Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۲۷ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۲۷ فوريه ۲۰۱۵
ایران در آئینه آمار(۱۸۵)

ایران در آئینه آمار(۱۸۶)

چهار شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ فوريه ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

بیکاری ۱۰۰ هزار کارگر نساجی طی ۱۰ سال گذشته

 

۵۰ درصد ضایعات نخاعی ناشی از حوادث رانندگی‌ست

 

یک سوم فارغ التحصیلان پرستاری شغلی غیر از پرستاری انتخاب می‌کنند

 

تعطیلی ۲۴ مرکز پزشک قانونی به دلیل کمبود نیروی متخصص

 

پورشه یک و نیم میلییارد در خیابانهای تهران

 

معلولیت سالانه ۳۰۰ هزار ایرانی بر اثرتصادفات

 

آشفته بازار تشخیص و درمان سرطان

 

مرگ   ۱۵۲ نفر در استان  تهران با  قرص برنج در سال جاری

 

خالی شدن ۳۴ هزار روستا از سکنه و مهاجرت روستاییان فقیر به حاشیه شهرها

 

بیماریهای روحی در ایران ، ۸ در صد بیش از متوسط جهان

 

قاچاق سالانه ۲۰ میلیارد دلاری کالا به کشور

 

ممانعت وزارت ارشاد از انتشار  ۴۶۵ کتاب د ر سال ۹۳

 

مرک روزانه ۵۰  ایرانی در تصادفات

 

فوت شدگان حوادث کار در ده ماه حاری در اصفهان ، ۲۲ در صد افزایش داشته است

 

 

 

۷ اسفند : بیکاری ۱۰۰ هزار کارگر نساجی طی ۱۰ سال گذشته

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، از ببکاری ۱۰۰ هزار نفر به علت تعطیلی کارخانجات نساجی در ده سال گذشته خبر داد.

 

محمد مروج حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در کاشان، نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و نقل و انتقال پول را مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی کشور عنوان کرد.

 

وی، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان را باعث افزایش هزینه صادرات دانست و گفت: اگر با مشکل تحریم مواجه نبودیم هزینه صادرات برای صادرکنندگان ۱۷ درصد ارزان‌تر تمام می‌شد.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، کمبود پنبه را از دیگر مشکلات صنعت نساجی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه یکی از تولیدکننگان عمده پنبه دنیا بودیم درحال حاضر فقط ۲۵ درصد پنبه در داخل تولید می‌شود و مجبوریم مابقی را از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان وارد کنیم.

 

مروج حسینی، حجم صادرات غیر نفتی کشورمان را بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار عنوان کرد یادآور شد: در نساجی حدود ۱. ۲ دهم میلیارد دلار صادرات داریم که ۵۰ درصد صادرات کشورمان کف پوش‌ها که عمده آن فرش ماشینی است.

 

وی، از افزایش ۴ درصدی صادرات فرش ماشینی طی ده ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در ده ماه اول امسال بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار فرش ماشینی به کشورهای خارجی صدر شده است.

 

۳ اسفند : ۵۰ درصد ضایعات نخاعی ناشی از حوادث رانندگی‌ست

 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: ۵۰ درصد وقوع ضایعات نخاعی و به‌ ویژه قطع نخاع در کشور ناشی از تصادفات رانندگی است.

 

 

۳ اسفند : یک سوم فارغ التحصیلان پرستاری شغلی غیر از پرستاری انتخاب می‌کنند

 

 

پرستاری از جمله سخت‌ترین مشاغل خدماتی محسوب می‌شود اما آن‌ها نیز همانند معلمان از وضعیت معیشتی و شغلی مناسبی برخوردار نیستند و شاهد تبعیضهای زیادی در محل کار خود هستند.

 

به گفته این فعالین بهره وری واقعی همزمان با مسئولیت‌ها و تعهدات کارفرمای خصوصی در جهت تأمین معیشت نیروی کار و آموزش، مهارت آموزی و توسعه قابلیت‌های آن و همچنین توسعه امکانات فنی و زیرساختی است.

 

دبیر انجمن صنفی پرستاران شهر اصفهان افزود در بخش خصوصی اگر بسیار خوش بین باشیم یک پرستار با سال‌ها سابقه کار حداکثر یک میلیون تومان دریافت می‌کند و قرارداد آن‌ها نیز کوتاه مدت و از سه ماه تا یکسال است.

 

وی با اشاره به حقوق دریافتی، مشکلات معیشتی و سختی کار آن‌ها تصریح کرد به عنوان مثال پرستاری با مدرک کاردانی و ۲۲ سال سابقه خدمت حقوقی معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و اگر پاداش و دیگر مزایای شغلی را هم به آن اضافه کنیم به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 

به گزارش «تأمین ۲۴» (tamin24.ir)، معاون وزیر بهداشت در آستانه روز پرستار و در جشن بزرگداشت روز پرستار که در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به رشد مراکز آموزشی رشته پرستاری با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور اظهار کرد در سال ۸۳ حدود ۴۰۰۰ فارغ التحصیل بیکار در پرستاری داشتیم و این در حالیست که اکنون نه نیروی بیکار بلکه با کمبود پرستار روبرو هستیم.

 

معاون وزیر کار اگر چه این امر را از پیشرفتهای قابل توجه این وزارت خانه به شمار می‌آورد اما دبیر انجمن صنفی پرستاران شهر اصفهان چنین نظری ندارد و معتقد است در یک بررسی که توسط سازمان نظام پرستاری انجام شده است مشخص شده در حدود ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان این رشته تمایلی به کار در رشته تخصصی خود ندارند.

 

وی خاطر نشان کرد الان در برخی بیمارستان‌ها به ازای هر هشت تا ده بیمار فقط یک پرستار وجود دارد و پزشکان نیز در همه موارد به بیماران رسیدگی نمی‌کنند و از سوی دیگر بیمارانی که با همراه خود وارد بیمارستان می‌شوند پرستاران را مسئول هر گونه ناکارامدی و کمبود امکاناتی می‌دانند و حتی در برخی موارد با لحنی نامناسب و توهین آمیز آن‌ها را خطاب قرار می‌دهند.

 

وی تصریح کرد اجرای این طرح اگر چه هزینه مردم را کم می‌کند اما در اصل هزینه نسبت به کم نشده است چرا که تعرفه‌های پزشکی گران‌تر شده است و مثلا قبل اگر مردم ۱۰ درصد از مبلغ یک میلیون تومان را می‌پرداختند الان باید ۶ درصد از سه میلیون تومان را بپردازند که در کل گران‌تر شده است.

 

سطوت به «تأمین ۲۴» (tamin24.ir) گفت بر اساس قانون مدیریت و خدمات کشوری سنوات خدمتی مشاغل سخت یک و نیم برابر مشاغل معمولی در هر سال است به این معنا که افراد شاغل در این گونه شغل‌ها با ۲۵ سال خدمت و ۵ سال زود‌تر از شاغلین دیگر باید بازنشسته می شوند.

 

به گفته دبیر انجمن صنفی پرستاران شهر اصفهان با وجود اینکه شغل پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، پرستارانی که به صورت قراردادی و پیمانی در مراکز دولتی مشغول به کار هستند و بیمه تأمین اجتماعی هستند باید همانند شاغلین عادی ۳۰ سال کار کنند تا بازنشست شوند و مشمول بازنشستگی زود‌تر از موعد به دلیل شغل سخت نمی‌شوند.

 

پرستاران معترض مدعی شده بودند ۹۳ درصد از منابع مالی در این بخش فقط به ۷ درصد از پرسنل پزشکان آن اختصاص دارد و ۳ درصد فقط به خیل عظیم پرستاران اختصاص دارد.

 

۳ اسفند : تعطیلی ۲۴ مرکز پزشک قانونی به دلیل کمبود نیروی متخصص

 

یلنا

 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور از تعطیلی ۲۴ مرکز پزشکی قانونی در کشور طی ۱۸ ماه گذشته به دلیل کمبود نیروی فنی و تخصصی خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، مهدی فروزش با اشاره به شرایط بحرانی نیروی انسانی در مراکز پزشکی قانونی کشور گفت: متأسفانه پزشکان و نیروهای تخصصی بنا به دلایل گوناگون هیچ تمایلی برای ورودی و کار در پزشکی قانونی ندارند ضمن آنکه در مواردی نیز نیروهای موجود در حال خروج از سازمان هستند.

 

وی به عدم اختصاص مجوزهای استخدامی گروهی، در سال‌های اخیر به سازمان اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر هیچ مجوز گروهی و عمده به پزشکی قانونی کشور اختصاص داده نشده و اگر استخدامی صورت گرفته نیز به شکل موردی در برخی استان‌ها صورت گرفته است. همین مسئله در دراز مدت برای پزشکی قانونی معضلاتی ایجاد کرده بود تا آنکه با پیگیری‌های به عمل آمده در ابتدای سال جاری مجوز جذب ۲۳۰ نفر برای به کارگیری در بخش‌های فنی و تخصصی را دریافت کردیم.

 

به گفته فروزش، بکارگیری نیرو در قالب این مجوز‌ها در مرحله عمل به دلیل کمبود اعتبارات که دامن گیر تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها است متوقف شد و تنها توانستیم از محل اعتبارات داخلی ۵۰ پزشک را جذب کنیم که امید است در همین قالب مشکل استان لرستان نیز برطرف شود.

 

 

۳ اسفند : پورشه یک و نیم میلییارد در خیابانهای تهران

 

پورشه ۹۱۱ کاررا، گران‌ترین محصول پورشه با قیمت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در بازار ایران موجود است و بعد از آن پورشه پانامرا توربو و پورشه کاین توربو در صدر جدول قرار دارند.

آفتاب: اقتصادنیوز در ادامه می‌نویسد: قیمت محصولات پورشه بدون تغییر بوده است و در بین این محصولات، پورشه ۹۱۱ کاررا، خودرویی لوکس و اسپرت با قیمت ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. کلاس بدنه این خودرو از نوع کوپه است و از پرطرفدارترین خودروهای این برند محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این خودروساز آلمانی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت است.

بعد از پورشه ۹۱۱ کاررا، پورشه پانامرا توربو و پورشه کاین توربو، لیفت‌بک و شاسی بلند محبوب با قیمت ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با بیشترین قیمت گزارش شد‌ه‌اند.

پورشه

قیمت خودروهای پورشه به شرح زیر است:

قیمت انواع پورشه در بازار آزاد (ریال)

پورشه ۹۱۱ کاررا به قیمت ۱۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه پانامرا توربو به قیمت ۱۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه کاین توربو به قیمت ۱۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه کاین (۸ سیلندر) به قیمت ۱۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه پانامرا (۸ سیلندر) به قیمت ۱۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه کاین (۶ سیلندر) به قیمت ۸,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه پانامرا (۶ سیلندر) به قیمت ۸,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

 

 

۲۹ بهمن : معلولیت سالانه ۳۰۰ هزار ایرانی بر اثرتصادفات

 

 رئیس چهارمین کنگره ایمنی راه‌ها با بیان اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه ۳۰۰ هزار معلول به‌جای می‌گذارد، گفت:

 

۹۰ درصد قطع نخاعی کشور در اثر تصادفات جاده‌ای پدید می‌آید. به گزارش آرمان علی گرجی در حاشیه چهارمین همایش کنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها در جمع خبرنگاران افزود: یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می‌تواند فرد را به کما ببرد یا عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند.او درمورد لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای کودکان هنگام دوچرخه‌سواری و استفاده از صندلی کودک در خودرو توضیح داد: اگر موارد ایمنی رعایت شود، تعداد معلولان و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته می‌شود. گرجی درمورد تعداد معلولان ناشی از تصادفات رانندگی در ایران ابراز کرد: طبق تحقیقات، ۳۰ تا ۵۰هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می‌شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است. رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان درباره تعداد تلفات و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی در آلمان بیان کرد: در آلمان سالانه حدود ۳۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۵ هزار نفر مجروح می‌شوند که از این تعداد حدود ۲۵۰۰ نفر دچار معلولیت دائمی می‌شوند. گرجی ادامه داد: اگر تمام دستگاه‌های مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند، تعداد تلفات تصادفات در ایران به شدت کاهش می‌یابد.او یکی از راهکارها برای وقوع این مهم را، ایجاد یک شماره تلفن تماس امدادی اعلام کرد. همچنین رئیس پلیس راهور ناجا در چهارمین کنگره ایمنی راه‌ها درباره اجباری‌شدن آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان برای اخذ گواهینامه، گفت: اگر کارشناسان تشخیص دهند که این کار باید انجام شود، ما پیگیری می‌کنیم ولی در بسیاری از شرایط دخالت مردم باعث بیشتر صدمات به مجروحان می‌شود . اسکندر مومنی با اشاره به کاهش سرعت در جاده‌های کشور به ٨١ کیلومتر همچنین گفت: در سال جاری ۴۰۰۰ کیلومتر از راههای کشور زیر پوشش سیستم نظارت الکترونیکی قرار گرفته و براساس توافق قرار است ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش دوربین قرار بگیرند. او با اعلام کاهش شمار قربانیان سرصحنه تصادفات در کشور، از مرگ ۴۳۹۸ عابر پیاده در تصادفات ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: بیشترین عابران کشته شده در نوار شمالی کشور و استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و آذربایجان‌غربی است البته از سال آینده برنامه ویژه‌ای برای کاهش تلفات عابر پیاده در این استان‌ها اجرا می‌شود. مومنی با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۳۴ نفر بر اثر تصادفات کشته شدند، تاکید کرد: خوشبختانه این آمار در ۱۰ ماهه امسال به‌رغم اضافه شدن یک میلیون خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور و ورود بیش از یک میلیون راننده جدید، به ۱۴ هزار و ۵۲۱ کشته کاهش یافته است.

 

 

 

۳۰ بهمن : آشفته بازار تشخیص و درمان سرطان

 

 

 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح‌های وزارت بهداشت در مورد سرطان در راستای ساماندهی درمان این بیماری ا‌ست نه کنترل آن

 

آشفته بازار تشخیص و درمان سرطان

 

در عین حال از زمینه‌سازی این وزارتخانه برای ایجاد انستیتو ملی سرطان خبر داد. محمداسماعیل اکبری درحالی روز گذشته این خبر را اعلام کرد که سرطان در سال‌های گذشته به عنوان معضلی اساسی در ایران مطرح شده و عنوان می‌شود ما با سونامی سرطان رو به رو هستیم. مسئولان وزارت بهداشت هرچند سونامی سرطان را تکذیب می‌کنند اما بر افزایش رشد سرطان صحه می‌گذارند. رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در اظهارنظرهایی جدید ‌با ابراز نگرانی از سرعت افزایش سرطان در کشور گفت: میزان بروز سرطان در ایران نسبت به دنیا کمتر بوده و حدود ۱۳۵ نفر در هر ۱۰۰‌هزار نفر است؛ درحالی که در دنیا میزان بروز سرطان ۱۸۰مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. البته درست است که میزان بروز سرطان در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است، اما سیر افزایش آن بسیار سریع بوده و مهم‌ترین دلیل آن افزایش سن کشور است. درحال حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران که سن سرطان تلقی می‌شود ۶/۸درصد است. اگر این میزان به ۱۱ درصد برسد ما با پیری جمعیت و در نتیجه افزایش سرطان در کشور مواجه می‌شویم. اکبری با بیان اینکه باید تولیت سلامت در کشور به صورت علمی و دلسوزانه حرکت کند و در غیراین صورت با ضعف در این حوزه مواجه می‌شویم، اظهار کرد: تولیت یعنی اینکه وزارت بهداشت همه چیز را زیر نظر داشته باشد، اما متاسفانه چنین چیزی را در کشور نمی‌بینیم. هیچ کشوری مثل ما در زمینه تشخیص و درمان سرطان دچار آشفتگی نیست. درمان ما در کشور به این صورت است که ما به صورت فردی سرطان را درمان می‌کنیم؛ مثلا برای گرفتن یک MRI در کشورهای غربی بسیاری از شاخص‌های علمی باید وجود داشته باشد، در صورتی که در ایران چنین چیزی نیست و عکسبرداری‌ها و گرفتن‌MRIها بسیار زیاد بوده و هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کند یا در مورد شیمی‌درمانی، بسیاری از بیمارانی را که نباید تحت درمان دارویی قرار گیرند، شیمی‌درمانی می‌کنیم. او با اشاره به اینکه دارو درمانی آخرین مرحله درمان سرطان است، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در درمان سرطان ۴۹‌درصد جراحی، ۴۰درصد رادیوتراپی و ۱۱ درصد شیمی درمانی یا دارودرمانی موثر است. این درحالیست که عمده روش درمانی ما در کشور دارو درمانی است.

 

۲۹ بهمن : مرگ   ۱۵۲ نفر در استان  تهران با  قرص برنج در سال جاری

 

انتخاب

 ۱۵۲ نفر در استان تهران از فروردین تا آذر سال جاری(۱۳۹۳) بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۲) که میزان مرگ به علت مسمومیت با قرص برنج ۱۹۴ مورد گزارش شده بود، ۲۱٫۶ درصد کاهش یافته است.

 

از مجموع ۱۵۲ نفر جان باخته در اثر مصرف قرص برنج، ۸۷ نفر مرد و ۶۵ نفر زن بوده اند.

 

در آذر سال جاری نیز تعداد موارد مرگ به علت مسمومیت با قرص برنج با کاهش ۵۶ درصدی نسبت به آذر سال قبل، ۱۳ مورد اعلام شده است.

 

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج استفاده می شود، به نام های تجاری مختلفی همچون «کوئیک فوس» و «سلفوس»، در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

 

این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد در اثر مرگی دردناک جان می بازد.

 

۲۹ بهمن : خالی شدن ۳۴ هزار روستا از سکنه و مهاجرت روستاییان فقیر به حاشیه شهرها

 

مشهد – ایرنا – معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: ۳۴ هزار آبادی و روستا در کشور خالی از سکنه است که به حاشیه شهرهای بزرگ پناه برده اند.

 

وی اظهار کرد: حاشیه نشینی به حدی گسترش یافته که امروز دولت به جای اینکه به توسعه روستاها و خدمات رسانی به آنها توجه داشته باشد، درصدد مقابله با معلولی به نام حاشیه نشینی برآمده است.

 

این مسوول در حوزه روستایی گفت: مبارزه با معلول یک رخداد به نتیجه نمی رسد مگر اینکه در ابتدا با علت آن مقابله شود لذا باید روستاییان به لحاظ اقتصادی توانا و بی نیاز شوند.

 

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ دولت دهم ردیف های اعتباری روستایی و مناطق محروم را از ردیف های بودجه ای حذف کرد اما با سرکار آمدن این دولت ردیف اعتباری برای نخستین بار در سال ۹۳ در بودجه سالانه به میزان هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال گنجانده شد.

 

وی بیان کرد: اعتبار روستاها و مناطق محروم در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۳۹۴ نه تنها کاهش نیافته بلکه این رقم به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و صندوق توسعه ملی نیز موظف شده است، سال آینده تسهیلات ارزی و ریالی برای روستاها و صنایع تبدیلی و فرآوری آنها پرداخت کند.

 

معاون توسعه روستایی معاون اول رئیس جمهوری افزود: مبلغ مورد نظر در لایحه بودجه سال ۹۴ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

 

رضوی گفت: در لایحه ای که از سوی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۴ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، آبرسانی به روستاها به چهار هزار میلیارد ریال رسیده و بهسازی و راه سازی روستاها ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۳ افزایش یافته است.

 

۲۷ بهمن : بیماریهای روحی در ایران ، ۸ در صد بیش از متوسط جهان

 

آفتاب: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: میزان ابتلای مردم کشورمان به بیماری‌های روحی و روانی هشت درصد بیش از متوسط جهانی است و حدود ۱۵ درصد مردم درجاتی از افسردگی را دارند.

 

ه گزارش ایسنا، دکتر «علی‌اکبر حقدوست» طبق آخرین مطالعه‌ای که در سال گذشته در ایران انجام شده است، ۲۳٫۴ درصد مردم بیماری‌های روحی و روانی دارند و این ابتلا در زنان ۲۶ درصد و در مردان نیز بیش از ۲۰ درصد است.

 

حقدوست تصریح کرد: باید در جهت پیشگیری از مشکلات روحی و روانی هم‌چنین افزایش نشاط اجتماعی گام برداریم و با فضای همدلی موجود در استان کرمان، اگر همه دست به دست هم دهیم، می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.

 

۲۷ بهمن : قاچاق سالانه ۲۰ میلیارد دلاری کالا به کشور

 

به گزارش پارسینه، همه کشورهای دنیا برای حمایت از تولیدات داخلی خود سیاست هایی را برای تسهیل صادرات و کاهش میزان واردات کالاها به کشورشان تعیین می کنند؛ این اقدام نوعی تعیین ضابطه برای ورود و صدور کالاست و در عین حال می تواند نوعی سیاستگزاری برای کاهش واردات و افزایش صادرات باشد تا با استفاده از ابزارهایی مثل تعرفه کالای تولید داخل مورد حمایت و در اولویت قرار گیرد.

 

به همین دلیل است که دولت ها معمولاً قوانین سختی را بر علیه پدیده قاچاق وضع می‌کنند؛ با این کار اولا از محل واردات رسمی یک کالا به کشور عوارض دریافت می شود و ثانیا واردات کالا به کشور تحت کنترل دولت قرار می گیرد.

 

۲۰ میلیارد دلار؛ آمار سالانه قاچاق کالا در کشور

 

 رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در گفت و گو با پارسینه می گوید: براساس آماری که به ما ارائه شده سالانه ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور اتفاق می افتد البته بعضا آمارها رقمی بیش از این را هم نشان می دهد.

 

به گفته وی، برخی کالاها مثل گوشی تلفن همراه، کفش، کالای خواب و لوازم آرایش آمار قاچاق بالاییی دارند و اگر آمار گمرک از واردات این کالاها استخراج شود با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که محصولات مرتبط با این کالاها که دربازار کشور موجود است رقمی بسیار بیش از آن چیزی است که در گمرک به ثبت رسیده است.

 

رییس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تاثیر قاچاق کالا در اقتصاد کشور، می افزاید: بررسی های کارشناسان در دنیا نشان می دهد یک میلیارد دلار واردات حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را از بین می برد و در مقابل همین میزان فرصت شغلی برای کشور صادرکننده ایجاد می شود.

 

رییس کمیسیون صنایع مجلس می افزاید: من معتقد نیستم که اگر یک فرد به صورت مسافری کالایی از بانه آورد باید جلوی آن را گرفت بلکه آنچه باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد شبکه های بزرگ قاچاق کالا هستند. آنها اگر بخواهند در حالت عادی کالایشان را وارد کشور کنند باید بسته به نوع کالا ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد تعرفه بدهند اما ترجیح می دهند ۱۰ تا ۲۰ درصد آن را هزینه کنند و کالایشان را به صورت قاچاق وارد کشور کنند.

 

نماینده مردم بانه ادامه می دهد: طبعا وقتی روزانه ۲۰۰ دستگاه تلویزیون وارد بانه که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، می شود صرفا برای رفع نیاز مردم شهرستان بانه نیست و باید این مجوز وجود داشته باشد که این کالاها به سایر نقاط کشور هم برود.

 

۲۷ بهمن : ممانعت وزارت ارشاد از انتشار  ۴۶۵ کتاب د ر سال ۹۳

 

به گزارش خبرنگار مهر،امیر زاده در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر که از او در مورد آمار صدور مجوزها در سال ۱۳۹۳ پرسش کرد، گفت: از ابتدای امسال یعنی از ۹۳.۱.۱ تا روز گذشته یعنی ۹۳.۱۱.۲۶ مجموع تقاضاهایی که برای صدور مجوز کتاب به وزارت ارشاد آمده است – غیر از ۵ استان معین – ۵۵ هزار و ۹۷۴ مورد بوده که از این میان ۳۷ هزار ۲۷۷ عنوان مربوط به کتابهای چاپ اول و ۱۸ هزار و ۶۹۸ مورد مربوط به کتابهای چاپ دوم بوده است ضمن این ۱۹ هزار و ۴۹۴ مورد به صورت آنلاین و اینترنتی تقاضای  صدور مجوز کتاب کرده اند.

 

وی سپس گفت: در این زمینه در مجموع ۴۶۵ عنوان کتاب وجود داشتند که رد شده اند.

 

سرپرست جدید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین گفت: در سال ۱۳۹۳ تعداد عناوین چاپ شده در کشور ۶۲ هزار ۲۷۱ عنوان بوده که از این تعداد ۳۶ هزار و ۳۴۲ عنوان چاپ اول و حدود ۲۶ هزار مورد کتابهای تجدید چاپی بوده است. درصد رشد هم نسبت به مدت مشابه  در سال ۱۳۹۲، ۱۱ درصد بوده است.

 

۲۷ بهمن:  مرک روزانه ۵۰ ایرانی در تصادفات

 

رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علی‌رغم کاهش آمار فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی طی ۱۰ سال اخیر اما هنوز این آمار در کشور بالا است؛ به‌ طوری که روزانه ۵۰ نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر کامران باقری‌لنکرانی درنشستی خبری گفت: در دهه گذشته شاهد کاهش بار حوادث ترافیکی کشور بوده‌ایم، به‌ طوری که از ۴۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۲۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده؛ یعنی ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

 

وی با بیان اینکه به لحاظ آمار مطلق فوت شدگان، بدترین حالت مربوط به سال ۸۴ با ۳۰ هزار کشته بوده است، گفت: سال گذشته این رقم به ۱۸ هزار نفر رسیده است.

 

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: آمار ۹ ماهه سال ۹۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ نشان می‌دهد که آمار متوفیان حوادث رانندگی ۶٫۳ درصد کاهش داشته و از ۱۴ هزار و ۳۷۰ نفر به ۱۳ هزار و ۴۷۱ نفر رسیده است.

 

لنکرانی با بیان اینکه سالانه در جهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جان خود را براثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند، گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد، رقم فوت‌شدگان حوادث رانندگی تا سال ۲۰۳۰ به ۲ برابر این رقم خواهد رسید.

 

وی تصریح کرد: نقطه تاسف بار اینکه روند در کشورهای توسعه یافته رو به کاهش است و کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، این روند فزاینده است، لذا ما باید دست‌آوردهای کاهش بار حوادث رانندگی طی ۱۰ سال گذشته را با تلاش بیشتر، حفظ کنیم و روند کاهش را ادامه دهیم.

 

لنکرانی گفت: اکنون میانگین آمار فوت‌شدگان حوادث رانندگی در ایران ۲۱ نفر به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که این در مقایسه با میانگین ۱۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جهانی، بالاتر قرار دارد و باید آن را کاهش دهیم.

 

رییس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تاکید کرد: بیشترین آمار مرگ و میر در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که ۵۶٫۶ درصد از کل کشته‌شدگان را گروه سنی ۱۸-۴۹ سال تشکیل می‌دهند که فعال‌ترین سن بشمار می‌رود.

 

۲۷ بهمن : فوت شدگان حوادث کار در ده ماه حاری در اصفهان ، ۲۲ در صد افزایش داشته است

 

ایلنا

 تعداد فوت شدگان ناشی ازحوادث کار در ده ماه سال ۱۳۹۳ در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشت.

 

به گزارش ایلنا، روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان روز دوشنبه ضمن اعلام این خبر، درباره مصدومان حوادث کار در این استان گزارش داد: در این مدت آمار مصدومین ناشی از حوادث کار با ۲۵۲۲ مورد شامل ۱۲۶ زن و ۲۳۹۶ مرد نسبت به مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد افزایش داشته است.

 

روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی اصفهان همچنین اعلام کرده است: در این مدت تعداد ۱۲۴ هزار و ۸۱۰ نفر درحوزه معاینات سرپائی این اداره کل و مراکز تابعه مورد معاینه قرار گرفتند.

 

این روابط عمومی با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۰ هزار و ۸۰۶ نفر زن و ۸۴ هزار و چهار نفر مرد بودند، افزوده است: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و چهار دهم درصد کاهش یافت.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©