Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۱۴ مارس ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۱۴ مارس ۲۰۱۵
ایران در آئینه آمار(۱۸۷)

ایران در آئینه آمار(۱۸۷)

 

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ برابر با ۱۳ مارس ۲۰۱۵

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در سال ۲۰۱۴ بیش از دوازده سال اعدام کرده است

 

سن دختران فراری به ۱۲ سال رسید.۵ در صد زنان خیابانی ایدز دارند

 

سن مصرف سیگار ۶ سال پایین آمد

 

وجود ۳ میلیون کارگر بیسواد و کم‌سواد در کشور

 

۴ میلیون‌ و۷۸۱هزار جوان تحصیلکرده هرگز ازدواج نکرده‌اند

 

۱۴هزار واحد صنعتی تعطیل است

 

مروری بر شرایط مصیبت بار  زنان کارگر ، از اخراج و آمار دو برابری  بیکاری تا تفاوت مزد  با مردان

 

آمار عحیب بازار کار / ۱۰۰ هزار نفر دکتر شدند ولی بیکارند!  /  رکورد ۷۳۷ خزار نفری بیکاری  لیسانسیه ها

 

چرا ۴۰ درصد با تحصیلات عالی سرگردانند؟

 

ایران با تولید یک  میلیون ، هیجدهمین  خودرو ساز حهان شد

 

زنان دو سوم بی سوادان  کشور را تشکیل میدهند. ۳۰ درصد زنان بی سوادند

 

سهم تفریح ٤٥ هزار تومان

 

هر ساعت ۱۸ زوج طلاق می‌گیرند

 

کاهش ۵۵ درصدی حجم روان آب های کشور

 

بیماریهای روانی در ایران ، ۸ درصد  بیش از متوسط حهانی

 

 

 

۲۲ اسفند :  ایران در سال ۲۰۱۴ بیش از دوازده سال اعدام کرده است

 

رادیو فرانسه : احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، در آخرین گزارش اش در مورد این کشور اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۴ بیش از دوازده سال گذشته اعدام کرده است.

 

بر پایۀ این گزارش دست کم ۷۵۳ نفر در ایران طی سال گذشته میلادی اعدام شده اند، در حالی که شمار اعدام های این کشور برای نمونه طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ به ترتیب ۶۸۷ و ۵۸۰ نفر بوده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل تصریح کرده است که نیمی از اعدام های صورت گرفته در ایران مربوط به جرایم ناشی از مواد مخدر بوده است و تردیدهای جدّی در مورد سازگاری محاکم و احکام صادر شده در ایران با هنجارها و معیارهای بین المللی وجود دارد.

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین خبر از دستگیری و زندان ۹۲ تن از مسیحیان ایران داده است. دوشنبه شانزدهم مارس، احمد شهید گزارش جدید خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تسلیم خواهد کرد.

 

۲۱ اسفند : سن دختران فراری به ۱۲ سال رسید.۵ در صد زنان خیابانی ایدز دارند

 

آفتاب: به گزارش آفتاب، او در این گفت‌وگو می‌گوید که درحال حاضر ٧٩٠ زن خیابانی در مراکز بازپروری بهزیستی نگهداری می‌شوند و البته آماری از تعداد کلی این زنان اعلام نمی‌کند. او همچنین می‌گوید که ٩٠‌درصد دختران فراری به‌دلیل مشکلات خانوادگی از خانه فرار می‌کنند و سن آنها به ١٢‌سال رسیده است. این بخش دوم گفت‌وگوی «شهروند» با معاون امور اجتماعی بهزیستی است.

 

براساس آخرین اطلاعات ما، از‌سال ٩٠ تا به حال ٧٩٠ زن خیابانی در مراکز بازپروری ما پذیرش شده‌اند.

 

بیشتر آنها از سن ٢٠ تا ۴٠‌سال هستند و البته سن بالاتر و پایین‌تر هم در میان آنها دیده می‌شود.

 

البته در سال‌های گذشته نتایج چند پژوهش نشان داده که سن این زنان به ١۵‌سال هم رسیده است.

 

تعداد کمی از آنها یعنی حدود ١٠‌درصد در سن ١۵ و ١۶‌سال هستند.

 

شما گفتید که ٧٩٠ نفر از این زنان را در مراکز بازپروری نگهداری می‌کنید و این درحالی است که اگر به نتایج چند تحقیق که درباره این زنان انجام شده مراجعه کنیم، اینطور به نظر می‌رسد که این تعداد ٧٩٠ نفر، نوک کوه یخی است که بقیه‌اش زیر آب پنهان شده؛ آمار کشوری دراین‌باره چه می‌گوید؟

 

ما آمار قطعی دراین‌باره نداریم.

 

در حال حاضر اعتبار مربوط به زنان خیابانی چقدر است؟

 

اعتباری که ما برای این زنان داریم کم و حدود ۵٠٠ تا ۶٠٠‌میلیون تومان در‌سال است. درحالی‌که ما برای هرکدام آنها ١۵ تا ٢٠‌میلیون تومان سالانه اعتبار نیاز داریم. الان مشکل ما درمان آنها هم است؛ داروهای روان پزشکی گران است و باید آزاد خریده شود چون آنها بیمه نیستند.

 

حدود ٣٠‌درصد آنها در سن سالمندی‌اند.

 

در حال حاضر ۴۵٠ دختر فراری در خانه‌های سلامت ما نگهداری می‌شوند. کسانی که به خانه‌های سلامت ما می‌آیند، تماس جنسی نداشته‌اند و عمدتا در سنین پایین‌تری‌اند یعنی از سن ١٢ و ١٣ سالگی وارد خانه‌های سلامت ما می‌شوند.

 

یعنی کمترین سن دختران فراری که وارد خانه‌های سلامت می‌شوند ١٢‌سال است؟

 

۲۱ اسفند :سن مصرف سیگار ۶ سال پایین آمد

 

 یک فوق‌تخصص درمان تومورهای سرطانی گفت: متأسفانه عواملی مثل تغذیه نامناسب و مصرف سیگار در ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش دارند، ضمن اینکه در ۱۰ سال گذشته، سن مصرف سیگار ۶ سال کمتر شده است.

 

محمدرضا فتحی در نشستی به مناسبت بررسی وضعیت سرطان روده بزرگ در کشور گفت: با وجود افزایش سن امید به زندگی در اروپا، ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد بزرگسال ما بیشتر است. به گفته او علت این عقب‌ماندگی، وضعیت پزشکی ما نیست بلکه 60 تا 70 درصد مردم اروپا در مرحله اول ابتلا به سرطان مراجعه می‌کنند، درحالی که در کشور ما 20 تا 30 درصد مردم در مرحله اول برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند. درحالی است که سن مصرف سیگار در 10 سال گذشته 6 سال کمتر شده است. فوق‌تخصص درمان تومورهای سرطانی افزود: با افزایش سن امید به زندگی، سرطان‌ها افزایش می‌یابند، به‌طوری که سرطان در جمعیت زیر 75 سال علت اول و در جمعیت بالای 75 سال دلیل دوم مرگ و میر است، درحالی که زمانی علت پنجم در کشور بود. او افزود: زمانی موارد جدید سرطان 7/0در هر هزار نفر بود، درحالی که اکنون 3/1 در هر هزار نفر است و در سال 2030، حدود 5 در هر هزار نفر می‌شود؛ یعنی سالی 300 تا 500 بیمار سرطانی جدید خواهیم داشت و بین سال‌های 2020 تا 2030، 3 تا 5 میلیون بیمار جدید وجود خواهد داشت. فتحی ادامه داد: با مسن شدن جامعه، میزان مصرف سیگار و فست‌فود ابتلا به این سرطان بیشتر خواهد شد، این درحالی است که نظارت‌ها به موقع انجام نمی‌شود و صنف‌های تجاری هم بر عملکرد خود نظارتی ندارند، البته باید درنظر بگیریم که 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است. او همچنین از بیمه حمایتی بیماران سرطانی در کشور که تحت پوشش بیمه البرز است، برای اولین‌بار خبر داد و گفت:‌ در این پوشش بیمه، پزشک مشاور، افراد تحت پوشش را تحت معاینه قرار می‌دهد، آزمایش‌های غربالگری و درمان را پوشش داده و تمام هزینه‌ها از حداقل 35 میلیون تومان تعهد تا 60 سال را برای بیمار پوشش می‌دهد. همچنین در این نشست، علی شجاعی متخصص پاتولوژی نیز گفت: سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در مردان و زنان دنیاست و مانند بیماری‌های قلبی و عروقی شایع شده است. او افزود: دلایل شیوع آن، تغذیه نامناسب،‌ مصرف برخی مواد غذایی مانند فست‌فود، مصرف بالای گوشت قرمز، عدم مصرف میوه، سبزی و فیبر کافی، نداشتن تحرک، مصرف دخانیات، عوامل ژنتیکی و افزایش سن است، به‌طوری که شایع‌ترین سن در ابتلا به این سرطان از 50 سال به بالاست. همچنین در این نشست دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به اینکه سن ابتلا به سرطان روده بزرگ در کشور ۲۰ سال زودتر است، گفت: وجود رنگدانه‌های غیرمجاز که به صورت قاچاق در خوراکی‌هایی مثل پاستیل وارد کشور می‌شود، یبوست، مصرف بالای گوشت قرمز و الکل از عوامل مؤثر در ابتلا به این سرطان است. محمدرضا نیک‌شعار در نشست خبری به مناسبت بررسی وضعیت سرطان روده بزرگ در کشور گفت: در سال 86 تحقیقی را در 20 بیمارستان بزرگ تهران انجام دادیم و 2 هزار و 107 مورد از ابتلا به سرطان روده بزرگ بررسی و مشخص شد که سن ابتلا به این سرطان در کشور 43 سالگی شده و می‌توانیم این هشدار را بدهیم که نسبت به دنیا 20 سال جوان‌تر شده است. فارس نوشت؛ او ادامه داد: در دنیا 62 سالگی سن ابتلا به سرطان روده بزرگ است، اما در کشور ما، بیمار 15 ساله هم بسیار زیاد است و این آمار، حساسیت سرطان روده بزرگ را نشان می‌دهد.

 

۲۲ اسفند : وجود ۳ میلیون کارگر بیسواد و کم‌سواد در کشور

 

وزیرکار و امور رفاهی با اشاره به آمار موجود در زمینه تعداد کارگران بی سواد اعلام کرد : حدود 3 میلیون نفر کار گر بی سواد و یا کم سواد در کشور وجود دارد

 

این افراد نه مهارت انجام کار را دارند و نه مهارت خواندن و نوشتن را دارا هستند .

 

 

۲۱ اسفند :  ۴ میلیون‌ و۷۸۱هزار جوان تحصیلکرده هرگز ازدواج نکرده‌اند

 

 

 

 مدیرکل اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال با اشاره به اینکه چهار‌میلیون‌و۷۸۱هزارجوان تحصیلکرده در کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند، گفت:

 

۷۹۱هزارنفر آنان از سن ازدواج گذشته‌اند. علی‌اکبر محزون در خصوص جوانان تحصیل‌کرده‌ای که در سن ازدواج قرار دارند اما هرگز ازدواج نکرده‌اند، گفت: درحال‌حاضر چهارمیلیون‌و۷۸۱هزار جوان دارای تحصیلات عالیه در کشور زندگی می‌کنند که هرگز ازدواج نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه ۷۹۱هزارنفر آنها از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند، تاکید کرد: آمارهای ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات جمعیت ثبت‌احوال نشان می‌دهد. سه‌میلیون‌و۹۹۰هزارجوان در سن ازدواج دارای تحصیلات‌عالی در کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند. به گفته مدیرکل اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال، میانگین کشوری سن ازدواج برای مردان ٨/٢٧و برای زنان ١/٢٣سال اعلام شده است.

 

۱۹ اسفند : ۱۴هزار واحد صنعتی تعطیل است

 

کارفرمایان طلب‌های زیادی از دولت دارند که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.به گزارش ایسنا، محمد مروج حسینی اظهار کرد: کارفرمایان و به ویژه پیمانکاری‌ها طلب‌های زیادی از دولت دارند ولی هیچ سودی به آنها تعلق نمی گیرد در مقابل اگر بدهی بانکی داشته باشند و بخواهند آن را قسط بندی کنند ۳۰ درصد به آنها اضافه می‌شود بدون آنکه سودی به آن تعلق بگیرد.وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت باید تصمیم بگیرد که در این خصوص تهاتر کند در غیر این صورت برای هر نوع فعالیتی ترمزی ایجاد می‌شود .مروج حسینی با بیان اینکه از ۸۱ هزار واحد صنعتی، ۱۴ هزار واحد تعطیل است، ادامه داد: اکثر این واحد‌ها کوچک و متوسط هستند و دولت تمام توان و تکیه خود را روی واحد‌های بزرگی مثل پتروشیمی،‌ فولاد و خودرو گذاشته است. دبیرکل کانون عالی کارفرمایان که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، افزود: متاسفانه امروز از سراسر مملکت بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار قاچاق صورت می‌گیرد و هر قدر هزینه‌های تولید بالا برود روی سپردن بازار به دیگران اثر می‌گذارد .دبیرکل کانون عالی کارفرمایان در ادامه با بیان اینکه تورم صنعتی بالاتر از تورم بانک مرکزی است، گفت: تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده یک تورم عام است.هر صنعتی تورم خود را دارد و اعداد تورم صنعتی بالاتر از تورم بانک مرکزی است.

 

 

 

۱۷اسفند : مروری بر شرایط مصیبت بار  زنان کارگر ، از اخراج و آمار دو برابری  بیکاری تا تفاوت مزد  با مردان

 

کلمه – گروه کارگری: در کنار همه شرایط دشواری که بر زندگی و کار کارگران کشورمان، اعم از زن یا مرد، حاکم است، بر کارگران زن ظلم‌های مضاعفی تحمیل می‌شود. زنان کارگر نسبت به کارگران مرد، کمتر حقوق می‌گیرند، در انتخاب شغل محدودیت دارند، نرخ بیکاری در میان آنان بیشتر است و از امنیت شغلی کمتری هم برخوردارند.

 

قانون کار جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأمین حق اشتغال و حقوق کار زنان دارای کمبودهای متعددی است. اما، امروزه مفاد این قانون نیز به‌طور گسترده‌ای زیر پا گذاشته می‌شود.

 

مواد ۷۵ تا ۷۸ قانون کار به اشتغال زنان اختصاص دارد. ماده ۷۵، زنان را از انجام کارهای سخت و زیان‌آور منع کرده است. ماده ۷۶ به مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن اشاره دارد. در این ماده بر حفظ امنیت شغلی کارگران زن پس از پایان مرخصی زایمان تأکید شده است. همچنین مدت مرخصی زایمان کارگر زن با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزو سوابق خدمت او به شمار می‌رود و حقوق این ایام، مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

ماده ۷۷ قانون کار در مواردی که نوع کار از سوی پزشک سازمان تأمین اجتماعی برای زن باردار کارگر سخت و دشوار یا خطرناک تشخیص داده شود کارفرما را موظف کرده تا پایان دوره بارداری بدون کسر حق، کار مناسب‌تر و سبک‌تری به او بدهد. ماده ۷۸ قانون کار هم در جهت حمایت از کارگران زن دارای فرزند شیرخوار، و الزام کارفرما به ایجاد شیرخوارگاه و مهد کودک در محل کار، مواردی را ذکر کرده است.

 

به‌رغم این تأکیدات قانونی، در حال حاضر حداکثر ۱۰ در صد از کارفرمایان قوانین مربوط به اشتغال زنان را اجرا می‌کنند. زنان نخستین قربانیان بحران اقتصادی و تعدیل نیروی کار هستند. بر اساس آمار سایت مرکز آمار ایران، نرخ اخراج زنان از ۳۳ درصد در سال ۸۴ به ۴۳ درصد در سال ۹۰ افزایش یافت. به‌گفتهٔ کارشناسان حقوق کار، بارداری و زایمان از جمله دلایل عمده اخراج زنان است.

 

در سال‌های اخیر، نیروی کار زنان افت قابل توجهی داشته است. در گذشته حدود یک میایون و ۹۰۰هزار زن شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی بوده‌اند که اکنون این تعداد به یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر رسیده است.

 

میزان اشتغال زنان کارگر به نسبت تعداد کل کارگران در سال‌های اخیر بین ۱۵ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده و این مسأله نشان می‌دهد ورود زنان به بازار کار افزایشی نداشته است. همچنین آمار رسمی از دو برابر شدن آمار بیکاری کارگران زن در طی هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد حکایت می‌کند. و بالاخره، تازه‌ترین آمار منتشر شده تفاوت ۲۳ درصدی مزد زنان و مردان هم رده در تهران را نشان می‌دهد.

 

اجرای کامل و شمول قانون کار، به‌رغم همه نقایص آن، بر تمام مراکز کار زنان، حداقل خواست زنان کارگر است.

 

۱۷ اسفند :  آمار عحیب بازار کار / ۱۰۰ هزار نفر دکتر شدند ولی بیکارند!  /  رکورد ۷۳۷ خزار نفری بیکاری  لیسانسیه ها

 

جدیدترین گزارش دولت از بازار کار نشان می‌دهد بیشترین تعداد بیکاران هم اکنون لیسانس دارند، ۱۰۵ هزارنفر فوق لیسانس و پزشکی خوانده‌اند ولی بیکارند و آمار غیرفعالی و سرگردانی به طرز عجیبی میلیونی شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور بر اساس سطح سواد افراد نشان می دهد هم اکنون ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۴۲ نفر دارای دیپلم و پیش دانشگاهی هستند که از این تعداد ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۴۱۲ نفر فعال، ۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۹۲ نفر شاغل و ۶۲۰ هزار و ۱۹ نفر نیز بیکار هستند.

 

در این گروه، ۶ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۳۰ نفر غیرفعال هستند که یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۵۸ نفر آن مرد و ۵ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۲۷۲ نفر نیز زن هستند. در مقطع فوق دیپلم، ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۳۶ نفر داریم که از این تعداد نیز یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۵۸۷ نفر غیرفعال و یک میلیون و ۵۰ هزار و ۶۳۹ نفر نیز شاغل هستند؛ تعداد بیکاران فوق دیپلم کشور ۱۸۴ هزار نفر اعلام شده است.

 

بر پایه این گزارش، تعداد کل افراد دارای لیسانس کشور در آخرین اعلام مرکز آمار ایران ۷ میلیون و ۱۷۴ هزارنفر است که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۱۰۶ نفر فعال، ۲ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۶۱ نفر شاغل و ۷۳۷ هزار و ۳۴۵ نفر بیکار هستند. مجموع افراد غیرفعال در این گروه تحصیلی، ۳ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۸۹۴ نفر است.

 

۱۷ اسفند : چرا ۴۰ درصد با تحصیلات عالی سرگردانند؟

 

در گروه افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری حرفه ای، یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۵۶ نفر در کشور دارای مدارک تحصیلی ارشد هستند که از این گروه میلیونی، ۷۰۵ هزارنفر فعال هستند که چیزی حدود ۶۰ درصد از کل تحصیل کرده های این بخش است و مابقی افراد غیرفعال هستند.

 

یکی از نکات حائز اهمیت و در عین حال قابل توجه برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور این است که از ۷۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر فعال تحصیل کرده ارشد و دکترای کشور، ۱۰۵ هزار و ۴۳۲ نفر بیکار هستند. همچنین از یک میلیون و ۲۰۱ هزار نفر افرادی که در این مقاطع تحصیلی قرار می گیرند، ۴۹۶ هزار و ۸۴۶ نفر غیرفعال هستند و ۵۹۹ هزار و ۶۷۸ نفر نیز شاغل محسوب می شوند.

 

در بخش دکترای تخصصی، ۱۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که از این تعداد ۸۵ هزار و ۲۰۵ نفر فعال، ۸۳ هزار و ۷۴۹ نفر شاغل و تنها هزار و ۴۵۶ نفر بیکار هستند. با این وجود، در این بخش نیز آمار غیرفعالی بالا و به میزان ۲۷ هزار و ۶۹۱ نفر است.

 

آمارهای مربوط به بخش سوادآموزی نشان می دهد با وجود اینکه سطح سواد جامعه و ورود به دانشگاه ها در یکی دو دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما هنوز هم یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۳۱ نفر در سطح علمی سوادآموزی و غیررسمی هستند. با این حال، ۱۰ هزار و ۶۸۴ نفر از آنها بیکار محسوب می شوند ولی ۹۳۱ هزار و ۱۲۵ نفر آنان غیرفعال هستند.

 

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد افراد بی سواد کشور ۸ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۹۴۰ نفر است که از این تعداد نیز ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۵۳ نفر فعال، ۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۶۲۴ نفر شاغل و تنها ۶۳ هزار و ۱۰ نفر بیکار هستند. طبق آمارهای موجود، غیرفعالی در بی سوادان نیز بالا است و در این بخش نیز ۶ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۳۰۵ نفر غیرفعال محسوب می شوند.

 

۷ آمار تامل برانگیز از بازار بیکاری ایران

 

* یکی از مهم ترین نکات حائز اهمیت درباره گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت تحصیلی بیکاران، شاغلان، فعالان و غیرفعالان اقتصادی در سال ۹۲ این است که بیشترین بیکاران کشور دارای لیسانس هستند و این گروه تحصیلی، بالاترین تعداد متقاضیان کار کشور را در خود جای داده است.

 

* از سویی، تعداد بیکاران در مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای (پزشکی) بسیار بالا و جالب توجه است. تنها در دو دهه، کشور از واردات پزشکان خارجی بی نیاز شد و امروز به وضعیت بیکاری پزشکان داخلی و مازاد نیرو در این بخش رسیده است.

 

* کمترین تعداد بیکاران کشور هم اکنون در مقطع دکتری تخصصی و از آنسو در گروه بی سوادان هستند.

 

* هم اکنون ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزارنفر در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی قرار دارند که به صورت بالقوه می تواند موجوی از تقاضا برای کار در آینده نزدیک برای کشور ایجاد کند.

 

* با وجود اینکه یک میلیون و ۲۰۱ هزارنفر در کشور دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و پزشکی هستند، اما ۴۰ درصد تحصیل کرده های این بخش غیرفعال هستند و با وجود سال ها تحصیل دانشگاهی، اما هیچ برنامه ای برای انجام فعالیت اقتصادی و یا اشتغال ندارد. آنها حتی در گروه جویندگان کار کشور نیز مشاهده نمی شوند و این مسئله ای است که سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور باید آسیب شناسی کنند.

 

* آمارها می گویند با وجود تصوراتی که در دهه های گذشته درباره تحصیلات دانشگاهی و هجوم جوانان به این بخش به منظور کسب فرصت های بهتر شغلی شکل گرفته است، اما امروز بالاترین تعداد بیکاران کشور در گروه تحصیل کرده ها و بهترین وضعیت در گروه کم سوادان و حتی بی سوادان قرار دارند!

 

* میلیون ها نفر در کشور از بی سوادی تا دیپلم و از پیش دانشگاهی تا دکترا درس خوانده اند، سال هایی از عمر جوانی خود را صرف تحصیل کرده اند تا غیرفعال شوند. یکی از آسیب های جدی فعلی اقتصاد ایران این است که آمار غیرفعالی به طرز عجیبی در کشور بالا بوده و این موضوع تا آنجا حائز اهمیت است که حتی در بین افراد دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا نیز ۵۰۰ هزار نفر غیرفعال محسوب می شوند. هم اکنون به صورت کلی، بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غیرفعال محسوب می شوند و مانند این است که قطار توسعه کشور به جای ۱۰۰ کیلومتر سرعت در ساعت در حال حرکت با سرعت ۴۰ کیلومتر باشد.

 

اسفند :  ایران با تولید یک  میلیون ، هیجدهمین  خودرو ساز حهان شد

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با انتشار آمار تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد تولید خودروی ایران در این سال به بالای یک میلیون دستگاه رسیده است.

 

بر اساس این گزارش تولید خودروی ایران در این سال با رشد ۴۶٫۷ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به یک میلیون و ۹۰ هزار و ۸۴۶ دستگاه رسیده است.

 

تولید خودروی سواری ایران در این سال ۹۲۵ هزار و ۹۷۵ دستگاه بوده است. ایران در این سال همچنین ۱۶۴ هزار و ۸۷۱ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده است.

 

در میان کشورهای خودروساز جهان، ایران رتبه ۱۸ را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده است. چین با تولید ۲۳ میلیون و ۷۲۲ هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان در این سال بوده است و آمریکا با ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با ۹ هزار و ۷۷۴ هزار دستگاه در رتبه سوم قرار گرافته اند.

 

کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، اتریش و هلند تولید خودروی کمتری نسبت به ایران در سال ۲۰۱۴ داشته اند.

 

ایران در میان تولیدکنندگان خودرو طی سال ۲۰۱۴ دو رتبه صعود داشته است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ که ۷۴۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرد ۲۰ اعلام شده بود.

 

به لحاظ میزان رشد تولید خودرو در سال ۲۰۱۴، رتبه دوم جهان به ایران رسیده است. فنلاند با رشد ۴۸۴ درصدی تولید خودروی خود در سال ۲۰۱۴ در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته است. کل تولید خودروی فنلاند در این سال ۴۵ هزار دستگاه اعلام شده است.

 

اسلونی با رشد ۲۶٫۵ درصدی تولید خود در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است. تولید خودروی اسلونی ۱۱۸ هزار دستگاه اعلام شده است.

 

ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه ۱۶ و از نظر تولید خودروهای تجاری در رتبه ۱۹ جهان جای گرفته است.

 

بر اساس این گزارش کل تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۲۷ دستگاه بوده است. تولید خودروی جهان در این سال با رشد ۲٫۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

 

۱۱ اسفند : زنان دو سوم بی سوادان  کشور را تشکیل میدهند. ۳۰ درصد زنان بی سوادند

 

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: قدر مطلق بی‌سوادی در ۱۵ سال اخیر تقریبا ثابت مانده است و زنان دو سوم مجموعه بی‌سوادان کشور را تشکیل می‌دهند.

 

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که با مرکز سرطان‌شناسی داشتیم، مشخص شد سالانه ۸۰ الی ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند. فقط ۵ درصد عوامل ابتلا به سرطان جنبه ژنتیکی دارد و ۹۵ درصد دلایل ابتلا به سبک زندگی و نوع تغذیه افراد مرتبط است. بنابراین کسی که از سطح سواد بالاتری برخوردار است با انجام مراقبت‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

 

وی یادآور شد: ۴۵ درصد رانندگان فوت شده در تصادفات کشور را افراد کم سواد تشکیل می‌دهند.

 

وی در مورد وضعیت سواد در کشور گفت: در سال ۱۳۳۵، ۱۵ درصد و در سال ۱۳۹۰، ۸۵/۲ درصد از زنان و مردان ۶ سال به بالا با سواد هستند، البته قدر مطلق بی‌سوادی در ۱۵ سال اخیر تقریبا ثابت مانده است همچنین رشد درصد با سوادی در دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلیادی فقط یک درصد بوده است.

 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: زنان روستایی بالا‌ترین نرخ بی‌سوادی را دارند و ۳۰ درصد زنان بالای ۶ سال بی‌سواداند در حالی که زنان در سن ۳۰ تا ۴۹ سال عمدتا مادر هستند و نقش سواد در تربیت فرزند و کیفیت سطح زندگی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

 

وی ادامه داد: دو سوم مجموعه بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند البته درصد بی‌سوادی در مناطق شهری و روستایی نصف نصف است.

 

وی تصریح کرد: ۷۵ درصد سوادآموزان تحت پوشش از ابتدای انقلاب تا کنون را زنان تشکیل می‌دهند. گروه هدف در برنامه جدید متمرکز به سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است همچنین در سال جاری تا کنون مجموعه ۴۳۳ هزار نفر تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی قرار گرفتند. تمام آموزش‌یاران تعیین تکلیف شده و ۹۵ درصد فعالیت‌های دوره سواد آموزی به صورت فرد به فرد بوده و از طریق بخش غیر دولتی صورت می‌گیرد.

 

۱۰ اسفند : سهم تفریح ٤٥ هزار تومان

 

در حالی‌که مطابق بررسی‌های استانی کارگروه مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور، هزینه تامین سبد معیشتی کارگران تا پایان دی‌ماه امسال دو‌میلیون‌و٣٥٣هزارو١٥٠‌تومان اعلام شد که حتی در برخی از کلانشهرها مانند تهران این حداقل‌ها بیش از این نیز بوده، نمایندگان کارفرمایی با تاکید بر اینکه محور اصلی پیشنهاد کارفرمایان درباره دستمزد سال آینده، افزایش مطابق نرخ تورم خواهد بود، به بسته حمایتی دولت برای قدرت خرید کارگران دل‌خوش کرده‌اند. آنها معتقدند عمده خرج کارگران در بحث مسکن و درمان است و با راه‌اندازی مسکن اجتماعی یا امید و توسعه بخش‌های بیمه‌ای، بخش عمده‌ای از مشکلات کارگران برطرف می‌شود. در حالی که به گفته نمایندگان کارگری با بررسی دستمزد مبنی بر نرخ تورم، هزینه‌ها بیش از افزایش ١٥/٨درصدی هرساله دستمزد کارگران خواهد بود. از سویی با توجه به آمارهای موجود، بیشترین هزینه‌های خانوار چهارنفره کارگری سهم خوراکی در سبد معیشتی است که افزایش قیمت آن در بازار هرروز قابل مشاهده است. همچنین با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت تفریحات و سرگرمی با ٤٥هزارتومان سهم از دومیلیون‌و٣٥٣هزارو١٥٠تومان حداقل دستمزد نشان از حذف تدریجی سرگرمی از سبد معیشت خانوارهای کارگری دارد. اما با این وجود باید در نظر داشت شرایط نامساعد اقتصادی در وضعیت تحریم و رکود موجود در محیط کسب‌وکار بار مالی کارفرمایان را افزایش داده و آنها نیز قادر به جبران تمامی کاهش قدرت خرید کارگران نخواهند بود. در این میان باید به دنبال راهکاری بود تا کارگران و کارفرمایان به حقوق بینابینی در تعیین حداقل دستمزد سال ٩٤ دست یابند.

 

هزینه‌ها براساس تورم بیش از افزایش ١٥درصدی دستمزد است

 

خدایی با اشاره به اینکه این جدول پاسخی است به کسانی که بر نرخ تورم تاکید دارند، افزود: این عدد را با توجه به نرخ تورم در هرگروه ضرب کرده‌ایم و حاصل آن تغییرات ریالی است که در ستون آخر آمده است. این تغییرات رقم سه‌میلیون‌و٦٦٩هزارو٦٦٥ریال را به دست داده است. براین‌اساس تاثیر تورم بر سبد هزینه خانوار را ملاک مذاکراتمان قرار خواهیم داد.

 

وی درخصوص تاکید برخی از اعضای شورایعالی کار بر افزایش ١٥/٨درصدی حقوق کارگران گفت: باید توجه داشت که در تعیین دستمزد کارگران باید میزان تاثیر تورم بر هزینه خانوار محاسبه شود. رقم حاصل‌شده طبق این جدول درواقع تلفیقی از بند یک و ٢ ماده ٤١ قانون کار است. باید توجه داشت میزان تورم در گروه‌های مختلف ممکن است حتی بالاتر از گزارش‌های مرکز آمار باشد.

 

به‌عنوان مثال افزایش ٣٠‌درصدی در قیمت نان در حالی اتفاق می‌افتد که میزان تورم را مرکز آمار ١١/١درصد اعلام کرده است. با وجود این اگر ٣٦٦هزارو٩٠٠تومان به‌عنوان افزایش دستمزد کارگران در نظر گرفته شود، تنها توانسته‌ایم قدرت خرید کارگران را برای امسال حفظ کنیم.

 

اگر قرار باشد ١٥/٨درصد را به حداقل مزد اضافه کنیم، تنها ٩٦هزارتومان حقوق کارگران افزایش می‌یابد در حالی که ما با تاثیر تورم روی سبد هزینه دومیلیون‌و٢٥١هزارتومانی مواجه هستیم. یعنی هزینه تورم در سبد هزینه معیشت کارگران ٣٦٦هزارتومان است. در نتیجه با ملاک‌قراردادن صرفا نرخ تورم و افزایش درصدی آن روی حداقل مزد کارگران، حتی نمی‌توان گوشه‌ای از قدرت خرید کارگران را حفظ کرد. اگر این اتفاق بیفتد یعنی همین امسال چیزی در حدود ٢٧٠هزارتومان، دوباره به فاصله میان حداقل مزد و سبد معیشت افزوده خواهد شد.

 

وی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری افزود: درحال‌حاضر ٧٠درصد کارگران ایرانی حداقل‌بگیر هستند و بیش از ٩٠درصد آنها به‌صورت قرار‌دادی مشغول‌به‌کارند. در این شرایط به‌جرات می‌توان گفت که ٨٠درصد کارگران ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. با تمامی این شرایط از تمامی ظرفیت‌های خود برای افزایش منصفانه حقوق کارگران استفاده خواهیم کرد.

 

هزینه سبد معیشت خانوار ۴نفره

 

 این سخنان در حالی مطرح می‌شود که با بررسی‌های استانی کارگروه مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور، هزینه تامین سبد معیشتی کارگران تا پایان دی‌ماه امسال، دو‌‌میلیون‌و٣٥٣هزارو١٥٠‌تومان اعلام شده است. جدول هزینه‌ تامین سبد معیشت کارگر در خانواده چهارنفره نشان می‌دهد که سهم خوراکی ٨٤٠هزارو٢٥٠تومان، سهم مسکن ٤٩٦هزارتومان، حمل‌ونقل و ارتباطات ٢٣٠هزارتومان، بهداشت و درمان ١٥٠هزارتومان، پوشاک و کفش ١٣٦هزارو٦٠٠تومان، لوازم و اثاث خانوار ١١٨هزارو٣٠٠تومان، تحصیل و آموزش ١٠٠هزارتومان، خدمات ٨٥هزارتومان، تفریحات و سرگرمی ٤٥هزارتومان، هتل و رستوران ٤٠هزارتومان و کالاهای متفرقه ١١٢هزارتومان است که مجموع این رقم تا پایان دی‌ماه ٩٣ در جدیدترین اطلاعات به دومیلیون‌و٣٥٣هزارو١٥٠ تومان رسیده است.

 

۱۰اسفند : هر ساعت ۱۸ زوج طلاق می‌گیرند

 

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طی یازده ماهه سال جاری به طور متوسط ماهانه 13 هزار و 384 مورد ، شبانه‌روز 438 مورد و در هر ساعت 18 واقعه طلاق ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 8.2 درصد افزایش داشته است.

 

علی اکبر محزون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در 11 ماه سال جاری 147هزار و 219 واقعه طلاق در کشور ثبت شده است که این آمار در نقاط شهری 134 هزار و 936 مورد و در نقاط روستایی 12 هزار و 283 واقعه بوده است.

 

وی اضافه کرد: 14.2 درصد از کل طلاق‌ها در سال 92 مربوط به سال اول زندگی مشترک بوده است و 2.4 درصد طلاق‌های ثبت شده در سال 92 مربوط به ازدواج‌های سال قبل است. این آمار در تهران 3.3 درصد و در کرج 2.9 درصد است.

 

محزون درباره آمار ولادت‌ها نیز گفت: در 11 ماه سال جاری یک میلیون و 411 هزار و 685 ولادت ثبت شده که 725 هزار و 552 ولادت پسر و 686 هزار و 133 ولادت دختر بوده است.

 

وی در ادامه گفت: به طور متوسط ماهانه 128 هزار و 335 ولادت رخ می‌دهد که طی شبانه روز 4 هزار و 201 ولادت و هر ساعت 175 ولادت ثبت شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است. ازسوی دیگر در مقابل هر 100 ولادت دختر،106 ولادت پسر ثبت شده است.

 

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه آمار ولادت سه استان در مقایسه با سال پیش رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهارکرد: استان قم با 10.4 درصد، استان یزد با 8.4 درصد و استان البرز با 7.8 درصد نسبت به سال قبل بیشترین رشد را در حوزه ولادت داشته‌اند.

 

وی درباره آمار ازدواج نیز اظهار کرد: در 11 ماه سال جاری 655 هزار و 334 مورد ازدواج ثبت شده که 550 هزار و 862 مورد در شهرها و 104 هزار و472 مورد در روستاها به ثبت رسیده است.

 

محزون افزود: به طور متوسط ماهانه 59 هزار و 576 ازدواج، در شبانه روز 1950 و در هر ساعت 81 واقعه ازدواج ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه آمار ازدواج منفی 3.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: از سال 90 آمار ازدواج روند کاهشی داشته است. به‌گونه ای که سال 90 این آمار منفی 1.9، سال 91 منفی5.1 و سال 92 منفی 6.7 بوده است.

 

وی درباره آمار فوت شدگان در 11 ماه سال جاری نیز اظهار کرد: 412 هزار و 432 مورد فوت ثبت شده است که 277 هزار و 956 مورد در شهرها و 134 هزار و 476 مورد در روستاها ثبت شده است. این آمار در مورد مردان 204 هزار و 231 نفر و زنان 208 هزار و 201 نفر بوده است.

 

۱۰ اسفند : کاهش ۵۵ درصدی حجم روان آب های کشور

 

تهران – ایرنا – شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: حجم کنونی جریان های سطحی کشور درمقایسه با متوسط درازمدت ۵۵ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حجم روان آب های کشور در بهمن ماه سال جاری درمقایسه با مدت مشابه درازمدت در حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب ۵۷، ۵۵، ۳۸، ۵۷، ۷۸ و ۴۹ درصد کاهش نشان می دهد.

 

بیشترین میزان کاهش روان آب در سال جاری درمقایسه با درازمدت ۴۷ ساله در حوضه هامون و مرزی شرق بوده است که ۷۸ درصد کاهش نشان می دهد.

 

براساس این گزارش، حجم جریان های سطحی در پایان بهمن ماه سال جاری رتبه چهل و پنجم را در ۴۷ سال گذشته به خود اختصاص داده است.

 

حجم کل روان آب های سطحی در دوره بلندمدت ۴۷ ساله حدود ۲۵ میلیارد و ۲۱۲ میلیون مترمکعب بوده که در پایان بهمن ماه سال جاری به ۱۱ میلیارد و ۴۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

این میزان در زمان مشابه سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۸۳۳ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

 

حجم جریان های سطحی در بهمن ماه امسال در حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون مترمکعب، شش میلیارد و ۷۴۵ میلیون مترمکعب، ۵۷۷ میلیون مترمکعب، یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون مترمکعب، ۸۴ میلیون مترمکعب و ۴۳۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

 

همچنین حجم روان آب های کشور در بهمن ماه سال جاری درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته در حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب ۱۳، ۱۴، ۱۴، ۱۰، ۴۶ و ۱۴ درصد کاهش یافته است

 

۲۶ بهمن : بیماریهای روانی در ایران ، ۸ درصد  بیش از متوسط حهانی

 

آفتاب: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: میزان ابتلای مردم کشورمان به بیماری‌های روحی و روانی هشت درصد بیش از متوسط جهانی است و حدود ۱۵ درصد مردم درجاتی از افسردگی را دارند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر «علی‌اکبر حقدوست» صبح امروز(یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه) در مراسم کلنگ‌زنی فازم دوم بخش اعصاب و روان بیمارستان نوریه کرمان اظهار کرد: طبق آخرین مطالعه‌ای که در سال گذشته در ایران انجام شده است، ۲۳٫۴ درصد مردم بیماری‌های روحی و روانی دارند و این ابتلا در زنان ۲۶ درصد و در مردان نیز بیش از ۲۰ درصد است.

 

وی افزود: میزان ابتلای مردم کشور به بیماری‌های روحی و روانی ۸ درصد بیش از متوسط جهانی است و حدود ۱۵ درصد مردم درجاتی از افسردگی را دارند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©