Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با  ۲۴ آوريل ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳  برابر با ۲۴ آوريل ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۶۳)

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با ۲۳ آوريل ۲۰۱۴     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه به دلیل رهاسازی فاضلاب خام

افزایش قیمت: مرغ ۹/۳۶ درصد، قندوشکر ۱/۳۰ درصد، روغن نباتی ۸/۲۹درصد

افراد زیر سن ۱۳ سال با اجازه ولی می‌توانند ازدواج کنند/ ثبت بیش از ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ فقط در یک سال

کل بدهی خارجی ایران ۶/۶ میلیارد دلار اعلام شد

افزایش ۴/۶ درصدی طلاق و کاهش ۴/۴ درصدی ازدواج/ رشد ۳۳ درصدی ازدواج موقت

معاون وزیر بهداشت: ۱۵ درصد مردم توان سیر کردن شکمشان را ندارند

وزیر صنعت: در دوسال گذشته ۹۰۰ کارخانه به خاطر بدهی بانکی، تملک شدند و از کار افتادند

تولید خودرو در ایران در سال ٩٢ یک پنجم پایین آمد

ذخیره آب سدهای تهران ۴۰درصد کمتر از سال قبل است

افزایش آمار ایدز در کشور، ۶۹ درصد ابتلا از طریق سرنگ آلوده و ۱۲.۵ درصد از طریق روابط جنسی

واردات ۲/۲ میلیون دلاری آلات موسیقی در سال ۹۲

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در سال ۹۲

دبیر انجمن برنج‌کاران: سکوت وزارت جهاد در مقابل ۲ میلیون تن برنج وارداتی

آمار ۱۶۰ میلیون نفری کودکان کار در جهان

 ۳اردیبهشت : مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه به دلیل رهاسازی فاضلاب خام

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری از مرگ حدود ۲ میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی خبر داد.

مهندس محسن شوکتی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: برابر اطلاعات دریافتی طی چند روز گذشته بیش از ۳۰ تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با تاکید بر اینکه شهرک مسکونی واوان باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشد گفت: شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود ۶۰ درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که نداشتن بودجه عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه در سد فشافویه پرورش کپورماهیان، آمور، ماهی آزاد، سیلور و انجام می‌شود، گفت: متاسفانه تا روز سه‌شنبه حدود ۲ میلیون قطعه ماهی مرده از این سد جمع‌آوری شده است از سوی دیگر کل سد که وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار دارد به شدت آلوده شده است و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.

 

۳ اردیبهشت : افزایش قیمت: مرغ ۹/۳۶ درصد، قندوشکر ۱/۳۰ درصد، روغن نباتی ۸/۲۹درصد

براساس اعلام بانک مرکزی گوشت مرغ با رشد ۳۶٫۹ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته بین ۱۱ گروه کالایی خوراکی رتبه نخست را در افزایش قیمت به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ۹۳ قیمت کلیه گروه‌های مواد خوراکی به غیر از چای نسبت  به ماه مشابه در سال گذشته روند صعودی داشته‌اند.

بر اساس این گزارش؛ چای با کاهش منفی ۰٫۳ درصدی نسبت به هفته مشابه در سال گذشته روند نزولی داشته است.

همچنین لبنیات با رشد ۰٫۲ درصدی، میوه‌های تازه با رشد ۴٫۶ درصدی و سبزی‌های تازه با رشد ۸٫۷ درصدی نسبت به هفته مشابه در سال گذشته  کمترین رشد قیمتی را به خود اختصاص داده‌اند.

گوشت مرغ با افزایش ۳۶٫۹، قندوشکر با رشد ۳۰٫۱ درصدی، روغن نباتی با افزایش ۲۹٫۸ درصدی و برنج با رشد ۲۶٫۸ درصدی بیشترین افزایش قیمتی را نسبت به هفته مشابه سال گذشته داشته‌اند.

همچنین تخم مرغ با افزایش ۱۰٫۶ درصدی، گوشت قرمز با افزایش ۱۱٫۱ درصدی و حبوبات با افزایش ۱۶٫۴ درصدی را تجربه کردند.

 

 

۲اردیبهشت : افراد زیر سن ۱۳ سال با اجازه ولی می‌توانند ازدواج کنند/ ثبت بیش از ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ فقط در یک سال

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در نشست خبری امروز خود گفته است که «ثبت ازدواج‌های زیر ۱۵سالگی غیر قانونی است و موردی در این زمینه که پائین‌تر از سن قانونی ازدواجی به ثبت برسد را سراغ ندارم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس آمار ثبت احوال در سال ۸۹ بیش از ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال به ثبت رسیده است و بنا بر گفته کارشناسان این حوزه  این اظهار نظر بیشتر به انکار معضل ازدواج کودکان شبیه است.

عزیزپناه گفت: علاوه بر این تبعات روحی و اجتماعی ازدواج کودکان را نیز باید در نظر گرفت. همه ما روزی ده ساله بوده‌ایم و می‌توانیم درک کنیم که ازدواج برای یک کودک ۱۰ ساله چگونه است.

وی افزود: بعد از رایزنی‌های فراوان سن ازدواج از سن بلوغ شرعی (نه سال) به سیزده سال برای دختران تغییر پیدا کرد؛ اما افراد زیر سن ۱۳ سال با اجازه ولی و گرفتن گواهی رسمی از دادگاه می‌توانند ازدواج کنند.

 

۲ اردیبهشت : کل بدهی خارجی ایران ۶/۶ میلیارد دلار اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی کل بدهی های خارجی ( تعهدات بالفعل) کشور در پایان بهمن ماه سال ۹۲ (براساس سررسید اولیه بدهی ها) را ۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار اعلام کرد.

همچنین کل بدهی های خارجی کشور در کوتاه مدت در پایان همین دوره ۶۴۴ میلیون دلار و به صورت میان مدت و بلندمدت ۵ میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار برآورد شد.

بر اساس این آمار، رقم کل بدهی ارزی ایران در پایان فروردین ماه سال گذشته ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار، در پایان اردیبهشت ۷ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار، در پایان خرداد ۷ میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار، در پایان تیرماه ۷ میلیارد و ۸۶ میلیون دلار، در پایان مردادماه ۶ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار، در پایان شهریور ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار، در پایان مهرماه ۶ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار، در پایان آبان ۵ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار و در پایان آذرماه ۶ میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار است.

همچنین پیش از این، بانک مرکزی کل بدهی های خارجی در پایان سال گذشته را ۷ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار اعلام کرده بود.

 

۲ اردیبهشت : افزایش ۴/۶ درصدی طلاق و کاهش ۴/۴ درصدی ازدواج/ رشد ۳۳ درصدی ازدواج موقت

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام ثبت ۷۵۷ هزار و ۱۹۷ مورد ازدواج در سال گذشته از افزایش ۴/۶ درصدی طلاق و کاهش ۴/۴ درصدی ازدواج در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد تویسرکانی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ مورد طلاق در کشور ثبت شد که نسبت به سال قبل ۴/۶ درصد رشد نشان می‌دهد. 

به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجموع ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۲ به تعداد ۷۵۷ هزار و ۱۹۷ مورد بوده است که ۴/۴ درصد کاهش نسبت به سال ۹۱ داشته است.

وی همچنین از ثبت ۳۰۱ مورد ازدواج موقت که در دفا‌تر اسناد رسمی به ثبت رسیده است خبر داد و گفت: ثبت ازدواجهای موقت در سال ۹۲ در مقایسه با سال۹۱ ۳۳درصد رشد داشته است.

تویسرکانی همچنین صراحتاً اعلام کرد هیچ دفتر خانه رسمی حق ثبت ازدواج زیر سن ۱۵ سال را ندارد ودر صورتی که مشاهده شود با آن برخورد قاطع می‌کنیم. تا کنون موردی در این زمینه که پائین‌تر از سن قانونی ازدواج به ثبت برسد را سراغ ندارم.

وی افزود: بیشترین کاهش ازدواج در یزد با ۱۶/۷ درصد به ثبت رسیده است و کمترین کاهش در خراسان جنوبی با ۲/۸ درصد بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تهران با کاهش ۳/۱ درصدی ازدواج مواجه بوده است.

تویسرکانی درباره طلاق نیز گفت: مجموع طلاق‌ها در سال ۹۲ به تعداد ۱۵۸هزار و ۷۵۳ مورد بوده که ۴/۶ درصد رشد داشته در مقایسه با سال ۹۱.

وی افزود: بیشترین رشد طلاق در بوشهر با رشد ۱۵/۶ درصد و کمترین میزان طلاق در فارس با کاهش ۱۵/۳ درصدی رخ داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: افزایش طلاق در استان تهران از میانگین کشوری که ۴. ۴ بوده کمتر است و ۱/۸ درصد افزایش داشته است.

وی درباره علل وقوع طلاق نیز گفت: بیشترین دلیل طلاق دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد شده است.

او افزود: اسناد مالکیت برای موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها ۴۵ هزار و ۵۵سند بوده است که ۱۷ هزار و ۳۸ سند هم برای نهادهای عمومی صادر شده است.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۲ به میزان ۷ هزار و ۸۵۷ سند برای شرکت‌های دولتی به چاپ رسیده است.

تویسرکانی گفت: در سال ۹۲ در مجموع ۲۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۲۴۹ سند از سوی دفا‌تر اسناد رسمی صادر شد که بیشترین اسناد صادره مربوط به وکالت نامه بوده ۳۱ درصد است.

وی در ادامه از رشد ۲۸۱ درصدی ارائه خدمات الکترونیک در سال ۹۲ در مقایسه با سال ۹۱خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲ میلیون و پانصد و نود و پنج هزار و هفتصد و بیست و هشت برای مردن صادر شد که بخشی از این موارد مربوط به شرکت‌ها و سازمانهای دولتی بود.

وی با بیان اینکه صدور اسناد مانع از پدیده زمین خواری می‌شود افزود: از مجموع اسناد صادر شده ۴۵ هزار و ۵۵ سند مربوط به سازمانهای دولتی؛ ۱۷ هزار و سی و هشت سند برای نهادهای عمومی، هفت هزار و هشتصد و پنحاه و هفت سند برای شرکتهای دولتی صادر شده است بقیه اسناد نیز برای اشخاص عادی بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد در باره صدور اسناد در سال گذشته نیز گفت: در محموع بیست و میلیون ششصد و شانزده هزار و دویست و چهل و نه سند در دفا‌تر رسمی صادر شده است.

همچنین بیشترین اسناد صادر شده با ۳۱درصد مربوط به صدور و کالت نامه و بعد از آن ۸/۱۱درصد مربوط به اسناد سعی منقول بوده است.

به گفته تویسرکانی استان تهران با ۲۳ درصد اسناد تنظیمی در کشور در راس تمامی استان‌ها در سال گذشته قرار گرفت و استان اصفهان با ۷ در صد در رتبه دوم جای گرفت.

تویسرکانی همچنین از افزایش دو درصدی مجموع شرکت‌ها در سا گذشته خبر داد و گفت: ثبت شرکتهای تجاری ۱۲ درصد رشد داشته‌اند اما متاسفانه شرکتهای تعاونی ۳۵درصد کاهش در ثبت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به افزایش اختراعات در سال ۹۲ گفت: در بحث ثبت علائم تجاری نیز کاهش ۱۰درصدی را به نسبت سال ۹۱ داشتیم اّا در بخش ثبت علائم تجاری بین المللی ۱۳درصد رشد به ثبت رسیده است. همچنین ثبت طرحهای صنعتی ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی در باره وصول مطالبات معوق بانک‌ها نیز گفت: سال گذشته ۳۲هزار ۵۵۵ میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شد که در مقایسه با سال ۹۱ -۱۸در صد رشد است.

تویسرکانی در پایان گفت: در سال جاری تبدیل باقی مانده دفترچه‌ای اسناد به ماشینی و مکانیزه با جدیت تمام پیگیری می‌شود.

 

۱ اردیبهشت : معاون وزیر بهداشت: ۱۵ درصد مردم توان سیر کردن شکمشان را ندارند

معاون وزیر بهداشت گفت: ۸۱ هزار مورد از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه مربوط به فشار خون است. ۱۸ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند و ۱۵ درصد مردم توان سیر کردن شکمشان را ندارند.

 وی گفت: اما عده‌ای در سنین زیر یک سالگی، نوجوانی، جوانی و میانسالی فوت می‌کنند که سه عامل بیماری‌های واگیر، غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی مثل فقر، عقب‌ماندگی، جهل، طلاق و اعتیاد زندگی آنها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ۱۵درصد جامعه فقیر هستند و توانایی سیر کردن شکم‌های خودشان را ندارند و بُعد دیگر مربوط به رفتارهایی است که قابل کنترل هستند. شما باید روزی یک ساعت ورزش کنید و بدانید کم تحرکی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

 سیاری گفت: ۱۸ درصد نوجوانان دچار اضافه وزن هستند که این باعث ابتلا به سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی زودرس و فشار خون می‌شود که با اصلاح عادت‌های غذایی می‌توان جلوی آن را گرفت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه از ۳۸۰ هزار مرگ ۸۱ هزار آن مربوط به فشار خون است

 

۳۱ فروردین : وزیر صنعت: در دوسال گذشته ۹۰۰ کارخانه به خاطر بدهی بانکی، تملک شدند و از کار افتادند

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش از عملکرد وزارتخانه متبوعش در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: از ۲۴ اصل ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، ۱۲ اصل به طور مستقیم به بخش صنعت و معدن ارتباط دارد.

وزیر صنعت درباره عزم ملی در شعار امسال گفت: هیچ کاری را نمی توان به تنهایی انجام داد، به طور مثال اگر قانونی جلوی سرمایه گذاری خارجی را بگیرد عزم ملی هیچگاه تحقق پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: اقتصاد و توسعه اقتصادی را باید مردم انجام دهند و ما در بحث حاکمیت پشتیبان مردم باشیم، اقتصاد پیش نخواهد رفت مگر آنکه درون زا باشد.

وزیر صنعت همچنین با اشاره به معوقات بانکی گفت: در شهرک‌های صنعتی ۹۰۰ واحد در دو سال اخیر به دلیل معوقات بانکی تملک شده و جز ۱۹۰ مورد آنها که نیمه تعطیل کار می کنند، بقیه به طور کامل تعطیل شدند.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۰ درصد صندوق توسعه ملی در بحث صادرات به ما کمک می کند، افزود: بانک های مذکور تنها برای ۷ درصد از صادرات غیر نفتی می تواند وام دهند. اما اگر بخواهیم سهم صادرات غیر نفتی را طی دو سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانیم باید به کمک همگانی سرمایه بانک ها را افزایش دهیم.

نعمت زاده گفت: معوقات بانکی گفته می شود که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است اما فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد آن مربوط به بخش تولید است و به عبارتی، این ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف سفته بازی شده است و به سمت تولید حرکت نکرده است.

 

۱ اردیبهشت : تولید خودرو در ایران در سال ٩٢ یک پنجم پایین آمد

خبرگزاری ایسنا می‌گوید که بنا بر تازه‌ترین آمار منتشر شده، تولید خودرو در ایران در سال ١٣٩٢ نسبت به سال قبل از آن یک پنجم کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، تولید خودرو از ۹۲۴ هزار دستگاه در سال ١٣٩١ به ٧٣٧ هزار دستگاه در سال ١٣٩٢ افت کرده است. این به معنی ٢٠.٢ درصد افت تولید خودرو است.

تولید ماشین‌های سواری ٢٠.٨ درصد و تولید وانت ١١.۴ درصد پایین آمده است.

اما بیشترین کاهش تولید مربوط به اتوبوس و کامیون است که شمار تولید هر دو بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است.

صنعت خودروسازی ایران در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بوده و تولید خودرو در ایران روندی نزولی داشته است.

آسان شدن واردات خودروهای خارجی و افزایش واردات از سویی و افت ارزش ریال و کمبود نقدینگی از سوی دیگر، خودروسازان ایرانی را در وضعیت دشواری قرار داده است.

 

۱ اردیبهشت : ذخیره آب سدهای تهران ۴۰درصد کمتر از سال قبل است

وزارت نیروی ایران اعلام کرده است که حجم آب ذخیره سدهای تهران نسبت به سال قبل ۴۰درصد افت کرده است.

مطابق آمار وزارت نیروی آب ورودی به این سدها از مهر سال ٩٢ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢٩درصد کاهش داشته است.

بیشترین کاهش ذخیره آب مربوط به سد لار بوده که ذخایر آبش ۵۹ درصد کمتر از سال قبل است.

ذخیره آب سدهای لتیان، کرج، طالقان و ماملو هم به ترتیب ۵۵ درصد، ۴۱ درصد، ۴۰ درصد و ١٩درصد پایین آمده است.

وزارت نیرو هشدار داده است: "با توجه به شرایط ذخیره آب و کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند."

هفته گذشته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب هشدار داد که ۳۷ میلیون ایرانی در معرض کم آبی قرار دارند و در صورتی که صرفه جویی نکنند تابستان آینده با مشکل کم آبی رو به رو خواهند شد.

او گفته بود شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، اراک، قم، کرج، مشهد، کرمان، همدان، قزوین و یزد در معرض "تنش آبی" قرار دارند.

 

۳۰ فروردین : افزایش آمار ایدز در کشور، ۶۹ درصد ابتلا از طریق سرنگ آلوده و ۱۲.‌۵ درصد از طریق روابط جنسی

آمار مبتلایان به ایدز، روند رو به رشدی دارد و مسئولین همچنان بر برنامه‌های پیشگیرانه تأکید دارند که نمونه آخر آن، ارایه دفترچه‌های پیشگیری در دبیرستان‌های کشور بود و این در حالی است که موج چهارم ایدز به سمت کشور در حرکت است.

به گزارش «تابناک»، هرچند کارهایی درباره موضوع ایدز در کشور انجام شده، همچنان با انتقاداتی نیز همراه بوده است، به گونه‌ای ‌که رئیس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش سیزده برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تاکنون گفت: در سال ۸۰، ۴۰۳ تن به ایدز مبتلا بودند، حال آنکه در سال جاری، شمار افرادی که وارد مرحله بیماری شده‌اند، به ۵ هزار و ۴۱۱ تن رسیده است.

بنا به گفته سید حسن موسوی چلک، در حالی آمار ایدز در ایران افزایش داشته که بر پایه آمارهای جهانی، از سال ۲۰۰۵ تاکنون شمار مبتلایان به این بیماری، ۳۰ درصد کم شده است.

به گفته موسوی چلک در حالی که ‌سال ۱۳۶۵، ۶۹ درصد مبتلایان از طریق سرنگ آلوده و ۱۲.‌۵ درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده به ایدز آلوده شده‌اند، در سال ۱۳۹۰ مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده به ۵۲ درصد کاهش یافته؛ اما از طریق روابط جنسی به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده) ۵۰ هزار نفر خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: راه‌های شایع انتقال این بیماری اعتیاد (از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک) و مراودات جنسی است که متأسفانه مواد مخدر در جامعه ما شایع شده‌ و به دنبال آن موجی از این بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: متأسفانه آمار دقیق و شفافی از ایدز در ایران نداریم؛ برای نمونه، در مورد اعتیاد ‌‌۲۰ در‌صد معتادان، خود معرف به مراجع می‌آیند. در مورد ایدز نیز به دلیل دوره پنهان بیماری و همچنین قبحی که در جامعه وجود دارد، آمار کامل و دقیقی در کشور وجود ندارد. درصدی هم که اعلام می‌شود، درصد پایینی از آمار واقعی مبتلایان به ایدز در کشور است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: موج سوم ایدز در کشور به دلیل شیوع مواد مخدر صنعتی و جنون جنسی شایع در این افراد است که با افراد متعددی رابطه برقرار می‌کنند، در کنار اعتیاد تزریقی در راه است. بیشترین آمار ایدز در کشور در میان معتادان است و ۷۰ درصد کسانی که ایدز دارند، از معتادان هستند.

وی در مورد آمار ایدز در کشورهای فقیر و توسعه‌یافته گفت: ۹۰ درصد ایدز در کشورهای فقیر و در حال توسعه ‌و تنها ۱۰ درصد آن در کشورهای توسعه یافته است و این به دلیل فرهنگ سازی و آگاهی مردم در کشورهای در حال توسعه است. باید از سنین کودکی آموزش‌های لازم را داد، چرا که این بیماری درمان ندارد و تنها راه مقابله پیشگیری است.

 

۲۹ فروردین : واردات ۲/۲ میلیون دلاری آلات موسیقی در سال ۹۲

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۹۲ در مجموع ۶/۹۲۸ تن آلات موسیقی و اجزا و قطعات و متفرعات آن به ارزش ریالی ۵۶ میلیارد ریال و ارزش دلاری ۲٫۲ میلیون دلار وارد کشور شده است.

رشد وزنی واردات آلات موسیقی ۳۲٫۱ درصد و رشد ارزشی منفی ۴۱٫۸ درصد بوده است.

همچنین طبق آمار گمرک ایران از ۱۲ ماه سال ۹۲ مبل، مبل‌های طبی جراحی، اسباب، تخت خوابی، چراغ و وسایل روشنایی، چراغ‌های تبلیغاتی، علائم نورانی و تابلوهای نورانی راهنما به وزن ۱۷٫۷ هزار تن و به ارزش ۶۳ میلیون و ۴۵۳ هزار دلار وارد ایران شده که از لحاظ وزنی ۵۶ درصد و ارزشی ۴۵٫۶ درصد رشد داشته است.

همچنین در این مدت واردات بازیچه و اسباب‌بازی‌ و لوازم ورزشی به وزن ۱۸ هزار تن و ارزش ۵۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم کل واردات سال گذشته ۳۳٫۵ میلیون تن و ارزش آن ۴۹٫۴ میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۷٫۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل خود نشان می‌دهد

 

۲۵ فروردین : گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در سال ۹۲

انتخاب .مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۲ را ۱۰٫۴ درصد اعلام کرد که این نرخ برای مردان ۸٫۶ و برای زنان ۱۹٫۸درصد است.

به گزارش مهر، براساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۲ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری پاییز ۱۰٫۳ درصد، تابستان ۱۰٫۴ درصد، بهار۱۰٫۶ درصد و زمستان سال گذشته معادل ۱۰٫۵درصد بوده است.

میانگین نرخ بیکاری جوانان در سال گذشته ۱۵تا ۲۴ ساله ۲۴ درصد بود که این نرخ برای مردان ۲۰ و زنان ۴۰٫۸درصد است.

متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۷٫۶ درصد اعلام شده که این نرخ برای مردان ۶۳ و برای زنان ۱۲٫۴درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی برای مناطق شهری ۳۶٫۹ و روستایی ۳۹٫۷درصد گزارش شده است.

درنتایج طرح آمارگیری میانگین نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱٫۸ درصد و روستایی هفت درصد اعلام ثبت است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: ۴۴٫۴درصد از شاغلان مرد بیش از ۴۹ساعت در هفته کار می کنند در حالیکه این میزان برای زنان شاغل ۱۵٫۳درصد است. همچنین سهم شاغلان با بیش از ۴۹ ساعت کار درمناطق شهری ۴۱٫۳ و روستایی ۳۷٫۴درصد است.

سهم اشتغال ناقص در کل کشور در سال ۱۳۹۲ معادل ۸٫۹درصد و این نرخ برای مردان ۹٫۷ و زنان ۴٫۷درصد است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد بخش خدمات با ۴۷٫۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش های صنعت با ۳۴٫۳ درصد و کشاورزی با ۱۸٫۳ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

براساس نتایج طرح آمارگیری ، استان لرستان با ۱۷٫۱درصد دارای بالاترین و استان گلستان با ۵٫۸درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استانهای کشور دارند.

همچنین ۱۵ استان در سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری تک رقمی و ۱۶ استان نرخ بیکاری دو رقمی را در کارنامه شان ثبت کرده اند.

 

۲۶ فروردین : دبیر انجمن برنج‌کاران: سکوت وزارت جهاد در مقابل ۲ میلیون تن برنج وارداتی

دبیر انجمن برنج‌کاران از روزه سکوت وزات جهاد کشاورزی، نسبت به واردات دو میلیون تنی برنج در سال گذشته خبرداد.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد به سکوت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات بی رویه برنج اظهار داشت: سال گذشته با وجود نیاز پانصد هزار تنی برای واردات برنج چیزی در حدود ۲ میلیون تن از این محصول وارد کشور شد.

گفتنی است بر اساس آمار گمرک ج.ا.ا د ر دو ماه آخر سال ۹۲ برنج سومین رتبه واردات را به خود اختصاص داده است و مجموع واردات این محصول به ۳۵۴ هزار تن رسیده است.

دبیر انجمن برنج ایران در مورد استفاده از برنج ایرانی در سبد کالا و صحبت‌های صورت گرفته با مسئولان دولتی در این مورد گفت: با وجود اینکه قبل از عیدبر سر قیمت ۳ هزار و پانصد تومان توافقی صورت گرفت، اما اکنون درخواست جدیدی که حکایت از کیلویی ۳ هزار و ۵۰ تومان است از سوی دولت مطرح شده است.

 

 

۲۶ فروردین : آمار ۱۶۰ میلیون نفری کودکان کار در جهان

ایسنا: قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل به اعلام آخرین آمار درخصوص کودکان کار در جهان پرداخت و گفت:‌ در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲۶۵ میلیون کودک کار در جهان وجود داشت که این آمار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶۰ میلیون نفر رسیده و برای ما بسیار نگران کننده است.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل با اشاره به شکل گیری کمپین بین‌المللی کودکان کار و خیابان اظهار کرد:‌ در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲۶۵ میلیون کودک کار در جهان وجود داشت که این آمار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶۰ میلیون نفر کاهش یافت، اما هنوز هم آمار نگران کننده‌ایست.

به گفته حسینی، واقعه نگران کننده در این خصوص این است که از این تعداد ۸۵ میلیون کودک در جهان کارهای بسیار سخت انجام می دهند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©