Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ برابر با  ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳  برابر با ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴
ایران در آئینه آمار(۱۷۹)

ایران در آئینه آمار(۱۸۰)

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ برابر با ۲۸ اکتبر

۲۰۱۴تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

احمد شهید: دست کم ۸۵۲ اعدام از خرداد سال گذشته در ایران

مرگ سالانه ۳۰۰۰ ایرانی به‌دلیل بلایای طبیعی

رشد ۱۰۰ درصدی شیوع اعتیاد بین کودکان زیر ۱۸ سال

آمار بیکاری در ایران

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی

 ۱۳۵هزار قاچاقچی دوره گرد در تهران

فرار مغزها ادامه دارد: مهاجرت سالانه ۱۵۰ هزار جوان ایرانی

کاهش سن ابتلا به «ایدز» و افزایش ابتلا از طریق روابط جنسی

وزارت بهداشت: میزان شیوع بیماری HPV در میان زنان کشور ۶ تا ۸. ۷ درصد است

کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان :۱۰ درصد رانندگان اتوبوس‌های مسافربری در ایران ‘اعتیاد دارند’

 

۶ آبان : احمد شهید: دست کم ۸۵۲ اعدام از خرداد سال گذشته در ایران

صدای آلمان

احمد شهید٬ گزارشگر سازمان ملل قرار است روز سه‌شنبه (۲۸ اکتبر) گزارش جدید خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهد. وی از شوک خود پس از اعدام ریحانه جباری سخن گفت و از موج اعدام‌‌ها در یک سال اخیر انتقاد کرد.

ارائه گزارش تازه

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از “موجی” از اعدام‌ها در ایران در ۱۲ تا ۱۵ ماه گذشته سخن گفت. زمان مورد بحث تقریبا طول دوره روی کار آمدن دولت حسن روحانی است.

احمد شهید با وجود این حسن روحانی را مسبب افزایش شمار اعدام‌ها در ایران ندانست و اشاره کرد که ریاست جمهوری در ایران همه قدرت را در دست ندارد. او به دیگر قدرت‌های مطرح در ایران نظیر مجلس و دفتر رهبری جمهوری اسلامی اشاره کرد.

افزایش اعدام‌ها و کاهش ورود دختران به دانشگاه

گزارش جدید شهید نشان می‌دهد که اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به ۲۰۱۲ از ۵۸۰ مورد به ۶۸۷ مورد افزایش یافته‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در این ارتباط گفت: «دست کم ۸۵۲ نفر از ماه ژوئن سال گذشته٬ از جمله هشت نوجوان٬ در ایران اعدام شده‌اند.» او همچنین به گسترش مواردی که به علت آن به افراد حکم اعدام داده شده٬ از جمله جرایم اقتصادی و در برخی موارد “فعالیت‌های به وضوح سیاسی”٬ اشاره کرد.

احمد شهید همچنین از محدودیت‌های آزادی اطلاع‌رسانی در ایران انتقاد کرد و گفت که هم‌اکنون ۳۵ روزنامه‌نگار در ایران در زندان به سر می‌برند.

وی ضمن اشاره به احکام مرتبط با مسایل دینی گفت که دست کم ۳۰۰ نفر به علت اعتقادات مذهبی‌شان از جمله ۱۲۰ نفر از بهاییان٬ ۴۹ نفر از مسیحیان و تعدادی از دراویش در زندان هستند.

او همچنین به وضعیت زنان در این چند سال اشاره کرد و گفت میزان ورودی دختران در دانشگاه‌های ایران از ۶۲ درصد در سال‌های ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ به ۴۸ درصد در سال‌های ۲۰۱۳ - ۲۰۱۴ رسیده است . 

۶ آبان : مرگ سالانه ۳۰۰۰ ایرانی به‌دلیل بلایای طبیعی

سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش به مردم از طریق تلویزیون یکی از مهم‌ترین اقدامات آمادگی برای بلایا و از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است، گفت: میزان آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر حوادث طبیعی هشت درصد است.

وی با بیان اینکه اکنون میزان آمادگی خانوارهای ایرانی هشت در صد است، افزود: در راستای افزایش این شاخص، در سال جاری ۱۰۰ هزار خانوار توسط معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت این آموزش‌ها قرار دارند.

وی گفت: ایران در معرض بلایای طبیعی قرار دارد که مهم‌ترین آنها زلزله، سیل، خشکسالی و گرد و غبار هستند. طی چهار دهه اخیر، بطور متوسط سالانه ۳۰۰۰ ایرانی در اثر مخاطرات طبیعی جان باخته‌اند و ۱٫۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

۲ آبان : رشد ۱۰۰ درصدی شیوع اعتیاد بین کودکان زیر ۱۸ سال

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در سلسله نشست تدوین برنامه ششم توسعه که به همت معاونت رفاهی وزارت کار و رفا ه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار شد، حمید صرامی با بیان اینکه در تحقیقات متفاوت از مردم بحث مواد مخدر دغدغه بیش از ۹۰ درصد مردم است، گفت: مردم متوجه شدند این بحث چه مشکلاتی را برای کشور و جامعه ایجاد کرده است.

وی در مورد تغییر الگوی مصرف مواد مخدر گفت: در دهه ۸۰ جمهوری اسلامی ایران چند الگوی مصرف داشته است که از تریاک به هرویین، از هرویین به شیشه و از شیشه به مصرف چند ماده‌ای رسیدیم. با وجود بحث اقدامات سخت افزار که حدودا ۸٫۵ درصد تولیدات افغانستان در چند سال گذشته کشف و بیش از چهار میلیون نفر را دستگیر و روانه زندان کردیم این واقعیت‌های تلخ نشان داد که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی کشور ۲٫۶۵ درصد، در دانش آموزان یک درصد، در دانشجویان ۲٫۶ دهم درصد و در جمعیت کارگری در محیط‌های مختلف ۷ تا ۲۵ درصد بوده است.

 وی ضمن تاکید بر افزایش بودجه در این زمینه گفت: برنامه‌های اجتماعی نیازمند پول است و این درحالیست که وضعیت بودجه ما به شدت ضعیف است.

صرامی در مورد شیوع شناسی که در سال ۸۱ و ۹۰ صورت گرفته اظهار کرد: طبق نتایج این شیوع شناسی رشد ۱۰۰ درصدی شیوع اعتیاد بین کودکان زیر ۱۸ سال را داشتیم و در جمعیت عمومی ما نیز سه درصد از معتادان بین ۱۵ تا ۱۹ سال هستند.

۱ آبان : آمار بیکاری در ایران

در حالیکه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی می‌گوید که بیکاری در ایران افزایش داشته، سخنگوی دولت از کاهش نرخ بيکاری در و «ايجاد زمينه اشتغال برای ۴۰۰ هزار نفر در شش ماهه نخست سال جاری» خبر داده است.

به گزارش پنجشنبه اول آبان خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر نوبخت، در شهر بناب گفته است: «با سرمايه گذاری‌های انجام شده توسط بخش دولتی و خصوصی، در شش ماهه نخست امسال برای ۴۰۰ هزار نفر زمينه اشتغال ايجاد شده است.»

سخنگوی دولت افزوده که شمار بيکاران کشور در فصل بهار امسال «دو ميليون و ۵۳۰ هزار نفر» بود که اين ميزان در فصل تابستان به «دو ميليون و ۲۵۷ هزار نفر» کاهش يافت.

بر اين اساس و به گفته سخنگوی دولت حسن روحانی، تعداد بيکاران کشور در شش ماه، ۲۷۳ هزار نفر کاهش داشته است.

اين در حالی است که دو روز پيش از اين اظهارات سخنگوی دولت، غلامرضا مصباحی مقدم، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، آمارهای ارائه شده از سوی دولت درباره نرخ بيکاری را آماری دانست که «هنوز به تاييد مرکز آمار نرسيده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مصباحی مقدم افزود که «ظاهرا آمار بيکاران امسال در آمار کاهش بيکاری که اخيرا دولت اعلام کرده لحاظ نشده چرا که در اين صورت آمار بايد غير از اين باشد.»

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا)، چهارشنبه ۳۰ مهر و بر اساس آمار مرکز آمار ايران گزارش داد که تعداد «بيکاران مطلق» کشور در پايان سال ۱۳۹۲، «دو ميليون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر» بود که «اين تعداد نه تنها در بهار امسال کاهش نيافته بلکه با ۴۱ هزار و ۶۹۲ نفر افزايش به دو ميليون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر» رسيده است.

نادر محمدزاده، کارشناس بازار کار نيز به ايرنا گفته که بهبود وضعيت رشد اقتصادی ايران در دولت حسن روحانی، «تاثيری در اشتغال و بازار کار نداشته و تغييری در وضعيت بنگاه‌های کوچک اقتصادی نيز ايجاد نشده که بتوان از آن به عنوان نشانه رشد اقتصادی مثبت ياد کرد.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکيد کرده که با وجود گذشت ۱۴ ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و «با آنکه تاکنون آمارهای مختلفی از موفقيت در مهار نرخ تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی ارائه شده، اما بازار کار کشور همچنان در خواب بسر می‌برد و اتفاق خاصی که حاکی از تحرک در اين بازار باشد، رخ نداده است.»

۲۶ مهر : آمار بیکاری در ایران

نتايج طرح پيمايش ملی سلامت روان در کشور نشان می دهد که ۶۰ درصد افراد افسرده به روانپزشک مراجعه نمی کنند و از ميان ۴۰ درصد بقيه هم، يک سوم به درمانهای سنتی و طب مکمل از قبيل مراجعه به عطاری ها، طب سوزنی، دعا نويس و… روی آورده اند. اين مطالعه که برای اولين بار در کشور بر روی ۷ هزار و ۸۸۶ نفر از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در سال ۸۹ تا ۹۰ انجام شده، نشان می دهد، اختلال افسردگی در جمعيت عمومی ۷/۱۲ درصد است.

۲۶مهر : رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران  گفته‌است، ورود گردشگران خارجی به ایران در ۱۲ ماه منتهی به فرودین ماه گذشته ۳۵درصد افزایش پیدا کرده به طوریکه ۴ و نیم میلیون تن در این مدت از ایران دیدن کرده‌اند.

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی روز شنبه ۲۶مهرماه در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران گفته که این تعداد گردشگر خارجی سب کسب درآمد ۶ میلیاردی برای ایران شده‌است.

آقای سلطانی فر پیشتر گفته بود که سهم ایران از درآمد صنعت گردشگری در جهان تنها نیم درصد است.

این مقام مسئول صنعت گردشگری ایران گفته هر گردشگر خارجی به طور میانگین هزار و پانصد دلار در ایران خرج می‌کند.

این در شرایطی است که بنا بر آمارهای اعلام شده عمده گردشگران خارجی ایران زائران مذهبی هستند که از کشورهای همسایه به ایران می‌روند.

با این همه آقای سلطانی همچنین گفته که تعداد گردشگرانی که از اروپا به ایران آمده‌اند در یک سال اخیر ۲۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

طبق این گزارش، درآمد سالانه صنعت گردشگری در جهان صدها میلیارد دلار است و تعدادی از کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه و امارات متحده عربی سهمی چندین میلیارد دلاری از این گردش سرمایه دارند.

۲۲ مهر :/ ۱۳۵هزار قاچاقچی دوره گرد در تهران

مهر گزارش می دهد؛

۱۳۵هزار قاچاقچی دوره گرد در تهران/ ناکارآمدی استراتژی مقابله در شرایط افزایش تقاضا

افزایش تعداد مصرف کنندگان مخدرهای صنعتی، میزان کشف مواد مخدر در ۳۶ سال گذشته و شهادت بیش از چهار هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر حاکی از وضعیت نگران کننده اعتیاد است. کارشناسان معتقدند تا وقتی تقاضا باشد استراتژی مقابله کارایی ندارد، از همین رو بهترین روش فرهنگ سازی برای ترک اعتیاد، درمان رایگان، بیمه رایگان و ارائه مشوق‌ است.

۳۴۵ هزار نفر در کشور شیشه مصرف می کنند

اما آمارها و اخبار نشان می دهد وضعیت مصرف مواد مخدر نگران کننده است. این نگرانی از این بابت است که مصرف کنندگان در سالهای اخیر تمایل بیشتری به مصرف شیشه و هروئین پیدا کرده اند. مواد مخدری که مغز و سیستم های عصبی انسان را مختل می کند و ترک آن شاید بیش از پنج سال به طول انجامد. بابک دین پرست معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید: ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است. همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالیکه میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی، پنج تا هشت تن است.

این آمارها در حالی است که دسترسی معتادان به خدمات درمانی در کشور ۱۷ درصد بوده و میانگین کشوری تحت پوشش بودن معتادان در کشور ۵۸ درصد است. خلاهای قانونی از جمله اکتفا کردن به جریمه نقدی فروشندگان مواد مخدر، دسترسی افراد به مواد مخدر را راحت کرده که همین موضوع نارضایتی مردم را به همراه داشته است. در این میان کاهش قیمت مواد مخدر نسبت به ۲ سال قبل هم قابل تامل است.

کاهش قیمت مواد مخدر در کشور +جدول

 

نام مخدر

قیمت/ سال ۸۹ و ۹۰/گزارش پلیس

قیمت سال ۹۱/گزارش پلیس

قیمت سال ۹۳/گزارش میدانی از معتادان

تریاک

یک کیلو ۷۰۰ هزار تومان

 یک کیلو ۳ میلیون و ۶۰۰هزار تومان

کیلویی یک میلیون و ۷۰۰ تومان

هروئین

یک کیلو  ۳ میلیون تومان

یک کیلو ۱۴ میلیون تومان

کیلویی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

شیشه

یک کیلو ۵ میلیون تومان

یک کیلو ۱۷ میلیون تومان

کیلویی ۱۲ میلیون تومان

 

  میزان کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی:

·          سال ۱۳۹۰: ۴۵۰ تن

·        سال ۱۳۹۱: ۵۰۰ تن

·        سال ۱۳۹۲: ۵۷۴ تن

·        ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۳: ۲۴۰ تن

·        کشف مواد مخدر در ۳۶ سال گذشته تاکنون: ۱۸۰۰۰ تن

* دلایل ورود مواد مخدر به ایران از زبان وزیر کشور

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند که قیمت مواد مخدر در کشور کاهش یافته و میزان کشفیات هم تغییری نکرده است اما همچنان بسیاری از معتادان به مواد مخدر دسترسی دارند. در این میان وزیر کشور در مورد دلایل ورود آسان مواد مخدر به کشور و دسترسی آسان به مخدرها می گوید: راه ورود مواد مخدر به ایران معلوم است. ۲۰۰۰ کیلومتر مرز وجود دارد که کشورهای همسایه هیچ کنترلی به روی آن‌ها ندارند و خودشان نیز به این موضوع اذعان دارند، این در حالی است که میزان کشت مواد مخدر ۲۱۰ هزار هکتار است که ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تن از این زمین‌ها محصول برداشت می‌شود و ایران مسیر ترانزیت این مواد است.

* آمارهای اعلام شده از سوی فرماندهان نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوسال اخیر وضعیت کشفیات، اقدامات و هزینه های سنگین مبارزه با مواد مخدر را نشان می دهد:

·        تعداد شهدای مبارزه با مواد مخدر: ۴ هزار شهید

·        تعداد جانبازان مبارزه با مواد مخدر: ۱۲ هزار ایثارگر

·        در صد کشفیات مواد مخدر سنتی: ۹۵ درصد

·        تعداد دستگیر شدگان خرده فروش در تهران(سال ۹۳): ۲۵ هزار نفر

·        تعداد خرده فروشان آزاد شده در سال ۹۳: با قید وثیقه و جریمه ۱۸ هزار نفر

·        تعداد دستگیری معتادان متهاجر در تهران (سال ۹۳): ۱۷۵ هزار نفر

·        تعداد قاچاقچیان دوره گرد در تهران (سال ۹۳): ۱۳۵ هزار نفر

·        افزایش کشفیات مواد مخدر نسبت به سالهای قبل: ۴۰۰ درصد

* اخبار ویژه حوزه مواد مخدر در سال ۹۳

·        معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر: آغاز به کار کمپ ویژه معتادان کودک

·        وزیر کشور: ورود روزانه ۱/۵ میلیون تن مواد مخدر به کشور

·        رحمانی فضلی: اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای ترک اعتیاد معتادان

·        رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر: برخورد با ۹۴۸ مرکز غیرمجاز ترک مواد مخدر

·        وزیر کشور: اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۷ اردوگاه ویژه مجرمان مواد مخدر

·        ۹۰ درصد مرزهای کشور تحت کنترل مرزبانی

·        ۶۲ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می شود

 

۲۲ مهر : فرار مغزها ادامه دارد: مهاجرت سالانه ۱۵۰ هزار جوان ایرانی

پارسینه: بانک جهانی در گزارشی از اقتصاد ایران، به بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایران از سال گذشته، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی اشاره کرد و نوشت که «جدیدترین پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ نشان می‌دهد اقتصاد ایران رشدی ۵/۱ درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ تورمش به ۲۳ درصد خواهد رسید.» 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از اقتصاد ایران نوشت: «ایران با تولید ناخالص داخلی ۳۶۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۳ پس از عربستان، بزرگترین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

این کشور همچنین با ۳/۷۷ میلیون نفر جمعیت، در سال ۲۰۱۳، پس از مصر دومین کشور پرجمعیت منطقه بوده است(جمعیت ایران هم اکنون بیش از ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است).» این نهاد بین‌المللی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها نوشت: «دولت ایران اصلاحات عمده‌ای را در سیستم پرداخت غیرمستقیم یارانه‌ها در بخش‌های کلیدی نظیر فرآورده‌های نفتی، آب، برق و نان اعمال کرده که منجر به بهبود نسبی بازده هزینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی شده است. کل یارانه‌های غیرمستقیم که رقم آن معادل ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ (حدود ۲/۷۷ میلیارد دلار) بوده، با پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوارهای ایرانی جایگزین شده است. قیمت بنزین نیز به موازات این طرح افزایش یافته که در کاهش کسری بودجه این کشور موثر بوده است. میزان کسری بودجه در ایران همچنان قابل توجه (۳/۱درصد تولید ناخالص داخلی) است. فاز دوم اصلاح یارانه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است که موجب هدفمندتر شدن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای کم درآمد خواهد شد.»

بانک جهانی در مورد مشکل اشتغال در ایران نوشت: «بیکاری همچنان در ایران بالاست و انتظار می‌رود به چالش محوری دولت ایران تبدیل شود. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در یک سال منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۱۴، به ۴/۱۰ درصد رسیده است اما منابع غیررسمی نرخ کلی بیکاری را به بزرگی ۲۰ درصد تخمین زده‌اند. نرخ بیکاری به خصوص در بین زنان (۲۴ درصد) و جمعیت جوان (۲۰ درصد) نگران‌کننده‌تر است. ضعف مشاهده شده در بازار کار را باید با توجه به این واقعیت در نظر گرفت که تنها ۷/۳۶ درصد جمعیت کشور به لحاظ اقتصادی فعال هستند.» (مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود نرخ بیکاری را ۵/۹ درصد اعلام کرده است.)

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «وضعیت نامناسب بازار کار با افزایش مشارکت زنان و تعداد بالای جمعیت جوان در حال ورود به بازار کار در حال تشدید است. با توجه به این ویژگی اجتماعی- اقتصادی جامعه ایران که زنان بیش از مردان متقاضی تحصیلات دانشگاهی هستند و نرخ ازدواج نسبتا پایین است، پیش‌بینی می‌شود که این روند همچنان ادامه داشته باشد. همچنین باید این واقعیت را در نظر داشت که ایران به لحاظ جمعیتی کشوری جوان (با بیش از ۶۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال) محسوب می‌شود. در نتیجه بر اساس برآوردها هر سال حدود ۷۵۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند. به علاوه، بخش بزرگی از شاغلین که بیکار شده یا از جست‌وجو برای یافتن کار دست کشیده‌اند به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می‌شوند. با این وضعیت تعجبی ندارد که هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت جوان کشور برای یافتن آینده اقتصادی بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. براساس برآوردهای دولت ایران، این کشور باید در ۲ سال آینده حدود ۵/۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند تا به هدف خود در کاهش نرخ بیکاری به ۷ درصد تا سال ۲۰۱۵ دست یابد.»

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ تنها ۷/۰ درصد جمعیت (معادل نیم میلیون نفر) ایران زیر خط فقر -روزانه ۲۵/۱دلار- زندگی می‌کرده‌اند. اما بخش بزرگی از مردم ایران در نزدیکی این خط فقر زندگی می‌کنند. در حقیقت، بالا آمدن نیم دلاری خط فقر (از ۲ دلار به ۵/۲ دلار و از ۳ دلار به ۵/۳ دلار) ممکن است ۴ تا ۶ درصد جمعیت کشور (معادل ۵/۴میلیون نفر) را در زیر خطر فقر قرار دهد. این نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان ایرانی نسبت به تغییرات در درآمد شخصی‌شان و همچنین افزایش مداوم هزینه‌های زندگی آسیب پذیرند.

بانک جهانی در گزارش خود نوشت: «چشم‌انداز اقتصادی ایران از سال گذشته و بعد از انعقاد توافق موقت هسته‌ای بهبود یافته است. این ابتکارات در نهایت پتانسیل صادرات کشور را افزایش خواهد داد، قدرت خرید مردم را بالا خواهد برد و از طریق بهبود اعتماد مصرف‌کننده و فعالیت‌های تجاری از مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری حمایت خواهد کرد. جدیدترین پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که اقتصاد ایران رشدی ۵/۱ درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ تورم به ۲۳ درصد خواهد رسید.»

۲۲ مهر : کاهش سن ابتلا به «ایدز» و افزایش ابتلا از طریق روابط جنسی

 به گزارش پارسینه، روزنامه ی شرق نوشت:  موج‌سوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه‌به‌شانه موج‌دوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق تزریق مشترک) در حال پیشروی است. هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها طی پنج‌سال اخیر مبنی بر اینکه موج‌سوم در حال پیشروی بیشتر در جامعه ایران است، حالا به حقیقت پیوسته و جزییات آماری نشان از آن دارد که این موج بیش از پیش دامن زنان را گرفته است.

 علاوه بر این، سن ابتلا به ایدز نیز در حال کاهش است. براساس آمار‌های وزارت بهداشت که در پایان هرسال جهت بررسی متخصصان و پژوهشگران ارایه می‌شود، در پایان سال۱۳۹۱، سهم زنان در جدیدترین موارد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده، به بیش از ۶۰‌درصد می‌رسد.

اهمیت این آمار از آنجایی است که بدانیم سهم زنان در موارد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده در ۱۲سال پیش چگونه بوده است. در سال۱۳۸۰ از مجموع ۳۶۲مورد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، سهم مردان ۲/۶۰‌درصد و سهم زنان ۸/۳۹درصد بود؛ آماری که نشان می‌دهد موج‌سوم ایدز طی ۱۲سال اخیر حالا به یکی از نگران‌کننده‌ترین شرایط خود رسیده و سهم زنان از ۴۰‌درصد موارد جدید ابتلا از طریق روابط جنسی در سال۱۳۸۰، به ۶۰‌درصد در سال۱۳۹۱ رسیده است.

 علاوه بر ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، اوضاع ابتلا به ایدز زنان در تمامی موارد ابتلا نگران‌کننده است و ظاهرا روندی رو به جلو دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ۱۰سال ابتدایی آغاز بیماری ایدز در ایران، یعنی از سال۱۳۶۵، سهم مردان و زنان در ابتلا به ایدز حدود ۹۸‌درصد به دو‌درصد بود، اما این در شرایطی است که این آمار حالا در سال۹۳ به‌درصدی حدود ۶۵‌درصد مردان و ۳۵‌درصد زنان رسیده است.

کاهش سن ابتلا به ایدز

 علاوه بر افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، سن ابتلا به ایدز نیز در حال کاهش است. بررسی آمار‌های سالانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد در سال۱۳۸۸، سهم گروه سنی ۱۵ تا ۲۴سال از میان کل مبتلایان به ایدز ۳/۳‌درصد بود که این رقم در پایان سال۱۳۹۱ به ۱۱‌درصد رسیده است. همچنین در سال۱۳۸۸، ۳۷‌درصد از مبتلایان به ایدز را گروه سنی ۲۵ تا ۳۴سال تشکیل می‌دادند که این‌درصد در پایان سال۱۳۹۱ به ۴۶‌درصد رسیده است.

 این درحالی است که پیش از این نیز مسوولان وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به ایدز در کشور هشدارهایی داده بودند. به‌طوری‌که مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز با استناد به مطالعات انجام‌شده پیش از این عنوان کرده بود: «نتایج مطالعه‌ای که دوسال گذشته در کشور انجام شد، حاکی از آن است که سن ابتلا به ایدز پایین آمده و به زیر ۲۰سال کاهش یافته و معمولا جوانان بین ۲۰ تا ۴۰سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.‌»

 در این میان موضوعی که بیش از پیش رخ می‌نماید و نگرانی دست‌اندرکاران سلامت کشور را برانگیخته، افزایش ابتلای زنان و همچنین تغییر الگوی انتقال بیماری و نگرانی از بروز موج‌سوم ایدز به دلیل ارتباطات جنسی محافظت‌نشده است؛ چرا که جمعیت کنونی کشور جمعیتی جوان بوده و خطر افزایش استفاده از روانگردان‌ها و تاثیر غیرمستقیم آن در ارتباطات جنسی ناسالم بر شدت این نگرانی‌ها می‌افزاید. به طوری که به گفته دکترمردانی در مقایسه با ۱۰سال گذشته میزان ابتلا در زنان حدود ۱۰برابر افزایش داشته و زنان بیش از مردان به این بیماری دچار شده‌اند. وی معتقد است این موضوع گواه آن است که راه انتقال HIV/AIDS در حال تغییر از سمت استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی به طرف انتقال جنسی است و آن را خطری برای جوانان و نوجوانان به‌عنوان قشر غالب جمعیت کنونی کشور می‌داند.

 

۲۲ مهر : وزارت بهداشت: میزان شیوع بیماری HPV در میان زنان کشور ۶ تا ۸. ۷ درصد است

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ابتلا به ویروس HPV (زگیل تناسلی) از بیماری ایدز خطرناک‌تر نیست، گفت: شیوع این ویروس در میان زنان کشور بین ۶ تا ۸. ۷ درصد است.
«عباس صداقت» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان شیوع ابتلا به ویروس 
HPV یا زگیل تناسلی در کشور گفت: بر اساس مطالعاتی که تا کنون انجام شده شیوع تمامی تیپ‌های ویروس HPV در بین زنان حدود ۶ تا ۸. ۷ درصد است؛ همچنین شیوع تیپ ۱۶ این ویروس که مولد سرطان است در بین زنان مبتلا به سرطان گردن رحم تا ۴۵ درصد برآورد شده است.
وی افزود: تیپهای ۱۶ و ۱۸ ویروس 
HPV ارتباط شناخته شده‌ای با سرطان گردن رحم دارند. لازم به ذکر است که این ارتباط فقط با این سرطان خاص وجود دارد و سرطان‌های تخمدان و یا سرطان اندومتر این ارتباط را یا این ویروس ندارند؛ همچنین سایر عوامل خطر سرطان گردن رحم شامل داشتن همسر سیگاری، داشتن شرکاء‌جنسی متعدد و چند همسری بودن شوهر هستند.
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ویروس 
HPV خطر ناک‌تر از ایدز نیست، توضیح داد: HPV تمایلی به منتشر شدن در همه بدن و درگیر کردن ارگان‌های دیگر ندارد، در واقع اگر چه این ویروس مزاحمت و درگیری‌های خود را دارد اما مرگ و میر ناشی از آن عمدتا تنها مربوط به ایجاد سرطان زنان است.
صداقت در مورد راه‌های درمان این بیماری اظهار کرد: درمان‌های موجود عمدتا درمان‌های موضعی مانند استفاده از محلول‌های خاص مثل پودوفیلین، 
TCA، کرایوتراپی، الکترولیز و لیزر است. باید توجه کرد که داروهای شیمیایی بکار رفته در بیشتر این موارد بسیار سوزاننده است، بنابراین این داروها نباید به نواحی سالم برخورد کنند.
وی درپاسخ به اینکه روش‌های سنتی مطرح شده برای درمان این بیماری مانند استفاده از داروی نظافت چه میزان موثر است، گفت: روش‌های سنتی اصولا در درمان عفونت‌های آمیزشی مطرح نیستند. همچنین رعایت نکات بهداشتی به صورت یک اصل در کم کردن
عفونت‌هایی مانند عفونتهای قارچی ناحیه تناسلی مهم است ولی از ابتلا به عفونت آمیزشی جلوگیری نخواهد کرد. 

۲۱ مهر : کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان :۱۰ درصد رانندگان اتوبوس‌های مسافربری در ایران ‘اعتیاد دارند’

بى بى سى .هومان نارنجی‌ها، کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه اعلام کرد: “۱۰ درصد رانندگان اعم از رانندگان درون شهری و اتوبوس‌های مسافربری اعتیاد دارند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نارنجی‌ها با اشاره به این نکته گفت انتظار می‌رود این آمار بیش از این باشد چرا که “بسیاری از رانندگان معتاد پنهان هستند و هیچ غربالی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.”

وی همچنین گفته است که شغل رانندگان اتوبوس و خودروهای برون شهری به دلیل نداشتن ساعت خواب و بیداری منظم، به نحوی است که گرایش بیشتری به اعتیاد دارند و “حتی رانندگان اتوبوسی داریم که شیشه مصرف می‌کنند و دچار توهم هستند که این بسیار آسیب‌زا است.”

ایران از جمله کشورهایی است که آمار تصادفات جاده‌ای در آن زیاد است، هر چند آمارهای تازه نشان می‌دهد که در چند سال گذشته از میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات کاسته شده و تعداد کشته‌های تصادفات به مرز ۱۸ هزار نفر کاهش پیدا کرده است اما جاده‌های ایران همچنان یکی از ناامن‌ترین جاده های جهان است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©