Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶
ایران در آئینه آمار(۲۱۹)

ایران در آئینه آمار(۲۱۹)

چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ برابر با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

مرگ ۴۰۲۰ ایرانی بر اثر خودکشی در سال گذشته

بیشترین آمار خودکشی متعلق به ۱۵ تا ۲۵ ساله‌ها

نرخ تورم دوباره دو رقمی می‌شود

خالی شدن یک سوم روستاهای کشور/ ۱۱ میلیون حاشیه نشین

هزار کودک بازمانده از تحصیل / دخترانی که مشقِ حسرت می‌کنند

ایران با ۱۵هزار حادثه کارگری رکورد‌دار حوادث کارگری در دنیا

وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانواده و

 بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زن مجرد که جدا زندگی می‌کنند

سقوط آمار ازدواج در پنجمین سال متوالی

مولاوردی: از هر چهار ازدواج در ایران، یکی به طلاق می‌انجامد

سوء تغذیه ١٥٠‌ هزار کودک ایرانی

سازمان پزشکی قانونی :

 در چهار ماهه امسال، پنج هزار و ۴۲۲ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

۶۰  درصد معتادان باسواد، متاهل و شاغل هستند

وجود ۴۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف در کشور

 

 

 

۳۰ شهریور : مرگ ۴۰۲۰ ایرانی بر اثر خودکشی در سال گذشته

 بیشترین آمار خودکشی متعلق به ۱۵ تا ۲۵ ساله‌ها

رییس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد خودکشی‌ منجر به مرگ در ایران در سال‌ ۹۴، ۴۰۲۰ مورد بوده، گفت: سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص آمار خودکشی و با بیان اینکه براساس این گزارش رتبه ایران در زمینه خودکشی ۱۰۸ است، گفت: بر اساس این گزارش تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ در ایران طی سال‌های ۹۲ و ۹۳، ۴ هزار و ۶۹ نفر و در سال‌ ۹۴، ۴ هزار و ۲۰ بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲، نسبت خودکشی منجر به فوت در مردان ۷ به ۱۰۰ هزار نفر بوده که در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ مرد خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند که این میزان در میان زنان ۳.۶ به ۱۰۰ هزار نفر یعنی هزار و ۳۶۹ نفر بوده است.

اسدبیگی با اشاره به رتبه ۳۹ آمریکا در خصوص خودکشی منجر به مرگ اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۴۳ هزار نفر دست به خودکشی زده‌اند. همچنین در کشور هند نیز با جمعیت بیش از ۱ میلیارد نفر ۲۵۸ هزار نفر طی سال ۲۰۱۲ خودکشی کرده‌اند که براساس گزارشWHO این کشور حائز رتبه ۱۰ خودکشی در جهان بوده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه میانگین خودکشی در جهان با جمعیت بیش از ۷ میلیارد نفر ۱۴ به ۱۰۰هزار نفر بوده است، عنوان کرد: کشورهای کره جنوبی، گویانا، لیتوانی، سریلانکا، سوری نامی، مجارستان، قزاقستان، ژاپن، بیلاروسی و هند به ترتیب رتبه‌ها اول تا دهم خودکشی منجر به مرگ را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش کشورهای حاشیه خلیج فارس کمترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که علت این موضوع اعلام آمار غیردقیق و کم از طرف این کشورها بوده است. همچنین چین تنها کشوری است که نرخ خودکشی زنان در آن بیش از مردان بوده است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه استان‌های غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان به نسبت جمعیت خود بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته‌اند، تصریح کرد: متاسفانه اخیرا به دلیل عدم نظارت بر توزیع قرص برنج طی سال گذشته موارد زیادی به این دلیل خودکشی و فوت کرده‌اند که لازم است؛ فروش آن توسط عطاری‌ها کنترل شود.

اسدبیگی با اشاره به مرگ ۵۰۰ نفر در استان‌های گیلان، مازندران و تهران به دلیل استفاده از قرص برنج عنوان کرد: حلق‌آویز کردن و مسمومیت ناشی از سموم و داروها نیز بعد از قرص برنج بیشترین علت مرگ‌های ناشی از خودکشی بوده‌اند، این در حالی است که اقدام به خودکشی با استفاده از داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب کمتر به مرگ فرد می‌انجامد.

 

۲۷ شهریور : نرخ تورم دوباره دو رقمی می‌شود

 

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رئیس اتاق بازرگانی تهران در هجدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن با اشاره به رشد شاخص‌های نقدینگی، بدهی بخش دولتی و جذب سپرده در بهار گفت: ممکن است در نیمه دوم سال شاهد تورم دو رقمی باشیم. دو روز پیش نیز سعید لیلاز شاید با تصور اینکه رکود شدید در بخش تقاضا و اقدامات انتخاباتی دولت مانع رشد تورم در سال پایانی عمر دولت است پیش‌بینی کرده بود تا پایان امسال نرخ تورم اقتصاد تک‌رقمی خواهد ماند اما افزایش آن تا ۱۲ یا ۱۳ درصد در سال آینده محتمل است که البته قابل تحمل خواهد بود. وی رشد نقدینگی را مهم‌ترین عامل افزایش تورم در سال آینده عنوان کرده است.

بنابر این گزارش، مقامات بانک مرکزی بارها این افزایش را ناشی از شفاف‌سازی و احتساب نقدینگی دربخشی از بازار پولی عنوان می‌کردند که تا کنون زیر چتر نظارتی بانک مرکزی نرفته بود و از سوی دیگر چون این رشد نقدینگی توسط بانک مرکزی ایجاد نشده بود و اصطلاحاً پول پر‌قدرت به شمار نمی‌رفت لذا آن را تورم‌زا نمی‌دانستند.

با این حال نشانه‌های افزایش تورم در زیر پوست سیستم بانک در حال نمود است و این علائم را به خوبی کارشناسان اقتصادی دریافت کرده‌اند.

 

افزایش نرخ سود بین بانکی

 

شنیده‌ها حاکی است که نرخ سود بازار بین بانکی در هفته‌های اخیر از ۱۷ درصد به ۲۲ درصد رسیده است. اقدامی که بنا به نوشته‌های درج شده در رسانه‌های دولتی عاملی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بوده است.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی نیز افزایش نرخ سود بازار بین بانکی را تأیید کرده و گفته است: این مسئله دلایل فراوانی دارد که از جمله آنها تشدید نیاز بانک‌ها برای ایفای تعهدات خود در زمینه بنگاه‌های زودبازده و اعطای تسهیلات به ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه اقتصادی است.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایبنا، درباره اینکه آیا نرخ سود بازار بین بانکی همچنان ۱ درصد است یا افزایش یافته، گفته است: در هفته‌های اخیر رقم سود بازار بین بانکی تا حدودی افزایش یافته است.

 

افزایش بدهی‌ها‌ی دولتی

 

اما مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست دیروز خود به مشکلات دیگری نیز اشاره کرده و گفته است: به‌رغم رشد ۴/۴ درصدی اقتصادی در بهار امسال هنوز در زمینه نقل و انتقال پول با بانک‌ها در دنیا مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: البته برای ایجاد شعبه 3 بانک ایرانی به نام‌های پارسیان، سینا و خاورمیانه با آلمان توافقاتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در فصل اول سال ۹۵ بدهی بخش دولتی نسبت به اسفند ۹۴ مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین بیان داشت: حجم نقدینگی در بهار امسال نسبت به اسفند ۹۴ به میزان ۴/۲ درصد رشد داشته است.

خوانساری گفت: در بهار امسال نسبت به اسفند ۹۴ سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت از نقدینگی کل کشور افزایش داشته و در مقابل سپرده‌های بلند‌مدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این سه عامل تا اندازه‌ای نگران‌کننده است، تصریح کرد: ممکن است با این مسائل در شش ماه دوم سال شاهد افزایش رشد تورم و دو رقمی شدن آن باشیم.

 

۲۷ شهریور : خالی شدن یک سوم روستاهای کشور/ ۱۱ میلیون حاشیه نشین

 

انقلاب اسلامی آنقدر برای روستاییان خوشایند و رونق بخش بود که سالی نیم میلیون نفر بر جمعیت روستانشین کشور اضافه کرد؛ طوری که جمعیت روستایی در سال ۱۳۷۰ به حدود ۲ برابر روستاییان سال ۱۳۳۵ رسید.

این سال اما نقطه اوج شکوفایی روستا بود و در عین ناباوری، آغاز سقوط جمعیت ۲۴ میلیون نفری روستاییان شد.

سرشماری سال ۷۵ نشان داد که نه تنها به جمعیت روستاییان اضافه نشده که حدود ۷۰۰ هزار نفر از آنان کاسته شده است.

تا سال ۹۰ هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر از تولیدکنندگان روستایی با سرزمین مادری وداع کردند و به مصرف کنندگان شهری پیوستند؛ جمعیتی که به واسطه نداشتن سرمایه تهیه مسکن در حاشیه کلان شهرها سکنی گزیدند.

در عوض کاهش ۲٫۵ میلیونی جمعیت روستایی، حدود ۲۲ میلیون نفر به جمعیت شهرها اضافه شد و نسبت تقسیم جمعیت را برعکس اوایل انقلاب کرد.

 

خالی شدن یک سوم روستاها

 

 طی این مدت شهرنشین ها از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد رسید و ایران را در میان ۲۱۶ کشور دنیا در رتبه ۱۲ جمعیت شهری نشانده اند.

آنچنان که ناصر زرگر، معاون امور سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور اردیبهشت امسال عنوان کرد، در نیم قرن اخیر ۳۴ هزار روستا و آبادی از ۹۶ هزار روستا و آبادی کشور تخلیه شده است.

عمده این جمعیت به امید زندگی بهتر به سوی کلان شهرها شتافته و مناطق حاشیه نشین را بزرگتر و بزرگتر کردند؛ طوری که نرخ جمعیت در حاشیه شهرهایی مثل تهران ۶.۴ درصد، در مراکز استان ها بالای چهار درصد و حاشیه شهرهای متوسط بالای سه درصد بوده است.

 

معیشت خانواده، کم ارزش شدن جایگاه اجتماعی روستاییان، ناکافی بودن خدمات عمرانی، کمبود زیرساخت، کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی، تغییرات فرهنگی و نابرابری سطح زندگی شهر و روستا از مهمترین دلایل خالی شدن روستاها بوده است.

 

رونق جرم و جنایت

 

 طبق آمارها در نیم قرن گذشته جمعیت حاشیه نشین کشور هم به بیش از ١١ میلیون نفر رسیده که با احتساب ساکنان مناطق فقیرنشین شهری، این رقم حدود ٢٠ میلیون نفر برآورد می شود.

موضوع، فقط خالی شدن روستا و گسترش ساخت و سازهای بی قواره و غیرقانونی در اطراف شهرها نیست زیرا بسیاری از مناطق حاشیه نشین به محملی جرم خیز برای انواع فسادها و آسیب های اجتماعی تبدیل شده و تبعات اقتصادی و امنیتی آن روز به روز بیشتر می شود.

این وضعیت در برخی استان ها وخیم تر است؛ به عنوان نمونه بیش از ۳۰ درصد جمعیت یک میلیونی مرکز استان کرمانشاه حاشیه نشینانی هستند که عمده آنان به امید یافتن شغل و رفاه، دل از روستای خود کنده اما در شهر هم به آرزوهایشان نرسیده اند؛ از آنجا رانده و از اینجا مانده.

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه ‘از سه هزار و ۱۵۲ روستای این استان، بیش از ۵۳۰ روستا خالی از سکنه شده است.’

علی گروسی به خبرنگار ایرنا گفت که تنها ۲۷ درصد از کل جمعیت استان ( ۲ میلیون نفر ) روستایی هستند.

این آمارها البته براساس سرشماری سال ۹۰ است و با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی طی پنج سال اخیر که با خشکسالی و تغییرات فرهنگی در روستاها همراه شده است، کاهش چشمگیر جمعیت روستاییان در سرشماری ۹۵ دور از انتظار نیست.

یکی از این دلایل ناهمخوانی دخل و خرج اهالی روستاست؛ متوسط هزینه سالانه یک خانوار روستایی در استان کرمانشاه از ۷۴٫۲ میلیون ریال در سال ۸۹ به ۱۵۰٫۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۳ افزایش یافته این در حالی است که با وجود بزرگتر شدن دخل خانوار روستایی، متوسط درآمد سال ۹۳ از ۱۲۵٫۵ میلیون ریال تجاوز نکرده است.

 

سهم روستاها از بودجه؛ تنها چهار درصد

 

 معاون امور سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور در این زمینه معتقد است که ‘نظام برنامه ریزی کشور و تخصیص منابع’ نادرست بوده و صحیح عمل نکرده است.

به گفته او، ‘در سال گذشته سهم روستاها از کل بودجه کشور تنها چهار درصد بوده است.’

وزیر جهاد کشاورزی هم که چهارم شهریور ۹۵ به کرمانشاه آمده بود، در این رابطه، ‘تمرکزگرایی’ را مشکل بزرگی در کشور عنوان و بیان کرد که این معضل در مدیریت، هزینه کرد منابع و جمعیت، کشور را به سمت درستی نمی برد و معلوم نیست ۲۰ سال دیگر چه بلایی سر کشور بیاید.

محمود حجتی افزود: ۴۰ درصد اقتصاد کشور در تهران و نصف اقتصاد کرمانشاه در مرکز استان است و مشابه همین وضعیت در شهرستان ها هم حاکم است که هرگز وضعیت مطلوب و درستی نیست.

او اظهار داشت: مردم از سر ناچاری به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند؛ جایی که ۹۰ درصد آسیب های اجتماعی در آن رخ می دهد.

 

۲۷ شهریور:  هزار کودک بازمانده از تحصیل / دخترانی که مشقِ حسرت می‌کنند

 

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – قاسم منصور آل کثیر: کمتر از یک هفته دیگر میلیون‌ها دانش‌آموز در حالی راهی مدرسه‌ها می‌شوند که همچنان عده‌ای از این قافله جامانده‌اند، دخترانی که در میان آمار کم‌سوادان کشور به فراموشی سپرده‌شده‌اند و برای فراموش‌شدنشان دلایل زیادی می‌توان پیدا کرد.

احد رستمی مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون در آخرین اظهارنظر خود از جمع‌آوری اطلاعات ۳۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سامانه رفاه ایرانیان خبر داده است.

این سخنان در حالیست که مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش هم در آخرین اظهاراتش در خصوص دختران بازمانده از تحصیل از آمار بالای این دختران در خوزستان و چند استان دیگر خبر داده است.

 

۲۳ شهریور : ایران با ۱۵هزار حادثه کارگری رکورد‌دار حوادث کارگری در دنیا

 

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه ایران با ۱۵هزار حادثه‌دیده کارگری در دنیا رکورددار است، گفت که باید بیمه کارگری و افزایش تعهدات در آن بیشتر شود چرا که متأسفانه این‌گونه حوادث آسیب اجتماعی ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد در سال گذشته از مجموع ۲هزار فوت‌شده حوادث کارگری، ۱۲۰۰ نفر مربوط به کارگران ساختمانی بود.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به حضور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در سطح کشور اظهار داشت: متأسفانه برای این قشر ضعیف و آسیب‌پذیر امنیت شغلی مناسبی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ انجمن صنفی کارگری در کشور وجود دارد، تصریح کرد: امروز بین ۳۰۰ انجمن صنفی کشور، بزرگ‌ترین انجمن مربوط به صنف کارگران ساختمانی است.

وی با تأکید بر اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و ۸۰۰ هزار خانواده جامعه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه هستند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه پالایش بیمه ساختمانی امید است بتوانیم ۳۰۰ هزار کارگری را که بیمه نیستند شناسایی کنیم و تحت پوشش قرار دهیم.

 

۱۸ شهریور : وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانواده و بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زن مجرد که جدا زندگی می‌کنند

 

نماینده مردم ملکان در مجلس گفت : امروزه واقعیت جامعه ما به این‌گونه است که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانواده در کشور داریم و بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خانم مجردی که جدا زندگی می‌کند وجود دارد.

خدادادی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در استان در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر و عدم وجود متکدی در تبریز از گذشته، گفت: استان با توجه به وجود فرهنگی غنی حاکم قوی و اعتقادی بسیاری از مسائل حل‌شده، می‌تواند الگو باشد.

وی ادامه داد: امروزه نرخ بیکاری یکی از معضلات جدی جامعه ما است و اگر آن را حل نکنیم می‌تواند مشکلات بسیار حادی را برای جامعه در آینده به وجود بیاورد.

 

۱۸ شهریور : سقوط آمار ازدواج در پنجمین سال متوالی

 

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: براساس آمار سازمان ثبت احوال در چهار ماهه سال جاری ۲۳۴ هزار و ۹۸۰ هزار واقعه ازدواج در کشور ثبت شده است که اگر این تعداد را با آمار سال گذشته یعنی ۲۴۰ هزار و ۳۲۹ مورد ازدواج مقایسه کنیم، اعداد و ارقام به ما می‌گوید؛ میزان ازدواج در سال ۹۵ نسبت به سال قبل ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

این برای پنجمین سال پی در پی است که آمار ازدواج شیب نزولی را طی می‌کند.

جدول بالا نشان می‌دهد روند افزایشی ازدواج در کشور که تا سال ۸۹ ادامه داشته، از این سال و با وجود ورود سیل جمعیتی متولدان دهه ۶۰ به سنین ازدواج، روندی نزولی گرفته است و این وضعیت تا امسال (سال ۹۵) که براساس پیش‌بینی‌های جمعیتی بیشترین جوانان در سن ازدواج را در خود جای داده، ادامه داشته است.

سوال اینجاست که چرا با وجود افزایش تعداد جوانان در سنین ازدواج که امسال رقمی حدود ۱۱.۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند، میزان واقعه ازدواج در کشور نسبت به سال گذشته ۲.۲ و نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

با وجود افزایش تعداد جوانان در سنین ازدواج که امسال رقمی حدود ۱۱.۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند، میزان واقعه ازدواج در کشور نسبت به سال گذشته ۲.۲ و نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

 

۱۴ شهریور : مولاوردی: از هر چهار ازدواج در ایران، یکی به طلاق می‌انجامد

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از هر چهار مورد ازدواج در کشور، یک مورد به طلاق می‌انجامد. پیش بینی شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد از مجموع طلاق‌ها در کشور کاسته شود.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: پیش‌بینی کاهش ۲۵ درصدی طلاق تا پایان برنامه ششم توسعه بسیار خوش بینانه است و اگر بتوانیم روند کنونی را ثابت نگهداریم، کار مهمی کرده‌ایم.

مولاوردی یادآور شد: در برنامه اول توسعه هیچ اشاره‌ای به بحث خانواده نشده بود و برنامه دوم توسعه بسیار کمرنگ به حوزه زنان پرداخت اما به تدریج مباحث زنان مانند مشارکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و حتی خانواده و تحکیم بنیان آن در برنامه‌های توسعه‌ای جای گرفت.

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج و ۵ میلیون زن بیوه و مطلقه در کشور وجود دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند و تا پایان برنامه ششم توسعه باید ازدواج ۱۵ درصد افزایش یابد.

 

۱۰ شهریور : سوء تغذیه ١٥٠‌ هزار کودک ایرانی

 

به گزارش روزنامه شهروند، حالا پس از گذشت نزدیک به دوهفته از گزارش معاون وزیر بهداشت، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، درجلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان فارس، صحبت‌های دیگری درباره وضع سوء‌تغذیه در ایران کرد. او با بیان این‌که ١٥٠‌هزار کودک درکشور، مبتلا به سوء‌تغذیه هستند، گفت: «از این تعداد ٦٠‌هزارنفر تحت پوشش هستند اما ٩٠‌هزارنفر هنوز تحت پوشش قرار نگرفته‌اند.»

او که پیش از این آمارهای ارایه‌شده ازسوی معاون وزیر بهداشت را نادرست اعلام کرده بود، به همین توضیح‌ها بسنده کرد و در ادامه این جلسه، روند آسیب‌های اجتماعی را نامطلوب توصیف کرد: «شفاف نبودن وضع آسیب‌های اجتماعی ازجمله مواردی است که باعث بروز مشکل شده و هر زمان ما این وضع را صادقانه قبول کردیم، یک قدم به سمت رفع مشکلات برداشتیم.» او ادامه داد: «آسیب‌های اجتماعی درکشور شفاف نیست و توزیع جغرافیایی آسیب اجتماعی نداریم، چراکه کد پستی ایرانیان نیز مشخص نیست و با تغییر مکان کدپستی جدید را اعلام نمی‌کنند.»

 

۸ شهریور : سازمان پزشکی قانونی : در چهار ماهه امسال، پنج هزار و ۴۲۲ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

 

 

 

به گزارش ایلنا از سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه امسال، پنج هزار و ۴۲۲ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با آمار تلفات پنج هزار و ۵۸۳ تن، ۲٫۹ درصد کاهش نشان می دهد.

در چهار ماهه امسال از کل تلفات حوادث رانندگی، چهار هزار و ۲۲۲ تن، مرد و یکهزار و ۲۰۰ تن، زن بودند.

همچنین سه هزار و ۴۴۹ تن از متوفیان حوادث رانندگی در محورهای برون شهری، یکهزار و ۵۳۸ تن در مسیرهای درون شهری، ۴۲۱ تن در مسیرهای روستایی و ۱۴تن در محورهایی نامعلوم جان باخته اند.

بر اساس این گزارش در این مدت استان های فارس با ۴۹۰، تهران با ۴۱۵ و خراسان رضوی با ۳۷۹ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۴۵، کهگیلویه و بویراحمد با ۶۲ و یزد با ۷۴ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

پزشکی قانونی در این گزارش افزود: ۱۱۲ هزار و ۷۷۰ مصدوم حوادث رانندگی هم در چهار ماهه امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۸۰ هزار و ۶۳۶ تن مرد و ۳۲ هزار و ۱۳۴ تن زن بودند.

آمار مصدومان حوادث رانندگی در چهار ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷٫۷ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: در تیر ماه امسال یکهزار و ۴۷۷ تن در حوادث رانندگی جان باختند که یکهزار و ۱۷۳ تن از آنان مرد و ۳۰۴ تن زن بودند.

آمار تلفات حوادث رانندگی تیر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت دهم درصد افزایش داشته است.

آمار مصدومان حوادث رانندگی تیر ماه امسال نیز ۲۹ هزار و ۹۱۶ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲٫۲ درصدی داشت.

 

۸ شهریور : ۶۰  درصد معتادان باسواد، متاهل و شاغل هستند

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز آتش اعتیاد خانمان بسیاری از خانواده‌ها را به آتش کشیده‌است و شاید بتوان گفت که این پدیده ریشه بسیاری از آسیب‌هایی است که امروز در جامعه شاهد آن هستیم؛ هرچه که اعتیاد در عین علت بودن معلول عوامل دیگری همچون فقر، بیکاری، ناآگاهی و … است، متاسفانه آمارها بیانگر آن است که سن گرایش به اعتیاد در حال طی کردن شیبی رو به پایین بوده و گرایش زنان به مصرف مواد مخدر و محرک بیشتر است.

درحالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کشور را چیزی بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر توصیف می‌کند، اما برخی از متخصصان حوزه اعتیاد این آمار را قبول نداشته و تعداد معتادان را حدود ۸ میلیون نفر توصیف می‌کنند.

در دور جدید طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شبی ۵۰۰ نفر از این معتادان را جمع‌آوری می‌کنیم و برای پذیرش این افراد تا ۶ هزار نفر ظرفیت داریم. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم؛ ۱۰ تا ۲۷ درصد معتادان جمع‌آوری شده را زنان تشکیل دهند. این طرح حدود ۱۲ شب به طول خواهد انجامید. در حال حاضر بیشتر این معتادان و خرده فروشان مواد مخدر را از مناطق ۱،۲، ۳، ۴، ۶ و ۱۱ جمع‌آوری می‌کنیم.

تا سال 93 تنها یک مرکز  برای معتادان متجاهر با نام اخوان در استان تهران داشتیم که ظرفیت آن ۴۰۰ نفر بود، اما در حال حاضراستان تهران ظرفیت پذیرش و درمان ۶ هزار معتاد را دارد، یعنی این ۴۰۰ نفر طی۲سال اخیر به ۶ هزار نفر افزایش یافته است همچنین ۲ هز ار و ۵۰۰ ظرفیت دیگر نیز درحال تکمیل و اجرا است که حداکثر تا پایان سال جاری به ظرفیت ۶ هزار نفری افزوده خواهد شد.

 

برای جلوگیری از بازگشت این افراد به کف‌ خیابان‌ها و چرخه اعتیاد در نهایت تصمیم‌ گرفته شد که مراکزی را با همین ظرفیت ۶هزار نفر ایجاد کنیم که نسبت به درمان تکمیلی اقدام کرده و بحث صیانت از آنها در مراقبت‌های بعد از خروج دراین مراکز رخ دهد. در این راستا شهرداری تهران پس از برگزاری جلساتی با وزیرکشور و استاندار تهران 19مرکز بهاران ایجاد کرده است که درحال حاضر ظرفیت این مراکز ۳ هزار نفر بوده و تا پایان سال به ۶هزار و ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

 

همچنین براساس قرارداد منعقده میان وزیر کشور و صندوق کارآفرینی امید افراد کارآفرین می‌توانند به ازای ایجاد اشتغال برای هر یک از معتادان بهبودیافته ۱۰ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد ۴ درصد دریافت کنند. سال گذشته توانستیم؛ بیش از ۳۰۰ نفر از بهبود یافتگان را از طریق این طرح صاحب شغل کنیم که به دلیل فقدان متقاضی برخی از مشاغل ایجاد شده خالی مانده‌اند. زیرا بهبودیافتگان رغبتی ندارند که برای یک میلیون تومان در یک واحد تولیدی کار کنند. بیشتر آنان نیز توان جسمی یا انگیزه لازم را ندارند، این موضوع را باید در نظر بگیریم که این افراد به لحاظ جسمی و روانی دچار آسیب شده‌اند.

ما نمی‌توانیم بگویم که اگر هزار بهبودیافته داریم؛ هزار شغل نیز داریم، اما همین تعدادی هم که هست و ایجاد شده خالی مانده و متقاضی ندارد. یعنی فرد با ما قرارداد دارد، تسهیلات گرفته اما متقاضی شغل ندارد.

 

چه تعداد از زنان معتاد جمع‌آوری شده اقدام به روسپی‌گری می‌کرده‌اند؟

 

 

 

ما به دنبال اثبات این مسایل نرفته ایم؛ در دور قبل ۴۰۰ نفر را درمراکز شفق تحت درمان قرار داده ایم و سعی ما بر این است که این افراد را به خانواده‌هایشان برگردانیم ۸۰ نفر از این  ۴۰۰ نفر دست ما ماندند و هیچ کس پذیرایشان نبود که برای این تعداد دو کمپ در منطقه شهریار در نظر گرفتیم، اما به دنبال این نیستیم که بدانیم این افراد قبلا چه کرده‌اند تا مجبور به اعتراف واظهار شوند.

 

آیا آماری از تعداد مبتلایان به ایدز یا هپاتیت در میان معتادان جمع‌آوری شده دارید؟

 

ما نمی توانیم، این افراد را برای تشخیص ابتلا به ایدز یا هپاتیت آزمایش کنیم؛ مگر این که خود فرد اظهار کند زیرا این موضو ع زمان‌بر و هزینه‌بر است. ما نمی‌توانیم برای تمام افراد جمع آوری شده چنین کاری بکنیم.

قبلا استاندار تهران به کمبود منابع مالی استان برای جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خوابان اشاره کرده‌ بودند و از خیرین در این حوزه درخواست کمک کرده بودند، آیا توانسته‌اید در این زمینه کمک‌هایی را جذب کنید؟

بله، متاسفانه منابع محدود است به گونه‌ای که سال گذشته ۳/۷ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع دریافت کردیم و از طرف دیگر ده هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند، لذا این مبلغ پاسخگو نیست و تلاش کردیم؛ خیرین را نیز به این حوزه وارد کنیم.

ما در دوره قبل توانستیم؛ هزینه بیش از ۷۰۰ نفر از معتادان تحت درمان را از محل کمک‌های خیرین دریافت کنیم.

نرخ شیوع اعتیاد در استان تهران تقریبا ۲/۹۵ درصد بوده و ۹۷ درصد مردم استان پاک هستند به عبارت دیگر در استان نزدیک  ۳۰۰ هزار نفر افراد درگیر با مواد مخدر داریم که حدودا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از آنان معتاد متجاهر هستند.

آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان 1 درصد اعلام شده است که این دانش‌آموزان شناسایی و غربال شده‌اند و به مراکز درمانی خاصی که برای آنها پیش‌بینی شده خواهند رفت،

 

معمولا سن شروع اعتیاد در میان دانش‌آموزان چند سال است؟

 

عمدتا اعتیاد در میان دانش‌آموزان در اطراف سن ۱۵ سال دور می‌زند و تعداد دانش‌آموزان معتاد زیر ۱۵ سال زیاد نیست، اما حقیقت آن است که سن اعتیاد رو به پایین است. ما در مراکز درمانی یاد شده، دانش‌آموز زیر ۱۵ سال را نمی‌توانیم؛ پذیرش کنیم و این کار برعهده بخش خصوصی است که با شرایطی خاص، دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال را تحت درمان قرار می‌دهند و از یارانه دولتی نیز در این زمینه استفاده کنند.

افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵سال را نمی‌توانیم در مراکز تحت نظارت خود پذیرش کنیم. باید با افراد بالای ۶۵ سال مدارا کرد، زیرا برای این گروه سنی ترک مساوی با مرگ است.

متاسفانه سن اعتیاد رو به پایین بوده و این موضوع در حال زنانه شدن نیز است به نحوی که از  ۸۰۰هزار مصرف کننده تفننی مواد مخدر ۱۰ درصد را زنان تشکیل می دهند؛ متاسفانه گرایش به سمتی است که زنان نسبت به مردان گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر دارد

براساس آمارها بیش از  ۶۰ درصد معتادان باسواد، متاهل و شاغل هستند که این موضوع نشان می‌دهد؛ سه اهرم مذکور کارکرد خود را در این بخش از دست داده‌اند. بحث مواد مخدر یک جنگ نرم و بدون مرز است.

 

 

۳۱ مرداد : وجود ۴۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف در کشور

 

روح الله حضرت پور (عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عدم بازدارندگی مجازات زندان‌‌ در کاهش میزان وقوع جرم اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد چرخه معیوب تکرار جرم در کشور هستیم به‌ گونه‌ای که مجرم بازداشت و پس از مدتی از زندان آزاد می‌شود، اما این فرد باز هم مرتکب جرم می‌شود؛ یعنی بازداشت و زندان در پیشگیری از ارتکاب به جرم بازدارنده نیست.

وی با اشاره به اینکه مجلس موظف است؛ قوانین قضایی را بازنگری کند، گفت: واقعیت این است که تکرار بسیاری از جرایم به دلیل آسیب‌های موجود در جامعه از جمله بیکاری است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه پنج درصد از بودجه ملی باید به قوه قضاییه اختصاص یابد، افزود: هم‌اکنون چهار هزار و ۵۰۰ اعدامی بلاتکلیف در کشور داریم که باید برای حل مشکل آنها نیز چاره‌ای اندیشید.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©