Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ برابر با  ۲۰ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲  برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۴
۱۲ درصد کودکان ایرانی فشارخون بالا دارند

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۵۶)

سه-شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۱۸ فوريه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش

۱۲ درصد کودکان ایرانی فشارخون بالا دارند

ایران پنجمین رکورددار تلفات رانندگی

خشکی دریاچه ارومیه پنج میلیون نفر را مهاجر می‌کند

خاورمیانه و کشورهای مسلمان کمترین میزان اشتغال زنان در جهان را دارند

وقوع ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور از ابتدای امسال

سالانه ۳۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند

در ۹ماهه گذشته ۱۵۰۰ نفر بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند

۳۲ مورد حادثه گازگرفتگی در ۱۱ ماه اخیر ۱۲ کشته بر جای گذاشت

آمار تصادفات رانندگی در ایران ۴ برابر آلمان است

سقوط ۱۰ پله ای نیکوکاری در ایران

حداقل ۹۰ درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند

مرگ سالانه ۴۱ هزار نفر به دلیل سرطان در کشور/ آلودگی هوا عامل بروز ۳ نوع سرطان

 

۲۹ بهمن : ۱۲ درصد کودکان ایرانی فشارخون بالا دارند

 

۱۲ درصد کودکان ایرانی فشارخون بالا دارند/ مضرات غذاهای آماده با نمک

رئیس دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران نسبت به مضرات مصرف فست فودها و غذاهای آماده که نمک و چربی زیادی دارند، هشدار داد و گفت: متاسفانه ۵۰ درصد از افراد جامعه که دچار فشارخون بالا هستند، از بیماری خود خبر ندارند و این می تواند خطرناک باشد.

وی با اعلام اینکه بیش از ۳۵ درصد مبتلایان به فشارخون بالا برای درمان خود هیچ اقدامی نمی کنند، گفت: فقط ۱۶ درصد مبتلایان به این بیماری برای درمان و کنترل فشارخون خود اقدام می کنند.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران با تاکید بر اصلاح روشهای زندگی و تغذیه مناسب به عنوان راهکارها و درمانهای غیر دارویی در مبتلایان به فشارخون بالا، ادامه داد: حدود ۴ درصد از مرگهای قلبی و عروقی به دلیل فشارخون بالا اتفاق می افتد و این خیلی نگران کننده است.

وی نسبت به مصرف بالای نمک در غذای ایرانیها هشدار داد و گفت: آمار مصرف نمک در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است که باید این میزان را به نصف کاهش دهیم تا بتوانیم فشارخون بالا را کنترل کنیم.

نوحی در همین زمینه ادامه داد: فشارخون بالا در زمان کوتاهتری، روی اندامهای حیاتی کودکان اثر می گذارد و خطرناک است.

 

۲۹ بهمن : ایران پنجمین رکورددار تلفات رانندگی

 به گزارش خبرنگار مهر، دکتر آقاجانی در سومین کنگره بین المللی ایمنی راه ها اظهار داشت: حوادث ترافیکی مهمترین چالش سلامتی در دنیا است به گونه ای که بر اساس آخرین آمارها یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در دنیا جانشان را به علت حوادث ترافیکی از دست داده و ۲۵۰ میلیون نفر نیز مجروح و معلول شده اند.

وی ادامه داد: حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ در دنیا است و این در حالی است که تصادفات در کشور ما سومین علت مرگ و میر است.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت ۹۲ درصد مرگ و میر تصادفات در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط رخ می دهد و این در حالی است که این افراد مالک ۵۳ درصد وسایل نقلیه موتوری در جهان هستند.

آقاجانی به اعلام اینکه ایران پنجمین کشور از نظر مرگ و میر است افزود: بر اساس آمارهای جهانی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت ایران امروز پس از کشورهایی همچون تایلند، دومینیکن و ونزوئلا در رده پنجم قرار دارد.

وی افزود: سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته شدند و ۸۱۵ هزار نفر نیز مجروح شدند و این در حالی است که د ر۹ ماهه سال جاری ۱۴ هزار نفر جانشان را در تصادفات از دست دادند.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت بر اساس قانون پنجم توسعه باید سالانه آمار تصادفات رانندگی در کشور ۱۰ درصد کاهش یابد. این در حالی است که در سال تلفات ۱۳٫۷ درصد کاهش یافت اما در سال های بعد ۴٫۹ و ۶٫۵ درصد کاهش یافت که این آمارها نشان دهنده رشد کند برنامه است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳ هزار و ۴۰ آمبولانس در ۲ هزار و ۸۴۱ پایگاه فعال هستند. در ده ماهه نخست سال جاری به دو میلیون نفر امداد رسانی انجام شد که ۲۳ درصد عملیات ها مربوط به تصادفات بود این در حالی است که ۷۰ درصد امدادرسانی در درون شهرها و ۳۰ درصد بیرون شهرها انجام شده است. در حال حاضر میانگین زمان حضور اورژانس در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه، تهران ۱۲ دقیقه و جاده ها ۱۴ دقیقه است.

آقاجانی بر ارتقای دانش عوامل اورژانس تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نیروهای اورژانس دارای مدرک فوق دیپلم و کارشناسی هستند و این در حالی است که در بیمارستان های تروماسنتر متخصصین ست اورژانس مستقر شده است.

وی در پایان گفت: اگرچه میزان بستری در بیمارستان ها بسیار رشد کرده است اما میزان مرگ و میر در بیمارستان ها کاهش یافته است.

 

۲۹ بهمن: خشکی دریاچه ارومیه پنج میلیون نفر را مهاجر می‌کند

 کلمه.مجری طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: درصورت خشکی دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت منطقه مجبور به مهاجرت اجباری می‌شوند درحالی که به یاد داریم در زمان هشت سال دفاع مقدس مهاجرت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مناطق جنگی مشکلات زیادی برای دولت ایجاد کرده بود و سوال اینجاست که این پنج میلیون جمعیت باید به کجا پناه ببرند؟

عیسی کلانتری ادامه داد: قول داده‌ایم طی سه ماه آینده بهترین و مناسب‌ترین راهکار را روی میز دولت بگذاریم تا دولتمردان بتوانند تصمیمات خوبی در رابطه با دریاچه ارومیه را اتخاذ کنند.

او یادآور شد: عامل خشکی دریاچه ارومیه خود ما هستیم و نباید این مشکل ملی را به گردن طبیعت بیندازیم.

ایرنا نوشت کلانتری گفت: مشاور من در سال ۷۵ نسبت به خشکی دریاچه ارومیه طی ۲۰ سال آینده هشدار داده بود و اکنون باید به هرقیمتی که شده در راستای احیای آن تلاش کنیم.

 

۲۸ بهمن : خاورمیانه و کشورهای مسلمان کمترین میزان اشتغال زنان در جهان را دارند

 صدای آلمان

روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” نقشه‌ی جامعی از میزان اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده است. بنا به این نقشه که اطلاعات آن بر مبنای آمار و داده‌های بانک جهانی و برنامه‌ی توسعه‌ی جهانی این نهاد اقتصادی تنظیم شده است، میزان اشتغال زنان در خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان از دیگر نقاط جهان کمتر است.

وضعیت اشتغال زنان در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا کشورهایی که اقتصاد شکوفا و درحال رشد دارند هم کمتر از حد انتظار است.

این نقشه میزان اشتغال نیروی کار زنان بالای ۱۵ سال را به چندین گروه که کمترین آن زیر ۲۵ درصد و بیشترین میزان بالای ۷۵ درصد است، تقسیم‌بندی کرده است. بیشتر کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان جهان در گروهی جا گرفته‌اند که زنان کمتر از ۲۵ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

ایران نیز در گروه اشتغال کمتر از ۲۵ درصد جا گرفته است. این درحالی است که شمار زنان با تحصیلات دانشگاهی در ایران در یک دهه‌ی اخیر افزایش چشمگیری داشته است. ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، عربستان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس از دیگر کشورهایی هستند که کمترین میزان اشتغال زنان را دارند.

اشتغال کمتر از انتظار زنان در ژاپن و کره جنوبی

نقشه‌ی روزنامه “واشنگتن پست” نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل ژاپن یا کره جنوبی که اقتصادی شکوفا دارند، مشارکت زنان کمتر از حدی است که انتظار می‌رفت. در هر کدام از این کشورها کمتر از ۳۵ درصد جمعیت زنان شاغل‌اند.

واشنگتن پست” عرف اجتماعی و فرهنگ سنتی این کشورها را یکی از مهم‌ترین دلایل برای این نابرابری می‌داند. بنا به این سنت‌ها، زنان کمتر فرصت برابر برای اشتغال دارند و هنوز بسیاری از مشخصات “زن خوب” به معنی زنی است که خانه‌داری خوبی دارد یا مادری است که تمام وقت در خانه است.

در میان کشورهای اروپایی نیز ایتالیا در رده‌ی کشورهایی قرار می‌گیرد که نرخ اشتغال زنان کمتر از ۳۵ درصد است. ایتالیا به فرهنگ دیرینه‌ی مردسالار در قاره‌ی اروپا معروف است.

وضعیت اروپا نسبتا مناسب است

با این‌که کشوری مثل ایتالیا با نابرابری اشتغال زنان و مردان مواجه است، بیشتر کشورهای قاره‌ی اروپا در گروهی قرار گرفته‌اند که تقریبا نیمی از جمعیت زنانی که در سن کار به سر می‌برند به شغلی اشتغال دارند.

هلند، آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال برخی از کشورهایی‌اند که در این گروه جا گرفته‌اند. وضع در بریتانیا بهتر است و زنان بیش از ۵۵ درصد نیروی کار را تشکیل داده‌اند.

وضعیت اشتغال زنان در قاره آفریقا از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است

کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی نیز در گروهی جا دارند که بین ۵۵ تا ۶۵ درصد زنان اشتغال دارند.

وضعیت قاره‌ی آفریقا از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. در حالی که برای مثال در نامبیا یا زیمبابوه بیش از ۵۵ درصد زنان شاغل‌اند، در الجزیره این رقم به کمتر از ۳۵ درصد می‌رسد.‌ آفریقای جنوبی بین ۳۵ تا ۴۵ درصد نیروی کار زن دارد و در تانزانیا نزدیک به ۷۰ درصد زنان شاغل‌اند.

وضعیت برابر در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی

آمارهای بانک جهانی نشان‌می‌دهد که وضعیت اشتغال زنان در کشورهای بلوک شرق سابق و کشورهایی با نظام کمونیستی فعلی از دیگر نقاط جهان بهتر است. در روسیه نزدیک به ۷۵ درصد زنانی که در سن کار به سر می‌برند، شاغل‌اند.

در کشورهایی مثل کامبوج یا ویتنام هم که تحت‌تاثیر آموزه‌های کمونیستی‌اند این رقم نزدیک به ۷۵ درصد است. وضعیت کشورهایی مثل قزاقستان، مغولستان و چین هم در گروهی جا می‌گیرد که دست ‌کم ۶۵ درصد زنان اشتغال دارند.

 

۲۸بهمن : وقوع ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور از ابتدای امسال

 رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از ابتدای امسال تا اول بهمن ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور اتفاق افتاده که این امر نشان دهنده این است که باید توجه بیشتری به جایگاه زمین شناسی و شرایط اقلیمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: کشور ما از جمله کشورهای است که زلزله، سیل، خشکسالی و سرمازدگی در آن وجود دارد که باید به این حوادث مهم توجه شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ۱۷ درصد تلفات جانی در دنیا مربوط به زلزله است و کشور ما در آسیا بعد از کشورهای چین، هند و بنگلادش چهارمین کشوری است که خسارات زیادی در بحث زلزله متحمل شده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر در کشور ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد اظهارداشت: یقیقا زلزله ۵ ریشتری با پیشرفت علمی موجود نباید تلفات جانی داشته باشد اما متاسفانه این امر رخ می دهد.

قدمی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۶۰ زلزله در کشور رخ داده است گفت: از ابتدای امسال تا اول بهمن ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور اتفاق افتاده که این امر نشان دهنده این است که باید توجه بیشتری به جایگاه زمین شناسی و شرایط اقلیمی صورت گیرد.

وی با طرح این سوال که چرا با بارش ۲۰ میلیمتری در کشور ما سیل به راه می افتد، گفت: این امر نشان دهنده این است که مدیریت ما به مرحله ای باید برسد که هم جلوی خطرات گرفته شود و هم از منافع موجود استفاده بهینه داشته باشیم و با روش های علمی می توان شاهد کاهش خطرات سیل در کشور باشیم.

 

۲۸ بهمن : سالانه ۳۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند

 ایلنا: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: سالانه حدود ۳۰۰ پرستار از طریق کانال‌های کار یابی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

محمد شریفی مقدم” در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: مهاجرت پرستاران از طریق کانال‌های کاریابی به کشورهایی چون کانادا و استرالیا صورت می‌گیرد زیرا حقوق مناسبی می‌پردازند از همین رو ترجیح پرستاران براین است که در این کشور‌ها مشغول به کار شود.

شریف مقدم تصریح کرد: مهاجرت پرستاران از راههای غیر از کانالهای کاریابی به کشورهای عربی صورت می‌گیرد

این عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی در حالی صورت می‌گیرد که حقوقی این کشور‌ها به پرستاران می‌دهند خیلی زیاد نیست اما به دلیل وجود نظمی‌ که‌ در مراکز درمانی‌ و بیمارستان‌های آنجا وجود دارد پرستاران ترجیح می‌دهند به آنجا بروند.

 

۲۸ بهمن : رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی :موج چهارم ایدز در راه است

 آفتاب. مجید رضا زاده : با تلاش بسیار و استراتژی کاهش آسیب توانستیم قدرتمندانه موج دوم شیوع بیماری ایدز در کشور را که از طریق تزریق کننگان مواد مخدر اتقاف افتاد و عمدتا نیز از زندانها شروع شد، کنترل کنیم که اگر این امر محقق نمی شد در حال حاضر شاهد امار چندین برابری مبتلایان به ایدز در کشور بودیم.

سهم انتقال جنسی در ابتلا به ایدز از ۸ به ۴۰ درصد رسیده است

وی گفت: هم اکنون کمتر از ۱۵ درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند که اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نمی گرفت این امار الان شاید به حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد می رسید.

رضازاده با اشاره به موج سوم شیوع بیماری ایدز در ایران، متذکر شد: متاسفانه پس از کنترل ابتلا از طریق ترزیق، ابتلا به این بیماری از طریق روابط  جنسی ناسالم در کشور گسترش یافت و در حال حاضر شاهد بروز علائم آن هستیم، آمار و ارقام نشان می دهد که سهم انتقال جنسی در ابتلا به ایدز از هشت درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

موج چهارم شیوع ایدز؛ تلفیقی از ترزیق مشترک و روابط  جنسی ناسالم

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در صورتی که اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در سطح کشور ارتقا نیابد متاسفانه شاهد بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز خواهیم بود که بدلیل همراهی با موج سوم یا همان ابتلا از طریق روابط  جنسی ناسالم، موج چهارم نام گرفته است.

وجود ۱۵۰ مرکز کاهش آسیب اجتماعی در کشور/ راه اندازی ۲۳ امین باشگاه مثبت در ملارد

رضازاده یادآور شد: در حوزه دیگر در آینده ای نزدیک با کودکانی مواجه هستیم که در اثر این بیماری والدین خود را از دست داده و برخی نیز مبتلا به این بیماری هستند لذا اقداماتی از جمله راه اندازی مراکز مرتبط و پژوهشهای آموزشی در دستور کار بهزیستی قرار گرفت، همچنین بهبود شیوه زندگی، فرزند پروری، آموزشهای پیش از ازدواج، اموزشهای زندگی خانواده، سلامت جنسی و… نیز می تواند در تحکیم بنیان خانواده و تقویت سرمایه های اجتماعی که عنصری مغفول است، بسیار راهگشا باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: سازمان بهزیستی به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی اقداماتی انجام داد که از ان جمله می توان به راه اندازی ۱۵۰ مرکز کاهش آسیب ویژه معتادین تزریقی، باشگاه های مثبت ویژه مبتلایان و خانواده های آنان اشاره کرد که ۲۲ باشگاه در ۱۸ استان کشور راه اندازی شده و امروز نیز بیست و سومین باشگاه در ملارد افتتاح شد.

این مسئول از وجود ۲۷ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد حدود ۱۰ درصد بانوان هستند، در حوزه زنان آسیب پذیر هستیم بنحوی که سهم زنان در ابتلا به ایدز به دلیل رفتارهای پرخطر با سرعتی قابل توجه روبه افزایش است.

 

۲۷  بهمن : در ۹ماهه گذشته ۱۵۰۰ نفر بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند

 

«محمود خدادوست» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان این که از این تعداد ۷۶۱ تن زن و ۷۱۳ تن نیز مرد بودند، افزود: این آمار نشان دهنده کاهش ۹ درصدی جانباختگان بر اثر سوختگی در کشور، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

خدادوست توضیح داد: در این مدت استان های تهران، خوزستان و اصفهان به ترتیب با ۲۰۰، ۱۴۱ و ۱۲۷ فوتی به ترتیب بیشترین و استان های چهارمحال و بختیاری، سمنان، قزوین و مرکزی با یک، دو و سه فوتی به ترتیب کمترین آمار تلفات ناشی از سوختگی را در این مدت داشته اند.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: در این مدت بیشترین آمار تلفات ناشی از سوختگی با ۱۹۵ مورد در فرورین ماه و کمترین آن با ۱۳۵ مورد در آبان ماه ثبت شده است​.

خدادوست اضافه کرد: ​در آذر ماه سال جاری نیز با کاهش ۱٫۳ درصدی این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم به نحوی که تلفات سوختگی از ۱۵۲ مورد در آذر ماه سال قبل به ۱۵۰ مورد در سال جاری رسید.

 

۲۷ بهمن : / ۳۲ مورد حادثه گازگرفتگی در ۱۱ ماه اخیر ۱۲ کشته بر جای گذاشت

 ایلنا: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۲ مورد حادثه گازگرفتگی در اصفهان رخ داده است که ۱۲ نفر فوت شده و ۳۳ نفر نجات یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ بهزاد بزرگزاد با اشاره به آمار گاز گرفتگی از ابتدای مهرماه سال جاری اذعان داشت: از ابتدای مهرماه و با شروع فصل سرما، تاکنون ۲۷مورد حادثه گازگرفتگی در اصفهان رخ داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این ۲۷ مورد حادثه منجر به فوت ۱۰ نفر از شهروندان و نجات ۲۹ نفر از آن‌ها شده است.

بزرگزاد گفت: بررسی دقیق دودکش‌های وسایل گرمایشی کمتر از ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد اما برخی شهروندان با سهل انگاری زمینه بروز حوادثی این چنین را برای خود و خانوادشان فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان برای نصب وسایل گرمایشی است بیان کرد: شماره تلفن ۲۶۷۴۴۴۴ در تمامی ساعات شبانه روز و شماره تلفن ۲۶-۲۶۴۷۶۲۰ در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شهروندان خواهد بود

 

۲۷ بهمن  : آمار تصادفات رانندگی در ایران ۴ برابر آلمان است

 خبرگزاری مهر

مدیرگروه قوانین، مقررات ومدیریت یکپارچه ترافیک “سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک” گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر در سال ۹۱ بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند، این در حالیست که تعداد کشته های ناشی از تصادفات در کشور آلمان که جمعیتی حدودا معادل ایران دارد سالانه حدود چهار هزار نفر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن انصاری با بیان اینکه یکپارچه نبودن مدیریت ایمنی، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات را افزایش داده تا جایی که آمار تصادفات رانندگی در ایران با کشورهایی که از نظر جمعیت با کشور ما یکسان هستند و حتی تعداد خودرو بیشتری هم دارند، چند برابر است گفت: مدیریت یکپارچه ایمنی به معنای آن است که تمام دستگاه های متولی ترافیک تحت یک سیاست واحد انجام وظیفه کنند در حالی که طی ۴۰ سال اخیر چهار ساختار فرا سازمانی به منظور هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاههای متولی ایجادشده اند که هیچ کدام از کار آمدی لازم برخوردار نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد نخبگان ترافیک کشور در یک پژوهش اعلام کردند که بهبود وضع ایمنی ترافیک در دهه گذشته ناشی از تعاملات فردی میان مسئولان مربوط بوده است و خواستار ایجاد مدیریت یکپارچه ایمنی ترافیک شدند.

 

۲۷ بهمن : سقوط ۱۰ پله ای نیکوکاری در ایران

 کلمه

ایرانی ها  مثل گذشته نیکوکار نیستند . این را رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران می گوید: متأسفانه در سال‌های اخیر رتبه ایران در حوزه نیکوکاری نزول پیدا کرده و کشور ما در بین ۱۵۳ کشور رتبه ۹۱ را دارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تأکید می کند: شاخص‌های نیکوکاری در دنیا هر ساله ارزیابی می‌شود به طوری که کشور ما در بین ۱۵۳ کشور رتبه ۹۱ را دارد به طوری که سال گذشته نیز ۱۰ پله در بخش نیکوکاری سقوط کرده است.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست می گوید: براساس آمارها، رضایت شهروندان از زندگی کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن این است که در گذشته مسئولیت پذیری اجتماعی در شهر بوده است.

او نیز با بیان این که متاسفانه در سال‌های اخیر رتبه ایران در بخش نیکوکاری نزول کرده است می گوید: این در حالیست که ما در این زمینه فقط شعار داده‌ایم ولی نتیجه چیز دیگری است ضمن اینکه مردم و تاریخ ما ظرفیت بالقوه‌ای را در نیکوکاری دارند که می‌توان از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کرد.

 

 

۲۶ بهمن : حداقل ۹۰ درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند

 پارسینه-گروه اقتصادی: هفته گذشته بود که برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را ۲ میلیون تومان اعلام کردند .آماری که بسیاری از مردم ایران را زیر خط فقر می برد.به عنوان مثال ۳٫۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها ۴۸۷هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار ۱۶ هزار تومان و برای هر ساعت ۲ هزارتومان می شود.

در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دست کم به ۱ میلیون تومان افزایش یافته است و از مجموع ۱۱٫۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، ۳٫۵ میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان است.

به این ترتیب اساسا مقایسه ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی تواند شکل بگیرد چون ۱ میلیون و ۵۱۳ هزارتومان اختلاف مشاهده می شود.

با این تفاسیر می توان گفت حداقل ۹۰ درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را نمی دهد.

البته این مساله تنها در مورد خانوارهای کارگری نیست چرا که بسیاری از کارمندان در ادارات دولتی و خصوصی

به گفته محمد حاجی‌آقاجانی  این روزها مردم ۳ خواسته از نظام سلامت دارند: کاهش هزینه‌های بالای درمان، دسترسی عادلانه به خدمات و افزایش کیفیت خدمات.

او ادامه داده : این شرایط با توجه به بحران اقتصادی در کشور تشدید شده و قیمت قابل توجهی به سبد خانوار در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی تحمیل می‌کند، به طوری‌که هزینه‌های سلامت که در سال ۸۵، دو درصد بود امروز در مجموعه کشور به ۷ درصد و در تهران به ۱۳ درصد رسیده است. این مهم است که در جهت برطرف کردن نیازها تلاش کنیم، این موضوع یکی از این انتظارات هزینه‌های درمان است اما تلاش نباید که نتیجه معکوس داشته باشد. مثلا بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداخت از جیب مردم ۳۰ درصد باشد درحالی که اکنون شاهدیم نه تنها کاهش نیافته که به ۷۰ درصد در حوزه خدمات درمانی رسیده است.

آقاجانی انتظار دیگر مردم را کیفیت ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف اعلام کرده و گفته: در حیطه آزمایشگاهی با وجود تلاش‌های انجام شده و با وجود ۵ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، نارضایتی در مردم و پزشکان بالینی که به نوعی مشتریان آزمایشگاه هستند دیده می‌شود.

به این ترتیب است که بسیاری ا ز مردم به دلیل سطح در آمد پایین و هزینه های سرسام آور درمانی هر روز به زیر خط فقر سقوط می کنند و فقیر و فقیر تر می شوند و از قدیم الایام گفته اند فقر برادر فساد است.

۲۶ یهمن :مرگ سالانه ۴۱ هزار نفر به دلیل سرطان در کشور/ آلودگی هوا عامل بروز ۳ نوع سرطان

  

 مهر.رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

دکتر اسماعیل اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۴٫۶ بیماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زیر خط فقر و ۱۰ درصد آنها وارد اقتصاد فلاکت بار می‌شوند، افزود:  این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان دو برابر می‌شود به این معنا که حدود ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند زیر خط فقر قرار دارند و حدود ۲۰ درصد آنها به وضعیت اقتصاد فلاکت بار خواهند رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه معمولا ابتلا به سرطان در سنین بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر است که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد. در سال ۸۲ حدود ۷٫۸ درصد از جمعیت مردان و ۳٫۲ درصد از جمعیت زنان کشور دخانیات استعمال می‌کردند این رقم در سال‌های اخیر به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی جمعیت زنانی که در سال‌های اخیر به مصرف دخانیات روی آورده‌اند را ۶ درصد ذکر کرد و ادامه داد: مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که مضرات آن در حد سیگار است؛ چراکه در هر قلیان به غیر از توتون از مواد شیمیایی خطرناک دیگری استفاده می‌شود که نگران کننده است.

مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان

اکبری، آلودگی هوا را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان نام برد و یادآور شد: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.

وی آلودگی هوا را ناشی از ذرات معلق و سوخت‌های فسیلی عنوان و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۲ اثرات ذرات معلق در ایجاد سرطان به اثبات رسید از این لحاظ ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

این محقق با تاکید بر اینکه اثرات آلودگی هوا بر بروز سرطان از دخانیات بیشتر است، توضیح داد: اگر ۱۰ فرد سیگاری باشند ممکن است ۳ نفر آنها مبتلا به سرطان شوند ولی در وضعیت آلودگی هوا همه افراد ممکن است درگیر این بیماری شوند.

بیشترین سرطان‌ها در حالت آلودگی هوا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به بیشترین نوع سرطان‌ها در صورت افزایش آلودگی هوا، اظهار داشت: آلودگی هوا تقریبا در بروز همه انواع سرطان‌ها موثر است ولی شایع‌ترین نوع آن سرطان ریه، پروستات و خون است که به ترتیب بیشترین شیوع را در کشور دارد.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور

اکبری به بیان آمارهای مرگ ومیرهای ناشی از سرطان در کشور پرداخت و ادامه داد: حدود ۸۵ هزار نفر در سال به بیماران سرطانی کشور اضافه می‌شود و ۴۱ هزار نفر در سال بر اثر بیماری سرطان فوت می‌کنند.

وی به کشنده‌ترین سرطان‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: کشنده‌ترین سرطان‌ها در مردان سرطان معده و کشنده‌ترین سرطان در زنان سرطان سینه است. علاوه بر این شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان سینه است که در سال ۵ مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©