Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴  برابر با ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۹۰)

دو شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۵ ژوئن ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

۵ میلیون‌ خانوار، شاغل ندارند

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

حدود ۸۰۰ هزار کودک زیر۶ سال ایرانی از سوء تغذیه رنج می برند

قالیباف: در تهران ۲۰۰ هزار خانواده به نان شب محتاجند

۲۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله ایرانی از همسران خود جدا شده‌اند

سوء مصرف الکل در ایران از مواد دیگر شایع تر است'تا به حال آماری رسمی درباره سوء مصرف الکل منتشر نشده است

وزیر کار می‌گوید ۴۰ درصد بیکاران کشور دانشگاهی هستند

نرخ بیکاری زنان تقریبا دو برابر مردان است

حدود ۱۱ میلیون روستایی هیچ فعالیت اقتصادی ندارند

بانک جهانی: سالانه بیش از ۳۰۰هزار نفر از ایران مهاجرت میکنند

قتل ۴۳هزار زن به دست همسر و اعضای خانواده طی یک سال

 

 

 

 

۲۵ خرداد : حدود ۸۰۰ هزار کودک زیر۶ سال ایرانی از سوء تغذیه رنج می برند

 

فاجعه ملی در کمین آینده: مغز ۸۰۰ هزار کودک ایرانی رشد نمی کند!

عصر ایران - آیا تا ۲۰ سال آینده، یک چهارم جمعیت جوان ایران عقب ماندگی های ذهنی خواهند داشت؟ حتی فکر کردن به این موضوع هم دلهره آور است چه رسد به این که بدانیم این یک خطر واقعی است.

۹۰ درصد رشد مغزی انسان ها، تا ۶ سالگی آنها شکل می گیرد. بنابراین اگر رشد مغزی کودکی در این سنین تکامل نیابد، او تا آخر عمر، با ذهنی تکامل نیافته زندگی خواهد کرد.

 

یک خبر بد

 

خبر بد – و واقعاً بد – این است که حدود ۸۰۰ هزار کودک زیر۶ سال ایرانی از سوء تغذیه رنج می برند که حدود یک چهارم کل کودکان ایرانی در این سن هستند.

برآوردها حاکی از آن است که نیمی از این تعداد، بر اثر عواملی مانند بیماری و فقر فرهنگی درگیر سوء تغذیه اند و نیمی دیگر از این کودکان زیر ۶ سال، فقط و فقط به این خاطر دچار سوء تغذیه و رشد ناکامل مغزی هستند که در خانواده های تهیدست به دنیا آمده اند.

چقدر پول لازم است؟

برای رفع سوء تغذیه هر کودک در طول یک سال ، فقط ۸۴۰ هزار تومان نیاز است. با ضرب این رقم در عدد ۴۰۰ هزار، به عدد ۳۳۶ میلیارد تومان می رسیم. یعنی کافی است روزانه ۹۲۰ میلیون تومان خرج شود تا ۴۰۰ هزار کودک زیر ۶ سال از سوء تغذیه و عدم رشد مغزی نجات یابند و متعاقب آن، جامعه آینده، از آثار منفی جمعیتی با ذهن های عقب مانده، رها شود.

کودکان فقیر ایران دچار سوء تغذیه اند. آینده ایران در خطر است. کسی متوجه این فاجعه هست؟!

 

۲۲ خرداد : قالیباف: در تهران ۲۰۰ هزار خانواده به نان شب محتاجند

فرارو

 

شهردار تهران ضمن اشاره به اینکه باید مشکلات محرومان و نیازمندان شناسایی و در اسرع وقت با همکاری خیرین، ائمه جماعات و شهرداری برطرف شود، گفت: ما در شهر تهران ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار خانواده داریم که وضع مالی مناسبی را دارند،،  در مقابل ۲۰۰ هزار خانواده در شهر داریم که به نون شب خود محتاجند و ما می‌توانیم با مشکلات این افراد را با محوریت مساجد برطرف کنیم.

 

 

۲۲ خرداد : ۲۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله ایرانی از همسران خود جدا شده‌اند

 

دبیر شورای برنامه ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی گفت: آمار نگران کننده دیگری که در این میان وجود دارد مربوط به ازدواج کودکان در سن پایین تر از سن قانونی است عمدتا دختران کمتر از سن رسمی ازدواج می کنند از این رو ما حدود ۲۵ هزار نفر کودک مطلقه بین ۱۰ تا ۱۴ سال داریم.

 

یزدانی گفت: ۲۵ درصد کودکان به مدرسه نمی روند واین مسئله آینده نگران کننده ای را برای کشور رقم می زند.

 

۱۸ خرداد : سوء مصرف الکل در ایران از مواد دیگر شایع تر است'تا به حال آماری رسمی درباره سوء مصرف الکل منتشر نشده است

 

دکتر علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت گفت امسال قرار است ۱۵۰ مرکز درمان سرپایی ترک الکل راه‌اندازی شود.

 

علاوه بر این، شش مرکز نیز برای بستری کردن افراد دچار سوء مصرف الکل در نظر گرفته خواهد شد.

 

علرضا نوروزی افزوده است که برای معتادان تزریقی "بی‌سرپناه" نیز، "اتاق‌های امن تزریق" احداث خواهد شد. این طرح بخشی از برنامه جامع حمایتی برای ساماندهی جمعیت مصرف کننده تزریقی است که به گفته دکتر نوروزی وضعیتی "اسف‌بار" دارد.

 

برای مثال، تحقیقی که در ۵۷ دانشگاه در ایران روی بیش از پنج هزار دانشجو انجام شد نشان داد که مصرف الکل بیشتر از مواد دیگر (مخدر یا سکرآور) رایج بوده و از نظر تکرار مصرف نیز در رده اول قرار داشته است.

 

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به محدودیت‌ها و ملاحظات موجود در ایران آمار مصرف کنندگان الکل از ۱.۵ میلیون نفر بالاتر است

تحقیق دیگری نیز که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، شیوع مصرف الکل را در میان دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران ۱۵.۱ درصد نشان داد.

 

در سال ۱۳۹۱، وزارت بهداشت ایران بطور غیر مستقیم و با توزیع پرسش‌نامه، برنامه‌ای کشوری را برای تخمین میزان مصرف الکل آغاز کرد.

 

بر اساس این تحقیقات، "الکل بیشتر از هر ماده [مخدر یا سکرآور] دیگری در ایران مصرف می‌شود" و شمار کسانی که الکل می نوشند به "بیش از یک و نیم میلیون نفر" می‌رسد که "۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند."

 

علاوه بر این، ۲ درصد جمعیت حداقل یک بار در طول سال قبل از توزیع پرسشنامه الکل نوشیده بودند که این میزان، در جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال بیشتر بود و به ۵ درصد می‌رسید.

 

از نظر جغرافیایی، به غیر از استان تهران، استان‌های اصفهان، فارس، تهران، کردستان، زنجان، یزد و گلستان از استان‌هایی بودند که بیش از بقیه در خطر سوء مصرف الکل قرار داشتند.

 

به استناد برخی تحقیقات، متوسط سن وابستگی به الکل در ایران به پایین‌ترین حد خود در دهه اخیر رسیده و میانگین سن کسانی که مبتلا به سوء مصرف هستند بین ۳۲ تا ۳۵ سال است.

 

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در دنیا سالانه ۲.۵ میلیون نفر بر اثر سوء مصرف الکل جان می‌بازند و ۴ درصد کل مرگ‌ها در جهان به علت الکل است.

 

در ایران، مسمومیت با متانول که در برخی از الکل‌های مصرفی غیر استاندارد وجود دارد، باعث مرگ ۱۴۵ نفر در عرض یک سال (۱۳۹۰-۱۳۸۹) شده است که بنا به بعضی تحقیقات، بیشتر نتیجه نوشیدن الکل دست‌ساز است.

 

 

۱۸ خرداد : وزیر کار می‌گوید ۴۰ درصد بیکاران کشور دانشگاهی هستند

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  از افزایش آمار بیکاری در ایران خبر داد و گفت:«با فارغ‌التحصیلی حدود چهار میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در آینده بیشتر هم خواهد شد».

 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی ربیعی روز یکشنبه و در حاشیه‌ی همایش مهارت آموزی و اشتغال افزود:«هم اکنون ۴۰درصد از بیکاران کشور دانش آموخته دانشگاهی هستند».

 

وزیر کارِ دولت حسن روحانی همچنین با اعلام اینکه بسیاری از مشاغل در روستاها در حال از بین رفتن هستند، از همه‌ی دستگاه‌ها خواست تا در راه حل معضل بیکاری و توسعه‌ی اشتغال در بنگاه‌های خرد و متوسط همکاری کنند.

 

۱۷ خرداد : نرخ بیکاری زنان تقریبا دو برابر مردان است

 

تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به وضعیت موجود، اکنون نرخ بیکاری زنان تقریبا دو برابر مردان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه در حاشیه چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال در جمع خبرنگاران افزود: علیرغم رشد روزافزون تعداد فارغ التحصیلان زن، نرخ اشتغال آنها در سال های اخیر از ۱۲ درصد فراتر نرفته و بطور کلی نرخ مشارکت اقتصادی در خوش بینانه ترین حالت به ۱۶ درصد رسیده است.

 

۹ خرداد : حدود ۱۱ میلیون روستایی هیچ فعالیت اقتصادی ندارند

 

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد پای بیکاری به روستاها باز شده و به صورت میلیونی جمعیت ساکن در روستاهای کشور را به صورت بیکاران مطلق و جمعیت غیرفعال اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده بیکاری جوانان و ناتوانی در یافتن شغل یکی از بزرگترین معضلات و آسیب‌هایی است که امروز در جامعه وجود دارد و این مسئله به شدت خانواده ها را با خود درگیر کرده است. این معضل در مورد بیکارانی که فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند، به مراتب بدتر و بحرانی تر از سایر گروه های بیکار است.

 

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران درباره وضعیت جمعیت در سن کار کشور و همچنین تعداد میلیونی جمعیت غیرفعال کشور نشان دهنده این است که در شرایط فعلی به دلایل گوناگون از جمله نبود فرصت‌های شغلی و ناتوانی نیروی کار در ورود به بازار اشتغال، بیش از ۴۰ میلیون نفر از کار ۶۳ میلیون نیروی فعال به لحاظ اقتصادی، دچار نوعی سردرگمی و خانه نشینی شده اند به نحوی که این جمعیت میلیونی هیچگونه نقشی در توسعه و اقتصاد کشور بازی نمی‌کنند و کاملا مصرف کننده محسوب می‌شوند.

 

 

مهاجرت جوانان از روستا به شهر به امید کار

 

هم اکنون در قریب به اتفاق روستاهای کشور، مشاغلی با ماهیت ساده و در بخش‌های مربوط به کشاورزی وجود دارد و آنچه که از آن به عنوان اشتغال صنعتی و پشت میزنشینی یاد می شود، در شهرها است. در روستاها مشاغل بیشتر از طریق افراد انجام پذیر است و در شهرها از طریق ابزار و امکانات و تکنولوژی.

در جدیدترین آمار ارائه شده در این باره، جمعیت ساکن در روستاهای کشور ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام شده است که از این تعداد، ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سن کار هستند. به بیان دیگر، به جز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روستایی زیر ۱۰ سال و بالای ۶۵ سال، مابقی جمعیت قادر به انجام فعالیت اقتصادی هستند.

 

۱۰.۷ میلیون روستایی فعالیت اقتصادی ندارند

 

نکته حائز اهمیت و قابل تامل اینکه از جمعیت ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزارنفری ساکن در روستاها، هم اکنون ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جزو جمعیت غیرفعال محسوب شده و عملا بیشتر ساکنان روستاهای کشور هیچ نقشی در کسب درآمد، فعالیت اقتصادی و در نتیجه توسعه زندگی خود و رشد اقتصادی کشور ندارند. از دلایل مهم این مسئله می تواند نبودن زمینه های شغلی و فرصت مناسب برای ورود افراد به بازار کار باشد و نمی توان گفت همه این جمعیت میلیونی دست روی دست گذاشته اند.

 

از سویی، ۹۰۰ هزار نفر از کل جمعیت در سن کار روستاهای کشور در حال حاضر جزو افراد جویای کار محسوب می‌شوند که در صورت فراهم شدن زمینه های کار، می تواند این امکان را به کشور بدهد که از حدود یک میلیون نیروی بالقوه ساکن در روستاها در راستای توسعه آبادانی و رشد کشور بهره مند شود.

 

همچنین کل جمعیت فعال اقتصادی ساکن در روستاهای کشور ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارنفر اعلام شده است؛ بنابراین امروز بیکاری نه تنها در شهرها سایه افکنده، بلکه جوانان و جویندان کار در روستاهای کشور را نیز درگیر خود کرده است. این مسئله از مهمترین دلایل کوچ جمعیت از روستاها به شهرها نیز محسوب می‌شود.

 

۳۱ اردیبهشت : بانک جهانی: سالانه بیش از ۳۰۰هزار نفر از ایران مهاجرت میکنند

قطره

به گزارش حساب من از آمار مهاجرت از ایران که مورد توجه بسیاری از مراکز و شخصیت ها قرار گرفته، ایران رتبه ۱۵ در جهان را داراست. مهاجرت خالص رقمی است که از تفاضل مهاجرت به هر کشور با مهاجرت از آن کشور به دست می‌آید،جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی است و ایران از این نظر بین ۱۹۳ کشور جهان در رتبه ۱۵ قرار دارد.

 

بر اساس بررسی‌های بانک جهانی که مربوط به آمار سال ۲۰۱۲ است نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی ۳۰۰هزار و یک نفر است. این بدان معناست که هرساله حدود ۳۰۰هزار نفر یا بیشتر از آن از این کشور مهاجرت می‌کنند و فشار زیادی از این جهت به روند کاهشی جمعیت این کشور وارد می‌شود.

 

این نهاد بین المللی برآورد کرده است هرسال فقط ۱۵۰هزار جوان تحصیل کرده از ایران خارج می‌شوند.

 

بر اساس این گزارش هند منفی‌ترین نرخ خالص مهاجرت را دارد. نرخ خالص مهاجرت این کشور منفی ۲.۲۹۴ میلیون نفر اعلام شده است. پس از این کشور بنگلادش با منفی ۲.۰۴ میلیون نفر در رتبه دوم و پاکستان با منفی ۱.۶۳۴ میلیون نفر در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

 

نرخ خالص مهاجرت چین نیز منفی ۱.۵ میلیون نفر و سوریه نیز همین رقم برآورد شده است و این دو کشور در رتبه‌های چهارم و پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.

 

کشورهای مکزیک، سودان، فیلیپین، اندونزی، مراکش، نپال، افغانستان، سریلانکا، مالی پیش از ایران و در رتبه‌های ششم تا چهاردهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

 

بر اساس این گزارش در ۹ کشور جهان نرخ خالص مهاجرت صفر است که استونی، جمهوری آذربایجان و قزاقستان از آن جمله هستند. ۱۱۶ کشور نیز که همه از کشورهای در حال توسعه هستند نرخ خالص مهاجرت منفی دارند یعنی افرادی که از این کشورها خارج می شوند بیشتر از افرادی هستند که وارد این کشورها می‌شوند.

 

۶۸ کشور نیز که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بین آنها قرار دارند دارای نرخ خالص مهاجرت مثبت هستند. آمریکا مثبت‌ترین نرخ خالص مهاجرت در جهان را دارد. نرخ خالص مهاجرت در این کشور ۵ میلیون نفر است.روسیه با نرخ خالص مهاجرت ۱.۱ میلیون نفری در رتبه دوم از این نظر و کانادا با نرخ خالص مهاجرت ۱.۰۹۹ میلیون نفری در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

 

۳۱ اردیبهشت : قتل ۴۳هزار زن به دست همسر و اعضای خانواده طی یک سال

 

کمیته مقابله با جرائم سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید ازادامه جنایات علیه زنان ودختران دربرخی ازکشور‌ها، قتل و آزار زنان را مایه ننگ جوامع انسانی خواند و خواستارخاتمه گرفتن این جنایات از طریق مقابله با تبعیضات موجود درقوانین این کشور‌ها شد.

 

به گزارش ایلنا، یوری فدوتوف مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر وجرائم سازمان ملل متحد درجریان برگزاری بیست و چهارمین نشست کمیته مقابله با جرائم که از روز ۱۹ تا ۲۱ ماه مه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت) در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود، با صدور بیانیه‌ای خشونت علیه زنان ودختران را به هر شکل و دلیلی مایه شرم همه انسان‌ها توصیف کرد.

 

وی افزوده است که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد میلیون‌ها نفراز زنان و دختران در جوامع مختلف جهان قربانی خشونت‌ها شده و ده‌ها هزار نفر از آنان جان خود را در اثر این گونه خشونت‌ها از دست می‌دهند.

 

کمیته مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل درگزارش مربوط به سال ۲۰۱۲ این کمیته اعلام کرده است که ۴۳ هزار زن تنها در این سال به دست همسران و یا سایر اعضای خانواده‌های خود به قتل رسیده‌اند.

 

فدوتوف بااشاره به اینکه شرایط دردناک و فاجعه آمیز زندگی میلیون‌ها زن جهان از دید جهانیان مکتوم مانده این آمار را نمونه کوچک و قابل رویتی از این جنایت‌ها دانسته که روزانه در مورد میلیون‌ها زن ودختر بیگناه جهان اعمال می‌شود.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©