Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ برابر با  ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵  برابر با ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶
Gmail

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۳)

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۵۸ درصد از معتادان، بین ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند

 

۶ هزار اتوبوس در تهران کم داریم

 

درمان سوختگی در ایران استاندارد نیست

 

 مرگ سالانه ۳ هزار بیمار سوخته/ فقط هزار و ۵۰ تخت داریم!

 

بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

 

افزایش مرگ در هوای آلوده تهران/کدام مناطق بیشترین آلودگی را دارند

 

کاهش تعداد دانش‌آموزان در روستاها/ ۱۳۰۰ کلاس درس ناایمن هستند

 

شناسایی ۳ هزار کودک کار زیر ۱۵ سال در تهران

 

صادرات ۱۱۱ تن آبگوشت طی ۶ ماه

 

نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران ۳ برابر متوسط جهانی

 

محیط زیست: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شد

 

اعتیاد در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد در حال زنانه شدن است/گرایش دانش‌آموزان به مصرف مواد

 

 

 

 

 

۲۶ آبان : ۵۸ درصد از معتادان، بین ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند

روزنامه نسل فردا در گزارشی با تیتر «معتادان کوچک» از قول حمید صرامی، مشاور دبیرکل ســتاد مبارزه با مواد مخدر، نوشته است: «براساس آمار، ۵۸ درصد معتادان زیر ۳۴ سال و ۱۴ درصد آنان در طیف سنى ۱۵ تا ۱۹ سال هستند به این معنا که نشانه روى و قتل عام سیستم اعتیاد روى نوجوانان و جوانان آینده کشور است.»

 

مسعود مدنی جامعه شناس و مدرس دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه نسل فردا با اشاره به اینکه «در سال ۱۳۸۷ معضل اعتیاد سالیانه ۳۶۰۰ میلیارد تومان ضرر مستقیم مالى دربرداشته است» و علاوه براین «سالیانه حدود ۳ هزار میلیارد ریال تومان» هم هزینه‌های مردمی برای درمان و ترک اعتیاد صرف شده و «دولت نیز ســالیانه چیزى حدود ۶۰۰ میلیارد تومان براى کنترل و مهار اعتیاد هزینه کرد»، اما حالا اگر به این ارقام سالانه ۱۰ درصد اضافه شود حالا و در سال ۱۳۹۵ ضرر مستقیم مالی اعتیاد به مواد مخدر معادل ۷ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان خواهد بود و غیر از هزینه هاى مردمى مربوط به درمان و بیمارىهاى ناشى از آن، دستکم «مبلغ ۱۱۶۹ میلیارد تومان نیز هزینه هاى دولت براى کنترل و مهار اعتیاد بوده است.»

 

۲۶ آبان : ۶ هزار اتوبوس در تهران کم داریم

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر ۶ هزار اتوبوس کم داریم و در این شرایط و با توجه به جمعیت شهر تهران نمی‌توانیم؛ همین اتوبوس‌های فرسوده و دودزا را نیز از رده خارج کنیم.

 

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوا گفت: درصدی از منشا آلودگی هوا همین اتوبوس‌های دودزا هستند، بنابراین صد درصد این اتوبوس‌ها باید از دور خارج شوند.

 

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مقابله با اتوبوس‌های دودزا جایگزینی آنها با اتوبوس‌های جدید است، اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار اتوبوس کم داریم و در این شرایط  و با توجه به جمعیت شهر تهران نمی‌توانیم؛ همین اتوبوس‌های فرسوده و دودزا را نیز از رده خارج کنیم، زیرا مردم درصف‌های اتوبوس انتظار می‌کشند و از رده خارج کردن این اتوبوس‌ها به معنای در خیابان ماندن چند صد نفر از شهروندانمان است.

 

وی با بیان اینکه خودرو، سوخت و حمل‌ونقل عمومی یک چرخه هستند و باید تکمیل شوند تا بتوانیم ۶۰ درصد از آلودگی هوا را کاهش دهیم، تصریح کرد: وقتی مترو ساخته‌ایم، اما هزار واگن کم داریم؛ مردم باید وسایل خود را بیرون بیاورند و نمی‌توانند؛ منتظر اتوبوس و مترو بمانند این در حالی است که ما فریاد می‌زنیم؛ خودرو تک سرنشین بیرون نیاورید.

 

۲۵آبان : درمان سوختگی در ایران استاندارد نیست

 مرگ سالانه ۳ هزار بیمار سوخته/ فقط هزار و ۵۰ تخت داریم!

 

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته با تاکید بر اینکه این بیماران نیازمند کمک و حمایت هستند، گفت: تا پایان سال ۱۳۹۴ باید دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم، در حالی که در حال حاضر هزار و ۵۰ تخت سوختگی داریم و این یعنی با کمتر از پنجاه درصد خدمات را ارائه می‌کنیم.

 

دکتر محمدجواد فاطمی؛ رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد آمار افرادی که دچار سوانح سوختگی می‌شوند، گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و ارقام تقریبی است. بر این اساس حدود صد و پنجاه تا دویست هزار فرد سالیانه می‌سوزند و حدود بیست و دو تا سی‌هزار نفر از آنها دچار سوختگی شدید می‌شوند که باید در بیمارستانهای سوختگی بستری شوند، این در حالی است که از این تعداد سالیانه حدود سه هزار نفر می‌میرند. در تهران سالی دو تا سه هزار نفر در دو مرکز سوختگی شهید مطهری و شهدای یافت آباد بستری می شوند.

 

خودسوزی در میان زنان شایع‌تر است

 

به گفته او، سوختگی در بین مردان بیشتر از زنان است، در حالی که خودسوزی در میان زنان شایع‌تر است و در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان آمار قابل ملاحظه‌ای از خودسوزی منتشر می‌شود.

 

درمان سوختگی در ایران معادل درمان سال ‌۱۹۷۰ کشورهای توسعه‌یافته

 

فاطمی با تاکید بر اینکه درمان ما در سوختگی استاندارد نیست، گفت: این موضوع هم در تعداد مراکز سوختگی، هم در تعداد تخت و هم در استانداردهای لازم این تخت‌ها قابل مشاهده است. به عنوان نمونه ما تا پایان سال ۱۳۹۴ باید دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم، در حالی که در حال حاضر هزار و ۵۰ تخت سوختگی داریم و این یعنی با کمتر از پنجاه درصد خدمات را ارائه می‌کنیم و این واقعیت تلخ که اغلب تخت‌های موجود هم استاندارد نیست.

 

وی ادامه داد: آموزش ناکافی، رعایت نکردن دقیق ایزولاسیون بیماران، پانسمان‌های گران قیمت و نبود تکنولوژی‌های جدید همه دست به دست هم داده است تا نتیجه درمان ما معادل سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ کشورهای توسعه یافته باشد و این یعنی فاجعه. باید با استانداردسازی و افزایش تخت‌های سوختگی، آموزش کافی و مداوم و نظارت وارزیابی دقیق و تجهیز مراکز به تکنولوژی و تجهیزات لازم و نیز استفاده از پانسمانهای مفید و موثر و رعایت دقیق ایزولاسیون بیمار به بهبود کیفیت خدمات و کاهش مرگ و میر کمک کنیم.

 

سوختگی هزینه بالایی دارد

 

فاطمی در مورد هزینه درمان و جراحی بیماران سوختگی توضیح داد: سوختگی بیماری گرانی است و هزینه بالایی دارد. به عنوان نمونه در تهران از سه دانشگاه بزرگ پزشکی تنها یک دانشگاه دارای بیمارستان سوختگی است و دو دانشگاه دیگر زیر بار تاسیس بیمارستان سوختگی نرفته‌اند. هیچ یک از بیمارستان‌های خصوصی بخش سوختگی ندارند، چون صرف مالی ندارد.

 

متقاضی کار در بیمارستان‌های سوختگی بسیار کم است

 

او همچنین در مورد فعالیت کم کادر پزشکی در مراکز سوختگی گفت: درمان سوختگی بسیار سخت و مشقت‌بار است و این هم از بعد جسمی و هم روانی مطرح است. دیدن یک بیمار سوخته با بدن از بین رفته و زخمهای بدبو و عفونی و ناله‌های جانگداز و رنج بیمار و اطرافیان و کارکردن در بیمارستان غیراستاندارد با امکانات کم و دیدن مرگ بیمارانی که می‌شد؛ زنده بمانند کار هر پرستار و پزشکی نیست. بنابراین پرستار و پزشک سوختگی ایثارگری است که با همه این مشکلات تلاش می کند، ولی کمتر دیده می شود و همه اینها باعث می‌شود؛ متقاضی کارکردن در بیمارستانهای سوختگی بسیار کم باشند.

 

 

 

۲۳ آبان : بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

 

تحریریه پارسینه: متاسفانه براساس آخرین آمار فائو نخستین رتبه هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار به ایران اختصاص یافته که این امر با اصل اقتصاد مقاومتی که شعار دم دستی مسئولان کشور به حساب می‌آید در تضاد است.

 

وجود مواهب طبیعی فراوان و موقعیت خاص اقلیمی، ایران را به سرزمینی ۴ فصل تبدیل کرده، این موضوع می‌تواند امکان ویژه‌ای باشد تا بسترهای لازم برای محور قرار گرفتن بخش کشاورزی در اقتصاد کشور به وجود آید.

 

خرداد ماه امسال بود که سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: براساس آخرین آمار مجموع تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته ۱۱۲ میلیون تن بوده که ۴۲ تن آن مربوط به محصولات باغی و جالیزی بوده و این میزان تولید درمقایسه با سال ۹۲ ،۱۵.۵ درصد رشد داشته است.

 

طبق آمارهای اتحادیه محصولات کشاورزی سالانه حدود ۵ الی ۱۰ میلیارد دلارمنابع کشور از طریق ضایعات محصولات کشاورزی به هدر می رود.

 

برآوردهای فائو نشان می دهد هر روز به ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می رود. یعنی سرانه هدر رفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است.

 

در بخش میوه و تره بار به دلیل مکانیزه نبودن مراحل کاشت، داشت، برداشت و عرضه محصول به دست مصرف کننده شاهد بیشترین هدر رفت محصولات کشاورزی هستیم که این امر نشان می‌دهد که بخش تولید تجربه خوبی در زمینه فنی کسب نکرده است.

 

محمد رضا داوری رئیس انجمن ارگانیک در این باره می‌گوید: براساس آخرین آمار سازمان خوارو بار ملل متحد ، سالانه ۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از صیفی، سبزی و غلات به هدر می رود. سالانه ۴۰ تا ۶۰ درصد محصولات کشاورزی دنیا از بین می رود. اگر این میزان مواد غذایی را به دست افراد نیازمند  برسانیم، دیگر هیچ گرسنه ای در دنیا وجود نخواهد داشت.

 

رتبه اول ایران در نابودی سرمایه ملی

 

مرداد ماه سال جاری نیز سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در این رابطه گفته بود: در حال حاضر ضایعات محصولات کشاورزی در کشور بسیار بالا است و در حدود ۵ میلیون تن ضایعات محصولات کشاورزی و باغی در کشور وجود دارد.

 

در این میان چندی پیش احمد کبیری، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفته بود: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود.

 

با توجه به اینکه کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیر گذار در اقتصاد هر کشور است و نقش مهمی در استقلال سیاسی، اقتصادی ایفاء می‌کند اما هنوز سیستم کشاورزی در کشور ما نتوانسته به گونه ای خود را همگام به تکنولوژی روز پیش ببرد.

 

۲۳ آبان : افزایش مرگ در هوای آلوده تهران/کدام مناطق بیشترین آلودگی را دارند

 

جامعه > شهری

یک پژوهش علمی اثبات کرده است در روزهایی که آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق زیاد بوده، موارد پذیرش افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی و تنفسی شده اند، افزایش یافته است.

 

در مطالعه ای مسعود فشکی کارشناس مهندسی بهداشت محیط در خصوص رابطه مرگ و میر شهروندان و آلودگی هوا در سال ۹۳ انجام داده است مشخص شده که میان افزایش آمار مرگ و میر و روزهای آلوده ارتباط معناداری وجود دارد.

 

این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی است و در شهر تهران انجام گرفت. داده های مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی طی دوره آماری مورد مطالعه (سال ۱۳۹۴) از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهشت زهرا دریافت شده است.

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد  که در سال ۱۳۹۳، ۵۱۵۸ نفر به دلیل مشکلات تنفسی جان خود را در شهر تهران از دست داده اند. همچنین ارتباط معناداری بین مرگ و میر ناشی از بیماری های مورد مطالعه با آلودگی هوا وجود دارد. بین جنسیت افراد فوت شده و علت فوت ارتباط معنی داری وجود ندارد. افراد بالای ۶۵ سال حساسیت بیشتری به آلودگی هوا دارند، ۶۲.۲%، از فوت شدگان سنی بیشتر از ۶۵ سال داشتند. میانگین سنی فوت شدگان ۶۵.۵۷ سال بود. ۲۸۹۸ نفر از فوت شدگان مرد، ۲۱۵۶ نفر زن و ۱۰۴ نفر نوزاد هستند. بیشترین میزان مرگ و میرها (۲۶۶۴ مورد) بخاطر نارسائی تنفسی بود.

 

تعداد مرگ و میر به تفکیک جنسیت در سال ۱۳۹۳

 

تخمین زده می شود که حدود ۷۰ درصد مرگ ومیرها درتهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد.

 

با توجه به آمارواطلاعات موجود، مصرف انرژی های فسیلی در بخش حمل و نقل روند روبه رشدی دارد که به همین میــزان شاهد رشد انواع آلاینده های ناشی از این بخش در هوای کشور هستیم به طوری که در سال ۱۳۸۰ بخش حمل و نقل بیشترین سهم رادر آلودگی داشته و به میزان ۲.۶۰درصد اکسیدهای ازت، ۲۲ درصد دی اکسید گوگرد، ۳.۹۸ درصد منواکسیدکربن، ۹۰ درصد هیدروکربن ها و ۷۵ درصد ذرات معلق را منتشر کرده است.

 

بر اساس این پژوهش معابرتهران حداکثر برای ۲ میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارند، در صورتی‌ که در حال حاضر ۵.۳ میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می‌کنند. آمارها نشان می دهند که تهران یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا محسوب می شود.

 

بر اساس آمار بین المللی بیماری های ناشی از آلودگی هوا چهارمین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و بنابر گزارش سازمان ملل متحد هر ساله ۳ میلیون نفر از مردم جهان بر اثر این پدیده جان خود را از دست می دهند. همچنین تحقیقات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و وزارت بهداشت نیز حاکی است که میزان این آلاینده ها در شهر تهران ۸.۲ برابر استاندارد جهانی است، به این ترتیب روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می شود و این در حالی است که رشد سالانه انتشار CO۲ در کشور برابر ۲۵% است. از سوی دیگر باید توجه داشت که آلودگیهای شهری تا صد کیلومتر را تحت الشعاع قرار می دهند، همچنین سوانح رانندگی را افزایش داده و با کاهش دما این نوع آلودگی ها تشدید می شوند.

 

نتایج مطالعات پیشین نشان می دهند که منوکسیدکربن و ذرات معلق بیشترین غلظت آلاینده ها را در شهر تهران دارا هستند. همچنین بر اساس طرح جامع ارزیابی اقتصادی خسارات وارده بر سلامتی، حاصل از هوای تهران در سال ۱۳۸۲، بیشترین ارتباط بین کل مرگ و میر و ذرات آلاینده مشاهده شده است.

 

بیشترین مرگ و میر جمعیت شهر تهران مربوط به نارسائی تنفسی ۵۱.۶ درصد، بیماری ریوی ۲۶درصد، پنومونی ۱۵.۲درصد، ادم ریوی ۲.۸درصد، سایر بیماری ها ۱.۷درصد، آسم و برونشیت ۱.۱درصد، آپنه ۰.۹درصد، عفونت تنفسی ۰.۶درصد و آبسه ۰.۱درصد را به خود اختصاص داده اند.

 

فراوانی مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی در ماه های مختلف سال در سال ۱۳۹۳

 

پرکارترین ماه کارکنان بهشت زهرا

 

بنابراین بی دلیل نیست وقتی سازمان بهداشت جهانی تهران را در بین ٣١ کلانشهر جهان، آلوده ترین شهر به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵میکرون اعلام می کند. بر اساس مطالعه ای که سازمان بهداشت جهانی در فاصله بین سال های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٣ روی بیش از ١۵٠٠ شهر از ٩١ کشور جهان انجام داد و در آوریل ٢٠١۴ منتشر کرد تهران همچنین در بین ١۵٢۴ شهر مورد مطالعه، به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون در رتبه ٣۵۴ قرار گرفت. این آمار نشان داد که تهران دارای بیشترین میانگین غلظت سالانه آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵میکرون از جمع ٣١ کلانشهر منتخب جهان بوده در حالی کمترین میزان غلظت این آلاینده مربوط به شهر ونکور بوده است. همچنین تهران از نظر آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ١٠ میکرون در رتبه ١۶٢ قرار گرفته است.

 

 

 

۲۲ آبان : کاهش تعداد دانش‌آموزان در روستاها/ ۱۳۰۰ کلاس درس ناایمن هستند

 

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: طبق اطلاعاتی که در سال ۹۳ به دست آوردیم ۱۳۰۰ کلاس درس خشت و گلی، سنگ گلی و چوبی در کشور وجود دارد که تمامی آنها ناایمن هستند.

 

مرتضی رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات این سازمان برای جلوگیری از  آتش‌سوزی در مدارس گفت: از سال ۹۲ موضوع استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با مصوبه مجلس و اعتبار خوبی که به این موضوع تخصیص یافت به مرحله اجرا رسید.

 

وی ادامه داد: براساس اطلاعات دقیقی که در سال ۹۲ جمع‌آوری کردیم از ۵۳۰ هزار کلاس درس کشور در این سال ۲۱۱ هزار کلاس با بخاری گرم می‌شد که از نظر وزارت آموزش و پرورش قابل قبول نبود.

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یافت، اظهار کرد: تاکنون ۱۰۷ هزار کلاس درس استانداردسازی شده که این موضوع مدارس مناطق دور افتاده و محروم را نیز شامل می‌شود.

 

وی با اشاره به تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و خرید تجهیزات در سال جاری عنوان کرد: کار استانداردسازی پنجاه هزار کلاس درس را آغاز کردیم و امیدواریم؛ در سال آینده کلاس‌های درس برای همیشه با بخاری خداحافظی کرده و دارای سیستم گرمایشی کاملاً استاندارد شوند.

 

رئیسی افزود: طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ پنجاه درصد از کلاس‌های درس کشور که با بخاری گرم می‌شدند به سیستم تامین حرارت مرکزی مجهز شدند. این موضوع یکی از دلایل کاهش حوادث در مدارس بوده است.

 

رئیسی تصریح کرد: آموزش و پرورش با داشتن ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جاری و ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و کمک‌های خیران نباید شرایطی داشته باشد که سلامت دانش‌آموزان به استفاده از وسایل معیوب و غیراستاندارد گره بخورد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال برای استان سیستان و بلوچستان ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده و دولت پیش‌بینی کرده است که ۶۰۰ میلیارد تومان صرف تعادل‌بخشی فضای آموزشی کند.

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان ایمنی و جلوگیری از حادثه در مدارس و مدیریت حادثه در مدارس را از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش خواند و گفت: در حال حاضر بیش از نود درصد امکانات و اعتبارات ما چه از منابع دولتی و چه از منابع مردمی صرف ایمنی مدارس می‌شود.

 

۲۲ آبان : شناسایی ۳ هزار کودک کار زیر ۱۵ سال در تهران

 

شناسایی ۳ هزار کودک کار زیر ۱۵ سال/ ارائه اطلاعات ۲۰ سرشبکه‌ تکدی‌گری به ناجا/ مجازات سرشبکه‌ها؛ ۳ ماه تا ۲ سال حبس

 

فرماندار تهران با بیان اینکه برای سرشبکه گدایان ۳ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده‌است، گفت: ۲۰ نفر از این سرشبکه‌ها شناسایی شدند.

 

عیسی فرهادی (فرماندار تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه نزدیک به ۳ هزار کودک کار زیر ۱۵ سال توسط بهزیستی شناسایی شدند، گفت: کار جمع‌آوری در بخش کودکان بسیار سخت است و واقعا جدا کردن کودک از خانواده آسیب‌های زیادی دارد؛ تمام تلاش مددکاری ما در بهزیستی این است که آسیبی به اینها وارد نشود.

 

وی اضافه کرد: حضور بعضی کودکان در خیابانها باندی است و چند باند بچه‌ها را در چهارراه‌ها می‌آورند و از آنها سوءاستفاده می‌کنند و مبلغ ناچیزی به آنها می‌دهند و مابقی به جیب افراد فرصت طلب می‌رود.

 

 

 

۲۲ آبان : صادرات ۱۱۱ تن آبگوشت طی ۶ ماه

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  طبق آمار گمرک در ۶ ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری بیش از ۱۱۱  تن آبگوشت از کشور صادر شده است.

 

ارزش دلاری این میزان صادرات ۴۳۰,۶۷۷  و ارزش ریالی آن ۱۳,۱۳۵,۱۳۶,۷۳۲ بوده است.

 

بر اساس این گزارش صادرات این محصول به کشورهای افغانستان، امارات، انگلستان، آلمان، امارات، عراق، استرالیا، نیوزلند، کویت و لبنان بوده است.

 

 

۲۲ آبان : نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران ۳ برابر متوسط جهانی

 

سلامت نیوز: مصرف خودسرانه دارو؛موضوعی است که کمتر کسی تابه حال آن را تجربه نکرده.از مصرف داروهای مُسکن گرفته تا قرص سرما خوردگی و آنتی بیوتیک ها تا آنجا که کشور ما به لحاظ مصرف دارو،جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست و نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی، تقریبا سه برابر است.

 

به روایت آمار و ارقام

 

 هر ایرانی سالانه نزدیک به ۳۴۰عدد دارو مصرف می کند که این عدد بیش از استانداردهای جهانی است.جالب تر اینکه ایرانی ها ۱۰ تا ۵۱ درصد مجموع داروهای کشور را بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می کنند! (این در حالی است که میزان مصرف خودسرانه دارو در دیگر کشورهای جهان تنها ۲ تا ۳ درصد است) مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها به ترتیب بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می دهند. براساس گزارش‌های مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی دارویی وزارت بهداشت و درمان طی چند سال اخیر،حدود ۱۰ هزار عارضه دارویی در مرکز ADR ایران به ثبت رسیده که از این میزان، داروهای تزریقی به تنهایی ۳۰درصد عوارض دارویی را شامل می شوند (مصرف خودسرانه داروهای تزریقی در کشور ما در سال ۴ برابر میانگین جهانی است).

 

۲۰ آبان : محیط زیست: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شد

 

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان وضعیت محیط زیست کشور را بحرانی خواند و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، “مهرداد فتحی بیرانوند” روز سه‌شنبه در نخستین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست لرستان افزود: جنگل‌های زاگرس از ۱۲ میلیون هکتار به ۶ میلیون هکتار جنگل ناسالم و بیمار کاهش یافته است.

 

وی با بیان این که این درختان در معرض نابودی و خطر قرار دارند، اظهار کرد: بدون جنگل‌های زاگرس حیات در ایران دچار مشکل است چرا که زندگی دوسوم جمعیت کشور به این جنگل‌ها وابسته است.

 

“فتحی بیرانوند” افزود: ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط ۲۰۰ هزار دلار است و درصورت فرهنگ‌سازی این سرمایه‌ها به راحتی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در حال حاضر طبیعت توسط بشر درحال استثمار است و ۳٫۵ برابر حد نیاز از آن استفاده می‌شود.

 

وضعیت محیط زیست در سطح جهان بحرانی است و موضوع محیط زیست فراگیر و همه جانبه است.

 

وی گفت: پارسال برای نخستین بار در دنیا ۲۰۰ کشور برنامه کوپ ۲۱ را به دلیل بحث گرمای کره زمین انجام دادند.

 

“فتحی بیرانوند” با بیان این که گرمای کره زمین به واسطه گازهای گلخانه‌ای ۱٫۵ درجه افزایش یافته است، افزود: با این افزایش دما ناهنجاری‌های بسیاری ایجاد شده است.

 

وی با بیان این که ریزگردها سلامت و زندگی بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است، ادامه داد: در حال حاضر شرایط نامساعد زیست محیطی در سطح کشور وجود دارد که ریزگردها نمونه‌ای از این مشکلات هستند.

 

وی گفت: کاهش منابع آب شیرین، مشکلات جنگل‌های زاگرس و کاهش آنها به دلیل مشکلات زیست محیطی است.

 

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است.

 

مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌‌شوند.

 

۱۸ آبان : اعتیاد در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد در حال زنانه شدن است/گرایش دانش‌آموزان به مصرف مواد

 

ایلنا: دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد از رشد نگران‌کننده مصرف مواد مخدر در بین زنان این استان خبر داد.

 

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید ناصر رضایی در نشست با رسانه‌ها گفت: گرایش به اعتیاد و مصرف انواع مخدر در بین زنان کشور ۱۰ درصد بوده درحالیکه در بین زنان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از پنج درصد است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد افزود: متاسفانه اعتیاد در این استان در حال زنانه شدن است و در برخی از شهرستان‌ها آمار زنان معتاد رو به افزایش است.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وبویراحمد، تعداد معتادان شناسایی شده در این استان را هشت هزار نفر عنوان و یادآورشد: از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر زن هستند که پنج درصد جمعیت معتادان استان را تشکیل می دهند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی ویژه بهبودیافتگان خبرداد و تصریح کرد: تاکنون ۲۲ نفر از بهبود یافتگان مواد مخدر در این استان، تسهیلات اشتغال‌زایی از صندوق کارآفرینی امید دریافت کرده‌اند.

 

رضایی، درصد جمعیت معتادان در کهگیلویه و بویراحمد را  ۱٫۸  درصد جمعیت استان برشمرد.

 

 

                  

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©