Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۳ برابر با  ۲۷ مارس ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۳  برابر با ۲۷ مارس ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۶۰)

چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

شیوع بالای “هپاتیت B” در استان‌های گرگان و سیستان و بلوچستان

یک فعال کارگری: بیکاری، کارگران کردستان را به سمت کولبری هدایت می‌کند

کودکان کار: کودکانی که ساختمان های تهران را می سازند

دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت ۱۰۰ سال گذشته

کار مفید در ایران به ۴۵ دقیقه در روز رسیده است

رییس کل بانک مرکزی : ایران هنوز جزء معدود کشورهای دارای نرخ تورم دو رقمی و بالا در جهان است

بحران آب: ۵۰۰ شهر کشور دچار تنش آبی است

جدول ۱۴ ساله افزایش دستمزدها به دلار/ کارگران در سال ۹۳ چند دلار حقوق می‌گیرند؟

تخلفات گسترده مالی در واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی

۳۵۰ هزار صندلی دانشگاه‌ها بدون متقاضی است/گسترش کمی ولی بی کیفیت آموزش عالی

 

۶ فروردین : شیوع بالای “هپاتیت B” در استان‌های گرگان و سیستان و بلوچستان

 باشگاه خبرنگاران : دکتر سید موید علویان رئیس شبکه ملی هپاتیت کشور  گفت: در حال حاضر به جز در گرگان و سیستان و بلوچستان که شیوع هپاتیتB هفت درصد است، در دیگر استان‌ها شیوع دو یا کمتر از دو درصد است و این نشان دهنده کاهش جدی هپاتیتB است.

وی با بیان اینکه که در کل کشور یک میلیون و ۴۰۰ نفر مبتلا به “هپاتیتB” داریم، افزود: معضل ما در هپاتیت، هپاتیت C است چراکه این نوع شیوع زیادی در بین معتادان پیدا کرده است و در حال حاضر شبکه هپاتیت کشور تمرکز و تلاش خود را روی اعتیاد و هپاتیت C جمع کرده است تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.

علویان در ادامه به جمعیت کشور که جمعیت جوانی است، اشاره و تاکید کرد: جامعه جوانی با تهدیدی به نام رفتارهای پرخظر مواجه است که همین امر می‌تواند شیوع هپاتیت C را بالا ببرد، بنابراین باید آموزش به جوانان بدهیم و با آگاه سازی آن‌ها را از این خطر برهانیم.

 

۵ فروردین : یک فعال کارگری: بیکاری، کارگران کردستان را به سمت کولبری هدایت می‌کند

 ایلنا

 

یک فعال کارگری در سقز از فعالیت بیش از۱۵۰۰کارگر مرزی در مناطق سردشت، بانه، سقز و مریوان در حرفه خطرناک و غیر قانونی «کول‌بری» خبر داد.

«سید محمد صالح حسینی» عدم تمایل دولت به سرمایه گذاری، نبود کارخانجات و فقدان سیاستهای مشوق سرمایه گذاری در استان کردستان را عامل روی آوردن کارگران مرزی به حرفه کول‌بری دانست و در این باره به ایلنا گفت: هرسال چندین نفر از کارگران کول‌بر جان‌شان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند و این در حالی است که اگر امکان اشتغال و کسب درآمد قانونی در منطقه فراهم بود، نیروی کار این کارگران صرف تولید می‌شد.

این فعال کارگری در کردستان سن اشتغال کارگران در حرفه کو‌ل‌بری را از ۱۳ تا ۶۰ سال ذکر کرد و گفت: اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند

او در این باره اضافه کرد: تعطیلی واحدهای صنعتی همچون کارخانه قند، نوشابه سازی، لوله پلی اتیلن و کارخانه‌های بزرگی مثل کارخانه دخانیات سقز باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران و جذب آنان در حرفه کولبری شده است.

این فعال کارگری در خاتمه تأکید کرد: کولبران برای کسب درآمد مجبور به حمل اجناس در مناطق صعب العبورند. دولت برای حل مشکل قاچاق باید به فکر ایجاد اشتغال در مناطق مرزی باشد.

 

۱ فروردین : کودکان کار: کودکانی که ساختمان های تهران را می سازند

 خبرآنلاین

اقتصاد > اقتصاد کلان – ۴۲ درصد کودکان کار در تهران مهاجران شهرهای دیگر، ۲۰ درصد بومی تهران و ۳۸ درصد هم مهاجران افغانی و پاکستانی هستند

 فریده عنایتی: اگرمسافر آخرین قطار شب های خط یک مترو تهران باشید، کودکان بسیاری را می بینید که سوار بر مترو به سمت جنوب شهر حرکت و همگی با رسیدن به ایستگاه شوش، از قطار پیاده می شوند و راهی خانه می شوند. کودکانی ۵ تا ۱۰، ۱۲ ساله که همگی در یک نکته مشترک اند و آن کودک کار بودن است. این کودکان که بیشترشان در کوچه، پس کوچه های محله دروازه غار و در نزدیکی میدان شوش درخانه های قدیمی با بافتی فرسوده زندگی می کنند، همان کودکانی هستند که در طول روز بسیاری از آن ها را مشغول فروش اجناس مختلف سر چهار راه ها و میدان های مشهور مثل پارک وی، انقلاب، ولی عصر و ونک می بینید.

 کودکان کار در ایران و جهان به یک آسیب اجتماعی جدی تبدیل شده اند اما از سوی دیگر به دلیل رشد مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جوامع، دولت ها نه تنها نتوانسته اند ازآمار کودکان کار بکاهند بلکه هر ساله به جمعیت کودکان کار افزوده می شود به شکلی که طبق آمار سازمان بین المللی کار در حال حاضر ۲۱۵ میلیون کودک بین ۵ تا ۱۴ سال در کشورهای مختلف جهان مشغول کار هستند.

 البته این آمارهای بین المللی تنها شامل آمارهای رسمی می شوند که کشورهای عضو این سازمان در اختیار آن قرار می دهند و به اعتقاد کارشناسان آمار کودکان کار در سطح جهان می تواند باتوجه به گستردگی فقر در کشورهای پر جمعیت جهان همچون هند، برزیل و کشورهای قاره آفریقا چندین میلیون نفر بیش از این باشد. همچنین طبق آمارهای سازمان بین المللی کار، ۴٫۷۰درصد کودکان کار در سطح جهان به کشاورزی، ۳٫۸ درصد به کار در کارخانه و تولیدی،۲٫۸ درصد به شاگردی و پیشخدمتی در رستوران، ۵٫۶ درصد به خدمات شهری، ۸٫۳به حمل و نقل و ۹٫۱به کار ساختمانی اشتغال دارند.

 در ایران به دلیل بی توجهی مسئولان به این آسیب اجتماعی جدی تاکنون پیمایش ملی و هدفمندی روی کودکان کار در سطح کشور انجام نشده است و تنها آماری که از تعداد کودکان کار ارائه شده مربوط به سال ۱۳۸۵ است که از سوی مرکز آمار ایران گزارش شده و طبق آن جمعیت کودکان کار در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. آماری که به اعتقاد کارشناسان طی ۷ سال گذشته و باتوجه به افزایش مشکلات اقتصادی در ایران باید به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده باشد. از سوی دیگر و در یک جمع بندی دیگر برخی از کارشناسان آسیب های اجتماعی باتوجه به جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کودکان بازمنده یا ترک تحصیل کرده کشور، معتقدند جمعیت کودکان کار کشور حداقل باید بیش از سه میلیون نفر باشد.

 جمعیتی که بررسی یکی از نهادهای حمایت از حقوق کودکان نشان می دهد بیشتر به کارهایی مانند دست فروشی، کار در کارگاه های زیر زمینی و تولیدی های کفش و پوشاک، کوره های آجرپزی، کارهای فنی و ساختمانی مانند تراشکاری و میکانیکی و البته در شهرستان ها به کشاورزی مشغول هستند. همچنین شهرهای تهران، مشهد، کرج ، شیراز، اصفهان، خرم آباد، سنندج و اهواز بیشترین تعداد کودکان کار را در کشور دارند.

 بررسی که روی جمعیت کودکان کار در تهران صورت گرفته نشان می دهد ۴۲ درصد کودکان کار در تهران مهاجران شهرهای دیگر، ۲۰ درصد بومی تهران و ۳۸ درصد هم مهاجران افغانی و پاکستانی هستند. همچنین ۷۸ درصد این کودکان پسر و ۲۲ درصد دختر هستند و از بین این کودکان برخلاف تصور عمومی تنها ۱۰ درصد والدین خود را از دست داده اند و ۹۰ درصد آن ها با خانواده زندگی می کنند و این یعنی پدر و مادرشان آن ها را مجبور به کار می کنند یا شرایط مالی خانواده آن ها به شکلی است که ترک تحصیل کرده و کار می کنند. این کودکان به صورت میانگین و بسته به سختی کاری که انجام می دهند ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان درآمد دارند.

 علی بنی هاشمی مدیر داخلی جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان که در محله پاسگاه نعمت‌آباد مستقر است، چندی پیش گفته بود:« در این مرکز تلاش می شود تا ضمن سواد ‌آموزی به کودکانی که از تحصیل باز مانده‌اند، خدمات مددکاری نیز ارائه شود

 او گفته بود روزانه بیش از ۱۰۰ کودک از خدمات این مرکز بهره می‌گیرند و ۴۰۰ کودک به ما مراجعه می کنند.

 آمارهای نگران کننده از کودکان کار در کشور نشان می دهد که ۱۰ درصد کودکان کار کشور به دلایل شرایط زندگی در سن نوجوانی و جوانی جذب گروه های بزهکار می شوند و به کارهایی همچون فروش مواد مخدر و جرام دیگر رو می آورند. ۱۰ درصدی که حتی با آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷۰ هزار نفر می شوند.

 

۱فروردین : دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت ۱۰۰ سال گذشته

 به گزارش خبرنگار مهر، ۱۹ سال از زمان آغاز کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه می‌گذرد و دیگر نیاز به توضیح ندارد که چه شده است و چقدر حال این دریاچه بد است. دریاچه ارومیه در روندی از خشکی قرار گرفته که به اعتقاد کارشناسان با ادامه آن منطقه تبدیل به بیابانی به وسعت ۵۷۰ هزار هکتار با ۸ میلیارد تن نمک می‌شود که با وزش نخستین بادها به جای شن یا رس، این نمک است که در هوا منتشر شده و موجب تخریب محیط زیست می‌شود، تخریبی که بدون شک از مرزهای کشور خواهد گذشت و در خوش بینانه‌ترین شرایط کشورهای همسایه را نیز در شرایط بحران زیست محیطی گرفتار خواهد کرد.

کاهش ۱۸ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه / احیای دریاچه دیر آغاز شده است

اردیبهشت ماه سال جاری در حالیکه مدیر کل محیط زیست آذر بایجان غربی از کاهش ۱۸ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد، و از تعلل مسئولان برای احیائ این دریاچه انتقاد کرد یک شرکت اروپایی که سابقه احیای دریاچه بحر المیت را در کارنامه خود دارد برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرد و مدعی شد می توان این دریاچه را ظرف سه سال احیا کرد.

 

۲۸ اسفند : کار مفید در ایران به ۴۵ دقیقه در روز رسیده است

 قطره

تهران امروز نوشت: گفته می‌شود ۶۰ درصد مردم از شغل خود راضی نیستند یا آینده روشن شغلی برای خود نمی‌بینند. این در حالی است که با وجود بیکاری، آنها مجبورند با هر شرایطی به ادامه فعالیت بپردازند. این در حالی است که نتایج جدیدترین بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که نارضایتی شغلی باعث شده تا میزان کارمفید یک فرد در روز به ۴۵ دقیقه برسد آن هم در شرایطی که طبق آخرین اعلام سازمان ملل بیکاری به یکی از بحران‌های بزرگ اجتماعی در تمام دنیا تبدیل شده است که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. با افزایش ۲۰ درصدی سرقت‌های خرد، نابسامانی‌های اجتماعی و از همه مهم‌تر پیری جمعیت که مقام معظم رهبری نیز نسبت به این بحران چندی پیش به مسئولان هشدار داده‌ بودند؛ مسئولان دولتی را بر آن داشت که درصدد رفع بیکاری جوانان برآیند.این در حالی است که کارشناسان معتقدند بیکاری سبب عدم استقبال جوانان از ازدواج شده است و با حل مشکل بیکاری درصد زیادی از مشکلات جوانان حل خواهد شد. در این میان مسئله‌ای که به آن اهمیت داده نشده رضایت از شغل و کار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، عدم رضایتمندی از شغل و عدم امنیت شغلی امید به آینده را نیز کاهش می‌دهد. نباید از یاد ببریم که اعتیاد، فساد، سرقت‌های خرد و کلان، کلاهبرداری‌ها و… آسیب‌های اجتماعی هستند که بیشتر براثر فقر به وجود می‌آیند. به گزارش مرکز آمار ایران، متقاضیان کار یا همان بیکاران در پاییز امسال به ۲٫۴ میلیون نفر بوده است.

 

۲۷ اسفند : رییس کل بانک مرکزی : ایران هنوز جزء معدود کشورهای دارای نرخ تورم دو رقمی و بالا در جهان است

 انتخاب .رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که یک واقعیت تلخ است که ایران هنوز جزء معدود کشورهای دارای نرخ تورم دو رقمی و بالا در جهان است، اظهار کرد: که ترکیب نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته و رشد نقدینگی ۲۴.۹ درصدی در یازده ماهه سال جاری از رشد ۱۸.۷ درصدی ضریب فزاینده و رشد ۵.۲ درصدی پایه پولی متاثر بوده است.

نگاهی به تحولات اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر و توجه به شدت و تنوع تغییرات و مسایل اقتصاد کلان و بالاخص در حوزه‌های تورم، رشد نقدینگی، عملیات بودجه‌ای و شبه بودجه دولت، نرخ ارز و رشد اقتصادی، حاوی نکات و درس‌های آموزنده‌ای در زمینه سیاست‌گذاری و تحلیل وقایع اقتصادی بوده که می‌تواند به عنوان تجربه‌ای گران، در هدایت و برنامه‌ریزی‌ها و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی آینده به کار گرفته شود.

در آستانه سال نو، دکتر ولی‌اله سیف ضمن نگاهی به شرایط و تحولات اخیر اقتصادی کشور، جهت گیری‌ها و اقدامات متحده در دوره جدید مدیریت این بانک، در نوشتار پیش رو به تبیین شرایط، دستاوردهای حاصله و ترسیم افق سال ۱۳۹۳ پرداخته است.

مروری بر روندهای گذشته و برخی تحولات و جهت‌گیری‌های اخیر بانک مرکزی

بررسی تحولات متغیرهای کلان طی سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ناسازگاری سیاست‌های کلان اقتصادی در نهایت به رشد بالای پایه پولی و نقدینگی، تورم شتابان، بی‌ثباتی در نرخ ارز، اثرات جبری (crowding out) گسترده در میان بخشهای اقتصاد در پی عملیات شبه بودجه‌ای و طرح‌های توسعه‌ای گسترده با اتکا به منابع پرقدرت و تورم‌زای بانک مرکزی و نهایتاً عدم حصول به نتیجه لازم در بعد رشد اقتصادی و افت قابل توجه آن و نهایتاً کاهش اعتماد عمومی به مواضع اعلام شده توسط سیاست‌گذاران اقتصادی کشور گردید.

خوشبختانه با توجه به تجربیات سال‌های اخیر، در ماه‌های گذشته شاهد تغییر جهت‌گیری‌های قابل توجه سیاستی بوده‌ایم که بخشی از نتایج آن حاصل شده و مابقی به آرامی در حال بروز می‌باشد. به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ناشی از اتخاذ رویکردهای اخیر می‌توان به مهار تورم اشاره کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد‌ماه ۱۳۹۳ به سطح بسیار بالای ۴۵.۱ درصد رسیده بود و متعاقب آن میزان تورم ۱۲ ماهه در مهرماه سال جاری به اوج خود (۴۰.۴ درصد) رسید. با شروع مسیر نزولی تورم نقطه به نقطه از تیرماه سال جاری، در نهایت نرخ تورم نقطه به نقطه به ۸.۲۲ درصد در بهمن‌ماه رسیده و تورم ۱۲ ماهه نیز به ۳۶.۷ درصد کاهش یافته که نوید تحقق هدف ۳۵ درصدی اعلام شده برای تورم سال جاری را می‌دهد. یکی از انگیزه‌های تقریر نوشتار حاضر، برخی اظهارات و زمزمه‌ها در باب این‌که در مسیر کاهش تورم ایجاد شده، موضوع رشد اقتصادی مورد غفلت واقع شده است، بوده است.

خوش‌بینی‌های موجود مبنی بر کاهش شدت انقباض فعالیت‌ها در سال جاری و ترسیم افق رشد مثبت برای سال آینده عمدتاً از این امر متاثر است که این امر در ارزیابی نهادهای معتبر بین‌المللی نیز نمود داشته است. لازم به ذکر است که مطابق آمار مقدماتی در یازده ماهه سال جاری به میزان ۲۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا شده که در این میان ۵۱.۹ درصد از تسهیلات اعطایی به بخش‌های مولد (شامل صنعت و معدن، ساختمان و مسکن و کشاورزی) تخصیص یافته است. این در حالی است که سهم این بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۱، ۳۱.۷ درصد بوده که حاکی از عملکرد مناسب نظام بانکی در تامین مالی تولید می‌باشد. لازم به ذکر است که تسهیلات پرداختی به بخشهای مختلف اقتصادی در یازده ماهه و کل سال ۱۳۹۱ به ترتیب معادل ۱۷۵۳ و ۱۹۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است. بنابراین تسهیلات اعطایی بانک‌ها در یازده ماهه سال جاری نه تنها از عملکرد کل سال گذشته بیشتر بوده، بلکه نسبت به عملکرد دوره مشابه سال قبل نیز معادل ۲۳.۲ درصد رشد داشته است.

اتخاذ رویکرد انضباط مالی توسط دولت محترم و سیاست انضباطی پولی توسط بانک مرکزی نیز باعث شده که رشد نقدینگی در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به اسفند سال ۱۳۹۱، به ۲۴.۹ درصد برسد که البته بخشی از آن نیز به ملحوظ نمودن اطلاعات پنج بانک و دو موسسه اعتباری در آمارهای پولی و بانکی کشور مرتبط بوده است که عملاً فاقد آثار پولی می‌باشد و صرفاً به گسترش پوشش آمارهای پولی و بانکی مربوط است. با لحاظ سهم بانکها و موسسات جدید در رشد نقدینگی و تعدیل ارقام نقدینگی، رشد یازده ماهه نقدینگی به ۲۱.۹ درصد تقلیل می‌یابد. حال آنکه این رشد در مدت مشابه سال گذشته۲۶.۵ درصد بوده است. رشد دوازده ماهه نقدینگی نیز در بهمن‌ماه سال جاری ۲۸.۳ درصد بوده است که پس از تعدیل ارقام از بابت لحاظ آمارهای جدید به ۲۵.۲ درصد تعدیل می‌شود؛ حال آنکه این رشد در مدت مشابه سال‌ گذشته ۳۲.۲ درصد بوده است. نکته قابل توجه دیگر آن است که ترکیب نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است و رشد نقدینگی ۲۴.۹ درصدی در یازده ماهه سال جاری از رشد ۱۸.۷ درصدی ضریب فزاینده و رشد ۵.۲ درصدی پایه پولی متاثر بوده است.

حال آنکه این ارقام در دوره مشابه سال گذشته به ترتیب معادل ۸ و ۱۷.۲ درصد بوده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که روند انضباط پولی و بهبود ترکیب نقدینگی توانسته است روند نگران‌کننده‌ سال گذشته را تا حد زیادی تصحیح نماید. در هر صورت این نکته را نیز باید توجه داشت که رشد نقدینگی ۲۵.۲ درصدی تعدیل شده در دوازده ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری، به هیچ وجه رشد پایینی نبوده و برخی اظهارات مبنی بر اینکه رویکرد انضباطی بانک مرکزی را به عنوان رویکردی انقباضی قلمداد می‌کنند، تفسیری صحیح نمی‌باشد. به طور مشخص باید توجه داشت که در سال جاری معادل ۵۶٫۲هزار میلیارد ریال از محل سررسید اوراق مشارکت قبلی بانک مرکزی (شامل اصل و سود این اوراق) به پایه پولی افزوده شده و بانک مرکزی با توجه به وضعیت کلی اقتصاد از بابت رکود و نیز تورم، تنها مبادرت به فروش ۲۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جدید نموده است و خالص عملیات بانک مرکزی در این باره نیز انقباضی نبوده است. البته، نگاهی به عملکرد سایر اجزای پایه پولی نیز چنین انقباضی را تایید نمی‌نماید.

 

 ۲۷ اسفند : بحران آب: ۵۰۰ شهر کشور دچار تنش آبی است

 شهرکرد- ایرنا- معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: به دلیل تداوم خشکسالی ۵۰۰ شهر در کشور دچار تنش آبی است.

 به گزارش ایرنا، ˈحمیدرضا تشیعیˈ روز سه شنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: علاوه بر این تنش، هم اکنون چهار شهر نیز دچار کم آبی شدید است و مشکل اساسی تامین آب دارد که آب شرب این شهرها جیره بندی می شود.

وی گفت: کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، اراک، همدان و کرمان نیز در معرض تنش آبی قرار دارد که باید مدیریت مصرف در این شهرها بطور جدی مد نظر قرار گیرد تا تولید و مصرف آب در آنها به تعادل برسد.

استاندار چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست از آبرسانی سیار به بیش از ۲۰۰ روستای استان خبر داد.

ˈقاسم سلیمانی دشتکیˈ با تاکید بر ضرورت شتاب بخشی به اجرای پروژه های آب استان اظهار داشت: هم اکنون استان چهارمحال وبختیاری که سرشاخه چند رودخانه بزرگ کشور است با تداوم هفت ساله خشکسالی و کاهش بارندگی مواجه است و برای تامین آب شرب، صنایع و کشاورزی خود مشکلات زیادی دارد.

 

۲۷ اسفند : جدول ۱۴ ساله افزایش دستمزدها به دلار/ کارگران در سال ۹۳ چند دلار حقوق می‌گیرند؟

 مهر. بر اساس نرخ ۳۰۰۰ تومانی فعلی دلار در بازار آزاد، کارگران در سال آینده روزانه ۶٫۷۶ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۸۱٫۸ دلار دریافت خواهند کرد. همچنین به آنها ۶٫۶ دلار حق مسکن، ۲۶٫۶ دلار حق بن و در صورت داشتن یک فرزند ۲۰٫۲ دلار و دو فرزند ۴۰٫۵ دلار در ماه پرداخت خواهد شد. حق سنوات مشمولان قانون کار در سال آینده ماهیانه ۵ دلار است. طبق اعلام قبلی سازمان جهانی کار، این ارقام نسبت به برخی کشورها تا ۱۳ برابر کمتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد. هرچند کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را معمولا در ایران و به صورت ریالی هزینه می کنند، اما در صورت مقایسه ارقام حقوقی کارگران ایرانی نسبت به برخی کشورها، اساسا هیچگونه قدرت خرید قابل توجهی در این بخش قابل تصور نیست.

جدول ۱۴ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار

جدول ۱۴ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار

حداقل مزد کارگران به دلار

حداقل دستمزد به ریال

نرخ دلار بازار آزاد

سال

۷۱٫۷

۵۶۷۹۰۰

۷۹۲

۱۳۸۰

۸۷٫۴

۶۹۸۴۶۰

۷۹۹

۱۳۸۱

۱۰۲٫۵

۸۵۳۳۸۰

۸۳۲

۱۳۸۲

۱۲۱٫۹

۱۰۶۶۰۲۰

۸۷۴

۱۳۸۳

۱۳۵٫۶

۱۲۲۵۹۲۰

۹۰۴

۱۳۸۴

۱۶۲٫۶

۱۵۰۰۰۰۰

۹۲۲

۱۳۸۵

۱۹۵٫۷

۱۸۳۰۰۰۰

۹۳۵

۱۳۸۶

۲۲۷٫۳

۲۱۹۶۰۰۰

۹۶۶

۱۳۸۷

۲۶۳٫۵

۲۶۳۵۲۰۰

۱۰۰۰

۱۳۸۸

۲۷۵٫۴

۳۰۳۰۰۰۰

۱۱۰۰

۱۳۸۹

۱۷۳٫۸

۳۳۰۳۰۰۰

۱۹۰۰

۱۳۹۰

۱۱۱٫۳

۳۸۹۷۰۰۰

۳۵۰۰

۱۳۹۱

۱۶۲٫۳

۴۸۷۱۲۵۰

۳۰۰۰

۱۳۹۲

۲۰۲٫۹

۶۰۸۹۰۰۰

۳۰۰۰(نرخ امسال)

۱۳۹۳

 

همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است. طبق گزارشی که سازمان جهانی کار در سال گذشته میلادی منتشر کرد، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۴ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

در صورتی که به هر دلیلی از جمله اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده تجربه فازاول هدفمندی تکرار شود و کشور شاهد افزایش های دقیقه ای و بی حساب و کتاب قیمت ها باشد، قدرت خرید کارگران دوباره روند نزولی به خود خواهد گرفت.

مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است. همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۰۰۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۵۰ دلار در ماه نخواهد رسید.

جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۳ (نرخ فعلی دلار آزاد)

مصوبه شورای عالی کار

مبلغ ریالی

مبلغ دلاری

حداقل دستمزد ماهیانه

۶۰۸۹۰۰

۲۰۲٫۹

حق مسکن ماهیانه

۲۰۰۰۰

۶٫۶

حق بن نقدی (خواروبار)

۸۰۰۰۰

۲۶٫۶

حق اولاد- یک فرزند

۶۰۸۹۱

۲۰٫۲

حق اولاد- دو فرزند

۱۲۱۷۷۶

۴۰٫۵

حق سنوات ماهیانه

۱۵۰۰۰

۵

حداقل مزد روزانه

۲۰۲۹۷

۶٫۷۶

مجموع دریافتی افراد مجرد

۷۲۳۹۰۰

۲۴۱٫۳

مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند

۷۸۴۷۸۸

۲۶۱٫۵

مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند

۸۴۵۶۷۶

۲۸۱٫۸

 

 

 

۲۶ اسفند : تخلفات گسترده مالی در واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی

 به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد وضعیت خودروهای وارداتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این گزارش علل وجود رانت و اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد خودروهای وارداتی، شرایط اقتصادی و اقتضائات مدیریت منابع ارزی، رانت های اطلاعاتی، اختلاف قیمت های خودرو بر اساس ارزهای آزاد، مبادله ای و مرجع با لحاظ تعرفه های ۹۰ و ۴۵ و ۱۰۰، رانت و مابه التفاوت قیمت ارز خودروهای وارداتی با بازار فروش، کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش کاهش درآمد ارزی کشور به علت کاهش فروش نفت، عدم امکان انتقال مطالبات و موجودی ارزی دولت به کشور، افزایش قیمت ها به ویژه نرخ ارز تا بالای ۳۵۰۰ تومان، افزایش قیمت کالاهای وارداتی به ویژه خودرو و ثبت سفارشات خودرو، تخصیص ارز و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی بر اساس ارز مرجع و فروش بر اساس ارز آزاد را از علل اصلی وجود رانت در فروش خودروهای وارداتی دانسته است.

براساس این گزارش در سال ۹۱ واردات انواع خودرو بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۴۱ دستگاه بوده است که نسبت به سال ۹۰، ۱۱ درصد رشد کمی داشته است.

در این گزارش آمده است بر اساس اعلام سازمان گمرکات ارزش ریالی تمامی خودروهای وارداتی در هفته سال ۹۱ با دلار ۱۲۲۶ محاسبه شده و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود که از تیرماه به بعد ارز ۱۲۲۶ به واردات خودرو تخصیص پیدا نکرده است ضمن اینکه عمده واردات در نیمه دوم سال ۹۱ بر اساس ثبت سفارش انجام شده و با ارز مرجع بوده است که حقوق و عوارض گمرکی آن نیز با تعرفه ۴۵ درصد ارز مبادله ای پرداخت شده که تقریباً معادل تعرفه ۹۰ درصدی ارز مرجع بوده است. این در حالی است که این وزارتخانه متعهد شده بود برای خودروهایی که هنوز به فروش نرسیده و یا قبل از شماره گذاری قرار دارند حداقل نسبت به دریافت مابه التفاوت مبلغ ثبت سفارش ارز مرجع با ارز مبادله ای از طریق بانک های عامل اقدام کنند اما متاسفانه دستگاه های مسئول نه تنها نسبت به تعهدات خود اقدام نکردند بلکه همزمان با افزایش نرخ ارز تعرفه ۹۰ درصدی را به ۴۵ درصد کاهش دادند و عملاً منافع رانت خواران تامین و نسبت به بیت المال بی توجهی شد.

در قسمت پایانی این گزارش کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرده است استفاده نادرست از منابع ارزی و سرمایه بیت المال در روند واردات خودروهای لوکس محرز می باشد. علاوه بر این سوء استفاده برخی از واردکنندگان و دلالان از فرصت بحران ارزی و اقتصادی مسلم است. همچنین سوء مدیریت برخی از دستگاه ها مشهود می باشد.

این کمیسیون تاکید دارد علیرغم هشدار و اعلام مراتب از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به دستگاه های ذیربط کوتاهی آنها در انجام وظیفه قانونی محرز است و کاهش تعرفه واردات بر خلاف قانون مصوب مجلس از ۹۰ به ۴۵ درصد غیرقانونی است.

 

۲۵ اسفند : ۳۵۰ هزار صندلی دانشگاه‌ها بدون متقاضی است/گسترش کمی ولی بی کیفیت آموزش عالی

 کلمه

۳۵۰هزار صندلی دانشگاه‌ها همچنین بدون متقاضی است. به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم روند افزایش ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها تا سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت.

سعدالله نصیری‌قیداری در تشریح معضلاتی که پیش‌روی سیستم آموزش عالی کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون یکی از مشکلات جدی حوزه آموزش‌عالی، ساماندهی به رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها و دادن مجوز به رشته‌های جدید است.

او با بیان اینکه در حال حاضر۳۵۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون درخواست‌های بی‌شماری برای ایجاد رشته‌های جدید به وزارت علوم ارائه شده که این تقاضاها، تعارض آشکاری با صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها دارد.

همزمان با انتقاد معاون حقوقی وزارت علوم از ظرفیت خالی دانشگاه‌ها، رییس سازمان امور دانشجویان از تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور خبر داد که از این تعداد۵۰ درصد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، دانشجویانی هستند که موظف به پرداخت شهریه هستند اما به دلیل کیفیت دانشگاه‌های خارج، تحصیل در این دانشگاه‌ها را به ادامه تحصیل در پردیس‌ها و رشته‌های پولی دانشگاه‌های داخل ترجیح می‌دهند.

بخش عمده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های غیردولتی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این سال‌ها مربوط به دوره‌های پذیرش پولی بود. به عنوان نمونه شهریه دوره‌های شبانه دانشگاه برتر کشور در مقطع کارشناسی ارشد، افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد امسال بیانگر این بود که از ۹۹ هزار و ۹۹۶ نفر داوطلب این دوره، بیش از ۶۱ درصد از آنها در نوبت‌ها و دوره‌هایی پذیرش می‌شوند که باید بابت آن شهریه پرداخت کنند. از این تعداد ۳۹ درصد داوطلبان در دوره‌های روزانه، ۱۶ درصد در دوره‌های شبانه، ۱۳ درصد در دوره پیام‌نور، ۱۳ درصد در پردیس دانشگاه‌ها و بقیه در دوره‌های مجازی پیام‌نور و غیرانتفاعی پذیرش می‌شوند.

اما بیش از دو سوم ظرفیت رشته‌های بدون آزمون پیام‌نور و غیرانتفاعی خالی ماند و داوطلبان چندان استقبالی از شش هزار رشته محلی که باید برای آن پول پرداخت می‌کردند، نداشتند. مشابه این روند در مورد رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد هم افتاد. در حال حاضر براساس اعلام رییس اتحادیه دانشگاه غیرانتفاعی ۵۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون متقاضی است. دانشگاه فرهنگیان نیز بیش از ۸۹ درصد ظرفیت خالی دارد. دانشگاه آزاد هم چندی پیش اعلام کرد ۴۰۰ هزار ظرفیت خالی دارد. بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه پیام نور هم همچنان بدون متقاضی است. .

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©