Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ برابر با  ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵  برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۵)

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کارتن‌خواب‌ها بین استفاده از گرمخانه‌ و مرگ در خیابان، دومی را انتخاب می‌کنند/ از هر ۱۰۰ معتاد تنها ۲۰ نفر درمان می‌شوند

 

افزایش شیوع “سرطان چشم” در کودکان/ آلودگی هوا از عوامل احتمالی

 

زاد و ولد در حاشیه شهرها بیش از مناطق مرکزی است/ کودکان ۱۲ ساله را به عقد مرد ۳۰ ساله در می آورند

 

۴۳ هزار ازدواج دختربچه های ۱۰ تا ۱۵ ساله / ۲ هزار کودک بیوه در کشور

 

ضرر روزانه حوادث کارگری ۱۵۰ میلیارد تومان است

 

رئیس پلیس راه از مرگ بیش از ۳۴۰۰ نفر در تصادفات جاده ای در زمستان گذشته خبر داد

 

واردات قانونی خودرو به ایران چقدر است؟

 

جمعیت استان تهران: ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزارنفر

 

هر ساله حدود ۱۰۰ کودک مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران متولد می‌شوند

 

بیکاری در روستاها ۷۰ درصد جمعیت در شهرها و تنها ۳۰ درصد در روستاها

 

۱۰ دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

 

جمع‌آوری ۳۰۰۰ کودک متکدی/ مخالفت قوه‌قضاییه با حضور ناجا برای جمع‌آوری این کودکان

 

گزارش بانک جهانی از مهاجرت کارگران/ جدول مهاجران ایرانی در کشورهای جهان

 

سازمان بهزیستی: ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر مبتلا به ایدز در ایران

 

مرگ روزانه ۴۹ نفر در جاده‌های کشور

 

مرگ خاموش ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در ايران

 

خشونت علیه زنان در آینه آمار و ارقام بین‌ المللی

 

معضل بیکاران تحصیل‌کرده؛ شاخص کارآفرینی ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در قعر جدول

 

شوری آب ۱۰۰ روستای ارومیه

 

۲۲ آذر : کارتن‌خواب‌ها بین استفاده از گرمخانه‌ و مرگ در خیابان، دومی را انتخاب می‌کنند/ از هر ۱۰۰ معتاد تنها ۲۰ نفر درمان می‌شوند

 

داریوش محمدی مجد در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ضرورت رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها در فصل سرما گفت: در حال حاضر در وضعیت اضطراری فصل سرما هستیم و برای کاهش مرگ و میر کارتن‌خوابان باید فکری کرد. بالای ۹۰ درصد  ازکارتن‌خوابان تهرانی معتاد هستند و در این فصل تنها دو انتخاب دارند یعنی  یا باید به گرمخانه بروند یا اینکه در فضای بیرون در اثر گرما جان خود را از دست بدهند  که معمولا مورد دوم را انتخاب می‌کنند و مصرف مواد از مردن برایشان مهمتراست.

 

محمدی مجد  با بیان اینکه برخی از معتادان نمی‌دانند که دراثر مصرف بیشتر مواد دمای بدنشان پایین آمده و جانشان را از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: معتادانی که ناشی‌تر بوده و تازه کارتن‌خواب شده‌اند فکر می‌کنند در این شب‌های سرد با مصرف مواد گرم می‌شوند لذا میزان مصرف خود را افزایش می‌دهند این درحالی است که  مصرف بیش از حد مواد باعث افت فشار خون، یخ‌زدگی زود هنگام و مرگ و میر می‌شود.

 

وی با تاکید براینکه تجربیات جهانی و داخلی به ما می‌گوید که از هر ۱۰۰ معتاد تنها ۲۰ نفر به زندگی بدون مواد رو می‌آورند و درمان می شوند در حالیکه ۸۰ نفر دیگر مواد برایشان مهم است، خاطرنشان کرد:  در بحث مداخله در آسیب‌های اجتماعی بخصوص کارتن خوابی بایستی کاملا واقع‌بین بود تا از فاجعه‌های جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

 

۲۲ آذر : افزایش شیوع “سرطان چشم” در کودکان/ آلودگی هوا از عوامل احتمالی

 

رییس بیمارستان طرفه با اعلام افزایش شیوع “سرطان چشم” در کودکان، آلودگی هوا را از عوامل احتمالی این مسئله برشمرد.

 

وی با اشاره به اینکه مراجعان ما از طیف‌های سنی مختلفی هستند، گفت: اکثر این بیماران را کودکان تشکیل می‌دهند. ما مسئولان را متقاعد کردیم تا این مرکز به یک مرکز چشم‌پزشکی باکیفیت تبدیل شود. باید توجه داشت که یک اتاق عمل چشم نزدیک به ۲ میلیارد هزینه دارد تا پزشکان بتوانند باکیفیت کار کنند. همه هزینه‌های اتاق‌های عمل ما با کمک‌های مردمی و مسئولان تامین می‌شود. اکنون ما می‌توانیم مدعی باشیم که بهترین خدمات چشم پزشکی را در داخل کشور به بیماران ارئه می‌دهیم.

 

رییس بیمارستان طرفه خاطرنشان کرد: در روز حدود هفتصد و پنجاه بیمار در بیمارستان طرفه ویزیت می‌شوند که از سراسر کشور به ما مراجعه می‌کنند. باتوجه به استقبال مردم، در بیمارستان مرکز آموزشی ایجاد کردیم که با حضور تمام وقت اعضای هیات علمی در حال آموزش به دانشجویان هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با این ساختار نمی‌توانیم جوابگوی مراجعان باشیم، با توجه به استقبال مردم بایدبه فکر گسترش بیمارستان باشیم، زیرا ما مراجعان خارج از کشور هم داریم. به صورت میانگین در ماه ۵۰ تا ۷۰ بیمار خارجی به بیمارستان طرفه مراجعه می‌کنند که تحت نظر پزشکان ایرانی درمان می‌شوند.

 

وی آلودگی هوا را از دلایل احتمالی افزایش شیوع سرطان چشم در کشور برشمرد و گفت: شیوع این بیماری در کشور با توجه با آلایندهای موجود در اطفال رو به افزایش است. ما با کمترین نرخ موجود، بیماران را درمان می‌کنیم. اگر بیماران برای معالجه سرطان چشم به دیگر مراکز مراجعه کنند باید ۲۰ میلیون تومان بپردازند، ولی در بیمارستان ما با ۱۰۰ هزار تومان درمان می‌شوند. در حال حاضر از هر سیصد هزار نفر چهار الی پنج نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

۲۱ آذر : زاد و ولد در حاشیه شهرها بیش از مناطق مرکزی است/ کودکان ۱۲ ساله را به عقد مرد ۳۰ ساله در می آورند

 

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا رحیمی در همایش بررسی ازدواج کودکان گفت: روند تولید مثل و تولد فرزندان درحاشیه شهرها بسیار بیشتر از مناطق مرکزی است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در سالهای آینده جوانان ما بیشتر از مناطق حاشیه‌ای باشند.

 

وی ادامه داد: بسیاری از این کودکان می‌سوزند زیرا برای آنها که در سن کودکی مجبور به ازدواج می شوند نمی‌توان از کلمه ازدواج استفاده کرد زیرا این کودکان در واقع معامله می‌شوند؛ برای مثال خانواده برای تهیه خانه، دختر ۱۲ ساله خود را به عقد مردی ۳۰ ساله در می آورد.

 

جدیدترین آمار از ازدواج کودکان در ایران

 

۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بوده و همچنین آنکه در سال ۹۴ بیش از پنج درصد ازدواج‌ها در سنین کمتر از ۱۵ سالگی ثبت شده؛ این در حالیست که این آمار تنها آمار ازدواج‌های ثبت شده در دوران کودکی است.

 

وی ادامه داد: پژوهش جمعیت امام علی (ع) در خصوص ازدواج کودکان در میان اقوام مختلف ایران ، تابستان و پاییز ۹۵ در ۱۷ استان کشور بر روی بیش از ۵۰۰ مورد کودکی که تجربه ازدواج در سنین پایین داشته‌اند انجام شده است.

 

دبیر سمینار ازدواج کودک ادامه داد: این پژوهش در استان‌های قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، ایلام، اصفهان، هرمزگان، البرز، کرمانشاه، کرمان، زنجان و همدان انجام شده است و موارد مورد مطالعه در آن زنان و مردان کمتر از ۳۵ سالی که قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند، بودند.

 

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه است.

 

وی در خصوص آمار و ارقام ازدواج کودکان در ایران نیز اظهار کرد: ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی بوده و طبق تازه‌ترین آمار ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور بر اساس آمار ۹ ماهه اول سازمان ثبت احوال ایران در سال ۹۴ اعلام شد که بیش از ۵ درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشته یعنی ۲۸ هزار و ۲۴۲ نفر قبل از رسیدن به ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند و بیش از ۲۰۴ هزار ازدواج دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در این دوره از سال ثبت شده است.

 

کهرام ادامه داد: بر اساس آمار رسمی ثبت شده بیشترین آمار ازدواج و طلاق کودکان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، زنجان، تهران، همدان و مازندران است.

 

وی در خصوص علل ازدواج کودک در ایران نیز بر اساس این پژوهش اظهار کرد: ارزش‌های سنتی و مذهبی در راستای حفظ آبرو و شرف خانوادگی در زمینه فرهنگی در راستای سیستم پدرسالاری از عوامل موثر بر ازدواج کودکان در ایران محسوب می‌شود.

 

وی در خصوص پیامدهای جسمی ازدواج کودک نیز تصریح کرد: افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن در سنین نوجوانی، فشار زیاد برای بارداری، حاملگی و سایر بیماری‌های مرتبط با HIV مثبت، افزایش آسیب پذیری در برابر انزوای اجتماعی، بلوغ زودرس، سوء تغذیه، شاخص و توده بدنی پایین، قد کوتاه، لگن باریک، زایمان طولانی، خونریزی شدید، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم خانواده و … نیز از پیامدهای جسمی ازدواج کودکان محسوب می‌شود.

 

دبیر سمینار ازدواج کودک در خصوص پراکندگی قومیتی ازدواج کودک در ایران نیز اظهار کرد: این مسئله ۱۵ درصد در میان اقوام ترک، ۴٫۵ درصد در اقوام کرد، ۳٫۸ درصد در اقوام لر، ۱۵ درصد فارس، ۴٫۵ درصد لک، ۸٫۵ درصد بلوچ، ۸ درصد عرب، ۲٫۵ درصد سیستانی، ۴٫۷ درصد هزاره، ۸ درصد پشتو، ۱۰ درصد تاجیک،‌ ۱۲ درصد مازنی، ۲٫۵ درصد ازبک، ۰٫۵ درصد گیلک و ۰٫۵ درصد در میان سایر اقوام پراکندگی دارد.

 

کهرام در خصوص شیوع جنسیتی ازدواج کودک در ایران اعلام کرد: فراوانی ازدواج کودک در ایران ۳۵ درصد در میان مردان و ۶۵ درصد در میان زنان است و از نظر میزان سواد نیز  ۳۷٫۵ درصد آنها بی سواد، ۳۷٫۵ درصد کمتر از سیکل، ۲۲ درصد کمتر از دیپلم و ۳ درصد بالاتر از دیپلم هستند.

 

دبیر سمینار ازدواج کودک در خصوص میزان درآمد این افراد نیز اظهار کرد: ۶۹٫۵ درصد آنها میزان درآمد ماهیانه‌شان در صورت شاغل بودن کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۲۷ درصد بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان، و ۳٫۵ درصد بیش از یک میلیون تومان است.

 

وی در خصوص وضعیت تاهل آنها نیز گفت: ۸۲ درصد این افراد همچنان متاهل، ۵ درصد مطلقه، ۵ درصد دارای همسر فوت شده، ۴ درصد همسر رها کرده، ۲ درصد همسر از کار افتاده و ۲ درصد همسران زندانی هستند.

 

وی در خصوص سن ازدواج در این افراد نیز تصریح کرد: ۲۵٫۵ درصد بین ۱۱ تا ۱۳ سال، ۵۵ درصد بین ۱۴ تا ۱۶ سال، ۱۸ درصد بین ۱۷ تا ۱۸ سال و ۲ درصد کمتر از ۱۰ سالگی ازدواج کرده‌اند.

 

دبیر سمینار ازدواج کودک در خصوص وضعیت اعتیاد در میان آنها نیز گفت: ۷۸ درصد این افراد دارای پدر معتاد، ۱۶ درصد دارای مادر معتاد و ۶ درصد دارای والدین معتاد بوده‌اند.

 

وی دلایل ازدواج این افراد را نیز تصریح کرد: ۶۸ درصد این افراد به علت سنت‌های قومی، ۲ درصد به علت اعتیاد، ۹ درصد فقر، ۱۷ درصد علاقه و ۱۱ درصد بنا به سایر علل مجبور به ازدواج در کودکی شده‌اند.

 

دبیر سمینار ازدواج کودک در خصوص رضایت این افراد از سن ازدواجشان نیز گفت: ۴۰ درصد این افراد اصلا از سن ازدواج خود راضی نبودند، ۱۱ درصد خیلی کم، ۱۲ درصد کم، ۱۳ درصد تا حدودی، ۱۷ درصد زیاد و ۷ درصد خیلی زیاد از ازدواجشان در سن کودکی راضی هستند.

 

وی در خصوص سابقه سقط جنین این افراد نیز گفت: ۸۰ درصد آنها سابقه سقط مکرر نداشته و ۲۰ درصد نیز سابقه سقط داشتند؛ همچنین آنکه ۵۶ درصد از این افراد از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کرده و ۴۴ درصدشان نیز از این وسایل استفاده نکرده‌اند؛ علاوه بر آن ۱۱ درصد از این افراد ازدواج قبل از بلوغ داشته، ۷۴ درصد ازدواج بعد از بلوغ و ۱۵ درصد ازدواج همزمان با بلوغ را تجربه کرده‌اند.

 

کهرام در خصوص میزان تجربه خشونت‌های خانگی در این افراد نیز اظهار کرد: ۴۷ درصد این افراد دارای تجربه کوفتگی، ۲۱ درصد جراحت، ۵۳ درصد شکستگی و ۳ درصد نقص عضو شدند؛ این در حالیست که ۵ درصد از آنها اختلاف سنی ۱۵ تا ۴۰ سال، ۱۰ درصد اختلاف سنی ۱۰ تا ۱۵ سال و ۸۵ درصد اختلاف سنی کمتر از ۱۰ سال را تجربه کرده‌اند.

 

۲۱ آذر : ۴۳ هزار ازدواج دختربچه های ۱۰ تا ۱۵ ساله / ۲ هزار کودک بیوه در کشور

 

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بررسی ازدواج کودکان از سوی جمعیت امام علی (ع) با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه مدنی برگزار شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تناقض موجود میان سن قانونی برای انجام برخی مسئولیت های اجتماعی و پایین بودن سن قانونی ازدواج در ایران، گفت: اگر یک دختر برای نخستین بار بخواهد ازدواج کند، تا هر سنی حتی ۴۰ سالگی نیازمند اجازه ولی است، اما قانون این اجازه را می دهد که پدر حتی در سنین زیر ۱۳ سالگی دختر خود را به ازدواج فردی درآورد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ هزار ازدواج دختربچه های ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور داریم که از این تعداد ۲ هزار دختربچه و پسربچه از همسر خود جداشده یا بیوه شده اند.

 

اعزازی اضافه کرد: اگر فکر کنیم آمار ازدواج دختران در روستاها بیشتر است، این غلط است؛ زیرا بیش از نیمی از ازدواج کودکان در شهرها رخ می دهد.

 

این جامعه شناس افزود: مسئله ازدواج در سنین پایین به همان اندازه که برای دختران آسیب دارد، برای پسرها هم مشکل آفرین است اما مشکلات جسمانی و اجتماعی برای ازدواج دختران در سنین پایین بیشتر است.

 

اعزازی با اظهار نگرانی از افزایش آمار ازدواج کودکان در کشور گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ تعداد ازدواج کودکان ۱۰ هزار مورد افزایش داشت و طلاق آنها هم روند افزایشی دارد.

 

دلایل ازدواج کودکان

 

وی خاطرنشان کرد: هیچ تحلیل کیفی در زمینه ازدواج کودکان وجود ندارد اما آداب و رسوم محلی، ناآگاهی والدین و عوامل خارجی همچون نبود مدرسه در مناطق محروم از جمله دلایل ازدواج کودکان است.

 

اعزازی گفت: داده های روان شناسی و پزشکی به ما می گوید که کودک تا ۱۵ سالگی در حال رشد بدنی است و درگیر تغییرات هورمونی که موجب تغییرات رفتاری می شود. حال ما از این کودک می خواهیم که جنینی را در بدن خود بزرگ کند و در ازدواج کودکان نقش همسری، مادری و اجتماعی همزمان برای کودک تعریف می شود.

 

اعزازی ادامه داد: در پاره ای موارد، ازدواج کودکان برای رهایی از فقر خانواده انجام می شود که در این زمینه نقش دولت حائز اهمیت است زیرا کودک نباید قربانی بی توجهی خانواده و دولت شود.

 

۷۰۰ میلیون نفر در جهان در سنین کودکی ازدواج کرده اند

 

وی افزود: بر اساس آمار بین المللی از هر سه دختر در کشورهای در حال توسعه یک نفر در سنین کودکی ازدواج می کنند. به طوری که ۷۰۰ میلیون نفر در جهان در سنین کودکی ازدواج کرده اند.

 

نیجر بالاترین آمار ازدواج کودکان را در جهان دارد

 

احمدنیا افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۵، کشور نیجر با ۷۶ درصد آمار ازدواج کودکان، بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است و کشورهایی همچون چاد، مالی و هند در رتبه های بعدی قرار دارند. این در حالی است که ایران با ۱۷ درصد آمار ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در وضعیت نسبتاً بدی قرار دارد.

 

در ادامه این همایش، ثریا عزیزپناهی فعال حقوق کودکان با بیان اینکه همه ما در مقابل محدودیت های فردی مسئول هستیم، گفت: مهاجرت روستائیان به شهر از عوامل تشدید کننده حاشیه نشینی است و بر اساس آمار رسمی ۱۱ میلیون حاشیه نشین در ایران وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه آمار غیر رسمی حدود ۱۴ میلیون حاشیه نشین در کشور را تائید می کند، افزود: در متن مناطق شهری با حاشیه نشینی مواجه هستیم.

 

رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان، خاطرنشان کرد: وجود ۱۰ میلیون بی سواد مطلق در کشور و همچنین ۱۰ میلیون کم سواد، آمار خطرناکی است و این آمار ارتباط مستقیمی با میزان ازدواج کودکان دارد.

 

شکاف درآمدی در ایران یکی از دلایل ازدواج کودکان در سنین پایین است

 

عزیزپناهی شکاف درآمدی در ایران را یکی دیگر از دلایل ازدواج کودکان در سنین پایین دانست و گفت: در حالی که حداقل حقوق کارگران حدود ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، حداقل نیاز یک خانواده در ماه ۳ تا ۴ برابر این رقم است.

 

وی با اشاره به آمار رسمی بیکاری در کشور گفت: این آمار در برخی شهرستان ها و استان های محروم به بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد می رسد.

 

این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه سابقه قانونگذاری در زمینه ازدواج به ۸۲ سال پیش بر می گردد، گفت: در آن زمان سن ۱۵ و ۱۸ سال برای ازدواج دختران و پسران در نظر گرفته شده بود و تاکید شده بود سن ازدواج نباید به کمتر از ۱۳ و ۱۵ سال برسد. این قانون در سال ۴۶ و ۱۳۵۳ اصلاح شد و سن ازدواج برای دختران و پسران ۱۸ و ۲۰ سال در نظر گرفته شد. اما پس از آن سن قانونی ازدواج کاهش یافت.

 

۱۹ آذر : ضرر روزانه حوادث کارگری ۱۵۰ میلیارد تومان است

 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی٬ «ضرر» روزانه ناشی از حوادث کارگری به اقتصاد ایران را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ اکبر شوکت روز پنجشنبه، ۱۸ آذر، در ساری گفت که آمار حوادث کارگری در ایران «بالاست» و باید با «ارتقا آموز‌ش‌ها» این حوادث را کاهش داد.

 

آقای شوکت از مرگ هزار و ۳۰۰ کارگر در سال ۱۳۹۲ در بخش ساختمانی خبر داد و افزود «نرخ مرگ‌و‌میر در فضای شغلی در ایران، ۴۰۰ درصد بالاتر از کشورهای پیشرفته است.»

 

این اظهارت در شرایطی مطرح شده که براساس اعلام سال ۱۳۹۳ دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، ۷۰ درصد کارگران ایرانی در سال ۱۳۹۳ زیرخط فقر قرار دارند.

 

رحمت‌الله پورموسی، در آن زمان یکی از تبعات کمبود دستمزد کارگران در ایران را افزایش حوادث کاری اعلام کرده و گفته بود در سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۹۹۰ کارگر جان خود را از دست دادند.

 

۱۷ آذر : رئیس پلیس راه از مرگ بیش از ۳۴۰۰ نفر در تصادفات جاده ای در زمستان گذشته خبر داد

 

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد در تلفات جاده ای کشور در زمستان سال ۱۳۹۴ ، سه هزار و ۴۸۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سرتیپ دوم تقی مِهری ، علت اصلی وقوع این تلفات راسرعت بالای رانندگان اعلام کرد.

 

رئیس پلیس راه ایران همچنین گفت که در هفت ماه اول امسال ۲۸۸ نفر کمتر از مدت مشابه سال گذشته در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

 

پژوهشکده بیمه مرکزی ایران سال گذشته اعلام کرد که در میان ۱۹۰ کشور جهان ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده ها را دارد.

 

۱۵ آذر : واردات قانونی خودرو به ایران چقدر است؟

 

تابناک نوشت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال جاری، هشت دستگاه پورشه باکستر مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ایران وارد شده‌اند که همگی حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی سی است.

 

این خودروها ساخت آلمان است و از این طریق به ایران وارد شده است.

 

در بخشی از این گزارش همچنین عنوان شده که ۲۸ دستگاه پورشه ماکان نو با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از طریق همین کشور آلمان به ایران وارد شده‌ است که در مجموع قیمت خودروهای وارد شده بیش از سه میلیون دلار است.

 

در این گزارش آمده است یک دستگاه اتومبیل سواری مرسدس بنز E۳۰۰ مدل سال ۲۰۱۶ به رنگ خاکستری تیره متالیک، شش سیلندر بنزینی با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی با تودوزی چرمی نیز در همین مدت با مجوز وزارت امور خارجه به قیمت ۴۸ هزار دلار به ایران وارد شده است.

 

به طور کلی آلمان یکی از مهم‌ترین صادرکننده خودروهای لوکس به ایران است. عمده خودروهای وارداتی شامل مرسدس بنز، بی‌ام‌دبلیو، لکسوس و پورشه است.

 

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودرو از مبادی قانونی به کشور وارد شده است که ارزش آن به ۹۴۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۱۹ دلار می‌رسد.

 

۱۵ آذر : جمعیت استان تهران: ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزارنفر

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: با بررسی نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵، جمعیت این استان حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

 

به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری آئین اختتامیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهرستان قرچک در جمع خبرنگاران افزود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ با بهره گیری از ۵ هزار نیرو در دو مرحله اینترنتی و مصاحبه حضوری در استان تهران برگزار شد که با اجرای بازبینی های مورد نیاز، نتیجه قطعی سرشماری استان تهران تا پایان ماه جاری اعلام می شود.

 

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته قبل از اجرای سرشماری ، جمعیت استان تهران در حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده بود که با جمع بندی نتایج اولیه ، این جمعیت در حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

 

وی جمعیت شهرستان های استان تهران را بیش از ۵ میلیون نفر اعلام کرد.

 

وی با اشاره به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستان قرچک گفت: بر اساس برآورد اطلاعات سال ۹۰ ، جمعیت شهرستان قرچک ۲۴۰ هزار نفرپیش بینی شده بود که با بررسی نتایج اولیه این سرشماری ، جمعیت این شهرستان بالغ بر ۲۵۸ هزار نفر خواهد بود.

منبع: ایرنا

 

۱۴ آذر : هر ساله حدود ۱۰۰ کودک مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران متولد می‌شوند

 

بی بی سی

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هر سال حدود ۱۰۰ کودک مبتلا به اچ‌آی‌وی_ایدز در ایران متولد می‌شوند.

 

به گزارش ایرنا، آقای گویا در حاشیه همایش روز جهاین ایدز در وزارت بهداشت گفت: “سال گذشته ۱۸۰ هزار زن باردار تحت مراقبت قرار گرفتند و از این تعداد در شش استان برای ۱۵۶ هزار زن باردار آزمایش ایدز گرفته شد و مشخص شد که ۶۰ نفر از این زنان به عفونت ایدز مبتلا هستند.”

 

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از میان این زنان ۳۴ هزار نفر زایمان داشتند که ۹۳ درصد آنها با انجام مراقبتهای بهداشتی، آموزش های شیردهی و زایمان کنترل شده و واکسیناسیون برای نوزدان و ارائه به موقع دارو، فرزند سالم به دنیا آوردند.

 

آقای گویا همچنین با اشاره به افزایش میزان شیوع ایدز در ایران گفت: “بیشترین گروهی که درگیر این عفونت هستند افراد گروه سنی ۲۵تا ۳۴ سال و افراد گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال هستند.”

 

۱۴ آذر : بیکاری در روستاها ۷۰ درصد جمعیت در شهرها و تنها ۳۰ درصد در روستاها

 

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت در شهرها و تنها ۳۰ درصد در روستاها متمرکز و ساکن هستند بنابراین اگر دولت بخواهد منابع کلان اشتغال را به روستاها ببرد باید در این مورد تجدید نظر کند.

 

وی نبود کار در روستاها و گسترش بیکاری را دلیل اصلی مهاجرت به شهرها عنوان کرد و گفت: بسیاری از جوانان که به دلیل داشتن کشاورزی ناچیز یا اشتغال به کارهای فصلی بیکار شده و در جستجوی کار به کلان شهرها می‌آیند حتی کارگران ساختمانی که در گوشه و کنار پایتخت می‌بینیم ۸۰ درصد از روستاها و نقاط محروم هستند.

 

به گفته این مقام مسئول کارگری نرخ بیکاری در روستاها کلافه کننده و شرایط زندگی به دلیل وضعیت آب و هوایی و فقدان امکانات رفاهی، بهداشتی، ‌درمانی و آموزشی سخت و دشوار شده است از این رو روستاییان چاره کار را در کوچ کردن به شهرها می‌ بینند و با خالی شدن روستا از سکنه بسیاری از شغل‌ها از جمله کشاورزی هم به نابودی می‌رود.

 

وی با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی، گفت: مجوز برداشت این مبلغ کلان برای کمک به اشتغال روستایی اقدام بسیار خوبی است ولی باید با هوشیاری کامل و شناسایی روستاهای مستعد اشتغال صورت پذیرد و قبل از هر چیز زیربناها و زیرساختهای روستاها مورد سنجش قرار گیرد.

 

اصلانی گفت: افرادی که از روستاها کوچ کرده و در کلان شهرها سکنا گزیده‌اند دیگر به بازگشت فکر نمی‌کنند مگر آنکه اتفاق بزرگی رخ دهد زیرا فرزندان آنها مشغول تحصیل هستند و از شرایط زندگی بهتری به لحاظ امکانات پزشکی و تحصیل برخوردارند.

 

۱۳ آذر : ۱۰ دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای تسنیم، درحالی که بازار کار با سیل تقاضاهای شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی روبه‌رو است و وضعیت بیکاری رو به روز رو به وخامت است مشاهده می‌کنیم که هیچ فرماندهی در اشتغال وجود ندارد.

 

چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود هزار جوان فارغ التحصیل بیکار آماده ورود به بازار کار است، اما به‌دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آنها بیکاری‌های طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند.

 

اما بررسی‌های کارشناسان بازار کار حاکی از این است که چند دلیل در بحرانی شدن بازار کار تحصیل‌کرده‌ها اثرگذار است.

 

ــ جمعیت دارای تحصیلات عالی بعد از انقلاب ۱۴ برابر شد که این میزان برای مردان حدود ۱۰ برابر و برای زنان ۲۳ برابر است؛ اما ظرفیت‌های بازار کار به‌عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار کار پیشرفت نکرده است.

 

ــ جامعه برای جستجوی بهتر کار از سطح تحصیلات کاردانی در دهه ۶۰ به‌سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دهه ۹۰ حرکت کرده است. این مسئله علاوه بر اینکه سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال را تغییر می‌دهد، شاغل شدن افراد را پیچیده‌تر می‌کند، این موضوعی مزید بر علت است.

 

ــ طی یکی دو دهه گرایش شدیدی به برخی رشته‌ها مانند بازرگانی، حقوق، مهندسی، رشته‌های گروه بهداشت و پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی، علوم تربیتی و… شکل گرفت که نتیجه آن انباشت تقاضا برای کار برای فارغ التحصیلان این رشته‌ها، دشوارتر شدن ورود به بازار کار و در نتیجه دامن زدن به بیکاری کارجویان جوان است.

 

ــ آمارها نشان می‌دهد تمایل به تحصیل در برخی از این رشته‌ها به‌صورت تصاعدی و چشمگیر افزایش یافته است، به‌عنوان نمونه متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه بهداشت و پزشکی ۱۷ برابر شده، اما بازار کار برای این بخش وجود ندارد.

 

ــ با وجود بی‌میلی بیشتر فارغ التحصیلان به تحصیل در برخی رشته‌ها مانند زیرگروه‌های خدماتی، اما نرخ بیکاری افراد فارغ التحصیل در این رشته‌ها از سال ۶۵ تا ۹۰ کاهش یافته و در سال‌های گذشته این رشته‌ها از بازار کار بهتری برخوردار شده‌اند، بنابراین نامتوازن بودن تحصیل در رشته‌های مختلف نیز دلیلی بر مسئله‌دار شدن اشتغال کارجویان تحصیل‌کرده است.

 

ــ به‌دلایل نامعلوم نرخ مشارکت اقتصادی افراد دارای تحصیلات عالی از ۶۸/۹درصد در سال ۶۵ به  ۴۸درصد در سال ۹۰ کاهش یافته که معنای آن بی‌برنامگی درصد قابل توجهی از افراد تحصیل‌کرده درباره آینده خود است. عدم مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز یکی از علت‌های مهم در بیکاری دانشجویان است.

 

ــ بیکاری افراد دارای تحصیلات عالی در فاصله سال‌های ۶۵ تا ۹۰ به‌میزان ۴ برابر شده است؛ با این حال دانشگاه‌ها همچنان به روند جذب دانشجو ادامه می‌دهند و صف متقاضیان ورود به دانشگاه هم برقرار است، همچنین شاید زمان آن رسیده باشد که بخش قابل توجهی از تحصیلات پس از دیپلم متوسطه به‌سمت رشته‌های فنی و مهارت آموزی سوق پیدا کند.

 

۱۲ آذر : جمع‌آوری ۳۰۰۰ کودک متکدی/ مخالفت قوه‌قضاییه با حضور ناجا برای جمع‌آوری این کودکان

 

فرماندار تهران با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و ظرفیت محدود بهزیستی در این شهرستان، از تلاش برای بهره بیشتر بهزیستی از اعتبارات اجتماعی شهرداری تهران در بودجه سال ۹۶ خبر داد.

 

فرماندار تهران تاکید کرد: نزدیک به ۳۰۰۰ نفر ظرفیت حضور در سامان‌سراها ایجاد شده است که پذیرای افراد کارتن خواب است. همچنین دو همراه سرا در مناطق ۳ و ۶ توسط شهرداری تهران ساخته شده است تا همراهان بیمارانی که از شهرستان ها به تهران می آیند و امکان رفتن به هتل و مسافرخانه ندارند در این محل ها اقامت داشته باشند.

 

فرماندار تهران در تشریح روند جمع آوری متکدیان نیز گفت: حدود ۳۰۰۰ کودک متکدی در سطح شهر تهران در قالب این طرح جمع آوری شده‌اند. همچنین تاکنون نزدیک به ۱۰۰ کودک متکدی جمع آوری شده در این طرح به اداره بهزیستی شهرستان تهران تحویل داده شده اند. از مجموع  کودکان متکدی شناسایی شده، ۲۰۰۰ نفر از اتباع سایر کشورها هستند.

 

وی افزود: درحالی شاهد وجود این کودکان در شهر تهران هستیم که بهزیستی از ظرفیت کمی برای نگهداری این کودکان برخوردار است به طوری که در حال حاضر این اداره از ظرفیت نگهداری تنها ۲۰۰ کودک برخوردار است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر شمار متکدیان بزرگسال شهر تهران به شدت کاهش یافته و معضل وجود کودکان متکدی در پایتخت به دلایل عنوان شده ادامه دارد.

 

۱۲ آذر : گزارش بانک جهانی از مهاجرت کارگران/ جدول مهاجران ایرانی در کشورهای جهان

 

گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که میزان مهاجرت کارگران ایرانی در سال ۲۰۱۳ با رشد ۲۳.۹ درصدی به بیش از یک میلیون و ۶۰۴ هزار نفر رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، «کارگر مهاجر» به همه مهاجران بین‌المللی که شاغل، یا «بیکار در جستجوی اشتغال» در کشور دیگری هستند، اطلاق می‌شود. طبق آمار سال ۲۰۱۳ سازمان بین‌المللی کار، ۱۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر مهاجر در جهان وجود دارد که آنها ۴.۴ درصد از کل کارگران جهان را تشکیل می‌دهند. در این بین، تعداد کارگران خانگی مهاجر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ برآورد شده است.

 

همچنین بر مبنای گزارشی که بانک جهانی ارائه داده است، در سال ۲۰۱۰ تعداد یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۱۷۳ کارگر ایرانی به سایر کشورها مهاجرت کردند که این میزان با رشد ۲۳.۹ درصدی، در سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۵۰ نفر افزایش یافته است.

 

اما طبق آمار رسمی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد کارگران مهاجر در حال افزایش است! شواهد موجود حاکی از آن است اگر استانداردهای سازمان بین‌المللی کار درخصوص دستمزدها و رفتار برابر، عملی شوند کارگران مهاجر نمی‌توانند جایگزین کارگران محلی شوند.

 

البته برای کارگران مهاجر، حمایت‌های دستمزدی، ایمنی و بهداشت شغلی و همچنین کنوانسیون حکومتی مربوط به بازرسی کار، دستورالعمل‌های خاص مهاجرت از سوی سازمان بین‌المللی کار مانند مهاجرت برای کنوانسیون اشتغال، مهاجرت برای توصیه‌نامه اشتغال، کارگران مهاجر و توصیه‌نامه کارگران مهاجر تدوین شده است. علاوه بر این، کارگران مهاجر و اعضای خانواده‌های آنها توسط اسناد بین‌المللی حقوق بشر سازمان ملل که همه افراد را صرف‌نظر از ملیت آنها شامل می‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند. یکی از این ابزار، کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق تمام کارگران مهاجر و اعضای خانواده‌های آنها است که از سال ۲۰۰۳ اجرایی شد.

 

روایت آماری از توزیع مهاجران ایرانی در کشورهای جهان

 

آمار سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد امارات با ۴۱۲ هزار و ۴۰۰ مهاجر ایرانی بیشترین مقصد ایرانیان است و بعد از آن، ایالات متحده آمریکا با ۳۹۳ هزار و ۴۱۴ مهاجر ایرانی دومین مقصد ایرانیان است.

 

برآورد توزیع مهاجران ایرانی در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۳- بانک جهانی

 

کشور     ۲۰۱۳   کشور     ۲۰۱۳

 

آرژانتین ۲۰۸     پاراگوئه ۲۷

 

کانادا     ۱۰۸۶۳۲           ارمنستان            ۸۹۲۹

 

پرتقال    ۲۱۱     کلمبیا     ۱۱۵

 

آروبا      ۵          پورتوریکو          ۱۹

 

کویت     ۴۶۴۱۹ استرالیا  ۳۶۰۹۰

 

پرو        ۶۸        کنیا        ۱۹۶

 

السالوادور          ۱۸        ترکیه     ۱۹۱۸۷

 

کوبا       ۲          استونی   ۲۵

 

تاجیکستان          ۱۰۰۹   کاستاریکا           ۱۴۲

 

ایسلند    ۵۹        تایلند      ۱۹۴۲

 

ایرلند     ۹۳۳     جزایر فارو          ۸

 

گواتمالا  ۱۸        ایتالیا     ۱۳۵۱۱

 

جمهوری چک      ۷۷۵     گینه       ۳۹

 

اردن      ۸۳        جمهوری دومینیکن           ۹۶

 

لتونی     ۲۳        اسلواکی ۵۱

 

مصر      ۱۷۰     لهستان   ۲۴۸

 

اسلوونی ۱۱۵     جزایر کیمن         ۱۵

 

لیبی       ۴۰۴     آفریقای جنوبی     ۴۸۷

 

چین       ۱۱۴۱   لیتوانی   ۲۶

 

اسپانیا    ۵۳۴۶   دانمارک ۱۳۷۲۷

 

لوکزامبورگ        ۲۴۶     اوکراین  ۹۰۸

 

رومانی   ۱۱۵۵   مجارستان           ۲۲۱۱

 

امارات متحده عربی          ۴۱۲۴۰۰           روسیه   ۱۹۴۹

 

مالتا      ۲۳        آمریکا   ۳۹۳۴۱۴

 

ژاپن      ۶۰۷۷   مالزی    ۹۸۱۷

 

اتریش    ۱۵۱۱۰ مکزیک  ۳۱۴

 

اوروگوئه            ۴۸        موناکو   ۷۶

 

آلمان     ۱۵۸۹۰۱           نیوزلند   ۳۰۸۱

 

اکوادر    ۲۸۰     انگلستان            ۷۵۵۵۳

 

سوئد     ۶۷۲۱۱ نروژ      ۱۵۸۷۶

 

سوئیس  ۹۲۱۸   بلژیک    ۷۱۲۸

 

شیلی     ۱۰۱     ونزوئلا   ۷۵

 

عراق     ۱۵۶۱۱ فرانسه   ۲۳۰۶۵

 

هند        ۱۷۳۷   برزیل     ۵۴۲

 

فلسطین  ۵۳۲۳۶ هلند       ۱۷۳۷

 

بلغارستان           ۲۷۸     فیلیپین    ۵۹۰

 

یونان     ۳۳۳۵   فنلاند     ۵۱۱۷

 

قبرس     ۱۴۱۷   پاکستان  ۶۰

 

پاناما     ۷۴        قطر       ۳۰۰۰۰

 

در همین زمینه، گِشواد منشی‌زاده، کارشناس روابط کار در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است: مهاجرت نیروی کار در شرایط رکود، طبیعی است و آن دسته از نیروی کار که شرایط مهاجرت را داشته باشند، قطعا به این موضوع فکر می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در گذشته بیشتر نیروی کار ایرانی به کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس مهاجرت می‌کردند؛ اما طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش روابط دیپلماتیک حجم مهاجرت نیروی کار به این کشورها همچون سابق نیست.

 

منشی‌زاده تاکید کرد: بنابراین اگر سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال وجود نداشته باشد، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با مشکل مواجه می‌شود و در مقابل اشتغال موجود نیز با رکود مواجه خواهد شد.

 

۱۱ آذر : سازمان بهزیستی: ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر مبتلا به ایدز در ایران

 

ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است؛ این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی در بدن میزبان بوده که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموما قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می شود.

 

رضازاده یادآور شد: در دهه ۷۰ HIV مثبت با سرعت در ایران در حال گسترش بود؛به طوریکه در آن دهه هر سال نسبت به سال گذشته آمار شناسایی مبتلایان جدید ده‌ها برابر می‌شد. به همین دلیل برنامه کاهش آسیب در کشور ارائه و توسط وزارت بهداشت،سازمان بهزیستی و سازمان زندان‌ها تدوین و گسترش یافت؛ پس از گذشت حدود ۷ سال از نیمه دوم دهه ۸۰ شاهد آن بودیم که تعداد مبتلایان کاهش یافت تا جایی که در حال حاضر شاهد سیر نزولی ابتلا به ایدز در کشور هستیم؛ به طوریکه هر سال شناسایی‌ها نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد.

 

وی در ادامه در خصوص آمار شیوع ویروس HIV مثبت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مبتلا به ایدز در جهان و ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر  مبتلا به ایدز نیز در ایران حضور دارند.

 

رضازاده در ادامه با تاکید بر آنکه کارتن‌خواب‌ها بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به HIV هستند، ادامه داد: در استان تهران نیز ۱۵ مرکز گذری کاهش آسیب (DIC) وجود دارد که سال گذشته حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ معتاد را تحت پوشش خود قرار داده و همچنین ۱۲ مرکز شبانه (شلتر) نیز در این استان وجود دارد که حدود ۴۱۰۰ نفر تحت پوشش آنها هستند؛ علاوه بر آن ۲۶ تیم سیار نیز در استان تهران حضور داشته که حدود ۱۶ هزار نفر تحت پوشش خدمات آنها هستند.

 

وی ادامه داد: سه شلتر، سه مرکز گذری کاهش آسیب (DIC) و همچنین سه تیم سیار نیز به طور ویژه برای زنان در استان تهران فعالیت کرده که در مجموع ۶۲۰۰ زن را تحت پوشش خدمات خود داشته و خدمات پیشگیری از ایدز را به آنها ارائه می دهد.

 

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر حدود شش باشگاه مثبت در تهران، دو باشگاه مثبت در فارس وجود داشته و همچنین استان‌های کرمان، مشهد، یزد، اصفهان و … نیز از جمله استان‌های دارای این مراکز هستند. و به طور کلی ۳۰۰۰ نفر تحت پوشش ۳۲ باشگاه مثبت ایدز سازمان بهزیستی کشور هستند.

 

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه  اظهار کرد: در حال حاضر آمار تجمعی مبتلایان به ایدز در کشور ۳۱ هزار و ۹۵۰ نفر است. این در حالیست که در این آمار تعداد افراد فوت شده لحاظ نمی‌شود. به این ترتیب در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر تحت پوشش خدمات حمایتی سازمان بهزیستی هستند اما باید بدانیم که برخی از این افراد اصلا نیازی به این حمایت‌ها ندارند.

 

رضازاده تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها از مجموع افراد مبتلا به ایدز حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نیازمند دریافت حمایت‌های اجتماعی هستند؛ به این ترتیب بهزیستی، کمیته امداد و وزارت رفاه باید حدود ۱۵ نفر از این افراد را تحت پوشش حمایت‌های خود قرار دهد که در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر آنها تحت پوشش هستند؛ البته باید بدانیم کمیته امداد به علت ابتلای فرد به ایدز وی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد بلکه به علت عوارض ناشی از ابتلا همچون فقر این افراد را تحت پوشش خود می‌گیرد.

 

وی در خصوص نسبت زنان و مردان مبتلا به ایدز  نیز اظهار کرد: نسبت ابتلا به ایدز زنان به مردان در ایران یک به ۱۰ است در حالیکه این نسبت در دنیا برابر بوده اما در ایران نیز به سمت یکی شدن و برابری آمار ابتلا در دو جنس می‌رویم به طوریکه بر اساس آمار سه ماهه اخیر، حدودا ۴۰ درصد مبتلایان زن و ۶۰ درصد آنها مرد بوده‌اند اما در آمار تجمعی که از قبل وجود دارد، نسبت ابتلا یک به ۱۰ است.

 

وی در پایان گفت: در حال حاضر نگران افزایش میزان شیوع  و انتقال ویروس HIV مثبت از طریق روابط جنسی و به تبع آن افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز در کشورهستیم.

 

۱۰ آذر : مرگ روزانه ۴۹ نفر در جاده‌های کشور

 

به گزارش ایسنا، با وجود تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در طول سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی و دیگر سازمان‌های ذیربط برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای به کار بسته‌اند، همچنان راه‌های ایران یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان به شمار می‌رود. این در حالی است که از سال ۸۴ تاکنون آمار تلفات جاده‌ای ایران روند کاهشی پیدا کرده اما همچنان با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

 

طبق آمارهای رسمی در طول یک سال نزدیک به ۱۸ هزار ایرانی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. عواملی مانند خطای انسانی راننده‌ها، وضعیت خطرناک جاده‌ها و نبود اهرم‌های نظارتی لازم در برخی مسیرها اصلی‌ترین شاخص‌هایی هستند که میزان تلفات جاده‌ای ایران را به شکل قابل توجهی بالاتر از نرخ جهانی قرار داده‌اند.

 

تفکیک این میزان تلفات به تعداد روزهای سال نشان می‌دهد در جاده‌های ایران در طول ۲۴ ساعت ۴۹ ایرانی کشته می‌شوند. عددی که نسبت به آنچه در حادثه برخورد دو قطار به یکدیگر اتفاق افتاد همچنان یک کشته بیش از این حادثه دارد.

 

هرچند داغ سنگین مرگ ۴۸ ایرانی در تصادف اخیر قطارها هرگز فراموش نخواهد شد اما تصادف هزاران خودرو در طول سال با یکدیگر و مرگ نزدیک به ۱۸ هزار نفر در طول یک سال داغی بزرگتر است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد. داغی که تنها با برنامه‌ریزی‌های کلان و پیگیری‌های جدی همه جانبه تسکین خواهد یافت.

 

۹ آدر : مرگ خاموش ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در ايران

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت:  بر اساس آمار سالانه بیش از ۲ هزار نفر در اثر بی دقتی در استفاده از سیستم های گرمایشی دچار مسمومیت می شوند که به مرگ  ۲۰۰تا  ۳۰۰ نفر منجر می‌شود. در پنج ماه نخست امسال نیز ۱۹۳ مورد یعنی ۹ درصد مرگ ناشی از منوکسید کربن از سازمان پزشکی قانونی کشور به ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم رسیده است و این تعداد نسبت به مشابه سال گذشته (۱۴۱ نفر) رشد ۳۷ درصد داشته است.

 

از سال ۱۳۹۰ تا پنج ماه نخست ۱۳۹۵، به ترتیب ۹۶۵، ۶۹۷، ۸۲۸، ۶۲۶، ۶۲۶ و ۱۹۳ مورد مرگ ناشی از این گاز کشنده بدون رنگ و بو در کشور گزارش شده است که بالا‌ترین آمار مرگ در سال‌های اخیر مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده است.

 

براساس گفته های یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ایلنا در سال ۱۳۹۱ به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مرگ ناشی از منوکسید کربن به ۶۹۷ نفر کاهش پیدا کرد و تعداد مراجعات مسمومیت با منوکسید کربن در مراکز بیمارستانی لقمان حکیم ۷۳ نفر (۵/۰ درصداز کل مراجعات)، بهارلوی تهران ۱۳۲ نفر (۸/۳ درصد)، امام رضای مشهد ۶۳ نفر (۶/۰ درصد)، نور و علی اصغر اصفهان ۲۲ نفر (۶/۰ درصد) و بیمارستان‌های مرجع اهواز همچون گلستان، سینا، رازی و ابوذر ۳۷ نفر (۷/۰ درصد)، گزارش شده است.

 

به آن قاتل خاموش می‌گویند؛ در اثر ناقص سوختن کربن به وجود می آید. نام علمی‌اش CO است و سالانه حدود 2 هزار نفر در کشور با این گاز مسموم می شوند. این گاز سمی، بی رنگ و بو است و برای همین به قاتل نامرئی نیز شهرت دارد. انسان در اثر استشمام   کربن منوکسید دچار خواب آلودگی می شود. بررسی های علمی نشان داده است که در خون انسان ۵ درصد کربن مونوکسید وجود دارد که در اثر افزایش آن به ۴ برابر یعنی بالغ بر ۲۰ درصد نتیجه‌ای جز مرگ انسان ندارد. میل ترکیبی کربن مونوکسید با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است. از علامت های استشمام گاز منوکسید کربن که فرد مسموم دچار آن می شود می توان به دردهای شکمی، حالت تهوع، خواب آلودگی و سردرد و سرگیجه است و در بین افراد سنین مختلف، نوجوانان و سالمندان بیش از سایرین دچار مسمومیت با این نوع گاز می شوند. به دلیل بی رنگ و بی‌بو بودن این گاز، انسان به هیچ وجه متوجه استشمام آن نمی شود.

 

۹ آذر : خشونت علیه زنان در آینه آمار و ارقام بین‌ المللی

 

منبع : روزنامه وقایع اتفاقیه

در گزارش بخش زنان سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ آمده است، احتمال بروز افسردگي و سقط جنين در زناني که تحت سوءاستفاده‌ جنسي يا فيزيکي از طرف شريک زندگي خود قرار مي‌گيرند دوبرابر ديگران بوده و همچنين احتمال ابتلا به ایدز در اين زنان يک‌و‌نيم برابر بقيه است.

 

براساس تحقيقي در هند در سال ۲۰۱۲، ۹۲ درصد زنان در مدت زندگي خود، نوعي از خشونت جنسي را در مکان‌هاي عمومي و ۸۲ درصد خشونت‌هاي کلامي جنسي را تجربه کرده‌اند. امروزه، ۷۰۰ ميليون نفر از زنان در جهان، در سن کودکي (زير ۱۸ سال) ازدواج کرده‌اند.

 

بيش از يک‌سوم اين زنان، در سن زير ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند. حداقل ۱۲۰ ميليون زن و دختر در جهان، يک‌بار در زندگي خود مورد تجاوز جنسي يا اعمال جنسي همراه با اجبار و زور قرار گرفته‌اند. متأسفانه اکثر اين تجاوزات توسط همسر يا شريک جنسي قبلي صورت گرفته است. بيش از نيمي از قربانيان قاچاق انسان، زنان بالغ هستند. اين آمار با احتساب قاچاق دختران، به ۷۰ درصد مي‌رسد. بر‌اساس آمار ثبت‌شده، دو‌سوم کودکان قاچاق‌شده دختر هستند.

 

دراين گزارش آمده است، حداقل ۱۱۹ کشور قوانين در مورد خشونت خانگي دارند. ۱۲۵ کشور قوانين در مورد آزار جنسي و ۵۲ کشور نيز قوانيني درباره تجاوز زناشويي‌ها تصويب کرده‌اند؛ با اين حال، حتي زماني که قوانين وجود داشته باشد، هميشه همه‌چيز مطابق با استانداردهاي بين‌المللي درباره منع خشونت عليه زنان اجرا نمي‌شود. باتوجه به اطلاعات موجود، کمتر از ۴۰ درصد از زنان قرباني خشونت از ديگران درخواست کمک مي‌کنند. اين کمک‌ها غالبا از خانواده و دوستان دريافت مي‌شوند و عده‌ بسيار کمي از کمک‌هاي پليس و سازمان‌هاي بهداشتي استفاده کرده و فقط حدود ۱۰درصد از اين زنان، براي پيگيري قانوني به پليس مراجعه مي‌کنند. بر‌اساس آمار در اتحاديه اروپا، ۳۴ درصد از زناني که درگير مشکلات سلامتي يا معلوليت‌هاي جسمي هستند، قرباني خشونت خانگي مي‌شوند؛ درحالي که اين آمار براي ديگر زنان، حدود ۱۹درصد است.

از طرفي اين گزارش تأکيد مي‌کند که دسترسي به اطلاعات در مورد خشونت عليه زنان، به‌طور قابل‌توجهي در سال‌هاي اخير افزايش يافته است. از سال ۱۹۹۵، بيش از صد کشور، حداقل يک‌بار به اين موضوع و چگونگي حمايت از زنان خشونت‌ ديده پرداخته‌اند. نتايج يک نظرسنجي نشان داد که در دوره بين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴، ۴۴ کشور و در دوره بين سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، ۸۹ کشور جهان مطالعات بيشتري را درباره وضعيت زنان خشونت‌ديده داشته‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد حداقل ۴۰ کشور تغييراتي را در قوانين خود براي منع خشونت عليه زنان در مدت اين دو نظرسنجي (فاصله بين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴) انجام داده‌اند.

 

همچنين بررسي‌هاي مرکز پزشکي‌قانوني در سال ۱۳۸۱ در ايران نشان مي‌دهد که بيش از نيم ميليون نفر از زنان مراجعه‌کننده به اين مرکز در مدت دو سال‌و‌نيم پيش از مراجعه، قرباني خشونت خانوادگي بوده‌اند. بر‌اساس يک پيمايش ملي که در  ۸۲مرکز استان کشور در سال ۱۳۸۳ انجام شد، ۶۶درصد زنان ايراني، از ابتداي زندگي مشترکشان، حداقل يک‌بار مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

 

۸ آذر :معضل بیکاران تحصیل‌کرده؛ شاخص کارآفرینی ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در قعر جدول

 

به گزارش خبرنگار مهر، انتقاد به تربیت دانشجویان بدون مهارت تازگی ندارد؛ انتقادی که مسئولان ذیربط و در راس آن وزارت کار بارها به آن اعتراف کردند. طبق آمار رسمی ارائه شده سالانه حدود ۹۰۰ هزار دانشجو فارغ التحصیل می شود که حدود ۶۵۰ هزار نفر از این تعداد متقاضی جدید کار هستند. علاوه بر این طی ۵ سال آینده، سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به جمعیت جویای کار اضافه می‌شوند؛ این آمار را امیر باقری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده است.

 

نکته قابل تامل اینکه، جمعیت متقاضی شغل در بین فارغ التحصیلان حدود ۳ برابر سایر متقاضیان بازار کار است و این، مسئله اصلی دولت شده، یعنی «اشتغالزایی با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی».اما نکته دیگر اینکه مسئولان امر، بی مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی را یکی از علل افزایش بیکاری در قشر تحصیل‌کرده می دانند و علت این بی مهارتی را، نظام آموزشی عنوان می‌کنند.

 

روی دیگر سکه عدم انگیزه جوانان خلاق برای کارآفرینی است که این عدم انگیزه را می‌توان در آمارهای بین‌المللی جستجو کرد. آمارهای بین‌المللی نشان از آن دارد که شاخص کارآفرینی ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در قعر جدول قرارداد و رتبه کشورمان در این بخش چهاردهم در بین ۱۵ کشور است!

 

وی با بیان اینکه جوانان فارغ التحصیل پس از پایان دوره دانشجویی در مهارت ضعف دارند گفت: این، یک موضوع غیر قابل انکار است چراکه دانشگاه‌ها غالبا به آموزش نظام آکادمیک بسنده می‌کنند و در آموزش مهارت متمرکز نیستند. این مقام مسئول افزود: نکته دیگر اینکه نظام برنامه ریزی، سیاستگذاری و اجرایی کشور مبتنی بر سازوکارهای کارآفرینی نیست و در مقابل این سیاست‌ها مبتنی بر سازوکارهای دولتی و شبه دولتی است.

 

تسهیل ورود به دانشگاه‌ها قطعا با کاهش کیفیت آموزش‌های عملی رابطه مستقیم دارد. هر چند رتبه علمی ایران در بخش فارغ التحصیلان مهندسی، پنجم است اما خروجی اشتغال جوانان به کیفیت این رتبه ارتباطی ندارد و متاسفانه امروز اشتغال جوانان فارغ التحصیل به مساله ای حاد برای دولت مبدل شده است.

 

۶ آذر : شوری آب ۱۰۰ روستای ارومیه

 

ارومیه- ایرنا- مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه گفت: منشاء آب شرب ۱۰۰ روستای این شهرستان، شور شده که اقدامات لازم برای جایگزینی منابع آب این روستاها در دستور کار است.

 

صابر خسروزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در اثر خشکسالی های اخیر و خشک شدن دریاچه ارومیه، ۴۰ منبع تامین آب روستایی به سمت شوری رفته که موجب شوری آب این روستاها شده است.

 

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل، تامین آب شرب مورد نیاز این روستاها را از دیگر منابع و مجتمع های آبرسانی همجوار برنامه ریزی کرده ایم.

 

خسروزاده اظهار کرد: در این راستا تاکنون با جایگزین کردن منشاء آب ۲۰ روستا، مشکل تامین آب شرب ۵۲ هزار و ۳۱۷ نفر جمعیت از روستاییان حاشیه نشین دریاچه ارومیه رفع شده است.

 

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه گفت: در صدد هستیم با انجام عملیات جایگزینی منشاء آب، مشکل تامین آب شرب دیگر روستاها را نیز رفع کنیم.

 

شهرستان ارومیه دارای ۶۰۸ روستاست که از این تعداد ۷۸ درصد از آب آشامیدنی برخوردار بوده و۷۲

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©