Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ برابر با  ۱۴ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲  برابر با ۱۴ فوريه ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۵۵)

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۱۳ فوريه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

در حال حاضر ۸۰ درصد از منابع آب های زیرزمینی کشور وضعیت مطلوبی ندارد.

سازمان ثبت‌احوال:افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

۱۳درصد تهرانی‌ها به علت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند

کوچ اجباری و خالی شدن روستاها نتیجه ۱۵ سال خشکسالی ‌سیستان و بلوچستان

شاخص رفاه اقتصادی ایران؛ از آخر سوم

در سه ماهه پاییز امسال بیش از ۴/۱ میلیون نفر از تعداد شاغلان کشور کاسته شده است.

هر سال در ایران ۲۵۰ هزار عمل سقط جنین غیرقانونی انجام می‌شود

۳۹ هزار کودک امسال از تحصیل بازماندند

مرگ ۱۸ هزار و ۳۳۱ بیمار کلیوی فقط در تهران طی ۲۰ سال گذشته/ کمبود ۲۰۰۰دستگاه دیالیز

آخرین آمار آلزایمر در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار ایرانی مبتلا به آلزایمر

آمارهای تازه و جایگاه اسفناک ایران در زمینه اینترنت

اگر امسال دستمزد کارگران ۱۰۰ درصد افزایش یابد، تازه به نقطه برابری با تورم رسیده است.

مرگ ۱۴ هزار ۳۷۵ در تصادفات رانندگی در نه ماهه امسال

شکاف طبقاتی؛ اینجا بچه‌ها نمی‌توانند برای خودشان پفک بخرند. سیندرلاهای اینجا؛ خواب باران را می‌بینند

 

۲۴ بهمن : در حال حاضر ۸۰ درصد از منابع آب های زیرزمینی کشور وضعیت مطلوبی ندارد.

 ایرنا. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، ˈرحیم میدانیˈ: آب های زیرزمینی کشور برآورده کننده بیش از ۵۰ درصد نیاز آبی بوده اما متاسفانه به دلایل مختلف و براساس ارزیابی های صورت گرفته وضعیت این منابع حیاتی نسبت به ۴ سال گذشته وخیم تر شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این بازدید همچنین با اشاره به اینکه مسأله آب در تهران به دلیل تمرکز و کثرت جمعیت از حساسیت ویژه ای برخوردار است، تاکید کرد: وضعیت امروز آب در استان تهران نشان می دهد، کارهایی که در گذشته صورت گرفته پاسخگو نبوده و باید با رویکرد تازه ای به سمت مشارکت فراگیر حرکت کنیم.

وی همچنین از بودجه سال ۹۳ و اختصاص منابع مالی اندک در بخش های مربوط به تعادل بخشی و مطالعات پایه منابع آب انتقاد کرد و گفت: در این بخش ها، اعتبارات لازم از بخش آب کشور دریغ شد که قابل جبران نخواهد بود.

 

۲۴ بهمن : سازمان ثبت‌احوال:افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

 ایرن:رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور افزایش مرگ‌ومیر در هنگام افزایش آلودگی هوا را تایید کرد.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور با تائید افزایش مرگ‌ومیر‌ها در هنگام آلودگی هوا، گفت: همواره این آمار را به مراجع ذیربط اعلام می‌کنیم چرا که در زمان افزایش آلودگی هوا مرگ و میر به ویژه در کلانشهرها افزایش پیدا می‌کند.

محمد ناظمی اردکانی درباره تاثیر میزان آلودگی در افزایش مرگ و میرها، گفت: آمار دقیقی از میزان مرگ و میرها بر اثر آلودگی‌ هوا وجود ندارد و دلایل مشترکی برای این مرگ اعلام می‌شود.

ناظمی اردکانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره سیاست‌های افزایش جمعیت و اینکه آیا به عنوان رئیس سازمان ثبت احوال از کاهش جمعیت نگرانی دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ۱٫۷ و نرخ فرزندآوری ۲٫۱ است که با احتساب این دو آمار، نرخ جانشینی به زیر ۲ می‌رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد، طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده نرخ رشد ۱٫۴ الی ۱٫۵ خواهد بود که به معنای سقوط جمعیت است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، گفت: با اصلاح سیاست‌های کنترل جمعیتی، برای کشور مقدور است که این رقم را به بالای ۲٫۱ برساند اما باید نرخ رشد جمعیت را به ۲٫۵ برسانیم که در این صورت نه تنها جمعیت کاهش نمی‌یابد، بلکه با شیب ملایم، افزایش نیز خواهد یافت.

 

۲۳ بهمن : ۱۳درصد تهرانی‌ها به علت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند

 معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش پرداخت هزینه‌های از جیب مردم در حوزه درمان و تشدید مشکلات این حوزه به دنبال بحران‌های اقتصادی اخیر، اظهار کرد: امروز هفت درصد مردم در کشور به علت هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت، به زیر خط فقر می‌روند که البته این آمار در تهران به ۱۳ درصد می‌رسد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز در زمینه درمان نیز تحولاتی رخ داده و مراکز تشخیصی درمانی در آقاجانی ادامه داد: نخستین درخواست به حق مردم از دست‌اندرکاران این است که هزینه‌های درمانی قابل تحمل شوند. قرار بود بر اساس برنامه پنجم توسعه، پرداخت از جیب مردم به حدود ۳۰ درصد برسد. اما در حال حاضر پرداخت از جیب مردم حدود ۷۰ درصد است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه خواسته دوم مردم بحث کیفیت در زمینه ارائه مختلف خدمات تشخیصی و درمانی است، گفت: علی‌رغم ارائه خدمت در ۵۵۰۰ آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، هنوز نارضایتی‌هایی در میان مردم و پزشکان که مشتریان خدمات آزمایشگاهی هستند، به چشم می‌خورد. در این زمینه لازم است به اعتباربخشی توجه ویژه‌ای شود.

 

۲۳ بهمن : کوچ اجباری و خالی شدن روستاها نتیجه ۱۵ سال خشکسالی ‌سیستان و بلوچستان

 ایسنا. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کوچ اجباری و خالی شدن روستاها نتیجه ۱۵ سال خشکسالی در استان بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات و اینترنت قرار داریم، گفت: بیش از ۴ هزار روستای استان از داشتن خط تلفن محروم هستند.

وی تصریح کرد: مشکل نبود گاز در استان، روند توسعه را کند کرده و بسیاری از صنایع استان را به تعطیلی کشانده است.

استاندار در ادامه بیان کرد: نزدیک به هزار روستای استان به صورت سیار آبر‌سانی می‌شود که این امر مشکلات زیادی برای مردم بوجود آورده است.

 استاندار تاکید کرد: بیشتر شهرهای استان از داشتن فرودگاه فعال بی‌بهره‌اند و برای توسعه فرودگاه‌های استان دولت باید اعتبار ویژه‌ای به استان اختصاص دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: راه اندازی خط ریلی چابهار – زاهدان و مشهد می‌تواند علاوه بر ترانزیت کالا، بخش حمل و نقل مسافری را نیز در داخل و خارج استان فعال کند و بسیاری از مشکلات مردم را در این زمینه حمل و نقل برطرف کند.

 

۲۱ بهمن : شاخص رفاه اقتصادی ایران؛ از آخر سوم

 عصر ایران

آمار بانک جهانی حاکی از آن است که رفاه اقتصادی جامعه در ایران پس از بلاروس و سودان در پایین ترین جایگاه جهانی قرار گرفته است. شاخص رفاه اقتصادی که از اختلاف نرخ رشد تولید ناخالص ملی و نرخ تورم حاصل می گردد در ایران به منفی ۳۵ درصد رسیده است. در حالی که میانگین جهانی این شاخص منفی ۳ درصد است. این میانگین جهانی در حالی به دست آمده است که بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته و اروپایی از بحران اقتصادی و در نتیجه کاهش تولید رنج می برند.

«هر یک‌درصد تورم ۱/۲درصد درآمد خانوار را کاهش می‌دهد. با این احتساب به‌ازای تورم ۴/۳۸درصدی فعلی، درآمد خانوار ایرانی ۸۰‌درصد کاهش یافته است. »

به عقیده اقتصاددانان و طبق نظریات اقتصادی بین نرخ تورم، رشد تولید ناخالص ملی و سطح رفاه جامعه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. هر گاه نرخ رشد تولیدناخالص ملی از نرخ تورم بیشتر باشد رفاه جامعه افزایش پیدا کرده است. برعکس هرگاه نرخ رشد تولید ناخالص ملی از نرخ رشد قیمت ها یا همان نرخ تورم کمتر باشد، رفاه جامعه باکاهش مواجه شده است.

این آمار هم چنین نشان می دهد که در طول سال های اخیر رفاه اقتصادی جامعه ایرانی همواره باکاهش روبرو بوده است. این آمار هم چنین نشان میدهد که تنها ۱۹ کشور از شاخص رفاه اقتصادی پایین تر از منفی ۱۰ برخوردارند و در این بین ایران به همراه بلاروس و سودان در بدترین شرایط رفاهی قرار دارند. در این شاخص کشورهای گرجستان، ژاپن و سوئیس بالاترین مقدار شاخص رفاه اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

 

۲۱ بهمن : در سه ماهه پاییز امسال بیش از ۴/۱ میلیون نفر از تعداد شاغلان کشور کاسته شده است.

 خبر آنلاین.ابراهیم علیزاده: در حالی که تا پیش از پاییز امسال تعداد شاغلان کشور بیش از ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط مرکز آمار ایران گزارش شده بود، این میزان در پاییز امسال ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده است. این کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری در فرصت‌های شغلی از تابستان تا پاییز امسال طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. چرا که در پاییز سال گذشته نسبت به فصل تابستان آن سال، تعداد شاغلان تنها ۱۰۰ هزار نفر کاسته شده بود. در سال‌های ۸۹ و ۹۰ نیز این میزان به ترتیب ۲۰۰ هزار و ۸۰۰ هزار نفر بود.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران در تابستان سال ۸۹ تعداد شاغلان ۲۱ میلیون نفر بود که در یک فصل بعد، این میزان به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. در سال بعد از آن نیز تعداد شاغلان از ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تابستان به ۲۰ میلیون نفر در پاییز کاهش یافت. در سال گذشته هم که کمترین تغییر در تعداد شاغلان فصل پاییز نسبت به تابستان رخ داده بود، این میزان از  ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در تابستان به ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده بود.

  

کاهش بی‌سابقه جمعیت فعال

کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری تعداد شاغلان در فصل پاییز امسال نسبت به تابستان همزمان با کاهش جمعیت فعال کشور بوده است. در واقع چون تعداد جمعیت فعال کاسته شده و این میزان شاغلان به جای گروه بیکاران، به گروه جمعیت غیرفعال کشور اضافه شدند دیگر نرخ بیکاری کشور هم افزایش نیافته است.

در پاییز امسال تعداد جمعیت فعال نسبت به تابستان امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کاهش یافت که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل و ۱۰۰ هزار نفر بیکار بودند. به همین دلیل با وجود کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری تعداد شاغلان کشور نرخ بیکاری در پاییز امسال با ۰٫۱ درصد کاهش نسبت به تابستان به ۱۰٫۳ درصد رسید.

چه شغل‌هایی ناپدید شدند؟

بررسی‌های جزییات یافته‌های مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در دو فصل تابستان و پاییز امسال نشان می‌دهد که از آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی کاسته شده نیمی مربوط به بخش کشاورزی بوده است. علاوه بر این ۷۰۰ هزار فرصت شغلی که در بخش کشاورزی در پاییز امسال کاسته شده، ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی نیز در بخش خدمات از بین رفته‌اند.

بنا بر آمارهای مرکز آمار ایران میزان شاغلان کشور در بخش کشاورزی از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در تابستان امسال به سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پاییز کاهش یافته است. تعداد شاغلان در بخش صنعت هم از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در تابستان امسال به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر  تنزل پیدا کرده است. در بخش خدمات نیز تعداد شاغلان از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

  

جنسیت جمعیتی که دیگر فعال نیستند

اما بررسی دیگر یافته‌های مرکز آمار ایران گویای این است که از آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که از جمعیت فعال در سه ماهه پاییز امسال خارج شده‌اند حجم قابل توجهی مرد هستند. از این میزان، ۸۰۰ هزار نفر مرد و ۷۰۰ هزار نفر زن بوده‌اند. بر این اساس تعداد جمعیت مردان فعال در تابستان امسال بیش از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که در پاییز امسال این تعداد به ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت. تعداد جمعیت زنان فعال نیز در تابستان امسال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که در پاییز امسال به حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد.

 

 

 

سال

تعداد شاغلان در فصل تابستان میلیون نفر

تعداد شاغلان در فصل پاییز میلیون نفر

تغییر تعداد شاغلان در پاییز نسبت به تابستان میلیون نفر

۸۹

۲۱

۲۰٫۸

۰٫۲-

۹۰

۲۰٫۸

۲۰

۰٫۸-

۹۱

۲۱٫۳

۲۱٫۲

۰٫۱-

۹۲

۲۲٫۲

۲۰٫۸

۱٫۴-

 

 

۲۰ بهمن : هر سال در ایران ۲۵۰ هزار عمل سقط جنین غیرقانونی انجام می‌شود

 

سقط جنین جز در موارد خاص در ایران غیرقانونی است

یک مقام وزارت بهداشت ایران می گوید که سالانه ۲۵۰ هزار عمل سقط جنین غیر قانونی در این کشور انجام می‌شود.

در ۱۵ سال اخیر این نخستین بار است که وزارت بهداشت ایران به طور رسمی آمار سقط جنین را اعلام می کند.

به گفته این وزارتخانه آمار سقط جنین در ۱۵ سال گذشته سه برابر شده است.

در ایران سقط جنین، مگر در موارد بسیار خاص، غیر قانونی است.

بر اساس گزارشها، در ایران سالانه یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار بارداری اتفاق می افتد؛ که ۲۵۶ هزار مورد آن با سقط جنین به پایان می‌رسد.

همین گزارشها حاکیست که از این تعداد تنها ۶ هزار مورد به صورت قانونی انجام شده است.

دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت می گوید که علاوه بر این، ۱۰۰ هزار مورد مرده زایی هم اتفاق افتاده است؛ یعنی به طور کلی در کشور سالانه ۳۵۶ هزار جنین پیش از زایمان می‌میرند.

در دنیا هر سال ۴۳ میلیون عمل سقط جنین انجام می‌گیرد که نزدیک به نیمی از آنها در کشورهایی است که سقط جنین غیر قانونی است.

برخی از ناظران می گویند که شواهدی وجود ندارد که قانونی کردن سقط جنین باعث کاهش آن بشود ولی شکی نیست که می تواند به سلامت زنان کمک کند.

غیر قانونی بودن سقط جنین و غیر اخلاقی دانستن آن مختص ایران یا کشورهای خاورمیانه نیست و در بسیاری از کشورها، از آمریکا و اروپا گرفته تا آفریقا و آسیا انتخاب پایان دادن به بارداری برای زنان غیر قانونی است.

این مسئله در بسیاری مواقع باعث می‌شود که زنان از راههای خطرناکی دست به اینکار بزنند و حتی گاهی جان خود را از دست بدهند.

 

۲۰ بهمن :  ۳۹ هزار کودک امسال از تحصیل بازماندند

 به گزارش خبرنگار مهر، محمد دیمه ور در نشست خبری که روز یکشنبه در معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: پس از تطبیق اطلاعات دانش آموزان ثبت نام شده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مشخص شد تعداد ۳۹ هزار نفر از افراد واجب التعلیم از تحصیل باز مانده اند. البته بخش قابل توجهی از این افراد مربوط به گذردوره هستند که باید به کلاس اول رفته اما در زمان لازم ثبت نام نکرده اند.

وی افزود: اسامی این افراد به ترتیب استان و شهرستان و منطقه در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار گرفته که آنها این افراد را شناسایی و نسبت به بازگرداندن آنها به تحصیل اقدام کنند.

وی بخش دیگری از مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل را مشکلات معیشتی عنوان کرد و افزود: بسیاری از خانواده ها نیز به دلیل درآمد پایین و مشکلات فرهنگی و معیشتی اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمی دهند اما ما تلاشمان را کرده ایم تا بسیاری از این افراد به تحصیل باز گردند که از آذر ماه تا کنون حدود ۴ هزار نفر از دانش آموزان موفق به بازگشت به تحصیل شده اند.

وی با اشاره به اینکه مدارس روستا مرکزی بیشتر در دوره متوسطه اول و دوم کارایی دارد درباره کمبود فضاهای آموزشی در روستاها گفت: ما نیز قبول داریم که امکانات و فضای آموزشی مطلوب نیست، البته در بسیاری موارد به سمت بهبود حرکت کرده ایم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. در حال حاضر نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس اختصاص یافته که امیدواریم امکانات لازم را برای مدارس روستایی و کمتر توسعه یافته ایجاد کند.

 

۱۹ بهمن : مرگ ۱۸ هزار و ۳۳۱ بیمار کلیوی فقط در تهران طی ۲۰ سال گذشته/ کمبود ۲۰۰۰دستگاه دیالیز

 

دبیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با اشاره به آمار مرگ و میر بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در کشور، خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس، دولت و وزارت بهداشت به مسایل و مشکلات بیماران صعب العلاج به خصوص بیماران دیالیزی و پیوندکلیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش آرمان گفت: بررسیهای این انجمن نشان می دهد طی ۲۰ سال گذشته ۱۸۳۳۱ بیمار کلیوی فقط در تهران جان سپرده اندکه این آمار بسیارنگران کننده و حائز اهمیت است.

وی گفت: تا حدود ۲۰ سال قبل بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه بایستی راهی اروپا یا امریکا شده و با صرف مبالغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار از بودجه و ارز کشور و پس از ماهها یا سالها انتظار موفق به پیوندکلیه شوند. اما خوشبختانه در ۲۰سال گذشته با توجه به دستیابی پزشکان ایرانی به تخصص بسیار بالای پیوند، تمام بیماران در کشور پیوند (بیش از ۳۲ هزار پیوند کلیه) شده اند که همین موضوع نگاه دنیا را به خود معطوف ساخته است. اما متاسفانه مشکل اصلی اغلب بیماران مربوط به پس از پیوند کلیه است. چرا که بخشی از این بیماران به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی موفق به تهیه و مصرف داروها نشده و متاسفانه فوت شده اند.

دبیر هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران در ادامه با اشاره به کمبود حداقل ۲ هزار دستگاه دیالیز در کشور، خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر با تعداد قابل توجه بیماران کلیوی و دیالیزی در کشور روبرو بوده و در چند سال آینده نیز به گفته کارشناسان مربوطه با سونامی بیماران کلیوی روبرو خواهیم بود.

وی گفت: عمر مفید دستگاههای دیالیز در دنیا بین ۵ تا ۷ سال است اما متاسفانه در ایران به خاطر مشکلات جدی در این بخش، تعداد قابل توجهی از دستگاههای دیالیز حدود ۵ برابر عمر مفیدشان کارکرده و هم اکنون نیز کار می کنند که وزارت بهداشت باید برای این معضل چاره ای بیاندیشد.

آرمان خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به چند برابر شدن قیمت دستگاههای دیالیز در سالهای اخیر و به دنبال افزایش نرخ ارز، در حال حاضر هر دستگاه دیالیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد به همین خاطر از خیرین و نیکوکاران درخواست می شود با توجه به مشکلات جدی مراکز دیالیز در کشور، برای کمک به خرید دستگاههای دیالیز و تجهیزات مربوطه ، انجمن بیماران کلیوی را یاری نمایند.

 

۱۸ بهمن : آخرین آمار آلزایمر در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار ایرانی مبتلا به آلزایمر

 رییس انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه این امکان وجود دارد در صورت افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها، فراموشی کاذب و مقطعی برای افراد بویژه سالمندان رخ دهد، اظهار کرد: در این میان تاثیر آلودگی هوا بر روی کسانی که خودشان مبتلا به بیماری زمینه‌ای چون آلزایمر هستند، شدیدتر است.

وی افزود: این امکان وجود دارد در صورت افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها، فراموشی کاذب و مقطعی برای افراد بویژه سالمندان رخ دهد. در این میان تاثیر آلودگی هوا بر روی کسانی که خودشان مبتلا به بیماری زمینه‌ای چون آلزایمر هستند، شدیدتر باشد.

رییس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به افزایش مراجعه به این انجمن گفت: آمار دقیقی از ابتلا به بیماری آلزایمر در ایران وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار ایرانی به آلزایمر مبتلا باشند. بیماری آلزایمر، با شروع تدریجی و پیشرفتی مداوم همراه است که طی آن به تدریج حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و او در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌شود.

۱۴ بهمن : آمارهای تازه و جایگاه اسفناک ایران در زمینه اینترنت

  مهر. آخرین آمار ارائه شده در زمینه دسترسی کشورهای جهان به اینترنت با سرعت بالا، نشان می دهد که ایران هم رده کشورهایی همچون بوتان، کنیا، بنین و گویان با سرعت دسترسی به پهنای باند اینترنت ۲۵۶ کیلوبیتی قرار دارد و کشورهایی مانند بنگلادش، موریس و ساحل عاج از این نظر اوضاع بهتری نسبت به کشورمان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس برنامه پنجم توسعه کشور، ایران باید تا پایان سال ۹۵ رتبه دوم منطقه را از نظر فناوری به خود اختصاص دهد و ۶۰ درصد خانوارها نیز به اینترنت پرسرعت مجهز باشند با این وجود معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته سرانه پهنای باند اینترنت ایران را به ازای هر ایرانی یک کیلوبیت بر ثانیه از میزان ۱۰۰ ترابیت ظرفیت پهنای باند دنیا عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سرانه کشور ترکیه در این حوزه ۵۰ کیلوبیت و کشور قطر ۱۰۰ کیلوبیت برآورد می شود؛ از طرفی کف دسترسی به اینترنت در دنیا ۲ مگابیت برثانیه و سقف سرعت اینترنت ۲۰ مگابیت در ثانیه است.

این آمارها در حالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده که در ایران سرعت دسترسی کاربران به اینترنت به ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه هم نمی رسد.

با این وجود اتحادیه جهانی مخابرات – ITU – آخرین ارزیابی های خود از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان را براساس میزان توسعه پهنای باند اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۳ اعلام کرده است.

۴۰ درصد مردم جهان کاربر آنلاین اینترنت هستند

براساس اعلام ITU نزدیک به ۲٫۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان که تقریبا ۴۰ درصد مردم جهان را تشکیل می دهند کاربر آنلاین اینترنت هستند که براساس دسته بندی صورت گرفته بر مبنای سطح توسعه کشورها ۳۱ درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه و ۷۷ درصد آنها در کشورهای توسعه یافته در حال استفاده از اینترنت هستند.

در این رده بندی مشخص شده که اروپا با نرخ نفوذ اینترنت ۷۵ درصد و آمریکا با نرخ نفوذ اینترنت ۶۱ درصد مناطقی با بالاترین نرخ نفوذ اینترنت در جهان محسوب می شوند.

در همین حال باید گفت در آفریقا ۱۶ درصد مردم کاربر اینترنت آنلاین هستند که تنها نیمی از نرخ نفوذ اینترنت در آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود.

مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند

بررسی های صورت گرفته براساس شکاف جنسیتی در میان مردان و زنان آنلاین نشان می دهد که مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند به نحوی که در سطح جهان ۳۷ درصد از زنان و ۴۱ درصد از مردان کاربر اینترنت هستند که ۱٫۳ میلیارد نفر از جمعیت زنان و ۱٫۵ میلیارد نفر از جمعیت مردان را شامل می شود.

این آمار برای کشورهای در حال توسعه در حدود ۸۲۶ میلیون زن و ۹۸۰ میلیون مرد است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته در حدود ۴۷۵ میلیون زن و ۴۸۳ میلیون مرد از کاربران آنلاین اینترنت هستند.

در این راستا باید گفت از آنجایی که در کشورهای در حال توسعه، زنان ۱۶ درصد کمتر از مردان از اینترنت استفاده می کنند و در کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنت زن تنها ۲ درصد کمتر از کاربران اینترنت مرد هستند شکاف جنسیتی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بارزتر است.

۷۵۰ میلیون خانوار در جهان به اینترنت متصل اند

آمارهای ارائه شده از پایگاه داده شاخص های جهانی مخابرات از اتصال ۷۵۰ میلیون خانوار معادل ۴۱ درصد خانوارهای کل جهان به اینترنت حکایت دارد. براین اساس نیمی از خانوارها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند که نفوذ اینترنت در آنها به ۲۸ درصد می رسد و در کشورهای توسعه یافته، ۷۸ درصد کل خانوارها به اینترنت متصل هستند. در همین حال ارزیابی ها نشان می هد که ۹۰ درصد از ۱٫۱ میلیارد خانواری که دارای اتصال به اینترنت نیستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

در راستای بررسی های صورت گرفته از حیث تعداد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت براساس منطقه جغرافیایی نیز شواهد نشان می هد که اروپا و آفریقا مناطقی با بالاترین و پائین ترین سطح نفوذ اینترنت در خانوار هستند که این مقدار در اروپا ۷۷ درصد و در آفریقا ۷ درصد عنوان شده است؛ اکثریت خانوارها در آمریکا که حدود ۶۱ درصد عنوان شده و نیز تقریبا یک سوم خانوارها در اتحادیه عرب، قاره آسیا و اقیانوسیه آنلاین هستند.

گفته می شود که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی، نفوذ اینترنت در خانوارها سریع ترین رشد را در آفریقا با رشد سالانه ۲۷ درصدی داشته است و پس از آن ۱۵ درصد رشد سالانه مربوط به مناطق آسیا و اقیانوسیه، اتحادیه عرب و کشورهای مستقل مشترک المنافع بوده است.

مشترکان باند پهن در کشورهای در حال توسعه از توسعه یافته سبقت می گیرند

درطول ۵ سال گذشته، سهم قیمت باندپهن ثابت در سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها تا ۸۲ درصد کاهش داشته است. به نحوی که از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد قیمت باند پهن ثابت ۱٫۷ درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها به شمار آمده است. در همین حال در کشورهای در حال توسعه خدمات باند پهن ثابت گران باقی مانده که ۳۰ درصد متوسط درآمد ماهیانه خانوار است.

درسال ۲۰۱۲ در ۹۵ کشور سامل ۴۸ کشور در حال توسعه، قیمت اشتراک باند پهن ثابت ماهیانه ۵ درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی و یا کمتر بوده است.

با صرفه پذیر شدن خدمات، جذب باندپهن ثابت، رشد بیشتری را نشان می دهد به نحوی که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی تقریبا ۷۰۰ میلیون اشتراک باند پهن ثابت معادل نرخ نفوذ جهانی ۹٫۸ درصد وجود داشته است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی مجموع مشترکان باندپهن در کشورهای در حال توسعه در حال سبقت گرفتن از کشورهای توسعه یافته بوده اند اما همچنان شکاف گسترده ای بین نرخ نفوذ باند پهن در کشورهای در حال توسعه به میزان ۶٫۱ درصد در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به میزان ۲۷٫۲ درصد وجود دارد.

این درحالی است که تا سال ۲۰۱۳ میلادی اکثر کشورها به هدف کمیسیون پهن باند یعنی ارائه خدمات پهن باند ثابت پایه با قیمت کمتر از ۵ درصد سرانه ماهیانه درامد ناخالص ملی دست یافتند.

ایران هم رده بوتان و کنیا در دسترسی به اینترنت با سرعت بالا

نفوذ باند پهن با سرعت بالا (حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه) در برخی از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی و هنک کنگ و ژاپن و در چندین کشور اروپایی مانند بلغارستان، ایسلند و پرتغال بالاتر از سایر کشورها است.

این درحالی است که در کشورهای آفریقایی کمتر از ۱۰ درصد اشتراک های باند پهن ثابت (سیمی ) سرعت های حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند که این موضوع در مورد چندین کشور در مناطق آسیا و اقیانوسیه، امریکا و برخی از کشورهای عربی نیز دیده می شود.

با این وجود بررسی اشتراک باند پهن براساس سرعت که براساس میزان دسترسی به اینترنت ۲۵۶ کیلوبیت برثانیه (کف) تا ۲مگابیت بر ثانیه (سقف)، ۲ مگابیت تا ۱۰ مگابیت و بیش از ۱۰ مگابیت توسط اتحادیه جهانی مخابرات دسته بندی شده نشان می دهد که ایران به همراه بوتان، گویان، کنیا و بنین در رده کشورهایی قرار دارد که کف دسترسی به اینترنتشان ۲ کیلوبیت بر ثانیه اعلام شده و پس از آن، کشورهای بنگلادش، موریس، ساحل عاج، نامیبیا و ونزوئلا قرار دارند به نحوی که در این کشورها نزدیک به ۹۹ درصد کاربران اینترنت از اینترنت تا سقف ۲ مگابیتی استفاده می کنند.

در این رده بندی اغلب کشورهای اروپایی دارای اینترنت ۱۰ مگابیتی و بالاتر از آن هستند و همسایگان ایران از جمله ترکیه نیز نزدیک به ۹۰ درصد کاربرانش از اینترنت ۲ تا ۱۰ مگابیتی بهره می برند.

۱۴ بهمن : روزانه به طور متوسط ۴۹ هزار تن زباله شهری و روستایی در کشور تولید و فقط ۲۰ درصد آن بازیافت می شود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود احمدی اعلام کرد: روزانه به طور متوسط ۴۹ هزار تن زباله شهری و روستایی در کشور تولید و فقط ۲۰ درصد آن بازیافت و تبدیل به کمپوست می شود در حالی که اجرای طرحهای جمع آوری پسماند و ساخت زباله سوزها باید با شرایط بومی و اقلیمی هر منطقه منطبق باشد.

وی افزود: اجرای طرح زباله سوز در شهرهای شمالی کشور با توجه به محدودیت زمین و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه منطقی و در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است.

مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور افزود : ساخت زباله سوز نیازمند فراهم کردن زیرساختهای مدیریتی و نظارت فنی در شهرداری هاست و هم اکنون هیچ یک از شهرداری های کشور توانایی فنی برای مدیریت و نظارت بر طرح ساخت زباله سوز را ندارند.

 

۱۴ بهمن : اگر امسال دستمزد کارگران ۱۰۰ درصد افزایش یابد، تازه به نقطه برابری با تورم رسیده است.

 ایلنا.  دبیر خانه کارگر تهران گفت: تجمیع عقب افتادگی‌های مزد کارگران طی سالیان گذشته به نقطه‌ای رسیده است که اگر امسال دستمزد کارگران ۱۰۰ درصد افزایش یابد، تازه به نقطه برابری با تورم رسیده است.

به گفته این فعال کارگری، تکرار این روند باعث شده است که دستمزد کارگران بر خلاف ماده ۴۱ قانون کار (که بر تناسب دستمزد و تورم تاکید دارد)، هر سال با مقداری فاصله از تورم تصویب شود که با تجمیع این اعداد اکنون به اندازه یک دستمزد کامل از تورم جا مانده است.

 

۱۳ بهمن : مرگ ۱۴ هزار ۳۷۵ در تصادفات رانندگی در نه ماهه امسال

 به گزارش ایلنا، در ۹ ماهه سال جاری آمار تلفات حوادث رانندگی با کاهش ۶.۵ درصدی به ۱۴ هزار و ۳۷۵ نفر رسید، این در حالی است که تعداد متوفیات حوادث رانندگی در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار ۳۷۹ نفر بود.

در این مدت استان‌های فارس با یکهزار و ۲۳۰، ‌تهران با یکهزار و ۱۱۰ و خراسان رضوی با یکهزار و ۹۴ مورد بیشترین و استان‌های ایلام به ۱۰۹، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۹ و اردبیل با ۱۸۰ مورد به ترتیب کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص می‌دهند.

مطابق آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی با نه هزار و ۲۳۵ فوتی در مسیرهای برون شهری ثبت شده است. پس از آن مسیرهای درون شهری با سه هزار و ۹۸۲ فوتی، مسیرهای روستایی با یکهزار و ۱۰۴ مورد و مسیرهای نامعلوم با ۵۴ مورد به ترتیب تلفات رانندگی نه ماهه را دربر می‌گیرند.

تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز که در نه ماهه سال جاری به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند، ۲۵۳ هزار و ۶۲۴ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته‌است. از کل مصدومان مراجعه کننده به پزشکی قانونی در این مدت ۱۸۲ هزار و ۹۷۳ نفر مرد و ۷۰ هزار و ۶۵۱ نفر زن بودند.

کاهش مصدومان حوادث رانندگی در آذر ماه

در آذرماه امسال آمار مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند ۲.۱ درصد کاهش یافت و از ۲۲ هزار و ۹۲۰ نفر در آذر سال گذشته به ۲۲ هزار و ۴۴۸ نفر در سال جاری رسید.

در آذرماه امسال آمار تلفات حوادث رانندگی نیز ۱.۵ درصد کاهش یافت. در این ماه یکهزار و ۲۳۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۹۷۰ نفر مرد و ۲۶۵ نفر دیگر زن بودند.

 

۱۳ بهمن : شکاف طبقاتی؛ اینجا بچه‌ها نمی‌توانند برای خودشان پفک بخرند. سیندرلاهای اینجا؛ خواب باران را می‌بینند

 ایلنا: اتومبیل مشکی شاسی بلند در پشت چراغ قرمز توقف می‌کند. کودکان دستفروش به سمت‌اش هجوم می‌آورند و با اصرار زیاد به شیشه‌ی ماشین ضربه می‌زنند. ثانیه‌شمار چراغ راهنمایی به بچه‌ها می‌گوید فقط ۳۰ ثانیه‌ی دیگر برای فروش فال و گل و… زمان دارند. شیشه‌ی ماشین پایین می‌آید و بچه‌ها برای گرفتن اسکناس سبز رنگ روی سر و کول هم می‌پرند. چراغ راهنمایی سبز می‌شود. اتومبیل شیک شاسی بلند که؛ بچه‌ها فکر می‌کننند چند میلیون قیمت دارد؛ بچه‌ها را با یک اسکناس دوهزار تومانی تنها می‌گذارد. بچه‌ها دوباره به امید توقف ماشین شیک دیگری؛ چشم به چراغ راهنمایی می‌دوزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بنابر آماری که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده؛ در سال‌های اخیر فاصله‌ی درآمدی میان کم‌درآمد‌ترین افراد جامعه و پردرآمد‌ترین افراد آن، ۱۵ برابر شده است.

سعید لیلاز(کار‌شناس مسائل اقتصادی) از شکاف طبقاتی صحبت می‌کند: در چند سال گذشته میان طبقات محروم و طبقات مرفه؛ شکاف عمیقی ایجاد شد. به گونه‌ای که قدرت خرید کارگران در پایان سال ۸۹، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

آمار‌ سال ۹۰ نشان می‌دهد که ۱۷تا ۲۰ درصد از مردم زیرخط فقر هستند. حتما این رقم تا امروز افزایش هم یافته است به ویژه در سال ۹۲ که نرخ تورم بی‌نظیری؛ گریبانگیر جامعه شد.

آمار‌ نشان می‌دهد شاخص فلاکت از سال ۸۴ تا سال ۹۲ بیش از دوبرابر شده است. شاید برای فهمیدن این مساله زیاد هم نیازی به آمار و ارقام نباشد. همین که نگاهی به دور و اطراف بیندازیم، همین که از شمال شهر تهران تا جنوب شهر را گز کنیم یا وقتی نگاهی به گاری یک ضایعاتی کنار خیابان کنیم که چگونه با حسرت به ماشین آخرین مدل عبوری از کنارش، نظر می‌اندازد، می‌توانیم بغض و خشم‌ را در او یکجا ببینیم. اینجا شکاف طبقاتی، خودش را به رخ‌مان می‌کشد. اینجا به خاطر آلودگی هوا؛ بچه‌ها دست از تکدی‌گری و استثنمار شدن برنمی‌دارند. سیندرلاهای اینجا؛ خواب باران را می‌بینند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©