Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ برابر با  ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴  برابر با ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۹۶)

پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ برابر با ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

واردات ۴۶ تن رژ لب و ۱۵۰ تن ناخن در دولت دهم

 

مرگ ۹۴ کارگر تهرانی در حوادث کار در چهار ماه نخست سال

 

افزایش ۳۴ درصدی مرگ و میر زنان معتاد

 

واردات ۵۲ تن چوب اره و ۶ تن درب بطری تنها در یک سال در دولت احمدی نژاد

 

سهم ۱۴ درصدی زنان از بازار کار بخش خصوصی

 

درآمد سرانه ایرانی ها ۱۰ درصد کشورهای صنعتی است

 

بیش از ۳۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند

 

اوضاع بیکاری در ۱۲گروه سنی/ بیکارترین جوانان ایرانی چند ساله‌اند؟

 

واردات ۱۴ تن سنگ پا در دولت احمدی نژاد

 

نیمی از ایرانیان کامپیوتر ندارند

 

بیکاری بالای ۴۰ درصدی زنانِ با تحصیلات دانشگاهی

 

شناسایی ۲۹ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

اعتیاد ‘یکی از ۵ عامل اصلی مرگ در ایران است

 

هفت میلیون نفر در کشور شغل کاذب دارند

 

مرگ ۵۵۰۰ تن در حوادث رانندگی ۴ ماهه ایران

 

۱۹ شهریور : واردات ۴۶ تن رژ لب و ۱۵۰ تن ناخن در دولت دهم

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، آنچه تا امروز در گزارش‌های پیشین این خبرگزاری آمده است دولت دهم که به دولت مهروزی معروف است ساده از کنار واردات عبور نکرده و بسیاری از اقلامی که شاید واردات آن برای کشور ضروری نبوده است و در داخل تولید می‌شده را به داخل وارد کرده است.

 

حال در میان اقلام وارداتی، محصولات آرایشی و بهداشتی نیز نقش پرنگی ایفا کرده که به شرح ذیل است:

 

جدول واردات نوع محصول وزن / تن

 

فراورده ها برای آرایش لب ۴۶

 

سایر فراورده ها برای آرایش چشم غیر از مغز مداد ۲۴۳

 

فراورده ها برای آرایش ناخن دست و پا ۱۵۰

 

پودر ها حتی پودر های بهم فشرده برای مصارف آرایشی ۹۵

 

فراورده ها برای زیبایی و آرایش برای مراقبت پوست ۴۹۳۰

 

فرآورده ها برای فر زدن دائمی و بازگردن فر ۱

 

شامپوها ۶۴۱۲

 

سایر فراورده ها برای پاکیزگی و آرایش مو ۵۴۷۷

 

مواد پاک کننده دهان ۲۹۶۴

 

تمیز کردن بین دندان ها ۷۴

 

مواد پاک کننده دهان و نخ مورد استفاده ۱۰۹

 

فراورده ها برای قبل از اصلاح و حین اصلاح ۱۳۸۱

 

بو زداهای بدن و ضد ترشح عرق ۴۹۴۰

 

املاح معطر برای استحمام ۱۲

 

عود ۱۶

 

مایع مخصوص شستشوی لنز چشمی ۱۲۸

 

صابون حمام و دستشویی ۱۷۱۵

 

صابون طبی ۷۵

 

صابون به شکل مایع ۶۴۷

 

۱۸ شهریور : مرگ ۹۴ کارگر تهرانی در حوادث کار در چهار ماه نخست سال

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در چهار ماه نخست امسال ۹۴ نفر جان خود را در حوادث کار از دست داده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از حوادث کار ۱۹۰ نفر اعلام شده بود ۵۰.۵ درصد کاهش داشته است.

 

در این گزارش با اشاره به جنسیت فوت شدگان حوادث کار در استان آمده است: تمام فوت شدگان حوادث کار در چهار ماه نخست امسال مرد بوده اند.

 

این گزارش تعداد فوت ناشی از حوادث کار در تیر ماه امسال را نیز ۲۶ نفر اعلام کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶.۶ درصد کاهش یافته است.

 

۱۸ شهریور : افزایش ۳۴ درصدی مرگ و میر زنان معتاد

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا پرویز افشار روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به خبرنگاران گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی، مرگ و میر در جمعیت معتادان در سال 93 نسبت به سال 92 حداکثر یک درصد افزایش یافته است اما نکته نگران کننده این است که آمار مرگ و میر در معتادان زن، طی سال 93 نسبت به سال 92، 33 درصد افزایش داشته که این رقمی نگران کننده است.

 

افشار افزود: زنان باید بدانند که ناخواسته به دام اعتیاد مواد محرک می افتند زیرا این مواد در مکان هایی همچون آرایشگاه ها و سالن های ورزشی به عنوان داروی کاهش وزن و افزایش تمرکز در اختیار آنان قرار می گیرد و زنان، هنگامی متوجه اعتیاد خود می شوند که به مصرف چند دارویی گرفتار شده اند.

 

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین اذعان کرد که شیوع اعتیاد در زنان طی ۱۰ سال، دو برابر شده است.

 

** شتاب تغییر الگوی مصرف مواد

 

 افشار،همچنین از تغییر شتابان الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد صنعتی جدید خبر داد و گفت:در سال ۸۰حداکثر یک تا سه درصد مصرف کنندگان مواد مخدر از مواد صنعتی جدید استفاده می کردند اما این آمار اکنون به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است.

 

**تریاک و هرویین شایع ترین مواد مصرفی معتادان

 

 افشار، افزود : در زمان حاضر، براساس آخرین آمار به دست آمده، تریاک و هرویین، شایع ترین ماده مصرفی معتادان کشور است و بعد از این مواد، شیشه و مواد روانگردان در بین معتادان شیوع دارد.

 

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف قرص های با کاربرد دو گانه مانند استامینوفن کدیین و ریتالین در رتبه سوم و چهارم مواد مصرفی معتادان قرار دارد.

 

وی اظهارداشت: طی پنج سال گذشته، الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرده و شیوع اعتیاد از پنج درصد در سال ۸۰ به ۹ درصد در سال ۹۰ رسیده است.

 

۱۷ شهریور :  واردات ۵۲ تن چوب اره و ۶ تن درب بطری تنها در یک سال در دولت احمدی نژاد

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمار در سال ۱۳۸۹، ۳ تن خلال کبریت، یک تن خال چوب پنبه، ۴۸ تن رخت‌آویز چوبی به‌جز صنایع دستی، ۶ تن درب بطری، ۸۳۹ تن کاغذ سیگار (که در جای دیگر گفته نشده و مشمول شماره دیگر تعرفه نبوده است)، ۴۱ تن کاغذ سیگار به شکل دفترچه یا لوله، ۱۶ تن کارت پستال، ۵۲ تن چوب اره، ۴۹۴ تن دستمال کاغذی، ۵۱ تن کاغذ توالت و ۴۷ تن دفترچه مشق به کشور وارد شده است.

 

شاید این قبیل آمار‌ها که ایلنا قرار است در طی هفته‌های جاری آنها را اعلام کند سرنخ‌های بخشی از دلارهای حاصل از فروش نفت طی هشت سال دولت مهرورزی باشد٬ چراکه تا به امروز هیچ یک مقام‌های دولت وقت در خصوص سرنوشت این دلار‌ها حرفی بیان و مطرح نکرده‌اند و مردم نمی‌دانند درآمد حاصل از فروش نفت در کجا هزینه شده است.

 

۱۶ شهریور : سهم ۱۴ درصدی زنان از بازار کار بخش خصوصی

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی در همایش زنان، میزان مشارکت زنان در بخش دولتی ۲۲ درصد و در بخش خصوصی ۱۴ درصد است.

 

فیروزآبادی خاطر نشان کرد: در به کارگیری زنان در توسعه کشور جای کار زیادی داریم و باید تلاش بیشتری به عمل آوریم، چرا که زنان در حوزه‌های تصمیم‌گیری و مشارکت سیاسی حضور فعالی دارند، ولی در عرصه اقتصاد باید این حضور بیشتر و پررنگ‌تر شود.

 

وی با اشاره به آمار قابل توجه زنان تحصیلکرده اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۷ درصد قبول‌شدگان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. از این‌رو باید از پتانسیل زنان و توانمندی‌ها و مشارکت آنها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه اقتصادی بیش از پیش استفاده کنیم.

 

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ناشران زن به عنوان جزئی از کارآفرینان زن نام برد و افزود: کتاب‌ها بنیانگذاران تمدن‌های بشری هستند و از وجود آنها تمدن بشری مکتوب خلق شده است.

 

۱۶ شهریور : درآمد سرانه ایرانی ها ۱۰ درصد کشورهای صنعتی است

 

تهران – ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که درآمد سرانه ایرانی ها اکنون حدود چهار هزار دلار است این رقم در کشورهای صنعتی به بیش از ۴۰ هزار دلار می رسد و حتی درآمد سرانه برخی از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس بالغ بر ۱۰۰ هزار است.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدرضا نعمت زاده در گفت وگویی، اظهار داشت: نمی توانیم با درآمد سرانه چهار هزار دلار رفتاری شبیه ۱۰۰ هزار دلار داشته باشیم اما می توان تلاش کرد تا میزان بازدهی سرمایه ها دو برابر شود.

 

به گفته وی، نمی توانیم بازدهی سرمایه ها را ۱۰ برابر نمائیم اما یکی از چالش های جدی تامین منابع است و باید از داخل، منابع را تامین کنیم، اما لازم است نگاهی هم به بیرون از کشور و منابع خارجی برای تحقق اهداف داشته باشیم.

 

به گفته وزیر صنعت، معدن وتجارت، سال گذشته رشد ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال ۹۲ ثبت شد اما رقم کل بسیار ناچیز است و باید بتوانیم حرکت های جهشی در صادرات داشته باشیم.

 

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ارتباط با برنامه ریزی های صنعت خودرو گفت: فعالیت رقابتی در این بخش در دستور کار قرار دارد و اولویت در این بخش بهره گیری از خودروسازهای داخلی است البته قانون اجازه واردات خودرو را هم داده است.

 

وی افزود: دولت اجازه واردات خودروهای لوکس و باقدرت بالا را نمی دهد البته خودروهای ۲۵۰۰ سی سی ۹۵ درصد نیاز کشور را برطرف می کنند که واردات آن آزاد است.

 

به گفته وی، اکنون هشت تا ۱۰ درصد نیاز سالانه کشور در این بخش به صورت واردات صورت می گیرد که این رقم لطمه ای به تولید داخل نمی زند اما افزایش تنوع محصولات داخلی، می تواند در کاهش واردات موثر باشد.

 

وی موضوع بازاریابی، تبلیغات، توجه به کیفیت و شیوه بسته بندی کالاهای صادراتی را مهم دانست و گفت: ایران قبل از اعمال تحریم ها یک سوم فرش تولیدی را به آمریکا صادر می کرد اما این راه اکنون بسته شده پس از توافق برجام یکی از شروط آن، باز شدن درهای آمریکا به روی فرش ایرانی است که انتظار می رود با این شرایط وضعیت صادرات فرش ایرانی بهبود یابد.

 

۱۶ شهریور : بیش از ۳۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند

 

مشهد – ایرنا – مسوول کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از ۳۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند و جمعیت کشور رو به پیری است.

 

وی ادامه داد: متوسط تعداد فرزندان هر خانوار در کشور در اوایل دهه ۴۰ حدود هفت فرزند بود که این تعداد به دلیل فعالیتهای کنترل جمعیت در دولت پهلوی رو به کاهش گذاشت.

 

سیاح با بیان اینکه امروز نرخ باروری به ۱٫۵ فرزند برای هر خانوار در کشور کاهش یافته است افزود: با ادامه این روند جمعیت روستایی صفر و ۳۰ هزار روستا خالی از سکنه خواهند شد.

 

۱۶ شهریور : اوضاع بیکاری در ۱۲گروه سنی/ بیکارترین جوانان ایرانی چند ساله‌اند؟

 

جوانان ۲۰ تا ۳۰ساله رکورددار بیکاری بوده و بیشترین جویندگان شغل دراین سنین هستند، با این حال جستجوی شغل در ایران از ۱۰ سال تا بالای ۶۵ سال صورت می‌گیرد و شانس اشتغال جوانان تا ۳برابر کمتر از بقیه است.

 

حالا کارشناسان و مسئولان دولتی با بیان دلایل مختلف سعی دارند بگویند چرا بازار کار ایران به چنین حال و روزی دچار شده است. آنها عنوان می کنند فوران رشد جمعیت در دهه ۶۰، امروز جوانانی را به سن کار رسانده است در حالی که بازار کار ایران آماده پذیرش آنها نیست.

 

بیکارترین گروه‌های سنی

 

بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت بیکاری در ۱۲ گروه سنی نشان می دهد هم اکنون بالاترین ترافیک بیکاری و جستجوی شغل مربوط به گروه سنی زیر ۳۰ سال است، همچنین جوانان رده های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، بالاترین میزان بیکاری به میزان ۲۸.۷ درصد را تجربه می کنند که اندکی کمتر از ۳ برابر نرخ عمومی بیکاری در کشور است.

 

از سویی افراد گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال که طبق قانون کار ایران، کارگر نوجوان شناخته می شوند نیز دارای نرخ بالای بیکاری به میزان ۲۲.۲ درصد هستند که این مسئله نشان دهنده بالا بودن شکل گیری تقاضای کار در این رده سنی و یا بی میلی بازار کار نسبت به جذب این گروه از جویندگان شغل است؛ بنابراین نوجوانان از همان ابتدای جستجوی شغل با واقعیت بحران بیکاری مواجه شده و آن را لمس می کنند.

 

اینکه کارجویان ۲۰ تا ۲۴ ساله در ایران دارای نرخ بالایی به لحاظ بیکاری هستند، نشان دهنده این است که شرایط نابسامان بیکاری تنها مربوط به گروه فارغ التحصیلان دانشگاهی نبوده و گروه های با تحصیلات دیپلم و کمتر از آن را نیز شامل می شود که البته بیکاری در این رده تحصیلی به مراتب کمتر است.

 

۲۵ تا ۲۹ ساله ها نیز که مهم‌ترین گروه جویندگان شغل کشور را تشکیل می دهند، با ترافیک ورود به بازار کار مواجه اند و نرخ بیکاری در این گروه سنی بالا و به میزان ۲۰.۲ درصد است که البته این میزان برای زنان این گروه سنی به میزان ۳۸.۲ درصد است.

 

زنان رکورددار نرخ بالای بیکاری

 

پس از آن بیکاری افراد با سنین بالاتر از ۳۰ سال، رفته رفته کاهش می یابد که نشان دهنده به ثمر نشستن تلاش‌های کارجویان برای ورود به بازار کار است. به بیانی دیگر، در سنین بالای ۳۰ سال افراد جستجوهای شغلی کمتری را انجام داده و تلاش می کنند تا در همان شغلی که هستند، آرام بگیرند و دیگر از فکر جستجوی شغل بیرون می آیند.

 

در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، زنان دارای ۴۹.۶ درصد بیکاری هستند که بالاترین نرخ بیکاری زنان است. در ایران به لحاظ فرهنگی ممکن است دختران نوجوان کمتری داوطلب ورود به بازار کار باشند و با وجود اینکه بیکاری آنها بالاتر از مردان است اما تقاضاهای جدی برای شغل در دختران و زنان در گروه سنی بالای ۲۰ سال شکل می گیرد که در این دوره سنی، نرخ بیکاری زنان به یکباره به بیش از ۲ برابر مردان می رسد.

 

روند نرخ بیکاری ۲ برابری زنان نسبت به مردان نه تنها در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، بلکه در ادامه برای زنان تا ۲۹ ساله نیز مشاهده می شود که نشان می دهد دختران نسبت به پسران و زنان نسبت به مردان در اصلی ترین گروه جوینده شغل کشور یعنی زیر ۳۰ سال، از شانس کمتری برای اشتغال برخوردارند.

 

از ۳۰ تا ۶۵ سالگی نیز در ایران جستجو برای یافتن شغل صورت می گیرد ولی ترافیک تقاضا و جنس نیازهای شغلی در این دوران متفاوت است. می توان گفت معمولا در این دوره های سنی افراد در مشاغل خود جا به جا می شوند و کمتر پیش می آید که فردی هیچگونه سابقه شغلی تا سن بالای ۳۰ تا ۶۵ سال نداشته باشد و به یکباره به عنوان نمونه بخواهد در ۵۰ سالگی متقاضی شغل باشد.

 

اغلب جستجوهای شغلی در سنین بالاتر از ۵۰ سال و به سمت دوران بازنشستگی و پس از آن برای امرار معاش و جبران کسری هزینه خانوار صورت می گیرد. همچنین در این دوره های سنی، افراد بیشتر در مشاغل بخش خدمات جامعه فعالیت دارند و البته ممکن است از درصدی هم به عنوان صاحب تجربه، دانش و مهارت برای آموزش جوانان استفاده شود.

 

۱۶ شهریور : واردات ۱۴ تن سنگ پا در دولت احمدی نژاد

 

 دولتی که روزگاری با شعار مهرورزی و آوردن پول نفت به سر سفره های مردم به روی کار آمد؛ فساد و فقر را کلید زد.

 

بسیاری بر این باورند که کالاهای بی کیفیت چینی نباید به کشور وارد شود و مردم باید از بهترین کالا ها استفاده کنند اما اگر بخواهیم از دید دیگری به مسئله نگاه کنیم متوجه این مهم می شویم که علاوه بر واردات بی رویه،  قدرت خرید مردم ایران بسیار کاهش یافته است و عموم مردم دیگر توان استفاده از اقلام تولیدی سایر کشور ها و حتی تولیدات درجه یک و ۲ چین را ندارند.

 

واردات ۱۴ تن سگ ‌پا و ۱۰ تن زیپ

 

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران در آن مقطع زمانی اجناس چینی از جمله ، ‌لوستر، چراغ و روشنایی، تلویزیون، LCD ، بادام زمینی،  سیر، مجسمه،  دستگاه ضبط و پخش،  مایکروویو،  گوشی تلفن همراه، ‌آجر،  ماشین رختشویی، پارچه، کیف مدرسه، چمدان، ‌بلندگوی خودرو،  ‌ساعت مچی (دیواری،‌جیبی)، ‌لیوان،  کره، لامپ کم مصرف ، ‌قاشق و چنگال، پشم حلاجی شده،  دستکش جراحی،  سشوار، ‌عروسک، میکروفن، ‌باطری، بیل و کلنگ، ریش تراش،  شانه،  ‌زیپ، بخار برقی،  تیغ،  میخ، پونز، پیچ، ‌اسباب‌بازی ، آهن ربا، زغال،  شن و ماسه، عینک و عدسی،  ‌پارچه،  چادر ،  روسری، دستمال گردن ، ‌ترازو،سیم خاردار،  الکل، بازی‌های ویدئویی، کاغذ و مقوا، ‌چسب، سبوس ، هدفون، آچار،  آرد و سویا، ‌دستکش، شیلنگ،  جوراب، ‌کاشی،  فرش، بلندگو، گاو صندوق،  ‌لاستیک و حصیر بوده است.

 

همچنین بر اساس آماری دیگر حجم برخی اقلام  به میزان ۸۳۰ تن مداد تراش و تیغه ، ۲۴۷ تن مداد پاکن، ۷۸۰ تن میخ ، میخ سر پهن و پونز، ۷۸۰ کیلو رخت آویز چوبی، ۷۱۳ تن سیر، ۳۸۸ تن عدس ، ۱۸۴ تن زرد چوبه ، ۴۸ تن نخود فرنگی، ۱۶۰ تن قرقره و ماسوره ، ۱۶۰ کیلو خمیر بازی ، یک تن انواع شمع ، ۱۴ تن سنگ پا ، ۱۶ تن واکس کفش، ۱۰ تن زیپ و ۳۵ تن سوزن دوزندگی بوده است.

 

با این همه باید اعلام کرد که اگر قرار بود دلارها صرف واردات شود آیا بهتر نبود اجناسی به کشور وارد شود که تولید آن برایمان صرفه اقتصادی به همراه نداشت. به طور مثال در ابتدای دولت احمدی نژاد یکباره تعرفه گوشی تلفن همراه افزایش چشم گیری داشت و دلیل این افزایش از سوی مقامات وقت راه اندازی خط تولید گوشی تلفن همراه در کشور بود که نتیجه آن افزایش قابل توجه گوشی های قاچاق در بازار و همچنین شکست پروژه تولید گوشی تلفن همراه بود.

 

قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری

 

براساس آمار دیگری نیز میزان قاچاق کالا در دولت وی از رقم یک میلیارد دلار ابتدا به ۶ میلیارد دلار رسید و در انتهای این دولت نیز میزان قاچاق کالا به ۲۰ میلیارد دلار رسید. قاچاق میلیاردی که به طور حتم پشت پرده ها و رازهایی را در دل خود جای داده است چرا که نمی توان تصور کرد یک یا چند قاچاقچی ساده، میلیاردها دلار ارز از کشور خارج و کالاهای قاچاق را به طور برنامه ریزی شده روانه بازار مصرف ایران کنند.

 

۱۶ شهریور : نیمی از ایرانیان کامپیوتر ندارند

 

در عصر تکنولوژی و کامپیوتر هنوز بیش از نیمی از ایرانیان به رایانه دسترسی ندارند.

 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، اگر این دسترسی را به تفکیک خانوارهای شهری و روستایی بررسی کنیم، ملاحظه خواهید کرد که این درصد برای روستاییان به طور فزاینده‌ای بیشتر است به طوری‌که ۷۶٫۶ درصد از خانوارهای روستایی به رایانه دسترسی ندارند و در جوامع شهری این درصد به ۴۶ درصد می‌رسد. در مجموع میزان دسترسی خانوارهای ایرانی به رایانه در جوامع شهری و روستایی به طور میانگین ۴۵٫۹ درصد گزارش شده است.

 

بررسی ضریب نفوذ رایانه نشان می دهد ۲۴٫۴ میلیون نفر از جمعیت کشور که ۲۴٫۲ میلیون نفر آنها افراد ۶ ساله و بیشتر هستند، کاربر رایانه بوده‌اند. از کل جمعیت ۶ ساله و بیشتر کشور ۲۱٫۲ میلیون نفر در نقاط شهری و ۳ میلیون نفر در نقاط روستایی زندگی می‌کرده‌اند که نشان می‌دهد ضریب نفوذ رایانه در کشور ۳۱٫۷ درصد بوده است، همچنین ضریب نفوذ رایانه در بین افراد ۶ ساله و بیشتر کشور ۳۴٫۳ درصد و برای نقاط شهری و روستایی به ترتیب ۴۱٫۴ درصد و ۱۵٫۵ درصد است.

 

براساس آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران، از مجموع ۲۲٫۸ میلیون خانوار کشور در حدود ۸٫۶ میلیون خانوار ۳۷٫۸ درصد در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته‌اند که از این تعداد ۷٫۶ میلیون خانوار یعنی ۸۷٫۷ درصد در نقاط شهری و ۱٫۱ میلیون خانوار یا ۱۲٫۳ درصد در نقاط روستایی زندگی‌می‌کرده‌اند. اندازه این سهم برای خانوارهای شهری ۴۵٫۱ درصد و برای خانوارهای روستایی ۱۷٫۵ درصد است.

 

از کل خانوارهای کشور که در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته‌اند، نحوه دسترسی ۳٫۸ میلیون خانوار ۴۴٫۱ درصد حداقل باند پهن ثابت و عمدتا ای دی اس ال، نحوه دسترسی ۲٫۶ میلیون خانوار یعنی ۳۰٫۲ درصد حداقل باند پهن بی‌سیم و عمدتا بی‌سیم ثابت زمینی مانند وای فای و وای مکس، نحوه دسترسی بالغ بر ۸۳۳ هزار خانوار یعنی ۹٫۷ درصد حداقل باند باریک ثابت عمدتا دایال آپ و نحوه دسترسی حدود ۸۴۲ هزار خانوار یعنی ۹٫۸ درصد حداقل باند باریک سیار و عمدتا جی پی آر اس بوده است. ضمن آنکه نحوه دسترسی ۲٫۳ میلیون خانوار یعنی ۲۶٫۶ درصد اظهار نشده است.

 

بررسی آمارگیری سال ۱۳۹۲ از مجموع ۷۷٫۱ میلیون نفر جمعیت کشور، تعداد ۲۱٫۲ میلیون نفر کاربر اینترنت بوده‌اند که نشان می‌دهد ۲۷٫۴ درصد جمعیت از اینترنت استفاده کرده‌اند، همچنین ۳۱٫۷ درصد جمعیت کشور از رایانه و ۶۱٫۵ درصد از تلفن همراه استفاده کرده‌اند.

 

از کل جمعیت کشور در حدود ۷۰٫۶ میلیون نفر، افراد ۶ ساله و بیشتر هستند. از این تعداد ۲۱٫۰۱ میلیون نفر کاربر اینترنت بوده که بیانگر ضریب نفوذ اینترنت ۳۰ درصدی است و در مقایسه با سال‌های ۱۳۸۷ که ۱۲ درصد بوده و ۱۳۸۹ که ۱۵٫۹ درصد بوده افزایش چشمگیری داشته است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت شهری و روستایی کشور در گروه سنی ۶ ساله و بیشتر به ترتیب ۳۶٫۶ درصد و ۱۲٫۳ درصد بوده است.

 

۱۵ شهریور : بیکاری بالای ۴۰ درصدی زنانِ با تحصیلات دانشگاهی

 

ایلنا: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با آمار بیکاری بالای ۴۰ درصد در میان زنان با تحصیلات دانشگاهی رو به رو هستیم.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در همایش توسعه نقش‌آفرینی زنان تعاونگر در کارآفرینی و اشتغال گفت: اهمیت نقش تعاون به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. این بخش به عنوان بسترساز توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و حتی سیاسی و فرهنگی باید بیشتر مورد توجه باشد.

 

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که با بیکاری بالای ۴۰ درصد در میان زنان دارای تحصیلات دانشگاهی رو به رو هستیم گفت: در دهه‌های اخیر به واسطه  رشد تحصیلات دانشگاهی دختران  نمره قابل قبولی گرفته‌ایم اما در زمینه تبدیل این دانش‌آموختگان به نیروی انسانی هنوز نتوانسته‌ایم موفق باشیم

 

۱۵ شهریور :  شناسایی ۲۹ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره آمار ایدز در کشور و بین دانشجویان گفت: در حال حاضر توانسته ایم حدود ۲۹ هزار نفر را که مبتلا به این عفونت شده اند شناسایی کنیم؛ برخی از این افراد بیمار شده اند، برخی فوت کرده اند و برخی هم در مرحله بدون علامت بیماری به سر می برند.

 

گویا افزود: بر اساس برآوردهای ما این تعداد چیزی حدود یک سوم تخمین های ما از وجود این عفونت در بین مردم کشورمان است و بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر ممکن است مبتلا به این عفونت باشند و از ابتلای خودشان آگاه نباشند، این افراد قطعا راه های پیشگیری و مراقبت از خود را درست نمی‌دانند.

 

وی همچنین درباره رایج ترین راه انتقال ایدز در کشور گفت: از ابتدا تاکنون بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی و مصرف سرنگ و سوزن مشترک بوده است و تماس های جنسی نیز از جمله راه های انتقال این بیماری است.

 

۱۵ شهریور : شناسایی ۲۹ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا(یورو استات) نشان می دهد مواد غذایی جایگاه مهمی در مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا دارد.

 

کل مبادلات تجاری ایران با ۲۸ کشور اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳٫۷۰۵ میلیارد یورو بوده که ۴۹۶ میلیون یورو از این رقم برابر با ۱۳ درصد مربوط به مبادلات مواد غذایی بوده است.

 

ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۰۹ میلیون یورو غذا از اتحادیه اروپا وارد کرده است. واردات غذای ایران از اروپا در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از نصف شده و به عبارتی دیگر با افت ۵۲ درصدی مواجه شده است. ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۵۲ میلیون دلار ماده غذایی از اروپا وارد کرده بود.

 

واردات غذای ایران از کشورهای اروپایی در نیمه نخست امسال معادل ۱۰ درصد کل واردات ۳٫۱۵۵ میلیارد یورویی ایران از این اتحادیه بوده است.

 

با وجود کاهش واردات غذای ایران از اروپا صادرات مواد غذایی از ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست ۲۰۱۵ رشد ۱۲ درصدی داشته و به ۱۸۷ میلیون یورو رسیده است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۶۶ میلیون یورو ماده غذایی به اروپا صادر کرده بود.

 

صادرات مواد غذایی ایران به اروپا در نیمه نخست ۲۰۱۵ معادل ۳۴ درصد کل صادرات ۵۵۰ میلیون یورویی ایران به این اتحادیه بوده است.

 

۱۵ شهریور : اعتیاد ‘یکی از ۵ عامل اصلی مرگ در ایران است

 

بی بی سی. پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفته است که اعتیاد یکی از پنج عامل اصلی مرگ و یکی از پنج بیماری اول در این کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای افشار امروز یکشنبه ۱۵ شهریورماه با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای مقابله با اعتیاد گفت که ۵۰ درصد اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری از اعتیاد هزینه می شود.

 

او در عین حال گفت که تنها سه درصد جامعه ایران گرفتار اعتیاد است و ۹۷ درصد جمعیت “پاک” هستند.

 

براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، سالی ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود و متوسط سن آغاز اعتیاد در افراد، به ۱۵ سال رسیده است.

 

نسبت جنسیتی معتادان در ایران در حال تغییر است و درصد معتادان زن در سه سال گذشته از ۵ و ۲ دهم درصد به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 

سال گذشته وزیر کشور ایران اعلام کرد که شیشه پر مصرف ترین ماده اعتیادآور مصرفی در کشور است و در دو سه سال گذشته مصرف این ماده از ۳ و ۶ دهم درصد به ۲۲ درصد رسیده است.

 

۱۲ شهریور : هفت میلیون نفر در کشور شغل کاذب دارند

 

ایران و ایرانیان روزهای ویژه‌ای را سپری می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر عبور از شرایط دشوار اقتصادی‌اند.

 

به گزارش فرهنگ نیوز،کاهش ۲۰درصدی قدرت خرید مردم و کوچک شدن کیک تولید ملی و رشد شتابان نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها به ویژه زنان تحصیلکرده از نشانه‌های وخامت اقتصاد است. اما این متغیرها و سایر دیده‌های بدفرجام در کسب وکار ایرانیان با امنیت آینده گره می‌خورد و کارشناسان نسبت به برخی از آنها هشدار می‌دهند.

 

کارشناسان یک موسسه تحقیقاتی در تازه‌ترین تحلیل‌های خود ۲متغیر «مشاغل کاذب» و «نابرابری‌»ها را از اثرگذارترین مقوله‌های موجود در مسیر راه توسعه امنیت تشخیص داده و نکات قابل عنایتی را نشان داده‌اند.

 

مشاغل کاذب

 

* طبق بررسی‌های انجام شده و اعلام مسوولان، مشاغل کاذب در چند سال اخیر رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. به طوری که ۶۴ میلیون نفر ایرانی در سن کار، ۲۲ میلیون نفر در بخش‌های مختلف اقتصادی مشغول به کار هستند که ۷میلیون نفر از آنها دارای اشتغال غیررسمی یا کاذب هستند.

 

* بررسی‌های بانک مرکزی در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد ۲۴درصد خانوارهای ایرانی بدون فرد شاغل، ۵۷درصد دارای یک نفر فرد شاغل، ۱۵. ۵ درصد دارای دو نفر شاغل و ۳. ۵ درصد دارای سه نفر شاغل و بیشتر بوده‌اند.

 

* طبق سخنان معاون وزیر کشور از ۱۷میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن روستاها، ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار نفر جزو جمعیت غیرفعال هستند و ۹۰۰هزار نفر از کل جمعیت در سن کار روستاها افراد جویای کار هستند.

 

* در سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری زنان و دختران جوان بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری مردان جوان بوده است. این وضعیت به مثابه زنگ خطر است چراکه در صورتی که این جمعیت نیروی کار به مشاغل کاذب روی آوردند از آنجا که میزان آسیب‌پذیری زنان در مشاغل کاذب به مراتب بیشتر است، عواقب بدتری به همراه دارد.

 

* درحال حاضر، تعداد کل بیکاران مطلق کشور از سوی مرکز آمار ایران ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده است. به گفته معاون وزیر کار ۳۱درصد از این تعداد یعنی ۷۷۵هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

 

* ریشه‌های رواج مشاغل کاذب عبارتند از: افزایش نرخ بیکاری، افزایش مهاجرت به شهرها، بیکاری افراد تحصیلکرده، افزایش سهم شاغلان بخش خدمات، ضعف مهارت‌های شغلی، فقر و کاهش درآمد حقیقی.

 

* مهم‌ترین دلیل افزایش مشاغل کاذب، افزایش فقر در بین اقشار مردم است. به گفته برخی کارشناسان ۴۰درصد جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر ۳۰میلیون نفر مردم ایران زیر خط فقر هستند.

 

* مهم‌ترین آثار اقتصادی افزایش مشاغل کاذب: افزایش جرم، هدر رفتن سرمایه‌های انسانی، اخلال در آمار اقتصادی و کاهش ظرفیت مالیات ‌ستانی هستند.

 

* در جهت کاهش مشاغل کاذب می‌توان اقدامات ذیل را انجام داد: ایجاد شغل، کاهش سودآوری و افزایش هزینه‌های مشاغل دلالی، افزایش ارتباط بین آموزه‌های دانشگاهی با نیازهای بازار کار و برنامه‌ریزی در جهت افزایش رفاه خانوارها.

 

توزیع نابرابر فرصت‌ها

 

*معیارهای درآمد سرانه حقیقی، بهره‌مندی از آموزش مناسب، دسترسی به خدمات بهداشتی و پزشکی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی همگی نشان‌دهنده وجود شکاف و نابرابری در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد منابع و فرصت‌ها در ایران توزیع نابرابری دارد. به گونه‌یی که توسعه‌نیافتگی بخش‌های وسیعی از کشور منجر به بروز شکاف منطقه‌یی میان این مناطق و سایر نقاط کشور شده است.

 

بررسی سهم اعتبار استانی مصوب در قوانین بودجه سال‌های اخیر نشان می‌دهد سهم اعتبار استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس، مرکزی و یزد از کل اعتبارات استانی روند افزایشی داشته و در بدترین حالت سهم ثابت خود را حفظ کرده‌اند اما استان‌هایی چون ایلام، خراسان جنوبی، کردستان و خوزستان سهم اعتبارشان روند کاهشی داشته است.

 

۱۰ شهریور : مرگ ۵۵۰۰ تن در حوادث رانندگی ۴ ماهه ایران

 

در چهار ماهه نخست سال جاری ۵۵۹۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات حوادث رانندگی ۵۸۰۱ نفر بود، ۳٫۶ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش ایسنا سازمان پزشکی قانونی کشور، اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۴۳۰۲ مرد و ۱۲۹۳ زن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که بیشترین آن‌ها به ترتیب با ۳۶۶۸ فوتی در محورهای برون شهری، ۱۴۹۰ نفر در محورهای درون شهری، ۴۱۸ نفر در مسیرهای روستایی و ۱۹ نفر در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

 

در این مدت همچنین استان‌های فارس با ۴۹۲، خراسان رضوی با ۴۶۰ و تهران با ۳۸۵ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۰، خراسان جنوبی و اردبیل هر کدام با ۵۶ و کهگیلویه و بویراحمد با ۶۱ فوتی به ترتیب کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

 

بر اساس این گزارش در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۰۴ هزار و ۷۲۴ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۷۴ هزار و ۷۲۱ نفر از آنان مرد و ۳۰ هزار و سه نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۳ درصد کاهش یافته است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©