Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ برابر با  ۲۹ جولای ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵  برابر با ۲۹ جولای ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۱۷)

جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ برابر با ۲۹ جولای ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

به ازای هر ۳/۵ مرد شاغل فقط یک زن کار می کند

 

مرگ ۳۵۰ نفر در حوادث کار سه ماهه نخست امسال/ تهران رکورددار است

 

بانک مرکزی ایران نرخ متوسط تورم در تیرماه امسال را ۹.۲ واحد درصد اعلام کرد

 

ابتلای ۲۵۰ هزار ایرانی به هپاتیت C

 

اخراج ۹۸ کارگر در سربیشه/ ۸.۵ میلیون نفر در کشور معتاد هستند

 

کمیته امداد فقط ۵۰ خانواده دارای سرپرست معتاد را تحت پوشش دارد!

 

استاندار لرستان: بیکاری اساسی‌ترین مشکل استان است

 

بیش از ۱۴ درصد بیماری‌ها ناشی از مشکلات سلامت روان است

 

وزیر کار و رفاه اجتماعی «اعتیاد زنان» را یکی از مسائل جدی جامعه ایران می‌داند

 

از هر دو ازدواج، یک ازدواج در مرحله «طلاق عاطفی» است

 

اعتیاد ۹ درصد پسران و ۱۱ درصد دختران دانشجو

 

عبور بیکاری کارگران از مرز ۱۰۰۰ نفر در یک‌هفته

 

رئیس مرکز آمار: تورم سالانه در ایران تک ‌رقمی شده است

 

 

۷ مرداد : به ازای هر ۳/۵ مرد شاغل فقط یک زن کار می کند

 

بررسی آمارهای اعلام شده در بخش بازار کار نشان می دهد به ازای هر ۳/۵ مرد شاغل، یک زن در بازار کار حضور دارد.

 

به گزارش ایرنا، براساس آمار اعلام شده، در برابر هر زن بیکار ۳/۲ مرد بیکار وجود دارد. آمارها همچنین نشان می دهد رشد اقتصادی کشور در سال ۹۴ به یک درصد رسید. رشد بخش های کشاورزی ۴/۵، صنعت منهای ۲/۲ و خدمات ۲/ 0 درصد بوده است.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی اعلام کرد، در صورتی که ۸۰ درصد طبقه متوسط کشور به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم در تولید صنعتی حضور داشته باشند جامعه به نشاط اجتماعی دست می یابد.

 

اقتصادی که در مسیر توسعه قرار گیرد نیاز به نیروی کار دارد. اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیازمند نیروی کارند و سیاست های جذب مهاجر را اجرا می کنند.

 

یکی از شاخص های توسعه یافتگی در هر جامعه ای، فعالیت زنان است؛ زنان آموزش دیده می توانند با پذیرش مسئولیت، ارکان توسعه را گام به گام پیش ببرند.

 

ایران از جمله کشورهایی است که ابزارهای توسعه را در بر دارد، اما این ابزارها به دلیل برخی مشکلات بخوبی به کار گرفته نمی شود.

 

صرف توزیع پول نمی تواند منجر به اشتغال شود؛ همانند دولت گذشته که با بهانه ایجاد اشتغال، منابع بسیاری را به هدر داد.

 

ایجاد تعاونی های کوچک برای مسائل گوناگون از تولید گرفته تا حفاظت از محیط زیست و یا ارائه خدمات می تواند بخش وسیعی از زنان در مناطق روستایی، شهرهای دور و حاشیه نشین را به کار گیرد.

 

۷ مرداد : مرگ ۳۵۰ نفر در حوادث کار سه ماهه نخست امسال/ تهران رکورددار است

 

به گزارش ایلنا، در حوادث ناشی از کار طی سه ماهه نخست سال جاری ۳۵۰ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۳۴۷ نفر مرد و سه نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث کار در این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱/۱ درصد کاهش یافته است.

 

براساس اعلام روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی، در این مدت بیشترین تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که این علت ۷/۴۱ درصد از کل تلفات با آمار ۱۴۶ نفر را در برمی گیرد.

 

پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ۹/۲۴ درصد از کل تلفات، برق‌گرفتگی با ۱/۱۳، کمبود اکسیژن با ۶/۴، سوختگی با ۱/۳ و سایر دلایل با ۶/۱۲ در رتبه های بعدی دلایل مرگ در حوادث کار قرار دارند.

 

در این مدت همچنین استان‌های تهران با ۵۳، خراسان رضوی با ۳۰، اصفهان با ۲۸  و فارس با ۲۴ بیشترین آمار تلفات را در برمی گیرند؛‌ این در حالی است که آمار تلفات حوادث کار در سایر استان‌ها کمتر از ۲۰ نفر و در تعداد قابل توجهی از آن‌ها کمتر از ۱۰ نفر بوده است.

 

در بهار امسال شش هزار و ۵۵۵ نفر نیز در حوادث کار مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۱ درصد کمتر شده است.

 

 

 

۵ مرداد : بانک مرکزی ایران نرخ متوسط تورم در تیرماه امسال را ۹.۲ واحد درصد اعلام کرد

 

بانک مرکزی ایران نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه امسال را ۹ و دودهم واحد درصد اعلام کرد که نیم واحد درصد نسبت به نرخ متوسط در خرداد کاهش نشان می‌دهد.

 

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دوازده ماه منتهی به تیرماه امسال نسبت به تیر سال قبل، حدود ده درصد افزایش داشته است.

 

دولت حسن روحانی، که در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود نرخ تورم در ایران را تک‌رقمی کند، در خرداد امسال اعلام کرد نرخ تورم به زیر ده درصد رسیده است.

 

۱ مرداد : ابتلای ۲۵۰ هزار ایرانی به هپاتیت C

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارد، از برنامه جدید وزارت بهداشت برای واکسینه کردن افراد زیر ۴۰ سال در برابر هپاتیت B خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا در سمینار تازه‌های هپاتیت C  و تدوین پروتکل درمان آن در ایران با بیان اینکه علت اصلی برگزاری این سمینار این است که دنیا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به سمت حذف هپاتیت‌های ویروسی برود، گفت: بر همین اساس برنامه‌ای ۱۵ ساله تدوین شده تا از طریق آن بتوان بیماری‌هایی که از طریق تماس خونی یا جنسی انتقال می‌یابند را ریشه‌کن کنیم که از جمله آنها هپاتیت B و C است.

 

وی افزود: ما از سال ۱۳۷۲ به بعد برنامه واکسیناسیون ویژه در کشور را برای هپاتیت B ایجاد کردیم و در سال ۸۵، ۴ گروه سنی زیر سال ۷۲ را انتخاب کرده و برای هپاتیت B واکسینه کردیم؛ این در حالی است که هپاتیت C واکسنی برای پیشگیری ندارد اما یک روش درمانی خیلی مطمئن برای آن یافته‌اند و کسانی که تحت درمان قرار می‌گیرند بین ۳ تا ۶ ماه بهبودی کامل می‌یابند. حال این نشست برای این است که بتوانیم این امکان را در ایران هم ایجاد کنیم.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار مبتلا به هپاتیت C مزمن در کشور وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از این مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند به طوری که می‌توان گفت در ایران و دنیا بیش از ۹۰ درصد از بیماری‌شان اطلاع ندارند.

 

گویا مهم‌ترین انتقال هپاتیت C را تزریق از سرنگ مشترک عنوان کرد و گفت: البته هزینه‌های دارویی و درمانی این بیماری تا حدودی تحت پوشش بیمه قرار دارند. در عین حال ما در حال بحث با سازمان بیمه سلامت هستیم تا بتوانیم با بیمه‌ها برسر افزایش پوشش بیمه‌ای این بیماری به توافق برسیم. در حال حاضر یک دوره درمانی برای هر بیمار ۲ میلیون تومان است اما اگر این درمان تحت پوشش بیمه قرار گیرد، هزینه آن کمتر می‌شود.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر داروی اصلی هپاتیت B در کشور موجود است، تصریح کرد: ما در برنامه حذف هپاتیت B تلاش می‌کنیم گروه‌های سنی دیگری را نیز واکسینه کنیم و هدف بعدی‌مان این است که افراد زیر ۴۰ سال را در برابر هپاتیت B واکسینه کنیم.

 

۱۲ تیر : اخراج ۹۸ کارگر در سربیشه/ ۸.۵ میلیون نفر در کشور معتاد هستند

 

مرتضی عاصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات استان خراسان جنوبی معضل بیکاری را یکی از مشکلات این استان خواند و گفت: برابر شاخص‌های اعلام شده در دولت نهم نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۷. ۴ بود.

 

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با یادآوری اینکه چندی پیش وزیر کشور اعلام کرده است؛ نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان کشور بیش از ۶۰ درصد و در کل کشور بیش از ۲۱ درصد است و نرخ زیر ۲۱ وجود ندارد، اظهار کرد: دولت قبل هر پروژه‌ای که در شهرستان‌ها انجام می‌داد به صورت نفر به ریال یک شغل حساب می‌کرد، یعنی میزان اعتبار پروژه را به ریال تبدیل کرده و به تعداد نفراتی که در پروژه مشغول به کار بودند؛ شغل ایجاد شده به حساب می‌آورد، به بیان دیگر اگر کارگری در پروژه مربوط به گاز کار می‌کرد و‌‌ همان فرد در پروژه‌ای دیگر نیز کار می‌کرد به ازای آن فرد دو شغل ایجاد شده حساب می‌کرد.

 

عاصفی عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی به صورت پایلوت شهر سربیشه را آمار گیری کردیم که مشخص شد؛ در این شهر ۱۲ هزار نفری، ۱۲۰۰ نفر دیپلم و ۳۸۰ نفر لیسانس و فوق لیسانس بیکار داریم. براساس محاسبات نرخ بیکاری در این شهر در میان دیپلمه‌ها بالای ۲۱ درصد و در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از ۳۰ درصد است که این آمار با میزان بیکاری در کل استان نیز مطابقت دارد.

 

نماینده خراسان جنوبی با بیان اینکه با ادامه این وضعیت مجبور می‌شوند به جای سربیشه از چین منیزیت وارد کرده و به جای محصول ایرانی از خارج محصولات ارزان‌تر وارد کنند، افزود: در چنین شرایطی سرنوشت تولید ملی مطلوب نخواهد بود، لذا ما ضمن حمایت از تولید ملی تاکید می‌کنیم، دولت باید بهره بانکی را پایین آورده و نرخ تورم را بالا بیاورد، اینکه نرخ تورم را تک رقمی بگیریم؛ هنر نیست. کاهش نرخ تورم کمتر از ۱۶ درصد رکود می‌آورد ما نرخ بهره بانکی را ۲۰ درصد کرده واز آن طرف نرخ تورم را ۹ درصد کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در بخش مسکن ۳۵۰ شغل و ۶ میلیون خانوار درگیرند و اکثراین جمعیت بیکار هستند، گفت: لذا ما به مخالفان برجام توصیه می‌کنیم که برای تحقق برجام همراه دولت باشند، زیرا اگر برجام اجرا نشود در سال ۹۶ با بحران بیشتری مواجه خواهیم بود.

 

عاصفی با تاکید برضرورت توجه و حمایت دولت و مجلس به معضل بیکاری خاطرنشان کرد: امروز آمار معتادان کشور غوغا کننده است، فروش مواد مخدر و گرایش به مصرف آن به دلیل بیکاری به شدت زیاد است.

 

وی مدعی شد: آمار واقعی معتادان ما ۳ میلیون نفر نیست، این آمار بیش از ۵. ۸ میلیون نفر است.

 

وی با تصریح براینکه سرانه اعتیاد در خراسان جنوبی کمی از میانگین کشوری پایین‌تر است، اظهار کرد: خراسان جنوبی به دلیل همسایگی با افغانستان یکی از گذرگاه‌های ورود مواد مخدر است. چنانکه سالانه حدود ۷۵۰۰ تن مواد مخدر در جهان تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن در کشور افغانستان تولید شده و ۶۰ درصد نیز از طریق خراسان جنوبی ترانزیت می‌شود که این فاجعه است، اما با همت مسئولان بحث کشفیات بهبود یافته است.

 

نماینده مردم خراسان جنوبی با یادآوری ۱۷ سال خشکسالی متوالی در این استان گفت: ۷۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی عشایر و روستایی بودند و خشکسالی باعث شد که روستا‌ها خالی شده و به حاشیه شهر‌ها رانده‌ شوند، این در حالی است که تخلیه روستا‌ها تبعات امنیتی دارد، زیرا هر روستا را یک پادگان مرزی می‌دانیم و تخلیه هر روستا به مثابه تخلیه یک پادگان مرزی است. همچنین مهاجرت و حاشیه نشینی تبعاتی همچون تکدی‌گری، خودفروشی و سرقت و… برای شهرهای دیگر همچون مشهد و تهران دارد.

 

۱۱ تیر : کمیته امداد فقط ۵۰ خانواده دارای سرپرست معتاد را تحت پوشش دارد!

 

سید پرویز فتاح در گفت‌وگو با ایلنا درباره نحوه کمک به معتادان بهبودیافته گفت: ما به همه دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم؛ اگر خانواده افراد معتادی که برای ترک به کمپ‌ها می‌روند یا آنان که راهی زندان شده‌اند؛ نیازمند باشند، حتما آنان را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ خانواده به دلیل اعتیاد سرپرست تحت پوشش ما قرار دارند، خاطرنشان کرد: معمولا این افراد یا در کمپ بوده یا در زندان هستند یا اینکه توسط خانواده طرد شده‌اند. ما در زمینه پذیرش خانواده این معتادان محدودیتی نداریم و خانواده‌ آنان را تحت حمایت قرار می‌دهیم.

 

رئیس کمیته امداد با تاکید براینکه افراد معتاد تحت پوشش ما نبوده و باید مداوا شوند، اظهار کرد: اگر افراد معتاد پس از بهبود بیکار یا معلول باشند و نتوانند به زندگی خود ادامه دهند، آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

 

۷ تیر : استاندار لرستان: بیکاری اساسی‌ترین مشکل استان است

 

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، هوشنگ بازوند شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری استان لرستان افزود: میزان درآمد پیش‌بینی شده برای استان طی امسال ۳۸۸ میلیارد تومان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد یافته است.

 

وی با بیان اینکه برای رفع معضل بیکاری در استان لرستان ما نیازمند به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: ۹۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای این استان طی امسال نیاز است.

 

استاندار لرستان در ادامه افزود: میزان اعتبارات هزینه‌ای استان لرستان طی امسال ۲۱۷ میلیارد تومان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد یافته است.

 

بازوند همچنین میزان اعتبارات عمرانی لرستان طی امسال را ۶۰۲ میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: در این حوزه نیز شاهد رشد ۴۱ درصدی اعتبارات طی امسال نسبت به سال گذشته هستیم.

 

وی اعتبارات ملی، استانی و ملی استانی شده لرستان طی امسال را ۳۶۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در مجموع اعتبارات استان لرستان در حوزه‌های مختلف ۹۶۶ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار غیر از اعتبارات شرکت ها مانند گاز و اسناد خزانه، اوراق مشارکت و … است.

 

استاندار لرستان به ظرفیت اعتبارات شناور و متفرقه در بودجه امسال اشاره کرد و گفت: این اعتبارات ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که می‌توان با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان سهم قابل توجهی را برای استان از این اعتبارات شناور دریافت کرد.

 

بازوند بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ما می‌توانیم 4 درصد از مجموع اعتبارات شناور و متفرقه بودجه امسال را دریافت کنیم.

 

۷ تیر : بیش از ۱۴ درصد بیماری‌ها ناشی از مشکلات سلامت روان است

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید: بیش از ۱۴ درصد بیماری‌ها و عواملی که باعث مرگ و معلولیت افراد می‌شوند، ناشی از مشکلات سلامت روان است.

 

حبیب الله مسعودی فرید،درباره خودکشی‌های اخیر در میان کودکان به خبرگزاری ایلنا گفت: بیش از ۲۳ درصد از افراد در سن ۱۵ تا ۶۰ سال در ایران دارای اختلال روان‌شناختی نیازمند مداخله هستند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به مطالعات روان‌شناسی می‌گوید:۵۰ درصد اختلالات روانی زیر ۱۴ سال و ۷۵ درصد این اختلالات زیر سن ۲۴ سال شروع می‌شوند.

 

درهفته‌های گذشته، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، پس از انتشار خبر خودکشی سه مرد میان‌سال و سه دختر جوان و نوجوان، در مورد گسترش آسیب‌های اجتماعی و افزایش افسردگی هشدار داد و خواستار کمک رسانه‌ها برای جلوگیری از «اپیدمی خودکشی» شده بود.

 

۷ تیر : وزیر کار و رفاه اجتماعی «اعتیاد زنان» را یکی از مسائل جدی جامعه ایران می‌داند

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مسائل جدی جامعه را «زنانه شدن اعتیاد» اعلام کرد و گفت: خط شیوع اعتیاد در زنان از ۴ درصد در گذشته به  ۱۰درصد رسیده است.

 

به گزارش ایسنا، علی ربیعی روز یک‌شنبه به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که در این بین ۹۳مرکز و تیم درمانی آن مخصوص زنان است و بیش از ۴۱هزار زن تحت پوشش این مراکز هستند.

 

سال گذشته، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده،با اشاره به اینکه "میانگین سن اعتیاد" در بین دختران به ۱۳ سال رسیده است، این موضوع را از مهم‌ترین چالش‌های کشور در امور زنان و خانواده دانست.

 

۲ تیر : از هر دو ازدواج، یک ازدواج در مرحله «طلاق عاطفی» است

 

به گزارش ایسنا، تورج شمشیری با تاکید بر این که طلاق عاطفی یکی از مخوف ترین و مخفی‌ترین انواع طلاق هاست، می‌گوید: طلاق عاطفی نام‌های مختلفی همچون طلاق خاموش، طلاق تاریک، و… دارد که هرگاه هرگونه اختلال در روابط عاطفی، شناختی، جنسی و زناشویی بین زوجین توام با عدم درک متقابل و همدلی باشد، باعث ایجاد بدبینی و کاهش فعالیتهای مشترک و سردی روابط زوجین خواهد شد که به مرور زمان جاذبه و اعتماد به یکدیگر ضعیف و پرسه بی‌تفاوتی و طلاق عاطفی آغاز می شود.

 

شمشیری درباره آماری که نشان دهنده طلاق عاطفی است، می‌افزاید: در کشور ما پایگاه رسمی وجود ندارد، هر نهادی یک آمار می دهد. اما بر اساس تحقیقات می‌توان ادعا کرد از هر دو ازدواج یک ازدواج در مرحله طلاق عاطفی است. یکی از مهمترین دلایل این امر، صحبت نکردن درباره این آسیب و عدم ریشه‌یابی است یا می‌توان مدعی بود راهکارها ارائه نمی‌شود و کم کم از درون، جامعه را می‌پوساند. در گذشته ما از هر 15 و 16 ازدواج یک طلاق داشتیم، اما در حال حاضر این رتبه در تهران به یک رسیده است.

 

 

۲ تیر : اعتیاد ۹ درصد پسران و ۱۱ درصد دختران دانشجو

 

به گزارش «ایران»، نتایج آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۱۰ درصد معتادان به مواد مخدر را زنان تشکیل می دهند، بیش از ۶۳ درصد جمعیت معتادان را افراد متأهل تشکیل می‌دهند و ۱۱ درصد دختران دانشجو به مواد محرک و روان گردان روی آورده‌اند. این‌ها بخشی از نتیجه آخرین بررسی وضعیت اعتیاد است که دیروز همزمان با همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیانیه‌ای از سوی شهیندخت مولاوردی ،معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خوانده شد.

 

مولاوردی با اشاره به توانمندی‌های خانواده برای برخورد با معضل اعتیاد بین زنان و دانش‌آموزان گفت: تغییر رویکردهای اجتماعی برای کاهش وزن و تسهیل در دسترسی به مواد مخدر صنعتی به جای سنتی نشان می‌دهد ۹ درصد پسران دانشجو و ۱۱ درصد دختران دانشجو به اعتیاد روی آورده‌اند. وی با اشاره به تغییر علل گرایش زنان به مواد مخدر گفت: در جمعیت زنان شاهدیم که امروزه پژوهش‌ها نشان می‌دهد داشتن وزن کم و اندام متناسب و در دسترس بودن مواد و همچنین تفریح از جمله عوامل گرایش زنان به مواد مخدر است.

 

وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد زنان معتاد از سن ۱۵ سالگی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند، گفت: فضای اجتماعی برای تغییر رویکرد جرم انگارانه مردان آماده شده است اما در مورد اعتیاد زنان، مهم ترین استراتژی خانواده و جامعه، استراتژی طرد شدن است و همین طرد شدن باعث فرو رفتن زنان معتاد به منجلاب‌های خطر ناک تری می‌شود. مولاوردی گفت: اگرچه امروز زنان نقش قابل توجهی در عرصه‌های علمی و پژوهشی دارند اما در عرصه آمار ابتلا به مواد مخدر هم درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، زنان به لحاظ جایگاه مادری با درگیری به اعتیاد، فرزندان خود را نیز آلوده می‌کنند. علاوه بر این اعتیاد زنان باردار مخاطرات زیادی را شامل می‌شود.

 

یافته‌های پژوهشی مؤید این واقعیت است که بیش از ۶۳ درصد جمعیت معتادان را افراد متأهل تشکیل می‌دهند که این خود گویای وضعیت مخاطره‌آمیز خانواده‌ها در زمینه پدیده اعتیاد است.

 

۱ تیر : عبور بیکاری کارگران از مرز ۱۰۰۰ نفر در یک‌هفته

 

 با تعطیلی کارخانه پارس نئوپان در شهر تنکابن در روزهای گذشته، ۲۰۰ کارگر مشغول در این کارخانه بیکار شدند. در هفته گذشته ۸۵۰ کارگر مجتمع فولاد بناب و کارخانه قند ورامین نیز درپی تعطیلی و تعدیل نیروی این کارخانه‌ها بیکار و یا از کار اخراج شده‌اند.

 

این درحالی است که در هفته گذشته ۸۵۰ کارگر مجتمع فولاد بناب و کارخانه قند ورامین نیز درپی تعطیلی و تعدیل  نیروی این کارخانه‌ها بیکار و یا از کار اخراج شده‌اند.

 

با این احتساب، تعداد کارگران بیکار شده در هفته گذشته از مرز ۱۰۰۰ نفر عبور کرده است.

 

۱ تبر : رئیس مرکز آمار: تورم سالانه در ایران تک ‌رقمی شده است

 

رئیس مرکز آمار ایران خبر داد که پس از ۲۵ سال، تورم در ایران تک‌رقمی شده و در خردادماه به ۹.۵ درصد رسیده است.

 

مرکز آمار ایران، نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را ۹ و نیم درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۶ و یک دهم درصد اعلام کرده است.

 

متوسط نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه ۹۵ در گزارش مرکز آمار ایران  ۱۰ و دو دهم  درصد اعلام شده بود که در مقایسه با متوسط نرخ تورم در فروردین‌ماه امسال شش دهم واحد درصد کاهش داشته است.

 

پیش‌ از این، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، در یک برنامه تلویزیونی، پیش‌بینی کرده بود که در تابستان امسال پس از ۲۵ سال متوسط نرخ تورم تک‌رقمی شود.

 

براساس گزارشها برای آخرین بار تورم در سال ۶۹ تک رقمی و ۹ درصد بوده است.نرخ تورم در زمان روی کار آمدن حسن روحانی رقمی بیش از ۴۰ درصد بود.

 

نرخ رشد اقتصادی که درسال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد بود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به منفی ۱ و ۹ دهم درصد و  در سال ۹۳ به سه درصد افزایش یافته بود.

 

با این حال این رقم در سال ۹۴ به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

 

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را صفر درصد اعلام کرده است و پیش‌بینی کرده که این نرخ در سال ۲۰۱۶ به چهار درصد برسد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©