Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ برابر با  ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳  برابر با ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۶۷)

ایران در آئینه آمار(۱۶۸)

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ ژوئن ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۳۰۰  دختر عشایر فراشبند مدرسه ندارند

 ۱۱ میلیون نفر (۹۰ درصد کل شاغلان کشور با قرارداد موقت کاری ) امنیت شغلی ندارند

وقوع ۲۰۰ حادثه کار در استان هرمزگان طی یک‌سال گذشته

تعطیلی ۳۰ درصد از معادن به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن/تاسیس و تعطیل پروژه ها با هدف سیاسی

تلفات جاده‌ای ایران معادل سقوط سالانه ۶۰ هواپیما

کشورهائی که بالاترین طلاق را در دنیا دارند/ جایگاه ایران در جهان و منطقه چگونه است؟

انجام سالانه بیش ۲۵۰ هزار سقط جنین غیر قانونیدر کشور

واردات برنج ۴ برابر نیاز کشور

قد کودکان ایران در ۱۵ سال گذشته چهار سانتیمتر کوتاهتر شده است/ سفره ایرانی بدون شیر و پر از قند و روغن

ایران بالا‌ترین روند رشد ابتلا به سرطان را دارد/ مرگ ۳۳ هزار نفر در سال بر اثر سرطان

 

۱۹ خرداد :::

 ۰۳۰۰  دختر عشایر فراشبند مدرسه ندارند

 شیراز خبرگزاری مهر: ۳۰ لپ تاپ فقط برای ۷ هزار دانش آموزش عشایر فارس، ترک تحصیل اجباری ۳۰۰ دانش آموز دختر عشایری بدلیل نبود فضای آموزشی در منطقه فراشبند و لزوم اختصاص سهمیه برای عشایر در دانشگاه فرهنگیان از جمله موضوعاتی است که مدیر آموزش وپرورش عشایر فارس با خبرنگار مهر مطرح کرد.

علی عسکر نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: دانش آموزان عشایر استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۱ هزار دانش آموز عشایری فراموش شده اند و تمامی امکانات در مراکز استان و شهرستانها متمرکز شده و این در حالی است که هرساله بیشتر دانش آموزان عشایر رتبه های  نخست کنکور را کسب کرده و با بهترین معدل وارد دانشگاه می شوند.

نیاز پنج میلیارد تومانی برای ساخت فضای آموزشی

وی  با اعلام اینکه تعداد ۳۰۰ دانش آموز دختر در منطقه فراشبند از داشتن مدرسه و یا فضای آموزشی محروم هستند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین تعداد دانش آموز عشایر استان در شهرستانهای کازرون، فیروزآباد و فراشبند تحصیل می کنند .

وی حداقل اعتبار این امر را بیش از۵ میلیارد تومان برای ساخت یک مدرسه دخترانه شبانه روزی باظرفیت ۳۰۰نفر  ارزیابی کرد.

مدیر کل آموزش وپرورش عشایری فارس با توجه به آمار۱٫۴ بیسوادی استان که جامعه عشایری تشکیل داده، گفت: متاسفانه از زمانی که تربیت معلم عشایری تعطیل شد این آمار افزایش یافت ومهمترین دلیل آن بر این است که بچه های شهری انگیزه ای برای آموزش سواد در چادرهای عشایری ندارند و باید این نقیصه از طریق  ایجاد انگیزه در بین معلمان عشایری این معضل برطرف شود.

 

۱۸ خرداد ۱۱ میلیون نفر (۹۰ درصد کل شاغلان کشور با قرارداد موقت کاری ) امنیت شغلی ندارند

فرارو

معاون وزیر کار می گوید ۹۰ درصد کل شاغلان مشمول قانون کار کشور دارای قرارداد موقت کاری هستند و در این زمینه وضعیت انعقاد قرارداد کاری در ایران به بحران رسیده است. باقی ماندن این شرایط یعنی اینکه حدود ۱۱ میلیون نفر از کارگران که بیش از ۵۰ درصد کل شاغلان کشور را تشکیل می دهند، قرارداد موقت هستند.

به گزارش مهر، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید در سال گذشته ۹۰ درصد کل قراردادهای کار در کشور موقت بوده است. سید حسن هفده تن با ابراز تاسف از اینکه در سال گذشته نتوانستیم در امر جلب و جذب کار سرمایه‌ گذاری کنیم تصریح کرد: به همین دلیل است که اقتصاد ما کوچک مانده و باید بدانیم که روابط کار و اشتغال تاثیرات متقابل دارند و کارکردهای هر کدام به شدت می‌تواند در حوزه‌های دیگری تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

وضعیت امنیت شغلی
اهمیت افت شدید امنیت شغلی در ایران از این جهت است که بدانیم وقتی ۹۰ درصد از کارگران دارای قرارداد موقت هستند یعنی بیش از ۵۰ درصد از کل شاغلان کشور در وضعیت کاملا نامنا
سب امنیتی به لحاظ شغلی قرار دارند.

همچنین بدانیم که ۹۰ درصد کارگران دارای قرارداد موقت تنها در بخش نیروهای ثبت شده در سیستم بیمه ای کشور، یعنی حدود ۱۱ میلیون نفر در معرض بهره وری پایین، ناتوانی در برنامه ریزی برای آینده، وجود سردرگمی در شاغلان، عدم احساس تعلق به بنگاه و در نتیجه تلاش ناکافی برای پیشبرد اهداف بنگاه که مستقیما به تولید ملی آسیب خواهد رساند و در نتیجه قرار گرفتن ایران در یکی از پایین ترین جایگاه های دنیا به لحاظ بهره وری نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.

حاج اسماعیلی با زیانبار دانستن موقت بودن ۹۰ درصد کل قراردادهای کاری در کشور گفت: امروز شرایط به گونه ای است که می توان گفت نیروی کار بخش خصوصی واقعا امنیت شغلی ندارد.

 

۱۸ خرداد : وقوع ۲۰۰ حادثه کار در استان هرمزگان طی یک‌سال گذشته

ایلنا

مدیرکل اداره کار استان هرمزگان ضمن تاکید بر تعامل و همکاری همه جانبه دادگستری استان به منظور اجرای هر چه دقیق تر قانون کار، گفت: همکاری بیشتر و استفاده از توانمندی قوه قضائیه فضای کسب و کار را بهبود می بخشد.

به گزارش ایلنا، «بهروز اکرمی» سال گذشته ۲۰۰ مورد حوادث ناشی از کار در استان گزارش شده که امسال بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سعی داریم واحد بازرسی را تقویت کرده تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.

مدیرکل اداره کار استان هرمزگان در ادامه به پایین بودن نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و بیان داشت: نرخ بیکاری در استان ۳ درصد پایین تر از متوسط کشور است اما نرخ مشارکت اقتصادی استان ۳۳ درصد که چهار درصد از متوسط کشوری پایین تر است که در این خصوص باید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در فعالیتهای اقتصادی استان ترغیب کرد.

 

۱۷ خرداد : تعطیلی ۳۰ درصد از معادن به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن/تاسیس و تعطیل پروژه ها با هدف سیاسی

ایلنا

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: ۳۰ درصد از معادن کشور بدلیل کاهش نرخ سنگ‌آهن طی ماههای گذشته تعطیل شده اند.

وکیل با اشاره به آمار توقف فعالیت این معادن گفت: کاهش ۲۵ درصدی قیمت سنگ آهن در چند ماه اخیر سبب شده تا معدن کاران نتوانند هزینه های جاری خود را که به دلیل افزایش نرخ دستمزد، آب، برق، گاز و نرخ حمل و نقل مدام در حال افزایش است پوشش دهند و از هر ۱۰ معدن ۳ معدن تعطیل شده است یعنی حدود ۳۰ درصد معادن به مرور با کاهش قیمت ها متوقف شده اند.

وی ادامه داد: جانمایی نادرست و عدم زیرساخت مناسب اعم از آب، برق، گاز و جاده سازی و فقدان منابع معدنی در اطراف این طرح ها نشان می دهد این طرح ها ظرفیت اقتصادی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر زیر ۵ میلیون تن ظرفیت اقتصادی ندارد این در حالی است که طرح های ۷ گانه حدود ۱ میلیون تن ظرفیت دارند.

 

۱۷ خرداد : تلفات جاده‌ای ایران معادل سقوط سالانه ۶۰ هواپیما

فرارو

به گزارش ایسنا،‌ با توجه به اینکه میزان تلفات جاده‌ای به صورت روزانه و تدریجی اعلام می‌شود، چندان موج نگرانی در جامعه ایجاد نمی‌کند و زمانی‌که عدد کل تلفات سال محاسبه می‌شود به یک فاجعه بر می‌خوریم.

جایی که آمار تلفات جاده‌ای کشور از ۱۸ هزار نفر عبور می‌کند و این رقم معادل سقوط ۶۰ فروند هواپیمای مسافری با ۳۰۰ سرنشین است. درصورتیکه اگر یک فروند هواپیما سقوط کند یا دچار سانحه شود با وجود پایین بودن تعداد تلفاتش نسبت به جاده، سال‌ها در اذهان عمومی باقی می‌ماند و مسئولان زیادی زیر سوال می‌روند و از طریق ارگان‌های مختلف محاکمه می‌شوند و در بسیاری از موارد منجر به استیضاح وزیر راه و برکناری وی و رییس سازمان هواپیمایی شده است اما در زمینه تصادفات جاده‌ای با وجود گستردگی تعداد سوانح و تلفات چنین رویکردی وجود ندارد.

این رقم از ابعاد دیگر نیز نگران‌کننده است؛ چراکه کشور ما با ۷۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۱٫۱ درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد اما طبق آمارهای جهانی سالانه ۱٫۴۵ درصد از سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در ایران رخ می‌دهد در حالی که کشور آلمان که از نظر جمعیت و تعداد خودروها شباهت زیادی به ایران دارد تلفات جاده‌ای سالانه‌اش ۳۸۳۰ نفر است؛ یعنی پنج برابر کمتر از ایران!

قانون پنجم توسعه نیز مقرر کرده با پیش‌بینی شرایط مورد نیاز، سالانه ۱۰ درصد از میزان سوانح و تلفات جاده‌ای کاسته شود.

با این وجود با تمام پیگیری‌ها، میزان کاهش این حوادث هیچ‌گاه عدد دو رقمی به خود ندیده و در بهترین زمان پنج درصد تجربه کرده است. این در حالی است که طرح جهانی کاهش ۵۰ درصد سوانح جاده‌ای از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده و بناست کلیه کشورهای جهان تا سال ۲۰۲۰ برای تحقق این هدف تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

آمارها نشان می‌دهد در ۷۰ و ۸۰ درصد حوادث جاده‌ای خطای انسانی موثر است شاید هر سه این محورها در آینده راه‌های کشور نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

 

۱۴ خرداد : «0۱ کشوری که بالاترین طلاق را در دنیا دارند/ جایگاه ایران در جهان و منطقه چگونه است؟ »

خبرآنلاین

هادی معیری نژاد- افزایش طلاق در هر جامعه ای گرچه آسیب به شمار می آید اما از لحاظ خاستگاه و سرانجام لزوما در زمره آسیب های اجتماعی نیست.

در کشورهای غربی که آزادی های فردی گسترده تر است طلاق را به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفته و جامعه برای برخورد با این پدیده و مشکلات مربوط به آن تجهیز شده است.گرچه هنوز هم در رسانه های گروهی تبلیغ ازدواج و حفظ خانواده بر فروپاشی آن می چربد.

بر طبق آمارها اگرچه آمار طلاق در ایران هر ساله رو به افزایش است اما به دلیل جوانی جمعیت و بالا بودن آمار ازدواج در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان ، کشورمان از لحاظ شاخص درصد طلاق به ازدواج هنوز به وضعیت قرمز نرسیده است و حتی در بین کشورهای منطقه وضعیت خوبی دارد.

جدول زیر نشان دهنده وضعیت طلاق در ده کشوری است که دارای بالاترین درصد طلاق نسبت به ازدواجند؛

ردیف

کشور

ازدواج

طلاق

درصد طلاق به ازدواج

۱

بلژیک

۴٫۲

۳

۷۱

۲

پرتغال

۳٫۷

۲٫۵

۶۸

۳

جمهوری چک

۴٫۴

۲٫۹

۶۶

۴

اسپانیا

۳٫۶

۲٫۲

۶۱

۵

استونی

۳٫۸

۲٫۲

۵۸

۶

کوبا

۵٫۲

۲٫۹

۵۶

۷

فرانسه

۳٫۸

۲٫۱

۵۵

۸

آمریکا

۶٫۸

۳٫۶

۵۳

۹

لیتوانی

۴٫۲

۲٫۲

۵۲

۱۰

روسیه

۹٫۲

۴٫۸

۵۱

 

این نمودار نشان دهنده وضعیت طلاق به طور خالص است؛

تصویر زیر پراکندگی شاخص طلاق نسبت به ازدواج را به نسبت کشورهای دنیا نشان می دهد؛

برای مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

در بین کشورهای منطقه وضعیت ایران در این شاخص هنوز نگران کننده نیست، اما افزایش آمار این پدیده و نوع برخورد جامعه با این موضوع و آسیبهای بعد از آن است که در جامعه ایرانی نگرانی هایی به وجود آورده است. در ایران  حدود ۱۵۰ هزار طلاق در سال ۱۳۹۱  وقوع پیوسته است. یعنی روزانه ۳۸۱ زوج از یکدیگر جدا شده‌اند. خیانت، مشکلات جنسی و تورم مهم‌ترین دلایل طلاق هستند. در سال ۹۲ نیز ۱۵۸ هزار و ۷۵۳مورد طلاق رخ داده بوده که بیشترین دلیل آن دخالت خانواده ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد شده است.

میزان طلاق در ایران با توجه به تعداد طلاق نسبت به جمعیت تقریباً برابر با میزان طلاق در سه کشور اصلی اروپای غربی است. در فرانسه که حدود ۶۶ میلیون نفر جمعیت دارد در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳۳ هزار طلاق انجام شده‌است. در آلمان ۸۲ میلیونی، حدود ۱۹۰ هزار طلاق و در انگلیس ۶۰ میلیونی هم ۱۴۴ هزار طلاق ثبت شده‌است و در ایران ۷۷میلیونی هم در سال ۱۳۹۱ شمسی ۱۵۰ هزار طلاق به وقوع پیوسته است. میزان طلاق در ایران در سال‌های ۱۳۸۵ تا الان به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از ۹۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار در سال ۸۷، ۱۳۷ هزار در سال ۸۹ و ۱۵۸ هزار در سال ۹۲ رسیده‌است.

 

ردیف

کشور

ازدواج

طلاق

درصد طلاق به ازدواج

۱

قطر

۳٫۳

۱٫۱

۳۳

۲

عربستان

۵٫۲

۱٫۱

۲۱

۳

ترکیه

۸

۱٫۶

۲۰

۴

ایران

۱۲٫۲

۱٫۷

۱۴

۵

آذربایجان

۹٫۷

۱٫۲

۱۲

 

 

۱۳ خرداد : انجام سالانه بیش ۲۵۰ هزار سقط جنین غیر قانونیدر کشور

خبرآنلاین

آمار سقط جنین غیرقانونی ۴۰ برابر سقط جنین قانونی/ افزایش بیش از دو برابری سقط جنین در تهران

جامعه > سلامت در سال ۹۲ هزار و ۸۱۸ نفر برای گرفتن مجوز سقط جنین به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند. این آمار حدود ۱۵۰ مورد بیش از سال ۹۱ است.

محمد حسین نجاتی: وزارت بهداشت می گوید در ایران سالانه ۶ هزار سقط جنین قانونی صورت می گیرد که در سال ۱۳۹۲ سهم تهران بیش از ۲۰ درصد بوده است. به تازگی سازمان پزشکی قانونی استان تهران از افزایش ۸ درصدی سقط جنین قانونی در تهران خبر داد.

این سازمان گزارش داد: در سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۲ ، ۱ هزار و ۸۱۸ نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند. این درحالیست که در سال ۹۱ تعداد مراجعین جهت دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) ۱ هزار و ۶۸۴ نفر بوده است که این رقم رشد ۸ درصدی متقاضیان در سال ۹۲ رانشان می دهد.

این رقم درحالی است که براساس آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۸۹ بیش از ۸۴۵ مورد سقط جنین قانونی در تهران ثبت شده است که نشان از افزایش بیش از دوبرابری آمار سقط جنین قانونی در پایتخت را دارد.

در نمودار زیر میزان افزایش سقط جنین قانونی در تهران را ببینید؛

 

انجام سالانه بیش ۲۵۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور

در حال حاضر آمارهای رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت سالانه بیش از ۶ هزار سقط جنین قانونی در کشور انجام می شود. اما نکته بسیار مهم در این رابطه سهم بالای سقط جنین های غیر قانونی یا به اصطلاح زیرزمینی است. به طوریکه سالانه بیش از ۲۵۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور انجام می شود که در مقایسه با سقط جنین های قانونی، ۴۰ برابر بیشتر است.

محمد اسماعیل مطلق رئیس دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ اعلام کرد: حدود ۱۰۰ هزار مرده‌زایی داریم. هرچند آمارها متفاوت است، اما به طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار سقط جنین در سال گزارش می‌شود که البته اینها مربوط به سقط‌های غیرقانونی است در حالی که حدود ۶ هزار سقط جنین قانونی در سال انجام می‌شود.

این آمار البته در جای دیگری نیز معنا دار است. هم اکنون براساس آمار های رسمی سالانه یک میلیون و ۴۰۰ چهار کودک به دنیا می آیند که اگر رقم ۱۰۰ هزار مرده زایی و ۲۵۰ هزار سقط جنین غیر قانونی را به آن اضافه کنیم می توان گفت رقم اولیه بارداری( مراحل ابتدایی آن) در کشور چیزی در حدود یک میلیون و هفتصد و ۵۰ هزار نفر است.

 

12 خرداد : واردات برنج ۴ برابر نیاز کشور

تابناک

دبیر انجمن حمایت از واردات دو میلیون تن برنج در یک سال گذشته خبر داد و گفت : این در حالی است که نیاز کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علیزاده شایق در گفتگو با رادیو اقتصاد تصریح کرد: وقتی برنج زیادی وارد می شود ، در انبارها نگهداری می شود که باید از برای ان از سموم و افت کشها استفاده شود تا برنج ها از بین نرود.

وی گفت : سالانه به واردات ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم در حالی که به ۴ برابر سیده است و این روند اتهام الودگی برنج ها را نیز بیشتر می کند.

شایق درباره توان تامین برنج ایرانی برای سبدهای کالایی خبر داد و گفت : برنج های باکیفیت داخلی در بسته بندی های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۱۵ ، ۳۰  و ۵۰ کیلوگرم عرضه می شود و در فروشگاه های زنجیره ای در دسترس است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با بیان اینکه تولید برنج در کشور وضع خوبی دارد و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید می شود ، گفت: ۶۰۰ هزار هکتار زیرکشت برنج قرار دارد و با حمایت از تولید برنج پر محصول و همچنین کشت های دوباره (رتون) می توانیم بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم و از واردات هم بی نیاز شویم.

۶۳۰ هزار هکتار در کشور شالیزار داریم که ۵۲۰ هزار هکتار سطح کشت مطمئن و ۱۱۰ هزار هکتار هم غیرمطمئن است.

 

۱۱ خرداد : قد کودکان ایران در ۱۵ سال گذشته چهار سانتیمتر کوتاه تر شده است/ سفره ایرانی بدون شیر و پر از قند و روغن

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا سخنان خود را بر روی دو مسئله در رابطه با سلامت آغاز کرد و گفت: شیوه و سبک زندگی متوازن و رژیم غذایی مناسب دو موضوع مهم در سلامتی و تندرستی است که بایستی مردم و مسوولان حوزه سلامت به آن توجه کنند.

دکتر عزیز الله کمال زاده ابتدا به برخی آمارهای مقایسه ای در حوزه سلامت و فیزیولوژی پرداخت و افزود: امروز متوسط قد کودکان ما در ۱۵ سال گذشته چهار سانتیمتر نسبت به مدت مشابه قبل آن کوتاهتر شد و این در حالی است که در کشور تایلند که به نوعی توسعه نیافته محسوب می شود در طول ۱۲ سال قد کودکان آنها شش سانتیمتر و در ژاپن در طول ۲۰ سال ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر بلندتر شده است.

وی علت بلند شدن قد کودکان در این کشورها را تغییر الگوی غذایی عنوان کرد و ادامه داد: ژاپنی ها در گذشته بیشتر ماهی و برنج مصرف می کردند اما اکنون مصرف سرانه شیر و لبنیات در این کشور از چهار کیلوگرم در ۲۰ سال گذشته به ۶۰ کیلوگرم رسیده است.

کمال زاده، اظهار کرد: همچنین در کشور ژاپن یکی از کارهایی که انجام شده دادن ۲۰۰ نوبت شیر استریل و به صورت مرتب در مدارس است و همچنین در کشور تایلند نیز مصرف سرانه شیر از حدود پنج کیلوگرم در ۱۵ سال گذشته به ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم رسیده است.

وی بیان کرد: این روند افزایش مصرف شیر، افزایش رشد را در بین کودکان ایجاد کرده به طوری که در این کشورها ۲۴۰ نوبت در سال به بچه ها در مدارس شیر می دهند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران نمودار تغییر الگوهای غذایی ما به صورت منفی است، افزود: ما نان، برنج، قند، شکر و روغن را چند برابر کشورهای پیشرفته مصرف می کنیم به طوری که هر ایرانی در سال ۲۰۰ کیلوگرم نان اما هر اروپایی ۷۵ کیلوگرم نان، هر ایرانی ۱۶۰ کیلوگرم برنج اما هر اروپایی ۵۰ کیلوگرم برنج مصرف می کند و همچنین مصرف قند و شکر ما چهار برابر اروپایی هاست.

وی ادامه داد: سرانه مصرف هر ایرانی در نوشابه های گازدار ۴۲ کیلوگرم است در حالی که این میزان مصرف برای هر اروپایی ۱۴ کیلوگرم است و همچنین در مصرف روغن نیز ما سه برابر اروپایی ها روغن استفاده می کنیم.

کمال زاده تصریح کرد: اما در مقابل در مورد مصرف سبزیجات ما یک واحد در روز و اروپایی ها ۴ واحد در روز و در مورد مصرف میوه جات هر فرد ایرانی یک واحد در روز اما یک فرد اروپایی ۵ واحد در روز مصرف می کند.

وی افزود: همچنین در کشورهای اروپایی هر نفر ۳۵۰ کیلوگرم شیر و لبنیات در سال که معادل روزی یک کیلو گرم است مصرف می کند اما هر فرد ایرانی در روز ۱۹۰ گرم و در سال حدود ۷۰ کیلوگرم شیر و لبنیات مصرف می کند.

***عمده سرطان ها به نوع تغذیه ما بر می گردد

استادیار دانشگاه و دارنده مدرک دکترای تغذیه و فیزیولوژی بیان کرد: متاسفانه در ایران الگوی تغذیه ای ما به سمت استفاده از فست فودها، تنقلات، چیبس و پفک رفته و همچنین مواد شیرین و چرب را نیز بسیار مصرف می کنیم به گونه ای که سوغاتی هر شهر ما شیرینی جات است که فرهنگ ما نیز به سمت استفاده از این مواد پیش رفته است.

وی اظهار کرد: در کشور ما ۴۰ تا ۴۵ درصد افراد بالای ۴۰ سال چاق هستند و از سوی دیگر بیماری هایی با منشا غیر عفونی مانند دیابت، چربی خون، چاقی، کبد چرب، پرفشاری خون، سرطان دستگاه گوارش در حال افزایش است و بر اساس آماری که در مورد سرطان ها اعلام کرده اند، هر سال ۸۵ هزار نفر به تعداد سرطانی ها در کشور ما افزوده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما شش درصد جوان های زیر ۲۵ سال پرفشاری خون دارند و سن سکته های مغزی به زیر ۳۵ سال رسیده است و همچنین برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان در آینده خود را نشان می دهند.

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا تصریح کرد: هر ایرانی و بویژه هر زن ایرانی ۲۰ سال زودتر دچار پوکی استخوان می شود که علت آن نیز مصرف اینگونه غذاهاست و همین موضوع باعث شده که زنان ما از سن ۳۵ تا ۵۵ سال و مردان ما از سن بالای ۴۵ سال دچار قد خمیده هستند که علت آن نیز این است که در استخوان ها مواد لازم که بتواند بدن را حفظ کند، وجود ندارد.

کمال زاده، گفت: البته مصرف دخانیات نیز به پایین آمدن سن ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

وی ادامه داد: در کشور ایران از هر سه زن یک نفر دارای پوکی استخوان است و اگر الگوی تغذیه ما تغییر کند و اصلاح شود، از بسیاری از هزینه های درمان در آینده پیشگیری می شود.

*** دولت باید یارانه به شیر اختصاص دهد

کمال زاده، در رابطه با فرهنگ سازی مصرف شیر تاکید و خاطرنشان کرد: اگر مردم اطلاعات را از زبان فردی واحد بشنوند و بدانند که جنبه تبلیغاتی ندارد، می پذیرند و از سوی دیگر دولت ها باید از شیر و لبنات حمایت کنند و به یک شیوه ای به این محصولات یارانه اختصاص دهند.

وی بیان کرد: تا سه سال گذشته که یارانه به شیر داده می شد مصرف سرانه شیر در ایران ۱۰۰ کیلوگرم بود اما با حذف یارانه و گران شدن محصولات لبنی و عدم حمایت ها اکنون این میزان مصرف به ۷۰ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه مصرف کل مواد خوراکی بر اساس آماری که ارائه می دهند در کشور ما ۱۸ درصد کاهش یافته است، گفت: در بین این مواد خوراکی مصرف شیر و لبنیات ۴۲ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر مصرف گوشت، تخم مرغ و ماهی نیز کاهش یافته که نباید این اتفاق بیفتد.

 

 ۱۰ خرداد : ایران بالا‌ترین روند رشد ابتلا به سرطان را دارد/ مرگ ۳۳ هزار نفر در سال بر اثر سرطان

ایلنا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه حدود ۹۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور داریم که ۳۳ هزار نفر نیز در سال به خاطر سرطان می‌میرند. به گزارش خبرنگار ایلنا محمد اسماعیل اکبری در همایش روز جهانی بدون دخانیات که امروز دروزارت بهداشت برگزار شد گفت:  میزان سرطان کشور ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار نفر است که البته رقم خیلی بالایی نسبت به دنیای غرب نیست. اکبری با تاکید براینکه در سرعت رشد سرطان و بالا رفتن بروز آن با هیچ کشوری قابل مقایسه نیستیم افزود: بالا‌ترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا داریم که البته مهم‌ترین دلیل آن، افزایش سن است. به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳۰ درصد مرگ ناشی از سرطان را مرتبط با دخانیات است. وی گران به شدن قیمت سیگار به عنوان یکی از اکبری به تاثیر گذاری تریاک و مشتقات تریاک در بروز سرطان اشاره کردو افزود: ۶۳ درصد از بیماران مبتلا به سرطانهای کلرومتان دخانیاتی هستند و۳۰درصد از آن‌ها از تریاک یا مشتقاتش مصرف می‌کن

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©