Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ برابر با  ۱۰ فوريه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴  برابر با ۱۰ فوريه ۲۰۱۶

ایران در آئینه آمار(۲۰۹)

سه-شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ برابر با ۹ فوريه ۲۰۱۶  

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۹ درصد از زنان سرپرست خانوار زیر ۲۵ سال سن دارند

 

۵۵  درصد خانوارهای روستایی در مناطق محروم ساکن هستند

 

وجود ۲۵ هزار کارتن‌خواب در تهران

 

۶۰ هزار خانوار چایکار نیاز به حمایت دارند/صنعت چای رو به نابودی است

 

کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه اول امسال

 

هجوم میوه‌های ترک به بازار ایران/ میوه داخلی روی درخت

 

از ۱۰.۹ میلیون تهرانی در سن کار تنها ۳.۶ میلیون نفر شاغل بوده و ۶.۹ میلیون نفر هیچگونه فعالیتی ندارند نزدیک ۷ میلیون تهرانی کار نمی‌کنند

 

مرگ ۳۱۸ تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن طی ۹ ماهه امسال

 

نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان

 

هزینه‌ یک خانواده ۴ نفره کارگری از ۳.۲ میلیون گذشت

 

مرگ ۱۱۹۸ کارگر در اثر حوادث شغلی طی ۹ ماه

 

ازهر ۳۰  زن ایرانی یک نفر مبتلا به سرطان سینه هستند

 

شیوع سرطان در ایران و جهان

 

۹۹ درصد بازنشستگان زير خط فقر هستند

 

مرگ بیش از یک‌هزار کارگر در ۹ ماه بر اثر حوادث شغلی

 

جمعیت ایران از ۷۹ میلیون نفر گذشت

 

۲۰ بهمن : ۹ درصد از زنان سرپرست خانوار زیر ۲۵ سال سن دارند

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند، گفت: ۹ درصد این افراد زیر ۲۵ سال سن دارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ذوالفقاری در نشست خبری روز دوشنبه با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۴۹ درصد خانواده شهری و ۵۱ درصد خانواده روستایی هستند. همچنین ۹ درصد زنان سرپرست خانوار زیر ۲۵ سال، ۱۶ درصد ۲۵ تا ۴۰ سال و ۷۵ درصد نیز بالای ۴۰ سال سن دارند.

 

وی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند، تاکید کرد: ۳۸ درصد از این سالمندان در مناطق شهری و ۶۲ درصد در مناطق روستایی هستند که ۵۶ درصد آنان را زنان و ۴۴ درصد را مردان تشکیل می دهند.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار کودک یتیم تحت پوشش امداد هستند، اظهار کرد: یک و نیم میلیون نفر در سال از خدمات موردی کمیته امداد بهره مند می شوند و بیشترین ارباب رجوع ما سالمندان، سرپرستان خانوار از کار افتاده، بیمار، فوت شده و خانواده سرباز متاهل است.

 

به گفته ذوالفقاری، ۱۰ درصد از جمعیت کمیته امداد را جامعه زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که عمده این افراد به دلیل طلاق تحت پوشش هستند.

 

۳۰ هزار خانوار به دلیل زندانی بودن سرپرست تحت پوشش هستند

 

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار خانوار به دلیل زندانی بودن سرپرست تحت پوشش هستند، گفت: سالانه ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش از چرخه حمایت خارج می‌شوند و خدمات‌رسانی خانواده‌ها و سه نوع توانمندسازی سازمانی، اجتماعی و خانواده برای مددجویان اجرایی می شود و در مجموع هدف ما آمادگی خانواده‌ها و جامعه در راستای فقر و کاهش آن است.

 

۱۵۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش فاقد مسکن هستند

 

ذوالفقاری ادامه داد: ۱۵۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش فاقد مسکن هستند که ۳۵۰ هزار نفر آنها نیز مسکن مناسب دارند و در همین راستا پرداخت وام بهسازی از سوی دولت و همچنین پرداخت وام از سایر صندوق‌ها به مددجویان در دستور کار قرار گرفته است.

 

اثرات فقر از حالت تک بعدی خارج شده است

 

وی با تاکید بر اینکه اثرات فقر، از تک‌بعدی خارج شده است، گفت: طلاق و اعتیاد سرپرست خانوار، تعطیلی برخی کارخانجات، ایدز و … باعث شده که فقر از حالت تک بعدی به چند بعدی تبدیل شود، به طوری که یارانه به تنهایی از بین برنده فقر نیست، حتی اگر رقم آن واقعی باشد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: به طور قطع برای رفع مشکل فقرا، ۸ دهک از افراد جامعه می‌توانند به امداد کمک کنند، به طوری که در حال حاضر در کنار هر یک خانواده از ۶ دهک، یک خانواده فقیر قرار دارد.

 

کمیته امداد تسهیلات ازدواج را در اختیار زنان زیر ۵۰ سال می گذارد

 

وی به تاخیر ازدواج دختران روستایی اشاره کرد و گفت: زنانی که کمتر از ۵۰ سال سن داشته و آمادگی ازدواج را دارند، کمیته امداد تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد و امروزه نقش همسریابی نیز از طریق همکاری با شبکه‌های نیکوکاری را برای رونق ازدواج به عهده داریم.

 

وی از فعالیت ۹۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور خبر داد و اظهار داشت: متناسب با حوزه جغرافیایی، مراکز نیکوکاری در کشور توسعه می‌یابد.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی افزود: سالیانه ۳ هزار زن سرپرست خانوار با همکاری کمیته امداد ازدواج مجدد انجام می‌دهند که به این افراد نیز کمک‌های خاص صورت می‌گیرد.

 

ذوالفقاری در مورد حذف ۱۵ میلیون نفر از دریافت یارانه، گفت: این طرح از سوی وزارت رفاه اعلام شده و امداد در صورت تصویب این طرح آمادگی دارد تا منابع آن را برای خانواده‌های تحت ‌پوشش هزینه کند.

 

۲۰ بهمن : ۵۵  درصد خانوارهای روستایی در مناطق محروم ساکن هستند

 

رئیس اداره کل مناطق محروم کمیته امداد با اشاره به اینکه ۵۵۰ هزار مددجوی امداد در مناطق محروم روستایی زندگی می‌کنند، گفت: در روستاهای محروم از هر شش خانوار یک خانوار تحت‌پوشش امداد است.

 

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمادی در نشست خبری امروز معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: درحال حاضر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار روستایی فقط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در مناطق برخوردار و ۳ میلیون خانوار نیز ساکن مناطق محروم هستند.

 

عمادی هم چنین گفت: از سال ۸۸ با ترسیم نقشه فقر دولت از ۲۴۰۰ دهستان، ۶۰ درصد در سطوح مختلف محرومان و نیازمندان قرار گرفته‌اند که بر این اساس ۵۵ درصد از خانوارهای روستایی در مناطق محروم ساکن هستند.

 

به گزارش ایسنا، همچنین کاظم شیدایی، معاون اداره کل خدمات مددکاری کمیته امداد نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون سالانه متقاضی دریافت خدمات مددکاری هستند، گفت: پرداخت وام، جهیزیه و … از جمله درخواست‌های مددجویان است.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰درصد مددجویان از چرخه حمایت خارج می‌شوند، گفت: متارکه، طلاق، فوت سرپرست، از کارافتادگی و بیماری از جمله دلایل حمایت از مددجویان است که به نسبت خروج از چرخه حمایت، افراد جدیدی تحت‌پوشش قرار می‌گیرند.

 

شیدایی با تاکید بر اینکه ۲۳۰۰  مددکار به مددجویان خدمات مشاوره می‌دهند، گفت: از سالهای گذشته امداد در راستای شناخت آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام داده و در قالب ۱۲۰ بسته خدمتی و حمایتی با هر آسیب اجتماعی برخورد خاصی انجام می‌دهد.

 

۲۰ بهمن : وجود ۲۵ هزار کارتن‌خواب در تهران

 

رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: اقدام فرهنگی برای فردی که گرسنه است و نمی‌تواند؛ معاش خانواده‌اش را تامین کند، معنا ندارد.

 

رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با تاکید بر اهمیت تبدیل شهرداری به نهادی فرهنگی و اجتماعی برای حل مشکلات موجود اظهار کرد: در شهر روزی سه بار زباله جمع می‌کنیم، به عبارتی تهران روزی ۸هزار تن زباله یعنی ۸میلیون کیلو زباله تولید می‌کند که جمع‌آوری و تفکیک آن هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.

 

مزاری با یادآوری اینکه سال گذشته در تهران ۹۰ هزار مراجعه به پزشکی قانونی برای طول درمان وجود داشت که به واسطه نزاع‌های خیابانی بود، افزود: این رقم نشانگر آن است که به شدت دچار آسیب‌شده‌ایم. هر قدر که در حوزه فرهنگی واجتماعی فعالیت کنیم؛ باز هم جای کار دارد. اعتقاد داریم این کارها باید در عمل انجام شود و با شعار نمی‌شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شکم گرسنه ایمان ندارد، تصریح کرد: بیکاری؛ اعتیاد، نزاع، افسردگی و طلاق را به دنبال دارد. اقدام فرهنگی برای فردی که گرسنه است و نمی‌تواند معاش خانواده‌اش را تامین کند؛ معنا ندارد، لذا در اصل باید مشکلات اقتصادی حل شود. مشکل اساسی جامعه ما اقتصادی است.

 

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار کارتن‌خواب در تهران گفت: از این تعداد بیش از ۳ هزارتن زن هستند که این آمار واقعا نگران‌کننده است.

 

مزاری تصریح کرد: این موضوعات تنها با کار فرهنگی حل نمی‌شود باید مشکلات اقتصادی حل شود و مسئولان هم پنبه‌های غفلت را از گوش خود دربیاورند و به فکرپی‌گیری مطالبات مردم باشند.

 

۲۰ بهمن: ۶۰ هزار خانوار چایکار نیاز به حمایت دارند/صنعت چای رو به نابودی است

 

کارشناس حوزه چای در گفت‌وگو با ایلنا:

 

نعمت‌الله یاورزاده-تولیدکننده و کارشناس حوزه چای- در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مشکلات موجود در تولید این محصول بیان داشت: مطالبات کشاورزان در این حوزه ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۲۵ میلیارد تومان باقیمانده است و نکته حائز اهمیت این است که مطالبات به طور یکسان به کشاورزان پرداخت نشده است؛ یعنی برخی از کشاورزان ۵۰ درصد، برخی ۸۰ درصد و برخی دیگر کل پول را دریافت کرده‌اند.

 

یاورزاده تاکید کرد: آبیاری باغات از طریق تحت فشار هزینه‌های زیادی را برای چایکاران به همراه دارد و کسانی که این امکانات را در اختیار دارند نیز به دلیل آب‌بهای بالا از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند، در دهه ۴۰ امکانات زیادی به کشاورزان برای سیستم آبیاری تعلق گرفت، در آن زمان این سیستم با لوله‌های آبیاری آلومینیومی که قابلیت جابه‌ جایی داشت انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر جنس لوله‌های انتقال دهنده آب PVC است که کارایی این لوله‌ها به شکل ثابت است؛ همچنین تبدیل لوله‌های پیشین با لوله‌های جدید هزینه ‌زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد به همین  خاطر رغبت تولیدکنندگان برای این کار پایین است.

 

یاورزاده در پایان با اشاره به اینکه ۶۰هزار خانوار چایکار در کشور وجود دارد،افزود: این افراد تنها از طریق این کار امرار معاش می کنند و نیاز به حمایت دارند.

 

۲۰بهمن :  کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه اول امسال

 

هجوم میوه‌های ترک به بازار ایران/ میوه داخلی روی درخت

 

با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری «مهر» آخرین وضعیت بازار میوه‌های خارجی را مورد بررسی قرار داد.

 

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر لیموترش پاکستانی، پرتقال مصری، نارنگی پاکستان، گلابی چینی، شاه بلوط، کدو حلوایی، شبرنگ و آلوی ترکیه، انگور شیلی و سیر چینی در بازار میوه یافت می‌شود.

 

به گفته سید حسین مهاجران،  شاه بلوط، کدو حلوایی، شبرنگ و آلو از جمله میوه‌هایی هستند که از ترکیه وارد کشور می‌شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل فراوانی میوه‌های ترک در بازار داخلی چیست؟ اظهارداشت: وقتی متقاضی زیاد باشد، واردات انجام می‌شود، ضمن اینکه حجم محصولات عرضه شده در بازار زیاد نیست.

 

مهاجران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اطلاعاتی درباره نحوه قاچاق و ورود این محصولات به داخل کشور وجود دارد؟ گفت: آنچه که ما می‌دانیم، این است که میوه‌های قاچاق به سردخانه‌هایی که در حاشیه باغات تهران قرار دارند، منتقل شده و آنجا دپو می‌شوند. سپس توزیع کنندگان، این میوه‌ها را در وانت‌هایی قرار داده و روی آنها را با محصولات داخلی می‌پوشانند و به میدان منتقل می‌کنند.

 

به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم لیموترش پاکستانی ۱۰ هزار تومان، شاه بلوط ترکیه ۱۶ هزارتومان، کدو حلوایی ۱۰ هزار تومان، سیر چینی ۱۰ هزار تومان و  گلابی چینی ۱۰ هزار تومان است.

 

در همین حال، چندی پیش مدیر کل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در این مدت در بخش محصولات باغی، ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلوگرم و در بخش زراعی ۱۰ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۱۸ کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم. در خصوص تخلفات عرضه میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار، با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم.

 

عباس نخعی با اشاره به مشاهده برخی اقلام از میوه‌های قاچاق در این میادین، افزود: به عنوان مثال، ورود نارنگی پاکستانی ممنوع است اما مشاهده می‌کنیم این نوع میوه و سایر نمونه‌های قاچاق در این میادین به فروش‌ می‌رسند.

 

این مقام مسئول درباره قاچاق سیر چینی از مبادی سیستان و بلوچستان، عراق، کردستان و کرمانشاه اظهارداشت: اگرچه قاچاق این محصول محدود شده اما همچنان وجود دارد. ته و کف این سیرها زده شده و کاملا آلوده هستند.

 

نخعی اظهار داشت: تمامی محصولات باغی کشف‌شده به جز آنهایی که از طریق ترانزیت وارد شده و به جای ترک کشور، به شکل غیرقانونی محموله‌شان تخلیه شده است، معدوم می‌شوند و کالاهای وارد شده از طریق ترانزیت به نفع دولت ضبط می‌شوند.

 

به گزارش مهر، به گفته محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امسال میزان تولید سیب درختی در کشور ۳.۵ میلیون تن و پرتقال بیش از ۲ میلیون تن است، ضمن اینکه بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود.

 

۱۷ بهمن : از ۱۰.۹ میلیون تهرانی در سن کار تنها ۳.۶ میلیون نفر شاغل بوده و ۶.۹ میلیون نفر هیچگونه فعالیتی ندارند نزدیک ۷ میلیون تهرانی کار نمی‌کنند

 

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد از ۱۰.۹ میلیون تهرانی در سن کار تنها ۳.۶ میلیون نفر شاغل بوده و ۶.۹ میلیون نفر هیچگونه فعالیتی ندارند. در عین حال، ۳۳۱ هزار پایتخت نشین بیکار هستند.

 

به گزارش مهر، تهران پرجمعیت ترین شهر کشور و مرکز سیاسی کشور است. میلیون‌ها نفر در این کلانشهر بزرگ زندگی می کنند و هر روزه صدها هزار نفر نیز برای کار از شهرها و استان‌های مجاور مانند البرز برای کار به این شهر بزرگ وارد می‌شوند.

 

۷ میلیون و ۷۸۵ هزارنفر در این شهر ساکن هستند و تهران دارای بالاترین بزرگترین بازار کار کشور است. تحولات در این کلانشهر آنقدر حائز اهمیت است که می تواند بازار کار سایر مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ بنابراین وجود مراکز سیاسی، وزارتخانه ها، سازمان‌ها، مراکز مختلف دولتی، عمومی و خصوصی و … باعث افزایش ضریب اهمیت این شهر شده است.

 

بررسی جدیدترین آمارها ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت بازار کار پایتخت کشور نشان می‌دهد در سال ۹۳ تعداد ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۷۰۱ نفر از کل جمعیت ۶۳ میلیون و ۳۳۵ هزارنفری در سن کار کشور، در استان تهران سکونت داشته اند.

 

گزارش وزارت کار از اوضاع بازار کار پایتخت

 

با این وجود، از حدود ۱۱ میلیون فرد در سن کار پایتخت در سال گذشته تنها ۳ میلیون و ۹۸۵ هزارنفر دارای فعالیت اقتصادی بوده و ۳ میلیون و ۶۵۴ هزار نفر نیز شاغل بوده اند. از سویی، ۶ میلیون و ۹۷۸ هزار تهرانی غیرفعال و خانه نشین بوده اند در حالی که تصور می شود هزینه های بالای زندگی در شهرهای بزرگ مانند تهران می‌طلبد تا جمعیت بالاتری در بازار کار مشغول به فعالیت باشند.

 

این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که در مقابل ۶ میلیون و ۹۷۸ هزار خانه نشین و غیرفعال، تنها ۳۳۱ هزار نفر در جستجوی شغل بوده و بیکار هستند، همچنین در سال گذشته فقط حدود ۷۹ هزار نفر برای یافتن کار به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها مراجعه داشته اند.

 

۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مرد در سن کار پایتخت نشین به اضافه ۴ میلیون و ۸۰۸ هزار زن جزو جمعیت عیرفعال محسوب شده و سهم کشاورزی در این استان از اشتغال زایی تنها ۱.۱ درصد است، در عین حال صنعت ۳۷.۱ و خدمات نیز ۶۱.۸ درصد کل اشتغال را شامل می شود که از این منظر می توان تهران را شهری خدماتی دانست.

نرخ بیکاری پایتخت در تابستان سال ۹۳ به میزان ۵.۱ درصد بوده اما این نرخ در تابستان ۹۴ تقریبا به دو برابر افزایش یافته و به ۹.۲ درصد رسیده است. این نرخ نشان می دهد در یک سال تحولات عظیمی در بازار کار تهران شکل گرفته است.

 

با وجود اینکه ۱۳.۲ درصد بیکاران کشور در تهران سکونت دارند، ۱۷.۲ درصد کل شاغلان ایران مربوط به این شهر است. نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله در پایتخت بیش از ۲ برابر نرخ عمومی بیکاری در این گروه سنی به میزان ۳۹.۷ درصد است در حالی که نرخ عمومی بیکاری در این گزوه سنی برای مردان و زنان ۱۸.۶ درصد است.

 

نزدیک ۷ میلیون تهرانی کار نمی‌کنند

 

به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی در پایتخت، ۴۷.۹ درصد شاغلان (میانگین کشوری ۳۸.۶ درصد) این شهر در هفته بیش از ۴۹ ساعت کار می‌کنند که نشان دهنده انجام اضافه کاری از سوی آنها است. ۵۲.۷ درصد مردان تهرانی در هفته اضافه کاری می کنند و ۱۷.۹ درصد زنان پایتخت نشین نیز چنین وضعیتی را دارند.

 

به دلیل قرار داشتن مراکز خدمات عمومی و دولتی در تهران، میزان اشتغال تهرانی‌ها در بخش خصوصی نسبت به سایر مناطق کشور کمتر است. هم اکنون ۸۳.۱ درصد کل بازار کار ایران خصوصی است اما در تهران ۷۸.۱ درصد اشتغال زایی توسط شرکت‌های خصوصی انجام شده است.

 

۸۰.۳ درصد مردان تهرانی و ۶۴.۶ درصد زنان در بخش خصوصی اشتغال دارند. در کل کشور ۸۴.۹ درصد مردان در این بخش فعالیت می‌کنند و در مورد زنان نیز ۷۲.۴ درصد زنان اشتغال خصوصی دارند. ۲۱.۹ درصد مردان و زنان پایتخت نشین در بخش عمومی اشتغال دارند که می تواند ناشی از قرار گرفتن تمامی وزارتخانه ها، دستگاه ها، ادارات مرکزی و بزرگ و دفاتر اصلی ادارات دولتی در این شهر باشد.

 

اشتغال زایی در بخش کشاورزی طبق روال موجود به زودی صفر خواهد شد و اشتغال صنعتی نیز رو به کاهش است؛ در نقطه مقابل انجام مشاغل خدماتی در این کلانشهر اوج گرفته و این بخش به تنها ۴۸.۳ درصد اشتغال تهران را ایجاد می کند. ۵۹.۴ درصد مردان تهرانی و ۷۶.۳ درصد زنان دارای مشاغل خدماتی هستند.

 

این شهر بزرگ دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر تحصیل کرده غیرفعال است و ۱۶۴ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی آن جزو بیکاران محسوب می‌شوند. مجموع غیرفعالان تحصیل کرده کل کشور در سال گذشته به ۵ میلیون و ۸۱۳ هزارنفر رسید. نکته حائز اهمیت دیگر درباره بازار کار پایتخت اینکه از مجموع ۴ میلیون و ۵۴۴ هزار نفر تحصیل کرده شاغل کشور، یک میلیون و ۱۴۲ هزارنفر در تهران سکونت داشته و مشغول به کار هستند.

 

۱۷بهمن :  مرگ ۳۱۸ تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن طی ۹ ماهه امسال

 

تهران -ایرنا – سازمان پزشکی قانونی از فوت ۳۱۸ تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال خبرداد.

 

به گزارش ایرنا از سازمان پزشکی قانونی آمار تلفات بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با آمار تلفات ۳۳۷ تن۵٫۶ درصد کاهش یافته است.

این گزارش افزود : طی ۹ ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن ۲۴۱ تن مرد و ۷۷ تن زن بودند.

بر اساس این گزارش در این مدت استان های تهران با ۷۱، خراسان رضوی با ۴۰ و اصفهان با ۲۹فوتی بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشتند؛این در حالی است که آمار تلفات گازگرفتگی در دیگر استان ها کمتر از ۲۰ تن و در تعداد قابل توجهی از آنها زیر ۱۰ تن بود.

 

**افزایش ۳٫۴ درصدی تلفات در آذر ماه

 

این گزارش افزود: در آذر ماه امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با افزایش ۳٫۴ درصدی مواجه بود این آمار از ۸۸ فوتی در آذر ماه سال گذشته به ۹۱ فوتی در آذر امسال رسیده است.

آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در آذر امسال نسبت به دیگر ماه های سال بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است.

 

**بیشترین تلفات مسمومیت با منوکسیدکربن در نیمه دوم سال

 

بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از ۶۲۶ کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها ۱۵۹ تن در نیمه اول سال جان باخته اند و باقی این افراد (۴۶۷ تن) در ۶ ماهه دوم سال فوت کردند.

 

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است .

 

۱۶ بهمن : نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان

 

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: امروزه زنان ایرانی اگرچه در زمینه تحصیل ارتقای چشمگیری داشته‌اند اما به لحاظ فعالیت‌های اجتماعی و شاخص‌های رفاه اجتماعی هنوز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه گیلان، دکتر وحیده نگین در نشست با خبرنگاران که در سالن بهزیستی گیلان برگزار شد با بیان اینکه زنان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه بسیاری برای فعالیت در بخش‌های مختلف دارند،اظهار کرد: در کشور ما زنان همواره دوشادوش مردان در صحنه‌های مختلف حضور داشته‌اند، آنان بیش از گذشته می‌توانند در فرآیند توسعه اجتماعی موثر واقع شوند. متاسفانه زنان ایرانی به رغم تمام توانمندی‌هایی که از خود بروز داده‌اند به جایگاه شایسته خود دست نیافته‌اند.آنان نقش تعیین کننده‌ای در جامعه و رشد فرزندان خود دارند.

 

نگین با بیان اینکه زنان می‌توانند بین فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی خود تعادل و توازن ایجاد کنند، ادامه داد: در حال حاضر نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان است.

 

وی درباره تعداد موسسات علمی کاربردی بیان کرد: 22 هزار دانشجو در 32 مرکز دولتی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی مشغول به تحصیل هستند و حدود 26 هزار نفر تاکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 

۱۶بهن : هزینه‌ یک خانواده ۴ نفره کارگری از ۳.۲ میلیون گذشت

 

علامرضا عباسی  دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفتگو با مهر از جدیدترین محاسبات هزینه خانوار توسط نمایندگان کارگران در استان‌ها خبر داد و گفت: براساس بررسی های اولیه صورت گرفته و گزارش‌های میدانی از میزان نیاز ماهیانه خانوار کارگری ۴ نفره، هزینه ها از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشته است.

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه افزایش هزینه های خانوار کارگری و گروه های کم درآمد باعث عمیق تر شدن شکاف بین دریافتی با مخارج شده است، اظهارداشت: پیش از این و در سال گذشته، هزینه یک خانوار ۴ نفره کارگری به میزان ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه برآورد شده بود.

این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: به زودی تمامی استان‌ها گزارشات خود از وضعیت هزینه های خانوار را ارائه خواهند کرد ولی چیزی که مشخص است، اینکه با وجود کاهش سرعت رشد افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی خانوار، اما رشد قیمت‌ها متوقف نشده است.

 

وی تصریح کرد: برخی اقلام پُرمصرف در سبد معیشت خانوار مانند مسکن، خوراک، پوشاک، درمان و حمل و نقل دارای سهم بیشتری نسبت به موارد دیگر هستند و به صورت کلی، بخش بزرگی از درآمد خانوار کارگری صرف هزینه های اجاره و رهن مسکن و خوراک می‌شود.

 

۱۵ بهمن : مرگ ۱۱۹۸ کارگر در اثر حوادث شغلی طی ۹ ماه

 

به گزارش ایلنا، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در نه ماهه نخست سال جاری یکهزار و ۱۹۸ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

 

براساس این گزارش در نه ماهه نخست سال جاری از کل تلفات حوادث کار در کشور یکهزار و ۱۸۸ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند. این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار مدت مشابه سال قبل یکهزار و ۴۹۶ و تعداد زنان ۱۲ نفر بوده‌است.

 

هر چند بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور همواره سقوط از بلندی بیشترین آمار تلفات حوادث ناشی از کار را در برمی گیرد و در نه ماهه سال جاری نیز سقوط از بلندی ۴۳. ۹ درصد از مرگ‌های حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد اما در این مدت با کاهش ۲۳. ۴ درصدی مرگ بر اثر سقوط از بلندی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم.

 

در نه ماهه سال جاری و در حوادث ناشی از کار، ۵۲۶ نفر بر اثر سقوط از بلندی، ۲۵۷ نفر اصابت جسم سخت، ۲۰۲ نفر برق‌گرفتگی، ۴۵ نفر سوختگی، ۵۳ نفر بر اثر کمبود اکسیژن و ۱۱۵ نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

 

در این مدت استان‌های تهران با ۲۵۹، خراسان رضوی با ۸۵، اصفهان و مازندران هر کدام با ۷۷ بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی هر کدام با هشت، زنجان نه و سمنان با ۱۲ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

 

در نه ماهه سال جاری آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند نیز کاهش ۸. ۶ درصدی داشت. تعداد مصدومان حوادث کار در این مدت ۲۰ هزار و ۹۸۱ نفر بود که ۲۰ هزار و دو نفر آنان مرد و ۹۷۹ نفر زن بودند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©