Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ برابر با  ۰۱ جولای ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳  برابر با ۰۱ جولای ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۷۰)

دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

نگرانی از آینده شغلی ۱۴۰۰ کارگر معادن ذغال سنگ البرز شرقی

بخاطر واگذاری به بخش خصوصی

در هر ۱۶ روز یک معدنچی در معادن کشور می‌میرد

افزایش ۱۵ درصدی جراحی بینی در مردان طی یک سال

۴۵ مورد آتش سوزی جنگل در مراتع فارس طی سه ماه گذشته/ مدیریت بحران با محیط زیست همکاری نمی کند

تعداد بیکاران به ۶ میلیون نفر رسید/ تحصیل کرده‌ها بیکارترند

کنکور ۹۳ آغاز شد: شمار زنان بیش از مردان

رشد اقتصادی منفی ۳.۳ درصد شد

خطر جیره بندی آب در 12 کلانشهر

فعالیت شهرک های صنعتی کردستان تنها با ۱۰ درصد ظرفیت

مرگ هشت معتاد جوان در هر شبانه روز /۶۰ درصد معتادان زیر ۳۵ سال هستند/ سه میلیون زوج نابارور

نرخ بيکاری زنان نيز بيش از ۲ برابر مردان است

آمارهای تکان دهنده از شیوع HIV و هپاتیت در تزریقی‌ها

آمار دختران مصرف کننده مصرف مواد مخدر ۵۰۰ برابر شده است

کشته شدن ۷۶۰ نفر با سلاح سرد در سال گذشته

گزارش بانک مرکزی ایران از رشد اقتصادی: مثبت در کشاورزی، منفی در صنایع

 

۹ تیر : نگرانی از آینده شغلی ۱۴۰۰ کارگر معادن ذغال سنگ البرز شرقی بخاطر واگذاری به بخش خصوصی

 

عضو شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان از واگذاری این معدن دولتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با واگذاری البرز شرقی به بخش خصوصی آینده شغلی بیش از ۱۴۰۰ کارگر این معدن روشن نیست.

 

او با بیان اینکه کارگران این واحد با در یافت حداقل حقوق ماهانه ۸۰۰ تا یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان دشوار‌ترین کار‌ها را برای تهیه و تولید ذغال سنگ انجام می‌دهند، افزود: این معدن در حال حاضر ۱۲۰۰ کارگر قرارداد دارد که بعد از واگذاری سرنوشت شغلیشان مشخص نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در این واحد معدنی ۲۰۰ کارگر دیگر بصورت رسمی و دائم مشغول به کار هستند،  در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: وزارت صنعت معدن تجارت برای واگذاری این معدن به بخش خصوصی، نداشتن توجیه اقتصادی را بهانه کرده است.

 

عجم ادامه داد: این در حالی است که دولت باید قبل از واگذاری این معدن به بخش خصوصی به مشکلات کارگران این واحد رسیدگی می‌کرد.

 

این فعال کارگری در ادامه گفت: تعداد قابل توجه‌ای از کارگران معدن البرز شرقی در شرف بازنشسته شدن با مشاغل سخت وزیان آور هستند که کارفرما توان پرداخت سهم ۴ درصدی را به تامین اجتماعی برای بازنشسته شدن آنان ندارد با این حال تعداد دیگری از کارگران با سوابق بیش از ۲۳ سال،  حداقل مدت سه سال از موعد بازنشسته شدنشان گذشته می‌گذرد.

 

۸ تیر : در هر ۱۶ روز یک معدنچی در معادن کشور می‌میرد

 

به گزارش ایسنا، جافریان  معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان  در آیین افتتاحیه کارگاه کشوری بهداشت معادن که با حضور کار‌شناسان مسئول بهداشت حرفه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خرمآباد برگزار شد، بیان کرد: بنابر آخرین آمار در هر ۱۶ روز یک نفر معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط فوت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه شرایط کارگران معدن شرایط ویژه‌ای است و می‌طلبد که از لحاظ بهداشتی شرایط مختص به این فضا ایجاد شود، افزود: وضعیت کارگران معدن با دیگر کارگران فرق می‌کند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

 

جافریان گفت: ۸۴ کارگاه معدن در استان لرستان دائر است که از این تعداد ۸۱  معدن با ۷۳۰ معدنچی تحت پوشش برنامه های  بهداشتی  استان  قرار دارند.

 

 

۸ تیر : افزایش ۱۵ درصدی جراحی بینی در مردان طی یک سال

مهر

عضو انجمن علمی جراحان گوش و گلو و بینی ایران با اعلام اینکه تعداد جراحی های زیبایی بینی در مردان رو به افزایش است، تاکید کرد: این آمار در سالهای گذشته ۵ درصد بوده که در حال حاضر به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است.

 

طرزی، بهترین سن برای جراحی بینی در دختران را بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی و برای پسران را بین ۲۲ تا ۲۷ سالگی عنوان کرد و گفت: تنها سه گروه از پزشکان هستند که حق جراحی بینی را دارند و پزشکان دیگر در صورت انجام این عمل، کار غیرقانونی انجام داده اند و اگر شکایتی از آنها بشود، پروانه مطب شان باطل می شود.

 

۸ تیر : ۴۵ مورد آتش سوزی جنگل در مراتع فارس طی سه ماه گذشته/ مدیریت بحران با محیط زیست همکاری نمی کند

 

مهر

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه ماه گذشته به شکل بی سابقه ای ۴۵ مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست استان فارس رخ داده گفت: متاسفانه مدریت بحران هیچگونه همکاری با محیط زیست برای اطفاء حریق نداشت.

 

محمد حسین ابراهیمی کارنامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در سال جاری از فروردین ماه شاهد وقوع حریق در سطح استان هستیم و تاکنون ۴۵ مورد آتش سوزی در ۱۱ منطقه تحت مدیریت محیط زیست و ۱۸ منطقه شکار ممنوع رخ داده است.

 

استاان فارس معادل ۲٫۲ میلیون هکتار است اظهار داشت: مساحت حریق های رخ داده در این مناطق طی سه ماه گذشته معادل هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است.

 

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به پوشش گیاهی فارس

 

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خسارتی که تخریب ناشی از این آتش سوزی ها در پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس به بار آورده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که البته این میزان خسارت ناشی از ارزش فرآورده های اصلی و فرعی جنگل ها و مراتع بوده و سایر کارکردهای این منابع که در حفظ آب و خاک تنوع زیستی، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن موثر است در این خسارت ها لحاظ نشده است.

 

رشد نگران کننده آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته

 

وی با اشاره به اینکه هنوز وارد فصل خشک نشده ایم اظهار داشت: سال گذشته کل آتش سوزی هایی که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس رخ داد ۳۲ مورد بود ولی امسال با رشد فزاینده ای تنها در سه ماهه نخست سال ۴۵ مورد آتش سوزی رخ داده که بسیار نگران کننده است.

 

وی افزود: همچنین در مناطق جنگلی ماله گاله و روشن کوه هم تعداد زیادی از درختان در اثر آتش سوزی از بین رفته اند.

 

کارنامی با اشاره به اینکه این ۴۵ مورد تنها در عرصه های تحت مدیریت محیط زیست بوده گفت: استان فارس نزدیک به ۱۰ میلیون هکتار مرتع جنگل دارد که آتش سوزی های گسترده تر با تعداد بیشتر نیز در مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی در استان نیز طی سه ماه گذشته رخ داده است.

۷ تیر : تعداد بیکاران به ۶ میلیون نفر رسید/ تحصیل کرده‌ها بیکارترند

 

براساس آمارهای رسمی، تعداد بیکاران کشور در حال حاضر بین 2.5 تا 3 میلیون نفر هستند که با فرض عدم انجام حتی یکساعت کار در هفته بیکار شناخته شده اند. معاون اشتغال وزیر کار در این باره می گوید اگر آمار افراد با درآمد ناکافی، مایوس شدگان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری را نیز به این گروه بیافزاییم، تعداد بیکاران کشور هم اکنون 6 میلیون نفر است.

 

تعداد بیکاران به ۶ میلیون نفر رسید/ تحصیل کرده‌ها بیکارترند

منبع : جرس

 

به گزارش مهر، یکی از موضوعاتی که همواره طی 8 سال گذشته در حوزه بازار کار کشور مطرح بوده است نرخ بیکاری و آمارهای مربوط به آن بود. دولت سابق اصرار داشت در امر اشتغال زایی به موفقیت های چشمگیری دست یافته و میلیون ها فرصت جدید شغلی به وجود آمده است؛ ادعایی که بعدها از طریق آمارهای بیکاری مرکز آمار ایران رد شد.

 

براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور بین 2.5 تا 3 میلیون نفر است که البته این آمار تنها بر مبنای اشتغال یک ساعت در هفته محاسبه شده است. به عبارتی مرکز آمار با فرض اینکه افراد در هفته مورد بررسی آمارگیری به مدت یکساعت حتی به صورت رایگان نیز مشغول به فعالیت بوده اند را شاغل و مابقی افراد که مطلقا هیچگونه فعالیتی نداشته اند را بیکار دانسته است.

 

با این نوع محاسبه تعداد بیکاران کشور دستکم 2.5 میلیون نفر است که باید آنها را بیکار مطلق دانست. این گروه از بیکاران که در بین آنها بیش از یک میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی نیز وجود دارد تاکنون حتی برای یکساعت نیز امکان اشتغال نداشته اند.

 

۶ تیر : کنکور ۹۳ آغاز شد: شمار زنان بیش از مردان

 

کنکور ۹۳ آغاز شد: شمار زنان بیش از مردان

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،

 

سال گذشته یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ نفر برای شرکت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه شرکت کردند که از این تعداد ۶۴۳ هزار و ۸۵۲ داوطلب زن و ۴۳۹ هزار و ۷۱۹ داوطلب مرد بودند. در واقع ۵۹/۴۲ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰/۵۸ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دادند.

 

بر اساس این آمار، تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، معادل ۵۲ هزار و ۲۴۹ نفر کمتر شده است. این آمار نسبت به سال ۹۱ تعداد ۳۴ هزار و ۹۵۲ نفر، نسبت به سال ۹۰ تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۵۸ نفر و نسبت به سال ۸۹ تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۹۱ نفر کمتر است.

 

حذف کنکور؛ طرحی که معلق ماند

 

به گفته وی، «در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی ۱۰۵ هزار ظرفیت و در کل ۶۷۰ هزار ظرفیت برای تمام دوره‌ها در نظر گرفته شده است».

 

۴ تیر : رشد اقتصادی منفی ۳.۳ درصد شد

 

ایسنا: بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی در پاییز ۹۲ را منفی ۳.۳ درصد اعلام کرد.

 

بنابر گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی در سه ماهه سوم سال ۹۲ رشد تولید ناخالص داخلی با وجود کاهش شتاب نزولی همچنان منفی بوده و با احتساب نفت منفی ۴.۲ درصد و بدون احتساب نفت منفی ۳.۳ درصد بوده است.

 

این در حالی است که عملکرد پاییزی دولت در اقتصاد و تولید نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در این دوره ۲۳۲ هزار و ۹۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص حدود ۶۰ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان بود.

 

همچنین هزینه های مصرفی بخش خصوصی در سه ماهه سوم سال گذشته به ۱۱۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان رسید.

 

در عین حال هزینه‌های مصرفی بخش دولتی نیز در دوره مورد بررسی ۲۳ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان گزارش شده است.

 

۴ تیر : خطر جیره بندی آب در 12 کلانشهر

 

به گزارش خبرنگار مهر، معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران گفت: خطر جیره بندی آب در ۱۲ کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره بندی شروع شده است.

 

شاهین پاک روح افزود: این اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالی ، کاهش بارندگی ها و بحران کم آبی در کشور انجام می گیرد.

 

وی، برخی از این شهرها را با اولویت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر و تاکید کرد: از روزهای گذشته جیره بندی آب در برخی از این کلانشهرها (به عنوان مثال کرج) شروع شده است.

 

پاک روح با بیان اینکه کشور با بحران کم آبی روبروست، اظهار کرد: اگر مردم مدیریت مصرف نکرده و دستکم ۱۰ درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

 

وی گفت: در ۳۰ سال گذشته کاهش بارندگی ها در کشور بی سابقه بوده به طوری که سال به سال بر این محدودیت ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

 

معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفا افزود: برای حل مشکل آب شرب روستاها بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم در حالی که بعنوان نمونه در سال گذشته از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار آبفای روستایی استان اردبیل تنها ۸۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

 

حمیدرضا جانباز گفته بود: ۵۱۷ شهر کشور هم اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است که اگر مشکلی در زمینه تامین آب به‌ وجود آید، دچار کمبود آب می‌شوند.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرده بود: خط قرمز وزارت نیرو امسال جیره‌ بندی نکردن آب در شهرهای کشور است. جانباز اظهار داشت: برای حدود ۶ هزار روستای کشور هم با تانکر آبرسانی می‌شود که آبرسانی به این روستاها را در قالب طرح منسجم اجرای شبکه‌های مجتمع‌ های آبرسانی روستایی در دستور کار داریم.

 

مشاور وزیر نیرو تاکید کرده بود: در این چارچوب، برنامه‌ ای را به دولت تقدیم می‌کنیم که در مدت ۳ سال آینده اگر وجوه آن تامین شود، این مجتمع‌ها زیر پوشش می رود و درصد جمعیت روستایی برخوردار از نعمت آب آشامیدنی از ۷۷ درصد کنونی به ۹۲ درصد در پایان برنامه پنجم می رسد.

 

۴ تیر : فعالیت شهرک های صنعتی کردستان تنها با ۱۰ درصد ظرفیت

 

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان از کاهش فعالیت شهرک های صنعتی این استان تا ۱۰ درصد خبر داد.

 

«شاکر ابراهیمی» در این باره به ایلنا گفت: استان کردستان با بیکاری گسترده روبروست. شهرک صنعتی های این استان تنها به اندازه ۱۰ درصد از پتانسیل خود فعالیت و بازدهی دارند و همین مساله باعث شده امنیت شغلی کارگران این واحدهای صنعتی با خطر جدی مواجه شود.

 

وی ادامه داد: در سطح استان کردستان فقط ۴ کارگاه بیش از ۱۰۰ نفر کارگر دارند. دیگر کارگاهها با کمتر از ۲۰ کارگر مشغول به کارند.

 

این فعال کارگری با اشاره به انفعال شوراهای اسلامی کار در استان کردستان افزود: تعداد و فعالیت شوراهای اسلامی کار به حداقل رسیده است. در حال حاضر تنها ۱۶ شورای کار در کردستان فعالیت دارند در حالی که این تعداد باید به ۵۰ تا ۶۰ برسد.

 

وی با بیان اینکه کارگران استان کردستان از محروم ترین کارگران کشور هستند، تصریح کرد: کارگران این استان کم توقع اند. بیشترین توقع کارگران کردستان، حداقل دستمزد مصوب دولت است. در این شرایط رسیدگی به وضعیت کارگران کردستان هزینه چندانی نخواهد داست اما مشخص نیست چرا به به وضعیت اشتغال استان کردستان هیچ کمکی از طرف نهادهای دولتی نمی شود.

 

۳ تیر : مرگ هشت معتاد جوان در هر شبانه روز /۶۰ درصد معتادان زیر ۳۵ سال هستند/ سه میلیون زوج نابارور

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در کشور ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و مهم این است که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کویر، دکتر مطلق در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در برنامه‌های سلامت باروری برای ارتقای نرخ باروری کلی در کرمان اظهار کرد: با نگاه به آمار و ارقام اعلام شده، از سال ۸۵ تا ۹۲ میزان ازدواج در کشور کاهش داشته است.

فاصله ازدواج تا دنیا آمدن فرزند اول در کشور بالای ۳٫۵ سال است

 

وی ادامه داد: فاصله ازدواج تا دنیا آمدن فرزند اول نیز در کشور بالای سه و نیم سال و فاصله فرزند اول تا دوم نیز بالای پنج سال است که این آمار در کشورهای همجوار ایران و حتی ترکیه کمتر است.

 

 طی سال ۹۲ بیش از ۱۵۵ هزار طلاق در کشور رخ داده است

 

وی اضافه کرد: روند طلاق در کشور افزایش یافته و بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال ۹۲ حدود ۱۵۵ هزار و ۳۰۰ طلاق در کشور رخ داده که آمار طلاق در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته است.

 

مطلق، بیکاری را یکی از چالش‌های اساسی عنوان کرد و گفت: باید برای رفع این مشکل و معضل، فرمانداری‌ها به صورت منطقه‌ای برنامه ریزی داشته باشند.

 

وی بیان کرد: اگر ۱۰ درصد مرگ و میر همسران که در اثر حوادث و یا بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند کاهش یابد و اگر ۱۰ درصد میزان طلاق کاهش یابد و اگر ۱۰ درصد میزان ازدواج در کشور افزایش پیدا کند، میزان باروری در کشور به ۲٫۶۵ می رسد و نگرانی هایی که در مورد کاهش جمعیت وجود دارد بر طرف می شود.

 

وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور

 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: مشکل بعدی ما در زمینه افزایش جمعیت، وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور است که همه آنها دوست دارند صاحب فرزند شوند اما درمان ناباروری تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و وزارت بهداشت در تلاش است که این مشکل رفع شود.

 

وی ادامه داد: ناباروری ثانویه، مشکل بعدی است که عواملی چون افزایش سن ازدواج و یا فاصله میان باروری ها از جمله بوجود آمدن این نوع ناباروری است.

 

مطلق با تاکید بر جدی گرفتن آموزش در امر افزایش ازدواج و باروری گفت: ما ۱۵۰ هزار رابط داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و این آموزش ها را به مردم ارائه دهیم.

شش میلیون نفر در کشور درگیر با مسائل اعتیاد هستند

 

وی اضافه کرد: در هر شبانه روز هشت جوانی که می توانند ازدواج کنند و دارای فرزند شوند و شاداب و سرحال باشند به علت اعتیاد فوت می‌کنند.

 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهارکرد: شش میلیون نفر در کشور به نوعی درگیر با مسائل اعتیاد می شوند و این تعداد به جای اینکه به فکر برنامه ریزی، شادابی و نشاط خود باشد درگیر مسائل اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود هستند.

 

مطلق گفت: با توجه به اینکه بهترین سن باروری در سنین کمتر از ۳۵ سال است، اما متاسفانه ۱۴ درصد معتادان کشور در فاصله سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و ۵۸ درصد نیز در سنین کمتر از ۳۵ سال قرار دارند.

استان‌های پیر و جوان کشور

 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین بحث سالمندی جمعیت را در کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: استان های گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان، همدان، سمنان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و یزد دارای بیشترین جمعیت سالمند هستند و ما باید بحث سالمندی و مشکلاتی را که ایجاد کند مورد توجه قرار دهیم.

 

۲ تیر : نرخ بيکاری زنان نيز بيش از ۲ برابر مردان است

منبع : ایسنا

مهر: براساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت نرخ بيکاری در کشور که مربوط به زمستان ۹۲ است، نرخ بيکاری عمومی کشور ۱۰.۵ درصد، نرخ بيکاری مردان تک رقمی و معادل ۹.۱ درصد و نرخ بيکاری زنان نيز بيش از ۲ برابر مردان به ميزان ۱۸.۹ درصد است.

بر پايه اين گزارش، در همين مدت نرخ بيکاری در مناطق شهری کشور ۱۱.۳ درصد، نرخ بيکاری مردان در شهرها ۹.۴ درصد و زنان نيز ۲۲.۱ درصد بوده است. از سويی ديگر، نرخ بيکاری روستاهای کشور ۸.۷ درصد بوده که در اين بخش از کشور، نرخ بيکاری مردان روستايی ۸.۲ و نرخ بيکاری زنان در روستاها نيز ۱۱ درصد بوده است.

کاهش نرخ بيکاری مردان به زير ۱۰ درصد

مرکز آمار اعلام کرده است کمترين نرخ بيکاری کشور مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بيشتر (سن بازنشستگی) به ميزان ۱.۲ درصد است و پس از آن کمترين ميزان بيکاران نيز در گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ ساله (در آستانه بازنشستگی) به ميزان ۱.۶ درصد است.

طبق بررسی های صورت گرفته، وضعيت بيکاری در کشور به نحوی است که هنوز پيک تقاضا برای کار و بيشترين جستجوی شغلی از سوی افراد گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله صورت می گيرد. همچنين ۱۵ تا ۱۹ ساله ها نيز ۲۰.۹ درصد و ۲۵ تا ۲۹ ساله ها نيز با ۱۹.۷ درصد؛ بالاترين نرخ بيکاری کشور را دارا هستند.

به بيان ساده تر، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال کشور بالاترين درصد تقاضای شغل قرار دارد و عمده مسائل مربوط به بيکاری که اين روزها از سوی خانواده ها و همچنين مقامات دولتی مطرح می شود، در اين دوره سنی قرار دارد.

تجمع بيکاران از ۱۵ تا ۳۰ سالگی

به يکباره از ۳۰ سالگی به بعد نرخ بيکاری کشور تک رقمی می شود و درباره ۳۰ تا ۳۴ ساله های کشور نرخ بيکاری به ۹.۷ درصد کاهش می يابد. هرچند اغلب افراد جويای شغل تا قبل از ۳۰ سالگی وارد بازار کار کشور می شوند اما درصدی از جا به جايی های شغلی و حتی بيکاری در سنين ۳۰ تا ۶۵ سال ديده می شود.

بدترين وضعيت بيکاری در کشور مربوط به زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله به ميزان ۴۷.۲ درصد است. همچنين زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله کشور نيز دارای ۳۵ درصد بيکاری هستند، از سويی وضعيت بيکاری زنان در حالی بدتر می شود که بدانيم نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله ساکن در شهرهای کشور به ۵۴.۱ درصد رسيده است.

وضعيت بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور در روستاها تا حدودی بهتر از شهرها و به ميزان ۲۸ درصد است. يک نکته حائز اهميت درباره اشتغال زنان ساکن در روستاها و شهرهای کشور اين است که نرخ بيکاری زنان روستايی از ۵۵ سال به بعد صفر می شود ولی اين نرخ برای زنان شهری از ۶۰ سال به بعد به صفر می رسد.

اين مسئله نشان می دهد که زنان ساکن در شهرها به دليل برخورداری از وضعيت نسبتا بهتری از زندگی در برابر زنان روستايی کشور، توان باقی ماندن بالاتری در بازار کار کشور را نسبت به زنان روستايی دارند. همچنين نشان می دهد که سکونت در شهرها به مراتب دشوارتر از روستاها و پُرهزينه تر است.

 

۲ تیر :آمارهای تکان دهنده از شیوع HIV و هپاتیت در تزریقی‌ها

 

ایسنا.رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به مطالعات گوناگون صورت گرفته گفت: ۶۰ درصد مصرف کنندگان مواد دارای ناتوانی اجتماعی و عملکردی متوسط و شدید هستند؛ احتمال بروز سوانح در آنها دو برابر بیشتر است؛ پنج برابر بیشتر از افراد غیرمعتاد نمی‌توانند در محل کار خود حاضر شوند. همچنین هزینه‌های مستقیم بهداشتی درمانیشان پنج برابر افراد غیر معتاد است.

 

به گزارش  ایسنا، دکتر آفرین رحیمی موقر ضمن اشاره به رشد تحقیقات و مطالعات پژوهشی در زمینه اعتیاد در ۱۰ سال گذشته که به سیاست گذاری در این زمینه بسیار کمک کرده است، افزود: در حال حاضر اطلاعات قابل ملاحظه‌ای در مورد عوارض و مشکلات ناشی از مصرف مواد و اعتیاد داریم.

 

شیوع ۱۵ ۲۰ درصدی HIV در تزریقی‌ها

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، در ادامه درباره ارتباط مصرف مواد و ایدز افزود: شیوع HIV در تزریقی‌ها ۲۰-۱۵ درصد و در غیر تزریقی‌ها پنج درصد است. هپاتیت C در افراد معتاد شیوع بالایی دارد به گونه‌ای که در غیر تزریقی‌ها ۱۰ درصد و در تزریقی‌ها ۷۰-۵۰ درصد تخمین زده شده است.

 

به گفته وی، همچنین طبق پژوهش انجام شده در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه مواد اپیوئیدی خطر مرگ را به علت عواملی همچون سرطان مری و مثانه و مشکلات تنفسی و قلبی عروقی تا دو برابر افزایش می‌دهند.

 

رحیمی موقر به نقش پر رنگ ایران در درمان دارویی اعتیاد در منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه خاورمیانه، ایران تنها کشوری است که از متادون و سایر داروهای نگه دارنده استفاده می‌کند؛ ولی برنامه درمانهای دارویی در کشور با مشکلاتی مواجه است. مهم‌تر از همه اینکه حدود ۶۰۰۰ کلینیک خصوصی درمان اعتیاد در کشور وجود دارد که عمدتا به درمان نگهدارنده با متادون می‌پردازند، این در حالیست که همه افراد دچار اعتیاد نیازمند این درمان نیستند به ویژه افرادی که اعتیاد خیلی شدیدی ندارند می‌توانند با برنامه‌های درمانی دیگر اقدام به ترک کنند.

 

۲ تیر : آمار دختران مصرف کننده مصرف مواد مخدر ۵۰۰ برابر شده است

 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی فرهودیان ظهر دوشنبه در نشست هم‌اندیشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این مطلب افزود: مصرف سیگار، قلیان و حشیش در دختران به شدت در حال افزایش است. از سوی دیگر بیش از ۶۰ درصد از زنان زندانی جرایمی دارند که ارتباط مستقیم با مصرف مواد مخدر دارد.

 

وی با اشاره به ارتباط مصرف مواد صنعتی و روانگردان توسط دختران با مسائل اخلاقی افزود:  مصرف مواد مخدرموجب پرکاری و اجبار جنسی می‌شود ودختران در مکان‌ها، افراد و شرایط خطرناک اقدام به ارتباط جنسی می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از رفتارهای جنسی از مصرف مواد محرک سرچشمه می‌گیرد و وضعیت به گونه‌ای است که بیم آن می‌رود که فرهنگ کلی جامعه تحت تاثیر قرار گیرد.

 

رئیس مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره انگیزه مردان برای معتاد کردن زنان اظهار کرد: علت اصلی مردان معتاد از بین بردن نگرش منفی نسبت به استفاده از مواد مخدر است. چرا که مرد با معتاد کردن همسرش موجب قطع شدن سرزنش های همسر شده و اینگونه براحتی می تواند مواد مخدر را مصرف کند. حتی در تحقیقات انجام شده مردان معتاد سعی می کنند با معتاد کردن همسر از او درآمدزایی داشته و او را وادار به تن فروشی کند.

 

رشد معضل اعتیاد در زنان سریع تر از مردان است

 

به گفته فرهودیان  مصرف مواد مخدر بر زنان متفاوت از مردان است. در حال حاضر با پدیده تلسکوپی در اعتیاد مواجه هستیم یعنی رشد معضل اعتیاد در زنان بسیار سریع‌تر از مردان است.

 

وی به ارتباط اعتیاد با فقر و مشکلات جسمی اشاره کرد و گفت: گرایش افراد از جمله زنان به اعتیاد بیشتر با نشاط و تفریحات جامعه مرتبط است. ضمن آنکه در ایران تن‌فروشی با اعتیاد همسران ارتباط دارد و ممکن است در صورت اعتیاد مرد، زن علی‌رغم معتاد نبودن اقدام به تن‌فروشی کند.

 

فرهودیان با بیان اینکه زنان از ترس انگ جامعه سعی در استفاده از مواد مخدر به دور از دسترس و نگاه دیگران دارند، گفت: بیش از۵۰ درصد از زنان معتاد از نظر اقتصادی به یک مرد وابسته هستند. بیشتر این مردان معتاد هستند و به ازای مواد ارائه شده، از آنان بهره‌برداری جنسی می‌کنند که این مورد سبب بروز مشکلات بهداشتی، اجتماعی و… برای زنان می‌شود. از سوی دیگر بیش از ۶۰ درصد از مردان معتاد متاهل هستند و در برخی از موارد زن به علت وابستگی به مرد مجبور به ادامه اعتیاد خود می‌شود. بیشتر زنان و دختران توسط مرد یا پارتنر جنسی خود معتاد می‌شوند.

 

۱ تیر : کشته شدن ۷۶۰ نفر با سلاح سرد در سال گذشته

 

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی سال گذشته ۷۶۰ نفر بر اثراصابت سلاح سرد جان باختنند.

 

روابط عمومی پزشکی قانونی به خبرنگار ایلنا اعلام کرد که ۷۶۰ نفر در سال ۹۲بر اثر اصابت سلاح سرد جان باختند که ۶۳۰ نفر از این کشته شدگان مرد و ۱۲۸ نفر از آنها زن بوده اند.

 

بر اساس آمار این سازمان،استان  تهران با ۱۱۸ مورد قتل با سلاح سرد بیشترین آمار را در میان دیگر استان ها دارد  که بیانگر  مرگ ۹۹ مرد و ۱۹ زن است.

 

روابط عمومی پزشکی قانونی همچنین جمع نزاع را در سال ۹۲، ۶۰۷ هزار و ۳۴۹ مورد خواند و اعلام کرد که از این تعداد ۴۲۳ هزار و ۸۵ مورد متعلق به مردان و ۱۸۴ هزار و ۳۶۴ مورد متعلق به زنان است.

 

همچنین بیشترین ماهی که در آن نزاع رخ داده با تعداد ۶۵ هزار و ۱۶۸ مورد درگیری، تیرماه  بوده که نسبت به زمان مشابه درسال قبل ۲/۵ در صد کاهش داشته و کمترین آمار نزاع با  ۳۵ هزار مورد، دی ماه خوانده شد که نسبت به زمان مشابه در سال ۹۱، ۵/۱ درصد کمتر شده است.

 

بنابر آمارسازمان پزشکی قانونی  تعداد نزاع در سال ۸۸،۵۸۵ هزار و ۵۰۹،در سال ۸۹،۶۳۱ هزار و ۳۸۱ در سال ۹۰ ۶۱۱ هزارو ۸۰۹ و در سال ۹۱ نیز ۶۱۷ هزار و ۳۵۸ نزاع بوده است.

۱ تیر : گزارش بانک مرکزی ایران از رشد اقتصادی: مثبت در کشاورزی، منفی در صنایع

 

بانک مرکزی ایران گزارش داده است که بر اساس برآوردهای اولیه، نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۲ منفی ۳.۴ درصد بوده است.

 

نرخ رشد اقتصادی در مدت مشابه سال گذشته منفی ۸.۳ درصد اعلام شده بود.

 

به این ترتیب گزارش تازه بانک مرکزی حاکی از کند شدن آهنگ رشد منفی اقتصادی در ایران است.

 

در این گزارش که امروز (یکشنبه، اول تیر) منتشر شده، فعالیت‌های اقتصادی به چهار گروه اصلی کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و گروه خدمات تقسیم شده است.

 

بنابر این گزارش بخش کشاورزی تنها گروه اصلی است که رشد اقتصادی آن مثبت بوده است.

 

جدول مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که بخش کشاورزی در ۹ ماه اول سال گذشته ۵.۲ درصد رشد داشته که نسبت به رقم اعلام شده در دوره مشابه سال قبل از آن ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

 

این گزارش می‌گوید در بخش کشاورزی تولید محصولات زراعی، باغی و دامی همگی افزایش داشته است.

 

رشد منفی در صنایع و نفت

 

علت اصلی منفی ماندن رشد اقتصادی در ۹ ماه اول سال گذشته، کاهش ارزش افزوده فعالیت‌ها در حوزه نفت، صنعت، ساختمان، بازرگانی، رستوران وهتلداری و همین طور خدمات موسسات پولی و مالی عنوان شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©