Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با  ۱۱ می ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳  برابر با ۱۱ می ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۶۵)

جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ می ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرکز آمار: ۴۰ میلیون نفر در ایران نه شاغلند، نه بیکار! / ۲۴میلیون نفر شاغلند

هر سه روز یک نفر در کشور به دلیل بیماری پوکی استخوان می میرد

کاهش ۴۲ درصدی مصرف شیر و لبنیات در دو سال نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها

سالانه ۸۵ هزار ایرانی سرطان می گیرند

افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد

مرگ روزانه ۵ نفر در کارگاه‌‌های ساختمانی

ایران رکورد واردات چوب بستنی را شکست!

شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در ۴۶ سال گذشته داریم

افزایش طلاق در کشور، ۴۲۶ طلاق در روز

اشتغال صفر در سیستان و بلوچستان و رنج کارگران مهاجر بلوچ

آمار سزارین در ایران از مرز ۴۵% هم گذشت

هزار و ۱۳۰ ایرانی در زندان‌های خارج از کشور

نابودی ۱۹ میلیون بلوط در ایلام

تعطیلی ۵۴۰۰ واحد تولیدی در کشور

۷۰ درصد این واحدها در دوره تحریم تعطیل شده‌اند

 

۱۹ اردیبهشت : مرکز آمار: ۴۰ میلیون نفر در ایران نه شاغلند، نه بیکار! / ۲۴میلیون نفر شاغلند

مهر

۶٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بر تعداد افراد غیرفعال کشور افزوده شد و در حال حاضر ۳۹٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور نه شاغلند و نه بیکار و با اینکه در سن کار قرار دارند اما در توسعه کشور نقشی ندارند و صرفا مصرف کننده‌ هستند.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمارایران در سال های گذشته نتایج عجیب و در عین حال تامل برانگیزی از وضعیت فعالیت اقتصادی و اشتغال در ایران ارائه می دهد به نحوی که تا پایان سال گذشته (آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران) چیزی بیشتر از ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر از جمعیت کشور اساسا در محاسبات و آمارهای تخصصی وارد نشده اند و به عبارتی نه شاغل هستند و نه بیکار.

این گروه بزرگ از جامعه که تقریبا ۲ برابر کل جمعیت فعال کشور را تشکیل می دهد قدرت کوچکترین اثرگذاری را در تولید، توسعه و پیشرفت کشور بر اساس آمارهای ارائه شده ندارند و کاملا متکی به حدود ۲۴ میلیون نفری هستند که امروز جزو جمعیت فعال اقتصادی کشور محسوب می شوند.

۳۹٫۵ میلیون نفر نه شاغلند و نه بیکار!

تامل برانگیزتر اینکه طبق تعریف مرکز آمار ایران، بخشی از جمعیت فعال کشور نیز ممکن است بیکار باشند و تنها به دلیل قرار داشتن در سن کار جمعیت فعال خوانده می شوند. تعریف مرکز آمار از جمعیت فعال این است: تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر (حداقل سن تعیین شده) که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری (هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت داشته (شاغل) و یا از قابلیت مشارکت برخوردار بوده اند (بیکار)، جمعیت فعال اقتصادی محسوب می شوند!

همچنین طبق تعاریف ارائه شده، سن کار در ایران بین ۱۰ تا ۶۵ سال است و یا دستکم آمارها از این گروه سنی ارائه می شود. در عین حالی که دولت ها در سال های گذشته از اشتغال زایی میلیونی سخن گفته اند و همواره آمارهای گوناگونی نیز در این زمینه ارائه شده است، اما گزارشات مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ به میزان ۳٫۴ درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده افزایش تعداد انصراف دهندگان از ورود به بازار کار؛ همچنین افزایش تعداد زنانی که از پیدا کردن شغل ناامید شده اند و یا نشان دهنده انصراف موقتی گروه هایی از جامعه است که به جای ورود به بازار کار ترجیح داده اند دوباره به دانشگاه بروند.

از سوی دیگر، در جمعیت حدود ۲۴ میلیون نفری فعال اقتصادی کشور در سال گذشته زنان خانه دار، سربازان، دانشجویان و دانش آموزان نیز وجود دارند که جزو جمعیت فعال اقتصادی کشور محسوب شده اند. در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲، بر تعداد جمعیت غیرفعال کشور (نه شاغل و نه بیکار) ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر افزوده شده است و این موضوع به این معنی است که در ۸ سال گذشته به جای افزایش تعداد گروه های شاغل و فعال اقتصادی، ۶٫۵ میلیون نفر به جمعیت غیرفعال پیوسته اند!

افزایش ۶٫۵ میلیون نفری جمعیت غیرفعال

کارشناسان بازار کار می گویند از دلایل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، ناامیدی و مایوس شدن بخشی از جوانان از یافتن یک شغل مناسب است که طی آن بخشی از زنان و مردان دستکم به صورت موقتی قید یافتن شغل را زده اند که این مسئله به صورت بالقوه به زیان کشور خواهد بود چون بخشی از جمعیت و توان میلیونی کشور به جای مشارکت در تولید و توسعه، در سرگردانی به سر می برند و امکان هیچگونه استفاده ای از توان و انرژی آنها وجود ندارد.

طبق آمارهای موجود، نرخ مشارکت اقتصادی زنان همواره کمتر از مردان بوده است که این موضوع به ورود کمتر زنان به فعالیت های اقتصادی و همچنین وجود فضای نابرابر رقابتی در بازار کار برای تصاحب یک فرصت شغلی از سوی زنان و یا مردان بر می گردد. به بیان ساده تر، به دلیل مردسالار بودن بازار کار ایران؛ تمایل و گرایش کارفرمایان به جذب نیروی کار مرد نیز به مراتب بیشتر از جذب نیروی کار زن است.

به صورت کلی، نرخ مشارکت مردان از ۶۴٫۷ درصد در سال ۸۴ به ۶۳ درصد در پایان سال ۹۲ کاهش یافته و در این بخش نرخ مشارکت زنان نیز از ۱۷ درصد سال ۸۴ به ۱۲٫۴ درصد نزول داشته است. در عین حال، نرخ مشارکت اقتصادی چه برای مردان و چه زنان در فاصله ۸ سال گذشته کاهشی بوده که نشانه های خوبی از امکان رونق اقتصادی و یا استفاده از ظرفیت های جدید نیروی انسانی در تولید و توسعه نیست.

طبق آمارهای ارائه شده، بر جمعیت فعال کشور (اعم از شاغل و بیکار) در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ تنها ۶۰۰ هزار نفر افزوده شده که شامل گروه های بیکار و شاغل می شود. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اخیرا اعلام کرده است مرکز آمارایران اشتغال ایجاد شده در دوره ۸۴ تا ۹۲ را سالیانه تنها ۷۵ هزار فرصت شغلی اعلام کرده و هرگز خبری از ایجاد میلیون ها فرصت شغلی نبوده است.

 

جدول وضعیت نرخ مشارکت تعداد شاغلان و افراد غیرفعال کشور از ۸۴ تا ۹۲

تعدادبیکاران(میلیون‌نفر)

جمعیت‌غیرفعال(میلیون‌نفر)

جمعیت‌فعال(میلیون‌نفر)

نرخمشارکت‌اقتصادی(درصد)

سال

۲٫۶

۳۳٫۳

۲۳٫۲

۴۱

۱۳۸۴

۲٫۶

۳۴٫۵

۲۳٫۴

۴۰٫۴

۱۳۸۵

۲٫۵

۳۵٫۵

۲۳٫۵

۳۹٫۸

۱۳۸۶

۲٫۴

۳۷٫۲

۲۲٫۸

۳۸

۱۳۸۷

۲٫۸

۳۷٫۳

۲۳٫۸

۳۸٫۹

۱۳۸۸

۳٫۲

۳۸٫۳

۲۳٫۸

۳۸٫۳

۱۳۸۹

۲٫۸

۳۹٫۸

۲۳٫۳

۳۶٫۹

۱۳۹۰

۲٫۹

۳۹٫۸

۲۴٫۱

۳۷٫۷

۱۳۹۱

۲٫۵

۳۹٫۵

۲۳٫۸

۳۷٫۶

۱۳۹۲

 

 

۱۹ اردیبهشت : هر سه روز یک نفر در کشور به دلیل بیماری پوکی استخوان می میرد/ کاهش ۴۲ درصدی مصرف شیر و لبنیات در دو سال نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها

تابناک

مشاور شرکت صنایع شیر ایران گفت: هر سه روز یک بار به دلیل بیماری پوکی استخوان ۲۳۰ نفر معادل تلفات زلزله ارسباران در کشور جان خود را از دست می‌دهند که می‌توان با افزایش سرانه مصرف شیر به میزان زیادی از این مرگ و میرها جلوگیری کرد.

حسین چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار بانک مرکزی در دو سال نخست اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها مصرف مواد غذایی در کشور معادل ۱۸ درصد کاهش یافت، گفت: در بین مواد غذایی بیشترین کاهش مصرف با ۴۲ درصد مربوط به شیر و لبنیات بوده که در واقع این یک کاهش نبوده بلکه سقوط بوده است.

او با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی بهداشتی در کشور هم‌اکنون دست‌کم به طور میانگین ۱۵۰ میلیون دندان پوسیده در دهان مردم ایران وجود دارد، گفت: اگر در سال هزینه‌های معادل فقط ۲۰۰ هزار تومان صرف ترمیم هر دندان پوسیده شود که در سال رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ترمیم دندان مردم ایران لازم است که با این رقم می‌توان دست‌کم ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد. این در حالی است که با افزایش مصرف شیر و لبنیات در کشور می‌توان به تدریج از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان در نسل‌های آینده ایران جلوگیری کرد و یا دستکم به میزان زیادی آن‌را کاهش داد.

مشاور شرکت صنایع شیر ایران افزود: درباره سرانه مصرف شیر در ایران آمار و ارقام متفاوتی وجود دارد اما این رقم از کمتر از ۶۰ کیلوگرم تا حدود ۸۰ کیلوگرم اعلام شده است.

به گفته وی برای راه‌اندازی این کارخانه بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری شده است.

مشاور شرکت صنایع شیر ایران افزود: صادرات صنعت لبنیات کشور در سال قبل به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در صورت حمایت دولت و ایجاد برخی زیرساخت‌ها این رقم قابل افزایش حتی به یک میلیارد دلار نیز است.

 

۱۹اردیبهشت : سالانه ۸۵ هزار ایرانی سرطان می گیرند

یک متخصص تغذیه در امور سرطان اعلام کرد: در بسیاری از استان‌های کشور سرطان‌ها دومین علت مرگ و میر هستند و در کل کشور سومین دلیل مرگ و میر است. سالانه حدود ۸۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند.

سید حسین داوودی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت:‌در ایران نیز مانند اکثر کشورهای جهان سرطان‌ها از عوامل مهم ایجاد بیماری محسوب می‌شوند، به طوری که در سال ۹۰ و در آخرین سرشماری حدود ۱٫۲ نفر از هر هزار نفر به سرطان شدند.

این متخصص تغذیه در امور سرطان ادامه داد:‌ در کشور همچنین بروز سرطان به دلیل در معرض بودن عوامل خطرسازی مانند استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی، چاقی و اضافه‌ وزن رو به افزایش بوده است.

وی گفت: در کشور مردان به ترتیب بیشتر دچار سرطان‌های معده،‌مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری و غدد لنفاوی می‌شوند.

در زنان ایرانی نیز به ترتیب سرطان‌های پستان،‌ روده بزرگ، معده، مری، خون، تیروئید، تخمدان، رحم و مغز بیشتر است.

 

۱۸ اردیببهشت : افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از پیگیری راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های تخصصی مددکاری اعتیاد خبر داد.

وی با بیان اینکه امروزه اکثر کشورها مددکاران اجتماعی را به عنوان گروه اصلی درمان‌گر پذیرفته‌اند، گفت: چندی پیش تحقیقی در مورد نقش مددکاری در آمریکا انجام شد و مشخص شد که تا سال ۲۰۲۰ در حوزه مددکاری شاهد افزایش ۲۵ درصدی هستیم.

دین پرست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ترک جسمانی اعتیاد و سم‌زدایی کوچک‌ترین بخش در درمان اعتیاد است، گفت: مباحث روان‌شناسی و توانمندسازی معتادان برای ماندگاری در چرخه درمان بسیار مهم است و این در حالی است که مددکاری اصل درمان اعتیاد است.

۷۵ درصد از بهبودیافتگان مجددا به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند
وی عدم پذیرش معتادان از سوی خانواده‌ها را یکی از مشکلات جدی در درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: ۷۵ درصد از بهبودیافتگان مجددا به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند و رمز تداوم و پیش‌گیری از اعتیاد، دوباره فعالیت‌های مددکاری است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدریکی دیگر از مشکلات درمان اعتیاد را ننگ و عار دانستن اعتیاد زنان دانست که سبب کاهش مراجعه زنان به مراکز درمانی می‌شود و افزود: ۹٫۳ درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل داده‌اند و این در حالی است که براساس آمار سه روز گذشته سازمان پزشکی قانونی که در مورد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بود شاهد افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد هستیم.

وی با بیان اینکه علی رغم هجمه شدید تغییر الگوی مصرف براساس آمار منتشره از سوی پزشکی قانونی شاهد کاهش ۳٫۳ درصدی مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر هستیم، گفت: ۷۱ درصد از زندانیان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با مساله مواد مخدر درگیرهستند و این در حالی است که ۴۰ هزار نفر از زندانیان نیز به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدردر مورد الزام حضور مددکاران اجتماعی در مراکز موضوع ماده ۱۶ که ضمن انجام فعالیت‌های مرتبط، مسئولیت پیگیری ادامه برنامه‌های درمانی معتادان پس از ترخیص و اجرای مراقبت‌های بعد از خروج را برعهده دارند، گفت: در طول ماه‌های پایانی سال، ۵۱ هزار و ۸۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده‌اند.

دین‌پرست با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز برای فراهم نمودن زمینه فعالیت پررنگ‌تر مددکاران در چرخه درمان اعتیاد تمهیداتی را اندیشیده و در دستورکار قرار داده است، گفت: به هر حال باید از ظرفیت کم‌نظیر حدود ۱۰ هزار مددکار در کشور بهره برد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۶ هزار و ۳۴۱ مرکز درمانی در کشور وجود دارد که ۷۶ هزار و ۴۰۰ نفر در طول سال ۹۲ تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند، گفت: ۸۹ درصد از معتادان تحت پوشش مراکز غیردولتی و سمن‌ها قرارگرفته‌اند و بر همین اساس راه‌اندازی و توسعه کلینیک‌های تخصصی مددکاری اعتیاد به صورت ویژه و جدی در دست پیگیری قرار خواهد گرفت.

 

۱۸ اردیبهشت :  روزی ۹ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در ایران می‌میرند

 

در هر سال حدود سه هزار نفر در ایران بر اثر مصرف مواد مخدر صنعتی می میرند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفته است روزی نه نفر به دلیل مصرف مواد مخدر صنعتی که به صورت قاچاق ساخته می شود در آن کشور جان خود را از دست می دهند.

گزارشهای رسمی نشان می دهد که تعداد معتادان در ایران بیشتر از دو میلیون نفر است که ۷۰۰ هزار نفر آنها معتاد تفننی هستند.

وزیر کشور ایران گفته که اگر "یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود داشته باشد باید اقرار کنیم یک میلیون و۳۰۰ هزار خانوار درگیر بحث اعتیاد هستند و اگر ۶۳ درصد معتادان متاهل باشند یعنی ۷۰۰ هزار همسر معتاد در خانواده ها زندگی می کنند."

به گفته آقای فضلی "بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرزند در خانواده های معتاد زندگی می کنند و مطمئنا بخشی از فرزندان این افراد راه اعتیاد را پیش خواهند گرفت و اگر به این صورت پیش برویم سیکل اعتیاد در کشور ثابت خواهد ماند."

گزارش پزشکی قانونی نشان می دهد که در سال گذشته مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان پانزده درصد افزایش پیدا کرده است

آماری که سازمان پزشکی قانونی به تازگی منتشر کرده نشان می دهد که در سال گذشته ٢٩٥٧ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که نسبت به سال پیشتر، یعنی سال ۱۳۹۱، مقداری کاهش نشان می دهد. در سال ۱۳۹۱ تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر ٣٠٥٦ نفر بود.

بنابر گزارش سازمان پزشکی قانونی، با وجود کاهش مرگ و میر معتادان، آمار مرگ زنان معتاد بیشتر از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دو سال پیش (سال ۱۳۹۱) تعداد زنانی که به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند، ۱۹۱ نفر بوده است که این رقم در سال گذشته (۱۳۹۲) به ۲۳۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

در سال گذشته استان‌های تهران با ۷۳۵، اصفهان با ۳۱۲ و خراسان رضوی با ۲۱۲ مورد مرگ بیشترین و استان‌های بوشهر با ۱۳، ایلام و آذربایجان غربی هر کدام با ۱۷ و خراسان جنوبی با ۱۸ مورد کمترین تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند.

آقای رحمانی فضلی با تاکید بر تلاش برای کمک به معتادان گفته "با توجه به اینکه پاک شده ها در بهترین شرایط ۲۰ درصدشان پاک می مانند و ۸۰ درصد به اعتیاد باز می گردند و این آمار نشان می دهد که ما در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تاکنون ضعیف عمل کرده ایم."

 

۱۶ اردیبهشت : مرگ روزانه ۵ نفر در کارگاه‌‌های ساختمانی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: روزانه ۵ نفر در کارگاه های ساختمانی کشور جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان گفت: ۴۷ درصد از حوادث امروز مربوط به کارگاه های ساختمانی است در حالی که باید ایمنی و امنیت اولویت اول کارگاههای ساختمانی باشد.

ترکان تاکید کرد: زمانی که افراد شاغل در صنوف مختلف وارد بحث ساخت و ساز می شوند نباید انتظار داشت که ساختمانهای کشور عمری بیش از ۳۰ سال داشته باشد در حالی که عمر ساختمان اگر با اصول استاندارد ساخته شود باید به ۱۵۰ سال برسد.

 

۱۶ اردیبهشت : ایران رکورد واردات چوب بستنی را شکست!

فرارو

آمارهای رسمی نشان می دهد رکورد واردات چوب بستنی در کشور شکسته شده است.به گزارش خبرآنلاین، ۹۵ درصد از چوب بستنی مورد نیاز صنایع بستنی سازی کشور از چین وارد می شود. به گفته فعالان صنف صنایع لبنی راه اندازی خط تولید چوب بستنی نیز به طور متوسط ۳ میلیارد تومان هزینه به همراه دارد. براین اساس کارخانه های بستنی سازی کشور سالیانه ۲۴۰ میلیارد تومان چوب بستنی به کشور وارد می کنند. قیمت واردات هر عدد چوب بستنی ۸ تومان است. براین اساس سالانه حداقل ۳۰ میلیارد چوب بستنی به کشور وارد می شود.در حال حاضر تنها سه کارخانه واقع در کرج، زنجان و اصفهان چوب بستنی تولید می کنند. بررسی های نشان می دهد خرید خط تولید چوب بستنی و راه اندازی آن بسته به تعداد تولید در ساعت و مارک بین ۱۲۰ هزار دلار (مدل چینی با تولید ۱۵ هزار عدد در ساعت) تا ۶ میلیون یورو (مدل دانمارکی بیش از ۵۰ هزار عدد در ساعت) قیمت دارد.

قیمت خط تولید کارخانه چوب بستنی نیز به طور متوسط ۲۴۰ میلیون تومان برآورد می شود. خط تولید های مدرن چوب بستنی هم به طور متوسط هر ساعت توان تولید حداقل ۲۰ هزار قطعه چوب بستنی را دارند.  این میزان واردات چوب بستنی در کشور در شراطی رقم می خورد که سرانه مصرف شیر و کالاهای لبنی در کشور به کمتر از ۷۰ کیلوگرم رسیده است. میزان مصرف لبنیات در میان مردم ایران به طور متوسط ۲۲ درصد کاهش یافته است.

با این حال گزارش های رسمی نشان می دهد بستنی در سبد مصرف خانوارهای ایرانی جایگاه ویژه ای ندارد ولی با این حال سالیانه ارز قابل توجهی برای تامین چوب بستنی صرف می شود.

 

 

۱۵ اردیبهشت : شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در ۴۶ سال گذشته داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان آنکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد، افزود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.

به گزارش ایرنا، خسرو ارتقایی با بیان اینکه میزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بیش از ۹۷۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: با وجود مدیریت مصرف، اکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم.

وی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر، بارش های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را ۳۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته ذکر کرد و اظهار داشت: کاهش بارش ها، افزایش تبخیر و نفوذ آب در زمین موجب کاهش رواناب ها شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران، حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو را به ترتیب ۱۱۷، ۵۳، ۴۷، ۱۹۷ و ۱۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم مخزن این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۶۶، ۷۰، ۹۰، ۱۹۲ و ۱۴۲ میلیون مترمکعب بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی ۵۳۴ میلیون مترمکعب است، افزود: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال ۷۶۰ میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش ۲۲۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که پارسال سال کم بارانی درمقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، ساخت و ساز و ارتقا بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان حاضر میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر ۳۷۰ لیتر در شبانه روز و میزان مصرف ۳۲۰ لیتر برای هر نفر است و این درحالی است که نرم جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر ۱۵۰ لیتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، مدیرعامل آب منطقه ای تهران میزان آب به حساب نیامده را ۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: اکنون در تهران مصرف آب دو برابر نرم جهانی است.

ارتقایی با بیان اینکه با نیم لیتر آب هم می شود وضو گرفت، گفت: این درحالی است که عده ای برای وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمی آورند و گاهی برای وضو گرفتن چهار تا ۴٫۵ لیتر آب مصرف می کنند.

وی به مردم توصیه کرد: در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، حیاط و شست و شوی خودرو در مصرف آب صرفه جویی کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران اظهار داشت: مصرف آب تهران در زمان کنونی از ۲٫۷ میلیون مترمکعب به ۲٫۸۱ میلیون مترمکعب رسیده که در صورت افزایش دما، این میزان به ۳٫۴ میلیون مترمکعب در یک روز هم می رسد.

ارتقایی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه ۱۰ مترمکعب آب عبور می کند، گفت: در زمان پیک، مصرف تهرانی ها ۴۰ متر مکعب در ثانیه است که درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: برنامه ریزی شده است که ۲۲۰ میلیون مترمکعب از شرق و ۳۵۰ میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر و طالقان وارد تهران شود و چاره اندیشی شده که مابقی آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی تامین شود.

ارتقایی با بیان اینکه برنامه ریزی شده که ۷۰ میلیون مترمکعب از محل مدیریت مصرف و صرفه جویی، آب ذخیره شود، گفت: با این وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهیم شد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران در پایان تصریح کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده که بارش های فصل بهار با ۲۵ درصد کاهش درمقایسه با درازمدت مواجه است.

 

۱۵ اردیبهشت : افزایش طلاق در کشور، ۴۲۶ طلاق در روز

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر محزون در نشست خبری ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال که امروز در این سازمان برگزار شد، افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۳۴ مورد تولد ثبت شد که از این میان یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۵۶۶ مورد ولادت شهری و ۳۴۰ هزار و ۲۶۸ مورد ولادت روستایی بود. بر اساس این آمار در سال گذشته ۷۵۵ هزار و ۸۴۹ مورد ولادت پسر و ۷۱۵ هزار و ۹۸۵ مورد ولادت دختر ثبت شده است. بر اساس آمار سال ۹۲، ماهانه به طور متوسط ۱۲۲ هزار و ۶۵۳ واقعه ولادت و در هر شبانه روز به طور متوسط ۴۰۳۲ واقعه ولادت ثبت شده است که این آمار در هر ساعت به طور متوسط ۱۶۸ واقعه ولادت است. عمده‌ترین آمار ولادت مربوط به استان خراسان رضوی با ۱۰ هزار ۳۹۷ مورد است و بعد از آن استان سیستان و بلوچستان با ۶۴۸۸ مورد ولادت بیشترین میزان را نسبت به سال گذشته داشته‌اند که نشان دهنده رشد ۷٫۳ نسبت به پارسال است. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۹٫۱ درصد نرخ رشد جمعیت بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره نرخ موالید نسبت به جمعیت استان‌های کشور اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به ترتیب با ۳۵٫۹، ۲۵٫۴ و ۲۳٫۶ بیشترین نرخ و استان‌های گیلان و مازندران و تهران به ترتیب با ۱۳، ۱۴٫۴ و ۱۴٫۹ در هزار کمترین نرخ موالید را نسبت به جمعیت استانی خود داشته‌اند.

وی افزود: طبق قانون همه شهروندان موظف هستند تا ۱۵ روز ولادت را اعلام کنند. حدود ۹۷ درصد از موالید‌ها در مهلت قانونی ثبت شده است.

وی درباره آمار فوت در سال ۹۲ گفت: بر اساس آمار به دست آمده کل فوت ۳۷۲ هزار و ۸۹۷ مورد بوده که ۲۸۵ هزار و ۸۱۱ مورد فوت شهری و ۸۷ هزار و ۸۶ مورد فوت روستایی ثبت شده است. در این آمار ۲۰۹ هزار و ۹۵۵ فوت مربوط به مردان و ۱۶۲ هزار و ۹۴۲ مورد فوت مربوط به زنان بوده است. بر اساس آمار بدست آمده ماهانه به طور متوسط ۳۱ هزار و ۷۵ در هر شبانه روز به طور متوسط ۱۰۲۲ و در هر ساعت به طور متوسط ۴۳ واقعه فوت به ثبت رسیده است. آمار کل فوت نسبت به سال ۹۱، ۱٫۵ درصد رشد کرده است.

وی افزود: نرخ حاصل از ثبت فوت نسبت به کل کشور ۴٫۸ فوت است به گونه‌ای که پنج فوت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر رخ داده است. بیشترین آمار بدست آمده در این زمینه مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گیلان به ترتیب با ۶٫۷، ۶٫۴ و ۶٫۲ در هزار و کمترین آن مربوط به استان‌های البرز، کرمان و بوشهر با ۳٫۵، ۳٫۸ و ۳٫۹ در هزار بوده است.

محزون اضافه کرد: مهلت قانونی اعلام فوت ۱۰ روز است و ۹۵٫۹ فوت ها در مهلت قانونی ثبت می‌شود.

وی درباره آمار ازدواج در سال ۹۲ اظهار کرد: بر اساس آمار بدست آمده ۷۷۴ هزار ۵۱۳ مورد ازدواج در سال گذشته ثبت شده که ۶۶۴ هزار و ۱۳۳ مورد ازدواج شهری و ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ مورد ازدواج روستایی به ثبت رسیده است. بر اساس آمار بدست آمده ماهانه به طور متوسط ۶۴ هزار و ۵۴۳ در هر شبانه روز به طور متوسط ۲۱۲۲ و در هر ساعت به طور متوسط ۸۸ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است. طبق آمار به دست آمده میزان رخ دادن این واقعه نسبت به سال ۹۱ منفی ۶٫۷ درصد بوده است به گونه‌ای که ۶٫۷ درصد ازدواج در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ کاهش یافته است.

محزون در ادامه گفت: نرخ حاصل از ثبت ازدواج ۱۰٫۱ در هزار است. این بدان معناست که در هر ۱۰۰۰ نفر ۱۰ ازدواج به ثبت رسیده است. در استانهای اردبیل، کردستان، خراسان شمالی بیشترین آمار به ترتیب با ۱۳٫۶، ۱۳٫۲ و ۱۳٫۲ در ۱۰۰۰ ثبت شده است. کمترین میزان ثبت ازدواج نسبت به جمعیت استان‌ها مربوط به استان تهران، البرز و کرمان به ترتیب با ۷٫۵، ۷٫۶ و ۷٫۸ در ۱۰۰۰ است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره آمار طلاق در سال ۹۲ گفت: میزان کل طلاق ۱۵۵ هزار و ۳۶۹ مورد بوده است که ۱۴۴ هزار و ۸۳ مورد طلاق شهری و ۱۱ هزار و ۲۸۶ مورد طلاق روستایی ثبت شده است. بر اساس آمار بدست آمده ماهانه به طور متوسط ۱۲ هزار و ۹۴۷ در هر شبانه روز به طور متوسط ۴۲۶ و در هر ساعت به طور متوسط ۱۸ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. آمار کل طلاق نشان دهنده رشد ۳٫۴ درصدی طلاق در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ است به گونه‌ای که در سال ۹۱ در هر ساعت ۱۶ واقعه طلاق و در سال ۹۲ در همین مدت ۱۸ واقعه طلاق ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ در مقابل هر ۱۰۰۰ نفر دو واقعه طلاق رخ داده است، تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، گیلان و کردستان بیشترین واقعه طلاق نسبت به جمعیت استان خود را داشته‌اند و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، یزد، به ترتیب با ۰٫۶، ۱٫۱ و ۱٫۱ در ۱۰۰۰ کمترین میزان واقعه طلاق را داشته‌اند. نسبت ثبت ازدواج به طلاق به گونه‌ای بوده است که به ازای هر ۴٫۹ ازدواج یک طلاق رخ داده است. به بیان دیگر در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج ۲۰٫۱ طلاق به وقوع پیوسته است.

محزون افزود: در سالهای گذشته به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۱۰ طلاق رخ می‌داد که این آمار در سال ۹۱ به ۱۸ طلاق و در سال ۹۲ به ۲۰ طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج انجامید و این نشاندهنده سرعت بیشتر رشد طلاق نسبت به رشد ازدواج است.

وی افزود: در کل کشور پنج ازدواج در مقابل هر یک طلاق داشتیم. البته در برخی از استانها وضعیت پیچیده تر است. به گونه‌ای که در استان البرز سه ازدواج، استان تهران ۳٫۲ ازدواج و در استان گیلان ۳٫۹ ازدواج در مقابل هر یک طلاق رخ داده است. کمترین میزان در این زمینه مربوط به استان سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی است که به ترتیب ۱۳، ۱۱ و ۹ ازدواج در مقابل یک طلاق ثبت شده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با بیان اینکه برای نخستین بار آمار تعداد تغییر نشانی در سال ۹۲ را ارائه می‌دهیم ، گفت: بر اساس آمار بدست آمده یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۷۵ مورد ثبت تغییر نشانی در پایگاه جمعیت داشته‌ایم. بیشترین تغییر نشانی‌ها در وارد شدن به استان‌های تهران، البرز و اصفهان بوده است و بیشترین تغییر نشانی در خروج از استان‌ها از تهران، البرز و خوزستان ثبت شده است. بیشترین آمار تغییر نشانی داخل استان‌ها نیز مربوط به تهران، خراسان رضوی و خوزستان است.

وی درباره نام‌هایی که بیشترین فراوانی را در سال ۹۲ داشته‌اند، اظهار کرد: بیشترین فراوانی نامگذاری نوزادان برای پسران نام‌های امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد و علی و بیشترین فراوانی نامگذاری دختران فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا و زینب بوده است.

وی با اشاره به نقش سازمان ثبت احوال در سیاست‌های کلی جمعیت گفت: این سیاست بندهایی مانند حمایت از زوج‌های جوان، ‌تحکیم بنیاد خانواده، پیشگیری از آسیب‌ها و نهادینه سازی سبک زندگی است و ما نیز بر اساس وظایف خود در دستیابی به این سیاست‌ها می‌کوشیم.

محزون درباره بیشترین ازدواج ثبت شده برای زنان و مردان گفت: بیشترین ازدواج ثبت شده برای مردان در فاصله ۲۵ تا ۲۹ سال بوده که شامل ۲۸۴ هزار و ۶۲۴ مورد می‌شود، این آمار برای زنان ۲۵۲ هزار و ۵۸۶ مورد است که در بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی رخ داده است.

وی افزود: بر اساس آمار ثبت شده ۸۶ درصد از مردان بین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و ۸۵ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۲۹ سالگی ازدواج کرده‌اند و همچنان ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند ولی هنوز زندگی مشترک تشکیل نداده‌آند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در ادامه گفت: سن تجرد قطعی ۴۹ سال است و در صورتی که فرد پس از این سن ازدواج کند نقشی در تحولات جمعیتی ندارد. از سوی دیگر تاخیر سن ازدواج خطر تجرد قطعی را به ویژه برای دختران افزایش می‌دهد که باید برای کاهش این خطر برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

وی درباره آمار ازدواج‌ها بر اساس تفاوت سنی دختران و پسران گفت: همچنان در ۱۰٫۵ درصد از کل ازدوا‌ج‌ها سن دختر بیشتر از سن پسر است و این آمار بین ۱۰ تا ۱۱ در نوسان بوده است. بر اساس آمار بدست آمده در ۳٫۶ درصد از ازدواج‌ها، دختر یک سال بزرگتر بوده ، در ۰٫۲ درصد ازدواج‌ها دختر دو سال و در ۱٫۶ درصد ازدواج‌ها دختر سه سال از پسر بزرگتر بوده است. در ۱۱٫۹ ازدواج‌ها نیز دختر و پسر همسن بوده‌اند. بر اساس این آمار در ۸۹٫۵ درصد از ازدواج‌ها زوجین یا همسن بوده یا پسر بزرگتر بوده است.

محزون درباره بیشترین علل فوت در سال ۹۲ اظهار کرد: بیشترین علت به ثبت رسیده فوت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تومورها، حوادث غیرعمدی و بیماریهای دستگاه تنفسی بوده که به ترتیب ۳۸٫۳، ۹٫۳، ۷٫۳ و ۶٫۲ درصد است.

 

۱۵ اردیبهشت : اشتغال صفر در سیستان و بلوچستان و رنج کارگران مهاجر بلوچ

نماینده خاش، نصرت‌آباد و میرجاوه شرایط اشتغال در استان سیستان و بلوچستان را در حد «صفر» توصیف کرد.

«محمدرضا پشنگ‌ ریگی» در این باره به ایلنا گفت: صنعت در استان سیستان و بلوچستان رونقی ندارد و جوانان و تحصیل کرده‌های این استان عمدتا بیکارند به گونه‌ای که نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالای ۴۰ درصد است.

وی افزود: در حالی که سیستان و بلوچستان یک یازدهم از مساحت ایران را در بر گرفته و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در صنعت گردشگری، معادن سنگ و کشاورزی برخوردار است، از منظر شاخص‌های توسعه در قیاس با سایر استان‌ها در رتبه ۲۸ یا پایین‌تر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی سیستان و بلوچستان با دریای عمان و وجود منطقه آزاد چابهار در این استان تاکید کرد تا به امروز برای اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان کار قابل توجهی صورت نگرفته است تا به شاخص‌های استاندارد در این رابطه نزدیک شویم.

به گفته پشنگ ریگی، جوانان بلوچ برای درآمد ماهانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان اسلحه به دوش می‌گیرند و در مشاغل کاذب همانند قاچاق کالا و سایر فعالیت‌های غیر قانونی  مشغول به کار می‌شوند، بنابراین اسامی آن‌ها به لیست اشرار می‌رود و راه بازگشتی ندارند در حالی که اگر دولت زمینه را برای اشتغال آنان با حداقل حقوق فراهم کند، این معضل به خودی خود حل می‌شود.

 

۱۴ اردیبهشت : آمار سزارین در ایران از مرز ۴۵% هم گذشت

خبرگزاری مهر: ناهید خدا کرمی ظهر امروز در همایش تجلیل از ماماها نمونه استان اصفهان اظهار داشت: آمار سزارین در برخی استان ها مانند اصفهان به بالای ۶۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: پژوهشی روی فرزندان سزارینی در کانادا انجام گرفته که نتایج تامل برانگیزی به همراه داشته به طوری که  این افراد ۵۰ درصد بیشتر از نوزادان متولد شده در زایمان طبیعی به آسم، ۲۵ درصد به دیابت و ۲۰ درصد به چاقی و بیش فعالی مبتلا می شوند و این در حالی که آمار سزارین در این کشور نصف میزان سزارین در ایران هم نیست.

رئیس انجمن مامایی کشور بیان داشت: وضعیت سزارین در ایران اسفبار است به طوری که درصد این نوع عمل جراحی   در رتبه اول دنیا قرار دارد و نتایج این مصیبت ۲۰ سال آینده مشخص می شود.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۰۸ رتبه دوم جهانی در زمینه سزارین را داشت اما اکنون این رتبه به پله نخست جهان صعود کرده است.

خداکرمی تصریح کرد:  هنوز در ایران پژوهشی علمی در حوزه عوارض سزارین انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه فرزندان ما در حال محروم شدن از زندگی در داخل رحم مادر هستند، اظهار کرد: انگیزه باروری در کشور کاهش یافته و جمعیت به سمت پیر شدن رفته است.

رئیس انجمن مامایی ایران از کمبود ۹ هزار ماما در بخش زایشگاهی خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون این سوال مطرح است که  آیا تجهیزات مدرن پزشکی می توانند جای ماماها را بگیرد.

 

۳۱۴ اردیبهشت :  هزار و ۱۳۰ ایرانی در زندان‌های خارج از کشور

انتخاب

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با اعلام آزادی ۹۰۰ زندانی ایرانی در خارج از کشور در سال ۹۲، گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۱۳۰ تبعه ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند که مواد مخدر و عبور غیرمجاز عمده جرایم آنهاست.

*آزادی ۹۰۰ زندانی در سال ۹۲

وی در تشریح اقدامات وزارت امور خارجه و اداره کل ایرانیان این وزارتخانه در خصوص آزادی اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ بر اثر تلاش‌های صورت گرفته ۶۰۰ تبعه ایرانی زندانی در خارج از کشور آزاد شدند، گفت: این تعداد در سال ۱۳۹۱ به ۷۰۰ نفر و در سال ۱۳۹۲ به ۹۰۰ نفر افزایش یافت که شاهد رشد ۲۷ درصدی در این زمینه بودیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور را حدود سه هزار و ۱۳۰ نفر برشمرد و گفت که از این تعداد ۲ هزار و ۶۸۴ نفر در آسیا و  ۵۵۲ نفر در آمریکا و اروپا در زندان هستند.

وی اعلام کرد از این تعداد، ۴۵۰ نفر در امارات، ۲۴۳ نفر در ترکمنستان، ۲۲۹ نفر در مالزی، ۲۳۶ نفر در عراق، حدود ۲۰۰ نفر در سلیمانیه و اربیل، ۲۴۰ نفر در جمهوری آذربایجان، ۲۲۵ نفر در کویت و ۱۹۴ نفر در ژاپن در زندان به سر می‌برند و افزود: عمده جرائم آنها حمل و قاچاق مواد مخدر، سرقت، ورود غیرمجاز، کلاهبرداری و بوده است.

سجادی همچنین گفت که در حال حاضر ۱۵ تبعه ایرانی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه به امضای قرارداد انتقال محکومان با عراق اشاره کرد و افزود: این قرارداد به اقلیم کردستان عراق نیز ابلاغ شده، ولی هنوز اجرایی نشده است.

*۶ هزار زندانی خارجی در زندان‌های ایران/ عمده آنها افغان هستند

سجادی همچنین گفت که ۶ هزار زندانی خارجی در زندان‌های داخل کشور به سر می‌برند که عمده جرمشان عبور غیرمجاز، ضرب و شتم و است و افزود: حدود ۵ هزار نفر آنها افغان هستند که ۶۰۰ نفر مشمول عفو شدند.

 

۱۳ اردیبهشت : نابودی ۱۹ میلیون بلوط در ایلام

ایسنا

دبیر همایش کشوری «هاوار بلوط» گفت: ۱۹ میلیون اصله درخت بلوط در سطح جنگل‌های استان ایلام نابود شده است .
«مهدی مومنی»، در حاشیه همایش کشوری «هاوار بلوط» در ایلام گفت: با در نظر گرفتن تمام شرایط و ناملایمات حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه زاگرس رو به زوال و نابودی است.
او با بیان اینکه ۱۵ درصد از جنگل‌های این منطقه خشک شده و مابقی آن نیز به سرعت در حال خشک شدن است گفت: ۴۰ درصد از آب‌های شیرین کشور از طریق درختان جنگل‌های زاگرس تامین می‌شود.
او به عوامل خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس اشاره کرد و گفت: خشکسالی‌های ۱۰ سال گذشته، عدم وجود یخبندان و بارش برف که باعث رشد بیش از اندازه آفت‌ها شده، سوسک‌ها، موریانه‌ها و کرم‌های درخت‌خوار، آفت لورانتوس، ریزگردها و گرد و غبار، تخریب‌های مکانیکی توسط مردم دست به دست هم داده‌اند که این ریشه‌های تنفسی زمین را بخشکانند.
دبیر همایش کشوری هاوار بلوط با اشاره به اینکه ۶۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان ایلام در حال نابودی هستند، گفت: ریشه‌های هر درخت بلوط در ریشه‌های زندگی ما گره خورده‌اند و درختان بلوط منطقه زاگرس به آرامی در حال نابودی هستند که حفاظت و نگهداری از آنها نیازمند عزمی ملی و همگانی است.

 

 

۱۱ اردیبهشت : تعطیلی ۵۴۰۰ واحد تولیدی در کشور/ ۷۰ درصد این واحدها در دوره تحریم تعطیل شدهاند

کلمه
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعطیلی ۵۴۰۰ واحد تولیدی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا در همدان، سید محمد علی سید ابریشمی اظهار کرد: ۷۰ درصد از واحدهای تعطیل شده مربوط به دوره زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ است که به دنبال فعال سازی این واحدها هستیم.

وی افزود: برخی واحدها با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، برخی نیز متوقف شده‌ و برخی دیگر به تملک بانکها در آمده اند.

او تصریح کرد: برای فعال سازی و رفع مشکلات واحدها باید برنامه‌ریزیهای خاصی داشته باشیم چرا که علت تعطیلی واحدها متفاوت است.

وی گفت: واحدهایی که به سبب تحریم تعطیل شده اند باید از منابع جدید استفاده کنند و واحدهایی که به علت تکنولوژی و دانش فنی تعطیل شده اند با متخصصان داخلی ارتباط بگیرند و از منابع غیر تحریمی استفاده کنند.

معاون وزیر صنعت و تجارت تاکید کرد: واحدهایی که مشکل مواد اولیه دارند باید مواد اولیه را تغییر دهند و از منابع داخلی استفاده کنند که در این راستا کارهایی در حال انجام است.

وی گفت: شرکت ایران خودرو در حال حاضر ظرفیت روزانه تولید خودرو را از ۴۵۰ به ۲۰۰۰ دستگاه خودرو رسانده که این امر نویدی برای شرکتهای قطعه سازی خودرو است.

او ادامه داد: ایران خودرو در گذشته روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ خودرو تولید می کرد که عمده آنها ناقص و تولید غیر تجاری بود اما در حال حاضر این رقم به ۲۰۰۰ خودرو رسیده است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر اساس قانون قرار بود سهم تولید ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد اما با توجه به شرایط پیش آمده در حوزه هدفمندی یارنه ها دولت این سهم را کاهش می دهد که ما می پذیریم و باید از روش های دیگر این سهم را جبران کنیم.

اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به تصفیه خانه های واحدهای فعال

ابریشمی تصفیه خانه ها واحدهای تولیدی موجود در همدان را در وضعیت خوبی اریابی کرد و گفت: در روزهای گذشته ۸۰۰ میلیون تومان برای تصفیه خانه واحدهای صنعتی فعال در همدان اختصاص دادیم تا مشکلات تصفیه فاضلاب این منطقه برطرف شود.

او به قیمت زمین‌های ویژه امر سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: قیمت زمینها برای امر سرمایه گذاری به طور معمول ۵۰ هزار تومان بوده و همچنین قیمت زمین در نواحی صنعتی ارزانتر است و تنها زمین در تهران کمی بالاست و سایر استانها مشکلی در این زمینه ندارند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©