Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ اگوست ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ اگوست ۲۰۱۶

 

ایران در آئینه آمار(۲۱۸)

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ برابر با ۲۰ اگوست ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

وجود ۷ هزار کودک کار در تهران/ ۵۰ درصد کودکان خیابانی مهاجرند

نرخ بیکاری استان تهران به ۱۳.۸ درصد رسید

شناسایی ۱۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان بوشهر

حجم قاچاق سالانه ایران معادل تمام درآمد نفتی

نماینده وزارت بهداشت: ۳۰ درصد مردم ایران نان خوردن ندارند و گرسنه‌اند

وزارت بهداشت ایران: روزانه هشت نفر در ایران به دلیل اعتیاد می‌میرند

سالانه ۸۴۰ هزار فارغ التحصیل جویای کار در کشور داریم

سهم زنان ایرانی از اشتغال چقدر است؟در حال رقابت با عراق، افغانستان و الجزایر

میلیون‌ها نفر» در ایران درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند

 

 

 

۳۰ مرداد : وجود ۷ هزار کودک کار در تهران/ ۵۰ درصد کودکان خیابانی مهاجرند

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشورگفت: براساس برآورد سازمان بهزیستی استان تهران ۷ هزار کودک کار و خیابان در تهران وجود دارد که البته این کودکان به صورت مداوم در خیابان‌ها نیستند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با ایلنا درباره طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: این اقدام در قالب آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان اجرا می‌شود که به غیر از سازمان بهزیستی ۱۱ دستگاه دیگر در این حوزه تکالیفی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۱۷ سازمان مردم‌نهاد در حوزه خدمات روزانه همکاری می‌کنیم، اضافه کرد: ابتدا خانواده این کودکان شناسایی شده و متناسب با نیازهایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند که این حمایت‌ها شامل حمایت‌های معیشتی و حتی اشتغال اعضای خانواده است.

مسعودی‌فرید با تصریح بر اینکه سیاست ما آن نیست؛ هر کودکی را که در خیابان کار می‌کند؛ گرفته و به مراکز نگهداری شبانه‌روزی ببریم، گفت:‌ ما کودکانی را به این مراکز می‌فرستیم که یا فاقد سرپرست باشند و یا درون خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حتی به زور وی را برای کار به خیابان بفرستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کودکان بد سرپرست بوده و توسط والدین در ازای دریافت پول به افراد دیگر اجاره داده می‌شوند، عنوان کرد: اما برخی از کودکان به خاطر وضعیت نامطلوب خانواده همچون از کارافتادگی سرپرست یا زن سرپرست بودن خانواده ناچار به کار در خیابان هستند که چنین خانواده‌هایی از حمایت سازمان بهزیستی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه در برخورد با این کودکان روش‌های قهری کارایی ندارد، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما آن است که کودکانی که به هر دلیل خواسته یا ناخواسته در سطح خیابان کار می‌کنند؛ روانه کارگاه‌های زیرزمینی شوند که هیچ نام و نشانی از آنها نباشد. در این صورت کودکان در این کارگاه‌ها آسیب بیشتری می‌بینند، لذا با رویکرد قهرآمیز که می‌تواند؛ منجر به شرایط بدتری شود؛ مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به هزار و ۵۰۰ کودک کار و خیابان را در تهران و در مراکز روزانه و شبانه‌روزی سازمان بهزیستی پذیرش می‌کنیم، گفت: هر یک از این کودکان مدت زمان متفاوتی را در خیابان سپری می‌کنند و ۴۰ تا ۵۰ درصد آنها نیز از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده و تنها در برخی فصول در این شهر اقامت می‌کنند.

مسعودی‌فرید عنوان کرد: براساس برآورد سازمان بهزیستی استان تهران ۷ هزار کودک کار و خیابان در تهران وجود دارد که البته این کودکان به صورت مداوم در خیابان‌ها نیستند، اما آمار دقیقی از تعداد این کودکان وجود ندارد.

 

۳۰ مرداد : نرخ بیکاری استان تهران به ۱۳.۸ درصد رسید

 

دیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری استان تهران در سال گذشته را  ۱۳.۸درصد، نرخ بیکاری مردان را  ۴۷.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان را  ۸۷.۱۶ درصد اعلام کرد.

وی گفت: بر اساس برآورد انجام شده درسال ۱۳۹۳، از تعداد یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۹۲ کارگاه‌ فعال در کل کشور که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، تعداد ۲۲۹هزار و ۲۷۵ کارگاه یعنی معادل۱۸.۷ درصد در استان تهران قرار دارد و از ۱۳میلیون و ۳۴۴هزار و ۴۹۸ نفر بیمه‌شده اصلی، سه میلیون و ۵۸ هزار و ۱۸۵ نفر یعنی معادل ۲۳ درصد کل این جمعیت، بیمه‌شده استان تهران هستند.

لطفی‌نژاد سپس به معرفی برخی اقدامات اداره کل متبوع خود در زمینه اشتغال استان تهران پرداخت و گفت: جویندگان کار ثبت نام شده برابر ۹۸هزار و ۱۶۹ نفر، فرصت‌های شغلی برابر ۹۳هزار و ۵۲۷ و به کار گمارده شدگان معادل۳۴هزار و ۸۷۹ نفر بوده است. هم‌چنین تعداد ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی، ۶۱۶ نفر محاسبه شده و ضمن این که ۴۸هزار نفر نیز مقرری‌بگیر هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: با توجه به برآوردهای انجام شده بر اساس آمار مرگ‌ومیر و زاد ‌و ولد اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال استان و پردازش‌های انجام شده بر روی اطلاعات حاصل از سرشماری سال ۹۰ و اطلاعات موجود در اداره آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع، در سال ۱۳۹۴ جمعیت کل استان ۱۲میلیون و ۷۸۸هزار و ۸۱۷ نفر، نرخ بیکاری استان ۱۳.۸درصد، نرخ بیکاری مردان ۴۷.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۸۷.۱۶ درصد است.

او تعداد کل بیکاران استان را ۳۵۰هزار و ۴۵۱ نفر، تعداد کل مردان بیکار را ۲۳۴هزار و ۵۵۷ نفر و تعداد کل زنان بیکار را ۱۱۵هزار و ۸۹۴ نفر برشمرد و گفت: شهرستان فیروزکوه با نرخ بیکاری ۵ درصد کمترین و شهرستان ورامین با نرخ بیکاری ۶۳.۱۰ درصد بیشترین نرخ بیکاری استان را داراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۶.۴ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳۷.۱ در سال ۱۳۹۴ رسیده است. او این توضیح را هم داد که نرخ بیکاری جوانان از ۱۶.۳ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

به گفته لطفی‌نژاد، در اقتصاد استان تهران سهم بخش کشاورزی ۱.۲ درصد، سهم بخش صنعت ۳۵.۵ درصد و سهم بخش خدمات، ۶۳.۳ درصد است.  او در ادامه توضیح داد که یکی از مشکلات بازار کار کشور، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است که علت اصلی آن عدم انطباق سیاست‌های آموزش عالی با نیازهای بازار کار است. لذا طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار و بسترسازی جهت جذب آنها در بازار کار، یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در استان اجرا خواهد شد.

به گفته لطفی‌نژاد در این طرح ۳۰درصد از مبلغ کمک هزینه کارورزی توسط دولت و ۷۰ درصد الباقی توسط واحد پذیرنده تامین و به کارورزان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه طرح تکاپوی توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۳ در شورای‌عالی اشتغال کشور تصویب شده و هدف از تدوین چنین طرحی، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید از طریق توسعه رسته فعالیت‌های دارای مزیت نسبی و رقابتی با تکیه بر ارتقا توان بنگاه‌های موجود در استان‌ها است.

لطفی‌نژاد در ادامه آماری هم از وضعیت اشتغال اتباع خارجی در استان تهران ارائه کرد و گفت: اگر اتباع خارجی در گذشته تنها در مشاغلی اشتغال می‌یافتند که ایرانی‌ها تمایلی به آن نداشتند، اکنون این زنگ خطر نیز به صدا درآمده که آنها وارد مشاغل صنعتی نیز شده‌اند.

 

۲۹ مرداد : شناسایی ۱۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان بوشهر

 

به گزارش ایلنا، روزبه کردونی در نشست شورای اشتغال استان بوشهر با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح وضعیت اجتماعی استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت:  طی سه سال گذشت در این استان نزاع منجر به معاینه ۵ درصد و مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر ۶۱ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: با توجه به شناسایی ۱۳ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل زیر ۱۸ سال در استان بوشهر طرح حمایت اجتماعی از این کودکان در اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کودک بازمانده از تحصیل در شهرستان بوشهر است افزود: ۳ هزار نفر کودک زیر ۱۸ سال در شهرستان بوشهر شناسایی شده که علل بازمانده از این تحصیل این افراد در طرح آماربرداری از آنان مشخص می‌شود.

کردونی تاکید بر اینکه طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌شود گفت: در مرحله نخست  پس از شناسایی کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل زیر ۱۸ سال بسته‌های حمایتی و مشوق‌های تحصیلی برای بازگرداندن آنها به تحصیل به تبع آن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعمال می‌شود.

 

۲۸ مرداد : حجم قاچاق سالانه ایران معادل تمام درآمد نفتی

 

شهروند: بنا به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق کالا از ٢٥‌میلیارد دلار در‌ سال ٩٢ به ١٥‌میلیارد دلار در‌ سال ٩٤ کاهش داشته است. برای فهمیدن بزرگی این رقم کافی است که بدانید حجم قاچاق کالا در ‌سال ٩٢ به اندازه تمام درآمد نفتی ایران است و ناگفته پیداست که این رقم کلان چه بلایی به سر تولید داخلی و اشتغال نازل می‌کند. آن هم تولیدی که با مصائب گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند. حالا چند وقتی است که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، بحث مبارزه با قاچاق جدی‌تر دنبال می‌شود. اجرای بزرگترین پروژه امحاي کالای قاچاق درحالی رقم می‌خورد که علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز به «شهروند» می‌گوید كه چند ماهی است شمار گشت کنترل قاچاق در سطح بازار تهران به حدود ٧٠ برابر رسیده است؛ ضمن این‌که با اجرای برجام تأمین تجهیزات پیشرفته کنترل قاچاق از مرزها ساده‌تر شده است و دولت تلاش می‌کند کنترل سنتی و دستی کانتینرهای کالا را مکانیزه و مدرن کند.

 

 

۲۸ مرداد : نماینده وزارت بهداشت: ۳۰ درصد مردم ایران نان خوردن ندارند و گرسنه‌اند

 

نماینده وزارت بهداشت ایران در جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اعلام کرد که ۳۰ درصد از مردم ایران «گرسنه» و ۲۵ درصد جمعیت شهری در کشور «حاشیه‌نشین» هستند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، خبرگزاری مهر، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، این آمار را در شصت و چهارمین جلسه این ستاد بیان کرده و افزود که سایر آمار‌های وزارت بهداشت از آسیب‌های اجتماعی در ایران «محرمانه» است.

آقای سیاری تعداد «زنان ویژه» و میزان تماس آنها با مردان و آمار «تماس‌های جنسی در میان دانش‌آموزان» در ایران را از جمله این آمار شمرد.

به این ترتیب این گونه آمار نیز در ایران به رده آمار فزاینده طلاق پیوست که چندی پیش یک مقام مسئول اعلام کرد دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید.

این مقام مسئول همچنین از «گرسنه» بودن ۳۰ درصد از مردم کشور خبر داده و افزود که آنها «نان [برای] خوردن ندارند و این آمار را وزارت رفاه هم تائید می‌کند».

وی از حاشیه‌نشینی ۲۵ درصد جمعیت شهری در ایران نیز سخن به میان آورده و گفت که در حال حاضر «ده میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی شناسایی شده‌اند.»

مجید روستا٬ نماینده وزارت راه و شهرسازی، هم در این جلسه با تائید این آمار گفت که «اکنون ۱۳۰ هزار بافت نابه‌سامان غیر شهری» وجود دارد که «حدود ۱۱ میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند.»

آقای روستا افزود: «۳۰ درصد از این تعداد را جمعیت جوانان تشکیل می‌دهند» و «۸۲ درصد جوانان ساکن در این اقامتگاه‌ها زیر دیپلم هستند.»

محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، هم در حاشیه این جلسه از وجود سه میلیون جوان حاشیه‌نشین خبر داد.

بر اساس اعلام مقام‌های بلندپایه در ایران٬ ۱۸ میلیون نفر در کشور درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند.

در ایران از اعتیاد٬ طلاق٬ فقر٬ بیکاری٬ کودک‌آزاری٬ خودکشی٬ سرقت٬ ترک تحصیل٬ بی‌خانمانی٬ تمایلات جنسی غیرمتعارف و... به عنوان مصادیق آسیب‌های اجتماعی نام برده می‌شود.

 

 

 

۲۵ مرداد : وزارت بهداشت ایران: روزانه هشت نفر در ایران به دلیل اعتیاد می‌میرند

 

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ایران گفته است: "بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، روزانه هشت نفر در کشور به دلیل اعتیاد به مواد مخدر می میرند، ۵۰ درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر به هپاتیت C مبتلا هستند و ۱۴ درصد معتادان تزریقی نیز اچ‌آی‌وی مثبت هستند."

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای حریرچی با اشاره به برنامه‌های کاهش آسیب برای مصرف کنندگان مواد مخدر گفت: "مصرف متادون و درمان‌های جایگزین موجب کاهش مصرف مواد افیونی و کاهش تزریق مشترک شده است. بنابراین وزارت بهداشت به دنبال تقویت سیستم های کاهش آسیب و توسعه این مراکز است."

روزبه کردوانی، مدیرکل آسیب های اجتماعی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دی ماه سال گذشته گفته بود که براساس آمار رسمی از سال ۱۳۸۵ به این سو "روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر" به جمعیت معتادان کشور افزوده می شود.

گزارشهای رسمی حاکی است که شمار معتادان دایمی ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و معتادان تفننی ۸۰۰ هزار نفر است. به این ترتیب نرخ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ایران (بیش از ۲۹۰۰ نفر در سال) حدود ۱۵۰ نفر در هر صدهزار معتاد است که تقریبا دو برابر نرخ جهانی است.

دفتر مبارزه با جنایت و مواد مخدر سازمان ملل متحد می گوید که حدود ۲۵۰ میلیون معتاد در سراسر جهان وجود دارد.

به گفته این دفتر در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸۷ هزار نفر در اثر عوارض ناشی از سوءصرف مواد جان خود را از دست داده اند (یعنی حدود ۷۵ نفر در هر صدهزار).

براساس آمار  ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، سالی ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود و متوسط سن آغاز اعتیاد در افراد، به ۱۵ سال رسیده است.

نسبت جنسیتی معتادان در ایران در حال تغییر است و درصد معتادان زن در سه سال گذشته از ۵ و ۲ دهم درصد به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در سالهای اخیر مصرف مواد صنعتی تا حدودی جایگزین مصرف مواد مخدر سنتی نظیر تریاک شده است.

 

۲۲ مرداد : سالانه ۸۴۰ هزار فارغ التحصیل جویای کار در کشور داریم

 

 معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت که سالانه ۸۴۰ هزار فارغ التحصیل در کشور خواهیم داشت که این افراد نیاز به اشتغال دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا واعظ مهدوی : پرورش خلاقیت در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید برنامه ریزی در این رابطه به جد مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از مهارت ها در هنرستان شکل می گیرد که سازمان فنی حرفه ای عهده دار این موضوع است همچنین اکنون ۴ میلیون نفر دانش آموز در کشور وجود دارد که در صف نیاز به اشتغال قرار دارند.

وی عنوان کرد: اگر برنامه ریزی های لازم در اسرع وقت صورت نگیرد در آینده نزدیک آسیب های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت.

 

۲۱ مرداد : سهم زنان ایرانی از اشتغال چقدر است؟در حال رقابت با عراق، افغانستان و الجزایر

 

با وجود همه تلاش ها، اما نگاهی به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنین در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند. از نظر فرصت‌های شغلی وضع زنان ایران با عراق، افغانستان و الجزایر قابل مقایسه است؛ در یک کلام ته خط.

منبع خبر آنلاین

امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت ۵۰ درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم. حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم. با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب‌ماندگی جبران شود. در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت، جنسیت معیار نخواهد بود.

 

اشتغال زنان در ایران

 

نگاهی به نتایج طرح آمارگیری نیروی كار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنین در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند. بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۹۴، بررسی نرخ بیكاری نشان می‌دهد كه ۱۱ درصد از جمعیت فعال، بیكار بوده‌اند و نرخ بیكاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است. همچنین، این نتایج نشان می‌دهد نرخ مشاركت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی كمتر بوده است. در بررسی نرخ بیكاری در هر دو گروه ۲۴ – ۱۵ و ۲۹ – ۱۵ ساله نیز دیده می‌شود كه نرخ بیكاری زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است.

اما این آمار در شرایطی از نرخ بالای بیكاری زنان حكایت دارد كه تعداد زنان خودسرپرست یا سرپرست خانوار نیز رو به افزایش است. تغییرات سریع اجتماعی مانند روند فزاینده طلاق، آمارهایی كه از تجرد قطعی دختران خبر می‌دهند، بیشتر بودن مرگ و میر مردان و كسب استقلال دختران برای زندگی، همه نشان می‌دهد بخش زیادی از جمعیت خانوارهای ایرانی را زنان خودسرپرست یا سرپرست خانوار تشكیل می‌دهند كه لازم است برای اشتغال و معیشت آنها فكری شود چنانچه وزیر كشور در آماری كه۱۷ خرداد ۱۳۹۵  از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مجلس اعلام می‌كرد گفت ۵/۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد.

در نگاهی كلی، بر اساس داده‌هاى رسمى آمارگیرى نیروى كار ایران در سال ١٣٩٢ زنان كشور براى مشاركت در عرصه هاى اقتصادى با چنین شرایطى روبرو هستند:

۵۰  درصد از زنان شاغل در بخش غیر رسمى كار مى‌كنند

– زنان كارگر غالباً در بنگاه‌هاى اقتصادى كوچك و غیررسمى كار مى‌كنند

– زنان بیش از ٦٥ درصد از كاركنان بدون دستمزد (كار در بخش‌های خانوادگی و فامیلى) را تشكیل مى‌دهند

– بیش از نیمى از زنان بیكار بیش از یكسال در جستجوى كار بوده‌اند

-یك چهارم زنان شاغل كاركن مستقل هستند

– نزدیك به یك سوم زنان شاغل مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصى‌اند

-فقط ١درصد از زنان شاغل به عنوان كارفرما به كار اشتغال دارند

– نیمى از زنان تحصیلكرده دانشگاهى كه در جستجوى كار هستند، به شغلى دست نیافته‌اند

به این ترتیب زنان چه آنهایى كه در بازار كار موفق شده‌اند به شغلى دست یابند، چه آنهایى كه ناامید از بازار كار، خانه‌نشین شده‌اند یا به شاغلین غیر رسمى پیوسته‌اند و چه آنهایى كه به دلایل مختلف، كار در خانه را به عنوان یك شغل در پیش گرفته‌اند، همه با مشكلاتى روبرو هستند كه سبب شده نرخ مشاركت زنان در عرصه‌هاى اقتصادى تا این اندازه كم گزارش شود.

 

اشتغال زنان در كشورهای جهان

 

اما وضعیت اشتغال زنان در كشورهای دیگر چگونه است؟ نگاهی به آمارهایی كه معاونت امور زنان و خانواده از وضعیت اشتغال زنان در كشورهای دیگر و مقایسه آنها با یكدیگر انجام داده، نشان می‌دهد بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳  توسعه انسانی سازمان ملل، در سال ۲۰۱۱ در ۱۸ کشور از مجموع ۱۹۴ کشور، درصد زنان فعال اقتصادی کمتر از ۳ درصد است که شامل لبنان، ایران، عمان، ترکیه، تونس، الجزایر، اردن، عربستان، فلسطین، مصر، سوریه، مراکش، عراق، هند، پاکستان، موریتانیا، یمن و افغانستان است. از نظر نسبت جنسیتیِ مشارکت اقتصادی نیز پنج کشور سوریه (۱۸۳/۰)، افغانستان (۱۹۶/۰)، الجزایر و عراق (هر دو ۲۰۹/۰)، و ایران (۲۲۶/۰) بدترین وضعیت را در سطح جهان داشته‌اند.

در سال ۲۰۰۰ نسبت جنسیتی زنان فعال اقتصادی به مردان در ایران، ۱۹۰/۰بوده، در سال ۲۰۰۵ این نسبت به ۲۶۲/۰ رسیده که نشان از کاهش نابرابری جنسیتی در فعالیت اقتصادی دارد و در سال ۲۰۰۸، به ۲۱۹/۰تنزل یافته است که افزایش نابرابری جنسیتی در فعالیت اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد. این نسبت در سال ۲۰۱۱ با وجود ارتقا به ۲۲۶/۰  به نسبت جنسیتی سال ۲۰۰۵ هم نرسیده است و درواقع سطح نابرابریِ مشارکت اقتصادی در سال ۲۰۱۱  بیش از سال ۲۰۰۵ بوده است.

این عدد و رقم‌ها كه نابرابری جنسیتی را در فعالیت اقتصادی زنان و مردان نشان می‌دهد در حالی است كه در سال‌های اخیر با رشد صعودی میزان تحصیل‌كردگی زنان در كشورمان مواجه بوده‌ایم كه آمارهای وزارت علوم گواه آن است. به نظر مي‌رسد گام‌هاي آهسته‌اي براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي بيشتر براي زنان برداشته شده اما هنوز راه درازي در پيش است تا زنان به عنوان بازوهایی قدرتمند برای اشتغال در بخش‌هاي مختلف و مناصب مدیریتی به حساب بيايند.

 

۱۴ مرداد : میلیون‌ها نفر» در ایران درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند

 

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، می‌گوید که ۱۸ میلیون نفر در ایران درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند و همه مشکلات کشور را نمی‌توان با «بخشنامه و قانون» حل کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، خبرگزاری تسنیم، آقای لاریجانی این اظهارات را در دیدار با دست‌اندرکاران مطبوعات قم مطرح کرده است.

وی افزود که تا زمانی که «ساختار اقتصادی ایران و مسئله رکود» حل نشود٬ سرانه درآمدی خانواده‌ها تغییری نخواهد کرد.

او همچنین از فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز «آسیب‌های اجتماعی» نام برد.

لاریجانی ۱۸ میلیون نفر در کشور را درگیر آسیب‌های اجتماعی دانسته و به عنوان مثال به حاشیه‌نشینی و طلاق از جمله این اسیب‌ها اشاره کرده است.

در ایران از اعتیاد٬ طلاق٬ فقر٬ بیکاری٬ کودک‌آزاری٬ خودکشی٬ سرقت٬ ترک تحصیل٬ بی‌خانمانی٬ تمایلات جنسی غیرمتعارف و... به عنوان مصادیق آسیب‌های اجتماعی نام برده می‌شود.

در همین زمینه علیرضا حمیدی‌فر، مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا، نیز روز گذشته اعلام کرد که «آسیب‌های اجتماعی در ایران به شدت رو به افزایش است و باید برای کنترل و حل آن اقداماتی صورت گیرد.»

به گفته وی، «در حال حاضر یک میلیون معتاد داریم٬ یعنی از هر ۷۰ نفر یک نفر دچار اعتیاد است. همچنین از هر چهار ازدواج٬ دو مورد از آنها منجر به طلاق می‌شود.»

به گفته روزبه کردونی٬ مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، بر اساس آمار سازمان بهزیستی و اورژانس٬ «روند کودک‌آزاری در ایران رو به افزایش است که این امر نیازمند بررسی‌های جدی است.»

وی همچنین افزود، از جمعیت سه میلیونی زنان سرپرست خانوار٬ ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وزیر کشور نیز در خردادماه سال جاری در صحن علنی مجلس گفت که علی خامنه‌ای در جلسه‌ای با حضور او گفته است که جمهوری اسلامی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها «۲۰ سال» عقب است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در آمارهای خود همچنین اعلام کرده بود که سالانه ۶۰۰ هزار ایرانی زندانی می‌شوند و ایران با مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیون نفر، بیکاری سه و نیم میلیون شهروند و اعتیاد یک و نیم میلیون نفر دست و پنجه نرم می‌کند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©