Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ برابر با  ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴  برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۹۹)

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کمبود ۱۲۰ هزار پرستار در کشور

 

زنان سرپرست خانوار در آینه آمار

 

سهم زنان در بازار کار کم شده است

 

وسعت جنگل های شمال از ۶/۳ به ۹/۱ میلیون هکتار کاهش یافته است

 

۵ / ۲۶درصد زنان ایرانی بیماری‌ اعصاب و روان دارند

 

نابودی ۴۰۰ هزار نخل در اروندکنار/ سد گتوند فاجعه آفرید

 

واردات بی رویه و قاچاق علت تعطیلی هزار واحد تولید پوشاک در مشهد

 

جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی/ مدرک‌گرایی به روستاها هم رسید!

 

وضعیت نگران کننده طلاق در کشور

 

قاچاق سالانه ۵۰۰ میلیون متر پارچه

 

موج ورشکستگی در صنعت خودرو / اخراج ١٠ هزار کارگر

 

واردات ۶۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در نیمه اول سال

 

۲۴ مهر : کمبود ۱۲۰ هزار پرستار در کشور

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود ۱۲۰ هزار پرستار در کشور از ارسال قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه خبر داد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه کمبود نیرو چند اقدام صورت گرفته است، گفت: یکی از اقدامات درباره بیمارستان‌های تازه تاسیس است که مجوز ۷۰۰۰ نیروی بالینی با اولویت نیروی پرستاری را اخذ کرده‌ایم، همچنین حدود ۹۰۰۰پرستار در قالب طرح تحول سلامت بکارگیری شده‌اند.

 

میرزابیگی ادامه داد: اقدام دیگر اینکه موسسه متمرکزی با عنوان کارآفرینان سلامت راه‌اندازی شد تا نیروهای خریدخدمت را به کار گیرد تا استثمارهایی را که شرکت‌ها در گذشته نسبت به نیروهای خرید خدمت می‌کردند از بین برود. در این راستا با ۱۰ الی ۱۱ دانشگاه قرارداد منعقد کردیم و صاحب امتیاز آن وزارت بهداشت است.

 

میرزابیگی درباره کمبود پرستار گفت: گروه پرستاری ما حداقل باید به ۲۶۰ هزار نفر برسد. در حال حاضر گروه پرستاری حدود ۱۴۰ هزار نفر است و بالغ بر ۱۲۰ هزار پرستار نیاز داریم. باید توجه داشته باشیم که پرستار فقط مخصوص بیمارستان‌ها نیست بلکه نیاز داریم تا خدماتی مانند درمان در منزل نیز فعال شود.

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه پرستاری سه سطح خدمات اولیه، عمومی و تخصصی را دارد، گفت: هیچ کجای خدمات اولیه توسط پرستاران دانشگاهی ارائه نمی‌شود، برهمین اساس در سطح اولیه تربیت ۱۰ هزار نفر را با عنوان کمک پرستار آغاز کرده‌ایم. در سطح خدمات عمومی نیز ظرفیت ۱۸۱ دانشکده پرستاری به دو برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین بحث بکارگیری مربیان و اساتید بالینی نیز در دستورکار است.

 

۲۴ مهر : زنان سرپرست خانوار در آینه آمار

 

خانواده‌هایی در کشورمان هستند که زنان به عللی مانند فوت، زندانی‌شدن یا ابتلای شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج، سرپرستی خانواده را برعهده می‌گیرند.

 

در سال ١٣٦٥، از کل تعداد خانوارهای ایران، ٦٨٥هزارو ٥١١ خانوار دارای سرپرست زن بودند. تعداد خانوارهای زن‌سرپرست کشور در سال ٧٥ برابر با یک‌میلیون‌و ٣٧‌هزارو ٣٢١ خانوار بود که در مقایسه با ١٠ سال قبل، در حدود ٣٥٢‌ هزار خانوار به خانوارهای زن پرست افزوده شده است. تعداد خانوارهای زن‌سرپرست در سرشماری‌های بعد با روندی شتابان در حال افزایش بوده است، به‌گونه‌ای‌که در سال ١٣٨٥ در حدود یک‌‌میلیون‌و ٦٤١‌ هزارو ٤٤ خانوار زن‌سرپرست بود که با افزایشی زیاد در سال ١٣٩٠، این شمار به دو‌میلیون‌و ٥٤٨‌هزارو ٧٢ خانوار رسیده است.

 

به‌عبارت‌دیگر در سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٩٠، رقمی معادل یک‌‌میلیون‌و ٥١٠‌هزارو ٧٥١ خانوار به خانوارهای زن‌سرپرست کشور افزوده شده است؛ به‌بیانی‌روشن‌تر میزان خانوارهای زن‌سرپرست در کل کشور از ٧,١ درصد در سال ١٣٦٥ به ١٢,١ درصد در سال ١٣٩٠ افزایش یافته است.

 

بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار ٥٠ سال و بالاتر

 

 در سال ١٣٩٠ از کل سرپرستان خانواری که مرد هستند، حدود ١٦ درصد در گروه‌های سنی کمتر از ٣٠ سال قرار دارند. این در حالی است که از کل زنانی که سرپرست خانوار هستند، حدود پنج درصد (١٣٧٩ نفر) در گروه‌های سنی کمتر از ٣٠ سال قرار دارند. بیشترین درصد زنان سرپرست خانوار کشور در گروه‌های سنی ٥٠ سال و بالاتر (١٧٦١٤٦١ نفر) قرار دارند، درحالی‌که بیشترین درصد مردان سرپرست خانوار در سنین ٣٠ تا ٥٠ سال قرار دارند که بیانگر سالخورده‌بودن زنان سرپرست خانوار در مقابل مردان سرپرست خانوار است.

 

به‌عبارتی می‌توان گفت زنان به‌علت کمتر در معرض مرگ‌بودن، به‌دلیل عواملی مانند تصادفات، بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از مشاغل سخت، امید زندگی بالاتری نسبت به مردان دارند؛ بنابراین فوت مردان به‌عنوان سرپرست خانوار بیشتر از زنان است.

 

همچنین احتمال ازدواج مجدد در زنان بی‌همسر ٥٠‌ساله و بیشتر، بسیار کمتر از مردان با همین شرایط است که موجب بالارفتن آمارهای مربوط به ‌زنان سرپرست خانوار در گروه‌های سنی مذکور شده است. در این شرایط لازم است نه‌تنها معاونت امور زنان و خانواده، بلکه سایر نهادهای دولتی در جهت رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار تلاش کنند؛ زیرا توانمندسازی و بهبود وضعیت آنان نه‌تنها به‌نفع این‌دسته از زنان است، بلکه برای فرزندان آنان هم نتایج مثبتی را در پی دارد

 

۲۴ مهر : سهم زنان در بازار کار کم شده است

 

با وجود آنکه بیش از ۵۰ درصد نیروی کار کشور را زنان تشکیل می‌دهند، آمارهای رسمی بیانگر آن است که در طول سال‌های اخیر، تعداد شاغلان زن در ایران با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و روند نزولی را در پیش گرفته است.

 

براساس گزارش اطلس وضعیت زنان، در طول سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ نرخ اشتغال زنان کشور روند نزولی داشته است؛ به نحوی که طی سال ۱۳۷۵ از کل جمعیت فعال زن در کشور ۸۶٫۷ درصد شاغل بوده‌اند. نرخ اشتغال در سال ۱۳۸۵ نیز نسبت به سال ۱۳۷۵ با ۱۰ درصد کاهش به ۷۶٫۷ درصد رسیده و در سرشماری سال ۱۳۹۰ به ۷۵٫۸ درصد کاهش یافته است که نشان از کاهش تدریجی سهم اشتغال زنان دارد.

 

بر اساس این آمار، ‌نرخ اشتغال در میان کل زنان جوان کشور در سال ۱۳۷۵ برابر با ۷۹٫۱ درصد بوده که شاخص مذکور در سال ۱۳۸۵ با کاهشی قابل توجه به ۶۲٫۳ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۰ این نرخ به ۵۹٫۴ درصد تنزل یافته است.

 

چندی قبل نعمت زاده – وزیر صنعت، معدن و تجارت – از سه‌برابر شدن نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان خبر داد و گفت: در حال حاضر جمعیت فعال کشور حدود ۲۳ میلیون نفر است که سهم خانم‌ها در این زمینه بسیار کم و حداکثر ۱۵ درصد است.

 

نگاه محدود و سنّتی موجب نادیده گرفتن زنان در بازار کار شده است

 

 وی با اشاره به نرخ بیکاری ۳۰ درصدی زنان کشور گفته است: متاسفانه تعداد بیکارهای خانم سه برابر متوسط نرخ بیکاری کشور است و اگر متوسط بیکاری کشور را ۱۱ درصد در نظر بگیریم، سطح بیکاران تحصیلکرده خانم به ۳۰ درصد می‌رسد.

 

مرکز آمار ایران نیز در گزارش بهار سال ۱۳۹۴، نرخ بیکاری مردان را ۹ درصد و نرخ بیکاری زنان را ۱۹٫۲ درصد اعلام کرد که در نوع خود قابل تامل است و ضرورت توجه به فراهم کردن بازار کار مناسب برای زنان و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر را نشان می‌دهد.

 

در همین راستا حمید حاج اسماعیلی – تحلیلگر بازار کار – بر این باور است که هیچ مانعی برای حضور و مشارکت زنان همپای مردان وجود ندارد و دقت و تعهد زنان و شرایط کار آنها در بسیاری موارد بیش از مردان موثر و نقش‌آفرین است.

 

به گزارش ایسنا، در حالی که افزایش سطح تحصیلکرد‌گی زنان یک شاخصه و مولفه مهم در توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود، نوع نگاه به جنس زن در انجام برخی کارها، فقدان تناسب میان بازار کار و نظام آموزشی، کمبود شغل و مهیا نبودن امکانات لازم برای پرورش ایده‌های جدید موجب شده تا سهم زنان در بازار کار نادیده گرفته شود و شرایط استفاده مناسب از ظرفیت بالقوه زنان آن طور که باید فراهم نشود.

 

۲۳ مهر : وسعت جنگل های شمال از ۶/۳ به ۹/۱ میلیون هکتار کاهش یافته است

 

کاشان- ایرنا- مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وسعت رویشگاه های جنگلی استان های گلستان، گیلان و مازندران در نیم قرن گذشته از حدود ۳٫۶ به ۱٫۹ میلیون هکتار کاهش یافته است.

 

 به گزارش ایرنا، محمد درویش چهارشنبه شب در همایش آب، پسماند و بهداشت محیط در کانون جوانه های کاشان اظهار داشت: ۸۰۰ هکتار از جنگل های باقی مانده نیز مخروبه است.

 

وی از هیرکانی به عنوان دیرینه ترین رویشگاه گیاه نه تنها در ایران بلکه در جهان نام برد و افزود: بسیاری از اکولوژیست ها و گیاه شناسان جهان آرزوی داشتن چنین اکولوژی را دارند، اما ما نه تنها قدر آن را نمی دانیم بلکه آن را به زباله دان تبدیل کرده ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: خلیج فارس هم اکنون به آلوده ترین آبگیر کره زمین تبدیل شده است.

 

درویش ادامه داد: حرمت خلیج فارس را نباید فقط در حفظ پسوند آن بدانیم، بلکه باید بکوشیم تا از آلودگی آب خلیج فارس نیز جلوگیری شود.

 

وی با بیان اینکه ایران با بحران شدید آب روبرو است، تصریح کرد: ضایعات بخش کشاورزی ایران شش برابر استاندارد جهانی است، به این معنا که حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب آب سالانه در این بخش مصرف می شود اما به علت بسته بندی های نامناسب، تولیدات غذایی آن در عمل بدست مصرف کننده واقعی نمی رسد.

 

بگفته وی عمق آب تالاب بندر انزلی نیز خیلی کاهش یافته و در بیشتر جاهای آن نمی توان قایقرانی کرد و زباله ها تمام وجود آن را فرا گرفته است.

 

مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: میزان نشست زمین در پایتخت هم به علت برداشت بی رویه آب به ۹۰ برابر شرایط بحرانی رسیده است.

 

وی همچنین وجود فیلتر و ضایعات سیگار در ایران را فوق العاده خطرناک و چهره ای غم انگیز برای طبیعت دانست و گفت: سالانه یک تا دو میلیارد مترمکعب آب ناشی از تزریق آرسنیک موجود در سیگار نمی توان از آن بهره برداری کرد.

 

درویش افزود: این مهم یعنی اینکه دو برابر کلان شهری به وسعت تهران که حدود ۳۰ میلیون نفر از آب شرب آن استفاده می کنند به علت ضایعات سیگار رها شده است.

 

مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در کدام مقطع تاریخی سراغ داریم که همزمان همه تالاب های مرکزی از بین رفته باشد؟ افت سطح آب های زیرزمینی به بیش از دو متر رسیده باشد و ۹۰ درصد از اندوخته های جانوری را نیز از دست داده باشیم؟

 

وی همچنین تصریح کرد: در کدام دوره از تاریخ سراغ داریم که بطور همزمان شمار جانوران اعم از بز، کل، آهو، جبیر، قوچ، میش و گوزن به کمتر از ۱۱۰ هزار راس رسیده و ۱۸ میلیون راس بلوط در زاگرس خشک شده باشد؟

 

۲۱ مهر : ۵ / ۲۶درصد زنان ایرانی بیماری‌ اعصاب و روان دارند

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۵/۲۶ درصد زنان ایرانی دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند؛ این در حالیست که متوسط ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ۶/۲۳ درصد است.

 

دکتر علی اکبر سیاری در نشست مشترک وزارت بهداشت با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: تامین مالی، تامین سلامت و امنیت سه دغدغه مهم سلامت به شمار می‌آید. نخستین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی از طریق پیشگیری از مرگ نابهنگام زنان است. از دیگر وظایف این وزارتخانه می‌توان به ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری و افزایش امید به زندگی اشاره کرد. در حال حاضر سن امید به زندگی زنان از ۷۰ سال به ۶/۷۴ سال رسیده است و میزان مرگ و میر آنها از ۴۲ هزار در سال ۹۰ به ۴۴ هزار افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها جزو مهم‌ترین علل مرگ و میر زنان به شمار می‌روند، گفت: برای برخی از این بیماری‌ها، برنامه‌های اختصاصی داریم و تلاش کرده‌ایم میزان مرگ و میر زنان ناشی از حاملگی و زایمان را کاهش دهیم و در این زمینه به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌ایم؛ به طوری که سالانه ۳۰۰ مادر به علت حاملگی و زایمان فوت می‌کنند.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۰، ۴۳  درصد از علل فوت زنان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ۷/۲۳ درصد به علت ابتلا به سرطان بوده است. تقریبا ۹۸ درصد از مرگ آنها نیز مربوط به ۱۰ عامل می‌شود.

 

وی درباره سایر بیماری‌های زنان نیز گفت: کم خونی یکی دیگر از بیماری‌های زنان است. از سوی دیگر ۴۹ درصد از زنان بالای ۳۰ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

 

سیاری با اشاره به ارائه خدمات به زنان حاشیه شهرها گفت:‌ ۱۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها بدون دسترسی به خدمات اولیه زندگی می‌کردند که برای آنها خدمات بهداشتی ارائه شده است و در حاشیه شهرها مراکز ویژه زنان آسیب دیده بوجود آمده و تلاش‌هایی در جهت ایجاد اشتغال، راه‌اندازی مهد کودک و تغذیه رایگان انجام شده است.

 

۲۱ مهر : نابودی ۴۰۰ هزار نخل در اروندکنار/ سد گتوند فاجعه آفرید

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار نخل در اروندکنار نابود شدند و گفت: سد گتوند نیز یکی از عوامل موثر بروز این مشکل است.

 

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با در معرض خطر قرار گرفتن درختان نخل آبادان و خرمشهر به دلیل شوری آب اظهار کرد: نخیلات منطقه آبادان و خرمشهر در انتهایی‌‌ترین قسمت رودخانه کارون و قبل از اتصال این رود به دریا قرار دارند، همچنین این منطقه جزر ومدی نیز هست و اگر کاهش آورد و دبی رودخانه را داشته باشیم، اثرات آن بر نخلستان‌های این دو منطقه بسیار چشگیر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه همیشه این پتانسیل در آبادان و خرمشهر وجود دارد که نادیده گرفتن برخی مسائل، سبب خشکی نخل‌های این مناطق و کاهش تولید خرما شود، اظهار کرد: خشکسالی، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه و بحث‌هایی که در ارتباط با سد گتوند وجود دارد، در حال حاضر تهدیدی برای نخیلات این مناطق هستند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی آماری را از منطقه اروند کنار ارائه داد که نشان می‌دهد؛ ۴۰۰ هزار نخل در سال ۹۳ در این منطقه خشک شده‌اند.

 

۲۱ مهر : واردات بی رویه و قاچاق علت تعطیلی هزار واحد تولید پوشاک در مشهد

 

مشهد- ایرنا- رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد گفت: حدود هزار واحد تولید پوشاک فعال در این شهر طی سالهای اخیر تعطیل شده اند.

 

محسن مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا واردات بی رویه پوشاک خارجی و نیز قاچاق آن، ناکارآمدی سیاستهای اتخاذ شده، افزایش مالیات و ناتوانی در تامین هزینه ها از مهمترین علل تعطیلی این واحدهای تولیدی برشمرد.

 

وی افزود: بیکاری عده زیادی از شاغلان در واحدهای تولیدی پوشاک و آسیبهای اجتماعی و اقتصادی فراوان از تبعات تعطیلی واحدهای تولید پوشاک در مشهد هستند.

 

وی شمار تولیدکنندگان کنونی پوشاک در شهر مشهد را ۷۵۶ واحد عنوان و بیان کرد: با این وجود هم اکنون ۹۸ درصد پوشاک عرضه شده در بازار این شهر وارداتی است.

 

۲۱ مهر : جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی/ مدرک‌گرایی به روستاها هم رسید!

 

 جشن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف مطالعات جدید نشان می‌دهد رکورد بیکاری فارغ‌التحصیلان روستایی مربوط به رشتههای حقوق، صنعت و فرآوری، محیط زیست،بازرگانی،علوم اداری و مهندسی است و در این رشته‌ها بیشترین مشکل ورود به بازارکار وجود دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر مهمترین و جدی ترین مسئله در بازار کار کشور است. بیکاری جوانان تحصیل کرده امروز دیگر شهر و روستا ندارد و در تمامی بخش‌ها وجود دارد. شرایط امروز به گونه ای است که امکان کاریابی برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از تحصیل کرده‌های فنی و مهارتی به مراتب دشوارتر است.

 

بیکارترین رشته‌های تحصیلی در روستاها کدامند؟

 

نتایج بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی در روستاهای کشور نشان می‌دهد که بیشترین تعداد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته های بازرگانی و امور اداری، علوم انسانی، مهندسی و حرفه های مهندسی به ترتیب با ۲۱.۳ درصد، ۱۵.۶ درصد و ۱۳.۹ درصد وجود دارند و این رشته ها بالاترین آمار بیکاری جوانان روستاهای کشور را دارند.

 

همچنین رشته های حقوق، صنعت و فرآوری و حفاظت محیط زیست نیز با ۳۶.۸ درصد، ۳۱.۴ درصد و ۳۰.۴ درصد؛ بالاترین آمار بیکاری را در بین جوانان تحصیل کرده روستایی کشور دارند. البته این وضعیت با اندکی تغییر در مورد جوانان ساکن در شهرها وجود دارد.

 

در برخی رشته ها اوضاع بهتر است و جوانان تحصیل کرده در این بخش‌ها به مراتب آسان‌تر وارد بازار کار می شوند. میزان بیکاری در رشته‌های تحصیلی دامپزشکی، خدمات بهداشتی و تربیت معلم و علوم تربیتی به ترتیب ۴.۲ درصد، ۴.۵ درصد و ۹.۶ درصد است.

 

آنچه که گزارش بازار کار روستایی وزارت کار -براساس آمارهای سال ۹۲ – نشان می دهد نرخ مشارکت روستایی کشور اندکی بهتر از وضعیت فعالیت اقتصادی در شهرهای کشور است. در برخی از استان‌ها مانند اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی فعالیت بهتری در بین جمعیت روستایی وجود دارد.

 

۵۰ درصد اشتغال در روستاها کشاورزی است

 

در نقطه مقابل در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان اوضاع چندان خوب نیست و روستائیان تمایل و یا زمینه کمتری برای انجام فعالیت اقتصادی دارند. بیشترین نرخ اشتغال نیز مربوط به استان‌هایی مانند تهران، مرکزی و کرمان است و کمتری نیز مربوط به کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و لرستان است.

 

کشاورزی در روستاهای کشور ۵۰.۱ درصد کل اشتغال را ایجاد کرده و این وضعیت در مورد استان‌هایی مانند اردبیل، کرمان و کردستان بهتر است به نحوی که در این استان‌ها کشاورزی ۶۷.۳ درصد تا ۶۸.۷ درصد کل اشتغال را ایجاد کرده است.

 

با این وجود، مشاغل کشاورزی در استان تهران تنها ۱۰.۷ درصد، در یزد ۲۹.۳ درصد و در هرمزگان نیز ۳۳.۵ درصد اشتغال را ایجاد کرده و مابقی فعالیت های ساکنان در این مناطق از کشور در حوزه های صنعت و خدمات شکل می گیرد.

 

۲۰مهر : وضعیت نگران کننده طلاق در کشور

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن خودداری از ارائه آمار درباره تعداد طلاق‌های ثبت شده در کشور و ابراز نگرانی از این موضوع، گفت: وضعیت طلاق در کشور نگران کننده است و مسئولین باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

 

علیرضا آوایی اظهار کرد: میانگین رشد جمعیت در کشور در حال حاضر ۵۶/۱ درصد است و استان‌های گیلان، مازندان و مرکزی کمترین رشد و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بیشترین رشد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پایان به وضعیت طلاق در استان البرز اشاره کرد و گفت: طلاق در استان البرز نگران کننده نیست و این استان جزو استان‌های میانی کشور در این امر به حساب می‌آید.

 

۲۰ مهر : قاچاق سالانه ۵۰۰ میلیون متر پارچه

فرارو

وزیرصنعت با بیان اینکه حدود ۱.۳ میلیارد متر پارچه در سال لازم داریم، گفت: از این میزان، ۸۰۰ میلیون متر در داخل تولید و ۵۰۰ میلیون متر قاچاق می‌شود و این به دلیل سود بازرگانی بالا است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت زاده گفت: با تشکلها و صنعتگران صنعت نساجی جلسات متعددی می گذاریم تا بتوانیم بازسازی و نوسازی صنایع را سرعت دهیم و فعالان این بخش نیز باید با مذاق مصرف کننده پارچه و لباس تولید کنند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قانون اجازه داده است که چنانچه ۱۰۰ درصد سود شرکت خالص برای تولید سرمایه گذاری شود از معافیت مالیاتی برخوردار شود؛ لذا باید بخش عمده سود شرکت‌ها برای تکمیل و توسعه صنعت صرف شود و شکوفایی صنعت اینگونه محقق می شود.

 

۲۰ مهر : واردات ۶۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در نیمه اول سال

 

تهران – ایرنا – در حالی که میزان واردات انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۲۱۸ کیلوگرم به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۹ دلار بود این رقم در شش ماهه اول سال جاری به حدود ۹ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۷۷ کیلوگرم و ارزش ۵۹ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است.

 

به گزارش ایرنا، آمارهای گمرکی نشان می دهد در شش ماهه اول امسال ۵۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم انواع لوازم آرایش لب وارد کشور شده که ارزش آن در مجموع ۹۵۴ هزار و ۱۲۴ دلار و معادل بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

 

** واردات بیش از ۹ میلیارد تومانی لوازم آرایش چشم

 

فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که در این مدت ۱۵۵ هزار و ۱۶۳ کیلوگرم «لوازم آرایشی تحت عنوان فرآورده های آرایش چشم» وارد ایران شده که مجموع این نوع کالای آرایشی برای کشور بیش از سه میلیون دلار ارزش داشته است.

 

ارزش ریالی این میزان لوازم آرایشی وارداتی چشم بیش از ۹ میلیارد تومان بوده است.

 

** واردات ۱۴میلیارد تومان لاک

 

در شش ماهه اول سال جاری در مجموع ۶۴۷ هزار و ۳۷۸ کیلوگرم انواع «فرآورده های آرایش ناخن دست و پا»به ارزش ۵ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۶۶۰ دلار وارد کشور شده است.

 

آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به کشور در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که ارزش واردات این محصول نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

 

** واردات ۶۱۵ تنی پودر آرایش

 

انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست دیگر محصول آرایشی بوده که براساس آمار موجود معادل ۷۸ هزار و ۴۵۷ کیلوگرم و ارزش ۷۲۵ هزار و ۸۷۳ دلار یا حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وارد کشور شده است.

 

در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی شش ماهه اول سال جاری، فرآورده های زیبایی و آرایشی و مراقبت از پوست به میزان دو میلیون و ۳۶۳ هزار و ۴۳۷ کیلوگرم به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد تومان و یا بالغ بر ۲۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

** واردات شامپو

 

همچنین در این مدت ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۷۳ کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از ۳۵میلیارد تومان یا ۱۲میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۸۱ دلار وارد کشور شده است.

 

فرآورده های آرایش مو نیز تحت عنوان های«فیکساتور مو» و «فرآورده هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده اند.

 

براساس این ارقام، در فصول بهار و تابستان مجموعا بیش از۷۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم «فیکساتور مو»به ارزش ۱۵۷ هزار و ۵۷۸ دلار، حدود ۴۵۷ میلیون تومان و چهار هزار و ۵۹ کیلوگرم «فرآورده فر و بازکردن فر مو» به ارزش حدود ۲۲ هزار دلار یا ۶۱ میلیون تومان وارد کشور شده است.

 

در ادامه این فهرست سایر فرآورده ها بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو نظیر محصولاتی برای فر زدن دائمی یا بار کردن مو و فیکساتور مو به مقدار دو میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان یا ۱۰ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۸۹۴ دلار وارد کشور شده است.

 

لوازم آرایشی (البته در کتاب فرآورده آرایشی که منظور مواد است، نامگذاری شده) در ردیف ۳۳۰۴ (مثل ماتیک، لاک ناخن، ریمل، …)طبقه بندی می شود و دارای ۲۶ درصد حقوق ورودی است و چون جزء گروه یک می باشد، با ارز متقاضی (آزاد) و سود بازرگانی دو برابر قابل ورود است، لذا حقوق ورودی آن ۴۸ درصد است که ۹ درصد هم مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می شود.

 

اینکه ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه سهم ۲٫۱ میلیارد دلار از بازار ۷٫۲ میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.

 

مسوولان این بخش معتقدند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا تماما قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شوند.

 

رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات، تصریح کرد: حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.

 

۲۰ مهر : موج ورشکستگی در صنعت خودرو / اخراج ١٠ هزار کارگر

 

فرارو

رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است، از افزایش دومینوی تعدیل نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور خبر داده و همچنین در سخنانی هشدارگونه، تبعات ادامه روند فعلی و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت را گوشزد کرده است. به هر صورت گویا اولین قربانیان بحران رکود بازار خودرو، کارگران این صنعت باشند.

 

در گفت‌وگویی که با محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، داشتیم، از صحت خبر و وضعیت فعلی شرکت‌های قطعه‌ساز پرسیدیم. متأسفانه ایشان هم خبر را تأیید کرد و نسبت به عواقب ادامه این روند هشدار داد.

 

‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟

 

بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.

 

‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟

 

حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.

 

‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟

 

برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

 

 

 

‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟

 

١٩٠ هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.

 

‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟

 

بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.

 

‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟

 

وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.

 

‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟

 

من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.

 

‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟

 

رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.

 

‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ۶٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟

 

خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.

 

‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟

 

بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.

 

اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟

 

کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ۵٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.

 

این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ۶۵٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ۴٠ -۵٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ۵٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©