Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ برابر با  ۳۰ مارس ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵  برابر با ۳۰ مارس ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۱۱)

سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ برابر با ۲۹ مارس ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

وجود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار «بیسواد مطلق» در کشور

میانگین سنی سوادآموزی به ۳۰ سال کاهش یافت

 

افزایش ۷۰۰ تنی واردات ماهی تیلاپیا از چین و امارات و فشار بر بازار ماهی های ایران

 

اشتغال ۱.۶ میلیون سالمند در بازارکار

 

اشتغال ۶۷ میلیون کارگر خانگی در جهان

 

۱۴ هزار بی‌سواد در استان گیلان

 

شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ کجا هستند؟/ ایران صدوپنجمین کشور شاد جهان

 

آمار سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی‌ست/برای نجات بیماران از مرگ ۴۰ سال عقب هستیم

 

حوادث کار:مرگ ۴۹ نفر بر اثر حوادث شغلی در آذربایجان شرقی

 

حداقل دستمزد؛ ۵۸ درصد کمتر از خط فقر خانوار کارگری

 

گزارش سالانه اعدام در سال ۲۰۱۵ – در یک نگاه

 

شناسایی ۵ هزار کودک خیابانی در کشور

 

حوادث رانندگی هفتگی جان۳۲۰ نفررامی گیرد

 

سالانه ۴۰هزار معلول در کشور متولد می‌شود

 

 

 

۹ فروردین : وجود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار «بیسواد مطلق» در کشور

میانگین سنی سوادآموزی به ۳۰ سال کاهش یافت

 

رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ایلام، اردبیل، گلستان و فارس استان هایی بودند که در سال ۹۴ بالاترین عملکرد را داشتند و خوزستان با حدود ۵۰ هزار نفر تحت پوشش و سیستان و بلوچستان با ۵۳ هزار نفر تحت پوشش و آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی از نظر کمیت بالاترین حجم را تحت پوشش بردند. شهر تهران همچنین دلیل شرایط موجود، ۱۳ هزار نفر را تحت پوشش برد که به نسبت سالهای گذشته عملکرد خوبی داشته است.

 

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه ۵۲۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی در سال ۹۴ قرار گرفتند که بین این‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر از بین افراد بیسواد مطلق ثبت نام شدند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، ظرف سه یا چهار سال آینده درصدبیسوادی به حداقل ممکن در سال‌های اخیر می‌رسد.

 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این مطلب که حدود ۲۴ هزار نفر از اتباع خارجی را در سال ۹۴ تحت پوشش قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت بیشتر تمرکز را روی گروه‌های سنی جوان‌تر بردیم و تلاش کردیم، میانگین سنی افراد را کاهش دهیم و خوشبختانه تقریبا امسال میانگین سنی تحت پوشش به ۳۰ سال کاهش یافت.

 

 

 ۹ فروردین : افزایش ۷۰۰ تنی واردات ماهی تیلاپیا از چین و امارات و فشار بر بازار ماهی های ایران

 

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: بر اساس آمارهای گمرک۵۵۰۰ تن ماهی تیلاپیا به ارزش حدودا ۲۴٫۵ میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

رئیس اتحادیه آبزیان در گفتگو با خبرنگارایلنا با اشاره به بحث واردات ماهی تیلاپیا گفت: کیفیت غذایی این ماهی پایین است و نسبت به دیگر گونه‌های ماهی فقیر و کم‌ارزش است اما به دلیل شکل عرضه که به صورت فیله شده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد مصرف آن با اقبال روبرو شده است.

 

او افزود: طی هفت ماه امسال مجموعا ۵۵۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا خریداری کرده است که نزدیک به ۵۳۰۰ تن آن از چین و امارات وارد شده است.

 

رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه گفت:واردات این نوع ماهی طی ۷ماهه سال ۹۴در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ حدود ۷۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.

 

۹ فروردین :  اشتغال ۱.۶ میلیون سالمند در بازارکار

 

نتایج جدیدترین بررسی های صورت گرفته از بازار کار ایران نشان می‌دهد سابقه کار حدود ۷۰ درصد از کل جمعیت شاغل کشور زیر ۱۵ سال بوده و ۱.۶ میلیون بازنشسته نیز همچنان شاغل هستند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی نتایج آخرین بررسی های میدانی وضعیت شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب مدت اشتغال در شغل اصلی سال ۱۳۹۳ نشان می دهد از ۲۱.۳ میلیون نفر شاغل در کشور طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای بالغ بر ۱۱.۸ میلیون نفر از شاغلان کشور (حدود ۵۵.۱ درصد) در دهه اول اشتغال است.

 

همچنین طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۵ میلیون نفر از شاغلان کشور (۲۳.۵ درصد) در دهه دوم اشتغال است. به بیان ساده تر، در حال حاضر ۵ میلیون نفر از نیروی شاغل در بازار کار ایران بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند.

 

از سویی، طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۲.۹ میلیون نفر از شاغلان کشور (۱۳.۷ درصد) در دهه سوم اشتغال است. طول مدت اشتغال در شغل اصلی برای حدود ۱.۶ میلیون نفر (۷.۷ درصد) در دهه چهارم اشتغال است؛ به این معنی که بازار کار سالمندان همچنان در ایران میلیونی است و آنها قصد ترک موقعیت شغلی خود را ندارند.

 

ین ساختار و توزیع طول مدت اشتغال در کشور نشان می دهد، نیروی کار کشور از نظر طول مدت اشتغال بسیار جوان بوده و بیش از ۱۴.۷ میلیون نفر از نیروی کار کشور (۶۹.۴ درصد) طول مدت اشتغال شان کمتر از ۱۵ سال است. بر اساس داده های موجود، میانگین طول مدت اشتغال در کشور نزدیک به ۱۲ سال برآورد می شود که این شاخص برای زنان حدود ۱۱ سال و برای مردان نیز کمی بیش از ۱۲ سال است.

 

لازم به ذکر است که این مدت اشتغال برای مردان و زنان کمی متفاوت است. هر چه طول مدت اشتغال افزایش می یابد نقش زنان کمرنگ تر می شود؛ به عبارت دیگر زنان با اشتیاق بیشتری وارد عرضه فعالیت اقتصادی می شوند ولی بسیار زودتر از مردان از نیروی کار کشور خارج می‌شوند که دلیل آن را می توان به عوامل اجتماعی از قبیل ازدواج، داشتن فرزند و … مرتبط دانست.

 

بیش از ۱.۶ میلیون نفر (۷.۷ درصد) از شاغلان در دهه چهارم فعالیت اقتصادی (یعنی بیش از ۳۰ سال اشتغال در شغل اصلی خود) قرار دارند. این قشر از نیروی کار کشور، عمدتا در بخش خصوصی به فعالیت اشتغال دارند و غالب آنان کارکنان مستقل، کارکنان فامیلی بدون مزد و کارفرماها هستند که در مقوله اشتغال رسمی نمی گنجند.

 

 

 

۹ فروردین : اشتغال ۶۷ میلیون کارگر خانگی در جهان

 

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود با عنوان تبعیض درباره کارگران اعلام کرد: ۹۰ درصد از کارگران خانگی از حمایت اجتماعی محروم هستند. مطالعات جدید نشان می دهد کسری بزرگی در بخش ایجاد اشتغال مناسب برای کارگران خانگی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد.

 

بر پایه این گزارش، ۶۰ میلیون نفر از ۶۷ میلیون کارگر خانگی در جهان هنوز هم به پوشش های تامین اجتماعی دسترسی ندارند و مطالعات نشان می دهد پیگیری حمایت اجتماعی برای کارگران خانگی باید به عنوان یک سیاست کلیدی در بازار کار کشورها دنبال شود.

 

در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق کارگران خانگی زنان هستند. از ویژگی های عدم وجود سیستم های حمایتی برای کارگران خانگی اخراج، درآمد پایین و نبود سیستم بازنشستگی است. بزرگترین شکاف در ایجاد پوشش تامین اجتماعی برای کارگران خانگی در کشورهای در حال توسعه آسیا و آمریکای لاتین وجود دارد که ۶۸ درصد از کل کارگران خانگی سراسر جهان را دارا هستند. با این حال، انتظار می رود کمبود حمایت های اجتماعی برای کارگران خانگی در برخی از کشورهای صنعتی هم باقی بماند.

 

۵ فروردین :  ۱۴ هزار بی‌سواد در استان گیلان

 

نورالله اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وجود ۸۰ هزار نفر جمعیت بی‌سواد طبق آمار خود در سال ۹۰ در گیلان اظهار کرد: سال ۹۴ تعداد بی‌سوادان استان به ۱۴ هزار و ۳۵۳ نفر رسیده است.

 

وی وجود حتی یک نفر بی‌سواد در گیلان را مناسب ندانست و افزود: در جامعه شاهد وجود افراد بی‌سواد مطلق هستیم و سازمان‌های جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد و … برای شناسایی و باسواد کردن افراد بی‌سواد به ما کمک می‌کنند.

 

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه ۷ هزار و ۷۱۵ نفر از بی‌سوادان را توانستیم زیر پوشش ببریم، تصریح کرد: شهرستان‌های رشت، تالش، فومن و صومعه‌سرا بیشترین نرخ بی‌سوادی را در استان دارند.

 

وی خواستار استفاده از یک‌هزار و   ۸۰۰    نفر آموزش‌دهنده آموزش و پرورش برای شناسایی افراد بی‌سواد در گیلان شد و گفت: اکنون برای کشف جامعه بی‌سواد به خوداظهاری اکتفا می‌شود و بخشی از آموزش‌دهندگان مذکور می‌توانند نیروهای آمارگیر باشند.

 

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به وجود افراد بی‌سواد مطلق در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان، خاطرنشان کرد: افرادی بی‌سواد مطلق محسوب می‌شوند که توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه کردن را نداشته باشند و در این زمینه نتوانستیم مبادی ورودی بی‌سوادی در استان را ببندیم.

 

اکبری به وجود جمعیت بازمانده از تحصیل در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سال ۹۳ تعداد کمتر از  ۱۰۰نفر بازمانده از تحصیل در استان داشتیم و این تعداد در سال گذشته نیز کمتر از ۱۰۰ نفر بود.

 

 

۲۷ اسفند : شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ کجا هستند؟

 ایران صدوپنجمین کشور شاد جهان

 

فهرست شادترین کشور های جهان در سال ۲۰۱۶ روزگذشته اعلام شد، در فهرست امسال دانمارک برای سومین بار اول شد، ایران هم امسال صد و پنجم شد.

 

خوشحال ترین ها

 

امسال مردم دانمارک باید بیش از هر سالی شاد باشند، امسال دانمارک شادترین کشور دنیا شد. سوئیس که سال ۲۰۱۵ بهترین کشور دنیا بود امسال دوم شد.

 

در طول این ۴ سال که شادترین کشورهای دنیا اعلام شدند، دانمارک سه بار شادترین کشور دنیا شده است.

 

رتبه  نام کشور

 

۱ دانمارک

 

۲ سوئیس

 

۳ ایسلند

 

۴ نروژ

 

۵ فنلاند

 

۶ کانادا

 

۷ هلند

 

۸ نیوزلند

 

۹ استرالیا

 

۱۰ سوئد

 

بدترین ها

 

فهرست کشور های آخر هم میان در این گزارش این‌گونه بود:

 

رتبه  نام کشور

 

۱۵۷ بوروندی

 

۱۵۶ سوریه

 

۱۵۵ توگو

 

۱۵۴ افغانستان

 

۱۵۳ بنین

 

۱۵۲ رواندا

 

۱۵۱ گینه

 

۱۵۰ لیبریا

 

۱۴۹ تانزانیا

 

۱۴۸ ماداگاسکار

 

ایران

 

ایران که در سال های اخیر در این فهرست پیشرفت کرده است، امسال با ۵ رتبه پیشرفت نسبت به سال ۲۰۱۵ صد و پنجم شد.

 

وضعیت ایران در فهرست امسال این‌گونه بود؛

 

رتبه  نام کشور

 

۱۰۱ مغولستان

 

۱۰۲ لائوس

 

۱۰۳ نیجریا

 

۱۰۴ هندوراس

 

۱۰۵ ایران

 

۱۰۶ زامبیا

 

۱۰۷ نپال

 

۱۰۸ فلسطین

 

۱۰۹ آلبانی

 

۱۱۰ بنگلادش

 

 

۲۴ اسفند : آمار سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی‌ست/برای نجات بیماران از مرگ ۴۰ سال عقب هستیم

 

رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه ایران با بیان اینکه سوختگی بیماری فقرا است، گفت: سوختگی در کشور‌های فقیر شایع‌تر است و در ایران حدود ۸ برابر متوسط جهانی است.

 

محمد جواد فاطمی (رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه ایران و رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سوختگی بیماری فقرا است و در همه کشور‌ها نیز همین مساله صادق است، گفت: سوختگی در کشور‌های فقیر هم شایع‌تر است و به طور مثال کشورهای آفریقایی، ‌بنگلادش، ‌هند و پاکستان از کشور‌هایی هستند که آمار سوختگی در آن‌ها بسیار بالا است به علت اینکه افراد فقیر مشکل استاندارد سازی وسایل را دارند و در ضمن آموزش کمتری می‌بینند.

 

شیوع بیماری‌های روانی، طلاق و بیکاری در مبتلایان به سوختگی

 

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به شیوع مرگ و میر بیماران سوخته در کشور گفت: مرگ و میر افرادی که به سوختگی دچار شده‌اند در کشور ما شایع‌تر است و در کشورمان شاخص مرگ و میر بیماران سوخته ۶۰ درصد است و ما تنها نصف افراد با سوختگی ۶۰ درصد را می‌توانیم زنده نگه داریم، در حالی که در کشور‌های توسعه یافته نصف بیماران با سوختگی ۹۵ درصد زنده می‌مانند و ما در این زمینه متاسفانه عقب هستیم.

 

کمبود ۱۴۰۰ تخت سوختگی در کشور

 

فاطمی نبود تخت بیمارستانی را یکی از علل مرگ و میر بالای مبتلایان به سوختگی در کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر باید ۲۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم در حالی که حدود ۱۰۰۰ تخت داریم؛ یعنی ۱۴۰۰ تخت سوختگی کم است و همین تعداد نیز اغلب شرایط مناسب ندارند و تجهیزاتشان کافی نیست.

 

رییس مرکز تحقیقات سوختگی با بیان اینکه سوختگی یکی از بیماری‌هایی است که حتما نیاز به درمان توسط تیم درمانی دارد؛ گفت: در سوختگی یک نفر درمان را به عهده ندارد و جراح پلاستیک، جراح عمومی، متخصصان عفونی، داخلی، ‌ تغذیه، روانپزشک روان‌شناس، فیزیوتراپ و کار درمان و متخصص‌ای سی یو جزو گروهی هستند که باید با هم بیمار سوختگی را درمان کنند، اما متاسفانه در اغلب مراکز ما این تیم‌های درمانی شکل نگرفته است.

 

تن‌ها برای سوختگی الکتریکی هزار و هفتصد میلیار تومان سالانه هزینه می‌شود

 

رییس مرکز تحقیقات سوختگی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل برای حل مشکل سوختگی در کشور ما پیشگیری است، گفت: ما هزاران تخت دیگر هم بسازیم و تیم‌های درمان هم شکل بگیرد اگرچه میزان مرگ و میر ما کاهش پیدا می‌کند و بیماران ما کیفیت بهتری از درمان را دریافت می‌کنند ولی مشکل سوختگی کشور ما حل نمی‌شود چراکه مشکل سوختگی کشور پیشگیری است و باید در این زمینه بیشتر تلاش صورت گیرد.

 

رییس مرکز تحقیقات سوختگی با بیان اینکه هر سال تنها برای سوختگی الکتریکی در بودجه کشور هزار و هفتصد میلیار تومان هزینه ایجاد می‌شود، گفت: این حداقل هزینه‌ای است که انجام می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

 

از بیمار سوخته حمایت نمی‌شود

 

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: در حال حاضر تقریبا بیمار سوخته بدون حمایت است و بیمه‌ها نقش خیلی مهمی در این زمینه دارند به دلیل اینکه الان اغلب لباس‌های سوختگی، پماد‌های سوختگی و جراحی‌های سوختگی هیچکدام بیمه نیستند و این مساله موجب بروز عارضه برای بیماران و ایجاد مشکلات می‌شود و امیدواریم در این زمینه بیمه‌ها کمک کنند و باعث شوند که وضع سوختگی عوض شود.

 

رییس مرکز تحقیقات سوختگی اظهار کرد: سال گذشته ۷۳۸ میلیار تومان برای بیمه‌های آتش سوزی دریافت شده است در حالی که از این میزان فقط ۳۹ درصدش هزینه شده است و ۶۱ درصد بیمه‌ها از بیمه آتش سوزی سود برده‌اند، بنابراین لازم است که ساختار بیمه آتش سوزی تغییر کند و این درست نیست که که ۷۳۸ میلیارد تومان را بیمه آتش سوزی بگیرد و فقط ۶۱ میلیلارد آن را هزینه بکند بقیه سود آن باشد.

 

۱۹ اسفند : حوادث کار:مرگ ۴۹ نفر بر اثر حوادث شغلی در آذربایجان شرقی

 

به گزارش ایلنا، در یازده ماه نخست سال جاری ۴۹ نفر بر اثر حوادث کاری در استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به یازده ماه مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش دارد.

 

بر اساس همین گزارش درطی این مدت تعداد یکهزارو۲۲۵ نفر نیز بر اثر حوادث کار در این استان مصدوم شدند که از این تعداد ۲۵ نفر زن و یکهزارو۲۰۰ نفر مرد بودند.

 

گفتنی است در مدت زمان مشابه سال گذشته تعداد مصدومین حوادث کاری در طی یازده ماه یکهزارو۲۸۴ نفر بود که امسال این آماردر همین مدت کاهش ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

تعداد کل فوت شدگان حوادث کاری در سال ۹۳ برابر با ۴۹ نفر بود که همه آنان مرد بودند. همچنین کل مصدومین حوادث کار در سال ۹۳برابر با یکهزارو ۳۸۷ نفر بود که از این تعداد ۳۰ نفر زن و یکهزارو ۳۵۷ نفر مرد بودند.

 

بر اساس این گزارش تلفات حوادث کاری دربهمن ماه امسال ۲نفر و تعداد مصدومین ۷۸ نفر بودند.

 

۱۹ اسفند : حداقل دستمزد؛ ۵۸ درصد کمتر از خط فقر خانوار کارگری

 

گزارش «تأمین ۲۴» از پایان مذاکرات مزدی سال ۹۵ : جلسه شورای عالی کار با افزایش ۱۴ درصدی مزد سال ۹۵ تمامی کارگران شاغل به کار خود پایان داد و بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل مزد سال ۹۵ به ۸۱۱ هزار تومان رسید.

 

بر این اساس دریافتی ماهانه هر خانواده چهار نفره کارگری حداقل معادل یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان درآمد خواهد بود که این مقدار ۵۸ درصد کمتر از خط فقر محاسبه شده برای آن ها است. .

 

براساس مصوبه‌ شورای عالی کار که به امضا تمامی اعضای اصلی سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی شورای عالی کار رسید، حداقل مزد روزانه کارگران برای سال ۹۵ مبلغ ۲۷ هزار و ۷۲ تومان تعیین شده است.

 

بر این اساس کمترین مزدی (حداقل مزد) که باید در سال پیشرو بابت انجام یک ماه کار (۳۰روز ) به هر کارگر پرداخت شود مبلغی در حدود ۸۱۱ هزار و ۶۸۰ تومان خواهد بود.

 

بدین ترتیب در سال ۹۵ به تمامی کارگران دارای فرزند ماهانه معادل ۸۱ هزار تومان بابت حق اولاد هر فرزند (حداکثر ۱۶۲ هزار و ۴۳۳ تومان بابت دو فرزند) تعلق خواهد گرفت.

 

بر طبق تصمیم جدید شورای عالی کار، در سال ۹۵ هر خانواده چهار نفره کارگری (به شرطی که الزاما دارای دو فرزند نابالغ و یا تحت تکفل باشد) حداقل ماهانه معادل مبلغ یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان درآمد خواهد داشت.

 

پیش تر، ابوالفضل فتح اللهی، عضو هیئت مدیره انجمن‌های صنفی کارگران خط فقر یک خانواده کارگر ۴ نفره را طبق محاسبات صورت گرفته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دانسته بود.

 

افزایش ۱۴ درصدی حداقل دستمزد کارگری در وضعیتی است که بر اساس آمار بانک مرکزی میزان تورم فعلی در حدود ۱۲ درصد است. سال گذشته رقم تورم اعلامی ۱۵ درصد بود و میزان دستمزد کارگران نیز همانند امسال ۲ درصد بالا‌تر از آن یعنی ۱۷ درصد افزایش یافت.

 

یادآوری می شود که سال گذشته در مصوبه نهایی جلسه افزایش مزد شورای عالی کار حق مسکن ماهانه هر کارگر به مبلغ ۴۰ هزار تومان در ماه رسیده بود که در نهایت به دلیل ممانعت هیلت دولت از ابلغ این افزایش کارگران در تمامی ۱۲ ماه سال جاری همان حق مسکن سال ۹۳ (۲۰ هزارتومان) را دریافت کردند.

 

۱۹ اسفند : گزارش سالانه اعدام در سال ۲۰۱۵ – در یک نگاه

 

هشتمیـن گـزارش سـالانه سـازمان حقـوق بشـر ایـران در خصـوص مجـازات اعـدام، نشان می دهد که  با وجود بهبودی روابط ایران و جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵، این سال مرگبار ترین سال در بیش از دو دهه بود.

 

حقوق بشر ایران، ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۴: هشتمین گزارش سالانه اعدام سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ میلادی جمهوری اسلامی ایران یکی از سیاه‌ترین سال‌های عمرش را بر اساس تعداد اعدام‌ها داشته است. در این سال بطور متوسط هر روز بین ۲ تا ۳ نفر به دار آویخته شده‌اند. این موضوع با این حقیقت در تضاد است که سال ۲۰۱۵ سالی بود که جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌ها انزوا، روابطش را با جامعه جهانی از طریق توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، ترمیم کرده است.

 

 در سالی که تمرکز سازمان ملل متحد روی مسائل مربوط به مواد مخدر و به خصوص نقض حقوق بشر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، ایران دستکم ۶۳۸  نفر را در رابطه با جرائم مواد مخدر اعدام کرده است. علیرغم اینکه چندین مقام ارشد ایرانی پذیرفته‌اند که اعدام‌ها منجر به کاهش مشکلات مربوط به مواد مخدر و قاچاق آن نشده است، با این حال سازمان ملل در آذر ماه سال ۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) همکاری‌اش را دررابطه با مبارزه بر علیه قاچاق مواد مخدر را با ایران تمدید کرد.

 

گزارش سالانه ۲۰۱۵ در یک نگاه:

 

 

 

۹۶۹ نفر در سال ۲۰۱۵ اعدام شدند (با افزایش ۲۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۴)

 

۳۷۳ مورد توسط منابع رسمی اعلام شده است (۳۹ درصد)

 

۹۵ درصد از اعدام‌ها در مناطق اتنیکی ایران توسط منابع رسمی اعلام نشده است.

 

۶۳۸ نفر از افراد اعدام شده اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر داشته‌اند (۶۶ درصد)

 

۵۷ نفر در ملاء عام اعدام شده‌اند.

 

حداقل ۳ مورد از اعدام شدگان، هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

 

دستکم ۱۹ زن اعدام شده‌اند.

 

۲۰۷ نفر به اتهام قتل عمد اعدام شده‌اند.

 

۲۶۲ نفر نیز مورد بخشش اولیای دم قرار گرفتند.

 

 

۱۶اسفند :  شناسایی ۵ هزار کودک خیابانی در کشور

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناسایی پنج هزار کودک خیابانی در طرح ساماندهی آنان در کشور، گفت: مجموعا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد این کودکان خیابانی را اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان تشکیل می دهند.

 

حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایرنا افزود: کودکانی خیابانی، کودکانی هستند که یک تا پنج ساعت در خیابان هستند که یا کار می کنند یا کار نمی کنند و از خانواده های مختلف مانند خانواده زن سرپرست ، فقیر یا خانواده دارای پدر معتاد می آیند و گاهی نیز برخی خانواده ها کودک را به زور از خانه بیرون می کنند که کار کند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خودشان زندگی می کنند و بقیه هم نزد اقوام و آشنایان خود هستند و درصد کمی از آنان به عنوان کودک خیابانی -به آن مفهومی که کودک شب در خیابان بخوابد- شناخته می شوند و این موضوع خیلی نادر است و حتی آنهایی هم که بودند معمولا با پدر یا مادر خود ، شب در خیابان به عنوان بی خانمان ها می مانند.

 

مسعودی فرید افزود: بنابراین برنامه گسترش مراکز روزانه ویژه کودکان خیابانی را در اولویت قرار دادیم تا با رویکرد خانواده محور بتوانیم با کمک به خانواده ، از کودک، حمایت بیشتری به عمل آوریم.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال این طرح تا ۱۵ استان گسترش یافت و استان هایی مانند استان های اصفهان و فارس نیز وارد اجرای طرح شدند و سال ۹۵ می خواهیم این طرح را به تمام کشور گسترش دهیم.

 

وی ادامه داد: این مساله می تواند کمک کند که بتوانیم به اهداف بهتری در حوزه کودکان دست یابیم.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بودجه سال گذشته برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی، سه میلیارد تومان و امسال ۶ میلیارد تومان بود و سال آینده حداقل به ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

 

مسعودی فرید افزود: طرح حمایت از کودکان خیابانی سال آینده در همه استان ها اجرایی می شود.

 

وی یادآور شد: امسال تعداد کودکان تحت پوشش «طرح ساماندهی و حمایت» را از یکهزار و ۵۰۰ کودک به حدود چهار تا پنج هزار کودک افزایش دادیم تا از خدمات سرپایی این طرح استفاده کنند.

 

مسعودی فرید با اشاره به خانواده های مختلفی که کودکان کار از آنها می آیند ، گفت: هر کدام از این کودکان با توجه به فرایند مددکاری اجتماعی ممکن است راهکارهای متعددی برای حمایت و ساماندهی داشته باشد.

 

وی یادآو شد: هم اکنون۳۷ مرکز شبانه روزی و ۱۵ مرکز روزانه برای کودکان خیابانی در سراسر کشور وجود دارد که امیدواریم سال آینده تعداد مراکز روزانه ما حداقل به ۳۱ مرکز برسد و در کلانشهرهایی مانند تهران و اهواز حتی ممکن است چند مرکز داشته باشیم.

 

۱۳اسفند :  حوادث رانندگی هفتگی جان۳۲۰ نفررامی گیرد

 

تهران – ایرنا – مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار ۱۷ هزار نفر کشته در حوادث رانندگی ۱۱ ماهه کشور آثار زیانباری دارد و هفتگی ۳۲۰ نفر از هموطنان بر اثر حوادث رانندگی در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش ایرنا،سعید معید فر روز چهارشنبه در همایش هم پیمانی ایمنی با مشارکت علما و روحانیون جمعیت طرفدران ایمنی راه ها، افزود:۴۳ درصد ازکشته شدگان سوانح رانندگی در کشور مربوط به جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ سن اختصاص دارد.

 

وی افزود: سهم آقایان در تلفات حوادث رانندگی ۳٫۴ درصد بیشتر از بانوان است و در بلند مدت این موضوع مهم می تواند به نسبت جمعیتی کشور نیز تاثیرگذار باشد.

 

معیدفر یادآور شد: حوادث رانندگی هر هفته ۳۲۰ نفر کشته در سطح کشور برجای می گذارد، که این رقم با شمار تلفات سقوط یک فروند هواپیمای بزرگ برابری دارد، اما تلفات جاده ای که به صورت تدریجی انجام می شود، مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وی گفت: گزارش ها نشان می دهد راه، خودرو و انسان سه عامل مهم در حوادث رانندگی است، اما رفتار رانندگان به عنوان یک مساله مهم فرهنگی باید اصلاح شود تا با احساس مسئولیت بیشتر، پیامد کاهش تلفات را به دنبال داشته باشد.

 

۱۳ اسفند :  سالانه ۴۰هزار معلول در کشور متولد می‌شود

 

کرمانشاه- رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تولد سالانه ۴۰ هزار معلول در کشور، گفت: تنها با کمک آموزش و پژوهش می‌توانیم معلولیت را ریشه‌کن کنیم.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به بدنه انسانی ۲۲ هزار نفری بهزیستی در کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای حضورم سعی کردم با همه این نیروها با اولویت مناطق محروم دیدار کنم؛ نیروهای بهزیستی بسیار متخصص و تلاشگر هستند اما براساس بررسی‌های صورت گرفته دریافتی بسیار کمی دارند.

 

محسنی‌بندپی در پایان بر لزوم توجه به آموزش و پژوهش تاکید کرد و یادآور شد: تنها با کمک پژوهش می‌توانیم معلولیت را ریشه‌کن کنیم، چراکه در حال حاضر سالانه ۴۰ هزار معلول در کشور متولد می‌شود که بهزیستی باید از آنها نگهداری کند؛ لذا با پژوهش می‌توان این افزایش سالانه را پیشگیری کرد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©