Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ برابر با  ۰۸ ژانويه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳  برابر با ۰۸ ژانويه ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۸۳)

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ برابر با ۷ ژانويه ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران مصرف می شود

۱۸ درصد معتادان کشور ایدز دارند

بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور خالی از سکنه شده اند

کاهش ۲/۷ درصدی ازدواج و افزایش ۲/۸ درصدی طلاق در کشور

تعداد “امامزاده ها” اوایل انقلاب ۱۵۰۰ عدد بود و امروز ۱۱ هزار

کارگران فصلی در آمار بیکاری حذف میشوند

نرخ بیکاری در ایران افزایش یافت

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان طی یک سال

دستمزد کارگران از سبد هزینه ۶۹ درصد عقب مانده است

شناسایی یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور

نرخ بیکاری در ۴۳ کشور/جدول

۵۰ درصد صنایع استان اصفهان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند/بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به متوسط کشور

یک سوم خانوارهای ایرانی فرزند ندارند یا تک فرزند هستند’

جمعیت ایرانیان به ۸۰ میلیون نفر رسید

مرگ ۸۰۹ نفر بر اثر تصادفات رانندگی استان تهران تا پایان مهرماه

 

۱۷ دی : سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران مصرف می شود

ایلام – ایرنا – قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه ۵۰۰ تن انواع مخدرهای سنتی و صنعتی در کشور مصرف می شود.

به گزارش ایرنا، ‘علیرضا جزینی’ روز چهارشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام اظهار کرد: ۲۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان معتاد به مصرف مواد مخدر هستند که از این تعداد سالانه ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سوء مصرف جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: ۶۰ درصد معتادان حشیش و ماری جوانا مصرف می کنند و ۶۰ میلیون نفر نیز در جهان مصرف کننده هرویین هستند.

وی یادآور شد: ایران اسلامی تاکنون سه هزار و ۷۰۰ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

وی تاکید کرد: ۸۵ درصد تریاک و ۳۵ درصد هرویین جهان در ایران کشف می شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خسارت ناشی از تولید و مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می رسد که ۴۷ درصد این خسارت به مصرف کنندگان، ۲۴ درصد به دولت و ۲۹ درصد به جامعه می رسد.

جزینی گفت: همچنین ۶۵ درصد همسر آزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها، ۲۵ درصد کودک آزاری و ۲۰ درصد جرایم مالی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور به ۱۵ سال اظهار کرد: یک درصد دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد شیشه مصرف می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۲،۶ درصد دانشجویان وزارت علوم و ۱،۶ دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند.

جزینی یادآور شد: تعداد افرادی که سال ۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرفی می کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می شد که هم اکنون این آمار به تعداد نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.

وی تعداد معتادان شناسایی شده کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام و تاکید کرد: تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است.

وی ادامه داد: مواد اولیه این مخدرهای صنعتی از خارج از کشور وارد شده ولی در آشپزخانه های زیرزمینی برای عرضه به مصرف کنندگان تولید می شود.

*** شناسایی ۲۰۰ کارگاه تولید شیشه در ایران

جزینی از کشف ۲۰۰ کارگاه تولید ماده مخدر شیشه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تاکید کرد: یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع مخدرهای صنعتی نیز در این مدت کشف شده است.

وی اضافه کرد: معتادان کشور سالانه ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر مصرف می کنند که ضربه بسیار بزرگی به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده و بخش زیادی از جمعیت فعال جامعه را از چرخه کار و فعالیت خارج می کند.

*** ۸۸ درصد مراکز غیرمجاز درمان معتادان ساماندهی شدند

جزینی اظهار کرد: شش هزار مرکز درمان معتادان در سراسر کشور وجود دارد که ۹۳ درصد این تعداد توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

وی افزود: وجود یک هزار و ۴۰۰ مرکز درمان معتادان غیر مجاز از نگرانی های ستاد مبارزه با مواد مخدر بود که خوشبختانه تاکنون ۸۸ درصد این تعداد ساماندهی شده اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: استفاده از سرنگ مشترک از مهمترین دلایل شیوع معتادان به بیماری های هپاتیت و ایدز بود که خوشبختانه با اجرای برنامه های پیشگیرانه درصد استفاده معتادان از سرنگ مشترک از ۶۷ به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی تقویت حرفه آموزی و اشتغالزایی برای معتادان را از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد و ادامه داد: کارآفرینانی که زمینه اشتغال معتادان بهبود یافته را فراهم کنند از تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.

*** ۲۰ درصد افراد شاغال در محیط های صنعتی معتادند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: ۲۰ درصد افرادیکه در محیط های صنعتی مشغول بکار هستند به انواع مواد مخدر اعتیاد داشته که باید مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این مراکز مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره با وجود ۲ هزار و ۸۹ سازمان مردم نهاد (سمن) در سراسر کشور گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد رشد یافته اند که باید از توان و ظرفیت این سمن ها برای مقابله با بلای خانمانسوز مصرف مواد مخدر بهره برد

 

۱۵ دی : ۱۸ درصد معتادان کشور ایدز دارند

فرارو

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: ۱۸ درصد معتادان کشور دارای ویروس ایدز هستند.

به گزارش ایرنا، «مجید رضا زاده» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از سوء مصرف شیشه در قم از ۱۴ الی ۲۰ دی ماه افزود: معتادین دارای آسیب های اجتماعی بسیاری از جمله ویروس ایدز هستند که وضعیت آنها توسط باشگاه مثبت مورد پیگیری قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: با رصد آسیب های اجتماعی هشت سال گذشته، سازمان بهزیستی اعلام کرد که موج سوم ویروس ایدز در کشور به راه خواهد افتاد و این پیش بینی در جامعه نمایان شد.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور دو هزار و ۳۰۰ مرکز و تیم مداخله با اعتیاد وجود دارد گفت: افرادی که به این تیم ها مراجعه کرده اند و توانسته اند بهبود پیدا کنند ۵۰۰ هزار نفر هستند.

رضا زاده افزود: از این تعداد مراکز مداخله با اعتیاد ۵۰۰ مرکز به صورت درمان سرپایی خدمات ارایه می کند در حالی که ترک اعتیاد از طریق سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی می شود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: ۸۸۰ کمپ ترک اعتیاد، ۲۵۰ تیم سیار از بهبود یافتگان اعتیاد، ۵۰ مرکز شبانه و یکهزار و ۳۰۰ مرکز ارایه مشاوره به معتادین و راهکارهای ترک در سراسر کشور وجود دارد.

 

۱۵ دی : بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور خالی از سکنه شده اند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور اظهار کرد: درحال حاضر بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌ است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل رضوی در نخستین همایش علمی مدیریت روستایی و توسعه پایدار با اشاره به اهمیت بحث توسعه علمی مدیریت روستایی گفت: در نگاه ما به روستا دچار مشکل است ما در تعریف خود را از روستا عنوان کرده‌ایم که روستا سکونتگاهی است که میان ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساکن دارد و با این تعریف نمی‌توانیم انتظار تولید و حمایت از تولیدکننده را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تعریف ما از روستا باید تغییر کند؛ اظهار کرد: اکنون به این نتیجه رسیدیم که روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، مسکونی و میراثی است. روستا‌ها فضاهایی دارند که در شهرهای ما وجود ندارد برای نمونه آثار تاریخی بیش از ۳۰ هزار ساله در روستا‌ها وجود دارد که شهر‌های ما از آن بی‌بهره‌اند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور اظهار کرد: امسال در قانون بودجه بحث کمک به واحدهای 
وی ادامه داد: امسال در همدان ۳۵۰ میلیارد تومان گندم فروخته شده است اما آیا کارخانه آرد نیز در روستا قرار دارد؟ همچنین امسال هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان فروش سیر، گردو و برخی محصولات استان همدان بوده است اما باید دید که فرآوری این محصولات در کجا صورت گرفته؟ چرا نباید به صحبت رهبری مبنی بر ایجاد صنایع تبدیل، برای ایجاد توسعه در روستا‌ها توجه شود؟

معاون وزیر کشور گفت: ‌امروزه در هر استان به صورت میانگین یک تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد؛ تا روستایی را باور نکنیم امکان رسیدن به توسعه پایدار محقق نمی‌شود. درحال حاضر بیش از ۳۳ هزار روستا در کشور تخلیه شده‌است و حدود ۲۵ هزار روستا نیز در کشور کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
وی ادامه داد: اگر هر روستا به طور متوسط ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی داشته باشد یعنی در واقع ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی بلااستفاده مانده‌اند. اجازه دهید شوراهای اسلامی روستا نیز مانند شوراهای شهر‌ها اختیار و مسئولیت داشته باشند و دهیاری‌ها ازساختار و سازمان پایداری برخوردار باشند.

۱۴ دی : کاهش ۲/۷ درصدی ازدواج و افزایش ۲/۸ درصدی طلاق در کشور

تهران – ایرنا – در ۹ ماهه امسال در مجموع ۵۳۸ هزار و ۷۷۶ مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷،۲ درصد کاهش یافته است.

«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، ضمن اشاره به آمار چهار واقعه مهم کشور در مدت مورد بررسی، اظهار کرد: براساس آمارها ۴۵۵ هزار و ۸۹۱ مورد واقعه ازدواج در مناطق شهری و ۸۲ هزار و ۸۸۵ مورد در مناطق روستایی بوده است.

وی گفت: براساس این آمار به طور میانگین در هر ماه ۵۹ هزار و ۸۶۴ واقعه، در هر شبانه روز یک هزار و ۹۴۵ واقعه و در هر ساعت ۸۱ واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده است.

محزون نسبت ازدواج به طلاق در کشور را ۴،۶ مورد عنوان کرد و افزود: براساس این آمار به ازای هر ۴،۶ مورد ازدواج در کشور یک مورد طلاق در ۹ ماهه سال جاری به ثبت رسیده است.

***افزایش ۸،۲ درصدی طلاق در کشور

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: همچنین در ۹ ماهه امسال ۱۱۷ هزار و ۴۳۲ مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸،۲ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ مورد از طلاق ها در شهرها و ۹ هزار و ۶۴۵ مورد دیگر نیز در روستاها به ثبت رسیده است.

محزون ادامه داد: بر اساس این آمار در هر ماه ۱۳ هزار و ۴۸ واقعه طلاق، هر شبانه روز ۴۲۴ مورد و در هر ساعت ۱۸ مورد طلاق در کشور به ثبت می رسد.

وی اضافه کرد: متاسفانه سرعت رشد طلاق بیشتز از واقعه ازدواج در کشور است.

***هر ۱۷۱ نفر ساعت یک تولد

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس آمار در ۹ ماه گذشته یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۱۵ مورد ولادت در کشور به ثبت رسیده است که میزان ولادت ما در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد رشد دارد.

محزون افزود: ۵۸۵ هزار و ۴۶۸ پسر و ۵۵۲ هزار و ۴۴۷ دختر در این مدت به دنیا آمدند که بر اساس این آمارها، به ازای ولادت هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶ پسر متولد شده است.

وی تصریح کرد: به طور میانگین در هر ماه ۱۲۶ هزار و ۴۳۵ ولادت، هر شبانه روز چهار هزار و ۱۰۸ ولادت و هر ساعت ۱۷۱ ولادت به ثبت رسیده است.

محزون افزود: همچنین در این مدت ۸۷۶ هزار و ۱۹ مورد از ولادت ها در شهرها و ۲۶۱ هزار و ۸۹۶ مورد ولادت در روستاها به وقوع پیوسته است.

***به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۳۰ مرد فوت شدند

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت : براساس آمار ۹ ماه سال جاری ۳۳۸ هزار و ۸۲۰ نفر در کشور فوت کرده اند.

محزون افزود: به همین منظور به ازای هر ۱۰۰ زن در کشور، ۱۳۰ مرد فوت شده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته است.

وی اظهار داشت: در این مدت ۱۶۵ هزار و ۸۹۳ مرد و ۱۷۲ هزار و ۹۲۷ نفر فوت شده اند.

 

۱۴ دی : تعداد “امامزاده ها” اوایل انقلاب ۱۵۰۰ عدد بود و امروز ۱۱ هزار

گروه اجتماعی پارسینه: موضوع افزایش تعداد امام زاده ها برای اولین بار از سوی یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان اوقاف در زمینه تولیت امامزاده ها و مسایل اقتصادی، این سازمان را یک زمین خوار بزرگ توصیف کرد و گفت که با توجه به چند برابر شدن آمار امام زاده ها، مردم سوال می کنند که بعد از انقلاب این همه امامزاده از کجا آمده است؟

برخورد افسار گسیخته سازمان اوقاف با موقوفات، لزوم اعمال اصلاحاتی در این سازمان، تبدیل سازمان اوقاف به یک بنگاه  بزرگ اقتصادی و تصرف منابع ملی توسط سازمان اوقاف از دیگر مواردی بود که از سوی این نماینده مجلس مطرح شد.

مدتی بعد پرونده ای تحت عنوان «افزایش تعداد امام زاده ها در کشور از ۴ هزار به ۱۱ هزار» بر اساس شکایات واصله در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به جریان افتاد.

چند امام زاده در ایران وجود دارد؟

پیش از این حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد امام‌زاده های ایران را نزدیک به ۱۱ هزار اعلام کرده و گفته بود که امام‌زاده‌ها نسبت به زمان پیروزی انقلاب ایران هفت برابر شده اند.

گفته می شود تعداد امامزاده های ایران در اوایل انقلاب ۱۵۰۰ عدد بوده ‌اند.

 

۱۳ دی : کارگران فصلی در آمار بیکاری حذف میشوند

ایلنا

«آماری که در ارتباط با نرخ بیکاری ارائه شده، کارگرانی که در فصل سرما بیکار می‌شوند را در نظر نمی‌گیرد.»

رییس کانون شوراهای اسلامی کار همدان با بیان این که نرخ واقعی بیکاری را باید در برخی از شهر‌ها که دارای بیشترین تعداد کارگران فصلی هستند در ۶ ماهه دوم سال محاسبه کرد، به ایلنا گفت: در شهرهایی مانند همدان باید نرخ اشتغال و به تبع آن نرخ بیکاری را در ۶ ماههٔ دوم محاسبه کرد، زیرا در این ایام از تعداد شاغلین فصلی به شدت کاسته می‌شود.

تازه ترین نتایج آمارگیری در پاییز ۱۳۹۳

در همین حال مرکز ملی آمار ایران که میزان بیکاری در کشور را به صورت سالانه و فصلی ارائه می‌دهد، روز پنج شنبه ۱۱ دی ماه نتایج تازه‌ترین طرح آمارگیری نیروی کار را در فصل پاییز ۱۳۹۳ منتشر کرد.

بر این اساس نرخ بیکاری در کل کشور در پاییز ۱۳۹۳، نسبت به سال گذشته در همین زمان ۲دهم درصد و نسبت به تابستان ۱۳۹۳، یک درصد افزایش یافته است.

همچنین در این گزارش آمده است، نرخ بیکاری در همدان از ۶ و هفت دهم درصد در تابستان به ۶ و چهار دهم درصد در پاییز ۹۳ رسیده است که نشان از کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری دارد. این در حالی است که به گفتهٔ فعالین کارگری نرخ بیکاری کارگران فصلی با ورود به فصل سرما افزایش بیشتری می‌یابد

۱ دی : نرخ بیکاری در ایران افزایش یافت

تغییرات نرخ بیکاری در سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳- منبع: مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران گزارش داده که نرخ بیکاری در پائیز به ۱۰.۵ درصد رسیده وکه نسبت به تابستان یک درصد افزایش نشان می دهد. تعداد بیکاران در پائیز دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر بوده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت فعال کشور در پائیز امسال ۲۳ میلیون و ۹۳۲ هزار نفر بوده که اگر جمعیت بیکاران را از آن کم کنیم بیشتر از ۲۱ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر آنها شغل دارند و بقیه بیکار هستند.

بنابر این گزارش، نرخ بیکاری در مردان ۸/۷ درصد و نرخ بیکاری زنان بیشتر از ۲۰ درصد بوده است.

این گزارش نشان می دهد که بخش عمده ای از بیکاران را جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله تشکیل می دهند و نرخ بیکاری در میان آنها ۲۱.۸ درصد است. از مجموع بیکاران در پائیز امسال بیشتر از یک میلیون و ۵۵۹ هزار نفرشان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند.

در این میان، نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۳۹ درصد است و بیشتر از ۵۲۵ هزار نفر از زنان در این گروه سنی بیکار بوده اند.

شاغل در تعریف مرکز آمار به کسی گفته می شود که یک ساعت در هفته کار کند و برای همین هم برخی کارشناسان می گویند تعداد بیکاران واقعی بسیار بیشتر از این رقم است.

نزدیک به نیمی از شاغلان یعنی بیشتر از ده میلیون نفرشان در بخش خدمات مشغول کار هستند و بعد از آن حدود هفت میلیون و ۳۵۹ هزار نفر شان در بخش صنعت کار می کنند.

سهم اشتغال بخش کشاورزی از همه بخش ها کمتر است و تنها سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شاغلان ایرانی در این بخش کار می کنند.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در پائیز سال گذشته با پائیز امسال نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۶.۷ درصد به ۳۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است و این به معنای آن است که تعدادی از کسانی که در سن کار قرار دارند و خواهان گرفتن شغل بودند، بیشتر شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۸۴ در بالاترین سطح یعنی ۴۱ درصد بوده است اما پس از آن نرخ مشارکت اقتصادی کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد ایران در دو سال اخیر با رکود شدید مواجه بوده و گزارشها نشان می دهد در این مدت از تعداد شاغلان کاسته شده است و تعداد زیادی شغل خود را از دست داده اند.

بنابر آمارهای رسمی در فاصله یک سال نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از تعداد شاغلان کاسته شده است.

بنابر گزارش مرکز آمار، به ترتیب استانهای کرمانشاه با ۱۵.۳ درصد، لرستان با ۱۴.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۱۴.۱ درصد، مازندران با ۱۳.۸ درصد و خراسان شمالی با ۱۳.۵ درصد دارای بیشترین میزان بیکاری و در مقابل استانهای مرکزی با ۵.۵ درصد، همدان با ۶.۴ درصد و یزد با ۶.۷ درصد کمترین میزان بیکاری را داشته اند.

 

۸  دی : کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان طی یک سال

ایلنا

بر اساس جدید‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمار گیری نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱/۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گزارش مرکز آمار ایران در تابستان سال جاری که روز ششم دی ماه منتشر شد نشان می‌دهد نرخ بیکاری به ۹/۵ درصد رسیده است. بر این اساس نرخ بیکاری مردان ۷/۹ درصد و بیکاری زنان ۱۸ درصد بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی و تغییرات آن مطابق نتایج به دست آمده در فصل تابستان نرخ مشارکت اقتصادی برای جمعیت در سن کار بالای ۱۵ سال، ۴۰/۵ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۶۸/۸ درصد و در بین زنان ۱۲/۷ درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۳۹/۸ درصد و در نقاط شهری ۳۶/۲ درصد بوده است.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی (۵۵/۵ درصد) در گروه سنی ۳۰-۳۴ ساله بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی ۳۵-۳۹ ساله با ۹۴/۵ درصد و زنان برای گروه سنی‌های ۲۹-۲۵ ساله با ۱۹/۲ درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۳ نسبت به تابستان ۱۳۹۲، این شاخص در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۲ درصد کاهش داشته است. این شاخص در نقاط شهری ۲ درصد و در نقاط روستایی ۱/۸ درصد کاهش داشته است. این شاخص در بین مردان ۲ درصد و در بین زنان ۱/۹ درصد کاهش یافته است.

چند درصد جمعیت بیکارند؟

شاخص نرخ بیکاری نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت فعال بیکارند. بر اساس نتایج به دست آمده در فصل بهار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۹/۵ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۷/۹ درصد و در بین زنان ۱۸ درصد محاسبه شده است. این در حالی است که بر اساس این یافته‌ها چنانچه جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری ۹/۵ درصد به دست می‌آید.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در تابستان ۱۳۹۳ نسبت به تابستان ۱۳۹۲، ۹ درصد کاهش یافته است. این نرخ در نقاط شهری ۱/۵ درصد کاهش و در نقاط روستایی ۸درصد افزایش داشته است. همچنین در بین مردان ۲ درصد و در بین زنان ۳ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در تابستان ۱۳۹۳ نسبت به بهار ۱۳۹۳، ۱/۲ درصد کاهش یافته است. این شاخص در نقاط شهری ۱ درصد و در نقاط روستایی ۰/۵ درصد کاهش یافته است. همچنین تغییرات این نرخ در بین مردان ۱/۱ درصد و در بین زنان نیز ۱/۳ درصد کاهش یافته است.

 

۸ دی : دستمزد کارگران از سبد هزینه ۶۹ درصد عقب مانده است

ایلنا

به گفته معاون دبیرکل خانه کارگر در حال حاضر قدرت خرید کارگران به نسبت سبد هزینه‌های خانوار کارگری ۶۹ درصد عقب افتاده است.

«حسن صادقی» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در حال حاضر حداقل‌هزینه‌های یک خانواده از حدود ۱۶ تا ۲۵ میلیون ریال متغییر است.

وی افزود: در این سال وزارت کار و امور اجتماعی هزینه‌های خانواده‌های کارگری را در سه سطح حداقلی، میانگین و حداکثری تقسیم بندی کرد که براساس آن بصورت حدودی هزینه‌های روزانه یک خانواده ۱۲، ۱۵ و ۱۸ هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: در نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته این هزینه‌ها در فاصله سالهای ۸۵ تا ۹۳ دست‌کم ۱۸ درصد رشد داشته است بطوری که براساس واقعیت‌های اقتصادی امروز هزینه‌های زندگی در سه سطح یاد شده به حدود ۱۶، ۲۱ و ۲۵ میلیون ریال افزایش یافته است.

رئیس پیشین کانونعالی شوراهای اسلامی کار کشور در عین حال بایادآوری سابقه تاریخی عقب افتادگی دستمزدهای کارگران از هزینه‌های زندگی گفت: سال ۵۸ تنها سالی بود که دستمزد کارگران برمبنای هزینه‌های واقعی زندگی تعیین شد در صورتی که در سالهای قبل و بعد از این تاریخ همواره کارگران با شرکای دولتی و کارفرمایی خود برای افزایش مزد با مشکل مواجه بوده‌اند.

وی در عین حال افزود: بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی دستمزدهای کارگران به شرایط اقتصادی کشور در دوران جنگ هشت ساله بازمی‌گردد.

صادقی گفت: با همه این مسائل در سال ۸۲ اعضای دولتی و کارفرمایی شورای عالی کار قبول کردند که مطابق آمارهای رسمی دستمزد کارگران حدود ۲۵ درصد از نرخ رسمی تورم عقب مانده است.

وی افزود: آن زمان طبق توافق انجام شده قرار شد که این فاصله حدودا ۲۵ درصدی در مدت چهار سال با افزایش تدریجی و پلکانی دستمزد‌ها جبران شود بطوری که به دستمزد کارگران در هر سال علاوه بر تورم واقعی سالانه مبلغ دیگری که بابت جبران بخشی از این شکاف ۲۵ درصدی است اضافه شود.

وی افزود: در طول این سال‌ها اجرای سیاست‌های دیگری چون هدفمند سازی یارانه باعث شده است تا شکاف مزدی موجود تا حدود ۶۹ درصد افزایش یابد.

 

۷ دی : شناسایی یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور

عصر ایران

معاون پیشگیری و درمان بهزیستی کشور گفت: براساس اخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیش از یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا؛ مسعود روشن پژوه افزود: این معتادان به انواع موادمخدر اعتیاد دارند که بیشترین میزان مربوط به اعتیاد به تریاک است.

وی گفت: براساس آمار شیوع اعتیاد در استان چهارمحال و بختیاری زیاد نیست به نوعی این استان جزو استان های با شیوع کم محسوب می شود.

وی افزود: براساس آمار مصرف مواد مخدر صنعتی به خصوص شیشه به دلیل تولید آسان رو به تزاید گذاشته که این مسئله ضرورت برنامه ریزی و فرهنگ سازی بیشتر در نقاط آلوده و مناطق کمتر آلوده به منظور جلوگیری و کاهش سوء مصرف این مواد را دوچندان کرده است.

معاون پیشگیری ودرمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون پنج هزار تیم اجتماع محوردر محلات شهری و روستایی، آموزشگاهی، محیط کار ، مهدهای کودک فعال است.

روشن پژوه افزود: سال گذشته این تیم ها ۱۳ میلیون نفر و در شش ماهه اول امسال بیش از پنج هزار نفر را زیرپوشش آموزش های پیشگیرانه از اعتیاد قرار دادند.

 

۷ دی : نرخ بیکاری در ۴۳ کشور/جدول

پارسینه

بررسی جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که وضعیت بیکاری در برخی مناطق مانند یونان با ۲۵٫۹ درصد و اسپانیا با ۲۴ درصد؛ همچنان در شرایط نامناسب قرار دارد.

همچنین این نرخ در آفریقای جنوبی ۲۵٫۴ درصد و نرخ برآوردی برای ایران نیز به میزان ۱۸٫۱ درصد است. نرخ بیکاری در منطقه یورو ۱۱٫۵ درصد شده و از آنسو در برخی مناطق مانند نروژ با ۳٫۷ درصد، سوئیس ۳٫۲ درصد، هنگ کنگ ۳٫۳ درصد و مالزی با ۲٫۷ درصد؛ شرایط مناسب تری در بازار کار حاکم است.

وضعیت مناسب نرخ بیکاری در برخی کشورهای دیگر مانند سنگاپور با ۱٫۹ درصد، کره جنوبی ۳٫۲ درصد، تایلند ۰٫۸ درصد و ژاپن با ۳٫۶ درصد نیز قابل مشاهده است.

جدول نرخ بیکاری در ۴۳ کشور

(درصد)

کشور

نرخ بیکاری

کشور

نرخ بیکاری

ایران

۱۸٫۱

سوئیس

۳٫۲

آمریکا

۵٫۸

عربستان

۵٫۶

چین

۴٫۱

ترکیه

۱۰٫۱

ژاپن

۳٫۶

استرالیا

۶٫۲

بریتانیا

۶

هنگ‌کنگ

۳٫۳

کانادا

۶٫۵

هند

۸٫۸

حوزه یورو

۱۱٫۵

اندونزی

۵٫۹

اتریش

۵٫۱

مالزی

۲٫۷

بلژیک

۸٫۵

پاکستان

۶٫۲

فرانسه

۱۰٫۵

سنگاپور

۱٫۹

آلمان

۶٫۷

کره‌جنوبی

۳٫۲

یونان

۲۵٫۹

تایوان

۳٫۹

ایتالیا

۱۲٫۶

تایلند

۰٫۸

هلند

۸

آرژانتین

۷٫۵

اسپانیا

۲۴

برزیل

۴٫۷

چک

۷٫۱

شیلی

۶٫۶

دانمارک

۵

کلمبیا

۸٫۴

مجارستان

۷٫۴

مکزیک

۴٫۸

نروژ

۳٫۷

ونزوئلا

۷

لهستان

۱۱٫۳

مصر

۱۳٫۱

روسیه

۴٫۹

سوئد

۷٫۵

آفریقای‌جنوبی

۲۵٫۴

 

 

۶ دی : ۵۰ درصد صنایع استان اصفهان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند/بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به متوسط کشور

ایلنا

استاندار اصفهان در دیدار «علی‌اکبر طاهایی»، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت کار، وضعیت صنایع استان، مسائل کارگری، مسائل صندوق توسعه ملی و مباحث شورای عالی اشتغال استان را مطرح کرد.

وی ادامه داد:  بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، متاسفانه ۱۰ درصد صنایع استان در توقف کامل بوده و۵۰ درصد صنایع تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول هستند.

وی افزود: با وجود اینکه شورای عالی اشتغال هر سال حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص داده و این سرمایه می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد، ولی به دلیل عدم همکاری سیستم بانکی این منبع به طور کامل محقق نمی‌شود.

زرگرپور اذعان داشت: عدم تحقق کامل این منابع موجب شده نرخ رشد بیکاری استان اصفهان با وجود اینکه صنعتی‌ترین استان کشور است، ۵/۱ درصد از متوسط کشوری بالا‌تر باشد.

وی در تأیید نظرات استاندار اصفهان اظهار داشت: یکی از حقوق بازنشستگان که به طور طبیعی هزینه‌های فزاینده‌ای در این سن دارند، دریافت به موقع حقوق بازنشستگی است.

 

۵ دی : یک سوم خانوارهای ایرانی فرزند ندارند یا تک فرزند هستند’

بی بی سی

محمد ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال ایران گفته است که در ایران سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد ثبت می شود و در مقابل ۴۰۰ هزار نفر می میرند. ۸۰۰ هزار ازدواج صورت می گیرد که ۱۶۰ هزار مورد آن به طلاق منجر می شود.

آقای ناظمی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفته که ۳۳ درصد جمعیت ایران (یک سوم) یا فرزند ندارند یا تک فرزند هستند که ۱۴ درصد خانوارها فرزند ندارند و ۱۹ درصد آنها نیز تک فرزند هستند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، آمارها نشان می دهد که ولادت و ازدواج در حال کم شدن و فوت و طلاق در حال افزایش است.

نرخ رشد جمعیت ایران که در دهه ۶۰ خورشیدی به حدود ۴ درصد رسیده بود بعد از برنامه کنترل جمعیت کاهش یافت و آمارها نشان می دهد که اکنون نرخ باروری به ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

رشد جمعیت در سالهای جنگ هشت ساله با عراق به نزدیک چهار درصد رسیده بود

بعد از آن دولت سیاست کنترل جمعیت را کنار گذاشت و برنامه تشویق فرزند آوری را در دستور کار قرار داد و آقای ناظمی اردکانی می گوید که بنابر این سیاست “نرخ باروری باید از ۱.۷ درصد به ۲.۱ درصد برسد.”

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال، خانواده های ایرانی “کوچک شده و در حالی که در دهه ۶۰ هر خانواده ۶ نفر عضو داشت هم‌اکنون این تعداد به ۳ نفر کاهش پیدا کرده است.”

بر اساس آمارهای منتشر شده جمعیت ایران به ۷۸ میلیون نفر رسیده است.

 

۵ دی  :   جمعیت ایرانیان به ۸۰ میلیون نفر رسید

تهران- ایرنا- جمعیت ایران به ۷۸ میلیون و جمعیت ایرانیان به ۸۰ میلیون نفر رسید که دو میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا، «محمد ناظمی اردکانی» رییس سازمان ثبت احوال کشور، به عنوان سخنران پیش ار خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اعلام این خبر، افزود: با این رقم ، یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهیم و در بین کشورهای آسیایی رتبه ۱۰ و در منطقه رتبه سوم را دارا هستیم.

وی ادامه داد: در هر کیلومتر مربع از مساحت ایران، ۴۶ نفر ساکن هستند؛ در حالی که در کشورهای پر جمعیت در هر کیلومتر متر مربع ۳۶۰ نفر ساکن هستند.

ناظمی اردکانی افزود: از کل جمعیت کشور، ۳۰ درصد در روستاها و ۷۰ درصد در شهرها به سر می برند، ۴۹ درصد جمعیت را زنان و ۵۱ درصد را مردان تشکیل می دهند، همچنین از لحاظ ترکیب سنی ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، ۳۱ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ سال ، ۳۹ درصد بین ۳۰ تا ۶۴ سال و۶ درصد جمعیت ، بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی همچنین اظهار داشت: ۱۴ درصد خانواده های ایرانی تمایلی به داشتن فرزند ندارند و ۱۹ درصد نیز تک فرزند هستند.

وی ادامه داد: این آمارها نشان می دهد جمعیت کشور جوان است و این وضعیت در ادبیات جمعیت شناسی به عنوان ‘ پنجره طلایی ‘ نامگذاری می شود؛ بنابراین، وضعیت جمعیتی کشور در شرایط پنجره طلایی است اما با در نظر گرفتن مولفه های جمعیتی پیش بینی می شود این شرایط پایدار نخواهد ماند و جمعیت به سمت پیری و میانسالی پیش خواهد رفت.

ناظمی اردکانی افزود: آمار نشان می دهد متوسط ولادت سالانه در کشور ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، فوت ۴۰۰ هزار نفر، ازدواج ۸۰۰ هزار و طلاق ۱۶۰ هزار مورد است. در دهه ای که در آن به سر می بریم این آمارها نشان می دهد شیب ولادت و ازدواج کاهش و شیب فوت و طلاق در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها نیز همچنان در حال کوچک شدن هستند گفت: در دهه ۶۰ و ۷۰ متوسط هر خانواده ۶ نفر بود که اکنون به ۳ نفر کاهش یافته است و نشان می دهد که خانواده ها به تک فرزندی و یا نداشتن فرزند تمایل بیشتری دارند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: این شیب نشان می دهد جمعیت کشور رو به کاهش است و نرخ باروری در کشور به ۱٫۷ دهم درصد رسیده است که این نرخ با توجه به دو دهه افزایش جمعیتی که تجربه کرده بودیم نشان می دهد دچار سقوط جمعیتی خواهیم شد.

وی ادامه داد: در این بند تاکید شد جمعیت جوان کشور همچنان پویا و سازنده باقی بماند که لازمه آن، رساندن نرخ جمعیتی از ۱٫۷ به نرخ بالای جانشین یعنی ۲٫۱ دهم است.

وی افزود: اول ثبت وقایع جمعیت در مهلت مقرر و قانونی است که بر این اساس تا به امروز ۹۸٫۵ درصد ولادت و ۹۷٫۵ درصد فوت در کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی ۴۰ هزار نفر ثبت یار در سراسر کشور فعال هستند.

 

۴ دی : مرگ ۸۰۹ نفر بر اثر تصادفات رانندگی استان تهران تا پایان مهرماه

ایلنا

تا پایان مهر ماه امسال ۸۰۹ مورد فوت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

به گزارش ایلنا، پزشکی قانونی اعلام کرد: تا پایان مهر ماه امسال ۸۰۹ مورد فوت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است. این درحالیست که در مدت مشابه سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی ۸۴۹ نفر گزارش شده بود که این رقم کاهش ۴.۷ درصدی جانباختگان در این حوادث را نشان میدهد.

بنابراین گزارش از کل فوت شدگان تصادفات رانندگی در ۷ ماهه امسال ۶۶۲ نفر مرد و ۱۴۷ نفر زن بوده اند.همچنین با توجه به محل وقوع حوادث رانندگی، معابر درون شهری با ۵۷۹ مورد بیشترین تلفات را داشته اند.پس از آن در جاده های برون شهری ۲۱۳ مورد،معابر روستایی ۱۱ مورد و محل وقوع ۶ مورد نیز نامعلوم گزارش شده است.

همچنین تا پایان مهر ماه امسال ۲۲ هزار و ۳۶۲ نفر از مصدومان حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که تعداد مصدومین تصادفات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.از کل مصدومین حوادث رانندگی در ۷ ماهه امسال ۱۶ هزار و ۸۷ نفر مرد و ۶ هزار ۲۷۵ نفر زن بوده اند.

در مهر ماه امسال هم تعداد تلفات حوادث رانندگی ۱۳۵ نفر و تعداد مصدومین این حوادث ۳ هزار و ۳۲۲ نفر گزارش شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©