Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ برابر با  ۲۱ می ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴  برابر با ۲۱ می ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۸۹)

یکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ برابر با ۱۷می ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

کمبود آب در ۴۳۰ روستای کرمان/ آب در ۱۱۹ روستا شور شده است

صندوق بین‌المللی پول: ایران بالاترین نرخ تورم منطقه را دارد

نبود اعتبار دلیل اجرا نشدن افزایش مرخصی زایمان/ بیکاری ۳۰ درصد زنان شاغل

۵  میلیون‌ خانوار شاغل ندارند!

۳۰ درصد جامعه شهری زیر خط فقر هستند

بحران آب : بیش از ۶۰ در صد سدها کمتر از ۴۰ در صد آب دارند

گزارش وزارت کار از مرگ سالیانه ۱۴۰۰ نیروی کار

مرگ نزدیک به ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی سال ۹۳

ایرانی‌ها ۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده‌اند

 

 

 

۲۷ اردیبهشت : کمبود آب در ۴۳۰ روستای کرمان/ آب در ۱۱۹ روستا شور شده است

کرمان – ایرنا – مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: ۴۳۰ روستا با جمعیت ۳۹ هزار و ۸۶۶ خانوار در استان با کمبود آب مواجه هستند.

علی رشیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حجم کمبود آب را ۴۳۱ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: برای رفع این مشکل اجرای ۷۴۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، حفر ۶۰ حلقه چاه، خرید و بهسازی ۱۰ چشمه و قنات و احداث شش هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن نیاز است.

وی گفت: ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان از این بحران گذر کرد.

رشیدی ادامه داد: در جلسه هایی با معاونان وزارت نیرو در خصوص مسایل و مشکلات خشکسالی این رقم اعتبار اعلام شد که امیدوار هستیم اعتبار مورد نیاز برای گذر از این بحران و همچنین مسایل و مشکلاتی که در تابستان خواهیم داشت اختصاص داده شود.

*آب در ۱۱۹ روستا شور شده است

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان گفت: با توجه به اینکه کمیت آب بر کیفیت آب تاثیر می گذارد آب در ۱۱۹ روستای استان شور شده و این مشکل بیش از حد مجاز است.

وی بیان کرد: ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان منابع آب آنها را جابجا کرد.

رشیدی از وجود روستاهایی که منابع آب آنها دارای فلزات سنگین هستند نیز خبر داد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۹۰۶ روستا با تانکر آبرسانی می شوند که با توجه به گستردگی استان و دور بودن منابع آب از روستاها در این بخش هم مسایل و مشکلاتی وجود دارد.

 

۲۷ اردیبهشت : صندوق بین‌المللی پول: ایران بالاترین نرخ تورم منطقه را دارد

صدای آلمان

صندوق بین‌‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود به چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته و رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را ۶/ ۰درصد پیش‌بینی کرده است. طبق برآورد این صندوق، تولید نفت ایران کاهش می‌‌یابد.

اقتصاد ایران بالاترین نرخ تورم را در میان کشورهای منطقه دارد. گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر این امر، یادآوری می‌کند که ایران از سال ۲۰۰۰ تا کنون و با وجود کاهش قابل توجه رقم ۷/ ۳۴درصدی تورم در سال ۲۰۱۳، پیشتاز نرخ تورم در منطقه بوده است.

طبق برآورد این صندوق، نرخ متوسط تورم در اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۴ به ۵/ ۱۵درصد رسید، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۵/ ۱۶ و ۱۷درصد بالغ خواهد شد.

این در حالی است که مدیرکل بانک مرکزی ایران وعده کرده که نرخ تورم در سال ۱۳۹۵ تک رقمی خواهد شد. ولی‌الله سیف در آذر ۹۳ گفته بود دولت روحانی در بازگرداندن آرامش به عرصه اقتصاد موفق بوده و نرخ تورم در سال ۹۴ به ۱۵درصد می‌رسد و در سال بعد تک رقمی می‌شود.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، موازنه پرداخت‌های ایران در سال ۲۰۱۴ برابر با ۸/ ۳میلیارد دلار بوده که روندی نزولی در سال ۲۰۱۵ خواهد داشت و به ۸/ ۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ و ۱/۲میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید.

پایین‌ترین نرخ تورم در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا متعلق به مراکش با ۴/ ۰درصد و بالاترین رقم موازنه پرداخت، مربوط به قطر با مازاد ۱/ ۲۵میلیارد دلار است. در گزارش صندوق بین‌المللی پول‌، ایران واجد نرخ تورمی دو برابری در میان کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است.

صندوق بین‌المللی پول گفته که پایین‌ترین رقم موازنه پرداخت‌ها در کشورهای یاد شده با کسری ۳۰/۱میلیارد دلار، مربوط به لیبی می‌شود.

رشد اقتصادی اندک ایران

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال‌های اخیر نسبت به کشورهای منطقه و کشورهای صادر کننده نفت منطقه، پایین‌تر اعلام شده است.

میانگین رشد اقتصادی خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ برابر با ۶/ ۲درصد اعلام شده و دورنمای بهتری از این شاخص نیز برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پیش‌بینی شده است.

بانک مرکزی ایران در پاییز ۹۳ اعلام کرد که اقتصاد این کشور از دوران رکود خارج شده و رشد نیمه نخست این سال معادل ۶/ ۴درصد بوده است. این ادعایی بود که اعتراض و پرسش کارشناسان و نمایندگان مجلس را برانگیخت.

از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه گفت: «مگر می‌شود نرخ رشد منفی ۸/ ۵ درصدی سال گذشته در سه ماهه ابتدایی سال ۹۳ به مثبت ۶/ ۴ درصد رسیده باشد؟»

در بر‌آوردهای صندوق جهانی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب منفی ۹/ ۱ و منفی۱/۳ بود.

این صندوق می‌گوید با وجود بهبود نسبی در روند صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۴، افزایش قابل توجهی در میزان آن در سال ‌جاری و سال آینده میلادی ایجاد نخواهد شد.

این نهاد پیش‌بینی کرده که تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ به ۸۲/ ۲میلیون بشکه و صادرات نفت به ۰۷/ ۱میلیون بشکه در روز برسد. در گزارش صندوق تاکید شده که در این برآورد، نتیجه مذاکرات هسته‌ای لحاظ نشده است.

شانس اندک برای صادرات بیشتر نفت

هم‌زمان با گزارش صندوق بین‌المللی پول، آژانس جهانی انرژی نیز در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد، میزان تولید نفت خام ایران در ماه آوریل با ۹۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل به دو میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این بالاترین سطح تولید نفت در ایران از زمان تشدید تحریم‌ها در تابستان سال ۲۰۱۲ است. با شدت گرفتن تحریم‌هایی که صنایع نفت و گاز و مبادلات مالی جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند، تولید و صادرات نفت به حدود نصف کاهش یافت.

در ماه آوریل تولید نفت برخی دیگر از کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز افزایش داشته که رقیب ایران، عراق بیشترین سهم از این افزایش را دارد.

از نگاه کارشناسان اقتصادی، ایران به دلیل تحریم‌ها، شانسی برای افزایش صادرات نفت خود ندارد و افزایش اندک ماه آوریل را نمی‌توان شاخصی برای تحول بازار نفت ایران دانست.

بیشتر بخوانید: روایت‌های متفاوت از افزایش اندک تولید نفت ایران

مطابق توافق‌نامه هسته‌ای ژنو (آذر ۹۲/ نوامبر ۲۰۱۳) که تا پایان مهلت مذاکرات معتبر است، ایران می‌تواند تنها به اندازه میانگین صادرات خود در آن زمان (حدود یک میلیون بشکه در روز) نفت بفروشد.

 

۲۶ اردیبهشت : نبود اعتبار دلیل اجرا نشدن افزایش مرخصی زایمان/ بیکاری ۳۰ درصد زنان شاغل

سیروس نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چنانچه بخواهیم مرخصی زایمان را از ۶ به ۹ ماه افزایش دهیم نیازمند اعتبارات ویژه ای هستیم، افزود: در این خصوص مکاتباتی با دولت انجام شده و درخواست اعتبارات لازم را برای اجرای این قانون داشته اسم که امیدواریم تکلیف ما با تخصیص اعتبار مشخص شود.

به گفته نصیری، افزایش مدت مرخصی زایمان در سال های ۹۲ و ۹۳ به ۲۹۹ میلیارد تومان و در سال ۹۴ نیز به ۳۳۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر کل فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در برخی از دستگاه ها مانند وزارت بهداشت و آموزش و پرورش این قانون را اجرا می کنند، گفت: در بخشی از دانشگاه های علوم پزشکی افرادی که تحت پوشش دولت هستند مرخصی زایمان آنها ۹ ماهه و افرادی که در همان جا بیمه تامین اجتماعی دارند، مرخصی آنها ۶ ماهه است.

نصیری با اشاره به اینکه بررسی ها نشان می دهد که افزایش مرخصی زایمان به اشتغال زنان کمک نمی کند، اظهار داشت: در مقطعی از سال های ۹۲ و ۹۳ بررسی صورت گرفت بطوریکه مشخص شد از ۱۴۷ هزار نفری که از قانون مرخصی زایمان ۶ ماهه استفاده کرده بودند بیش از ۳۰ درصد آنها (یعنی بیش از ۴۰ هزار نفر ) بعد از پایان مرخصی زایمان با فاصله کوتاهی به سیستم بیکاری ملحق شده و دیگر سر کار خود باز نگشته اند و در هر صورت قطع رابطه با شغل نشان می دهد که استفاده از مرخصی زایمان مشکلی برای این زنان در بخش خصوصی بوده است.

نصیری با اشاره به اینکه اراده دولت اجرای این قانون است، افزود: اگر قرار باشد قانون افزایش مرخصی زایمان اجرایی شود باید در تمام دستگاه ها این اتفاق رخ دهد در غیر این صورت اجرایی شدن در چند دستگاه تبعیض در حق زنان شاغل است.

 

۲۳ اردیبهشت : ۵  میلیون‌ خانوار، شاغل ندارند!

 توزیع نسبتاً نامتوازن فرصت‌ها و ثروت باعث شده تا ۵میلیون خانوار بدون شاغل روزگار بگذرانند و ازسوی دیگر، ۱۲۹ هزار خانوار برای مقابله با بدترین نوع از بیکاری، حاضرند با ۳ نفر و بیشتر وارد بازار کار شوند.

بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان‌دهنده آن است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور، هم اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یک نفر و به میزان ۹ دهم نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۶ نفر است.این مطالعه بر اساس بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی صورت گرفته و نتایج آن نشان می‌دهد که ۱/۲۴ درصد از خانوارهای ایرانی هیج شاغلی ندارند ولی محل درآمد آنها با وجود اینکه شاغلی ندارند تا بتواند برای هزینه‌های خانوار کسب درآمد کند نیز مشخص نیست. با وجود مسائل فراوان در بازار کار ایران، بالا بودن بیکاری و افزایش میل جامعه به کسب درآمد بیشتر، اما در حال حاضر ۵/۶۰ درصد از کل خانوارهای ایرانی دارای یک نفر شاغل هستند. به‌دلیل بالابودن هزینه‌های زندگی در برابر درآمد، درصد بالایی از خانوارهای تک شاغل با مشکلات معیشتی مواجه‌اند مگر آنکه آن یک نفر شاغل دارای درآمد مناسبی باشد، در غیر این‌صورت با درآمد معمولی، اینگونه خانوارها دارای مشکلات معیشتی و درآمدی خواهند بود. اقتصاد آنلاین نوشت۲/۱۲ درصد خانوارها طبق این تحقیق تلاش کرده‌اند تا از طریق شاغل بودن دو نفر در خانوار، از مشکلات احتمالی معیشتی جلوگیری کنند، اما ۱/۳ درصد از کل خانوارها معادل ۶۶۲ هزار خانوار حتی با دو نفر شاغل نیز تامین نمی‌شوند و ترجیح داده‌اند به صورت گروهی وارد بازار کار شوند. در این‌گونه خانوارها ۳ نفر و بیشتر از اعضای خانواده در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند.

۱۵ آمار متفاوت از بازار کار ایران

 ۱- طبق آخرین سرشماری کشور، ۵ میلیون خانوار کشور فاقد شاغل هستند که اگر تعداد افراد هر خانواده را ۳ نفر نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بدون شغل هستند ولی می‌توانند امرار معاش کنند! ۲- ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی از مجموع ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار، دارای یک نفر شاغل هستند. معمولا خانوارهای تک شاغل دارای مشکلات معیشتی و کسری درآمد در برابر هزینه هستند، مگر اینکه آن یک شاغل بتواند درآمد خوبی کسب کند. 3- دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار ترجیح داده‌اند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی معیشتی، با ۲ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. ۴- با وجود بالابودن نرخ بیکاری و ناتوانی جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، هزینه‌ها و یا هر دلیل دیگری باعث شده تا ۶۶۲ هزار خانوار ایرانی تصمیم بگیرند با ۳ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. با فرض وجود ۳ نفر در هر خانوار، جمعیت خانوارهایی که دارای ۳ نفر شاغل هستند تا ۲میلیون نفر است. 5-در نقطه مقابل اشتغال، بیکاری را داریم که طبق آمارها 2/18 میلیون خانوار ایرانی فاقد بیکار هستند. این خانوارها می‌توانند دارای فرزندان خردسال قبل از سن کار، بازنشستگان و خانوارهای فاقد جوانان در سن کار و یا خانوارهای دارای افراد شاغل باشند. 6-‌ دومیلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ایرانی دارای یک نفر بیکار است. با فرض جمعیت ۳ نفری در هر خانوار، تعداد افراد درگیر با بیکاری در کشور ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است؛ به بیان ساده‌تر این تعداد از جمعیت کشور در قالب 2/2 میلیون خانوار، هر یک درگیر حل معضل بیکاری یک نفر از افراد متقاضی ورود به بازار کار در خانواده‌هایشان هستند. 7-تعداد ۴۲۵ هزار خانوار در کشور داریم که دارای ۲ فرد بیکار است. بیکاری جوانان جویای کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، امروز از دغدغه‌های جدی و مسائل چالش‌برانگیز خانوارها و همچنین دولت به حساب می‌آید. 8-در وضعیت بدتر بیکاری، تعداد ۱۲۹ هزار خانوار کشور دارای ۳ نفر بیکار و حتی بیشتر از آن هستند. می‌توان گفت ۳۸۷ هزار نفر امروز با بدترین نوع از بیکاری مواجه‌اند و نیازمند اقدامات فوری حمایتی دولت‌ها برای ورود این دسته از کارجویان به بازار کار است. 9-درصد خانوارهای فاقد شغل کشور از خانوارهای دارای ۲ تا ۳ نفر شاغل بیشتر است که این مساله نشان‌دهنده اختلاف دیدگاه افراد نسبت به بازار کار از یکسو و تفاوت هزینه‌های خانوار است که باعث می‌شود ۵ میلیون خانوار بدون حتی یک نفر شاغل روزگار بگذرانند و 1/3 میلیون خانوار با ۲ تا ۳ نفر شاغل وارد بازار کار شوند. ۱۰- 6/17 درصد کل خانوارها در پُرهزینه ترین استان کشور یعنی تهران زندگی می‌کنند؛ با این وجود 2/25 درصد خانوارهای ساکن در پایتخت فاقد شغل هستند و 7/59 درصد خانوارها با یک نفر شاغل اداره می‌شوند.۱۱- استان ایلام با وجود اینکه کمترین تعداد خانوار کشور را در خود جا داده اما تعداد خانوارهای با ۳نفر شاغل و بیشتر در این استان، بالاترین میزان در کشور است؛ از سویی دارای بالاترین درصد خانوارهای با ۳ نفر و بیشتر بیکار نیز است. 12-مازندرانی‌ها در شمال ایران ترجیح می‌دهند با یک نفر شاغل در بازار کار حضور یابند و از این منظر بالاترین آمار تک‌شاغلی را در کل کشور دارند. در نقطه مقابل خوزستانی‌ها دارای بالاترین درصد خانوارهای فاقد شغل کشور هستند به نحوی که 4/31 درصد خانوارهای این استان زرخیز کشور فاقد حتی یک نفر شاغل هستند! 13- در خراسان جنوبی وضعیت به گونه دیگری است و تعداد خانوارهای بدون بیکار بسیار پایین است و از این حیث، می‌توان گفت اشتغال در این منطقه از کشور از اوضاع خوبی برخوردار است.14-‌ خانوارهای ساکن در استان سیستان و بلوچستان دارای بالاترین درصد خانوارهای دارای یک نفر بیکار است و در این خطه، خانواده‌های بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور با بیکاری فرزندانشان درگیر هستند.

۱۵- با وجود اینکه سرانه اشتغال کشور کمتر از یک نفر و به میزان ۹ دهم درصد است، استان بوشهر دارای سرانه 4/1 نفر در هر خانوار است و از این منظر بهترین وضعیت را در بین استان‌های کشور داراست.

 

۱۶ اردیبهشت : ۳۰ درصد جامعه شهری زیر خط فقر هستند

 رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال ۸۴ خط فقر در ایران ۳/۱۱ بوده است، در حالی که در سال ۹۱خط فقر در جامعه شهری ۳۰ درصد و در جامعه روستایی ۴۰ درصد بوده است. همچنین بانک جهانی اعلام کرد که در سال ۵۷خط فقر در ایران ۴۰ درصد و در سال ۷۶، ۲۰ درصد بوده است، اما این موضوع در حال گسترش است.

بندپی خاطرنشان کرد:‌ سیاست‌های رفاهی دولت تدبیر و امید دو راهبرد را مشخص کرده است، یکی برقراری عدالت اجتماعی و دیگری افزایش سرمایه اجتماعی است که یکی از استراتژی‌های رسیدن به این راهبرد پوشش بیمه همگانی است که در سال ۹۳ بیمه سلامت بعد از ۲۰ سال تاخیر انجام شد و ۵/۸ میلیون نفر از این اقدام بهره‌مند شدند.

 

۱۵ اردیبهشت :  بحران آب : بیش از ۶۰ در صد سدها کمتر از ۴۰ در صد آب دارند

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، هم اکنون ۴۲ سد کشور بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پرشدگی دارند که نام سدهای لتیان، البرز، دز، میجران، عباسپور و ارس در این میان دیده می شود.

براساس این گزارش، با نگاهی به وضعیت پرشدگی سدهای کشور، از مجموع ۱۵۹ سد بزرگ کشور، ۶۱ سد که ۴۲ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را به خود اختصاص داده اند، در زمان حاضر کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود، آب دارند.

از سدهای مهم می توان به سدهای استقلال در هرمزگان، لار در استان تهران، ۱۵ خرداد در استان مرکزی، کرخه در خوزستان و سد دوستی در خراسان شمالی اشاره کرد.

براساس این گزارش، ۱۲ سد کشور نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد پرشدگی دارند که از این سدها می توان به سدهای درودزن، زاینده رود، اکباتان، گاوشان و گلستان سه اشاره کرد.

همچنین میزان پرشدگی ۲۶ سد کشور بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است که در این فهرست می توان نام سدهای بارون، ستارخان، طالقان، ماملو و طرق مشاهده کرد.

در سطح پرشدگی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد نیز ۱۸ سد گزارش شده است که سدهای سفیدرود، شهیدرجایی، مهاباد، کرج و علویان در این دسته قرار دارند.

 

۱۲ ارد یبهشت : گزارش وزارت کار از مرگ سالیانه ۱۴۰۰ نیروی کار

در ايران معمولا تلفات نيروی کار در بخش هايی مانند ساختمان با آمار بسيار بالا، معدن، فعاليت در کنار مواد شيميايی، اشتغال در ارتفاع و مواردی از اين دست رخ می دهد. برق گرفتگی، ريزش آوار، سقوط از ارتفاع و مواردی از اين دست در کشور ما باعث نابودی نيروی کار شده و متاسفانه می شود.

نيمی از کل مرگ و ميرهای شغلی در بخش ساختمان

 پيش از اين، وزارت کار اعلام کرده بود طرحی را به منظور افزايش ضريب ايمنی در کارگاه ها و محيط های کاری به مرحله اجرا خواهد گذاشت که از طريق انجام بازرسی های درون کارگاهی، احتمال تلفات و يا آسيب نيروی انسانی را کاهش خواهد داد.

متاسفانه موضوع آموزش نيروی کار، غير حرفه ای بودن افراد و فراهم بودن امکان فعاليت در هر بخشی بدون نياز به گواهينامه و يا مجوز، بی توجهی کارفرمايان به لزوم فراهم شدن ابزارهای ايمنی در محيط های کاری و همچنين سهل انگاری نيروی کار؛ باعث تلفات در محيط های کاری می شود.

سيدحسن هفده تن؛ معاون روابط کار وزارت کار در تازه ترين گزارش پيرامون وضعيت ايمنی در محيط های کاری و بنگاه های کشور و همچنين اقدامات پيش رو گفت: سالانه بيش از يکهزار و ۴۰۰ تن در کشور بر اثر حوادث فيزيکی ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.

معاون روابط کار وزارت کار اظهارداشت: ۶ برابر اين رقم نيز آمار مرگ های ناشی از بيماری های شغلی است که گريبان نيروی کار را گرفته است. ۴۳.۸ درصد موارد مرگ و مير ناشی از حوادث کار در بخش صنعت ساختمان اتفاق می افتد.

هفده تن افزود: با آسيب شناسی وضعيت حوادث ناشی از کار در ايران، می توان به عمق فاجعه و نگرانی ها در اين رابطه پی برد. وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان بين المللی کار، مرگ هر فرد به غير از تبعات غم انگيز خانوادگی، به طور مستقيم يک ميليارد تومان به اقتصاد آسيب وارد می کند و مرگ هر فرد به معنای از دست دادن ۷ هزار و ۵۰۰ روز کاری است.

وی تاکيد کرد: با توجه به اينکه نرخ بهره وری نيروی کاری در ايران به طور ميانگين يک چهارم نرخ بهره وری نيروی کار جهانی است، سالانه ۱۰ هزار ميليارد تومان به علت مرگ نيروی کار در اثر حوادث ناشی از کار به کشور تحميل می شود که اين موضوع به علت غفلت ما در برنامه ريزی و پيشگيری از اين حوادث است.

مرگ هر کارگر ۷۵۰۰ روز کاری را نابود می کند

 معاون روابط کار وزارت کار گفت: ميانگين نرخ بهره وری نيروی کار ژاپن ۷ برابر نيروی کار ايرانی است و نيروی کار ژاپنی ۹۸ درصد منابع سرمايه اين کشور را تشکيل می دهد؛ در چنين کشوری نرخ حوادث ناشی از کار منجر به مرگ در بين يکصد هزار نيروی کار صفر است، اين در حالی است که اين نرخ در کشورهای ديگری از جمله ايران بالا است.

اين مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: ۴۱ ميليون ايرانی از سفره صندوق های بيمه ارتزاق می کنند؛ صندوق بيمه فولاد به مرز ورشکستگی رسيده و اگر اهتمام نشود بقيه صندوق های بيمه نيز ورشکسته می شوند.

هفده تن اظهارداشت: طبق آمار سازمان بين المللی کار، به طورميانگين ۴ تا ۵ درصد توليد ناخالص داخلی يعنی ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد دلار صرف هزينه های حوادث ناشی از کار می شود که حتی اگر اين رقم را در ايران ۲ درصد بگيريم، سالانه ۳۰هزار ميليارد تومان صرف هزينه حوادث ناشی از کار می شود.

 

۱۸ اردیبهشت : مرگ نزدیک به ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی سال ۹۳

 

عصرایران.۶۴٫۹ درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۷٫۲ درصد در راه‌های درون شهری ، ۷٫۴ درصد در جاده های خاکی و روستایی و محل تصادف پنج دهم درصد نامعلوم بوده است.

بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۳، ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ۶٫۲ درصد کاهش یافته است.

 به گزارش ایسنا، در سال گذشته بیشترین درصد کاهش آمار قربانیان تصادفات، مربوط به شهریور و آبان ماه به ترتیب با ۱۷٫۶ و ۱۳٫۷ درصد و بیشترین افزایش مربوط به مرداد ماه با ۴٫۱ درصد بوده است.

همچنین روزهای هفتم شهریور با ۸۳ نفر، ششم شهریور با ۷۹ نفر پرتلفات ترین روزهای سال ۹۳ بوده اند.

۶۴٫۹ درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۷٫۲ درصد در راه‌های درون شهری ، ۷٫۴ درصد در جاده های خاکی و روستایی و محل تصادف پنج دهم درصد نامعلوم بوده است.

استان فارس در صدر آمار تلفات

بر اساس این گزارش استان‌های فارس با یکهزار و ۴۵۹، تهران با یکهزار و ۲۹۵ و خراسان رضوی با یکهزار و ۲۳۱ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۵۵ و کهکیلویه و بویراحمد با ۱۸۴نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را در سال گذشته داشته‌اند.

این بررسی نشان می‌دهد که سال گذشته ۷۹ درصد از کشته‌های ناشی از تصادفات مرد و ۲۱ درصد زن بوده‌اند. در زمان وقوع تصادف ۳۹٫۸ درصد از قربانیان راننده وسیله نقلیه، ۲۲٫۳ درصد عابر پیاده و ۳۶٫۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

۳۰ درصد تلفات رانندگی بالای ۵۰ سال

از لحاظ سنی ۸٫۵ درصد افراد ۱۰ سال و کمتر، ۵٫۲ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۵٫۷ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۹٫۶ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۳۰٫۴ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند.

 نحوه وقوع تصادف۴۵٫۷ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۳٫۷ درصد واژگونی وسیله نقلیه و ۲۲٫۲ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی بوده است.

نحوه انتقال متوفی در ۸۵٫۹ درصد موارد به وسیله آمبولانس، ۹٫۸ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری و شش دهم درصد توسط خودروی پلیس بوده است.

خودروی ۴۰ درصد متوفیان سواری است

خودرو مورد استفاده ۴۰٫۴ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۲٫۳ درصد موتورسیکلت، ۷٫۹ درصد وانت بار،۳٫۴ درصد کامیون،کامیونت و تریلی و ۱٫۳ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

 ضربه به سر علت مرگ ۵۰ درصد مرگ‌ها

علت اصلی مرگ ۵۴٫۲ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۲٫۵ درصد شکستگی‌های متعدد، ۸٫۴ درصد به دلیل خونریزی و ۹٫۴ درصد به دلیل علل اشتراکی(موارد دارای بیش از یک علت) بوده است. همچنین محل فوت ۵۱٫۹ درصد از افراد در محل حادثه، ۷٫۷ درصد حین انتقال به بیمارستان و ۳۸٫۹ درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

 

۸ اردیبهشت : ایرانی‌ها ۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده‌اند

معاون سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه قد ایرانیان ۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است، گفت: دلایل اصلی بروز کوتاهی قد، استرس‌ها و فشارهای روانی، کم تحرکی و از همه مهم‌تر وضعیت نادرست تغذیه است.

به گزارش آنا، دکتر حسین قاسمی اظهار کرد: به دلیل وجود عوامل مختلف اجتماعی و بهداشتی، قد ایرانی‌ها ۴ سانتی متر کوتاه‌تر شده است.

معاون سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه افزود: دلایل اصلی بروز کوتاهی قد؛ استرس‌ها و فشارهای روانی، کم تحرکی و از همه مهم‌تر وضعیت نادرست تغذیه است.

وی عنوان کرد: ژاپنی‌ها در دهه‌های اخیر با تحقیق، پیگیری و بهبود روش‌های تغذیه برای مردم خود توانسته‌اند میانگین قدی نسل جدید خود را ۶ سانتی‌متر افزایش دهند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©