Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با  ۱۶ می ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵  برابر با ۱۶ می ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۱۴)

۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ می ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۷۵ درصد از مبتلایان به بیماری ام اس زنان هستند

 

مراجعه بیش از ۳۴ هزار زن به پزشکی قانونی بعلت آسیب های ناشی از نزاع

 

رتبه جهانی ایران در خودکشی

 

۴ تا ۵ میلیون ایرانی بعلت فقر در آستانه سوء تغذیه قرار دارند

 

خودکشی سالانه ۴۰۲۰ نفر در کشور

 

ابتلای سالانه حدود ۱۵۰۰ کودک به سرطان

 

گزارشی از وضعیت بهداشتی کارگران ایرانی/کارگر آلمانی ۳۰ سال بعد از بازنشستگی امیدزندگی، کارگر ایرانی سه سال ۲۰ هزار حادثه سالیانه

 

سرانه مطالعه ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه، آمریکایی‌ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ایرانیها ۲ تا ۷ دقیقه

 

وزیر بهداشت از آمار بالای افسردگی در ایران خبر داد

 

هر ۲ ساعت یک ایرانی درانتظار عضو می میرد

 

۷ میلیون کارگر کمتر از حداقل مزد حقوق می‌گیرند

 

کاهش زاد و ولد علیرغم تاکیدهای مکرر خامنه ای

 

محیط زیست: ۷۵ درصد از تالاب ها در معرض خطر هستند

 

تورم ماهانه فروردین امسال، پایین‌ترین نرخ در ربع قرن اخیر

 

 

 

۲۶ اردیبهشت : ۷۵ درصد از مبتلایان به بیماری ام اس زنان هستند

 

 

 

مهر : معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت که ۷۵ درصد از مبتلایان به بیماری ام اس زنان هستند و به طور معمول بیماری ام اس در میان افراد ۱۷ تا ۴۰ سال رواج دارد.

 

محمدهادی ایازی شامگاه جمعه در همایش امید در مرکز همایش های بین المللی روزبه،در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۶۰ هزار بیمار ام اس در کشور خبر داد و گفت: این بیماری خاص است.

 

قائم مقام و معاون اجتماعی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور به افزایش تعداد بیماران ام.اس اشاره کردو گفت: آمار ۳۶ نفری مبتلایان به این بیماری در سال ۵۶ در شهر تهران در حال حاضر به ۱۷ هزار نفر رسیده است.

 

وی بر لزوم کمک دولت در امور مربوط به سلامت تاکید و بیان کرد: دولت با وجود همه محدودیت‌ها در حد توان خود به این بخش کمک کرده اما هنوز سهم درصد تخصیص تولید ناخالص ملی کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته که حداقل ۳۵ درصد است پایین است.

 

قائم‌ مقام و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار کرد: ۶۱۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۹۰ سازمان در سطح ملی و ۱۶۰ سازمان در سطح استان‌ها فعالیت دارند.

 

ایازی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد و خیریه از اهمیت بالایی برخوردارندچراکه زمینه را برای همکاری مردم فراهم می‌کند.

 

قائم مقام و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ۵۰ درصد از مردم کشور اضافه وزن دارند که این زمینه بسیاری از مشکلات است.

 

ایازی گفت: در حال حاضر و بعد از اجرای طرح تحول سلامت ۸.۵ تا ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی در امور سلامت هزینه می‌ شود.

 

۲۵ اردیبهشت : مراجعه بیش از ۳۴ هزار زن به پزشکی قانونی بعلت آسیب های ناشی از نزاع

 

ایلنا: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از کاهش ۵،۷ درصدی مراجعان آسیب های ناشی از نزاع به این اداره کل در سال ۹۴ خبر داد.

 

مراجعه بیش از ۳۴ هزار زن به پزشکی قانونی بر اثر نزاع

 

به گزارش ایلنا از پزشکی قانونی استان تهران، در سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۱۰۹ نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳،حدود ۵،۷ درصد کاهش یافته است.

 

براساس این گزارش، پزشکی قانونی استان تهران آمار مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی در سال ۹۳ را نیز ۱۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر اعلام کرد.

 

بنابر این گزارش، از کل مراجعان به دلیل آسیب های ناشی از نزاع تا پایان اسفند سال گذشته، ۶۶ هزار و ۵۵۱ نفر مرد و ۳۴ هزار و ۵۵۸ نفر زن بوده اند.

 

 

 

۲۴ اردیبهشت :  رتبه جهانی ایران در خودکشی

 

 

 

به گزارش ایسنا به نقل از «خبرآنلاین»، بر اساس آخرین آماری که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است، هر ۴۰ ثانیه یک نفر به علت خودکشی کشته می‌شود و این یعنی سالی حدود ۸۰۰ هزار نفر ! از این آمار ۴۰۶۹ نفر را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، طبق این آمار که ایران را صد و بیستم جهان می‌کند، روزانه حدود ۱۱ نفر در ایران خودکشی می‌کنند.

 

آمار ۱۰ کشور اول در خودکشی

 

 رتبه نام کشور آمار خودکشی در سال ۲۰۱۲ از هر ۱۰۰ هزار نفر

 

 ۱ گویان ۴۴٫۲

 

 ۲ کره جنوبی ۲۸٫۹

 

 ۳ سریلانکا ۲۸٫۸

 

 ۴ لیتوانی ۲۸٫۲

 

 ۵ سورینام ۲۷٫۸

 

 ۶ موزامبیک ۲۷٫۴

 

 ۷ تانزانیا و نپال ۲۴٫۹

 

 ۹ قزاقستان ۲۳٫۸

 

 ۱۰ بروندی ۲۳٫۱

 

    اما ایران با وجود میزان روزانه حدود ۱۰ خودکشی رتبه مناسبی دارد. هر هفته حدود ۷۷ نفر در ایران خودکشی می‌کنند که شاید نشان دهد خودکشی ۴ نفر در هفته‌های اخیر آمار نگران‌کننده‌ای نباشد. البته آخرین آماری که پزشکی قانونی درباره آمار خودکشی در ایران ارائه کرده، کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

 

رتبه ایران در رابطه با خودکشی

 

 رتبه نام کشور آمار خودکشی در سال ۲۰۱۲ از هر ۱۰۰ هزار نفر

 

 ۱۱۵ توگو، هندوراس ۵٫۵

 

 ۱۱۷ کلمبیا، سنگال ۵٫۴

 

 ۱۱۹ مراکش ۵٫۳

 

 ۱۲۰ مقدونیه، ایران ۵٫۲

 

 ۱۲۲ اسپانیا ۵٫۱

 

 ۱۲۳ ویتنام، گامبیا ۵

 

  

 

۲۲ اردیبهشت : ۴ تا ۵ میلیون ایرانی بعلت فقر در آستانه سوء تغذیه قرار دارند

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ گفت: طبق نموداری که از پراکندگی ثروت در کشور وجود داشت درصدی از مردم در سمت راست این نمودار بسیار ثروتمند بوده و رفتارهای اقتصادی غیرمتعارفی در این دهک وجود دارد اما در طرف دیگر این نمودار درصدی از مردم بسیار فقیرند و چهار تا پنج میلیون نفر آنها در آستانه سوءتغذیه قرار دارند. در میانه این نمودار نیز می‌بینیم که با ۲۰۰ هزار تومان دهک‌ها جابه‌جا می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که انجام شده حتی در میانه این نمودار یک بیماری باعث می‌شد که دهک‌ها جابه‌جا شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شیرینی طرح تحول نظام سلامت این بود که ۱۱ میلیون نفر فاقد بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که عمده آنها کارگران غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها بودند و این موضوع نشان می‌دهد که دهک‌گیری‌های ما در طرح تحول سلامت اشتباه نبوده است.

۲۲ اردیبهشت : خودکشی سالانه ۴۰۲۰ نفر در کشور

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از خودکشی ۴۰۲۰ نفر در سال گذشته خبر داد.

 

به گزارش انتخاب، احمد شجاعی در حاشیه سی و دومین همایش فصلی مدیران کل سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته آمار تلفات خودکشی در کشور ۱٫۸ درصد کاهش یافت. در سال گذشته ۴۰۲۰ نفر بر اثر خودکشی در کشور جان خود را از دست دادند در حالیکه این رقم در سال قبل از آن ۴۰۹۵ نفر بود.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی پزشکی قانونی وی تصریح کرد: در سال گذشته از کل تلفات خودکشی در کشور ۲۸۸۷ نفر مرد و ۱۱۳۳ نفر زن بودند.

 

۲۰ اردیبهشت : ابتلای سالانه حدود ۱۵۰۰ کودک به سرطان

 

تهران – ایرنا – فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی گفت: سالانه بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کودک به سرطان مبتلا می شوند که به دلیل نبود سیستم جامع کشوری ثبت سرطان، رقم دقیق مبتلایان به این بیماری هنوز مشخص نیست.

 

به گزارش گروه علمی ایرنا از بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران، پروفسور مرد آویژ آل بویه در سخنرانی با موضوع ‘ نقش NGO در جوامع امروز با رویکرد حمایت از بیماران سرطانی’ افزود: بیمارستان محک سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ کودک جدید مبتلا به سرطان را پذیرش می کند که با توجه به اینکه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان ازکل کشور به این مرکز مراجعه می کنند، رقم مبتلایان جدید به این بیماری سالانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می شود.

 

۱۹ اردیبهشت : گزارشی از وضعیت بهداشتی کارگران ایرانی

کارگر آلمانی ۳۰ سال بعد از بازنشستگی امیدزندگی، کارگر ایرانی سه سال /۲۰ هزار حادثه سالیانه

 

شواهد و نتایج مطالعات حاکی از آن است که در یک دهه گذشته نشانگرهای سلامت کارگران در بیماری‌های غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی شامل فقر، طلاق، خشونت خانگی و محیط کار و … رو به بهبود نبوده است.

 

دکتر بهزاد دماری، معاون موسسه ملی تحقیقات سلامت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا در توضیح وضعیت ارایه خدمات بهداشتی و سلامتی به کارگران، طرح کشوری ارایه مراقبت‌های اولیه سلامت به کارگران و همچنین بیماری‌های شغلی در آنها را تشریح کرد که در پی می‌خوانید:

 

«طرح کشوری ارایه مراقبت‌های اولیه سلامت به کارگران از سال ۱۳۶۶ شروع شده و تاکنون بالغ بر ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری در محیط‌های کاری ۵۰ تا ۴۹۹ نفره ایجاد شده است. در آینده نیز ۱۳۰۰ محل کاری به این عدد اضافه خواهد شد. به همین خاطر خانه‌های بهداشت کارگری فرصتی طلایی را برای ارتقای سلامت کارگران و خانواده آنها فراهم آورده است.

 

نشانگرهای سلامت کارگری، بهبود نیافته‌اند

 

حداقل در یک دهه گذشته نشانگرهای سلامت کارگران در بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان‌ها، سکته‌های قلبی – عروقی، فشارخون و دیابت و بیماری‌های اسکلتی – عضلانی و بیماری‌های تنفسی، حوادث شغلی و اختلالات روانی که در سال ۹۴، ۲۴درصد شیوع داشته است و همچنین آسیب‌های اجتماعی شامل فقر، طلاق، خشونت خانگی و محیط کار، اختلافات خانوادگی رو به بهبود نبوده است. بر اساس نظرات مثلث کار، مداخلات قبلی در این خصوص نظام‌مند و هدف‌گذاری شده نبود و گزارش ارزشیابی از مداخلات ملی ارتقای سلامت کارگران در دسترس نیست. طبق این تحقیق، خانه‌های بهداشت کارگری در وضعیت رتبه‌ای متوسطی هستند. اسناد بالادستی نیز از هر حیث ارتقای سلامت کارگران را حمایت می‌کند.

 

روند معکوس مرگ و میر ناشی از کار در جهان

 

طبق آمار رسمی سازمان بین‌المللی کار، مرگ و میر ناشی از کار در جهان روند کاهشی داشته و از ۳۴۵ هزار نفر در سال ۱۹۹۸، به ۳۲۱هزار نفر در سال ۲۰۰۸ رسیده و طی این مدت نرخ شیوع حوادث منجر به مرگ از ۱۶٫۴ به ۱۰٫۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار کارگر کاهش یافته است که یک سوم کاهش را نشان می دهد.

 

۲۰ هزار حادثه ناشی از کار، سهم سالانه کارگران ایرانی

 

براساس آمارهای منتشر شده ، سالانه حدود ۲۰ هزار حادثه ناشی از کار اتفاق می‌افتد که از این تعداد نزدیک به ۱۵ هزار حادثه در بخش ساختمانی است. پس از آن، بیشترین میزان مرگ و میر در محیط کار به کارگران معادن و کارگران صنایع اختصاص دارد. پزشکی قانونی این آمار را ۱۸۹۱ نفر، وزارت کار ۱۱۵۰ نفر و سازمان تامین اجتماعی آن را ۱۲۰ نفر در سال گذشته اعلام کرده‌اند. ۹۰ درصد قربانیان این حوادث تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیستند و وزارت کار نیز آمار کارگرانی را اعلام می‌کند که در پیوند با وزارت کار بیمه هستند، مانند بیمه حوادث و غیره.

 

روزانه پنج کارگر ایرانی فوت می‌کنند

 

با توجه به این آمار، به طور متوسط حدود ۱۰ درصد کارگران فوت می‌کنند که رقم پنج نفر در هر روز را شامل می‌شود. این حوادث بیشتر در فصل تابستان و صبح‌ها، اولین سال اشتغال، در میان افراد متاهل و زنان، کودکان و مهاجران آسیب پذیرتر اتفاق می‌افتد. گروه سنی ۲۰ تا ۲۳ سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض حادثه قرار دارند.

 

۵۱ درصد حوادث شغلی در حوزه ساختمان

 

سازمان پزشکی قانونی گزارش داده است که در ۱۰ سال بین سال‌های ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۱۲ هزار و ۴۳۶ نفر در حوادث کار جان خود را ازدست داده‌اند. ۵۱ درصد حوادث شغلی مربوط به حوزه ساختمان است. ۳۹ درصد از دلایل بروز حوادث حین کار به عدم نظارت بازمی‌گردد. به طور کلی کارگران آموزش دیده در زمینه ایمنی در کل کشور چهار درصد و ۹۰ درصد معادن فاقد بهداشت و ایمنی لازم هستند.

 

امید به زندگی کارگر ایرانی چند سال است؟

 

طبق آخرین تحقیقات، کارگران آلمانی ۳۰ سال بعد از بازنشستگی همچنان امید به زندگی دارند، اما کارگران ایرانی شاغل در کارهای سخت و زیان آور معمولا حدود سه سال بعداز بازنشستگی به علت بیماری فوت می‌کنند. از این بررسی نتیجه گرفته شد که روند حوادث شغلی در سال ۱۳۹۱ سه برابر سال ۱۳۸۱ بوده است.

 

بیماری‌های شغلی در کمین کارگران

 

در حال حاضر، بیماری‌های شغلی منجر به فوت شش تا ۱۲ برابر حوادث ناشی از کار است. ۲۰ درصد کارگران ایرانی وضعیت ارگونومی مناسبی ندارند؛ یعنی تطابقی میان بدن کارگر با ابزار کار وجود ندارد. همچنین ۴۸ درصد ابزار کار کارگران نامناسب و ۹۰ درصد کارگاه‌های کشور از نظر صدا وضعیت مطلوبی ندارند. در خصوص رشد قابل ملاحظه بیماری‌های ناشی از کار نیز آمار قابل استنادی تهیه و منتشر نمی‌شود.

 

تعداد تسهیلات سلامت کارگری

 

در حال حاضر ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری، ۱۸۰۰ بهداشت‌کار، ۸۰۰ بازرس برای ۱۲ میلیون کارگر یا ۲٫۵ میلیون کارگاه تحت پوشش قانون کار و ۵۴۰۰ معدن وجود دارد؛ یعنی هر ۱۵ هزار نفر یک بازرس. بیشترین روزهای کاری در اثر وقوع حوادث در صنعت ساخت و ساز (۴میلیون و ۱۳۶هزار و ۵۷۲ روز) از دست رفته‌اند. به علاوه وقوع حوادث شغلی در بین افراد متاهل و شاغلان با سابقه کار کمتر از یک سال منجر به بیشترین روز کاری از دست رفته شده است. همچنین سرانه انسانی هر حادثه شغلی که در کشور رخ می‌دهد برابر با ۹۰۵۳۳۹۳ تومان است.

 

یک ششم بودجه کشور، صرف حوادث شغلی می‌شود

 

مطالعه‌ای دیگر که با هدف محاسبه هزینه انسانی حوادث شغلی منجر به فوت بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان تهران انجام داده شد، نشان دادند که سرانه انسانی و مالی برای هر فوت شده برابر ۳۳۳ میلیون تومان است. همچنین نتایج مطالعات مشابه نشان می دهد که سرانه هز ینه حوادث منجر به فوت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ برابر با۱۰۰ هزار دلار است و این به علت بالا بودن درآمد کارگران در اروپا است .هزینه مستقیم و غیرمستقیم حوادث شغلی در ایران حدود یک ششم تا یک پنجم بودجه سالانه کشور است

 

شایع‌ترین آسیب‌های محیط‌های کاری در ایران

 

بنابر تحقیق مشترک وزارت رفاه و مرکز تحقیقات سلامت کشور، ایمن نبودن محیط کار، فقدان آموزش‌های لازم به کارگران و نبود تجهیزات و امکانات پیشرفته و بی‌توجهی کارفرمایان به قانون کار باعث شده این آمار در کشور ما بالاتر از استاندارد‌های بین‌المللی باشد. موضوعی که همواره بازرسان کار در بازدید‌های خود از مراکز صنعتی و تولیدی بر آن تاکید دارند و معتقدند آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی در این حوزه باید جدی گرفته شود تا آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار کاهش یابد. سازمان تامین اجتماعی بی‌احتیاطی را علت نیمی از حوادث کار می‌داند، بریدگی، شکستگی، سقوط ، قطع دست و انگشت دست شایع‌ترین آسیب‌های محیط‌های کار در ایران است.

 

دستمزد پایین، بلای جان کارگران

 

یکی از علت‌های حوادث کاری، دستمزدهای پایین است؛ زیرا کارگران مجبورند اضافه کاری کنند یا دو شغله و سه شغله کار کنند. بنابراین کارگری که مجبور است بجای هشت ساعت بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز کار کند، آسیب پذیری بیشتری در کار با دستگاه‌ها پیدا می‌کند، چون تمرکز کمتری در کار دارد. افزون بر آن کارگری که احساس امنیت شغلی ندارد و از معاش فردای خود مطمئن نیست، بیشتر در معرض حوادث کاری قرار دارد. از دیگر عوامل حوادث کار، فقدان حداقل آموزش به کارگران و نبود امکانات ایمنی و بهداشتی است که برخی ۵۲ درصد از حوادث را ناشی از عدم نظارت در محیط کار می‌دانند.

 

ابهام در آمار حوادث کارگران غیر بیمه

 

یکی از مشکلات آمار حوادث در ایران، وجود ابهام در آمار افرادی است که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیستند و این شامل تعداد زیادی از کارکنان کارگاه‌های کوچک می‌شود. اصلاح و ارتقای سیستم‌های آمارگیری کشور در آینده اجتناب ناپذیر است. برای جلوگیری از حوادث کارگاهی برای افراد، ماشین آلات و اموال نیاز به اقدامات پیچیده‌ای نداشته و صرف توجه به ایمنی به ویژه آموزش و نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری می‌تواند به کاهش تلفات ناشی از حوادث منجر شود.

 

 

۱۹ اردیبهشت : سرانه مطالعه ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه، آمریکایی‌ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ایرانیها ۲ تا ۷ دقیقه

معمای سرانه پایین مطالعه در ایران

تهران- ایرنا- سرانه پایین مطالعه و کتابخوانی از مشکلات دور و نزدیک جامعه ما است، هر چند سرزمین ایران مهد دانشمندان و اندیشمندان بزرگ است ولی اکنون مطالعه جایگاه شایسته ای در این جامعه ندارد.

هر چند آمارهای ضد و نقیضی از سرانه مطالعه به گوش می رسد، اما همین آمارها وضعیت خوبی از این موضوع برای جامعه ما منعکس نمی کند.

برخی از آمارها سرانه مطالعه در ایران را دو دقیقه و بعضی دیگر هفت دقیقه در شبانه روز بیان می کنند که البته هر دو رقم برای جامعه ایران نگران کننده است.

همین آمار می گوید سرانه مطالعه آمریکایی‌ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه است. اگر یکی از دلایل سرانه پایین مطالعه را وجود فضای مجازی و تکنولوژی بدانیم باید گفت که کشورهای یاد شده از نظر تکنولوژی در جایگاهی به مراتب بالاتر از ایران قرار دارند.

 

۱۹ اردیبهشت : وزیر بهداشت از آمار بالای افسردگی در ایران خبر داد

 

حسن هاشمی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، از آمار بالای افسردگی در ایران خبر داد و به افرادی که به گفته او «ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند» گفت، پمپاژکردن ناامیدی در جامعه با انگیزه‌های سیاسی بی‌انصافی است. وی افزود: «هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است».

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن هاشمی در نشستی که روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر اجتماعی با محوریت خودکشی برگزار شد، گفت در زمینه سلامت روان مشکلات قابل توجهی در ایران وجود دارد که «متاسفانه این مباحث هم از سوی مردم و هم از سوی مسوولان انکار می‌شود».

 

وزیر بهداشت افزود: «۱۲ درصد از جامعه ما دچار افسردگی هستند و این موضوع نیاز به درمان دارد».

 

بر پایه این گزارش، وزیر بهداشت بخشی از علل خودکشی را افسردگی، مصرف مواد و خشونت‌های خانگی عنوان کرد و گفت این علل باید کالبدشکافی روانی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین گفت، بر اساس داده‌های اطلاعاتی میزان اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است ولی موارد فوت ناشی از خودکشی در آقایان بیشتر اززنان است.

وی با اشاره به شایع‌ترین مسایل منجر به خودکشی گفت، افراد بی‌کار بیش از دیگران دست به خودکشی می‌زنند و در ادامه خانم‌های خانه دار قرار دارند. وی همچنین گفت که میزان خودکشی در روستا‌ها ۳۰ درصد و مناطق شهری به ۷۰ درصد رسیده است.

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت همچنین با اشاره به سطح تحصیلی افرادی که اقدام به خوکشی می‌کنند گفت، بیشترین موارد خودکشی در افراد دیپلمه دیده شده و کمترین میزان خودکشی در افراد فوق لیسانس و بالا‌تر بوده است.

احمد حاجبی افرود، تا سال ۹۲ آمار نشان می‌دهد خودکشی در افراد مجرد بیشتر بوده است اما از سال ۹۲ به بعد میزان اقدام به خوکشی در افراد متاهل بیشتر شده است. وی در باره علل احتمالی این مساله اظهار نظری نکرد.

به گزارش مهر، رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت شایع‌ترین سن اقدام به خودکشی را بین ۱۵ تا ۲۴ سال اعلام کرد و افزود مشاورین در مدارس می توانند با آموزش‌های وزارت بهداشت در بحث پیشگیری در خودکشی تلاش کنند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر بهداشت نوشته است که در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد که به گفته او «از کم و کیف سلامت خانواده با خبر است». وی از تحت پوشش قرار دادن ۲۴ میلیون نفر در شبکه بهداشتی ایران خبر داد.

از تعداد افرادی که سال گذشته در ایران دست به خودکشی زده‌اند تاکنون آماری از سوی وزارت بهداشت ایران منتشر نشده است. اما بر اساس گزارش ۲۶ مرداد سال ۱۳۹۳ روزنامه مشرق و به نقل از رییس سازمان پزشک قانونی کشور، در سال گذشته ۴۰۵۵ نفر براثر خودکشی در ایران فوت کرده‌اند.

احمد شجاعی، سرمنشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در ایران را ناشی از اعتیاد دانسته و افزود بود که ۵۵ درصد از طلاق‌ها در کشور ناشی از اعتیاد است.

سازمان بهداشت جهانی، تعداد خودکشی‌ها در جهان را بیش از ۸۰۰ هزار تن اعلام کرده و در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده ۴۲ هزار و ۷۷۳ نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند.

 

۱۹ اردیبهشت :  هر ۲ ساعت یک ایرانی درانتظار عضو می میرد

 

ساری- ایرنا – قائم مقام مدیرعامل اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه تعداد اعضا با قابلیت اهدای مرگ مغزی در ایران زیاد است، اظهار داشت: اما این اهدا انجام نمی شود و هر ۲ ساعت یک بیمار در فهرست انتظار عضو می میرد.

 

دکتر امید قبادی روز یکشنبه در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ کنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد از مرگ مغزی ها به مرحله اهدای عضو برسند، همه بیماران نیازمند، پیوند می شوند.

 

وی اظهار داشت: بنابر آمار سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در اثر تصادف در کشور رخ می دهد که از این تعداد در مجموع ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ واجد اهدای عضو هستند که اکنون، کمتر از یک چهارم پیوند و اهدا انجام می شود که بیشترین آمار با تعداد ۸۰۸ نفر مربوط به سال گذشته بوده است.

 

 

۱۷ اردیبهشت : ۷ میلیون کارگر کمتر از حداقل مزد حقوق می‌گیرند

 

حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۵ نزدیک به ۸۱۲ هزار تومان در ماه، و بسیار کمتر از خط فقر تعیین شده است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی می‌گوید بیش از هفت میلیون کارگر کمتر از این میزان حقوق می‌گیرند.

 

به گفته‌ی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران، رعایت نکردن قانون کار و عدم نظارت بر کارگاه‌ها باعث رشد اشتغال غیررسمی همراه با دستمزد اندک و عدم پوشش بیمه‌ای شده است.

 

هادی ابوی روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت به خبرگزاری “تسنیم” گفت که از نظر کانون انجمن‌های صنفی این افراد “زیر خط بقا و زندگی” قرار دارند.

 

اشتغال غیررسمی یک سوم شاغلان

 

به گزارش خبرگزاری فارس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهر ماه سال گذشته گفته بود در ایران حدود ۲۲ و نیم میلیون نفر شاغل هستند که حدود یک سوم آنها اشتغال غیررسمی محسوب می‌شوند و بیمه نیستند.

 

اختلاف حداقل دستمزد اسمی و واقعی کارگران در ایران

 

دستمزدهای کمتر از خط فقر

 

وزیر کار ۱۲ اردیبهشت در مراسمی که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد از بیمه شدن ۱۰ میلیون کارگر در دولت یازدهم خبر داد که به گفته‌ی او “عمدتا در مناطق حاشیه‌نشین ساکن بوده و دارای کمترین میزان دستمزد بوده‌اند”.

 

اسفند ماه سال گذشته اعضای شورای عالی کار، متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و برخی تشکل‌های صنفی کارگری توافق کردند حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۵ با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل حدود ۸۱۲ هزار تومان باشد.

 

در پی این توافق علی ربیعی گفته بود که با در نظر گرفتن دریافتی‌های جانبی کارگران حداقل دریافتی یک کارگر متاهل با دو فرزند در سال ۹۵ به یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان می‌رسد.

 

دستمزد کارگران با تمام دریافتی‌های جانبی نیز با حداقل نیاز یک خانواده ۴ نفره برای گذشتن از خط فقر، به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار فاصله دارد.

 

«۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند»

 

۳ میلیون تومان، خط فقر در کلان‌شهرها

 

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران پاییز سال ۱۳۹۳ اعلام کرده بود که متوسط هزینه یک خانواده شهری در بهار همان سال، یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان بوده است. بر این اساس اگر خانواده‌ای چنین درآمدی نداشت، زیر خط فقر قرار می‌گرفت.

 

ابوالفضل فتح‌اللهی، عضو هیأت مدیره انجمن‌های صنفی کارگران اسفند ۹۴ در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های آموزشی، مسکن، کالاهای مصرفی و خدمات، خط فقر یک خانواده کارگر ۴ نفره به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت چند روز پیش با تائید تلویحی رسیدن خط فقر در کلان‌شهر تهران به ۳ میلیون تومان، خاطر نشان کرد فردی که چنین درآمد ماهانه‌ای دارد “نزدیک همین رقم را باید اجاره خانه بدهد و باید هزینه تحصیل فرزندانش را تامین کند”.

 

۱۵اردیبهشت : کاهش زاد و ولد علیرغم تاکیدهای مکرر خامنه ای

 

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال از تغییر درزمان بندی فرزندآوری در ۵ سال اول و دوم زندگی مشترک زوجین خبر داد و گفت: در سال گذشته رشد موالید نسبت به چند سال قبل کاهش یافت.

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محزون در نشست خبری که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد، به رشد موالید در کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر بعد از بازنگری در سیاست های جمعیتی برای چند سال رشد موالید به طور خفیف افزایش یافت اما از سال ۹۴ دوباره با کاهش رشد موالید رو به رو بودیم به طوری که در سال ۹۱ رشد موالید ۲.۹ و در سال ۹۲، ۳.۵ ، سال ۹۳، ۴.۲ و در سال ۹۴ به ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرد.

 

وی گفت: نرخ موالید به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور در سال ۹۳، ۲۰.۱ بود که این نرخ در سال ۹۴ به ۱۹.۸ کاهش پیدا کرد.

 

رشد منفی موالید در ۴ استان/ قم، یزد، هرمزگان و همدان بیشترین رشد موالید را داشتند

 

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: استان های قم، یزد، هرمزگان و همدان با ۵.۶، ۵.۴، ۴.۹ و ۴.۸ درصد به ترتیب دارای بیشترین رشد موالید و همچنین استان های گیلان با منفی ۳.۴، لرستان با منفی ۲، کرمانشاه با منفی ۰.۶ و آذربایجان شرقی با منفی ۰.۲ کمترین رشد موالید را به خود اختصاص داده اند.

 

محزون همچنین به سن مادران در فرزندآوری اشاره کرد و اظهار داشت: آمارهای سال ۹۴ نشان می دهد ۸۹ درصد ولادت ها مربوط به مادران ۱۹ تا ۳۷ ساله بوده که میانگین سن مادران ۲۸.۴ سال بوده است. مادران ۲۹ ساله با ۶.۴، ۲۸ ساله با ۶.۳ و ۲۷ ساله با ۶.۲ درصد بیشترین سن مادران در ولادت ها را به خود اختصاص داده اند.

 

وی گفت: در سال ۸۹ نیز ۹۰.۶ درصد ولادت ها مربوط به مادران ۱۸ تا ۳۶ سال بوده و این در حالی است که درسال ۹۴، ۸۹ درصد ولادت ها به مادران ۱۹ تا ۳۷ سال اختصاص یافته است.

 

به گفته وی در سال گذشته ۸۸.۵ درصد ولادت ها مربوط به پدران ۲۳ تا ۴۱ سال بوده است. این در حالی است که در سال ۸۹، ۸۹.۲ درصد ولادت ها مربوط به پدران ۲۲ تا ۴۰ سال بوده است.

 

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال همچنین به تحلیل فاصله ولادت ها از ازدواج والدین برای اولین بار در کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۸۹، ۵۲.۴ درصد ولادت ها در ۵ سال اول زندگی زوجین و ۲۴.۷ درصد نیز در ۵ سال دوم زندگی رخ داده است.

 

محزون گفت: این در حالی است که در سال ۹۴ این درصدها تغییر یافته به طوری که ۴۵.۴ درصد ولادت ها در ۵ سال اول و ۲۹.۳ درصد ولادت ها در سال دوم زندگی به ثبت رسیده است این آمارها نشان می دهد که زمان بندی فرزندآوری دچار تغییراتی شده و بخشی از آن از ۵ سال اول زندگی مشترک به ۵ سال دوم انتقال یافته است.

 

۱۵ اردیبهشت : محیط زیست: ۷۵ درصد از تالاب ها در معرض خطر هستند

 

اراک – ایرنا – مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: ۷۵ درصد از تالاب های کشور به دلیل تداوم پدیده خشکسالی و از دست رفتن کارکردهای زیست محیطی در معرض خطر هستند.

 

تالاب کویری میقان اراک واقه در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک، یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

 

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.

 

۱۵ اردیبهشت :تورم ماهانه فروردین امسال، پایین‌ترین نرخ در ربع قرن اخیر

 

بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران گزارش‌های خود از نرخ تورم شهری و روستایی در نخستین ماه امسال را منتشر کرده‌اند.

 

متوسط نرخ تورم در گزارش بانک مرکزی ۱۱.۲ درصد و در گزارش مرکز آمار ایران ۱۰.۸ درصد اعلام‌ شده است.

 

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که مقایسه نرخ تورم فروردین‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال است در گزارش مرکز آمار ایران به ۷.۷ درصد رسید، حال‌آنکه بانک مرکزی این نرخ را ۷.۴ درصد اعلام کرد.

 

در بخش دیگری از این دو گزارش نرخ‌های تورم ماهانه بیان‌شده است که مقایسه رشد شاخص بهای کالاها و خدمات از اسفندماه پارسال تا فروردین‌ماه امسال است، این نرخ در گزارش بانک مرکزی نیم درصد و در گزارش مرکز آمار ایران، ۰.۴ درصد است.

 

نرخ تورم ماهانه فروردین‌ماه امسال در مقایسه با نیم قرن گذشته، پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در نخستین ماه سال بوده و در ۲۵ سال گذشته همواره نرخ تورم ماهانه فروردین بالاتر از ارقام نیم و ۰.۴ درصد اعلامی بوده است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم روستایی در فروردین‌ماه امسال نیز به اعداد و ارقامی کمابیش مشابه برمی‌خوریم. متوسط نرخ تورم در مناطق روستایی ایران طی فروردین‌ماه ۹۵، به رقم ۱۰.۱ درصد رسید.

 

تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ماه ۹۵ که مقایسه نرخ تورم در نخستین ماه امسال در مقایسه با فروردین ۹۴ است، رقم ۷.۳ درصد را نشان می‌دهد.

 

نرخ تورم ماهانه در مناطق روستایی ایران طی فروردین‌ماه امسال در مقایسه با نرخ تورم ماهانه اعلام‌شده بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای مناطق شهری اندکی بالاتر بوده و در رقم ۰.۷ درصد تثبیت شد.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم فروردین‌ماه، در میان ۱۲ گروه اصلی مورد محاسبه و بررسی این بانک، در نخستین ماه امسال، شاخص بهای گروه «تفریح و امور فرهنگی» با ۳ درصد کاهش نسبت به اسفندماه پارسال همراه بود.

 

نرخ تورم ماهانه گروه «ارتباطات» نیز در فروردین امسال صفر بوده و بدین ترتیب شاخص بهای این گروه در فاصله زمانی اسفندماه پارسال تا فروردین‌ماه امسال، ثابت مانده است.

 

بررسی‌های بانک مرکزی از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد که بالاترین نرخ تورم ماهانه در میان گروه‌های اصلی، با رشد ۱.۱ درصدی به گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» اختصاص داشت.

 

بررسی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ماه گروه‌های اصلی در گزارش بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که در میان ۱۲ گروه مورد بررسی، تنها گروه دخانیات بوده که با کاهش نیم درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مواجه بوده است.

 

اما بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه مورد گزارش در روایت بانک مرکزی، به گروه «تحصیل» تعلق گرفت که تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای معادل ۲۱.۸ درصدی را به ثبت رساند.

 

در گزارش مرکز آمار ایران، شاخص بهای قیمت گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، در فروردین‌ماه، رشدی ۰.۸ درصد را ثبت کرد.

 

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در نخستین ماه امسال، ۵.۴ درصد و متوسط نرخ تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۹۵، عدد ۹.۴ درصد را ثبت کرد.

 

بررسی تغییرات قیمت ۱۰ قلم کالای منتخب رادیو فردا نیز نشان می‌دهد که متوسط تغییرات قیمت این سبد در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با ماه پیشین یعنی اسفند پارسال، ۰.۴ درصد رشد داشته است.

 

در میان این ۱۰ قلم کالا، بیشترین رشد قیمتی با ۴۳.۴ درصد افزایش به گوجه‌فرنگی اختصاص داشت و بیشترین افت قیمت با ۳۸.۶ درصد کاهش را پیاز به نام خود ثبت کرد.

 

تغییر مبنای مقایسه تحولات قیمتی این اقلام، از اسفندماه پارسال به فروردین ۹۴ که مقایسه یک ساله تغییرات قیمتی اقلام مندرج در این سبد به شمار می‌آید، نشان می‌دهد که متوسط تغییرات قیمتی اقلام این سبد به ۱۱.۶ درصد رسیده است.

 

رکورددار رشد قیمتی در این بین، گوجه‌فرنگی بود که در این دو مقطع زمانی، ۸۳ درصد افزایش قیمت را برجای گذاشت.

 

بیشترین کاهش قیمت و ارزان شدن نیز با کاهش ۱۹.۲ درصدی به قیمت گوشت مرغ مربوط می‌شد.

 

این نتایج در حالی در حوزه تغییرات قیمتی طی فروردین‌ماه امسال به‌دست‌آمده که حسن روحانی در بزرگداشت روز کارگر، وعده کرد که تا پایان امسال، نرخ تورم تک‌رقمی شود

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©