Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ برابر با  ۱۴ آوريل ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵  برابر با ۱۴ آوريل ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۱۲)

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ برابر با ۱۴ آوريل ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

مرگ یک هزار و ۵۶۵ نفر بر اثر سوختگی

 

صندوق بین‌المللی پول: نرخ رشد اقتصادی ایران در ۲۰۱۶ چهار درصد می‌شود

 

صندوق بین‌المللی پول: نرخ بیکاری در ایران در دو سال آینده افزایش می‌یابد

 

نرخ۷۰  درصدی بیکاری در ۱۲۰۰ شهر ایران

 

۱/۴ میلیون معلول نیازمندخدمات توانبخشی هستند

 

حدود ۲ میلیون نفر از طریق دستفروشی ارتزاق می‌کنند

 

هر ساعت در كشور ١٥٠ نفر بيكار می شوند

 

بیكاری زنان دو برابر مردان است

 

آمار تکان‌دهنده وزارت کشور از میزان مصرف مواد مخدرِ پرخطر،طلاق و حاشیه نشینی

 

نود درصد اعدام‌های جهان در ایران و عربستان و پاکستان

 

نگرانی از کاهش ساعت کار زنان شاغل با شرایط خاص

 

نرخ بيكاري به ۱۱ درصد رسيد

 

 

۲۵ فروردین :  مرگ یک هزار و ۵۶۵ نفر بر اثر سوختگی

 

به گزارش ایلنا، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از کل تلفات سوختگی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۸۵۷ نفر مرد و ۷۰۸ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر سوختگی در مدت مشابه سال قبل از آن ۸۴۲ و تعداد زنان ۸۳۶ نفر بود.

 

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با ۲۴۱، اصفهان با ۱۷۱، خراسان رضوی با ۱۴۲ فوتی بیشترین و استان‌های سمنان و چهارمحال و بختیاری هر کدام با با یک، قم و خراسان شمالی هر کدام با ۵ و گلستان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با ۷ فوتی کمترین آمار تلفات ناشی از سوختگی را داشته است.

 

هر چند در مجموع ۱۱ ماه، کاهش ۶٫۷ درصدی مرگ های ناشی از سوختگی، چشمگیر بود اما بهمن ماه، این مرگ ها با افزایش مواجه شد و از ۱۳۵ نفر در بهمن ۹۳ به ۱۶۰ نفر در بهمن ۹۴ رسید. این میزان افزایش برابر با ۱۸٫۵درصد است.

 

۲۵ فروردین : صندوق بین‌المللی پول: نرخ رشد اقتصادی ایران در ۲۰۱۶ چهار درصد می‌شود

 

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین نرخ رشد اقتصادی برای ایران در سال ۲۰۱۶ را چهار درصد پیش‌بینی کرد و گفت که به دنبال کاهش تحریم‌ها، این نرخ رشد در سال آینده به ۳.۷ درصد بالغ خواهد شد.

 

صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را صفر درصد عنوان کرده است.

 

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود میزان تورم در اقتصاد ایران طی سال ۲۰۱۵ را ۱۲ درصد اعلام و پیش‌بینی کرده است که این نرخ در سال جاری میلادی به ۸.۹ و در سال ۲۰۱۷ به ۸.۲ درصد برسد.

 

صندوق بین‌المللی پول در عین حال، درباره نرخ بیکاری در ایران طی سال ۲۰۱۶ چشم‌اندازی منفی ترسیم کرده و گفته است که این نرخ در سال گذشته ۱۰.۸ درصد بوده که امسال به ۱۱.۳ درصد می‌رسد. بر اساس این پیش‌بینی، میزان بیکاری در ایران طی سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۱.۶ درصد خواهد شد.

 

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد در گزارش خود از «چشم‌انداز اقتصاد جهانی»، پیش‌بینی نرخ رشد برای کشورهای صادرکننده نفت از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، الجزایر، لیبی و یمن برای سال ۲۰۱۶ را به ۲.۹ درصد کاهش داده است، حال آنکه در اکتبر پارسال پیش‌بینی آن ۳.۸ درصد بود.

 

این کشورها در سال گذشته ۱.۹ درصد رشد اقتصادی داشتند.

 

اقتصاد کشورهای واردکننده نفت از جمله مصر، پاکستان و تونس روی هم رفته در سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۵ درصد خواهد بود، این در حالی است که پیش‌بینی صندوق در اکتبر پارسال برای این کشورها ۴.۱ درصد بود.

 

نرخ رشد اقتصادی کشورهای یاد شده نسبت به پارسال سه دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

قیمت نفت که در ژوئن سال ۲۰۱۴ به ۱۱۵ دلار به ازای هر بشکه رسید در فوریه امسال تا ۳۰ دلار نیز سقوط کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد عربستان به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، دیدگاه بدبینانه‌ای را ابراز کرده و گفته است که پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد آن در سال جاری میلادی به ۱.۹ درصد بالغ شود که پایین‌ترین میزان ظرف هفت سال گذشته است.

 

این نرخ رشد به رغم اقدامات ریاضت طلبانه‌ای است که عربستان برای کاهش هزینه‌ها و متنوع کردن درآمدهای غیرنفتی خود اتخاذ کرده است. ریاض در سال ۲۰۱۵اعلام کرد که بودجه آن با ۹۸ میلیارد دلار کسری روبرو است.

 

این کشور یارانه‌های بخش فرآورده‌های نفتی، برق، آب و سایر خدمات را برای مقابله با این کسری بودجه و معقول کردن مصرف آنها به شدت کاهش داده است.

 

 صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که «کاهش سریع قیمت نفت سایه سنگینی بر چشم‌انداز اقتصاد کلان عربستان سعودی انداخته است».

 

از سوی دیگر، موسسه رتبه بندی «فیچ»، اعتبار درازمدت عربستان سعودی را کاهش داده و آن را از AA به AA منفی تقلیل داده است. این موسسه با بیان اینکه چشم‌انداز اقتصادی این کشور منفی است گفته که احتمال دارد بار دیگر رتبه‌ این کشور را کاهش دهد.

 

۲۴ فروردین : صندوق بین‌المللی پول: نرخ بیکاری در ایران در دو سال آینده افزایش می‌یابد

 

صندوق بین‌المللی پول در  تازه‌ترین گزارش خود گفته است که نرخ بیکاری در ایران امسال و سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

 

این نهاد بین‌المللی در این گزارش، نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۵ را ۱۰ و ۸ دهم  درصد خوانده و گفته است امسال این نرخ به ۱۱ و ۳ دهم و در سال آینده به ۱۱ و ۶ دهم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش تازه خود که امروز ۱۲ آوریل منتشر شده، بار دیگر گفته است که انتظار بهبود قابل توجهی در اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ نمی‌رود.

 

این نهاد مالی بین المللی در مورد رشد اقتصاد ایران که سال پیش صفر درصد بود گفته است که به دنبال لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران امسال به چهار درصد و سال بعد به ۳ و ۷ دهم درصد برسد.

 

صندوق بین المللی پول در باره ایران پیش بینی کرده که تراز حساب جاری ایران که در سال ۲۰۱۵ چهار دهم درصد تولید ناخالص داخلی بود، امسال به منفی ۸ دهم درصد و سال آینده به صفر درصد برسد.

 

تراز حساب جاری شامل تراز صادرات و واردات کالا و خدمات و تراز سرمایه‌گذاری است.

 

این صندوق پیش‌بینی سابق خود از اقتصاد جهان را بار دیگر تغییر داده و گفته است که رشد اقتصاد جهان امسال ۳ و ۲ دهم درصد خواهد بود.

 

این برای دومین بار در سال جاری است که صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش می‌دهد.

 

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اخیرا گفته بود که سال ۲۰۱۶ برای رشد اقتصاد جهان سالی ناامیدکننده خواهد بود.

 

۲۴ فروردین : نرخ۷۰  درصدی بیکاری در ۱۲۰۰ شهر ایران

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به آمار بالای اعتیاد در کشور گفت: روند اعتیاد در کشور نگران کننده و به سنین پایین سرایت کرده است

نرخ۷۰  درصدی بیکاری در ۱۲۰۰ شهر ایران

 

 قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در ادامه گفت: داخل کشور ۴۲۰ شهرستان داریم و بیکاری در برخی از آنها به ۴۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد. ۱۲۰۰ شهر داریم که نرخ بیکاری در برخی از آنها حدود ۷۰ درصد است. بنابراین لازم است که در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

میرباقری اضافه کرد: فاصله برخی از شهرها با میانگین آمار طلاق و بیکاری بسیار زیاد است. به عنوان نمونه نسبت ازدواج به طلاق به طور میانگین در کشور ۱۰۰ به ۶/۲۳ درصد بود. بدین معنی که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۶/۲۳ درصد طلاق رخ می‌داد این آمار در استان ۱۰۰ به ۳۷ و در شهرستان‌ها ۱۰۰ به ۵۶  بود. این در حالی بود که در برخی شهرها این نسبت بسیار زیاد است.

 

اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده

 

 قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور گفت: آمار معتادان در کشور بالاست. اعتیاد در کشورمان روند نگران کننده دارد چراکه اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده، علاوه بر آن درصد معتادان زن رو به افزایش است. مواد مصرفی نیز نگران‌کننده‌تر شده‌اند. در دهه‌های قبل مواد سنتی بیشتر مصرف می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر یک‌چهارم مواد مصرفی صنعتی هستند. در گذشته مواد مخدر از مرزها وارد می‌شد، اما مواد صنعتی قابل تولید در کشور هستند.

 

در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم

 

 وی با اشاره به آمار مراکز ترک اعتیاد گفت: حدود ۶۵۰۰ مرکز ترک اعتیاد داریم که آمار بسیار خوبی است، اما استانداردهای برخی از این مراکز ضعیف است. سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم؛ چراکه ترک اعتیاد در کشورمان بیشتر دارو محور است. از ۱۰۰نفر مراجعه کننده به این مراکز، ۱۰ نفر بهبود می‌یابند.

 

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تاکید کرد: قرار است دارو درمانی به شیوه صحیح انجام شود. علاوه بر آن روان‌درمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. پیشگیری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند، در زمینه پیشگیری موفق خواهیم بود. در واقع اولویت اصلی انجام وظیفه دستگاه‌هاست و سایر اولویت‌ها در مرحله بعد اهمیت می‌یابد.

 

سکونت ۵۰ درصد حاشیه‌نشین‌ها در بافت‌های فرسوده

 

 میرباقری با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی اظهار کرد: در کشور ما در حوزه حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده گرفتاری‌های زیادی داریم. افراد به علت استقرار غیرقانونی، ساخت و سازها و دریافت خدمات به صورت غیرقانونی در مناطق حاشیه‌ای اگر مورد تعدی قرار گیرند، نمی‌توانند از مسیرهای قانونی درباره احقاق حق خود بهره برند، در نتیجه آسیب‌ها در حاشیه‌ها بسیار زیاد است.

 

وی افزود: ۱۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور قرار داریم و ۵ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. برای کاهش حاشیه‌نشینی برنامه‌هایی داریم. البته قرار بود براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه ۱۰ درصد حاشیه‌نشینی مدیریت شود، این در حالی است که طی این دو برنامه حداکثر ۱۳ درصد کار پراکنده انجام شد، اما حاشیه‌نشینی صددرصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده آن است که بازرسی و پیگیری دقیق انجام نشده است. در این شرایط نهادهای مرتبط با حوزه رهبری که امکانات خوبی دارند، می‌توانند وارد صحنه شوند تا بتوانیم حاشیه‌نشینی را بهتر مدیریت کنیم.

 

۲۲ فروردین : ۱/۴ میلیون معلول نیازمندخدمات توانبخشی هستند

 

 رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار معلول نیازمند خدمات توانبخشی هستند، گفت: کارایی دفترچه های درمانی برای ارائه خدمات توانبخشی صفر است.

 

محمودنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در مراسم عیدانه ۲۰۰۰ معلول، مدیرکل بهزیستی استان تهران مشکل بیش از ۳۰۰ نفر از معلولین را بررسی کرد ، گفت: قول مساعد برای رفع مشکلات آنان داده شد.

 

وی به بیمه تکمیلی معلولان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به اینکه مشکلات جسمی معلولان بسیار شدید است و اقدامات درمانی آنها بیشتر در مراکز خصوصی انجام می‌شود در این شرایط طرح بیمه سلامت برای آنها فاقد کارآیی لازم است و این در حالی است که معلولان فاقد بیمه تکمیلی هستند.

 

۲۲  فروردین :  حدود ۲ میلیون نفر از طریق دستفروشی ارتزاق می‌کنند

/بسیاری از آنها بازنشستگان، زنان خانه‌دار، جوانان تحصیل‌کرده و جوانان فاقد سرمایه و دارای کمترین حمایت اجتماعی هستند

 

بهمن احمدی امویی، دانش‌آموخته‌ی اقتصاد، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق است. از امویی که سابقه‌ی همکاری با روزنامه‌هایی چون جامعه، صبح امروز، توس، نوروز، شرق و سرمایه را در کارنامه‌ی خود دارد، تاکنون کتاب‌هایی چون “اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی” و “مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند” نیز منتشر شده‌ است.

 

بهمن احمدی امویی هم‌چنین اخیراً پژوهشی در رابطه با دستفروشی در ایران انجام داده است؛ امویی در گفتگو با خط صلح ضمن اشاره به این‌که در حال حاضر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستفروش و فروشنده‌ی خیابانی در سراسر کشور وجود دارد، می‌گوید: ” تا ۱۰ یا ۱۵ سال پیش، کسانی که به سمت دستفروشی می‌رفتند، اغلب افرادی بودند که دستفروشی را به عنوان شغل دوم و سوم خود انتخاب می‌کردند اما در حال حاضر ۳۰ درصد از جمعیت دستفروشان، شغل اولشان دستفروشی است و این نشان دهنده‌ی عمق و اوج فاجعه در حوزه‌ی اقتصاد و ناتوانی مردم از کسب درآمد به روش رسمی است.”

 

کارشناسانی که در این حوزه تحقیق کردند، برآورد کرده‌اند که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستفروش و فروشنده‌ی خیابانی در سراسر کشور وجود دارد که با سرمایه‌ای کمتراز دو میلیون تومان، شروع به کار کردند. همچنین آمارها حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد این افراد، سرپرست خانوار هستند.

 

علت، -همان طور که اشاره کردم-، ناتوانی اقتصاد در حدود حداقل پنج سال در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است. در نتیجه‌ی این ناتوانی، جامعه به یک‌باره با حجم عظیم و انبوهی از افراد مواجه شد که به سمت دستفروشی هجوم آوردند. تا ۱۰ یا ۱۵ سال پیش، کسانی که به سمت دستفروشی می‌رفتند، اغلب افرادی بودند که دستفروشی را به عنوان شغل دوم و سوم خود انتخاب می‌کردند اما در حال حاضر ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفری دستفروشان، شغل اولشان دستفروشی است و این نشان دهنده‌ی عمق و اوج فاجعه در حوزه‌ی اقتصاد و ناتوانی مردم از کسب درآمد به روش رسمی است.

 

۲۲ فروردین : هر ساعت در كشور ١٥٠ نفر بيكار می شوند

 

محسن جلال پور رئيس اتاق بازرگانی ايران در صفحه تلگرام خود نوشت: «درحالی كه عدد بيكاران كشور بيش از ۵ میليون بر آورد شده، آگاهی از این که هر ساعت حدود ۱۵۰ نفر به جمعیت بیکاران افزوده می شود، نگرانی را صد چندان می كند.

 

به گفته رئيس اتاق بازرگانی ايران اگر در هرساعت، ۱۵۰ نفر کار پیدا کنند، تازه توانسته ایم سطح اشتغال موجود را حفظ کنیم. اگر امسال بتوانيم هرساعت ١٥٠شغل ايجادكنيم عملا تنها توانسته ايم از رشد و افزايش بيكاری جلوگيری كنيم و اگر بخواهيم طی پنج سال آینده بيكاری رابه عدد صفر نزديك كنيم، بايد دو برابر اين ميزان يعنی ۳۰۰ شغل در ساعت و ۵ شغل در هر دقیقه ايجادكنيم.

 

وی افزود: «با این وضعیت که سیاست و سیاستمداران،هر روز مسأله جدیدی در کشور ایجاد می کنند، بعید است چنین توفیقی داشته باشیم. خدا کند سیاسیون ما به خود آیند و به آینده انقلاب و نظام و کشور فکر کنند.»

 

۱۹ فروردین :  تبدیل ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز خوزستان به بیابان

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها: تبدیل ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به بیابان/ پروژه حفر تونل برای انتقال آب رودخانه زهره متوقف شود

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف‌اللـه پدین در جلسه امروز شورای عالی استان‌ها و در نطق پیش از دستور خود با اشاره به پروژه انتقال آب‌های خوزستان به دیگر استان‌های کشور گفت: این پروژه که چندین سال است کلید خورده متاسفانه حیات خوزستان را به خطر انداخته و زندگی در این استان را طاقت‌فرسا کرده است.

 

وی با اشاره به حفر تونلی به منظور انتقال آب رودخانه زهره شهرستان بهبهان به شورزار لیراوی دیلم و گناوه اظهار کرد: این پروژه در حالی انجام می شود که ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز زیدون، امیدیه، ماهشهر و هندیجان به علت خشکسالی به بیابان تبدیل می‌شوند.

 

۱۸ فروردین :  بیكاری زنان دو برابر مردان است

 

مركز آمار ایران اعلام كرد: نرخ بیكاری زنان در فصول مختلف سال ۱۳۹۴ همواره دو برابر مردان بوده است. نرخ بیكاری مردان در چهار فصل سال گذشته به ترتیب ۹، ۹/۸، ۹،.۲/۱۰ درصد و برای زنان ۹/۱۹، ۲/۱۹، ۹/۱۸و ۷/۱۹ درصد ثبت شده است.

 

به گزارش ایرنا، براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی كار در سال ۱۳۹۴ كه مركز آمار ایران منتشر كرده ، این نرخ بیكاری برای افراد ۱۰ سال سن و بیشتر است.

 

همچنین در سال گذشته معادل ۳۸.۲ درصد جمعیت ۱۰ سال سن و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیكاران قرار گرفته اند. از نظر بازار كار جمعیت « شاغل و بیكار» جمعیت فعال شناخته می شود.

 

میانگین نرخ بیكاری در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰.۶ درصد بود كه میزان بیكاری سال ۱۳۹۴ رشد ۰.۴ درصدی نسبت به آن داشته است.

 

نتایج این طرح نشان می دهد تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیكار) در كشور ۲۴میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر است كه از این تعداد ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیكار هستند.

 

نرخ بیكاری برای سال ۱۳۹۴ در مناطق شهری كشور ۱۲.۲ و در نقاط روستایی ۸.۱درصد گزارش شده است.

 

بر اساس گزارش مركز آمار ایران، بیكاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله معادل ۲۶.۱ درصد است كه برای مردان این گروه ۲۲.۳ و زنان ۴۲.۸درصد اعلام شده است.

 

همچنین ۱۸ درصد از شاغلان كشور در بخش كشاورزی ،۳۲.۵درصد در بخش صنعت و ۴۹.۴ درصد در بخش خدمات فعال هستند.

 

سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی در كشور ۹.۸ درصد است كه این نسبت برای مردان ۱۰.۸ و زنان ۴.۵درصد است.

 

اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است كه در هفته مرجع (هفته سرشماری شده) حاضر در سركار یا غایب موقت از كار به دلایل اقتصادی نظیر ركود كاری و پیدا نكردن كار با ساعت كار بیشتر ، قرار داشتن در فصل غیركاری … بودند و كمتر از ۴۴ ساعت كار كرده و آماده برای انجام كار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

 

اشتغال ناقص زمانی از نسبت جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی به جمعیت شاغل محاسبه می شود.

 

بر اساس گزارش مركز آمار ایران، سهم شاغلان ۱۵سال و بیشتر با ساعت كار معمول ۴۹ ساعت در هفته و بیشتر ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۴ بوده كه این نسبت به تفكیك جنسیت برای مردان ۴۲.۷ و زنان ۱۳.۱ درصد است.

 

بیكاری در استان های كشور

 

این بررسی نشان می دهد ۹ استان كشور نرخ بیكاری تك رقمی و ۲۲ استان نرخ بیكاری دو رقمی را در سال گذشته تجربه كرده اند.

 

كمترین نرخ بیكاری را در سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۷.۳ درصد و بیشترین نرخ بیكاری را استان كهگیلویه و بویراحمد با ۱۷.۷درصد داشته است.

 

همچنین ۱۹ استان كشور دارای نرخ بیكاری بالاتر از میانگین(۱۱درصد) هستند.

 

۱۸فروردین :  آمار تکان‌دهنده وزارت کشور از میزان مصرف مواد مخدرِ پرخطر،طلاق و حاشیه نشینی

 

گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی میرباقری (قائم‌مقام وزیر کشور) در امور اجتماعی و فرهنگی پس از هفتاد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: دستور جلسه‌ای که امروز مورد توجه قرار گرفت؛ بررسی آسیب‌ها و مشکلاتی بود که حدود ۲۰ عنوان مشکل و آسیب مورد توجه قرار گرفت و از میان آن‌ها ۵ آسیب به عنوان اولویت اول در کشور در این جلسه تاکید شد که عبارت است از بحث حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق و موضوع مفاسد اخلاقی و اجتماعی و همچنین نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند.

 

بازگشت ۷۰ تا ۸۰ درصد معتادان پس از سم زدایی به چرخه اعتیاد

 

قائم‌مقام وزیر کشور با اعلام اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ مرکز درمانی ترک اعتیاد که بخش غیر دولتی آن را اداره می‌کند، گفت: کسانی که وارد مراکز ترک اعتیادمی‌شوند پس از سم‌زدایی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها مجددا به اعتیاد بازمی‌گردند و باید در مراکز درمانی، روان‌درمانی و همچنین درمان اجتماعی بر روی این افراد انجام شود.

 

میرباقری با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر اعتیاد از سمت سنتی به سمت صنعتی حرکت کرده و بسیار پرخطر شده است، گفت: اگر در گذشته تنها ۴ درصد مصرف کننده پرخطر بودند این عدد در حال حاضر به بالای ۲۵ درصد رسیده است که درجلسه امروز تدابیری پیشنهاد شد.

 

وی موضوع دیگر مورد بحث در جلسه امروز را طلاق عنوان کرد و گفت: در هر صورت رشد طلاق رو به افزایش است به طوری که ما استان‌هایی داریم که از هر صد ازدواج ۳۷ طلاق صورت می‌گیرد و یا متاسفانه  شهرستانهایی داریم که در هر ۱۰۰ ازدواج ۵۰ طلاق وجود دارد و حتی شهرهایی داریم که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج بیش از ۶۰ طلاق ثبت می‌شود.

 

۱۸   فروردین : نود درصد اعدام‌های جهان در ایران و عربستان و پاکستان

 

عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود از افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی اظهار تاسف کرده و آن را در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه دانسته است.

 

روز سه‌شنبه (پنجم آوریل – ۱۷ فروردین) نهاد غیردولتی عفو بین‌الملل در گزارشی تعداد اعدام‌های سال گذشته را ۱۶۳۴ مورد اعلام کرد و تعداد اعدام‌ها را ۵۰ درصد بیشتر از اعدام‌های یک سال پیش از آن، یعنی سال ۲۰۱۴ دانست.

 

بنا بر این گزارش، ایران، پاکستان و عربستان سعودی ۸۹ درصد اعدام‌های سال گذشته را انجام داده‌اند.

 

این آمار بدون احتساب اعدام‌ها در کشور چین است که به عقیده عفو بین‌الملل صدها اعدام در آن صورت می‌گیرد اما آمار آن محرمانه نگه داشته می‌شود.

 

در همین حال، عفو بین‌الملل گزارش کرده در سال گذشته، برای نخستین بار در تاریخ، تعداد کشورهایی که حکم اعدام را کاملا برچیده‌اند به اکثریت در جهان رسیده است.

 

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، سال گذشته فیجی، ماداگاسکار، سورینام و کنگو-برازاویل قوانین اعدام خود را تغییر دادند و مغولستان هم قوانین تعریف جرم خود را تغییر داد که در سال جاری (۲۰۱۶) اجرایی خواهد شد.

 

به گفته عفو بین‌الملل، چین همچنان رتبه اول جهان از نظر تعداد اعدام‌ها را دارد و برآورد می‌شود تعداد اعدام‌ها در این کشور از یک هزار مورد در سال فراتر باشد.

 

ایران در سال گذشته میلادی، ۹۷۷ نفر را اعدام کرده که نسبت به سال پیش از آن (۷۴۳) افزایشی چشمگیر داشته است. بیشتر اعدام‌ها در ایران به مجرمان قاچاق موادمخدر اختصاص داشته است.

 

اما به گزارش عفو بین‌الملل، در میان اعدام‌شدگان چهار نفر زیر ۱۸ سال بوده‌اند که بنا بر تعاریف بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند و اعدام آنها نقض پیمان‌های بین‌المللی است.

 

مطابق این گزارش، سال گذشته تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی ۷۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است.

 

این کشور پارسال ۱۵۸ نفر را اعدام کرده که بیشتر آنها گردن زده شده‌اند اما همچنین در مواردی از جوخه اعدام هم استفاده شده است.

 

عربستان همچنین جسد اعدام شده‌ها را در معرض دید عموم قرار داده است.

 

پاکستان که دو سال پیش، امید بسیاری به توقف اجرای حکم اعدام در آن می‌رفت، سال گذشته، ۳۲۶ نفر را اعدام کرده است؛ این بیشترین آمار اعدام در پاکستان است که عفو بین‌الملل تاکنون ثبت کرده است.

 

آمریکا هم در سال گذشته ۲۸ نفر را اعدام کرده است.

 

در نمودار ارایه شده در گزارش سازمان عفو بین‌الملل که بر اساس آمار حداقلی اعدام‌ها شکل گرفته، آمریکا رتبه پنجم را دارد.

 

با وجود این، آمار اعدام‌ها در این کشور پارسال پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۹۱ را به ثبت رساند.

 

عفو بین‌الملل همچنین از اجرای حکم اعدام در شش کشور دیگر خبر داده که اعدامی در آنها در سال ۲۰۱۴ صورت نگرفته بود؛ چاد یکی از این شش کشور بوده است.

 

سلیل شیتی، دبیرکل عفو بین‌الملل، افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در سال گذشته را “عمیقا ناراحت کننده” توصیف کرده و گفته “هیچ‌گاه در ۲۵ سال گذشته جهان این تعداد اعدام به خود ندیده بود.”

 

“سال گذشته هم دولت‌ها بدون وقفه به کشتن افراد از طریق اعدام ادامه دادند با این فرض غلط که اعدام جوامع آنها را ایمن‌تر خواهد کرد.”

 

دبیرکل عفو بین‌الملل همچنین از دولت‌های جهان خواسته تا به آنچه او “قتل عام” خوانده پایان دهند.

 

۱۷ فروردین : نگرانی از کاهش ساعت کار زنان شاغل با شرایط خاص

 

فاطمه رهبر به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه کلیات این لایحه پیش‌تر به تصویب رسیده است مانعی بر سر راه تصویب این لایحه وجود ندارد و امیدواریم بررسی آن در صحن مجلس به پایان برسد و یک مرحله به تصویب نهایی و اجرایی شدن نزدیک‌تر شود.

 

به گزارش «تامین ۲۴» (tamin24.ir) بر اساس لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص که دارای یک ماده واحده است، ساعت کار هفتگی زنان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قرار دادی که سرپرست خانوار هستند یا اینکه فرزند زیر هفت سال دارند، یا فرزند معلول دارند یا همسر یا فرزند آن‌ها مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج است، هم در کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی و هم بخش‌های غیردولتی و بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی با تأیید مراجع ذیربط از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۶ ساعت کاهش می‌یابد اما از حقوق مزایای ۴۴ کار ساعت در هفته برخوردار می‌شوند.

 

این لایحه که در ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ و با امضای رئیس دولت گذشته تقدیم مجلس شد دارای دو تبصره است که یکی از آن‌ها به «اعمال تخفیف پلکانی و تأمین بخشی از سهم حق بیمه کارفرمایان غیردولتی» اشاره دارد. بر این اساس آن دسته از کارفرمایان غیردولتی که زنان دارای شرایط خاص را استخدام کنند از تسهیلات ویژه‌ای در زمینه سهم حق بیمه پرداختی توسط کارفرما برخوردار می‌شوند.

 

نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ التحصیل دانشگاهی کشورهم اکنون ۱۸/۵ درصد بوده، در عین حال نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و این نرخ در مورد زنان درس خوانده ۶۵/۵ درصد است و تعداد زنان درس خوانده در جستجوی شغل در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جستجوی شغل بیشتر است.

 

از سوی دیگر نرخ اشتغال در میان کل زنان جوان کشور در سال۱۳۷۵ برابر با ۷۹/۱ درصد بود که شاخص مذکور در سال ۱۳۸۵ با کاهشی قابل توجه به ۶۲/۳ درصد رسید و در سال ۱۳۹۰ این نرخ به ۵۹/۴ درصد کاهش یافت.

 

۱۶ فروردین: نرخ بيكاري به ۱۱ درصد رسيد

 

عادل آذر رييس مركز آمار ايران در گفت‌وگوي تلويزيوني با برنامه اقتصاد ايران شبكه ملي اقتصاد آخرين گزارش مركز آمار ايران را از وضعيت بيكاري در كشور را معادل ۱۱ درصد اعلام كرد، نرخي كه در مقايسه با سال ۹۳ معادل۴. 0 درصد رشد داشته است ولي رييس مركز آمار ايران در تحليل اين افزايش گفت: رشد نرخ بيكاري در كشور با افزايش جمعيت شاغل و البته بالا رفتن نرخ مشاركت همراه بوده است كه اين هر سه در كنار هم نشان از موفقيت برنامه‌هاي اقتصادي دولت در سال 94 دارد.

 

به گزارش روزنامه تعادل، عادل آذر افزود: در سال ۱۳۹۴ نرخ مشاركت اقتصادي به ۲/۳۸درصد رسيده است و اين مساله نمودي از افزايش اميد به آينده در مردم نسبت به چشم‌انداز اقتصادي كشور است كه باعث شده ميزان مراجعان به بازار كار افزايش پيدا كند.

 

وي تاكيد كرد: در اقتصاد ايران سال‌هايي بوده است كه نرخ بيكاري تك رقمي شده و اين بيكاري تك رقمي همزمان بوده است با نرخ مشاركت‌هاي ۳۴ و ۳۵ درصدي كه در اين شرايط نرخ بيكاري تك رقمي دستاورد قابل دفاعي محسوب نمي‌شد اما امروز با افزايش همزمان نرخ مشاركت و تعداد شاغلان در كشور نرخ بيكاري هم افزايش داشته است.

 

رييس مركز آمار ايران گفت: با افزايش نرخ مشاركت بيش از ۸۰۰ هزار نفر به جمعيت فعال كشور افزوده شده است و از اين تعداد افرادي كه وارد بازار كار شده‌اند بيش از ۶۶۰ هزار نفر جذب شده‌اند و البته بالغ بر ۲۱۵ هزار نفر از اين افراد جذب بازار كار نشده و به جمعيت بيكار كشور افزوده شده كه رشد ۴ .0 درصدي نرخ بيكاري را به همراه داشته است.

 

اشتغال در سال‌هاي ۹۲ تا ۹۴

 

براساس آمارهاي مركز آمار ايران طي سال‌هاي ۹۲ تا ۹۴ تعداد جمعيت شاغل كشور از حدود ۳/۲۱ ميليون نفر به حدود ۹۷/۲۱ميليون نفر افزايش پيدا كرده است اين رشد گوياي ايجاد حداقل ۶۷۰ هزار شغل است، البته اين بهبود در سال ۹۳ محسوس نبوده و در سال ۹۳تعداد شاغلان در مقايسه با سال ۹۲ يعني سال آغازين فعاليت دولت يازدهم تفاوتي پيدا نكرده و حتي اندكي كاهش را نشان مي‌دهد.

 

در همين دوره زماني مي‌بينيم كه نرخ مشاركت اقتصادي رو به رشد بوده است، نرخ مشاركت در بازار كار ايران طي سال ۹۲ معادل ۶/۳۷ درصد بوده، در سال ۹۳ اين رقم به ۲/۳۷ نزول كرده و در سال ۹۴ با وجود رشد اقتصادي پايين مي‌بينيم كه نرخ مشاركت اقتصادي به ۳۸۲ درصد افزايش يافته است.

 

البته اين وضعيت خود جاي سوال دارد كه چرا در سال ۹۴ به رقم پايين‌تر بودن نرخ رشد اقتصادي آن‌هم با برآوردهايي نزديك به صفر براي اقتصاد ايران در مقايسه با رشد بالاي ۳ درصدي اتفاق افتاده در سال ۹۳ تعداد اشتغال ايجاد شده در سال ۹۴ بالاتر بوده است.

 

عادل آذر در بخشي از سخنان خود در گفت‌وگوي تلويزيوني به شكلي غيرمستقيم به اين پرسش پاسخ داده است، وي مي‌گويد: در سال ۹۴ با وجود آنكه در بخش خدمات رشدي نزديك به صفر داشته‌ايم يا نرخ رشد منفي در بخش صنعت تجربه شده است ولي در بخش كشاورزي بالاي ۵/۳ درصد رشد اقتصادي را در سال ۹۴ شاهد هستيم. كاربر بودن بخش كشاورزي به خودي خود مي‌تواند، بخشي از پاسخ سوال ما باشد.

 

به هر شكل آنچه از شرايط بازار كار در آمارهاي مركز آمار ايران منعكس شده گوياي موفقيت نسبي در اين بخش بوده است و بايد اميد داشت در سال ۹۵نيز اين روند ادامه پيدا كند.

 

مروري بر ارقام مربوط به سال‌هاي ۸۴  تا ۹۱ كه بحران ركود تورمي دامنگير اقتصاد ايران بوده است، نشان مي‌دهد در اين سال‌ها با وجود افزايش حدود ۶۰۰ هزار نفري به جمعيت بالاي ۱۰ سال كشور كه در محاسبات بازار كار مورد استناد هستند، ميزان رشد جمعيت فعال تنها حدود ۲۳ هزار نفر بوده است و تعداد جمعيت شاغل در كل اين دوره زماني تنها ۱۰۰ هزار نفر افزايش پيدا كرده است يعني رقمي حدود ۱۲هزار نفر در هر سال و با مقايسه‌يي سرانگشتي اين ارقام و عملكرد دولت يازدهم مي‌توان گفت آنچه در اين دو سال اخير اتفاق افتاده از منظر اقتصادي كاملا قابل دفاع است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©