Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ برابر با  ۲۸ می ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳  برابر با ۲۸ می ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۶۷)

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ می ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

پشت پرده بورسیه دانشجویی/ بیش از ۳ هزار نفر از سال ۸۸ تا ۹۲ بدون آزمون بورسیه شدند

بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند/هفت میلیون خانوار زیر پوشش کمیته

هفته‌ای ۲۰ شکایت از اخراج‌ زنان به دلیل مرخصی زایمان

رتبه ایران در فساد مالی بالاتر رفت

کاهش ۸۰ درصدی تیراژ مطبوعات ایران در چند سال اخیر

تلفات سالانه موتورسواری تهران معادل سقوط یک بویینگ/ ۴۵ درصد از موتورسواران تابستان کشته می‌شوند

معاون وزیر کار : ۱۸۰۰ کارگر در سال گذشته جان خود را از دست دادند

مرگ روزانه ۹ ایرانی به دلیل مصرف مواد مخدر

۹۰ درصد کارگران ایران قرارداد موقت دارند

هر خانوار یک جوان بیکار دارد موج جدید بیکاری در راه است

افزایش شیوع ابتلا به عفونت HIV در کودکان ایران

سود سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری از طریق برده‌داری مدرن، ۲۱ میلیون مرد، زن و کودک مجبور به کار یا تن‌فروشی شده‌اند

 

۴خرداد : پشت پرده بورسیه دانشجویی/ بیش از ۳ هزار نفر از سال ۸۸ تا ۹۲ بدون آزمون بورسیه شدند

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا مجتبی صدیقی اظهارداشت: دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می کند.

وی تصریح کرد که در سال های گذشته یک هزار و ۸۸۴ نفر از بورس خارج به داخل تبدیل وضعیت شدند و در دانشگاه ها با گرفتن پذیرش مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: از میان این افراد معدل کارشناسی ۲۲۸ نفر کمتر از ۱۴ بوده که این رقم براساس آیین نامه ها می بایست بالای ۱۴ باشد.

وی افزود: از میان ۱۸۸۴ نفر معدل ۳۰۵ نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین نامه ها بالای ۱۶ باشد.

صدیقی اضافه کرد: در پرونده ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است.

وی با بیان این که براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است خاطرنشان کرد که از این تعداد ۳۲۵ نفر فاقد شرط سنی بوده اند.

معاون وزیر علوم درباره تعداد دیگری از این افراد نیز گفت: در پرونده ۱۸۳ نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد که در بین دانشگاه های داخل کشور در بحث تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، دانشگاه علامه طباطبایی با پذیرش ۲۵۹ نفر رتبه اول را در میان دانشگاه های داخلی کسب کرده است.

رییس سازمان امور دانشجویان در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد که اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن که در سال ۱۳۶۸ توسط وزیر علوم تایید شده انجام می شده است.

صدیقی گفت: تا سال ۱۳۹۲، ۷۲۹ نفر از مسیر فراخوان ها به بورس خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان ها را نداشتند.

وی با بیان این که داشتن معدل ۱۴ در دوره کارشناسی و ۱۶ در کارشناسی ارشد از جمله شروط دانشجویان اعزام به خارج از کشور بود اظهارداشت: از مجموع ۷۲۹ نفر دانشجوی اعزام شده معدل کارشناسی ۷۳ نفر کمتر از ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد ۷۰ نفر دیگر کمتر از ۱۶ بود.

وی توضیح داد که از سال ۱۳۸۹ و با توجه به مشکلات ارزی کشور بحث تبدیل قبولی های خارج از کشور به داخل مطرح می شود.

وی با یادآوری تعداد ۱۸۸۴ نفر تبدیل شدگان بورس خارج به داخل اظهارداشت: تمامی این افراد باید مسیر گزینش را برای پذیرش در دانشگاه ها طی می کردند اما نیمی از آنها هنوز نظر گزینش یا هیات مرکزی جذب وزارت علوم را ندارند.

صدیقی درباره هزینه ای که وزارت علوم می بایست برای هر یک از این دانشجویان (دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل) به دانشگاه ها پرداخت کند گفت: این رقم برای دانشجویان رشته های علوم انسانی ۳۰ میلیون تومان و برای دانشجویان غیر از علوم انسانی ۴۰ میلیون تومان است و این رقم تا پایان سال ۹۲ برای آنها پرداخت شده است.

معاون وزیر علوم تعداد مربیانی که طی پنج سال گذشته به خارج از کشور اعزام شده اند را ۹۳۳ نفر عنوان کرد و افزود: در موضوع ادامه تحصیل کارمندان پیمانی، این امر باید به تایید هیات امنای دانشگاه ها برسد و طرح سربازی نیز روند صحیحی نبوده است.

وی درباره آیین نامه ایثارگری دانشگاه ها و وزارت علوم برای بورس داخل و خارج اظهار داشت: شرط معدل این افراد در دوره کارشناسی ۱۳ و در دوره کارشناسی ۱۵ و شرط سنی نیز ۴۵ سال است؛ از طریق این آیین نامه ۱۸۵ نفر برای دوره دکتری به دانشگاه ها معرفی شده اند که تعداد معدودی از آنها ضوابط و شرایط لازم را نداشته اند.

صدیقی در مجموع تعداد افرادی که بدون آزمون وارد دوره دکتری شده اند را ۳ هزار و ۲ نفر اعلام کرد و گفت: ۹۳۳ نفر مربی، یک هزار و ۸۸۴ نفر تبدیل بورسیه خارج به داخل و ۱۸۵ نفر ایثارگر بوده اند.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: هیچ گاه نگفته ایم که تمامی این افراد مشکل داشته اند اما این افراد بدون آزمون مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه تا پایان سال ۱۳۹۲، ۱۹۶ نفر از دانشجویان و ۲۲ نفر از مربیان در این حوزه از میان پرونده های دوره قبل برای ادامه تحصیل به دانشگاه ها معرفی شده اند.

** ۱۱۰ نفر بورس خارج می شوند

وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۱۰ نفر ظرفیت بورس اعزام به خارج در نظر گرفته ایم که دو برابر ظرفیت آنها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به ما معرفی شده اند.

معاون وزیر علوم با یادآوری فراخوان جذب بورس داخل در اردیبهشت ماه اظهار داشت: حداقل معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ۱۵ و ۱۷ برای جذب دانشجویان است؛ البته معدل تراز شده در این زمینه محاسبه خواهد شد و نحوه تراز بندی آن نیز با سازمان سنجش آموزش کشور است.

وی خاطرنشان کرد که دانشجویان پذیرفته شده باید جز ۲۰ درصد اول فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه های خود برای جذب در بورس داخل باشند.

صدیقی در پاسخ به این سوال که چرا تنها ۲۰۰ نفر برای بورس داخل جذب می شوند و این تعداد کم است، اظهار داشت: بورس داخل برای دانشگاه های بزرگ نخواهد بود و تنها دانشگاه های شهرستان ها و دانشگاه های کوچک این افراد را پذیرش می کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان درباره تغییر آیین نامه بورس مربیان نیز گفت: برای این دسته از افراد کسب ۶۰ درصد امتیاز برای ارتقا الزامی شده و با داشتن سابقه کار و شرط سنی دانشگاه ها می توانند مربیان خود را معرفی کنند؛ این آیین نامه در شورای مرکزی بورس تصویب شده و منتظر تایید نهایی وزیر علوم هستیم.

وی درباره فرصت های مطالعاتی نیز گفت: سیاست ما توسعه درست و هدفمند این دوره هاست تا دانشجویان دوره صدیقی تصریح کرد: سال گذشته در حدود ۴۰۰ نفر به منظور استفاده از فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند که این آمار برای سال جاری دو برابر و در حدود ۸۰۰ نفر خواهد بود.

 

۴ خرداد : بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند/هفت میلیون خانوار زیر پوشش کمیته

ایلنا

سرپرست کمیته امداد امام خمینی گفت: یک میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد قرار دارند.

به گزارش ایلنا، حسین انواری در نشست تخصصی زنان سرپرست خانوار استان مازندران در ساری با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش این نهاد قرار دارند، افزود: کمیته امداد امام (ره) علاوه بر پرداخت مستمری به این زنان برای گذران امور زندگی به آنان تسهیلات خوداشتغالی نیز می‌پردازد تا به خودکفایی برسند.

وی از ازدواج دوباره سه هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد در دوسال اخیر خبر داد و گفت: کمیته امداد حمایت خود را بعد از ازدواج این زنان ادامه می‌دهد؛ به این صورت که به آنان و همسرانشان تسهیلات ارائه می‌شود تا بتوانند درآمد کسب کنند. علاوه بر آن هم اکنون بیش از هفت میلیون خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام (ره) قرار دارند.

سرپرست کمیته امداد سقف تسهیلات پرداختی برای ایجاد هر فرصت شغلی از سوی این نهاد را ۱۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی به کمیته امداد اختصاص یافته است که با پرداخت این میزان تسهیلات ۲۰۰ هزار فرصت اشتغال زایی در سراسر کشور ایجاد خواهد شد.
وی همچنین در مراسم افتتاح مرکز نیکوکاری مسجد شکوهی شهرستان ساری گفت: تاکنون ۳هزار مرکز نیکوکاری کمیته امداد با محوریت مساجد در سراسر کشور ایجاد شده است.

 

۴ خرداد : هفته‌ای ۲۰ شکایت از اخراج‌ زنان به دلیل مرخصی زایمان

شهیندخت مولاوردی  معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : ما اقدامات لازم را برای افزایش مرخصی زایمان انجام داده ایم و در انتظار ابلاغ بودجه ای آن هستیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: البته برای افزایش مرخصی زایمان زنان باید امتیازات ویژه ای مانند ایجاد ساعت کار شناور برای مادران در نظر بگیریم، چرا که بسیاری از زنان شاغل پس از مرخصی زایمان شغل خود را از دست می دهند.
به گفته وی، در حال حاضر معاونت زنان هفته ای ۲۰ شکایت از اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان دریافت می کند و با توجه به این شرایط بهتر است به جای تقلیل ساعت کاری ساعت کاری شناور برای مادران در نظر گرفته شود و همزمان با آن مهدکودک در کنار محل کار زنان ایجاد شود.

 

۴ خرداد : رتبه ایران در فساد مالی بالاتر رفت

ایلنا

فساد اقتصادی که از آن به سوء استفاده از قدرت، امکانات، اختیارات و مناصب دولتی به منظور تامین منافع شخصی، گروهی، حزبی، قومی یا طبقه‌ای خاص تعبیر می‌شود،‌ امروزه در بسیاری از کشورهای مختلف جهان به عنوان یک معضل اساسی مورد توجه می‌باشد. بانک جهانی، فساد را بزرگ‌ترین مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی تعریف کرده است.

ایران در رتبه پنجاه‌و‌چهارم سازمان شفافیت بین‌المللی قرار دارد.

هدیه وجدانی طهرانی،‌کارشناس مسائل اقتصادی، درگفت و گوبا خبرنگار ایلنا اظهار داشت: فساد دولت موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای بخش دولتی می‌شود، سیاست‌های دولت را در تضاد با منافع اکثریت قرار می‌دهد و باعث هدر رفتن منابع ملی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اعلام کرد: بر اساس گزارش رتبه‌بندی سازمان شفافیت بین‌المللی در خصوص شاخص تشخیص فساد در سال ۲۰۱۲،  ایران در میان۱۷۴ کشور جهان، در رتبه پنجاه‌و‌چهارم قرار دارد.

وی گفت: این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۱، در میان ۱۸۲ کشور جهان دارای رتبه پنجاه و دوم بوده است اما این امر لزوماً به معنای بدترشدن وضعیت فساد در کشور نیست.

به گفته وی  آنچه مهم است میزان شاخص مربوطه در یک کشور است بطوریکه براساس گزارش‌های موجود، میزان شاخص به دست آمده در مورد ایران از ۲٫۷ در سال ۲۰۱۱ به ۲٫۸ در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته که این امر نشان دهنده بهبود نسبی شاخص مذکور در رتبه‌بندی شاخص‌های تشخیص فساد است.

طهرانی اظهار داشت: براساس رتبه‌بندیهای انجام شده در سال ۲۰۱۱ در خصوص شاخص تشخیص فساد، نیوزلند با شاخص ۹٫۵ در صدر پاک‌ترین کشورها و سپس کشورهای دانمارک و فنلاند هریک با شاخص ۹٫۴ در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای سوئد، سنگاپور و نروژ نیز هرکدام با شاخصی برابر ۹٫۳، ۹٫۲ و ۹ به ترتیب رتبه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

بنا به گفته وی؛ کشورهایی نظیر بنگلادش،‌ اکوآدور،‌ اتیوپی، گوآتمالا،‌ قزاقستان،‌ مغولستان، موزامبیک و جزایر سلیمان نیز همانند ایران از شاخصی معادل ۲٫۷ برخوردار بوده و از اینرو درجایگاه یکسانی قرار دارند. البته در میان کشورهای خاورمیانه، قطر با شاخصی معادل ۷٫۲ بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده و در مقابل،‌ افغانستان با شاخصی برابر ۱٫۵ دارای پایین‌ترین رتبه به لحاظ شاخص تشخیص فساد بوده است.

 این کارشناس اقتصادی افزود: به طور کلی دلایل مختلفی برای ایجاد فساد اقتصادی در کشور وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به وجود رانت‌ها،‌ دولتی بودن اقتصاد و بزرگ بودن حجم دولت،  خصوصی سازی نامناسب، پایین بودن سطح دستمزدها در خدمات دولتی در مقایسه با بخش خصوصی، ضعف شایسته سالاری مبتنی بر علم و تخصص درگزینش مدیران ارشد سازمانها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد.

 

۲ خرداد : کاهش ۸۰ درصدی تیراژ مطبوعات ایران در چند سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد سلطانی‌فر مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب مطبوعات و روابط عمومی‌های استان اردبیل با اشاره به اینکه شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است، بیان کرد: سایت‌های خبری و غیرخبری اینترنتی روزبه روز در حال گسترش می‌باشند و هم اکنون تنها در بخش خبری تعداد سایت‌های خبری فارسی زبان از رقم شش هزار و ۲۰۰ عدد گذشته است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد سایت خبری تنها ۱۳۹ مورد دارای مجوز بوده و بقیه بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌باشند، اضافه کرد: رسانه و روابط عمومی‌های ما اگر به خود نجنبند و از شناخت تکنولوژی و مخاطب غافل شوند دچار سردرگمی شده و فضا را به دیگران واگذار خواهند کرد.

سلطانی فر گفت: در روابط عمومی سنتی نقش و جایگاه مخاطب صفر بود و دستگاه همه کاره بود اما اکنون در نقطه پیشرفته فعالیت روابط عمومی‌ها یعنی ˈدیپلماسی عمومیˈ مخاطبان همه کاره شده و چایگاه خود را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داده‌اند.

 

 

۲ خرداد : تلفات سالانه موتورسواری تهران معادل سقوط یک بویینگ/ ۴۵ درصد از موتورسواران تابستان کشته می‌شوند

ایلنا

 به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار در تهران کشته می‌شود./ حدود ۲۵ درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی چه در کل کشور و چه در تهران مربوط به موتورسواران است./ ۷۵ درصد موتورسواران از نیروهای مولد جامعه محسوب شده و زیر ۴۰ سال سن دارند.

 معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: ۴۵ درصد قربانیان موتورسواری در تابستان کشته می‌شوند.

به گزارش ایلنا، شهرام جباری زادگان از ایام گرم سال شامل ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان فصل مرگ و میر موتورسواران نام برد و گفت: مجموعاً ۴۵ درصد موتورسواران در این ۴ ماه کشته می‌شوند و ضربه به سر با ۶۱ درصد و انواع شکستگی‌ها با ۲۰ درصد، دلایل عمده تلفات موتورسواران است که البته گذاشتن کلاه ایمنی استاندارد، مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

جباری زادگان با بیان اینکه ۳۶ درصد موتورسواران زیر ۲۴ سال، ۲۶ درصد ۲۴ تا ۲۹ سال و ۱۵ درصد ۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند، تصریح کرد: به عبارتی ۷۵ درصد موتورسواران از نیروهای مولد جامعه محسوب شده و زیر ۴۰ سال سن دارند، ضمن اینکه ۸۰ درصد آن‌ها راکب و ۲۰ درصد آن‌ها ترک نشین موتور و البته ۹۵ درصد کشته‌ها مرد و ۵ درصد آن‌ها نیز زن هستند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر بر اثر حوادث ترافیکی در تهران کشته شدند و سهم موتورسواران از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر بود و البته در کشته شدن حدود ۴۰۰ عابر پیاده در سوانح ترافیکی تهران نیز موتورسواران نقش داشتند، خاطرنشان کرد: گذاشتن یک کلاه ایمنی می‌تواند مرگ و میر موتورسواران را به نصف تقلیل دهد که متأسفانه در فصل تابستان به موازات افزایش جابه جایی‌ها با موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسواران به بهانه گرما کاهش می‌یا بد.

 

س۱ خرداد : معاون وزیر کار : ۱۸۰۰ کارگر در سال گذشته جان خود را از دست دادند

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت حواث محیط‌های کار هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به کشور خسارت وارد می‌کند.

به گزارش ایلنا، «حسن هفده تن» در سال گذشته، ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار رخ داد که بیش از یک هزار و۸۰۰مورد آن منجر به فوت شد.

وی افزود: به دلیل کاهش امنیت نیروی کار و کاهش امنیت سرمایه گذاری شرایط قراردادهای کار تغییر یافته، به گونه ای که  بیش از ۹۰ درصد قرارداد‌های کار در سال گذشته موقت بوده است.

در ادامه این گردهمایی، «علی مصریان» رییس مرکز تحقیقات وزارت کار گفت: سالانه ۹۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر کار با مواد شیمیایی جان خود را از دست می‌دهند.

وی فزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی کار، سالانه ۳۲۱ هزار نفر بر اثر حوادث شغلی و حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته این مقام دولتی، هزینه‌های ناشی از حوادث کار در دنیا بیش از دو تریلیون دلار است.

 

۱ خرداد : مرگ روزانه ۹ ایرانی به دلیل مصرف مواد مخدر

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه در سال گذشته ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور مصرف شد، گفت: روزانه ۹ نفر به خاطر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد گفت: این کف آمار است و آمارهای بیشتری نیز اعلام شده اما همین تعداد هم بسیار زیاد است و اگر آنرا در چهار که نرم تعداد خانواده ایرانی است ضرب کنیم پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مستقیما درگیر مسئله اعتیاد هستند.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۵۵ درصد از معتادین متاهل هستند، اظهار کرد: این به این معناست که ۷۰۰ هزار همسر درگیر این موضوع اند و اگر خود دچار اعتیاد نشده باشند دچار آسیب‌هایی همچون همسرآزاری و غیره می‌شوند.

وی افزود: اگر هر کدام از این خانواده‌ها دو فرزند نیز داشته باشند به عبارت دیگر یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرزند در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که ناهنجار است و فرزندانی که در این خانواده‌ها تربیت می‌شوند خود در آینده چرخه اعتیاد را تکمیل می‌کنند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵۵ درصد عامل طلاق در کشور را اعتیاد عنوان کرد و افزود: این آماری است که قوه قضاییه اعلام کرده است. از آنجایی که تمام مطبوعات و رسانه‌ها بر لزوم کاهش طلاق تاکید می‌شود اگر به اعتیاد رسیدگی کنیم ۵۵ درصد آن حل خواهد شد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد زندانی‌هایی که در زندان هستند عاملش اعتیاد بوده است گفت: حدود ۴۵ درصد مستقیما با مواد مخدر در ارتباط بودند و حدود ۷۰ درصد جرمشان غیرمستقیم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه جوانان بیشتر رو به اعتیاد آورده‌اند، گفت: در گذشته افراد بعد از ۵۰ سالگی برای درمان و افزایش نیرو به مواد مخدر رو می‌آوردند و از مواد مخدر سنتی استفاده می‌کردند. اکنون جوانان با استفاده از مواد مخدر صنعتی رو به اعتیاد آورده‌اند. در سال گذشته حدود ۳۵۰ لابراتوار صنعتی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر منهدم شده است.

وی با اشاره به دلایل و آسیب‌های رو آوردن جوانان به اعتیاد گفت: تنوع در مواد مخدر بالا رفته و جوانان برای کمبود استرس، لاغری، ناتوانی جنسی، تمرکز حواس از این گونه مواد استفاده می‌کنند و اگر در گذشته افراد با استفاده از مواد مخدر سنتی نصف یک زمین کشاورزی را شخم می‌زدند امروزه با استفاده از مواد مخدر صنعتی دچار توهم می‌شوند یا همسر خود را می‌کشند یا به دختر خود تجاوز می‌کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ترنوول مواد مخدر در دنیا ۴۵۰ هزار میلیارد دلار است گفت: این به این معناست که سود حاصل از مواد مخدر چهار برابر بودجه کل کشور ایران است. قاچاقچیان در ایران حدود چهار میلیارد دلار از طریق قاچاق مواد مخدر درآمد دارند و در سال گذشته حدود ۵۷۰ تن مواد مخدر کشف شد و ۲۷۰ هزار نفر به زندان رفتند. همچنین حدود ۵۰۰ تن از این مواد در کشور مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در یکی از استان‌های مهم کشور ۲۵ درصد کارگران صنعتی معتاد هستند گفت: روزانه ۹ نفر به خاطر مصرف مواد مخدر جان خود از دست می‌دهند که سال گذشته توانستیم سه درصد از آمار مرگ و میر را کم کنیم و ۱۷ درصد کشفیات را افزایش دهیم. در چند سال اخیر ۳۷۰۰ شهید داده‌ایم این به این معناست که ۳۷۰۰ خانواده بی سرپرست شده‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر توزیع کننده هستند گفت: خرده فروشی ما از طریق همین معتادان انجام می‌شود. ۶۳ درصد معتادان دارای شغل بوده‌اند و این به این معناست که می‌توانیم آنها را دوباره به شغل‌هایشان بازگردانیم.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در طرح اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با کمیته امداد و بسیج قراردادهایی امضا شده است، گفت: تمام تلاش خود را برای جامعه پذیری معتادان انجام می‌دهیم در این مسیر ۵۳ درصد سازمان‌های مردم نهاد افزایش یافته‌اند و هر سازمان حدود ۳۶۰ نفر را ترک می‌دهد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ائمه جماعات مساجد اولین مرجع حضور مردم هستند گفت: از بین بردن یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد با کمک این عزیزان امکان پذیر است. اگر حتی دو نفر از طریق روایت و احادیث تحت تاثیر قرار گیرند همان کافی است.

وی با اعلام اینکه ۲۲ درصد معتادین بالاتر از لیسانس هستند گفت: اگر می‌خواهید سرقت، همسرآزاری، قتل و غیره از بین برود باید برای این مسئله سرمایه گذاری کنید.

 

۳۱ اردیبهشت : ۹۰ درصد کارگران ایران قرارداد موقت دارند

کلمه

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصفهان گفت: در سال ۹۲ بیش از ۹۰ درصد نیروها قرار داد موقت داشتند که این مسئله بر کار و بازدهی آن تأثیر قابل توجهی می‌گذارد و باید برای رفع آن اقدام کنیم.

به گزارش تسنیم، سید حسن هفده‌تن  با بیان اینکه هزینه حوادث ناشی از کار در کشور ما بسیار بالا بوده، افزود: هزینه‌های این حوادث بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بر آورد شده که دو سوم درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را شامل می‌شود و رقم این حوادث در سال ۱۳۹۲ هزار حادثه بوده و ۱۸۰۰ مورد از آن‌ها منجر به فوت شده و بر اساس آیه قرآن که هرکسی انسانی را نجات دهد، گویی همه مردم را نجات داده، باید برای کم کردن و به صفر رساندن حوادث ناشی از کار تدبیری اندیشیده شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه در سال گذشته نتوانستیم در امر جلب و جذب کار سرمایه‌گذاری کنیم، تصریح کرد: به همین دلیل است که اقتصاد ما کوچک مانده و باید بدانیم که روابط کار و اشتغال تاثیرات متقابل دارند و کارکردهای هرکدام به شدت می‌تواند در حوزه‌های دیگر تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد بنابراین جای تاسف دارد که در سال ۹۲ بیش از ۹۰ درصد نیروها قرار داد موقت داشتند.

 وی گفت: برای مثال اکنون ۲۰۰ هزار دعوای کارگری روی میز قضاوت قرار دارد و علت آن عدم شفاف سازی آمارهای ارائه شده است که سبب بروز خطا در برنامه‌ریزی می‌شویم.

 وی اظهار کرد: وقتی آسیب‌ها را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که باید در برنامه‌ها و سیاست‌‌ها تجدید نظر کنیم و شاه بیت آن بر آینده‌نگری، پیش‌بینی و پیشگیری بوده بنابراین باید درمان نواقص کنیم برای مثال باید دنبال توانمند سازی کار گر باشیم تا ببینیم کارگر با خلاقیت‌اش چه می‌کند.

 معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما باید توسعه تشکل‌ها را در دستور کار قرار دهیم و از مداخله و مهندسی کردن در انتخابات تشکل‌ها جلوگیری کرده و بگذاریم تشکل‌های کارگری برتر شکل بگیرد؛ همین طور در اولویت کاری بحث بازرسی کار را با روش جدید داشته باشیم و سهم فساد را در تولید کاهش دهیم که اگر این کار انجام بگیرد سهم مزد تا ۲ یا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

 

۳۱ اردیبهشت : هر خانوار یک جوان بیکار دارد موج جدید بیکاری در راه است

وزارت کار با ارائه اطلاعات جدیدی از بازار کار کشور و بررسی وضعیت ایران در یک دوره ۷ ساله از اجرای سند چشم‌انداز اعلام کرد: نرخ بیکاری جوانان نسبت به متوسط کشوری ۲ برابر است، نرخ مشارکت بنا به دلایلی پایین بوده و درصد افراد متقاضی اضافه‌کاری افزایش یافته است. از سویی، تامین هزینه‌های زندگی و معیشت در ایران نسبت به بسیاری از کشورها دشوارتر شده و ایران جزو ۶ کشور اول دارای نرخ بالای بیکاری در حوزه سند چشم‌انداز است.


هر خانوار یک جوان بیکار دارد موج جدید بیکاری در راه است

برگرفته : از هفته

به گزارش مهر، جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری در کشور و تغییرات آن در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ نشان می‌دهد که از سال ۸۴ تا ۸۷ نرخ بیکاری در مسیر بهبود قرار داشته ولی پس از آن تا سال ۹۱ کشور شاهد افزایش نرخ بیکاری بوده است. در عین حال، دولت امیدوار است تا سال ۱۴۰۴ بتوان نرخ بیکاری را در کشور تک‌رقمی کرد.
نرخ مشارکت اقتصادی که بیانگر وضعیت عرضه نیروی کار در کشور است نیز در فاصله سال‌های یادشده روندی نزولی داشته است. این موضوع نشان‌دهنده عدم تمایل یا عدم وجود پتانسیل لازم برای ورود زنان به بازار کار است، از سویی نشان می‌دهد که میزان خروج از بازار کار در سنین بالا افزایش یافته و این موارد مجموعا بیانگر کاهش نرخ مشارکت اقتصادی است.

دلایل کاهش نرخ مشارکت
از سویی نرخ ۲ برابری بیکاری جوانان نسبت به متوسط وضعیت نامساعدی را تفسیر می‌کند. نرخ بیکاری جوانان در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به جز سال ۸۶، روندی افزایشی داشته که اعلام خطری برای مسئولان و تصمیم‌گیران درباره وضعیت اشتغال جوانان است که باید درباره ارتقای سطح مهارت نیروی متقاضی کار، سیاست‌های اثربخشی اتخاذ شود.
بر‌اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز قابل تامل است به گونه‌ای که این نرخ همواره از سال ۸۴ به بعد افزایشی بوده و از ۱۵.۷ درصد سال ۸۴ به ۲۰.۸ درصد در سال ۹۱ رسیده است.
وزارت کار اعلام کرده است بررسی‌ها نشان می‌دهد که عرضه نیروی کار زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور بسیار بالا و نرخ بیکاری آنها نیز نسبت به مردان قابل‌توجه است. در سال ۹۱ نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۱۴.۸ درصد و بیکاری زنان حدود ۳۲ درصد بوده است.
سهم شاغلانی که در هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کردند اما به هر دلیلی خواهان اضافه‌کاری هستند نیز از ۷.۴ درصد سال ۸۴ به ۹.۲ درصد در سال ۹۲ افزایش یافته است. سهم مردان شاغلی که به دنبال انجام اضافه‌کاری هستند نسبت به زنان ۳ برابر است.

کاهش تنها ۱.۱ درصد بیکاری در ۷ سال

بررسی وضعیت بازار کار ایران و جایگاه آن در بین کشورهای منطقه نشان می‌دهد که ایران فاصله بسیار زیادی با نرخ بیکاری تک‌رقمی دارد. قطر با ۶ دهم درصد دارای بهترین نرخ بیکاری در منطقه است و در این بخش ایران دارای رتبه ۲۱ است.
همچنین در بخش بیکاری جوانان ایران دارای رتبه ۱۹ در منطقه است. به صورت کلی نرخ بیکاری در برخی کشورها مانند قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، لبنان و ترکیه در حوزه جوانان و نرخ عمومی بهتر از ایران است.
مقایسه کاهش نرخ بیکاری در کشورها به ویژه ایران از سال ۲۰۰۵ (سال اول اجرای سند چشم‌انداز) تا سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که در این دوره زمانی نرخ بیکاری در برخی کشورها مانند قزاقستان به میزان ۵.۹، قطر ۹.۴ و ارمنستان ۵.۷ درصد کاهش داشته اما این کاهش در ایران تنها ۱.۱ درصد بوده است.
طبق اعلام وزارت کار، نرخ مشارکت اقتصادی در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به نحوی که این نرخ در قطر نسبت به ایران ۴۱.۹ درصد بیشتر است و این موضوع بسیار قابل تامل است. از سویی وضعیت
بار تکفلدر ایران که نشان‌دهنده جمعیت افراد غیرشاغل به افراد شاغل است نیز چندان مناسب نیست.
هر چه شاخص بار تکفل در کشوری بالاتر باشد فشار وارده بر جمعیت شاغل برای تامین معاش افراد تحت تکفل فزونی گرفته و سطح رفاه کاهش می‌یابد. در ایران بار تکفل وضعیت مناسبی ندارد اما برخی کشورها مانند قطر، امارات و بحرین دارای رتبه‌های مناسبی در منطقه هستند.
به صورت کلی مقایسه برخی از شاخص‌های بازار کار ۲۵ کشور حوزه سند چشم‌انداز نشان می‌دهد که ایران بعد از ۵ کشور فلسطین، ارمنستان، یمن، عراق و گرجستان بالاترین نرخ بیکاری را در بین کشورهای حوزه سند چشم‌انداز با رتبه ۲۱ دارد.

نرخ بیکاری در ایران بالاتر از ۲۰ کشور

نرخ بیکاری جوانان در رتبه ۱۹ در میان کشورهای حوزه سند قرار دارد. ایران از نظر شاخص نسبت اشتغال نیز در رتبه ۲۲ قرار دارد و بعد از کشورهای فلسطین، عراق و اردن پایین‌ترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده است.
نرخ مشارکت اقتصادی ایران تنها از کشورهای فلسطین، اردن، عراق و سوریه بالاتر است و جایگاه ایران در رتبه ۲۱ قرار دارد. نرخ تورم ایران بعد از کشور سوریه، بالاترین نرخ است و بار تکفل ایران وضعیت مناسب‌تری نسبت به سایر شاخص‌های منتخب دارد و ایران در این بخش دارای رتبه ۱۸ است.
طبق اعلام سازمان جهانی کار، جمعیت جوان بیکار ایران به ۱ میلیون و ۳۲۱ هزار نفر رسیده که ۹۳۱ هزارنفر آن مرد و ۳۹۰ هزار نفر نیز زن هستند. متوسط دستمزد ماهیانه در ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۲۷ تومان بوده و با وجود اینکه هر خانوار به صورت متوسط ۳.۵۵ نفر جمعیت داشته اما تنها ۱.۱ نفر از آن شاغل بودند.

هر خانواده فقط ۱ نفر شاغل دارد

در کشورهای اردن، افغانستان، عراق، فلسطین و یمن کار شاغلان خانواده‌‌ها برای تامین معاش سخت‌تر از ایران است. در عین حال، شاغلان در امارات، بحرین، قطر و کویت شرایط تامین معیشت به مراتب بهتری از ایران دارند که اختلاف آن نیز معنادار است.
علاوه بر کشورهای یادشده، تامین معیشت برای شاغلان و یا اصطلاحا بار تکفل در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عربستان، عمان، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، لبنان و مصر نیز نسبت به ایران در شرایط مناسب‌تری قرار دارد و این فاصله در مورد برخی کشورها تا ۲ برابر است.

 

۳۱ اردیبهشت : افزایش شیوع ابتلا به عفونت HIV در کودکان ایران

سلامت نیوز: مسوول اداره ایدز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که شیوع ابتلا به عفونت اچ آی وی از مادران به کودکان ایرانی افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«حمیرا فلاحی» روز چهارشنبه در همایش نقش ورزش برای تو نیک در پیشگیری از رفتارهای پرخطر به موج سوم ابتلا به اچ آی وی ایدز در ایران اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر روند ابتلا به عفونت اچ آی وی از اعتیاد تزریقی به سمت رفتارهای محافظت نشده جنسی در ایران پیشی گرفته است که در این میان زنان در ابتلا به این عفونت مستعد تر هستند.

وی گفت : به جز موضوع شیوع عفونت یاد شده در زنان، متاسفانه افزایش این شیوع در کودکان ایرانی را نیز شاهد هستیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای به دست آمده از سال ۶۵ تا دیماه ۹۲ ، ۹ / ۶۷ درصد مبتلایان به عفونت اچ آی وی در این سال ها را معتادان تزریقی شامل شدند اما اگر آمار سال ۹۱ را به تنهایی تحلیل کنیم ، متوجه می شویم درصد ابتلای معتادان تزریقی به عفونت اچ آی وی کاهش یافته و آمار مبتلایان آمیزشی بیشتر شده است .

وی اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده ، نه تنها سن ابتلا به اعتیاد در ایران که سن رفتار جنسی محافظت نشده نیز در حال کاهش است.

به گزارش ایرنا ، حدود چهار سال است که کارشناسان و مسوولان حوزه سلامت هشدارهایی مبنی بر سرعت گرفتن شیوع عفونت اچ آی وی از طریق رفتار جنسی محافظت نشده و پرخطر در مقایسه با اعتیاد تزریقی هشدار می دهند.

جامعه ایران جامعه جوان است و چالش های زیاد دارد

این مسوول در اداره ایدز وزارت بهداشت به جوان بودن جامعه ایران اشاره کرد و اظهارداشت : جوان بودن جامعه ، چالش های زیادی دارد که مستعد بودن جوان ها به انجام رفتارهای پرخطر از جمله آنها است .

وی با بیان اینکه جوانان ، ۴۰ درصد مبتلایان جدید به عفونت اچ آی وی در جهان را به خود اختصاص می دهند ، افزود : در ایران نیز ۲۵ تا ۳۹ ساله ها بیشترین گروه های سنی ابتلا به عفونت اچ آی وی را دارند.

 

 

۳۰ اردیبهشت : سود سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری از طریق برده‌داری مدرن، ۲۱ میلیون مرد، زن و کودک مجبور به کار یا تن‌فروشی شده‌اند

صدای آلمان

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند، کار اجباری در سراسر جهان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سوددهی دارد. در گزارش این سازمان آمده، ۲۱ میلیون انسان هم اکنون بر خلاف میل‌شان مجبور به انجام کارهای مختلف از جمله روسپیگری هستند.

سازمان بین‌المللی کار (ILO) وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی تازه اعلام کرده است که برده‌داری مدرن سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سوددهی دارد. نزدیک به دو سوم این درآمد غیرقانونی (مبلغ ۹۹ میلیارد دلار) به نوشته نویسندگان این گزارش، از راه روسپیگری اجباری، به دست می‌آید و قربانیان آن نیز بیش از همه زنان هستند.

گای رایدر، دبیرکل سازمان بین‌المللی کار، اظهار داشته که این گزارش درک ما را از کار اجباری و برده‌داری مدرن عوض می‌کند.به گفته وی این تحقیق نشان می‌دهد که حذف فوری این عمل اساسا پلید اما پرسودتا چه اندازه ضروری است.

طبق اطلاعات ذکر شده در این گزارش، بیشترین میزان کار اجباری در قاره آسیا (حدود ۱۲ میلیون نفر)، آفریقا (نزدیک به ۴ میلیون نفر)، آمریکای لاتین (نزدیک به ۲ میلیون نفر)، جنوب شرق اروپا و کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی (بیش از یک و نیم میلیون نفر) و آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای توسعه یافته (یک و نیم میلیون نفر) وجود دارد.

هم اکنون در سراسر جهان ۲۱ میلیون مرد، زن و کودک مجبور به کار یا تن‌فروشی شده‌اند. دبیرکل سازمان بین‌المللی کار تأکید کرده که برای کمک به قربانیان برده‌داری مدرن نیاز به انجام اقدامات مشخص است.

کار اجباری بیش از همه در پروژه‌های ساخت و ساز، کارخانه‌ها و معادن به چشم می‌خورد و سالانه ۳۴ میلیارد دلار سودآوری دارد. به استناد این تحقیق‌، به کار کشیدن اجباری از مردان، زنان و کودکان به عنوان خدمتکار در خانواده‌های مرفه نیز رواج دارد و آنها اغلب مجبور به کار بدون دستمزد یا با دستمزد بسیار پایین هستند.

سود حاصل از این نوع کار اجباری به گزارش سازمان بین‌المللی کار سالانه ۸ میلیارد دلار است.

این سازمان تخمین می‌زند که در خاورمیانه بیش از نیم میلیون کارگر اجباری وجود داشته باشد. به نوشته این گزارش مهاجران و افراد بی‌سواد بیشترین قربانیان کار اجباری هستند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©