Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ ژوئن ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ ژوئن ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۱۶)

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ برابر با ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

نرخ بیکاری  در زمستان ۹۴ به ۸\۱۱ درصد رسید

 

سقط جنین در ایران از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد به ۹ هزار و ۹۵۵ رسیده

 

۱۰ هزار «تن فروش» در تهران/ ۳۵ درصد متاهلند

 

حذف اضافه کاری ۱.۳ میلیون نفر

 

رئیس سازمان زندان‌ها: در حال حاضر تعداد زندانیان ایران ۲۱۳ هزار نفر است

 

بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴.۴ درصد می‌رسد

 

پایان سال تحصیلی با خودکشی ۱۷محصل

 

در فهرست جهانی صلح ، ایران در رتبه ۱۳۳ قرار گرفت

 

آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور را سه و نیم میلیون نفر اعلام کرد

 

رئیس سازمان ثبت اسناد ایران، از کاهش شش درصدی آمار ازدواج در سال گذشته خبر داد

 

افسردگی زنان ایرانی، ۲ تا ۳ برابر مردان

 

در ایران، ۱۷ درصد دختران زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند

 

 

۳۰ خرداد : نرخ بیکاری  در زمستان ۹۴ به ۸/۱۱ درصد رسید

 

 متوسط نرخ بیکاری ایران در زمستان ۹۴ به ۸/۱۱ درصد رسیده که نشان‌دهنده افزیش ۳/0 درصدی نرخ بیکاری در مقایسه با زمستان ۹۳ است. اما نرخ بیکاری در استان‌های مختلف چگونه است؟

 

وضعیت نرخ بیکاری در استان های کشور

 

تأمین ۲۴/ بالاترین نرخ بیکاری در کل کشور مربوط به استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱/۲۳درصدی است. بعد از آن استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بیکاری ۹/۲۲ درصدی در رتبه دوم بیکارترین استان کشور قرار دارد. کردستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل هم سه استان دیگری هستند که نرخ بیکاری آنها به ترتیب ۲/۱۲، ۱/۱۹ و ۷/۱۶ درصد است. البته استان اردبیل دومین استانی است بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی (۴۴ درصد) را در کشور دارد.

 

به گزارش اقتصادنیوز، در مقابل استان سمنان دارای پایین‌ترین نرخ بیکاری در کل کشور است. نرخ بیکاری این استان ۹/۷  درصد است. بعد از سمنان آذربایجان شرقی و تهران در رتبه دوم و سوم نرخ بیکاری قرار دارند و بیکاری این دو استان به ترتیب ۱/۸ و ۳/۸  درصد است.

 

استان‌ها مرکزی و بوشهر هم هر دو با داشتن نرخ بیکاری ۹درصدی در زمره ۵ استان دارای کمترین نرخ بیکاری قرار دارند.

 

۲۶ خرداد : سقط جنین در ایران از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد به ۹ هزار و ۹۵۵ رسیده

 

براساس آماری که پزشکی قانونی از تعداد مراجعان در اختیار خبرآنلاین قرار داده است نشان می دهد که آمار مراجعان برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول ۱۰ سال گذشته رشد صعودی داشته و از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد در سال ۸۵ به ۹ هزار و ۹۵۵ مورد در سال ۹۴ رسیده است؛ بیش از ۳ برابر.

 

زهرا داستانی: ایرانیانی که در سال های ابتدایی دهه ۷۰ می زیستند سالانه با ۸۰ هزار سقط جنین مواجه بوده اند، این روزها اما باید با سقط جنین ۲۲۰ هزار نفری در سال روبرو شویم که ظاهرا فقط ۸۰ هزار مورد آن به صورت قانونی اتفاق می افتد. این آمار نشان می دهد رشد سقط جنین در ایران با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این موضوع می تواند زنگ خطری مهم برای کشور باشد.

 

در ایران گرچه سقط جنین امری مذموم و به مثابه قتل یک انسان است اما آمارهای اعلام شده از سوی مراجع قانونی نشان می‌دهد که هر ساله بالغ بر ۲۰۰۷  هزار سقط جنین در کشور به وقوع می پیوندد.

 

اولین آمارها از سقط جنین در سال ۱۳۷۷ از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. چرا که این سال اولین سال پس از انقلاب اسلامی بود که اجازه سقط جنین به جهت کاهش تولد فرزندان تالاسمی ماژور در سال ۱۳۷۶ با فتوای مقام معظم رهبری صادر شد. براساس آمار وزارت بهداشت در این سال یعنی سال ۷۷، ۹۰ هزار سقط جنین انجام شده است که ۱۰ هزار مورد به صورت قانونی و ۸۰هزار مورد آن غیرقانونی بوده است.

 

پس از آن در سال ۱۳۸۱ لیست موارد مجاز سقط جنین اعلام شد در حقیقت موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بودند. در نهایت در سال ۱۳۸۴ ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون اجرا می‌شود. البته در این بین آنچه که به موضوع سقط جنین اهمیت می‌بخشد افزایش تقاضا برای سقط جنین و سقط های غیرقانونی در ایران است.

 

افزایش رشد مراجعه به مراکز پزشکی برای سقط جنین

 

تعداد کل مراجعه کنندگان به مراکز سقط جنین از سال ۸۵  تا سال ۹۴ برابر با ۵۴ هزار و ۹۹۶مورد بوده است. براساس آمار بدست آمده، تعداد مراجعان سقط درمانی هر سال نسبت به سال قبل رشد داشته است. تعداد کل مراجعان در سال ۸۶ نسبت به سال گذشته آن ۵۳۸ مورد، سال ۸۷ نسبت به سال گذشته اش ۱۹۹ مورد، سال ۸۸ نسبت به سال گذشته ۲۱۲ مورد، سال ۸۹ نسبت به سال گذشته ۷۲۲ مورد، سال ۹۰ نسبت به سال گذشته ۷۵۹ مورد، سال ۹۱ نسبت به سال گذشته ۱۶۹۵ مورد، سال ۹۲ نسبت به سال گذشته ۹۶۰ مورد ، سال ۹۳ نسبت به سال گذشته ۸۴۶ مورد، سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۱۴۹۳ مورد افزایش داشته است.

 

هر چند مراجعه برای سقط درمانی ‌می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما آنچه آمار نشان می‌دهد این است که سقط جنین به دلایل پزشکی در طول ۱۰ سال گذشته در کشور رشد داشته است و این می تواند زنگ خطری برای جامعه پزشکی در کشور باشد. براساس آمار تعداد مجوزهای صادر شده برای سقط درمانی در سال ۹۲ نسبت به سال گذشته اش ۵۸۶ مورد و سال ۹۳ نسبت به سال قبل ۸۶۸ مورد، سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۸۵۳ افزایش داشته است.

 

۲۳ خرداد : ۱۰ هزار «تن فروش» در تهران/ ۳۵ درصد متاهلند

 

مدیر جمعیت آفتاب می گوید: ۶۰۰ پرونده در مرکز داریم که نیمی از آن ها تن فروش هستند، از میان تن فروش ها هم شاید ۴ نفر سادیسم جنسی داشته باشند، درصد بالایی از آن ها زنانی هستند که همسرشان زندانی است(۳۰ درصد)، ۱۵ درصد از زنان تن فروش هم زندان رفته اند و درصد کمی هم از آن ها به سراغ افراد معلول می روند؛ از سازمان زندان ها درخواست کردیم تا برای معرفی موسسه به زندان زنان برویم تا بعد از آزادی برای خدمات و مشاوره به ما مراجعه کنند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

 

خانم سلیمی می گوید: برخی از دختران نمی دانند تن فروش هستند، این درحالی است که روزانه ممکن است با ۴ مرد در ارتباط باشند، جالب است بدانید که بیشتر آن ها افراد زیر ۳۰ سال و باسواد هستند، ۳۰ درصد زنان تن فروش دیپلم و بالاتر، ۵۰ درصد سیکل و زیر دیپلم و درصد کوچکی از آن ها بی سواد هستند. ما به این تن فروشی خاموش می گوییم.

 

۳۵ درصد تن فروشان متاهل هستند

 

به گفته خانم سلیمی بخشی از دختران و زنان تن فروش، افراد معتقدی هستند که صیغه می کنند، اما تعریف درستی از این چارچوب عقیدتی ندارند و عده نگه نمی دارند، دختران طرد شده از خانواده در قالب خانواده های مذهبی و معتقدی که پس از تن فروشی روی بازگشت به خانه را ندارند. حدود ۲ درصد از تن فروشان دختر و ۳۵ درصد آن ها متاهل هستند؛ بسیاری از این زنان تن فروش از ارتباط های خود باردار می شوند که فرزندان خود را یا می فروشند یا به سازمان های حمایتی می سپارند و یا سقط می کنند. فرزندان بسیاری از آن ها شناسنامه ندارند؛ رها شده و به عنوان واسطه مواد مخدر از آن ها استفاده می کنند.

 

بخشی دیگر اززنان تن فروش (حدود یک سوم) در دوران بچگی مورد تعرض محارم قرار گرفته و از آن ها باردار شده اند. حتی مواردی از زنان تن فروش هم جنسگرا وجود داشته که بیشتر آن ها سابقه زندان دارند و قابل شناسایی هستند. تاسف بار تر اینکه تن فروشی در دختران ۱۶ ساله دیده می شود که خانواده دار و با سواد هستند.

 

*تهران حدود ۱۰ هزار تن فروش دارد

 

براساس آماری که خانم سلیمی از پرونده های مرکز به دست آورده حدود ۱۰ هزار نفر از زنان پایتخت تن فروش هستند، او می گوید: کار مرکز امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ ما نمی توانیم به زن بگوییم تن فروشی نکن، مشاور مذهبی هم نداریم؛ کار ما کاهش آسیب است، ما تنها می توانیم سرنگ و کاندوم رایگان در اختیار زنان قرار دهیم تا رابطه ایمن تری برقرار کنند، حتی به آن ها می گوییم اگر می خواهی رابطه داشته باشی از میان ۲۰ رابطه ۵ رابطه سالم با پول زیاد انتخاب کن، شاید باورتان نشود اما مردانی هم هستند که به دلیل اینکه خانم هایشان از کاندوم در رابطه جنسی استفاده می کند به سراغ زنان تن فروش می روند.

 

۲۲ خرداد : حذف اضافه کاری ۱.۳ میلیون نفر

 

آمارها نشان می دهد در طول ۱۰ سال اخیر روند کاهشی تعداد شاغلان دارای فعالیت کاری بالاتر از ۴۹ ساعت در هفته ادامه داشته و از ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در سال ۸۴ به ۸ میلیون و ۳۴۹ هزار نفر در سال ۹۴ کاهش یافته است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم بازار کار کشور در این دوره زمانی بزرگتر شده و تعداد شاغلان در سال ۹۴ نسبت به سال ۸۴ به تعداد یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر بیشتر شده است.

 

بنابراین اگر روند فعالیت بنگاه های اقتصادی کشور دستکم در همان شرایط ۱۰ سال قبل باقی می ماند امروز باید حداقل ۱۰ میلیون و ۳۰۴ هزار نفر در مشاغل خود درآمد بیشتری کسب می کردند و امکان فعالیت بیشتر از ساعات معمول را در واحدهای خود می یافتند؛ بنابراین رکود باعث شده تا امروز نه تنها این اتفاق نیفتد، بلکه از ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفری که در سال ۸۴ اضافه کاری می کردند، در سال ۸۴ به تعداد یک میلیون و ۳۲۱ هزار نفر هم کاسته شده با وجود اینکه در این دوره به تعداد شاغلان کشور یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر هم افزوده شده است!

 

موضوع دیگر حائز اهمیت درباره کاهش تعداد افراد دارای ساعات کاری بالاتر از ۴۹ ساعت در هفته در سال ۹۴ این است که در دوره ۱۰ ساله ۸۴ تا ۹۴، قیمت ها و هزینه های معیشت دستکم چند برابر شده و بعید است که کاهش تعداد شاغلان دارای اضافه کاری در این دوره زمانی مربوط به بهبود شرایط اقتصادی خانواده ها و یا رفع نیازهای مالی آنها باشد؛ بنابراین آنچه که باعث بروز این مسئله شده ضعیف تر شدن عملکرد بنگاه ها و از دست رفتن قدرت فعالیت واحدهای اقتصادی در نتیجه بروز رکود اقتصادی است.

 

ضربه رکود بر پیکر اقتصاد ایران

 

فشار رکود اقتصادی و کاری بودن ضربه آن بر عملکرد اقتصاد ایران باعث شده تا در یک دوره ۱۰ ساله ۸.۹ درصد از جمع شاغلان دارای ساعات کاری بالاتر از استاندارد کاسته شود. اگر شرایط اقتصادی سال ۸۴ هم حفظ می شد، امروز حدود ۲ میلیون نفر شاغل در بازار کار ایران امکان فعالیت بیشتر برای کسب و کار بهتر و کسب درآمد بالاتر را می یافتند؛ بنابراین رکود باعث شده تا ۲ میلیون نفر از کسب درآمد بالاتر باز بمانند.

 

رکود اقتصادی باعث شده تا تعداد شاغلان دارای اضافه کاری که در پایان سال ۹۴ دستکم باید ۱۰ میلیون و ۳۰۴ هزار نفر می شدند (حتی اگر اوضاع نسبت به سال ۸۴ بهبود نمی یافت)، در این سال ۸ میلیون و ۳۴۹ هزار نفر باشند. با وجود افزایش تعداد شاغلان در سال گذشته نسبت به سال ۸۴، از تعداد افراد دارای اضافه کاری یک میلیون و ۳۲۱ هزار نفر کاسته شده است.

 

این در حالی است که شاغلان سال ۸۴ به تعداد ۲۰ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر بودند و شاغلان در سال ۹۴ به تعداد ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر. بنابراین با توجه به نگرانی ها و درخواست های جامعه کارگری و حقوق بگیر کشور درباره پایین بودن حقوق و دستمزد و تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی، اوضاع فعلی اقتصاد ایران نشان می دهد امکان دستیابی به درآمد بیشتر و کسب درآمد بهتر در یک دوره ۱۰ ساله در ایران دشوارتر شده است.

 

جدول تعداد شاغلان دارای اضافه کاری در ۱۰ سال ۸۴ تا ۹۴

 

تعداد شاغلان دارای اضافه کاری

تعداد کل شاغلان

سال

۹۶۷۰۸۷۰

۲۰۶۲۰۰۰۰

۱۳۸۴

۹۴۶۱۳۶۰

۲۰۸۴۰۰۰۰

۱۳۸۵

۹۶۶۰۱۳۶

۲۱۰۹۰۰۰۰

۱۳۸۶

۹۰۲۰۰۰۰

۲۰۵۰۰۰۰۰

۱۳۸۷

۸۶۹۴۰۰۰

۲۱۰۰۰۰۰۰

۱۳۸۸

۸۳۴۶۶۴۰

۲۰۶۶۰۰۰۰

۱۳۸۹

۸۲۴۵۰۲۰

۲۰۵۱۰۰۰۰

۱۳۹۰

۸۳۷۵۷۸۰

۲۰۶۳۰۰۰۰

۱۳۹۱

۸۵۸۲۷۰۰

۲۱۳۵۰۰۰۰

۱۳۹۲

۸۲۴۳۱۰۰

۲۱۳۰۰۰۰۰

۱۳۹۳

۸۳۴۹۳۹۲

۲۱۹۷۲۰۰۰

۱۳۹۴

 

 

تعداد شاغلان دارای اضافه کاری

تعداد کل شاغلان

سال

۹۶۷۰۸۷۰

۲۰۶۲۰۰۰۰

۱۳۸۴

۹۴۶۱۳۶۰

۲۰۸۴۰۰۰۰

۱۳۸۵

۹۶۶۰۱۳۶

۲۱۰۹۰۰۰۰

۱۳۸۶

۹۰۲۰۰۰۰

۲۰۵۰۰۰۰۰

۱۳۸۷

۸۶۹۴۰۰۰

۲۱۰۰۰۰۰۰

۱۳۸۸

۸۳۴۶۶۴۰

۲۰۶۶۰۰۰۰

۱۳۸۹

۸۲۴۵۰۲۰

۲۰۵۱۰۰۰۰

۱۳۹۰

۸۳۷۵۷۸۰

۲۰۶۳۰۰۰۰

۱۳۹۱

۸۵۸۲۷۰۰

۲۱۳۵۰۰۰۰

۱۳۹۲

۸۲۴۳۱۰۰

۲۱۳۰۰۰۰۰

۱۳۹۳

۸۳۴۹۳۹۲

۲۱۹۷۲۰۰۰

۱۳۹۴

 

 

 

 

۲۱ خرداد : رئیس سازمان زندان‌ها: در حال حاضر تعداد زندانیان ایران ۲۱۳ هزار نفر است

 

رئیس سازمان زندان‌های ایران می‌گوید: در سال ۹۴، ۴۵۰  هزار نفر ورودی به زندان‌ها داشتیم که نسبت به سال ۹۳؛ ۱۵۰ هزار نفر کاهش داشته است.

 

علی‌اصغر جهانگیر به خبرگزاری ایسنا گفت:  سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر از زندانیان، کسانی بودند که کمتر از ۱۰ روز در زندان ماندند و آزاد شدند.

 

رئیس سازمان زندان‌های ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زندانیان کشور ۲۱۳ هزار نفر است، گفت: کاهش ورودی به زندان‌ها نشان‌دهنده سیاست‌های دستگاه قضایی، برای کاهش جمعیت کیفری است.

 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ایران از ورود  سالانه ۶۰۰ هزار نفر به زندان‌های کشور خبر داده بود که ۶۰ درصد آن مربوط به مواد مخدر هستند.

 

۱۰ حرداد : بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴.۴ درصد می‌رسد

 

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «دورنمای اقتصاد جهانی» پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۴.۴ درصد خواهد رسید.

 

این گزارش ۱۹۴ صفحه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ خرداد در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شد، پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به ۴.۹ درصد افزایش خواهد یافت اما مجددا در سال ۲۰۱۸ به ۴.۷ درصد کاهش می‌یابد.

 

دلیل اصلی بهبود نسبی در رشد اقتصادی منطقه‌ای در سال ۲۰۱۶ افزایش فعالیت‌های ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه است. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال جاری میلادی شاهد رشد ۴.۴ درصدی باشد که در مقایسه با رشد پیش‌بینی شده ۱.۶ درصدی برای سال ۲۰۱۵ افزایش نشان می‌دهد.

 

اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۵ در مجموع ۲.۵ درصد رشد کرد در حالی که در سال پیش از آن سه درصد رشد کرده بود. در ایران قیمت پایین نفت و شرایط نامعلوم زمان‌بندی برداشتن تحریم‌ها تا حد زیادی باعث کندی رشد اقتصادی شد.

 

«تولید نفت ایران در آوریل امسال سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بود که نسبت به تولید در مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. برداشته شدن تحریم‌ها همچنین باعث امیدواری بخش خدمات مالی، معدن و فلزات، و صنایع تولیدی شده است».

 

بانک جهانی می‌نویسد همچنان که بالارفتن تولید نفت ایران تا حدی باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود، بازگشت ایران به اقتصاد جهانی احتمالا تاثیر منفی بر اقتصاد دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، شامل کشورهای خاورمیانه، خواهد داشت.

 

صندوق بین‌المللی پول نیز روز ۲۴ فروردین امسال نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ را چهار درصد پیش‌بینی کرد و گفت که به دنبال کاهش تحریم‌ها، این نرخ رشد در سال آینده به ۳.۷ درصد بالغ خواهد شد.

 

۱۹ خرداد : پایان سال تحصیلی با خودکشی ۱۷محصل

 

امتحانات سال ۹۵با خودکشی دختر ۱۶ساله به پایان رسید. او روزسه شنبه ۱۸خرداد ماه پس از امتحان ادبیات فارسی و گرفتن عکس یادگاری با دوستان و معلمان خود در سرویس بهداشتی مدرسه خود را به دار آویخت.

 

خبرگزاری مهر – گروه جامعه: شاید کمتر کسی به ذهنش برسد دانش آموزی با استعداد که در مدرسه استعدادهای درخشان تحصیل می کند از زندگی ناامید شود و دست به خودکشی زند.

 

نظام تعلیم و تربیت مدت هاست جامه سیاه بر تن کرد و در سوگ نوجوانان محصل نشسته است. پرونده ای که با خودکشی سه دانش آموز در ماه های پایانی سال تحصیلی بسته شد.

 

مروری بر خودکشی نوجوانان محصل

 

۳۰ خرداد ۹۴در تهران، مجید ۱۴ ساله دانش‌آموز مدرسه نمونه دولتی تهران، به دلیل مردود شدن در امتحانات پایان سال، با سیم برق خود را از تراس حلق‌آویز کرد و روز بعد به دلیل آسیب مغزی جان سپرد.

 

۳۰ تیر ۹۴ در آذربایجان غربی دختری ۱۸ ساله، دانش‌آموز رشته تجربی در محله شهرک فرهنگیان شهرستان بوکان پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری و قبول نشدن در دانشگاه، با پرت کردن خود از طبقه سوم خانه، به زندگی‌اش پایان داد.

 

۱۴ شهریور در لرستان ۹۴، امیر دانش‌آموز ۱۴ ساله یکی از مدارس لرستان، به دلیل نمره پایین در درس ریاضی و ترس از سرزنش شدن، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

 

۱۸ مهر در تهران ۹۴، پریناز ۱۳ ساله خود را از میان نرده‌های پل عابر در شرق تهران به پایین پرتاب کرد و پس از برخورد با اتوبوس جان باخت. بر اساس اظهارات دوست این دانش‌آموز، او پیش از خودکشی گفته بود از زندگی خسته شده‌ام.

 

۴ آبان در آذربایجان غربی «هاوری. ق» دانش‌آموز ۱۱ ساله، ساکن محله تاج‌الدین در شهرستان اشنویه، جلوی آینه خود را دار زد و جان سپرد. این نوجوان، دو روز پس از دیدن فیلمی با مضمون خودکشی، دست به چنین اقدامی زده است.

 

۷ آبان در تهران دانش‌آموز پنجم ابتدایی در محله خلیج‌فارس تهران به وسیله روسری، خودش را از میله بارفیکس ـ حلق‌آویز کرد و جان سپرد؛ دلیل این خودکشی بیان نشد.

 

۱۷ آبان در مازندران، «مهرشاد. ت» دانش‌آموز ۱۴ ساله ساکن شهر «رستم‌کلا» خود را از پنکه سقفی خانه حلق‌آویز کرد و جان سپرد. در نامه مکتوبی که مهرشاد از خود به جا گذاشته آمده بود: «فردا همه‌تان به مراسم تشییع جنازه‌ام بیایید».

 

۲۷ آبان در خراسان جنوبی، دانش‌آموز ۱۶ ساله مدرسه شبانه‌روزی شهید مطهری، در آبیز شهرستان زیر کوه که قبلا پدرش او را سرزنش کرده بود وقتی همه خواب بودند، خود را به نرده‌های پشت خوابگاه حلق‌آویز کرد و جان داد.

 

۲۶ آذر در خراسان شمالی، «سجاد. غ» ۱۵ ساله، دانش‌آموز دوم دبیرستان یکی از مدارس شبانه‌روزی در روستای کهنه جلگه مانه و سملقان به دلیل احضار والدینش از سوی مدیر مدرسه، خود را در آغل گوسفندان حلق‌آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

 

۷ دی در یزد، «الف ـ ع» دانش‌آموز ۱۳ ساله مدرسه نمونه دولتی بافق یزد به دلیل افت تحصیلی، خود را به میله بارفیکس اتاق حلق‌آویز کرد و جان سپرد.

 

۱۹ دی در تهران، پسر ۱۱ ساله‌ای در تهران با حلق‌آویز کردن، خود را از چارچوب در بالکن به وسیله روسری مادرش حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد. به گفته مادر او، این دانش‌آموز که فصل امتحانات خود را می‌گذراند، اضطراب شدیدی داشت و وقتی در خانه تنها بوده، دست به چنین کاری زده است.

 

۲۲ دی ۹۴ در یزد، اختلاف خانوادگی باعث خودکشی و مرگ دانش‌آموز دختر پایه نهم در یزد شد، او از آخرین طبقه آپارتمان خود را به پایین پرتاب کرد.

 

۳ بهمن در کرمامشاه، دانش آموز پایه هشتم، قبل از آغاز زنگ تفریح اول از معلم برای استفاده از سرویس بهداشتی اجازه می‌گیرد و قبل از ورود سایر دانش آموزان به محوطه حیاط مدرسه خود را در سرویس بهداشتی حلق آویز می‌کند.

 

۲۸ اردیبهشت ۹۵ در مشهد، یکی از خبرگزاری‌ها از خودکشی یک دانش‌آموز دختر ۱۲ ساله در مشهد خبر داد. این دختر ۱۲ ساله از طبقه چهارم ساختمان به پایین افتاده بود. براساس روایتی که رسانه منتشرکننده خبر، از گفته‌های پدر این دخترک داشته، این دانش‌آموز به دلیل وسیله‌ای که نباید به مدرسه می‌برده به مدت یک هفته از مدرسه اخراج شده و او به خاطر ترس از تنبیه پدر، دست به خودکشی زده است.

 

۳۰ اردیبهشت ۹۵ در مشهد، به دار آویختگی دختری ۱۸ ساله گزارش شد. او برای کنکور درس می خواند و علت خودکشی وی افسردگی اعلام شد.

 

۱۱ خرداد ۹۵ در تهران؛ دختر ۱۴ ساله بعد از تعطیلی از مدرسه خود را حلق‌آویز کرد. ساعت ۴ بعد ازظهر بود که زن جوانی با پلیس تماس گرفت و از خودکشی دخترش خبر داد. دانش آموز کلاس هشتم وقتی از مدرسه به خانه بازگشت، اقدام به خودکشی کرده بود.

 

۱۸ خرداد ۹۵ در تهران؛ دانش آموز دوم دبیرستان پس از امتحان ادبیات خود را در سرویس بهداشتی مدرسه حلق آویز می کند.

 

۱۹ خرداد : در فهرست جهانی صلح ، ایران در رتبه ۱۳۳ قرار گرفت

 

در جدیدترین رده بندی فهرست جهانی صلح که از طرف موسسه اقتصاد و صلح تدوین شده‌، ایران در رتبه ۱۳۳ قرار گرفت. این فهرست با بررسی ۲۳ شاخص در سه زمینه؛ میزان امنیت و ایمنی در جامعه، تنشهای داخلی و خارجی، و میزان تقویت قوای نظامی در کشورها، تنظیم شده است.

 

ایران که در سال گذشته در بین ۱۶۰ کشور، رتبه ۱۳۸ راه به خود اختصاص داده بود، امسال در بین ۱۶۳ کشور در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته است.

 

در این فهرست ایسلند صلح آمیزترین کشور جهان و سوریه ناامن ترین و خشن ترین کشور جهان نام گرفته اند. در گزارش موسسه اقتصاد و صلح با اشاره به جنگهای داخلی در سوریه ، اوکراین ، لیبی و آفریقای مرکزی گفته شده که صلح جهانی نسبت به سال قبل، با شتاب بیشتری نزول کرده است.

 

در سال گذشته جنگ، بی ثباتی سیاسی و تروریسم بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده است.

 

 

۱۸ خرداد: آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور را سه و نیم میلیون نفر اعلام کرد

 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران، آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور را سه و نیم میلیون نفر اعلام کرد.

به گفته وی، توزیع افراد بیکار در سطح ایران «طبیعی» نیست و در برخی مناطق به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

مرکز آمار ایران، فروردین ماه گذشته، نرخ بیکاری در سال ۹۴ را ۱۱ درصد اعلام کرد که به گفته این مرکز، نسبت به سال قبل از آن، چهار دهم درصد افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران در سال جاری میلادی به بیش از ۱۱ درصد برسد.

 

۱۸ خرداد : احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد ایران، از کاهش شش درصدی آمار ازدواج در سال گذشته خبر داد

 

به گفته وی، آمار طلاق‌ها نیز در سال ۹۴ نسبت به سال قبل از آن، افزایشی یک درصدی داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد تویسرکانی، عدم تفاهم و امکان سازش، دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد و اعتیاد را از دلایل اصلی طلاق در ایران عنوان کرد.

 

وزارت ورزش و جوانان ایران نیز سال گذشته، اعلام کرد که موضوع ازدواج، در اولویت‌بندی جوانان به جایگاه چهارم سقوط کرده و شمار «خانواده‌های تک‌نفره» در کشور رو به افزایش است

 

۱۶ خرداد : افسردگی زنان ایرانی، ۲ تا ۳ برابر مردان

 

_یک جامعه‌شناس با اشاره به رابطه افسردگی و اعتیاد گفت: افراد پریشان‌حال و افسرده بیشتر معتاد می‌شوند چراکه بر اساس تبلیغات انجام شده با مصرف مواد مخدر افسردگی از بین می‌رود. میزان افسردگی زنان در جامعه ما دو تا سه برابر مردان گزارش شده است.

 

بر اساس آمار انجمن روانپزشکی ایران از هر سه ایرانی بالغ یک نفر دچار نوعی اختلال روانی است که مهمترین آن «افسردگی» محسوب می‌شود و «اضطراب» یکی دیگر از این اختلالات است.

 

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» ایسنا، افزود: ۱۱ تا ۱۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. یکی از دلایل اعتیاد زنان مصرف تفننی مواد مخدر است چراکه راه‌های دیگر گذران اوقات فراغت به روی آنان بسته شده است.

 

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: افراد پریشان‌حال و افسرده بیشتر معتاد می‌شوند چراکه بر اساس تبلیغات انجام شده با مصرف مواد مخدر افسردگی از بین می‌رود. میزان افسردگی زنان در جامعه ما دو تا سه برابر مردان گزارش شده است. بر اساس آمار انجمن روانپزشکی ایران از هر سه ایرانی بالغ یک نفر دچار نوعی اختلال روانی است که مهمترین آن «افسردگی» محسوب می‌شود و «اضطراب» یکی دیگر از این اختلالات است.

 

وی افزود:‌ حقوق زنان در برخی زمینه‌ها استیفا نشده است و فاقد شغل هستند. در اشتغال نیز در اولویت قرار ندارند. در کشور ما حدود  ۴/۵ تا ۵ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی زن بیکار داریم. بیکاری زمینه‌ای برای گرایش به اعتیاد است.

 

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به ریشه‌های اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی اظهارکرد: به گفته رییس سازمان بهزیستی سالانه ۱۵ درصد به آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در کشور افزوده می‌شود چون به عوامل موثر بر افزایش آسیب‌های اجتماعی نمی‌پردازیم.

 

۱۵ خرداد : در ایران، ۱۷ درصد دختران زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند

 

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که در ایران ۱۷ درصد از دختران زیر ۱۸ سال و سه درصد از دختران زیر ۱۵ سال ازدواج می‌کنند.

 

خانم احمد‌نیا در این نشست از «گسترش پیوندهای خانوادگی»٬ «حفاظت از دختران» و «جلوگیری از درگیری دختران با موضوعات جنسی» به عنوان سه عامل مهم ازدواج زودهنگام دختران در ایران نام برده است.

 

«فقر و تلاش خانواده‌‌ها برای کاهش هزینه‌ها» از دیگر عوامل ازدواج در سن پایین در جوامعی همچون ایران است که این مقام مسئول در نشست یادشده بدان اشاره کرده است.

 

در این نشست طراوت مظفریان، عضو جمعیت «امام علی» هم از گسترش «کودکان بیوه» سخن گفته و افزوده است که این کودکان در ۱۲ سالگی ازدواج کرده و در ۱۳ و ۱۴ سالگی بیوه شده‌اند.

 

خانم مظفریان اضافه کرده این کودکان «با انواع مشکلات روحی روبه‌رو هستند» و برخی از آنها «از مدارک هویتی نیز برخوردار نیستند».

 

به گفته وی، «موضوع ازدواج در سن کم فقط مربوط به دختران نیست و در برخی مواقع شاهد ازدواج پسران در سن کم نیز هستیم.»

 

اسفندماه سال گذشته نیز شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، گفته بود که آمار ازدواج دختران زیر سن قانونی در ایران «نگران‌کننده» است.

 

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ هم کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در مورد گزارش‌های حاکی از افزایش شمار ازدواج‌های اجباری دختربچه‌ها در ایران «عمیقا» ابراز نگرانی کرده بود.

 

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ ۹ سال تمام برای دختران و ۱۵ سال تمام برای پسران است.

 

در سال ۱۳۹۱ یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته بود که «هیچ دفترخانه‌ای» در کشور حق ثبت ازدواج «دختران زیر ۱۰ سال و پسران زیر ۱۵ سال» را ندارد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©