Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۷۵)

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۷۵)

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۳ سپتامبر ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ 239  نفر در جهار ماهه امسال با قرص برنج

آمارهای نگران‌کننده از بیماران کشور: ۱۹میلیون فشار خون، ۱۵میلیون کلسترول بالا، ۷ میلیون نفر قند خون بالا

روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور می میرند

واردات سالی ۱۰۰میلیون دلار چادرمشکی سوای واردات غیررسمی و قاچاق

نابودی ۶ هزار فرصت شغلی در منطقه پاکدشت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

۸۰ درصد طلا و جواهر موجود در بازار قاچاق است

مرگ ۵۸۰۱ نفر در تصادفات رانندگی چهارماه اول امسال

زنان تنها یک دهم درآمد جامعه را دارند

بیشتر زنان سرپرست خانوار از دو دهک پایین درامدی هستند

۵ شهریور : هشدار در مورد سوءتغذیه در پنج استان ایران

ایران رتبه ۱۲۰ در میان ۱۴۳ کشور دنیا از نظر نوآوری

 

۱۲ شهریور : مرگ 239  نفر در جهار ماهه امسال با قرص برنج

 

روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند. مرگ خاموشی که آمار آن طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است. اغلب قربانیان قصد خودکشی نداشته اند اما پا در مسیری یک طرفه گذاشته اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست. عطاری ها هم به راحتی این قرص ممنوع را می فروشند و نظارت و برخورد با آنها تعطیل است.

افزایش ۶ درصدی قربانیان

بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال ۲۳۹ نفر بر اثر مسمومیت قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات قرص برنج ۲۲۴ نفر بود، ‌۶٫۷ درصد افزایش یافته است.

از کل متوفیات قرص برنج در چهار ماهه امسال ۱۴۰ نفر مرد و ۹۹ زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت قرص برنج در مدت مشابه سال قبل ۱۲۹ نفر و تعداد زنان ۹۵ نفر بوده است.

بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج به ترتیب با ۹۹ نفر در استان تهران، ۳۳ نفر در استان مازندران، ۲۹ نفر در استان گیلان و ۱۳ نفر در استان لرستان گزارش شده است.

در این گزارش آمده است، در این مدت مرگ ناشی از مسمویت در بسیاری از استان‌ها کمتر از ۱۰ نفر و در هشت استان صفر گزارش شده است.

مرگ هزار و ۹۰۹ نفر در پنج سال

طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ در ایران هزار و ۳۱۱ نفر به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شدند که از این تعداد ۶۹۶ نفر مرد و ۶۱۵ نفر زن بودند. حال با احتساب آمار سال ۹۱ تعداد قربانیان این قرص طی پنج سال گذشته به هزار و ۹۰۹ نفر قربانی این قرص شده اند.

مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنی ۴۰-۲۰ سال بوده و بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده است. آمار چهار سال اخیر (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰) نشان می دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است. این رقم از ۲۱۴ نفر (۱۰۵ نفر زن/ ۱۰۹ نفر مرد) در سال ۱۳۸۷ به ۲۲۸ نفر (۱۰۴ نفر زن/ ۱۲۴ نفر مرد) در سال ۱۳۸۸ و در سال ۱۳۸۹ با رشدی ۷۸٫۱ درصدی به ۴۰۶ نفر (۲۰۲ نفر زن/ ۲۰۴ نفر مرد) رسید، تا اینکه باز در سال ۱۳۹۰ این رشد با شیب ۱۴ درصد همچنان ادامه یافت تا این قرص بلای جان ۴۶۳ نفر (۲۰۴ نفر زن/ ۲۵۹ نفر مرد) نفر شود.

 

۱۰ شهریور : آمارهای نگران‌کننده از بیماران کشور: ۱۹میلیون فشار خون، ۱۵میلیون کلسترول بالا، ۷ میلیون نفر قند خون بالا

Print Friendly

کلمه .معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تشریح چگونگی ارائه خدمات در مراکز بهداشت شهری و روستایی از طراحی کارت سلامت ایرانیان خبر داد.

دکتر علی اکبر سیاری در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که با محوریت طرح تحول بهداشت برگزار شد، گفت‌: ارتقای سلامت به معنای جلوگیری از مرگ نابهنگام و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

به گزارش ایسنا، وی در توضیح محورهای تحول در نظام بهداشتی کشور گفت: به این منظور لازم است تحول در ساختار منابع صورت گیرد. در این راستا تقویت برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر، تقویت و تکمیل خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها، تقویت خدمات در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و همچنین تداوم پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و تسری آن به کلانشهرها در دستور کار است.

وی افزود: با همت دولت و مجلس منابع مناسبی برای طرح تحول بهداشت پیش‌بینی شده است. ۱۹۹۵ خانه بهداشت در دست ساخت است. از روسای دانشگاه‌ها انتظار داریم که پیگیر این موضوع باشند تا نهایتا بتوانیم این بخش را تا بهمن ماه به نتیجه برسانیم. بهبود محل اسکان پزشکان در روستاها در برنامه پزشک خانواده روستایی باید مدنظر باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: بیش از ۳۰۰۰ پزشک کمبود داریم، در زمینه کارورزان و بهورزان نیز از کمبودهایی برخورداریم. باید از نیروی انسانی با انگیزه و همچنین آموزش‌دیده برخوردار باشیم. یکی از درخواست‌های مهم ما تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت است. بنابراین اولین درخواستم از روسای دانشگاه‌ها، اصلاح بیغوله‌های خانه‌های بهداشتی است. اعتبارات این موضوع موجود است و نیازمند حمایت شماست.

سیاری در توضیح برنامه‌های تحول بهداشت گفت: ادغام تدریجی بسته خدمات بیماری‌های غیرواگیر از جمله این برنامه‌هاست چرا که در حال حاضر ۱۹ میلیون نفر در کشور فشار خون دارند و سالانه ۸۳ هزار مرگ مرتبط با فشار خون رخ می‌دهد. تمام این موارد باید شناسایی و از بروز آن‌ها جلوگیری شود.

وی اجرای برنامه خود مراقبتی و توانمندکردن مردم در امر مراقبت از خود و همچنین ادغام تدریجی برنامه‌های بهداشت روان و آسیب‌های اجتماعی را از دیگر بسته‌های طرح تحول بهداشت خواند و گفت: توسعه برنامه واکسیناسیون نیز پیش‌بینی شده است. بنابراین تا مهرماه واکسن پنتاوالان و همچنین تا پایان سال واکسن پنوموگوک نیز به برنامه واکسیناسیون ملی کشور اضافه می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه رتبه‌بندی ۱۰ عامل خطر سلامتی در ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: رژیم غذایی نامناسب، فشار خون و توده بدنی بالا سه عامل خطر اصلی برای سلامت در کشور هستند. به طوری که ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای نامناسب مصرف می‌کنند. تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از دیگر عوامل خطر به شمار می‌روند. در این زمینه هم باید گفت که ۱۹ میلیون نفر در کشور بی تحرکند، پنج میلیون نفر سیگار می‌کشند، هفت میلیون نفر قند خون بالا دارند و ۱۵ میلیون نفر نیز به کلسترول بالا مبتلا هستند. مجموعه این رفتارها نیازمند اصلاح است.

سیاری به درنظر گرفتن «مراقبان سلامت خانواده» در خانه‌های بهداشت شهری اشاره کرد و گفت:‌هر کارشناس مراقب سلامت خانواده مسئولیت سه تا چهار هزار نفر جمعیت را می‌پذیرد. همچنین برای همه مردم کشور کارت سلامت طراحی و اجرا می‌شود. در ادامه مسیر پزشک نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سیاری در ادامه روند شیوع کمبود ویتامین دی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمبود شیوع ویتامین دی از سال ۸۰ تا ۹۱ شش برابر شده است. این میزان کمبود در زنان باردار در برخی استان‌ها به ۹۱ درصد رسیده است. کمبود ویتامین دی در نوجوانان نیز ۷۶ درصد است. بر این اساس توزیع یک مکمل جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در این باره ادامه داد: از کوتاهی قد به عنوان بی عدالتی و گرسنگی تعبیر می‌شود. متاسفانه متوسط کشوری کوتاهی قد در کودکان زیر پنج سال کشور ۶.۸ درصد است. ۲۰.۷ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان دچار کوتاهی قد هستند. باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

 

۰ شهریور : روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور می میرند

دبیر اجرایی جشن نفس با بیان اینکه از دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر مرگ مغزی واجد شرایط اهدای عضو، فقط ۶۶۵ نفر آنان اهدای عضو انجام می دهند، اعلام کرد: روزانه هفت تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند به پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، امید قبادی روز دوشنبه در نشست خبری جشن نفس که در مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: ۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار پیوند اعضا ثبت نام کرده اند که البته این آمار متفاوت از افراد نیازمند پیوند اعضا بوده و تعداد آنان بیشتر است.

دبیر اجرایی جشن نفس گفت: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که فقط ۶۶۵ نفر آنان، اهدای عضو را انجام می دهند و در سال ۸۴، فقط برای پنج درصد بیماران مرگ مغزی، اهدای عضو انجام شد.

وی یادآور شد: در کشور ۱۶ مرکز اهدای عضو از جمله بیمارستان مسیح دانشوری وجود دارد که ۱۰ میلیون بیمار را با ۱۱۵ بیمارستان ، تحت پوشش دارند.

 

۹ شهریور : واردات سالی ۱۰۰میلیون دلار چادرمشکی سوای واردات غیررسمی و قاچاق

وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حمایت ویژه از تولیدکنندگان داخلی پارچه چادر مشکی در حالی همچنان ادامه دارد که طبق برخی آمارها در حال حاضر حاضر سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از این محصول به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و آمار واردات غیررسمی و قاچاق نیز زیاد برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر اخیر خود به لرستان اعلام کرد که “مطابق برآورد نیازهای صورت گرفته باید چهار یا پنج واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور ایجاد شود.”

به گفته گلناز نصرالهی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی حمایت ویژه می‌کند. البته وی مشخص نکرده منظور از این حمایت ویژه دقیقا چیست.

نصرالهی این‌را نیز گفته که “چهار یا پنج کارخانه تولید چادر مشکی با مساحتی بالغ بر ۱۵ میلیارد متر مربع در کشور باید ایجاد شود که لرستان ظرفیت استقرار یکی از این کارخانه‌ها را در خود دارد.”

در همین حال رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه هم‌اکنون سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پارچه چادر مشکی به صورت رسمی وارد کشور می‌شود، افزود: میزان قاچاق این محصول نیز بسیار بالاست. از سوی دیگر در حال حاضر کارخانه حجاب شهرکرد متعلق به بنیاد مستضعفان بزرگترین تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور محسوب می‌شود.

در همین حال، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در چهار ماهه نخست سال جاری نیز حدود ۲۶ میلیون دلار پارچه چادر مشکی از کشورهای امارات، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه وارد کشور شد.

مظفر چلمغانی، دبیر انجمن نساجی استان اصفهان در همین زمینه به تازگی اعلام کرد که “هم‌اکنون مشکلات زیادی سد راه نساجی اصفهان است و کارخانه‌های نساجی این استان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد کار می‌کنند.”

به تازگی نیز مشکلات فعالان صنعت نساجی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در همین زمینه حسینی صدر، عضو کمیسیون به ایسنا اعلام کرد که “تعداد شاغلان صنعت نساجی از ۴۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته و اگر به مشکلات صنعت نساجی پرداخته نشود امکان کاهش تعداد فعالان این صنعت به ۲۰۰ هزار نفر نیز وجود دارد.”

این در حالی است که هم‌اکنون عمده بازار پارچه چادر مشکی ایران از طریق واردات محصولات تولیدی شرق آسیا تامین می‌شود و بخش عمده‌ای از پوشش زنان چادری کشور از طریق محصولات وارداتی تامین می‌شود.

 

۹ شهریور : نابودی ۶ هزار فرصت شغلی در منطقه پاکدشت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

یک فعال حقوق صنفی کارگران در شهرستان پاکدشت از کاهش شش هزار نفری نیروی کار شاغل در کارخانه‌های آجر ماشینی خبر داد.
«عوض سلطانی» دبیر خانه کارگر پاکدشت در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۶۰ واحد تولید کننده آجر ماشینی در منطقه پاکدشت، امروز فقط ۳۰ واحد با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حاملهای انرژی از حدود پنج سال پیش به مرور تعطیل شده‌اند.
به گفته این فعال کارگری؛ پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در منطقه پاکدشت بیش از ۷ هزار کارگر در ۶۰ واحد تولید کننده آجر ماشینی به کار مشغول بودند اما امروز تعداد کارگران شاغل در ۳۰ واحد باقیمانده به کمتر از هزار کارگر می‌رسد.

سلطانی در ادامه افزود: در گذشته کارگران کارخانه‌های آجر ماشینی در ۴ نوبت شیفت کاری فعالیت داشتند اما امروز با رکود بازار کار و تولید، تعداد شیفت‌ها به یک نوبت کاهش یافته است.

این کارگر همچنین در خصوص میزان تولیدات کارخانه‌های فعال منطقه پاکدشت تصریح کرد: در گذشته هر واحد روزی ۱۴۰ کامیون تولید آجر داشت اما امروز این میزان به روزی ۳۰ تا ۴۰ کامیون کاهش داشته است.
دبیر خانه کارگر پاکدشت گفت: اکثرکارفرمایان کارخانه‌های آجر ماشینی دلیل کاهش نیروی کار خود را افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌دانند و می‌گویند افزایش سرسام آور قیمت گاز (ماهانه حدود ۸۰ میلیون تومان) توان تولید را گرفته است و «ما ناچاریم با حداقل نیروی انسانی فعالیت کنیم.»

به گفته وی، همچنین این تولیدکنندگان آجرماشینی مدعی‌اند از سال گذشته قیمت آجر هیچ افزایشی نداشته و ادامه این روند، تولید آجر «فاقد صرفه اقتصادی» می کند.

۹ شهریور :۸۰ درصد طلا و جواهر موجود در بازار قاچاق است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی تاکید کرد: حدود ۸۰ درصد طلا و جواهر موجود در بازار را قاچاق تشکیل داده که این امری تاسف بار است و قاچاق در یکسال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز افزایش یافته است.

عبادالله محمدولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از ‌چالش‌های بزرگی که مانعی بر سر راه تولید کنندگان طلا محسوب می‌شود بحث قاچاق است که متاسفانه کوچکترین قدمی در یک سال گذشته در زمینه جلوگیری با قاچاق برداشته نشده است.

بازار طلاوجواهرکشوردردست تولیدات ترکیه و تایلند است

وی با بیان اینکه کشور ترکیه ۲۴ ساعته برای بازار کشور ما در زمینه جواهر فعالیت می‌کند گفت: تولیدات تایلند نیز در زمینه طلاست و متاسفانه بازار کشور ما از قاچاق محصولات این کشورها سرشار است؛ روزانه صدها نفر با بنده تماس می‌گیرند که به عنوان مسوول اتحادیه از آنها حمایت کنم و این وظیفه اتحادیه طلا و جواهر تهران به عنوان متولی در این بخش است که باید کنترل و نظارت دقیق‌تری داشته باشد و هر چند وقت یکبار بازار را رصد کند.

 مسوولان باید صنعت طلاوجواهررا از نابودی نجات دهند

محمدولی با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار واحد تولیدی طلا در سال ۸۲ گفت: این واحدها برای پاسخگویی به نیاز بازار روزانه تا ۱۸ساعت نیز فعالیت می‌کردند و این درحالی است که در حال حاضر فقط ۴ هزار واحد و حدود سه ساعت در روز فعالیت می کنند.

 

۸ شهریور : مرگ ۵۸۰۱ نفر در تصادفات رانندگی چهارماه اول امسال

 ایلنا

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۵ هزار و ۸۰۱ نفر در تلفات حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات حوادث رانندگی ۶ هزار و ۸۰ نفر بود، ۴٫۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا از سازمان پزشکی قانونی، از کل تلفات حوادث رانندگی در چهار ماهه ابتدایی امسال ۴ هزار و ۴۹۱ نفر مرد و هزار و ۳۱۰ نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های فارس با ۵۲۲، خراسان رضوی با ۴۴۰ و تهران با ۴۳۳ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۴۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۵۳ و اردبیل با ۶۳ نفر کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش از تلفات حوادث رانندگی چهار ماهه امسال، ۳ هزار و ۷۳۶ نفر در حواث برون شهری، هزار و ۵۴۸ نفر در حوادث دورن شهری، ۴۹۵ نفر در محورهای روستایی و ۲۲ نفر در سایر محورها جان خود را از دست داده‌اند.

در این مدت ۱۰۶ هزار و ۱۰۶ مصدوم حوادث رانندگی نیز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که ۷۵ هزار و ۸۹۷ نفر از آنان مرد و ۳۰ هزار و ۲۰۹ نفر زن بودند. آمار مصدومان حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶٫۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش آمار متوفیات و مصدمان حوادث رانندگی در تیرماه

در تیر ماه سال جاری آمار تلفات و مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند به ترتیب ۸٫۹ و ۱۴٫۹ درصد کاهش یافت.

در تیر ماه سال جاری یکهزار و ۴۱۹ نفر (یکهزار و ۱۲۳ مرد و ۲۹۶ زن) در حوادث رانندگی جان باختند این در حالی است که آمار تلفات حوادث رانندگی در مدت مشابه سال قبل یکهزار و ۵۵۸ نفر بود.

در این مدت ۲۷ هزار و ۱۵۴ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۴٫۹ درصدی مواجه بوده است

 

۵ شهریور : زنان تنها یک دهم درآمد جامعه را دارند


زنان تنها یک دهم درآمد جامعه را دارند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)،

مدیرکل دفتر زنان و خانواده وزارت کشور با اشاره به اینکه مشکلاتی که زنان دارند ناشی از فرهنگ و نگاه سنتی گذشتگان است، گفت: «امروز با تغییر معیارها به جای قدرت بدنی و اقتدار افراد، هوش، ابتکار و خلاقیت آنها مطرح است.»

«عدم تقارن جنسیتی» یکی از مشکلات بازار کار در ایران است. چندی پیش شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، درباره وضعیت نامناسب اشتغال زنان گفت: «حدود ۱۲ درصد زنان ایرانی، شاغل هستند و این آمار در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۴ درصد است. از سوی دیگر سه درصد نمایندگان مجلس را زنان تشکیل می‌دهند و ۱/ ۱۲ درصد زنان، سرپرست خانوار هستند که ۸۲ درصد آنان بیکارند.»

به گفته وی ایران به سمت زنانه شدن سرپرستی خانوار، سالمندی زنان و همچنین زنانه شدن فقر پیش می‌رود.

 

۵ شهریور : بیشتر زنان سرپرست خانوار از دو دهک پایین درامدی هستند

۴۳.۳ درصد زنان سرپرست خانوار در دو دهک درآمدی پایین قرار دارند؛ ۵۴.۵ درصد از زنان سرپرست خانوار بی‌سواد هستند، ۸۲ درصد آنها بیکار و سطوح اقتصادی و اشتغال زنان سرپرست بسیار کمتر از خانوارهای مردسرپرست است و هزینه‌ها‌ی بهداشت و درمان خانواده‌ها‌ی زن‌سرپرست، بیش از خانواده‌های مردسرپرست است.


بیشتر زنان سرپرست خانوار از دو دهک پایین درامدی هستند

مهر خانه :

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده بعدازظهر امروز در همایش “بانوی تدبیر، سفیر امید” که در سالن همایش استانداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: این همایش با هدف معرفی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به مناسب هفته دولت و به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه بانوان و خانواده برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار مهرخانه، زهرا ساعی تصریح کرد: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در راستای صیانت از ارزش‌ها‌ی اصیل اسلامی ‌و توجه به منویات رهبری و تحکیم بنیان خانواده؛ و همچنین ارائه راهکارهایی مناسب برای حل مشکلات زنان که دغدغه‌ دولت یازدهم است؛ به کارشناسی مسائل زنان و خانواده ورود پیدا کرده است و از این‌رو با توجه به رقم افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و گستردگی مسائل و مشکلات این گروه، به بررسی طرح‌‌ها و برنامه‌‌هایی که تاکنون در جهت حمایت و توانمندسازی این اقشار انجام شده بود، پرداخت.

 (در همین زمینه: استانداری تهران از زنان سرپرست خانواده حمایت می‌کند)

افزایش خانواده‌های زن‌سرپرست از ۶.۵ درصد در سال ۸۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۹۰
در ادامه معاون امور زنان و خانواه نهاد ریاست جمهوری نیز در این همایش با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته کشور ما تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی را تجربه کرده و رشد شهرنشینی، الگوهای جدید مهاجرت‌های داخلی، سالخوردگی جمعیت و افزایش تعداد خانوارهای زن سرپرست؛ از جمله مسائل نوظهور جمعیتی است که قابلیت تأثیرگذاری بر توسعه کشور را دارد، اظهار داشت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، ۱۲.۱ درصد خانوارهای ما زن‌‌سرپرسست هستند که افزایش قابل توجهی را در ۵ سال اخیر در این زمینه مشاهده می‌کنیم؛ چراکه از ۶.۵ درصد در سال ۸۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۹۰ رسیده‌ایم.

شهیندخت مولاوردی ادامه داد: در کنار این رشد کمی، ویژگی‌‌های اجتماعی، ‌اقتصادی، ‌ترکیب سنی، تحصیل و میزان درآمد زنان سرپرست خانوار نیز به طور قابل توجهی تغییر کرده است و این پدیده را از یک موضوع اجتماعی نسبتاً طبیعی، به یک آسیب تبدیل کرده است.

۴۳.۳ درصد زنان سرپرست خانوار در دو دهک درآمدی پایین قرار دارند
مولاوری به وضعیت زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود: ۴۳.۳ درصد زنان سرپرست خانوار در دو دهک درآمدی پایین قرار دارند؛ ۵۴.۵ درصد از زنان سرپرست خانوار بی‌سواد هستند، ۸۲ درصد آنها بیکار و سطوح اقتصادی و اشتغال زنان سرپرست بسیار کمتر از خانوارهای مردسرپرست است و هزینه‌ها‌ی بهداشت و درمان خانواده‌ها‌ی زن‌سرپرست، بیش از خانواده‌های مردسرپرست است.

۵ بیشتر زنان سرپرست خانوار از دو دهک پایین درامدی هستند

سلامت نیوز:

سلامت نیوز: هر آماری که می‌آید، روایتی نگران‌کننده را حکایت می‌کند. آمار ثبت وقایع حیاتی کشور در سال‌های اخیر از بی‌رونقی ازدواج می‌گوید و بازار گرم طلاق. آمارها می‌گویند در سال‌های ٩١ تا ٩٢ ازدواج در کشور کاهشی ٧/۶ درصدی داشته و طلاق رشد ۴/٣ درصدی را ثبت کرده است.
رشدی که نشان می‌دهد، تعداد جوانان زیر ٣٠‌سال کشور که ازدواج ناموفق را تجربه می‌کنند و به عبارتی مطلقه نام می‌گیرند رو به افزایش است. ‌سال گذشته ١۵۵‌هزار و ٣۶٩ طلاق اتفاق افتاده است، یعنی در هر ساعت ١٨ زوج، تنها شده و جدایی خود را ثبت کرده‌اند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، به گفته محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، «متاسفانه در ایران یک سوم ازدواج‌ها در کمتر از ۵‌سال از آغاز زندگی مشترک به طلاق می‌انجامد و ١۵ تا ٢٠‌درصد زوجین در‌سال اول زندگی خود از یکدیگر جدا می‌شوند. این آمار در برخی از استان‌های همجوار تهران بیش از ٢۵‌درصد است.»

او با تأکید بر این‌که اگرچه میزان طلاق‌ در استان‌هایی مانند استان یزد، چهارمحال ‌و بختیاری و سمنان بسیار پایین بود و هنوز هم کم است، می‌گوید: «این آمار نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده و این نشان‌دهنده استوار نبودن خانواده‌هاست. بیشتر طلاق‌ها در سن زیر ٣٠‌سال رخ می‌دهد به گونه‌ای که ۶٠ تا ٧٠‌درصد افراد مطلقه زیر٣٠‌سال هستند، بنابراین وزارت ورزش و جوانان با چند‌هزار جوان جدا شده از همسر مواجه است. بسیاری از آنان مسائل خود را به علت نگرانی از برخورد مردم و حتی خویشاوندان بیان نمی‌کنند ضمن آن‌که نگاه به افراد مطلقه به‌ویژه زنان غلط است.»

کاهش زمان زندگی مشترک به ٣‌سال
هر چند گزارش‌ها و بررسی‌ها از وضع طلاق در میان زوج‌های ایرانی نگران‌کننده است و به گفته گلزاری، افراد مطلقه بیش از مجردها به مشاوره ازدواج نیاز دارند، اما وقتی صحبت از ازدواج و طلاق می‌شود، گزارش‌ها و بررسی‌های جامعه‌شناسان نگران‌کننده‌تر و تلخ‌تر به نمایش درمی‌آید. به گفته حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، زمان زندگی مشترک در میان زوج‌های ایرانی به سه‌سال نزدیک شده و طبیعی است بیشترین متقاضیان طلاق را زنان ٢٠ تا ٢۴‌سال و مردان ٢۵ تا ٢٩‌سال تشکیل دهند. به این ترتیب، جوانانه شدن طلاق کاملا عادی است، چرا که افراد با گذشت ۵‌سال از زندگی مشترک خود دیگر می‌دانند چگونه باید زندگی را سپری کنند.
او درخصوص عوارض شیوع پدیده طلاق می‌گوید: «ترس از طلاق، افزایش زندگی‌های مجردی، تأثیر بد بر فرزندان و عادی‌سازی طلاق از عوارض افزایش طلاق در کشور است. همچنین از دست رفتن نیروی انسانی سالم یکی از مشکلاتی است که طلاق برای جامعه به وجود می‌آورد، زیرا طلاق آثاری در پی دارد که داشتن نیروی انسانی سالم برای توسعه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.» رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، عوامل مختلفی را در رخ دادن طلاق موثر می‌داند و می‌گوید: «طلاق از حوزه‌های مختلفی همچون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرد. هم ویژگی‌های کلان جامعه و هم ویژگی‌های فرهنگی روی آن اثر می‌گذارد. به عبارتی هم فردی است، هم اجتماعی و خانوادگی. مسائلی همچون سوءظن، اعتیاد و خشونت مسائل فردی هستند که منجر به جدایی زوجین می‌شوند.»

 

۵ شهریور : هشدار در مورد سوءتغذیه در پنج استان ایران

Print Friendly

بى بى سى .یک مقام وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرده است که پنج استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان با “سوء تغذیه و ناامنی غذایی” مواجه هستند.

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان به خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا گفته که مطالعات و بررسی ها نشان می دهد “کمبود ریزمغذی ها، آهن، انواع ویتامین به ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش آموزان و زنان باردار این استانها رو به افزایش است.”

سوء تغذیه در اثر مصرف نامتوازن و نامناسب مواد غذایی بروز می کند و معمولا علائم و نشانه های آن به صورت کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری ظاهر می شود.

بررسی های وزارت بهداشت ایران نشان می دهد که در سال ۱۳۷۴ شاخص کوتاه قدی در کودکان زیر پنج سال ایران حدود ۲۰ درصد بود که این شاخص در سال ۱۳۸۹ به ۶.۸ درصد کاهش پیدا کرد.

بنابر همین تحقیقات، در سال ۱۳۷۴ سوء تغذیه به لحاظ کم وزنی در کودکان زیر پنج سال ۱۶.۶ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

بااین حال گزارشها نشان می دهد که شاخص کم وزنی در برخی استانها همچنان بالاست، چنانکه در هرمزگان شاخص کم وزنی ۱۲ درصد و در سیستان و بلوچستان ۱۲.۹ درصد است.

این آمارها نشان می دهد که وضعیت سوء تغذیه تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما به گفته خانم عبداللهی این استانها “با توجه به شاخص های مورد نظر جزو استان های بسیار نا امن غذایی قرار دارند.”

کم خونی و کمبود ویتامین در کودکان

به گفته خانم عبداللهی، “میانگین کوتاهی قد در برخی این استان ها بیش از دو برابر شاخص کشوری است.”

شاخص کشوری کوتاه قدی شش درصد است، اما به عنوان نمونه کوتاه قدی در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۱ درصدی یعنی بیش از سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد دو برایر یعنی حدود ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است.

خانم عبداللهی گفته است: “در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کودکان و دانش آموزان کشور با مشکل کم خونی و کمبود انواع ویتامین ها مواجه بودند و اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته ولی در برخی شاخص ها هنوز با بحران مواجه هستیم.”

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرده است که “اکنون بیش از ۷۰ و گاهی تا ۱۰۰ درصد دانش آموزان کشور با مشکل و کمبود ویتامینD مواجه هستند.”

 

۴ شهریور : ایران رتبه ۱۲۰ در میان ۱۴۳ کشور دنیا از نظر نوآوری

دکتر حمیدرضا خرم‌ خورشیدی، رئیس دفتر توسعه فناوری‌های وزارت بهداشت ایران می‌گوید که بر اساس شاخص‌های جهانی نوآوری، ایران در سال ۲۰۱۴ در زمینه نوآوری و خلاقیت از میان ۱۴۳ کشور رتبه ۱۲۰ را داراست.

دکتر خورشیدی گفت که توسعه فناوری به دلیل کمبود شدید اعتبارات و کمبود فرصت‌های شغلی بویژه در رشته‌های بالینی با دشواری دائمی روبروست.

این هفتمین گزارش سالانه خلاقیت و نوآوری جهانی است که با همکاری دانشگاه کورنل، مدرسه بین المللی اقتصاد اینسید (INSEAD) و سازمان جهانی مالکیت معنوی منتشر می‌شود.

در این گزارش ۱۴۳ کشور دنیا با در نظر گرفتن ۸۱ شاخص مختلف در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری رده‌بندی شده‌اند.

محور گزارش سال ۲۰۱۴ نقش "عامل انسانی" در نوآوری بوده است.

ده کشور برتر دنیا در نوآوری

§ سوییس

§ بریتانیا

§ سوئد

§ فنلاند

§ هلند

§ آمریکا

§ سنگاپور

§ دانمارک

§ لوکزامبورگ

§ هنگ‌کنگ (چین)

ایران در این گزارش از نظر درآمد سرانه در میان کشورهایی با درآمد متوسط قرار گرفته است، اما در میان بیست و یک کشور این گروه که عملکردشان "پایین‌تر از انتظار" است.

در میان ۱۴۳ کشور دنیا با درآمد متوسط رو به بالا، تنها سه کشور رتبه‌ای بدتر از ایران دارند: ونزوئلا (۱۲۲)، الجزایر (۱۳۳) و آنگولا (۱۳۵).

بر اساس این گزارش، کشورهایی که بیش از بقیه نوآوران و افراد با تخصص بالا از آنها مهاجرت می کنند کشورهایی هستند که از نظر درآمد سرانه کم درآمد یا دارای درآمد متوسط هستند.

در صدر این کشورها هند و چین، و سپس روسیه، ترکیه، ایران، رومانی و مکزیک قرار دارند. مقصد هفتاد و پنج درصد این افراد متخصص آمریکاست.

این در حالیست که ایران از نظر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این رده بندی جهانی در رتبه دهم و از نظر درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی و مهندسی در رده دوم است.

ایران همچنین از نظر پنج شاخص اقتصادی که زمینه نوآوری و خلاقیت را فراهم می‌کند در رده ۱۲۰ است. در زمینه استفاده از دستاوردهای نوآوری هم رتبه ایران در میان ۱۴۳ کشور جالب توجه نیست و در رده ۱۲۵ قرار دارد.

در این گزارش نقاط قوت و ضعف کشورهای مختلف نیز مشخص شده است.

ایران از نظر درصد انباشت ناخالص سرمایه (Gross capital formation) به درآمد سرانه در رده یازدهم دنیاست.

از نقاط ضعف ایران در این گزارش می‌توان به فضای سیاسی (۱۴۰)، آزادی مطبوعات (۱۴۲)، کیفیت قانونگذاری (۱۳۸)، پیشرو بودن بازار (۱۳۹)، تجارت و رقابت اقتصادی (۱۳۶)، پیشرو بودن تجارت (۱۳۶)، جذب دانش (۱۳۶)، توزیع دانش (۱۳۹) و تولید در حوزه چاپ و نشر (۹۲) اشاره کرد.

در میان نقاط قوت ایران رتبه ایران در زیرساخت‌های عمومی (۴۱)، سرمایه انسانی و تحقیقات (۴۶)، ادامه تحصیل در مدرسه (۴۱)، تحقیق و توسعه (۵۵)، تولید دانش (۴۰)، تولید مقالات علمی و فنی (۳۹)، میزان ارجاع به مقالات (۴۵)، و تولیدکنندگان محصولات فناوری برتر (های-تک) یا با فناوری متوسط (۲۵) جلب نظر می‌کند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©