Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با  ۰۲ می ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳  برابر با ۰۲ می ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۶۴)

چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با ۳۰ آوريل ۲۰۱۴  

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

سقوط ۶۰ پله‌ای ایران در شاخص‌های زیست محیطی

جمعیت ایران ۴/۷۷ میلیون نفری شد

بانک مرکزی: تورم فروردین ماه امسال به ۵/۳۲ درصد رسید

۱۷ هزار چک برگشتی در روز

در آستانه روز جهانی کارگر/ هر سال چند کارگر در محیط کارشان می میرند؟

وزیر کار : ۲۰۰هزار شغل در خطر تعطیلی داریم

علیرضا محجوب: ۷۰درصد از کارگران کشور قراردادی و پیمانی هستند

۵ میلیون نفر دوشغل دارند؛ ۵/۲ میلیون نفر بیکار

وزارت بهداشت: هر ساعت ۲ تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند

افزایش ۵۰ درصدی اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان

بالغ بر ۹۰ درصد این کودکان برای معیشت خانواده کار می‌کنند

۵۰ درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته است

'افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین در فصل امتحانات ایران'

۱۰ اردیبهشت : سقوط ۶۰ پله‌ای ایران در شاخص‌های زیست محیطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از ۱۳۲ کشور مطالعه شده درحوزه اکوسیستم آبی، ایران در رتبه ۱۳۰ قرار دارد، گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته، در شاخص‌های زیست محیطی بیش از ۶۰ پله سقوط داشته‌ایم و مطالعات و مشاهدات داخل کشور از هامون گرفته تا ارومیه این موضوع را تأیید می‌کند.

کیخا ادامه داد: تمام ارزش افزوده بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه -آن هم در شرایط کنونی که بیشترین تولید را داریم- کمتر از یک میلیارد دلار در سال بوده است. آیا این مقدار ارزش آن را داشت که دریاچه ارومیه را از دست دهیم؟ این موضوع در مورد زاینده رود نیز صدق می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه محیط زیست کشور به سمت بحران نمی‌رود، بلکه در دل بحران قرار دارد، تصریح کرد: طبق گفته وزیر نیرو ۲۹۰ سفره زیرزمینی وضعیت بدتر از دریاچه ارومیه دارد این در حالی است که پنج تا شش برابر دریاچه ارومیه را در سفره‌های زیرزمینی از دست داده‌ایم.

 کیخا افزود: ۲۰ درصد منابع آبی کشورهای دیگر که وضعیت محیط زیستی خوبی دارند برای تولید استفاده و ۸۰ درصد به طبیعت باز می‌گردد، اما در ایران ۷۵ درصد منابع آبی استفاده و ۲۵ درصد به طبیعت باز می‌گردد،

 

۱۰ اردیبهشت : جمعیت ایران ۴/۷۷ میلیون نفری شد

مرجع رسمی آماری کشور پیش بینی کرد که کل جمعیت ایران در پایان سال ۹۳ به ۷۷٫۸ میلیون و در سال ۹۵ به بیش از ۷۹٫۶ میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که در مدت اخیر آمار و ارقام متناقض و متفاوتی از میزان جمعیت کشور از سوی مراجع مختلف اعلام شده است مرکز آمار ایران با انتشار آمار بدست آمده قبلی همچنین پیش بینی کارشناسی از این موضوع از افزایش ۱۰ میلیونی جمعیت کشور طی سال های ۸۵ تا ۹۵ و رشد حدود پنج میلیونی در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۵ خبر داد.

بر این اساس جمعیت کل ایران بنابر نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ از ۷۰ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر در سال ۸۵ با رشد حدود یک میلیون نفری در هر سال به ۷۵ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در سال ۹۰ افزایش یافته است.

این در حالی است که برآوردهای مرکز آمار نشان می دهد که جمعیت کنونی کشور حدود ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که تا پایان سال ۹۳ به بیش از ۷۷ میلیون و ۸۵۶ نفر می رسد.

در عین حال پیش بینی می شود که با ادامه روند موجود جمعیت هر سال رشد یک میلیونی را پشت سرگذاشته و در نهایت در سال ۹۵ به مرز ۸۰ میلیون برسد.

 

۱۰ اردیبهشت : بانک مرکزی: تورم فروردین ماه امسال به ۵/۳۲ درصد رسید

خبر آنلاین. بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ماه را ۱۷.۴ درصد و تورم میانگین این ماه را ۳۲.۵ درصد اعلام کرد.

به نقل از بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح ذیل است:

- شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌‌ماه ۱۳۹۳ به عدد۱۸۸٫۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۰ درصد افزایش یافت.

- شاخص مذکور در فروردین‌‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل۱۷٫۴ درصد افزایش داشته است.

- نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌‌ماه ۱۳۹۳نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین‌ ماه ۱۳۹۲ معادل ۳۲٫۵درصد  می‌باشد.

لازم به ذکر است، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران :

- نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل۳۰٫۲ درصد می‌باشد.

- همچنین براساس این محاسبات، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل۱۷٫۶ درصد افزایش داشته است.

مقایسه نتایج فوق الذکر، بیانگر آن است که تغییرات شاخص قیمت در دو بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل تقریبا برابر بوده و جهت تغییرات نرخ تورم (میانگین دوازده ماهه ) نیز کاملاً همسو و سازگار است.

 

۹ اردبهشت : ۱۷ هزار چک برگشتی در روز

به گزارش افکارنیوز،

آن گونه که آمار می‌گوید، سال ۹۰ در حالی آغاز شد که در هر روز از یک سال منتهی به آن، هجده هزار چک برگشت می‌خورد تا نشان دهد ‌روند چک‌های برگشتی همچنان در خط صعود است؛ از ۳.‌۵ میلیون چک برگشتی در سال ۸۴ تا ۵ میلیون فقره در سال ۸۸، ۵. ۵ میلیون فقره در سال ۸۹ و در پایان رکورد شکنی سرسام آور این پدیده در سال ۹۰ که برخی عدد هفتاد هزار چک برگشتی به ازای هر روز کاری را برای توصیف آن بیان می‌کردند!

البته احتمالا شدت اغراق در آمار سال ۹۰ اینقدر زیاد بوده که بایدآن را نامعتبر دانسته و از محاسباتمان خارجش کنیم، چراکه آمار چک‌های برگشته در سال بعد از آن، حکایت از افزایش درصد چک‌های برگشتی به نسبت چک‌های وصول داشت، حال آنکه تعداد چک‌های برگشتی به مراتب کمتر از هفتاد هزار در روز بود.

به عبارت بهتر، با ثبت رکورد ۱۲ درصدی میزان چک‌های برگشتی به نسبت چک‌های وصول شده در سال ۹۱، همچنان روند رو به رشد چک‌های برگشتی تداوم یافت و با قدرت می‌تاخت و به رغم این همه رکورد‌شکنی، هنوز قانون چک آن چیزی بود که سال ۷۲ مصوب شده و یکی دو بار، آخرین آن در سال ۸۲، وصله و پینه شده و الحاقاتی به خود دیده بود.

برای درک بهتر این مفهوم، بد نیست سری به آخرین آمار ارائه شده درباره چک‌های برگشتی ‌که از قضا کاهش هم نشان می‌دهد و به عدد ۱۱ درصد (یعنی از هر ۱۰۰ چک معامله شده، ۱۱ چک برگشت خورده) رسیده ولی به لحاظ فراوانی، هنوز عددی نزدیک به هفده هزار چک برگشتی در روز (منظور روز کاری ست) را نشان می‌دهد که اگر نگوییم فاجعه است، کم از آن ندارد.

اگر از این آمار و ارقام اینگونه برداشت کنیم که روزانه هفده هزار عهد رسمیت یافته و ضمانت شده می‌شکند (با صرف‌نظر از علت این اتفاق)، باید اذعان کنیم که پذیرفتن شکسته شدن ده‌ها و صد‌ها برابر این میزان از عهدهای ضمانت نشده، حکایت از خوش‌بینی ما خواهد داشت!

 

۹ اردیبهشت : در آستانه روز جهانی کارگر/ هر سال چند کارگر در محیط کارشان می میرند؟

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،

یک هفته قبل یکی از اعضای شورای اسلامی کار اعلام کرد، حداقل حقوق با افزایشی که در آن صورت گرفته تنها کفاف ۱۰ روز زندگی کارگران در تهران را می دهد. آخرین رده بندی شاخص فلاکت نیز نشان می دهد که ایران در کنار ونزوئلا در صدر جدول از نظر این شاخص قرار گرفته است.

اما در حال حاضر اصلی ترین نگرانی کارگران به دو حوزه معیشت و ایمنی در محیط کار مربوط می شود. اطلاعاتی که سایت پایش پرس به نقل از سازمان بین المللی کار منتشر کرده نشان می دهد کارگران تهرانی و اصفهانی در صدر کشته شدگان محیط کار قرار دارند. براساس این گزارش سال ۹۱ استان‌های تهران با ۲۷۱ فوتی، اصفهان با ۱۴۳ فوتی و خراسان رضوی با ۱۰۷ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده اند. از طرف دیگر هم، استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کمترین آمار حوادث ناشی از کار را داشته اند. البته تجمع فعالیت های اقتصادی در شهرهای بزرگی نظیر تهران و اصفهان می تواند علت بالا بودن آمار حوادث در این شهرها باشد. همین طور، بیشترین حوادث کار در فصل تابستان و کمترین حوادث در فصل زمستان رخ داده که به نظر می رسد رشد فعالیتهای اقتصادی، به خصوص فعالیت های ساختمانی در تابستان و رکود فعالیتها در زمستان علت این مساله باشد. همین طور، به گزارش سازمان تامین اجتماعی حوادث حین کار بیشتر در ساعت اولیه روز بین ده تا یازده صبح رخ داد می دهد. در حال حاضر آمارها نشان می دهد که حوادث کارگری در ایران نیز بیش از دیگر کشورهاست.

 

 

سال

فوتی های ناشی از سقوط از بلندی

تعداد زنان فوت شده

تعداد مردان فوت شده

۱۳۹۱

۶۵۸

۵ 

۶۵۳

۱۳۹۰

۵۷۱

۳

۵۶۸

۱۳۸۹

۴۳۴

۲

۴۳۲

 

سال

فوتی های ناشی از برق گرفتگی

تعداد زنان فوت شده

تعداد مردان فوت شده

۱۳۹۱

۲۴۷

۱

۲۴۶

۱۳۹۰

۱۸۷

۳

۱۸۴

۱۳۸۹

۱۷۳

۱  

۱۷۲

 

 

۸اردیبهشت : وزیر کار : ۲۰۰هزار شغل در خطر تعطیلی داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطابق آمار‌های موجود، به‌ واسطهٔ بی‌برنامه‌گی در کشور ۲۰۰ هزار شغل در خطر تعطیلی داریم که قسمت بیشتر این مشاغل در معرض تهدید در استان فارس است.

علی ربیعی با بیان این مطلب که در سال‌های آینده، حداقل روزی ۵۰ هزار نفر به افراد جویای کار اضافه خواهند شد، افزود: بنابراین اگر نتوانیم هر ساعت در این کشور یک شغل ایجاد کنیم، ‌ با مشکل مواجه خواهیم شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارفرمایان هم چندان حالشان خوش نیست، امسال برای افزایش دستمزد، شرایطی بود که ۲۹ درصد افزایش دستمزد داشتیم با حق مسکن دو برابر و حق خوار و بار که از ۳۰ هزار تومان به ۸۰هزار تومان افزایش یافت و نمایندگان کارفرما و کارگر با اتحاد رای دادند.

ربیعی همچنین لزوم توجه به فرهنگ کار و فرهنگسازی در این زمینه را یادآور و متذکر شد: هدف دولت اول حفظ سطح اشتغال موجود و بعد افزایش سطح اشتغال است.

 

 ۸   اردییبهشت : علیرضا محجوب: ۷۰درصد از کارگران کشور قراردادی و پیمانی هستند

دبیر کل خانه کارگر گفت: اصلی‌ترین علت ترویج قراردادهای موقت عدم خودباوری کارگران و استمرار نگاه زیردستی به کارگران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا «علیرضا محجوب» در همایش اتحادیه کارگران قرار دادی و پیمانی با ابراز افتخار نسبت به عضویت در تشکیلات خانه کارگر، گفت: اگر نگاه جامعه به کارگران تغییر نکندقوانین نیز تغییرنخواهند یافت.

وی افزود: استمرار نگاه زیردستی به کارگران در کنار عدم خود باوری نیروی کار منجر به ترویج قراردادهای موقت شده است تا جایی که در حال حاضر ۷۰درصد از کارگران کشور قراردادی وپیمانی هستند.

 

۸ اردیبهشت : ۵ میلیون نفر دوشغل دارند؛ ۵/۲ میلیون نفر بیکار

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مسائل مطرح در بازار کار کشور وجود میلیون ها دوشغله است که به دلخواه و یا ناچارا در طول شبانه روز در دو محیط متفاوت و یا از یک جنس کار پا می گذارند. اغلب کارشناسان بازار کار معتقدند، دوشغله بودن افراد راهی است که آنها برای تامین نیازهای مالی و جبران کسری منابع مورد نیاز خود می پیمایند و اغلب افراد به منظور تفنن و یا اتلاف وقت به سراغ شغل دوم نمی روند.

یکی از مهم ترین دلایلی که از سوی کارشناسان برای دوشغله شدن افراد مطرح می شود، ناتوانی خانواده ها در تنظیم هزینه ها و درآمد ماهیانه خود است تا جایی که افراد تنها با انجام یک شغل نمی توانند نیازهای مالی خود و خانواده را برآورده کنند؛ بنابراین ناچار می شوند به سراغ انجام کارهای دوم و حتی سوم بروند.

۵ میلیون شاغل در هر روز به جای خانه راهی محل کار دوم می شوند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، آمارگیری نیروی کار در سال ۹۲ نشان داده است که ۴۰٫۲ درصد افراد در طول روز اضافه کاری می کنند. به عبارتی از ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفری که جزو جمعیت فعال کشور محسوب می شوند، ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۱۷۹ نفر در بازار کار اشتغال دارند.

از بیش از ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر شاغل بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر تا پایان سال گذشته در طول هفته بیش از ۴۹ ساعت کار کرده اند که به معنی انجام اضافه کاری تلقی می شود. تا پایان سال گذشته، ۴۰٫۲ درصد افراد بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند.

حسین حبیبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه نتایج یک بررسی نشان می دهد دستکم ۵ میلیون نفر در کشور دوشغله هستند گفت: بخش قابل توجهی از بازنشستگان پس از طی دوران ۳۰ ساله کاری خود به بازار کار باز می گردند.

حبیبی با اشاره به وجود چند میلیون بیکار جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور گفت: بنابراین در صورتی که وضعیت حقوق و دستمزد افراد در زمان اشتغال به کار درست و واقعی شود، بسیاری از دوشغله های امروز به منازل بازخواهند گشت و فضا مهیا می شود تا بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان بتوانند یک فرصت شغلی بیابند.

 

۶ اردیبهشت : وزارت بهداشت: هر ساعت ۲ تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند

 

انتخاب
معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر مقدم دانستن امر پیشگیری در مقوله درمان به تصریح عوامل مخاطره آمیز سلامت و همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این عوامل خطر پرداخت.

به گزارش سرویس اجتماعی انتخاب؛ دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی است که دستاوردها، مسائل، مشکلات و برنامه‌هایی که در این حوزه را داریم مرور کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

سیاری سلامت را برخورداری کامل از رفاه جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی خواند و گفت: سلامت به معنی نبود بیماری، ناتوانی و معلولیت نیست بلکه باید تمام ابعاد مذکور در آن در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تنها ۲۵ درصد عوامل اثرگذار بر سلامت به حوزه بیومدیکال مربوط می‌شود ، ۱۰ درصد آن به مباحث ژنتیک و مابقی به حوزه اجتماعی باز می‌گردد.

ایدز در کودکان کار و خیابان ۴۵ برابر سایرین

وی بیماریهای واگیردار، غیرواگیر، آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های کمرشکن سلامت را چهار عامل تهدید سلامت شهرنشینان خواند و گفت: میزان ایدز در کودکان کار و خیابان ۴۵ برابر افراد دیگر است. در مجموع با خود مراقبتی می‌توان از این عوامل دوری کرد و سلامت را تامین کرد.

سیاری بیماریهای غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیماری‌ها به سه عامل خطر شامل تحرک، عادات غذایی و مصرف سیگار باز می‌گردند که تمام این عوامل در اختیار ما هستند. ۲۶ میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که بیماریهایی نظیر دیابت، فشار خون، چربی خون و مرگ زودرس قلبی از عوارض آن است. سالانه ۹۱ هزار نفر به علت سکته قلبی و ۴۳ هزار نفر نیز به علت سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند این در حالی است که ۸۰ درصد این موارد با خودمراقبتی قابل پیشگیری است.

صرف روزانه ۱۰ میلیارد تومان برای سیگار

به گفته سیاری ۵٫۵ میلیون ایرانی سیگاری هستند. روزانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار به ارزش ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود این در حالی است که سیگار عوارضی نظیر آسم، فشار خون، سرطان ریه و غیره را به دنبال دارد و دولت و مردم باید هزینه‌های آن را بپردازند.

هر یکساعت دو تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند

وی افزود: ۸۸ درصد مردم یعنی ۴۸ میلیون نفر روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند این در حالی است که میوه و سبزی عاملی هستند برای سلامتی.

سیاری آلودگی هوا را یکی از معضلات کشور خواند و افزود: در سال ۹۱ تنها پنج درصد روزهای تهران هوای پاک داشت. ۷۰ هزار خودرو فرسوده و خارج از استاندارد در تهران تردد می‌کند. این در حالی است که هر خودروی فرسوده سه برابر خودروی استاندارد آلودگی هوا ایجاد می‌کند. در مجموع در هر یک ساعت دو تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. چه کسی مسئولیت این امر را می‌پذیرد؟

 

۶ اردیبهشت : افزایش ۵۰ درصدی اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان

سالانه چهار هزار تن در ایران معتاد می‌شوند؛ اگر این خبر را کنار افزایش ۵۰ درصدی ریتالین در ایام امتحانات بگذاریم، نتیجه دردناکی به دست خواهد آمد. نخستین گام در مسیر اعتیاد به بهانه درس خواندن و رسیدن درجات بالای علمی!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که روز به روز بر شمار مبتلایان به انواع مخدر افزوده می‌شود و آمار دو میلیونی معتادان باورپذیری خود را تقریبا از دست داده است، به تازگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری ارائه کرده که به نوعی آغاز پدیده اعتیاد را هدف قرار داده است؛ مصرف بسیار زیاد «قرص شب امتحان» در کشور.

اما آنچه در این میان تلخ‌تر است، شیوع اعتیاد در مدارس است، چراکه دانش‌آموزان به لحاظ شرایط سنی، استعداد بسیار بیشتری برای سقوط در گرداب‌های مهیب دارند و حال آنکه آمار روایت می‌کنند که در این قشر، طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در ‌شانزده و هفده سالگی، یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند؛ آماری که برای مخدر معروف «شیشه» بیان می‌شود و معلوم نیست برای قرص ظاهرا بی آزاری که برای شب امتحان تجویز می‌شود، تا چه اندازه هولناک است.

آمار حکایت از آن دارد که۱.۱ درصد از دانش‌آموزان شیشه مصرف می‌کنند، ۴ درصد هم سابقه یک بار مصرف شیشه دارند، گرایش به مصرف مواد صنعتی میان دختران دانشجو بیشتر است و هزار و یک نکته نامطلوب و دردناک دیگر که اگر برای ریتالین و امثال داروهای مشابه آن بیان شوند، قطعا ده‌ها و شاید صدها برابر افزایش نشان خواهند داد.

 

۶ اردیبهبشت : بالغ بر ۹۰ درصد این کودکان برای معیشت خانواده کار می‌کنند

به گزارش سرویس«شهری» ایسنا، رضا جهانگیری‌فر در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت: کودکان کار و خیابان پدیده‌ای نیست که بحث جمع‌آوری در خصوص آن خیلی موضوعیت داشته باشد. بالغ بر ۹۰ درصد این کودکان خانواده دارند و برای معیشت خانواده کار می کنند.

 

۵ اردیبهبشت: / ۵۰ درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته است

 

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم پیاده روی در کنار دریاچه خلیچ فارس در پارک چیتگر تهران گفت: بیماری برای همه هست و هیچ کس از آن مصون نیست اما بسیاری از بیماریها به خصوص بیماریهای غیر واگیر هستند که ما می توانیم با اصلاح سبک زندگی خود از بروز آنها پیشگیری کنیم.

وزیر بهداشت گفت: مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر شامل فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک، شکر و روغنهای جامد، استعمال دخانیات، چاقی و کم تحرکی است که کنترل همه این موارد در دست خودمان است. 

هاشمی افزود: متأسفانه به علت بی توجهی به این مسائل حدود ۵۰ درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته های مغزی و قلبی است که بسیاری از آنها با خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علل مهم مرگ و میر ایرانیان سرطانها و از جمله سرطان ریه است که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی بروز آن است البته می دانم که بسیاری از مردم علت این نوع بیماریهای تنفسی را آلودگی هوا هم می دانند که البته تأثیر این نوع آلودگی ها موضوع قابل انکاری نیست.

۴اردیبهشت : 'افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین در فصل امتحانات ایران'

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در ایران زندگی می‌کنند

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با اشاره به نزدیکی به فصل امتحانات در ایران گفته است: "برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان به خاطر تبلیغات غلط و از روی ناآگاهی برای تقویت حافظه و شب بیداری از ریتالین استفاده می‌کنند، در شب‌های امتحان، فروش ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای جزینی با اشاره به خطر مصرف این دارو و دیگر مواد مخدر در میان دانش‌آموزان و دانشجویان گفته است: "طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در سنین ۱۶ و ۱۷ یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند و امسال نیز شیوع‌شناسی در بین دانش‌آموزان انجام خواهد شد."

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشتر نیز با اشاره به آمار سال گذشته گفته بود: "در سال پیش ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قرص و آمپول مخدر و ۵۲ تن پیش‌ساز مواد مخدر کشف شد. همچنین ۴۰۰ آشپزخانه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم شد."

وی همچنین با ارائه آماری در مورد مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان و دانشجویان در ایران گفت:"۱.۱ درصد از دانش آموزان شیشه مصرف می‌کنند. ۴ درصد هم سابقه یک بار مصرف شیشه دارند. گرایش به مصرف مواد صنعتی میان دختران دانشجو بیشتر است. ۵۳ درصد معتادان شاغل و ۶۳ درصد متاهل هستند."

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس ایران، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در ایران زندگی می‌کنند.

میانگین سنی ۷۰۰ هزار نفر از این معتادان که مصرف کننده تفننی هستند، ۲۱ سال است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©