Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ برابر با  ۱۶ مارس ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲  برابر با ۱۶ مارس ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۵۹)

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ برابر با ۱۵ مارس ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش

هر ۲ ثانیه یک کودک در جهان یتیم می‌شود

ایران بیش از ۱۱ میلیون نفر معلول دارد

بحران آب: ذخیره آب ۶۰ سد کمتر از ۳۰ درصد، زاینده‌رود فقط ۱۰ درصد آب دارد

بیش از ۲۶ درصد جوانان کشور بیکارند

مرگ ۶ هزار نفر در حوادث رانندگی نوروز ۵ سال گذشته

صادرات چین به ایران ۲ برابر شد

سدهای تهران فقط ۲۱ درصد آب دارند/ ۸ شهر بزرگ در معرض تنش آبی

انتقاد از بالا بودن آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در ملکان آذربایجان شرقی

افزایش ۳/۵۱ درصدی قیمت مسکن و ۸/۲۶ درصدی اجاره‌بها

سالانه ۱۷ درصد به بیماران کلیوی اضافه می شوند

بیش از ۶ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار

هر سال ۱۴ میلیون دختر نوجوان، قربانی ازدواج‌های زودهنگام

نماینده مجلس: ‌۱۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند

رئیس سازمان جنگل‌ها: هشدار درباره خشکی تالاب و رودخانه‌ها / ایران در میان پنج کشور اول دنیا در تنوع زیست محیطی و جانوری

تحمیل اضافه کار به پرستاران تا ۲۵۰ ساعت

سهم ۲۶  درصدی زنان از آمارهای ایدز ۹۲

 

۲۴ اسفند : ایران بیش از ۱۱ میلیون نفر معلول دارد

 ایلنا: معاون توانبخشی معلولان بهزیستی در واکنش به انتشار خبر مرگ ۱۵معلول در مرکز نگهداری معلولین نارمک گفت: معلولین این مرکز دارای معلولیت‌ها , مشکلات جسمی متعددی هستند که تنها ۳ نفرشان هنگام فوت در مرکز بوده‌اند و به پرونده آن‌ها رسیدگی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی انتشار خبر مرگ ۱۵ معلول در طی یک سال در مرکز نگه داری از معلولان نارمک سازمان بهزیستی، “یحیی سخنگویی”، معاون توانبخشی معلولان بهزیستی، گفت: توانبخشی و نگه داری معلولان تحت پوشش بهریستی در مراکز شبانه روزی مربوط به افراد چند معلولیتی و یا دارای معلولیتهای شدید است. در این مرکز نیز معلولانی با شرایط جسمی نا‌مناسب و معلولیت‌ها و بیماری‌های متعدد نگه داری می‌شوند و پرونده فوت شدگان در دو هفته اخیر در مرکز نگه داری نارمک رسیدگی شده است.

وی افزود: این افراد علاوه بر معلولیت خود به دلیل شرایط بی‌تحرکی و خارج شدن اسکلت بدنشان از حالت عادی دارای مشکلات زیادی مانند مشکلات قلبی، کلیوی، تنفسی و… هستند و با توجه به تعداد معلولینی که در مرکز ما نگهداری می‌شدند تنها ۱۵ نفر آن‌ها در طول یکسال فوت کرده‌اند که ۱۲ نفر آن‌ها در بیمارستان و ۳ نفر در مرکز بوده‌اند.

معاون توانبخشی معلولان بهزیستی ادامه داد: هدف ما رسیدگی به معلولین است. تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از معلولین تحت خدمات توانبخشی و نگهداری بهزیستی قرار دارند که تعدادی از آن‌ها دارای بیمارهای خاص مانند هپاتیت، ایدز نیز هستند، بنابراین نگه داری و توانبخشی به آن‌ها بسیار دشوار است. همینطور ۲۰هزار بیمار روانی نیز در مراکز ما بستری هستند که اگر این مراکز آن‌ها تعطیل شود باعث بروز مشکلات زیادی درشهر و محلات خواهد شد.

سخنگویی گفت: میزان معلولان جامعه افزایش پیدا کرده است که امتیاز مثبتی برای بهزیستی تلقی می‌شود زیرا توانسته است که عمر معلولین را ارتقا دهد. به هر حال این افراد با توجه به بیماریهای مضاعفی که دارند ممکن است فوت کنند که امری طبیعی است براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۵درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از ۱۱ میلیون نفر معلول در سطح جامعه می‌رسد، که ۳درصد از این افراد دارای معلولیتهای بسیار شدید هستند هر ساله تعداد سالمندان نیز به این افراد اضافه می‌شوند که ۳درصد آن‌ها نیاز به مراقبتهای خاص دارند.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ هزار نفر مجهول الهویه و فاقد سرپرست نیز تحت پوشش بهزیستی هستند پس اگر افق دیدمان را گسترش دهیم به خدمات بهزیستی پی می‌بریم هر چند که عملکرد ما بدون اشکال نیست و با ایده آل‌ها همچنان فاصله دارد.

سخنگویی افزود: هم اکنون در طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده ۴هزار و۵۰۰نفر خدمات دریافت می‌کنند و همانند کشورهای پیشرفته در حال گسترش این طرح هستیم که تاکنون به صورت پایلوت در شش استان اجرا شده و در سال آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

 

 

۲۴ اسفند : بحران آب: ذخیره آب ۶۰ سد کمتر از ۳۰ درصد، زاینده‌رود فقط ۱۰ درصد آب دارد

 

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب موجود در مخزن سد زاینده رود به میزان ۴۴ درصد کاهش یافته و در حال حاضر، ۱۰ درصد حجم مخزن سد زاینده رود از آب پُر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر سقزچی تنها سد در حال سرریز در کشور اعلام شده است. آخرین بررسی وضعیت ذخیره آب پشت سدهای کشور نشان می دهد ۱۷ سد از جمله میجران، البرز، پیشین، جگین و ماشکید علیا افزون بر ۹۰ درصد حجم مخزن موجودی آب دارند.

همچنین ورودی آب ۱۸ سد کشور افزایش یافته که از سدهای مهم می توان به میجران، گاوشان، پیشین، جگین و زیردان اشاره کرد. بر اساس این گزارش، هم اکنون ۶۰ سد کشور از جمله سدهای لار، وشمگیر، کرخه، استقلال، کمال صالح، زاینده رود، گلپایگان و دوستی کمتر از ۳۰ درصد حجم خود ذخیره آب دارند.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب موجود در مخزن سد زاینده رود به میزان ۴۴ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، ۱۰ درصد حجم مخزن سد زاینده رود از آب پُر شده است. حجم فعلی آب موجود در مخزن سد زاینده رود در استان اصفهان با ۴۴ درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به ۱۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

حجم آب سد زاینده رود در زمان مشابه سال گذشته ۲۲۱ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. همچنین حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده رود نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۱۹۰٫۸ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته ۲۵ درصد کمتر است.

بر پایه این گزارش، حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده رود در زمان مشابه سال آبی گذشته افزون بر ۲۵۵٫۱ میلیون مترمکعب ثبت شده بود. همچنین در زمان حاضر ۱۰ درصد حجم مخزن سد زاینده رود از آب پُر شده است.

 

 

۲۳ اسفند : بیش از ۲۶ درصد جوانان کشور بیکارند

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان بیکاری جوانان ۲۶ درصد و میانگین بیکاری در کشور ۱۲ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، محمد رضا سپهری ‌ ، اظهارکرد: هم‌اکنون میزان بیکاری جوانان در کشور بیش از ۲۶ درصد و میانگین بیکاری ۱۲ درصد است، این اعداد نشان‌دهنده وجود بحران بیکاری جوانان در ایران است که هر چه زودتر باید مدیریت شود.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیش از ۶۰ درصد فرصت‌های شغلی در حوزه خدمات ایجاد شده‌اند و خراسان رضوی با توجه به میزبانی سالانه میلیون‌ها زائر می‌تواند با تقویت این بخش به ایجاد اشتغال بپردازد.

سپهری با اشاره به اینکه سرانه ایجاد شغل در بخش خدمات از بخش صنعت و کشاورزی کمتر است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود پارک کارآفرینی برای کودکان در مشهد ایجاد شود تا کودکان از سنین پایه برای کار گروهی و کارآفرینی تربیت شوند.

 

۲۳ اسفند : مرگ ۶ هزار نفر در حوادث رانندگی نوروز ۵ سال گذشته

 ایلنا: حوادث رانندگی نوروز در پنج سال گذشته (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲)، شش هزار و ۴۴۵ نفر در کشور قربانی گرفته است.

به گزارش ایلنا، در این مدت بیشترین آمار تلفات تصادفات نوروزی با هزار و ۳۹۱ مورد در نوروز سال ۱۳۸۹ و کمترین آن با یکهزار و ۱۴۱ نفر در نوروز سال ۱۳۹۱ ثبت شده‌ است.

در نوروز امسال (۱۳۹۲)، ۸۷۳ مرد و ۳۵۴ زن در حوادث رانندگی جان باختند که بیشترین موارد آن با ۸۵۰ مورد در جاده‌های برون شهری ثبت شده است. پس از آن مسیرهای درون شهری با ۲۵۲، روستایی با ۱۱۷ و مسیرهای نامعلوم با هشت مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، در نوروز سال ۱۳۹۱ نیز بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی (۷۶۲ نفر) در محورهای برون شهری جان باخته‌اند.

به صورت میانگین مرگ‌های تصادفات نوروزی، بین ۶ تا ۵ / ۶ درصد کل مرگ‌های تصادفات هر سال را به خود اختصاص می‌دهند. به طور مثال در سال ۱۳۹۱ آمار تلفات حوادث رانندگی ۱۹ هزار و ۸۹ نفر بود که شش درصد تلفات آن (یکهزار و ۱۴۱ نفر) مربوط به حوادث رانندگی نوروز بوده است.

آمار تلفات حوادث رانندگی ایام نوروز بر اساس میانگین روزانه در سال ۱۳۸۹ بیشترین رقم را داشته است. در این سال به طور متوسط در هر روز ۶۹.۶ نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند. همچنین به ترتیب نزولی، این آمار در سال ۱۳۹۰ برابر با ۶۵.۹، در سال ۱۳۸۸ برابر با ۶۵.۱، در سال ۱۳۹۲ برابر با ۵۸.۴ و در سال ۱۳۹۱ برابر با ۵۷.۱ نفر بوده ‌است.

در حوادث رانندگی نوروز سال ۱۳۹۲، یکهزار و ۲۲۷ نفر جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۳۹۰) که تعداد تلفات حوادث رانندگی یکهزار و ۱۴۱ نفر بود، ‌۲. ۴ درصد بیشتر شده ‌است.

در این خبر تصادفات نوروزی شامل تلفات تصادفات در محدوده زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین سال بعد است.

 

۲۲ اسفند : صادرات چین به ایران ۲ برابر شد

 آفتاب: مبادلات ایران و چین در این ماه با رشد قابل توجه ۸۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و این در حالیست که در ژانویه ۲۰۱۳ تجارت بین دو کشور بالغ بر ۲٫۶ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش واردات چین از ایران در ماه نخست سال جاری میلادی به ۲٫۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم با رشد ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.  چین در ژانویه ۲۰۱۳ بالغ بر ۱٫۶ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

صادرات چین به ایران در ژانویه امسال نیز افزایش بیش از ۲ برابری داشته است و به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پول‌‌نیوز، این کشور در ژانویه ۲۰۱۳ حدود ۹۴۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. کل مبادلات تجاری چین با جهان در ژانویه ۲۰۱۴ بالغ بر ۳۸۲ میلیارد دلار اعلام شده که ۲۰۷ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات چین و ۱۷۵ میلیارد دلار مربوط به واردات این کشور از جهان بوده است.

 

۲۱ اسفند : سدهای تهران فقط ۲۱ درصد آب دارند/ ۸ شهر بزرگ در معرض تنش آبی

 مهر. مقامات وزارت نیرو می گویند میزان ذخایر آبی کشور کاهش یافته و کاهش بارندگی ها، خشکسالی و در نتیجه افت ذخیره پشت سدها باعث شده تا برخی مناطق کشور از جمله پایتخت در شرایط جدی تنش آبی و بحران قرار بگیرند. در حال حاضر، ۷۹ درصد توان ذخیره سدهای تهران خالی از آب مانده است، از اینرو مقامات آبفای تهران هشدار داده اند در صورت باقی ماندن این شرایط و عدم تغییر رفتار مصرفی ۸.۵ میلیون نفر ساکن تهران، ممکن است این کلانشهر در تابستان امسال جیره بندی آب را تجربه کند.

براساس آخرین گزارش وزارت نیرو در روز ۱۳ اسفندماه امسال، بارش باران تهران در سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه آغاز شد، تنها ۱۳۰ میلیمتر بوده که این حجم بارش در استان های تهران و البرز با ۲۸ درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و ۳۵ درصد کاهش در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۶ ساله همراه بود.

سدهای تهران خالی شدند

بارش های ثبت شده در ۱۲ روز نخست اسفندماه امسال نیز حدود ۲.۶ میلیمتر بوده که این میزان بارش ۴۷ درصد کمتر از میزان بارش های گزارش شده در دوره مشابه سال گذشته است.

وزارت نیرو در گزارش دیگری در روز ۱۲ اسفندماه به وضعیت نامناسب ذخایر آبی پشت سدهای ۵ گانه تهران اشاره کرد و عنوان شد: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای تهران ۳۹۴ میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۶ درصد کاهش نشان می دهد.

حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته ۶۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده بود. همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۰ میلیون مترمکعب بوده است.

میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۴۳ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، ۱۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پُر شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: پنج شنبه گذشته مصرف آب شهر تهران به دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب رسید که این میزان مصرف معادل مصرف روزانه آب در ماه های خرداد و تیر است. هم اکنون از ۵ میلیون مشترک آب در شهر تهران، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک خانگی هستند که این امر اهمیت صرفه جویی مشترکان خانگی را بیش از پیش نشان می دهد.

وی همچنین از تشکیل ۳ کارگروه تامین آب و بهره برداری، کمیته مدیریت توزیع و کمیته مصرف برای مدیریت آب برای تابستان سال آینده خبر داد و گفت: ۳۲۰ لیتر سرانه مصرف آب در شهر تهران بسیار زیاد است و باید در این رابطه مدیریت تقاضا انجام شود.

قبل از محمودی، وزیر نیرو نیز درباره کاهش شدید ذخایر آبی کشور هشدار داده بود. چیت چیان عنوان کرد: در حال حاضر منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و این امر در آینده نیز تشدید می شود، با این حال، وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی هم عبور کرده است.

وزیر نیرو عنوان کرد: اکنون ۲۹۸ دشت مطالعاتی کشور دچار بیلان منفی در آب های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم. حمیدرضا جانباز؛ مشاور وزیر نیرو نیز پیش از آن در اظهاراتی از قرار گرفتن بیش از ۵۰۰ شهر کشور در تنش آبی سخن گفته بود.

در هر حال، کمتر از ۱۰ روز دیگر فصل بهار از راه می رسد و بزودی شرایط آب و هوایی کشور تغییر و رو به گرما خواهد گذاشت. بنابراین با وجود هشدارهای داده شده می توان نتیجه گرفت که اگر در ماه های آینده به ویژه در فصل گرما و نیمه اول سال ۹۳، مصرف کنندگان آب کشور الگوی مصرف را در دستور کار خود قرار ندهند، قطعا مناطقی از کشور از جمله تهران دچار مشکلات جدی در تامین آب خواهند شد که در نهایت راهی جز جیره بندی، قطعی و افت فشار آب را به همراه نخواهد داشت.

درباره تهران، علیرضا نوذری پور معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران گفت: با وجود اینکه در یکی دو سال اخیر با کاهش میزان بارندگی ها در تهران مواجه بوده ایم، این کاهش هم اکنون به ۳۰ درصد رسیده است و بنابراین تهران در بخش آب از مرز تنش آبی نیز گذشته است.

مصرف تاریخی آب در تهران

وی ادامه داد: گرمای نیمه اول امسال هم بی سابقه بوده به نحوی که در تهران مصرف روزانه آب شرب توسط شهروندان تا ۳ میلیون و ۴۲۰ هزارمترمکعب نیز رسید که مصرفی تاریخی است. سرانه تامین شده آب برای هر پایتخت نشین در تابستان امسال ۴۰۰ لیتر بوده است.

نوذری پور تاکید کرد: با وجود اینکه در تهران همیشه تلاش می شود تا یک ذخیره ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارمترمکعبی استراتژیک داشته باشیم اما در تابستان امسال مجبور شدیم از این ذخیره استفاده کنیم که در نهایت به ۷۰۰ هزارمترمکعب کاهش یافت که باعث اعمال افت فشار آب در مناطقی از شهر شد.

معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران تصریح کرد: در شرایط عادی برای تامین آب شرب تهران، ۲۵ درصد از منابع زیرزمینی و چاه ها و ۷۵ درصد نیز از منابع سطحی و ذخیره سدها استفاده می شود که در حال حاضر میزان استفاده از آب چاه ها به ۴۰ درصد رسیده است.

 

۱۹ اسفند : انتقاد از بالا بودن آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در ملکان آذربایجان شرقی

 آفتاب: حجت الاسلام حافظ زمانی  در  جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ملکان افزود: این امر باعث بروز معضلات مختلف اجتماعی و پزشکی در منطقه شده و تاثیر بسزائی در بالا رفتن آمار طلاق و مرگ و میر مادران و نوزادان دارد.

وی با دعوت از پزشکان و روانشناسان جهت بررسی عواقب ازدواج های زودهنگام از دستگاه های مربوطه نیز خواست حدالامکان جلو این قبیل ازدواج ها گرفته شود.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از راه اندازی سایت اینترنتی این اداره خبر داد و گفت علاقمندان می توانند اخبار و رویدادهای فرهنگی منطقه را در این سایت به نشانی  http://malekan.ershad-as.ir/مطالعه نمایند.

در ادامه جلسه روسای ثبت احوال ،کمیته امداد،بهزستی و شبکه بهداشت و درمان و فرمانده انتظامی شهرستان ملکان ضمن ارائه آماری بر آگاه نمودن خانواده ها از اثرات منفی ازدواج های زودهنگام توسط دستگاه های زیربط تاکید کردند.

 

۱۹ اسفند : افزایش ۳/۵۱ درصدی قیمت مسکن و ۸/۲۶ درصدی اجاره‌بها

 مهر

مرکز آمار ایران با انتشار نتایج بررسی وضعیت قیمت مسکن و اجاره بها در نیمه اول امسال، اعلام کرد: قیمت خرید و فروش مسکن در دوره مورد بررسی ۵۱٫۳ درصد و اجاره ماهیانه نیز ۲۶٫۸ درصد به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی در نقاط شهری کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران با ارائه بررسی قیمت مسکن و اجاره بها در نیمه اول سال جاری از افزایش ۵۱٫۳ درصدی قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی و ۲۶٫۸ درصدی اجاره ماهیانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در نیمه اول ۹۲ نسبت به نیمه اول ۹۱ خبر داد.

بررسی معاملات ثبت شده در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه اول ۱۳۹۲ برای تمام شهرهای کشور نشان می دهد، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور ۶۷۸۱ هزارریال بوده که نسبت به دوره قبل۸٫۶ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۹٫۱ درصد افزایش داشته است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور ۶۷۰۱۴ ریال بوده که نسبت به دوره قبل ۱۵٫۴ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۶٫۸ درصد افزایش داشته است.

 

۱۹ اسفند : سالانه ۱۷ درصد به بیماران کلیوی اضافه می شوند

 مهر

آمار بیماران کلیوی سالانه ۱۷ درصد افزایش می یابد/ ضرورت کنترل فشارخون

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی حدمات بالینی وزارت بهداشت، بر ضرورت انجام آزمایشات تشخیص دیابت و اندازه گیری مرتب فشارخون در دوران میانسالی جهت پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیوی، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید احمد تارا افزود: فدراسیون جهانی کلیه، با شعار “سالمندی و پیشگیری از بیماریهای کلیوی”، اهمیت افزایش سن و امکان ابتلا به بیماری های کلیه را مورد تاکید قرارداده است.

تارا گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، هر سال بین ۱۵ تا ۱۷ درصد به تعداد بیماران دچار نارسایی حاد کلیه در کشورهای مختلف دنیا اضافه می شود.

 

۱۸ اسفند : بیش از ۶ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار

 تهران – ایرنا – خبرگزاری مهر روز یکشنبه در گزارش اقتصادی خود با عنوان « سرگردانی عجیب در جمعیت درس خوانده ها / ۵ میلیون نفر نه شاغلند و نه بیکار !» به بررسی آماری مشکلات مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی پرداخت.

در این مطلب آمده است : از کل جمعیت ۱۰٫۳ میلیون نفری فارغ التحصیل دانشگاهی کشور ۳٫۹ میلیون نفر شاغل، ۱ میلیون بیکار و ۵٫۳ میلیون نفر غیرفعال اقتصادی (نه شاغل و نه بیکار) هستند.

به این ترتیب می توان گفت تا به امروز ۵۰ درصد کل افرادی که از دانشگاه ها خارج شده اند، عملا در چرخه اقتصادی کشور قرار نگرفته اند و دقیقا نصف هزینه صورت گرفته در این بخش چه از سوی افراد و یا کشور به هدر رفته است.

از این تعداد، حدود ۳ میلیون نفر زن و ۲٫۳ میلیون نفر نیز مرد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از دغدغه های مطرح شده در سال های اخیر موضوع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم تطابق آموزش ها با نیازهای بازار کار است تا جایی که افراد پس از اتمام دوره تحصیلی در دانشگاه ها برای ورود به بازار کار با مشکلات جدی مواجه هستند.

مسئله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، در حال حاضر جدی ترین موضوعی است که دولت تدبیر و امید با آن مواجه است و همانگونه که در اظهارات رئیس جمهور و دیگر مقامات دولتی نیز وجود دارد، بیکاری مهم ترین مسئله ای است که دولت با آن مواجه است.

معضل بزرگ بیکاری در کشور

اغلب فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره تحصیلی هیچگونه آشنایی و ایده ای از بازار کار ندارند و تنها به عنوان یک کارجوی دارای مدرک تحصیلی عالیه مطرح می شوند. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تا پایان سال گذشته ۱ میلیون و ۴۲ هزار و ۹۷۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور وجود داشته است.

همچنین ۱۰ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۹۰ نفر؛ جمعیت کل فارغ التحصیلان و یا افراد در حال تحصیل دوره های عالی کشور هستند که از این جمعیت ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۱۷۵ نفر شاغل و ۱ میلیون و ۴۲ هزار و ۹۷۰ نفر نیز بیکار بوده اند.

از مجموع جمعیت شاغلان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور، ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۷۷ نفر شاغل مرد و ۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۴۹۷ نفر نیز شاغل زن داریم. همچنین ۴۷۹ هزار و ۷۱۶ نفر از مردان و ۵۶۳ هزار و ۲۵۳ نفر از زنان نیز در گروه بیکاران و جویندگان شغل قرار دارند.

۴ میلیون نفر بعد از دانشگاه راهی بازار کار شدند

نکته حائز اهمیت درباره وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان بیکار، آمار بزرگ و عجیب افرد غیرفعال اقتصادی در برابر جمعیت کل تحصیل کرده ها و همچنین کل افراد شاغل تحصیل کرده کشور است. به بیان عددی، از ۱۰ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۹۰ مرد و زن فارغ التحصیل و یا در حال تحصیل کشور تا به امروز، ۵ میلیون و ۲ هزار و ۱۴۵ نفر در گروه شاغلان و بیکاران قرار دارند.

در نقطه مقابل ۵ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۴۴۵ نفر در گروه جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور قرار دارند که طبق تعریف مرکز آمار ایران نه شاغل هستند و نه بیکار محسوب می شوند. در اینباره تعریف مرکز آمار ایران می گوید: تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر (حداقل سن تعیین شده) که در طول هفته مرجع طبق تعریف در هیچ یک از دو گروه شاغلان و بیکاران قرار نمی گیرند، جمعیت غیرفعال اقتصادی محسوب می شوند.

هرچند طبق تعریف مرکز آمار ایران، نمی توان دقیقا گفت ۵٫۳ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی که نه شاغل هستند و نه بیکار دقیقا چه کار می کنند، اما این آمار بزرگ واقعیت هایی را با خود به همراه دارد. اولا اینکه به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه دانشگاه ها در سال های گذشته به طرز چشمگیری اقدام به پذیرش دانشجو کرده اند اما اساسا این آموزش ها هدفی را در بازارکار کشور دنبال نمی کنند.

تعریف مرکز آمار از جمعیت غیرفعال اقتصادی

هرچند ممکن است برخی فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره مدتی را به استراحت بگذرانند، در حال تصمیم گیری برای آینده باشند و یا مردان به سربازی بروند و همچنین زنان نیز ازدواج کنند و با این ترتیب برای مدتی و یا همیشه غیرفعال اقتصادی محسوب شوند اما باید پرسید آیا وجود گروه بزرگ و میلیونی غیرفعال اقتصادی دانش آموخته در کشور به این معنی است که میلیون ها نفر چند سال از عمر خود را تلف کرده اند و با استفاده از منابع کشور تنها به دنبال یک مدرک بوده اند؟

سوال بعدی این است که چرا جمعیت غیرفعال اقتصادی دانشگاهی کشور از جمعیت شاغل آن بیشتر است؟ آیا این امر چیزی جز اتلاف سرمایه های مادی و انسانی کشور است؟ آیا نباید بخش قابل توجهی از تخصص ها، مهارت ها و مشاغل نیازمند دانش در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاه ها قرار گیرد که امروز ۵٫۳ میلیون نفر از آنان غیرفعال شده اند؟

آیا غیرفعال شدن ۵٫۳ میلیون نفر دانشگاه رفته به این معنی است که آنها هدفی را در زندگی جز دریافت یک مدرک فارغ التحصیلی دنبال نمی کنند؟ آیا تب مدرک گرایی آنقدر در کشور بالا رفته که میلیون ها نفر حاضرند صرفا برای داشتن عنوان تحصیل کرده دانشگاهی سال ها از عمر و زندگی خود بزنند؟

هزینه غیرفعال بودن ۵٫۳ میلیون دانشگاهی چقدر است؟

اساسا هزینه غیرفعال بودن ۵۰ درصد از کل تحصیل کرده های دانشگاهی کشور چقدر است و غیرفعال بودن این گروه ها، چه زیان هایی ممکن است برای کشور به همراه داشته باشد؟

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه همواره مشکلاتی در محاسبه جمعیت فعال و غیرفعال کشور وجود دارد گفت: نمی توان گفت میلیون ها نفر به دانشگاه ها می روند، درس می خوانند و عمرشان را تلف می کنند که غیرفعال اقتصادی باشند.

این کارشناس بازار کار اظهار داشت: هرچند ممکن است در گروه زنان تحصیل کرده، بخشی به دلیل ازدواج و یا هر عامل دیگری بخواهند در گروه غیرفعالان اقتصادی قرار بگیرند اما در مورد مردان نمی توان چنین انتظاری داشت.

وی ادامه داد: در زمانی که کشور در پیک جمعیت بیکاری و درخواست شغل قرار دارد، نباید جمعیت فعال اقتصادی کشور کاهنده باشد. متاسفانه در سال های اخیر، آمارهای ارائه شده از وضعیت بازار کار و بیکاری کشور چندان قانع کننده نبوده است.

در این جدول کل جمعیت فارغ التحصیلان زن و مرد ۱۰ میلیون ۳۱۳هزار و ۵۹۰ تن و کل جمعیت شاغل و بیکار را پنج میلیون و دو هزار و ۱۴۵ تن تعیین کرد در حالی که تعداد شاغل را سه میلیون و ۹۵۹هزار و ۱۷۵ هزار نفر و بیکار را یک میلیون و ۴۲ هزارو ۹۷۰ تن برشمرده است.

که با این حساب جمعیت غیر فعال اقتصادی در ستون آخر پنج میلیون و ۳۱۱ هزارو ۴۴۵ نفر محاسبه شده است.

در ادامه این جدول تعداد مردان فارغ التحصیل از مجموع کل تحصیلکردگان پنج میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۴۵ تن و جمعیت شاغل و بیکار مرد در این جمعیت سه میلیون و ۲۴۰ هزار ۳۹۴ تن و که از این بین شاغل دو میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۷۷ تن و بیکار ۴۷۹ هزار و ۷۱۶ تن درج شده و افراد غیر فعال اقتصادی نیز در آخر دو میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۵۰ نفر برشمرده شده است.

 

۱۶ اسفند : هر سال ۱۴ میلیون دختر نوجوان، قربانی ازدواج‌های زودهنگام

 صدای آلمان

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد”، تازه‌ترین گزارش خود را به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، در زمینه‌ی افزایش فشار بر دختران نوجوان زیر ۱۸ سال، برای ازدواج با مردان سالمند منتشر کرد. بر پایه‌ی این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰، هر سال ۱۴ میلیون دختر نوجوان ناگزیر به ازدواج با مردان میان‌سال می‌شوند. به نظر کارشناسان امور خانواده، فقر و ناآگاهی از عوامل اصلی گسترش این ازدواج‌هاست.

پیامدهای ویرانگر

سازمان‌های حقوق‌بشری جهانی، هم‌چنین نسبت به پیامدهای اسف‌بار این ازدواج‌ها هشدار دادند و اعلام کردند که دختران نوجوان، پس از ازدواج‌اجباری، “تمامی اختیاراتی که می‌توانند بر زندگی و سرنوشت خود داشته باشند، از دست می‌دهند و اغلب از سوی همسران خود مورد آزار و اذیت و بدرفتاری قرار می‌گیرند”. یکی از پیامدهای منفی ازدواج‌های زودهنگام، محرومیت از ادامه‌ی تحصیل برای دختران است.

ازدواج زودهنگام علی‌رغم ممنوعیت

بنا بر گزارش سازمان “تر دز ام”، اغلب ازدواج‌های زودهنگام در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، نپال و برخی از کشورهای آفریقایی صورت می‌گیرد.

 

۱۵ اسفند : نماینده مجلس: ‌۱۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه بر اساس آمار ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، گفت: این آمار‌ برای کشور زیبنده نیست و‌ مسئولان باید برای این معضل تدبیر کنند.

وی افزود: این میزان حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود که رقم قابل توجهی است.

ثروتی اظهار کرد: این در شرایطی است که ۷ میلیون نفر از افراد زیر خط فقر از خدمات هیچ نهاد حمایتی برخوردار نیستند و خدماتی به آنان ارائه نمی‌شود.

به گفته وی، حدود ۶ میلیون نفر از افراد زیر خطر فقر در کشور نیز اکنون زیر پوشش کمیته امداد و ۲ میلیون نفر هم زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی هم با برشمردن اقدامات این نهاد برای توانمند سازی مددجویان گفت: طی سال‌های پس از تاسیس خراسان شمالی دست کم برای ۱۷ هزار مددجوی این نهاد با اجرای طرح‌های اشتغالزایی، شغل ایجاد شده است.

امان‌الله حسین‌پور همچنین ارائه مشاوره به این افراد برای توسعه کسب و کار و توانمند سازی آنان را برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت‌های بانک‌های استان ۳ هزار و ۸۰۰ شغل برای مددجویان این نهاد طی امسال در راستای توانمند سازی ایجاد شده است.

 

۱۶ اسفند : رئیس سازمان جنگل‌ها: هشدار درباره خشکی تالاب و رودخانه‌ها / ایران در میان پنج کشور اول دنیا در تنوع زیست محیطی و جانوری

 مهر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، خشکی تالاب و رودخانه‌ها، کاهش سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی گفت: برنامه توسعه باید متناسب با توازن منابع طبیعی باشد چراکه ۹۰ درصد مساحت کشور در مناطق خشک و نیمه خشک است و بارندگی یک سوم میانگین جهان و تبخیر در ایران سه برابر متوسط جهان است.

وی با بیان اینکه  ۳۷۰ میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان کاسته شده است، تصریح کرد:جامعه بشری به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی و همچنین بر هم زدن تعادل زیست بوم‌ها، جهان را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است،

جلالی تصریح کرد: در قرن بیستم جمعیت جهان چهار برابر شده است این در حالی است که مصرف آب ۹ برابر و انرژی ۱۵ برابر افزایش یافته و در مقابل آن تولید دی‌اکسید کربن نیز ۱۷ برابر رشد داشته است.  همچنین تغییر اقلیم، گرمای زمین، کاهش آب شیرین، بیماری‌های ناشناخته، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلایندگی و … از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که جهان در حوزه منابع طبیعی با آن روبروست.

جلالی تاکید کرد: ۲۰ درصد از کشور تحت تاثیر فرسایش بادی و شن‌های روان قرار دارد. این در حالی است که یک درصد از خشکی جهان، متعلق به ایران و ۲٫۲ درصد بیابان‌های دنیا در کشورمان قرار دارد.

جلالی با بیان اینکه هر هکتار جنگل، ۳٫۵ تن اکسیژن تولید و ۳۰ تن دی‌اکسید کربن را پالایش می‌کند گفت: ۸۳ درصد وسعت کشور معادل ۱۳۵ میلیون هکتار تحت پوشش سازمان جنگلداری است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار در راستای توسعه و نگهداری این جنگل‌ها و مراتع مشغول به اشتغال هستند. از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا، در ایران ۱۱ اقلیم وجود دارد. کشورمان جزو پنج کشور اول دنیا در تنوع زیست محیطی و جانوری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تشریح اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگلداری،تصریح کرد: ۹۶۰ هکتار جنگل‌کاری، توسعه و اجرای مرتع‌داری در ۱۶٫۵ میلیون هکتار، تثبیت شن‌های روان و جنگل‌های بیابانی در هفت میلیون هکتار، اجرای برنامه آبخیزداری در ۲۵ میلیون هکتار و تثبیت مالکیت دولتی در ۱۳۲ میلیون هکتار از جمله اقدامات انجام شده در این سازمان بوده است.

 

 

۱۶ اسفند : تحمیل اضافه کار به پرستاران تا ۲۵۰ ساعت

 

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

تحمیل اضافه کار به پرستاران تا ۲۵۰ ساعت/ تخلف در بیمارستانهای دولتی

دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که مشکلات جامعه پرستاری همچنان باقی است، از وجود تبعیض در پرداختها و نحوه برخورد با پرستاران به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولان فقط در حرف اعتقاد دارند که پرستاران موتور متحرک بیمارستانها هستند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: سهم پرستاران در مقایسه با گروهی که کمترین حضور در بیمارستان را دارند، بسیار ظالمانه و ناعادلانه است به طوریکه این اختلاف پرداختی به ۲۰۰ برابر رسیده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری همچنین به قانون مشاغل سخت و زیان آور که از سال ۶۸ در کشور اجرا می شود، اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم اینکه شغل پرستاری در ردیف مشاغل و سخت آور قرار گرفته است، اما پرستاران مشمول این قانون نمی شوند و از مزایای آن محرومند.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران فقط خواستار اجرای قوانین هستند و توقع بیشتری ندارند، ادامه داد: بر اساس قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی که هنوز به طور کامل در کشور اجرا نمی شود، سقف اضافه کار پرستاران تا ۸۰ ساعت تعیین شده اما به دلیل کمبود نیروی پرستاری، تا ۲۵۰ ساعت اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل می شود.

شریفی مقدم افزود: پرستاران حاضر به اضافه کار اجباری نیستند چون بابت هر ساعت کار اضافه مبلغی بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در نظر می گیرند که اصلا منصفانه نیست. این در حالی است که پزشکان هیئت علمی بیشترین تخلفات را به لحاظ مدت زمان حضور در بیمارستان دارند. زیرا بر اساس قانون، آنها باید ۵۴ ساعت در هفته در بیمارستان باشند اما این حضور به چند ساعت هم نمی رسد.

 

۱۵ اسفند : سهم ۲۶  درصدی زنان از آمارهای ایدز ۹۲

 

 رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری اچ آی وی، گفت: با توجه به همه‌گیری موج سوم ایدز در جامعه موظف هستیم برنامه‌هایمان را اولویت‌بندی کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اطلاعات جوان‌ها در زمینه رعایت و راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز بسیار پایین است.

وی اظهار کرد: از اواخر دهه ۸۰، با افزایش تعداد موارد جدید در جمعیت زنان و همینطور افزایش موارد جدید ابتلا به اچی آی وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده مواجه شدیم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۳۶۵ تا اوایل سال ۹۲، تعداد مواردی که در این زمینه، ثبت شده حاکی بر این است که ۱۱ درصد موارد ابتلا مربوط به زنان است اما تنها در سال ۱۳۹۱ سهم ابتلاء زنان از موارد جدیدی که در این سال ثبت و گزارش شده به ۲۶ درصد رسیده و این افزایش نگران‌کننده است.

صداقت ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس همین آمار اندازه‌گیری شده از سال ۱۳۶۵ تا ابتدای سال ۱۳۹۲، سهم روابط جنسی محافظت نشده در ابتلا به اچ آی وی حدود ۱۳درصد گزارش شده و همین آمار فقط در سال ۱۳۹۱ از میان آمار ثبت و گزارش شده در یکسال حاکی از ابتلاء حدود ۳۳ درصد از موارد جدید از طریق روابط جنسی محافظت نشده است.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در ادامه راه اندازی مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر را از دیگر اولویت های این وزارت مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد که در حال حاضر ۳۰ مرکز در سطح کشور دراین زمینه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر آمارها نشان دهنده این است که دسترسی افزایش یافته است و با این رویکرد فکر می‌کنیم دسترسی مناسبی را برای افرادی که مبتلا هستند و از وضعیت خودشان خبر ندارند فراهم کرده‌ایم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©