Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ برابر با  ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵  برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۲۴)

جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ برابر با ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

وضعیت شادکامی در ۱۵۶ کشور و رتبه ایران

 

شناسایی ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

بیش از هزار مدرسه فرسوده در استان تهران

 

۶۰ درصد اسکله‌های کشور غیرمجاز ، و ۳۲ درصد کالاهای وارداتی قاچاقند

 

متروکه شدن ۴۰۶ روستا از ابتدای امسال

 

سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر شد

 

تنها ۳۵ درصد زنان تحصیلکرده شاغلند

 

ایران در رتبه ۱۱۸ شاخص رفاه جهانی

 

بیش از ۸ میلیون ایرانی دیابت دارند

 

بحران آب: کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها ، خالی بودن ۵۴ درصد سدها

 

سبد هزینه خانوار کارگری از ۳ میلیون تومان گذشت

 

مرگ ۴۴۷ کارگر در خراسان رضوی بر اثر حوادث کار در ۴ ماهه نخست امسال

 

ارجاع «حدود ده هزار همسرآزاری» به پزشکی قانونی تهران در شش ماه

 

ابتلای سالانه ۹۲هزار ایرانی به سرطان

 

سازمان بهزیستی : ۱۲ تا ۱۳ میلیون حاشیه‌نشین داریم

 

بخاری‌های نفتی در مدارس/ جان ۲ میلیون دانش آموز در خطر است

 

 

۵ آدر : وضعیت شادکامی در ۱۵۶ کشور و رتبه ایران

 

یک گزارش بین‌المللی، با بررسی وضعیت ۱۵۶ کشور نشان می‌دهد با وجود اینکه ایران از نظر شاخص‌های «شادی» هنوز در وضعیت مناسبی قرار نگرفته و رتبه ۱۰۵ را در بین کشورهای مورد بررسی در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده، ولی طی سه سال گذشته (از سال ۲۰۱۳ به بعد) وضعیت کشور در این شاخص بهبود یافته است.

 

وضعیت رفاه ذهنی در ایران

 

بررسی‌های بین‌المللی انجام شده در زمینه رفاه اجتماعی حکایت از وضعیت نامناسب ایران از لحاظ شاخص‌های رفاه ذهنی دارد. در «گزارش جهانی شادی» سازمان ملل، رفاه ذهنی در کشورهای مختلف با استفاده از شاخص نشاط عمومی و به‌صورت بازه‌ای از اعداد صفر تا ۱۰ مشخص می‌شود. عدد بزرگتر در این مقیاس بیانگر سطح رفاه ذهنی بالاتر در کشورهای مورد بررسی است. بر اساس جدیدترین گزارش جهانی شادی، مربوط به سال ۲۰۱۶، ایران با سطح نشاط عمومی معادل با عدد ۸/ ۴ در رده ۱۰۵ در میان ۱۵۷ کشور مورد بررسی قرار دارد. در این رده‌بندی کشورهای سوئیس، ایسلند و دانمارک در سه رده ابتدایی و کشورهای سوریه، برونئی و توگو در سه رده انتهایی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که میانگین سطح شاخص نشاط در میان کشورهای مورد بررسی معادل با ۵/ ۵ گزارش شده که معادل با سطح نشاط عمومی در کشورهایی نظیر تاجیکستان و کوزوو است.

 

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش شاخص نشاط عمومی در ایران بر میانگین شاخص نشاط عمومی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا منطبق است. در میان کشورهای منطقه نیز بهترین رتبه به کشورهای امارات متحده عربی و عمان اختصاص‌داده شده ‌است. وضعیت نامناسب ایران در شاخص‌های «ادراک فساد»، «حمایت اجتماعی» و «آزادی انتخاب زندگی» در مقایسه با سایر کشورهای جهان باعث شده است که ایران در نیمه پایینی جدول نشاط عمومی قرار گرفته باشد. اگرچه ایران از لحاظ شاخص‌های معرف سطح نشاط عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اما بررسی‌ شاخص‌های جهانی حکایت از افزایش سطح رفاه ذهنی شهروندان ایرانی در سال‌های اخیر دارد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۱۲ شاخص نشاط عمومی در ایران معادل با ۶۴/ ۴ گزارش شده است. در گزارش بعدی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، شاخص نشاط عمومی در ایران با افزایش حدود ۰۵/ ۰ واحدی به ۷/ ۴‌رسید.

 

در جدیدترین گزارش شادی‌ جهانی نیز شاخص نشاط عمومی در ایران معادل با ۱/ ۰ واحد افزایش یافت. از سوی دیگر بر مبنای گزارش شادی جهانی، ایران طی ۴ سال گذشته در جدول رده‌بندی کشورهای بانشاط ۱۰ پله صعود کرده و از رتبه ۱۱۵ به رتبه ۱۰۵ رسیده است. اگرچه بر مبنای گزارش سازمان ملل، شاخص نشاط عمومی ایران در ۴ سال اخیر روند رو به بهبودی را طی کرده است، اما به علت کاهش ۷/ ۰ واحدی طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در مقایسه با دهه ابتدایی قرن ۲۱ وضعیت مناسبی ندارد. بر مبنای دادههای گزارش جهانی سلامت، شاخص نشاط عمومی در ایران طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ در حدود ۵/ ۰ واحد کاهش یافته است.

 

۴ آدر :  شناسایی ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

کرج-ایرنا- مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشورگفت: ۲۷ هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد حداقل پنج هزار نفر زن هستند.

 

به گزارش ایرنا، دکتر زهرا بیات جوزانی روز پنجشنبه در همایش روز جهانی ایدز در کرج بیان داشت : علاوه براین تعدادی نیز وجود دارد که به دلایل مختلف ، بیماری آنان هنوز پنهان مانده است.

 

وی با بیان اینکه تعداد بانوان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است اظهار داشت: باید به دنبال پیشگیری باشیم و در همین زمینه مراکز مشاوره ای فعال شده اند که به این افراد به صورت رایگان خدمات مشاوره، آموزش و داروارائه می دهند.

 

بیات گفت: در کشور ما بیشترین انتقال تزریقی است که بر این اساس باید به همسران این افراد معتاد نیز آگاهی لازم در خصوص رابطه جنسی ارائه شود.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در ایران انتقال ایدز از طریق فرآورده های خونی وجود ندارد اظهار داشت: به منظور فرزند آوری افراد مبتلا به ویروس ایدز مرکز تحقیقات ایدز این توانایی را دارد که شستشوی اسپرم را به سادگی انجام دهد و سال گذشته برای نخستین بار جنین دوقلو از والدین مبتلا به ایدز در کشور متولد شدند.

 

۴ آبان : بیش از هزار مدرسه فرسوده در استان تهران

 

تهران- ایرنا- مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: بیش از یک هزار مدرسه فرسوده با عمر بالای ۳۵ سال در این استان وجود دارد.

 

داریوش ورناصری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از یک هزار مدرسه دولتی استان تهران فرسوده هستند و نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

 

وی بیان کرد: تعدادی از مدارسی که خطرناک بوده را در گذشته از گردونه فعالیت خارج کردیم و در حال حاضر این مدارس فرسوده تهران خطرساز نیستند.

 

وی تاکید کرد: این مدارس فرسوده تنها در برابر زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه خطرساز هستند و نیاز است این مدارس نوسازی شوند.

 

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیمی از مدارس فرسوده استان تهران در کلانشهر تهران قرار دارد.

 

 آذر  : ۶۰ درصد اسکله‌های کشور غیرمجاز ، و ۳۲ درصد کالاهای وارداتی قاچاقند

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ آذر)‌ در مخالفت با رد تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یک سوم اقتصاد کشور درگیر کالاهایی است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و باید مبارزه با این پدیده از اولویتهای اول مجلس باشد.وی تصریح کرد: از حدود ۷۰ میلیارد دلار کالایی که وارد کشور می‌شود حدود ۲۲ میلیارد دلار  آن قاچاق است که باید فکری به حال آن کرد.نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس ادامه داد: طبق آمار سنواتی ۹۰ درصد کالای قاچاقی که وارد کشور می‌شود در اقتصاد کشور آوار می‌شود.فلاحت‌پیشه با بیان اینکه وضعیت مبارزه با قاچاق در ایران مناسب نیست، خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد اسکله‌ها در ایران غیرمجاز هستند که باید فکری به حال آنها کرد.وی با اعلام اینکه ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه کوله‌بری کالا وارد کشور شده است، گفت: در قبال هر یک میلیارد تومان حدود ۹ میلیون تومان به کوله‌برها دستمزد داده می‌شود.

 

۲ آذر : متروکه شدن ۴۰۶ روستا از ابتدای امسال

 

سلامت نیوز: حالا دیگر چند سالی می‌شود همه مسوولان در برهه‌های مختلف از مهاجرت روستاییان به شهر می‌گویند؛ مهاجرتی که حالا آنقدر به دلایل مختلف خشکسالی، نبود امکانات فرهنگی و رفاهی، مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری و فقر، نبود گاز و آب مناسب و… افزایش یافته که باعث شده برخی روستاها به کل خالی از سکنه و متروکه شوند.

 

به گزارش سلامت نیوز، طبق برآوردها، علت اقتصادی با ۵۴.۷درصد، اجتماعی و فرهنگی با ۲۵.۵ درصد، طبیعی و کشاورزی با ۱۳.۲ درصد، و جمعیت‌شناسی با ۶.۶درصد‌ به ترتیب بیشترین درصد علل مهاجرت را شامل می‌شوند. همه نظریات مهاجرت در زمینه روستا- شهر‌، اهمیت اقتصاد را در برانگیختن فرد برای مهاجرت برشمرده‌اند‌ بنابراین الگوی به دست آمده از تخصیص نسبت علل در گروه‌های چهارگانه ذکرشده دور از انتظار نیست. از سوی دیگر می‌توان گفت‌ بیشتر روستاییان از کمبودهای روستا رنج می‌برند. کمبودهایی در زمینه کار، درآمد، تسهیلات و… که از این میان ۵۰ درصد علل اقتصادی مهاجرت مربوط به کمبود تسهیلات، بیکاری و کمی درآمد است که خود گویای تمرکز عوامل دافعه در علل اقتصادی مهاجرت است. در واقع در علت اقتصادی مهاجرت عوامل جاذبه شهری به اندازه دافعه روستایی نتوانسته‌اند خود را نشان دهند.

 

در علل اجتماعی و فرهنگی مهاجرت از روستا به شهر به ترتیب عوامل دسترسی به آموزش (۳۳.۴ درصد)، عدم امنیت و اختلافات محلی (۱۸.۵درصد)، تبعیت از اقوام (۱۴.۸درصد) و امکانات ارتباطی و تردد به شهر (۱۴.۸درصد)، مسایل ناشی از اصلاحات ارضی و خالی شدن روستاها (۱۱.۱ درصد) و چشم و هم‌چشمی (۷.۴ درصد)‌، قرار دارند. دسترسی به آموزش نشان می‌دهد که مقاطع تحصیلی مختلف هنوز روستاها را کاملا پوشش نداده و روستاییان باانگیزه برای ادامه تحصیل مجبورند روستاهای خود را به مقصد شهر ترک کنند. شاخص‌های تبعیت از اقوام و تردد به شهر نیز اهمیت شبکه‌های مهاجرت در تحریک فرد به مهاجرت را نشان می‌دهد‌. مسایل ناشی از اصلاحات ارضی بر بافت جوامع روستایی تاثیر گذاشته و در بیشتر موارد روستاها را خالی از سکنه کرده است .

 

متروکه شدن ۴۶۰ روستا

 

 چندی قبل یکی از مسوولان قوه قضاییه با تاکید بر نقش موثر مشکل خشکسالی در مهاجرت از روستاها،‌ از متروکه شدن ۴۶۰ روستا از ابتدای امسال به‌دلیل خشکسالی خبر داده و عنوان کرده بود: در حال حاضر آب آشامیدنی دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ۶۸۰۰ نقطه از ایران با تانکر تامین می‌شود.این درحالی‌است که پیش از این خالی از سکنه شدن ۳۰ هزار روستا عنوان شده بود.

 

تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را دارند

 

 اهداف برنامه‌های تدوین‌شده، پیشگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینان عنوان شده است. در حالی که استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان دارای بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را دارا هستند. هم چنین دو عامل، موسوم به علل نزدیک و علل دور در وقوع حاشیه نشینی اثرگذار بوده است.

 

افزایش روند مهاجرت معکوس شهر به روستا

 

 این اظهارات در حالی است که دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران در تابستات گذشته در گزارشی از وضعیت شهرنشینی و مهاجرت داخلی در ایران، از جابه جایی حدود یک میلیون نفر در مرزهای کشور در سه سال گذشته و افزایش روند مهاجرت معکوس از شهر به روستا خبر داد.

 

در این گزارش بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و جمعیت شناختی و سلامت در ایران، شهرنشینی و مهاجرت داخلی از جمله عوامل تعیین‌کننده رشد و پویایی جمعیت در کشور عنوان شده است.

 

براساس این گزارش؛ در سه دهه گذشته سالانه به طور میانگین یک میلیون نفر در مرزهای کشور جابه‌جا شده‌اند که ۷۱ درصد این جمعیت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۸۰ درصد برسد.

 

همچنین با وجود اینکه مهاجرت از روستا به شهر در چهار دهه اخیر روند کاهشی داشته اما مهاجرت از شهر به شهر رواج بیشتری یافته و هم‌اکنون ایران شاهد افزایش روند مهاجرت معکوس است به طوری که مهاجرت از شهر به روستا ۱۵ درصد کل مهاجرت‌ها را شامل می‌شود و حجم مهاجرت از روستا به شهر ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

در این گزارش دلیل اصلی مهاجرت مردان در ایران، اشتغال و فرصت‌های اقتصادی و دلایل دیگر مهاجرت موضوعاتی مانند تحصیل، خدمت سربازی و دسترسی بهتر به مسکن و… عنوان شده است.

 

تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین حجم مهاجر کشور را دارند

 

 بر این اساس کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین حجم مهاجر کشور را در خود جای داده‌اند. به طوری که بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ حدود ۳۸۰ هزار نفر به تهران مهاجرت کرده‌اند اما استان‌های خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بالاترین نرخ مهاجرت منفی را داشته‌اند.

 

با این اوصاف به نظر می‌رسد بیشترین میزان مهاجرت از شهر به روستا به همان دلایل اقتصادی باشد که روز به روز بر حاشیه‌نشینان شهر می‌افزاید و این خود زنگ خطری هشداردهنده برای مسوولانی است که هنوز نتوانسته‌اند به اندازه کافی آنها را تامین و به آنها رسیدگی کنند.

 

۲ آدر : سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر شد

 

آمارها نشان مي‌دهد كه فاصله هزينه تفريحي و فرهنگي ۱۰‌ درصد خانوارهاي كشور در سال ۹۴ حدود ۶۰۰ برابر ۱۰‌ درصد پاييني كشور بوده است. اين آمارها همچنين نشان مي‌دهد كه خانوارهاي دهك پاييني كشور ۴ درصد از كل سبد هزينه‌يي خود را صرف بهداشت و درمان كرده‌اند.

 

 ۷۰درصد زير ميانگين هزينه‌ها

 

طبق اين گزارش، متوسط هزينه براي يك خانوار ايراني (متوسط هزينه دهك‌ها) حدود  ۳۵ميليون تومان در سال است كه اين ميزان هزينه را تنها سه دهك بالايي (هشتم، نهم و دهم) دارا هستند. اين بدين معناست كه ميانگين هزينه‌ها توزيع بسيار نابرابري دارد و ۷۰‌ درصد افراد جامعه زير اين ميانگين قرار دارند، به‌طور دقيق‌تر متوسط هزينه ميليوني خانوارهاي ايراني اگر  ۳۵ميليون‌ تومان شده است نه به خاطر اينكه اغلب خانوارها درآمدي مشابه به اين رقم دارند بلكه درآمد بالاي دو دهك بالايي كشور بوده كه ميانگين را افزايش داده است. در آمار توصيفي در اين‌گونه موارد سراغ يك شاخص دقيق‌تر كه توزيع را دقيق‌تر نمايان كند، مي‌روند. شاخص ميانه دقيقا به خاطر همين وضعيت‌ها به كار مي‌رود. ميانه در اينجا در ميان دو دهك مياني پنجم و ششم قرار دارد كه همان عدد 25ميليون تومان است. بنابراين مي‌توانيم حد وسط درآمد سالانه خانوارهاي ايراني را ۲۵ ميليون تومان درنظر گرفت كه بر اين اساس ۵۰‌ درصد افراد جامعه زير اين ميزان هزينه قرار دارند و  ۵۰‌درصد هم بالاتر از اين ميزان هستند.

 

سوري ادامه مي‌دهد: «بنابراين وقتي بخواهيم كل جامعه را توصيف كنيم ميانه گويا‌تر و واقعي‌تر است اما وقتي قرار باشد ميانگين و ميانه را در ميان دهك‌ها به‌كار‌ گيريم چون نابرابري كمتر است اين دو شاخص كمي، آنچنان به كار نمي‌آيد».

 

فاصله عميق دهك دهم با كل جامعه

 

يكي از موضوعات جالب‌توجه در جدول هزينه خانوارهاي كشور در سال ۹۴ اين است كه از ميانگين فاصله هزينه‌ها در ميان دهك اول تا نهم به‌طور متوسط 6ميليون تومان است اما وقتي دهك دهم را وارد اين محاسبه كنيم حدود دو برابر مي‌شود.

 

يعني فاصله ميان ده دهك هزينه‌يي ۱۱ ميليون تومان مي‌شود. اين به وضوح نه تنها نشان مي‌دهد كه چگونه ميانگين در اين‌گونه مواقع غيرواقعي است بلكه مي‌گويد كه دهك دهم فاصله بسيار زيادي با دهك‌هاي ديگر جامعه دارد. فاصله هزينه بين دهك نهم و دهم حدود  ۵۱ميليون تومان است، اين درحالي است كه دهك نهم با هشتم حدود  ۱۴ ميليون ‌تومان فاصله دارد. از دهك هشتم به پايين‌تر هم فاصله‌ها از ۹ ميليون تا  ۳ ميليون تومان در نوسان است.

 

فاصله طبقات در سبدهاي هزينه‌اي

 

آمار مربوط به بودجه خانوارهاي شهري در سال ۹۴ حاكي از اين است كه بيشترين دخل خانوار بخش مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها هزينه مي‌شود و بعد از آن بخش خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها بيشترين هزينه خانوارها را به خود اختصاص داده است. درخصوص ده دهك درآمدي كشور نيز اين موضوع صادق است اما در دهك دهم كشور حدود  ۳۴‌درصد كل هزينه‌ها در بخش مسكن مصرف شده در حالي كه دهك اول جامعه حدود  ۵۷‌درصد كل هزينه‌هاي خود را صرف اين بخش كرده‌اند. خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها دهك دهم ۱۷‌ درصد و دهك اول ۲۸‌ درصد از كل هزينه‌هاي آنها را تشكيل داده است. اين آمارها همچنين نشان مي‌دهد كه تنها  ۴‌درصد از كل هزينه‌هاي  ۷ ميليوني دهك دهم را بخش بهداشت و درمان به خود اختصاص داده است يعني ۳۲۹هزار تومان. درخصوص تفريح و امور فرهنگي نيز دهك اول ۴۱هزار تومان و دهك دهم ۲۶ميليون تومان هزينه كرده‌اند كه معادل فاصله‌يي  ۶۳۰برابري است.

 

توزيع جامعه در  ۱۵طبقه

 

يكي ديگر از جداول بودجه خانوار كه مرتبط با توزيع درآمد افراد جامعه است جدولي با عنوان «متوسط هزينه ناخالص سالانه يك خانوار براي گروه‌هاي مختلف هزينه در طبقات هزينه ناخالص» است. در اين جدول توزيع درصدي خانوارها براساس  ۱۵ طبقه هزينه‌يي توصيف شده كه در آن طبقه اول از هزينه صفر تا  ۴ميليون و ۹۸۱هزار تومان و طبقه پانزدهم از  ۳۶۴ ميليون و بيشتر تشكيل شده است. اين جدول نشان مي‌دهد كه  ۱/۷۶‌درصد خانوارهاي كشور در طبقه اول حضور دارند يعني هزينه در ميان صفر تاحدود 5ميليون تومان در سال دارند. ۰/۱‌درصد نيز از افراد جامعه در طبقه پانزدهم هزينه‌يي كشور قرار دارند.

 

اين جدول نشان مي‌دهد كه ۷۵‌ درصد خانوارهاي كشور از نظر ميزان هزينه‌هايي كه در طول يك سال دارند، در پنج طبقه (چهارم تا هشتم) قرار دارند. اين پنج طبقه از حدود  ۹ميليون تا ۵۰ ميليون‌ تومان قرار دارند يعني هزينه سالانه  ۷۵‌درصد خانوارهاي كشور در ميان اين دو رقم قرار دارد. به اين صورت كه در طبقه چهارم (۹ تا ۱۳ميليون) ۱۰‌درصد جمعيت، طبقه پنجم (۱۳ تا ۱۸ميليون) ۱۴/۵درصد، طبقه ششم (۱۸ تا ۲۵ميليون) ۱۷/۸درصد، طبقه هفتم (۲۵ تا ۳۶ ميليون) ۱۷/۱‌درصد و طبقه هشتم (۳۶ تا ۵۰ ميليون) ۱۳/۷‌درصد خانوارها قرار دارند. علاوه بر اين، ارقام حاكي است كه  ۶۲‌درصد خانوارها هزينه‌يي در ميان صفر تا  ۳۶ميليون تومان دارند. از طرفي در  ۳طبقه بالايي از اين  ۱۵طبقه، يعني خانوارهايي كه هزينه سالانه ۱۳۵ميليون و بيشتر در سال دارند حدود  ۱/۳‌درصد كل جمعيت ايران را دارند. البته معلوم نيست اين طبقه‌بندي ۱۵گانه بر چه اساسي انجام شده است چون فاصله ميان هر كدام از طبقات مساوي نيست. داوود سوري نيز به اين موضوع انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: «براي محاسبات آماري توزيعي بايد فاصله هر كدام از طبقات مساوي باشد تا بتوان از آن نتيجه‌يي واقعي‌تر استنتاج كرد اما اين جدول به‌دليل نداشتن اين خصيصه آنچنان قابل اطمينان نيست.»

 

سوري در پايان به اين موضوع كه گفته شده ۱۵‌درصد از قدرت خريد مردم در طول اين سال‌ها بازگشته، انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: «اين آمار به خوبي گوياي واقعيت است بنابراين نبايد به آمارهايي كه از آمال و آرزوها بر مي‌خيزد توجهي كرد چون اين آمار و ارقام شواهدي هستند كه نشان مي‌دهند مخارج خانوارها ۶ الي  ۷ ‌درصد افزايش داشته است درحالي كه تورم هم به‌طور متوسط در اين سال حدودا ۱۲ الي ۱۳‌درصد افزايش يافته است. اين آمارها گوياي اين واقعيت است كه سفره‌ها كوچك‌تر شده و هيچ شكي در اين نيست.» سوري تاكيد مي‌كند كه جامعه اقتصادي ما جامعه برابري نيست.

 

۲ آدر : تنها ۳۵ درصد زنان تحصیلکرده شاغلند

 

معصومه آقاپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتصابات جدید در دولت و به کارگیری زنان تحصیلکرده در مناصب بالای دولتی افزود: زنان تحصیلکرده ایران از قابلیتهای زیادی برخوردارند، این در حالی است که تنها ۳۵ درصد از زنان تحصیلکرده وارد کار می شوند و از این میزان فقط ۱۵ درصد در دستگاههای دولت است.

 

دبیر فراکسیون زنان و خانواده مجلس تاکید کرد: مابه التفاوت مرخصی شش ماهه و ۹ ماهه زایمان باید از سوی دولت پرداخت شود و این بار مالی زیادی را می طلبد. همچنین این رقم در بخش خصوصی باید از سوی کارفرما پرداخت شود و در اینجاست که مشکلات مادران شاغل بیشتر مشاهده می شود.

 

وی با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه حمایت از زنان بی سرپرست و بدسرپرست در اولویت قرار گرفته و این موضوعات در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است. امیدواریم با اجرای سرفصل عدالت جنسیتی در طول برنامه ششم، بخشی از مشکلات زنان از اقشار مختلف حل شود و آثار تصمیمات مسئولان در دولت و مجلس برای جامعه زنان کشور ملموس باشد.

 

۱ آذر : ایران در رتبه ۱۱۸ شاخص رفاه جهانی

یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که بر اساس آن مرفه‌ترین کشورهای جهان رتبه‌بندی کرده است.

 

به گزارش ایسنا، میزان پولی که یک کشور دارد یکی از عوامل رفاه به شمار می رود اما موسسه لگاتوم برای رتبه‌بندی خود عوامل زیادی را در نظر گرفته است. این موسسه ۱۰۴ متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و نحوه استراحت مردم بر مبنای روز به روز هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این متغیرها سپس به ۹ زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومتداری، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم شده‌اند.

 

این موسسه در تهیه شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ به بررسی ۱۴۹ کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. بر این اساس مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

ایران در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت که در مقایسه با رتبه ۱۰۶ از میان ۱۴۲ کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت.

 

بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه ۷۱)، سرمایه اجتماعی (رتبه ۷۴) و بهداشت و درمان (رتبه ۹۲) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی ۱۱۴ و در فضای کسب و کار ۱۱۴ بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود.

 

زیرشاخص کیفیت اقتصادی بر اساس باز بودن اقتصاد، شاخصهای اقتصاد کلان و پایه‌های رشد، فرصت اقتصادی و کارآمدی بخش مالی سنجیده می شود، در حالیکه زیرشاخص فضای کسب و کار، محیط کارآفرینی یک کشور، زیرساخت کسب و کار، موانع برای نوآوری و انعطاف پذیری بازار کار را می‌سنجد.

 

در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه ۱۳۹، عراق ۱۴۳ و افغانستان ۱۴۸ پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با ۷۰، ترکیه ۷۸، تاجیکستان ۱۰۰ و جمهوری آذربایجان با رتبه ۱۰۳ بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی ۲۰۱۶ ایستادند.

 

۱ آذر : بیش از ۸ میلیون ایرانی دیابت دارند

 

سلامت نیوز: رئیس انجمن دیابت گفت: در ۳۰ سال گذشته قریب ۶۰۰هزار نفر در کشور به دیابت مبتلا بودند که برآورد می‌شود امروزه بیش از ۸ میلیون نفر دیابت دارند که علیرغم حجم بالای اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های گروهی، بیش از ۵۰درصد آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، اسدالله رجب – رئیس انجمن دیابت با اشاره به اینکه رسانه‌های گروهی سهم قابل توجهی در آشنایی مردم با بیماری دیابت طی سال‌های اخیر داشتند، اظهار داشت: طی بررسی انجام شده در سال ۷۱، از ۱۷۶ مجله و روزنامه ادواری فقط ۶ خبر و مقاله در مورد دیابت منتشر شده بود؛ در حالی که امروزه اطلاعات بسیاری در مورد این بیماری و نشانه‌های ابتلا به آن در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود.

 

۱ آذر : بحران آب: کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها ، خالی بودن ۵۴ درصد سدها

 

در شرایط فعلی هر دو منبع آب کشور یعنی منابع آب سطحی و زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. موضوعی که موجب شده وزارت نیرو حتی به فکر واردات آب نیز بیفتد و به نظر می‌رسد که اگر اکنون چاره‌ای برای این بحران نشود در آینده نه چندان دور شاهد ایرانی خشک خواهیم بود.

 

به‌گزارش ایسنا، وضعیت آبی از ۲۰ سال اخیر تا کنون با یک روند نزولی روبرو بوده و در سال‌های اخیر نیز این شرایط وخیم‌تر شده است، به‌طوری‌که بر اساس آخرین گزارش وضعیت بارندگی کشور، میزان بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه تاکنون ۸۲ درصد در مقایسه با سال آبی گذشته کاهش داشته؛ همچنین وضعیت روان‌آب‌های کشور نیز در همین زمان با  ‌۳۶ درصد کاهش روبرو بوده است.

 

علاوه‌ بر این ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت ۲۹ آبان سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۱۲ میلی‌متر بوده و این در حالی است که حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ میلی‌متر و در متوسط درازمدت ۲۸ میلی‌متر ثبت شده است.

 

این مقدار بارندگی نیز نسبت به میانگین درازمدت ۵۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸۲ درصد کاهش داشته است. همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۹ آبان معادل ۱۹ میلیارد و ۷۷۶ میلیون مترمکعب تخمین زده شده است.

 

در این میان از بین حوضه‌های آبریز اصلی و شش گانه کشور حوزه آبریز دریای خزر با ۷۹ میلی‌متر بارش، بیشترین و حوضه آبریز مرزی شرق با صفر میلی‌متر بارش، کمترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

 

حداکثر بارندگی نیز در ایستگاه رامسر (ترکرود- آخوند) واقع در استان مازندران با ۴۴۴ میلی‌متر و حداقل بارندگی در ایستگاه بنرک واقع در استان خراسان جنوبی با ۰.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده همچنین ایستگاه‌های قوچان و چناران واقع در استان خراسان رضوی، اهواز واقع در استان خوزستان، آباده تشک واقع در استان فارس و خونیک علیا واقع در خراسان جنوبی، در مدت مذکور هیچ‌گونه بارشی را دریافت نکرده و میزان بارندگی برای آن‌ها عدد صفر گزارش شده است.

 

علاوه‌بر این از حجم روان‌آب‌های ورودی به سدهای کشور در مدت مشابه در سال قبل، سه میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده و بر اساس آخرین آمار درحال حاضر تنها ۴۶ درصد مخازن سدهای کشور در سال جاری پر است، ظرفیت کل مخازن سدهای کشور در سال جاری بالغ بر ۴۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.

 

البته وضعیت آبی به همین‌جا خلاصه نمی‌شود، چراکه منابع آب زیرزمینی نیز شرایط بحرانی دارند و به گفته مسوولان آبی وزارت نیروکسری مخازن آب زیرزمینی دردشت‌های کشور از مرز ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گذشته و این در حالی است که ایران ۸۵ درصد به آب های زیرزمینی وابستگی دارد. علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ تنها ۱۵ دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به بیش از ۳۵۵ دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده و این موضوع نیز بیانگر مرگ تدریجی آب های ایران است.

 

از سوی دیگر شاخص پایش آبی در ۲۱ استان کشور در وضعیت تنش آبی، تنش آبی شدید و کمبود آب است و تنها ۱۰ استان کشور در شاخص پایش آبی قابل تحمل قرار دارند، همچنین در حال حاضر سرانه آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر به هزارو ۶۰۰ متر مکعب رسیده است که این شرایط، فشار به آب‌های زیرزمینی را به دنبال دارد.

 

همچنین در سال های گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب استحصالی در کشور وجود داشته اما در شرایط فعلی این رقم به ۸۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته که این موضوع بیانگر کاهش ۲۵ درصدی میزان آب استحصالی کشوراست.

 

۲۹ آبان : سبد هزینه خانوار کارگری از ۳ میلیون تومان گذشت

 

غلامرضا عباسی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر سال کمیته‌های دستمزد برای بررسی وضعیت خانوارهای کارگری و رصد آخرین رقم هزینه و دستمزد در استانها تشکیل می‌شوند ولی تا وقتی که نتایج این بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی مورد بی اعتنایی شورای عالی کار باشد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

وی افزود: بر اساس آخرین گزارشها هزینه ماهانه خانوار کارگری در ماه به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و این در شرایطی است که حق مسکن و خواربار و سایر مزایای کارگران در سال ۹۵ هیچگونه افزایشی نداشته است.

 

او تاکید کرد: دستمزدی که برای جامعه کارگری پیش بینی می‌شود باید با خط فقر برابری داشته باشد و حداقل‌های زندگی کارگران را پوشش دهد.

 

این مقام مسئول کارگری همچنین درباره تعیین مزد منطقه‌ای گفت: اگر بخواهیم دستمزد منطقه‌ای را در کشور پیاده کنیم باید شاهد مهاجرت گسترده افراد به شهرها و کلان‌شهرها باشیم چون نیروهای کار به هوای گرفتن مزد بیشتر راه مهاجرت را در پیش می‌ِگیرند.

 

وی افزود: در حال حاضر مزد منطقه‌ای در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و کارگران از این شیوه تعیین مزد رضایت دارند ولی در ایران به دلیل آنکه هنوز زیرساختها و مهمتر از آن فرهنگ اجرای این شیوه به وجود نیامده نمی‌توانیم آن را پیاده کنیم و چنین مصوباتی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود.

 

به گفته عباسی به دلیل اختلاف مزد در یک منطقه با منطقه دیگر نیروی کار تصور می‌کند که برای مزد بیشتر باید راهی شهرهای بزرگ شود در حالی که از تورم و گرانی و هزینه‌های سنگین زندگی در کلان شهرها خبر ندارد و خود را گرفتار می‌کند

 

۲۹ آبان : مرگ ۴۴۷ کارگر در خراسان رضوی بر اثر حوادث کار در ۴ ماهه نخست امسال

 

براساس اخبار دریافتی ایلنا، در ۴ ماهه نخست امسال ۴۴۷ نفر در خراسان‌رضوی در اثر حوادث ضمن کار جان خود را از دست داده‌اند که این رقم، آمار بسیار بالایی است.

 

علیرغم اینکه میزان ساخت و ساز و اشتغال در سال جاری در خراسان رضوی کاهش یافته است، آمار تلفات جانی حوادث شغلی افزایش داشته که این مساله نگران‌کننده است.

 

فعالان کارگری، عدم ارائه آموزش صحیح به کارگران و فقدان تجهیزات ایمنی را دلیل بالابودن تلفات ناشی از حوادث کار می‌دانند.

 

۲۸ آبان : ارجاع «حدود ده هزار همسرآزاری» به پزشکی قانونی تهران در شش ماه

 

طبق تازه‌ترین آمار مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در شش ماه اول سال ۹۵، پرونده‌های ۲۲۴ مورد کودک‌آزاری و ۹ هزار و ۴۹۹ مورد همسرآزاری به این مرکز ارجاع شده ‌است.

 

آقای قادی پاشا این آمار را روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ارائه کرده، اما جزئیات این پرونده‌ها را مطرح نکرده است.

 

بر اساس این آمار، در تهران هر روز بیش از یک پرونده کودک‌آزاری و بیش از ۵۲ پرونده همسرآزاری به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

 

حبیب‌الله مسعودی، معاون سازمان بهزیستی، پیش از این اعلام کرده بود که از۶۵۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در سال گذشته،۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت این اورژانس بوده و هشت و نیم درصد از این تماس‌ها مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

 

بر اساس این آمار، در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تماس یعنی روزانه بیش از ۳۴ تماس با اورژانس اجتماعی درباره کودک‌آزاری در ایران گرفته شده است.

 

برخی از تحلیل‌گران فقر، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر و وجود خشونت در جامعه را از دلایل کودک‌آزاری در ایران اعلام می‌کنند.

 

روز ۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان‌ماه، روز جهانی پیشگیری از کودک‌آزاری و منع خشونت با کودکان است.

 

آقای قادی پاشا از ارسال ۹ هزار و ۴۹۹ پرونده به پزشکی قانونی در شش ماه اول امسال یعنی بیش از ۵۲ پرونده در روز خبر داده است.

 

این آمار در حالی بیان شده که مقامات سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته از حدود ۲۵ یا ۳۰ تماس روزانه با اورژانس اجتماعی درباره همسرآزاری در کل ایران خبر داده‌اند.

 

از جمله به گفته حبیب‌الله مسعودی، معاون سازمان بهزیستی، شش درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در سال گذشته یعنی ۹ هزار تماس مربوط به همسرآزاری بوده که با محاسبه این اعداد مشخص می شود، روزانه بیش از ۲۴ تماس با اورژانس اجتماعی کشور درباره همسرآزاری گرفته شده است.

 

بر اساس آمارها اکثر موارد همسرآزاری از سوی مردان و حدود سه درصد از همسر‌آزاری‌ها از سوی زنان انجام می‌شود.

 

۲۷ آبان : ابتلای سالانه ۹۲هزار ایرانی به سرطان

 

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: افزایش امید به زندگی، عوامل محیطی و تغییر سبک زندگی سه عامل افزایش سرطان در کشورند.

 

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در جهان گفت: چهار بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت تهدید کننده زندگی انسان محسوب می‌شوند.

 

وی در ادامه افزود: این چهار بیماری بزرگ‌ترین عامل مرگ انسان در جهان هستند؛ بطوریکه ۶۸ درصد یا ۳۸ میلیون از ۵۶ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۲ را از کل مرگ‌های غیرواگیر پیش از موعد در جهان، تشکیل می دهند که از کل این مرگ ها، ۲۷ درصد به سرطان مرتبط است.

 

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص میزان بروز سالیانه سرطان در جهان گفت: این میزان از ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ رسیده است و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید.

 

حریرچی در تشریح بروز سرطان در ایران گفت: در ایران سالیانه بیش از ۹۲ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند که سرطان‌های با بیشترین بروز در مردان شامل پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل پستان، پوست، روده بزرگ، معده و لوکمی است. سرطان‌های با بیشترین بروز در هر دو جنس نیز عبارتند از پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه.

 

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص بار سرطان در ایران خاطرنشان کرد: سرطان به طور مستقیم (مرگ) و غیر مستقیم (ناتوانی) موجب از دست رفتن ۴۵۰ هزار سال عمر در ایران می‌شود و متوسط سال‌های از دست رفته در اثر سرطان به ازای هر نفر در ایران ۲۱ سال است.

 

وی افزود: هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان در سال است که ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به درمان است. هزینه دارودرمانی سرطان در ایران حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که معادل ۱۵% کل هزینه های داروی کشور که بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان است، خواهد شد.

 

به گفته حریرچی، از کل هزینه دارودرمانی سرطان در ایران، ۸۳% یا حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت می‌شود که ۶۳% سهم بیمه و۲۰% سهم یارانه وزارت بهداشت است که با سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان، می‌توان حدود ۱۲۰۰ میلیلارد تومان در سال ذخیره کرد

 

۲۷ آبان : سازمان بهزیستی : ۱۲ تا ۱۳ میلیون حاشیه‌نشین داریم

 

منبع: تسنیم : رئیس سازمان بهزیستی کشور به وجود ۱۲ تا ۱۳ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور اشاره کرد و گفت: ساماندهی و کنترل حاشیه‌نشینی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های بهزیستی است.

 

میهن امروز– انوشیروان محسنی در حاشیه همایش علمی کاربردی مدیران ستادی و معاونان پشتیبانی سازمان بهزیستی در مشهد اظهار داشت: کلانشهر مشهد و ساماندهی معضل حاشیه‌نشینی آن از برنامه‌های جدی سازمان بهزیستی است که در این راستا برنامه پنج ساله تعریف شده است.

 

وی ادامه داد: سالانه حداقل ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و ارائه خدمات در حاشیه شهر مشهد اعتبار نیاز است.

 

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در این راستا برپایی ۲ پایگاه خدمات سلامت اجتماعی، ارائه یک وعده غذای گرم در حاشیه برخوردار، پرداخت هزینه شهریه مهدهای کودک سه دهک پایین جامعه و سامانه کاهش آسیب و طلاق از جمله خدماتی است که هم اینک در حاشیه شهر مشهد ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲٫۵ میلیون زن سرپرست خانوار در سطح کشور زیر پوشش خدمات حمایتی این سازمان قرار دارند، افزود: همسران یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از این زنان سرپرست خانوار فوت شده‌اند.

 

محسنی ادامه داد: شوهران ۳۵۰ هزار نفر از این زنان نیز ازکارافتاده یا زندانی هستند، ۲۵۰ هزار نفر آنها طلاق گرفته‌اند و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز دختران مجردی هستند که به صورت خودسرپرست زندگی می‌کنند.

 

۲۷ آبان : بخاری‌های نفتی در مدارس/ جان ۲ میلیون دانش آموز در خطر است

 

به گزارش سلامت نیوز : بر اساس آمار اعلام شده از سوی آموزش وپرورش هنوز ۸۴ هزار کلاس درس با بخاری گرم می‌شوند یعنی اگر ظرفیت هر کلاس را ۲۴ دانش آموز در نظر بگیریم در زمستان امسال جان بیش از ۲ میلیون دانش آموز در خطر است.

 

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور می‌گوید: ابتدای امسال ۱۰۴ هزار کلاس با بخاری تامین حرارت می‌شدند که خوشبختانه تا پایان مهر ۲۰ هزار کلاس دیگر با بخاری خداحافظی کرده و اکنون ۸۴ هزار کلاس درس هم‌چنان در سرما با بخاری سر می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه در مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، می‌افزاید: ۱۵ درصد کلاس‌های مدارس با بخاری گرم می‌شوند و ۸۵ درصد به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

 

رئیسی می‌گوید: ۴۸۰ میلیارد تومان برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون ۳۵ درصد آن محقق شده است که اگر صددرصد این مبلغ محقق می‌شد تمام مدارس کشور امسال با بخاری نفتی خداحافظی می‌کردند.

 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور می‌افزاید: تا پایان امسال ۵۰ هزار کلاس درس نیز با بخاری نفتی خداحافظی می‌کنند اما راه اندازی سیستم گرمایشی استاندارد برای ۳۴ هزار کلاس باقی مانده نیازمند تحقق بودجه و گازرسانی است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©