Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۳۵)

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

علت مرگ ۷۴ درصد ایرانی‌ها چیست؟

 

کودکانِ کار؛ رانده‌شدگان به جرم بی‌شناسنامه‌گی/یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک بی هویت در ایران

 

رئیس کمیته امداد: ١٢‌ تا ٢٠میلیون نفر زیر خط فقر داریم

 

۶۳ درصد «معتادان متجاهر» تهران فاقد اوراق هویتی هستند

 

زنان بیشترین قبولی‌های کنکور۹۶

 

فقر: حمله مورچه ها به ۲ نوزاد رها شده در پارکینگ/ هر هفته یک کودک در اصفهان رها می‌شود

 

ایدز و هپاتیت در کمینِ کودکانِ زباله‌‌گرد/ دریافتِ کارت‌ زباله‌ جمع‌کنی با ۸۰۰ هزار تومان

 

فوت‌روزانه ۱۱معتاد درکشور/مصرف روبه‌رشد قرص‌های روانگردان/تغییر ذائقه معتادان از مواد سنتی به صنعتی

 

آمار عجیب در سرشماری۹۵/ تعداد مردان متاهل از زنان پیشی گرفت!

 

ایران ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر معتاد مواد مخدر دارد

 

وجود ۲ هزار کودک مطلقه در کشور/ سقط‌ جنین‌‌های مکرر کودکان نگران‌کننده‌است

 

۳۱ شهریور : علت مرگ ۷۴ درصد ایرانی‌ها چیست؟

 

جامعه > سلامت – میزان نوشت: از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، چهار درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت علت مرگ در کشور است.

 

علیرضا مقیسی در خصوص طرح پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور گفت: بیماری‌های غیر واگیر که در راس آن بیماری قلبی و عروقی است یکی از مهم‌ترین مشکلات دنیای مدرن است. ۸۰ درصد مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و در ایران ۷۶ درصد از مرگ‌ها منتسب به چهار بیماری غیر واگیر است.

 

وی افزود: از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، چهار درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت علت مرگ در کشور است.

 

مقیسی گفت: بیشترین علت مرگ در بیماران قلبی و عروقی فشار خون است و ۲۷ درصد از جمعیت بزرگسال کشور فشار خون دارند. چاقی ۲۳ درصد عامل بیماری است. ۲۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال نیز دارای کلسترول هستند و مصرف سیگار روزانه در افراد بالای ۱۸ سال به بالا حدود ۱۴ درصد است که این عوامل از شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است.

 

وی در خصوص طرح پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در کشور هم گفت: این طرح از سال ۹۳ در وزارت بهداشت آغاز و مهر سال گذشته در کل کشور اجرا شد و در صدد گسترش کامل طرح در سراسر کشور تا پایان برنامه پنج ساله ششم هستیم.

 

۲۸ شهریور : کودکانِ کار؛ رانده‌شدگان به جرم بی‌شناسنامه‌گی

یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک بی هویت در ایران

 

طرح جمع آوری متکدیان در شهریار و روستاها و توابع آن، کودکان کار را از سطح چهارراه‌ها و خیابان‌ها جمع می‌کند؛ کودکان ایرانی را می‌فرستند اورژانس اجتماعی و اگر معتاد باشند، کمپ‌های ترک اعتیاد؛ پاکستانی‌ها را منتقل می‌کنند اردوگاه ورامین و افغانستانی‌ها را هم به مرز می‌برند.

 

کودکانِ حاشیه‌نشین، کودکانِ بی‌شناسنامه؛ کودکان ایرانی و مهاجر، بلوچ و افغانستانی و پاکستانی؛ کودکانِ رانده شده هستند، شاید به زعم مسئولان اگر نباشند یا جمع‌آوری شوند، پایتخت؛ زیبا و بی‌نقص و پاک می‌شود؛ حاشیه‌هایش هم. پایتختی که لابد هیچ نازیباییِ دیگری بر چهره ندارد جز کودکانِ کار و بی‌شناسنامه‌ی حاشیه‌نشین.

 

کسی پاسخگوی وضعیتی که  این کودکان گرفتارش هستند، نیست؛ کسی گردن نمی‌گیرد اوضاعِ نابسامانِ رانده‌شده‌ها را؛ اینکه کودکانی هستند که به جای کودکی کردن و تحصیل، سرچهارراه‌ها فال می‌فروشند، زباله‌گردی می‌کنند و در آتشِ فقر و بی‌خانمانی می‌سوزند و دم نمی‌زنند. مسئولان  فقط می‌خواهند جمع آوری‌شان کنند.

 

۲۸ شهریور : رئیس کمیته امداد: ١٢‌ تا ٢٠میلیون نفر زیر خط فقر داریم

 

«درحال‌حاضر حدود ١٠ تا ١٢‌ میلیون نفر فقیر مطلق در کشور داریم اما اگر شاخص‌ها به دقت مشخص شوند و بخواهیم سطح رفاهی افراد جامعه را بالاتر ببریم، می‌توان ١۶ تا ٢٠ ‌میلیون نفر را در کشور در دایره فقر مطلق قرار داد». این بخشی از گفته‌های رئیس کمیته امداد در یک برنامه تلویزیونی است. بااین‌حال نه او در این برنامه و جای دیگر و نه هیچ مسئول مرتبط دیگری تاکنون درباره این شاخص‌های تعیین‌کننده که نشان می‌دهد فرد یا خانواده‌ای زیر یا بالای خط فقر هستند، آماری اعلام نکرده یا نمی‌کنند.

 

آنچه پیش از این در مورد آن کم و با محدودیت صحبت شده، خط فقر در ایران و شاخص‌هایی است که می‌تواند عدد جمعیت بالا و پایین این خط را تعیین کند. شاخصی که اعلام آن همانند نام خودش خط قرمزهایی دارد که هر مسئولی در این سال‌ها نتوانسته، نخواسته یا نگذاشته‌اند در موردش حرف بزند و این‌گونه است که در این سال‌ها همواره جزئیات پیرامون خط فقر و همه آنچه مربوط به آن می‌شود، جزء رازهای مگو بوده‌اند. فتاح پیش‌تر در نشست‌های خبری خود و حالا در یک برنامه تلویزیونی این آمار را اعلام کرد: اما فرق آنچه او از وضع فعلی به صورت حدودی اعلام می‌کند با آنچه که معلوم نیست چه شاخص‌هایی دارد و کسی هم تصمیم ندارد در موردش حرف بزند، حدود ١٠‌ میلیون نفر است و این عددی نیست که بشود نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

 

۲۷ شهریور : ۶۳ درصد «معتادان متجاهر» تهران فاقد اوراق هویتی هستند

 

رانده از گور

 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران از ارائه کد شناسه الکترونیکی به معتادان متجاهر فاقد هویت تهران خبر داد و گفت: ۶۳ درصد معتادان متجاهر تهران فاقد اوراق هویتی هستند.

 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا شمسی در نشست خبری بررسی وضعیت معتادان متجاهر تهران، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۱۹۲۱ نفر از این معتادان از طریق روش دودی، ۷۵۰ نفر خوراکی و ۷۸ نفر از طریق تزریق اقدام به مصرف می‌کنند.

 

وی در خصوص وضعیت درمانی معتادان متجاهر، افزود: از میان بیش از ۳۴۰۰ معتاد متجاهر تهران، ۶۲ درصد تاکنون اقدام به درمان نکرده‌اند این در حالی است که ۲۶ درصد آنها برای ترک اقدام کرده‌اند و ۱۴ درصد نیز پاسخ ندادند.

 

۶۵ درصد معتادان متجاهر رفتار پرخطر ندارند

 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران در خصوص نوع ماده مصرفی آنها نیز گفت: ۷۹۷ نفر هروئین، ۵۱۵ نفر شیشه و آمفتامین ها، ۴۶۰ نفر تریاک، ۷۸ نفر حشیش و ۹ نفر نیز گل مصرف می کردند و مابقی نیز پاسخی ندادند.

 

به گفته وی آمارها نشان می دهد که ۹۹۶ نفر از این افراد متادون مصرف می کردند که این نکته خوبی است.

 

شمسی همچنین در مورد تزریق و انجام رفتارهای پرخطردر میان این معتادان متجاهر نیز افزود: در خوداظهاری انجام شده ۳۷۴ نفر(۱۱درصد) عنوان کردند که یک بار و یا بیشتر تزریق داشتند، ۱۸۵ نفر (۶درصد) رابطه جنسی غیرایمن و ۲۲۲۲ نفر هیچ گونه رفتار پرخطری نداشته اند و ۱۸ درصد نیز پاسخی ندادند.

 

نتایج شیوع ایدز  و سابقه زندان  معتادان متجاهر

 

بررسی‌ها نشان می دهد که شیوع اچ آی وی در کشورهای دیگر در میان معتادان متجاهر ۵ تا ۱۲ درصد است در حالیکه از ۳ هزار و ۷۵۰ نفری که تست اچ آی وی گرفته شده فقط ۲٫۷۷ درصد (۱۰۴ نفر) به اچ آی وی مبتلا بودند.

 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: تحلیل انجام شده نشان داد که ۵۸ درصد این افراد سابقه زندان نداشته و ۳۹ درصد سابقه یک بار زندان رفتن را دارا بودند.

 

شمسی به اوراق هویتی معتادان متجاهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: ۲۱۷۹ نفر یعنی حدود ۶۳ درصد معتادان اوراق هویتی نداشتند و فقط ۳۷ درصد آنها اوراق هویتی داشتند.

 

وی گفت: ۸۱۷ نفر(۲۴ درصد) آنها کارت ملی، ۱۰ درصد(۳۳۱ نفر) شناسنامه، ۱۰ نفر گواهینامه و ۱۰ نفر نیز سایر اوراق هویتی داشتند.

 

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران اظهار کرد: با توجه به نداشتن اوراق هویتی در ۶۳ درصد معتادان متجاهر تهرانی، سازمان بهزیستی بدنبال این است که از طریق سیستم های الکترونیکی، کد شناسه برای این افراد بگیرد تا بتوانیم وضعیت درمان و ترک آنها را در آینده بررسی کنیم و این اقدام جزو برنامه های اساسی سازمان در آینده است.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۹۹۵ نفر از این افراد عنوان کردند که کارتن خواب نیستند، تصریح کرد: ۲۵٫۹ درصد ( ۵۶۳ نفر) زیر یک سال، ۴٫۵ درصد(۱۳۱ نفر) بین یک تا دو سال، ۳ درصد (۱۸ نفر) ۳ سال، ۲٫۳ درصد (۳۰ نفر) ۴ سال ، ۱٫۱ درصد (۶۳ نفر) ۵ سال و مابقی نیز بیش از ۵ سال از کارتن خواب بودنشان می‌گذشت.

 

وی همچنین عنوان کرد: ۲۱۹۴ نفر از معتادان متجاهر اعلام کردند که تاکنون هیچ خدماتی از هیچ دستگاهی نگرفته‌اند که این موضوع برای کشوری مانند ایران که سردمدار کاهش آسیب در منطقه است، مناسب نیست.

 

شمسی تصریح کرد: ۳۹۰ نفر از DIC های بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۵۰ نفر از شلتر و ۴۵۷ نفر نیز از مددسرای شهرداری استفاده کرده‌اند.

 

شمسی در پایان گفت: این معتادان در دو مرکز اخوان و شفق در استان تهران و همچنین در مراکز اقامتی میان مدت ماده ١۵ (درمان پرهیز مدار) نگهداری می‌شوند.

 

۲۶ شهریور : زنان بیشترین قبولی‌های کنکور۹۶

 

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از پذیرفته شدن بیش از ۳۷۸ هزار داوطلب در کنکور سراسری ۹۶ خبر داد .  وی تاکید کرد: از تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۰۶ نفر پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری، تعداد ۲۱۳ هزار و ۸۸۴ نفر زن و مابقی مرد هستند. همچنین از این تعداد پذیرفته شده کنکور ۹۶، تعداد ۲۰۳ هزار و ۲۴۸ نفر در کد رشته محل‌های با آزمون و تعداد ۱۷۵ هزار و ۴۵۸ نفر در کد رشته محل‌هایی که براساس سوابق تحصیلی گزینش آنها انجام شده، پذیرفته شده‌اند.

 

۲۶ شهریور : فقر: حمله مورچه ها به ۲ نوزاد رها شده در پارکینگ

 هر هفته یک کودک در اصفهان رها می‌شود

 

لامت نیوز:

معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان گفت: هر هفته یک کودک رها شده در شیرخوارگاه‌های بهزیستی در استان اصفهان پذیرش می‌شود.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان ادامه داد: حدود ۵۰ کودک در شیرخوارگاه بهزیستی استان نگهداری می‌شوند که شامل کودکان بی سرپرست، ‌بدسرپرست و یا مجهول الهویه است و همه آن‌ها یا به نوعی رها شده‌اند و یا شرایط نگهداری آن‌ها توسط والدین وجود نداشته است.

 

۲۶ شهریور :ایدز و هپاتیت در کمینِ کودکانِ زباله‌‌گرد

 دریافتِ کارت‌ زباله‌ جمع‌کنی با ۸۰۰ هزار تومان

 

بیشترین ملیت کودکان زباله‌گرد به ترتیب مربوط به کشورهای افغانستان، ایران و پاکستان است و به واسطه ساعت کار طولانی و نوع شغل؛ درصد بالایی از این کودکان بی‌سواد هستند یا ترک تحصیل کرده‌اند. اغلب این کودکان در مراکز تفکیک زباله زندگی می‌کنند.

 

 سیستم‌های شناسایی به سختی وارد این کارگاه‌ها می‌شوند

 

مدیر یکی از NGO های فعال در حوزه کودکان کار در رابطه با این بحران می‌گوید: «سیستم‌های شناسایی به سختی وارد این کارگاه‌ها می‌شوند، چرا که این کارگاه‌ها از لحاظ بهداشتی بسیار نامطلوب هستند و صاحبان کارگاه‌ها علاقه‌ای به نشان دادن این مکان به مراجعه‌کنندگان شناسایی ندارند. ۴۰ درصد کودکانی که زباله‌گردی می‌کنند، تنها منبع درآمد خانواده هستند، اغلب این کودکان بین ۱۰ تا ۱۲ سال سن دارند که برای تامین هزینه زندگی خانواده مهاجرت کرده‌اند.

 

وی ادعا می‌کند که این کودکان اگر بدون کارت اقدام به زباله گردی کنند؛ تنبیه فیزیکی می‌شوند و یا زباله‌ها را از آنها پس می‌گیرند. هر کودک ۸۰۰ هزار تومان به پیمانکار سود می‌رساند و این به ازای یک بار قرارداد واسطه‌ها با پیمانکاران شهرداری است.

 

پس از اینکه استفاده از کودکان توسط پیمانکاران شهرداری توسط NGO ها مطرح شد، محدودیت‌هایی قانونی نیز برای آنها در پروسه ورود به کارگاه‌ها ایجاد می‌شود. طبق آخرین گزارش اعضای جمعیت امام علی (ع) توانستند به ۱۰۳ مرکز بازیافت و یا دپوی زباله ورد پیدا کنند که در مجموع با ۷۵۸ کودک مواجه شدند. کودکانی محروم از تحصیل که صبح تا پاسی از شب، روزانه بالغ بر ۱۱ ساعت و بیشتر، در سطل‌های آشغال شهر غرق می‌شوند تا لقمه نانی برای خود و خانواده‌فراهم کنند.

 

بیش از ۵۷ درصد کودکان زباله گرد در مراکز بازیافتِ پسماند زندگی می‌کنند

 

مراکز شناسایی شده، در استان‌های تهران (تهران، شهریار، اسلامشهر، قرچک، ورامین، پاکدشت،رباط کریم، سرآسیاب، شهر قدس)، البرز، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی، گلستان، یزد و سمنان قرار داشتند. بیش از ۵۷ درصد کودکان یادشده، در مراکز مدیریت و بازیافتِ پسماند زندگی کرده و مابقی در خانه به سر می‌برند. از حدود ۴۳ درصدی که با خانواده زندگی می‌کنند نیز ۳۸ درصد زباله‌های جمع‌آوری شده را در محل زندگی خود دپو کرده و پس از تفکیک می‌فروشند.

 

فاجعه‌ای در داخل کارگاه‌ها در حال رخ دادن است

 

یکی از مددکارانی که در ماه‌های اخیر تحقیقاتی را برای بررسی وضعیت این کودکان انجام داده است، در این رابطه می‌گوید: «فاجعه‌ای در داخل کارگاه‌ها در حال رخ دادن است و به همین دلیل به بچه‌ها اجازه نمی‌دهند در رابطه با آن حرف بزنند، درخواست می‌کنیم که درب مراکز تفکیک زباله را باز کنید و آ‌رزوی کودکانی را بشنوید که از کمترین حقوق خود برخوردار نیستند و بیشترین درخواست آنها حق تحصیل است.»

 

این مددکار تاکید می‌کند که این کودکان متوسط ۱۱ ساعت در روز کار می‌کنند و وضعیت بهداشتی آنها با وجود آلودگی‌ها بسیار وخیم است؛ ۹۲ درصد این کودکان هرگز از دستکش استفاده نمی‌کنند و بیماری ایدز، هپاتیت، کزاز، حصبه، سالک پوستی، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی، فلج اطفال و دیسک کمر این کودکان را تهدید می‌کند و برخی از این کودکان نیز به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.

 

۸۵ تا  ۹۰ درصد کودکان کار برگه هویت ندارند

 

در سالهای گذشته وزارت بهداشت بحث بیمارستان کودکان کار را مطرح کرده است که تا امروز به نتیجه‌ای نرسیده است. این وزارتخانه در بحث کودکان زباله‌گرد مدعی است که اگر این کودکان بیمه سلامت داشته باشند در هر بیمارستانی تحت درمان قرار خواهند گرفت؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از این کودکان ایرانی نیستند و بیمه ندارند.

 

وی تاکید می‌کند: «تجربه سال‌ها کار با این کودکان و وضعیت خانواده آنها این است که نمی‌توانیم اجازه ندهیم آنها کار کنند، اما متاسفانه کودکان زیر ۱۵ سال در حال زباله‌گردی هستند، برخی از این کودکان ۶و ۷ ساله هستند بدون اینکه واکسینه شوند، بیمه شوند و یا حتی از دستکش استفاده کنند. صدا و سیما در رابطه با این مساله همکاری نمی‌کند و من از شهرداری درخواست می‌کنم فضایی را در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار دهد تا این کودکان برای ساعتی هم که شده در این فضا احساس امنیت کنند.

 

گفتنی است که بیش از ۲/۵میلیون خانوار تهرانی، روزانه بیش از ۷۵۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که تنها ۳۰ درصد آن تفکیک می‌شود، ارزش هر کیلو از این زباله قابل بازیافت از مبدا، کیلویی ۴۰۰ تومان است. همچنین هزینه جمع‌آوری، حمل و پردازش هر کیلو زباله افزون بر ۱۵۷ تومان است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد؛ زباله‌های تهرانی‌ها روزانه حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان و سالانه معادل چهارصد میلیارد تومان است.

 

۲۵ مرداد : فوت‌روزانه ۱۱معتاد درکشور

مصرف روبه‌رشد قرص‌های روانگردان/تغییر ذائقه معتادان از مواد سنتی به صنعتی

 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های‌حوزه معاونت بهداشتی‌دانشگاه‌علوم پزشکی‌یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از فوت روزانه ۱۱ معتاد در کشور خبر داد و گفت: ادامه این روند نگران کننده است.

 

به گزارش ایلنا، “ظفر پریسای”در شورای مشارکت زنان خیرسلامت در مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمارهای کنونی از فوت روزانه ۱۱ معتاد در ایران صحیح بوده و اغلب معتادان فوت شده تزریقی هستند.

 

وی از روند رو به رشد اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد هم اظهارنگرانی کرد اما انتشار آمارها در این زمینه را محرمانه خواند.

 

وی گفت: متاسفانه معتادان در کهگیلویه و بویراحمد به سمت اعتیاد تزریقی تمایل پیدا کرده و آمارهای کنونی از روند روبه صعودی اعتیاد از نوع تزریق در این استان خبر می دهد.

 

۲۵ مرداد : آمار عجیب در سرشماری۹۵/ تعداد مردان متاهل از زنان پیشی گرفت!

 

سال پس از انجام نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، فزونی گرفتن تعداد مردان دارای همسر از زنان متاهل در سرشماری ۹۵ تعجب و پرسش جمعیت‌شناسان و کارشناسان را سبب شده است.

 

خبرگزاری مهر، حالا و در سرشماری ۹۵ تعداد مردان دارای همسر ۲۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۶۹ نفر اعلام شده است در حالی که زنان دارای همسر ۲۱ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۵۲۳ نفر سرشماری شده اند. از آنجا که در شرایط فرهنگی و اعتقادی ایرانیان امکان چند همسری از سوی زنان وجود ندارد، جای سوال این است که چگونه زنان دارای همسر حدود ۱۱۸ هزار نفر کمتر از مردان هستند؟ جمعیت شناسان هیچ توجیه جمعیت شناختی برای توضیح این آمار ندارند و مرکز آمار ایران می گوید جداول نهایی نیست و احتمالا اشتباه شده است.

 

فزونی مردان متاهل نسبت به زنان دارای همسر توجیه جمعیت شناختی ندارد

 

در سرشماری سال ۸۵ هم مشاهده می‌کنیم که در این شاخص آماری، تعداد زنان دارای همسر حدود ۸۰ هزار نفر بیش از مردان است که طبیعی و معقول است.

 

شهلا کاظمی پور، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه هم در گفتگو با خبرنگار مهر، در این مورد تاکید کرد: معمولا در تمام سرشماری‌ها وضعیت پاسخگوها از نظر جنس سواد تاهل و … مورد پرسش قرار می گیرد. در جمعیت ۱۰ سال به بالا وضع تاهل هم مورد پرسش قرار می گیرد که پاسخگو باید از میان ۴ گزینه وضع خود را بیان کند. این چهار گزینه شامل هرگز ازدواج نکرده، بدون همسر در اثر فوت، بدون همسر در اثر طلاق و دارای همسر است. در وضعیتی هم که در سرشماری اینترنتی یا حضوری کسی به این سوال پاسخ ندهد، در وضعیت «نامشخص» قرار می گیرد که تمامی این آمار در سرشماری ۹۵ اعلام شده است. براین اساس و آنچه اعلام شده در کشور ما در سال ۹۵ حدود ۳۳ میلیون و ۵۶۲ هزار مرد بالای ۱۰ سال وجود دارند که  ۲۱ میلیون و ۲۵۹ هزار نفر از آنان دارای همسر هستند. همچنین ۳۲۹ هزار مرد بی همسر بر اثر فوت همسر و ۳۹۹ هزار مرد بی همسر بر اثر طلاق وجود دارند و ۱۷ هزار نفر وضعیت زناشویی خود را اعلام نکرده اند. ۱۱ میلیون ۵۵۷ هزار مرد بالای ۱۰ سال هم هرگز ازدواج نکرده اند.

 

وی ادامه داد: در این سرشماری همچنین ۳۲ میلیون و ۸۵۹ هزار زن سرشماری شده اند که از این تعداد ۲۱ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر دارای همسر، ۲ میلیون ۳۹۸ هزار زن بی همسر در اثر فوت همسر و ۷۱۲ هزار هزار زن بی همسر بر اثر طلاق وجود دارند. هشت میلیون ۵۹۶ هزار زن هرگز ازدواج نکرده اند و حدود ۱۰ هزار نفر هم وضعیت خود را اعلام نکرده اند.

 

کاظمی پور ادامه داد: در این آمار شاهد فزونی حدود ۷۰۰ هزار نفری مردان بالای ۱۰ سال نسبت به تعداد زنان بالای ۱۰ سال هستیم که به دلیل نسبت جنسی هنگام تولد یک امر طبیعی است زیرا به ازای هر نوزاد دختر حدود ۱.۳ یا ۱.۴ نوزاد پسر متولد می شود. در کل جمعیت ما اختلافی یک میلیونی در فزونی مردان نسبت به زنان را شاهدیم. از سوی دیگر اختلاف میان مردان بدون همسر بر اثر طلاق و زنان بدون همسر در اثر طلاق هم طبیعی است زیرا مردان پس از جدایی شانس و فرصت بیشتری برای ازدواج دارند اما زنان پس از طلاق شانس کمتری برای ازدواج مجدد دارند و در بیشتر سرشماری‌ها تعداد زنان در این شاخص ۲ برابر مردان است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون طبق سرشماری‌های گذشته همواره تعداد زنان دارای همسر بیش از مردان بوده، افزود: البته این اختلاف بسیار کم است و هیچگاه بیش از ۱.۲ درصد نشده است و استدلال جمعیت شناختی آن هم براساس وجود چندهمسری توجیه شده است. امسال و در اعلام نتایج سرشماری تنها یک جدول به وضعیت زناشویی اختصاص یافته که در آن جمعیت مردان متاهل ۱۱۸ هزار نفر بیش از زنان دارای همسر است؛ چیزی که قاعدتا باید برعکس باشد.

 

۲۴ مرداد : ایران ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر معتاد مواد مخدر دارد

 

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر معتاد به مواد مخدر در کشور شناسایی شده است.

 

وی اصلی ترین مواد مخدر مصرفی در کشور را تریاک و مشتقات آن ، هروئین ، کراک و شیره عنوان کرد و گفت: به تازگی نیز موادی با عنوان گل ، حشیش و کراک هروئین نیز به مواد مصرفی معتادان افزوده شده است.

 

براتی بیان کرد: مصرف شیشه نیز در بین معتادان در رتبه چهارم قرار گرفته و این در حالی است که پیشتر مصرف شیشه در رتبه دوم قرار داشت.

 

وی افزود: علت نزول مصرف شیشه از رتبه دوم به چهارم مبارزه با عرضه این مواد و تلاش های انجام گرفته در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر است.

 

وی بیان کرد: هم اکنون بر اساس مطالعات انجام گرفته مواد مخدر گل به عنوان دومین مواد مخدر مصرفی بعد از تریاک در بین معتادان مصرف می شود.

 

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور رویکرد این سازمان را پیشگیری اجتماع محور برای مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد و افزود: در این خصوص حدود پنج هزار گروه اجتماع محور در کشور تشکیل شده که این گروه ها ۱۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است.

 

براتی به حوزه درمان اعتیاد در سازمان بهزیستی اشاره کرد و از فعالیت یک هزار و ۱۰۰ مرکز درمان اعتیاد در سطح کشور خبر داد.

 

وی گفت: در سال گذشته این مراکز به ۳۰۰ هزارنفر معتاد ارائه خدمت کرده اند که ممکن است یک معتاد بارها به این مراکز مراجعه داشته که دفعات مراجعه نیز در این محاسبه لحاظ شده است.

 

وی بیان کرد: هم اکنون حدود ۵۰ هزار نفر معتاد در این مراکز حضور دارند که به صورت دوره ای مراجعات مکرری دارند.

 

وی از فعالیت ۳۰ مرکز اقامتی درازمدت در سطح کشور خبرداد و گفت: در این مراکز خدمات روانشناسی ، روان پزشکی و آموزش مهارت های شغلی به معتادان ارائه می شود.

 

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری معتادان در این مراکز که به مدت سه تا شش ماه نگهداری می شوند ، بالا بوده افزود: این هزینه ها توسط خانواده معتادان پرداخت می شود.

 

۲۳ مرداد : وجود ۲ هزار کودک مطلقه در کشور/ سقط‌ جنین‌‌های مکرر کودکان نگران‌کننده‌است

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۲ هزار کودک در کشور، نسبت به سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان ابراز نگرانی کرد.

 

طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آمار کودک‌بیوه‌ها در کشور بیان داشت: طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت تاثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شدند. یعنی کودکانی داشتند که باید علاوه قبول مسئولیت آنها معیشت خود را تامین می‌کردند.

 

بلوغ جسمی دلیل بلوغ عقلی نیست

 

او افزود: بسیاری بلوغ جسمی را دلیلی بر بلوغ عقلی قرار می‌دهند و حتی بحث بلوغ در سن ۹ سالگی را در برخی نقاط اعمال می‌کنند. متاسفانه اقوامی در کشور وجود دارد که سن ازدواج را ۹ سال تعیین می‌کنند که در آن دختر باید در این سن ازدواج کند. طبق صحبت‌هایی که با کارشناسان داشته‌ایم این امر واقعاً اختیاری نبوده است حتی مادر آن خانواده هم این مسئله را مطرح می‌کند که مایل نیست کودک در سن پایین ازدواج کند، اما به دلیل مسائل مختلف مثل فقر، اعتیاد و یا فشارهای عشیره‌ای و طایفه‌ای حتی اگر به شهرهای دیگر نیز مهاجرت کرده باشند ناچار به رضایت می‌شوند.

 

وی با تاکیدبراینکه این کودکان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند چرا که بدن دختر ۱۱ یا ۱۲ ساله آمادگی بارداری را ندارد، گفت: آنها خودشان بچه هستند و اولین بارداری یک ریسک بالاتری نسبت به بارداری دوم دارد و این بچه‌ها ۲ برابر ریسک را می‌پذیرند و دچار باروری‌های زودرس می‌شوند که در اکثریت موارد دچار سقط جنین‌های مکرر می‌شوند. این موارد باید بررسی شود، چرا که هزینه‌ای است که بر دست نظام گذاشته می‌شود.

 

ضرورت نظارت بیشتر بر دفاتر ثبت ازدواج

 

او افزود: مسئله دیگر که در تلاش هستیم آن را حل کنیم و از وزارت دادگستری نیز کمک خواسته‌ایم برخورد با دفترخانه‌هایی است که بدون مجوز قانونی ازدواج‌های غیرقانونی را ثبت می‌کنند، البته در برخی موارد حتی این ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود یعنی به شکل شرعی است، اما قانونی نمی‌شود.

 

سیاوشی بیان داشت: درصدد این هستیم؛ سن ازدواج دختران را به ۱۵ سال برسانیم به علاوه اذن پدر و دادگاه صالحه تا ازدواج زیر این سن وجود نداشته باشد، چرا که آمار بیوه‌کودک‌ها نگران‌کننده است. اکنون ۲ هزار کودک مطلقه داریم که اینها کودکانی هستند که ازدواج آنها ثبت قانونی شده بود، یعنی ممکن است تعداد از این هم بیشتر باشد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©