Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ فوريه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ فوريه ۲۰۱۷
Gmail

ایران در آئینه آمار(۲۲۸)

دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان الکل در ایران زن هستند

 

۶۰ درصد از واردات ایران در اختیار تنها پنج کشور

 

۹۰ درصد گوشی‌های بازار قاچاق است/ سود ۳۵۰ میلیون دلاری قاچاقچیان

 

سالانه ۱۰۰هزار ابتلا به سرطان در ایران

 

تنزل ۶پله ای ایران در توسعه دولت الکترونیک/جدول کشورهای برتر جهان

 

هزاران بلوچ ایرانی از داشتن شناسنامه هم محروم‌اند

 

تنها «۳۰۰ هزار نفر» از معلولان ایران مستمری می‌گیرند

 

محیط زیست: امسال بیش از ۳ هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی در آتش سوخت

 

افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال ۱۳۹۵

 

۲۷ درصد کاهش نسبت ازدواج به طلاق در چهار سال گذشته

 

ایران: صادرات نفت ما از ۳ میلیون بشکه فراتر می‌رود

 

۲۳ درصد کارکنان شاغل عسلویه اعتیاد دارند

 

مرگ ۱۶ نفر در استان کردستان بر اثر حوادث کاری در نه ماه

 

روزانه سه هزار کانتینر کالا قاچاق به ایران وارد می‌شود

 

اعدام ۸۷ نفر در ماه ژانویه؛ هر ۹ ساعت یک اعدام

 

افزایش سرطان در ایران

 

وجود ۱۳ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در ایران

 

سهم هزینه‌‏های مسکن در بودجه خانوار در باز‌ه‌‏ای ده ساله ۸\۱ درصد افزایش یافته است.

 

مرگ ۲هزار و ۳۶۱ تن براثر مصرف مواد مخدر ازابتدای فروردین تا پایان آذرماه

 

پرندگان مهاجر به ایران؛ سالانه ۴٫۵ میلیون می آیند، ۱٫۵ میلیون شکار می شوند

 

هر ساله ۱۰ هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

 

 

 

۲ اسفند : ۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان الکل در ایران زن هستند

 

سلامت نیوز: «در سال ۹۱ سند ملی الکل در کشور معرفی شد که بر اساس آن بیش از یک میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند. مصرف‌کنندگان الکل در ایران ۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند. البته، به‌طورکلی در جهان مسمومیت با الکل در مردان بیشتر از زنان است. با این اوصاف با توجه به ۳۰ درصد مصرف‌کننده زنی که در کشور وجود دارد، هنوز هیچ زنی به مرکز ترک اعتیاد الکل مراجعه نکرده است».

 

با وجود این‌که در کشور ما مصرف مشروبات الکلی ممنوع است، اما همچنان افرادی هستند که به‌صورت غیرقانونی به مصرف الکل می‌پردازند. البته، مسؤولان می‌گویند آمار دقیق و قابل استنادی از تعداد مصرف‌کنندگان الکل موجود نیست، اما در این زمینه‌ تخمین‌هایی زده شده است. مثلاً طرح ارزیابی سریع اعتیاد RSA سال ۱۳۸۶ انجام شد و تعداد معتادان کشور را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. مجری این طرح؛ حسن رفیعی هشدار داده بود که ۸ هزار و ۴۰۰ معتاد به الکل در کشور داریم و بر اساس یافته‌های طرح ارزیابی سریع اعتیاد در کشور، ۰٫۷ درصد معتادان کشور به‌شدت به الکل اعتیاد دارند.

 

۱۳۰ هزار معتاد به الکل در کشور زندگی می‌کنند

 

 سردار اسماعیل احمدی‌مقدم؛ فرمانده وقت نیروی انتظامی نیز در سال ۹۰ گفت: «می‌گویند در ایران ۲۰۰ هزار معتاد الکلی وجود دارد که این آمار مشکوک است. در دنیا ۱۰ برابر معتادان مواد مخدر معتاد الکلی وجود دارد، اما در ایران یک‌دهم معتادان مواد مخدر، معتاد الکلی داریم. براساس آخرین آمارها یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد». به این ترتیب، می‌توان از سخنان فرمانده وقت نیروی انتظامی نتیجه گرفت که حدود ۱۳۰ هزار معتاد به الکل در ایران زندگی می‌کنند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نیز ایران کشور نوزدهم دنیا از نظر میزان مصرف بالای الکل به ازای هر مصرف‌کننده است.

 

مصرف الکل سالانه جان ۳,۳ میلیون نفر را در دنیا می‌گیرد که ایران هم در این زمینه آماری دارد. بنابر آمار سازمان پزشکی قانونی، ظرف ۶ ماه نخست سال ۸۹ و با افزایش ۲۳٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۴ نفر شامل ۷۰ مرد و ۴ زن و سال ۹۰، ۹۳ نفر شامل ۸۶ مرد و ۷ زن بر اثر مصرف الکل جان باخته‌اند. آمارهای سال ۹۲ هم نشان می‌دهد ۱۵۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند.

 

متوسط سن مصرف الکل به ۲۰ سال رسیده است

 

 در زمینه مصرف الکل و اعتیاد به آن هنوز پژوهش گسترده‌ای در ایران انجام نشده است، اما تحقیقی که پیرامون میزان شیوع مصرف موادمحرک، انواع داروهای روان‌گردان، الکل و سیگار روی ۸ هزار جوان ۱۵ تا ۳۵ سال مناطق ۲۲‌گانه تهران انجام شده، نشان می‌دهد متوسط سن مصرف الکل به ۲۰ سال رسیده و ۲۶٫۵ درصد از جوانانی که به مصرف الکل روی آورده‌اند، سابقه مصرف این‌گونه مشروبات را در خانواده خود داشته‌‌اند. نتایج پژوهش انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز که در دولت نهم بر ۱۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله انجام شد، نشان داد ۲۵ درصد دانشجویان، مصرف الکل را بدون اشکال می‌دانستند. از این تعداد، ۲۰ درصد اعلام کرده بودند الکل مصرف می‌کنند و ۵ درصد هم گفته بودند وسوسه شده‌اند این کار را انجام دهند.

 

از سوی دیگر، علی فرهودیان؛ رییس مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خرداد ماه سال گذشته اعلام کرد که قرار است ۱۵۰ مرکز درمان اعتیاد به الکل در ایران راه‌اندازی شود.

 

۱ اسفند : ۶۰ درصد از واردات ایران در اختیار تنها پنج کشور

 

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تجارت با کشورهای خارجی، میزان پراکندگی واردات و صادرات از کشورهای مختلف است و هر چه این پراکندگی بیشتر باشد، طبعا آسیب‌پذیری اقتصاد در مقابل تهدیدهای بین‌المللی کاهش می‌یابد.

 

این در حالی است که ۶۰ درصد واردات ایران در حال حاضر تنها از پنج کشور انجام می‌شود.

 

بر پایه این گزارش در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۷ میلیون و ۵۵۵ هزار تن انواع کالا به ایران وارد شده است که ارزش این کالاها به بیش از ۳۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار می‌رسد.

 

در این میان، سه میلیون و ۶۰۶ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار از چین به ایران وارد شده که بیش از ۱۳ درصد از سهم وزنی و ۲۴ درصد از سهم ارزشی کل واردات ایران را در برمی‌گیرد.

 

پس از چین، امارات متحده عربی نیز دومین صادرکننده کالا به ایران است، به طوری که در این مدت کشور ایران، چهار میلیون و ۴۰۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار از امارات وارد کرده است و به این ترتیب حدود ۱۵ درصد از سهم وزنی و ارزشی واردات ایران مربوط به کشور امارات است.

 

در همین مدت یک میلیون و ۲۰۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار از جمهوری کره به ایران وارد شده که این میزان از واردات نیز ۴.۵ درصد از سهم وزنی و حدود هشت درصد از ارزش کل واردات ایران در این مدت است.

 

ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران در امر واردات است، به این ترتیب که یک میلیون و ۳۲۴ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است.

 

این کشور نیز ۴.۸۱ درصد از سهم وزنی و ۶.۲۷ درصد از ارزش واردات ایران را در بر می‌گیرد.

 

پس از ترکیه، آلمان نیز از صادرکنندگان بزرگ کالا به ایران به شمار می‌رود. بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ۱۰ ماهه ایران در سال جاری، ۸۴۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار از آلمان به ایران وارد شده که واردات از این کشور نیز ۳.۰۶ درصد از سهم وزنی و ۵.۶۱ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

 

۲۹ بهمن : ۹۰ درصد گوشی‌های بازار قاچاق است/ سود ۳۵۰ میلیون دلاری قاچاقچیان

 

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱۲و نیم میلیون گوشی تلفن همراه به داخل کشورقاچاق می شود، گفت: بخش خصوصی در انتظار رجیستر شدن گوشی های موبایل است.

 

حسین غروی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آمار واردات گوشی تلفن همراه اظهار داشت: تقاضای بازار در کشور ما، سالانه حدود ۱۴میلیون دستگاه است که طبق برآوردهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی، کمتر از ۱۰درصد آن از طریق واردات قانونی پوشش داده می شود.

 

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر سالانه نزدیک به ۱۲و نیم میلیون گوشی تلفن همراه به داخل کشورقاچاق می شود، افزود: حال سوالی که ایجاد می شود این است که حمل و نقل ماهیانه ۱ میلیون دستگاه گوشی قاچاق، چگونه در کشور صورت می گیرد و امنیت شبکه ورود و توزیع آن چگونه تامین می شود که خبری از شناسایی و دستگیری مجرمان آن شنیده نمی شود؟

 

غروی تصریح کرد: اگر قیمت هر گوشی تلفن همراه را به طور میانگین ۲۰۰ دلار در نظر بگیریم، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد دلار از سرمایه این کشور، توسط بخش پنهان و زیرزمینی اقتصاد بلعیده می شود و این برای یک کشور با واردات حدود ۵۰ میلیارد دلاری، یک فاجعه تمام عیار است.

 

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران ادامه داد: مجموع حقوق از دست رفته دولت از ناحیه عدم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و همچنین مالیات ارزش افزوده، بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار در سال می شود و البته به این عدد باید درآمد از دست رفته ناشی از مالیات عملکرد را هم اضافه کرد.

 

۲۶ بهمن : سالانه ۱۰۰هزار ابتلا به سرطان در ایران

 

مشهد- ایرنا- مشاور معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسیهای انجام شده سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطانها در ایران رخ می دهد.

 

دکتر کاظم زنده دل روز سه شنبه در حاشیه کنگره بین المللی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت در مشهد طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرگهای ناشی از سرطان در ایران سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر گزارش می شود که برخی از بیماران سالها با آن درگیر بوده اند.

 

وی ادامه داد: بر اساس یافته های علمی ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری و حدود ۶۰ درصد سرطانها نیز قابل درمان هستند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موفقیت درمان در سرطانهای مختلف متفاوت است بطوری که هم اکنون موفقیت درمان سرطان پستان در ایران بالای ۹۰ درصد در صورت تشخیص به موقع است.

 

دکتر زنده دل ادامه داد: هم اکنون نظام ثبت بیماری سرطان در استانهای گلستان، آذربایجان شرقی و فارس بطور کامل و با گزارش دهی دقیق نهادینه شده است.

 

۲۵ بهمن : تنزل ۶پله ای ایران در توسعه دولت الکترونیک/جدول کشورهای برتر جهان

 

ارزیابی روند توسعه کشورهای جهان در شاخص دولت الکترونیک که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل اعلام شده است، از نزول ۶ پله ای ایران در جایگاه جهانی دولت الکترونیک حکایت دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت ایران در شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل متحد اعلام شده ایران را در جایگاه ۱۰۶ در میان ۱۹۳ کشور جهان قرار داده است.

 

ارزیابی خدمات آنلاین و زیرساختهای مخابراتی کشورها

 

شاخص زیرساخت‌های مخابراتی نیز مجموع متوسط شاخص‌های برآورد کاربران اینترنت به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، تعداد خطوط تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر، تعداد مشترکان تلفن همراه در هر ۱۰۰ نفر، مشترکین اینترنت ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر و تعداد امکانات باند پهن ثابت به ازای هر ۱۰۰نفر را مدنظر قرار داده است.

 

در شاخص سرمایه انسانی نیز شاخص هایی چون «نرخ باسوادی بزرگسالان»، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

دولت الکترونیک ایران در جایگاه ۱۰۶ جهان

 

براساس داده‌های اعلام‌شده از سوی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش،کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد بالاترین میزان شاخص EGDI را در جهان به خود اختصاص دادند و در این رتبه‌بندی جهانی، ایران رتبه ۱۰۶ جهانی را به دست آورده که نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل یافته است.

 

مقدار شاخص خدمات آنلاین در سال ۲۰۰۴ برای ایران ۰.۱۶ بوده که در سال ۲۰۱۴ به  ۰.۳۷ و در سال ۲۰۱۶ به ۰.۳۳ رسیده است که از مقدار میانگین جهانی ۰.۱۳ کمتر است.

 

مقدار شاخص زیرساخت‌های مخابراتی نیز در سال۲۰۰۴ برای ایران ۰.۰۹ بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۰.۲۹ و در سال ۲۰۱۶ به ۰.۳۵ رسیده است که از مقدار میانگین جهانی ۰.۰۲ فاصله دارد.

 

مقدار شاخص سرمایه انسانی در سال۲۰۰۴ برای ایران ۰.۷۳ بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۰.۶۸ کاهش‌یافته و در سال ۲۰۱۶ به ۰.۷۱ رسیده که از مقدار میانگین جهانی ۰.۰۷ بالاتر است.

 

دولت الکترونیک ایران با رتبه ۱۷ در میان کشورهای منطقه

 

در رتبه‌بندی منطقه ‌ای شاخص EGDI ، رژیم اشغالگر قدس با (رتبه ۲۰ جهان)، رتبه اول منطقه را داراست و دو کشور بحرین و امارات متحده عربی به ترتیب در رتبه دوم و سوم ( به ترتیب در رتبه‌های ۲۴ و۲۹ جهانی) قرار دارند.

 

ایران در میان کشورهای منطقه رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است و در خدمات آنلاین از مقدار میانگین منطقه ۰.۱۸ و شاخص زیرساخت‌های مخابراتی از مقدار میانگین منطقه ۰.۰۵ پایین تر بوده اما در شاخص سرمایه انسانی از مقدار میانگین منطقه ۰.۰۵ بیشتر است.

 

در این رده بندی ایران در حوزه خدمات آنلاین رتبه ۱۵ منطقه را دارد و امارات متحده عربی در صدر منطقه است. در بخش زیرساختهای مخابراتی ایران رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده و بحرین در رتبه اول منطقه قرار دارد.

 

بررسی وضعیت ایران در شاخص EGDI در دولت‌های مختلف با توجه به اطلاعات در دسترس که مربوط به محدوده زمانی دولت هشتم تا دولت یازدهم می شود، نشان می دهد که برغم آنکه عدد شاخص از سال ۸۲ نسبت به سال سوم دولت یازدهم افزایش یافته است و از ۰.۳۳ به ۰.۴۶ رسیده است اما رتبه کشور در این شاخص بهبود چشمگیری را نشان نمی دهد.

 

رتبه ایران در این شاخص با شش پله تنزل از رتبه ۱۰۰ در دولت دهم به ۱۰۶ در دولت یازدهم رسیده که نشان‌دهنده این موضوع است که سایر کشورها با سرعت بیشتری از کشور ما در حال حرکت به جلو در حوزه دولت الکترونیک هستند.

 

۲۵ بهمن : هزاران بلوچ ایرانی از داشتن شناسنامه هم محروم‌اند

 

نماینده ایرانشهر و سرباز  در مجلس از وجود هزاران شهروند بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان خبر داد. او می‌گوید اغلب این افراد پدر غیرایرانی دارند و حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ هستند.

 

نماینده ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، محرومیت هزاران شهروند بلوچ از داشتن شناسنامه و برگه شناسایی رسمی را باید به فهرست کمبودهایی که مردم این استان با آن دست بگریبان هستند افزود.

 

استان سیستان و بلوچستان در شرق و جنوب شرقی ایران قرار دارد و حدود ۱۱ درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد. این منطقه که حدود ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارد از محروم‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود.

 

محمدنعیم امینی‌فرد در یادداشتی که دوشنبه، ۲۵ بهمن در روزنامه “وقایع اتفاقیه” منتشر شد می‌نویسد، بسیاری از بلوچ‌های ایرانی به طایفه‌ها و قبیله‌هایی تعلق دارند که در سالیان دور در دو طرف مرز رفت‌و آمد می‌کردند و تا زمانی که مانعی برای این تردد وجود نداشت نیازی به داشتن برگه‌های شناسایی احساس نمی‌کردند.

 

حاشیه‌نشینان بی‌شناسنامه

 

به گفته‌ی این نماینده مجلس سخت‌تر شدن قوانین، منجر به آن شد که حدود صد هزار نفر در سیستان و بلوچستان موفق به گرفتن شناسنامه نشدند و مسئله دیگری که در این سال‌ها اتفاق افتاد، ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است.

 

بر اساس قوانین کنونی ایران فرزندان زنان ایرانی که با شهروندان خارجی (در این مورد شهروندان پاکستان و افغانستان) ازدواج کرده‌اند تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی از داشتن شناسنامه محروم هستند.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز ۴ مهرماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، در حال حاضر دست‌کم ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در سراسر ایران وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر آنها در استان خراسان رضوی (شمال سیستان و بلوچستان) به سر می‌برند.

 

بیکاری، فقر و کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی از علت‌های اصلی مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرهای بزرگ محسوب می‌شود. در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان مشکلات زیست محیطی و کمبود آب نیز به انگیزه‌های مهاجرت اضافه شده‌اند.

 

یک میلیون کودک بلاتکلیف

 

امینی‌فرد می‌گوید: «حدود چهار ماه پیش، یک فوریت طرحی در مجلس تهیه و تأیید شد که بتوانیم حداقل برای افراد زنانی که فرزندانشان از پدر غیرایرانی هستند، شرایط کسب جواز هویتی را تسهیل کنیم.»

 

او خاطرنشان می‌کند که یکی دیگر از معضلات افراد بی‌شناسنامه هزینه آزمایش‌های ژنتیک (دی‌ان‌ای) برای احراز هویت است که بسیاری از خانواده‌ها امکان تامین آن را ندارند.

 

طرح یک فوریتی “اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی” چهارم شهریور ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

 

رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد و کلات و طراح این طرح همان زمان به خبرگزاری تسنیم گفته بود که جمعیت فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با مردان غیرایرانی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برآورد شده و با وجود سکونت این جمعیت در ایران، “حقوق و تکالیف آنها” تعریف نشده است.

 

۲۱ بهمن : تنها «۳۰۰ هزار نفر» از معلولان ایران مستمری می‌گیرند

 

معاون توانبحشی سازمان بهزیستی ایران می‌گوید از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول کشور٬ تنها ۳۴۰ هزار نفر آنها مستمری ماهانه دریافت می‌کنند که مبلغ آن نیز رقمی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ریال است.

 

به گزارش روز پنجشنبه (۲۱ بهمن) خبرگزاری ایرنا٬ حسین نحوی‌نژاد این اظهارات را در آیین بهره‌برداری از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان جسمی و حرکتی آزادشهر در شرق استان گلستان بیان کرده است.

 

نحوی‌نژاد٬ شرایط معلولان ایران از نظر دریافت مستمری را نامناسب دانسته و افزوده «۱۵۰ هزار معلول دیگر نیز در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند.»

 

آنطور که معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرده «تنها ۱۰ درصد از نیازهای معلولان در بودجه سازمان بهزیستی که ۱۵۲ وظیفه دارد، گنجانده می‌شود.»

 

نحوی‌نژاد همچنین اضافه کرده که سازمان بهزیستی به ازای نگهداری از هر معلول در مراکز توانبخشی روزانه٬ «ماهانه سه میلیون ریال و به مراکز توانبخشی شبانه‌روزی نیز شش میلیون ریال پرداخت می‌کند.»

 

وی همچنین گفته که قرار است در برنامه ششم توسعه با هماهنگی دولت و مجلس، «از محل حذف یارانه افراد پردرآمد، مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یابد.»

 

پیشتر نیز انوشیروان محسنی بندپی، رئیس بهزیستی اعلام کرده بود که به دلیل اجباری نبودن آزمایش‌های ژنتیک در کشور سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار «نوزاد معلول» در ایران متولد می‌شود.

 

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران هم گفته در اثر تصادفات جاد‌ه‌های روزانه یکصد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

 

۲۰ بهمن : محیط زیست: امسال بیش از ۳ هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی در آتش سوخت

 

معاون فنی یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۶۵۳ هکتار از عرصه منابع طبیعی در سال ۹۵ دچار حریق شدند، اظهار کرد: از این میزان ۵۰۶ فقره آتش‌سوزی در مساحت ۳۷۵۵ هکتار متعلق به جنگل‌های طبیعی بوده‌است.

 

ناصر اسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۵ ، ۲۱۴۶ فقره آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی داشته‌ایم که مساحتی حدود ۱۹ هزار و ۶۵۳ هکتار را در بر گرفته است.

 

وی ادامه داد: از این میزان ۵۰۶ فقره آتش‌سوزی در مساحت ۳۷۵۵ هکتار متعلق به جنگل‌های طبیعی و ۱۱۵ فقره آتش‌سوزی در ۸۴۵ هکتار در جنگل‌های دست‌کاشت، ۱۲۹۱ فقره آتش‌سوزی در مساحت ۱۱ هزار و ۷۵ هکتار در مراتع و ۲۳۶ فقره آتش‌سوزی در ۳۹۷۹ هکتار در اراضی جنگلی بوده است.

 

معاون فنی یگان حفاظت ازجنگل‌ها و مراتع کشور افزود: بیشترین استان‌هایی که از نظر تعداد دچار حریق شده‌اند به ترتیب استان‌های اصفهان، گلستان و همدان بوده‌اند. همچنین بیشترین میزان آتش‌سوزی از نظر مساحت به ترتیب در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان رخ داده است.

 

اسفندی تاکید کرد: در واقع از نظر تعداد ۵۶ درصد آتش‌سوزی‌ها در استان‌های زاگرسی، ۱۵ درصد در استان‌های شمالی و ۲۹ درصد در سایر نقاط بوده است.

 

وی در مورد علت این آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: ۹۰ درصد از حریق‌های منابع طبیعی منشا انسانی دارند که بخشی از آنها نیز عمدی و به خاطر دلایلی چون اختلافات قومی یا اختلاف میان بهره‌برداران دو پلاک است.

 

۱۹ بهمن : افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال ۱۳۹۵

 

سلامت نیوز: آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه سال جاری با رشد ۳۲٫۴ درصدی مواجه بود و این رشد در آذر امسال (نسبت به آذرماه سال قبل) به ۵۹٫۳ درصد رسید. به بیان دیگر در آذر سال جاری ۱۴۵ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر ۹۱ نفر بود.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، عمده تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال و در فصول سرد اتفاق می افتد به نحوی که بیش از دوسوم تلفات مربوط به نیمه دوم هر سال است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۴ در کشور ۶۲۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان باختند که ۴۷۰ نفر از آنان (۷۵٫۱ درصد) در نیمه دم سال جان خود را از دست داده اند.

 

۱۷ بهمن : کاهش ۲۷ درصدی نسبت ازدواج به طلاق در چهار سال گذشته

 

 

 

طبق آمارهای موجود، نسبت ازدواج به طلاق از ۶.۱۲ درصد در سال ۹۰ به ۴.۴۳ درصد در سال ۹۳ رسیده که این آمار از کاهش ۲۷ درصدی نسبت ازدواج به طلاق در چهار سال گذشته حکایت دارد و نیازمند توجه بسیار مسئولان امر در این رابطه است.

 

جدول طلاق و ازدواج‌های کل کشور در طول سال‌های ۹۰ تا ۹۳ :

            ۹۰            ۹۱              ۹۲              ۹۳

 

طلاق \۱۴۲۸۴۱  \۱۵۰۳۲۴\  ۱۵۵۳۶۹  \۱۶۳۵۶۹

 

ازدواج \۸۷۴۷۹۲ \۸۲۹۹۶۸\ ۷۷۴۵۱۳\  ۷۲۴۳۲۴

 

نسبت ازدواج به طلاق \۶٫۱۲   ۵٫۵۲\ ۴٫۹۸ \۴٫۴۳

 

نمودار فوق نسبت ازدواج به طلاق در کشور در چند سال اخیر را نشان می‌دهد. روند کاهشی این نرخ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ نمایانگر کاهش محسوس ازدواج و افزایش طلاق در کشور است که توجه بسیار زیاد مسئولین امر در این رابطه را می‌طلبد.

 

طلاق ۲۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور

 

بر اساس نرخ جمعیتی طلاق استان‌ها در سال ۹۳، به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور نزدیک به ۲۱۱ نفر طلاق می‌گیرند. بر این اساس، استان سیستان و بلوچستان با ۵۴٫۹۶، ایلام با ۱۰۱٫۳۹ و کرمان با ۱۲۲٫۲۷ به ترتیب استان‌های دارای کمترین آمار طلاق در سال گذشته بودند. همچنین استان خراسان رضوی با ۲۹۷٫۰۸، گیلان با ۲۷۶٫۰۲، کرمانشاه با ۲۶۸٫۷۳ و استان تهران با ۲۶۲٫۵۷ به ترتیب دارای بیشترین آمار طلاق در سال ۹۳ بودند.

 

کاهش ۸ درصدی ازدواج و یک درصدی طلاق در چهار ماهه نخست سال ۹۴

 

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز، شهریور ماه جاری آماری از آمار ازدواج و طلاق در چهار ماهه نخست سال ۹۴ ارئه کرده که قابل تامل است. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در چهار ماهه نخست امسال، ۲۲۰ هزار و ۶۳۵ واقعه ازدواج و ۴۹ هزار و ۴۳۳ واقعه طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش هشت درصدی ازدواج و یک درصدی طلاق است.

 

۱۶ بهمن : ایران: صادرات نفت ما از ۳ میلیون بشکه فراتر می‌رود

 

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که تولید روزانه نفت کشور در سال جاری به چهار میلیون بشکه و صادرات نفت خام و میعانات گازی نیز به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

اظهارات علی کاردر در حالی است که کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند تولید روزانه خود را از ژانویه سال جاری به مدت شش ماه به ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند. ایران اگرچه از این طرح معاف شده، اما متعهد است که تولید خود را نسبت به اکتبر سال گذشته تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و به رقم ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز برساند.

 

به گزارش شانا، علی کاردر روز شنبه ۱۶ بهمن در ادامه گفت که در سال ۹۲ و پیش از آغاز به‌کار دولت یازدهم، تولید نفت ایران ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز بود که از این میان به طور میانگین یک میلیون بشکه در روز صادر می‌شد، اما هم اکنون تولید روزانه نفت خام به سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم تا پایان امسال به چهار میلیون بشکه می‌رسد.

 

آمارهای سازمان‌های بین‌المللی مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، تولید کنونی نفت ایران را کمی بیش از ۳٫۷ میلیون بشکه گزارش می‌کنند.

 

کاردر در ادامه گفت که با احتساب صادرات حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و ۶۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه فراتر رفته است و این رقم در فوریه امسال به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران روزانه ۵۶۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد و بر اساس آمارهای گمرکی، این کشور طی ۱۰ ماه اول سال روزانه کمی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته است. آمارهای پتروشیمی نیز نشان می‌دهد که این بخش، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه میعانات گازی مصرف می‌کند.

 

با این حال بعید نیست که صادرات میعانات گازی ایران به رغم مصرف داخلی، هم‌اکنون به میزان کل تولید نیز برسد، چرا که ایران از سال‌ها پیش ده‌ها میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ذخیره شده در تانکرهای نفتی داشت که بعد از تحریم‌ها آنها را می‌فروشد.

 

خود کاردر در این زمینه می‌گوید که در سال ۹۲ بالغ بر ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشتیم که با رفع تحریم‌ها و صادرات این میزان میعانات، ذخایر کنونی به ۲۵ میلیون بشکه رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم ذخایر روی آب میعانات گازی تا پایان فروردین ماه سال آینده صفر شود.

 

وی گفت که بیشترین مقدار صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

 

وی دربارهٔ تولید گاز کشور نیز گفت که تولید روزانه گاز به ۸۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

 

معاون وزیر نفت به میدان‌های غرب کارون هم اشاره کرد و از افزایش ظرفیت تولید میدان‌های نفتی این منطقه تا پایان سال خبر داد و گفت که «پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۴۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت خام میدان آزادگان جنوبی اضافه شود و تولید ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه‌ای میدان نفتی آذر را هم در برنامه داریم.«

 

کاردر دربارهٔ برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: «بدی آب و هوای خلیج فارس، سرعت کار را کم کرده است، با این حال در اسفندماه امسال برداشت ۳۰ تا ۳۵ هزار بشکه‌ای از لایه نفتی را خواهیم داشت.»

 

 

۱۶ بهمن : ۲۳ درصد کارکنان شاغل عسلویه اعتیاد دارند

 

به گزارش ایلنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، ۲۳ درصد کارکنان شاغل عسلویه اعتیاد دارند.

 

«انوشیروان محسنی بندپی» که در کارگروه اجتماعی استانداری کرمانشاه حضور داشت تصریح کرد: ۲۳ درصد از کارکنان شاغل عسلویه اعتیاد دارند.

 

وی از راه اندازی ۶ مرکز در شهرستان های جوانرود، هرسین، صحنه، گیلانغرب، سنقر و پاوه تا خرداد ۹۶ خبرداد و ابراز داشت: در بحث اعتیاد نیز سازمان بهزیستی کشور یک بسته خدمتی جامع را برای سال ۹۶ در نظر گرفته که با اولویت پیشگیری خانه به خانه و استفاده از همه ظرفیت ها است.

 

۱۵ بهمن : مرگ ۱۶ نفر در استان کردستان بر اثر حوادث کاری در نه ماه

 

به گزارش ایلنا، در۹ماهه سال جاری ۱۶کارگر براثر حوادث کار در استان کردستان جان خودرا از دست دادند که نسبت به۲۲نفر فوت شدگان مدت مشابه سال قبل ۲۷درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان کردستان،هر۱۶نفر فوت شدگان حوادث کار ۹ماهه امسال مردبودند این درحالی است که از ۲۲نفر فوت شدگان حوادث کار ۹ماهه سال قبل ۲۱نفر مرد و یک نفر دیگر زن بودند.

 

این گزارش می افزاید در همین مدت یعنی۹ماهه امسال ۳۰۰نفر نیز براثر حوادث کار مصدوم وجهت صدورگواهی به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد۲۹۶نفر مرد و۴نفر دیگر زن بودند که نسبت به ۳۰۹مورد مدت مشابه سال قبل ۳درصد کاهش داشته است.

 

۱۴ بهمن : روزانه سه هزار کانتینر کالا قاچاق به ایران وارد می‌شود

 

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد می گوید، ارزش کالای قاچاق به ایران به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن، با هشدار به رییس سازمان مبارزه با قاچاق کالا گفت: روزانه سه هزار کانتینر، کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر خجسته افزود که در مجلس به رئیس سازمان [ستاد] مبارزه با قاچاق کالا، صراحتا گفته است که «شما به این کشور خیانت می کنید.»

 

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، روز سه شنبه گذشته با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به استناد آمار و ارقام گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش میزان قاچاق سالانه به ایران را رو به کاهش توصیف کرد.

 

او گفت: «در هشت ماه سال ۹۵ میزان کشفیات قاچاق کالا ۱۱۷ درصد رشد داشته و بر اساس گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز رقم قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.»

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: «۷۰ درصد کالای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد ایران می‌شود.»

 

به گفته آقای طیب‌نیا، «۱۰ مورد از این معابر و مبادی غیرقانونی در سه استان غربی ایران، است.»

 

همزمان سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، نیز برخورد با مافیای قاچاق را اولویت نیروی انتظامی اعلام کرد.

 

به گفته حسین اشتری، «اقدام های ناجا در حوزه برخورد با اینگونه جرائم منجر به افزایش ۴۰ درصدی کشفیات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.»

 

او پیشتر نیز تاکید کرده بود که بخش عمده‌ای از قاچاق در ایران سازمان‌یافته است.

 

مهدی کروبی، رئیس دوره ششم مجلس در سال ۸۱، برای نخستین بار از وجود ۳۳ اسکله غیرمجاز در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی خبر داده بود که در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران به «اسکله‌های نامرئی» معروف شدند.

 

۱۴ بهمن : اعدام ۸۷ نفر در ماه ژانویه؛ هر ۹ ساعت یک اعدام

 

حقوق بشر ایران، ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۵:  آمار جمع آوری شده نشان می‌دهد در ماه اول از سال ۲۰۱۷ حکومت ایران ۸۷ نفر را اعدام کرده که شامل اعدام دو نوجوان و ۶ نفر در ملأ عام نیز می‌شود.

 

در طی ماه ژانویه مرکز پژوهش و آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت ۸۷ اعدام در نقاط مختلف ایران شده که از این میان تنها ۱۹ اعدام از سوی منابع رسمی اعلان شده‌اند. اکثر این اعدام شدگان با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

 

بر اساس پژوهش‌های سازمان حقوق بشر ایران به‌طور معمول در ماه‌های پیش از انتخابات در ایران تعداد اعدام‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و در یکی دو هفته منتهی به آن ناگهان متوقف می‌شوند. این نگرانی وجود دارد که اعدام‌های بی رویه در ماه ژانویه نیز آغاز موج بزرگی از اعدام‌ها در ایران بوده و پس از پایان جشن‌های مربوط به دهه فجر از سر گرفته شود.

 

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: “در یک ماه گذشته هر ۹ ساعت شاهد یک اعدام بوده‌ایم که این شامل دو نوجوان بزهکار و ۶ اعدام در ملأ عام بوده است… این اعدام‌ها با عدم واکنش جامعه جهانی زمینه را برای اعدام‌های بیشتر در ماه‌های منتهی به انتخابات هموار می‌کنند.”

 

۱۴ بهمن : افزایش سرطان در ایران

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در ایران میزان ابتلای مردان به سرطان از زنان بیشتر است و آن‌طور که آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید، این آمار در مردان ۱۳۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در زنان ۱۲۸ ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور ما مطابق کشورهای دیگر و کمتر از متوسط جهانی است، اما در عین حال پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند و شاید این فاصله با کشورهای دیگر کمتر شود.

 

ابتلا به سرطان از ۱۰ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۰۶ به ۱۴میلیون در سال ۲۰۱۲ رسید و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون مورد برسد. در سال ۲۰۰۶ حدود ۶میلیون مرگ به دلیل ابتلا به سرطان گزارش شده است، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۲ به ۸ میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰، این میزان به ۱۳میلیون نفر برسد. در ایران بدون احتساب سرطان‌های پوست، سالانه ۹۲هزار مورد جدید ابتلا به سرطان اتفاق می‌افتد که اگر موارد ابتلا به سرطان‌های پوست را نیز به این آمار بیفزاییم، میزان ابتلا به بیش از صدهزار مورد افزایش می‌یابد. سرطان‌های پستان، معده، روده بزرگ و مثانه، بدون در نظر گرفتن جنسیت مبتلایان، شایع‌ترین سرطان‌های کشور هستند. شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و لوسمی است.

 

افزایش ۵۰درصدی سرطان در کشورهای توسعه نیافته

 

نتایج وسیع‌ترین و جدیدترین مطالعه درباره ۳۲ نوع سرطان در ۱۹۵ کشور جهان نشان می‌دهد تعداد موارد مرگ ناشی از سرطان در ایران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقریبا دو برابر شده، اما براساس مستندات موجود هنوز سونامی سرطان در ایران اتفاق نیفتاده است.

 

آمارها نشان می‌دهد کشور ما در مورد سرطان وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها دارد، اما این موضوع، دلیلی بر بی‌توجهی ما نسبت به این بیماری نمی‌شود. ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به ارتباط افزایش سن و بروز سرطان، گفت: نرخ بروز سرطان در ایران با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. او افزود: بیشترین بروز سرطان در سال‌۱۹۹۰ در گروه سنی ۸۰ سال و بالاتر بوده و در سال ۲۰۱۵ بیشترین بروز سرطان در گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال مشاهده شده است. بنابراین با توجه به اینکه کشور ما در سال‌های آینده با کهولت سن و افزایش افراد سالخورده مواجه می‌شود، بحث پیشگری از سرطان دارای اهمیت است. اما چگونه می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؟

 

۱۴ بهمن : وجود ۱۳ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در ایران

 

 

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر سن ازدواج در ایران بین ۴ تا ۶ سال افزایش یافته است،گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم .

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد اسماعیل مطلق چهارشنبه در همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در بندرعباس، اظهار داشت: بهترین سن برای ازدواج و بارداری ۱۸ تا ۳۵ سال است و بعد از آن باروری باید با مراقبت انجام شود.

 

وی اشاره به وجود چالش‌های متعدد در کاهش نرخ باروری در کشور ادامه داد: متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به جهان می‌آورد را نرخ باروری کلی می‌گویند و برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت میزان نرخ باروری باید حداقل ۲٫۱ (سطح جانشینی) باشد.

 

مطلق با بیان اینکه بر اساس اعلام جمعیت شناسان میزان باروری کلی یک و ۹دهم در کشور است که باید به ۲ و یک دهم برسد، افزود: اگر میزان باروری کلی کمتر از دو و یک دهم باشد، وضعیت سلامت کشور در آینده مناسب نیست.

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت : اگر میانگین سن ازدواج در کشور تا دو سال کاهش یابد، نرخ باروری افزایش می یابد.

 

وی با اشاره به وجود حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور، بیان داشت: از این شمار، ۴۴ هزار نفر آنها در مناطق محروم هستند.

 

۱۴ بهمن : سهم هزینه‌‏های مسکن در بودجه خانوار در باز‌ه‌‏ای ده ساله ۸.۱ درصد افزایش یافته است.

 

گزارش‌های بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴، که بانک مرکزی منتشر کرده است، نشان می‌دهد هزینه‌های مربوط به مسکن بزرگ‌ترین سهم را در سبد هزینه خانوار متوسط به خود اختصاص داده است.

 

سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در مناطق شهری کل کشور

 

بررسی روند تغییرات سهم مسکن از مجموع هزینه‌های خانوار شهری از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که این سهم در تمام سال‌های فوق عددی تعیین کننده بوده است. میانگین سهم هزینه اجاره مسکن و خدمات مشتمل بر آن مانند آب، برق و گاز در سبد هزینه یک خانوار متوسط در مناطق شهری ایران از ۲۶.۹ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۳۵ درصد در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

 

سهم هزینه‌‏های مسکن در بودجه خانوار در باز‌ه‌‏ای ده ساله ۸.۱ درصد افزایش یافته است. برای درک ملموس‌تر این افزایش می‌توان به اشاره‌‏ای کوتاه بسنده کرد که در سال ۱۳۹۴ سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در بودجه همین خانوار ۵.۸ درصد و سهم هزینه‌های مربوط به تفریح و امور فرهنگی تنها ۲ درصد بوده است.

 

سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در مناطق شهری استان تهران

 

اما آیا سهم مسکن از هزینه‌های خانوار در همه مناطق شهری ایران یکسان بوده است؟ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد اگرچه در سال ۱۳۹۴ میانگین این سهم در کل کشور ۳۵ درصد بوده است اما به واقع این عدد از ۱۲.۶ درصد در خراسان جنوبی تا ۴۹.۹ درصد در استان تهران متغیر بوده است. بررسی سهم هزینه‌های مسکن در سبد هزینه‌های خانوار شهری در استان تهران نشان می‌دهد که سهم تقریبا ۵۰ درصدی سال ۱۳۹۴ یک اتفاق نبوده است. همانگونه که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، میانگین هزینه‌های مسکن در استان تهران در سال ۱۳۸۴ نیز حدود ۷ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است، با این حال در گذر از سال‌های میانی دهه ۸۰ و آغازین دهه ۹۰ وضعیت در تهران وخیم‌تر شده است.

 

اگر میانگین کشوری سهم مسکن در هزینه‌های خانوار در مناطق شهری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ تقریبا ۸ درصد افزایش یافته است، این افزایش در استان تهران تقریبا ۱۶ درصد بوده است.

 

 

 

۱۰ بهمن : مرگ ۲هزار و ۳۶۱ تن براثر مصرف مواد مخدر ازابتدای فروردین تا پایان آذرماه

 

تهران -ایرنا- سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۲هزار و ۳۶۱ تن براثرسوء مصرف مواد مخدر ازابتدای فروردین تا پایان آذرماه سال جاری در کشور خبر داد.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان پزشکی قانونی در۹ ماهه سالجاری ۲هزار و ۳۶۱ تن براثر زیادی روی مصرف و سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، این شمار مرگ درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته با آمار تلفات ۲ هزار و ۲۷۴ تن ۳٫۸ درصد افزایش یافته است.

 

از کل تلفات اعتیاد در کشور در ۹ماهه امسال ۲ هزار و ۱۰۳ تن مرد و ۲۵۸ تن زن بودند.

 

دراین مدت استان های تهران با ۵۶۹، فارس ۱۹۴ و خراسان رضوی با ۱۷۱ تن بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با ۶، ایلام با ۷ و بوشهر با ۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات سوء مصرف مواد مخدر را در برمی‌گیرند.

 

در ۹ ماهه امسال از کل تلفات سوءمصرف مواد مخدر، یک هزار و ۳۹۹ تن به دلیل مسمومیت حاد، ۶۲۷ تن به دلیل مصرف طولانی مدت و ۳۳۵ تن بر اثر مصرف روانگردان ها جان خود را از دست داده اند.

 

در ۹ماهه امسال براساس آمارهای موجود همچنین بیشترین تلفات سوء مصرف مواد مخدر با ۳۰۹ تن در شهریور ماه و کمترین آن با ۲۱۵ تن در فروردین ماه به ثبت رسیده است.

 

 

۱۰ بهمن : پرندگان مهاجر به ایران؛ سالانه ۴٫۵ میلیون می آیند، ۱٫۵ میلیون شکار می شوند

 

 

 

شمار حیوانات حیات وحش به دو علت در حال کاهش است : یکی تخریب زیستگاه است و دیگری شکار بی رویّه. ما یک روز ۴۰۰۰ گور خر در ایران داشتیم اما الان ۴۰۰ گور خر هم نداریم. یک روز ببر مازندران داشتیم و الان نداریم…

 

  عصر ایران؛ یوسف ناصری-هر ساله صدها هزار پرنده مهاجر در ایران با روش های مختلف شکار می شوند. حجم بالای شکار پرندگان مهاجر، ده ها میلیارد درآمد تومان را نصیب شکارچیان می کند. اما همین حجم زیاد شکار، نسل برخی پرندگان را تا حد انقراض نزدیک کرده است.

 

تعداد پرندگان مهاجری که در ایران کشتار می شوند آمارهای مختلفی داده شده است از جمله این که ادعا شده ۵۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه از این پرندگان در فریدون کنار شکار می شوند. آیا آمار مستندی وجود دارد که مشخص کند چه تعداد از این پرندگان در ایران کشته می شوند؟

 

تالاب ها و آب بندان های زیادی در کشور داریم و فقط تالاب میانکاله ۶۷ هزار هکتار است، بنابراین نمی توان انتظار داشت که دقیقا مشخص کنیم چه تعداد پرنده مهاجر شکار می شوند. بنده معتقدم بین ۴٫۵ تا ۵ میلیون پرنده مهاجر، هر سال میهمان داریم و حدود یک و نیم میلیون تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه از این پرندگان شکار می شوند.

 

۴ بهمن : هر ساله ۱۰ هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

 

بی بی سی :اسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان پستان را پنجمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان ها در جهان دانست و گفت: “در کشور نیز ده هزار زن هر سال به سرطان سینه مبتلا می شوند.”

 

به گزارش ایرنا، به گفته آقای اکبری سرطان پستان نسبت به برخی از سرطان‌ها کمتر کشنده است و به عبارت دیگر، فوت زنان ایرانی در اثر ابتلا به سرطان معده بیشتر از سرطان پستان است.

 

 

 

۴ بهمن : «۳۰ درصد» مدارس شهرستان‌‌های استان تهران فرسوده است

 

مدیرکل آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران می‌گوید ۳۰ درصد از مدارس و فضاها‌ی آموزشی استان تهران نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

 

به گزارش تسنیم، عبدالرضا فولادوند روز شنبه دوم بهمن یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش را فرسوده بودن فضاهای آموزشی دانست و گفت بودجه کافی برای نوسازی مکان‌های آموزشی وجود ندارد.

 

وزارت آموزش‌ و پرورش هزینه‌برترین وزارتخانه دولت است. این وزارتخانه با ۲۸ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان به خود، بالاترین بودجه را در میان ۱۸ وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۹۵ به خود اختصاص داد که نسبت به سال ۹۴ نیز ۲۱ درصد نیز رشد داشته است.

 

در لایحه بودجه سال ۹۶ به وزارت آموزش و پرورش هم ۳۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که از این میزان تنها ۸۱۴ میلیارد تومان به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تخصیص یافته است.

 

در همین حال عنوان شده است که به علت شمار زیاد حقوق‌بگیران این وزارتخانه و هزینه‌های جاری، این وزارتخانه توان نوسازی و ایمن‌سازی مدارس را ندارد.

 

به گفته‌ مسئولان آموزش و پرورش، با بودجه‌های کنونی ده‌ها سال طول می‌کشد که مدارس ایران نوسازی شوند.

 

آن‌طور که مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس، می‌گوید ۱۰ درصد مدارس کل کشور باید تخریب شوند و ۲۰ درصد آنها نیز نیازمند بهسازی و مقاوم‌سازی هستند.

 

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس، نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به سه میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

 

برپایه آماری که روزنامه دولتی ایران منتشر کرده، در سراسر ایران حدود ۵۳۰ هزار کلاس درس وجود دارد که از یک‌سوم آنها از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

 

برپایه این گزارش در سطح کشور هزار و سیصد کلاس خشتی و گلی وجود دارد که حدود ۵۰ درصد این کلاس‌های در استان سیستان و بلوچستان است.

 

در این میان برپایه آمارهای وزارت آموزش و پرورش، استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و سییستان و بلوچستان دارای بیشترین مدارس تخریبی هستند.

 

همچنین ناایمن بودن سامانه‌های گرمایشی و استفاده از بخاری‌های خطرناک نفتی به یکی از معضلات مدارس در شهرها و روستاهای ایران تبدیل شده است.

 

حادثه مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد پیرانشهر در سال ۱۳۹۱ تنها یکی از ده‌ها نمونه حوادث مدارس ایران است که به سوختگی ۲۹ دانش‌آموز منجر شد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©