Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ برابر با  ۰۸ جولای ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶  برابر با ۰۸ جولای ۲۰۱۷
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۳۳)

شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۶ برابر با ۷ جولای ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۱ میلیون و ۸۸۲ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ایرانی بیکارند

 

نگاهی به آمار کنکور ۹۶/ امسال ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب شرکت کردند

 

وزیر راه: وضعیت زندگی شهروندی در ایران مناسب نیست/۳۵ درصد حاشیه نشین و بد مسکن

 

ثبت ۲۳۹ اعدام در نیمه نخست سال ۲۰۱۷

 

آمار سقط جنین در ایران

 

سالانه۱۰۰هزارایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

 

۲۸۹شهرکشور در معرض تنش‌آبی

 

تعداد ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آمار رسمی معتادان کشور اعلام شد

 

مرکز آمار ایران: نرخ تورم در خردادماه به ۷.۴ درصد رسید

 

محرومیت از تحصیل بیش از ۸ هزار کودک بدلیل فقر

 

سوء تغذیه ۲۰۰ هزار کودک زیر ۶ سال در ایران

 

زندگی ۱.۵میلیون خانوار ایرانی در اتاق ۱۲متری

 

۱۶ تیر : ۱ میلیون و ۸۸۲ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ایرانی بیکارند

 

گزارش جدید مرکز آمار ایران حاکی است، بیش از یک‌میلیون و ۸۸۲ هزار جوان ایرانی بیکار هستند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله را در بهار امسال ۴/۲۶ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله را ۸/۲۸درصد اعلام کرده است.

 

بر اساس این گزارش، بین جوانان فعال ۱۵ تا ۲۹ ساله، یک میلیون و ۸۸۲ هزار نفر بیکار هستند که یک میلیون و ۱۶۲ هزار نفرشان مرد و ۷۱۹ هزار نفر هم زن هستند.

 

۱۶ تیر : نگاهی به آمار کنکور ۹۶/ امسال ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب شرکت کردند

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کنکور سراسری سال ۹۶ در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶تیرماه با شرکت ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب برگزار شد که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱  هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. یعنی ۹۶/۵۸ درصد داوطلبان کنکور امسال را زنان تشکیل می‌دهند.

 

براساس آمار در سال ۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر در آزمون سراسری شرکت کرده بودند که این رقم با رشد ۷ درصدی، امسال به ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب رسیده است.

 

آمار داوطلبان در هریک ازگروه‌های آزمایشی نیز بدین شرح است:

 

علوم تجربی ۳۶۷  هزار و ۷۹۳ داوطلب زن ۲۱۲هزار و ۷۷۷ داوطلب مرد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ داوطلب

 

علوم انسانی ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ داوطلب زن ۶۸ هزار و ۷۲۹ داوطلب مرد ۱۸۴هزار و ۱۹۵ داوطلب

 

علوم ریاضی ۵۲ هزار و ۵۳۱  داوطلب زن ۹۵ هزار و ۹۶۹ داوطب مرد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ داوطلب

 

هنر ۸ هزار و ۴۹ داوطلب زن ۲ هزار و ۶۲۶ داوطلب مرد ۱۰ هزار و ۶۷۵ داوطلب

 

زبان‌های خارجی ۴ هزار و ۵۹۵  داوطلب زن یک هزار و ۶۷۳۳  داوطلب مرد ۶ هزار و ۲۶۸ داوطلب

 

نگاهی به آمار فوق نشان می‌دهد که بیشترین حجم رقابت در گروه آزمایشی علوم تجربی با تعداد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر متقاضی است و پس از آن شاهد بیشترین تعداد داوطلب در رشته انسانی هستیم و رشته علوم ریاضی در جایگاه سوم قرار دارد.

 

در تمام گروه‌های آزمایشی به جز گروه علوم ریاضی تعداد داوطلبان دختر بیشتر از پسر است به گونه‌ای که در گروه علوم تجربی ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ داوطلب زن و ۲۱۲هزار و ۷۷۷ داوطلب مرد هستند اما در گروه علوم ریاضی ۹۵ هزار و ۹۶۹ داوطلب مرد و ۵۲ هزار و ۵۳۱داوطلب زن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

آنگونه که مسئولان سازمان سنجش اعلام کردند، سوالات کنکور ۹۶ نسبت به سال‌های گذشته آسانتر طراحی شده به دلیل آنکه ر بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده  نمرات داوطلبان به ویژه در گروه ریاضی و فنی پایین است و علت آن هم سخت بودن سوالات است.

 

تا کنون ۷۴۰ هزار ظرفیت برای کنکور سراسری سال ۹۶  اعلام شده است که البته احتمال افزایش این ظرفیت‌ها وجود دارد و داوطلبان پس از انتخاب رشته در نیمه مرداد ماه باید در نیمه دوم شهریور منتظر اعلام نتایج نهایی باشند.

 

 

 

۱۵ تیر : وزیر راه: وضعیت زندگی شهروندی در ایران مناسب نیست/۳۵ درصد حاشیه نشین و بد مسکن

 

بی بی سی. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در زاهدان گفت: “از نگاه شهروندی وضعیت زندگی شهروندی در کشور مناسب نیست.”

 

به گزارش ایرنا، وزیر راه افزود: “حاشیه نشینی فقط به سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد اکنون جمعیت شهری ایران حدود ۵۹ میلیون نفر است که ۱۹ میلیون نفر آنان معادل ۳۵ درصد حاشیه نشین و بدمسکن ساکن در بافت های فرسوده هستند.”

 

آقای آخوندی همچنین گفت که آمار سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۰ نشان می دهد که جمعیت روستاهای ایران ۲ درصد کاهش پیدا کرده و به جمعیت شهرها ۲ درصد افزوده شده است.

 

۱۱ تیر : ثبت ۲۳۹ اعدام در نیمه نخست سال ۲۰۱۷

 

سازمان حقوق بشر ایران، ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۶: نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت ۲۳۹ اعدام در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ شده است که از این بین سه نفر هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

 

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت ۱۹۴ اعدام غیر رسمی و ۴۵ اعدام رسمی در مناطق مختلف ایران شده است که ۱۲ نفر از آن‌ها در ملأ عام اعدام شده‌اند.

 

از این بین ۱۲۹ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. اعدام این زندانیان در حالی صورت گرفت که طرح لغو مجازات اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی بود و نمایندگان از قوه قضاییه خواسته بودند تا زمان پایان بررسی این طرح، از اعدام دست کم پنج هزار زندانی که با این اتهام به اعدام محکوم شده‌اند خودداری شود.

 

در این نیم سال همچنین اعدام سه کودک-مجرم که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند به ثبت رسیده است.

 

۱۱ تیر : آمار سقط جنین در ایران

 

این در حالی است که جمعیت استان کهگیلویه‌وبویراحمد ٦٥٨,٦٢٩ است و (جمعیت زنان این کشور با توجه به آمار جمعیتی کشور بیش از مردان عنوان شده است) و جمعیت استان یزد برابر با یک‌میلیون و ١٣٩ نفر و حدود ٤٠٠‌ هزار نفر بیشتر از استان کهگیلویه است و با وجود اين، رتبه دوم را کسب کرده است.

 

براساس گزارش پزشکی‌قانونی در سال ٩٥ تعداد ١٢‌هزارو ٢٨١ متقاضی برای دریافت مجوز سقط به پزشکي‌قانونی کشور مراجعه کرده‌اند که از این میان هشت‌هزارو ٥٣٧ نفر موفق به دریافت مجوز شدند و دو‌هزارو ٦٤٢ نفر شرایط لازم برای سقط جنین خود را نداشته‌اند و ‌هزارو ١٠٢ نفر نیز پس از اولین مراجعه برای پیگیری پرونده یا دریافت مجوز سقط دیگر به پزشکی‌قانونی مراجعه نکردند و اطلاعی از انجام‌ دادن یا ندادن سقط از آنان در دس این در حالی است که جمعیت استان کهگیلویه‌وبویراحمد ٦٥٨,٦٢٩ است و (جمعیت زنان این کشور با توجه به آمار جمعیتی کشور بیش از مردان عنوان شده است) و جمعیت استان یزد برابر با یک‌میلیون و ١٣٩ نفر و حدود ٤٠٠‌ هزار نفر بیشتر از استان کهگیلویه است و با وجود اين، رتبه دوم را کسب کرده است.

 

این در حالی است که جمعیت استان کهگیلویه‌وبویراحمد ٦٥٨,٦٢٩ است و (جمعیت زنان این کشور با توجه به آمار جمعیتی کشور بیش از مردان عنوان شده است) و جمعیت استان یزد برابر با یک‌میلیون و ١٣٩ نفر و حدود ٤٠٠‌ هزار نفر بیشتر از استان کهگیلویه است و با وجود اين، رتبه دوم را کسب کرده است.

 

این سازمان همچنین از افزایش ٢٣درصدی مراجعان پزشکی‌قانونی برای دریافت مجوز سقط جنین نسبت به سال پیش از آن خبر داد. بر این اساس، ١٢‌هزار و ٢٨١ نفر برای دریافت مجوز سقط جنین در سال ٩٥ مراجعه کرده بودند که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن ٢٣,٤ درصد افزایش داشته است زیرا براساس گزارش این سازمان در سال ١٣٩٤، حدود پنج تا شش ‌هزار مراجعه‌کننده برای دریافت مجوز سقط مراجعه کرده‌اند و استان‌های تهران با دو‌هزار و ٧١ مراجعه، خراسان‌رضوی با هزار و ١٥٤ مراجعه و خوزستان با هزار و ٩٠ مراجعه بیشترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی در این سال را داشته‌اند و از این میان حدود سه هزارو ٢٠٠ نفر موفق به دریافت مجوز سقط جنین شده‌اند.

 

این درحالی است که نمودار مجوزهای صادرشده برای سقط جنین در بین سال‌های ١٣٩١ تا ١٣٩٥ این سازمان از رشد حدود هزار مجوز به ازای هر سال خبر می‌دهد، به‌طوری‌که مجوزهای صادرشده در حدود چهار ‌هزار و ٨٠٠ مجوز به حدود پنج هزار و ٥٠٠ مجوز در سال ٩٢ و با همان میزان رشد به حدود شش ‌هزار و ٣٠٠ مجوز در سال ٩٣، حدود هفت‌‌هزارو ٢٠٠ مجوز در سال ٩٤ و به رقم همان هشت‌‌هزارو ٥٣٧ مجوز در سال ٩٥ رسیده است و البته در مورد تعداد کل مراجعان نیز فقط همان دو آمار سال‌های ٩٤ و ٩٥ اشاره شده است.

 

۴ تیر : سالانه۱۰۰هزارایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

 

تهران – ایرنا – قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۹۲ هزار ایرانی دچار سرطان شدند که با احتساب سرطان‌های پوستی، این میزان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

 

به گزارش ایرنا، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایرج حریرچی، روز یکشنبه با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی در مورد بیماری‌ها و عوامل خطر ایجاد کننده بیماری ها گفت: میزان ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی در مردان و زنان ایرانی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ در هر صد هزار نفر بوده است در حالی که متوسط جهانی آن به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ است یعنی بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت به نقشه سازمان جهانی بهداشت که کشورها را از نظر شاخصی تحت عنوان بروز استاندارد شده سنی سرطان (ASR) به ۵ دسته تقسیم کرده است، اشاره کرد و گفت: ایران در این طبقه‌بندی به ترتیب نزولی، در دسته ۴ قرار می گیرد (یعنی پایین‌تر از متوسط جهانی است) و میزان بروز سرطان در ایران در میان ۱۸۳ کشوری که اطلاعات آنها ثبت شده است، در رده ۱۲۳ قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: این بدان معنا نیست که سرطان در کشور ما مثل تمام کشورهای دنیا در حال افزایش نیست، بلکه این بیماری جزء سه عامل اصلی مرگ و میرها به شمار می‌رود و ما تمام اقدامات بهداشتی و درمانی خود را به کار می‌گیریم که آمار ابتلا را کاهش دهیم.

 

۳ تیر : ۲۸۹شهرکشور در معرض تنش‌آبی

 

معاون وزیر نیرو از تنش آبی در ۶ کلانشهر و ۲۸۹ شهر کشور خبر داد و از مردم خواست تا برای برخورداری از شبکه آب پایدار در مصرف آب به ویژه در ساعات اوج صرفه‌جویی کنند.

 

به گزارش ایلنا، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ۶ کلانشهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و ۲۸۹ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند و این بدان معناست که منابع آب و مصرف در این شهرها در حالت سربه سر قرار دارد.

 

معاون وزیر نیرو به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه سانتیگراد دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور و مصرف بیشتر آب اشاره کرد و از مردم خواست برای برخورداری از شبکه آب پایدار در زمان اوج مصرف، از مصرف طولانی خودداری و این امور را به زمانی خارج از این ساعت ها موکول کنند.

 

میدانی ساعت های اوج مصرف آب در روزهای غیر تعطیل را از ۱۶٫۳۰ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل را از ۱۰ تا ۱۴ و همچنین ۱۶٫۳۰ تا ۲۱ اعلام کرد و افزود: در این ساعت‌ها میزان مصرف آب به شدت افزایش می یابد و فشار بسیار زیادی به شبکه تحمیل می‌شود.

 

۳ تیر : تعداد ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آمار رسمی معتادان کشور اعلام شد

 

 به گزارش ایلنا، پرویز افشار؛ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی  و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری گفت: برنامه‌های متعددی در سطح استان‌ها و پایتخت برگزار می‌شود که ضمن تأکید بر موضوع مواد مخدر، عملکرد دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی بررسی خواهد شد. همچنین امسال به واسطه تقارن سالروز جهانی مباره با مواد مخدر با عید سعید فطر مراسم با یک هفته تأخیر انجام می‌شود. در این راستا دبیرخانه برگزاری مراسم و کمیته‌های تخصصی کاهش مصرف در سال ۹۶ تشکیل شده و جلسات مربوطه با حضور تمامی اعضا برگزار شده است.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدردر خصوص وضعیت شیوع شناسی اعتیاد در کشور افزود: آخرین آمار اعلام شده در رسانه‌ها در خصوص شیوع شناسی اعتیاد در سال ۹۰ به ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از افراد مصرف کننده مواد در کشور اعلام شده بود این درحالی است که این مطالعات بر اساس مستندات و طرح‌های گذشته در سال ۹۰ صورت گرفته وتوسط جهاد دانشگاهی اعلام شده بود که بر این مبنا حجم ۳۰۰ هزار نفر از افراد در استان‌ها و روستا‌ها به شکل تصادفی انتخاب شده و مورد شیوع شناسی سوء مصرف مواد نسبت به جمعیت ۱۵ تا ۶۰ ساله کشور انجام شده بود که ۱۵ هزارنفر را به صورت موردی مورد مطالعه قرار داده بود.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر رقم ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر براساس مطالعات سال ۹۴ اعلام شده بود که براساس پیمایش تنوع مواد در مصرف مواد روانگردان در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ کشور در سال ۹۴، ۵۲ میلیون نفر بوده است که با مشارکت دفتر تحقیقات و سازمان بهزیستی در حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در کلیه مراکزاستان‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود.در این راستا از هر استان ۵ شهرستان مورد بررسی قرار گرفته که ۵. ۳ درصد از جمعیت معتادین مستمر در دریافت مواد مخدر در کشور را در بر گرفت که جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۲ هزارو ۸۰۰ نفر به عنوان آمار بعد از این مطالعات اعلام شد.

 

افشار عنوان کرد: در مقایسه با سالهای گذشته از نظر آماری افزایش بالای شیوع مصرف مواد مخدر در کشور وجود نداشته است. همچنین با کاهش مصرف رو به رو هستیم. با توجه به طرحی که در مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران به سفارش وزارت بهداشت در سال ۹۲ انجام شده بود رقم ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عنوان شیوع اعتیاد و مصرف مستمر مواد درکشور اعلام شده که با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مربوطه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور کلیه آمارهای اعلام شده بررسی شد وبه آمار مصرف مستمر مواد در طی یکسال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آمار نهایی و رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

 

وی اذعان داشت: شایع‌ترین مصرف مواد مربوط به تریاک و مشتقات آن بوده است. همچنین تریاک و شیره با ۶۶٫۸ درصد بالاترین حد مصرف مواد مخدر در کشور بوده است که حشیش و ترکیبات آن شامل علف، ماری جوانا و گل با ۱۱٫۹ درصد دومین مواد مصرفی در افراد معتاد و هروئین و کراک با ۱۰٫۶ درصد در رده سوم مصرف مواد مخدر قرار دارند.ین درحالی است که شیشه از ۲۶ درصد به ۸٫۱ درصد کاهش داشته است.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: با توجه به برگزاری کارگاههای آموزشی برای انجام طرح سوء مصرف مواد مخدر نظارت‌های دقیق و بررسی‌های موردی رقم ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آخرین آمار مصرف مواد مخدراعلام می‌شود.

 

۲ تیر : مرکز آمار ایران: نرخ تورم در خردادماه به ۷.۴ درصد رسید

 

مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم در خردادماه امسال، با سه دهم درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۷.۴ درصد رسیده است. هر چند سال گذشته نرخ تورم در ایران تک رقمی شد اما این نرخ در بهار افزایش داشته است.

 

تورم در اردیبهشت نیز نسبت به ماه قبل از آن دو دهم درصد افزایش یافته و به ۷.۱ درصد رسیده بود.

 

در چهار سال اول دولت حسن روحانی تورم از بیش از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد در اسفند پارسال رسید و بانک مرکزی نرخ تورم متوسط را در پایان سال گذشته ۹ درصد و مرکز آمار ایران این رقم را ۶٫۸ درصد، اعلام کرد.

 

هر چند تک رقمی شدن تورم پس از ۲۶ سال یکی از موفقیت‌های مهم دولت حسن روحانی ارزیابی می‌شود اما برخی از کارشناسان و صندوق بین‌المللی پول از احتمال بازگشت تورم به بالای ۱۰ درصد در سال جاری سخن گفته‌اند.

 

حسین میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد روز ششم خرداد گفته بود که ممکن است تورم به مسیر دو رقمی شدن باز گردد، اما دولت می‌تواند با پیش‌ گرفتن سیاست‌هایی با افزایش تورم مقابله کند.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، همچنین تورم نقطه به نقطه در خردادماه با دو دهم درصد کاهش به ۹.۶ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه نسبت به به فروردین دو دهم درصد افزایش داشت.

 

در اسفند پارسال نیز اگر چه نرخ متوسط تورم در مقایسه با ماه قبل از آن ثابت و در سطح ۶.۸ درصد ثابت مانده، اما نرخ تورم نقطه به نقطه با رویکرد افزایشی کار خود را به پایان رساند.

 

نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه در گزارش مرکز آمار ایران، هشت درصد اعلام شده که در مقایسه با این نرخ در ماه قبل از آن ۹ دهم درصد افزایش داشت.

 

بر اساس گفته‌های کارشناسان، تورم در ایران با وجود تک رقمی شدن باز هم نسبت به کشورهای مشابه بالا است.

 

بر پایه آمار بانک جهانی، میانگین نرخ تورم در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۶ درصد بوده است. این شاخص در آمریکا ۱.۳ درصد، در منطقه یورو دو دهم درصد و در آسیای خاوری ۱.۳ درصد ثبت شده است.

 

این شاخص حتی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، که مبنای مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران قرار می‌گیرد، ۲.۹ درصد بوده است.

 

۲۶ خرداد : محرومیت از تحصیل بیش از ۸ هزار کودک بدلیل فقر

 

سرپرست‌های ۸ هزار و ۱۵ کودک اعلام کرده‌اند که به دلیل فقر نمی‌توانند کودک خود را به مدرسه بفرستند؛ از همین رو کارگروهی با حضور نماینده آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل خواهد شد تا راهکارهای مناسب برای حل این مسئله تدوین شود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزارت کار و رفاه اجتماعی در آخرین آماری که از وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل منتشر کرده است به وضعیت ۲۳ هزار و ۹۸۶ کودک که خارج از مدرسه هستند؛ اشاره کرده است که در سامانه دریافت یارانه نام آنها ثبت نشده؛ اما براساس اطلاعات ثبت احوال زنده هستند.

 

همچنین براساس آمار؛ ۵۵ هزار و ۶۵ کودک خارج از مدرسه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، ۳۶ هزار و ۱۶ کودک تحت پوشش بهزیستی، ۲۵ هزار و ۳۳۲ کودک تحت پوشش کمیته امداد و ۸ هزار و ۲۷۷ کودک تحت پوشش هر دو نهاد هستند و براساس مصوبه‌ای که در چهارمین جلسه شورای ساماندهی این کودکان به تصویب رسیده، قرار است نمایندگان این نهادها وضعیت کودکان را تا پایان مردادماه تعیین و گزارش کنند.

 

در آمار دیگری سرپرست ۷ هزار و ۲۱۷ کودک اعلام کردند که کودکشان به دلیل معلولیت به مدرسه نمی‌رود که بر این اساس مصوب شده سازمان بهزیستی وضعیت‌شان را بررسی کرده و در صورت اثبات معلولیت، آنها را حمایت کند.

 

بر اساس این گزارش؛ ۳ هزار و ۵۵۴ کودک خارج از کشور زندگی می‌کنند. در این میان ۱۸۱۴ کودک نیز فوت شده‌اند. همچنین سرپرست ۱۵۵۲ کودک خارج از مدرسه نیز گفته است به علت دوری از مدرسه نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. همچنین ۱۴۸۷ کودک به دلایل فرهنگی و عدم تمایل سرپرست به مدرسه نمی‌روند.

 

۱۰ خرداد : سوء تغذیه ۲۰۰ هزار کودک زیر ۶ سال در ایران

 

مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد از سوء تغذیه ۲۰۰ هزار کودک زیر۶ سال در ایران خبرداد و گفت: ۵۰ درصد از این کودکان به علت فقر و ابتلاء به سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند شوند.

 

رحیمی افزود: تعداد کودکان زیر شش سال مبتلا به سوء تغذیه به علت شرایط اقتصادی کشور قابل تغییر است و اکنون ۵۰ درصد از آنان به علت فقر و ابتلاء به سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال به خاطر فقر در کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند، افزود: امسال ۹۲ هزار کودک زیر شش سال تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرد که در مقایسه با سال گذشته و حمایت از ۸۸ هزار نفر، چهار هزار کودک دیگر با توجه به افزایش بودجه‌ای این نهاد در سرفصل تغذیه حمایت خواهند شد.

 

مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد از افزایش ۲ درصدی اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح رفع سوء تغذیه کودکان زیر شش سال خبرداد و بیان کرد: با جذب کودکان، آمار افراد متقاضی جهت حمایت در این طرح کاهش یافته و این امر می‌تواند سبب موفقیت هر چه بیشتر طرح شود.

 

وی با بیان اینکه امسال سرانه سبد غذایی برای کودکان ۷۲هزار تومان در نظر گرفته شده است، افزود: این سبد‌ها در سنین متفاوت ۶ تا ۲ سال،۲تا ۳سال و بالای ۳ سال و بسته به نوع ذائقه‌های غذایی هر منطقه به کودکان ارائه می‌شود.

 

۸ خرداد : زندگی ۱.۵میلیون خانوار ایرانی در اتاق ۱۲متری

 

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه ۱.۵میلیون خانوار ایرانی در یک اتاق ۱۲متری و کمتر از آن زندگی می‌کنند، گفت:‌ در حوزه مسکن ۳.۲میلیون خانوار کم‌درآمد زیر خط فقر مستأجر هستند.

 

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فردین یزدانی با اشاره به این‌که فقر مسکن نوعی از ابعاد مختلف فقر در کشور است، اظهار کرد:‌ مطابق مطالعات انجام‌شده سال ۹۲ در بخش مسکن ۲٫۵ میلیون خانوار کم‌درآمد زیر خط فقر، مستأجر شناسایی شده بود، باتوجه به این‌که سهم هزینه‌های مسکن برای این گروه بالای ۴۰ درصد محاسبه شده، فشار سکونتی برای آنان یک فشار اقتصادی عمیقی است.

 

وی با بیان این‌که این گروه از اقشار جامعه باید در برنامه‌ریزی‌های طرح جامع مسکن مد نظر قرار گیرند، تصریح کرد: اخیراً بر اساس مطالعات انجام‌شده؛ رقم  مذکور به  ۳٫۲ میلیون خانوار افزایش یافته که ۶۰درصد این خانوارها در بافت‌های ناکارآمد سکونت دارند.

 

وی یادآور شد: براساس مطالعات انجام‌شده در سال ۹۲ حدود ۱٫۵ میلیون خانوار در وضعیت بدمسکنی قرار دارند یعنی براساس تعریف مرکز آمار خانوارهایی  که در یک اتاق ۱۲متری و کمتر از این میزان زندگی می‌کنند که متأسفانه از رقم مذکور، حدود ۱٫۲ میلیون خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده‌اند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©