Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ برابر با  ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴  برابر با ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۰۱)

پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ برابر با ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در قعر جدول ‘شکاف جنسیتی’ مجمع جهانی اقتصاد

 

روایت این روزها ازمعیشت خانوار/ ۳.۲میلیون؛ هزینه ماهیانه هرخانوار

 

دشت قزوین در آستانه خشک شدن/۲۵۰۰چاه غیرمجاز تهدید آب‌های زیرزمینی

 

مرکز آمار ایران: ایرانیان روزانه ۲ساعت و ۴۶دقیقه فعالیت شغلی دارند/ مردان یک ساعت و ۱۷دقیقه خانه‌داری می‌کنند

 

تعطیلی ۴۰ واحد کوره پزخانه در ورامین طی دو سال گذشته و بیکاری بیش از دو هزار

 

دختران مجرد ۳ برابر پسران

 

در ایران هر سه دقیقه یک پا به علت بیماری دیابت قطع می‌شود

 

تولد سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در کشور

 

شیوع مصرف شیشه در بین زنان

 

کارتن‌خوابي ۲۰۰ هزار نفر در منطقه ۱۲ تهران

 

ابتلای سالانه ۹۰ هزار ایرانی به سرطان

 

افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان در ایران

 

 

۲۸ آبان : ایران در قعر جدول ‘شکاف جنسیتی’ مجمع جهانی اقتصاد

 

مجمع جهانی اقتصاد با بررسی شاخص‌های اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و سیاسی گزارشی از شکاف جنسیتی و فاصله میان زنان و مردان کشورهای مختلف در بهره‌مندی از فرصت‌ها و مشارکت در امور مختلف منتشر کرده است.

 

بنابر این گزارش در حالی که در سال‌های اخیر زنان بیشتری وارد بازار کار می‌شوند، روند کم شدن فاصله دستمزد زنان و مردان کند شده است.

 

این گزارش می‌گوید با شرایط کنونی احتمالا بیشتر از یک قرن طول می‌کشد تا زنان در مشاغل برابر با مردان دستمزدی برابر دریافت کنند.

 

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و ایرلند از حیث برابری جنسیتی بهترین وضعیت را در میان ۱۴۵ کشور بررسی شده دارند. آمریکا در جایگاه ۲۸، روسیه ۷۵، چین در رتبه ۹۱ و هند هم در رتبه ۱۰۸ قرار دارند. یمن، پاکستان، سوریه، چاد و ایران هم در میان کشورهای بررسی شده در قعر فهرست هستند و بدترین وضعیت را از نظر شکاف جنسیتی دارند.

 

تاجیکستان رتبه ۹۵ را در این فهرست دارد و برخی کشورها، چون افغانستان، در این رتبه‌بندی بررسی نشده‌اند.

 

در مورد ایران در حالی که شاخص‌های بهداشتی و آموزشی بطور نسبی فاصله زیادی با برابری کامل ندارند و ایران در موارد مختلف رتبه‌هایی بین ۹۹ و ۱۱۰ دارد، اما شاخص‌های اقتصادی و سیاسی در ایران حاکی از شکاف گسترده جنسیتی است و نرخ مشارکت زنان در بازار کار، سطح درآمد آنها، تعداد نمایندگان زن در مجلس و در مقام‌های عالی دولتی، همگی در مقایسه با کشورهای دیگر جهان نابرابری بیشتری را نشان می‌دهد.

 

‘۱۱۸ سال تا برابری اقتصادی’

 

از نکات جالب این گزارش رتبه ششم برابری جنسیتی برای رواندا است.

 

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود آورده است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون شمار زنان حاضر در بازار حدود ۲۵۰ میلیون نفر بیشتر شده است. با این وجود در ۱۰ سال اخیر شکاف اقتصادی میان زنان و مردان تنها ۳ درصد کمتر شده است، که یعنی با روند کنونی ۱۱۸ سال طول می‌کشد که برابری اقتصادی میان زنان و مردان برقرار شود.

 

مطابق این گزارش شکاف آموزشی میان زنان و مردان نسبت به ۱۰ سال پیش ۲۲ درصد بیشتر شده است.

 

در ۹۷ کشور تعداد زنانی که وارد دانشگاه می‌شوند بیشتر از مردان است و در ۶۸ کشور اکثریت نیروی کار ماهر را زنان تشکیل می‌دهند.

 

تنها چهار کشور در جهان وجود دارند که بیشتر رهبران سیاسی آن زن هستند.

 

۲۲ آبان : روایت این روزها ازمعیشت خانوار/ ۳.۲میلیون؛ هزینه ماهیانه هرخانوار

 

کارگران می‌گویند با وجود کاهش نرخ تورم، اما چیزی به قدرت خرید آنها اضافه نشده و حالا سفره‌های اقشار کم درآمد تنها با سرعت کمتری کوچک می‌شود و هزینه یک خانوار ۴ نفره در ماه دستکم ۳.۲ میلیون تومان است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران به تازگی آماری را منتشر کرده که طی آن، هزینه هر خانوار که معمولا مبنای آن ۴ نفر در نظر گرفته می شود، در سال گذشته ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و درآمد نیز ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان اعلام شد. به عبارت دیگر، هر خانوار در سال ۹۳ ماهیانه یک میلیون و ۹۸۳ هزار تومان هزینه و ۲ میلیون و ۸۳ هزارتومان هم درآمد داشته است.

 

علاوه بر این، در تابستان امسال بانک مرکزی گزارش دیگری از وضعیت هزینه و درآمد خانوارها ارائه کرده بود که تفاوت فراوانی با گزارش مرکز آمار دارد. بانک مرکزی معتقد بود هر خانوار ایرانی در سال گذشته حدود ۳۱ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان درآمد و ۳۲ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان نیز هزینه داشته است، یعنی اینکه هر خانوار در سال ۹۳ ماهیانه ۲ میلیون و ۶۱۶ هزارتومان درآمد و ۲ میلیون و ۷۳۹ هزارتومان نیز هزینه داشته است.

 

آمارهایی متفاوت از دخل و خرج خانوار

 

با این اوصاف، نمایندگان کارگری معتقدند هزینه تامین هر خانوار ۴ نفره کارگری و شاغل در بازار کار ایران به ویژه در کلانشهرها در هر ماه دستکم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بسیاری از آنها هرگز چنین درآمدهایی را ندارند. اگر هم چنین ارقامی تامین شود یا حاصل کار کردن چند عضو خانواده با یکدیگر است و یا اینکه فرد مجبور است در دو یا سه شیفت شبانه روز فعالیت داشته باشد، در غیر این صورت وجود کسری معیشتی در زندگی آنها قطعی خواهد بود.

 

همچنین کارگران عنوان می کنند هر نفر در ماه حداقل ۸۰۰ هزار تومان مخارج خواهد داشت و بخش بسیار زیادی از هزینه های آنها مربوط به تامین اجاره و رهن مسکن، خوراک، پوشاک و حمل و نقل می شود. با این وجود، میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار ماهیانه تنها ۷۱۲ هزار تومان حقوق دریافت می کنند که از آن هم احتمالا باید حق بیمه نیز کسر شود.

 

از سویی متوسط دریافتی کل مشمولان قانون کار و یا دستکم بیش از ۱۰ میلیون نفر از آنها در ماه یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است که با این ارقام زندگی در شهرها به ویژه کلانشهرهایی مانند تهران با دشواری های فراوانی همراه است. نمایندگان کارگری می گویند هزینه اجاره مسکن حتی در حواشی کلانشهرها دستکم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان در ماه است.

 

دریافتی ۱۰ میلیون شاغل نهایتا ۱.۲ میلیون در ماه

 

سنگینی بار مخارج خانوار در کلانشهرها

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: اگر دولت توانسته نرخ تورم را بشکند و آن را از بالای ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد برساند، هنوز کارگران چیزی را در سفره خود لمس نمی کنند و سفره کارگری حتی کوچک تر نیز شده چون قیمت‌ها همچنان بالا می روند، حتی اگر سرعت رشد آن کم شده باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه هر خانوار ۴ نفره در ماه دستکم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: سنگینی مخارج زندگی در کلانشهرها بیشتر به چشم می آید و خانوارهای کارگری ساکن در شهرهای بزرگ، درگیری بیشتری در این زمینه دارند.

 

۱۹ آبان : دشت قزوین در آستانه خشک شدن/۲۵۰۰چاه غیرمجاز تهدید آب‌های زیرزمینی

 

قزوین- وجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان با حجم برداشت ۳۵۰ میلیون مترمکعب، سفره‌های زیرزمینی را تهدید می‌کند و دشت قزوین را در آستانه نابودی و خشک شدن قرارداده است.

 

خبرگزاری مهر-

اهمیت آبخوان دشت قزوین

 

آبخوان دشت قزوین یکی از بزرگ‌ترین آبخوان‌های آبرفتی کشور است که در استان قزوین و جنوب سلسله ارتفاعات البرز قرار دارد.

 

ملکی یادآور شد: منابع آب خدادادی این آبخوان ارزشمند طی میلیون‌ها سال در این دشت ذخیره و تشکیل‌شده و این منابع از طریق ریزش‌های جوی مستقیم و ورودی آب‌های زیرزمینی و سطحی حوزه‌های آبریز رودخانه‌های مشرف‌به دشت ذخیره‌شده که مهم‌ترین آن‌ها خر رود در جنوب غربی دشت؛ ابهر رود در غرب؛ حاجی عرب در جنوب و تعداد ۳۰ شاخه رودخانه در شمال تا غرب دشت است.

 

به گفته ملکی این آبخوان پس از زمین‌لرزه سال ۴۲ بوئین‌زهرا و با ورود کارشناسان سازمان ملل مورد شناسایی و بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

ملکی تصریح کرد: کارشناسان در آن زمان پتانسیل این دشت را حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب برآورد کردند و در طول نیم‌قرن اخیر بهره برداری از این آبخوان به‌اندازه‌ای توسعه پیداکرده که میزان برداشت به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.

 

ملکی اظهار داشت: ادامه این روند سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام‌شده در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و حتی شرب را با چالش اساسی روبرو کرده و در صورت تداوم برداشت‌ها به روش کنونی حدود ۷۰ درصد آبخوان تا افق ۱۴۰۰ شور شده و از انتفاع خارج خواهد که این وضعیت شامل کل منطقه بوئین‌زهرا، تاکستان و جنوب شهرستان قزوین خواهد شد.

 

کاهش ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری دشت قزوین گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن در استان داریم که شامل اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و فعالیت چاه‌های غیرمجاز است و اگر بخواهیم دشت با بی آبی مواجه نشود باید این میزان به‌سرعت کنترل و جبران شود.

 

پنج سال دیگر دشت قزوین نابود می‌شود

 

ملکی هشدار داد اگر روند مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات با روال کنونی ادامه پیدا کند تا پنج سال دیگر دشت قزوین نابود خواهد شد و دیگر آبی برای کشت محصولات کشاورزی نخواهیم داشت و با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهیم شد که امروز باید دغدغه های خود را مطرح و برای فردا بیندیشیم.

 

قزوینی بیان کرد: در راستای اجرایی شدن توزیع عادلانه آب با دادن مجوز ۱۵۰ هزار حلقه چاه در مناطق ممنوعه کشور حفر شود و با مجانی اعلام شدن آب‌بها کشاورزی گام نخست برای ایجاد بحران برداشته شد و در سال ۸۹ نیز با دادن مجوز به چاه های فرم یک و پنج بیش از ۱۰۳ هزار حلقه چاه در کشور پروانه گرفت و در مجموع ۴۰۰ هزار حلقه چاه در کشور حفاری شد و امروز باید همه پیامدهای آن را پاسخگو باشیم.

 

افت ۱.۵ متری سطح آب‌های زیرزمینی

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: اضافه برداشت چاه های مجاز، حفر چاه های غیرمجاز و کاهش بها آب و تغییرات آب و هوایی موجب شده تا بیش از هشت‌ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی استان برداشت شود که تداوم این روند بسیار نگران‌کننده است.

 

وی اضافه کرد: در شرایطی که درگذشته افت سطح آب‌های زیرزمینی بسیار ناچیز بود امروز به ۱.۵ متر در برخی مناطق رسیده و فرو نشست زمین که قبلاً چند سانتیمتر بود فقط در سال گذشته ۲۴ سانتیمتر گزارش‌شده است.

 

مدیریت آب ۸۹۳ حلقه چاه آب در استان

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار داشت: با مدیریت ۸۹۳ حلقه چاه آب در استان و مسدود کردن و جمع‌آوری چاه های غیر مجاز، کاهش انشعابات و تجهیزات چاه‌ها و کنترل میزان برداشت توانسته‌ایم بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب را محقق کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر باید ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان مدیریت و صرفه‌جویی شود تا طرح‌های آینده را اجرایی و کشاورزی پایدار در استان را عملیاتی کنیم.

 

وی تصریح کرد: اجرای پروژه سد از دیگر پروژه‌های حوزه آب استان است که اگرچه درگذشته با تأخیر و توقف مواجه شد اما در حال حاضر این پروژه به‌خوبی با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

 

حبیبی اظهار داشت: حجم ذخیره آب سد نهب ۱۲۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و پایین‌دست را تحت پوشش قرار خواهد داد.

 

معاون امور عمرانی استاندار از اجرای طرح سد بالاخانلو به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های حوزه آب استان یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح در محدوده شهرستان بوئین‌زهرا آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستا و آب چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی تأمین می‌شود.

 

حبیبی در ادامه از احداث ۴۰ مجتمع آبرسانی در حوزه روستایی و اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان تصریح کرد: ۷۵ درصد از مساحت استان قابلیت اجرای طرح‌های آبخیزداری دارد که تاکنون ۱۰۰ نقطه از شمال الموت تا اوج در این زمینه شناسایی‌شده است.

 

وی با تأکید بر اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار و مدرن در بخش کشاورزی بیان کرد: اصل محوری و اساسی در حوزه کشاورزی مدرن این است که به سمت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی برویم و در حال حاضر با ۴۹۵ هزار هکتار از اراضی استان در چیزی کمتر از ۱۵ درصد طرح‌های مرتبط به آبیاری نوین و تحت‌فشار اجرایی شده است.

 

۱۹ آبان :  مرکز آمار ایران: ایرانیان روزانه ۲ساعت و ۴۶دقیقه فعالیت شغلی دارند/ مردان یک ساعت و ۱۷دقیقه خانه‌داری می‌کنند

 

مرکز آمار اعلام کرد: ایرانیان روزانه ۲ساعت و ۴۶دقیقه فعالیت شغلی دارند و ۱۳ساعت و ۱۴دقیقه مربوط به نگهداری و مراقبت شخصی است.همچنین مردان یک ساعت و ۱۷دقیقه خانه‌داری می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران چکیده یافته های طرح آمارگیری گذران وقت نقاط شهری کشور در زمستان ۱۳۹۳را منتشر کرد. بررسی الگوی گذران وقت افراد ۱۵ ساله و بیشتر بر اساس نتایج فصل زمستان ۱۳۹۳ نشان می دهد که بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز مربوط به گروه فعالیت خانه داری با ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه، کار و فعالیت های شغلی با ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه و استفاده از رسانه های جمعی با ۲ ساعت و ۹ دقیقه بوده است. همچنین متوسط کمترین زمان صرف شده در شبانه روز مربوط به گروه فعالیت داوطبانه و خیریه برابر با ۳ دقیقه بوده است.

 

ر بین مردان، بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز به ترتیب مربوط به کار و فعالیت های شغلی با ۴ ساعت و ۵۵ دقیقه، استفاده از رسانه های جمعی ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه و مشارکت اجتماعی ۵۶ دقیقه بوده است. در بین زنان نیز متوسط بیشترین زمان صرف شده به ترتیب مربوط به گروه فعالیت خانه داری با ۵ ساعت و ۳۸ دقیقه، استفاده از رسانه های جمعی ۲ ساعت و ۳ دقیقه و فعالیت های مشارکت اجتماعی با ۱ ساعت و ۲ دقیقه بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی در یک شبانه روز بوده است.

 

تغییرات فعالیت‌های گذران وقت در فصل زمستان نسبت به پائیز ۱۳۹۳

 

بررسی تغییرات فعالیت های گذران وقت در فصول پائیز و زمستان حاکی از آن است که در زمستان ۱۳۹۳ متوسط بیشترین افزایش زمان صرف شده برای فعالیت های مختلف در یک شبانه روز به خانه داری و پس از آن به استفاده از رسانه های جمعی اختصاص داشته است. این شاخص نسبت به پائیز همان سال به ترتیب ۱۱ دقیقه و ۶ دقیقه افزایش داشته است. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده از طرح، کار و فعالیت شغلی با ۹ دقیقه کاهش و پس از آن فعالیت های مشارکت (ارتباطات اجتماعی) و فعالیت های آموزشی هر یک با ۵ دقیقه کاهش نسبت به پائیز همان سال بیشترین کاهش را نشان می دهد.

 

تغییرات الگوی فعالیت‌های گذران وقت زمستان ۱۳۹۳ نسبت به زمستان ۱۳۸۷

 

بررسی تغییرات الگوی فعالیت های گذران وقت در فصل زمستان ۱۳۹۳ نسبت به زمستان ۱۳۸۷ حاکی از آن است که متوسط زمان صرف شده در گروههای فعالیت گذران وقت تفاوت چندانی نداشته است و بیشترین افزایش زمان صرف شده در زمستان ۱۳۹۳ نسبت به زمستان ۱۳۸۷ مربوط «نگهداری و مراقبت شخصی» با ۱۰ دقیقه می باشد. همچنین در زمستان ۱۳۹۳ بیشترین کاهش زمان به «فعالیت های آموزشی و فراگیری» با ۱۸ دقیقه اختصاص داشته است.

 

الگوی فعالیت‌های گذران وقت جوان (۲۴-۱۵ ساله) در مناطق شهری کشور

 

بررسی الگوی فعالیت های گذران وقت جوانان ۲۴-۱۵ ساله نشان می دهد، بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (۱۲ ساعت و ۵۱ دقیقه)، متوسط  بیشترین زمان صرف شده مربوط به گروه فعالیت های آموزشی و فراگیری با (۳ ساعت و ۵۹ دقیقه) و پس از آن استفاده از رسانه های جمعی، ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه از اوقات یک شبانه روز جوانان را به خود اختصاص داده  است. متوسط کمترین زمان صرف شده در این گروه سنی مربوط به گروه فعالیت های داوطلبانه و خیریه برابر ۲ دقیقه بوده است.

 

بررسی زمان اختصاص داده شده برای کار و فعالیت های شغلی افراد ۲۴-۱۵ ساله در یک شبانه روز گویای آن است که مردان در این گروه سنی به طور متوسط ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه و زنان ۱۸ دقیقه به فعالیت های شغلی و کار پرداخته اند.

 

الگوی فعالیت‌های گذران وقت جمعیت نقاط شهری کشور بر حسب وضع فعالیت اقتصادی

 

در بین شاغلان، بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (۱۲ ساعت و ۲۳ دقیقه) متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز مربوط به کار و فعالیت های شغلی با ۷ ساعت و ۱۳ دقیقه و کمترین زمان صرف شده مربوط به فعالیت های داوطلبانه و خیریه ۲ دقیقه بوده است. برای جمعیت بیکار نیز بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (۱۴ ساعت و ۲۴ دقیقه)، استفاده از رسانه های جمعی با ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه و فعالیت های خانه داری با ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه بیشترین و فعالیت های داوطلبانه با ۱ دقیقه کمترین زمان صرف شده را به خود اختصاص داده است.

 

بررسی گذران وقت در بین هر یک از طبقات جمعیت غیر فعال اقتصادی گویای آن است که متوسط بیشترین زمان صرف شده مربوط به فعالیت های نگهداری و مراقبت شخصی است. همچنین در بین این گروه از جمعیت بعد از فعالیت مذکور، خانه داران به طور متوسط بیشترین زمان خود را صرف گروه فعالیت های خانه داری (۶ ساعت و ۵۲ دقیقه) کرده، محصلان صرف گروه فعالیت های آموزشی و فراگیری با ۶ ساعت و ۳۸ دقیقه و افراد دارای درآمد بدون کار (بازنشستگان و …) به طور متوسط بیشترین اوقات خود را به فعالیت های استفاده از رسانه های جمعی با ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه اختصاص داده اند.

 

الگوی فعالیت‌های گذران وقت جمعیت نقاط شهری کشور بر حسب وضع سواد

 

بررسی الگوی گذران وقت افراد با سواد ۱۵ ساله و بیشتر گویای آن است که متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (۱۳ ساعت و ۳ دقیقه) به خانه داری با ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه اختصاص داشته است. این شاخص ها برای افراد بی سواد به ترتیب با ۱۴ ساعت و ۵۷ دقیقه مربوط به فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی و ۳ ساعت و ۵۶ دقیقه مربوط به خانه داری و کمترین آن برای هر دو گروه مربوط به فعالیت های داوطلبانه و خیریه ۳ دقیقه است.

 

همچنین بررسی فعالیت های آموزشی و فراگیر افراد با سواد بر اساس سطوح تحصیلی، گویای آن است که افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترای حرفه ای با صرف زمان ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه و پس از آن افراد دارای لیسانس با صرف متوسط زمان ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه بیشتر از سایرین به فعالیت های آموزشی و فراگیری پرداخته اند.

 

الگوی فعالیت‌های گذران وقت در روزهای تعطیل و غیرتعطیل

 

بررسی شیوه فعالیت های گذران وقت افراد در روزهای تعطیل و غیر تعطیل نشان می دهد، افراد در روزهای غیر تعطیل در سه گروه «کار و فعالیت های شغلی» به طور متوسط با (۲ ساعت و ۵۴ دقیقه)، «فعالیت های آموزشی» با (۱ ساعت)، «خانه داری» با (۳ ساعت و ۳۰ دقیقه) و فعالیت های ورزشی با (۱۳ دقیقه)، زمان بیشتری را نسبت به روزهای تعطیل اختصاص داده اند و در سایر گروههای فعالیت، متوسط زمان صرف شده افراد در روزهای تعطیل بیش از روزهای غیر تعطیل بوده است که بیشترین آن مربوط به «نگهداری و مراقبت شخصی» با ۱۳ ساعت و ۵۳ دقیقه، «مشارکت اجتماعی» (ارتباطات اجتماعی) به طور متوسط با ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه و «استفاده از رسانه های جمعی» با ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه بوده است.

 

نتایج این بررسی نشان می دهد به طور متوسط بیشترین زمان صرف شده در روزهای تعطیل و غیر تعطیل، مربوط به فعالیت های خانه داری بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی بوده است.

 

الگوی فعالیت‌های گذران وقت بر حسب وضعیت زناشویی

 

نتایج طرح نشان می دهد افراد هرگز ازدواج نکرده بیشترین زمان را در یک شبانه روز پس از فعالی های نگهداری و مراقبت شخصی به فعالیت های گروه فراگیری و آموزشی (۳ ساعت و ۱۸ دقیقه) و استفاده از رسانه های جمعی (۲ ساعت و ۲۲ دقیقه) اختصاص داده اند در حالی که افراد دارای همسر بیشترین زمان خود را پس از فعالیت های نگهداری و مراقبت شخصی صرف فعالیت های خانه داری (۴ ساعت و ۱۰ دقیقه) و کار و فعالیت های شغلی (۳ ساعت و ۸ دقیقه) نموده اند.

 

۲۰ آبان : تعطیلی ۴۰ واحد کوره پزخانه در ورامین طی دو سال گذشته و بیکاری بیش از دو هزار

 

 «جعفر معصومی اصل» در این باره به ایلنا گفت: از مجموع واحد باقی مانده تولید آجر فشاری در منطقه ورامین، امروز ۵واحد‌ با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و ادامه روند کنونی منجر به تعطیلی این تعداد کوره خواهد شد.

 

این فعال کارگری با بیان اینکه این موضوع باعث بیکاری بیش از دو هزار کارگر فصلی و دائمی در ورامین شده است در ادامه افزود: این کارگران بعد از بیکارشدن برای تامین معاش خانواده‌هایشان به شغلهای نظیر دست فروشی روی آورده‌اند.

 

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه ۵واحد باقی مانده با ظرفیت ۱۰ درصدی نیروی کار فعالیت دارند اظهار داشت: درطول این سال‌ها به تبع رکود بازار مسکن منجر به تعطیلی اغلب این واحد‌ها شده است.

 

به گفته وی مهم‌ترین دلایل پدید آمدن شرایط فعلی رکود بازار ساخت ساز مسکن، عدم افزایش قیمت آجر در دو سال اخیر وهمچنین افزایش سرسام آور قیمت گازطی چند سال گذشته بوده است که به مرورکارفرمایان را وادار به تعطیلی واحد‌های آجر پزی خود کرده است.

 

۱۸ آبان : دختران مجرد ۳ برابر پسران

 

فرارو

آن‌طور که بررسی‌های سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد تعداد پسران مجرد ایرانی افزایش داشته است. با این حال همچنان تعداد دختران سه برابر پسران است. تغییرات جمعیتی و همچنین بحران هایی که در سال‌های اخیر در حوزه ازدواج به وجود آمده است تا حدی تعادل در این زمینه را به هم زده است.

 

به گزارش آرمان، کاهش جمعیت در کنار کاهش میزان ازدواج باعث شده است تناسب جمعیتی میان تعداد پسران و دختران مجرد از بین برود و همین امر می‌تواند باز هم نرخ ازدواج را کاهش دهد. در کشور ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار دختر و پسر مجرد وجود دارد. الگوی سنی ازدواج در کشور به این صورت است که بخش عمده‌ای از ازدواج آقایان یعنی معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و ازدواج بانوان نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال صورت می‌گیرد.

 

هم‌اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دختر و پسر قبل از تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۹۸۰ هزار نفر آن را خانم‌ها و ۳۲۰ هزار نفر را آقایان تشکیل می‌دهند که این آمار گواه این واقعیت است که شمار دختران در این زمینه سه برابر بیشتر از مردان است.

 

افزایش تعداد پسران مجرد ایرانی

 

در سال‌های گذشته آمار تجرد دختران بیش از پسران بود، چندی پیش هم سازمان ثبت احوال کشور هم درباره افزایش تجرد قطعی دختران ایرانی هشدار داد. سال گذشته هم زنگ خطر برای تجرد قطعی نزدیک به یک میلیون دختر ایرانی به صدا درآمد. اما در این میان آمارها نشان می‌دهد، شمار پسران ایرانی مجرد در سن ازدواج هم رو به افزایش است.

 

کارشناسان معتقدند، به دلیل افزایش تعداد موالید در دهه نخست انقلاب، ایران یک هرم سنی با قاعده وسیع داشت و تعداد جمعیت ۱۵ تا ۱۹ ساله کشور از جمعیت ۲۰ تا ۲۴ ساله بیشتر بود و زمانی که تعداد دختران را یک رده سنی پایین تر می‌گیریم این قاعده سنی متورم‌تر است و تعداد دخترهای بیشتری در این رده قرار دارد.

 

با کاهش تعداد موالید قاعده هرم سنی در ایران در حال کوچک شدن است، با جمع شدن این قاعده هرم سنی، تعداد جمعیت ۱۵ تا ۱۹ ساله از ۲۰ تا ۲۴ ساله کمتر شده و تعداد دخترهای مجرد ۱۵ تا ۳۵ ساله از پسرهای ۲۰ تا ۴۰ ساله کمتر می‌شود و در یک دهه آینده پسرهای در معرض ازدواج از دخترهای در معرض ازدواج بیشتر می‌شوند.

 

تعداد دختران مجرد ۳ برابر آقایان

 

آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۳ تعداد خانم‌های مجرد کشور از تعداد آقایان مجرد بیشتر بود. در سال گذشته ۴۸ درصد خانم‌های در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور خرداد ماه سال گذشته گفت: آقایان در سن ازدواج کشور با طیف سنی ۲۰ تا ۳۴ شامل ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر می‌شوند که از این تعداد پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر هرگز ازدواج نکرده‌اند.

 

بنابراین ۴۶ درصد آقایان در سن ازدواج کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند. همچنین خانم‌های در سن ازدواج کشور با طیف سنی ۱۵ تا ۲۹ سال شامل ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر می‌شوند، از این تعداد ۵ میلیون و ۶۷۰هزار خانم هرگز ازدواج نکرده‌اند.

 

علی‌اکبر محزون به آمار مربوط به افرادی که در خطر تجرد قطعی قرار گرفته بودند و در طیف سنی بعد از ۳۴ سال برای آقایان و پس از ۲۹ سال برای خانم‌ها تا سن ۵۰ سالگی قرار دارند اشاره کرد و گفت: تعداد ۳۲۰ هزار نفر از آقایان از سن متعارف ازدواج در کشور عبور کرده و در خطر ورود به سن تجرد قطعی قرار دارند.

 

به گفته او در سال ۹۳، ۹۸۰ هزار خانم نیز در سن خطر تجرد قطعی قرار داشتند و خانم‌ها تقریبا ۳ برابر بیشتر نسبت به آقایان در معرض خطر تجرد قطعی قرار دارند.

 

به گزارش افکار نیوز، محزون همچنین به آمار سال ۸۵ و ۹۰ در ارتباط با افراد در سن ازدواج که هرگز ازدواج نکرده‌اند و نیز افراد در سن تجرد قطعی اشاره کرد و گفت: در سال ۸۵ مجموعا ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر مجموع کلیه خانم‌ها و آقایانی بود که در سن ازدواج قرار داشته و هرگز ازدواج نکرده‌اند که از این تعداد ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار آقا و ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار خانم بوده‌اند.

 

افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی به روایت آمار

 

سن ازدواج برای مردان و زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به میانگین ۲\۲۷ سال برای مردان و حدود ۲۳ سال برای زنان رسیده که ‌این آمارها زنگ خطری برای افزایش تجرد قطعی در جامعه است.

 

بر همین اساس میزان تجرد قطعی مردان از ۱\۵ درصد به ۱\۳ درصد کاهش یافته، اما این تعداد برای دختران از ۸ درصد به ۱\۸ درصد افزایش یافته است. آمار ارائه شده به‌طور کلی از بالا رفتن سن ازدواج در میان دختران و افزایش آمار تجرد قطعی آنان حکایت دارد.

 

۱۸آبان : در ایران هر سه دقیقه یک پا به علت بیماری دیابت قطع می‌شود

 

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دیابت شایع‌ترین علت نابینایی و نارسایی و پیوند کلیه در ایران است.

 

وی افزود: اهمیت پرداختن به دیابت به حدی است که در حال حاضر دیابت به یک سونامی در دنیا تبدیل شده ‌و در سال ۲۰۱۵ آمار مبتلایان به این بیماری در حدود ۴۰۰ میلیون نفر برآورد شده است.

 

رییس مؤسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه علت اصلی ابتلا به دیابت استرس، پرخوری و کم تحرکی است، گفت: این بیماری موجب اختلال در عملکرد قلب، چشم، اندام‌ها و کلیه‌ها می‌شود.

 

عطاری با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت نابینایی و نارسایی و پیوند کلیه در ایران دیابت است، اضافه کرد: مبتلایان به دیابت دو تا پنج برابر افراد دیگر در بیمارستان‌ بستری می‌شوند و هم‌چنین بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افراد دیگر است.

 

وی با بیان اینکه دیابت یک سوم عمر انسان را کاهش می‌دهد، ادامه داد: در سال ۲۰۰۰ در آمریکا ۲۰۰ هزار پا به علت دیابت قطع شده است و در ایران به گفته وزارت بهداشت هر سه دقیقه یک پا به علت بیماری دیابت قطع می‌شود؛ متأسفانه ۴۰ درصد ایرانیان کبد چرب دارند که این اختلال نیز در ابتلا به دیابت مؤثر است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دیابت یکی از علل قطع عضو است و ۱۶ اصفهانی هر دو دست و دو پای خود را به علت دیابت از دست داده‌اند، تصریح کرد: سال گذشته ۱۸ هزار بیمار غربالگری شده‌اند و در حال حاضر پنج هزار بیمار تحت پوشش مؤسسه خیریه دیابت هستند که ۱۷۰ نفر آنها دیابت نوع یک دارند

 

۱۳ آبان : تولد سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در کشور

 

تولد سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در کشور/۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است

 

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور از تولد سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی هستند.

 

بندپی با تاکید بر اینکه به رغم تمامی تلاش‌ها هنوز مردم از بیماری‌هایی رنج می‌برند که خیلی به آن‌ها نپرداخته‌ایم افزود: اگر عوامل بر هم زننده سلامتی را تعریف کنیم یکی از این عوامل موضوعات ارثی و ژنتیکی است چنانچه هر روزه یک بیماری ژنتیکی جدید شناسایی می‌شود و در حال حاضر ۲۰ هزار بیماری از این دست وجود دارد که می‌تواند محدودیت و معلولیت ایجاد کند و عوارضی را برای جامعه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه عامل اصلی برخی معلولیت‌ها بیماری‌ها هستند گفت: به عنوان مثال بیش از ۱۰ درصد جامعه ما با دیابت مواجه است که می‌تواند باعث قطع عضو و نابینایی شود. همچنین در تصادفات رانندگی نیز شاهد نقص عضو در افراد هستیم و در این زمینه رتبه بالایی در جهان داریم.

 

۱۲ آبان : شیوع مصرف شیشه در بین زنان

 

عضو مرکز پژوهش‌های دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع و رواج ماده مخدر شیشه در بین زنان معضل بزرگی است که زنگ خطری را برای جامعه و خانواده‌ها به صدا در آورده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، شوآن شریعتی راد ظهر دوشنبه در کارگاه آموزشی مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: اعتیاد در قدیم جرم محسوب می‌شد اما در زمان حال یک بیماری به حساب می‌آید.

 

وی با بیان اینکه تریاک پنج هزار سال در دنیا قدمت دارد، افزود: این ماده در قرن‌های چهارم و پنجم در ایران به عنوان دارو شناخته می‌شد.

 

وی با اشاره به عوارض روی آوردن به مواد مخدر، بیان کرد: افراد معتاد بیش از ۱۰ سال کمتر از افراد عادی جامعه زندگی می‌کنند.

 

زنگویی با بیان اینکه تا فروردین ۹۴، ۲۹ هزار و ۴۱۴ معتاد شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: ۸۸ درصد از این معتادان را مردان و ۱۲ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: متاسفانه ۴۵.۶ درصد از افراد مبتلا به بیماری ایدز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال یعنی سن فعال جامعه قرار دارند.

 

۱۲ آبان : کارتن‌خوابي ۲۰۰ هزار نفر در منطقه ۱۲ تهران

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به گسترش پدیده شب‌مردگی در برخی مناطق تهران اظهار کرد: بیشترین مشکلات در حوزه شب‌مردگی در منطقه ۱۲ است که روزانه یک و نیم میلیون نفر در این منطقه رفت و آمد دارند،

 

او با بیان اینکه شب‌ها بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار کارتن‌خواب در منطقه ۱۲ تهران به خصوص خیابان لاله‌زار زندگی می‌کنند، گفت: علت شب‌مردگی، تجاری شدن منطقه و اسکان کارگران فصلی و کارگران بازار در خانه‌های ترک شده از سوی خانوارهای قدیمی است؛ وقتی خانواده‌ها از یک منطقه خارج شوند، به مرور خانه‌ها به انبار واحدهای تجاری تبدیل می‌شوند و کارگران نیز در همان محل می‌خوابند؛ نبود خانواده در این خانه‌های قدیمی، بافت را به یک مرکز بحران آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرده است.

 

۱۱آبان : ابتلای سالانه ۹۰ هزار ایرانی به سرطان

 

خرم آباد- ایرنا – قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت های اجتماعی گفت: سالانه ۹۰ هزار نفر به بیماران سرطانی کشور افزوده می شود.

 

 به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد هادی ایازی روز دوشنبه در همایش خیرین و سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت استان لرستان اظهار داشت: حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر از این تعداد کودک هستند.

 

وی همچنین با بیان اینکه در سال ۵۶ تنها ۲۶ بیمار مبتلا به ام اس در کشور شناسایی شده اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ام اس هستند.

 

وی با تاکید بر جلب مشارکت خیران در حوزه سلامت و نیاز حوزه سلامت به حضور خیران گفت: چهار هزار و ۷۰۰ لرستانی مقیم خارج از کشور هستند که با توجه به شرایط عالی بسیاری از این افراد، مسئولان استان باید نسبت به شناسایی و جذب این افراد در امور خیریه بهداشت و درمان اقدام کنند.

 

قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه ۴۸ درصد مرگ و میر با بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی مردم عامل بسیاری مهمی در جلوگیری از این میزان مرگ ومیر و ابتلا به بیماری های مختلف است.

 

به گفته وی ۶۰ هزار خیر حوزه سلامت کشور طی دوره گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال به این بخش اهدا کرده اند.

 

۷ آبان : افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان در ایران

 

فرشید یزدانی، مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی از افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان ایرانی خبر داده است.

 

بنا بر اعلام مشاور و دبير شوراي عالي برنامه‌ريزي راهبردي سازمان تامين اجتماعي، ازدواج كودكان طي ١٠ سال گذشته كاهش نداشته است

 

يزداني در اشاره به آمارهاي موجود از ازدواج كودكان در ايران گفت: «سال ٩٠-٨٩ آمار ازدواج كودكان را منتشر كردم كه از آمار ثبت احوال استخراج و ذخيره كرده بودم‌ اما ثبت احوال اين آمار را تكذيب كرد و از آن سال به بعد آمار ازدواج كودكان از آمار رسمي حذف شد اما طبق آمار رسمي از سال ٨٥ تا شش ماه اول سال ٩٤، ٨٩٠ هزار نفر آنان دختر بودند.

 

در اين نشست همچنين شيرين احمدنيا؛ عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، درباره تبعات بارداري و زايمان كودكاني كه در سنين كودكي ازدواج مي‌كنند، گفت: «در كشورهاي كمترتوسعه‌يافته كه فرهنگ سنتي بر آن حاكم است افراد قلمرو كودكي را پشت سر مي‌گذارند و وارد دوران بزرگسالي مي‌شوند. در كشورهاي در حال توسعه يك نفر از هر سه دختر پيش از رسيدن به ١٠ سالگي ازدواج مي‌كند و با ٧٠٠ميليون زن در جهان مواجهيم كه در كودكي مادر شده‌اند. بنا بر آمار اعلام شده از سوي يونيسف، شيوع ازدواج كودكان دختر در كشور نيجر ٧٨درصد، آفريقاي جنوبي ٦٨ درصد و بنگلادش ٦٥درصد است و به استناد همين آمار، در ايران هم ١٧ درصد دختران پيش از ١٨ سالگي و سه درصد پيش از ١٥ سالگي ازدواج كرده‌اند كه قانون و شرع همچنان مجوز وقوع چنين ازدواجي را مي‌دهند و‌ بنابراين حتي زير سن ١٣ و ١٥ سال هم ازدواج‌هايي رخ مي‌دهد.»

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©