Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۱۳ اگوست ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۱۳ اگوست ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۹۳)

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۲ اگوست ۲۰۱۵     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

بیکاری ۸۶.۴ درصدی زنان در استان ایلام

 

محیط زیست : ۸/۲ میلیون تن نمک پشت سد گتوند انباشته شده است

 

آمار بانک جهانی از دارایی بلوکه شده ایران

 

سهم زنان در آزمون استخدامی معلمان فقط ۲۰ درصد است

 

۱۲۵ هزار دانش‌آموز سابقه مصرف مواد مخدر دارند

 

کم ‌نمايي نرخ بیکاری با دست‌کاری آمار

 

قاچاق ۴/۳ میلیارد دلاری سوخت از کشور / قاچاق ۹/۱ میلیارد دلاری تلفن همراه به کشور

 

ذخایر آب ایران ۵۵ درصد کاهش یافت

 

یارانه معلولان مراکز نگهداری توان بخشی افزایش می یابد

 

منابع سطحی آب کشور ۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد

 

لیست ۱۰ کشوری که بیشترین ایرانیان خارج کشور مقیم هستند

 

۲۱ مرداد : بیکاری ۸۶.۴ درصدی زنان در استان ایلام

 

آمارهای مربوط به بیکاری گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور در سال ۹۳ نشان می دهد که بیکاری مردان و زنان در این گروه سنی تا ۵۰.۱ درصد نیز بالا رفته که این میزان تنها برای زنان در استان ایلام ۸۶.۴ درصد است.

 

تأمین ۲۴/ نگاهی به آمارهای رسمی کشور درباره بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال کشور نشان می دهد تلاش بسیاری از کارجویان برای دستیابی به شغل بی نتیجه مانده و از اینرو، کشور در این بخش با نوعی بیکاری انباشته شده روبرو است. در حالی که نرخ عمومی بیکاری در سال گذشته ۱۲.۱ درصد بوده، جوانان در حال سپری کردن روزهای بیکاری با نرخ عمومی ۲۹.۸ بودند.

 

از سویی، بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال کشور از ۱۵.۳ درصد قم در بهترین شرایط تا ۵۰.۱ درصد مازندران در بدترین شرایط در نوسان بوده که فاصله ۳۴.۸ درصدی بیکاری در بین استان ها نشان دهنده تاثیر مستقیم محل زندگی در بیکاری و اشتغال و همچنین توزیع نامتوازن امکانات و ثروت در کشور است که باعث ایجاد استان های برخوردار و استان های کمتر برخوردار و حتی محروم شده است.

 

اوضاع بیکاری جوانان زیر ۳۰ استان‌ها

 

بالاترین نرخ های بیکاری جوانان مربوط به استان هایی مانند ایلام با ۴۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴۷.۴ درصد، خراسان شمالی ۴۰.۴ درصد، کرمانشاه با ۴۵.۲ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ درصد، گیلان ۴۰.۶ درصد، لرستان ۴۱.۱ و مازندران با ۵۰.۱ درصد است.

 

البته اوضاع برخی استان ها مانند بوشهر با ۱۸.۵ درصد، قم ۱۵.۳ درصد، کرمان و همدان با ۱۷.۵ درصد بهتر است. دستکم در این ۳ استان کشور بیکاری جوانان زیر ۲۰ درصد قرار دارد. اما اوضاع بیکاری زنان جوان بسیار بدتر از نرخ عمومی بیکاری و نرخ بیکاری مردان است به نحوی که بیکاری زنان در استان ایلام ۸۶.۴ درصد است؛ در عین حال متوسط نرخ بیکاری زنان زیر ۳۰ سال کشور ۵۴.۵ درصد است.

 

بالاترین نرخ های بیکاری زنان مربط به استان های اردبیل با ۵۱.۲ درصد، اصفهان ۵۳، البرز ۵۵.۹، ایلام ۸۶.۴، چهارمحال و بختیاری ۸۰.۱ درصد، خراسان رضوی ۶۹.۵، خراسان شمالی ۵۵، خوزستان ۶۳.۵ درصد، فارس ۷۰، قزوین ۵۸.۷ درصد، کردستان ۵۵.۱، کرمانشاه ۶۱.۶ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۶۴.۷، گلستان ۶۹.۷، لرستان ۸۱.۷، مازندران ۶۴.۱، مرکزی ۶۲.۵ و هرمزگان ۷۳.۱ درصد است.

 

۱۹ مرداد : محیط زیست : ۸/۲ میلیون تن نمک پشت سد گتوند انباشته شده است

 

مشاور مطالعات سد گتوند: ۸٫۲ میلیون تن نمک پشت سد انباشته شده است

 

اهواز- ایرنا- مشاور طرح علاج بخشی سد گتوند علیا گفت: ۸٫۲ میلیون تن نمک در مخزن سد گتوند انباشته شده است.

 

به گزارش ایرنا پیمان بدیعی عصر دوشنبه در نشست بررسی راهکارهای علاج بخشی سد گتوند علیا که در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، افزود ، این میزان نمک در طول دوره بهره برداری تا اسفند ۹۳ در پشت این سد ذخیره شده است.

 

وی افزود: شوری (EC) آب دریاچه سد از پنج هزار واحد (میکروموس) تا ۱۶۰ واحد در مخزن سد برآورد شده است.

 

سد گتوند علیا، بلندترین سدخاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در ۲۵ کیلومتری گتوند در خوزستان قرار دارد.

 

برخی کارشناسان می گویند، جانمایی اشتباه این سد باعث شده که سازند نمکی گچساران در مخزن سد قرار گیرد و انحلال نمک این سازند باعث شور شدن آب مخزن و رودخانه کارون شده است.

 

هم اکنون این سد به طور متوسط حدود ۳۵۰ واحد به شوری رودخانه کارون اضافه کرده است.

 

وی اظهار کرد: راهکارهای بسیاری از سوی متخصصان پیشنهاد شده که بعد از غربال آنها انتقال به خورموسی، انتقال به پتروشیمی و یا چاه های نفت، نمک زدایی و محبوس کردن نمک و مدیریت مخزن با شستشوی سریع به دلایل علمی رد شده است.

 

این عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران توضیح داد: انتقال آب شور به خلیج فارس یک خط انتقال ۲۸۰ متری است که اجرای آن پنج سال زمان و یک هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد همچنین انتقال به حوضچه تبخیری نزدیک سد به مساحت یک هزار و ۱۰۰ هکتار، سه سال زمان و ۴۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا نیاز دارد.

 

وی تاکید کرد: گزینه برچیدن سد راهکار بسیار پرچالش و پرهزینه است و حدقل سه هزار میلیارد تومان برای اجرای آن نیاز است.

 

۲۰ مرداد : آمار بانک جهانی از دارایی بلوکه شده ایران

 

عصر ایران

بانک جهانی کل دارایی های بلوکه شده ایران را ۱۰۷ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد با لغو تحریم ها ۲۹ میلیارد دلار از این دارایی ها بلافاصله آزاد خواهد شد.

 

به گزارش تسنیم، بانک جهانی در بخشی از گزارش خود با موضوع اثرات لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران به وضعیت بازار نفت پرداخته و پیش بینی کرده است با ورود نفت ایران به بازار قیمت جهانی نفت ۱۴ درصد کاهش یابد.

 

بر اساس پیش بینی بانک جهانی ایران ۸ تا ۱۲ ماه پس از لغو تحریم ها می تواند تولید نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها یعنی سال ۲۰۱۲ برگرداند که در نتیجه عرضه جهانی نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

 

این نهاد بین المللی بر اساس برآوردها حجم نفت ذخیره شده ایران را ۳۰ تا ۴۰ میلیون بشکه اعلام کرده که بر این اساس ایران می تواند بلافاصله پس از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه در روز بر صادرات نفت خود بیفزاید و جریان این نفت تا سه ماه ادامه خواهد یافت.

 

این گزارش قیمت جهانی نفت در دسامبر ۲۰۱۵ را ۵۵ دلار پیش بینی کرده و انتظار دارد در اثر لغو تحریم ایران قیمت نفت طی سال ۲۰۱۶ به ۵۶ دلار در هر بشکه برسد.

 

*کاهش ۱۷٫۱ میلیارد دلاری درآمد صادراتی ایران به دلیل تحریم ها

 

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود به اثرات تحریم ها بر کاهش درآمدهای صادراتی ایران اشاره کرده و زیان ایران از این محل طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را ۱۷٫۱ میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

در نتیجه تحریم ها صادرات ایران به اتحادیه اروپا ۳٫۹ میلیارد دلار، ژاپن ۷٫۵ میلیارد دلار و کره جنوبی ۴٫۴ میلیارد دلار کاهش داشته است.

 

*دارایی بلوکه شده ایران ۱۰۷ میلیارد دلار است

 

این نهاد بین المللی همچنین کل دارایی های بلوکه شده ایران را ۱۰۷ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرده است با لغو تحریم ها ۲۹ میلیارد دلار از این دارایی ها بلافاصله آزاد خواهد شد و در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.

 

۱۹ مرداد : سهم زنان در آزمون استخدامی معلمان فقط ۲۰ درصد است

 

در حالی که آمارها حکایت از بیکاری دو برابری زنان نسبت به مردان دارد، شواهد و محاسبات نشان می دهد سهمیه بندی جنسیتی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که قرار است در شهریور ماه امسال برگزار شود، کاملاً به نفع مردان است و 80 درصد از این سهمیه را به خود اختصاص داده اند. روند نابرابری جنسیتی در استخدام معلمان مورد اعتراض بسیاری از فعالین زنان واقع شده تا جایی که معاون حوزه زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به این امر معترض شده است.

 

تأمین ۲۴/ آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۷ شهریور برگزار می‌شود و از ۵۰۰۰ نیرویی که قرار است در آزمون پذیرفته شوند، ۳۰۷۳ نفر مرد و ۶۳۰ نفر زن خواهند بود. بر اساس مجوزی که وزارت آموزش و پرورش از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری دریافت کرده است، قرار است پنج هزار نفر در این وزارتخانه استخدام شوند که حدود ۱۳۰۰ نفر بدون حضور در این آزمون و متعلق به سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

 

گفتنی است پیش تر نیز در اولین آزمون استخدامی متمرکز دولت که توسط سازمان سنجش کشور در خردادماه سال جاری برگزار شد، سهم اختصاصی زنان فقط ۲ هزار و ۳۹۲ نفر، در مقابل ۴ هزار و ۴۶۷ نفر سهم اختصاصی مردان، در نظر گرفته شده بود.

 

همچنین در تهران که بیشترین تعداد دانش‌آموز و فضای آموزشی کشور را به خود اختصاص داده است، در مجموع ۱۹۰ نیروی آقا و خانم جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

 

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بیش از ۷۰ درصد نیروهایی که در مدارس تهران مشغول به فعالیتند، خانم هستند اما در آزمون پیش رو اداره آموزش و پرورش شهر تهران از بین ۱۹۰ نیرویی که جذب خواهد کرد، ۱۸۴ نفر آقا و فقط ۶ نفر خانم هستند.

 

داده ها چه می گویند؟

 

آرمان ذاکری، جامعه شناس، در محاسبات خود در زمینه سهم مردان و زنان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به نتایج زیر رسیده است:

 

1- تعداد دانش آموزان پسر و دختر حدودا برابرند (طبق مصاحبه وزیر، 51 درصد پسر و 49 درصد دختر که داده های مرکز آمار هم آن را تایید می کند) پس حتی اگر بخواهیم تفکیک جنسیتی را هم اجرا کنیم (یعنی معلمان زن به دخترها و معلمان مرد به پسرها تدریس کنند) باید تعداد معلمان زن و مرد هم در مجموع حدودا برابر شود.

 

2- تعداد پرسنل زن تنها 4 درصد بیش از پرسنل مرد است. از میان 1013655 ،نفر معلم و کارمند شاغل در آموزش و پرورش زنان تنها 50 هزار نفر بیش از مردان هستند(ایسنا – 12/6/92- مصاحبه رئیس مرکز امار وزارت آموزش و پرورش) که در بخش های مختلف ستاد، ادارات، دانشگاه فرهنگیان، آموزش ابتدایی، دبیری و … توزیع شده اند.

 

3- کل جذب صورت گرفته 3461 نفر است که کسر بسیار کوچکی(0.34 درصد) از کل نیروی شاغل در آموزش و پرورش خواهد بود. لذا هرگونه تغییر با دستکاری در این تعداد ازفارغ از محتوای تغییر آثار محدودی خواهد داشت.

 

الف) دارندگان مدرک کاردانی برای جذب به عنوان استادکار از جمع 385 نفر، 74 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده 19.2 درصد کل استادکاران جذب شده در کشور خواهند بود.

 

ب) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان هنرآموز، از جمع 626 نفر، 157 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده 25.1 درصد کل هنرآموزان جذب شده در کشور خواهند بود.

 

ج) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان آموزگار ابتدایی، از جمع 594 نفر، 157 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده 26.4 درصد کل آموزگاران ابتدایی جذب شده در کشور خواهند بود.

 

د) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان دبیر، از جمع 1742 نفر، 329 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده، 18.8 درصد کل دبیران جذب شده در کشور خواهند بود.

 

ه) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان آموزگار استثنایی از جمع 114 نفر، 43 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده، 37.7 درصد کل آموزگاران استثنایی جذب شده در کشور خواهند بود.

 

و) از جمع 3461 نفر استخدامی برای پستهای مختلف در همه مقاطع و در سراسر کشور، 760 نفر زنان هستند. یعنی زنان جذب شده 22 درصد کل پرسنل جذب شده در کشور خواهند بود.

 

ز) از کل زنان جذب شده، 35 نفر برای طراحی دوخت(استادکار با مدرک کاردانی)، 31 نفر برای طراحی و دوخت(هنرآموز با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس)، 132 نفر به عنوان مراقب سلامت (دبیر با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس) و 63 نفر به عنوان دبیر تربیت بدنی(دبیر با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس) جذب خواهند شد. یعنی 34.3 درصد(بیش از یک سوم) از جذب شدگان زن، تنها در سه رشته «طراحی دوخت»، «مراقبت سلامت» و «تربیت بدنی» جذب خواهند شد.

 

همچنین با نگاهی به آمار استخدامی در سطح شهر تهران نتایج زیر حاصل می شود:

 

الف) دارندگان مدرک کاردانی برای جذب به عنوان استادکار در شهرتهران هر 34 نفر مرد خواهند بود. یعنی زنی جذب نخواهد شد.

 

ب) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان هنرآموز در شهر تهران، از جمع 35 نفر، 2 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده 5.7 درصد کل هنرآموزان شهر تهران خواهند بود.

 

ج) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس برای جذب به عنوان آموزشگار ابتدایی در شهر تهران، از جمع 31 نفر، همه مرد خواهند بود. یعنی زنی جذب نخواهد شد.

 

د) دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانی برای جذب به عنوان دبیر در شهر تهران، از جمع 118 نفر، همه مرد خواهند بود. یعنی زنی جذب نخواهد شد.

 

ه) شهر تهران برای آموزگار ابتدایی کسی را جذب نخواهد کرد.

 

و) از جمع 218 نفر استخدامی برای پستهای مختلف در شهر تهران، 2 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده، 0.9 درصد کل جذب شدگان شهر تهران خواهند بود.

 

ز) در شهرستانهای تهران(ورامین، پیشوا، پاکدشت و …) از مجموع 160 نفر استخدامی، 18 نفر زن خواهند بود. یعنی زنان جذب شده، 11.2 درصد کل جذب شدگان شهرستانهای تهران خواهند بود.

 

در حالی که آموزش و پرورش به گفته وزیر، از 80 درصد معلم زن در شهر تهران برخوردار است، در این دوره تنها 0.9 درصد از میان زنان جذب خواهند شد و در واقع وزارت آموزش و پرورش اراده کرده تا حدی از توازن مطلوبش را به شهر تهران بازگرداند اما قربانی این اقدام ، زنان تهرانی جویای کار در این مقطع زمانی خواهند بود.

 

سال 1382-83 : 54 درصد دختران و 46 درصد پسران

 

سال 1383-84 : 57 درصد دختران و 43 درصد پسران

 

سال 1384-85 : 63 درصد دختران و 37 درصد پسران

 

این آمار در سالهای بعد به یمن سهمیه بندی جنسیتی تغییرکرده و تقریبا برابر شده است. به هر حال یعنی دست کم نیمی از دارندگان شرایط استخدام زنان هستند. (آمار مربوط به تعداد وجنسیت دانشجویان-مرکز آمار ایران)

 

به گزارش «تامین ۲۴» (tamin24.ir) طبق داده های مرکز آمار ایران در دوره بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، نرخ مشارکت زنان از ۱۶.۴ درصد در سال ۱۳۸۵، به ۱۲.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است و همچنین میانگین بیکاری زنان در سال ۹۲ دو برابر مردان بوده است. همچنین نتایج آمارگیری نیروی کار در سال ۹۳ شکاف بیشتری را نشان می‌دهد به‌طوری‌که نرخ بیکاری در میان مردان ۸٫۷ درصد و در میان زنان ۲۰٫۳ درصد محاسبه شده است.

 

۱۷ مرداد : ۱۲۵ هزار دانش‌آموز سابقه مصرف مواد مخدر دارند

 

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جمعیت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان گفت:

چیزی حدود یک درصد دانش‌آموزان در عمر خود حداقل یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

 

خبرگزاری فارس: ۱۲۵ هزار دانش‌آموز سابقه مصرف مواد مخدر دارند/ اختصاص سالانه ۷ میلیارد تومان بودجه پیشگیری به آموزش و پرورش

 

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان و شیوع مصرف مواد در این جامعه گفت: ما با جامعه دانش‌آموزی 2 مشکل داریم یکی میزان شیوع مصرف مواد در میان آنها و دیگری بحث برنامه‌های پیشگیرانه است.

 

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق آمارها 0.9 درصد دانش‌آموزان از جمعیت 12 میلیون و 500 هزار نفری مواد مخدر مصرف کرده‌اند که اگر آن را یک درصد فرض کنیم با عددی نزدیک 125 هزار نفر مواجه می‌شویم.

 

وی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم در این جامعه رقم بسیار پایین‌تر از 125 هزار نفر نیز زیاد است.

 

افشار در مورد مواد مخدری که دانش‌آموزان مصرف می‌کنند، گفت: اگر موضوع شب‌های امتحان و مصرف ریتالین را فاکتور بگیریم، از این تعداد دانش‌آموزان 0.9 درصد حداقل یک بار حشیش مصرف کرده‌اند، 1.1 درصد قرص اکستازی، 1.9 درصد تریاک، 0.2 درصد هروئین و 0.4 درصد شیشه مصرف کرده‌اند.

 

وی با هشدار در مورد سن مصرف مواد مخدر در دانش آموزان، 17 سالگی را حساس‌ترین سن در دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: بیشتر دانش آموزان در این سن مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.

 

وی همچنین نگرانی دوم خود را بحث برنامه‌های پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: بیشترین بودجه پیشگیرانه ستاد مبارزه با موادمخدر به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد یعنی از 19 میلیارد تومان بودجه، 7 میلیارد در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

 

۱۷مرداد : کم ‌نمايي نرخ بیکاری با دست‌کاری آمار

 

 سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی

جمعیت فعال ١٠ یا ١٥ سال؟

 

 مرکز آمار ایران مبنای محاسبه جمعیت فعال را افراد ١٠ سال و بالاتر در نظر می‌گیرد اما سازمان بین‌المللی کار جمعیت فعال را بالاتر از ١٥ سال در نظر می‌گیرد؛ زیرا براساس کنوانسیون ١٨٢ این سازمان، کار افراد زیر ١٥ سال، «کار کودک» محسوب می‌شود. البته در معدود کشورهایی «افراد بالای ١٠ سال» به‌عنوان جمعیت فعال مبنای محاسبه قرار می‌گیرند اما در غالب کشورها تعریف «افراد بیش از ١٥ سال» به‌عنوان جمعیت فعال پذیرفته شده است. بنا بر آخرین گزارش مرکز آمار در فصل بهار سال ١٣٩٤، جمعیت فعال بالای ١٠ سال معادل ٢٤,٥‌ میلیون نفر، شاغلان ٢١.٨‌ میلیون نفر و نرخ بیکاری ١٠.٨‌ درصد بوده است. این در حالی است که سازمان بین‌المللی کار در محاسبات خود جمعیت فعال بالای ١٥ سال در سال ٢٠١٤ (١٣٩٣) را ٢٦‌ میلیون نفر و جمعیت فعال بالای ١٠ سال را ٢٧‌ میلیون نفر اعلام کرده است. نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال به دست می‌آید. چنانچه جمعیت فعال بالای ١٥ سال مبنای محاسبه نرخ بیکاری در نظر گرفته شود، با کسر یک عدد ثابت از صورت و مخرج کسر مورد محاسبه، نتیجه کسر کوچک‌تر می‌شود، سهم شاغلان کاهش و سهم بیکاران افزایش خواهد یافت.

 

محصلان و دانشجویان شاغل‌اند؟

 

 سازمان بین‌المللی کار پیشنهاد کرده است، می‌توان محصلان (Student) شاغل را به‌عنوان شاغلان محسوب کرد. از آنجایی که این سازمان سن کاری را ١٥ سال به بالا بیان کرده ، یقینا منظور از محصلان، دانشجویان بوده است و نه دانش‌آموزان. علاوه بر این تنها محصلان و دانشجویانی که شغل داشته باشند در زمره شاغلان محسوب می‌شوند. براساس گزارش مراکز رسمی، در سال ١٣٩٣ حدود چهار ‌میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند اما به دلیل اینکه مرکز آمار تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان شاغل را اعلام نمی‌کند، نمی‌توان نرخ بیکاری بدون احتساب آن را محاسبه کرد. بنابراین در جهت اصلاح آماری لازم است این مرکز، تعداد شاغلان دانش‌آموز و دانشجو را نیز منتشر کند تا بتوان تحلیل واقع‌بینانه‌تری از اشتغال و بیکاری در کشور ارائه کرد.

 

ساعات کاری طبقه‌بندی‌نشده

 

 مرکز آمار ایران تا قبل از سال ١٣٨٥، ساعات کاری شاغلان را حداقل دو روز در هفته (١٦ ساعت در هفته) تعریف کرده بود ولی بعد از سال ١٣٨٥، حداقل یک ساعت در هفته را برای فرد شاغل در نظر گرفته است. نکته جالب ‌توجه آن است که این سازمان ادعا می‌کند این تغییر براساس تعاریف سازمان بین‌المللی کار است ولی درواقع سازمان بین‌المللی کار از فرد شاغل چنین تعریفی ندارد. این سازمان اعلام کرده است شغل‌ها باید براساس ساعات کاری طبقه‌بندی شوند. ساعات کاری کمتر از ٢٥، ٣٤-٢٥ ساعت، ٣٩-٣٥ ساعت، ٤٨-٤٠ ساعت، ٥٩-٤٩ ساعت و ٦٠ ساعت بیشتر در هفته را به‌عنوان طبقه‌بندی قابل‌قبول پیشنهاد کرده است. یک ساعت کار در هفته از دید سازمان بین‌المللی کار تنها برای مشاغل خانوادگی و برخی مشاغل خاص به‌عنوان اشتغال تمام‌وقت قابل‌قبول است.

 

۱۷ مرداد : قاچاق ۴/۳ میلیارد دلاری سوخت از کشور / قاچاق ۹/۱ میلیارد دلاری تلفن همراه به کشور

ایلنا

قاچاق ۳۵ هزار تن چای به کشور

معصومی در مورد قاچاق چای و برنج نیز افزود: ۳۰ درصد از کل چای کشور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شودیعنی از مجموع ۱۰۵ هزار تن چای مورد نیاز ۳۵ هزار تن به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود.

 

وی در مورد برنج هم گفت: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته دو برابر نیاز کشور برنج وارد کشور شده است میزان قاچاق آن به دلیل اشباع بازار کاسته شده اما براساس گزارش پلیس ناجا در سال ۹۳ میزان کشفیات برنج ۹۲۸۳۳ هزار تن بوده است این در حالی است که میزان نیاز کشور ۳ میلیون تن در سال است.

 

میزان قاچاق سوخت از ۷٫۳ به ۳٫۴ میلیارد دلار رسید

 

وی با اشاره به میزان قاچاق سوخت در ماههای گذشته گفت: به دلیل موفقیت هایی که در پالایش نظام توزیع سوخت حاصل شده و از سوی دیگر کاهش بهای جهانی نفت از ۱۱۰ دلار به حدود ۵۰ دلار میزان قاچاق سوخت از ۷٫۳ به ۳٫۴ میلیارد دلار رسیده است .

 

 مدیرکل حقوقی و بین‌الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همچنین در این مدت ۳٫۷ میلیارد نخ سیگار قاچاق شده هرچند به دلیل افزایش واردات رسمی قاچاق سیگار نیز کاسته شده اما ارزش قاچاق این کالا به حدود ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تلفن همراه ۱٫۹ میلیارد دلار قاچاق این کالا صورت گرفته و در حوزه صنایع نساجی (پوشاک، پارچه، پتو و الیاف) از سال گذشته تاکنون بین ۲٫۳ تا ۲٫۷ میلیارد دلار قاچاق صورت گرفته است.

 

۱۵مرداد: ذخایر آب ایران ۵۵ درصد کاهش یافت

 

خرم آباد – ایرنا – نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم برداشت های بی رویه، ذخایر آب کشور ۵۵ درصد کاهش یافته است.

 

 به گزارش ایرنا محمد تقی توکلی چهارشنبه شب در نشست با خبرنگاران استان افزود: میزان ذخایر آب کشور از ۹۲ میلیارد متر مکعب در حال حاضر به حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 

وی با انتقاد از برداشت های بی رویه و غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اظهار داشت: خشکسالی های پس از سال ۷۹ تاکنون، برداشت های تجمعی، کاهش بارندگی و افزایش دما موجب وضعیت نابسامان ذخایر آبی کشور شده است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه برداشت از منابع آبی کشور روزانه بیشتر می شود و در حال حاضر وضعیت آبهای زیرزمینی کشور بسیار نامطلوب شده است.

 

وی با تاکید بر اجرای سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی و باغات گفت: سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد ریال در این راستا هزینه شده و امسال نیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

 

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از کشت گیاهان آبدوست در کشور و استان گفت:مصرف سه هزارو ۳۰۰ لیتر آب در کشاورزی تنها ۱۰ هزار ریال درآمد دارد که این میزان ارزش افزوده بسیار اندکی است.

 

توکلی ادامه داد: صدور محصولات آبدوست از جمله هندوانه که اغلب به عراق صادر می شود به معنای صادرات ارزان قیمت آب کشور است.

 

وی ادامه داد: ۹۲ درصد غذای کشور از زمین های آبی و هشت درصد از غذای دیم تامین می شود و این در حالی است که ۲۰ تا ۴۰ درصد غذای کشورهای دنیا از زمین های آبی و مابقی توسط اراضی دیم تامین می شود.

 

وی تصریح کرد: ۱۰ میلیون هکتار زمین دیم در کشور وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای تهیه و تامین غذای کشور است.

 

۱۵ مرداد: یارانه معلولان مراکز نگهداری توان بخشی افزایش می یابد

 

 رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: یارانه معلولان مراکز نگهداری توان بخشی از اول مهر امسال افزایش می یابد.

 

وی افزود: یارانه مراکز توان بخشی شبانه روزی ۲۰ درصد و یارانه مراکز توان بخشی شبانه روزی ۲۵درصد افزایش می یابد.

 

محسنی بندپی اظهار کرد: اکنون معلولان مراکز شبانه روزی چهار میلیون ریال و مراکز روزانه دو میلیون و ۶۰۰هزار ریال یارانه دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به این که یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلول در کشور زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند، بیان کرد: در زمان حاضر ۱۸۵ هزار نفر از این تعداد از خدمات مراکز شبانه روزی خصوصی بهره مند می شوند.

 

وی بر حمایت از ایجاد فرصت های شغلی برای معلولان در دولت یازدهم تاکید کرد.

 

محسنی بندپی از فعالیت ۱۸۷مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر در مناطق مختلف کشور خبر داد و افزود: این مراکز با هدف ارایه خدمات مشاوره آسیب های اجتماعی شکل گرفته اند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

۱۵ مرداد : منابع سطحی آب کشور ۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد

 

محمد حاج رسولی ها  مشاور وزیر نیرو   روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: منابع آبی سطحی در کشور بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده بود که میزان آب واقعی موجود در این منابع تنها ۵۵تا ۶۰میلیارد متر مکعب است.

 

وی با بیان اینکه میزان برداشت از منابع سطحی در خشک ترین کشورها نیز حدود ۴۰درصد منابع است ، گفت: این در حالی است که درکشور ما میزان برداشت از منابع سطحی بیش تر از ۶۰درصد است.

 

وی گفت: تاکنون ۱۴۷سد بزرگ وبیش از ۵۰۰سد کوچک در کشور ساخته شده ، ۱۱۹سد در حال اجرا و ۱۴۷سد بزرگ نیز در دست مطالعه است اما آب موجود پاسخگوی نیاز این سدها نیست.

 

حاج رسولی ها افزود: براساس آماری که از سال ۵۱ موجود است میزان بهره برداری از منابع زیر زمینی حدود پنج برابر افزایش داشته است.

 

وی بازده پایین را از دیگر دلایل کمبود آب دانست و گفت : به ازای یک متر مکعب آب ۰٫۹ کیلوگرم محصول خشک در کشور تولید می شود در حالی که میزان تولید محصول خشک در دنیا به طور متوسط حدود ۱٫۳ کیلوگرم و حتی در برخی کشور ها تا ۲٫۷کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب است.

 

حاج رسولی ها،کمبود اعتبار را از چالش های پیش روی اجرای پروژه های تامین آب کشور دانست و افزود: برای اجرای پروژه های در دست اجرا یک میلیون و ۲۰۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

وی یادآوری کرد: سالانه میزان اعتباری که برای تمام پروژه های آبرسانی و فاضلاب تخصیص داده می شود حدود ۴۰هزار میلیارد ریال است.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: البته این شرکت با وجود کمبود اعتبار اجرا و اتمام پروژه های نیمه تمام و با پیشرفت بالای ۶۰درصد را در اولویت کاری خود قرار داده است.

 

۱۴ مرداد : لیست ۱۰ کشوری که بیشترین ایرانیان خارج کشور مقیم هستند

 

پارسینه:تخمین زده میشود که بیش از پنج میلیون ایرانی‌ در خارج از مرزهای ایران زندگی‌ میکنند که اکثر اینها در آمریکا شمالی ساکن هستند.

 

این هم لیستی از کشورها که بیشترین تعداد ایرانیان را در خود جای داده است;

 

۱- آمریکا – ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون

 

۲- ترکیه – ۵۰۰ هزار

 

۳- امارت – ۵۰۰ هزار

 

۴- کانادا – ۱۶۳ هزار

 

۵- آلمان – ۱۲۰ هزار

 

۶- مالزی – ۱۰۰ هزار

 

۷- سوئد-۹۲ هزار

 

۸- انگلستان – ۸۳ هزار

 

۹- کویت – ۴۵ هزار

 

۱۰- استرالیا – ۳۶ هزار

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©