Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ برابر با  ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵  برابر با ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶
ایران در آئینه آمار(۲۲۲)

ایران در آئینه آمار(۲۲۲)

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ برابر با ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

گزارش بانک‌ مرکزی: نرخ تورم در مهرماه به ۸٫۷ درصد رسید

 

شکاف جنسیتی ۲۰۱۶: ایران در رتبه ۱۳۷

 

زنگ‌ خطر ۵ میلیون بیکار جدید تا  ۱۴۰۰

 

ابتلای یک‌ونیم میلیون نفری ایرانیان به زخم پای دیابتی

 

۷۵ محیط زیست: درصد زباله های کشور به صورت غیربهداشتی دفع می شود

 

سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت ، ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و در کره‌جنوبی ۱۹۰۰ ساعت

 

سکونت یک سوم جمعیت کشور در ۸ شهر

 

مرگ بیش از ۳۷۴ هزار نوزاد در سال ۹۴

 

مرگ ۳۰۰۰ نفر در ۳ سال بر اثر مسمویت با گاز

 

وجود ۷۰۰ کلاس درس خشتی و‌ سنگی در کشور/ مهاجرت به البرز و معضل مدارس دو نوبته

 

پنجاه میلیون ایرانی تغذیه نامناسب دارند

 

افزایش فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان تهران

 

زنان ۲ برابر مردان دست به خودکشی زدند/ خودکشی در کشور روبه افزایش است

 

بحران آب برای ۷۰ درصد جمعیت ایران

 

پیامدهای جسمی و روحی خشونت علیه زنان

 

هر سال ۳ هزار نفر در ایران می‌سوزند

 

فساد گسترده در ایران/ رتبه ۱۳۵ بین ۱۶۸ کشور/ رتبه اعتماد به شهرداری از میان ۲۳ سازمان ۱۹ بوده است

 

دو میلیون زن سرپرست خانوار در ایران وجود دارد

 

 

 

۶ آبان : دو میلیون زن سرپرست خانوار در ایران وجود دارد

 

انوشیروان محسنی بندپی گفت: “با استفاده از ظرفیت دستگاههای دیگر کشور مانند دستگاههای قضایی می توان بسیار از آسیبهای اجتماعی مانند کودک آزاری،طلاق، کودکان بدسرپرست و اعتیاد را کم کرد و در برخورد با آنها نیز عملکرد بهتری داشت”.

 

وی در رابطه با وضعیت زنان سرپرست خانوار ادامه داد: “طبق آمار، ۲ میلیون زنان سرپرست خانوار وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد همسر و ۱۰ درصد دیگر در سن پایین به واسطه طلاق، در گروه زنان سرپرست خانوار جای گرفته‌اند”.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد آمار پشت نوبتی سرپرست خانوارهای این سازمان تصریح کرد: “حدود ۵۰ هزار نفر سرپرست خانوار داریم که پشت نوبتی هستند و با افراد خانواده به طور کلی حدود ۱۲۰ هزار خانوار می‌شوند که به صورت رسمی در آمار ما ثبت شده و پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند”.

 

وی در مورد اینکه چه تعداد از این افراد زن سرپرست خانوار هستند، گفت: “اغلب سرپرست خانوارهایی که پشت نوبت هستند زنان سرپرست خانوارند”. خبرگزاری فارس

 

۶ آبان : گزارش بانک‌ مرکزی: نرخ تورم در مهرماه به ۸٫۷ درصد رسید

 

گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تورم متوسط در این ماه به ۸٫۷ درصد رسید.

 

بر اساس این گزارش، نرخ تورم دوازده ماه منتهی مهرماه با یک دهم واحد درصد کاهش نسبت به نرخ تورم متوسط شهریورماه، تقریباً ثابت مانده‌است.

 

پیش‌ازاین، مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال را ۷٫۹ درصد اعلام کرده بود که در مقایسه با گزارش پیشین این مرکز از نرخ تورم متوسط شهریورماه، چهار دهم واحد درصد کاهش نشان می‌داد.

 

با این حساب نرخ متوسط تورم در مهرماه امسال در هر دو روایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از این شاخص، روند کاهشی خود را حفظ کرده، هرچند این روند در گزارش بانک مرکزی آن‌قدر کوچک بوده که تعبیر ثابت مانده برای نرخ تورم متوسط، تعبیر درستی است.

 

باید توجه داشت که کاهش روند نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیست، بلکه به معنای کند شدن شتاب افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

 

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم مهرماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در این ماه، ۹٫۳ درصد اعلام شد که از کاهش دو دهم واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مقایسه با اطلاع قبلی این بانک خبر می‌دهد.

 

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه امسال در گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران در این ماه، نشان می‌دهد که این نرخ به ۶٫۶ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه پیش، یک دهم واحد درصد، کاهش یافت.

 

همچنین نرخ تورم ماهانه در مهرماه نیز در روایت بانک مرکزی از نرخ تورم ۰٫۴ درصد اعلام‌شده است که نسبت به تورم ماهانه شهریورماه با کاهش ۰٫۳ واحد درصدی همراه شد.

 

نرخ تورم ماهانه مهرماه در گزارش مرکز آمار ایران، هفت دهم درصد اعلام شد، نرخ تورم ماهانه در شهریورماه بر اساس گزارش این مرکز، دو دهم درصد ثبت‌شده بود.

 

در گزارش بانک مرکزی ایران از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، در میان گروه‌های اصلی بالاترین تغییرات قیمتی شاخص مربوط به گروه اصلی «بهداشت و درمان» بود که شاخص بهای این گروه در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال رشدی ۱۷٫۵ درصدی را تجربه کرد.

 

گروه بهداشت و درمان در ماه‌های گذشته همواره ازجمله گروه‌هایی بوده که بالاترین نرخ تورم را تجربه کرده است.

 

پس‌ازاین گروه، گروه‌های اصلی «تحصیل» با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۱٫۳ درصدی، «تفریح و امور فرهنگی» با رشد قیمتی ۱۰٫۴ درصد و «دخانیات» با تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۰٫۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

گروه اصلی ارتباطات تنها گروهی بود که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه منفی داشت و شاخص بهای این گروه در این ماه، سه دهم درصد کاهش یافت.

 

پس‌ازاین گروه اصلی کمترین رشد شاخص بها به گروه اصلی «اثاث، لوازم و خدمات مورداستفاده در خانه» اختصاص داشت که در مهرماه ۹۵ در مقایسه با مهرماه سال ۹۴، رشد قیمتی ۴٫۹ درصدی را تجربه کرد.

 

تداوم کاهش نرخ تورم در مهرماه امسال در حالی است که شماری از کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته و تداوم رشد تقریباً ۳۰ درصدی این شاخص هشدار داده‌اند و معتقدند که این رشد نقدینگی با تأخیر منجر به بروز اثرات تورمی در اقتصاد ایران خواهد شد.

 

از سوی دیگر مسئولان دولتی ازجمله حسن روحانی از کاهش نرخ تورم به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم سخن می‌گوید و در تازه‌ترین اظهارنظر خود، تأکید کرده است که کاهش نرخ تورم از بالای ۴۰ درصد در زمان در دست گرفتن دولت در میانه‌سال ۹۲ تا میزانی کمتر از ۱۰ درصد، از پیش از امضا و اجرای برجام آغازشده بود و آن را حاصل برنامه‌ریزی و عملکرد تیم اقتصادی دولت خود دانسته است.

 

شماری از منتقدان دولت، یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

 

۶ آبان : شکاف جنسیتی ۲۰۱۶: ایران در رتبه ۱۳۷

 

رادیو فردا «شاخص سالانه جهانی شکاف جنسیتی» که روز ششم آبان منتشر شد،‌ چگونگی وضعیت برابری زنان و مردان در ۱۴۲ کشور را ارزیابی کرده که از این لحاظ ایران در انتهای جدول قرار گرفته است.

 

وضعیت شکاف جنسیتی در ایران که در گزارش سال ۲۰۱۴ مجمع جهانی اقتصاد در رتبهٔ ۱۳۷ و تنها خفیف‌تر از مالی، سوریه، چاد، پاکستان و یمن در قعر جدول ارزیابی شده است در گزارش سال پیش، سال ۲۰۱۳ میلادی نیز در میان ۱۳۶ کشور بررسی شده در رتبهٔ ۱۳۰ قرار گرفته بود.

 

در گزارش سال ۲۰۱۲، رتبهٔ ۱۲۷ از میان ۱۳۵ کشور بررسی شده، سال پیش از آن، سال ۲۰۱۱، ۱۲۵،‌ سال ۲۰۱۰، ردهٔ ۱۲۳ در میان ۱۳۴ کشور، یکسال پیش از آن، در سال ۲۰۰۹، رتبهٔ ۱۲۸، سال ۲۰۰۸، ردهٔ ۱۱۶ از جمع ۱۳۰ کشور مورد مطالعه، سال ۲۰۰۷، رتبهٔ ۱۱۸ در بین ۱۲۸ کشور و سال ۲۰۰۶، ردهٔ ۱۰۸ میان ۱۱۵ کشور ارزیابی شده بود.

 

طی این سالها، وضعیت شکاف جنسیتی در ایران از لحاظ وخامت تنها بین حداکثر ۱۴ تا حداقل پنج پله فاصله از انتهای جدول در نوسان بوده است.

 

گزارش سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» درباره چگونگی وضعیت برابری زنان و مردان در جهان بر پایه بررسی و ارزیابی چهار زمینه بنیادی در کشورهای گوناگون تهیه می شود. این زمینه‌ها عبارتند از: مشارکت و فرصت اقتصادی، دستیابی به امکانات آموزشی، بهداشت و بقا، توانمندی سیاسی.

 

در گزارش امسال، وضعیت مشارکت و فرصت اقتصادی برای زنان در ایران در رتبه ۱۳۹، وضعیت دستیابی به امکانات آموزشی در رتبه ۱۰۴، وضعیت بهداشت و بقا در رتبه ۸۹ و وضعیت توانمندی سیاسی زنان در ایران در رتبه ۱۳۵ سنجیده شده که از امتیازات این چهار حوزه، معدل و رتبه کلی ۱۳۷ حاصل شده است.

 

در گزارش امسال مجمع جهانی اقتصاد پیرامون چگونگی وضعیت برابری زنان و مردان در جهان، آلمان در ردهٔ ۱۲،‌ فرانسه ۱۶، آمریکا ۲۰، بریتانیا ۲۶، کوبا ۳۰، اسرائیل ۶۵، ایتالیا ۶۹، روسیه ۷۵، چین ۸۷ و هند در رتبهٔ ۱۱۴ ارزیابی شده‌اند.

 

این در حالی است که در گزارش سال ۲۰۱۴ «شاخص جهانی شکاف جنسیتی»هر پنج کشور حوزهٔ نوردیک، ایسلند، فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم و در پی آنها نیکاراگوئه، رواندا، ایرلند، فیلیپین و بلژیک در جمع ۱۰ کشور رأس جدول جای گرفته‌اند.

 

 ۵ آبان : زنگ‌ خطر ۵ میلیون بیکار جدید تا  ۱۴۰۰

 

پس از گزارش اخیر موسسه پژوهشهای بازرگانی که از تجمع ۵.۵ میلیونی فارغ التحصیلان دانشگاه ها پشت دروازه های بازار کار خبر داده بود، وزیر علوم هم روایتی از ۵ میلیون دانشگاهی بیکار داشت تا زنگ خطر رسیدن شمار بیکاران به ۱۰میلیون نفر تا ۱۴۰۰ به صدا درآید.

 

*ربیعی: اگر کاری نکنیم بیکاران ۱۰ میلیون نفر می‌شوند

 

علاوه بر رئیس جمهور، وزیر کشور و مشاور اقتصادی رئیس جمهور ،علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی هم پیشتر با بیان اینکه اگر کاری نکنیم در افق ۱۴۰۰ تعداد بیکاران به ۱۰ میلیون نفر می رسد و این عدد خوبی نیست و بسیار خطرناک است، گفته بود: عمده واجدان شرایط کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی اند.

 

وزیرکار و تعاون و رفاه اجتماعی بابیان اینکه ۹۶درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز فاقد هر گونه مهارتی جهت اشتغال هستند، گفت: حدود ۴‌درصد از فارغ التحصیلان کشور متناسب با بازار کار تحصیلات کسب کرده‌اند.

 

 *۴٫۸میلیون ایرانی بیکارند

 

در کنار پیش بینی های ربیعی برای اوضاع نامناسب بازار کار ، نتایج بررسی مرکز پژوهش های مجلس نیز از وضعیت بحرانی بیکاری خبر می دهد. چندی پیش بود که کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بیکاری ۱۱ میلیون نفری در صورت عدم تحقق برنامه‌ها تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: نرخ بیکاری سال ۹۴ از سوی دولت ۱۱ درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست.

 

وی بر اساس گزارش جدید و رسمی مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: همچنین در سال ۹۴، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به ۷ میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفاً اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به‌دنبال دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

 

*بیکاری ۴۰درصدی تحصیل‌کرده‌ها در برخی استانها

 

مجید قاسمی، اقتصاد دان برجسته کشور روز گذشته در در چهارمین همایش “پیشرفت و توسعه علمی کشور” با محوریت “اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان” به موضوع کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان پرداخت و گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سه ماهه اول سال ۹۵ برابر ۱۲,۲ دهم درصد است؛ بدین ترتیب جمعیت شاغل ما ثابت است و از سال ۹۱ به بعد رشد نداشته ایم.

 

قاسمی با اشاره به نرخ بیکاری تحصیل کرده های دانشگاهی نیز گفت: به گفته وزیر تعاون، نرخ بیکاری تحصیلکرده ‏های دانشگاهی در بعضی از شهرهای کشور به ۴۰ درصد هم می رسد.

 

*از امسال یک میلیون فارغ‌التحصیل بیکار خواهیم داشت

 

علاوه بر این نیزمحمد فرهادی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در اظهاراتی جدید در خصوص بحران بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها هشدار داد.

 

فرهادی با بیان اینکه در کشور تعداد دانشجو و دانشگاه بسیار زیاد است که باید در این زمینه حد و حدود را حفظ کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۸۸۰ واحد آموزش عالی در کشور داریم که قریب به ۵ میلیون دانشجو در این واحدها در حال تحصیل هستند.

 

فرهادی با اشاره به هشدارهای رئیس جمهور مبنی بر ورود بیکاران جدید به جامعه گفت: همانگونه که رئیس‌جمهور اعلام کرد از امسال یک میلیون فارغ‌التحصیل بیکار خواهیم داشت که برای این مساله باید فکری شود و البته مسیر گذر از این موضوع دستیابی به رشد هشت درصدی در اقتصاد است که طبق برنامه‌ها امسال باید پنج درصد از این رشد اقتصادی محقق شود.

 

پیشتر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی هم گزارش هشدارآمیزی از تشدید بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی منتشر و ضمن اعلام اینکه در سالهای اخیر اشتغالزایی در مردان از نوع شغل جدید نبوده، نرخ بیکاری بلندمدت فارغ‌التحصیلان را ۴۹٫۲ درصد اعلام کرد.

 

در این گزارش تصریح شده بود که ۵٫۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی پشت دروازه های بازار کار تجمع کرده اند که طی سالهای آتی باید شغل پیدا کنند.

 

با توجه به هشدارهای مختلف مسئولان و  اظهارات جدید وزیر علوم مبنی بر ورود سالیانه یک میلیون فارغ التحصیل بیکاربه جامعه می توان نتیجه گرفت با وجود ۵میلیون دانشجو در حال تحصیل، در پنج ساله آینده حداقل ۵ میلیون بیکار به صف بیکاران افزوده می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ میلیون بیکار در جامعه داریم  با جمعیت بیش از۱۰ میلیونی بیکار روبرو خواهیم بود که نیازمند برنامه ریزی جدی دولت و کنارگذاشتن رویه بی خیالی موجود است.

 

۵ آبان : ابتلای یک‌ونیم میلیون نفری ایرانیان به زخم پای دیابتی

 

رئیس کنگره ملی زخم و ترمیم بافت اعلام کرد: بر اساس آمارها تخمین زده می‌شود شش میلیون نفر دیابتی در کشور داشته باشیم که یک‌چهارم از این تعداد مبتلا به زخم پای دیابتی هستند.

 

وی اضافه کرد: بر همین اساس تخمین زده می‌شود یک‌ونیم میلیون نفر از جمعیت دیابتی کشور مبتلا به زخم پای دیابتی هستند.

 

رئیس کنگره ملی زخم و ترمیم بافت یادآور شد: بر اساس آمارها سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت دیابتی‌ها اضافه می‌شوند و دیابت تنها یکی از علت‌های بروز زخم است.

 

طبایی با بیان اینکه بیماران دیابتی به دلیل اختلالات عروقی به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: این بیماری بار اقتصادی زیادی در بر دارد، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ بیلیون دلار هزینه درمان زخم‌های مزمن دیابتی در دنیا خواهد شد.

 

۵ آبان : ۷۵ محیط زیست: درصد زباله های کشور به صورت غیربهداشتی دفع می شود

 

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: ۷۵ درصد زباله های کشور به صورت غیربهداشتی دفع می شود و تنها سه درصد زباله ها تفکیک می شود.

 

به گزارش ایسنا، “خلیل راحتی” امروز پنجم آبان ماه در هشتمین همایش معاونان امور عمرانی استانداری های کشور در کرمان با اشاره به ارائه لوایح دهیاری ها  و درآمدهای پایدار به مجلس اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری ها از طریق پروانه های ساختمانی است و براساس لایحه درآمدهای پایدار باید در بازه زمانی حداکثر ۱۰ ساله این میزان به پنج درصد کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه دو درصد از درآمد پایدار شهرداری ها از محل عوارض است، افزود: این میزان باید به ۴۰ درصد افزایش یابد.

 

راحتی در ادامه تصریح کرد: در صورت تصویب لایحه استخدامی ارائه شده، ۱۰۰ هزار نفر از پرسنل شهرداری های کشور ساماندهی می شوند.

 

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار کرد: ۲۱ درصد زباله های تولیدی در کشور بازیافت می شود و ۲۸ درصد جمع آوری زباله ها به صورت مکانیزه صورت می گیرد.

 

وی افزود: تفکیک زباله از مبداء در سطح کشور دو درصد است که در بازه زمانی کوتاه مدت باید به پنج درصد و در بلند مدت به ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

۵ آبان : سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت ، ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و در کره‌جنوبی ۱۹۰۰ ساعت

 

به گزارش ایسنا، «خبرآنلاین» افزوده است: شاخص سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر، یکی از نماگرهای کار شایسته است که نشان می‌دهد در کشور چه سهمی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.

 

چکیده نتایج آماری نیروی کار در بهار ۱۳۹۵ حاکی از آن است که ۳۹٫۵ درصد از نیروی کار کشور، ۴۹ ساعت و بیشتر از ساعات معمول کار می‌کنند که به تفکیک جنسیت، این نرخ برای مردان ۴۴٫۸ درصد و برای زنان ۱۴٫۴ درصد است. همچنین سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در نقاط شهری ۴۰٫۱ درصد و در نقاط روستایی ۳۸ درصد اعلام شده است.

 

اما گذشت ۱۰ سال و انتشار آمارهای فصلی و سالانه از نیروی کار بیانگر آن است که این شاخص در این مدت کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که در ۱۳۸۵ حدود ۴۵٫۴ درصد از نیروی کار کشور، ۴۹ ساعت و بیشتر از ساعات معمول کار می‌کردند. در این سال این نرخ برای مردان ۵۲٫۱ درصد و برای زنان ۱۶٫۵ درصد بود.

 

همچنین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۳ حدود ۳۹٫۸ درصد و در بهار سال گذشته ۳۹ درصد از نیروی کار، ۴۹ ساعت و بیشتر، یعنی بیشتر از استانداردها کار می‌کردند.

 

در این میان، کارشناسان بازار کار معتقدند که بالا بودن ساعات کار در ایران در برخی مشاغل در حالی است که کار مفید در کشور نسبت به سایر کشورها (بر اساس آمارهای بالا) اندک است. به باور آنها، بالا بودن ساعت کار در شرایطی که بهره‌وری پایین به‌دنبال داشته باشد، نتیجه‌ای جز استهلاک جسم و جان ندارد.

 

بر اساس گزارشی که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد، سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است، در حالی که این میزان در ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و در کره‌جنوبی ۱۹۰۰ ساعت است. همچنین این میزان در چین ۱۴۲۰ ساعت، آمریکا ۱۳۶۰ ساعت، ترکیه ۱۳۳۰ ساعت، پاکستان یک‌هزار و ۱۰۰ ساعت، افغانستان ۹۵۰ ساعت، آلمان ۱۷۰۰ ساعت، کویت ۶۰۰ ساعت و عربستان ۷۲۰ ساعت است.

 

بر اساس این گزارش، متوسط کار روزانه در بخش دولتی در ایران ۱٫۴ ساعت و در بخش خصوصی ۲٫۶ ساعت است.

 

از سوی دیگر، همه این آمارها در شرایطی است که سهم اشتغال ناقص در طول ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است. به عبارتی، سهم اشتغال ناقص در سال ۱۳۸۵ حدود ۷ درصد و در بهار سال‌جاری ۹٫۷ درصد گزارش شده است. این نسبت برای مردان در بهار امسال ۱۰٫۸ درصد و برای ۴٫۶ درصد است.

 

افراد دارای اشتغال ناقص، تمام شاغلانی است که در هفته مرجع حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و… کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

 

۵ آبان : سکونت یک سوم جمعیت کشور در ۸ شهر

 

ایرنا :  معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به توزیع نامناسب جمعیت و پدیده حاشیه نشینی، گفت: یک سوم جمعیت کشور در هشت شهر و کمتر از ۲۰ درصد در سایر شهرها ساکن هستند.

 

وی گفت: برای رفع کمبودهای حوزه خدمات شهری باید مداخلاتی انجام شود که برای این منظور در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال منابع به صورت اعتبار از طریق بودجه کشور به نام سازمان شهرداری ها و وزارت کشور ثبت شد و در پایان سال میزان تخصیص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بیان کرد: از مجموع اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای سال جاری، ۲۹۵ میلیارد ریال تاکنون به صورت اسناد خزانه و برای اجرای طرح های خاص واگذار شده است.

 

وی اظهار کرد: پیشنهاد شده بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها واگذار شده و به صورت هدفمند هزینه شود.

 

۳ آبان : مرگ بیش از ۳۷۴ هزار نوزاد در سال ۹۴

 

حریرچی با بیان اینکه با توجه به افزایش مرگ ومیرهای زودرس، مرگ نوزادان هم قابل توجه بوده است، گفت:‌ ۳۷۴ هزار و ۸۲۷ نوزاد در سال ۹۴ فوت کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه هیچ نظام بهداشتی نمی‌تواند از مرگ جلوگیری کند، اما می‌توان امید به زندگی را افزایش داد، اظهار داشت: رسالت نظام سلامت کاهش مرگ ومیرهای زودرس است.  اغلب مرگ و میر‌ها در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام اینکه در سال ۹۴، ۳۸۵ هزار نفر فوت کرده‌اند، گفت:‌ این در حالی است که مرگ ۲۱۲ هزار فرد زیر هفتاد سال و  ۹۸ هزار فوتی زیر ۵۰ سال را داشتیم.

 

وی همچنین در مورد پیگیری مرگ افراد در بیمارستان‌ها است، اضافه کرد: برای هر مورد مرگ در بیمارستان‌ها وزارت بهداشت نباید پاسخگو باشد و باید کمیته مرگ و میر تشکیل شود.

 

حریرچی ادامه داد: ۴۶ درصد علت اصلی مرگ ومیر‌ها در سال گذشته، بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، ۹ درصد تصادفات، ۴ درصد بیماری مضمن تنفسی. ۳ درصد دیابت و ۱۸ درصد علت‌های دیگر بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۶۸ هزار فوتی حوادث جاده‌ای زیر ۵۰ سال سن هستند، گفت: این نشان دهنده این است که میزان زیادی امید به زندگی را از دست می‌دهیم.

 

حریرچی توضیح داد که پیش از این در دنیا به بیماری‌های ساده توجه نمی‌شد، اما از بعد از دهه هشتاد به بیماری‌های ساده مثل کمر درد و افسردگی توجه شد.

 

او در مورد رتبه بندی بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای مردان؛ حوادث جاده‌ای، درد کمر و افسردگی در صدر قرار دارد و اختلال مصرف دارو، اختلال اضطرابی، دیابت و سقوط از میزان کمتری در میان مردان برخوردار است.

 

به گفته وی این در حالی است که اختلال افسردگی، درد کمر برای زنان در صدر قرار دارد و زنان در حوادث جاده‌ای بر اساس آمار ارائه شده کمتر از مردان آسیب می‌بینند.

 

۱ آبان : مرگ ۳۰۰۰ نفر در ۳ سال بر اثر مسمویت با گاز

 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو، از مرگ خاموش بیش از سه هزار نفر از شهروندان در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن از سال ۹۰ تا ۹۳ خبر داد.

 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم، سازمان غذا و دارو گفت: این نوع از مسمومیت گرچه با سرد شدن هوا و استفاده از بخاری‌های گازی و وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد اما بر اساس گزارش پزشکی قانونی کشور در نیمه نخست امسال آمار مرگ ناشی از منوکسید کربن رشد ۳۷ درصدی بوده است.

 

به منش ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ تا پنج ماه نخست ۱۳۹۵، به ترتیب ۹۶۵، ۶۹۷، ۸۲۸، ۶۲۶، ۶۲۶ و ۱۹۳ مورد مرگ ناشی از این گاز کشنده بدون رنگ و بو در کشور گزارش شده است که بالا‌ترین آمار مرگ در سال‌های اخیر مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده است.

 

وی افزود: همچنین ۱۶ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در آمار به دست آمده از مراکز بیمارستانی لقمان حکیم، بهارلو، در این سال، تعداد مراجعات مسمومیت با منوکسید کربن به ترتیب ۷۴ و ۹۶ مورد بوده است که نسبت به کل مسمومیت در آن بیمارستان‌ها ۶/۰ درصد و ۳/۳ درصد مسمومیت گزارش شده است.

 

به منش ادامه داد: از این آمار درصد بالایی به افراد بزرگسال تعلق دارد بطوریکه ۸۰ درصد مراجعان به بیمارستان لقمان حکیم و ۹۶ درصد از مراجعین بیمارستان بهارلو در تهران، بزرگسال بوده‌اند.

 

وی گفت: در سال ۱۳۹۱ نیز به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مرگ ناشی از منوکسید کربن به ۶۹۷ نفر کاهش پیدا کرد و تعداد مراجعات مسمومیت با منوکسید کربن در مراکز بیمارستانی لقمان حکیم ۷۳ نفر (۵/۰ درصداز کل مراجعات)، بهارلوی تهران ۱۳۲ نفر (۸/۳ درصد)، امام رضای مشهد ۶۳ نفر (۶/۰ درصد)، نور و علی اصغر اصفهان ۲۲ نفر (۶/۰ درصد) و بیمارستان‌های مرجع اهواز همچون گلستان، سینا، رازی و ابوذر ۳۷ نفر (۷/۰ درصد)، گزارش شده است.

 

به منش گفت: از این میان ۸۵ درصد از مراجعین لقمان حکیم، ۶۶ درصد از مراجعان بیمارستان بهارلو و ۹۴ درصد از مراجعان بیمارستان امام رضای مشهد را بزرگسالان تشکیل می‌داده‌اند.

 

وی در ادامه با ارائه گزارش‌های مرگ و میر و میزان مراجعات به بیمارستان‌های کشور ناشی از مسممویت با گاز منو کسید کربن گفت: در پنج ماه نخست امسال نیز ۱۹۳ مورد یعنی ۹ درصد مرگ ناشی از منوکسید کربن از سازمان پزشکی قانونی کشور به ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم رسیده است و متاسفانه این تعداد نسبت به مشابه سال گذشته (۱۴۱ نفر) رشد ۳۷ درصد داشته است که نگران کننده است.

 

۱ آبان : وجود ۷۰۰ کلاس درس خشتی و‌ سنگی در کشور/ مهاجرت به البرز و معضل مدارس دو نوبته

 

معاون وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد، حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

 

رییسی با بیان این مطلب که تا پایان سال آینده برای همیشه به موضوع درس کلاس خشت و گلی و سنگ و گلی پایان خواهیم داد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته اعتبار ویژه‌ای برای کاهش و در ‌‌نهایت حذف این کلاس‌ها در نظر گرفتیم که عمدتا در مناطق مرزی و دورافتاده هستند. به طور مشخص بیشترین تعداد کلاس‌های خشت و گلی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان بود.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۳، ۱۴۰۰ کلاس درس خشت و گلی و سنگ و گلی و بعضی مدارس چوبی را در مناطق شمالی کشور  داشتیم که مورد قبول آموزش و پرورش و در شان جمهوری اسلامی نبود. از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای تامین شد و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کمک کردند. در ‌‌نهایت اعلام می‌کنیم که تا پایان سال آینده برای همیشه با این کلاس‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

 

رییسی در ادامه به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برآوردی که در سال ۹۳ انجام دادیم، نشان داد که برای حذف ۱۴۰۰ کلاس خشت و گلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: در حال حاضر نیمی از این اعتبار تامین شده است و برای حذف ۷۰۰ کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.

 

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، تصریح کرد: ‌ با منابع خوبی که از سال ۹۳ تامین شده و استمرار دارد، تا پایان ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۷ هزار کلاس درس با بخاری گازی و نفتی خداحافظی کردند و نیمی که باقی مانده‌ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ استاندارد خواهند شد.

 

وی با اعلام اینکه امسال ۵۰ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد، گفت: دو سوم مدارس ما با اهتمام جمهوری اسلامی و خیرین کاملا استاندارد است. در حال حاضر میزان مدارس دو نوبته در کشور کمترین درصد در طول تاریخ کشور است؛ اما یک سوم مدارس هنوز با استاندارد‌ها فاصله دارد و عمده مشکل ما در بافت‌های فرسوده شهری است که انشاله امیدواریم با اختصاص منابع در برنامه ششم توسعه، همه مدارس از استانداردهای نسبی قابل قبولی برخوردار باشند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در استان البرز بیش از ۵۰ درصد مدارس به واسطه مهاجرتی که وجود دارد، به صورت دونوبته اداره می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین سرانه فضای آموزشی بهترین زمان در طول تاریخ زمان انقلاب است. در حال حاضر به ازای هر دانش آموز ۵ و دو دهم متر مربع فضای آموزشی داریم، البته یک عدم تعادلی در این زمینه در برخی استان‌ها وجود دارد.

 

۲۸ مهر : پنجاه میلیون ایرانی تغذیه نامناسب دارند

 

سلامت نیوز:بیش از نیمی از مردم بلوچ و سیستانی علاوه بر بیکاری، فقر و بیسوادی، دسترسی ممتد به مواد غذایی متنوع و متعادل شامل نان و غلات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ، مغزها، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزیها و ویتامین و پروتئین ندارند. در نتیجه علاوه بر مشکلات و محرومیت‌های فراوان در استان، معضل سوء تغذیه شدید و بحرانی، لاغری و کوتاه‌قدی حداقل یک پنجم کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان را آزار می‌دهد.

 

به گزارش سلامت نیوز، دویچه وله نوشت: به نقل از ،۱۶ اکتبر (برابر با ۲۵ مهر) از سوی «سازمان خواروبار و کشاورزی جهان» (FAO) «روز جهانی غذا» نام گرفته است. در گزارش سالانه گرسنگی سازمان‌های جهانی وابسته به سازمان ملل متحد آمار نگران‌کننده‌ای درباره شمار گرسنگان در جهان ارائه می‌شود. در سال ۲۰۱۵ از هر ۹ نفر در جهان یک نفر از گرسنگی رنج می‌برده است.

 

در اطلس «موسسه آلمانی کمک به گرسنگان جهان» که در ماه اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شد ایران در فهرست کشورهایی که بیشترین آسیب را از گرسنگی دیده‌اند در رتبه ۹۱ قرار گرفته است. متخصصان ایرانی هم درباره مصرف «غدای نامناسب» هشدار می‌دهند. منصور رضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص علوم تغذیه و رژیم غذایی، در گفت‌و‌گو با پورتال این دانشگاه (۲۵ مهر) می‌گوید: «به رغم دریافت کالری کافی، متاسفانه نزدیک به ۵۰ میلیون ایرانی غذای نامناسب می‌خورند.»

 

دوشوکی اضافه می‌کند که در شمال این استان یعنی سیستان که زمانی انبار غله ایران بود، بدلیل خشک شدن دریاچه هامون بیش از ۱۵ هزار صیاد بیکار شدند.

 

او همچنین می‌گوید که به دلیل نبود امنیت و ایمنی غذایی، گرسنگی و بیکاری تاکنون دهها هزار کشاورز، دامدار و صیاد سیستانی به دیگر مناطق کشور مهاجرت کرده‌اند و اکثریت آنها ناچار به حاشیه‌نشینی در مناطق بسیار فقیر کلان‌شهرهای مختلف شدند. در نتیجه در سیستان معضلات زیست‌محیطی نظیر خشک شدن هامون، ریزگردها و طوفان شن با عدم امنیت غذایی گره خورده و معضل بغرنجی را ایجاد کرده که تنها راه برون‌رفت از آن مهاجرت به بقیه نقاط کشور دانسته شده است.

 

به گفته دوشوکی شاخص‌های سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان بیش از دو برابر دیگر استانهای کشور است. عدم امنیت غذایی در روستاها و مهاجرت اجتناب‌ناپذیر قشر آسیب‌پذیر بسوی شهرهایی نظیر زاهدان، ایرانشهر و چابهار باعث رشد حاشیه‌نشینی در مناطق فقیر و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و بزهکاری شده است.

 

۲۸ مهر : افزایش فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان تهران

 

به گزارش ایلنا از اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، ۶۳ تن درپنج ماهه امسال در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که این شمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۴)که ۶۱تن اعلام شده بود سه درصد افزایش یافته است.

 

از کل فوت شدگان براثر مسمومیت با قرص برنج در پنج ماه امسال ۳۶تن مرد و ۲۷تن زن بودند.

 

آلومینیوم فسفات که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار می گیرد با نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

 

مصرف این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می کند و فرد در اثر مرگی دردناک خواهد مرد.

 

۲۸ مهر : زنان ۲ برابر مردان دست به خودکشی زدند/ خودکشی در کشور روبه افزایش است

 

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی از افزایش نرخ خودکشی در ایران اظهار نگرانی کرد و از افزایش گرایش ۲ برابری زنان نسبت به این پدیده شوم در بین زنان ایرانی نسبت به مردان خبرداد.

 

به گزارش ایلنا از یاسوج،”انوشیروان محسن بندپی” در هفتمین همایش معاونین امور اجتماعی بهزیستی کشور در یاسوج گفت: موضوع خودکشی از جمله آسیب های اجتماعی و رو به افزایش در کشور است.

 

وی افزود: با کمک و مداخله به موقع حوزه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، در سال گذشته چهار هزار و ۲۴۰ مورد اقدام به خودکشی در کشور نافرجام ماند.

 

رئیس سازمان بهزیستی ایران با ابراز نگرانی خود از روند افزایشی خودکشی در کشور، خاطرنشان کرد: از مجموع خودکشی‌های نافرجام در سال گذشته، ۲هزار و ۸۰۰ نفر از این افراد زن و یک هزار و ۴۴۰ نفر نیز مرد بودند.

 

محسن بندپی، متوسط خودکشی در کشور را شش هزار نفر در جامعه ۱۰۰ هزار نفری عنوان و تصریح کرد:  آمار خودکشی در کشور به نسبت دیگر کشورها پایین‌تر است.

 

رئیس سازمان بهزیستی ایران گفت: توسعه کارهای فرهنگی، آگاهی بخشی خانواده‌ها و جامعه ، استفاده از ظرفیت‌های خیران و استانداردسازی خدمات از جمله برنامه‌ها و راهکارهای مهم بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی است.

 

وی افزود: پدیده‌هایی نظیر افزایش طلاق، پایین آمدن سن اعتیاد و زنانه شدن اعتیاد نشان دهنده این است که باید رویکرد ما تغییر کند و باید براساس واقعیت‌های موجود در جامعه برنامه‌های کاربردی ارائه داد.

 

رئیس سازمان بهزیستی‌ایران گفت: بر اساس برنامه‌ ششم توسعه سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد باید نرخ معلولیت در کشور کاهش پیدا کند.

 

محسن بندپی با بیان اینکه طرح غربالگری ژنتیک امسال برای زوج‌های جوان اجباری است و باید اجرا شود، یادآورشد: در سال برای ۴۰ هزار زوج در ۳۲ استان کشور طرح غربالگری اجرا شده که ۳۰ درصد این زوجین احتیاج به مشاوره داشتند و ۲۰ درصد آزمایش ژنتیک انجام دادند.

 

۲۸مهر : بحران آب برای ۷۰ درصد جمعیت ایران

 

سلامانه : معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری استان کردستان گفت: با توجه به تغییرات محسوس آب و هوا در دنیا، در کشور ایران نیز کاهش میزان بارش سالانه و پیامدهای عوامل توسعه سد، قنات و چاه‌های عمیق که سفره‌های زیرزمینی آب را تخلیه کرده باعث شده ۷۰ درصد جمعیت، سرانه ۹۰۰ متر مکعب آب در اختیار داشته باشند در حالیکه کارشناسان سرانه کمتر از ۱۵۰۰ متر مکعب را بحران آب می‌نامند.

 

۲۷ مهر : پیامدهای جسمی و روحی خشونت علیه زنان

 

ترجمه از آزاده شعبانی منبع: سازمان بهداشت جهانی

 

 تامین ۲۴/

 

خشونت علیه زنان (به ویژه خشونت از سوی شریک عاطفی و خشونت جنسی) یکی از مشکلات عمده برای سلامت زنان و همچنین جز مصادیق نقض حقوق بشر زن ها است.

 

آمارهای جهانی اخیر حاکی از آن است که یک سوم زنان جهان (حدود 35 درصد) در طول زندگی خود یا از سوی شریک عاطفی خود، و یا از سوی اشخاص غریبه، خشونت جنسی و یا فیزیکی را تجربه کرده اند.

 

بیشتر خشونت های اعمال شده بر زنان، از سوی شریک جنسی آنها بوده است. در سراسر جهان، یک سوم زنانی (30 درصد) که درگیر یک رابطه عاطفی بوده اند از سوی شریک عاطفی خود، خشونت جنسی یا فیزیکی را تجربه کرده اند.

 

در سراسر جهان، ۳۸ درصد از موارد قتل زنان، توسط شریک عاطفی آنها صورت گرفته است.

 

خشونت علیه زنان، طبیعتا اثرات منفی روی سلامت جنسی، روحی، فیزیکی و توان باروری زنان دارد و همچنین زنان را در مقابل ابتلا به بیماری ایدز آسیب پذیر می کند.

 

تعریف خشونت علیه زنان

 

 سازمان ملل متحد، خشونت جنسیتی را اینگونه تعریف می کند: هر عمل خشن جنسیتی که منجر به صدمات روحی، جنسی یا فیزیکی یا درد و رنج در زنان شود از جمله، تهدید به اعمال خشونت آمیز، سلب خودسرانه زن از آزادی چه در حوزه خصوصی و چه در حوزه عمومی، مصداق خشونت جنسیتی است.

 

بررسی های صورت گرفته از قربانیان خشونت جنسیتی، اطلاعات دقیقی را درباره شیوع خشونت از سوی شریک عاطفی و خشونت جنسی در محیط های غیرتنش آمیز عرضه کرد. اولین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت زنان و خشونت های خانگی علیه زنان در سال ۲۰۰۵ و در ۱۰ کشور با درآمد پایین و متوسط و از میان زنان سنین ۱۵-۴۹ صورت گرفت که بدین شرح بود:

 

طبق این گزارش، ۱۵ درصد زنان در ژاپن و ۷ درصد زنان در اتیوپی در طول زندگی خود، خشونت جنسی و فیزیکی را از سوی شریک عاطفی خود تجربه کرده اند.

 

حدود۰/۳ تا ۱۱/۵ درصد از زنان، خشونت جنسی را از ۱۵ سالگی، توسط شخصی غیر از شریک عاطفی خود تجربه کرده اند.

 

طبق این گزارش، اولین تجربه جنسی ۱۷ درصد زنان در روستاهای تانزانیا، ۲۴ درصد در مناطق روستایی پرو و ۳۰ درصد در مناطق روستایی بنگلادش، با زور و اجبار بوده است.

 

خشونت جنسی مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت جدی را برای سلامت جسمی، روانی،جنسی و توان باروری زنان و نیز برای بازماندگان و فرزندانشان به وجود می آورد و همچنین هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی را در پی دارد.

 

خشونت جنسی علیه زنان می تواند نتایج مرگباری همچون قتل و خودکشی را نیز در پی داشته باشد؛ همچنین خشونت جنسی می تواند منجر به آسیب دیدگی زنان شود چراکه ۴۲ درصد از زنانی که خشونت جنسی را تجربه کرده اند، اذعان کرده اند که دچار صدمات جدی شده اند.

 

۲۶ مهر : هر سال ۳ هزار نفر در ایران می‌سوزند

 

دکتر محمد جواد فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: سوختگی بیماری است که برای افرادی با تمکن مالی پایین اتفاق می‌افتد؛ دلیل آن هم این است که سوختگی با استاندارد بودن وسایل گرمایشی، پخت وپز و فیزیک محل زندگی سرو کار دارد. با این وجود استانداردسازی از آموزش نیز اهمیت بیشتری دارد.

 

مشکلات روانی ناشی از فقر، از شایع‌ترین علل خودسوزی در استان‌های محروم

 

فاطمی تاکید کرد: مشکلات روانی ناشی از فقر مالی در این استان‌ها، یکی از شایع‌ترین علل خودسوزی در این استان‌ها است. بیشتر موارد خودسوزی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان و مناطق مشابه اتفاق می‌افتد. این سوختگی‌ها نیز بسیار فجیع است و درصد بالایی از بدن فرد را گرفتار می‌کند، چون اغلب با نفت یا بنزین است، در عین حال موارد مرگ و میر هم در آنها خیلی بیشتر است.

 

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته، اعتیاد را یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد آتش سوزی مطرح کرد و گفت: اعتیاد ارتباط جدی با آتش سوزی و سوختگی دارد. درصد قابل توجهی‌ از بیماران در بیمارستان‌های سوختگی را افرادی تشکیل می‌دهند که به علت حالت‌های قبل و بعد از مصرف، باعث ایجاد آتش سوزی می‌شوند. در استان‌های مرزی به خصوص کرمان و سیستان و بلوچستان، شیوع استفاده از مواد مخدر بیشتر است. در این استان‌ها سوختگی معمولا با درصد بیشتری اتفاق می‌افتد

 

فوت سالیانه ۳۰۰۰ نفر در کشور به علت سوختگی

 

وی در باره آمار سوختگی در کشور نیز توضیح داد و گفت: طبق آمارهای اعلام شده سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند، از این تعداد ۳۰ هزار نفر در بیمارستانهای سوختگی بستری می‌شوند و ۳۰۰۰نفر نیز فوت می‌کنند. قرار است با کمک وزارت بهداشت، سیستم ثبت اطلاعات جامع بیماران سوختگی راه اندازی شود؛ در این صورت همه مراکز سوختگی با هم ارتباط پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم آمار درستی از پراکندگی سوختگی، تعداد تخت، نیازهای هر استان و عوامل مرگ و میر جمع آوری کنیم.

 

۲۶ مهر : فساد گسترده در ایران/ رتبه ۱۳۵ بین ۱۶۸ کشور/ رتبه اعتماد به شهرداری از میان ۲۳ سازمان ۱۹ بوده است

 

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت:‌ در گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ایران بین ۱۶۸ کشور، ۱۳۵ بوده است و نمره ما نیز ۲۷ اعلام شده است که این نمره با عدد ۱۰۰ فاصله زیادی دارد و نشان‌دهنده وجود فساد گسترده در کشور است.

 

ایمانی جاجرمی با اشاره به اینکه سازمان شفافیت بین الملل هر ساله گزارشی را از فساد منتشر می‌کند گفت: در این گزارش هرچه کشوری به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد یعنی کمتر دچار فساد است و هرچه به عدد صفر نزدیک باشد یعنی دچار فساد بیشتری است.

 

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به انجام پژوهش ملی در خصوص اعتماد سازی و شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آن، گفت: رتبه اعتماد به شهرداری‌ها از میان ۲۳ سازمان ۱۹ بود که به معنای کمترین میزان اعتماد عمومی به نهاد شهرداری است. همچنین در خصوص آمادگی مردم برای مشارکت و کمک به سازمان‌ها از بین شانزده سازمان شهرداری، شهرداری رتبه ۱۴ رابه خود اختصاص داده است که نشاندهنده کمترین میزان آمادگی مردم برای کمک و مشارکت با این سازمان است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این پژوهش از هر ۱۰۰ نفر تنها ۲۰ نفر حرف مسوولان را باور داشتند خاطرنشان کرد: درباره سوء استفاده از مقام نیز ۳ /۴۶ از شرکت کنندگان گزینه زیاد و خیلی زیاد را در خصوص سوء استفاده از مقام انتخاب کردند و تنها ۵ /۱۸ درصد از شرکت کنندگان مسوولان را بسیار زیاد به قانون پایبند دانستند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©