Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ برابر با  ۰۵ نوامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶  برابر با ۰۵ نوامبر ۲۰۱۷
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۳۷)

يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ برابر با ۵ نوامبر ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

بهزیستی: هر ساعت ۴۹ نفر وارد زندان‌های ایران می‌شوند

 

سال ۱۴۰۰؛ ۲۳میلیون حاشیه نشین خواهیم داشت

سالی ۶٠٠‌ هزار نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است

 

فروش نوزاد در کشور قابل انکار نیست

۷۰ درصد کودکان کار اتباع خارجی و ۱۰ درصد مربوط به تهران هستند

 

گزارش بانک جهانی سقوط ۴پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی کسب‌وکار

 

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ را ۱۲.۵ درصد اعلام کرد

 

عضو شورای شهر:۵۰۰ نفر در هفته بدلیل آلودگی هوا کشته می‌شوند

 

اعلام آمار ضد و نقیص تورم از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی

 کدام نرخ واقعی است؟

 

۲۷ درصد زنان تهرانی، قربانی خشونت شده‌اند

 

وجود ۷۵ هزار کولبر در کشور/ وزن بار کولبران را از ۲۲۰ به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم

 

رکورد جدید در طلاق ایرانی‌ها

 

کاهش سن خودکشی در کشور

خودکشی در حال زنانه‌شدن است

خودکشی‌های منجر به مرگ در مردان ۲ برابر است

 

۹۸درصد حوادث کارِ منجر به فوت، قابل پیشگیری هستند

 

مرگ سالانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت‌ با دارو

 

مرگ ۱۲۸۹۷ ایرانی بر اثر آلودگی هوا در یک سال

 

ایران ۱۰ برابر فرانسه، کارخانه خودرو و ۱۶ برابر کره جنوبی کارخانه سیمان دارد اما کمتر تولید می کند

 

۱۲ آبان : بهزیستی هر ساعت ۴۹ نفر وارد زندان‌های ایران می‌شوند

 

موسوی چلک، مشاور رئیس سازمان بهزیستی و رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد: “در هر ساعت ۴۹ نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند.”

 

به گزارش ایسنا، آقای چلک افزود: “در دنیا به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰ نفر ورودی زندان داریم اما در ایران این عدد ۲۷۰ نفر است.”

 

به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران براساس اعلام مسئولان قضایی کشور ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده داریم: ‘این رقم برای یک کشور ۸۰ میلیونی رقم بالایی است.”

 

۱۱ آبان : سال ۱۴۰۰،

 ۲۳میلیون حاشیه نشین خواهیم داشت/سالی ۶٠٠‌ هزار نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است

 

شرق : مدیرعلمی طرح جامع مسکن از شکست سیاست زمین در ایران می‌گوید: طبق برآوردها، سال ٩٢، ساکنان سکونتگاه ‌های غیررسمی بین ١٠ تا ١١ میلیون نفر بودند. حجم فقر مسکن ٣٣ درصد جامعه شهری بود، یعنی ١۶ میلیون نفر با حساب سر انگشتی تا ٩۴ حساب کردیم، نرخ فقر از ٣٠ درصد به ٢٨ درصد رسیده و کمی بهتر شده اما هنوز هم به این معناست که حدودا سالی ۶٠٠‌ هزار نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است. اگر دولت هیچ اقدامی صورت ندهد، اگر با فرض خوش‌بینانه بگوییم ١١ میلیون حاشیه‌ نشین داریم، بحران آب، حاشیه‌نشین‌های شهرهای بزرگ را در آینده بیشتر خواهد کرد و اگر روندهای اقتصادی حاکم مثل چند سال گذشته باشد، به جرئت می‌توانم بگویم در ١۴٠٠ در پایان برنامه ششم، تعداد حاشیه‌نشین‌ها و سکونتگاه ‌های غیررسمی که اکنون حدود ١٩ تا ٢٠ میلیون نفر هستند، حداقل سه تا چهار‌ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و به ٢٣ میلیون نفر خواهد رسید.

 

 

 

۱۰ آبان: فروش نوزاد در کشور قابل انکار نیست/۷۰ درصد کودکان کار اتباع خارجی و ۱۰ درصد مربوط به تهران هستند

 

 فروش نوزاد در کشور قابل انکار نیست/۷۰ درصد کودکان کار اتباع بیگانه و ۱۰ درصد مربوط به تهران هستند/جمع‌آوری مختلط کودکان کار و معتادان متجاهر صحت ندارد

 

اگر فروش نوزاد به صورت سازماندهی شده و یا شبکه‌ای باشد و افرادی با متامع و اهداف سودجویانه به دنبال اجرای این موضوع باشند، دستگاه‌های قانونی حتماً باید در این زمینه ورود و برخورد کنند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدتقی رستم‌وندی (معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور تاکنون در بحث فروش نوزاد پیش از آنکه به دنیا بیاید و یا مادران معتادی که اقدام به فروش نوزاد خود می‌کنند، بررسی‌هایی داشته است یا خیر و آیا گزارشی در این خصوص به وزارتخانه ارسال شده است؟ گفت: بهتر است فروش نوزاد را جرم نام ببریم. ما در این خصوص گزارشی نداشتیم ولی فروش نوزاد قابل انکار هم نیست. ممکن است در جایی فقر، محرومیت‌هایی و نیاز مادر معتاد منجر به این شود که اقدام به فروش نوزاد خود کند که البته این موضوع عمومیت و تسری در کشور نداشته است. طی یک سال گذشته در پی ادعاهایی که مطرح شد طرح‌هایی از سوی نیروی انتظامی و مراکز بهداشتی دنبال شد به طوری که اخیراً نخستین مرکز مادر و کودک در تهران افتتاح شد که چنین طرح‌هایی می‌تواند از بروز چنین حوادث جلوگیری کند.

 

رضا محبوبی (معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور) در ادامه سخنان رستم‌وندی گفت: در همین زمینه و برای جلوگیری از این موارد ستاد آسیب‌های اجتماعی در وزارت بهداشت ایجاد شده و در تمامی بیمارستان‌های دولتی مددکاران استقرار یافته‌اند و هر موردی که تشخیص داده شود که مادری به دلیل نیازهای مالی با مشکل روبرو است توسط مددکاران اطلاع داده می‌شود و همچنین حمایت‌های اجتماعی پس از ترخیص مادر با همکاری بهزیستی صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع بیگانه و ۲۰ درصد کسانی هستند که از شهرستان‌ها به استان می‌آیند و ۱۰ درصد فقط مربوط به تهران است. این ۷۰ درصد از طریق اداره کل اتباع شناسایی می‌شوند و اگر غیرمجاز باشند عودت داده خواهند شد. بیشتر این کودکان کار و خیابان دچار سوءتغذیه هستند و آزارهایی دیده‌اند که مددکاران به آنها در این زمینه کمک خواهند کرد. اصل طرح جمع‌آوری را کسی نمی‌تواند زیر سوال ببرد.

 

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در همین زمینه توضیح داد و گفت: براساس طرح تقسیم کار ملی که دو سال پیش در شورای اجتماعی مصوب شد؛ ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابان فعال شد و باید توجه داشت که کودک کار و کودک خیابانی دو مقوله جدا است. کل تعداد کودکان خیابانی ساماندهی شدند به طوری که در مرداد ماه ۵۰۰ نفر از اینها جمع‌آوری شدند که فقط کودکان خیابانی بودند نه کودک کار. از وزارت کار خواسته‌ایم که در ارتباط با کودکان کار فعال‌تر عمل کنند.

 

۱۰آبان : گزارش بانک جهانی سقوط ۴پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی کسب‌وکار

 

بانک جهانی

 

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از نزول ۴پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌وکار خبر داد و اعلام کرد ایران میان ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۲۴ از این نظر قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب‌وکار ۲۰۱۸» به مقایسه ۱۹۰ کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت فضای کسب‌وکار آنها پرداخته است.

 

بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یک‌ساله منتهی به ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) تهیه شده است فضای کسب‌وکار در ایران  بدتر شده است.

 

بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در شاخص کلی فضای کسب‌وکار نمره ۵۶/۴۸ را به‌دست آورده است که اندکی نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ایران در گزارش سال قبل این سازمان نمره  ۵۷/۲۶ را به‌دست آورده بود، بر این اساس فضای کسب‌وکار در ایران بدتر شده است.

 

شاخص کلی فضای کسب‌وکار بر پایه ۱۰ شاخص کوچکتر با عناوین آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می‌شود. این شاخص در واقع نشان‌دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است.

 

هرچه نمره کشوری در شاخص کلی فضای کسب‌وکار بیشتر باشد دلالت بر شرایط بهتر کسب‌وکار در آن کشور دارد.

 

اما ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌وکار میان ۱۹۰ کشور در رده ۱۲۴ جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل ۴  پله نزول داشته است. در گزارش سال گذشته بانک جهانی رتبه جهانی ایران از نظر فضای کسب‌وکار ۱۲۰اعلام شده بود. ایران در سال قبل نیز در این رده‌بندی۲ پله نزول را تجربه کرده و از رتبه ۱۱۸ به رتبه ۱۲۰تنزل کرده بود.

 

به گزارش تسنیم، در جهان نیوزیلند با نمره ۸۶/۵۵رتبه نخست از نظر فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است و سنگاپور و دانمارک به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

 

کشور آفریقایی سومالی نیز با نمره ۱۹/۹۸ در رتبه آخر قرار گرفته است.

 

بر اساس این گزارش میان ۱۰ محور کسب‌وکار در سه محور وضعیت ایران نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است که عبارتند از آغاز کسب‌وکار و کسب اعتبارات. ایران در شاخص آغاز کسب‌وکار در سال قبل نمره ۸۵/۵ را کسب کرده بود اما در گزارش امسال نمره ۸۵/۱۶ را به‌دست آورده که نشان‌دهنده آسان‌تر شدن آغاز کسب‌وکار در ایران است. ایران در رده‌بندی جهانی رتبه ۹۷ را از این نظر به‌دست آورده است. نمره ایران به‌لحاظ دریافت اعتبارات نیز از ۴۵ در سال قبل به ۵۰ در گزارش امسال رسیده و رتبه ایران در این گزارش ۹۰ اعلام شده است.

 

در ۴ محور کسب مجوز، ثبت داراییها، برق و ورشکستگی وضعیت ایران نسبت به سال قبل بدتر شده است. ایران در این محورها به‌ترتیب رتبه‌های ۸۷/۲۵، ۹۹ و ۱۶۰ را در رده‌بندی جهانی به‌دست آورده است. در بقیه محورها وضعیت ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. رتبه ایران از نظر حمایت از سرمایه گذاری ۱۷۰، مالیات ۱۵۰، تجارت ۱۶۶ و اجرای قراردادها ۸۰ برآورد شده است.

 

۹ آبان : صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ را ۱۲.۵ درصد اعلام کرد

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۶ را بازبینی کرده و رقم آن را دو برابر قبل ارزیابی کرده است.

 

این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است می‌گوید که ارزیابی قبلی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۶.۶ درصد بود، اما ارزیابی جدید نشان می‌دهد که این رقم ۱۲.۵ درصد بوده است.

 

مقامات ایران نیز طی ماه‌های گذشته از رشد بالای اقتصادی کشور طی سال ۹۵ سخن به میان آوردند. در همین زمینه بانک مرکزی ایران خردادماه امسال گزارش داد که بر اساس محاسبات اولیه و مقدماتی انجام شده، تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است.

 

البته این رقم در هر دو گزارش یاد شده، مربوط به تولید ناخالص داخلی ایران با احتساب نفت بوده است، و گرنه رشد اقتصادی غیرنفتی ایران در سال گذشته ۳.۳ بوده است.

 

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ برچیده شد و تولید نفت آن با توجه به رفع موانع صادراتی، از ۲.۹۲ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۱۵ به ۳.۶۹ میلیون بشکه در سال گذشته رسید و برای امسال نیز این رقم دوباره ۱۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

 

به عبارت دیگر، رشد چشمگیر اقتصادی ایران در سال گذشته بیشتر به خاطر افزایش تولید و صادرات نفت بوده است. خود گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز تصریح می‌کند که «آهنگ رشد اقتصادی» ایران در سال‌ جاری و آینده افت خواهد کرد، چرا که ایران افزایش چشمگیر تولید نفت نخواهد داشت.

 

رشد ارزش افزوده بخش نفت ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بیش از ۶۱ درصد بوده که بخشی از آن به خاطر افزایش ۱۴ دلاری قیمت نفت ایران و بخشی دیگر به خاطر افزایش حجم تولید بوده است، اما برای سال جاری و آینده میزان رشد ۲.۵ تا ۳.۹ درصد خواهد بود.

 

گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌افزاید که رشد اقتصادی ایران (با احتساب نفت) برای سال جاری و سال آینده به ترتیب ۳.۵ درصد و ۳.۸ درصد خواهد بود. این شاخص بدون احتساب نفت نیز برای سال جاری ۳.۱ درصد و برای سال آینده ۲.۱ درصد خواهد بود.

 

درباره بزرگی اقتصاد ایران، این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص ایران طی سال گذشته را ۴۰۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرده که در سال جاری به حدود ۴۲۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

در خصوص تورم، این گزارش می‌گوید این شاخص که در سال گذشته تک رقمی شده و به ۹ درصد رسیده بود، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۰.۵ درصد و در سال آینده ۱۰.۱ درصد باشد.

 

کل صادرات ایران در سال جاری با رشدی ۱۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به بالای ۱۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال ۹۴ زیر ۷۵ میلیارد دلار بود.

 

۷ آبان : عضو شورای شهر:۵۰۰ نفر در هفته بدلیل آلودگی هوا کشته می‌شوند

 

عضو شورای شهر تهران گفت: امروز در تهرانی زندگی می کنیم که هفته‌ای ۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجید فراهانی در جلسه امروز شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات کلانتری؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ایشان انتظار ارائه برنامه عملیاتی در رفع مساله آلودگی هو ا می‌رفت. تهیه فهرست دقیق و جامعی از مواد آلاینده با توجه به فهرست موجود جامع نیست. باید ساز و کارهای ممنوعیت،حذف تدریجی و محدودیت در انتشار این آلاینده‌ها منتشر شود. استانداردهای انتشار آلاینده در دو سطح ملی و محلی تدوین گشته و قوانین و مقررات کنترل آلودگی هوا وضع شود.

 

او با اشاره به قربانیان آلودگی هوا در تهران افزود: در سال ٨۴ بیش از ده هزار نفر جان دادند و در سال ٩۵ این عدد به دوبرابر رسید.ما امروز در تهرانی زندگی می کنیم که هفته ای ۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند. در حقیقت گویا هفتگی یک ایرباس غول پیکر در شهرمان سقوط می کند و عین خیالمان نیست.

 

میلانی با تاکید بر اهمیت لایحه  هوای پاک افزود: ساز و کارهای تامین منابع مالی برای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفته است، نیاز است که در خصوص تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک و اجرایی شدن آن در بودجه سالانه ردیفی برای جایگزینی موتورهای برقی که در آن پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله وجود دارد در نظر گرفته شود.

 

۷ آبان : اعلام آمار ضد و نقیص تورم از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی / کدام نرخ واقعی است؟

 

خبرگزاری میزان- با توجه به اعلام آمار ضد و نقیض نرخ تورم از سوی مرکز آمارو بانک مرکزی در پایان هر ماه شاهد اعلام ارقام ‌متفاوتی از تورم هستیم که این امر موجب می‌شود تا آمار دقیقی از شرایط واقعی اقتصاد در اختیار مردم قرار نگیرد.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در حالی که نرخ تورم مهر ماه از سوی مرکز آمار و سپس بانک مرکزی اعلام شده که آمار این دو مرجع دارای تناقض فراوانی بوده است، در آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار تورم مربوط به مهر ماه ۸.۲ درصد اعلام شده و این در حالی است که این آمار از سوی بانک مرکزی ۹.۸ درصد بوده است.

 

به علاوه در هر نوبت امید علی پارسا رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده که اصلی‌ترین مرجع اعلام آمار در سطح کشور مرکز آمار است ولی در پایان هر ماه شاهد اعلام آماری بالاتری از این مرکز ، توسط بانک مرکزی هستیم.

 

در نرخ اعلام شده از سوی آمار تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه، برای کل کشور ۸.۲ درصد، مناطق شهری ۸.۰ درصد و مناطق روستایی ۹.۱ درصد است.

 

به علاوه این نرخ از سوی بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۸.۴ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزايش يافت.

 

براساس این گزارش، تکرار آمار و ارقام ضد و نقیض در پایان هر ماه از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار موجب شده تا آمار و اعداد دقیقی از شرایط واقعی اقتصاد در اختیار مردم قرار نگیرد و گویا این دو مرکز قصد اتحاد رویه در تعیین و اعلام آمار را ندارند.

 

۷ آبان : ۲۷ درصد زنان تهرانی، قربانی خشونت شده‌اند

 

 رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نتایج پژوهشی که به تازگی در تهران توسط اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شده و در آن ۱۰۰۰ زن از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به شکل تصادفی مطالعه شده بودند، اظهار کرد: ۲۷ درصد از زنان تهرانی ۱۹ تا ۴۹ ساله در این پژوهش اظهار کرده بودند که در یک سال اخیر مورد خشونت همسرانشان قرار گرفته اند.

 

فرید براتی سده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه براساس همین پژوهش خشونت جسمی سبک در زنان نزدیک به ۴٫۲ درصد به شکل زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است، گفت: میزان خشونت جسمی شدید که منجر به ضرب و جرح در زنان شده ۱٫۴ درصد بوده است. همچین ۹ درصد از زنان خشونت عاطفی را به شکل خیلی زیاد و زیاد تجربه کرده اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه خشونت کلامی، رقمی نزدیک به ۷٫۹ درصد را میان زنان تهرانی نشان می‌دهد افزود: این پژوهش خشونت جنسی را نیز در حدود  ۵٫۴ درصد برآورد کرده است. همچنین خشونت کل، میان زنان تهرانی ۵٫۵ درصد به شکل زیاد و خیلی زیاد اتفاق افتاده است.

 

این روان‌شناس با اشاره به اینکه خشونت جسمی در ایران به نسبت به بسیاری  از کشورها ارقام باالایی را نشان نمی دهد توضیح داد: پژوهش ها میزان خشونت کلامی در کشور ترکیه را  ۵۴ درصد، خشونت جسمی ۳۰ درصد و خشونت جنسی را ۶٫۳ درصد اعلام کرده اند. همچنین در پاکستان شیوع خشونت عاطفی ۸۱٫۸  ، جسمی ۵۶٫۳ و جنسی ۵۳٫۴ درصد برآورد شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در تهران شیوع خشونت بین ۲۵ تا ۴۰ درصد اعلام شده است تصریح کرد: براساس مطالعات اولیه خشونت عاطفی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد در پایتخت رواج دارد. این درحالیست که در سوئیس یک پنجم زنان گزارش کرده اند که قربانی خشونت جسمی روانی در طول زندگی شده اند.

 

برخی از زنان فکر می کنند خشونت یک مساله عادی در زندگیشان است

 

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ، با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۳ خشونت علیه زنان از سوی شرکای زندگی را حدود ۳۰ درصد اعلام کرده است، افزود: این آمار نشان می دهد در کشور ما میزان خشونت چندان خیلی بالا نیست اما با این وجود روند رو به گسترش خشونت نگران کننده است. زنان ایرانی هنوز نمی دانند باید موارد خشونت را  به کجا گزارش کنند و ممکن است نگاه فرهنگی و سنتی باعث شود آنان فکر کنند خشونت بخشی از زندگشان است که باید آن را تحمل کنند.

 

۷ آبان : وجود ۷۵ هزار کولبر در کشور/ وزن بار کولبران را از ۲۲۰ به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار کولبر در کشور داریم، گفت: کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش‌آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

 

تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب برای بررسی وضعیت کولبران

 

کمیته‌ حقیقت‌یاب به منظور مشاهده مستقیم وضعیت کولبران تشکیل شد. همچنین کمیته حقیقت‌یاب علت شلیک گلوله به کولبران رابررسی کرده است. در قدم بعدی میزان وزن بارهایی که توسط این کولبران حمل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. یک بار برای اینکه متوجه شوم بار چه اندازه سنگین است، آن را امتحانی روی کولم خود گذاشتم و تا امروز مشکل جسمی پیدا کرده‌ام. آنها حدود ۲۲۰ کیلو بار را بر دوش‌های خود حمل می‌کنند و علاوه بر سنگینی بار، مشکلات جسمی نیز آنها را تهدید می‌کند.

 

بیمه کولبران اختیاری است/ ۹۵ درصد هزینه را باید خودشان پرداخت کنند

 

وی با اشاره به اینکه بیمه و تشکیل تعاونی برای کولبران مطرح شده‌است، افزود: در رابطه با بیمه کولبران باید به دو نکته اشاره کنم، اول اینکه بیمه کولبران اختیاری است و ۹۵ درصد مبلغ آن را باید خودشان پرداخت کنند. از صندوق بیمه عشایر نیز مبلغی برای بیمه آنها تخصیص داده می‌شود. دو میلیارد تومان از وزیر تعاون و مجموعه صندوق بیمه روستائیان درخواست کرده‌ایم تا یک میلیارد آن را وزارت تعاون و یک میلیارد آن را وزارت کشور تقبل کند البته به شرط اینکه رئیس جمهور آن را مصوب کند و هر چه سریعتر این مبالغ برای بیمه آنها تامین اعتبار شود.

 

وی افزود: ۷۵ هزار کولبر در کشور وجود دارند که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر هستند، برای رسیدگی به وضعیت اورژانسی کولبران از وزن بار آنها کم کرده‌ایم و وزن را از ۲۲۰ کیلوگرم به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم. طرح یک فوریتی را در دستور کار داشتیم که توسط ۱۵۶ نماینده امضا شد و در هفته گذشته اعلام وصول شده است، این طرح ۹ ماده دارد.

 

کولبران درگیر مشکلات معیشتی‌اند/ دانش‌آموزانی که بعد از مدرسه کولبری می‌کنند

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: علاوه بر مشکلات معیشتی که در مناطق مرزی کردنشین برای این افراد وجود دارد، کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

 

۶ آبان : رکورد جدید در طلاق ایرانی‌ها

 

  سخنگوی سازمان ثبت احوال: در سال گذشته ۱۶۶هزار و ۳۲۱ نفر طلاق گرفتند و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق نیز ۸،۷ سال بود.

 

 

 

۵ آبان : کاهش سن خودکشی در کشور/خودکشی در حال زنانه‌شدن است/ خودکشی‌های منجر به مرگ در مردان ۲ برابر است

 

عضو هیات علمی دانشگاه طباطبائی با تاکید بر اینکه شرایط جامعه به گونه‌ای است که دختران و زنان در ایران تنهاترند، گفت: اقدام به خودکشی در حال زنانه شدن است و زنان تا سه برابر مردان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند.

 

امیرمحمود حریرچی،‌ جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایلنا درباره شیوع اقدام به خودکشی گفت: آمار خودکشی را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جامعه می‌سنجند. این اقدام را می‌توان به عنوان یک مسئله اجتماعی بررسی کرد؛ یعنی شرایط اجتماعی، ناگواری‌هایی ایجاد کرده که افراد در آن به سمت افسردگی می‌روند. بیشتر کسانی که دست به خودکشی زده‌اند؛ دچار افسردگی‌های شدید شدند و احساس تنهایی می‌کنند. آنها همچنین احساس می‌کنند؛ کسی آنها را نمی‌بیند و برایشان ارزشی قائل نیست.

 

حریرچی افزود: در واقع مردان برای از بین بردن خودشان به وسیله خودکشی جدی‌تر هستند، اما زنان به وسیله خودکشی بیشتر می‌خواهند به جامعه یا به خانواده پیام دهند که چرا دیده نمی‌شوند.

 

۲ آبان : ۹۸درصد حوادث کارِ منجر به فوت، قابل پیشگیری هستند

 

 مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تدوین ۶۰ آیین‌نامه برای افزایش ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی ایمنی و کار کشور گفت: ۹۸ درصد حوادث منجر به فوت در حوادث کاری قابل پیشگیری است.

 

به گزارش ایلنا، علی مظفری در همایش مسئولان ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان گلستان که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم فرآیند ایمنی را از کار جدا کنیم؛ چراکه یک پیوست برای اجرای پروژه‌هاست که باید درزمینهٔ افزایش آن فرهنگ‌سازی‌هایی انجام شود.

 

وی بر لزوم ایمنی و بهداشت کار تاکید و تصریح کرد: از بین حوادث، حدود ۲ میلیون نفر معادل ۶ برابر حوادث مستقیم کاری که منجر به فوت می‌شود مربوط به بیماری‌هایی است که به صورت مرگ خاموش در باره زمانی بلندمدت منجر به مرگ شاغلین در کارگاه‌ها می‌شود؛ اما این حوادث برد رسانه‌ای و خبری ندارند.

 

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روزانه ۶ هزار و ۴۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی در سطح جهان رخ می‌دهد این آمار را بسیار تکان‌دهنده خواند و افزود: حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های اقتصادی ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ۳۴۰ میلیون حادثه کاری در طول سال در دنیا ثبت می‌شود که از این تعداد ۳۴۰ هزار مرگ ناشی از حوادث رخ می‌دهد که ۲ میلیون نفر از این تعداد مربوط به بیماری‌های ناشی از کار است.

 

مظفری گفت: سازمان‌هایی که در مقوله ایمنی سرمایه‌گذاری می‌کنند ۴۴۸ برابر بازگشت سرمایه‌ دارند و سازمان‌هایی که درزمینهٔ تجهیزات فردی (PPE) اقدام می‌کنند ۳۳۷ برابر بازگشت سرمایه‌ دارند.

 

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ۶۰ آیین‌نامه در رابطه با ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی ایمنی و کار تدوین شده و آنچه از آمار حوادث شغلی آشکار شده این است که عامل ۸۵ درصد حوادث شغلی، عامل انسانی و سهل‌انگاری است.

 

وی بابیان اینکه ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های ساختمانی جزو کارگاه‌های پرخطر حوادث کار در کشور هستند و ۵۰ درصد حوادث رخ‌داده در کارگاه‌های ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع است.

 

وی بیان داشت: اگر بخواهیم به طور دقیق بررسی کنیم عامل انسانی باید آخرین مرحله در قصور منجر به حادثه باشد و شرایط کار باید به قدری ایمن باشد که نقش عامل انسانی به حداقل برسد و احتمال بروز خطا به حداقل کاهش پیدا کند.

 

مظفری با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار را در کارگاه‌های ساختمانی داریم، تاکید کرد: این در حالی است که بیش از ۳۵۰ هزار مهندس ساختمانی در کشور فارغ‌التحصیل هستند و این موضوع خلط در آموزش آکادمیک و اجرای کار را نشان می‌دهد. تفاهم‌نامه پنج‌گانه که در استان گلستان اتفاق افتاده را به فال نیک می‌گیرم و امید داریم با توفیقی که دارد آن را در کشور اجرا کنیم.

 

۱ آبان : مرگ سالانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت‌ با دارو

 

 دارو

با آغاز اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، با عنوان “پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی”، دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم به تشریح جزییات آمار و اطلاعات کشور در زمینه مسمومیت‌های دارویی پرداخت.

 

نگاهی به آمار مسمومیت‌های دارویی در ایران

 

به‌منش با بیان اینکه شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است، ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده از ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تعداد مسمومیت‌های ناشی از داروها اولین عامل مراجعه به بخش مسمومیت‌ها در کشور بوده است. به طوریکه از بین ۶۰ هزار مسمومیت گزارش شده به ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم در سال ۱۳۹۵، نزدیک به ۲۷ هزار مورد مربوط به مسمومیت‌های دارویی بوده است. همچنین بالاترین تعداد مسمومیت دارویی در بیمارستان‌های استان اصفهان با ۶۵ درصد بوده و سپس به ترتیب استان‌های فارس با ۶۴ درصد، کردستان با ۵۶درصد، خراسان رضوی با ۵۳ درصد، بیمارستان لقمان تهران با ۴۶ درصد و ارومیه با ۳۲ درصد در رتبه‌های بعدی مسمومیت دارویی از کل مسمومیت‌های مشاهده شده، قرار دارند. همچنین باید توجه کرد که ۸۸ درصد از موارد مسمومیت‌های مراجعه شده به مراکز درمانی ایلام ناشی از دارو بوده است.

 

مرگ سالانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت‌ با دارو

 

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم افزود: این درحالی است که بسیاری از این مسمومیت‌ها توسط پرسنل درمانی کشور، کنترل و درمان می‌شوند؛ اما اهمیت مسمومیت دارویی در این نکته است که گاهی ممکن است کبد و کلیه فرد مسموم در اثر مسمومیت دچار صدمه دائمی شود و تا آخر عمر با این مشکل دست به گریبان باشد. با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی، مشاهده می‌شود که سالانه نزدیک به ۷۰۰  نفر از هموطنان‌مان در اثر مسمومیت با دارو جان سپرده‌اند. البته مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در کشور ما شایع نیست و فقط ۱۲ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت در اثر داروها اتفاق می‌افتد.

 

به‌منش با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ هر ساله افزایش داشته است، گفت: به طوریکه از ۹ درصد مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی در سال ۱۳۸۹ به ۱۴.۴ درصد مرگ در سال ۱۳۹۳ رسیده‌ایم. این درحالیست که از سال ۱۳۹۴ تاکنون این روند رو به کاهش بوده است و در حال حاضر (در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۶) علت ۱۳ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل مسمومیت‌های دارویی بوده است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده آگاهی بیشتر مردم از عوارض داروها و انجام اقدامات پیشگیرانه باشد. البته به طور کلی مسمومیت دارویی اولین علت مراجعه به مراکز درمانی مسمومیت در ایران است.

 

۱ آبان : مرگ ۱۲۸۹۷ ایرانی بر اثر آلودگی هوا در یک سال

 

سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت وظیفه محاسبه مرگ منتسب به آلودگی هوا را بر عهده دارد از مرگ ۱۲ هزار و ۸۹۷ ایرانی در اثر آلودگی هوا در سال ۹۴ خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که امروز با حضور مسعود تجریشی معاون سازمان محیط زیست و نمایندگان تعدادی از دستگاه‌ها در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به دلیل مرگ ۴٫۲ میلیون انسان در اثر مرگ منتسب به آلودگی هوا، این عامل به عنوان پنجمین مولفه موثر در مرگ و میر شناخته شده است.

 

وی افزود: دو میلیون و ۷۰۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوای خانگی است، به همین علت عامل آلودگی هوا ناشی از منابع خانگی دهمین عامل مرگ و میر به حساب می‌آید.

 

سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۲۳ درصد از مرگ‌ها ناشی از عوامل محیط زیستی است که مهمترین عامل محیط زیستی آلودگی هوا به شمار می‌آید.

 

کاهش ذرات معلق از سال ۹۲ تا سال ۹۴

 

شاهسونی در ادامه با اشاره به اینکه از جمله وظایف وزارت بهداشت محاسبه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا است گفت: داده‌های مربوط به کیفیت هوا در سال ۹۴ را از سازمان محیط زیست گرفته و با بررسی‌ها متوجه شدیم که میانگین غلظت ذرات معلق در ۲۵ شهر ایران ۳۱٫۷ میکروگرم در متر مکعب بوده است.

 

غلظت ذرات معلق در ایران فاصله بسیاری با استاندارد جهانی دارد

 

وی تاکید کرد: نتایج پایش‌ها نشان می‌دهد که میانگین غلظت ذرات از سال ۹۲ تا سال ۹۴ از مقدار ۳۹ میکروگرم به ۳۱٫۷ میکروگرم کاهش پیدا کرده است اما میانگین غلظت آلاینده‌ها نسبت به استاندارد جهانی سه برابر است. چون بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان ذرات معلق ۲٫۵ میکرون در حد استاندارد ۱۰ میکروگرم است، ولی میانگین ذرات معلق ۲۵ شهر ایران در سال ۹۴ به ۳۱٫۷ میکروگرم می‌رسید. بنابراین با استانداردهای جهانی فاصله بسیار داریم.

 

به گفته وی، محاسبه مرگ منتسب به آلودگی هوا در ۲۵ شهر کشور با جمعیت ۳۰ میلیون نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۷۹۸ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق داشتند. این افراد معمولا مبتلایان بیماری‌های قلبی و عروقی بودند که بیماری آنها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد تشدید و منجر به مرگ آنها می‌شود.

 

شاهسونی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۳۷۰ هزار مرگ به طور سالانه داریم، گفت: از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق داشتند. لازم به ذکر است که در برخی شهرها مثل اهواز میانگین ذرات معلق ۲٫۵ میکرون شش برابر حد استاندارد است. بنابراین نمی‌توان اعداد و ارقام به دست آمده در این محاسبه را به سایر شهرها نیز تسری داد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه روند کاهشی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق در سال ۹۵ متوقف شد، اظهار کرد: تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور در سال ۹۵ تا آخر ماه جاری نهایی و اعلام می‌شود اما آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۵ نهایی شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، ۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

 

 

۲۹ مهر : ایران ۱۰ برابر فرانسه، کارخانه خودرو و ۱۶ برابر کره جنوبی کارخانه سیمان دارد اما کمتر تولید می کند

 

پتروشیمی ایران تنها با یارانه و تسهیلات بسیار ارزان‌قیمت و رانتی که می‌گیرد، توانسته است سودآور باشد.

 

ایران حدود ٧ برابر آلمان و ژاپن ٣ برابر امریکا، ١٠ برابر فرانسه و ١۶ برابر کره‌جنوبی کارخانه تولید خودرو دارد اما خودروی ایرانی کجا و خودروهای تولیدی این غول‌ها کجا؟

 

ایرانی‌ها با مجموع ٨١ واحد تولید خودرو تنها حدود یک‌میلیون خودرو در سال به بازار عرضه می‌کنند؛ این درحالی است که هرکدام از غول‌های تولید خودرو سالانه حدود ۵ تا ١٢ برابر ایران خودرو تولید می‌کنند. درباره کیفیت هم همین بس که بگوییم تقریبا تمامی خودروهای ایرانی تنها به بازار داخلی عرضه می‌شوند و صنعتی که همزمان با کره‌جنوبی در ایران متولد شده، پس از حدود ۴دهه هنوز به مونتاژکاری بسنده کرده است اما خودروهای تولیدی آلمان، ژاپن، آمریکا، فرانسه و کره‌جنوبی بازار جهان را در تسخیر دارند.

 

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه شهروند، درباره سایر صنایع ایرانی هم وضع بهتری نداریم. براساس آماری که اتاق ایران منتشر کرده است، اما بهره‌وری پایین در صنایع ایران تنها به خودروسازی محدود نمی‌شود. «در سیمان ۷۳ پروانه و ۹۲ پروانه درحال ساخت داریم که در مجموع ۱۶۵ واحد در حوزه سیمان وجود دارد. در صورتی که کره‌جنوبی با ۱۰ واحد چند برابر ما سیمان تولید می‌کند.

 

در تولید موتورسیکلت ۱۷۷ پروانه و ۳۳ واحد درحال ساخت داریم. جمع واحدهای موتورسیکلت در کشورهای اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، ویتنام، تایلند، چین، مالزی، هند، بنگلادش، فیلیپین، ژاپن و کره‌جنوبی ۸۲ واحد است و پتروشیمی ایران تنها با یارانه و تسهیلات بسیار ارزان‌قیمت و رانتی که می‌گیرد، توانسته است سودآور باشد.

 

جالب است بدانید بنا به اعلام سازمان بهره‌وری ایران میزان بهره‌وری صنایع کشور مشابه ۵٠‌سال پیش است.

 

بنا به اعلام اتاق ایران در صنعت خودرو، ما ۴۹ پروانه خودرو و ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم، درمجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارد. تعداد واحدهای صنعت خودرو در آلمان ۱۲، آمریکا ۲۹، فرانسه ۸، ژاپن ۱۱ و کره‌جنوبی ۵واحد است.

 

گزارش انجمن جهانی خودروسازان نشان می‌دهد که آمریکا با ٢٩ شرکت خودروسازی و تولید ١٢‌میلیون و١٠٠‌هزار خودرو توانسته رتبه دوم جهان را به خود اختصاص دهد. ژاپن دیگر کشور پیشتاز در صنعت خودروسازی است که با ١١ واحد خودروسازی ‌سال ٢٠١۵ تولیداتش را از ٩‌میلیون و ٢٧٨‌هزار خودرو فراتر برد و بخش عمده‌ای از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داد. آلمان هم که واحدهای تولیدی‌اش حدود یک‌هفتم ایران است، تولیداتش حدود ۶ برابر خودروسازان ایران است. کره که صنعت خودروسازی‌اش را همزمان با ایران آغاز کرده، شرایط بسیار متفاوتی را سپری می‌کند. چشم‌بادامی‌ها که تعداد خودروسازانش یک‌چهلم ایران است، دو‌سال پیش ۴,۵‌میلیون دستگاه خودرو تولید کردند. البته این برتری تنها به تعداد تولیدات محدود نمی‌شود و در کیفیت محصولات شرایط بسیار بدتری را تجربه می‌کنیم. ایران با ده‌ها برابر شرکت خودروسازی کمتر از یک‌میلیون خودرو می‌سازد که تقریبا تمام آنها وارد بازار انحصاری داخلی می‌شود.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©