Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۱۶ آوريل ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۱۶ آوريل ۲۰۱۷
Gmail

ایران در آئینه آمار(۲۳۱)

يكشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ برابر با ۱۶ آوريل ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

هر دقیقه ۹ طلاق در کشور

 

در ایران بیش از ۸۰۰ هزار نفر اختلال شدید روانی دارند

 

ن حجم نقدینگی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۲۴٫۷ درصد رشد کرد

 

هضت سوادآموزی: ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق داریم

 

مردان ایرانی به طور میانگین ۵٫۳ سال از همسران خود بزرگترند

 

کمبود ۸۰۰۰ کلاس درس در استان البرز

 

حجم نقدینگی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۲۴٫۷ درصد رشد کرد

 

بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟

 

مرگ ۱۸۱ تن در اثر مسمومیت با گاز در ۱۱ ماه سال گذشته

 

۱۲٫۷درصد ایرانیان دچار افسردگی هستند/باسوادها کمتر افسرده می‌شوند

 

کاهش نرخ تورم در ایران در سال گذشته به ۹ درصد :  افزایش نرخ بیکاری به ۱۲.۴ درصد

 

کشته های تصادفات یک روز ایران بیش از کشته های یکسال سه کشور اروپایی

 

شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر/ ۳۸۴ نوزاد در سال گذشته معتاد متولد شدند

 

نرخ بی سوادی دختران ایرانی بیش از پسران

 

کارنامه تجارت خارجی ایران در سال۹۵ / صادرات ۴۴ میلیارد دلار، واردات: ۴۴ میلیارد دلار

 

 

 

۲۳ فروردین: هر دقیقه ۹ طلاق در کشور

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سلمان خدادادی با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم، افزود: با وجود تصویب قانون مذکور در سال ۸۴ اما بعد از گذشت ۱۲ سال همچنان بلاتکلیف مانده و دولت تنها از این قانون به اجرای چند ماده در حوزه وام ازدواج اکتفا کرده این در حالی است که بانک ها به گونه ای در پرداخت وام ازدواج به زوجین تعلل می کنند که زوجین از اخذ آن پشیمان می شوند.

 

وی با بیان اینکه امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش طول سال های زندگی هستیم، افزود: در گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده که جای بسی نگرانی است.

 

خدادادی، از وجود بیش  از ۲.۷ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد و با هشدار نسبت به اینکه هر دقیقه ۹ طلاق در کشور ثبت می شود، گفت: متاسفانه در تهران ۵۰ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود، البته طی یک سال گذشته در برخی استان ها با توقف رشد طلاق روبرو بودیم که جای خوشحالی دارد.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه با اقدامات مناسبی که در کشور انجام شد در ۱۲ استان کشور با توقف رشد طلاق مواجه هستیم، ادامه داد: در استان یزد به دلیل فرهنگ سازی، انجام مشاوره و توجه به مشکلات اقتصادی با توقف رشد طلاق روبرو بوده ایم که می طلبد با رفع مشکلات اقتصادی و مشکلات سد راه ازدواج جوانان و زندگی زوجین در جهت توقف آمار طلاق و افزایش ازدواج در کل کشور گام برداشت.

 

۲۲ فروردین  : در ایران بیش از ۸۰۰ هزار نفر اختلال شدید روانی دارند

 

فرهاد طارمیان، روانشناس بالینی و عضو انجمن روانشناسی ایران در خصوص شیوع بیماری‌های روانی در بین ایرانیان به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل اینکه هنوز در ایران تحقیقات گسترده‌ای در خصوص تعداد مبتلایان به بیماری‌های روانی صورت نگرفته، نمی‌توان آمار دقیقی را در این خصوص اعلام کرد. ولی با توجه به آمار‌های که در دست روانشناسان موجود است یک درصد از جمعیت ایران دچار اختلالات شدید روانی هستند که با توجه به جمعیت بیش از  ۸۰۰هزار نفر به اختلالات شدید روانی دچارند که باید زیر نظر پزشک درمان شوند.

 

۲۲ فروردین: نهضت سوادآموزی: ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق داریم

 

علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق ایرانی داریم، اظهار داشت: بخشی از این بیسوادها، آموزش ناپذیر هستند و به عنوان بیسواد محسوب می‌شوند. اینکه ممکن است؛ بین آمار بیسوادی که ما اعلام می‌کنیم و آمار سرشماری، تفاوتی وجود داشته باشد به مسئله آموزش ناپذیرها برمی‌گردد.

 

باقرزاده همچنین درباره سوادآموزی در مناطق محروم، گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های ما، معطوف به زنان و دختران و مناطق محروم وحاشیه‌ای است؛ به طور مثال در سال ۹۵ در سیستان  و بلوچستان حدود ۵۲ هزار نفر، در آذربایجان غربی ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر، در خوزستان ۴۶ هزار نفر، در کردستان ۱۵ هزار نفر و در کرمان ۲۶ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ در شهر تهران، ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش بردیم که اگر آمار را آنالیز کنیم، عمدتا مربوط به مناطق خیلی خاص و سکونتگاه‌های غیررسمی تهران است، گفت: در شهرستان‌های تهران نیز ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بردیم که عمدتا مربوط به شهرستان‌های پاکدشت، ورامین، کهریزک و اطراف رباط کریم و مناطق خاص است. همچنین در رودهن و بومهن که مهاجرپذیر است، افراد زیادی تحت پوشش قرار گرفتند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلولان سال گذشته به صورت ویژه مورد توجه بودند و ۷ هزار و ۵۰۰ معلول تحت پوشش قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بیسواد مطلق بودند. از طرف دیگر اولیای دانش‌آموزان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفتند که ۹۵ هزار نفر ولی بیسواد دانش‌آموز تحت پوشش برده شدند.

 

وی همچنین با اشاره به سوادآموزی اتباع خارجی، گفت: چیزی نزدیک به ۲۱ هزار اتباع خارجی تحت پوشش برده شدند که عدد قابل توجهی است، برای ما آموزش کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ سال، بسیار اهمیت دارد که تاکنون ۲۲ هزار نفر تحت پوشش برده شدند که همه این افراد، جمعیت در معرض آسیب هستند و معمولا دستگاه دیگری با این حجم برنامه‌ریزی نمی‌کند.

 

۲۱ فروردین : حجم نقدینگی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۲۴٫۷ درصد رشد کرد

 

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی، رقم نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان بهمن‌ماه پارسال را بیش از یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

 

براساس نتایج این گزارش که روز یکشنبه ۲۰ فروردین، منتشر شده‌است، حجم نقدینگی در پایان بهمن‌ماه پارسال در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۴، با رشد ۲۴٫۷ درصدی روبرو شده‌است.

 

مقایسه حجم نقدینگی در بهمن ماه پارسال در مقایسه با دی ماه همان سال، نشان می‌دهد که در آن فاصله یک ماهه، نقدینگی در اقتصاد ایران تا ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

 

بر اساس این گزارش بانک مرکزی ایران، در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان بهمن‌ماه پارسال یعنی در دوره ۱۱ ماهه سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شد.

 

نرخ رشد بیش از ۲۰ درصد نقدینگی در حالی است که نرخ تورم در همین ماه‌ها کاهش داشته است.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در اقتصاد ایران، بیش از ۸۷ درصد یعنی بیش از یک میلیون و ۵۸ هزار میلیارد تومان به شبه پول اختصاص داشته و حدود ۱۲٫۵ درصد را پول تشکیل می‌داده‌است.

 

رشد سهم شبه پول در ترکیب سبد نقدینگی که بخش عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد، در بهمن ماه پارسال در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۴، رشدی بیش از ۲۴ درصد داشته است.

 

پایه پولی در دی‌ماه پارسال نسبت به دی ماه ۱۳۹۴، به میزان ۱۷٫۳ درصد و ضریب فزاینده در آن ماه، ۷٫۴ رشد کرده بود، عمده رشد پایه پولی از محل افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و بانک‌ها بوده که می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای اقتصاد ایران رقم بزند.

 

اگرچه نرخ تورم متوسط در پایان پارسال در سطح ۹ درصد و در سطح تک‌رقمی تثبیت شد، اما نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه پارسال رقم ۱۱٫۹ درصد بود که این افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه و همچنین رشد فزاینده نقدینگی می‌تواند تهدیدی جدی برای از دست رفتن دستاورد تک رقمی شدن نرخ تورم متوسط در اقتصاد ایران طی ماه‌های آتی باشد.

 

۲۱ فروردین : مردان ایرانی به طور میانگین ۵٫۳ سال از همسران خود بزرگترند

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن ازدواج مردان ایرانی را کمتر از ۳۰ سال اعلام کرد و گفت :۶۳ درصد مردان ایرانی متاهلند و بیش از ۴۵ هزار تن از آنان در فروردین امسال با تولد نخستین فرزندنشان، پدر شدند.

 

مردان ایرانی چقدر از جامعه را تشکیل می دهند؟

 

 ۵۱ درصد جامعه ایران را مردان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنان در سنین کمتر از ۳۰ سال قرار دارند و ۶۳ درصد آنان دارای همسر و پدران بالقوه یا بالفعل هستند. بطور میانگین مردان ایرانی در کمتر از ۳۰ سال، ازدواج می کنند.

 

مردان ایرانی در چه سنینی پدر می‌شوند؟

 

 در سال گذشته ۳۸ درصد ولادت‌های به ثبت رسیده مربوط به پدران ۳۰ تا ۳۵ ساله بوده است، این پدران بیشترین سهم را در کل به خود اختصاص داده‌اند.

 

مردان ایرانی در چه سنی ازدواج می‌کنند؟

 

 ۳۶ درصد مردانی که در سال ۱۳۹۵ ازدواج کرده‌اند در گروه سنی ۲۹-۲۵ قرار داشته‌اند. سهم گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله نیز ۲۹ درصد است.

 

اما شاخص مهم در این زمینه میانگین سن در اولین ازدواج است که در سال ۱۳۹۵ به ۲۷٫۴ سال رسید. این رقم در استان تهران و البرز بیش از ۲۹ سال است. به صورت میانگین مردان سیستان و بلوچستان در سن پایین‌تری نسبت به سایر نقاط کشور ازدواج می کنند در حدود ۲۵ سال.

 

فاصله سنی بین زوجین چقدر است ؟

 

 یکی از نکات جالب توجه، فاصله سنی بین زوجین در ازدواج های به ثبت رسیده در کشور است. در ازدواج های ثبت شده در سال ۱۳۹۵، به طور میانگین مردان ۵٫۳ سال از همسران خود بزرگتر بودند.

 

وضعیت هم سن گزینی در کشور به چه صورت است؟

 

 ازدواج مردان و زنان هم سن در سال‌های اخیر رو به افزایش است. در سال ۱۳۹۵، ۱۲ درصد زوجین که اقدام به ثبت ازدواج کرده اند ،هم سن بوده‌اند.

 

توزیع سنی مردان در زمان طلاق به چه صورت است؟

 

 بیشترین طلاق‌های به ثبت رسیده در سال ۱۳۹۵، با ۲۴ درصد مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال است.

 

گروه سنی بعدی را مردان ۲۹-۲۵ ساله تشکیل می‌دهند که سهم این گروه از طلاق‌های به ثبت رسیده در کشور، ۲۳ درصد است و میانگین اختلاف سن زوجین مطلقه نیز ۵٫۸ سال است.

 

مردان مطلقه چه مدت با همسران خود زندگی کرده‌اند؟

 

 میانگین مدت ازدواج تا طلاق در طلاق‌های به ثبت رسیده، حدود ۹ سال است و ۴۵ درصد طلاق‌ها، ۵ سال پس از ازدواج به ثبت رسیده است.

 

شایع‌ترین علت فوت مردان چیست؟

 

 مهمترین علل مرگ مردان ایرانی، بیماری‌های قلبی و عروقی است که علت مرگ ۳۸ درصد مردان ایرانی است که در سال ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفته‌اند و ۱۱ درصد آنان جان خود را در اثر سرطان‌ها و تومور‌ها از دست داده‌اند و ۹٫۴ درصد نیز جان خود را بر سر حوادث غیرعمدی باخته‌اند.

 

ساختار سنی مردان متوفی به چه صورت است؟

 

 در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۵۴ سال، میزان ثبت مرگ مردان، دو برابر زنان یا بیشتر است. اما ۶۰درصد فوت‌های به ثبت رسیده در کشور، مربوط به مردان ۶۰ ساله و بیشتر است. میانگین سن مردان در زمان مرگ در شهر‌ها، ۶۰ سال و در روستاها ۶۳ سال است. البته این میانگین در استان گیلان، ۷۰ و در سمنان و یزد نیز ۶۷ و ۶۵ سال است.

 

در فروردین امسال چه تعداد مرد ایرانی پدر شدند؟

 

 به ۴۵ هزار و ۴۰۶ هموطن در فروردین‌ماه جاری پدر شده‌اند تبریک عرض می‌کنم. امیدواریم در دهه ثبت احوال و آمار حیاتی ( ۲۰۲۴-۲۰۱۵ )با یاری مردم عزیز امکان ارائه آمارهای تفصیلی بهنگام جمعیتی کشور توسط سازمان ثبت احوال، بیش از گذشته فراهم شود.

 

۲۱ فروردین : کمبود ۸۰۰۰ کلاس درس در استان البرز

 

مدیرکل آموزش پرورش البرز با اشاره به کمبود ۸ هزار کلاس درس در البرز خاطرنشان کرد: برای رسیدن به حد استاندارد باید بیش از هشت هزار کلاس درس در استان ساخته شود.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، خسرو ساکی در نشست مطبوعاتی امروز (۲۱ فروردین)، اظهار کرد: سرانه کلاس درس در استان ۹٫۲ درصد است.

 

وی اضافه کرد: بدون شک کمبود کلاس درس در استان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که مهمترین آنها کاهش عملکرد دانش آموزان و معلمان است.

 

ساکی توضیح داد: در حال حاضر در برخی از کلاس‌های درس ۴۶ دانش آموز تحصیل می‌کنند که دو برابر متوسط کشور است.

 

این مسئول با اشاره به دو شیفته بودن بسیاری از مدارس استان ابراز کرد: در حال حاضر ۴٨ درصد مدارس استان دوشیفته هستند در حالی که ۱۰ درصد مدارس کشور درحال حاضر به صورت دوشیفته اداره می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه در برخی مناطق استان تعداد مدارس دو شیفته بیشتر است، ابراز کرد: در برخی نواحی شهرستان فردیس بالای ۶۰ درصد مدارس به صورت دوشیفته اداره می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: اعتبار ساخت این کلاسهای درس از اعتبارات ملی تخریب و بازسازی مدارس، اعتبارات استانی و کمک های خیرین تامین می‌شود.

 

وی افزود: با اختصاص اعتبار از این سه محل از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۳۵۱ مدرسه ساخته و تحویل داده شده است.

 

ساکی ادامه داد: اعتبار ساخت ۴۰ درصد کلاس های درس ساخته شده توسط خیرین تامین شده است.

 

۲۰ فرورردین : حجم نقدینگی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۲۴٫۷ درصد رشد کرد

 

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی، رقم نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان بهمن‌ماه پارسال را بیش از یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

 

براساس نتایج این گزارش که روز یکشنبه ۲۰ فروردین، منتشر شده‌است، حجم نقدینگی در پایان بهمن‌ماه پارسال در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۴، با رشد ۲۴٫۷ درصدی روبرو شده‌است.

 

مقایسه حجم نقدینگی در بهمن ماه پارسال در مقایسه با دی ماه همان سال، نشان می‌دهد که در آن فاصله یک ماهه، نقدینگی در اقتصاد ایران تا ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

 

بر اساس این گزارش بانک مرکزی ایران، در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان بهمن‌ماه پارسال یعنی در دوره ۱۱ ماهه سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شد.

 

نرخ رشد بیش از ۲۰ درصد نقدینگی در حالی است که نرخ تورم در همین ماه‌ها کاهش داشته است.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در اقتصاد ایران، بیش از ۸۷ درصد یعنی بیش از یک میلیون و ۵۸ هزار میلیارد تومان به شبه پول اختصاص داشته و حدود ۱۲٫۵ درصد را پول تشکیل می‌داده‌است.

 

اگرچه رقم مجموع نقدینگی در بهمن ماه پارسال رشد داشته اما رشد اجزای مختلف تشکیل‌دهنده نقدینگی، متفاوت بوده که بیانگر تغییر ترکیب سبد نقدینگی است.

 

رشد سهم شبه پول در ترکیب سبد نقدینگی که بخش عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد، در بهمن ماه پارسال در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۴، رشدی بیش از ۲۴ درصد داشته است.

 

پایه پولی در دی‌ماه پارسال نسبت به دی ماه ۱۳۹۴، به میزان ۱۷٫۳ درصد و ضریب فزاینده در آن ماه، ۷٫۴ رشد کرده بود، عمده رشد پایه پولی از محل افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و بانک‌ها بوده که می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای اقتصاد ایران رقم بزند.

 

رشد فزاینده رقم نقدینگی در حالی رخ می‌دهد که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، پیشتر تاکید کرده بود که این بانک درصدد است با تقویت انضباط پولی و مالی از رشد فزاینده نقدینگی، جلوگیری کرده و دستاورد تورمی دولت را حفظ کند.

 

او همچنین گفته بود که از نظر بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی باید کاهش یابد.

 

اگرچه نرخ تورم متوسط در پایان پارسال در سطح ۹ درصد و در سطح تک‌رقمی تثبیت شد، اما نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه پارسال رقم ۱۱٫۹ درصد بود که این افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه و همچنین رشد فزاینده نقدینگی می‌تواند تهدیدی جدی برای از دست رفتن دستاورد تک رقمی شدن نرخ تورم متوسط در اقتصاد ایران طی ماه‌های آتی باشد.

 

۱۹ فروردین : بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟

 

به گزارش ایسنا، چین در حال حاضر بزرگ‌ترین واردکننده ایران‌ به شمار می‌رود و طی ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار ارزش صادرات ایران به چین بوده است. بدین ترتیب ۱۸.۶ درصد از کل صادرات ایران به این کشور اختصاص داشته و سطح ارزش صادرات به این کشور نیز در قیاس با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

دومین بازار مهم صادراتی ایران، امارات متحده عربی است که ۵۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارزش صادرات این کشور بوده و حدود ۱۶.۱ درصد هم صادرات ایران به امارات متحده عربی اختصاص دارد. البته از نظر ارزش حجم صادرات، آنچه به امارات صادر شده نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴، هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

عراق سومین مقصد صادراتی ایران به شمار می‌رود که طی ۱۰ ماهه اول سال گذشته بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار واردات داشته و  ۱۴.۳ صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در این کشور هیچ‌گونه پیشرفتی وجود نداشته و درصد تغییرات ارزش عراق بر روی عدد صفر باقی‌مانده است.

 

اما ترکیه به عنوان چهارمین واردکننده مهم کالاهای ایرانی شناخته می‌شود که بیش از ۲۸ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار از ایران واردات داشته و به‌ طور کلی هشت درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزشی، صادرات به این کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ ارزش صادرات این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۹ درصد کاهش داشته است.

 

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵، جمهوری کره پنجمین مقصد مهم صادرات ایران بوده که ارزش حجم صادرات آن در قیاس با سایر کشورها افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. حجم واردات کره از ایران بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار بوده و حدود ۷.۳ کل صادرات ایران به این کشور مربوط شده و از نظر ارزشی حجم صادرات به این کشور حدود ۳۸۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

هند ششمین بازار مهم صادرات ایران بوده و در مدت مذکور بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون واردات از ایران داشته و در مجموع ۶.۶ صادرات ایران را از آن خود کرده است. از منظر ارزش نیز صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ هشت درصد افزایش داشته است.

 

افغانستان در رده هفتم بازارهای صادراتی ایران قرار می‌گیرد و طی مدت ذکر شده بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار واردات داشته و حدود ۵.۹ صادرات ایران به این کشور همسایه بوده است. البته از نظر تغییرات ارزش در قیاس با ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۴ صادرات به این کشور  دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

ژاپن هشتمین بازار مهم واردکننده ایران به شمار می‌رود که دراین مدت ۹ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار و به عبارتی ۲.۸ درصد از کل صادرات ایران را از آن خود کرده است. البته در حوزه ارزش، صادرات به این کشور هشت درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ را نشان می‌دهد.

 

پاکستان نیز نهمین بازار هدف صادراتی ایران به شمار می‌رود که تا دی‌ماه سال گذشته بالغ بر شش میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار واردات از ایران داشته و  ۱.۹ درصد از کل صادرات ایران را در بر می‌گیرد. از نظر ارزش هم صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.

 

عمان هم دهمین بازار هدف ایران به شمار می‌رود که در سال گذشته چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار واردات از ایران داشته و ۱.۴ درصد از صادرات ایران را از آن خود کرده است. از نظر تغییرات ارزشی نیز این کشور در قیاس با ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۴، ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

طبق مستندات منتشر شده در مجموع ۸۳ درصد از صادرات ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به این ۱۰ کشور مربوط می‌شود و ۲۹۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار حجم صادرات به این کشورها بوده است.

 

لازم به ذکر است برای محاسبه درصد سهم ارزشی کشورها از رقم صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی استفاده شده است.

 

۱۹ فروردین : مرگ ۱۸۱ تن در اثر مسمومیت با گاز در ۱۱ ماه سال گذشته

 

تهران – ایرنا – اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از مرگ ۱۸۱تن در اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۵) در این استان خبر داد .

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این شمار مرگ در اثر مسمومیت با این گاز در۱۱ ماه سال۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۴) با شمار فوت شدگان در اثر مسمومیت با گازمونواکسید کربن ۱۲۳ مورد ۲/۴۷ درصد افزایش یافته است.

 

بر اساس این گزارش از کل فوت شدگان در اثر مسمومیت با گاز منو اکسید در۱۱ ماهه سال گذشته۱۳۳ تن مرد و ۴۸ تن زن بودند.

 

به گزارش ایرنا، پیش ازاین نیز سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۲۹،۱درصدی شمار مرگ ها بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۴) در کشور خبر داد بود.

 

همچنین در ۱۰ماهه سال گذشته ۵۶۸ تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند،که ۴۱۵ تن مرد و ۱۵۳ تن زن بودند.

 

گاز منواکسیدکربن ،گازی سمی است که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند.

 

 

۱۹ فروردین: ۱۲٫۷درصد ایرانیان دچار افسردگی هستند/باسوادها کمتر افسرده می‌شوند

 

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۲٫۷درصد از جمعیت بزرگسال ایران دچار افسردگی هستند و شیوع این بیماری در زنان ۱۶٫۵ درصد و در مردان ۱۰٫۷درصد است.

 

احمد حاجبی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: بر اساس آخرین مطالعه ملی وزارت بهداشت ۲۳٫۶ درصد مردم کشور به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند. افسردگی شایعترین اختلال روانی در ایران و جهان است و در گروه سنی ۱۵تا ۶۴ سال حدود ۱۲٫۷درصد افراد به این بیماری گرفتار هستند.

 

وی ادامه داد: مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شیوع افسردگی در شهرها بیشتر از روستاهاست. همچنین این بیماری در بین افرادی که تحصیلات بالاتری دارند نسبت به افراد کم سواد کمتر است.

 

حاجبی افزود: آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند. در سال ۲۰۰۲ میلادی بیماری افسردگی از نظر بار بیماری رتبه چهارم را در بین بیماری‌های مختلف داشت اما برآوردها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰، افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری‌ها در دنیا تبدیل می‌شود.

 

وی درباره علل بروز افسردگی به خبرنگار ایرنا گفت: در علم روانپزشکی سه دسته علت را برای بروز بیماری افسردگی می‌شناسند که شامل علل جسمی، علل روانشناختی و علل اقتصادی و اجتماعی است.

 

به گفته وی، علل جسمی شامل مسائل بیولو‍ژیک فرد است، مسائل روانشناسی به دیدگاه و افکار افراد بستگی دارد و علل اقتصادی و اجتماعی نیز به طیف گسترده‌ای از مسائل مانند درآمد و وضعیت زندگی و خانوادگی افراد مربوط می‌شود.

 

حاجبی افزود: از حدود یکسال پیش با ورود کارشناسان روانشناسی به شبکه بهداشت کشور که در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است. آموزش همگانی مهارت‌های زندگی شروع شده است. تاکنون حدود هزار و ۱۰۰ روانشناس وارد شبکه بهداشتی کشور شده‌اند و حدود ۱۰درصد جمعیت کشور از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

 

۱۶ فروردین : کاهش تورم و افزایش بیکاری در ایران

 

در حالی که نرخ تورم در ایران در سال گذشته به ۹ درصد کاهش یافته، نرخ بیکاری به ۱۲.۴ درصد رسیده و تعداد بیکاران به سه میلیون و ۲۰۳ هزار نفر رسیده‌اند.

 

بانک مرکزی ایران گزارش داده است که بعد از ۲۶ سال نرخ تورم در سال گذشته تک رقمی شده و به ۹ درصد رسیده است.

 

بنابر این گزارش، این دومین بار بعد از سال ۱۳۶۹ است که تورم بعد از انقلاب، تک رقمی شده است.

 

تورم در حالی کاهش پیدا کرده که در سال ۱۳۹۱ نرخ تورم به ۳۴.۷ درصد و در سال ۱۳۹۲ به ۳۴.۷ درصد رسیده بود.

 

تیم حسن روحانی بعد از شروع به کارش در سال ۱۳۹۲ تمرکز خود را بر کنترل تورم گذاشت و در سال ۱۳۹۳ تورم به نصف کاهش پیدا کرد و سال گذشته نیز ایران تورم ۱۱.۹ درصدی را تجربه کرد.

 

دامنه بحران اقتصادی ماه‌های پایانی دولت محمود احمدی نژاد که به سه برابر شدن قیمت ارز و رکود گسترده انجامید، همچنان وجود دارد و دولت نتوانسته تحرکی در بخشی‌هایی نظیر مسکن و ساختمان و برخی بخش‌های صنعتی ایجاد کند.

 

آقای روحانی از تراز مثبت تجاری، تورم تک رقمی، خروج از رکود، تقویت روند اشتغال زایی، جذب سرمایه خارجی، نوسازی صنایع حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده و فعال کردن ۲۴ هزار واحد صنعتی به عنوان دستاوردهای دولت نام برده است.

 

افزایش تعداد بیکاران

 

سالانه حدود یک میلیون نفر از دانشگاه‌های ایران فارغ التحصیل می‌شوند

 

در مقابل کاهش تورم، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره میزان بیکاری نشان می‌دهد که در سال گذشته نرخ بیکاری از ۱۱ درصد به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

 

بنابر این گزارش، میزان مشارکت اقتصادی در سال گذشته به ۳۹.۴ درصد رسیده است و بیشتر از ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفر از جمعیت کشور یا در حال کار بوده‌اند یا به دنبال شغل می‌گشتند.

 

از میان این تعداد، ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل بودند و بقیه جزو بیکاران هستند که به دنبال شغل می‌گشتند.

 

دولت می‌گوید در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است و آمارهای منتشر شده نیز این رقم را تائید می‍کند چون تعداد شاغلان در سال گذشته حدود ۲۲ میلیون نفر بوده است.

 

عمده بیکاران کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و بنابر آمار، نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نزدیک به ۲۶ درصد است.

 

کارشناسان می‌گویند از آنجا که بنابر محاسبات مرکز آمار هر فردی که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود، بنابر‌ این تعداد بیکاران بسیار بیشتر از این رقم است.

 

علاوه بر این، بیشتر از ۱۰ درصد شاغلان نیز دارای اشتغال ناقص هستند که اگر این رقم را به تعداد بیکاران اضافه کنیم آمار بیکاران ایران به حدود شش میلیون نفر می‌رسد.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته است سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند و دولت در بهترین حالت توانسته است برای ۶۰۰ هزار نفردر سال شغل ایجاد کند.

 

سالانه حدود یک میلیون نفر از دانشگاه‌های ایران فارغ التحصیل می‌شوند و به گفته آقای جهانگیری "در صورت استفاده نشدن از این ظرفیت بالا این جمعیت خود به خود به یک تهدید بسیار مهم تبدیل خواهد شد."

 

رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به مدد دوبرابر شدن صادرات نفت و محصولات نفتی، بیش از ۷ درصد برآورد شده است ولی کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ایران به راحتی نخواهد توانست در سال جاری این میزان رشد را تکرار کند.

 

۱۴ فروردین : کشته های تصادفات یک روز ایران بیش از کشته های یکسال سه کشور اروپایی

 

سلامت نیوز: دست به دست سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی داده و پا به پای آنها ایرانی‌ها را می‌کشد. تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود. مرگ روزانه ۵۰ نفر و تحمیل سالانه بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت تنها بخشی از ماجرای غم انگیز تصادفات در ایران را روایت می کند. این اعداد وقتی در کنار آمار ۲ برابری هزینه های پنهان تصادفات قرار می گیرد این نکته را ثابت می کند که تصادفات رانندگی بیش از آنچه که تصور می شود هزینه به کشور تحمیل می کند.

 

کشته های یک روز ایران بیش از کشته های یکسال سه کشور اروپایی

 

 به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه ابتکار در ادامه می نویسد: گرچه رئیس پلیس راهور ناجا و رئیس پلیس راه کشور در گفت و گو با ایرنا از کاهش ۷ درصدی تصادفات رانندگی منجر به فوتی و جرحی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر دادند اما باز هم آمار تصادفات منجر به مرگ در کشور بسیار بالاست تا آنجا که بنا به آماری که سردار موسی امیری جانشین رئیس پلیس راهور در روز اول نوروز ۹۶ اعلام کرد تا روز دوم فروردین، ۱۴۵ نفر در جاده های کشور کشته شدند؛ یعنی بیش از مجموع کشته های یکسال کشورهای فنلاند دانمارک و ایرلند.

 

براساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۴ منتشر کرد تنها در ۱۴ سال گذشته ۳۱۵ هزارو ۲۶۴ شهروند ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده های کشور از دست داده اند این آمار برابر با ۱۵ تا ۲۰ شهر جهان عنوان شده است. این ارقام تنها بخشی از هزینه هایی است که بر اثر تصادفات رانندگی به کشور تحمیل می شود وقتی آن را در کنار آمار هزینه های پنهان ناشی از فوت افراد، فقدان فرد مفید از جامعه و هزینه های مربوط به معلولیت های ناشی از تصادف و هزینه هایی که به خانواده های بی سرپرست تحمیل می شود قرار می دهیم به رقمی می رسیم که سر به فلک می زند.

 

هزینه پنهان چیست؟

 

 لحظه ای که یک تصادف روی می دهد پلیس در صحنه حاضر می شود و مجروحان را به درمانگاه منتقل می کند و درمان ادامه می یابد. این هزینه های بستری و درمان هزینه های آشکار است اما وقتی فرد فوت می کند هزینه های ناشی از دیه فرد متوفی که به عهده خانواده و یا شرکت های بیمه گر است و آنچه که هزینه های عدم حضور فرد فوت شده در خانواده و اجتماع است هزینه پنهان خوانده می شود که با وجود تحمیل هزینه های سنگین بر اقتصاد کشور چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

هزینه پنهان تصادفات ۲ برابر هزینه های عادی

 

 براساس آخرین آماری که رئیس پلیس پیشین ترافیک شهری ناجا در سال ۹۴ اعلام کرد هزینه های پنهان تصادفات دو برابر هزینه های آشکار است. سرهنگ علیرضا جهانگیر هزینه پنهانی که در نتیجه تصادفات به کشور تحمیل می شود را هزینه هایی خوانده است که به حساب و کتاب نمی آید اما با برآوردی که از هزینه های فوتی سال ۹۳ ارائه کرده است این هزینه را در آن سال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان خوانده و آن را دوبرابر هزینه هایی دانسته است که به صورت رسمی منتشر می شود.

 

رتبه ۱۸۹ در میان ۱۹۰ کشور

 

 آمارهای جهانی می گوید در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می شوند آمارهای رسمی کشور در این زمینه می گوید به ازای این تعداد خودرو در کشور ۳۷ ایرانی کشته می شوند عددی که باعث شده است در میان ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۸۹ برای ایران ثبت شود.

 

ثبت رتبه در جهان تنها موضوعی نیست که آمار بالای تصادفات در کشور ایجاد می کند این وضعیت علاوه بر آمار، زیان های اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای کشور در پی دارد. آنگونه که مرکز پژوهش های مجلس گزارش کرده است هزینه ناشی از تصادفات جاده ای حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. هزینه های اقتصادی که در نتیجه تصادفات در کشور روی می دهد وقتی کنار هزینه های اجتماعی آن که شامل هزینه معلولیت و هزینه های ناشی از فوت سرپرست خانواده ها است به اجتماع تحمیل می شود آمار هزینه های اجتماعی و اقتصادی تصادفات کشور را بسیار بالاتر می برد.

 

عامل انسانی؛ رتبه اول

 

 تصادفات در نتیجه عوامل مختلف روی می دهد اما آنچه این آمار را در ایران بالا برده، عامل انسانی است. آمارها می گوید بیش از نیمی از تصادفات کشور در نتیجه اشتباهات انسانی رخ می دهد آنطور که رئیس پلیس راهور ناجا گفته است ۷۰ درصد عامل تصادفات همچنان انسانی است.

 

آنگونه که سردار مهری بیان کرده ۴۲درصد تصافات رانندگی در نوروز امسال که منجر به فوت و جرح شده عدم توجه به جلو ،خستگی و خواب آلودگی بوده است. ۲۲درصد از تصادفات نیز ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و غیر مجاز و انحراف به چپ بوده و ۳۸ درصد نیزشامل واژگونی خودرو است.

 

براساس آمارها بعد از عامل انسانی وضعیت جاده های کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بررسی ها نشان می دهد تنها در سال ۹۳، ۵۴ هزار تصادف یعنی یک سوم تصادفات کشور در نتیجه وضعیت نابسامان جاده ها رخ داده است. بعد از این دو عامل کیفیت پایین خودروها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

۱۴ فروردین : شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر/ ۳۸۴ نوزاد در سال گذشته معتاد متولد شدند

 

 حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به طور کلی کودکانی که از مادر معتاد متولد می‌شوند و یا در خانه توسط والدین به آنها مواد یا داروهای ترک اعتیاد خورانده می‌شود و یا آنکه خودشان به صورت تصادفی اقدام به مصرف این مواد می‌کنند، «مسموم به موادمخدر» نامیده می‌شوند.

 

رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه با بیان آنکه طی ۹ ماهه سال ۹۵، ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم با موادمخدر شناسایی شدند، تصریح کرد: تمامی این ۷۸۰ نفر، از طریق گزارش‌های بیمارستانی شناسایی نشدند بلکه افراد و نهادهای مختلف همچون مراکز قضایی، انتظامی، اقوام و… در ارائه این گزارش‌ها سهیم بودند.

 

اسدبیگی ادامه داد: ۵۳۳ نفر از آنها از طریق مراکز درمانی به اورژانس اجتماعی گزارش داده شدند این در حالی است که از این ۷۸۰ نفر ۳۹۲ نفر دختر و ۳۸۸ نفر پسر بودند.

 

وی ادامه داد: در بین این ۷۸۰ نفر، ۳۸۴ نوزاد با مسومیت با موادمخدر (معتاد) به دنیا آمده بودند.

 

رییس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: با دستور قضایی ۲۸۱ نفر از این کودکان و نوزادان به بهزیستی ارجاع و تحویل داده شدند و ۴۵۰ مورد آنها به خانواده بازگردانده شدند و کفالت ۳۶ نفر آنها نیز به علت عدم صلاحیت والدین به اقوامشان واگذار شد و ۱۳ مورد آنها نیز فوت شدند.

 

وی تصریح کرد: به همین دلیل قطعی نیست که از این تعداد ۲۸۱ نفر همگی آنها کاملا تحت نظر بهزیستی باشند، بلکه بسیاری از آنها به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند.

 

اسدبیگی درخصوص آمارهای استانی کودکان مسموم با موادمخدر طی ۹ ماهه سال ۹۵ گفت: چهار استانی که بیشترین آمار نوزادان مسموم با موادمخدر داشتند، به ترتیب تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان‌جنوبی بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: جالب است که در شش ماهه اول سال ۹۵ از ۷۷ موردی که در استان کرمانشاه گزارش مسمومیت کودک و نوزاد با موادمخدر را داشتیم، ۶۰ مورد آنها مسومیت با متادون (داروی ترک اعتیاد) والدین را تجربه کرده بودند، این در حالی است که طی ۹ ماهه سال ۹۵، ۱۰۷ مورد مسومیت با موادمخدر کودکان و نوزادان از استان کرمانشاه گزارش شده است.

 

۹ فروردین : نرخ بی سوادی دختران ایرانی بیش از پسران

 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد: نرخ بی‌سوادی در دختران به دلیل مسائل عقیدتی، ازدواج زودهنگام، فاصله زیاد مدرسه تا منزل و … بیش‌ از پسران است.

 

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: سال ۱۳۹۵، ۴۸۰ هزار نفر در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردند که ۳۶۰ هزار نفر از این جمعیت یعنی حدود ۷۷ درصد خانم و مابقی آقا بودند که این آمار نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی و تمایل به ادامه تحصیل در دختران و زنان بیشتر است.

 

به گفته وی، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نیز نرخ ثبت نام زنان در نهضت سواد آموزی به ترتیب ۷۸ و ۷۹ درصد بود.

 

۹ فروردین : کارنامه تجارت خارجی ایران در سال۹۵ / صادرات ۴۴ میلیارد دلار، واردات: ۴۴ میلیارد دلار

 

به گزارش خبرنگار مهر، کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۵ در حالی معدل کل را ۸۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار ثبت کرده است که در آن، حجم صادرات ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار و واردات ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار بوده است. بر این اساس امسال هم تراز تجاری ایران مثبت ثبت شده است.

 

بر این اساس، مجموع تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۵ به ۸۷میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار رسید که این رقم نشان می دهد تجارت خارجی ایران در سال گذشته به اندازه ۳میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار بزرگتر شده و تجار ایرانی ۴/۳۴درصد بیشتر از سال ۱۳۹۴ مبادلات تجاری با سایر کشورها انجام داده اند. مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۴ به میزان ۸۳میلیارد و ۹۶۸میلیون دلار بود. ارقام نشان می دهد که تجارت خارجی ایران برای دومین سال متوالی تراز بازرگانی مثبت را تجربه کرده و ارزش صادرات غیر نفتی ایران ۲۴۶ میلیون دلار بیشتر از کل واردات کشورمان بوده است.

 

همچنین حجم عملیات تجاری صادرات و واردات در گمرکات سراسر کشور در سال ۱۳۹۵ به ۱۶۳میلیون و ۴۷هزار تن رسید که این آمار نشان می دهد کارکنان گمرکات کشور در سال گذشته به میزان ۳۳میلیون و ۹۸۸ هزار تن بیشتر از سال ۱۳۹۴ تشریفات گمرکی انواع کالاهای صادراتی و وارداتی را انجام داده اند و حجم کاری گمرکات در سال ۱۳۹۵ به میزان ۲۶/۳درصد افزایش داشته است. حجم عملیات گمرکی کشورمان در سال ۱۳۹۴ در مجموع  ۱۲۹میلیون و ۵۹هزار تن بود.

 

واردات و صادرات در سال ۱۳۹۵

 

صادرات غیر نفتی ایران در دوازده ماهه سال ۱۳۹۵در مجموع به ۴۳میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۴به میزان ۳/۵۴ درصد رشد داشته است.

 

همچنین واردات ایران در سال ۱۳۹۵ به ۴۳میلیارد و۶۸۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال۱۳۹۴ به میزان ۵/۱۶ درصد رشد نشان می دهد.

 

در سال گذشته وزن کالاهای وارداتی ایران در مجموع به ۳۳میلیون و ۳۹۹هزارتن رسید در حالیکه در این مدت ۱۲۹میلیون و ۶۴۸هزارتن انواع کالا صادر شد.

 

اقلام عمده صادراتی

 

سال گذشته بخش پتروشیمی در صادرات کارنامه خوبی داشت و در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با ۹درصد افزایش به ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار رسید. ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۳ میلیارد و ۱۳۴میلیون دلار بود. ارزش صادرات میعانات گازی هم در سال گذشته بهبود یافت و در واقع با ثبت بهترین  عملکرد در سال گذشته ارزش صادرات این کالا با ۵۶ درصد افزایش به ۷میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار رسید اما در خصوص صادرات سایر کالاها در مجموع شاهد کاهش ۱۰ درصدی در صادرات بودیم.

 

اقلام عمده صادراتی کشورمان در سال ۱۳۹۵نیز به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۷میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار، روغن های سبک و فراورده ها به جز بنزین به ارزش ۲میلیارد و ۴۷۹میلیون دلار، گازهای طبیعی مایع شده به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۲میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار بود. با این حال متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال ۱۳۹۵ به ۳۳۹دلار رسید و ۲۵درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۴ کاهش یافت که این رقم نشان دهنده تمایل بیشتر صادرکنندگان ایرانی به خام فروشی است.

 

اقلام عمده وارداتی

 

اقلام عمده وارداتی در سال ۱۳۹۵ شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار و برنج به ارزش ۶۹۰ میلیون دلار بود. با این حال متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی در سال ۱۳۹۵به ۱۳۰۸ دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۰/۶۶درصد افزایش داشت و این موضوع نشان می دهد تمایل تجار ایرانی به واردات کالاهایی با حجم کمتر و ارزش بیشتر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

                  

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©