Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ برابر با  ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶  برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷
ایران در آئینه آمار(۲۳۶)

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۳۶)

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

با توجه تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج و تامین برنج برای یکسال کشور واردات همچنان ادامه دارد

 

نرخ بیکاری در استانهای کشور

 

تولد ۳۰ هزار کودک معلول در سایه فقدان انجام آزمایش‌های ژنتیک

 

مرگ سالانه ۱۶ درصد بیماران دیالیزی در کشور

 

افزایش ۴۰ درصدی حوادث کار در تهران/مرگ ۱۸۳ نفر در پنج ماهه نخست سال جاری

 

وزیر کشور ایران: بیکاری در بعضی شهرها به ۶۰ درصد رسیده است

 

یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۳ نفر در سال ۱۳۹۵ در ایران متولد شدند

 

۸۰۰ هزار مصروع در ایران/۳۰درصد بیماران نیازمند جراحی هستند

 

در هر دقیقه، ۲۱ هزار مترمربع از جنگل‌های کشور از بین می‌رود

 

صیادان حتی در ۷۰ سالگی بازنشست نمی‌شوند

 

۲۷ مهر : با توجه تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج و تامین برنج برای یکسال کشور واردات همچنان ادامه دارد

 

با توجه به رکوردشکنی تولید حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تنی برنج در کشور و واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰۰ تنی برنج که در پنج ماهه امسال با افزایش حدود ۷۹ درصدی مواجه شده است، به گفته معاون وزیر کشاورزی دیگر نیازی به واردات این محصول که بیش از حد نیاز هم وارد شده، نداریم.

 

به گزارش ایسنا، امسال تولید برنج نسبت به سال‌های گذشته با افزایش نسبی به حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید و به گفته عباس کشاورز – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت – رکورد بی‌سابقه‌ای را در دهه‌های گذشته شکست که به دلیل شرایط جوی بسیار مناسب برای شالیزارهای استان‌های شمالی و وضعیت تولید مساعد این اتفاق افتاد به حدی که شالیکاران در حد گسترده‌ای حدود ۱۴۰ هزار هکتار کشت دوم و راتون در استان‌های شمالی مازندران و گیلان انجام دادند که پیش از این سابقه نداشت.

 

چرا که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هر ایرانی سالانه حدود ۳۸ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند که به حدود ۱۰۵ گرم در روز می‌رسد و بر این اساس میزان مصرف برنج ایرانی‌ها در هر سال به حدود سه میلیون تن می‌رسد.

 

در چنین شرایطی حساب و کتابی ساده به ما می‌گوید وقتی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج سفید تولید کرده ایم و به قولی رکورد شکسته‌ایم نهایتا میزان نیاز و در واقع وابستگی ما به واردات حدودو ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است نه یک میلیون و ۸۰۰۰ تن که تاریخ واردات بی حساب و کتاب را به خاطر می‌آورد.

 

جالب‌تر اینکه به غیر از سال‌های ابتدایی دولت یازدهم که ثبت سفارش‌های سرسام آور باعث واردات بی رویه شده بودند، میزان واردات برنج در پنج ماهه امسال بیش از میزان آن در ۱۲ ماهه سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ شده است، چرا که میزان واردات برنج طی دو سال اخیر به ترتیب حدود ۸۴۰ و ۷۴۶ هزار تن بود که روند نزولی قابل توجهی نسبت به سال‌های میلیونی برنج وارداتی داشت.

 

البته یکی از دلایلی که در سال‌های نچندان دور دولت گذشته افزایش بی رویه و اعداد و ارقام نجومی در واردات محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای اساسی مانند برنج رایج و معمول به نظر می‌رسید، این بود که بین دو وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی وقت سر همین سرانه مصرف ایرانیان اختلاف نظرهای فاحش وجود داشت و همین مناقشه با توجه به اینکه وزارت بازرگانی خود تنها متولی تجارت در همه بخش‌ها بود، سبب می‌شد تا مصرف ۴۷ کیلوگرمی مدنظر  قرار گیرد و به دلیل همین اختلاف نظر باعث واردات دو میلیون و چند صد هزار تنی برنج می‌شد.

 

اما با وجود اینکه این مقام مسئول تاکید کرد که با توجه به تولید مناسب برنج در سال جاری و واردات انجام شده در ماه‌های ابتدایی، امسال به نظر می‌رسد نیاز چندانی به واردات برنج نداریم و باید به تناسب تولید و نیاز داخلی واردات صورت گیرد، طی پنج ماهه نخست امسال نیز که آمارها منتشر شده و در دسترس است، نه‌تنها بیش از نیاز یکساله ایران برنج به کشور وارد شده است، بلکه این میزان واردات از نظر وزنی ۷۸.۹۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۲.۴ درصد نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته است.

 

حال با توجه به واردات بیش از حد برنج و تولید بیش از پیش‌بینی و برآورد وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد این وزارتخانه به عنوان متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی بهتر است که جلوی واردات برنج را در ادامه بگیرد تا امسال مانند سال‌های نه چندان دور در دولت گذشته شاهد اعداد و ارقام نجومی و بی حساب و کتاب در واردات برنج نباشیم.

 

۲۷ مهر : نرخ بیکاری در استانهای کشور

 

چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و خوزستان در تابستان ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را داشته اند.

به گزارش تسنیم، طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، استانهای چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و خوزستان در تابستان سال ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را به میزان ۱۸٫۳ درصد،  ۱۸ درصد و ۱۴٫۹ درصد داشته اند.

استانهای گیلان با ۹٫۲ درصد، مرکزی با ۸٫۲ درصد  و سمنان  با ۷٫۱ درصد هم کمترین نرخ بیکاری را دارند.

 

 

۱۸ مهر : تولد ۳۰ هزار کودک معلول در سایه فقدان انجام آزمایش‌های ژنتیک

 

 

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: استفاده از مشاوره ژنتیک بیش از ازدواج در حال حاضر اجباری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛،سلمان خدادادی، با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۹۶ انجام آزمایشات ژنتیک طبق تاکیدات کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید،گفت: در حال حاضر سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر معلول در کشور متولد می شوند، متاسفانه به دلیل عدم انجام آزمایشات ژنتیک به شکل اجباری افراد در هنگام ازدواج ضرورتی به طی مراحل آزمایش نداشتند.

نماینده مردم ملکان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هزینه آزمایشات ژنتیک به مراتب بسیار بالاتر از آزمایشات دیگر است، افزود: هیچ زوجی تمایلی به انجام این آزمایشات نداشتند، اما اگر این آزمایشات عملی می شد؛به طورحتم از تولد کودکان معلول می توانستیم جلوگیری کنیم.

 

۱۷ مهر : مرگ سالانه ۱۶ درصد بیماران دیالیزی در کشور

 

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به لزوم افزایش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفت: سالانه ۱۶ درصد بیماران دیالزی کشور به دلیل عدم دریافت عضو جان خود را از دست ‌می‌دهند.

 

به گزارش ایسنا، دکتر کتایون نجفی‌زاده با بیان این‌که تصادفات یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور است اظهار کرد: سالانه ۱۶ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور رخ می‌دهد .

وی با اشاره به اهمیت امر اهدای عضو گفت: از مجموع پنج تا هشت هزار مرگ مغزی که در کشور اتفاق می‌افتد، بیش از نیمی از آن‌ها قابل اهدا هستند، اما سالانه حدود ۹۰۰ مورد اهدا در کشور انجام می‌شود .

نجفی‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که آمار رضایت از اهدای عضو در ایران ۷۰ درصد است، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع خانواده‌ها به اهدای عضو فرد رضایت نمی‌دهند و فرآیند رضایت گرفتن از آن‌ها گاهی به بیش از چهار روز طول می‌کشد در نتیجه وقت طلایی برای پیوند عضو اعضای حیاتی از بین می‌رود .

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، با بیان این‌که همکاری نکردن خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو، مهمترین چالشی است که زندگی ۲۵ هزار بیمار منتظر پیوند عضو را درگیر خود کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت‌های بالای علمی، از نظر میزان اهداء عضو و رضایت خانواده‌ها برای استفاده از افراد مرگ مغزی نیاز به فرهنگ‌سازی داریم .

نجفی‌زاده افزود: سالانه هفت هزار نفر به پیوند کلیه احتیاج دارند که از این تعداد تنها دو هزارو ۵۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود .

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این‌که در طول سال ۱۶ درصد بیماران دیالزی به دلیل عدم دریافت عضو، جان خود را از دست می‌دهند خاطرنشان کرد: سالانه یک هزارو ۴۰۰ مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی و یک هزارو ۱۰۰ مورد پیوند از اهدا کننده زنده در کشور انجام می‌شود .

 

۱۶ مهر : افزایش ۴۰ درصدی حوادث کار در تهران/مرگ ۱۸۳ نفر در پنج ماهه نخست سال جاری

 

 

 

در پنج ماهه نخست سال جاری، ۱۸۳ کارگر در استان تهران بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا، در چهارماهه نخست سال جاری  ۱۸۳ نفر در استان تهران بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست داده‌اند.

 

براساس اعلام قادی پاشا (مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران)، در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۶، یکصدو هشتاد دو مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از حوادث کار ۱۴۰نفر اعلام شده بود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

از کل فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در ۵ماه نخست امسال ۱۸۲نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند.

 

۹ مهر : وزیر کشور ایران: بیکاری در بعضی شهرها به ۶۰ درصد رسیده است

 

کرمانشاه و کردستان بالاترین آمار بیکاری را در ایران دارند

 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران می‌گوید با وجود اعلام رقم بیکاری ۱۲ درصدی در کل کشور، در بعضی از شهرها بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است. او گفته در مناطقی که بیکاری ببشتر است، آمار آسیب‌های اجتماعی، مانند "اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق" هم بالاتر است.

خرداد پارسال ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور خبرساز شد. اگرچه جزئیات این گزارش محرمانه باقی ماند اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی، بخش‌هایی از این گزارش را در مجلس خواند که بعضی از رسانه‌ها آن را "تکان دهنده" خواندند.

 

در این گزارش به وجود بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین، یک و نیم میلیون معتاد و زندانی شدن سالی ۶۰۰ هزار نفر اشاره شده بود.

 

 

۸ مهر : یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۳ نفر در سال ۱۳۹۵ در ایران متولد شدند

 

 سخنگوی سازمان ثبت احوال: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال گذشته متولد شدند

سیف الله ابوترابی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: نرخ عمومی ولادت (به معنی ولادت های ثبت شده به ازای یک هزار نفر جمعیت در یک سال شمسی) در سال ۱۳۹۵، ۵/۱۹ نفر در هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: میزان متولدین سال ۹۵ در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۹۴) ۲٫۷ نفر کاهش داشته است.

ابوترابی گفت: ۵۷ درصد زنانی که در سال گذشته مادر شدند، کمتر از ۳۰ سال سن داشتند و میانگین سن مادران که در این سال فرزنددار شده اند، ۲۹ سال و میانگین سن مادران در سال گذشته در استان تهران نیز ۳۰ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تصریح کرد: در سال گذشته نیز ۳۲ درصد از پدرانی که فرزند دار شدند، کمتر از ۳۰ سال سن داشتند.

ابوترابی در خصوص سهم فصل ها در رخداد ولادت در سال ۹۵ نیز اظهار کرد: ۲۵ درصد ولادت ها در زمستان، ۲۶ درصد پاییز، ۲۵ درصد در تابستان و ۲۴ درصد نیز در فصل بهار اتفاق افتاده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: درحال حاضر بیش از ۹۸ درصد رویدادهای ولادت در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی ثبت می شود؛ ضمن اینکه مهلت ثبت قانونی برای ولادت ۱۵ روز است.

در حال حاضر جمعیت ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر است.

 

۴ مهر : ۸۰۰ هزار مصروع در ایران/۳۰درصد بیماران نیازمند جراحی هستند

 

دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین المللی صرع بیان داشت: حدود یک درصد از جمعیت جهان از این بیماری و عوارض ناشی از آن  همچون تروماهای مختلف و حتی مرگ های ناگهانی رنج می برند. کشور ایران با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر ۸۰۰ هزار مصروع دارد که یک چهارم تا یک سوم این بیماران صرع های مقاوم به درمان دارند و از این تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.

 

دبیرعلمی چهاردهمین کنگره بین المللی صرع خاطرنشان کرد: بنابراین توجه ویژه بر روی شناخت، تشخیص، درمان های دارویی و جراحی می تواند بسیاری از این مشکلات را که باعث مرگ این بیماران و جراحات ناشی از آن را برطرف کند.

 

۳ مهر : در هر دقیقه، ۲۱ هزار مترمربع از جنگل‌های کشور از بین می‌رود

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «فرهیختگان آنلاین»، چندی پیش تصویری در فضای مجازی از منطقه زیبای «گردنه حیران» در استان اردبیل منتشر شد که در سمت چپ تصویر، خاک جمهوری اسلامی ایران و در سمت راست تصویر خاک جمهوری آذربایجان به چشم می‌خورد، اما تاسف‌بار این بود که در خاک جمهوری آذربایجان جنگل های سبز و انبوه هیرکانی، قدرت‌نمایی می‌کردند اما در خاک جمهوری اسلامی ایران، ویلاهای لاکچری و گران‌قیمت، جای درختان گردنه حیران، سبز شده بودند.

 

برداشت‌های بی‌رویه از معادن شن و ماسه، ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه، تعریض جاده در گردنه حیران و از سوی دیگر، کاهش میزان بارندگی، تن رنجور درختان چند صد ساله گردنه را خشکاند و فقط جرقه آتش سودجویان باقی مانده بود تا آنها را به تلی از زغال مرغوب تبدیل کند. بر همین اساس، سال گذشته متاسفانه در اثر روشن کردن آتش توسط گردشگران، بیش از ۲٫۵ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی گردنه حیران به خاکستر تبدیل شدند.

 

سال گذشته خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آمار نگران‌کننده‌ای از وضعیت میراث طبیعی کشورمان ارائه کرد و گفت که «به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع ایران تحت‌تاثیر حریق قرار دارد. این در حالی است که ایران با مساحت ۱۶۴،۸۱۹،۵۰۰ هکتاری، دارای ۱۳۴،۳۰۷،۸۳۹ هکتار منابع طبیعی (۸۲٫۸ درصد مساحت کشور) شامل ۱۴٫۳ میلیون هکتار جنگل (۸٫۸ درصد مساحت کشور)، ۲،۶۶۵،۰۶۷ هکتار بیشه‌زار و درختچه‌زار (۶/۱ درصد)، ۸۴٫۷ میلیون هکتار مرتع (۵۲٫۳ درصد)، ۳۲٫۶ میلیون هکتار بیابان (۲۰٫۱ درصد) است و ۳۳٫۲ میلیون هکتار دیگر را زمین‌های کشاورزی و شهرها و … تشکیل می‌دهد و اگر این آتش‌سوزی‌ها هر ساله ادامه پیدا کند، عملا تا چند سال آینده دیگر اثری از جنگل‌ها و مراتع بر جای نخواهد ماند.»

 

از سوی دیگر آمارهای غیر‌رسمی نشان می‌دهد که در هر دقیقه، ۲۱ هزار مترمربع از جنگل‌های کشور از بین می‌رود، این در حالی است که در سال ۹۳ تنها ۳۵ میلیون اصله درخت در طرح نهضت ملی درختکاری در کشور کاشته شده است.

 

جالب است بدانید که در سال ۸۴، ۶ هزار و ۶۷۹ هکتار از جنگل‌های کشور در آتش سوختند که به گفته کارشناسان، کمترین میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور بوده است. این در حالی است که در سال ۹۴ با از بین رفتن ۴۴ هزار و ۸۵۲ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور بر اثر آتش‌سوزی، بیشترین میزان خسارت به منابع طبیعی کشور وارد شده است. بر همین اساس رقم خسارت‌های وارد شده به جنگل‌ها و مراتع با آمار کاشت درختان و نهال‌هایی که به ثمر نشستن آنها برای ایجاد تغییرات اکولوژیکی در کشور، بیش از ۲۰ سال طول می‌کشد، فاصله جدی دارد.

 

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد که علت آن گستردگی این ناحیه رویشی به مساحت ۶ میلیون هکتار است. همچنین بنا به گفته مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، «انسان‌ها عامل ۹۵ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور هستند که حدودا ۱۵ درصد آن عمدی و ۸۵ درصدش غیرعمدی است.»

 

امسال خوشبختانه بر اساس آمار مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با کاهش ۵۵ درصدی سطح حریق در جنگل‌ها روبه‌رو هستیم تا جایی که در پنج ماه نخست امسال ۹۷۴ فقره آتش‌سوزی، پنج هزار و ۲۰۲ هکتار سطح جنگل‌ها و مراتع را تحت‌تاثیر خود قرار داده که در مدت مشابه سال گذشته هزار و ۲۵۵ فقره در سطح ۱۱ هزار و ۵۲۹ هکتار اتفاق افتاده است.در طول سال‌های گذشته، از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست و ارگان‌های نظامی، طرح‌های مهم کاشت درختان و احیای جنگل‌ها و مراتع در کشور اجرا شده است اما نکته تاسف‌بار اینجاست که از مجموع جنگل‌های دست‌کاشت در کشور، ۷۱ درصد آن دچار حریق شده و عملا نابود شده‌اند.

 

از سوی دیگر، توجه نکردن به موضوع کاهش میزان نزولات جوی در کشور، افزایش بی‌رویه دمای هوا در فصل تابستان، تامین نکردن آب مورد نیاز درختان کاشته شده و همچنین شرایط اقلیمی منطقه‌ای که در آن درخت کاشته می‌شود، سبب خشک شدن بسیاری از درخت‌های کاشته‌شده، می‌شود. از این رو مسئولان باید هر چه زودتر فکری به حال ریه‌های زمین که وظیفه تامین و تصفیه اکسیژن را بر‌عهده دارند، بکنند.

 

نکته تاسف‌برانگیز اینکه محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگویی پرده از حقیقتی تلخ برداشته و می‌گوید که «اگر مجموع پنج میلیون درختی را که سال ۹۳ اعلام شده برای سال ۹۴ هم در نظر بگیریم مجموعا باید ۱۰ میلیون درخت در این دو سال کاشته شده باشد که به گمان من شاید به سختی ۵۰۰ هزار درخت کاشته شده باشد. از این ۵۰۰ هزار درخت هم شاید ۵۰ هزار درخت بتواند به سن و سالی که مورد نظر ماست، برسد؛ یعنی به دوران ۲۰ سالگی و بیشتر که بتواند از نظر اکولوژیکی بر فضای سبز تهران تاثیرگذار باشد.»

 

۳ مهر : صیادان حتی در ۷۰ سالگی بازنشست نمی‌شوند

 

یک فعال صیادی معتقد است؛ با توجه به سنگینی کار صیادان شمال و همچنین کار در دریای مواج و طوفانی فشار بسیاری به صیادان وارد می‌شود اما شغل صیادان هنوز در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور قرار ندارد.

 

«محمد صیاد آلیان» مدیرعامل تعاونی پره صیادی شهید بهشتی (گیلان) به خبرنگار ایلنا گفت: ماهیانه چیزی حدود ۲۶۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما به این دلیل که صیادان شمال تنها نیمی از سال را کار می‌کنند مدت رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد.

 

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: در تعاونی ما حدود ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. در این میان افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله بسیاری را داریم که با وجود سال‌ها کار هنوز بازنشست نشدند و گاهی به شوخی باهم می‌گویند خبر بازنشستگی مانند خبر مرگ‌مان می‌ماند.

 

او ادامه می‌دهد: سال گذشته به دلیل طولانی بودن زمان طوفان‌ها و بارندگی‌های شدید؛ وضعیت صید در غرب دریای کاسپین مناسب نبود در نتیجه هر یک از اعضای تعاونی ما توانستند تنها بابت شش ماه صید نزدیک به چهار میلیون تومان به خانه ببرند.

 

وی در پاسخ به این سوال که صیادان در شش ماه دیگر سال به چه کارهایی مشغول هستند، خاطرنشان می‌کند: هر سال از تعداد ماهیگیران کاسته می‌شود. بسیاری از ماهیگیران در شش ماهی که بیکار هستند به کارهایی چون مغازه‌داری، اجاره ویلا، کار در دکه‌های کنار ساحل و … مشغول می‌شوند و به نظر می‌آید که درآمد پایین صیادی رفته رفته ماهیگیران را به سمت شغل‌های کاذب سوق می‌دهد.

 

مدیرعامل تعاونی “پره صیادی” در پاسخ به این سوال که هزینه خرید ادوات صید چه مقدار است، بیان می‌کند: برای خرید ادوات صید بودجه کافی در اختیار ندارند زیرا در این صورت هر سال باید مبلغ یک میلیارد تومان بابت نو کردن ادوات بپردازیم، برای گریز از هزینه‌های سنگین مجبور به وصله زدن تورها و استفاده از لوازم دست دوم هستیم که برای این کار هم سالیانه چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©