکان است

اکبری ادامه داد: ۱۸ درصد سرطان‌ها در کشور مربوط به سرطان‌های کودکان است. همچنین حدود ۵۰ درصد سرطان‌های کودکان به مرگ می‌انجامد. این در حالی است که این آمار در در دنیا حدود ۳۰ درصد است.

سرطان؛ گران‌ترین بیماری و پول‌هایی که از جیب مردم می‌رود

اکبری در ادامه سرطان را پیچیده‌ترین و گران‌ترین بیماری خواند و افزود: سالانه شش میلیارد دلار هزینه مستقیم درمان سرطان است. البته هزینه‌های جانبی آن بسیار بیشتر از این میزان است. تحقیقات ما نشان داده که در سرطان به طور متوسط ۸۰ درصد هزینه‌ها از جیب بیماران پرداخت می‌شود. این اعداد و ارقام، اعداد و ارقام وحشتناکی است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: تقریبا ۴٫۶ درصد بیماران که به حوزه سلامت مراجعه می‌کنند، به دلیل بیماری‌شان زیر خط فقر می‌روند. همچنین ۱۰ درصد بیماران مراجعه‌کننده به حوزه سلامت، به دلیل هزینه‌های درمان، به شرایط فلاکت‌بار اقتصادی دچار می‌شوند. این در حالی است که این آمار و ارقام در مورد سرطان‌ها دو برابر است.

 

۹ بهمن : دو هزارو ۱۱۸ دانش آموز زیر سقف مدارس تخریبی

 بوشهر – ایرنا – فرماندار تنگستان بوشهر گفت: دراین شهرستان ۳۴ مدرسه تخریبی وجود دارد که هم اکنون دو هزارو ۱۱۸ دانش آموز در آنها مشغول تحصیل هستند.

به گزارش ایرنا، احمد جعفری نسب روز چهارشنبه در بازدید از مدرسه یاسر روستای لیلک بخش دلوار افزود: از این شمار ۱۶ مدرسه با ۹۳۲ دانش آموز در بخش دلوار و ۱۸ مدرسه با یکهزارو ۱۸۶ نفر نیز در مرکزی شهرستان تنگستان واقع هستند.

وی اضافه کرد: امسال درکمیته برنامه ریزی برای تجهیز و نوسازی مدارس این شهرستان ۱۲ میلیارد و ۸۳۹ میلیون ریال مصوب شده است.

جعفری نسب یادآورشد: مدرسه یاسر روستای لیلک در سال ۵۹ ساخته شده و از جمله مدارس تخریبی شهرستان تنگستان است که نیاز به بازسازی مجدد دارد.

وی افزود: برای بازسازی این مدرسه یک میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان بوشهر گفت: مدرسه یاسر لیلک باید بازسازی شود اما تا آغاز کار این پروژه اقدامات اولیه از جمله تعمیر سقف نیاز ضروری و فوری است.

احمد مرادی افزود: اکنون پیگیر اعتبار ملی برای مدارس این استان هستیم که مدرسه یاسر لیلک در اولویت این اعتبار قرار دارد و شش میلیارد ریال برایبازسازی آن پیشنهاد داده ایم.

شهرستان تنگستان با بیش از ۷۱ هزار نفر جمعیت و مرکزیت شهر اهرم در ۵۰ کیلومتری بوشهر قرار دارد.

 

۸ بهمن : یک میلیون کارگر ساختمانی از سبد حمایتی دولت محروم‌اند

 ایلنا.رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از اختصاص نیافتن سبد کالا به بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی خبر داد.

«اکبر شوکت» رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه معیار دولت برای توزیع سبد کالاهای ضروری در ماه‌های بهمن و اسفند، احراز اشتغال عنوان شده و محرز بودن اشتغال منوط به پوشش بیمه تامین اجتماعی است، به ایلنا گفت: از مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی کشور،  فقط ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند و با وجود معیار بیمه بودن کارگران برای اختصاص سبد کالا، یک میلیون کارگر ساختمانی از حمایت دولت محروم می‌شوند.

شوکت با تاکید بر اینکه کارگران محروم از بیمه، از سایر حمایت‌های حداقلی نیز محروم می‌شوند، گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌تواند برای توزیع سبد کالا به کارگران ساختمانی و فصلی، از فهرست کارگران ساختمانی که برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده‌ بودند استفاده کند.

۸ بهمن : مرگ سالانه ۳۰۰۰ نفر در تهران بدلیل آلودگی هوا

 آفتاب :

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران در سال فقط سه روز هوای پاک دارد بر همین اساس مجلس با تکاپو برای جابجایی پایتخت و اصرار برای اتخاذ راهبردی همه جانبه توسط دولت تلاش کرده است.

وی در خصوص آمار فوت ناشی از آلودگی هوای تهران گفت: سالانه حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در تهران جان خود را به این علت از دست می‌دهند و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان هم اعلام کرده است که آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان‌زا است.

سالاری تاکید کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران بالاترین میزان شیوع سرطان را در خاورمیانه دارد و سن سرطان در این کشور به زیر ۳۰ سال رسیده است.

 

۷ بهمن : تحریم و تلفات پرشمار بیماران دیالیزی:حدود ۱۰میلیون ایرانی مبتلا به دیابت

 آفتاب. داریوش آرمان، دبیر هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور گفت: آمارهای موجود در ۱۶۸شعبه و نمایندگی انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور نشان می دهد در حال حاضر دستکم حدود ۷۰هزاربیمار دیالیزی و پیوند کلیه تحت پوشش این انجمن بوده و از تسهیلات مختلف فراهم شده  انجمن استفاده می کنند.

وی افزود: این در حالی است که در صورت بی توجهی مردم به خصوص افراد بالای ۵۰سال نسبت به  سلامت کلیه هایشان، در سال های آتی شاهد سونامی بیماران کلیوی خواهیم بود.

داریوش آرمان با بیان این مطلب افزود: استاندارد های جهانی می گوید سالانه بین  ۱۵تا ۱۷درصد به تعداد بیماران دچارنارسایی حاد کلیه در کشورهای مختلف دنیا اضافه می شود.

وی گفت: البته در خوشبینانه ترین شرایط و با توجه به وجود حدود ۱۰میلیون ایرانی مبتلا به دیابت و میلیون ها هموطن مبتلا به فشارخون نباید دور از تصور دانست که در آینده نه چندان دورکشور ما نیز با حجم قابل توجه بیماران جدید مبتلا به نارسایی حاد کلیوی و دیالیزی روبه رو خواهیم بود.

آرمان تصریح کرد: در حال حاضر برخی دستگاههای دیالیز در مراکز درمانی کشور قدمتی حدود۲۰تا ۲۵ سال دارند .حال آنکه  مر مفید باکیفیت ترین این دستگاهها حدود ۵ تا ۷ سال است.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: تأسف بارتر اینکه در برخی مراکز درمانی به دلیل حجم بالای بیماران دیالیزی و کمبود جدی بخش و دستگاه‌ دیالیزبرخی دستگاهها چند شیفت ۵ساعته کار می‌کنند و این رویه بی تردید کیفیت دیالیز رابه شدت پایین می‌آورد .ضمن اینکه برخی ازبیماران نیزبه خاطر همین مشکلات و کمبودها به جای سه نوبت دیالیز در هفته دو نوبت دیالیز می شوند.

کمبود ۳ هزار دستگاه دیالیز در کشور

دبیرهیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور خاطرنشان کرد: بررسی های کارشناسان انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی حاکی از این است که در حال حاضر دستکم نیازمند واردات هزار دستگاه دیالیز در کوتاهترین زمان ممکن هستیم.

ضمن اینکه برای بازسازی ،نوسازی ،راه‌اندازی و تجهیز بخش های جدید نیازمند ۲هزاردستگاه دیالیز پیشرفته هستیم.

 

۷ بهمن : تست‌ مواد مخدر رانندگان ۵۰ درصد مثبت است

 به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صبح امروز در جلسه هم اندیشی با شرکت‌های بیمه گفت: در ۹ ماه ابتدایی ۹۱، از ۴۰۲ تست انجام شده مواد مخدر و مشروبات الکلی از رانندگان تعداد ۱۶۹ مورد مثبت بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه امسال از ۵۲۶ مورد تست انجام شده ۲۷۲ مورد مثبت بوده است.

سردار رحیمی گفت: نیاز است که بیمه ها و سایر دستگاههای برای حل این معضل وارد شوند این در حالی است که این تستها از رانندگان مشکوک گرفته شده است.

 

۶ بهمن : عوامل پشت پرده واردات پسته امریکایی به ایران علی رغم رتبه دوم در تولید

 برای تولید پسته، باغداران ایرانی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند بنابراین با سیاست‌های تشویقی باید از آنها حمایت کنیم. کشاورزان و باغداران ایرانی چشم انتظار ایام پایانی سال و فروش شب عید هستند اما با سیاست‌های غلط و واردات بی‌رویه چنین فرصتی از کشاورزان و باغداران گرفته خواهد شد و زحمات چندین ساله کشاورزان به هدر خواهد رفت.

 

اقتصاد ایران آنلاین-مهدی دهقان: پسته، زعفران و چای از جمله محصولاتی است که استان‌های مختلف ایران در تولید این محصولات در جهان حرف‌هایی برای گفتن دارند. به عنوان مثال کرمان در سال‌های گذشته به عنوان پایتخت پسته جهان شناخته می‌شد اما کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته در ایران سبب شد تا آمریکا به عنوان نخستین کشور تولیدکننده پسته جهان مطرح شود. اکنون با چنین شرایطی ایران دومین کشور از لحاظ تولید پسته در جهان است، اما تاسف‌بارتر از دست دادن رتبه نخست، واردات پسته آمریکایی پس از رونق واردات چای و برنج از کشورهای مختلف به ایران است؛ واردات محصولی که به هیچ‌وجه نیازی به آن وجود ندارد و با این کارتنها تیشه به ریشه پسته‌کاران ایرانی زده می‌شود.

واردات محصولی که نیازی به آن نداریم

دوم بهمن ماه سال‌جاری رئیس اتحادیه تعاونی‌های باغ‌های پسته کرمان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از واردات پسته آمریکایی به ایران خبر داد. جلیل مظهری همچنین از مریض شدن زمین‌های کشاورزی و باغات به دلیل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی چینی انتقاد کرد و گفت: این امر سبب خشک و کوتاه شدن عمر درختان و اراضی کشاورزی شده است. رتبه ایران زمانی که پایتخت پسته جهان بود تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن پسته بود، در حالی که تولید سالانه آمریکا ۱۵۰ هزار تن اعلام شده بود، اما اکنون شرایط دقیقا برعکس شده است. باغات کرمان اکنون به دلیل برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های زیرزمینی و دشت ممنوع کرمان در حال از بین رفتن است در حالی‌که برداشت آب از دشت کرمان از زمان انقلاب ممنوع بود، اما کشاورزان و مسئولان بدون توجه به این موضوع آب را از دل چاه‌ها بیرون کشیدند.

اوج تولید پسته ایران در دهه ۶۰ تا ۷۰

سال‌های اوج تولید پسته ایران در دهه ۶۰ تا ۷۰ بود اما اکنون ایران در سراشیبی کاهش تولید پسته افتاده و سوال این است که اکنون که ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده پسته در جهان مطرح شده، چه لزومی دارد مسئولان مجوز واردات پسته از آمریکا را بدهند؟ چرا مجوز واردات فقط به خاطر منافع شخصی برخی از افراد صادر می‌شود؟

واردات پسته از آمریکا تاسف‌بار است

علی اصغر جمعه‌ای ادامه داد: میزان تولید پسته ما در گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن بوده و هر چند که اکنون کاهش تولید داریم، اما میزان مصرف حدود ۱۵ هزار تن است و مازاد این تولید به کشورهای دیگر صادر می‌شود بنابراین با چنین وضعیتی لزومی ندارد پسته از آمریکا وارد کنیم.

اگر ۵۰ درصد کاهش تولید هم داشته باشیم، واردات لزومی ندارد

پیش‌بینی‌ای که صحیح نبود

پیش‌بینی رئیس اتاق بازرگانی کرمان این بود که کرمان تا ۱۰ سال دیگر پایتخت پسته جهان نخواهد بود اما این امر ۱۰ سال زودتر اتفاق افتاد و اکنون باید گفت که ایران رتبه نخست تولید پسته جهان را از دست داده است.

کاهش تولید پسته از ۲۸۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن

رئیس انجمن پسته ایران نیز از کاهش تولید پسته ایران از ۲۸۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: کرمان عنوان پایتخت پسته جهان را داشت اما اکنون کالیفرنیا این عنوان را تصاحب کرده است. محسن جلال پور افزود: هر سال میزان تولید پسته در کرمان کاهش خواهد یافت چرا که دیگر آبی برای کشاورزی و باغداری باقی نمانده است. هر روز عمق چاه‌های آب برای برداشت عمیق‌تر می‌شود و میزان کیفیت آب نیز کاهش پیدا می‌کند و همین امر بر کیفیت و کمیت محصولات تولیدی نیز تاثیر می‌گذارد.

 

۶ بهمن : مینو محرز درباره وضعیت ایدز: بدتر شده است . افتضاح است / ۹۰ تا ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به اچ آی وی

 تهران – ایرنا – نایب رییس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور شاید نخستین کسی بود که چند سال پیش به بروز موج سوم ایدز در کشور به مسوولان هشدار داد.

موج سوم ایدز همان انتقال ˈاچ آی ویˈ از راه تماس جنسی است که امروز وقتی از دکتر « مینو محرز » در خصوص موج سوم و وضعیت آن سوال می کنیم ، سری تکان می دهد و با تاسف می گوید : «بدتر شده است . افتضاح است

بر اساس آمار رسمی ۲۷ هزار و ۴۲ نفر در کشور به اچ آی وی / ایدز مبتلا هستند اما کارشناسان تخمین می زنند که شمار مبتلایان در کشور به یکصد هزار نفر هم می رسد.

 

۶ بهمن : ۱۵۰ هزار نفر در تهران بی سواد مطلق هستند

 تهران – ایرنا- رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با یادآوری اینکه شهر تهران دارای جمعیت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری است گفت : یکصد و ۵۰ هزار نفر درتهران بی سواد مطلق هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، به یک دوره آموزشی با ۴۰۰ ساعت آموزشی در سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و ادامه داد: افراد با ثبت نام و گذراندن موفقیت آمیز دوره سوادآموزی مدرکی معادل سوم ابتدایی دریافت خواهند کرد.

وی یکی دیگر از دوره ها را دوره توسعه سواد یا انتقال بیان کرد و افزود : افراد با گذراندن ۶۰۰ ساعت آموزش ، مدرکی معادل ششم ابتدایی دریافت می کنند.

باقرزاده با استناد به سرشماری های به عمل آمده ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر را در کشور بی سواد مطلق معرفی کرد و سن این افراد را بالای شش سال و برخوردار از امکان حضور در مدرسه عنوان کرد، وی از این رقم ۶۲ درصد را دارای ۵۰ سال سن به بالا دانست و حدود ۳۴ درصد افراد را نیز ۱۰ تا ۴۹ سال برشمرد.

وی همچنین شروع سوادآموزی در کشور را از سن ۱۰ سال عنوان کرد و افزود : این در حالی است که دیگر کشورها سن ۱۵ سالگی را آغازی برای فعالیت های آموزشی می دانند.

باقرزاده ۵ درصد بی سوادها را زیر ۱۰ سال و جمعیت بی سواد ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفری را شامل سنین ۱۰ تا ۴۹ سال ذکر کرد .

عبدالهیان به فعالیت های دیگر سازمان اشاره کرد و کارکرد ۸۰ مدرسه قرآنی در سطح کشور ، تلاش معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمینه نماز و قرآن را ستودنی دانست.

معاون وزیر با مهم خواندن آموزش های حرفه ای برای استقلال فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت : حدود ۱۸ هزار دانش آموز در ۲ گروه الف و ب به صورت پودمانی آموزش می بینند که پس از گذراندن هر یک از پودمان ها ، طی هماهنگی های به عمل آمده با سازمان فنی و حرفه ای کشور مدرک معتبر را دریافت و سپس راهی بازار کار می شوند .

 

۶ بهمن : روزانه ۱۰میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور قاچاق می شود

 فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برآوردها، روزانه ۱۰میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور قاچاق می شود.

وی افزود: در بسیاری از مناطق که قبلا در آنجا نیروهای مرزبانی حضور نداشتند بویژه جنوب سراوان که روزانه سه میلیون لیتر سوخت توسط دو هزار دستگاه خودرو انجام می شد، مهار این قاچاق صورت گرفت.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور با کشورهای اطراف را یکی از علل بروز پدیده سوخت قاچاق ذکر کرد.

 

۶ بهمن : بیش از ۴۰ میلیون ایرانی جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند

 خبرآنلاین. طبق آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، بیش از ۴۰ میلیون ایرانی با اینکه در سن کار هستند اما به دلیل اینکه مشارکت اقتصادی ندارند جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند. این تعداد معادل ۵۲ درصد از کل جمعیت ۷۷ میلیون نفری ایران است.

این افراد بین ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند اما به دلایلی نه شاغلند و نه بیکار. در واقع این تعداد ایرانی اصلا جزء جمعیت فعال ایران به حساب نمی‌آیند. مرکز آمار ایران نیز این گروه را این طور می‌شناسد: تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری(هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت نداشته یا از قابلیت مشارکت برخوردار نبوده‌اند.

این در حالی است که از نگاه مرکز آمار ایران کسانی که تنها هفته‌ای یک ساعت هم کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. همچنین از نگاه مرکز آمار حتی کارکنان فامیلی بدون مزد، کارآموزان، محصلان مشغول به کار، نیروهای مسلح و سربازان هم جزء شاغلان هستند. از سوی دیگر کسانی هم که آماده به کار و جویای شغلی باشند نیز جزء بیکاران کشور محسوب می‌شوند. اما غیر از این‌ها، دیگر افراد غیرفعال در اقتصاد ایران خواهند بود. این گروه بیشتر شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان و کسانی هستند که توانایی انجام کار را ندارند.

با افزایش این تعداد در اقتصاد ایران نرخ مشارکت اقتصادی ایران افت خواهد کرد. چرا که نرخ مشارکت اقتصادی را از درصد نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار محاسبه می کنند. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار ایران یعنی پاییز امسال ۳۶.۷ درصد گزارش شده است.

این در حالی است که در ابتدای فعالیت دولت نهم این نرخ ۴۱ درصد بود و طی سال‌های اخیر به تدریج این نرخ کاهش یافت.

افزایش ۷ میلیونی غیرفعال‌ها

در زمان شروع به کار دولت نهم در سال ۱۳۸۴ آن طور که در برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی کرده بودند، قرار بود سالانه یک میلیون نفر متقاضی شغل وارد بازار کار ایران شوند. به همین دلیل خیلی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند جمعیت فعال اقتصاد ایران طی سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم شاهد رشد حداقل هشت میلیون نفری باشد؛ خواه بیکار، خواه شاغل.

این موضوع حتی مورد تایید محمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم و مقامات وقت مرکز آمار نیز بود. اما بررسی آمارهای رسمی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد جمعیت فعال کشور طی سال‌های ۱۳۸۴ تاکنون افزایشی نیافته است و جمعیت فعال کشور همان ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری است که در سال ۱۳۸۴ بود. با این حال در تعداد بیکاران کشور نیز تغییر چندانی نداشتیم. تعداد بیکاران کشور در سال ۱۳۸۴ معادل دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که در آخرین آمار مرکز آمار ایران این میزان در پاییز امسال دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گزارش شده است. در واقع این آمارها نشان می‌دهد که متقاضیان جدید شغل در بازار کار اصلا به جمعیت فعال کشور ملحق نشدند که در صورت پیدا نکردن شغل حداقل آمار آنها در لیست بیکاران کشور بیاید.

اما مراجعه به تعداد جمعیت غیرفعال کشور نشان می‌دهد که این تعداد متقاضیان شغل بهترین مقصد را همان گروه غیرفعال در اقتصاد ایران تشخیص داده‌اند. کسانی که یا به دانشگاه‌ها پناه بردند یا به خانه‌ها. تعداد آنها نیز رقم قابل توجهی است. این تعداد در سال ۱۳۸۴ بیش از ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بودند که در آخرین آمار مرکز آمار ایران بیش از ۴۰ میلیون نفر گزارش شده‌اند. در واقع طی سال‌های ۱۳۸۴ تاکنون حدود هفت میلیون ایرانی با وجود اینکه انتظار می‌رفت به جمعیت فعالان کشور(حالا شاغل یا بیکار) اضافه شوند اما اصلا وارد فضای مشارکت اقتصادی نشدند.

از نگاه برخی کارشناسان ناامیدی جوانان از یافتن شغل مناسب باعث این چنین اتفاقی شده که اصلا جوانان رغبت نداشتند وارد بازار کار شوند و دانشگاه و خانه را بر مشارکت اقتصادی ترجیح داده‌اند.

از هر ۱۰ زن یکی فعال است

بررسی جزیی‌تر وضعیت مشارکت اقتصادی ایرانیان نشان می‌دهد هرچند تقریبا از هر دو مرد در سن کار یک نفر در اقتصاد فعال است اما در زنان تقریبا از هر ۱۰ زن یک نفر در اقتصاد فعال است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ابتدای دولت احمدی‌نژاد ۱۷ درصد بود اما در آخرین بررسی مرکز آمار این نرخ ۱۱.۳ درصد گزارش شده است.

این نرخ برای پاییز امسال است و پیش از این، در تابستان و بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی زنان به ترتیب ۱۳.۶ و ۱۴.۳ درصد گزارش شده بود.

در گروه مردان نیز نرخ مشارکت اقتصادی آنان هرچند از زنان بیشتر است اما در مقایسه با سال ۱۳۸۴ این نرخ نیز افت داشته است. در پاییز امسال ۶۲.۱ درصد مردان در اقتصاد ایران مشارکت داشته‌اند و پیش از آن نیز این نرخ در تابستان و بهار امسال به ترتیب ۶۴.۷ و ۶۴.۴ درصد بود. اما در حالی نرخ مشارکت اقتصادی مردان در پاییز امسال به ۶۲.۱ درصد رسیده که این نرخ در سال آغازین فعالیت دولت نهم یعنی سال ۱۳۸۴ معادل ۶۴.۷ درصد بود.

 

۵ بهمن : تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی پرطرفدارترین مواد مخدر در میان زنان معتاد

 مهر

زهرا بنیانیان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعداد زنان معتاد زندانی افزود: از ۷ هزار و ۳۷۷ زن زندانی در کشور ۶۰ درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که  بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می کردند.

بیشترین جرم زنان زندانی، جرایم مرتبط با مواد مخدر است

وی با بیان اینکه بیشترین سوء استفاده از زنان در حوزه جابجایی مواد مخدر  است، توضیح داد: بیشترین جرم زنان ،مرتبط با مواد مخدر است که در نهایت آنها به زندان راه پیدا کرده و عموماً نیز بازگشت به زندگی این گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت تر از مردان است.

به گفته بنیانیان، جرم زنان زندانی در جرائم دیگری همچون سرقت و یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، بگونه ای که تنها ۱۲ درصد زنان به جرم سرقت و ۱۰ درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می شوند و ۶۰ درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می روند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی سازمانهای اجتماعی و مردم نهاد باید این زنان آسیب دیده را را به سمت زندگی سالم هدایت کنند، تصریح کرد: ضروری است تا نگرش جامعه در مورد زنان قربانی تغییر پیدا کند.

تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی پرطرفدارترین مواد مخدر در میان زنان معتاد

وی درباره این که بیشترین گرایش زنان به مصرف کدام یک از مواد مخدر است، گفت: تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از ۵۵ درصد از زنان از تریاک، ۲۶٫۲۲ درصد شیشه، ۲۲٫۶۳ الکل و ۱۵٫۹۴ درصد از کراک افغانی استفاده می کنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ۱۲ استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.

پنهان کردن اعتیاد زنان در شهرهای کوچک

وی با بیان اینکه اعتیاد زنان در روستاها به مراتب کمتر از شهرها است تصریح کرد: در طرح شیوع شناسی سال ۹۰ تعداد زنان معتاد شهرها ۹٫۷ درصد و روستاها ۵٫۴۱ درصد بوده است. البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می شود. بسیاری از زنان شهرهای کوچک و یا روستاها برای ترک اعتیاد خود مهاجرت می کنند.

۲۰ تا ۳۶ سالگی بیشترین درصد زنان معتاد

بنیانیان بیشترین زنان معتاد را در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال عنوان کرد و گفت:  ۶۸ درصد از معتادان را کسانی تشکیل می دهند که در سن ۲۰ تا ۳۹ سال یعنی در اوج بهره وری و فعالیتهای ا قتصادی و اجتماعی هستند.

۱۵ تا ۱۹ سن شروع استفاده از مواد مخدر

وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که بیش از ۵۰ درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف  مواد مخدر بین ۱۵ تا ۱۹ سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده اند.بنابراین سن ۱۵ تا ۱۹ سال باید از سوی دستگاه ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه ریزی های ویژه برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در میان دختران نوجوان و جوان انجام داد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده  درباره تعا آموزش و پرورش تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه هایی را با این وزارتخانه برای توزیع بروشورهای مختلف، حضور مشاوران زن در دبیرستان ها به امضا رسانده است که از امسال به بعد برنامه های ما بسیار جدی تر در مدارس اجرا می شود.

۶۲ زنان معتاد متاهل هستند

بنیانیان ۶۲درصد از معتادان زن را زنان متاهل عنوان کرد و گفت: با وجود این آمار باید گفت که نمی توان یک شبه شاهد اتفاقات خوشایندی بود. برنامه های ما باید به سه دوره برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم شود. در برنامه های کوتاه مدت ما تعداد کمپهای زنان را برای ترک اعتیاد افزایش داده ایم اما هنوز کافی نیست. باید کمپ های ترک اعتیاد زنان به ویژه در شهرهای کوچک که افراد اعتیاد خود را پنهان می کنند، توسعه یابد.

۸۳ درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قلیان یا سیگار استفاده می کردند

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده درباره شیوع استفاده از قلیان در میان دختران بیان کرد: قلیان از مصادیق اعتیاد نیست اما در نظرسنجی که از افراد معتاد انجام شده ۸۳٫۶۸ درصد از زنان گفته اند که قبل از اعتیادشان به مواد مخدر، سیگار کشیده و یا قلیان مصرف کرده اند.

۳ درصد معتادان زن بیسواد و ۱۷ درصد لیسانسه هستند

بنیانیان در توضیح میزان سواد زنان معتاد گفت: در آمارهای به دست آمده ۳ درصد از زنان معتاد بی سواد مطلق، ۱۵ درصد سواد ابتدایی، ۱۵ درصد راهنمایی، ۴۱ د رصد دیپلمه، ۹ درصد فوق دیپلم، ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند که این آمار نشان دهنده آن است که اعتیاد دیگر تنها به سراغ افراد بیسواد و ناآگاه نمی رود بلکه اعتیاد تمام آحاد جامعه به ویژه افراد تحصیل کرده را تهدید می کند.

کسب لذت و کنجکاوی مهمترین دلایل استفاده از مواد مخدر

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد، توضیح داد: ۹٫۳ درصد از این آمار مربوط به زنان است که مهمترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©