Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ برابر با  ۲۱ جولای ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳  برابر با ۲۱ جولای ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۷۱)

جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ برابر با ۱۸ جولای ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ریس سازمان سینمایی: ۸۰درصد شهرهای کشور سالن سینما ندارند

 

آمار ایدز، کاهش در جهان، افزایش در ایران

 

اعلام آخرین آمار جمعیتی، نرخ بیکاری و سواد

 

ازدواج بیش از ۸۱ هزار زن با مردان تا ۲۰‌سال کوچکتر

 

ایران بالاترین رشد سرطان را در جهان دارد

 

افزایش ۱۱ درصدی تلفات حوادث کار سال گذشته/ مرگ ۲۸۵ نفر در حوادث کار امسال

 

ازدواج ۳۰ هزار دختر نوجوان زیر ۱۵ سال در کشور

 

سوء‌تغذیه گریبانگیر سه استان  کشور

 

«ناتوانی جنسی در  ۳۵ درصد مردان متاهل ایران»

 

در دو ماه گذشته ۸۴ نفر جان خود را بعلت برق گرفتگی از دست داده اند!

 

وجود ۲۰۰۰ کودک کار و خیابان در استان البرز

 

غرق ۱۱۵ نفر در دو ماه

 

۲۷ تیر : ریس سازمان سینمایی: ۸۰درصد شهرهای کشور سالن سینما ندارند

 

ایلنا

حجت الله ایوبی  ریس سازمان سینمایی می‌گوید که ۸۰ درصد شهرهای کشور معادل حدود هزار منطقه  در کشور فاقد سالن سینما هستند و موسسه رسانه‌های تصویری باید سینما را به خانه مردم ببرد.

 

 

۲۶ تیر : آمار ایدز، کاهش در جهان، افزایش در ایران

 

خبرآنلاین

 

جامعه > سلامت – گزارش سازمان ملل نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از بیماری ایدز در جهان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۱۲ درصد کاهش یافته و به یک و نیم میلیون نفر رسیده است. این در حالیست که در ایران این روند افزایشی است.

 

هادی معیری نژاد- همچنین تعداد افراد جدید مبتلا شده به این بیماری نیز از ۲٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به ۲٫۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

 

این گزارش می افزاید که در سال ۲۰۱۳، فقط حدود ۱۳ میلیون نفر از مبتلایان به ایدز که معادل ۳۷ درصد آنهاست، به خدمات درمانی دست رسی داشته اند.

 

در همین حال، بیشترین تعداد مبتلایان جدید به ایدز در سال ۲۰۱۳ در آفریقای سیاه بوده اند که تعداد آنها به یک و نیم میلیون نفر می رسد که از این تعداد ۲۱۰ هزار نفر کودک هستند.

 

حدود ۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز در جهان در همین منطقه زندگی می کنند که ۵۸ درصد از آنها نیز زن هستند. اما در مجموع، میزان ابتلا به ایدز در هشت سال گذشته در جهان، ۳۳ درصد کاهش یافته است.

 

جهان کاهش ، ایران افزایش

 

آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال ۱۳۸۸ تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰ نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ۲۰‌هزار و ۹۷۵ نفر در سال ۱۳۸۸به ۲۶‌هزار و ۱۲۵نفر تا ابتدای فروردین۱۳۹۲ و ۲۷‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ رسیده است.

 

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال ۱۳۹۱ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۵۲‌درصد، برقراری روابط جنسی ۳۳‌درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳٫۴ درصد را تشکیل داده است. در ۱۱٫۶ درصد از موارد شناسایی‌شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمنا ۷۴٫۴درصد موارد شناسایی‌شده در این سال را مردان و ۲۵٫۶درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 

اعلام این آمار و رشد ۳۳‌درصدی انتقال ایدز از طریق روابط کنترل‌نشده جنسی  نگرانی‌ها برای پیشروی انتقال ایدز از طریق روابط جنسی را افزایش می‌دهد.

 

همچنین چند روز پیش دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت درباره علت ارائه نشدن آمارهای دقیق از ایدز و اعتیاد در کشور، گفت: آمارهایی که اعلام می شود، دقیق هستند. در حال حاضر آمار ایدز ۲۷ هزار نفر در کشور است که معمولا آن را به علت پنهان‌کاری مردم، ضرب‌ در ۴ می‌کنند.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: آمار ایدز نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته اما باید گفت مخفی‌کاری در این خصوص در میان نبوده و باید راهکارهایی پیدا شود که این بیماری بیش از این گسترش نیابد.

 

 

۲۵ تیر : اعلام آخرین آمار جمعیتی، نرخ بیکاری و سواد

 

براساس اعلام مرکز آمار ایران میزان جمعیت کشور ۷۷ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر اعلام شده است همچنین، در آمار گیری فوق میزان نرخ بیکاری کشور ۱۰٫۵ درصد، نرخ رشد جمعیت ۱٫۲۹ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۵٫۴ درصد و نرخ باسوادی ۸۴٫۷۵ اعلام شده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات مسئولین سیاست افزایش جمعیت اتخاذ شده است و مجلسی‌ها به دنبال یافتن راه‌های مختلف برای اجرایی کردن این سیاست هستند.

البته این تصمیم مقامات ارشد از این منظر که کشور با کمبود جمعیت مواجه است و برای بقا نیاز به سیاست‌های افزایش جمعیتی دارد می‌تواند درست باشد اما مطمئنا هر تصمیمی تنها در یک جمله خلاصه نمی‌شود و ابتدا باید بسترهای لازم از جمله اشتغال و درآمد، خدمات درمانی، محیط زیست و توسعه اقتصاد کشور مهیا شود همچنین، بر اساس تحقیقاتی که ناسا انجام داده است ایران تا ۳۰ سال آینده از یک منطقه نیمه خشک به یک منطقه خشک تبدیل می‌شود و بر اساس پیش‌بینی این مرکز تحقیقاتی ایران توانایی خود را در کشت محصولات کشاورزی از دست خواهد داد و به وارد کننده صرف کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد که این مهم باید مدنظر تصمیم گیران کلان کشور قرار گیرد.

با این اوصاف مسئولان باید در خصوص هرگونه تصمیم گیری تمامی جنبه های لازم را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند چرا که در شرایط کنونی که خانواده‌ها از عهده هزینه‌های یک فرزند هم  برنمی‌آیند چگونه می‌توانند مایحتاج اولیه ۲ تا ۳ فرزند را تهیه کنند؟

براین اساس برای بررسی دقیق این مهم به سایت مرکز آمار مراجعه کرده ایم تا اطلاعات لازم به تفکیک هر شهر را از لحاظ وضعیت اشتغال، جمعیت، سواد و میزان مشارکت اقتصادی را طبقه‌بندی کرده و مشاهده کنیم که چه شهرهایی دارای بیشترین پتانسیل برای افزایش جمعیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا بر اساس اعلام مرکز آمار کرمانشاه، لرستان، گیلان وکهگیلویه‌ و بویراحمد ۴ استانی هستند که بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند همچنین کرمان، یزد، سمنان و خراسان جنوبی دارای کمترین نرخ بی‌کاری هستند.

کرمانشاه دارنده رتبه اول بیکاری در کشور

براساس همین امار استان کرمانشاه با یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۲۲۷ نفر جمعیت با نرخ رشد بی‌کاری ۲۰٫۷ درصدی جدول اولین رتبه بی‌کاری در کشور است، همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان ۰٫۶۹ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۵٫۴ درصد و نرخ باسوادی ۸۱٫۷۲ درصد برآورد شده است. همچنین استان لرستان با یک میلیون و ۷۵۴ هزارو ۲۴۳ نفر جمعیت و ۱۹٫۸ درصد نرخ بی کاری در جایگاه دوم قرار گرفته‌ است و براساس اعلام نرخ رشد جمعیت این استان ۰٫۴۴ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۳٫۳ درصد و نرخ باسوادی ۸۰٫۴۴ درصد است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، گیلان با ۱۹ درصد بیکاری سومین استان ازمیان ۳۱ استان است که بیشترین نرخ بی‌کاری را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که جمعیت گیلانی ها نیز به نسبت دو استان دیگر بیشتر است بطوری که اکنون ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۷۴ نفر را در دل خود جای داده است. همچنین نرخ رشد جمعیت در گیلان۰٫۶۲ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۶٫۹ درصد و نرخ باسوادی ۸۴٫۲۹ درصد است.

اما سکوی چهارم با ۱۷٫۹ درصد نرخ بیکاری به کهگیلویه‌ و بویراحمد اختصاص یافته است که جمعیتی حدود یک سوم استان کرمانشاه را در خود جای داده است و تعداد جمعیت آن حدود ۶۵۹ هزار نفر است. همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان ۰٫۷۶ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۲۸٫۷ درصد و نرخ باسوادی در این استان ۸۱٫۹۱ درصد است.

کرمانی ها در صدر رتبه کمترین نرخ بیکاری

گفتنی است استان کرمان در حالی با ۵٫۲ درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است که تعداد جمعیت این استان با ۲ میلیون‌ و ۹۳۸ هزارو ۹۸۸ نفر از چهار استانی که بالاترین نرخ بی کاری را دارند بیشتر است همچنین نرخ رشد جمعیت این استان ۲٫۷ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۵٫۲ درصد و نرخ باسوادی ۸۲٫۲۰ درصد اعلام شده است.

استان یزد با یک میلیون و ۷۴ هزار و ۴۲۸ نفر و نرخ بیکاری ۵٫۶ درصد، نرخ رشد جمعیت ۱٫۶۳ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۴٫۲ و نرخ باسوادی ۸۷٫۷۸ درصد دومین استان از لحاظ تعداد درصد بیکاری شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، نرخ بی کاری در استان سمنان ۶ درصد اعلام شده است و تعداد جمعیت این استان ۶۳۱ هزار و ۲۱۸ نفر، نرخ رشد جمعیت ۱٫۳۷ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۷٫۳ درصد و نرخ باسوادی ۸۸٫۴۰ درصد است.

همچنین خراسان شمالی با ۶٫۷ درصد نرخ بی‌کاری چهارمین استان از نظر کمترین میزان بیکاری شناخته شده است و تعداد جمعیت این استان نیز ۶۶۲ هزار و ۵۳۴ نفر، نرخ رشد جمعیت ۰٫۸۱ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۵٫۲ و نرخ باسوادی استان فوق ۸۲٫۴۸ درصد اعلام شده است.

تهرانی ها در صدر جداول بیشترین میزان جمعیت و نرخ باسوادی قرار دارند

بدون نیاز به آمارگیری هم بر همه مبرهن است که استان تهران با یک اختلاف فاحش گوی سبقت را از دیگر استان‌ها در میزان جمعیت ربوده است و بر اساس اعلام مرکز آمار جمعیت این استان ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۳۹۱ نفر برآورد شده است و علاوه بر پرجمعیت ترین استان با ۹۰٫۴۶ درصد نرخ باسوادی، باسوادترین استان کشور نیز به حساب می‌آید همچنین، نرخ رشد جمعیت تهران ۱٫۴۴ درصد، نرخ بیکاری ۷٫۳ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۳٫۷ درصد اعلام شده است.

همچنین خراسان رضوی با حدود ۶ میلیون نفر رتبه دوم را در پرجمعیت‌ترین استان کشور دارد و نرخ بیکاری در آن ۹٫۷ درصد، نرخ رشد جمعیت ۱٫۴۰ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۶ درصد و نرخ باسوادی ۸۶٫۳۰ درصد است.

گفتنی است استان ایلام با ۵۵۷ هزار و ۵۹۹ نفر کم جمعیت ترین استان کشور است و میزان نرخ بیکاری در این استان ۱۱٫۱ درصد اعلام شده است و سمنان با ۶۳۱ هزار و ۲۱۸ نفر از لحاظ کم‌جمعیت‌ترین استان کشور در رتبه دوم قرار دارد و کهگیلویه و بویر احمد با ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر و نرخ بی‌کاری۱۷٫۹ درصدی در رتبه سوم و خراسان جنوبی با ۶۶۲ هزارو ۵۳۴ نفر و ۶٫۷ درصد نرخ بیکاری رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

سیستان محروم در صدر جدول استان های بی سواد

بر اساس اعلام مرکز آمار استان سیستن‌وبلوچستان با ۲۸٫۴۴ درصد، بی سوادترین استان کشور را به خود اختصاص داده است و استان کردستان با ۲۲٫۳ درصد بی‌سواد در جایگاه دوم قرار گرفته است و ۱۹٫۵۶ درصد از جمعیت استان لرستان نیز فاقد سواد هستند آخرین رتبه بی سوادی در اختیار استان اردبیل با ۱۹٫۲۳ درصد نرخ بی سوادی قرار دارد.

 

۲۵ تیر : ازدواج بیش از ۸۱ هزار زن با مردان تا ۲۰‌سال کوچکتر

فرارو

آمار ازدواج و طلاق‌های کشور در چند‌ سال اخیر، مسرت‌بخش نیست. در هیچ کجای اعداد و ارقام جدول‌ها و نمودارهای سازمان ثبت‌احوال کشور، خبرهای خوبی نمی‌رسد. هرچه هست، کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق در کشور است.

 

به گزارش شهروند، براساس آنچه در ویژه‌نامه تحلیلی آمار ثبت وقایع حیاتی ‌سال ۹۲ در کشور با نگاهی به آمارهای بین‌المللی آمده، افزایش ازدواج هم‌سن‌ها و کاهش مدت‌زمان زندگی مشترک است. آنچه در این آمارها خودنمایی می‌کند ثبت ۸۱هزارو۳۸۰ ازدواج است که در آن زنان با مردانی کوچکتر از خود پیمان زناشویی بسته‌اند.

 

همچنین آمارهای ‌سال ۸۸ تا ۹۲ نشان می‌دهد، بیش از ۱۴‌درصد طلاق‌ها در یک‌سال اول زندگی رخ می‌دهد. یعنی ۲۲‌هزار و ۳۵ طلاق. این تنها بخشی از تراژدی زندگی زناشویی در ایران است. در بخش ازدواج آمار ۵‌سال اخیر سازمان ثبت‌احوال کشور به ترتیب در ‌سال ۸۸، ۸۹۰‌هزار و ۲۰۸ مورد، در‌ سال ۸۹، ۸۹۱‌هزار و ۶۲۷ مورد، در‌ سال ۹۰، ۸۷۴‌هزار و ۷۹۲ مورد، در ‌سال ۹۱، ۸۲۹‌هزار و ۹۶۸ مورد و در‌ سال ۹۲ با کاهشی قابل توجه میزان ثبت ازدواج به ۷۷۴‌هزار و ۵۱۳ مورد رسیده است.

 

براساس این آمار، ‌درصد تغییر میزان ازدواج نسبت به ‌سال قبل از آن نیز، به ترتیب از‌ سال ۸۸ تا ۹۲، یک‌درصد، ۲ .۰درصد، منفی ۹ .۱درصد، منفی ۱. ۵ ‌درصد و درنهایت در‌ سال ۹۲، به منفی ۷ .۶‌ درصد رسیده است. مقایسه آماری از میزان ثبت ازدواج‌ها در استان‌های مختلف هم نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد ازدواج و استان‌های سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی و یزد هم به ترتیب کمترین تعداد ازدواج ثبت‌شده را در‌ سال ۹۲ در بین تمام استان‌ها داشته‌اند.

 

جدول مقایسه‌ای این آمار در ‌سال ۹۲ نسبت به‌ سال ۹۱ هم نشان می‌دهد زنجان، قم و یزد رکورددار ثبت کمترین واقعه ازدواج در کشور بوده‌اند. زنجان با ۸ .۲۳ درصد، قم با ۶. ۱۸‌ درصد و یزد ۷. ۱۳ درصد، رشد منفی در ثبت ازدواج داشته‌اند. از دیگر سو، چهارمحال و بختیاری، با ۳ .۰ درصد، تهران، ۹. ۰‌ درصد و خراسان‌جنوبی با ۹. ۱‌ درصد بیشترین میزان ازدواج را در میان تمام استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

 

کمترین نرخ ازدواج در تهران، البرز و کرمان

از دیگر سو، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ‌سال ۹۲، نرخ خام ازدواج ثبت‌شده در کل کشور، ۱ .۱۰ در‌ هزار است. آمارهای مقایسه‌ای مشخص می‌کند، در استان‌های اردبیل با ۶ .۱۳ در هزار، زنجان با ۲ .۱۳ در‌ هزار و کردستان با ۲ .۱۳ در هزار، بیشترین نرخ ازدواج ثبت‌شده و در مقابل استان‌های تهران با ۵ .۷ در هزار، البرز با ۶ .۷ در‌ هزار و کرمان با ۸ .۷ در هزار، کمترین نرخ ازدواج ثبت‌شده در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

در ادامه این آمارها به میانگین سن ازدواج هم اشاره شده؛ میانگینی که در شهرها و روستاها تفاوت چندانی نداشته است. برای زنان و مردان شهری به ترتیب ۵. ۲۳ و ۹. ۲۷‌ سال و برای زنان و مردان روستایی به ترتیب، ۸. ۲۰ و ۲ .۲۶‌ سال است. براساس این آمار، بیشترین میانگین سن ازدواج مردان مربوط به استان‌های تهران با ۲ .۲۹‌ سال و البرز با ۸ .۲۸‌ سال و کمترین میانگین سن ازدواج برای مردان مربوط به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی و یزد است که به ترتیب ۱. ۲۵ و ۱. ۲۶‌ سال است. در همین مدت هم بیشترین میانگین ازدواج زنان مربوط به استان‌های تهران و البرز به ترتیب با ۱ .۲۵‌ سال و ۶ .۲۴‌ سال و کمترین آن به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی با ۹. ۲۰‌ سال و ۱ .۲۱‌ سال است. یعنی دختران این سه استان زودتر از دختران سایر استان‌های کشور، ازدواج کرده‌اند.

 

ازدواج  ۵۰‌هزار دختر زیر ۱۵‌سال

همچنین در توزیع سنی ازدواج هم نکات قابل توجهی آمده که نشان‌دهنده میزان ازدواج دختران زیر۱۸‌سال در کشور است. براساس این نمودار، در ‌سال ۹۲، ۱۲۹‌هزار و ۷۸۰ ازدواج میان مردان ۲۴-۲۰ساله با زنان ۲۰-۱۹ساله صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سهم ازدواج‌ها یعنی ۷ .۱۶‌ درصد متعلق به این دو گروه سنی مردان و زنان بوده است. بنا بر آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان ثبت‌احوال، در ‌سال ۹۲، حدود ۵۰‌هزار دختر زیر ۱۵‌سال و حدود ۲۵۰‌هزار دختر ۱۵ تا ۱۹‌سال ازدواج کرده‌اند.

 

در ادامه این گزارش، فاصله سنی زوجین هم مورد اشاره قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که بیشترین ازدواج‌های ثبت‌شده مربوط به دختران و پسرانی است که همسن بوده و تفاوت سنی‌شان صفر است. بر همین اساس در‌ سال گذشته در ۹۲‌هزار و ۳۶۵ یعنی ۹ .۱۱‌درصد ازدواج‌های ثبت‌شده در کشور، فاصله سنی زوجین، صفر بوده است. در کنار آن هم ازدواج‌هایی با فاصله سنی بیش از ۲۰‌سال و کمتر از ۲۰‌سال یعنی زنان بزرگتر از مردان هم دیده می‌شود.

 

در ‌سال گذشته، ۹‌هزار و ۱۷۹ مورد ازدواج که مردان بیش از ۲۰‌سال از همسرانشان بزرگتر بوده‌اند و ۱۰۷ ازدواج که زنان بیش از ۲۰‌سال از همسرانشان بزرگتر بوده‌اند هم به ثبت رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که بزرگتر بودن مردان از زنان برای ازدواج حتی برای یک‌سال، همچنان شیوع بالایی دارد. با این همه میانگین اختلاف سنی زوجین در زمان ازدواج در ‌سال ۹۲، ۲.۵‌سال است. این آمارها نشان می‌دهد که ‌سال گذشته ۱۸۱۵ زن با مردانی که ۱۱ تا ۱۵‌سال از خودشان کوچکتر بوده‌اند صورت گرفته است.

 

تعداد ازدواج‌های زنان با مردانی که ۱۰‌سال از آنها کوچکتر بوده‌اند در ‌سال گذشته ۸۵۶ مورد بوده است. ۱۶‌هزار و ۶۵۳ ازدواج نیز بین زنان با مردانی که ۲‌سال کوچکتر بوده‌اند در سال گذشته صورت گرفته است. براساس این آمارها پارسال ۸۱‌هزار و ۳۸۰ ازدواج ثبت شده که در آن مردان کوچکتر از زنان بوده‌اند. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که پارسال ۲۹۷ زن با مردانی ازدواج کرده‌اند که ۱۶ تا ۲۰‌سال از خودشان کوچکتر بوده‌اند.

 

سال ۹۲ رکوردار ثبت طلاق

در کنار ازدواج، آمار طلاق هم دیده می‌شود. اعداد و ارقام مربوط به طلاق اما رشد قابل توجهی داشته است. براساس جدول ثبت طلاق در کشور طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲، بیشترین میزان طلاق در ۵‌سال گذشته، در ‌سال ۹۲ با ۱۵۵‌هزار و ۳۶۹ طلاق ثبت شده که نسبت به‌ سال قبل از آن، ۴ .۳‌ درصد رشد داشته است. در این ۵‌سال هم، بیشترین رشد طلاق مربوط به‌ سال ۸۸ است که با ثبت ۱۲۵‌هزار و ۷۴۷ مورد، نسبت به ‌سال قبل از آن یعنی ‌سال ۸۷،  ۸. ۱۳‌ درصد رشد داشته است.

 

ثبت بیشترین طلاق‌ها در تهران و خراسان رضوی

اما‌ درصد تغییرات ثبت آمار طلاق در ‌سال ۹۲ نسبت به ‌سال ۹۱ نشان می‌دهد، تهران با ۲۹‌هزار و ۲۵۲ طلاق بیشترین و ایلام با ۶۱۸ مورد کمترین میزان طلاق را در کشور داشته‌اند. پس از تهران هم خراسان رضوی با ثبت ۱۶‌هزار و ۲۲۴ مورد طلاق جایگاه دوم و فارس با ۹‌هزار و ۴۳۸ مورد، جایگاه سوم ثبت طلاق در کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در ‌سال ۹۲، نرخ خام طلاق ثبت‌شده در کشور، ۲ در ۱۰۰۰ است، البته مقایسه نرخ طلاق ثبت‌شده در استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان‌های خراسان رضوی، کردستان و گیلان بیشترین نرخ طلاق و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، ایلام و یزد کمترین نرخ طلاق را در ‌سال ۹۲ داشته‌اند.

 

۱۴‌درصد ازدواج‌ها در ‌سال اول به جدایی ختم می‌شود

در ادامه این آمارها، به طول مدت ازدواج به‌عنوان شاخص مورد استفاده در مسائل جمعیت‌شناختی مورد اشاره قرار گرفته است. از تمام رویدادهای ثبت‌شده طلاق در ‌سال ۹۲، ۲۲‌هزار و ۳۵ زوج کمتر از یک‌سال زندگی مشترک داشته‌اند که این افراد ۲. ۱۴‌درصد را تشکیل می‌دهند. پس از آن نیز ۱۸‌هزار و ۶۵۹ مورد از طلاق‌ها در یک تا دو‌سال زندگی، ۱۴‌هزار و ۳۱۱ مورد در ۲ تا ۳‌سال اول زندگی و ۱۱‌هزار و ۵۶۲ طلاق در ۳ تا ۴‌سال اول زندگی رخ داده است. به‌طورکلی در ‌سال گذشته ۷۶‌هزار و ۶۱۱ طلاق در ۵‌سال اول زندگی رخ داده است.

 

افزایش قابل توجه شاخص ازدواج به طلاق در ‌سال ۹۲ نسبت به ‌سال ۸۸

در‌ سال ۹۲، به‌طور متوسط طول مدت زندگی مشترک در کشور ۹.۷‌سال بوده است که استان‌های اردبیل با میانگین ۵.۵‌سال و ایلام با میانگین ۶.۵‌سال کمترین مدت دوام زندگی و استان‌های گیلان با میانگین ۱۰‌سال و البرز با میانگین ۸.۹‌سال بیشترین طول مدت دوام زندگی تا واقعه طلاق را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

 

نکته قابل توجه در ثبت طلاق، شاخص نسبت طلاق به ازدواج است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شاخص در سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته که نشان از افزایش تعداد طلاق یا افزایش نیافتن تعداد ازدواج در جامعه دارد. نمودارها نشان می‌دهند شاخص نسبت طلاق به ازدواج در ‌سال ۸۸ رقمی  حدود ۱. ۱۴ بوده که این رقم در ‌سال ۹۲، به ۱ .۲۰ رسیده است، یعنی در ‌سال ۸۸ حدود ۱۴ طلاق در برابر هر یکصد ازدواج وجود داشته، درحالی‌که در ‌سال ۹۲ در برابر هر یکصد ازدواج حدود ۲۰ طلاق ثبت شده است.

 

استان البرز با عدد ۳۳ و تهران با ۶. ۳۱ بیشترین مقدار شاخص طلاق به ازدواج را در ‌سال ۹۲ به خود اختصاص داده است، یعنی در استان البرز در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج ثبت شده، ۳۳ طلاق به وقوع پیوسته است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری هم کمترین رقم این شاخص در کشور را داشتند.

 

۱۷ تیر : ایران بالاترین رشد سرطان را در جهان دارد

تهران – ایرنا – رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت: ایران تقریبا بالاترین رشد سرطان را در جهان دارد.

 

  به گزارش ایرنا از بسیج جامعه پزشکی، دکتر «محمداسماعیل اکبری» گفت: اکنون به ازای هر یکصد هزار نفر از جمعیت کشور، حدود ۱۵۰ نفر به سرطان مبتلا هستند که سرطان معده، شایع ترین سرطان در مردان و سرطان پستان نیز شایع ترین سرطان ها در زنان کشور شناخته شده است.

 

وی با بیان اینکه هر سال حدود ۸۵ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور رخ می دهد، افزود: حدود ۴۰۰ ‏هزار نفر نیز با این بیماری به زندگی خود ادامه می دهند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به داروهای بیماران سرطانی اشاره کرد که به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد داروهای این بیماران همچنان وارداتی است.

 

** پیری جمعیت یکی از علل افزایش سرطان در کشور

 

وی یکی از علل بالا بودن رشد سرطان را پیر شدن جمعیت ایران عنوان کرد و افزود: به جز پیر شدن جمعیت، افزایش امید به زندگی، سبک زندگی نادرست و آلودگی زیست محیطی نیز از دیگر عوامل افزایش سرطان است.

 

رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت : حدود ۷۰ درصد علت ابتلا به بیماری سرطان در کشور به افزایش سن و ۳۰ درصد نیز به سبک زندگی نادرست مرتبط است.

 

۱۷ تیر : افزایش ۱۱ درصدی تلفات حوادث کار سال گذشته/ مرگ ۲۸۵ نفر در حوادث کار امسال

 

ایلنا

«در سال گذشته ۲۹ هزار و ۲۳۱ مصدوم حوادث کار شامل یکهزار و ۱۴۴ زن و ۲۸ هزار و ۸۷ مرد به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱. ۱ درصد کاهش یافته است

 

در سال گذشته یکهزار و ۹۹۴ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال ۹۱ که تعداد تلفات حوادث کار یکهزار ۷۹۶ نفر بود، ۱۱ درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی کشور، ‌از تلفات حوادث کار در سال گذشته یکهزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۲۷ نفر زن بودند. همچنین در این مدت استان‌های تهران با ۴۸۸، خراسان رضوی با ۱۵۴ و اصفهان با ۱۳۲ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با نه، خراسان جنوبی با ۱۰ و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

 

بر اساس این گزارش در حوادث کار سال گذشته ۹۶۵ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن برخورد جسم سخت با ۳۷۱ نفر و برق‌گرفتگی با ۳۰۳ نفر در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ در حین کار قرار می‌گیرند. مطابق آمارهای موجود به طور معمول سقوط از بلندی مهم‌ترین علت مرگ در حوادث کار محسوب می‌شود به نحوی که در سال گذشته ۴۸/۴ درصد علل مرگ در حوادث کار را سقوط از بلندی در بر می‌گیرد.

 

در سال گذشته ۲۹ هزار و ۲۳۱ مصدوم حوادث کار شامل یکهزار و ۱۴۴ زن و ۲۸ هزار و ۸۷ مرد به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱. ۱ درصد کاهش یافته است.

 

مرگ ۲۸۵ نفر در حوادث کار امسال

 

در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۲۸۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان باختند. از این تعداد ۲۷۹ نفر مرد و شش نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث کار طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۵ درصد بیشتر شده است.

 

بر اساس این گزارش آمار مصدومان حوادث ناشی از کار که در دو ماهه نخست امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند چهار هزار و ۴۵۹ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد کاهش یافته است.

 

طی این مدت همچنان استان‌های تهران با ۸۲، خراسان رضوی با ۲۳ و اصفهان با ۱۹ دارای بیشترین آمار در تلفات حوادث کار بودند.

 

سیر صعودی تلفات حوادث کار در ده سال گذشته

 

سازمان پزشکی قانونی با هشدار در خصوص افزایش تلفات در حوادث ناشی از کار و تأکید بر رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاع، یادآور می‌شود، در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲) ۱۲ هزار و ۴۳۷ نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند که به طور معمول آمار تلفات حوادث ناشی از کار همواره با افزایش مواجه بوده؛ در این مدت کمترین میزان مرگ ناشی از حوادث کار با ۶۹۷ مورد در سال ۱۳۸۳ و بیشترین این آمار با یکهزار و ۹۹۴ فوتی در سال ۱۳۹۲ گزارش شده‌است. این آمار نشان می‌دهد که تلفات حوادث کار طی سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

 

گفتنی است بر اساس آمارهای موجود به طور معمول به ترتیب سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن بیشترین دلایل مرگ بر اثر حوادث کار هستند.

 

۱۶ تیر : ازدواج ۳۰ هزار دختر نوجوان زیر ۱۵ سال در کشور

 

خبرآنلاین

 

شرق نوشت: سازمان ثبت‌احوال ایران اخیرا نمودار ﺗﻮزﻳﻊ ﺳﻨﻲ زوﺟﻴﻦ در زﻣﺎن ازدواج در ۹ ﻣﺎﻫﻪ ﺳﺎل ۹۲ را منتشر کرده است.

 

بر اساس این نمودار ۳۰ هزار و ۹۵۶نفر از مجموع ۵۷۹هزار و۸۷۱ ازدواج مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۵سال بوده که ۵/۳ درصد مجموع کل ازدواج‌ها را شامل می‌شود.

 

بر اساس همین آمار طی این هفت‌سال همواره بیش از یک‌سوم زنانی که ازدواج آنها ثبت شده، زیر ۱۹سال بوده است.

 

بر اساس این گزارش، در ۹ماهه سال ۹۲ بیشترین ترکیب ازدواج ثبت‌شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۴-۲۰ساله با زنان ۱۹-۱۵ساله بوده که تعداد آن برابر با ۹۸هزار و ۹۸۳ واقعه است.

 

۱۳تیر : سوء‌تغذیه گریبانگیر سه استان  کشور

 

فرارو

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اعلام بهبود قابل توجه شاخص‌های سوء تغذیه در کشور، وضعیت کنونی سوء تغذیه در ایران را تشریح کرد.

 

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح وضعیت کنونی سوء تغذیه در کشور گفت: اصولا “سوء تغذیه” در کودکان زیر پنج سال خود را نشان می‌دهد که البته مشکل تغذیه‌ای شایعی است. سوء تغذیه به صورت “کم وزنی”، “کوتاه قدی” و “لاغری” تعریف می‌شود.

 

وی با اشاره به آخرین مطالعه کشوری انجام شده MIDHS در سال ۱۳۸۹، گفت: نتایج این مطالعه کاهش قابل ملاحظه‌ای در روند سوء تغذیه کودکان در زمینه کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال بر اساس بررسی کشوری سال ۱۳۷۴ شاخص کوتاه قدی تغذیه‌ای در کودکان زیر پنج سال حدود ۲۰ درصد بود که این شاخص در بررسی سال ۱۳۸۹ به ۶٫۸ درصد کاهش یافته است. همچنین سوء تغذیه به لحاظ کم وزنی در این کودکان در سال ۱۳۷۴ حدود ۱۶٫۶ درصد بود که بر اساس مطالعه سال ۱۳۸۹ این رقم به ۴ درصد رسیده است؛ یعنی کاهش قابل ملاحظه بیش از ۵۰ درصدی در کم وزنی و کوتاه قدی کودکان زیر پنج سال کشور.

 

سوء تغذیه؛ مشکل تغذیه‌ای شایع در مناطق محروم

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در توضیح وضعیت سوء تغذیه در کشور به تفکیک استان‌ها، گفت: اگرچه در سطح کشوری کاهش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت سوء تغذیه را شاهد هستیم اما شاخص‌های کوتاه قدی و کم وزنی در برخی استان‌ها و مناطق محروم کشور تقریبا دو برابر متوسط کشوری است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان کوتاه قدی حدود ۲۱ درصد یعنی سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد این عدد ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است.

 

وی ادامه داد: به لحاظ کم وزنی هم همین طور. اگرچه متوسط کشوری کم وزنی کودکان زیر ۵ سال کشور ۴ درصد است اما این رقم در هرمزگان ۱۲ درصد و در سیستان و بلوچستان ۱۲٫۹ درصد است. بنابراین “سوء تغذیه” در کودکان زیر پنج سال مناطق محروم یکی از اولویت‌ها و مشکلات تغذیه‌ای شایع است که باید به آن پرداخته شود.

 

استان‌های ناامن غذایی کدامند؟

وی در این باره افزود: بنابراین همانطور که گفته شد، شیوع سوء تغذیه در این ۳ استان بالاست. در واقع این استان‌ها، استان‌هایی هستند که در مطالعات دیگر از جمله مطالعه “امنیت غذایی” به عنوان استان‌های ناامن غذایی مطرح هستند.

 

۱۳ تیر :«ناتوانی جنسی در  ۳۵ درصد مردان متاهل ایران»

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور گفت: ۳۵ درصد مردان متاهل ایرانی به ناتوانایی‌های جنسی دچار هستند.

 

به گزارش ایسنا دکتر محمود گلزاری در ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان رضوی، با بیان اینکه « ابتلای درصد زیادی از مردان ایرانی به ناتوانایی جنسی از مشکلات حوزه جوانان کشور است» وجود زنان مطلقه را نیز یک آسیب برای جامعه دانست و افزود: این دسته یک قشر آسیب‌رسان برای جامعه هستند.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی در ایران نگران‌کننده است، گفت: متاسفانه ۲۰ تا ۳۵ درصد از ازدواج‌های ایرانی به طلاق منجر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ قشر جوان تعریف شده که یک سوم جمعیت ایران شامل ۲۴ میلیون نفر را جوانان تشکیل می‌دهد، ادامه داد: پس از گذشت این ۱۰ سال قشر زیادی از ایران را میان‌سالان تشکیل خواهند داد و ما حداکثر ۳۰ یا ۴۰ سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش قشر جوان در ایران باشیم.

 

گلزاری همچنین گفت: قشر جوان قشری حساس هستند و تا ۳۵ سالگی تحول در افراد شکل می‌گیرد؛ زیرا دوران قبل از جوانی دوران کودکی همراه با ناآگاهی و وابستگی و دوران میان‌سالی پس از جوانی نیز دوران وابستگی همرا با ضعف است.

 

۱۱ تیر : در دو ماه گذشته ۸۴ نفر جان خود را بعلت برق گرفتگی از دست داده اند!

 

ایلنا

در این مدت استان‌های خوزستان با ۱۴، تهران با ۱۳، خراسان رضوی با ۹، البرز با ۷ و فارس با ۶ فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از برق‌گرفتگی را داشته‌اند.

 

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در ۲ ماه نخست امسال، ۸۴ نفر به دلیل برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند.

 

به گزارش ایلنا، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: طی دو ماه نخست امسال ۸۴ نفر به علت برق گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

 

از کل موارد برق‌گرفتگی در دو ماهه ابتدایی امسال ۷۳ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر برق‌گرفتگی در مدت مشابه سال قبل ۱۰۷ نفر و تعداد زنان ۱۳ نفر بود.

 

در این مدت استان‌های خوزستان با ۱۴، تهران با ۱۳، خراسان رضوی با ۹، البرز با ۷ و فارس با ۶ فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از برق‌گرفتگی را داشته‌اند.

 

آمار مرگ ناشی از برق‌گرفتگی در استان‌های دیگر کمتر از ۴ نفر بوده؛ در بسیاری از استان‌ها نیز هیچ مرگ ناشی از برق‌گرفتگی گزارش نشده است.

 

بر اساس این گزارش آمار تلفات برق گرفتگی در سال گذشته ۷۵۰ نفر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۸٫۹ بیشتر شده است. از کل متوفیات برق‌گرفتگی در سال گذشته ۶۸۷ نفر مرد و ۶۳ نفر زن بودند.

 

در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲) شش هزار و ۷۴۰ نفر به علت برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ با ۷۵۰ نفر دارای بیشترین آمار و سال ۱۳۸۲ با ۴۷۴ نفر دارای کمترین میزان مرگ های ناشی از برق گرفتگی بودند.

 

 

۱۰ تیر :  وجود ۲۰۰۰ کودک کار و خیابان در استان البرز

ایسنا

مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وجود ۲۰۰۰ کودک کار و خیابان در استان البرز لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش بحران موجود را دوچندان می‌کند.

 

وی افزود: در این میان استان البرز هم از این معضل در امان نبوده و براساس آماری که توسط کارشناس آسیب‌های اجتماعی از زمان طرح شناسایی کودکان کار اعلام شده حدود ۲۰۰۰ کودک کار خیابان در البرز مشغول به فعالیت هستند.

 

 کردونی تاکید کرد: اگر این کودکان همراهی نشوند و آموزش نبینند و شرایط مناسبی برای زندگی‌شان فراهم نشود مهم‌ترین خطر این است که در بزرگ‌سالی خودشان جزو کسانی می‌شوند که از کودکانی با وضعیت شبیه خودشان سو استفاده می‌کنند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©