Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ برابر با  ۲۶ می ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶  برابر با ۲۶ می ۲۰۱۷
Sonia Street <soniastreet@gmail

ایران در آئینه آمار(۲۳۲)

پنج شنبه  ۴ خرداد ۱۳۹۶ برابر با ۲۵ می ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

میانگین سنی جمعیت کشور ۳۰ سال است

 

شناسایی ۱۲۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

 

فرونشست سالانه ۱۶ سانتی متر از اراضی دشت ورامین/ نگرانی بابت راه آهن تهران-مشهد

 

بیکاری ۱۰۰۰ کارگر در قطب معدنی مازندران

 

۴۰ درصد اقتصاد ایران خود را از مالیات معاف کرده است/ برای پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند

 

افزایش ۱۰ درصدی مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار در ایران در سال ۹۵

 

افزایش سالانه ۶۰۰ هزار نفری جمعیت تهران

 

مرگ زودرس تهرانی‌ها/ بیش از ۴۰ درصد مردم پایتخت در سنی کمتر از ۶۵ سال فوت کرده‌اند

 

وجود ۳ میلیون زوج نابارور در ایران

 

افت ۲۶۸ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در ۴ ساله دولت یازدهم

 

ایران شانزدهمین کشور با نرخ بالای بیکاری در جهان

 

سردرگمی دولت در آمارهای اقتصادی رشد ۵درصد مرکز آمار یا ۱.۹ درصد بانک مرکزی؟

 

جمعیت ایران پیر می‌شود

 

۴ خرداد : میانگین سنی جمعیت کشور ۳۰ سال است

 

گرگان – مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری های مرکز آمار ایران گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته، میانگین سنی جمعیت کشور ۳۰ سال است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، فریباسادات بنی هاشمی در همایش ملی روز جمعیت با محوریت توانمندسازی جمعیت کار که صبح پنجشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اشتغال در کشور به سمت مشاغل کم تخصص رفته و با این شرایط نمی توان به رشد اقتصادی رسید.

 

بنی هاشمی ادامه داد: در چند سال اخیر با کاهش جمعیت روستایی در کشور مواجه بودیم و دلیل آن مهاجرت از روستاها به شهرها بوده است.

 

وی با بیان اینکه ۳۳.۴ درصد جمعیت بالای ۱۰ سال گلستان را شاغلین  تشکیل می دهند، گفت: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در استان گلستان بیشتر از میانگین کشور است، اما نرخ بیکاری افراد با تحصیلات دانشگاهی در گلستان کمتر از میانگین کشور است.

 

۴ خرداد : شناسایی ۱۲۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

 

سلامت نیوز: نشست علمی بازماندگی از تحصیل کودکان در ایران با موضوع بررسی تجربه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل در کشور توسط پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال‌جاری برگزار شد.

 

وی گفت: در این مرحله اطلاعات ۹۲ هزار و ۳۹۳ کودک و سرپرست آنها تکمیل و مشخص شد که ۳۵هزار و ۷۵۹کودک تحت پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که اسامی و اطلاعات این کودکان به این سازمان‌ها برای بررسی علل بازماندگی از تحصیل آنها ارسال شد. و در ادامه بررسی علل بازماندگی از تحصیل ۵۶ هزار و ۶۳۴ کودک در دستور کارمعاونت رفاه اجتماعی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات کودکان و خانوار آنها در پایگاه اطلاعات ایرانیان مشخص شد که ۴۹ درصد این کودکان را پسران و ۵۱درصد را دختران تشکیل می‌دهند و بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی درگروه سنی ۱۰تا ۱۲ سال هستند و سهم بازماندگی از تحصیل کودکان در مناطق شهری بیشتر از کودکان روستایی است و این کودکان بیشتر در خانواده‌هایی با بعد خانوار ۳ یا چهار نفر زندگی می‌کنند و بیشتر متعلق به دهک‌های درآمدی اول، دوم و سوم هستند.

 

میدری تصریح کرد: برای پاسخ به این سؤال که چرا این کودکان بازمانده از تحصیل هستند، طراحی سایت «مشق ما» و برقراری تماس تلفنی با سرپرست این کودکان در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور با کمک مؤسسه نیکوکاری رعد الغدیر که مجهز به سیستم متمرکز تماس تلفنی و ضبط مکالمات است، تماس تلفنی با سرپرست این کودکان آغاز شد. نتایج حاصل از برقراری تماس نشان داد که ۳۰درصد این کودکان به دلیل فقر۲۷ درصد به دلیل معلولیت و ۱۴ درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور، ۶ درصد به علت دوری از مدرسه، خارج از مدرسه هستند. نکته قابل توجه اینکه ۶ درصد خانواده‌ها عنوان کرده‌اند که کودک به مدرسه علاقه ندارد و ۱۷درصد موارد هم مربوط به کوچ نشینی، حضور در مدرسه دینی، اعتیاد کودک و حضور کودک در کانون اصلاح و تربیت و اعتیاد کودک عنوان شده است.

 

علی زرافشان، معاون متوسطه آموزش و پرورش در ادامه ضمن تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش در پوشش تحصیلی عنوان کرد: نرخ ثبت‌نام ناخالص در کشور ۹۴/۰۳ درصد است که سهم دختران ۹۲/۱۷ درصد و سهم پسران ۹۵/۸۵ درصد است.وی درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش در تسهیل دسترسی کودکان به مدرسه اظهار داشتند که در حال حاضر در کشور ۳ هزار و ۳۳۶ مدرسه شبانه روزی در کشور وجود دارد که ۴۰۹ هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند و همچنین با اجرای طرح روستا مرکزی و برقراری سرویس رفت و آمد دسترسی ۱۵۰ هزار کودک دوره اول و دوم متوسطه که محل زندگی آنها دور از مدرسه است، تسهیل شده است.

 

۴ خرداد : فرونشست سالانه ۱۶ سانتی متر از اراضی دشت ورامین/ نگرانی بابت راه آهن تهران-مشهد

 

بختیاری گفت: در دشت ورامین هم افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را داریم و با توجه به اینکه در کنار راه آهن تهران -مشهد قرار دارد جای نگرانی وجود دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرونشست زمین در دشت ورامین گفت:  در حال حاضر منابع آبی استان تهران ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی دارد و از این میزان ۸۵ میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین است.

 

برداشت سالانه ۳۷۰ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی ورامین

 

بختیاری تصریح کرد: سالیانه حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان ۳۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و ۳۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های غیر مجاز است.

 

وی اظهار داشت: اگر ۸۵ میلیون متر مکعبی که دشت منفی است حساب کنیم و کل چاه های غیر مجاز را هم ببندیم، ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب کم داریم که به این معنا است که علاوه بر بستن چاه های غیر مجاز باید برداشت از چاه های مجاز را هم کنترل کنیم، زیرا برخی اضافه برداشت دارند و برخی نیز باید برداشت شان محدود شود.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به راهکارهای حل بیلان منفی منابع آبی تهران بیان کرد: یکی از راه ها  بستن چاه های غیر مجاز است که در این راستا سال گذشته حدود ۱۸۰ حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کردیم که ۱۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.

 

وی ادامه داد : در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعدادحدود ۱۷۶۰ حلقه چاه مجاز و بقیه غیر مجاز است و از ۳۷۰میلیون متر مکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود ۳۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و ۳۰ میلیون متر مکعب مربطوط به چاه های مجاز است یعنی از ۱۴۰۰ چاه غیر مجاز ۳۰ میلیون متر مکعب برداشت می شود و بقیه مربوط به چاه های مجاز است. این ارقام نشان می دهد که چاه های مجاز با دبی بالا برداشت می کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود، چاه های غیر مجاز بسته شوند و تغذیه مصنوعی داشته باشیم.

 

بختیاری خاطرنشان کرد: در سال جاری به گونه ای برنامه ریزی کردیم که با مدیریت اعمال شده از هدر رفت آب جلوگیری کردیم، آب سدها پر شده و رهاسازی آّب نیز صرف کشاورزی و تغذیه مصنوعی شد. یعنی در سال جاری ۱۵ مترمکعب بر ثانیه رهاسازی آب برای کشاورزی داشتیم در حالی که این رقم در سال گذشته ۳ متر مکعب بر ثانیه بوده است و به این ترتیب کشاورزان چاه ها را خاموش می کنند که به نوعی به منابع آب زیرزمینی کمک می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کار تغذیه مصنوعی را در ورامین و دشت شهریار آغاز کرده ایم، افزود: با انجام تغذیه مصنوعی در شهریار تا ۱۵ متر افزایش آب زیرزمینی داشته ایم.

 

 

سالانه ۱۶ سانتی متر فرونشست داریم

 

مدیر عامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و ۳۰ سانتی متر افت آب زیرزمینی اتفاق می افتد، گفت: سالانه ۱۶ سانتی متر فرونشست داریم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است.

 

وی همچنین با بیان اینکه با عبور از دوره ۲۰ ساله خشکسالی اکنون در حال ورود به سال های نرمال آبی هستیم، به اقدامات دولت روحانی در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی اشاره و اظهار داشت: در دولت یازدهم حدود ۲۲ جلسه شورای عالی آب تشکیل شد که معادل ۲۰ سال گذشته بوده است یعنی طی ۴ سال گذشته دولت به صورت جدی وارد بحث منابع آب زیرزمینی و کنترل اضافه برداشت شد.

 

بختیاری افزود: در سال گذشته در تهران توانستیم ۱۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی کنیم، در سال جاری نیز ۱۸ میلیون متر مکعب صرفه جویی می کنیم و تجمیعی صرفه جویی در استان تهران طی ۴ سال ۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.

 

۱۵ درصد افزایش بارندگی در سال آبی جدید

 

بختیاری در ادامه به میزان بارندگی در سال آبی ۹۵-۹۶ اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول مهر سال ۹۵ تا روز گذشته حدود ۲۸۹ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته که ۲۵۱ میلیمتر بوده حدود ۱۵ درصد افزایش بارندگی در سطح استان داشته ایم، بیشترین بارندگی مربوط به شاخه جاجرود با ۵۸۳ میلیمتر و کمترین میزان در ورامین با ۱۹۸ میلیمتر و شهر تهران نیز حدود ۲۵۸ میلیمتر بارندگی داشته است.

 

یک میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در سدهای تهران

 

مدیر عامل آب منطقه ای تهران میزان ذخیره آبی سدهای پنجگانه تهران را یک میلیارد  و۹۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان ذخایر سدها نسبت به سال گذشته که یک میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب بوده است حدود ۷۰ میلون متر مکعب افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه مخازن سدها تا ۱۵ خرداد کاملا پر می شوند، اظهار داشت: غیر از سد لار که مشکل فرار آب را دارد بقیه سدها تا ۱۵ خرداد پرمی شوند.

 

سد طالقان سرریز می شود

 

بختیاری اظهار داشت: اکنون سد طالقان در حال سرریز شدن است یعنی ۴۲۰ میلیون متر مکعب حجم این سد است که امروز ۴۲۵ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که در حال سرریز شدن است مابقی سدها هم در آستانه پر و سرریز شدن هستند.

 

 

۳ خرداد : بیکاری ۱۰۰۰ کارگر در قطب معدنی مازندران

 

خبر گزاری مهر :  سوادکوه – تعطیلی و واگذاری معادن در سوادکوه مازندران، حدود هزار کارگر را در این شهرستان به عنوان قطب معدنی استان، خانه نشین و بیکار کرده است.

 

شرکت معدنی سوادکوه با ۶۷۲ سهامدار که اکثر آن‌ها بازنشستگان همین معادن هستند، در سال ۱۳۸۲، معادن البرز مرکزی را به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان خریداری کرده و در سال ۱۳۹۲ قسط پرداختی تمام‌شده است. این شرکت حدود ۹ معدنی را که در اختیار داشته است، با عقد قراردادی در اختیار پیمانکاران برای انجام کار معدنی قرار داده است و طبق قرارداد فی‌مابین، پاسخگوی کارگران، پیمانکاران هستند و بیش از هزار نفر از جوانان شهر در شرایط سخت و با ایمنی پایین در این معادن مشغول کارند.

 

طبق قراردادی که میان البرز و شرکت معدنی منعقدشده، شرکت معدنی باید زغال تولیدی خود را که ماهانه به حدود ۱۳ هزار تن می‌رسد، به قیمت هر تن حدود کمتر ۲۰۰ هزار تومان به البرز مرکزی بفروشد و در ادامه البرز مرکزی پس از شستشو زغال، هر تن را بالای ۴۰۰ هزار تومان به اصفهان تحویل می‌دهد، این در حالی است که قیمت تمام‌شده استخراج زغال برای شرکت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار تومان در تن است و همین امر موجب شده تا این شرکت و پیمانکاران با کمبود نقدینگی مواجه شوند و اکنون شرکت دارای بدهی است و سهام‌داران نیز ناراضی هستند.

 

 این شرکت معدنی در سوادکوه از سال گذشته با انجام کار کارشناسی قصد واگذاری این معادن باقیمت ۶۰ میلیارد تومان را داشته، اما تاکنون برای خرید استقبالی نشده است، درنتیجه تصمیم گرفته تا به‌طور موقت این معادن را به پیمانکاران و افراد داوطلب اجاره دهد و در حال حاضر نیز پیمانکاران تصمیم به تعطیلی معدن گرفته‌اند.

 

۲۹ارردیبهشت : ۴۰ درصد اقتصاد ایران خود را از مالیات معاف کرده است/ برای پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند

 

هادی‌حق شناس‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت اخذ مالیات در دولت یازدهم داشت: مالیات در این دولت به طور میانگین بیش از ۳ برابر افزایش یافت زیرا فرار مالیاتی کاهش یافت.

 

وی افزود: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات پرداخت می‌کنند و ۶۰ درصد دیگر مالیاتی نمی‌دهند. از این ۶۰ درصد نیز ۴۰ درصد برای خود معافیت مالیاتی ایجاد کرده‌اند و ۲۰ درصد هم فرار مالیاتی دارند.

 

حق شناس با بیان اینکه در همه اقتصادهای توسعه‌یافته از هر منشاء درآمدی مالیات اخذ می‌شود افزود: در سایر کشورها مالیات از مجموع درآمدها اخذ می‌شود اما در ایران این گونه نیست.

 

این کارشناس‌ اقتصادی‌ تصریح کرد: هم اکنون نسبت مالیات به GDP حدود ۸ درصد است که می‌تواند نسبت به کشورهای مشابه ما تا ۲ برابر هم افزایش پیدا کند.

 

حق شناس خاطر نشان کرد: امروز بنگاه‌های بزرگی در کشور فعال هستند که مالیات نمی‌دهند و این موضوع بزرگ‌ترین اشکال در اقتصاد ایران است.

 

۲۷ اردیبهشت :  افزایش ۱۰ درصدی مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار در ایران در سال ۹۵

 

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت خبرگزاری صداوسیما٬ تازه‌ترین گزارش سازمان پزشکی قانونی از مرگ هزار و ۶۴۵ در سال ۹۵ بر اثر حوادث کار حکایت دارد.

 

این میزان قربانی حوادث کار در مقایسه با سال ۱۳۹۴ که آمار قربانیان حوادث کار هزار و ۴۹۴ نفر بود ، ۱۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

تهران با ۳۹۹ نفر، فارس با ۱۱۲ نفر و خراسان رضوی با ۱۹۰ نفر در راس فهرست قربانیان حوادث کار در میان سایر استان‌ها قرار دارند.

 

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۹ تن، خراسان شمالی با ۱۰ نفر و خراسان جنوبی با ۱۲ قربانی٬ کمترین آمار قربانی حوادث کار را داشته‌اند.

 

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۵ «سقوط از بلندی» بیشترین دلیل مرگ در حوادث کار بوده است.

 

در این سال ۶۷۵ نفر به اثر سقوط از بلندی در حین کار جان خود را از دست داده‌اند.

 

اصابت جسم سخت با ۳۷۵ فوتی در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار در ایران اعلام شده است.

 

کمبود اکسیژن (۱۰۶ فوتی) ، برق‌گرفتگی (۲۱۸ فوتی) ، سوختگی (۱۱۹ فوتی) و سایر موارد (۱۵۲ فوتی) از دیگر دلایل مرگ در حوادث کار در ایران سال ۱۳۹۵ است.

 

از ایران به عنوان ایران «رکورد‌دار» حوادث کارگری در جهان نام برده می‌شود.

 

این موضوع را ۲۳ شهریور ماه سال گذشته اکبر شوکت٬ رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور اعلام کرده و گفته بود در سال ۱۳۹۴ بر اثر حوادث ساختمانی٬ هزار و ۲۰۰ کارگر جان خود را از دست دادند.

 

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران، در حال حاضر بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار سالیانه بیش از دو درصد رشد تولید ناخالص ملی ایران را می‌بلعد.

 

محمدعلی همتی٬ معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، هم اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که «۶۵ درصد حوادث ناشی از کار در محیط‌های کاری به علت بی‌احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی است».

 

همتی افزوده که «بر اساس آمار شش ماهه اول سال ۹۵، حدود هشت هزار و ۵۵۰ حادثه شغلی در محیط‌های کاری بوقوع پیوسته است».

 

وی اضافه کرده که بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ایلو‌) حدود ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است.

 

۲۲ اردیبهشت : افزایش سالانه ۶۰۰ هزار نفری جمعیت تهران

 

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: جمعیت هشت میلیون نفری شهر تهران امروز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به سربرآوردن برج‌های سربه‌فلک‌کشیده در طول سال‌های گذشته اشاره کرد که هویت این شهر را به‌طور جدی تهدید می‌کند. ایرنا نوشت: از آغاز ساخت‌وسازهای غیر‌استاندارد و غیر‌اصولی تهران، شاهد ازدیاد جمعیت در تهران هم در خانه‌های ارزان و کوچک بودیم.

 

به گفته کارشناسان، در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ حدود یک میلیون نفر به تهران مهاجرت کرده‌‌اند. افزایش بی‌‌رویه جمعیت در تهران با برخی بی‌‌انضباطی‌‌ها در مقررات تشدید شده، این درحالی است که دولت نهم و دهم از مدعیان رسیدگی به کوچک‌ترین روستاها بود و ادعا می‌کرد همه ایران را دیده است اما در عمل سالانه ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شد؛ یعنی هر سال معادل یک شهر ۶۰۰ هزار نفری به تهران افزوده‌ می‌شد.

 

اجرای مسکن مهر و دگرگونی جمعیت شهر تهران

 

 برخی از کارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقد هستند که تهران به‌دلیل عدم مدیریت درست شهری ۱۲ سال زودتر از برنامه به سقف جمعیتی خود رسیده است و با ادامه این روند و با توجه به محدودیت‌‌های توسعه شهری در شهر تهران با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. گفته می‌شود که پیش‌تر در اطراف تهران ۳۲ شهر وجود داشت اما ‌اکنون تعداد شهرهای اطراف تهران در دو استان تهران و البرز به ۵۸ شهر رسیده است. از‌سوی‌دیگر، برخی از کارشناسان حوزه شهری، معتقد هستند که طرح مسکن مهر برای تهران بسیار نگران‌کننده است زیرا اجرای این طرح وضعیت جمعیت تهران را دگرگون ‌کرد و میلیون‌ها نفر بر جمعیت‌‌پذیری این شهر افزوده شد و به‌دست‌آوردن خانه‌های ارزان و آرزوی رسیدن به تمام امکانات با حداقل هزینه، فکر مهاجرت را تقویت کرد.

 

صادقی اضافه کرد: در طول سال‌های اخیر، جریان مهاجرتی ادامه داشته است به‌طور متوسط سالانه صد هزار نفر به تهران مهاجرت کرده و ساکن می‌شوند آن هم در مناطق ۵ و ۴ بیشتر ساکن می‌شوند. وی ادامه داد: در سطح کشور حدود ۴۰ درصد مهاجرت بین استانی است اما در تهران این رقم ۷۰ درصد است که نشان‌دهنده این مسئله است که بیشترین مهاجرانی که در یک یا دو دهه اخیر وارد تهران شده‌اند از استان‌های آذربایجان‌شرقی، همدان، کرمانشاه و لرستان آن هم به‌دلیل بیکاری در آن مناطق، وارد تهران شده‌اند.

 

جمعیت شهر تهران تا سال ۱۴۲۰ به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد

 

 محمود مشفق، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در مورد عوامل مؤثر در مهاجرت و افزایش جمعیت تهران و شهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: تهران از مهم‌ترین کلانشهرهای ایران است و براساس سرشماری سال ۹۵، سهم جمعیت استان تهران از کل کشور حدود ۱۶,۶ درصد است و در سرشماری سال ۸۵، سهم جمعیت استان البرز که جزء تهران بود و اکنون جدا شده ۳,۴ درصد از کل جمعیت تهران را دارا بوده است که روی‌هم‌رفته جمعیت تهران و البرز ۲۰ درصد از جمعیت کل ایران را تشکیل می‌دهد، یعنی یک‌پنجم جمعیت ایران در استان البرز و تهران هستند و این نشان‌دهنده تمرکز بالای جمعیتی در مرکز ایران است. وی ادامه داد: سهم استان تهران از کل مهاجران در سال ۸۵، حدود ۱۷,۷ درصد بوده و این سهم در سال ۹۵، افزایش یافته و به ۲۲ دهم درصد رسیده است. مشفق اضافه کرد: شهر تهران از نظر جمعیت رشد بالایی دارد؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰ حدود هشت میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در شهر تهران زندگی می‌کردند که برآورد و پیش‌بینی جمعیتی نشان می‌دهد جمعیت شهر تهران در سال ۹۵، حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و تا سال ۱۴۲۰ با این روند به ۱۲ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 

 

 

۱۴اردیبهشت :  مرگ زودرس تهرانی‌ها/ بیش از ۴۰ درصد مردم پایتخت در سنی کمتر از ۶۵ سال فوت کرده‌اند

 

شرق نوشت: روابط‌عمومی بهشت زهرا با ارائه آمار به روزنامه «شرق» بیشترین دلیل مرگ‌‌های گزارش‌شده به این مرکز در ١٠ سال اخیر را ایست قلبی عنوان کرده است. اگر از مجموع فوت‌شدگان سال ٩۵ که تعداد آنها برابر با ۵۴هزارو ٧۶٩ نفر است، تعداد فوت‌شدگان بالای ۶۵ سال و فوت‌شدگان کمتر از ٩ سال را کم کنیم، عددی برابر با ٢٢هزارو ٧۶۴ نفر فوت‌شده در سن نامتعارف برای مرگ به دست می‌آید. گزارش‌ها و آمار بهشت زهرای تهران بیانگر این است که رقمی حدود ۴١ درصد از مرگ‌های اتفاق‌افتاده در سال ٩۵ مربوط به تهران افراد کمتر از ۶۵ سال بوده‌اند که با توجه به تعاریف بین‌المللی سن این افراد میان‌سال و حتی جوان به حساب می‌آیند و هنوز حتی وارد دوران پیری و کهنسالی نشده‌اند. این آمار همچنان نشان می‌دهد ایست قلبی با بیش از ١۵ درصد مرگ‌ومیرها و پس از آن سکته قلبی و نارسایی قلبی همچنان بیشترین دلایل مرگ‌ومیر در کشور هستند. میزان مرگ بر اثر ایست قلبی در سال ٩۵ حدود پنج‌هزارو ٣٠٠ نفر بود و این در حالی است که کهولت سن با آماری کمتر از پنج درصد مرگ‌ومیرها در جایگاه نسبتا مناسبی در چارت آماری مرگ‌ومیر بهشت زهرای تهران نشسته است.

 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز هفته گذشته به این موضوع اشاره کرد و با اشاره به بیشترین علل مرگ‌های زودرس گفت: حدود ۴۰ درصد از علل این مرگ‌ها مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، ۲۰ درصد مربوط به سرطان‌ها و ۱۵ درصد نیز مربوط به حوادث و سوانح ترافیکی و غیرترافیکی است.

 

 

۱۲ اردیبهشت : وجود ۳ میلیون زوج نابارور در ایران

 

به گزارش ایسنا دکتر سید حسن هاشمی :گفت: یکی از مشکلات جدی زوج‌های جوان ناباروری است به طوری که حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که باید خدمات درمانی لازم به آنها ارائه شود. در مجموع ۱۵ درصد ازدواج‌های کشور با ناباروری همراه است.

 

وی مشکل عمده در بحث درمان ناباروری را موضوع هزینه‌ها و امکانات خواند و افزود: پیش از این در نقاطی که امکانات لازم وجود داشت، ۵۰ درصد درمان متوقف می‌شد چرا که حمایت لازم از زوج‌ها صورت نمی‌گرفت البته در مناطق محروم امکاناتی هم وجود نداشت. بر همین اساس ۱۵ مرکز درمانی جدید ناباروری با تعرفه‌های دولتی و با تمرکز بر مناطق محروم افتتاح شد.

 

هاشمی افزود: همچنین ۲۸ مرکزی که قبل از این فعال بودند تجهیز و نوسازی شدند. در جهت حمایت از زوج‌های نابارور، ۸۵ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری در این مراکز در قالب طرح تحول سلامت تحت پوشش قرار می‌گیرد. این در حالیست که هنوز بیمه‌ها از درمان ناباروری حمایت کافی ندارند.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اعتبار مالی در نظر گرفته شده برای تجهیز و راه اندازی مراکز درمانی جدید گفت: حدود ۴۰ میلیارد تومان جهت بازسازی و نوسازی ۲۸ مرکز قبلی و همچنین ۵۰ میلیارد تومان نیز جهت راه اندازی ۱۵ مرکز جدید درمان ناباروری هزینه شده است.

 

وی ادامه داد: البته علاوه بر این حمایت‌ها، زایمان طبیعی نیز در قالب طرح تحول نظام سلامت رایگان شد. به این ترتیب ۱۸۰۰ اتاق ویژه زایمان به بهره برداری رسید.

 

وزیر بهداشت با اشاره به تعداد تخت‌های بیمارستانی که در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است، درباره تعداد تخت‌های بیمارستان‌های البرز به عنوان یکی از استان‌های نزدیک پایتخت گفت: تا پایان این دولت حدود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی در استان البرز به بهره برداری می‌رسد. به این ترتیب سه برابر آنچه که از اول تاریخ در این استان تخت بیمارستانی ساخته شده بود، در دولت یازدهم به مجموع تخت‌های بیمارستانی این استان اضافه می‌شود.

 

 

۱۰ اردیبهششت  : افت ۲۶۸ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در ۴ ساله دولت یازدهم

 

صندوق بین المللی پول از افت ۲۶۸ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در دولت یازدهم خبر داد و پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری نیز ۸ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن کاهش یابد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت های جاری در سال جاری ۳/۸ میلیارد دلار کاهش یابد و به ۴/۳۶۸میلیارد دلار برسد. تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۷/۳۷۶میلیارد دلار اعلام شده بود.

 

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی مجموع تولید ناخالص داخلی ایران در ۴ ساله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ که برابر با دوره فعالیت دولت یازدهم است ۱۵۴۳ میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص داخلی ایران در این دوره ۴ساله نسبت به دوره فعالیت دولت قبل یعنی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ با افت ۱۵ درصدی مواجه شده است.

 

در دولت دهم مجموع تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت های جاری ۱۸۱۱ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب در دولت یازدهم ۲۶۸ میلیارد دلار از حجم تولید ناخالص داخلی ایران کاسته شده است.

 

بر اساس این گزارش در رده بندی جهانی بزرگترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۶، رتبه ۲۹ به ایران اختصاص یافته است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۵/۱۸ تریلیون دلاری در جایگاه نخست از این نظر قرار گرفته است و چین با ۴/۱۱ تریلیون دلار و ژاپن با ۹/۴ تریلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

 

 

۳ اردیبهشت : ایران شانزدهمین کشور با نرخ بالای بیکاری در جهان

 

جدیدترین آمار صندوق بین‌ المللی پول با اشاره به افزایش بیکاری در کشور نشان می‌دهد که وضعیت جایگاه ایران به لحاظ بیکاری در جهان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵  با۱۳   پله‌ نزول بدتر شده است و رتبه ایران از ۲۹ به ۱۶ رسیده است که به معنای بدتر شدن وضعیت بیکاری در این کشور است.

 

به گزارش فارس، بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد رتبه ایران به لحاظ بیکاری هنوز نتوانسته به جایگاه پیش از دولت یازدهم بازگردد و طی سال‌های ۲۰۱۳  تا ۲۰۱۶ (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) ۱۳ پله بدتر شده است.

 

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴۵/۱۲ درصد افزایش یافت. در عین حال، رتبه کشور به لحاظ بیکاری در جهان نسبت به سال گذشته ۹ پله بدتر شده است و هنوز نتوانسته به جایگاه ۳ سال گذشته یعنی در سال ۲۰۱۳ برابر با سال ۱۳۹۲ پیش از آغاز به کار دولت یازدهم بازگردد.

 

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۱۶ شانزدهمین کشوری است که نرخ بالای بیکاری در آن وجود دارد. به این ترتیب، رتبه ایران از ۲۵ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ در سال ۲۰۱۶رسیده و ۹ پله بدتر شده است.

 

رتبه ایران در رده‌بندی کشورهای جهان به لحاظ بیکاری در سال ۲۰۱۳ برابر با ۲۹ و در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۶بوده است که در سال ۲۰۱۵  به ۲۵ و در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ رسیده که به معنای بدتر شدن جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی است. هرچه رتبه از این لحاظ بیشتر باشد، آن کشور بیکاری کمتری دارد.

 

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال۲۰۱۳ برابر با ۴/۱۰ درصد، در سال ۲۰۱۴ برابر با ۶/۱۰ در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۱ درصد و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۵/۱۲ درصد برآورد شده است.

 

همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال جاری میلادی نیز افزایش می‌یابد و به ۵۲/۱۲درصد خواهد رسید.

 

بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی رتبه نخست بیکاری در جهان را با ۷/۲۶ درصد به خود اختصاص داده است و پس از آن بوسنی هرزگوین با ۴/۲۵ درصد و یونان با ۷/۳۷درصد قرار دارد.

 

رتبه‌های چهارم تا پانزدهم به این شرح است: مقدونیه ۵۵/۲۳درصد، ونزوئلا ۲۳/۲۱درصد، سودان ۶/۱۹، ارمنستان ۷/۱۸ درصد، اسپانیا ۷/۱۷ درصد، افغانستان ۱/۱۶ درصد، صربستان ۹۹/۱۵ درصد،.کرواسی ۹/۱۴ درصد، قبرس ۹/۱۲ درصد، جامائیکا ۸/۱۲درصد، مصر و نیجریه ۷/۱۲ درصد و جمهوری سائوتومه و پرنسیپ ۵۹/۱۲ درصد.

 

۳ اردیبهشت : سردرگمی دولت در آمارهای اقتصادی رشد ۵درصد مرکز آمار یا ۱.۹ درصد بانک مرکزی؟

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیراً مرکز آمار ایران، میزان رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ برای ۹ ماه نخست ۱۳۹۵ نسبت به ۹ ماهه ۱۳۹۴ را معادل ۲/۷درصد اعلام کرد. مطابق این گزارش رشد بخش غیر نفتی حدود۵ درصد بوده است.

 

اما براساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی، که سال پایه را ۱۳۹۰ درنظر گرفته است، رشد تولید ناخالص داخلی، ۶/۱۱ و رشد بدون نفت تنها ۹/۱ اعلام شده است.

 

فارغ از اینکه اختلاف شدید در آمار نرخ رشد دو نهاد آماری سوال برانگیز است و باید از سوی مسئولان توضیح داده شود، نکته مهم اینکه کدامیک از این دو آمار باید مبنای سیاستگذاری قرار گیرد. طبیعتاً سیاستگذاری رشد 11.6 با ۲/۷ متفاوت است. همچنین رشد بدون نفت با ارقام 5 و ۹/۱سیاستگذاریهای کاملاً متفاوتی می‌طلبد

 

 

۳۱ فروردین : جمعیت ایران پیر می‌شود

 

گزارش مقدماتی نتایج سرشماری پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که در فاصله پنج سال، ۴ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۶۰۱ نفر به جمعیت ایران اضافه شده و جمعیت این کشور به مرز ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

 

بنا بر این سرشماری که هر پنج سال یک بار انجام می‌شود، متوسط رشد جمعیت بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در ایران ۱.۲۴ درصد اعلام شده که این رقم در شهرها ۱.۹۷ درصد و در روستاها ۰.۷۳ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۰ میانگین رشد ۱.۲۹ درصد بوده و رشد جمعیت در مناطق شهری ۲.۱۴ درصد و در مناطق روستایی ۰.۶۷ درصد بود.

 

گزارش اولیه سرشماری نشان می دهد که جمعیت ایران به سمت میانسالی و پیری در حرکت است. چنانکه نزدیک به ۴۵ درصد جمعیت این کشور بین ۳۰ تا ۶۴ سال دارند. این در حالی است که در سال ۱۳۶۵ تقریبا ۲۵ درصد جمعیت در این گروه سنی قرار داشتند. در مقابل در سال ۱۳۶۵ بیشتر از ۴۵ درصد جمعیت کمتر از ۱۴ سال داشتند که اکنون این گروه سنی تنها ۲۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد.

 

بیشتر از ۶ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال دارند که این گروه سنی در سال ۱۳۶۵ تنها سه درصد جمعیت را تشکیل می‌داد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©