Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ برابر با  ۱۵ آوريل ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳  برابر با ۱۵ آوريل ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۶۲)

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ آوريل ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در سال ۹۲

زندگی ۸.۵ میلیون ایرانی در حاشیه شهرها

مرگ ۷۱۷ نفر بر اثر گازگرفتگی در ۱۱ ماه

دبیرکل خانه پرستار : ۷۰ درصد از در آمد بیمارستان‌ها به جیب عده‌ای خاص می‌رود

واقعیت تلخ جمعیت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور

رسایی قلبی در ایران بیش از سرطان قربانی می‌گیرد/

«۹۰ در صد مشکلات ناشی از تحریمها بوده است»

واردات برنج بیش از ۵۰ درصد رشد کرد

واردات ۱۴ میلیون دلار پورشه در سال گذشته

سونامی اجتماعی جدید: روزانه بیش از ۱۱ نفر در ایران خودکشی می کنند

بحران آب: کمبود آب در ۵۱۷ شهر

۴،۱میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی

 

۲۵ فروردین : گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در سال ۹۲

 انتخاب .مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۲ را ۱۰٫۴ درصد اعلام کرد که این نرخ برای مردان ۸٫۶ و برای زنان ۱۹٫۸درصد است.

به گزارش مهر، براساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۲ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری پاییز ۱۰٫۳ درصد، تابستان ۱۰٫۴ درصد، بهار۱۰٫۶ درصد و زمستان سال گذشته معادل ۱۰٫۵درصد بوده است.

میانگین نرخ بیکاری جوانان در سال گذشته ۱۵تا ۲۴ ساله ۲۴ درصد بود که این نرخ برای مردان ۲۰ و زنان ۴۰٫۸درصد است.

متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۷٫۶ درصد اعلام شده که این نرخ برای مردان ۶۳ و برای زنان ۱۲٫۴درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی برای مناطق شهری ۳۶٫۹ و روستایی ۳۹٫۷درصد گزارش شده است.

درنتایج طرح آمارگیری میانگین نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱٫۸ درصد و روستایی هفت درصد اعلام ثبت است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: ۴۴٫۴درصد از شاغلان مرد بیش از ۴۹ساعت در هفته کار می کنند در حالیکه این میزان برای زنان شاغل ۱۵٫۳درصد است. همچنین سهم شاغلان با بیش از ۴۹ ساعت کار درمناطق شهری ۴۱٫۳ و روستایی ۳۷٫۴درصد است.

سهم اشتغال ناقص در کل کشور در سال ۱۳۹۲ معادل ۸٫۹درصد و این نرخ برای مردان ۹٫۷ و زنان ۴٫۷درصد است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد بخش خدمات با ۴۷٫۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش های صنعت با ۳۴٫۳ درصد و کشاورزی با ۱۸٫۳ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

براساس نتایج طرح آمارگیری ، استان لرستان با ۱۷٫۱درصد دارای بالاترین و استان گلستان با ۵٫۸درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استانهای کشور دارند.

همچنین ۱۵ استان در سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری تک رقمی و ۱۶ استان نرخ بیکاری دو رقمی را در کارنامه شان ثبت کرده اند.

                                         

۲۵ فروردین : زندگی ۸.۵ میلیون ایرانی در حاشیه شهرها

 آفتاب.وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر حدود ۸.۵ میلیون نفر در حاشیه شهرها ساکن هستند که باید امکانات بهداشتی و درمانی برای آنها پیش بینی شود.

هاشمی گفت: همینطور امسال ۲ هزار میلیارد تومان در اعتباراتمان برای طرح پزشک خانواده پیش بینی کرده‌ایم. دو استان هم هستند که این طرح به طور کامل در آنها اجرا می شود؛ استان فارس و استان مازندران.

وی با اشاره به این که طرح پزشک خانواده در این دو استان با مشکلاتی نیز همراه است، خاطرنشان کرد: مثلاً قرار بوده در استان فارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده شود در حالی که این مبلغ کمتر از ۴۰ میلیارد بود. این در حالی بود که در مورد طرح پزشک خانواده به مردم این استان اطلاع رسانی شد و به تبع آن توقعاتی نیز در بین مردم شکل گرفت ولی وقتی اعتبار به اندازه کافی نبود، کار ناقص انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تا چندین سال قبل ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می کردند، توضیح داد: ما شبکه وسیع خدمات بهداشتی در روستاهای کشور داریم و ۱۷ هزار و ۵۶۷ خانه بهداشت در روستاها مستقر هستند. البته در همه روستاهای کشور حدود ۲ هزار خانه بهداشت کم داریم و در ۱۸ هزار روستا در کشور دو نفر بهورز زن و مرد مشغول ارائه خدمات هستند. همچنین حدود ۲ هزار و ۳۸۳ مرکز بهداشتی درمانی نیز در کشور مشغول ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی هستند.

 

۲۵ فروردین : مرگ ۷۱۷ نفر بر اثر گازگرفتگی در ۱۱ ماه

 سلامت نیوز : در بهمن ماه سال گذشته ۱۵۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات گازگرفتگی ۱۰۹ نفر بود، ‌۴۰٫۴ درصد بیشتر شده ‌است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور، در ۱۱ ماهه سال گذشته ۷۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکرین در کشور جان باخته‌اند. از این تعداد ۱۸۳ نفر در نیمه اول سال و ۵۳۴ نفر نیز در نیمه دوم (۵ ماه مهر تا پایان بهمن) جان خود را از دست داده‌اند. همچنین بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز در سال گذشته با ۱۵۴ فوتی در دی ماه و کمترین آن با ۱۰ مورد در شهریور ماه ثبت شده است.

بر اساس این گزارش از کل متوفیات گازگرفتگی در ۱۱ ماهه سال قبل ۵۱۷ نفر مرد و ۲۰۰ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال ۱۳۹۱، ۴۴۹ نفر و تعداد زنان ۱۸۹ نفر بوده است. به بیان دیگر آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۲٫۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین در ۱۱ ماهه سال گذشته استان‌های تهران با ۱۴۵، اصفهان با ۶۶ و خراسان رضوی با ۶۳ مورد بیشترین و استان‌های هرمزگان با دو، ‌ایلام و خراسان جنوبی با سه و چهار محال بختیاری با شش مورد کمترین آمار تلفات گازگرفتگی را داشته‌اند. در استان بوشهر نیز طی این مدت هیچ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز گزارش نشده‌ است.

 

۲۵ فروردین : دبیرکل خانه پرستار : ۷۰ درصد از در آمد بیمارستان‌ها به جیب عده‌ای خاص می‌رود

 عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ابراز نگرانی کرد که با ورود اعتبارات از محل هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت پول از جیب مردم به جیب برخی پزشکان برود.

«محمد شریف مقدم» در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه حرفه پرستاری مورد بی‌مهری وزارت بهداشت قرار گرفته است گفت: براساس نظر سنجی انجام شده فقط ۳ درصد از پرستاران از وضعیت خود راضی هستند که به طور حتم این میزان نارضایتی پرستاران از وضعیت‌شان در ارائه خدمت تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به طرح کارانه که از سال ۷۵ به بهانه جذب پزشکان هیات علمی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: در این طرح کارانه تقریبا حدود ۷۰ درصد درامد بیمارستان به جیب عده‌ای خاص (برخی از پزشکان هیات علمی) می‌رود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: ۷۰ درصد از در آمد بیمارستان در حالی به جیب این عده خاص می‌رود که کمتر از ۱۰ درصد نیروی کار بیمارستان‌ها را تشکل می‌دهند.

شریف مقدم ادامه داد: ۱۰ درصد دیگر از درآمد‌ها به بیمارستان‌ها و ۲۰درصد بقیه هم بین سایر نیرو‌ها که حدود ۹۰ درصد از پرسنل بهداشت و درمان را تشکیل می‌دهند (از جمله پرستاران) توزیع می‌شود.

به گفته این فعال صنفی حقوق پرستاران با تاکید بر اینکه سیستمهای نظارتی باید بر چگونگی هزینه اعتباری که از محل هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت اختصاص داده شده نظارت کنند، افزود: در صورت نبود نظارت در تقسیم اعتبارات بخش درمان، این امکان وجود دارد که کارانه پزشکی از ۳۰ میلیون به ۱۰۰میلیون افزایش یابد و‌‌ همان پزشکی که دربیمارستان حضور ندارد در آمدش بیشتر شود.

وی ادامه داد: دراین صورت پول از جیب مردم به جیب برخی پزشکان رفته و در ‌‌نهایت تاثیری در وضعیت مراقبت و خدمات پرستاری نخواهد شد.

 

۲۵ فروردین : واقعیت تلخ جمعیت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور

 آفتاب. محمد مهدی زاده روز یکشنبه در جلسه تبیین برنامه ها و سیاست های سوادآموزی استان در سالجاری در اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ قم، واقعیت تلخ جمعیت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور را حاصل سرشماری سال ۱۳۹۰ ذکر کرد و گفت: سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند و این مساله بسیار تلخ و ناراحت کننده ای است.

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بر اساس آمار، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اولیا در کشور بی سوادند که سهم استان قم سه هزار و ۶۵۴ نفر است.

وی اظهار داشت: برای با سواد کردن مردم باید هدفی والا داشته باشیم تا بتوانیم روزی را بعنوان روز باسوادی در کشور جشن بگیریم و در تاریخ ثبت کنیم.

 

۲۴ فروردین : رسایی قلبی در ایران بیش از سرطان قربانی می‌گیرد/«۹۰ در صد مشکلات ناشی از تحریمها بوده است»

      

حدود ۷۵ تا ۸۰درصد عمل پیوند قلب موفقیت آمیز است/بیش از ۲۰ پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری و ۷۰ پیوند قلب سال گذشته در کشور انجام شده است.

رئیس بخش قلب بیمارستان مسیح دانشوری از انجام کمتر از ۱۰۰۰ پیوند قلب در کشور طی بیست ساله گذشته در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک شریف کاشانی امروز در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران گفت: مرگ و میر در بیماری نارسائی پیشرفته قلب، بیشتر از سرطان است.

وی همچنین درمورد وضعیت تجهیزات پزشکی گفت: اکثریت تجهیزات را داریم به جز یکی دو مورد که مربوط به قلب مصنوعی است

مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری افزود: از لحاظ کارآیی اگر قلب مصنوعی را در نظر نگیریم بقیه کار‌ها را خودمان در داخل کشور انجام می‌دهیم.

شریف کاشانی همچنین درمورد انجام پیوند قلب در ایران گفت: در ایران حدود ۷مرکز پیوند قلب وجود دارد که سه مرکز فعال است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری و ۷۰ پیوند قلب سال گذشته در کشور انجام شده است، گفت کمتر از ۱۰۰۰پیوند قلب در ایران انجام شده است.

رئیس بخش قلب بیمارستان مسیح دانشوری افزود: در کل دنیا سالیانه ۴۰۰۰بیشتر پیوند قلب انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین پیوند قلب ۲۰ سال پیش صورت گرفت، افزود: حدود ۷۵ تا ۸۰درصد عمل پیوند قلب موفقیت آمیز است.

درادامه سعید علی‌پور یاری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ه آمار جهانی در باره نارسائی قلبی اشاره کرد و افزود: شیوع نارسائی قلبی در هر جامعه حدود ۳ درصد است.

همچنین محمد اسد‌پور پیرانفر مدیر گروه قلب دانشگاه شهید بهشتی و رئیس چهارمین کنگره نارسائی قلب ایران در این نشست خبری گفت: آمار دقیقی نداریم که چه تعدادی در کشور به نارسائی قلبی مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها بود افزود: تا حدودی فضا باز‌تر شده است و کمتر تحت فشاریم.

 

۲۴ فروردین : واردات برنج بیش از ۵۰ درصد رشد کرد

 ایلنا

میزان واردات برنج طی ۱۲ ماهه سال ۹۲ حدود ۱٫۹۵۶ هزار تن و به ارزش ۲٫۳۰۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۱ به لحاظ وزنی با رشد ۵۰٫۸۶ درصدی و به لحاظ ارزشی با افزایش ۷۴٫۶۲ درصدی همراه بوده است.

واردات برنج افزایش و واردات گوشی همراه کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی ۱۲ ماهه سال ۹۲ میزان ۱ هزار تن گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال ۹۱  با کاهش ۲۱٫۵۸  درصدی به لحاظ وزنی و افزایش  ۷٫۷۱  به لحاظ ارزشی همراه بوده است. شایان ذکر است؛ مبداء واردات گوشی های تلفن همراه در این مدت جمهوری کره، امارات متحده عربی و منطقه آزاد چابهار بوده اند.

همچنین میزان واردات برنج طی ۱۲ ماهه سال ۹۲ حدود ۱٫۹۵۶ هزار تن و به ارزش ۲٫۳۰۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۱ به لحاظ وزنی با رشد ۵۰٫۸۶ درصدی و به لحاظ ارزشی با افزایش ۷۴٫۶۲ درصدی همراه بوده است.

گفتنی است؛ کشورهای مورد معامله برنج هند، پاکستان و ترکیه بوده اند.

 

۲۴ فروردین : واردات ۱۴ میلیون دلار پورشه در سال گذشته

  دولت دهم در اواخر سال ۹۱ واردات خودروهای لوکس را ممنوع اعلام کرد و دولت یازدهم برای اصلاح وضعیت افزایش تعرفه واردات این خودروها را تا ۱۴۰ درصد طی پاییز سال ۹۲ به تصویب رساند و واردات خودورهای لوکس را آزاد کرد تا خودروهایی که در گمرک کشور بلوکه شده بودند ازاد شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمارهای کارشناسی نشده گمرک ایران در سال ۹۲ بالغ بر۱۵۱ دستگاه پورشه مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به کشور وارد شده است که سرجمع ارزش این خودروها حدودا معادل۱۴  میلیون دلار بوده است.

۱۴ میلیون دلار واردات پورشه برای ایرانی که ارزش کل صادرات خودروی آن در همین زمان برابر ۷۰ میلیون دلار بوده قابل توجه به نظر میرسد.

 بر این اساس تعداد کل وادرات پورشه به کشور طی سال ۹۲ تنها در ماه های آبان و بهمن که بیشترین تعداد واردات صورت گرفته(بعد از لغو ممنوعیت وادرات خودروهای لوکس) به ۹۰ دستگاه می رسد.

حال این سوال مطرح می شود که چرا علی رغم اینکه پورشه خودوریی آلمانی است این خودرو مستقیم از آلمان وارد ایران نمی شود و کلیه پورشه های وارداتی در سال ۹۲ از  مقصد امارات متحده عربی به عنوان کشوری واسط وارد کشور شده و چرا با وجود این رقم واردات پورشه چرا این برند حتی یک نمایندگی در ایران ندارد؟

شرکت خودرو سازی پورشه اصولا تولیدات خود را روی خودروهای لوکس و اسپرت متمرکز کرده و حتی در کشورهای توسعه یافته نیز محصولات این برند به اقشار خاصی اختصاص دارد.

پیش از این شایعه شده بود که نیمی از تولیدات این برند به ایران می آید، واضح است که این ادعا نمی تواند حقیقت داشته باشد، چراکه پورشه در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تولیدی برابر ۱۲۷ هزار و ۷۹۳ دستگاه و ۱۵۱ هزار و ۹۹۹ دستگاه داشته که در همین سال ها نیز به ترتیب ۱۱۶ هزار و ۹۷۸ دستگاه و ۱۴۳ هزار و ۹۶ دستگاه فروش داشته است.

با این وجود واردات ۱۵۱ دستگاه پورشه در یک سال برای یک کشور، آنهم در خاورمیانه و کشوری مثل ایران قابل توجه به نظر می رسد.

جدول واردات انواع مدل های پورشه در سال ۹۲

 ماه

ارزش(دلار)

تعداد(دستگاه)

فروردین

۲۵۲۶۹۸

۲

اردیبهشت

۰

۰

خرداد

۵۴۵۵۵۴

۶

تیر

۰

۰

مرداد

۰

۰

شهریور

۱۹۰۷۱۲

۲

مهر

۰

۰

آبان

۵۲۴۱۲۶۰

۶۰

آذر

۲۲۵۴۹۴۹

۲۴

دی

۱۱۱۱۵۱۸

۱۳

بهمن

۳۰۵۹۳۳۴

۳۰

اسفند

۱۴۴۸۳۸۰

۱۴

به گزارش خبرنگار ایلنا، اختلاف قیمت قابل توجهی نیز بین قیمتی که هم اکنون این خودروها در بازار تهران معامله می شوند و قیمتی که در گمرک برای این خودروها ذکر شده وجود دارد.

هم اکنون در بازار تهران هر دستگاه پورشه ۹۱۱ کاررا-اس، یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان، هر دستگاه، پورشه ۹۱۱ کاررا-کروک یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، هر دستگاه پورشه باکستر کروک ۳۹۵ میلیون تومان، هر دستگاه پورشه پانامرا شش سیلندر ۶۸۰ میلیون تومان، هر دستگاه پورشه پانامرا هشت سیلندر ۸۵۵ میلیون تومان، هر دستگاه پورشه کاین شش سیلندر ۶۹۰ میلیون تومان، هر دستگاه پورشه کاین اس ۸۵۵ میلیون تومان و هر دستگاه پورشه کیمن اس ۳۶۰ میلیون تومان قیمت دارند.

 

 

۲۲ فروردین : سونامی اجتماعی جدید: روزانه بیش از ۱۱ نفر در ایران خودکشی می کنند

 پارسینه

سایت اصولگرای الف نوشت:  زمانی در خفا، خلوت و به دور از چشم دیگران انجام می‌گرفت، حالا دیگر در حال کشیده شدن به محیط‌های عمومی است. آخرین مورد عمومی‌اش توسط منوچهر در روز بازدید رئیس جمهور از وزارتخانه ای صورت گرفت، پیش‌تر دختر ۱۶ ساله ای در پل مدیریت کار منوچهر را انجام داده بود، ۱۹ روز قبل از دختر جوان، ابراهیم که شغل دست‌فروشی داشت در ایستگاه مترو، کاری که بعدها دختر جوان و منوچهر دست به انجامش زدند را انجام داده بود.

سه خودکشی در محیط عمومی به فاصله یک ماه، آخر سال گذشته اتفاق افتاد، شاید عده ای بگویند همان‌گونه که باید چشمانتان را روی کرسنت و توافق‌نامه ژنو ببندید، بر روی این مسئله نیز ببندید و مانند صدا و سیما که تاکنون به این معضل اجتماعی نپرداخته، شما هم نپردازید اما، تاکنون چشمانمان را بسته‌ایم که آخرین آمارها نشان می‌دهد که فقط در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۱۴ درصدی داشته است.

آمارها نشان می‌دهد در نه ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ تن به علت آنچه که پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ۹۱، از کل مرگ‌های مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده است که ۲۸.۲ درصد از کل موارد خودکشی این سال‌ها را در برمی‌گیرد و پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲۲.۲ درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال با ۱۷.۶ درصد، بالای ۵۰ سال با ۱۲.۹ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال با ۱۱.۱ درصد و زیر ۱۸ سال با ۷.۹ درصد به ترتیب بیشترین موارد خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮر ﻫﺎى دﻧﯿﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮدﮐﺸﻰ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﻰ از اراﺋﻪ دﻫﻨﺪﮔﺎن آﻣﺎر رﺗﺒﻪ ۴۸ و ﺑﺮﺧﻰ دﯾﮕﺮ رﺗﺒﻪ ۵۸ را دارد. اﻣﺎ از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ ﺷﻮاﻫﺪ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﯾﻦ آﻣﺎرﻫﺎ را ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ ﻧﻤﻰ داﻧﺪ.

میزان خودکشی در سال ۱۳۶۳ برابر ۳/۱ در صد هزار نفر بود، در اوایل انقلاب هم میزان خودکشی بسیار کم بود، اکنون آمارهایى وجود دارد که حاکى از آنکه سالیانه ۵ تا ۷ هزار نفر از طریق خودکشى جان خود را می‌گیرند که نیمى از آن‌ها در شهرهاى بزرگ، یک چهارم در شهرها کوچک و متوسط و بقیه در روستاها انفاق می‌افتد.

نمودار زیر میزان فوتی‌های خودکشی از سال ۷۵ تا آذر ۹۲ را در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی نشان می‌دهد.

طبق نمودار زیر، بررسی آمار اقدام به خودکشی طی ۱۵ سال اخیر نشان می‌دهد، خودکشی در میان ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها بیشتر است.

در ایران مطالعه‌ی دقیقى در مورد خودکشى صورت نگرفته است زیرا آمار پزشکى قانونى گویا نیست و بسیاری از افراد خودکشى افراد خانواده‌ی خود را ننگ و بى آبرویى تلقى کرده و از افشاى آن خودداری می‌کنند.

دکتر قرایى مقدم معتقد است که نگاه سنتى خانواده‌ها به مسئله خودکشى که در کشور ما وجود دارد موجب گردیده است تا به آمار دقیق و صحیح دسترسى نداشته باشیم زیرا در بسیارى از شهرها خودکشى هر یک از افراد خانواده موجب بى حیثتى و بى آبرویى خانواده می‌شود همین دلیل به مخفى کردن نوع مرگ می‌انجامد.

خودکشی در ایران علت های مختلفی دارد، از علل خودکشی در ایران می توان به :

۱. اختلافات زناشویى، عشق و تمایلات شدید عاطفى وعلل ناموسى

۲. ناراحتى هاى روانى، شکست در عشق و اختلالات روانى و شخصیتى

۳. مشکلات ناشى از شکست هاى تحصیلى و استرس ها وفشار هاى روانى و روحى ناشى از آنها (فشارهاى عاطفى، فشار هاى تحصیلى مانند کنکور، نقایص جسمى و فیزیکى در نسل جوان) و احساس پوچى وبى هدفى و افسردگى

۴. فقر و تنگدستى، بیکارى، اخراج از کار و شرایط نامساعد اقتصادى

۵. مسائل و معضلات زندگى شهرى و وضعیت نا به سامان زندگى

۶. ازهم پاشیدگى گروه هاى اجتماعى مانند خانواده، شغلى، خویشاوندى، دوستى و

۷. اعتیاد به مواد مخدر، الکل و داروهاى توهم زا

۸. ضعیف شدن اعتقادات مذهبى

۹. عدم استقلال واجبار در پیروى از مقررات سنتى

۱۰ . بر ملا شدن اسرار و حقایق خصوصى زندگى فرد. (علوم تربیتی، اصلاح و تربیت، بهمن ۱۳۹۰، سال دهم- شماره ۱۱) اشاره کرد.

در بررسی آمار تعداد افرادی که اقدام به خودکشی کرده و افراد فوت به ضعف در عملکرد پیشگیری و اقدامات حمایتی پی می‌بریم. نزدیک به نیمی از کسانی که اقدام به خودکشی می‌نمایند جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که در برخی کشورها از هر ۸ -۲۰ نفر که اقدام به خودکشی می‌نمایند فقط یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

 

۲۲ فروردین : بحران آب: کمبود آب در ۵۱۷ شهر

 

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم میدانی گفت: تهران و ۱۰ کلانشهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند و چنانچه ۱۰ درصد در مصارف مشترکان صرفه جویی شود، می توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان سایر کلانشهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برد.

وی با بیان آنکه برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در تابستان جاری با ۳۸ مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه هستیم تصریح کرد: چنانچه ۱۰ درصد در مصارف مشترکان صرفه جویی شود، می توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم.

به گفته وی، در شرایط کنونی ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

وی همچنین شمار شهرهای در معرض تنش آبی در کشور را ۵۱۷ شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل تامین در این شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد در حالی که باید ۲۵ درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

میدانی شمار مشترکان آب کشور را ۱۹ میلیون فقره شامل پنج میلیون مشترک روستایی و ۱۴ میلیون مشترک آب شهری اعلام کرد و گفت: برای تامین آب این میزان مشترک، حدود ۶٫۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید در کشور ایجاد شده است.

 

 ۲۲ فروردین : ۴/۱میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی

 به گزارش خبرنگار مهر، از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید در مردادماه سال گذشته تاکنون، از سوی مقامات ارشد این دولت بارها پیرامون بیکاری و وضعیت نابسامان اشتغال کارجویان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی سخن گفته شده است.

در آمارهای ارائه شده، تعداد بیکاران در آینده نزدیک تا ۱۰ میلیون نفر نیز برآورد شده و برخی اعضای کابینه تدبیر و امید در این زمینه هشدار داده اند که در صورت عدم توقف روند بیکاری، جامعه در آینده نه چندان دور دچار معضلاتی جدی در این بخش خواهد شد.

این مسائل و دغدغه ها در اظهارات رئیس جمهور نیز خود را نشان داد و روحانی در اولین گزارش ۱۰۰ روزه اقتصادی خود طی سال گذشته، بیکاری را مهم ترین مسئله پیش روی کشور و دولت تدبیر و امید عنوان کرد. در دولت های نهم و دهم برخی طرح ها در زمینه اشتغال زایی مطرح شده بود، اما با وجود تزریق میلیاردها تومان پول برای به حرکت در آوردن چرخ های اشتغال در کشور؛ سیاست های اتخاذ شده به نتیجه چندانی نرسید.

در گزارش های ارائه شده مرکز آمار ایران از عملکرد اشتغالی دولت های سابق طی سال های گذشته، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران افزایشی بوده؛ در حالی که تبلیغات فراوانی در دولت های نهم و دهم درباره ریشه کنی بیکاری و اشتغال زایی میلیونی ارائه شده بود.

حالا چند ماهی است که دولت جدید به سبک و سیاق گذشته آمارهای جدیدی از اشتغال زایی میلیونی ارائه نمی کند و با وجود هشدارهای داده شده هنوز طرح مشخصی نیز از سوی دولت تدبیر و امید برای اشتغال زایی ارائه نشده است.

طبق آخرین گزارش های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور در حال حاضر به بیش از ۲٫۵ میلیون نفر بالغ می شود که از این تعداد تا ۱٫۴ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. این شرایط باعث شده تا رقابت زیادی بین کارجویان برای تصاحب فرصت های شغلی شکل بگیرد و برای پذیرفته شدن در یک شغل صدها و هزاران نفر داوطلب شوند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©