Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۰۴ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۰۴ اکتبر ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۰)

شنبه۱۰ مهر ۱۳۹۵ برابر با ۱ اکتبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های تفریح در خانواده‌های ایرانی

 

سن ابتلا به سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از کشورهای اروپایی است

 

جمعیت بیکاران ایران تا پنج سال آینده: ۱۱میلیون نفر

 

وزیر کشور: ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم

 

یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند در ایران تحت پوشش کمیته امداد هستند

 

۶۶ ‌درصد زنان ایرانی، دچار خشونت خانگی

 

۳۵  سال دیگر، جمعیت کشور ۱۷ درصد پیرتر می شود

 

سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل : دختران محرومان اصلی

 

بیش از ۱۷۰۰ روستا در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی، خالی از سکنه شده است

 

۲۵ درصد خانوارهای کشور (یک چهارم کل جمعیت شهری) حتی یک فرد شاغل ندارند

مرگ ۴۰۲۰ ایرانی بر اثر خودکشی در سال گذشته

 

 

۱۰ مهر : کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های تفریح در خانواده‌های ایرانی

 

سلامت نیوز: خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۹۴ ، با کاهش ۱۰.۲ درصد هزینه ناخالص سالانه خود را در امور تفریحی و فرهنگی مواجه شده اند.

 

آمارهایی که هرکدام از آنها بیانگر واقعیت‌های اقتصاد خانوار در ایران هستند و البته بیشتر تحلیل‌ها روی محور داده‌های اقتصادی است. اما در حوزه اجتماعی هزینه‌هایی که خانوار ها صرف مسایل تفریح و فعالیت‌های سالانه فرهنگی و آموزشی خود می‌کنند نیز یکی از داده های قابل اهمیت است.

 

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران اما در سال ۱۳۹۴ که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد خانواده های ایرانی در سال ۱۳۹۴ ، با کاهش ۱۰.۲ درصد هزینه ناخالص سالانه خود را در امور تفریحی و فرهنگی مواجه شده اند.

 

از طرف دیگر براساس این بررسی در سال ۱۳۹۴، در مقایسه با سال ۱۳۹۳، ایرانی ها با افزایش ۷.۳ درصدی هزینه های ناخالص سالانه خود مواجه بودند. بخشی از این کاهش هزینه های تفریحی اما مربوط به کاهش کلی رقم توروم در سال ۱۳۹۴ است و بخش اصلی دیگر ناظر بر کاهش سهم تفریح در سبد هزینه  خانوار های شهری ایران است. با این حال با نگاه کلی به آمار بانک مرکزی می توان گفت، طبق تعریف بانک مرکزی، «هزینه ناخالص»، بدون احتساب مبالغ پرداختی خانوار بابت مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) است. آمارهای ارائه شده بیانگر این است که بیشترین سهم را در بین مخارج هزینه‌ای خانوارها، گروه مخارج مسکن (مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها) داشته که بیش از یک‌سوم از هزینه‌های خانوارها را با سهم ۳۵ درصدی، به خود اختصاص داده است.

 

پس از این گروه، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم تقریبا ۲۴درصدی قرار دارد و در جایگاه بعدی، هزینه‌های حمل‌ونقل با سهم هزینه‌های ۱۰ درصدی قرار دارد. هزینه‌های کالاها و خدمات متفرقه، بهداشت‌ودرمان، پوشاک‌وکفش، لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، ارتباطات، رستوران و هتل، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل و دخانیات با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصدی، اقلام کم‌هزینه‌تری در سبد مخارج خانوارهای شهری را به خود اختصاص داده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد سهم اقلام ضروری در سبد مخارج خانوارها به حدود ۹/ ۶۸ درصدرسیده و اندکی افزایش یافته است. سهم این اقلام در سال ماقبل، حدود ۵/ ۶۸ درصد گزارش شده بود.

 

شکاف هزینه-درآمد در سال ۱۳۹۴ پر شد

 

البته این آمار بانک مرکزی، نقاط مثبت دیگری هم دارد و آن این است که بررسی ها از گزارش بودجه خانوار شهری کشور در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که برای اولین بار شکاف میان هزینه و درآمد خانوار پر شده است.

 

در سال ۱۳۹۳ کسری بودجه خانوار معادل با یک میلیون و ۳۸۲ هزار تومان بوده که این رقم در سال ۱۳۹۴ تنها ۷ هزار تومان ثبت شده است. از بین رفتن کسری بودجه خانوارها به‌دلیل رشد درآمدها بیشتر از رقم تورم و رشد هزینه‌ها کمتر از سطح تورم در سال گذشته بوده است. یک دیدگاه، کاهش هزینه‌های مصرفی را به کاهش رفاه خانوارها مرتبط می‌دانند.دیدگاه دیگر، افزایش سطح درآمد را دلیل کاهش این شکاف عنوان می‌کند.

 

در مجموع به‌نظر می‌رسد چند عامل، «پایان کسری بودجه خانوار» را توجیه می‌کند. نخست تعویق تقاضای مصرفی جامعه به‌دلیل انتظار حاصل از عملی شدن آثار لغو تحریم‌ها است. موضوع دوم تحت‌تاثیر قرار دادن رکود در هزینه‌های مصرفی خانوار است و نکته سوم، مثبت شدن نرخ سود واقعی بانک‌ها است که انگیزه پس‌انداز خانوار را افزایش می‌دهد.

 

ایرانی‌ها در مقایسه با دیگر کشور‌ها چگونه پول خرج می‌کنند؟

 

اما پیش از این و علاوه بر بانک مرکزی ایران، مرکز آمار ایران نیز اقدام به بررسی چگونگی هزینه‌های خانوار‌های ایرانی کرده بود، با این تفاوت که این مرکز با مقایسه چگونگی هزینه‌های خانوار‌های ایرانی با پنج‌کشور اندونزی، آلمان، ترکیه، کانادا و انگلیس به این نتیجه رسیده بود که هزینه‌های ایرانی‌ها در مقایسه با این کشورها بیشتر صرف خوراک می‌شود.

 

براساس نتایج این پژوهش در کشور اندونزی و مناطق روستایی ایران بیش از ۴١درصد هزینه‌های خانوار صرف خوراک خانوار می‌شود. حال آنکه این سهم در کشور‌هایی چون کانادا و آلمان در کمترین مقدار خود و زیر٢٠درصد است. البته سهم هزینه‌های خوراکی خانوار‌های شهری ایران حدود ٢٧درصد است که مشابه همسایه خود یعنی ترکیه است.

 

سهم هزینه‌های مسکن در آلمان نیز حدود ٣۴درصد است که بیش از یک‌سوم هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص داده است. در انگلیس پایین‌ترین سهم هزینه به هزینه‌های بهداشت و درمان تعلق دارد که این هزینه نه‌تنها در سبد آن کشور کمترین سهم هزینه را دارد، بلکه در مقایسه با سایر کشورها مشاهده می‌شود که در بین چندکشور منتخب کمترین سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در کل هزینه‌های خانوار به انگلیس تعلق دارد. از سوی دیگر هزینه‌های تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی ایرانی‌ها در مقایسه با کشور‌هایی همچون اندونزی، آلمان، ترکیه، کانادا و انگلیس دارای کمترین سهم در بین هزینه‌های خانوار‌های ایرانی است. همچنین کانادا پایین‌ترین سهم هزینه‌های خوراکی را در کشو‌های منتخب دارد و در نتیجه اختصاص سهم بیشتری از دریافتی‌ها به هزینه‌های غیرخوراکی را در بین این چند کشور داراست. در مقابل، اندونزی بیشترین سهم دریافتی‌های خود را به هزینه‌های خوراکی اختصاص داده و کمترین سهم را در هزینه‌های غیرخوراکی در بین این چند کشور دارد.

 

در کشور‌هایی همچون کانادا و آلمان که سهم هزینه‌های خوراکی پایین و در مقابل سهم هزینه‌های غیرخوراکی بالاست، وضعیت اقتصادی به مراتب بهتر از کشوری همچون اندونزی است که خانوار‌ها تقریبا نیمی از هزینه‌های خود را برای تهیه خوراکی صرف می‌کنند.

 

۸ مهر : سن ابتلا به سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از کشورهای اروپایی است

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که سن ابتلا به سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از کشورهای اروپایی است، اظهار کرد: سبک زندگی نادرست مشکلاتی در رابطه با سلامت ایجاد می‌کند و فرهنگ سازی لازمه بهبود وضعیت سلامت افراد جامعه ماست.

 

به گزارش ایسنا، دکتر طاهری‌اقدم در مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط، گفت: فرهنگ سازی باید از سنین پایین و از مدرسه ها آغاز شود.

 

وی گفت: ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تبریز زندگی می‌کنند که برای حفظ سلامت زندگی آنها دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه‌ریزی می‌کند.

 

۷ شهریور : جمعیت بیکاران ایران تا پنج سال آینده: ۱۱میلیون نفر

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی مرکز آمار در آخرین گزارش‌های خود شمار بیکاری را ۲میلیون و ۷۲۹ هزار نفر اعلام و عیسی منصوری معاون اشتغال وزیر کار هم در اظهارات اخیر خود بیان داشت، طبق آخرین آمار ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد و مرجع رسمی نیز آمارهای مرکز آمار ایران است که کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بیکاری ۱۱ میلیون نفری در صورت عدم تحقق برنامه‌ها تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: نرخ بیکاری سال ۹۴ از سوی دولت ۱۱ درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست.

 

وی بر اساس گزارش جدید و رسمی مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: همچنین در سال ۹۴، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به ۴ میلیون و ۸۰۰هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به ۷  میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفاً اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به‌دنبال دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

 

جلالی در ادامه با ابراز تأسف از این موضوع که هنوز ایجاد اشتغال به‌عنوان موضوع محوری قرار نگرفته، گفت: رشد اقتصادی اشتغالزای بدون اتکای به نفت باید دنبال شود.

 

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز اغلب اقتصاددانان و کارشناسان رقم بیکاری ۷/۲ میلیون نفری را غیرواقعی اعلام و تصریح کرده بودند که شمار بیکاران حداقل به مرز 5 میلیون نفر می‌رسد.

 

برخی نماینده‌های مجلس هم در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بودند که مسئولان دولت در جلسات رسمی با مجلس شمار بیکاران را حدود ۵ میلیون نفر اعلام می‌کنند که به نظر می‌رسد، مخفی‌کاری مسئولان در اعلام آمارهای واقعی ضربه سنگینی به اعتبار آمار و دولت وارد خواهد کرد.

 

۵ شهریور : وزیر کشور: ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم

 

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در برنامه تلویزیونی «پایش» با بیان اینکه بنا به دلایل زیادی با آسیب های متعددی در حوزه های مختلف از جمله اعتیاد ،‌ حاشیه نشینی و فقر در سطح کشور مواجه هستیم، افزود: آسیب های اجتماعی ، موضوع میان بخشی و مستلزم همکاری همه دستگاه ها به ویژه مردم است.

 

وزیر کشور ادامه داد: جمعیت روستایی کشور از ۶۲ درصد در سال ۱۳۴۵ به ۲۸ و ۶ دهم درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش یافت.

 

وی افزود: ۳۸ درصد جمعیت کشور در سال ۱۳۴۵ ، شهری بود که این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۷۱و۴ دهم درصد رسید .

 

وی گفت: نظام بودجه ریزی کشور ما به گونه ای است که در هر جا که جمیعت و فعالیت بیشتر باشد بودجه بیشتر اختصاص داده می شود و به همین علت ۵۳ درصد تسهیلات به تهران اختصاص داده می شود در حالی که این رقم در اصفهان به حدود ۸ درصد و در سیستان و بلوچستان به زیر یک درصد می رسد.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: حدود ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم که در حدود ۷۷ هزار هکتار شامل ۲ هزار و ۸۰۰ محله ساکن هستند.

 

رحمانی فضلی افزود: تراکم جمعیت و تنوع فرهنگ ها و بیکاری معمولاً در حاشیه نشین ها بیشتر است.

 

رحمانی فضلی افزود: همان گونه که بالاترین محل تجمع ثروت و سرمایه در تهران است، بالاترین محل تجمع جرم، بزهکاری و آسیب های اجتماعی هم در این کلان شهر است.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۲ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، ادامه داد: این نشان می دهد که همه باید کمک کنیم تا مسئله حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی حل شود.

 

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه باید به حاشیه نشینان کمک شود افزود: اگر یک چهارم پول هایی را که در حال حاضر در مناطق حاشیه نشین هزینه و سرمایه گذاری می کنیم در روستاها و شهرهای کوچک انجام دهیم، حاشیه نشینی اتفاق نخواهد افتاد.

 

وزیر کشور گفت: بر اساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه مقرر شد سالی ۱۰ درصد از معضلات اجتماعی از جمله حاشیه نشینی حل شود و اکنون باید به صفر می رسید در حالی که در این مدت فقط ۱۳ درصد از اهداف، محقق شد.

 

وزیر کشور گفت: الگوی غلط نظام برنامه ریزی کشور ما از سال ۱۳۴۵ به بعد، ریشه مهاجرت ها از روستا ها به شهرها و حاشیه نشینی است.

 

رحمانی فضلی افزود: در برخی از استان های کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد، کمک بگیر هستند.

 

وی ادامه داد: متوسط بیکاری در کشور از ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۱ به حدود ۱۱ درصد رسیده است اما در حال حاضر آمار بیکاری در برخی از شهرها ۶۰ درصد است.

 

رحمانی فضلی گفت: در نظر سنجی ها مهمترین مشکلات مردم، اقتصادی و بیکاری است که باید همه برای ایجاد اشتغال تلاش کنیم.

 

رحمانی فضلی گفت: حدود ۱۰۰۰ شهرداری شهرهای کوچک در کشور مشکل مالی دارند زیرا به شهرداری ها اختیارات لازم داده نشده است.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن زباله تولید می شود گفت: ۳۷ هزار میلیارد تومان خسارت های ناشی از دفن غیر بهداشتی زباله هاست.

 

۵ شهریور : یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند در ایران تحت پوشش کمیته امداد هستند

 

به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ۶۲ درصد از سالمندان تحت پوشش این نهاد ساکن روستاها و ۳۸ درصد آنها ساکن شهر هستند. همچنین ۶۲ درصد این افراد را زنان و ۳۸ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند.

 

براساس گزارش معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد بیشترین سالمندان در استان‌های خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان زندگی می کنند.

 

استان‌های سمنان، البرز، یزد و قم کمترین شمار سالمندان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

براساس آمار سازمان بهزیستی در حال حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار سالمند در ایران زندگی می‌کنند.

 

۴ مهر : ۶۶ ‌درصد زنان ایرانی، دچار خشونت خانگی

 

مهرشاد شبابی، مسئول کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی درجلسه هماهنگی مراسم افتتاحیه شعب «کلینیک حقوقی زنان و خانواده»، با اشاره به فراوانی آسیب‌های اجتماعی گریبانگیر خانواده گفت: «خشونت کلامی و روانی بیشترین ‌درصد را به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها و تحقیقات آسیب‌شناسان مسائل اجتماعی نیز نشان می‌دهد که از هر ۲۰ زن درکشورمان یک نفر دچار آزار و اذیت فیزیکی همسرش قرار می‌گیرد که این موضوع گاه یا توسط خود زنان پنهان می‌شود یا درصورت اعتراض و شکایت راه به جایی نمی‌برد».

 

به گزارش روزنامه شهروند، در این‌باره پیشتر محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درمجلس نهم گفته بود: «در ایران کمتر از ۳۵‌درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس و اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود و گاهی اصلا این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد.» او در گفته‌های خود از تحقیقی خبر داده بود که در بررسی ١٨٠ موردی که زنان علیه خشونت‌های خانگی شکایت کرده بودند، ١٢٨ مورد آنها حاضر نشدند پیگرد قانونی صورت گیرد.

 

تنها منبع آماری قابل اعتماد درباره خشونت علیه زنان به نتايج طرح ملي «بررسي خشونت خانگي عليه زنان در ٢٨ استان» در‌سال ١٣٨٣ برمی‌گردد که براساس آن، بهانه‌گيري‌هاي پي درپي، داد و فرياد و بداخلاقي با زن (٤/٣٨درصد)، قهر و صحبت نكردن شوهر با همسر و خودداري از ارایه بحث در مورد مسائل فيمابين، (٩/٣٧درصد)، به كاربردن كلمات ركيك و صحبت‌هاي بيرون از نزاكت و دشنام (٨/٣٠درصد) محكم كوبيدن به در، به‌هم زدن سفره، انداختن ميز ناهارخوري، (٢٥درصد)، سيلي‌زدن (٦/٢٢درصد)، ايجاد فشارهاي روحي- رواني با رفتار آمرانه و تحكم‌آميز (٧/٢٠درصد) منت نهادن مداوم از بابت تأمين معاش و عهده‌داري زندگي و سركوفت‌هاي رواني پي درپي، (٩/١٧درصد)، تحقير و خجالت‌زده كردن نظير بي‌احترامي، بي‌ارزش تلقي كردن و بردن آبرو پيش ديگران (٥/١٧درصد)، كشيدن و هل دادن (٨/١٦درصد) ممانعت از كاريابي و اشتغال دربيرون خانه و ادامه اشتغال (٨/١٦درصد)، ايجاد محدوديت در ارتباطات فاميلي (٦/١٦درصد) ايجاد مداوم احساس درماندگي (٦/١٥درصد)، زدن با مشت و چيز ديگر (٥/١٥درصد) لگدزدن ( ٣/١٦درصد) از بين بردن كرامت انساني و عزت‌نفس (٥/١٢درصد)، ايجاد محدوديت در ادامه تحصيل، مهارت‌آموزي و مشاركت در انجمن‌هاي اجتماعي (٣/١١درصد) ١٦ مورد از رايج‌ترين انواع خشونت‌هايي است كه پاسخگويان از اول زندگي مشترك تاكنون تجربه كرده‌اند.

 

اکنون مهرشاد شبابی، مسئول کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی گفته؛ موضوع خشونت خانگی صرفا مختص به ایران نیست و در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی آمار بالاتری نسبت به ایران دارد. این کارشناس حقوقی و مسائل خانواده با تکیه بر اطلاعات گزارش منتشرشده در شورای وزرای اروپا گفت: «یک زن از هر پنج زن و درمواردی یک زن از هر چهار زن تجربه تحمل خشونت فیزیکی را در اروپا داشته‌اند و هرساله نزدیک ۳۵۰۰ قتل زن در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در اثر خشونت خانگی به وقوع می‌پیوندد».

 

مسئول کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی دربخش دیگری از گفته‌های خود به شرایط کنونی اجتماع و جامعه‌ درحال گذار ایران اشاره کرد که شکل نهاد خانواده و پایداری روابط در آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. او با اشاره به خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد، به آمار طلاق و ازدواج اشاره کرد: «در سال‌های اخیر تمایل به حفظ رابطه‌ ازدواج کاهشی محسوس داشته و آمار طلاق (۱۶۳۷۵۶ درکل کشور در‌سال ۱۳۹۴) این را به خوبی بازتاب می‌دهد، ازسویی مشکلات خانوادگی که در اثر مسائل اجتماعی و اقتصادی در خانواده‌ها رخ داده‌اند، سبب بروز مسائلی نظیر خشونت خانوادگی می‌شود که طی آمارهای به دست آمده، در‌سال ۹۴ شاهد رشد ۸‌درصدی آن هستیم»

 

منبع : روزنامه شهروند

 

۴ مهر : ۳۵  سال دیگر، جمعیت کشور ۱۷ درصد پیرتر می شود

 

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه در ۳۵ سال آینده جمعیت بسیار پیری در کشور خواهیم داشت به سیاست انتقال جمعیت به حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: تراکم جمعیت در مناطق کویری و حاشیه ای مرزها به شدت ناموزون است.

 

رئیس مرکز آمار ایران به موضوع توزیع جمعیتی در کشور و بحران های موجود اشاره کرد و بیان داشت: نتایج آخرین سرشماری نشان می دهد که توزیع جمعیتی در مناطق کویری و حاشیه ای مرزها به شدت ناموزون است و باید در برنامه ششم به این موضوع توجه شود و از سیاست های تشویقی برای انتقال جمعیت به این مناطق کم تراکم استفاده شود.

 

وی افزود: بنابراین یکی از بندهای جدی سیاست‌ های ابلاغی جمعیتی موضوع تأمین اجتماعی است چرا که چالش ایران در ۳۵ سال آینده هم چالش جوانان و هم چالش سالمندان است.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در ابتدای سال ۶۰  به دنبال افزایش جمعیت به فکر آن نبودیم، بیکاری جوانان بود گفت: هم اکنون نُرم باسوادی جمعیت کشور زیر ۹۰درصد است که باید در برنامه ششم این موضوع دیده شود.

 

آذر خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۶ درصد دختران و ۵۹  درصد پسران بین سنین ۲۰ تا ۲۹ساله ازدواج نکرده ‌اند، بنابراین باید به دنبال تسهیل ازدواج باشیم. وی ادامه داد: در سال ۹۰ میزان زنان دارای تجرد قطعی (که شانسی برای ازدواج کردن ندارند) ۲ و هشت دهم درصد و میزان مردان یک و هشت دهم درصد است که نباید اجازه دهیم این نمودار مانند برج میلاد بالا برود.

 

آذر به بحث جوانان اشاره کرد و گفت: آمار نشان می‌دهد باید وضع موجود جوانان را دریابیم تا کشور به اوج بهره‌وری برسد. وی با بیان اینکه هم‌ اکنون ۱۱ میلیون جوان با درصد جنسیت ۵۰،۵۰ در کشور وجود دارند که شرایط ما از این نظر فوق‌العاده است افزود: باید در برنامه‌ های اقتصادی تمرکز را به مولدترین قشر جامعه که جوانان هستند سوق دهیم.

 

وی با بیان اینکه هم ‌اکنون نرخ بیکاری در میان جوانان ۲۶ و چهار دهم درصد است گفت: البته کیفیت نرخ بیکاری تغییر کرده است. براساس آمار بین سال های ۸۴ و ۹۲  نرخ بیکاری درباره افراد بیسواد تغییر نکرده است درباره افراد دیپلم و زیردیپلم این میزان از ۸  و شش دهم به ۱۲ و یک دهم درصد رسیده است.

 

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: اما درباره کسانی که تحصیلات عالی دارند این میزان از ۱۵و پنج دهم درصد به ۱۸ و نه دهم درصد رسیده که این موضوع نگران کننده است.

 

وی به بحث ایجاد اشتغال اشاره کرد و اظهارداشت: اگر پیش از این به ازای هر ۲۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌ شد اکنون باید کارهای دانش‌بنیان و دانش‌محور انجام دهیم که هزینه ‌های بالاتری نیاز دارد.

 

آذر افزود: یکی دیگر از چالش‌های جدی ما اشتغال زنان جوان است چرا که جهت‌گیری شغل‌های ما مردانه بوده و باید به فکر کار مناسب برای آنها باشیم. منبع : مهر

 

۴ مهر : سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل : دختران محرومان اصلی

 

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در حال حاضر طبق تعریف یونسکو توانایی خواندن و نوشتن و حتی تحصیلات دانشگاهی سواد محسوب نمی‌شود، بلکه در قرن بیست و یکم سواد ارتباطی، مالی، رسانه‌ای و رایانه‌ای نیز مطرح است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

 

مولاوردی تصریح کرد: به رغم اهداف و آرمان‌های در نظر گرفته شده در قانون اساسی و اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز ۲۰ ساله هنوز خلاءها و چالش‌های جدی برای دستیابی به وضعیت مطلوب در زمینه آموزش داریم. در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که امیدواریم با انجام اقداماتی در آینده به شرایطی دست یابیم که کودک کار، خیابانی و بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش، دستیابی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: لازم است عدالت آموزشی در کل کشور و در تمام مناطق آن و حتی در مناطق داخل شهرها برقرار شود.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان اظهار کرد: دروس جدیدی مانند اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و کارآفرینی به دروس قبلی اضافه شده، که این دروس می‌توانند راهگشا باشند و امیدواریم با پیگیری برنامه‌های دولت به اقتصادی دست یابیم که زن و مرد نمی‌شناسد و دانش‌بنیان است. منبع : ایلنا

 

۴ مهر : بیش از ۱۷۰۰ روستا در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی، خالی از سکنه شده است

 

محمد شفیعی، مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد که تا سال ۱۳۹۰ "یک هزار و ۷۰۳ روستا" در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده است و روند مهاجرت در این استان در حال افزایش است.

 

آقای شفیعی به روزنامه وطن امروز گفته است که آمار جدیدتر از مهاجرت روستاییان به شهرها در دست نیست، و در سرشماری نفوس و مسکن امسال قرار است این موضوع بررسی شود.

 

به گفته وی، مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی "بسیار شدیدتر" از سایر استان‌های کشور است.

 

حسین امامی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم با اشاره به مهاجرت از ۷۰ درصد روستاهای استان گفت: "۴۷ درصد روستاها به دلیل نبود آب خالی از جمعیت شده‌اند."

 

آقای امامی تاکید کرد که بارندگی کم و تبخیر بالا وضعیت خراسان جنوبی را "بحرانی" کرده است.

 

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۳ دشت در محدوده "بحرانی و ممنوعه" در استان وجود دارد،

 

به گفته کارشناسان، علاوه بر عوامل طبیعی، "توسعه کشاورزی سنتی، مصرف بی رویه آب‌های زیر زمینی و سو مدیریت" از جمله دلایل بحران آب در ایران است.

 

بر اساس گزارش ناسا، ایران در شمار ۴۵ کشوری است که دچار "خشکسالی شدید" شده و در معرض "بحران" هستند.

 

۱ مهر : ۲۵ درصد خانوارهای کشور (یک چهارم کل جمعیت شهری) حتی یک فرد شاغل ندارند

 

سرویس اقتصاد مشرق – بر اساس آمار بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۴ که سومین سال عملکرد دولت یازدهم محسوب می‌شود، ۲۶٫۴ درصد از خانوارهای شهری کشور فاقد حتی یک شاغل بوده‌اند.

 

این آمار نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از یک چهارم خانوارهای کشور حتی یک فرد شاغل هم نداشته‌اند.

 

این برای اولین بار است که نسبت خانوارهای فاقد حتی یک شاغل از مرز ۲۵ درصد (یک چهارم کل جمعیت شهری) عبور می‌کند.

 

بر اساس آمار بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۳ خانوارهای فاقد حتی یک شاغل ۲۳٫۷ درصد از کل خانوارهای شهری را تشکیل می‌دادند که این رقم در سال گذشته با ۲٫۷ واحد درصد افزایش مواجه شده است.

 

رقم خانوارهای فاقد حتی یک شاغل در سال گذشته که سومین سال عملکرد دولت یازدهم محسوب می‌شود، نسبت به آخرین سال عملکرد دولت دهم (سال ۱۳۹۱) بالغ بر ۳٫۱ واحد درصد بیشتر شده است.

 

در هشت سال دولت‌های نهم و دهم (۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۱) به طور میانگین ۱۹٫۶ درصد از خانوارهای شهری کشور فاقد حتی یک شاغل بودند؛ اما همانطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد این خانوارها در دولت یازدهم افزایش چشمگیری داشته است.

 

هر چند احتمالا بخشی از این خانواده ها را بازنشستگان و گروه های تحت پوشش سازمان های حمایتی تشکیل می دهند، اما به نظر می رسد سیاست‌های دولت که به تشدید رکود، تعطیلی واحدهای تولیدی، فشار بیکاری و ناتوانی افراد در یافتن شغل انجامیده به بدترین شکل ممکن در صدها هزار خانوار ساکن در شهرهای کشور نمود داشته باشد.

 

اوایل امسال هم وزارت کار گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۳ میلیون و ۹۶۱ هزار خانوار ساکن در شهرهای کشور (جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۸۶۶ هزار نفر) در بدترین شرایط بیکاری به سر می برند و در این خانوارها حتی یک فرد شاغل نیز وجود ندارد.

 

این آمار نگران‌کننده در حالی است که مسئولان ارشد دولت یازدهم بارها اعلام کرده‌اند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در این دولت ایجاد شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©