Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۷۷)

يكشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

شش میلیون بیکار در ایران

تعداد زیادی از کودکان زیر ۵ سال در زمره سیگاری‌های تحمیلی

تجاوز علت اصلی ابتلا به ایدز میان کودکان کار و خیابانی

کشته شدن ۳۶ کارگر بیمه شده طی ۳ ماه اول سال/ بیش از 4000 حادثه کار در این مدت

افزایش ۴۹/۶درصدی(۱۹۰ نفر در ۴ ماه) مرگ‌ میرهای ناشی از کار در تهران

یکهزار و ۲۰۰ نفر دشتستانی فوت شده همچنان به عنوان افراد زنده در آمار جمعیتی این شهرستان هستند

سالانه سه هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی می میرند

روزانه ۱۱۰ نفر در کشور معلول می شوند

آماری قابل توجه از کودکان خیابانی در ایران

یونیسف: سالانه یک میلیون کودک در اولین روز تولد خود می میرند

مدیرکل آموزش و پرورش تهران: بیش از 7 هزار کلاس درس در تهران با زلزله‌ ۴ریشتری تخریب می‌شود

کمتر از نیمی از کودکان کار و خیابان در ایران، 'خارجی هستند'

هر ایرانی سالی نیم کیلو سم می خورد، فقط ١٨‌درصد خاک کشاورزی ایران سالم است

جمعیت ایران از مرز ۷۷۷۰۰۰۰۰ نفر گذشت

ایرانیها ۲۲۰ لیتر کمتر از اروپاییها شیر و لبنیات می خورند

کاهش۱۴۰درصدی تعرفه واردات برنج در دولت قبل، شالیکاران را زمین گیر کرد

 

۳۰ شهریور : شش میلیون بیکار در ایران

بیکاری و جستجو برای شغل؛ در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات کشورها در مناطق مختلف جهان محسوب می شود. طبق اعلام مرکز آمار، تعداد بیکاران مطلق ۲٫۵ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۱۰٫۷ درصد است. وزیر کار می گوید تعداد بیکاران به ۶ میلیون نفر رسیده و این میزان تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که بیکاری همچنان به عنوان یک مشکل اساسی در مناطقی از اروپا وجود دارد. نرخ بیکاری در یونان در حال حاضر، ۲۷٫۳ درصد و در اسپانیا نیز ۲۴٫۵ درصد است.

در عین حال، وضعیت بازار کار در برخی از مناطق جهان به ویژه در آسیای جنوب شرقی و در کشورهایی مانند ژاپن با ۳٫۷ درصد، سنگاپور ۲ درصد، کره جنوبی ۳٫۵ درصد، تایوان ۴ درصد و تایلند نیز ۱٫۲ درصد است.

طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کشورمان در پایان بهار امسال به ۱۰٫۷ درصد رسید و تعداد بیکاران مطلق نیز ۲ میلیون و ۵۳۰ هزارنفر بود. با این وجود، برخی مقامات دولت تدبیر و امید مانند علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد بیکاران فعلی کشور را ۶ میلیون نفر می دانند.

جدول نرخ بیکاری در ۴۳ کشور

(درصد)

کشور

نرخ بیکاری

کشور

نرخ بیکاری

ایران

۱۸٫۳

سوئد

۹٫۲

آمریکا

۶٫۳

سوئیس

۳٫۲

چین

۴٫۱

ترکیه

۹

ژاپن

۳٫۷

استرالیا

۶٫۴

بریتانیا

۶٫۵

هنگ‌کنگ

۳٫۲

کانادا

۷٫۱

هند

۸٫۸

حوزه یورو

۱۱٫۵

اندونزی

۵٫۷

اتریش

۵

مالزی

۲٫۹

بلژیک

۸٫۵

پاکستان

۶٫۲

فرانسه

۱۰٫۲

سنگاپور

۲

آلمان

۶٫۷

کره‌جنوبی

۳٫۵

یونان

۲۷٫۳

تایوان

۴

ایتالیا

۱۲٫۳

تایلند

۱٫۲

هلند

۸٫۴

آرژانتین

۷٫۱

اسپانیا

۲۴٫۵

برزیل

۴٫۹

چک

۷٫۴

شیلی

۶٫۵

دانمارک

۵٫۱

کلمبیا

۹٫۲

مجارستان

۸

مکزیک

۴٫۸

نروژ

۳٫۲

ونزوئلا

۷٫۱

لهستان

۱۲

مصر

۱۳٫۴

روسیه

۴٫۹

عربستان

۵٫۶

آفریقای‌جنوبی

۲۵٫۵

—-

—-

 

۲۹ شهریور : تعداد زیادی از کودکان زیر ۵ سال در زمره سیگاری‌های تحمیلی

ایلنا

به گزارش ایلنا از وزارت بهداشت، «علی اکبر سیاری» با بیان اینکه در سال ۷۹، تعداد نخ مصرفی سیگار ۳۰ میلیارد نخ بوده و در سال ۸۹ و ۹۰ این میزان به ۶۰ میلیارد نخ رسیده است، افزود: این روند نشان می‌دهد که مصرف سیگار در کشور با شیب تندی رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: تولید سیگار در سال ۸۰، ۱۳ میلیارد نخ و در سال ۸۷ به ۳۱ میلیارد نخ رسید که این میزان علاوه بر حجم سیگارهای وارداتی است که از مبادی قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.

سیاری با بیان اینکه در سال ۹۰ حدود ۱۰ درصد مردم در سنین ۱۵ تا ۶۴ سالگی سیگار مصرف می‌کردند، خاطرنشان کرد: اکنون برآورد می‌شود که هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بخصوص زنان، جوانان و نوجوانان سیگار مصرف می‌کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از کودکان زیر ۵ سال نیز در زمره سیگاری های تحمیلی محسوب می‌شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: ضروریست ستاد ملی مبارزه با دخانیات، اطلاعات به روز در زمینه مصرف دخانیات داشته باشد زیرا از سال ۹۰ هیچکدام از این اطلاعات ساماندهی و مطابق با روز نشده است.

 

۲۸ شهریور : تجاوز علت اصلی ابتلا به ایدز میان کودکان کار و خیابانی

رییس مرکز تحقیقات ایدز بیشترین راه ابتلا به ایدز میان کودکان کار و خیابانی را از طریق تجاوز دانست.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: طبق مطالعه‌ای که در گذشته انجام شده بیشترین میزان شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سال است.

 وی با استناد به مطالعه‌ای که پیش از این در زمینه ابتلا به HIV/AIDS بر روی یکهزار کودک کار در تهران انجام شده، ادامه داد: از میان یکهزار کودک مورد مطالعه ۴ تا ۵ درصدشان HIV مثبت بودند.

محرز با بیان اینکه بیشترین راه ابتلا در بین این کودکان تجاوز جنسی هم بین دختران و هم بین پسران بوده است، گفت:اعتیاد نیز یکی از راه‌های انتقال بین این گروه کودکان در سنین بالاتر است.

محرز با تاکید بر لزوم انجام مطالعه جدید در این زمینه گفت: در تحقیق گذشته میزان شیوع را پیدا کردیم. تعدادی از جمعیت مورد مطالعه افغانی و تعدادی ایرانی بودند و به چند قسمت تقسیم می‌شدند. به عنوان مثال یک گروه به دلیل اعتیاد پدر و مادر انجام به کارهایی مثل گل‌فروشی در خیابان می‌کردند.

 وی افزود: در غیر این صورت امکان تجاوز جنسی و اعتیاد در این کودکان زیاد شده و به‌طبع آن ابتلا به ایدز در میان آنها افزایش می‌یابد.

 گفتنی است پیش از این دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز از بروز و شیوع HIV/AIDS در کودکان کار و خیابانی ابراز نگرانی کرده و ضمن اشاره به مطالعه مذکور گفته بود که HIV/AIDS در کودکان مورد مطالعه ۴٫۵ درصد بوده است. این درحالیست که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک دهم درصد است.

 وی با استناد به همین مطالعه گفته بود که شیوع HIV/AIDS در کودکان کار و خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عادی است. همچنین ۷۲ درصد این کودکان عنوان داشته‌اند که دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با مواد مخدر آشنا هستند. ۱۵ درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان مواد مصرف کرده اند .

۶/۴ در صدشان نیز عنوان داشتند که مواد تزریقی استفاده کره اند.

 

۲۸ شهریور : کشته شدن ۳۶ کارگر بیمه شده طی ۳ ماه اول سال/ بیش از 4000 حادثه کار در این مدت

ایلنا

به گزارش ایلنا، روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی روز جمعه (۲۸ شهریور) اعلام کرد، سه هزار و ۸۲۳ حادثه ناشی از کار داخل کارگاه، ۱۵۱ حادثه خارج از کارگاه و ۵۱ حادثه نیز هنگام رفت و آمد به محل کار در سه ماه اول سال ۹۳ برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاده است.

بر این اساس، در سه ماه اول سال جاری، دوهزارو ۷۰۳ حادثه ناشی از کار هنگام صبح، یکهزارو ۳۸ مورد حادثه هنگام عصر و ۲۸۴ حادثه نیز در هنگام شب روی داده است.

بنا بر این گزارش، سه هزار و ۶۸۷ بیمه شده حادثه دیده ناشی از کار درسه ماه اول سال ۹۳ بهبودی کامل داشته‌اند، ۱۸۰نفر غرامت نقص عضو در یافت کرده‌اند، ۴۱نفر از کار افتاده کلی، ۸۱ نفر از کار افتاده جزئی شده‌اند، ۳۶ نفر نیز در این مدت فوت کرده‌اند.

بر این اساس در سه ماه اول سال جاری، دو هزارو ۷۸۵ بیمه شده بر اثر بی‌احتیاطی دچار حادثه ناشی از کار شده‌اند و ۲۹۱ نفر نیز به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی حادثه دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، وسایل بی‌حفاظ، وسایل معیوب، عدم استفاده از وسایل حفاظتی، فقدان اطلاعات، ازدحام و بی‌نظمی تجهیزات، لباس خطرناک، عدم آموزش، نور ناقص و تهویه نامطلوب به تربیت از مهم‌ترین عوامل ایجاد حوادث ناشی از کار درسه ماه اول سال ۹۳ بوده است.

بنا بر این گزارش، بیمه شدگان گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۹۷۷مورد بیشترین تعداد آسیب دیدگان ناشی از کار را داشته‌اند و گروهای سنی ۳۰ تا ۳۴ سال با ۹۶۱ مورد، ۳۵ تا ۳۹سال با ۶۳۷ مورد، ۲۰ تا ۲۴ سال با ۴۸۸ مورد و ۴۰ تا ۴۴ سال ۴۳۸ مورد حادثه به ترتیب بیشترین رده‌های سنی آسیب دیدگان ناشی از کار درسال ۹۳ را داشته‌اند.

۲۷ شهریور : افزایش ۴۹/۶درصدی(۱۹۰ نفر در ۴ ماه) مرگ‌ میرهای ناشی از کار در تهران

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که افزایش ۴۹/۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
به گزارش ایلنا، دکتر «بشیر نازپرور» در این زمینه افزود: در مدت مشابه سال ۱۳۹۲ تعداد فوت ناشی از حوادث کار در استان تهران ۱۲۷ مورد بوده است که این آمار افزایش ۴۹/۶درصدی در فوت ناشی از این حوادث را در سال ۹۳ نشان می‌دهد.
وی گفت: از کل فوت ناشی از حوادث کار چهار ماه نخست امسال ۱۸۸ نفر مرد و دو نفر زن بوده‌اند. این در حالیست که در چهار ماه نخست سال ۹۲ تمامی ۱۲۷ نفر فوتی ناشی از حادثه کار مرد بوده‌اند.
نازپرور در مورد آمار فوت ناشی از حادثه کار در تیر ماه امسال نیز گفت: فوت ناشی از حادثه در تیرماه امسال با افزایش ۳۶. ۷ درصدی نسبت به تیر ماه سال قبل ۴۱ مورد بوده است.
وی با اشاره به این آمار در خصوص حوادث ناشی از کار اظهار داشت: طبق قوانین موجود حوادث ناشی از کار با دو ویژگی مشخص می‌شوند: حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ می‌دهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ می‌دهند.

استان تهران رکورد‌دار حوادث کار کشور
اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی استان تهران در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشوری نیز در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است: در چهار ماهه نخست سال جاری ۶۵۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۳۲ نفر بود، چهار درصد افزایش یافته است.
بر این اساس‌ از کل تلفات حوادث کار در چهار ماهه امسال ۶۵۱ نفر مرد و شش نفر زن بودند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۶۲۴ مرد و هشت زن در حوادث کار جان خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با ۱۹۰، خراسان رضوی با ۵۰ و البرز با ۳۸ نفر بیشترین و استان‌های بوشهر، ‌ خراسان شمالی، ‌ کهگیلویه و بویراحمد با دو، ایلام و لرستان با سه و کردستان و خراسان جنوبی با چهار کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.
مطابق آمارهای موجود در حوادث کار چهار ماهه امسال سقوط از بلندی با ۴۵ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن اصابت جسم سخت با ۲۴. ۵ و برق‌گرفتگی با ۱۲. ۳ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی گیرند.
در حوادث کار چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۰ هزار و ۱۰۹ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲. ۴ درصد رشد داشته است.
در تیر ماه امسال نیز ۱۹۶ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۲ درصدی مواجه بوده است.
گفتنی است مرگ‌های ناشی از حوادث کار طی سال‌های گذشته روندی صعودی داشته است، به طوری که این آمار از ۶۹۷ فوتی این حوادث در سال ۱۳۸۳ به یکهزار و ۹۹۴ نفر در سال ۱۳۹۲ رسیده‌است.
سازمان پزشکی قانونی با هشدار در خصوص افزایش تلفات در حوادث ناشی از کار و تأکید بر رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاع، یادآور می‌شود، در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲) ۱۲ هزار و ۴۳۶ نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند

 

۲۷ شهریور : یکهزار و ۲۰۰ نفر دشتستانی فوت شده همچنان به عنوان افراد زنده در آمار جمعیتی این شهرستان هستند

فرارو

توجه نکردن به ثبت فوت شدگان در سال های گذشته سبب شده یکهزار و ۲۰۰ نفر دشتستانی فوت شده همچنان به عنوان افراد زنده در آمار جمعیتی این شهرستان باقی بمانند.

مرتضی ایزدی بیان کرد: بیشتر این افراد در سال ۶۰ و اوایل سال ۷۰ فوت شده اند.

وی اضافه کرد:در هر هفته نزدیک به ۲۰ هزار سند سجلی بررسی می شود و مشخصات در آرشیو الکترونیکی ثبت می شوند.

رییس اداره ثبت احوال دشتستان همچنین گفت: یکی از برنامه های مهم ثبت احوال تهیه و تدوین گردآوری درختچه خانوادگی افراد است.

وی افزود: براساس آخرین آمار اداره ثبت احوال، جمعیت شهرستان دشتستان ۲۳۷ هزار و ۲۶۴ نفر است که از این شمار ۱۵۶ هزار و ۲۲۹ نفر در مناطق شهری سکونت دارند.

ایزدی با اشاره به اینکه نرخ جمعیت دشتستان یک به هفت است، افزود: وضعیت ثبت وقایع تولد و فوت در شهرستان در رتبه بسیار بدی قرار گرفته است و ثبت وقایع نیز بصورت ۱۰۰ درصد نیست.

رییس اداره ثبت احوال دشتستان بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال یکهزار و ۹۵۰ واقعه تولد، ۴۲۹ فوتی، یکهزار و ۱۷۳ ازدواج و ۳۱۳ مورد طلاق در شهرستان دشتستان ثبت شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار دشتستان نیز گفت: یکی از مولفه های قدرت ملی فاکتور جمعیت است.

عادل دهدشتی افزود: ثبت به هنگام وقایع چهارگانه (تولد، وفات، ازدواج و طلاق) و تجزیه و تحلیلی که بر اساس این آمار بدست می آید نشان دهنده موضوعات مختلفی از قبیل آمار مرگ و میر، وضعیت بهداشت، سلامت، رفاه اجتماعی جامعه و نرخ طلاق و حتی مسایلی از جمله فرهنگ رانندگی در کشور است.

÷

۲۶ شهریور : سالانه سه هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی می میرند

عصر ایران

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی اعلام کرد: سالانه نزدیک به سه هزار نفر براثر سوختگی در کشور جان خود را از دست می دهند.

محمد جواد فاطمی در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان مرگ و میر افراد دچار سوختگی در کشور ما خیلی بالا است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۴ تا ۲۸ هزار نفر افراد دچار سوختگی هایی می شوند که نیاز به بستری دارد و تعداد سوختگی های سرپایی بیشتر از این ارقام است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: به خاطر استاندارد نبودن بیمارستان های سوختگی، نداشتن بودجه کافی و کمبود نیروی انسانی ، درمان های سوختگی ناقص بوده و گاهی منجر به مرگ و میر بیماران می شود.

فاطمی تصریح کرد: تخت های بیمارستان های سوختگی کشور همیشه اشغال است بطوریکه مجبوریم چند بیمار را در یک اتاق بستری کنیم و احتمال عفونت زیاد شده و درمان ها ناقص می شود.

وی با اشاره به نقش استانداردسازی بیمارستان ها و آموزش مردم در پیشگیری از سوختگی ، تاکید کرد: مشکل سوختگی در کشور جدی است.

فاطمی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته خطوط انتقال نیرو در زیرزمین است یا عایق کاری شده و در وسایل گرمایشی در خانه ها از شعله استفاده نمی شود و برای پخت و پز نیز از برق استفاده می شود.

به گزارش ایرنا مسوولان مربوطه پیش از این اعلام کرده بودند حتی بیماران دارای ۳۰ درصد سوختگی نیز گاهی جان خود را در بیمارستان های کشور به خاطر نبود امکانات از دست می دهند.

بنا به آمار موجود از هر دو بیمار دچار سوختگی ۹۵ درصد (پوست) در کشورهای توسعه یافته، یک نفر زنده می ماند درحالیکه این شاخص در کشور ما بگونه ای است که در خوشبینانه ترین حالت از هر دو بیمار دچار سوختگی ۶۰ درصد، یکی زنده می ماند.

۲۶ شهریور : روزانه ۱۱۰ نفر در کشور معلول می شوند

 

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: روزانه ۱۱۰ نفر ، ماهانه سه هزار و ۳۰۰ و در سال ۴۰ هزار نفر در کشور به دلایل مختلف دچار معلولیت می شوند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور ، با توجه به افزایش آمار معلولیتها و بی توجهی به اصل پیشگیری در این زمینه ، روزانه ۱۱۰ نفر به علتهای زایمان نادرست ، تصادفات جاده ای ، سقوط از بلندی و برخی از جراحی ها دچار معلولیتهای فیزیکی می شوند در این میان نقش ارگو مکانیک در بعضی از خودروها نیز باعث تشدید این فرایند می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۳۰۰ نفر به تعداد معلولان افزوده می شود، گفت: تشکلهای غیر دولتی نیز نتوانسته اند به طور مطلوب از حقوق آنان دفاع کند.

به گفته ابهری، آموزش و پیشگیری قبل از ازدواج ، نظارت به صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای استاندارد و همچنین عرضه خودروهای مناسب برای معلولان و آموزشهای لازم به خانواده ها ، تقویت امکانات بهزیستی ، برنامه های کوتاه مدت برای همراهی با این قشر می باشد.

وی گفت: تنوع معلولیتهای غیر فیزیکی مانند کم بینایی و کم شنوایی، سندروم دان ، اوتیسم و ضعف گویایی موجب گستردگی رسیدگی تخصصی به معلولین شده است.

این متخصص علوم رفتاری افزود: کمبود مدارس لازم برای آموزش و همچنین فقدان امکانات مطلوب برای اشتغال باعث شده خانواده های دارای فرزند معلول علاوه بر غصه معلولیت ، متحمل هزینه های اضافی نیز شوند.

 

۲۵ شهریور : آماری قابل توجه از کودکان خیابانی در ایران

قطره

حدود ۶۰ درصد کودکان خیابان ایرانی هستند که کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ سال ۴۵ درصد کل کودکان خیابانی را شامل می شوند، همچنین ۳۴ درصد از کودکان خیابانی در حال تحصیل هستند، ۴۰درصد ترک تحصیل کردند و ۲۴درصد از بچه ها اصلا به مدرسه نرفته اند .

وی دلیل ارائه آمار متفاوت سازمان ها از وجود کودکان کار و خیابان را وجود تعاریف متعدد در این‌باره دانست و اظهار کرد: پدیده کودکان کار و خیابان در قالب ۴ تعریف متفاوت معرفی می‌شود که

۱-کودک در اشتغال (به معنای اشتغال کودکی است که در بازار کسب و کار حضور دارد و دستمزد بگیرد پاره وقت یا تمام وقت قانونی یا غیر قانونی ….)

۲- کار کودک (یعنی استخدام کودک به طوری که توانایی حضور در مدرسه را به طور منظم نداشته باشد و از لحاظ جسمی و روحی و اجتماعی برای کودک مضر باشد، با این تعریف اولین اصل برای کودک کار عدم حضور در مدرسه است)

۳-کودکان خیابانی (که آنهم به دو دسته تقسیم می شود کودکانی که در خیابان زندگی می کنند و می خوابند)

۴- کودکان در خیابان (به معنای کودکانی که در خیابان کار می کنند و شب به محیط خانه و خانواده باز می گردند.)

کردونی وجود کودکان در خیابان را معضل کنونی تهران دانست و یادآور شد: مطالعات ما نشان می دهد در تهران بیشتر پدیده “کودکان در خیابان” را داریم که پس از کار روزانه در خیابان شب به منزل باز می گردند.

۴۰ درصد کودکان خیابان، خارجی هستند

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده از سوی برخی محققان کشور پیرامون کودکان خیابانی در شهر تهران مشخص شده، حدود ۶۰ درصد کودکان خیابان ایرانی هستند که کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ سال ۴۵ درصد کل کودکان خیابانی را شامل می شوند، همچنین ۳۴ درصد از کودکان خیابانی در حال تحصیل هستند، ۴۰ درصد ترک تحصیل کردند و ۲۴ درصد از بچه ها اصلا به مدرسه نرفته اند.

وی یادآور شد: بیشتر کودکان کار به کارهای متعارف به ویژه دستفروشی و باربری مشغولند که بر اساس قوانین تجارب جهانی بر اهمیتِ نقشِ برنامه‌های کمک مالی نقدی و غیرنقدی در ایجاد حداقل حمایت‌های اجتماعی در کاهش کار کودک تاکید می‌شود.

آمار وجود هفت میلیون کودک کار فاقد اعتبار است

کردونی اضافه کرد: آمار متفاوتی از تعداد کودکان کار و خیابان در کشور اعلام می شود و حتی شاید آمار وجود هفت میلیون کودک کار در کشور را شنیده باشید اما به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بد دیدن پدیده اجتماعی همانقدر مضر است که ندیدن آن آسیب‌زاست بنابراین ما نمی توانیم انکار و بزرگنمایی کنیم.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال۲۰۱۲، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کودکان کار و خیابان در خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کنند بنابراین ادعای وجود ۷ میلیون کودک کار در ایران فاقد اعتبار است زیرا طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ شاغلان ۱۰ تا ۱۹ سال در ایران ۷۶۵ هزار نفر در کشور است.

وی یادآور شد:در حوزه اشتغال و کار کودک بیشتر مناطق شهری مدنظر است، شاغلان شهری در سال ۱۳۹۰ بین ۱۰ تا ۱۴ سال ۲۳ هزار و ۶۱۹ نفر بودند و شاغلان ۱۰ تا ۱۴ سال روستایی ۴۴ هزار و ۲۶ نفر بودند از سویی شاغلان ۱۵ تا ۱۹ سال شهری ۳۲۰ هزار نفر و شاغلان ۱۵ تا ۱۹ روستایی ۳۷۰ هزار نفر بودند.

۲۵ شهریور : یونیسف: سالانه یک میلیون کودک در اولین روز تولد خود می میرند

نیویورک –ایرنا- صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی ضمن اشاره به افزایش محسوس مرگ و میر نوزادان از سال ۱۹۹۰ تا کنون، اعلام کرده است که طبق آخرین آمار ها، سالانه یک میلیون نوزاد پیش از دیدن دومین روز حیات خود از دنیا می روند.

یونیسف در این گزارش یاد آور شده است که بخش زیادی از این مرگ و میر ها که در اثر پیچیدگی های دوران بارداری وزایمان رخ می دهد به راحتی و با هزینه های بسیار ناچیز قابل پیش گیری است.

بنا بر همین گزارش سالانه نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک نوزاد در ۲۸ روز اول تولد و بیش از یک میلیون نفر از آنان در اولین روز حیات خود جان می بازند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که بر اساس آمار های سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۴ میلیون کودک یعنی یک سوم از مجموع نوزادان جهان بدون برخورداری از امکانات بهداشتی و پزشکی لازم پا به جهان گذاشته اند.

در این گزارش با اشاره به این که شیر دادن طبیعی به نوزادان در نخستین ساعت تولد می تواند خطر مرگ این کودکان را تا ۴۴ در صد کاهش دهد، آمده است که نزدیک به نیمی از مادران جهان هنگام تولد کودکان خود قادر به شیر دادن طبیعی نیستند.

۲۵ شهریور : مدیرکل آموزش و پرورش تهران: بیش از 7 هزار کلاس درس در تهران با زلزله‌ ۴ریشتری تخریب می‌شود

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسفندیار چهاربند در جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران، افزود: در مناطق ۲۱، ۲۲ و ۴ شهرداری تهران شدیدا کمبود فضای آموزشی داریم و محروم‌ترین مناطق آموزشی ۴، ۱۳ و ۲۲ است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در سطح شهر تهران مشغول به تحصیل هستند، اظهارکرد: ۳۱۳ هزار کمبود فضای آموزشی در کل شهر تهران داریم. علاوه بر آن نیز ۳۷۰ هزار مدرسه در شهر تهران در مجاورت معابری هستند که دسترسی لازم را ندارند.

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: برای تغییر جانمایی و فضای این مدارس، نیاز به ۲۰۰ هکتار فضا داریم.

 چهاربند با اشاره به کلاس‌های تخریبی در شهر تهران گفت: ۱۰ هزار و ۳۲۵ کلاس درس تخریبی هستند و قدمت آنها به قبل از سال ۱۳۳۰ می‌رسد. از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۵ کلاس درس بازسازی شده‌اند، اما وضعیت ۷ هزار و ۴۰ کلاس درس تخریبی به صورتی است که با زلزله‌ای چهار ریشتری هم تخریب می‌شود.

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه عنوان کرد: ۵۶ هزار کلاس درس در استان تهران و ۳۰ هزار کلاس درس در شهر تهران وجود دارد که از این میان ۳۵ درصد نوساز یا دارای استحکام، ۴۰ درصد در شرایط معمولی است و مشکلی جز در حوادث غیرمترقبه ندارد؛ اما ۲۵ درصد از کلاس‌های درس فرسوده و غیرایمن هستند و قدمت بالای ۴۰ سال دارند.

۲۵ شهریور : کمتر از نیمی از کودکان کار و خیابان در ایران، 'خارجی هستند'

روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با اشاره به آخرین تحقیقات انجام شده در مورد وضعیت کودکان کار و خیاباناعلام کرد: "حدود ۶۰ درصد کودکان کار و خیابان ایرانی هستند و ۴۰ درصد دیگر غیر ایرانی هستند."

به گزارش خبرگزاری آنا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، آقای کردونی همچنین گفته است که ۴۵ درصد از این کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ سال هستند و تنها ۳۴ درصد از این کودکان در حال تحصیل اند و ۴۰ درصد ترک تحصیل کرده و ۲۴ درصد اصلا به مدرسه نرفته‌اند.

او وجود این کودکان در خیابان را معضل کنونی تهران دانست و گفت که مطالعات نشان می دهد در تهران بیشتر پدیده "کودکان در خیابان" دیده می‌شود که پس از کار روزانه در خیابان، شب به منزل باز می گردند.

این آمار در حالی اعلام می شود که در خردادماه سالجاری ولی الله نصر، مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد که ۶۵ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند.

بنا بر ماده یک پیمان‏ نامه حقوق کودک، "کودک کار" بیش از ۱۴ ساعت در هفته کار می کند و سن او بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۸ سال است.

طبق ماده ۷۹ قانون کار ایران، "به کارگماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام (پسر و دختر)‌ ممنوع است. کارفرمایانی که افراد کمتر از ۱۵ سال را به کار بگمارند، مستوجب مجازات خواهند بود. ضمنا باید کودکان را به کاری گماشت که برای او زیان آور نباشد".

۲۵ شهریور : هر ایرانی سالی نیم کیلو سم می خورد، فقط ١٨‌درصد خاک کشاورزی ایران سالم است

قطره

به گزارش زیست آنلاین به نقل از روزنامه شهروند، سال‌های پس از جنگ جهانی دوم با انقلاب در بازار مواد غذایی اروپایی‌ها مصادف بود. درست در همین سال‌ها بود که استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و دستکاری ژنی و هورمونی برای تولید گوشت و مواد پروتیینی آنها را نگران کرده و به سمت تولید ارگانیک یا مواد غذایی کاملا طبیعی سوق داد. این رویکرد با گذشت زمان تقویت شد به‌طوری که درحال حاضر بیشتر از ۵٠‌درصد بازار موادغذایی کشورهای پیشرفته مملو از کالاهایی است که با شیوه‌ای کاملا طبیعی و بدون هرگونه آلودگی شیمیایی تولید شده‌اند.
در ایران ماجرا کاملا متفاوت است. به گفته سعید سلیمانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، هر ایرانی سالانه حدود نیم کیلوگرم سم کشاورزی مصرف می‌کند. این در شرایطی است که گذشت زمان نه‌تنها میزان سموم مصرفی در تولید محصولات کشاورزی را کاهش نداده است که در ١٠‌سال گذشته مصرف کودهای شیمیایی از ۵/۲ به ۵/۶ میلیون تن افزایش داشته است. درعین حال حسن‌هاشمی وزیر بهداشت خبر می‌دهد که ۵٠‌درصد ازسمومی که در مزارع ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد از راه قاچاق تأمین می‌شود و سموم قاچاق کیفیت بسیار پایین و آلایندگی‌های خطرناک‌تری دارد. بهزاد عین‌اللهی عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه‌الله نیز دراین‌باره می‌گوید: مصرف بی‌رویه اوره و فسفات باعث قلیایی شدن خاک کشور و تخریب آن شده است به گونه‌ای که درحال حاضر تنها ١٨درصد از خاک کشاورزی ایران درحد ایده‌آل باقی مانده است.

تولید محصول کاملا طبیعی در ایران
زیر ۰/۰۳درصد
تولید ارگانیک پروسه‌ای طولانی دارد. در این شیوه تولید، خاک مزرعه مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا عاری از هرگونه کود و ماده شیمیایی باشد. پس از آن در فرآیند تولید و نگهداری محصول نیز نباید از هیچ ماده شیمیایی استفاده شود. برای تولید گوشت و مواد پروتیینی فرآیند تولید ارگانیک پیچیده‌تر و سخت‌تر است. در این فرآیند علاوه بر این‌که حیوان نباید از هیچ دارو و هورمونی استفاده کند، تغذیه آن با علوفه و مواد غذایی آلوده به مواد شیمیایی نیز ممنوع است. به گفته رضا نورانی دبیر انجمن ارگانیک ایران، ‌درصد تولید محصولات ارگانیک در ایران زیر سه صدم‌درصد است اما مسئولان با برداشت اشتباه از محصول ارگانیک به غلط این میزان را ٣٠درصد عنوان می‌کنند. این میزان اندک تولید ارگانیک در ایران نیز مورد بی اعتنایی مشتریان است و حجم غالب آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
بنا به اعلام انجمن ارگانیک ایران بازار فرانسه سالانه ۹/۱ بیلیون پوند از محل فروش محصولات ارگانیک گردش مالی دارد در ایتالیا این رقم ٨ بیلیون پوند و در انگلیس ۶/۲ بیلیون پوند است. اسپانیا، سوئد و هلند هرکدام ۶ بیلیون پوند در بازار محصولات ارگانیک گردش مالی دارند. این رقم برای آلمان ۲/۵ بیلیون پوند است. این در شرایطی است که میزان رشد سالانه بازار محصولات ارگانیک در کشورهای اروپایی قابل توجه است و این کشورها را تبدیل به اهداف اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در جهان کرده است.
پرستیژ میوه درشت سمی برای مشتری ایرانی
در سرتاسر ایران تنها

جولان تقلبی‌ها در بازار ارگانیک ایران
صرف‌نظر از فرهنگ ناچیز مشتریان ایرانی درباره محصولات ارگانیک، جولان کالاهای ارگانیک تقلبی در کشور باعث شده است که تولید اینگونه محصولات در کشور از مزیت خارج شود. این حجم از تقلب به اندازه‌ای است که یک کارخانه بسته‌بندی مرغ و ماهی در مشهد برند ارگانیک را برای خود انتخاب کرده و با ظاهری کاملا قانونی اقدام به گران‌فروشی محصولات خود در قالب کالای فراسودمند می‌کرد. علاوه بر این تولیدکنندگان مرغ سبز و مرغ ۴٢ روزه با سوءاستفاده از عنوان ارگانیک محصولات خود را به راحتی و با این عنوان به بازار مصرف وارد می‌کنند. این در شرایطی است که محسن مشکات معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی می‌گوید: مرغ ۴٢ روزه و مرغ سبز درواقع مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به شمار می‌آیند اما آنها با معیارهای ارگانیک مطابقت ندارند و هیچ تولیدکننده‌ای مجاز نیست عنوان ارگانیک را روی این محصولات درج کند.

۲۵ شهریور : جمعیت ایران از مرز ۷۷۷۰۰۰۰۰ نفر گذشت

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران جمعیت حال حاضر کشور بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز آمار ایران در هر لحظه جمعیت کشور را بر اساس فرمول‌های خاص برآورد و اعلام می‌کند.

محاسبه جمعیت کشور بر اساس رابطه رشد صورت می­گیرد که در آن جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۰ و رشد جمعیت سالانه کشور دخیل است که در حال حاضر حدود ۰٫۰۱۱۷۹ است.

 بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۱٫۲۹ درصد است که پس از انجام هر سرشماری نرخ رشد پیش‌بینی مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران جمعیت کشور امروز، سه شنبه (۲۵ مرداد ۱۳۹۳) برابر با ۷۷ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۸۹۰ نفر است.

 این در حالی است که برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۳۹۳ جمعیت کشور به حدود ۷۷ میلیون و ۸۵۶ نفر می‌رسد، در عین حال که پیش بینی می‌شود با ادامه روند موجود، جمعیت هر ساله با رشد یک میلیونی در نهایت در سال ۹۵ به مرز ۸۰ میلیون نفر نیز برسد.

 

۲۴ شهریور : ایرانیها ۲۲۰ لیتر کمتر از اروپاییها شیر و لبنیات می خورند

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران را یک چهارم کشورهای اروپایی و کمتر از میانگین جهانی اعلام کرد.

دکتر رسول دیناروند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که سرانه تولید شیر و لبنیات در کشورمان ۱۳۰ لیتر است اما سرانه مصرف حدود ۸۰ لیتر است که در مقایسه با میانگین جهانی که ۱۲۰ لیتر و نسبت به کشورهای اروپایی که ۳۰۰ لیتر است، خیلی کمتر است.

وی در عین حال سرانه مصرف میوه و سبزیجات در کشورمان را بالاتر از میانگین جهانی اعلام کرد و افزود: خوشبختانه مصرف میوه و سبزیجات در بین مردم از وضعیت بهتری نسبت به شیر و لبنیات برخوردار است.

دیناروند به موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات پرچرب اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که در این ماجرا افتاد، این بود که مردم به سمت مصرف لبنیات کم چرب گرایش پیدا کردند بطوریکه تولید و فروش محصولات لبنی کم چرب در هفته های گذشته به ۲ تا ۳ برابر رسیده است و این مسئله همان چیزی است که ما دنبال می کنیم و از مردم می خواهیم از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه تا قبل از ماجرای روغن پالم میزان مصرف لبنیات پرچرب و کم چرب ۷۰ به ۳۰ بود، ادامه داد: حالا این وضعیت کاملا برعکس شده و حتی تا ۸۰ درصد مصرف لبنیات کم چرب را شاهد هستیم و ۲۰ درصد لبنیات پرچرب.

دیناروند با تاکید بر اینکه مصرف لبنیات کم چرب به نفع سلامت مردم است، از توزیع شیر ساده در سطح مدارس ابتدایی و راهنمایی خبر داد و گفت: قرار است دانش آموزان در هفته سه نوبت شیر بخورند.

 

۲۳ شهریور : کاهش۱۴۰درصدی تعرفه واردات برنج در دولت قبل، شالیکاران را زمین گیر کرد

تهران – ایرنا – دولت برای حمایت از برنجکاران و جلوگیری از واردات بی رویه برنج های بی کیفیت از ابتدای مرداد – آغاز فصل برداشت – تعرفه واردات برنج را به ۴۰ درصد افزایش داد که بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی این نرخ تعرفه تا پایان فصل برداشت ادامه خواهد داشت

دولت یازدهم در حالی برای حمایت از برنج داخلی این تصمیم را گرفت که بخش عمده ای از برنج تولیدی به دلیل واردات گسترده در انبارها مانده است و مشتری ندارد. کاهش تعرفه واردات یکی از عمده دلایل واردات برنج های ارزان قیمت و بی کیفیت خارجی است.

تا سال ۸۴ تعرفه واردات برنج ۱۵۰ درصد بود و این تعرفه از تولیدکنندگان داخلی به طور مؤثری حمایت می کرد. در آن سال ها واردات برنج هم بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن تنظیم شده بود تا کسری نیاز داخل را جبران کند.

اما این تعرفه به یکباره از ۱۵۰ به ۲۰درصد تنزل پیدا کرد و به همین علت سیر افزایش واردات برنج را در کشور شاهد بودیم طوری که این میزان از ۵۰۰ هزارتن در سال ۸۴ به بیش از ۲ میلیون تن در سال ۹۲ رسید.

سال ۹۲ دولت قبل تعرفه واردات برنج را ۱۰ درصد تصویب کرد به همین دلیل بر اساس آمار گمرک سال گذشته شاهد واردات بیش از یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن برنج به کشور بودیم و کشور با مازاد بیش از یک میلیون تن برنج وارد سال ۹۳ شد و به همین علت برنجکاران نتوانستند محصول خود را به قیمت مناسب بفروشند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©