Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۱۲ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۱۲ فوريه ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

       ایران در آئینه آمار(۱۸۵)     

       سه-شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ برابر با ۱۰ فوريه ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

مرگ یک هزار و ۵۰۶ نفر در حوادث ناشی از کار طی ۹ ماه

 

وزارت ارشاد : ۵\۹ میلیون  عضو وایبر و ۵\۴ عضو فیسبوک در ایران

 

نرخ تعداد فرزند  در تهران و گیلان . مازندران  ۱\۱ ، نفر

 دختران تهرانی کم میشوند

 

۸۰ در صد تهران فاقد شبکه فاضلاب

 

مرگ سالانه  ۵۰هزارنفر با مصرف سیگار

 

مرگ ۴۵ هزار تهرانی از ابتدای سال جاری تا کنون ، ایست قلبی علت عمده

 

سالانه بیش از ۲ هزار پزشک فازغ التحصیل میشوند

 

امن‌ترین شهرهای جهان و رتبه تهران

 

تیشه طلاق و اعتیاد بر ریشه خانواده ایرانی

 

افزایش میزان بروز سرطان درایران / سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان

 

حوادث کار در استان مرکزی دو برابر شده است

 

سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود

 

تلفات جاده ای ایران ۵۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است

 

 

 

۲۱ بهمن : مرگ یک هزار و ۵۰۶ نفر در حوادث ناشی از کار طی ۹ ماه

 

ایلنا

به گزارش ایلنا از سازمان پزشکی قانونی کشور، با وجود روند صعودی مرگ‌های ناشی از حوادث کار در سال‌های گذشته و رشد این آمار از ۶۹۷ فوتی در سال ۱۳۸۳ به یک هزار و ۹۹۴ فوتی در سال ۱۳۹۲، این آمار در ۹ ماهه امسال، روندی نزولی در پیش گرفت و با ۴. ۳ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به یک هزار و ۵۰۶ فوتی رسید.

 

این گزارش افزود: از یک هزار و ۵۰۶ فوتی بر اثر حوداث ناشی از کار طی ۹ ماهه امسال، یک هزار و ۴۹۴ تن، مرد و ۱۲ تن نیز زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل یک هزار و ۵۳۹ تن از جان باختگان ناشی از حوادث کاری، مرد و ۲۰ تن نیز زن بودند.

 

بر اساس این گزارش، امسال، طی ۹ ماه، استان‌های تهران با ۳۶۴، خراسان رضوی با ۱۲۰ و اصفهان با ۱۱۲ فوتی بیشترین و استان‌های کهکیلویه و بویراحمد با پنج، خراسان شمالی با هشت و ایلام و خراسان جنوبی هر کدام با ۹ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

 

براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، مطابق آمارهای موجود در حوادث کار ۹ ماهه امسال، سقوط از بلندی با ۵. ۴۵درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص داد که پس از آن اصابت جسم سخت با ۱. ۲۲ و برق گرفتگی با ۱. ۱۵ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی گیرد.

 

این گزارش افزود: از کل تلفات حوادث کار ۹ ماهه امسال ۶۸۵ تن به دلیل سقوط از بلندی، ۳۳۳ تن بر اثر برخورد جسم سخت، ۲۲۸ تن به دلیل برق گرفتگی، ۷۲ تن به دلیل کمبود اکسیژن، ۵۸ تن بر اثر سوختگی و ۱۳۰ تن به دلیل سایر موارد جان خود را از دست داده‌اند.

 

همچنین در حوادث کار این مدت از سال، ۲۲ هزار و ۹۴۹ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ دهم درصد رشد داشته است .

 

۱۵ بهمن : وزارت ارشاد : ۵\۹ میلیون  عضو وایبر و ۵\۴ عضو فیسبوک در ایران

 

اصفهان- وزیر ارشاد با بیان اینکه ۹.۵ میلیون نفر ازشبکه وایبر در ایران استفاده می‌کنند، گفت: باید از این پدیده اجتماعی استفاده بهینه و مثبت کنیم.

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی ظهر پنجشنبه در نشست صمیمی با اصحاب هنر و فرهنگ اصفهان اظهار داشت: علاوه بر این میزان که از شبکه وایبر استفاده می‌کنند در کشور نزدیک به ۴ الی ۴.۵ میلیون نفر عضو شبکه فیسبوک هستند. در شرایط کنونی استفاده از همه ابزارها اجتناب‌ناپذیر است و کسی نمی‌تواند در برابر آن بایستد.

وی بیان داشت: امروز نقش ارزشی محصولات فرهنگی و هنری که تحت عنوان اقتصاد خلاق در جهان استفاده می‌شود سالیانه ۸ هزار میلیارد دلار است و باید در این زمینه کار جدی شود.

 

۱۵ بهمن  : نرخ تعداد فرزند  در تهران و گیلان . مازندران  ۱/۱ ،نفر   دختران تهرانی کم میشوند

 

فرارو

به گزارش مهر، صبح چهارشنبه جلسه شورای اداری شهرستان تهران به ریاست عیسی فرهادی فرماندار پایتخت و ۵۰ مدیر دستگاههای اجرایی برگزار شد.

 

در این جلسه از سوی کارشناسان و محققان اعلام شد که سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان از ۹ فرزند به میزان ۳ فرزند کاهش نرخ باروری داشته و استان گیلان و مازندران و تهران کمترین نرخ باروری را دارند.

 

همچنین در این جلسه اعلام شد هر کشوری که نرخ باروری آن زیر ۱٫۳ درصد باشد افزایش جمعیت آن سخت است؛ در حالی که الان نرخ رشد جمعیت در تهران ۱٫۱ و حتی در طالقان به زیر یک درصد رسیده است.

 

بر اساس آمارها از هر هزار تولد ۴۷۷ تولد دختر است و این نشان می دهد هر مادر تهرانی نیم دختر به نسل دختران اضافه می کند و این یعنی اینکه با کاهش دختران تهرانی روبرو هستیم.

 

کارشناسان جلسه اعلام کردند که در سال ۱۴۱۴ باید به رشد ۲٫۵ فرزند برسیم که باز هم با این تعداد با کاهش روبرو هستیم و اگر این گونه پیش برویم در سال ۱۴۸۰ جمعیت کشور ۳۱ میلیون نفر و نصف آن سالمندان خواهند بود.

 

در این جلسه عنوان شد، هم اکنون سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود و در سال ۱۴۱۵ بر اساس تولد و مرگ و میر، رشد جمعیت به صفر می رسد.

 

۱۵ بهمن :  ۸۰ در صد تهران فاقد شبکه فاضلاب

 

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران در بحث کمبود آب عدم تصفیه فاضلاب است، گفت: در حال حاضر تنها برای ۲۰ درصد از جمعیت تهران شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد شده است.

 

محمدحسین بازگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان بارش در کشور گفت: میانگین بارش‌ها در کل کشور یک سوم میانگین بارش در دنیا و سرانه مصرف آب در کشور ما ۲ الی ۳ برابر میانگین سرانه مصرف در دنیا است.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل اکنون در مرحله بحران مدیریت آب هستیم و اگر بخواهیم که به بحران آب نرسیم، لازم است که تمهیداتی را انجام دهیم؛ در ابتدا باید همه فاضلاب‌های تولید شده را تصفیه و مجددا از آنها استفاده کنیم، یعنی آب را بازیافت کنیم که امر معمولی در همه دنیاست؛ به طوری که حتی تا ۱۶ بار نیز آب را در سایر کشورها بازیافت می‌کنند.

 

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران افزود: سپس لازم است که به بهره‌وری محصولات تولیدی در کشور توجه کنیم، در حال حاضر هرچه در این کشور محصول کشاورزی تولید می‌شود، ۲ برابر نیاز آب دریافت می‌کند؛ یعنی همین میزان محصول را با نصف مقدار آب مصرفی کنونی نیز می‌توان به دست آورد. اکنون بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد متر مکعب برای کشاورزی آب مصرف می‌شود، در حالی که این مقدار می‌تواند به ۴۵ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب برسد.

 

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهرتهران افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد آب مصرفی شهر تهران از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود. یعنی نیاز ما به منابع آب زیرزمینی بیشتر شده و نباید اجازه دهیم که این آب آلوده شود.

 

۱۵بهمن : مرگ سالانه  ۵۰هزارنفر با مصرف سیگار

 

روز گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: سالانه 50 هزار نفر در کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به خاطر مصرف سیگار یا در معرض دود آن قرار گرفتن، جان خود را از دست می‌دهند. علی‌اکبر سیاری افزود: هم‌اکنون پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور دخانیات مصرف می‌کنند. او خاطرنشان کرد: در جهان نیز سالانه شش میلیون نفر به خاطر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند که 600 هزار نفر آنان بطور مستقیم سیگار مصرف نمی‌کنند بلکه به دلیل دود تحمیلی سیگار دیگران، جان خود را از دست می‌دهند.سیاری ادامه داد: مصرف سیگار 20 تا 30 سال از عمر انسان کم می‌کند که این مساله موجب کاهش نیروی انسانی بازار کار و ضربه زدن به اقتصاد کشور می‌شود. معاون وزیر بهداشت گفت: مصرف سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه را 30 برابر و احتمال ابتلا به سکته قلبی را دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد. به گزارش ایرنا سیاری با بیان اینکه مصرف سیگار موجب ابتلا به سرطان دهان، حلق، حنجره و ریه می‌شود، افزود: سرطان ریه در مردان تا 90 درصد و در زنان تا 80 درصد مربوط به مصرف سیگار است .

 

۱۳ بهمن : مرگ ۴۵ هزار تهرانی از ابتدای سال جاری تا کنون ، ایست قلبی علت عمده

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ از ابتدای سال جاری تا دهم بهمن ماه ۴۵ هزار و ۱۰۱ نفر در تهران جان خود را از دست داده‌اند که در این میان ۱۷ هزار و ۲۹۲ نفر زن‌، ۲۵ هزار و ۷۵۰ نفر مرد و ۲ هزار و ۵۹ نوزاد وجود دارد،‌ بنابراین مردان مانند ولادت در مرگ نیز نسبت به زنان پیشتاز هستند.

 

در میان افراد فوت شده ۲۶۹ نفر در گروه سنی ۵ تا ۹ سال و ۲۴ هزار و ۷۳۱ نفر در گروه سنی ۶۵ سال به بالا قرار دارند که ۱۳ هزار و ۲۱۱ مورد از این آمار را مردان و ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهد.

 

۱۴ هزار و ۳۰۸ مورد از افراد فوت شده خارج از سازمان بهشت زهرا دفن شده‌اند که ۸ هزار و ۶۷۵ نفر آنها مرد،‌ ۵ هزار و ۳۴۹ نفر زن و ۲۸۴ نفر آنها نوزاد بوده است در عین حال ۳۰ هزار و ۷۹۳ نفر از افراد فوت شده در سازمان بهشت زهرا دفن‌ شده‌اند که ۱۷ هزار و ۷۵ نفر آنها مرد،‌ ۱۱ هزار و ۹۴۳ نفر زن و یک هزار و ۷۷۵ نفر نوزاد بوده است.

 

کمترین علت فوت بیماری التهابی چشم است که برای یک مرد رخ داده و بیشترین علت فوت ایست قلبی است که در مجموع آماری بالغ بر ۵ هزار و ۸۸۵ نفر را به خود اختصاص می‌‌دهد و در میان آن ۳ هزار و ۲۵۲ نفر مرد،‌ ۲ هزار و ۵۳۹ نفر زن و ۹۴ نوزاد وجود داشته است.

 

کمترین تعداد فوت در منطقه ۲۲ شهر تهران رخ داده که آماری بالغ بر ۱۹۷ نفر است و ۱۱۲ نفر از آنها مرد، ‌۸۳ نفر زن و ۲ نوزاد بوده است.  بیشترین آمار فوت نیز با رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۸۱۸ نفر متعلق به منطقه ۱۰ شهر تهران است که در میان آن یک هزار و ۶۳۷ نفر مرد‌، یک هزار و ۱۶۷ نفر زن و ۱۴ نوزاد وجود داشته است.

 

۱۳ بهمن : سالانه بیش از ۲ هزار پزشک فازغ التحصیل میشوند

 

ایلنا

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: پیشرفت‌های پزشکی ایران از زمان قبل از انقلاب تاکنون به ‏هیچ وجه قابل مقایسه نیست به طوری که فقط آمار پزشکان از ۱۵ هزار به ۱۰۰ هزار پزشک افزایش یافته است.

 

به گزارش ایلنا، جعفر اصلانی افزود: از لحاظ آماری در زمان قبل از انقلاب در شهر‌های متوسط هیچ پزشک ایرانی وجود نداشت در حالی که ‏اکنون در شهر‌های کوچک نیز پزشکان عمومی و متخصص فعالیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه آمار پزشکان ما در زمان قبل از انقلاب با جمعیت ۳۰ میلیون نفری ایران، کمتر از ۱۵ ‏هزار نفر بود که تعدادی از آن‌ها هم در خارج از کشور فعالیت می‌کردند، ادامه داد: در حالی که اکنون تعداد پزشکان و دندانپزشکانی که در کشور فعالیت می‌کنند حدود صد ‏هزار نفر هستند که این نشان دهنده این است که از لحاظ آموزش قابل مقایسه نیستند.

 

وی ادامه داد: در حوزه آموزش در آن زمان، تعداد دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی را آموزش می‌دادند حدود ۱۰ دانشگاه و ‏تعداد افرادی هم که در رشته‌های پزشکی عمومی تحصیل می‌کردند حدود ۱۰۰ نفر بودند و در رشته‌های تخصصی و‎ ‎PHD هم تعداد دانشجویان بسیار کمتر بود و در رشته فوق تخصصی هیچ دانشجویی وجود نداشت.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین با اشاره به اینکه اکنون حدود ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در سطح ‏کشور فعالیت می‌کند، افزود: حدود ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درحال ‏تحصیل هستند که از این میان سالانه بیش از پنج هزار دانشجوی پزشکی عمومی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

 

اصلانی گفت: به طور میانگین سالانه بیش از دو هزار پزشک متخصص و ۳۰۰ فوق تخصص و صد ها PHD در رشته‌های ‏مختلف پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل می‌شوند، به طوری که در حیطه آموزش با ‏دانشگاه‌های بر‌تر دنیا برابری می‌کنیم، اما در طول سال‌های ۵۷ و قبل از آن قابل مقایسه با جایگاه کنونی ‏خود نبودیم.

 

وی تصریح ‏کرد: در حوزه درمان در اوایل انقلاب بسیاری از عمل‌های جراحی تخصصی در خارج از کشور انجام می‌شد، اما اکنون تمام اقدامات تخصصی و فوق تخصصی به جز چند مورد نادر که در زمینه بیماری‌های ژنتیکی ‏است، در داخل کشور و توسط پزشکان ایرانی انجام می‌شود.

 

وی گفت: امکانات و تجهیزاتی که در مراکز درمانی پیشرفته کشور وجود دارد با مراکز پیشرفته در دنیا برابری ‏می کنند. به طور مثال امروز از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی به ازای جمعیت در کشور شاهد رشد ۶ برابری ‏هستیم، بنابراین در حوزه درمانی نیز در طول ۳۶ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته ایم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزایش امید به زندگی بین افراد جامعه را یکی از شاخصه‌های مهم پیشرفت ‏پزشکی ایران دانست و تاکید کرد: طبق تحقیقات انجام شده امید به زندگی در اوایل انقلاب نزدیک به پنجاه سال بود ‏در حالی که اکنون به ۷۰ سال رسیده است.

 

به گفته وی، این پیشرفت‌ها به گونه‌ای است که اکنون در کشور ما بیش از ۳۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های ‏علوم پزشکی فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در میان دانشگاه‌های دیگر دنیا دارند.

 

۱۲ بهمن : امن‌ترین شهرهای جهان و رتبه تهران

 

 واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در جدیدترین گزارش خود راجع به شاخص امنیت شهرها در سال ۲۰۱۵، توکیو را به عنوان امن‌ترین شهر جهان معرفی کرد.

 

امن‌ترین شهرهای جهان و رتبه تهران

 

به گزارش ایسنا، شفقنا به نقل از گلف‌نیوز آورده است: واحد اطلاعات اکونومیست که از مؤسسه‌های زیرمجموعه گروه اکونومیست است و در زمینه تحقیق و پژوهش، پیش‌بینی، تحلیل و مشاوره‌های اقتصادی و اجتماعی تخصص دارد، برای معرفی امن‌ترین شهرهای جهان، شاخص‌هایی مثل امنیت دیجیتال، تأمین اجتماعی، امنیت زیرساخت‌ها و امنیت شخصی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

در گزارش امسال این گروه، ابوظبی در صدر امن‌ترین شهرهای خاورمیانه جای گرفته است. رتبه کلی این شهر در فهرست مذکور، ۲۵ است.

 

ابوظبی تنها شهر خاورمیانه است که توانسته در نیمه نخست این فهرست جای بگیرد. دوحه در رتبه ۲۹ و ریاض در رتبه ۴۶ قرار دارند.

 

پایتخت ژاپن در حالی در صدر این فهرست جای گرفته که به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی، شهری به شدت متراکم است. جمعیت این شهر تا سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۳ میلیون نفر برآورد شده است.

 

پس از توکیو، سنگاپور، اوساکا، استکهلم، آمستردام، سیدنی، زوریخ، تورنتو، ملبورن و نیویورک قرار گرفته‌اند.

 

در قعر جدول، استانبول (رتبه ۴۱)، دهلی (رتبه ۴۲)، مسکو (رتبه ۴۳)، بمبئی (رتبه ۴۴)، مکزیکو سیتی (رتبه ۴۵)، ریاض (رتبه ۴۶)، ژوهانسبورگ (رتبه ۴۷)، هوشی‌مین (رتبه ۴۸)، تهران (رتبه ۴۹)، و جاکارتا (رتبه ۵۰) قرار دارند.

 

در این رتبه‌بندی، پژوهشگران اکونومیست همچنین عوامل دیگری مثل سوانح رانندگی، اقدامات و تدابیر پلیسی، و سطح هزینه‌کرد و خرج شهروندان را در کنار چند عامل دیگر بررسی کرده‌اند.

 

این ۵۰ شهر، بر اساس این که کدام منطقه از جهان را نمایندگی می‌کنند و همچنین میزان دسترسی به اطلاعات آنها انتخاب شده‌اند. به عبارت دیگر، قرار گرفتن یک شهر در قعر جدول به این معنا نیست که آن شهر خطرناک‌ترین یا ناامن‌ترین شهر جهان است.

 

۱۰ بهمن : تیشه طلاق و اعتیاد بر ریشه خانواده ایرانی

 

اگر چه در زمان پدر ها و مادرهای ما، خیلی از افراد از مطرح کردن بحث طلاق احساس شرم می کردند و همیشه بحث های مربوط به طلاق مخفیانه و با احتیاط مطرح می شد، اما امروزه به وضوح مسولان کشور که همواره همه مشکلات را سانسور می کنند، در مورد شیوع و گسترش این دو پدیده هشدار می دهند و همه ما حداقل یک نفر یا دونفر در نزدیکی خود داریم که طلاق را تجربه کرده باشند.

 

البته فقط تابوی طلاق نیست که در جامعه ایرانی شکسته شده، بلکه اعتیاد نیز در رقابتی تنگاتنگ با طلاق در حال رشد در بین جوانان ایرانی است و اگر زمانی اعتیاد مشکل شخصی به حساب می آمد، اما امروزه به مشکل اجتماعی و خانوادگی تبدیل شده است و تیشه بر ریشه بسیاری از خانواده های ایرانی زده است.

 

اعتیاد و طلاق دو معضل بزرگ جامعه ایرانی بی ربط به هم نیستند. به طوری که بسیاری به دلیل مشکل اعتیاد جدا می شوند و برخی هم به دلیل افسردگی های بعد از طلاق به مواد مخدر روی می آورند.

 

آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال ایران نشان می دهد که رشد طلاق در ایران همواره با صعود همراه بوده و هر سال میزان طلاق بیش از سال قبل می شود.

 

بر اساس این آمار تا پایان ماه آبان ماه جاری (۹۳)، ۱۰۳ هزار و ۳۰۲ زوج ایرانی از هم جدا شده اند، به طوری که این آمار نشان می دهد تعداد طلاق در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۵۵ هزار و ۳۷۰ مورد و در سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ واقعه بوده است. این در حالی است که در سال ۱۳۷۸ میزان طلاق در ایران ۵۷ هزار مورد بوده است. بنابراین می توان گفت آمار طلاق در پانزده سال اخیر حدود سه برابر شده است.

 

 ۱۱ بهمن : افزایش میزان بروز سرطان درایران / سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان

 

تهران – ایرنا- مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان بروز سرطان درایران درحال افزایش است گفت: اکنون سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان درکشورثبت می شود که این میزان درسال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۵۵ هزار نفر می رسد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر علی قنبری مطلق روز شنبه درنشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان افزود: این به آن معناست که میزان ابتلا به سرطان درکشور ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت که دراین صورت به غیر از متخصصان سرطان درزمینه متخصصان جراحی و پرستاران با کمبود مواجه خواهیم شد.

 

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان ابتلا به سرطان کمتر از میانگین جهانی است بطوریکه هم اکنون تعداد موارد ابتلا به سرطان به ازای هر صد هزار نفر درجهان درمردان ۲۰۵ و درزنان ۱۶۵ نفراست که درایران این ارقام درمردان به ۱۳۴ نفر و درزنان به ۱۲۸ نفر می رسد.

 

مطلق اظهار داشت: افزایش سن امید به زندگی، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی از جمله دلایل اصلی روند صعودی ابتلا به سرطان درکشور بشمار می رود.

 

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰۰ متخصص هماتولوژی و انکولوژی در کشور فعالیت دارند، گفت: سن امید به زندگی در سال ۷۹، ۵۸ سال بوده که این میزان در سال ۹۱ به ۷۳٫۸ سال رسیده و در مدت سه دهه سن امید به زندگی ۱۶ سال افزایش داشته است.

 

مطلق افزود: این درحالی است که متوسط سن امید به زندگی در جهان ۷۰٫۸ سال بوده و هر چه سن امید به زندگی افزایش یابد میزان بروز سرطان در جمعیت نیز افزایش خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور افزایش وزن دارند، گفت: ۹۰ درصد جمعیت کمتر از پنج واحد میوه و سبزی مصرف کرده و ۳۵ درصد مردم کشور نیز فعالیت بدنی ناکافی دارند که این عوامل ، زمینه ساز بروز سرطان هستند.

 

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت برای کنترل چهار بیماری غیرواگیر سرطان، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مزمن تنفسی باید بر کنترل سیگار، الکل ، فعالیت بدنی و تغذیه توجه داشت.

 

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۰ درصد جمعیت جامعه سیگار مصرف می کنند، گفت: ۱۰ درصد عامل سرطان ها نیز در کشورهای در حال توسعه ، مصرف دخانیات بوده و سیگار در ایران عامل یک چهارم مرگ و میرها به شمار می رود.

 

مطلق با بیان اینکه عفونت کنترل ها از دیگر راهبردهای پیشگیری و کاهش موارد ابتلا به سرطان است ، گفت: باید با ارتقای بهداشت عمومی به ویژه بهداشت آب آشامیدنی و بهداشت آماده سازی غذاها ، عفونت ها را کنترل کرد.

 

وی افزود: عفونت هپاتیت بی نیز عامل سرطان کبد است که واکسیناسیون آن در کودکی انجام شده و در بزرگسالی نیز برای گروه های آسیب پذیر انجام می شود؛ واکسن اچ پی وی HPV نیز برای از بین بردن عفونت ها به کار می رود که با سرطان دهانه رحم در ارتباط بوده و در دسترس است البته اقداماتی در حال انجام است تا این واکسن داخل کشور ساخته شود.

 

وی ادامه داد: ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان نیز به فعالیت بدنی ناکافی و تغذیه ناسالم و الکل مربوط می شود .

 

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت گفت: برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم برنامه داریم و یکی از راهبردها این است که آموزش های عمومی را ارتقا دهیم تا مردم علائم سرطان را بسناسند .

 

مطلق خاطرنشان کرد: برنامه تشخیص زود هنگام این سه سرطان به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده و طی چند ماه آینده در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر ، اجرا خواهد شد.

 

وی یادآور شد: کمتر از پنج درصد موارد سرطانی مربوط به کودکان بوده و نسبت بقای کودکان در این بیماری در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است؛ امکان بقای پنج تا ۱۰ ساله مبتلایان سرطان در کودکان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

 

۱۱بهمن : حوادث کار در استان مرکزی دو برابر شده است

 

مدیر کل پزشکی قانونی استان مرکزی از دو برابر شدن تلفات حوادث کار در ۹ ماهه نخست سال ۹۳ در استان مرکزی خبر داد.

دکتر منبتی صبح امروز در این باره به ایلنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، اجساد ۴۰ نفر که بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده بودند، در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند، که آمار مذکور در مقایسه با ۲۰ مورد معاینه مدت مشابه در سال گذشته، افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

 

۱۰ بهمن :  سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود.

 

ایلنا

بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری شدو این کار بزرگی بود.

 معاون بهداشت گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود که که در این رابطه برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم‌دان را می‌توان کنترل کرد و در عرض چند سال می‌توانیم ۵۰ تا ۷۰ درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم‌دان جلوگیری کنیم.

 

۹ بهمن : تلفات جاده ای ایران ۵۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است

 

کرمان – ایرنا – رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: با وجود اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما ۱٫۵ درصد کشته های جاده ای یعنی ۵۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی مربوط به این کشور است.

 

وی ادامه داد: ایمنی تردد و حمل و نقل یکی از شاخص های فرهنگی و مسائل اجتماعی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود که این فضیلت در کشور ما فراموش شده است.

 

بخارایی افزود: تلاش های انجام شده برای ایمنی راه ها را نفی نمی کنیم اما از سال ۸۴ تاکنون رتبه ایران در ارتقای ایمنی در جهان ارتقا نیافته است.

 

وی بیان کرد: با وجود جمعیت سه میلیون نفری در استان کرمان انتظار داریم سه میلیون هوادار ایمنی داشته باشیم زیرا هر جا از مشارکت مردم در کارها استفاده کردیم موفق و پیروز بوده ایم و برخلاف آن نیز وجود داشته است.

 

رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: ۷۰ درصد عامل تصادف ها، انسانی است و به همین دلیل باید فرهنگ سازی در این رابطه را از خانواده ها و مردم آغاز کنیم و از آنها کمک بخواهیم.

 

ssبخارایی بیان کرد: تعداد تلفات جاده ای سال ۹۱ در استان کرمان، یک هزار و ۱۰۰ نفر و سال گذشته ۹۰۴ نفر بود.

 

رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: با وجود تلاش های انجام شده، میانگین شاخص مرگ و میر ناشی از تصادف ها در استان کرمان ۲۹٫۵ درصد و بالاتر از متوسط این شاخص(۲۳٫۳ درصد) در کشور است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©