Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۰۷ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۰۷ مارس ۲۰۱۷
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۲۹)

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۶ مارس ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایلام،کرمانشاه و لرستان درصدر آمارخودکشی در کشور / فقر و بیکاری شایع‌ترین عوامل

 

آمار ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع بیگانه

 

نرخ تورم به ۶.۸ درصد و رشد اقتصادی ۹ ماهه به ۷.۲ درصد رسید

 

مرگ ۱۳۸۲۶ نفر در حوادث رانندگی طی ۱۰ ماه

 

کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات بهزیستی در پایان سال/ ۵ درصد بودجه کسر شد

 

بهزیستی کودکان بدسرپرست را به 'امین موقت' می‌سپارد

 

ترک تحصیل در راه روستاهای محروم/۵۹۷ کلاس خشتی در سیستان و بلوچستان/۶ هزار مدرسه فرسوده ای که باید تخریب شوند

 

افزایش ۴,۱۱ درصدی حوادث کار نسبت به سال گذشته

 

بخش غیرنفتی اقتصاد ایران تنها ۰.۸ درصد رشد کرد/ بیکاری بیشتر شد

 

۲۱ هزار بی‌سواد، زیر ۱۹ سال سن

 

بازار کار ایران در «انحصار» مردان

 

روزانه ۱۰ نفر در صف انتظار پیوند عضو فوت می‌کنند

 

مرگ روزانه ۳۰۰ ایرانی بخاطر بیماری قلبی/خبر خوش کاهش بیماری ها

 

مقام وزارت بهداشت: ۱۳ میلیون زوج در حال از دست دادن «سن باروری‌» هستند

 

استاندار خوزستان: سالانه دستکم سه هزار نخبه از خوزستان مهاجرت می‌کنند

 

ابراز نگرانی رئیس مرکز تحقیقات ایدز در مورد وضعیت انتقال ایدز در ایران

 

۳۷درصد معتادان تحصیلات عالی دارند

 

۴ هزار کولبر رسمی داریم؛ فقط ۱۰ نفر بیمه هستند

 ۶۴ قلم کالا در لیست کالاهای مجاز کولبری است

 

 

 

 ۱۶ اسفند: ایلام،کرمانشاه و لرستان درصدر آمارخودکشی در کشور / فقر و بیکاری شایع‌ترین عوامل

 

 ایلنا: استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان در صدر آمار خودکشی در کشور قرار دارند، فقر و بیکاری را از مهم‌ترین دلایل این آسیب اجتماعی عنوان کرد.

 

ایار افزود: نرخ خودکشی در کشور طی یک دهه از ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ به طور نسبی افزایش ناگهانی و چشم‌گیری داشته و این روند در سال‌های بعد و تاکنون با افت و خیز همچنان ادامه دارد.

 

وی تصریح کرد: بنابر آمار موجود بالاترین میزان نرخ خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان، اتفاق می‌افتد و عوامل زیادی در شیوع این پدیده تاثیرگذارند.

 

ایار در ادامه به بازه سنی افرادی که در استان ایلام اقدام به خودکشی می کنند، افزود: سن این افراد بین ۱۵ تا ۳۰ سال است؛ به عبارت دیگر بیشتر جوانان در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند. لازم است اشاره کنیم که درصد کمی از اقدام به خودکشی ها یعنی نزدیک به ۱۴ درصد به مرگ منجر می‌شود.

 

۱۶ اسفند : آمار ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع   بیگانه

 

 برای اولین بارعلی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: تهران و استان‌های مرزی بیشترین آمار ازدواج زنان و مردان با اتباع بیگانه را به‌خود اختصاص داده‌اند: «براساس آمارهای جمع‌آوری شده پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که در داخل کشور هستند در‌ سال ٩٢، ٧۴٩ مورد به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به آمار کل ازدواج‌های انجام شده در‌ سال‌گذشته یک به‌هزار است.»

 

به‌گفته او «استان‌های مرزی بیشترین آمار این ازدواج‌ها را به خود اختصاص داده‌اند به‌طوری‌که تهران به دلیل جمعیت بالا با ١۶۴مورد، خوزستان با ۶٩ مورد، خراسان‌رضوی با ۶۶ مورد، قم به دلیل مهاجرت‌های غیرایرانی با ۶١ مورد و آذربایجان‌غربی با ۵١ مورد بیشترین ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع خارجی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع یعنی ١٧٠ مورد در ٣٠ تا ٣۴سالگی و ١۵٠ مورد آن نیز در ٢۵ تا ٢٩ سالگی به ثبت رسیده است.»

 

آنطور که محزون آن زمان گفت، «ازدواج بیشتر مردان غیرایرانی یعنی ١۵١مورد آن در سن ٣٠ تا ٣۴‌ سال و ١٣١ مورد نیز در سن ٢۵ تا ٢٩‌سال انجام شده است.» او همان موقع صریحا گفت که براساس قانون تعیین‌تکلیف فرزندان حاصل از زنان ایرانی و مردان خارجی که در‌ سال ٨۵ از سوی نمایندگان مجلس به‌تصویب رسید، فرزندان حاصل از ازدواج‌ها باید تا ١٨سالگی صبر کنند و پس از آن یک‌سال مهلت دارند که برای تابعیت ایرانی و دریافت مدارک و شناسنامه اقدام کنند اما تا قبل از این سن از مدرسه، آموزش، خدمات سلامت، بیمه و… محروم هستند.

 

قانون چه می‌گوید

 

 با وجودیکه همین امسال مجلس تصویب کرد کسانیکه در اثر ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی در ایران متولد شوند و ازدواج والدین آنان از ابتدا با رعایت ماده‌(۱۰۶۰) قانون مدنی به ثبت رسیده باشد، پس از رسیدن به سن هجده سال تمام و حداکثر ظرف مدت یک‌سال، بدون رعایت شرط سکونت مندرج در ماده (۹۷۹) قانون مدنی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند، اما این قانون اجرا نمی شود و هیچ کس هم دلیل آن را نمی داند.

 

۱۴  اسفند : نرخ تورم به ۶.۸ درصد و رشد اقتصادی ۹ ماهه به ۷.۲ درصد رسید

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: نرخ تورم به ۶.۸ درصد و رشد اقتصادی ۹ ماهه به ۷.۲ درصد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، اسحاق جهانگیری اظهار داشت:اقتصاد کشور در سال ۹۴و بویژه ۹۵  با وجود کاهش قیمت نفت به نحو مطلوبی اداره کردیم و هیچ تلاطمی نداشتیم و روند با ثبات اقتصاد کشور ادامه پیدا کرد.

 

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: سال ۹۵ با تکیه بر سیاست اقتصاد مقاومتی سال درخشانی برای کشور ایران بوده و در همه بخش‌ها شاهد تحرک خوبی بودیم.

 

وی با تاکید بر اینکه روند کاهشی تورم در کشور ادامه دارد به طوری که هم اکنون نرخ تورم به ۸/۶درصد رسیده است تصریح کرد: ایران به جرگه کشورهای با نرخ تورم تک رقمی پیوسته است.

 

جهانگیری ابراز کرد: طبق ارائه گزارش مرکز آمار در نشست هیئت وزیران در هفته گذشته رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال به ۲/۷ درصد رسیده و رشد پاییز ۹۵ نسبت به ۹۴، ۹/۸ درصد است.

 

وی با تاکید بر اینکه خدمت مهمترین دغدغه دولت است بیان کرد: در بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی ۷/۵، خدمات ۴/۵ ، صنعت ۵/۱۰ و بدون نفت ۵ /۵رصد نیز رشد داشته‌ایم.

 

جهانگیری اظهار داشت: دولت در ابتدای سال برای فعال کردن ۷۵۰۰ کارگاه تولیدی کوچک و متوسط از طریق پرداخت تسهیلات بانکی برنامه ریزی کرد که تاکنون ۲۲ هزار کارگاه از این تسهیلات بهره مند شده‌اند.

 

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تسریع در روند اجرایی ۵۴۰۰ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ایجاد ۱۲ پتروشمی و ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی از جمله اقدامات انجام شده است.

 

جهانگیری از خرید ۵/۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: این میزان گندم با قیمت مناسب یعنی بیش از خرید گندم وارداتی از کشاورزان خریداری شد تا به نوعی به زندگی این قشر زحمت کش کمک کرده باشیم.

 

وی با بیان اینکه سال ۹۲/۶ میلیون تن گندم وارد کشور کردیم، ابراز کرد: هم اکنون دولت دغدغه صادر کردن گندم را دارد و در پرتو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی مردم تامین شده است.

 

جهانگیری ادامه داد: امسال دولت جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را برنامه ریزی کرد که تاکنون این مهم محقق شده ولی باید بر روی زمین تبدیل به کارخانه شود.

 

۵ اسفند : مرگ ۱۳۸۲۶ نفر در حوادث رانندگی طی ۱۰ ماه

 

به گزارش ایلنا از سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی ۱۰ ماهه سالجاری ۱۳ هزار و ۸۲۶ تن جان خود را از دست دادند، این شمار تلفات حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۴) با تلفات ۱۴ هزار و ۱۴۷ تن۲٫۳ درصد کاهش یافته است.

 

بر اساس آمارهای موجود در حوادث رانندگی ۱۰ماهه امسال ۱۰ هزار و ۸۲۵ مرد و سه هزار و یک زن جان باخته اند.

 

در این مدت همچنین استان های فارس با یکهزار و ۲۸۲، خراسان رضوی با ۹۹۵ و تهران با ۹۸۷ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۱۱۱، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۲ و خراسان جنوبی با ۱۷۵ کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

 

براساس این گزارش در ۱۰ ماهه امسال، آمار مصدومان حوادث رانندگی با رشد ۷٫۷ درصدی مواجه بود، که ۲۶۷ هزار و ۳۴۰ مصدوم در ۱۰ماهه سال گذشته به ۲۸۷ هزار و ۸۵۶ مصدوم در ۱۰ ماهه امسال رسید.

 

از کل مصدومان حوادث رانندگی که در۱۰ ماهه امسال به پزشکی قانونی مراجعه کردند ۲۰۶ هزار و ۷۱۷ تن مرد و ۸۱ هزار و ۱۳۹ تن زن بودند.

 

در ادامه این گزارش آمده است، در دی ماه امسال یکهزار و ۷۷ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲٫۶ درصدی مواجه بود،‌ از تلفات تصادفات در این ماه ۸۶۷ تن مرد و ۲۱۰ تن زن بودند.

 

در این ماه ۲۳ هزار و ۹۵۲ مصدوم حوادث رانندگی نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که نسبت به سال گذشته با رشد ۱٫۸ درصدی مواجه بود.

 

در سال گذشته در مجموع ۱۶هزار و ۵۸۴ تن به دلیل حوادث رانندگی در کشور فوت کردند که ۳ هزار و ۷۷۷ تن از آنها زن و ۱۲هزارو ۸۰۷ تن نیز مرد بودند.

 

همچنین حوادث رانندگی در سال گذشته ۳۱۳ هزارو ۱۷ تن مصدوم رانندگی داشت که ۸۹ هزار و ۳۰۹ تن زن و ۲۲۳ هزارو ۷۰۸ تن از آنها مرد بودند.

 

۱۲ اسفند : کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات بهزیستی در پایان سال/ ۵ درصد بودجه کسر شد

 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران از کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات پایان سال سازمان بهزیستی کشور خبرداد.

 

علی همت محمود نژاد در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: اعتبارات سالیانه در نظر گرفته شده برای سازمان بهزیستی در چند نوبت پرداخت می شود و زمانی که قرار بود فصل آخر اعتبارات پرداخت شود، تغییراتی در ارقام در نظر گرفته شده، اعمال شد.

 

وی افزود: در همین رابطه مشخص شد که ۵ درصد از اعتبارات سازمان بهزیستی کشور کاهش یافته است.

 

محمود نژاد ادامه داد: این کاهش ۵ درصدی از سوی سازمان برنامه و بودجه کلید خورده و این رقم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان شده است.

 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه مستمری پرداخت شده به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ هیچ تغییری نداشته است، کاهش اعتبارات سازمان بهزیستی جای سوال دارد.

 

۱۱ اسفند : بهزیستی کودکان بدسرپرست را به 'امین موقت' می‌سپارد

 

سازمان بهزیستی در ایران ده هزار کودک بد سرپرست را به طور موقت به خانواده‌های جایگزین می‌سپارد.

 

انوشیروان محسنی، رئیس سازمان بهزیستی ایران گفته است که این کودکان در قالب طرح "امین موقت" به خانواده‌های داوطلب سپرده می‌شوند.

 

این خانواده‌ها به صورت موقت و تا زمانی که به گفته آقای محسنی والدین‌شان با تشخیص قوه قضاییه به شرایط ایده‌آل برسند و توانایی حضانت از فرزندان‌شان را پیدا کنند، می‌توانند حضانت کودکان بدسرپرست را به عهده بگیرند.

 

رئیس سازمان بهزیستی گفته است که هم‌اکنون ۲۴ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش این سازمان قرار دارند و سالانه هزار و ۳۰۰ کودک به خانواده‌های جایگزین سپرده می‌شوند.

 

سال ۱۳۹۲ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تصویب شد و رئیس سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که پس از این زمان تعداد کودکان بدسرپرستی که به خانواده‌های جایگزین سپرده می‌شوند افزایش داشته است.

 

طرح "امین موقت" یا "شبه خانواده" طرحی است که بر اساس آن مراقبت و پرورش از یک تا سه نفر از کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به طور موقت و با نظارت کارشناسان این سازمان به خانواده‌های داوطلب سپرده می شود.

 

خانواده‌های متقاضی نباید سوپیشینه داشته باشند و باید به حسن اخلاق و انسجام خانوادگی مشهور باشند.

 

همسران علاقه‌مند به سرپرستی موقت این کودکان نباید کمتر از ۲۵ و بیشتر از ۵۰ سال داشته باشند.

 

بر اساس این طرح، کودکان مسلمان به خانواده‌ها مسلمان سپرده می‌شوند و کودکان خانواده‌هایی که مذاهب دیگری دارند در اختیار خانواده‌هایی متناسب با مذهب‌شان قرار می‌گیرند

 

۱۱ اسفند : ترک تحصیل در راه روستاهای محروم/۵۹۷ کلاس خشتی در سیستان و بلوچستان/۶ هزار مدرسه فرسوده ای که باید تخریب شوند

 

سلامت نیوز:زمانی که آمارها را زیر و رو می‌کنیم متوجه می‌شویم ۵۲هزار فضای آموزشی در کشور کم داریم و در کنار این کمبود، مدارس زیادی هستند که نیاز به بازسازی و تخریب دارند، اینها جدا از آمار مدارس خشتی و گلی است که هیچ ایمنی و استانداردی ندارند. حالا در این بین آموزش و پرورش ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بازسازی مدارس در کشور دارد. این درحالی است که برای ساخت هر مدرسه ۱۸۵ میلیون تومان باید هزینه شود. کمبود بودجه توسعه فضاهای آموزشی می‌تواند باعث شود عده‌ای از مدرسه محروم شوند. شاید اگر مجلس بودجه توسعه و بازسازی مدارس را افزایش دهد آینده برخی دانش‌آموزان بهتر شود.

 

تعهد ۹۰۰میلیاردی خیرین مدرسه‌ساز

 

خیرین مدرسه‌ساز امسال تعهد کرده‌اند که ۹۰۰ میلیارد تومان به توسعه فضاهای آموزشی کشور کمک کنند. این درحالی است که بودجه کل آموزش و پرورش ۲۰۰ میلیارد تومان است که این بودجه کمتر از ۲۵ درصد تعهد خیرین است.

 

۵۰ سال نهایت عمر یک مدرسه است

 

 عمر مفید ساختمان مدرسه‌ها نهایتا ۵۰ سال است. البته عمر ساختمان مدارس اگر ترمیم و بهسازی شود، افزوده خواهد شد. براساس آیین‌نامه ساختمانی ایران، عمر یک ساختمان باید ۵۰ سال باشد که مدارس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر بخواهیم عمر و ماندگاری مدارس بیش از ۵۰ سال باشد باید هزینه‌ها را بالا برده و بر کیفیت مصالح و نقشه اجرایی اضافه کنیم، زیرا هر چقدر مصالح مرغوب‌تر و نظارت بر اجرای یک نقشه ساختمانی بیشتر باشد، عمر مدارس بیشتر خواهد بود. البته اگر حین استفاده از ساختمان‌ها از آنها نگهداری فنی شود و سازه‌های آن مقاوم باشد، بر عمر آن افزوده می‌شود.

 

فضاهای آموزشی در یک نگاه

 

کمتر از ۱۰۰ مدرسه ماندگار در سطح کشور داریم.

 

بین ۶۰ تا۶۵ میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور وجود دارد.

 

تنها ۱۶ درصد از فضاهای آموزشی عمر بالای۴۰ سال دارند.

 

۵۷ درصد از مدارس کشور از نظر سیستم گرمایشی استانداردسازی شده‌اند.

 

۱۰هزار کلاس‌ درس سیستم گرمایشی نفتی دارند.

 

منبع: سایت آموزش و پرورش

 

 کمترین سرانه

 

استان سیستان و بلوچستان با سرانه فضای آموزشی حدود۳.۱مترمربع کمترین میزان سرانه فضای آموزشی کشور را دارد که نیازمند حمایت‌های بیشتر است، این درحالی است که میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور حدود ۵.۲ مترمربع است.

 

سرانه فضای آموزشی و افت یادگیری

 

بر پایه واپسین سخنان رئیس نوسازی و تجهیز مدارس کشور، سرانه فضای دانش‌آموزی در سطح جهان به ازای هر دانش‌آموز اندکی کمتر از ۶ و به ازای هر دانش‌آموز ایرانی نزدیک ۴.۸ متر مربع است. با توجه به فراوانی و پراکندگی مدرسه‌ها در کشور بی‌گمان این سرانه در شهرها و کلانشهرها بسیار کمتر از میانگین کشوری است. برآوردهای آماری نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد ایرانیان در شهرها زندگی می‌کنند و به این ترتیب ۷۰ درصد دانش‌آموزان کشور نیز در شهرها و کلانشهرها هستند، بنابراین دچار کمبود شدید فضای آموزشی هستند. اما این سرانه کم چرا پدید آمده و چگونه به سامان می‌شود؟ و اینکه این کمبود فضای آموزشی چه پیامدهایی را درپی خواهد داشت؟

 

اوج جمعیت دانش‌آموزی کشور در سال‌های پایانی دولت اصلاحات نزدیک به ۱۹ میلیون دانش‌آموز بود. با گذشت زمان و کاهش درصد رشد جمعت، آمار دانش‌آموزان کشوری رو به کاهش نهاد. اما به جای اینکه دست‌اندرکاران از این کاهش جمعیت دانش‌آموزی بهره گرفته و به دنبال استاندارد‌سازی سرانه دانش‌آموزی و در نتیجه فراهم کردن زمینه‌های آموزش کیفی در مدرسه باشند با روند کاهش دانش‌آموزان تا یک‌سوم جمعیت، مدرسه‌ها نیز به روش‌های گوناگون مانند فروش، اجاره، تغییر کاربری و… رو به کاهش نهاد

 

 

۱۰ اسفند : افزایش ۴,۱۱ درصدی حوادث کار نسبت به سال گذشته

 

اخبار حوادث کارگری خبرگزاری ایلنا نشان می‌دهد، در ماه‌های منتهی به آغاز بهار و عید نوروز حداقل ۶۰ خانواده در غم از دست‌ دادن یکی از اعضایشان که در اثر حادثه کار از بین رفته، به سوگ نشسته‌اند؛ آماری تکان‌دهنده که نشان‌دهنده عدم نظارت بر مقررات ایمنی و بهداشت کار در کشور است.

 

حوادث ساختمانی همچنان در صدر اخبار حوادث کار

 

نگاهی به خبرهای منتشر شده درباره حوادث کار که در فاصله  ۳۰ آذر تا ۹ اسفند ۹۵ در ایلنا منتشر شده، نشان می‌دهد پراکندگی حوادث کار منجر به فوت، تنها منحصر به یک شغل خاص نمی‌شود. با این همه، همچنان تعداد کارگران ساختمانی که دچار حوادث منجر به مرگ در کار شده‌اند، نسبت به سایرین بیشتر است. گازگرفتگی، ریزش دیواره کارگاه ساختمانی، سقوط در چاهک آسانسور و ریزش دیواره محل گودبرداری ساختمان از جمله حوادث کاری بود که در دو ماهه گذشته، منجر به مرگ تعدادی از کارگران حادثه‌ دیده شده است.

 

افزایش ۴,۱۱ درصدی حوادث کار نسبت به سال گذشته

 

انتشار آمارها و گزارش‌ها درباره تعداد حوادث کار عمدتا در اختیار وزارت کار، پزشکی قانونی و سازمان آتش‌نشانی کشور است. بر این‌ اساس، آخرین گزارشی که سازمان پزشکی قانونی استان تهران ارائه کرده، نشان می‌دهد در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۵، ۳۰۳ مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از حوادث کار ۲۷۲ نفر اعلام شده بود، ۴, ۱۱ درصد افزایش یافته است.

 

پزشکی قانونی استان تهران همچنین کل کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار در ۱۰ ماه اول سال را ۲۹۸ نفر مرد و پنج نفر زن اعلام کرده است؛ آماری که می‌تواند نشان‌دهنده ادامه‌دار شدن روند عدم نظارت بر عملکرد شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری بر وضعیت ایمنی و بهداشت کار در محیط‌های کارگاهی باشد.»

 

۱۰ اسفند : بخش غیرنفتی اقتصاد ایران تنها ۰.۸ درصد رشد کرد/ بیکاری بیشتر شد

 

صندوق بین المللی پول اعلام کرد به رغم رشد ۶.۶ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری بیکاری در این کشور بیشتر شده و بخش غیرنفتی در سال ۹۵ تنها ۰.۸ درصد رشد داشته است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵  را ۶/۶ درصد برآورد کرده است. این رقم برای سال آینده ۳/۳ درصد پیش بینی شده است.

 

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ۶/۶ درصدی اقتصاد در سال جاری تا حد زیادی مدیون رشد صادرات نفت بوده است.  بخش نفتی اقتصاد ایران در سال ۹۵ رشد قابل توجه ۲/۵۲ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که بخش غیرنفتی در این سال تنها ۸/۰ درصد رشد داشته است.

 

پیش بینی شده است رشد بخش نفتی در سال آینده به ۶/۲ درصد و رشد بخش غیرنفتی به ۴/۳درصد برسد.

 

این نهاد بین المللی نیز نرخ تورم در سال جاری را ۹/۸ درصد برآورد و این رقم را برای سال آینده ۲/۱۱ درصد پیش بینی کرده است.

 

با وجود رشد ۶/۶ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری وضعیت اشتغال در این کشور بدتر شده است. ایران در سال ۹۴ نرخ بیکاری ۱۱ درصدی داشته که در سال ۹۵ این رقم به ۵/۱۲ درصد افزایش یافته است. برای سال آینده نیز نرخ بیکاری 12.5 درصدی پیش بینی شده است.

 

برآوردهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد پایه پولی در ایران طی امسال رشد ۲۳ درصدی داشته و نقدینگی ۵/۲۹ درصد رشد داشته است.

 

تراز حساب های جاری طی امسال به ۸/۲۳میلیارد دلار رسیده و این رقم برای سال آینده ۶/۱۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

 

میزان صادرات کشور نیز ۲/۱۰۲ میلیارد دلار و واردات ۴/۷۹ میلیارد دلار طی امسال برآورد شده است. این ارقام برای سال آینده به ترتیب ۳/۱۱۴ میلیارد دلار و ۹۶ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

 

رقم برآوردی صندوق بین المللی پول از بدهی خارجی ایران در سال جاری ۲/۸ میلیارد دلار بوده است. دیون خارجی ایران نسبت به سال قبل از آن ۸/۱ میلیارد دلار کاهش داشته است. انتظار می رود در سال آینده نیز بدهی خارجی ایران به  ۵/۷ میلیارد دلار کاهش یابد.

 

ذخایر ارزی ایران در سال جاری نسبت به سال قبل ۹/۳ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۳/۱۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

 

کل درآمد نفتی کشور طی امسال ۴/۵۷ میلیارد دلار برآورد شده و پیش بینی شده است این رقم در سال بعد به ۳/۶۵میلیارد دلار برسد. در سال ۹۴درآمد نفتی ایران ۶/۳۳ میلیارد دلار گزارش شده بود.

 

صادرات نفت کشور نیز امسال ۴/۲ میلیون بشکه در روز بوده که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال آینده به ۵/۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

۲۷ اسفند : ۲۱ هزار بی‌سواد، زیر ۱۹ سال سن

 

سلامت نیوز:رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به تحلیل آماری جذب سواد آموزان پرداخت و ادامه داد: ۲۱ هزار و ۳۰۰ بی‌سواد دارای سن زیر ۱۹ سال داریم که نرخ جذب در کل دوره ابتدایی ۹۷٫۸۳ درصد است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ،علی باقرزاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای امسال هدفگذاری برای جذب ۴۲۰ هزار بی‌سواد در دستور کار سازمان بود که با همکاری استان‌ها تاکنون توانسته‌ایم ۴۷۶ هزار بی‌سواد را تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی سازمان قرار دهیم که رشد ۱۳ درصدی در این بخش را نشان می‌دهد.

 

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش،وی افزود: در برخی استان‌ها عملکرد بخش سواد آموزی بالای ۱۰۵ درصد بوده که در این میان استان یزد بیشترین عملکرد را داشته است.

 

باقرزاده به آموزش معلولان جسمی حرکتی بی‌سواد اشاره کرد و گفت: تا کنون ۷ هزار و ۶۰۰ معلول تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی قرار گرفته‌اند که ۵ هزار و ۵۰۰ نفر آنها بی‌سواد مطلق بودند.

 

 

۷ اسفند : بازار کار ایران در «انحصار» مردان

 

آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار درباره بازار کار ایران نشان می‌دهد که طی دهه اخیر نرخ مشارکت اقتصادی زنان کاهش پیدا کرده و همزمان نرخ بیکاری زنان بالا رفته است. این اتفاق درحالی رخ داده که تعداد زنان دانشجو و زنان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است اما برخلاف تصور، افزایش تعداد زنان دارای تحصیلات عالی، به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان منتهی نشده است.

 

همچنین با توجه به اینکه سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ هنوز انجام نگرفته است، می‌توان آخرین گزارش همین مرکز را درباره نیروی کار در سال ۱۳۹۳ ملاک قرار داد و ارقام سه شاخص جمعیتی مذکور را از این طرح آمارگیری استخراج و سپس میانگین دوره آخر را با میانگین دوره‌های پیشین مقایسه کرد.

 

همان‌طور که در نمودار شمار ۱ قابل مشاهده است، در دوره ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ سالانه به‌طور میانگین یک‌میلیون و ۶۱هزار نفر، در دوره ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ یک میلیون و ۴۴ هزار نفر و در دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ نیز ۷۶۵ هزار نفر، به جمعیت کشور اضافه شده است.

 

متوسط سالانه افزایش جمعیت در سن کار نیز در سه دوره مورد اشاره به ترتیب یک میلیون و ۲۵۲ هزار نفر، یک میلیون ۴۱۲ هزار نفر و ۵۶۱ هزار نفر بوده است.

 

متوسط افرادی که سالانه طی این سه دوره به جمعیت شاغل اضافه شده‌اند به ترتیب ۳۵۷هزار نفر، ۵۹۰ هزار نفر و ۱۰۳ هزار نفر به طور میانگین افزوده شده است.

 

نکته دارای اهمیت تغییر تعریف بیکاری در ایندوره است. تغییری که در نیمه دهه هشتاد خورشیدی صورت گرفت و باعث شد برخی افرادی که پیش‌تر بیکار محسوب می‌شدند، شاغل درنظر گرفته شوند. به‌طور نمونه افرادی که در دوره آمارگیری تنها یک ساعت کار کرده باشند بر طبق تعریف جدید شاغل درنظر گرفته می‌شوند.

 

نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان

 

نرخ بیکاری کل، نرخ بیکاری مردان و نرخ بیکاری زنان در دوره ۱۳۸۴-۱۳۹۳ به تفکیک قابل مشاهده است. مقایسه این سه نرخ در دهه مورد اشاره نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان همواره هم از نرخ بیکاری مردان بیشتر بوده است و هم از نرخ بیکاری عمومی، اما نرخ بیکاری مردان همواره از دو نرخ دیگر کمتر بوده است.

 

نکته قابل توجه دیگر روند متضاد تغییر نرخ بیکاری مردان و زنان در این دوره است. با در نظر گرفتن نرخ بیکاری مردان در ابتدا و انتهای این دوره مشاهده می‌شود که نرخ بیکاری مردان، روند مثبتی طی کرده و از۱۰ درصد سال ۱۳۸۴ به ۸.۸ درصد سال ۱۳۹۳ رسیده است. اما این روند برای زنان معکوس بوده به‌طوریکه نرخ بیکاری زنان از ۱۷ درصد ابتدای این دوره به نزدیک ۲۰ درصد در انتهای دوره افزایش پیدا کرده است. نرخ بیکاری کل هم در این دوره از ۱۱.۵ درصد به ۱۰.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر هم نرخ بیکاری کل و هم نرخ بیکاری مردان بعد از نوسانی که روند آن در نمودار نمایش داده شده، بهبود پیدا کرده است، اما نرخ بیکاری زنان بالاتر رفته است.

 

۶ اسفند : روزانه ۱۰ نفر در صف انتظار پیوند عضو فوت می‌کنند

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفت: متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰ نفر در صف انتظار پیوند عضو فوت می‌کنند.

 

کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت اهدای عضو خاطرنشان کرد: اعضای یک فرد مرگ مغزی شده می‌تواند جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و همچنین می‌تواند با اهدای بافت ؛ ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به تعداد افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در کشور ما در سال نزدیک به ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد که اهدای عضو  ۵۰ درصد آنها امکانپذیر است. یعنی به صورت میانگین هر سال چیزی اعضای حدود ۳ هزار نفر از کسانی که به علت مرگ مغزی فوت کرده‌اند، می‌تواند، اهدا شود، ولی سال گذشته حدود یک چهارم از این تعداد اعضای خود را اهدا کردند که تعداد آنها نزدیک به ۸۰۰ تن می‌شود.

 

نجفی‌زاده در مورد تعداد عضوهایی که می‌توانست افراد نیازمند را از مرگ نجات دهد، گفت: بنابراین در بین این افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، اعضای ۲۲۰۰ نفر اهدا نشده است بنابراین تعداد ۶۶۰۰ عضوی که می‌توانست جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد به زیر خاک رفت.

 

وی افزود: از آن طرف متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در صف انتظار فوت می‌کنند. اگر نصف افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و اعضایشان اهدا نشدند، اعضای بدنشان اهدا می‌شد کسی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست نمی‌داد.

 

وی در ادامه به پیوند کلیه اشاره کرد و گفت: پیوند کلیه‌ای که از شخص غیرفامیل گرفته می‌شود می‌تواند مدت کوتاه‌تری در بدن بیمار دوام داشته باشد، ولی پیوندی که از طریق بستگان با تشابه ژنتیکی اهدا می‌شود؛ حدود ده سال بیشر عمر می‌کند، پس بهتر است این موضوع در بین خانواده‌ها باب شود تا از غریبه کلیه دریافت نکنند.

 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو کشور به رتبه ایران در خصوص اهدای کلیه اشاره کرد و گفت: طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ ایران در خصوص اهدای کلیه از طریق فرد مرگ مغزی در رده ۳۲ و در مورد اهدای کلیه از فرد زنده در رده ۱۲ جهان قرار دارد.

 

۶ اسفند :  مرگ روزانه ۳۰۰ ایرانی بخاطر بیماری قلبی/خبر خوش کاهش بیماری ها

 

تهران – ایرنا – رئیس انجمن آترواسکلروز (تصلب شرایین) ایران گفت: روزانه ۳۰۰ نفر در ایران به خاطر بیماری قلبی جانشان را از دست می دهند و سکته های قلبی و مغزی ۴۵ درصد مرگ و میرهای کشور را موجب می شود.

 

وی اظهار داشت: تا پنج سال پیش به لحاظ آمار بیماری های قلبی و عروقی در فقر کامل بودیم و جمع آوری و یکسان سازی آمارها قدری دچار اشکال بود ولی اکنون آمارهای ما دقیق و نسبتا به روز است.

 

قاسمی گفت: بیماری های قلبی، بیماری های مغزی، تصادفات و سرطان ها، چهار عامل اصلی مرگ و میر در ایران را تشکیل می دهند.

 

این متخصص قلب و عروق افزود: آمار ۳۰ درصد برای بیماری های قلب و عروق و ۱۵ درصد برای بیماری های مغز و اعصاب در کل مرگ و میرهای کشور، آمار بسیار بالایی محسوب می شود.

 

وی در عین حال، پیشرفت صورت گرفته در زمینه کاهش مرگ و میر نوزادان، کاهش مرگ و میرهای ناشی از عفونت و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماران تشخیص داده نشده در ایران را قابل ملاحظه و چشمگیر توصیف کرد.

 

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، گفته های متخصصان قلب و عروق کشور پایین آمدن سن ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در کشور را تصدیق کرد و گفت: ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در حقیقت بیماری این افراد، در سنین پایین تر تشخیص داده می شوند؛ یعنی اگر قرار باشد یک بیمار در سن ۴۰ سالگی با تنگی ۷۰ درصد رگ قلبش، یک سکته آرام بکند و با تصور این که سرما خورده است در منزل استراحت کند و بعد در سن ۵۰ سالگی با سکته وسیعتر مراجعه کند، در آمار افراد مسن قرار می گیرد؛ در حالی که الان این افراد با شناسایی زودهنگام و به موقع، جزو بیماران جوان محسوب می شوند.

 

به گفته این متخصص قلب و عروق، براساس شعار و هدفگذاری سازمان جهانی بهداشت، کشورهای مختلف باید تا سال ۲۰۲۵ در دنیا حدود ۲۵ درصد حوادث عروقی خود را کاهش دهند که امید می رود با برنامه ریزی صحیح، ایران نیز در این گروه آماری قرار گیرد.

 

۶  اسفند : مقام وزارت بهداشت: ۱۳ میلیون زوج در حال از دست دادن «سن باروری‌» هستند

 

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از دستور کار تازه این وزارتخانه برای «افزایش امید به زندگی در میان مردان» خبر داد و از اینکه حدود ۱۳ میلیون زوج در آستانه ازدواج٬ در حال از دست دادن «سن باروری‌شان» هستند٬ ابراز نگرانی کرد.

 

به گفته وی٬ در حال حاضر امید به زندگی برای مردان در ایران٬ ۷۲.۸ و برای زنان ۷۴ سال است.

 

مطلق٬ امید به زندگی برای مردان ایرانی پیش از انقلاب را نیز ۵۴ سال عنوان کرد.

 

وی گفت در حال حاضر «امید به زندگی کیفی برای مردان ۶۳ سال و به لحاظ کمی ۷۲.۸ سال است که بایستی این اختلاف حدود ۱۰ سال میان امید به زندگی کمی و کیفی را بهبود ببخشیم».

 

اظهارات وی در حالی بیان شده که آبان‌ماه امسال ٬مهین‌السادات عظیمی٬ رییس اداره سلامت سالمندی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی٬ «سن امید به زندگی بدون ناتوانی» در کشور را ۶۴ سال اعلام کرده و افزوده بود که این موضوع «توجه ویژه به زنان جامعه را می‌طلبد».

 

به گزارش مهر٬ مطلق همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که برای افزایش جمعیت کشور بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر جمهوری اسلامی٬ «بایستی میزان باروری کلی ما به ۲.۱ برسد».

 

به گفته وی٬ این میزان در برخی از استان‌ها به دست آمده٬ «اما در برخی دیگر از استان‌ها به ویژه در بخش شهری این رقم ۱.۹ است».

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از اینکه «بیش از ۱۱ تا ۱۳ میلیون زوج در آستانه ازدواج داریم که سن باروری‌شان در حال از دست رفتن است»٬ اظهار تاسف کرد.

 

۶ اسفند : استاندار خوزستان: سالانه دستکم سه هزار نخبه از خوزستان مهاجرت می‌کنند

 

استاندار خوزستان با اعلام وجود ۱۰ هزار پست بلاتصدی در وزارت آموزش و پرورش این استان به دلیل بدی آب‌وهوا٬ از مهاجرت سالانه سه هزار نفر از نخبگان خوزستانی به خارج از استان خبر داد.

 

وی با بیان اینکه «سالانه دست‌کم سه هزار نفر از نیروهای تحصیلکرده و نخبه» خوزستان به خارج استان مهاجرت می‌کنند، افزوده که «درخواستی را به کمیسیون اجتماعی دولت برای دادن حق بدی آب‌وهوا به کارمندان ارائه کرده‌ایم».

 

استان خوزستان از سال ۸۰ درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده‌اند ۳۵ درصد گردوغبار این استان ناشی از کانون‌های داخلی است.

 

۴  اسفند : ابراز نگرانی رئیس مرکز تحقیقات ایدز در مورد وضعیت انتقال ایدز در ایران

 

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، می‌گوید اگر انتقال جنسی ایدز در کشور، با «وضعیت فعلی پیش برود»، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک جمعیت عمومی مبتلا به آن از یک درصد بگذرد؛ یعنی به «مرحله سوم شیوع» آن برسد.

 

خانم محرز چهارم اسفند ماه به خبرگزاری ایرنا گفته در حال حاضر جمعیت مبتلا به ایدز در ایران، از مرحله اول شیوع گذر کرده و در فاز دوم آن قرار دارد. او سپس هشدار داده، پیشروی فعلی ممکن است کشور را در معرض «فاز سوم»، یعنی شیوع ِ بالا قرار دارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید سه مرحله موجود عبارت است از: شیوع بین یک درصد -فاز اول یا پایین آن- سپس شیوع «در مرحله متمرکز بالای پنج درصد»، که افزایش شیوع در میان گروهی خاص با رفتارهای «پرخطر» را در بر می‌گیرد و در نهایت مرحله سوم اجتماعی که شیوع در کل جامعه از مرز یک درصد می‌گذرد.

 

مینو محرز می‌گوید « اگر وضعیت انتقال جنسی ایدز همین طور پیش برود و الگوی ابتلای جنسی ایدز گسترش پیدا کند ممکن است در آ‌ینده نزدیک به مرحله سوم که مرحله شیوع بالای یک درصد در جمعیت عمومی است برسیم و این خطر بزرگی است».

 

او در عین حال تاکید کرده است که «متاسفانه انتقال ویروس ایدز به سمت انتقال جنسی رفته است».

 

خانم محرز در توضیح این مشکل می‌گوید «جوانان در مورد به این موضوع آگاهی کافی ندارند» و در عین حال «آموزش و پرورش، رسانه‌ها و خانواده‌ها آموزش چندانی درباره روش انتقال جنسی ایدز به جوانان نمی‌دهند».

 

پیش از این در دی ماه گذشته وزارت بهداشت ایران از شناسایی «۳۳ هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز» در ایران خبر داده بود. به گفته این وزارت‌خانه در نیمه نخست سال جاری خورشیدی ۴۳ درصد انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بوده است.

 

بنا بر مطالعات «گلوبال بوردن دیزیز» تا سال ۲۰۱۵ میلادی، شمار مبتلایان به بیماری ایدز در جهات به نزدیک به ۳۹ میلیون نفر رسیده‌است؛ بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷، ایدز از ۳۹مین دلیل مرگ شهروندان جهان به ۱۱مین دلیل در فهرست رسید. بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ میلادی شمار افرادی که به دلیل ابتلا جان خود را از دست دادند، افزایش پیدا کرد. اما از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی، پیشرفت‌ها در جلوگیری از شیوع آن، به ویژٰه از مادر به فرزند، از شمار مرگ‌ها در سطح جهانی، کاسته‌است.

 

 

۳ اسفند : ۳۷درصد معتادان تحصیلات عالی دارند

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: اعتیاد نقش پررنگی در بسیاری از جرایم دارد. آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد درگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، ۹۵ درصد گروگانگیری‌ها، ۶۷ درصد زندانیان به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۲۳ درصد نزاع‌ها، ۲۰ درصد جرایم منکراتی، ۱۷ درصد تصادفات جاده‌ای و ۱۰ درصد جرایم مالی به دلیل اعتیاد است. بنابراین می‌توانیم با ارائه راهکارهای درست و پیشبرد راهبرد کاهش آسیب به سمت مدیریت و مهار این آسیب‌ها حرکت کرد. امروزه در کشور ما دیگر اعتیاد فقیر و غنی، پیر و جوان، بی‌سواد و باسواد نمی‌شناسد. بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر سنتی در کشور مصرف می‌شود. البته آمار غیر‌رسمی این رقم را تا هزار و ۵۰۰ تن در سال با ناخالصی‌های زیاد برآورد می‌کند. همچنین در چهار سال اخیر سالانه به‌طور میانگین حدود ۶۰ تن مواد مخدر صنعتی در کشور مصرف شده است که گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی نشان‌دهنده تغییر الگوی مصرف مواد است.

 

اعتیاد در میان تحصیلکرده‌ها

 

روز گذشته مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ۶۴ درصد از معتادان کشور متاهل هستند و تنها کشوری هستیم در جهان که میزان معتادان متاهل نسبت به مجردها بیشتر است. حمید صرامی اظهارکرد: ۶۴ درصد مذکور حدود هفت میلیون نفر از افراد جامعه هستند که شبانه روز دغدغه اعتیاد دارند. او تصریح کرد: ۳۷ درصد از معتادان کشور فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند و این نشان می‌دهد که حوزه اعتیاد از افراد بی‌سواد به سوی افراد تحصیلکرده گرایش پیدا کرده است.

 

۲۱درصد معتادان فعال در محیط‌های صنعتی

 

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۱ درصد معتادان ما در محیط صنعتی مشغول به کار هستند، تاکید کرد: حوزه اعتیاد، خاص افراد بیکار نیست.

 

طی ۳۷ سال پس از انقلاب، بیش از ۹ هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها توسط پلیس کشف شده و این مهم در هیچ جای جهان مشاهده نمیشود. اقدامات قابل توجهی در برخورد با عوامل قاچاق و مواد مخدر در کشور انجام و صدها نفر دستگیر شده‌اند و بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر در کشور، نشان از این دارد که ما در این عرصه موفق وارد شدیم. او با بیان اینکه در استان گلستان در ۱۵ سال اخیر شاهد بودیم نیروی انتظامی بالغ بر ۱۲۵ هزار و ۲۴۰ نفر مرتبط با مواد مخدر را دستگیر کرده، افزود: با وجود دستگیری‌ها و کشف مواد، شیوع مصرف مواد مخدر در بین جمعیت عمومی استان(۱۵ تا ۶۴ سال) نگران کننده بوده که بیانگر این است که دستگاه‌های فرهنگی استان باید با جدیت بیشتری درباره مهار و کنترل اعتیاد گام بردارند.

 

وابستگی زنان به موادمخدر بیش از مردان

 

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: زنانی که به سمت اعتیاد میآیند شش سال زودتر نسبت به آقایان به ورطه وابستگی شدید اعتیاد میافتند و این موضوع سبب میشود درمان آنها به شدت سختتر شود. صرامی گفت: در حوزه دانشجویی تحقیقات ما نشان داد ۶/۲ درصد از دانشجویان در دانشگاه دولتی تجربه مصرف مواد داشتند که ضرورت دارد با جدیت بیشتر برای ایمنسازی دانشجویان گام برداشته شود. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: طبق جدیدترین تحقیقات در سطح کشور، ۵۳ درصد معتادان تریاک، ۱۲ درصد از معتادان حشیش، علف، گرس و ماریجوآنا، هشت درصد معتادان شیشه و هفت درصد هروئین مصرف میکنند.

 

 

۳ اسفند : ۴ هزار کولبر رسمی داریم؛ فقط ۱۰ نفر بیمه هستند/ ۶۴ قلم کالا در لیست کالاهای مجاز کولبری است

 

مدیر بازارچه مرز تمرچین گفت: بازارچه مرزی یک محوطه مصور در نقطه صفر مرزی است که به موجب موافقت ریاست جمهور به منظور ارتقاء سطح درآمد سرانه معیشت مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق کالا ایجاد شده است.

 

مدیر بازارچه مرز تمرچین بیان داشت: معرفی این افراد توسط فرمانداری ها انجام می شود یعنی این افراد ابتدا به هنگ مرزی معرفی شده و هنگ مرزی برای آنها کارت تردد صادر می کند که طبق آن رفت و آمد صورت می گیرد و بدون این کارت تردد هیچ گونه رفت و آمدی قانونی نیست.  با توجه به کثرت تعداد کولبران در هنگ مرزی به آنان نوبت دهی می شود و ممکن است هفته ای یکبار نوبت به آنها برسد مشکل اشتغال در این ناحیه وجود دارد وقتی کسی بیکار باشد مجبور می شود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو بار بر روی کول خود حمل کند و همین مساله مشکلاتی بسیاری را بوجود آورده است.

 

او در رابطه با وضعیت بیمه کولبران رسمی بیان داشت:هیچ کولبری تحت بیمه نیست. تنها کاری که انجام داده ایم این است که از حدود ۴ هزار کولبر که از مرز تمرچین تردد می کنند ۱۰ نفر بدون نام بیمه شده اند تا در صورت بروز مشکل تحت پوشش خدمات درمانی قرار گیرند؛ این درحالی است که روزانه بین ۷۰۰ تا هزار نفر از مرز تمرچین برای کولبری تردد می کنند و ممکن است با مشکلات جسمانی بسیاری مواجه شوند.

 

 

                  

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©