Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶
amr 221/ba salaam

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۱)

پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

سازمان جهانی بهداشت: آمار واقعی مبتلایان ایدز در ایران ۳ تا ۴ برابر موارد ثبت شده است

 

شناسایی ۶۰۰ کودک متکدی/ فقط ۶۰ نفر جذب بهزیستی شدند

 

پرخرج‌ترین و کم‌خرج‌ترین ایرانی‌ها

 

حقوق مردان ایرانی ٦ برابر زنان

 

واردات روغن پالم به کشور ۲ برابر شد

 

فاجعه‌ای به نام حلبی‌‌نشینی ۱۱ میلیون نفر در ایران

 

فقط ۷ درصد از بیکاران کشور بیمه بیکاری می گیرند

 

وزیر علوم : ۱۱ میلیون نفر در ایران مدرک دانشگاهی دارند

 

بیش از بیست درصد نیروی کار دچار اعتیاد هستند

 

صندوق بین‌المللی پول: تولید ناخالص ملی ایران بعد از تحریم‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته

 

 

 

۱۹ مهر : سازمان جهانی بهداشت: آمار واقعی مبتلایان ایدز در ایران ۳ تا ۴ برابر موارد ثبت شده است

 

آمارواقعی مبتلایان به ایدز؟

 

تهران-ایرنا- عضوکمیته کشوری ایدزبا اشاره به اینکه آمار واقعی مبتلایان به ایدز با موارد ثبت شده بیماری کاملا متفاوت است، گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمار واقعی مبتلایان در ایران ۳ تا ۴ برابر موارد ثبت شده است.

 

دکتر مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: بر همین اساس، پیش بینی می شود بین ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

 

دبیرعلمی دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز اظهار کرد که تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار نفر مبتلا به ایذر در کشور ثبت شده اند که تعدادی از آنها متاسفانه فوت و تعدادی دیگر هم تحت درمان هستند.

 

مردانی بااشاره به اینکه سن ابتلا به HIV در کشور کاهش یافته است، گفت:در سال های گذشته زنان درصد کمی از ابتلا به HIV به خود اختصاص می دادند اما این روند تغییر یافته و هم اکنوت درصد بالاتری را به خودشان اختصاص داده اند.

 

وی جوانان را از آسیب پذیرین گروه مبتلا به این بیماری اعلام کرد و افزود: تا چندسال پیش بیشترین موارد انتقال بیماری از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی بوده که از چند مدت پیش این موضوع از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی پرخطر تغییر یافته است.

 

دبیرعلمی دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز افزود:آمارها نشان می دهد که اگر آموزش وپیشگیری از راه های انتقال HIV و ایدز را به جدیت ادامه ندهیم، در آینده نزدیک با بحران روبرو خواهیم شد.

 

۱۸ مهر : شناسایی ۶۰۰ کودک متکدی/ فقط ۶۰ نفر جذب بهزیستی شدند

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: در طرح جمع‌آوری‌ها، بیش از ۶۰۰ کودک متکدی را شناسایی کردیم که بهزیستی با توان حداکثری خود فقط توانست ۱۰ درصد یعنی نزدیک به ۶۰ نفر را جذب و به مراکز نگهداری کودکان منتقل کند.

 

 

 

۱۸ مهر : پرخرج‌ترین و کم‌خرج‌ترین ایرانی‌ها

 

 به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از هزینه‌ و درآمد خانوار در سال ۱۳۹۴ بر اساس آمارگیری از ۱۸ هزار و ۸۸۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹ هزار و ۳۹۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور.

 

در سال ۱۳۹۴ خانوار شهری ایران به طور میانگین سالانه ۲۶ میلیون ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید و بهره‌مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه کرده‌اند. این مبلغ رشدی برابر با ۱۱.۷ درصد نسبت به میزان مشابه سال گذشته خود داشته است. میانگین هزینه خانوار روستایی دراین سال برابر با ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان بوده است که نشان از رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

 

بر اساس نتایج به دست آمده متوسط درآمد به دست آمده یک سال خانوار شهری در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۷ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان بوده است و همچنین یک خانوار روستایی نیز درآمدی معادل ۱۶ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان داشته است که به ترتیب نسبت به سال قبل ۱۵.۶ و ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است.

 

در این سال درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و در آمد متفرقه در سطح شهری به ترتیب به میزان ۱۹.۶، ۱۵.۷ و ۱۳ درصد رشد داشته است.

 

همچنین درآمد مشاغل مزد و حقوق بگیری درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و درآمد متفرقه در سطح روستایی به ترتیب برابر با میزان ۱۷.۹، ۱۶.۹ و ۱۳.۴ داشته است.

 

سهم هریک از منابع درآمدی در کل درآمد شهری به صورت ۳۳.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۰.۳ درصد از منابع متفرقه و سهم هریک از منابع درآمدی در کل منابع روستایی به صورت ۳۰.۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۰.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۸.۹ درصد از منابع متفرقه است.

 

همچنین اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی به ترتیب در ۳ استان تهران، چهارمحال بختیاری و اصفهان زندگی می‌کنند. به طور میانگین هزینه هر خانوار تهرانی در سال ۱۳۹۴ برابر با ۳۷ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، هر خانوار چهارمحالی ۲۹ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان و هر خانوار اصفهانی ۲۷ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان بوده است. همچنین است که کم هزینه ترین خانوار ایرانی به ترتیب در استان‌های سمنان، سیستان وبلوچستان و اردبیل زندگی می‌کنند.

 

به طور میانگین هر خانوار سمنانی ۱۷ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، هر خانوار سیستان و بلوچستان در سالا ۱۳۹۴ از ۱۷ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان، هر خانوار اردبیلی ۱۹ میلیون تومان هزینه مصارف سالانه خود کرده اند.

 

پردآمد ترین خانوار ایرانی نیز به ترتیب در تهران، هرمزگان و البرز زندگی می‌کنند. درآمد هرخانوار تهرانی به طور میانگین در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۷ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان بوده است. درآمد هر خانوار هرمزگانی ۳۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان بوده است. درآمد هرخانوار استان البرز معادل ۲۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان بوده است.

 

کم درآمد ترین خانوار ایرانی نیز به ترتیب در استان‌های ایلام با درآمد میانگین سالانه هر خانوار ۱۹ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، کرمان ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و کردستان ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان بوده است.

 

۱۸ مهر : حقوق مردان ایرانی ٦ برابر زنان

 

زنان ایرانی به‌طور متوسط سالانه ۴ هزارو ٧٨٧‌ دلار درآمد دارند؛ در‌حالی‌که مردان ایرانی در همین دوره ٢٧‌هزارو ٧٤٤  دلار به دست می‌آورند.

 

منبع:‌ روزنامه شرق/ سعیده شفیعی، پژوهشگر اقتصادی

 

از حدود یک دهه قبل، به بررسی وضعیت نابرابری جنسیتی در بازار کار، اشتغال و دستمزد توجه شده است و رتبه‌بندی کشورها از منظر نابرابری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و آموزشی انجام می‌گیرد.

 

«گزارش جهانی شکاف جنسیتی»

 

(The Global Gender Gap Report) از سال ٢٠٠٦ به وسیله مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) معرفی و به‌عنوان شاخصی برای بررسی شکاف جنسیتی در سراسر جهان استفاده شد. همچنین گزارش «زنان، بازار کار و قوانین» نیز که از سوی بانک جهانی منتشر می‌شود، به مقایسه کشورهای جهان از نظر نابرابری جنسیتی و تغییر قوانین در این حوزه می‌پردازد. در یادداشت حاضر از هر دو این گزارش‌ها استفاده شده است.

 

یافته‌های بانک جهانی

 

 زنان نیمی از جمعیت و نیمی از نیروی کار هر کشوری را تشکیل می‌دهند که کمتر مورد توجه کارفرمایان و دولتمردان قرار می‌گیرند. اگرچه در دهه‌های اخیر تلاش‌ها برای ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی در برخی از کشورهای توسعه‌یافته مؤثر واقع شده، اما هنوز در اغلب کشورهای جهان، زنان در مقابل مردان از فرصت‌ها و امکانات برابر برخوردار نیستند. براساس جدیدترین گزارش بانک جهانی، در ١٥٥ کشور از ١٧٣ کشور جهان حداقل یک قانون برای ممانعت از اشتغال زنان وجود دارد. در صد اقتصاد جهان، زنان با محدودیت‌های جنسیتی برای یافتن شغل مواجه هستند و در ١٨ اقتصاد، شوهران می‌توانند مانع از اشتغال همسران خود شوند. البته روزنه‌های امیدی هم برای آینده وجود دارد. برای مثال، در دو سال گذشته، در ٦٥ کشور جهان ٩٤ مورد اصلاحی در جهت ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان انجام شده است. براساس گزارش بانک جهانی، در عربستان، اردن، ایران و افغانستان به‌ترتیب ٢٩، ٢٥، ٢٣ و ٢٢ درصد تفاوت جنسیتی قانونی وجود دارد که این کشورها را در صدر کشورهای با نابرابری جنسیتی بالا قرار می‌دهد.

 

شاخص شکاف جنسیتی

 

 شاخص شکاف جنسیتی که به وسیله مجمع جهانی اقتصاد محاسبه می‌شود، عددی بین صفر و یک است که هرچه این رقم بالاتر باشد، دلالت بر شکاف کمتر جنسیتی و هرچه پایین‌تر باشد، دلالت بر شکاف بیشتر جنسیتی دارد. عدد ٠,٥ بیان‌کننده شکاف عمیق بین زن و مرد است؛ به طوری که مردان از مزایایی دو برابر زنان در ابعاد چهارگانه بهره‌مندند و عدد ٠.٨٥ رقم خوبی است زیرا نشان‌دهنده نزدیک‌شدن زنان و مردان در ابعاد مورد بررسی است.

 

این شاخص از چهار زیربخش مشارکت و فرصت‌های اقتصادی (با مؤلفه‌هایی مانند مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، میزان درآمدهای متوسط هر جنس، درصد هر جنس در مشاغل رده‌بالا و رده‌پایین)، دستاوردهای آموزشی (با مؤلفه‌هایی مانند نرخ سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی)، بهداشت و طول عمر و توانمندسازی سیاسی (تعداد زنان در پارلمان و کابینه و میزان واقعی حضور زنان در این پست‌ها) تشکیل شده است.

 

شکاف جنسیتی در ایران

 

 براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در دهمین و جدیدترین گزارش خود، ایران با شاخص شکاف جنسیتی ٠,٥٨٠ در رده‌بندی جهانی رتبه ١٤١ را در اختیار دارد که چهار پله نسبت به گزارش سال قبل (٢٠١٤) پایین‌تر است. در زیربخش بهداشت نسبت به سایر زیربخش‌ها وضعیت بهتری وجود دارد و ایران در مقام ٩٩ جهان قرار دارد. در زیربخش آموزش نیز جایگاه کشورمان با کسب رتبه ١٠٦ نسبت به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی، بهتر است.

 

به‌طور‌کلی در یک دهه گذشته در همه زیربخش‌های این شاخص سیر نزولی مشاهده می‌شود اما افت زیربخش بهداشتی با ٤٧ پله بیش از سایر زیربخش‌ها است. زیربخش‌های اقتصادی و سیاسی هر کدام با ٢٨ و زیربخش آموزش با ٢٦ پله سقوط در دوره ٢٠٠٦-٢٠١٥ نشان از نابرابرترشدن این حوزه‌ها دارند.

 

نابرابری‌های اقتصادی و سیاسی

 

 در بین ١٤٢ کشور جهان، ایران به‌لحاظ زیرشاخص فرصت‌های اقتصادی در رتبه ١٤١ جای گرفته است. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، نرخ مشارکت زنان در ایران ١٨ درصد است که نسبت به کشورهای هم‌گروه (درآمد متوسط روبه‌بالا) بسیار پایین‌تر است. بر این اساس، زنان ایرانی به‌طور متوسط سالانه  چهار‌هزارو ٧٨٧‌ دلار درآمد دارند؛ در‌حالی‌که مردان ایرانی در همین دوره ٢٧‌هزارو ٧٤٤ دلار به دست می‌آورند (٧/٥ برابر). ایران در زیرشاخص «توانمندسازی سیاسی» نیز جایگاه مناسبی ندارد، براساس شاخص «حضور زنان در پارلمان»، ایران رتبه ١٣٩ جهان را به خود اختصاص داده است. حضور زنان در کابینه به نسبت حضور در پارلمان بهتر است؛ اما جایگاهی بهتر از ١١٤ را برای ایران به ارمغان نیاورده است.

 

وضعیت رقبای منطقه‌ای

 

 جایگاه رقبای مهم منطقه‌ای ایران (ترکیه و عربستان) از منظر شاخص شکاف جنسیتی، بیانگر آن است که ایران از این نظر، بعد از این دو کشور قرار می‌گیرد. ایران در حالی در مقام ١٤١ جهان از نظر این شاخص قرار دارد که ترکیه در جایگاه ١٣٠ و عربستان در رتبه ١٣٤ قرار دارد. این شکاف در زیربخش‌های اقتصادی و سیاسی محسوس‌تر است، به‌طوری‌که ایران در مشارکت زنان نرخی پایین‌تر از عربستان و ترکیه دارد و شکاف درآمد زنان به نسبت مردان در ایران از ترکیه و عربستان بیشتر است.

 

۱۸ مهر : واردات روغن پالم به کشور ۲ برابر شد

 

بر اساس آمار گمرک واردات روغن پالم به کشور در نیمه نخست امسال با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۷۹ هزار تن رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آمار ۶ ماهه تجارت خارجی کشور بالغ بر ۱۲۵میلیون دلار روغن پالم وارد کشور شده است.

 

 

 

بر این اساس، در ۶ماهه نخست سال به میزان ۱۷۹هزار تن از این روغن از طریق گمرکات به کشور وارد شده است. این در حالی است که در ۶ماهه نخست سال ۹۴، واردات روغن پالم به کشور ۸۵هزار تن و ارزش آن ۶۵میلیون دلار بوده است. مقایسه این دو آمار نشان میدهد در مدت مشابه رشد واردات این محصول به کشور بیش از ۹۴هزار تن بوده و رشد ۱۱۰درصدی  را داشته است.

 

به گزارش تسنیم، روغن پالم در تولید برخی محصولات لبنی، صنایع غذایی مانند پفک، چیپس، شیرینی و شکلات به کار می‌رود. در ماههای گذشته مقامهای مرتبط با این حوزه، هشدارهایی را در خصوص مضرات استفاده بیش از حد این روغن داده بودند. در حالی که واردات روغن پالم منوط به مجوز دولت میباشد در سالهای اخیر علی رغم انتقاد کارشناسان، شاهد واردات گسترده این محصول به کشور بوده‌ایم.

 

گفتنی است،  ایران رتبه ۱۵ مصرف روغن پالم در جهان را به خود اختصاص داده است و استفاده روغن پالم در شیر و ماست پر چرب تخلف است.

 

۱۵ مهر : فاجعه‌ای به نام حلبی‌‌نشینی ۱۱ میلیون نفر در ایران

 

گسترش حاشیه‌‌نشینی در کشور بحرانی است که صدای مهیب آن اکنون به گوش مجموعه دولت نیز رسیده است؛ بحرانی که با اعلام خبر وجود ۱۱ میلیون حاشیه‌‌نشین در کشور، می‌تواند زنگ خطر را برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی نگران در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشدید کند.

 

بهمن مشکینی در این همایش گفت: امروز کشور در وضعیت خوبی نیست، ایران ۱۱ میلیون حلبی‌نشین دارد. امروز بین ۲,۸ تا چهار میلیون معتاد در کشور داریم. زنان سرپرست خانوار ۲,۶ میلیون از خانواده‌های ایرانی را شامل می‌شود که بسیاری از اینها زنان نسبتا جوان هستند. جامعه ما اکنون با طلاق ۲۶ درصدی و در بعضی مناطق ۶۰ درصدی روبه‌رو است. سرمایه اجتماعی (اعتماد، رضایت، مشارکت نهادی) زیر میانگین است و این یعنی فاجعه. اینجاست که می‌فهمیم با این دستگاه‌های فرتوت و فشل نمی‌توان کشور را اداره کرد.

 

۱۴ مهر : فقط ۷ درصد از بیکاران کشور بیمه بیکاری می گیرند

 

ایلنا : بر اساس بررسی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۴، تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور ۲۴ میلیون و ۷۰۱هزار و ۱۷۷ نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیکار هستند.

 

از سوی دیگر بنا بر سالنامه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۴، تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری کشور در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۹۱۶۳۰ نفر بوده است که ازین تعداد ۱۴۵۶۶۶ نفر (۷۶ درصد) مرد و ۴۵۹۶۴ هزار نفر (۲۴درصد) زن هستند. این تعداد مقرری بگیر بیمه بیکاری فقط ۷ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را شامل شود.

 

بنا براین آمار، نسب جنسیت (مرد به زن) مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۴، در استان های کردستان و لرستان بین  ۵/۷۲  تا ۸/۲۵  بوده است که حاکی از تعداد بالای مردان مقرر بگیری بیمه بیکاری نسبت به زنان در این دو استان است.

 

این نسبت در استان های تهران، البرز، یزد، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین مقدار و بین ۲/۰۵ تا ۲/۹ است.

 

با توجه نرخ بالای بیکاری ۱۱ درصدی کشور در سال ۹۴ و افزایش رکود در اقتصاد که منجر به بیکار شدن بسیاری از کارگران شده است، آمار پایین مقرری بگیران بیمه بیکاری جالب توجه است که ریشه آن را می توان در قوانین سازمان تأمین اجتماعی برای بهره مندی افراد از مقرری بیمه بیکاری جستجو کرد.

 

بر اساس تعریف سالنامه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال 1394، مقرری بگیر بیمه بیکاری عبارت است از بیمه شده ای که بدون میل و اراده بیکاره شده و آماده کار باشد و از سازمان تأمین اجتماعی مقرری بیکاری دریافت می کند.

 

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را می توان این چنین خلاصه کرد:

 

– مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد و تبعه کشورهای خارجی نباشد. بنابراین افغانستانی هایی مقیم ایران که بیشتر در بخش خدمات و ساخت و ساز ساختمانی مشغول به کار هستند نمی توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند.

 

– مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشد. بازنشسته ای که پس از سن بازنشستگی مجدداً مشغول به کار شده در صورت بیکار شدن مشمول این نوع بیمه نمی شود چرا که این افراد در دوران اشتغال خود حق بیمه پرداخت کرده و حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.

 

– بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه، بیکار می شوند از این شرط مستثنی هستند) و بیمه شده در دوره های کارآموزی اداره کار شرکت کند.

 

به عبارت دیگر اگر فردی به مدت یک سال در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار باشد اما مدت زمان پرداخت حق بیمه او کمتر از ۶ ماه باشد، پس از اخراج توسط کارفرما نمی تواند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شود.

 

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ٣٦ ماه (سه سال) برای بیمه شدگان مجرد و ٥٠ (چهار سال و دو ماه) ماه برای بیمه شدگان متاهل و متکفل بیشتر نیست.

 

بر این اساس، بیمه شده ای که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست می دهد، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر ظرف مدت ٣٠روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

 

از آن جایی که هم اکنون تعداد بیکاران کشور با احتساب اشتغال ناقص ۶ میلیون نفر است، قوانین حداقلی تأمین اجتماعی موجب شده بخش اعظمی ازین تعداد نتوانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

 

نحوه محاسبه مستمری بیمه بیکاری

 

مقرری بیکاری ۵۵ درصد میانگین حقوق دو ماهه آخر بیمه شده است و علاوه بر آن به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد نیز به حداقل دستمزد افزوده می‌شود.

 

رقمی که به دست می آید باید دو نکته در آن لحاظ شود. یکی اینکه کمتر از حداقل حقوق (۸۱۲هزار تومان) نباشد و دوم اینکه بیشتر از ۸۰ درصد میانگین حقوق نباشد، به عنوان مثال اگر فردی میانگین دو ماه آخر حقوقش یک میلیون تومان شود، 55 درصد این رقم، 550 هزار تومان است اما حقوق دریافتی او نباید از حداقل دستمزد یعنی ۸۱۲ هزار تومان کمتر باشد و در نهایت مقرری بیکاری این فرد معادل حداقل دستمزد یعنی ۸۱۲ هزار تومان خواهد بود.

 

این فرد اگر متأهل و دارای یک فرزند باشد، دو نفر تحت تکلفش هستند و بنابراین  ۲۰درصدِ حداقل دستمزد یعنی ۱۶۲۴۰۰ تومان به ۵۵۰ هزار تومان محاسبه شده در فوق اضافه شده و مبنای محاسبه مقرری بیکاری قرار می‌گیرد.

 

زنان اگر فرزندانشان تحت کفالتشان باشد، تعداد آنها در حقوقشان محاسبه خواهد شد.

 

۱۴ مهر : وزیر علوم : ۱۱ میلیون نفر در ایران مدرک دانشگاهی دارند

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی که در جمع اعضا و وزیران علوم و فناوری کشورهای عضو مجمع جهانی علم و فناوری سخن می‌گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: مساله جمعیت و منابع به خودی خود برای کشورها چالش است و دو مقوله شهری شدن و مهاجرت مغزها نیز این مسایل را تشدید کرده است.

 

وی با تقدیر از دولت ژاپن در برگزاری مجمع جهانی علم و فناوری ،به وضعیت ایران، جمعیت و منابع کشورمان اشاره کرد و گفت ایران با داشتن ۸۰ میلیون نفر جمعیت از این لحاظ رتبه هفدهم دنیا را در اختیار دارد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان از دیگر ویژگی های ایران در ارتباط با مقوله جمعیت و منابع را، هم مرز بودن ایران با ۱۵ کشور دنیا دانست و گفت : ایران پذیرای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو است.

 

وی به دو مشکل امروز جهان یعنی شهری شدن، گسترش شهرها و مهاجرت مغزها که با موضوع جمعیت و منابع پیوند خورده است، اشاره کرد و یادآور شد: گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد در باره شهرهای جهان نشان می دهد که فضای شهری تا سال ۲۰۳۰ میلادی می تواند فقط ۶۰ درصد از جمعیت دنیا را شامل شود که البته برای ایران بیشتر است و به ۷۰ درصد و بیش از این نیز می رسد.

 

دکتر فرهادی به جمعیت تحصیل کرده ایران اشاره کرد و گفت : در ایران ۱۱ میلیون نفر یعنی معادل ۷/۱ درصد از جمعیت، دارای مدرک دانشگاهی هستند و پنج میلیون دانشجو در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تحصیل می کنند.

 

وزیر علوم گفت: که از میان جمعیت دانش آموخته، ما با پدیده مهاجرت مغزها روبرو هستیم که در واقع به معنای مهاجرت منابع انسانی ماهر کشور است.

 

وی با تاکید بر اینکه مهاجرت مغزها اثرات نامطلوبی بر توسعه کشورها دارد و منجر به شکل گیری متغیرهای نامعلوم می شود، تصریح کرد : رفتن نیروهای ماهر از یک کشور موجب می شود تا توسعه پایدار برای آن کشور حاصل نشود.

 

۱۲ مهر :  بیش از بیست درصد نیروی کار دچار اعتیاد هستند

 

ایلنا: معاون امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط فعلی، ابتلا به اعتیاد یکی از مهمترین آسیب‌های نیروی کار است.حیدریان افزود: در حال حاضربیش از ۲۰ درصد نیروی کار  دچار اعتیاد هستند .

 

۱۲ مهر : صندوق بین‌المللی پول: تولید ناخالص ملی ایران بعد از تحریم‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته

 

صندوق بین المللی پول در گزارشی از رشد قابل توجه تولید ناخالص ملی ایران بعد از رفع تحریم ها خبر داده و میانگین رشد تولید ناخالص امسال را ۴.۵ درصد عنوان کرده است.

 

صندوق بین‌المللی پول تخمین زده که تورم در ایران در سال جاری به ۹.۲ درصد کاهش یابد.

 

در گزارش این نهاد مالی عامل کاهش تورم نقطه به نقطه در ماه ژوئن "سیاست‌های مدبرانه مالی و پولی" ایران خوانده و گفته شده است که "دولت ایران اصلاحات گسترده و بلندپروازانه‌ای برای تثبیت رشد اقتصادی پایدار در پیش گرفته است."

 

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول درباره ایران می گوید که برای کمک به رشد اقتصادی بیشتر بخش خصوصی در ایران، تحول اساسی در نظام بانکی این کشور الزامی است."

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©